abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64435691
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:01 schreef gateway het volgende:

[..]

aha en dat tank je apart van de diesel? Dacht dat dat gemengd was door de diesel?
Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  zondag 28 december 2008 @ 17:38:33 #152
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64435795
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Adblue wordt in het uitlaatsysteem ingespoten, Dat spul komt helemaal niet in de motor terecht.
a ok
pi_64437172
Vraagje Adblue.
Kan een vracht wagen die Euro 5 en adblue heeft om dat te realiseren ook zonder adblue rijden?
pi_64437220
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:21 schreef benzje het volgende:
Vraagje Adblue.
Kan een vracht wagen die Euro 5 en adblue heeft om dat te realiseren ook zonder adblue rijden?
Nee, zonder AdBlue is het weer Euro 0, maar tegenwoordig kom je zonder AdBlue ook niet zo ver meer omdat het motormanagement het vermogen dan behoorlijk terug schroeft.
pi_64437284
Dus je bent verplicht in dat geval op tyd adblue te tanken .Mm dus weer extra accijnzen.
pi_64437384
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:25 schreef benzje het volgende:
Dus je bent verplicht in dat geval op tyd adblue te tanken .Mm dus weer extra accijnzen.
Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.
  maandag 29 december 2008 @ 00:09:03 #157
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_64450901
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:28 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ja, maar je hoeft niet vaak AdBlue te tanken als diesel, dus het valt mee.
Precies.. Ik heb nu 3 keer m'n diesel aan moeten vullen (eerste keer 300 liter, daarna 2 keer 660) en de adblue tank zit net onder de helft.. En de prijzen van adblue zijn nou ook niet om te schrikken. Dan daarbij is het geen brandstof dus zal er niet schandalig veel accijns op zitten.

Reken maar uit Ik heb alleen geen idee hoe groot die adblue tank is. Een 80 liter denk ik..

Van een website :
quote:
Hoeveel kost AdBlue?

De prijs van AdBlue hangt of van waar en hoe u het aanschaft. In tegenstelling tot diesel wordt er op AdBlue geen belasting geheven (hoewel BTW wel van toepassing is). De prijs van AdBlue bedraagt normaal gesproken ongeveer de helft van de prijs van diesel. In de meeste gevallen wordt de prijs van AdBlue gecompenseerd door besparingen op het dieselverbruik.

Hoeveel AdBlue heb ik nodig?

Het gemiddelde AdBlue-verbruik zal rond de 5% van het dieselverbruik liggen. Tijdens transport op de snelweg verbruikt u dus ongeveer 1,5 liter per 100 km
pi_64462425
Net m'n vernieuwde rijbewijs opgehaald, morgen gesprek. Wordt wel weer eens tijd, heb al meer dan 10 dagen niet vrachtwagen gereden. Heb er wel weer zin in.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_64482838
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
pi_64483079
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Ik ben niet werkzaam in transport . Maar heb het idee dat elke euro telt in die branche dus ook extra s zoals AdBlue
TIP: Hou dat zo.
pi_64489108
quote:
Op maandag 29 december 2008 23:07 schreef benzje het volgende:
Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.
pi_64524335
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 03:22 schreef KosterT het volgende:

[..]

Wordt gewoon doorberekend. Ook geen concurrentieproblemen aangezien elke transporteur er last van heeft.
Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.
Het hele systeem is waardeloos, in steden worden vuilnis wagens en bussen met SCR systeem gekocht omdat dit milieu vriendelijk zou zijn, maar de uitlaattemperatuur komt niet boven de 100 graden en dus word er geen ad blue ingespoten, resultaat euro 2 uitstoot!
pi_64531193
quote:
Op woensdag 31 december 2008 09:30 schreef veni2 het volgende:

[..]

Was dat maar waar, maar is haast niet door te belasten. niet alle euro 5 auto's gebruiken ad blue, maar maken gebruik van EGR ipv SCR (adblue) en dan heb je natuurlijk nog de euro 2/3/4/ auto's die ook geen ad blue nodig hebben.
Het hele systeem is waardeloos, in steden worden vuilnis wagens en bussen met SCR systeem gekocht omdat dit milieu vriendelijk zou zijn, maar de uitlaattemperatuur komt niet boven de 100 graden en dus word er geen ad blue ingespoten, resultaat euro 2 uitstoot!
Ja, da's wel zo. Maar euro 2/3/4 is wel weer meer belasting.
En verder vind ik 100 graden wel erg laag. Wat ik zo meet is dat de temperatuur vrij snel richting de 500-600 graden aanloopt, wel met SCR overigens. Maar dan nog lijkt 100 graden mij erg laag.
pi_64557347
Nou, ik ben terug hoor

Tweede kerstdag rond de middag weggereden, oudjaarsdag met de middag weer terug. Op de kop af 3900km in 5,5 dag, 1259 liter diesel, 76 liter Adblue, en dat met slechts 3 adressen. Prima ritje voor een omhoog gevallen zaterdagchauffeur, niewaar

Trouwens RealZeus: gauw op zoek gaan naar een andere baas. Laad/losuren vallen onder diensttijd, en die heeft ie dus gewoon te betalen. Moedwillig dusdanig plannen dat je dagelijkse rust niet gehaald wordt is ook gewoon strafbaar. Kortom: zoek een baas, en vertel die slavendrijver dat ie dood kan vallen. Dat ie maar lekker zelf gaat zeg Bij welk bedrijf werk je eigenlijk?
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_64557797
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 16:52 schreef Bartholomeus het volgende:

Trouwens RealZeus: gauw op zoek gaan naar een andere baas. Laad/losuren vallen onder diensttijd, en die heeft ie dus gewoon te betalen. Moedwillig dusdanig plannen dat je dagelijkse rust niet gehaald wordt is ook gewoon strafbaar. Kortom: zoek een baas, en vertel die slavendrijver dat ie dood kan vallen. Dat ie maar lekker zelf gaat zeg Bij welk bedrijf werk je eigenlijk?
Daar ben ik al lang mee bezig. En ik ben lid van de vakbond en die weten er van, dus één telefoontje en een mailtje en zij gaan zich er mee bemoeien.

En ik doe qua boordcomputer precies wat ik mag doen. Ik heb het gechecked bij de vakbond.

En waar ik werk pm ik je wel even, voor het zelfde geld lezen ze mee.
pi_64558471
Nou, de foto's dan maar?

De auto:

Niks te doen op de franse tolweg:

Pauze ergens langs de N10 tussen Poitiers en Bordeaux:

Moeilijk te zien: veranderende begroeiing voorbij Bordeaux:

Tweede nachtrust t.h.v. Tolosa, midden in de Pyreneeėn:

Uitzicht vanaf de parking:

Hoezo klimmen?

De auto krijgt het er warm van:

Beroerd weer op de zondagmorgen:

Uitzicht:

Hoezo afdalen?

Rear mirror view:

Donker en boosaardig kijkende bergen in de verte...

En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang

Aangekomen in Guadalajara:

Even 682 liter tanken (en die pompwacht maar dom uit z'n harses koekeloeren):

Uitzicht op de terugweg richting Burgos:

De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
pi_64558778
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?

De auto:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]

Rear mirror view:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En voor je het weet rijd je er midden in, en gaat het 6-7% omhoog. Ki-lo-me-ters lang
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De statistieken na aankomst (met 4 forse remmingen voor rekening van het was-tuig):
[ afbeelding ]
Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Daf
Maar je hebt goed gebruik gemaakt van je gewicht: 370 km uitrollen
De Volvo's hebben daar de A-stand voor op de motorrem, ik probeer ook altijd zo lang mogelijk te rollen.
  donderdag 1 januari 2009 @ 18:01:15 #168
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64561999
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 17:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Nou, de foto's dan maar?

De auto:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoezo klimmen?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Uitzicht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hoezo afdalen?
[ afbeelding ]

Rear mirror view:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaaf ritje, mooie foto's. 32l/100km, netjes.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  donderdag 1 januari 2009 @ 19:53:55 #170
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64562087
nooit zo bij stilgestaan dat Van donkelaar ook ritten zo ver weg deej (ruurlo is vlakbij waar ik woon)
  donderdag 1 januari 2009 @ 20:17:47 #171
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_64562811
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 17:48 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik kan er niks aan doen maar die AS-Tronic van Daf
Maar je hebt goed gebruik gemaakt van je gewicht: 370 km uitrollen
De Volvo's hebben daar de A-stand voor op de motorrem, ik probeer ook altijd zo lang mogelijk te rollen.
As-tronic is inderdaad Ik ben blij dat ik een nieuw CF heb met een normale zf-16 aan het vliegwiel
pi_64564804
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoed Grootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemįįl onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
  donderdag 1 januari 2009 @ 21:30:00 #173
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_64565317
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 21:12 schreef Bartholomeus het volgende:
Het ligt er aan wat voor werk je doet, voor ons is die automaat ideaal. Sure, die van Volvo is beter, maar toch is die van de Daf helemaal zo gek nog niet. Je moet er wel een beetje mee leren rijden, en je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een handbak, maar ik vind het heerlijk rijden evengoed Grootste punt is dat je met een handbak gewend bent om de plank gewoon onderin te gooien. Als je dat met die automaat doet, jaagt ie 'm onwijs in de toeren. Als je hem niet helemįįl onderin trapt, maar net er boven, dan sleurt ie even hard, maar schakelt ie een stuk eerder. Ook bij het wegrijden: gewoon voorzichtig gas geven, dan rijd je hartstikke soepel weg, kwestie van gewenning
Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doe

Trouwens, dat in de toeren gooien.. ik vind dat voor zo'n geavanceerde automaat dat geval zelf wel kan bepalen of hij doortrekt boven de 1500 toeren of niet. Wil je echt zelf een keer doortrekken zou je het pedaal door de 2e stand heen moeten trappen (wat nu de kickdown is..)
pi_64566076
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 21:30 schreef glasbak het volgende:

[..]

Ja, heel erg leuk op de grote baan maar niet in het werk wat ik er mee doe

Trouwens, dat in de toeren gooien.. ik vind dat voor zo'n geavanceerde automaat dat geval zelf wel kan bepalen of hij doortrekt boven de 1500 toeren of niet. Wil je echt zelf een keer doortrekken zou je het pedaal door de 2e stand heen moeten trappen (wat nu de kickdown is..)
Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjes Dit soort dikke ritten is eerder uitzondering dan regel hoor Met containers en kippers is een automaat niks waard, omdat je dan gas moet kunnen geven om de PTO de sporen te geven, en tegelijk iets vooruit of achteruit moet kunnen rijden. En dat gaat niet met een automaat.

En over dat doortrekken: zo'n ding bepaalt z'n schakelpatroon aan de hand van de hoeveelheid weerstand die hij ervaart, en dat bepaalt ie iedere keer starten opnieuw. Als je de eerste keer wegrijdt doet ie dat altijd in de 2e gang, en dan schakelt ie verder. Die tweede versnelling is alleen wel heel kort natuurlijk, en in die tijd kan dat ding dus niet bepalen wat te doen. Als je dan dus vol gas geeft, dan gaat dat ding ook full pull natuurlijk, daar geef je 'm immers ook opdracht toe, jij pleurt die plank toch ook helemaal onderin
  donderdag 1 januari 2009 @ 22:31:52 #175
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_64567513
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 21:53 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Wij doen er hoofdzakelijk distributiewerk mee, overal in de stad en de krappe weggetjes Dit soort dikke ritten is eerder uitzondering dan regel hoor Met containers en kippers is een automaat niks waard, omdat je dan gas moet kunnen geven om de PTO de sporen te geven, en tegelijk iets vooruit of achteruit moet kunnen rijden. En dat gaat niet met een automaat.

En over dat doortrekken: zo'n ding bepaalt z'n schakelpatroon aan de hand van de hoeveelheid weerstand die hij ervaart, en dat bepaalt ie iedere keer starten opnieuw. Als je de eerste keer wegrijdt doet ie dat altijd in de 2e gang, en dan schakelt ie verder. Die tweede versnelling is alleen wel heel kort natuurlijk, en in die tijd kan dat ding dus niet bepalen wat te doen. Als je dan dus vol gas geeft, dan gaat dat ding ook full pull natuurlijk, daar geef je 'm immers ook opdracht toe, jij pleurt die plank toch ook helemaal onderin
Ik zit ook in de stad (Amsterdam) te klooien met die auto. Grachten over,links en rechts minder dan 5 cm ruimte over, 3 keer steken om de bocht door te komen en dat soort grappen. Ik ga liever met een handbak op een paaltje af dan met een automaat. De astronic wil nog wel eens doorschieten. Collega's van mij hebben daar al een paar keer een bumper mee verspeelt.

Ja, met m'n handbak pleur ik die plank ook helemaal onderin, maar ik stop met gasgeven zodra ik in de buurt van de 1500 toeren komt. Dat zou zo'n bak, hoe kort die versnelling dan ook mag zijn, ook door moeten hebben. Maar ja, zoals met die hele As-tronic bak, hij is nogal traag van begrip

Aan de andere kant heeft hij het ook vaak dat als je bijvoorbeeld met een klein beetje of helemaal geen gas op een kruising aan komt rijden, hij eerst gaat schakelen op het moment dat je weer gas bij gaat geven. Ook vreselijk irritant.

Ben je aan het optrekken en je denkt bij jezelf, "Ho jij, niet zo hoog in de toeren!" en je laat je gas een klein beetje los, dan schakelt hij nou juist weer niet met het gevolg dat je toch weer gas bij moet geven

[ Bericht 7% gewijzigd door glasbak op 01-01-2009 22:39:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')