Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.quote:Op zondag 28 december 2008 17:01 schreef gateway het volgende:
[..]
aha en dat tank je apart van de diesel? Dacht dat dat gemengd was door de diesel?
a okquote:Op zondag 28 december 2008 17:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.
Nee, zonder AdBlue is het weer Euro 0, maar tegenwoordig kom je zonder AdBlue ook niet zo ver meer omdat het motormanagement het vermogen dan behoorlijk terug schroeft.quote:Op zondag 28 december 2008 18:21 schreef benzje het volgende:
Vraagje Adblue.
Kan een vracht wagen die Euro 5 en adblue heeft om dat te realiseren ook zonder adblue rijden?
Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.quote:Op zondag 28 december 2008 18:25 schreef benzje het volgende:
Dus je bent verplicht in dat geval op tyd adblue te tanken .Mm dus weer extra accijnzen.
Precies.. Ik heb nu 3 keer m'n diesel aan moeten vullen (eerste keer 300 liter, daarna 2 keer 660) en de adblue tank zit net onder de helft.. En de prijzen van adblue zijn nou ook niet om te schrikken. Dan daarbij is het geen brandstof dus zal er niet schandalig veel accijns op zitten.quote:Op zondag 28 december 2008 18:28 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.
quote:Hoeveel kost AdBlue?
De prijs van AdBlue hangt of van waar en hoe u het aanschaft. In tegenstelling tot diesel wordt er op AdBlue geen belasting geheven (hoewel BTW wel van toepassing is). De prijs van AdBlue bedraagt normaal gesproken ongeveer de helft van de prijs van diesel. In de meeste gevallen wordt de prijs van AdBlue gecompenseerd door besparingen op het dieselverbruik.
Hoeveel AdBlue heb ik nodig?
Het gemiddelde AdBlue-verbruik zal rond de 5% van het dieselverbruik liggen. Tijdens transport op de snelweg verbruikt u dus ongeveer 1,5 liter per 100 km
TIP: Hou dat zo.quote:Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.quote:Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.quote:Op dinsdag 30 december 2008 03:22 schreef KosterT het volgende:
[..]
Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.
Ja, da's wel zo. Maar euro 2/3/4 is wel weer meer belasting.quote:Op woensdag 31 december 2008 09:30 schreef veni2 het volgende:
[..]
Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.
Het hele systeem is waardeloos, in steden worden vuilnis wagens en bussen met SCR systeem gekocht omdat dit milieu vriendelijk zou zijn, maar de uitlaattemperatuur komt niet boven de 100 graden en dus word er geen ad blue ingespoten, resultaat euro 2 uitstoot!
Daar ben ik al lang mee bezig. En ik ben lid van de vakbond en die weten er van, dus één telefoontje en een mailtje en zij gaan zich er mee bemoeien.quote:Op donderdag 1 januari 2009 16:52 schreef Bartholomeus het volgende:
Trouwens RealZeus: gauw op zoek gaan naar een andere baas. Laad/losuren vallen onder diensttijd, en die heeft ie dus gewoon te betalen. Moedwillig dusdanig plannen dat je dagelijkse rust niet gehaald wordt is ook gewoon strafbaar. Kortom: zoek een baas, en vertel die slavendrijver dat ie dood kan vallen. Dat ie maar lekker zelf gaat zegBij welk bedrijf werk je eigenlijk?
Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Dafquote:Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?
De auto:
[ afbeelding ]
Niks te doen op de franse tolweg:
[ afbeelding ]
Pauze ergens langs de N10 tussen Poitiers en Bordeaux:
[ afbeelding ]
Moeilijk te zien: veranderende begroeiing voorbij Bordeaux:
[ afbeelding ]
Tweede nachtrust t.h.v. Tolosa, midden in de Pyreneeën:
[ afbeelding ]
Uitzicht vanaf de parking:
[ afbeelding ]
Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]
De auto krijgt het er warm van:
[ afbeelding ]
Beroerd weer op de zondagmorgen:
[ afbeelding ]
Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]
Rear mirror view:
[ afbeelding ]
Donker en boosaardig kijkende bergen in de verte...
[ afbeelding ]
En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang
[ afbeelding ]
Aangekomen in Guadalajara:
[ afbeelding ]
Even 682 liter tanken (en die pompwacht maar dom uit z'n harses koekeloeren):
[ afbeelding ]
Uitzicht op de terugweg richting Burgos:
[ afbeelding ]
De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
[ afbeelding ]
Gaaf ritje, mooie foto's.quote:Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?
De auto:
[ afbeelding ]
Niks te doen op de franse tolweg:
[ afbeelding ]
Pauze ergens langs de N10 tussen Poitiers en Bordeaux:
[ afbeelding ]
Moeilijk te zien: veranderende begroeiing voorbij Bordeaux:
[ afbeelding ]
Tweede nachtrust t.h.v. Tolosa, midden in de Pyreneeën:
[ afbeelding ]
Uitzicht vanaf de parking:
[ afbeelding ]
Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]
De auto krijgt het er warm van:
[ afbeelding ]
Beroerd weer op de zondagmorgen:
[ afbeelding ]
Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]
Rear mirror view:
[ afbeelding ]
Donker en boosaardig kijkende bergen in de verte...
[ afbeelding ]
En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang
[ afbeelding ]
Aangekomen in Guadalajara:
[ afbeelding ]
Even 682 liter tanken (en die pompwacht maar dom uit z'n harses koekeloeren):
[ afbeelding ]
Uitzicht op de terugweg richting Burgos:
[ afbeelding ]
De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
[ afbeelding ]
As-tronic is inderdaadquote:Op donderdag 1 januari 2009 17:48 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Daf
Maar je hebt goed gebruik gemaakt van je gewicht: 370 km uitrollen![]()
De Volvo's hebben daar de A-stand voor op de motorrem, ik probeer ook altijd zo lang mogelijk te rollen.
Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doequote:Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoedGrootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemáál onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjesquote:Op donderdag 1 januari 2009 21:30 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doe![]()
Trouwens, dat in de toeren gooien.. ik vind dat voor zo'n geavanceerde automaat dat geval zelf wel kan bepalen of hij doortrekt boven de 1500 toeren of niet. Wil je echt zelf een keer doortrekken zou je het pedaal door de 2e stand heen moeten trappen (wat nu de kickdown is..)
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:53 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjesDit soort dikke ritten is eerder uitzondering dan regel hoor
Met containers en kippers is een automaat niks waard, omdat je dan gas moet kunnen geven om de PTO de sporen te geven, en tegelijk iets vooruit of achteruit moet kunnen rijden. En dat gaat niet met een automaat.
En over dat doortrekken: zo'n ding bepaalt z'n schakelpatroon aan de hand van de hoeveelheid weerstand die hij ervaart, en dat bepaalt ie iedere keer starten opnieuw. Als je de eerste keer wegrijdt doet ie dat altijd in de 2e gang, en dan schakelt ie verder. Die tweede versnelling is alleen wel heel kort natuurlijk, en in die tijd kan dat ding dus niet bepalen wat te doen. Als je dan dus vol gas geeft, dan gaat dat ding ook full pull natuurlijk, daar geef je 'm immers ook opdracht toe, jij pleurt die plank toch ook helemaal onderin
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.quote:Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoedGrootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemáál onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
In echt krappe situaties heb je inderdaad ook meer aan een koppeling, zoals ik al zei, het ligt echt aan het werk dat je er mee doetquote:Op donderdag 1 januari 2009 22:31 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.
Ja, met m'n handbak pleur ik die plank ook helemaal onderin, maar ik stop met gasgeven zodra ik in de buurt van de 1500 toeren komt. Dat zou zo'n bak, hoe kort die versnelling dan ook mag zijn, ook door moeten hebben. Maar ja, zoals met die hele As-tronic bak, hij is nogal traag van begrip
Het punt met het gaspedaal van de automaat is, dat je dus niet de plank onderin hoeft te gooien, om vol gas te geven. Als je het pedaal net iets laat zweven, geeft hij ook 100% gas, alleen schakelt hij dan eerder. Bij een handbak bepaal je zelf het schakelmoment, bij een automaat wordt dat berekend aan de hand van hoe diep jij de plank intrapt. Het blijft wel een computer, en die werkt met wat jij hem vertelt. Dat ding heeft nou eenmaal geen ogen en kan dus ook niet vooruit kijkenquote:Aan de andere kant heeft hij het ook vaak dat als je bijvoorbeeld met een klein beetje of helemaal geen gas op een kruising aan komt rijden, hij eerst gaat schakelen op het moment dat je weer gas bij gaat geven. Ook vreselijk irritant.
Ben je aan het optrekken en je denkt bij jezelf, "Ho jij, niet zo hoog in de toeren!" en je laat je gas een klein beetje los, dan schakelt hij nou juist weer niet met het gevolg dat je toch weer gas bij moet geven
Ook hiervoor geldt: het blijft een computer, geen mens met ogen en oren. Als hij bij het wegrijden inderdaad zo ver doortrekt, moet je dus gewoon minder enthousiast gas geven bij het wegrijden. De put uit rijden is een lastig punt, zeker als je niet zo zwaar geladen bent en een steile put uit moet. Daar kan het ding inderdaad slecht mee omgaan. Evengoed is dat iets waar in mijn ervaring alle automaten last van hebben. Onze volvo met i-shift gaat dan ook schakelen, bijvoorbeeld. Het schakelen in de bocht kan je zoals ik al zei opvangen door iets eerder een klein beetje het gas in te trappen, genoeg om de bak te laten schakelen maar te weinig om daadwerkelijk te gaan trekken.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 00:07 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik rijd nacht lijndiensten en als ik zelf niet in grijp trekt het kadaver leeg gewoon naar 2000 toeren, ik zet hem heel vaak op manueel. Schakelen in de bocht of als je vol een put uit moet.Sta je weer stil.
Zelfs de oude Telligent-bakken van Mercedes schakelen beter.
Ik heb ooit eens een rondje gereden in een gehuurde CF75 motorwagen van de KAV, en die schakelde inderdaad opvallend anders ja. Logisch ook wel, andere motor, dus ook ander vliegwiel, dus ook andere bak, en gezien de bedoeling voor regionaal verkeer ook andere verhoudingenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:21 schreef RealZeus het volgende:
Het ligt inderdaad ook aan de software. Wij hebben twee Dafs lopen met een BP kenteken en daar kun je niet normaal mee aandocken, zelfs niet met schildpadje. Klein beetje gas, geen reactie, iets meer gas, geen reactie, nog een klein beetje erbij en KLADENG: "Goeienacht, ik ben er hoor.":')
En het schijnt in de XF's inderdaad beter te zijn dan in de CF.
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar niet elk dock loopt af. En als je voor het eerst met zo'n auto bent gaat het toch anders. Uiteraard gebeurt dat ook als er mensen staan te kijken.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:01 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Overigens is de tactiek met die auto's om richting het dock te blijven rollen al remmend, in plaats van op de koppeling c.q. al gasgevendVergt nogal wat oefening, en gaat geregeld wat minder subtiel dan de bedoeling is inderdaad. Maar ach, je moet ze toch wakker krijgen zo midden in de nacht
Zoals ik zei, de eerste generatie was bepaald niet de beste neequote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:39 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dat probeer ik ook zoveel mogelijk, maar niet elk dock loopt af. En als je voor het eerst met zo'n auto bent gaat het toch anders. Uiteraard gebeurt dat ook als er mensen staan te kijken.
Maar goed, zelfs de vaste chauffeur van dat ding liep er op te schelden.
Nouja, het punt is dus dat je moet denken voor de computer, in plaats van alleen voor jezelf. Met dat gaspedaal bedien je tevens de koppeling, dus hoe sneller en dieper je het gas in trapt, hoe heftiger ook de koppeling reageert. Er zit in die bak gewoon een normale natte platen koppeling, alleen wordt deze hydraulisch bediend, in plaats van met jouw linker poot. Als je het gas maar heel iets intrapt, duurt het dus ook een fractie van een seconde eer die cylinder de koppeling iets aan heeft laten grijpen. Dat duurt de meesten te lang, en dus wordt er dan gas bij gegeven. En ja, dan gaat het snellerquote:Op vrijdag 2 januari 2009 17:44 schreef vannelle het volgende:
Wat docken betreft vind ik die automaten ook zwaar klote.
Met een gewone koppeling kun je uitstekend doseren terwijl het bij een automaat meer neigt naar "digitaal rijden", aan of uit dus.
Zelfde geldt voor afkoppelen, je wil de schotel vrij trekken van de kingpin maar er nog niet onderuit rijden voor de trekker is gezakt. Met een automaat vind ik dit behoorlijk rottig.
Het kan er ook mee te maken hebben dat niemand mij ooit heeft uitgelegd hoe zo'n automaat werkt maar ik vind echt dat ie pas laat op z'n gas reageert.
Gelukkig rij ik normaal gesproken handgeschakeld en dat gaat prima, lekker spelen met de koppeling om te doseren.
Hij is droogquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:25 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Zoals ik zei, de eerste generatie was bepaald niet de beste nee
[..]
Nouja, het punt is dus dat je moet denken voor de computer, in plaats van alleen voor jezelf. Met dat gaspedaal bedien je tevens de koppeling, dus hoe sneller en dieper je het gas in trapt, hoe heftiger ook de koppeling reageert. Er zit in die bak gewoon een normale natte platen koppeling, alleen wordt deze hydraulisch bediend, in plaats van met jouw linker poot. Als je het gas maar heel iets intrapt, duurt het dus ook een fractie van een seconde eer die cylinder de koppeling iets aan heeft laten grijpen. Dat duurt de meesten te lang, en dus wordt er dan gas bij gegeven. En ja, dan gaat het sneller![]()
Het spijt me jongens, maar ik blijf het een kwestie van geduld en gewenning vinden
Dan een droge platen koppeling. Een doodnormale koppeling die hydraulisch bediend wordt, en daarmee bastaquote:
Voor het zwaartransport is het wel eens handig. Hier in de buurt zit een bedrijf die twee vijfassige volvo trekkers hebben, van het vorige model. Die hebben geloof ik 610pk. Trekken 250 ton, zónder koppelomvormerquote:Op zaterdag 10 januari 2009 09:28 schreef vipergts het volgende:
Ja klopt eens horen bij WD of ze er 1 uit willen lenen.Wat moet je nu met 700 PK dat is toch nergens voor nodig.Al ben ik wel blij dat de bal weer bij Volvo ligt.
in de buurt van venlo of lichtenvoorde? indien dat laatste: welk bedrijf dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 12:42 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Voor het zwaartransport is het wel eens handig. Hier in de buurt zit een bedrijf die twee vijfassige volvo trekkers hebben, van het vorige model. Die hebben geloof ik 610pk. Trekken 250 ton, zónder koppelomvormer
Lekker snel de bergen door met je bloementrailer.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 09:28 schreef vipergts het volgende:
Wat moet je nu met 700 PK dat is toch nergens voor nodig.![]()
http://www.tekloezebruyl.com/9/126quote:Op zaterdag 10 januari 2009 15:59 schreef gateway het volgende:
[..]
in de buurt van venlo of lichtenvoorde? indien dat laatste: welk bedrijf dan?
Ik had vorige week een CF mee van twee jaar oud die ineens ook een nieuw kwaaltje had. Als je alleen maar naar het gaspedaal keek begon dat ding al terug te schakelen. En ook gelijk twee versnellingen terug. Laat je het gas los schakelt het ding weer op, trap je het gas weer in en gelijk weer twee terug. En ik trapte absoluut niet hard op het pedaal, ik gaf maar een klein beetje gas. Ik heb hem maar op manueel gezet. AS-tronicquote:Op dinsdag 20 januari 2009 21:36 schreef kolonel-knalpiemel het volgende:
Over die AS-tronic van DAF: ik heb een XF105, en vervloek het ding al 300.000km.
Of ik nu in de bergen in Noorwegen zit, in Schotland, in de Alpen, of in de file bij Utrecht: het ding weet niet normaal te schakelen. Zowel qua toerental (900-1000 toeren een berg beklimmen) als qua comfort (de vullingen klappen je soms uit je snavel).
Het ding is al tig keer terug geweest naar DAF, en met nieuwe software is het een 3000km goed, daarna begint het weer.
Beer van een wagen, maar die automaat is om te janken. Bouw er maar een Variomatic in.
Over die Volvo: re-spect!!!
Die zou ik wel eens met een losse trekker willen uitproberen...
[/quote]quote:Op zondag 25 januari 2009 02:20 schreef glasbak het volgende:
Dit was met 1000 kilometer..
[ afbeelding ]
Ik heb de verbruikswaarden maar even een schop gegeven.. (met m'n rechtervoet ja!)
[ afbeelding ]
Let op de km stand![]()
of een strakke begrenzer heeftquote:Op zondag 25 januari 2009 13:03 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dus jij bent ook zo'n kaleuwtviooowl die niet harder rijdt dan stréépje 80?
WTFquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |