quote:
Op donderdag 1 januari 2009 22:31 schreef glasbak het volgende:[..]
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.
Ja, met m'n handbak pleur ik die plank ook helemaal onderin, maar ik stop met gasgeven zodra ik in de buurt van de 1500 toeren komt. Dat zou zo'n bak, hoe kort die versnelling dan ook mag zijn, ook door moeten hebben. Maar ja, zoals met die hele As-tronic bak, hij is nogal traag van begrip

In echt krappe situaties heb je inderdaad ook meer aan een koppeling, zoals ik al zei, het ligt echt aan het werk dat je er mee doet

quote:
Aan de andere kant heeft hij het ook vaak dat als je bijvoorbeeld met een klein beetje of helemaal geen gas op een kruising aan komt rijden, hij eerst gaat schakelen op het moment dat je weer gas bij gaat geven. Ook vreselijk irritant.
Ben je aan het optrekken en je denkt bij jezelf, "Ho jij, niet zo hoog in de toeren!" en je laat je gas een klein beetje los, dan schakelt hij nou juist weer niet met het gevolg dat je toch weer gas bij moet geven
Het punt met het gaspedaal van de automaat is, dat je dus niet de plank onderin hoeft te gooien, om vol gas te geven. Als je het pedaal net iets laat zweven, geeft hij ook 100% gas, alleen schakelt hij dan eerder. Bij een handbak bepaal je zelf het schakelmoment, bij een automaat wordt dat berekend aan de hand van hoe diep jij de plank intrapt. Het blijft wel een computer, en die werkt met wat jij hem vertelt. Dat ding heeft nou eenmaal geen ogen en kan dus ook niet vooruit kijken

Trouwens, als je toch al zo onder in de toeren zit dat de automaat eerst terug gaat schakelen als je opnieuw gas gaat geven, zou je dat zelf ook moeten doen. Alleen, jij kan vooruit kijken en zou dat dus van te voren doen, de automaat weet dat pas op het moment dat jij het gas intrapt. Ook dat is een kwestie van gewenning, als je heel even kort het gas iets intrapt op zo'n moment, dan schakelt de bak alvast terug, maar krijgt ie geen tijd om te gaan trekken. Vervolgens kan je dan in de goede versnelling gas bij geven op het moment dat jij dat wil

Als jij vol gas geeft, en houd dan iets in zo van: schakelen kreng, (overigens herken ik het wel hoor), dan denkt dat apparaat dat je gewoon even iets inhoudt door een onverwachte situatie, en daarna weer verder zult planken. En dus schakelt ie niet. Als je voorzichtiger was omgesprongen met het gas bij het wegrijden, had ie ook minder ver doorgetrokken, zo simpel is het gewoon

quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 00:07 schreef RealZeus het volgende:[..]
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.

Sta je weer stil.

Zelfs de oude Telligent-bakken van Mercedes schakelen beter.
Ook hiervoor geldt: het blijft een computer, geen mens met ogen en oren. Als hij bij het wegrijden inderdaad zo ver doortrekt, moet je dus gewoon minder enthousiast gas geven bij het wegrijden. De put uit rijden is een lastig punt, zeker als je niet zo zwaar geladen bent en een steile put uit moet. Daar kan het ding inderdaad slecht mee omgaan. Evengoed is dat iets waar in mijn ervaring alle automaten last van hebben. Onze volvo met i-shift gaat dan ook schakelen, bijvoorbeeld. Het schakelen in de bocht kan je zoals ik al zei opvangen door iets eerder een klein beetje het gas in te trappen, genoeg om de bak te laten schakelen maar te weinig om daadwerkelijk te gaan trekken.
En verder blijft het een kwestie van rijstijl, geduld, gewenning en vooral smaak. Wij hebben sinds ze leverbaar zijn alleen maar automaten, en veruit de meeste chauffeurs hebben ook een vaste auto. En diegenen die klagen over de automaten, zijn stuk voor stuk de springers, domweg bij gebrek aan gewenning. Die huppen immers van een oude 16-gangen schakelbak in een Daf naar een 12-gangen automaat in een Scania, dan weer naar een 12-gangen handbak in een Scania, om de week te eindigen op een 12-gangen automaat in een Daf. Geen wonder, dat je dan nooit handigheid vindt met zo'n ding

De heren planners weten dat ik nogal een Dafmannetje ben, en houden daar zo goed en zo kwaad als het gaat rekening mee. Resultaat: ik weet zowat niet beter als de verschillende generaties automaten in de Dafs. Ik ben wel zeker met jullie eens dat de aller eerste generatie ook meteen het minst waard was. Wij hebben ze met BN- kentekens, en die vergen wel het meest geduld. Daarna met BR- kentekens, die doen het al een stuk beter. De 105-s hebben BT- kentekens, en zelfs daarin is verschil te merken wat schakelgedrag betreft.
De grootste clue zit hem er gewoon in dat je met dat gaspedaal niet alleen gas geeft, maar ook het schakelmoment en schakelpatroon bepaalt, en bovendien de koppeling bedient. Hoe sneller je het pedaal intrapt, hoe later het schakelmoment. Hoe dieper je trapt, hoe grover hij gaat schakelen en hoe harder hij gaat trekken. Kortom: wil je grof schakelen of heb je een zware vracht, maar wil je niet al te lomp doortrekken, dan trap je het gas langzaam helemaal in. Wil je standje brandweer, dan doe je alsof dat pedaal je schoonmoeder is

En verder blijft je toch voorstanders en tegenstanders hebben, net zo goed als dat er zelfs mensen zijn die zweren bij Iveco. Ja, die bestaan. Echt. Overigens, ik ben ook van mening dat de Volvo automaat de beste is, maar met de AS-tronic in de 105's komt de Daf toch goed in de buurt