Hopelijk zorgt die docu ervoor dat er meer begrip voor ontstaat in plaats van dat men weer met "kelly" aan komt zetten en stug "hij" blijft zeggen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Door wat voor hel moet je gaan als je vind dat je in het verkeerde lichaam zit.....
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Pfft ik wil een dolfijn zijn, bestaat daar ook een tv-programma voor?
Dat hoop ik met je mee!!quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:15 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hopelijk zorgt die docu ervoor dat er meer begrip voor ontstaat in plaats van dat men weer met "kelly" aan komt zetten en stug "hij" blijft zeggen.
Dat viel mij ook op ja; in DWDD kwam dat stukje langs dat ze op vakantie in Italie, waar niemand haar verhaal kent, haar gewoon 3 weken lang een meisje lieten zijn. Dat was erg mooi om te zien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:05 schreef doeka het volgende:
die ouders zijn trouwens geweldig dat ze daar zo mee om gaan en Valentijn de kans geven om zichzelf te zijn
Southpark hebben we allemaal wel gezien.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Inderdaad (matige tvp maar ja alles is al gezegd)quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 10:25 schreef Biancavia het volgende:
Lijkt me erg interessant.
daar ligt het dan ook gewoon aan, aan de opvoeding en de omgeving, ik geloof niet dat het biologisch vastgesteld is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:05 schreef doeka het volgende:
Wat een mooie/lieve/slimme meid; wat moet dat afschuwelijk zijn als de natuur zich zo heeft vergist; die ouders zijn trouwens geweldig dat ze daar zo mee om gaan en Valentijn de kans geven om zichzelf te zijn
Ja daaagquote:Op zondag 28 oktober 2007 12:53 schreef RickoKun het volgende:
[..]
daar ligt het dan ook gewoon aan, aan de opvoeding en de omgeving, ik geloof niet dat het biologisch vastgesteld is.
Geef een kind een set barbies, en het zal een stuk vrouwelijker worden.
leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!quote:
Hoezo zou je daar mee "om moeten gaan" dan? Je behandelt ze gewoon als andere vrouwen (of mannen, als het een FtM trans is).quote:Op maandag 29 oktober 2007 15:53 schreef ApaX het volgende:
[..]
leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!
Vraagje: wie in dit topic kent een transseksueel? Hoe ga je daar mee om?
Zit er hier in iedergeval minimaal eentje op fok! http://fotoboek.fok.nl/user/Doagerequote:Op maandag 29 oktober 2007 15:53 schreef ApaX het volgende:
[..]
leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!
Vraagje: wie in dit topic kent een transseksueel? Hoe ga je daar mee om?
Ik bedoel het niet op die manier. Ik ben zelf altijd geneigd om heel veel dingen te gaan vragen!quote:Op maandag 29 oktober 2007 16:11 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hoezo zou je daar mee "om moeten gaan" dan? Je behandelt ze gewoon als andere vrouwen (of mannen, als het een FtM trans is).
Kind is gewoon niet normaal, klaar.quote:Op zondag 28 oktober 2007 13:19 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ja daaag![]()
We gaan hier geen discussie over beginnen in dit topic, open je maar een topic speciaal daarvoor.
Dat is zeker waar, ze is ook niet normaal. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze gek is! neem morgen maar de moeite om te kijken, dan praten we verder.quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:42 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Kind is gewoon niet normaal, klaar.
is dat alles wat je te zeggen hebt ? of ben je gewoon een heel erg kortzichtig persoonquote:Op maandag 29 oktober 2007 22:42 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Kind is gewoon niet normaal, klaar.
Helaas heb je het dan toch mis, want er is hier onderzoek naar gedaan. Ik weet nog van één geval van een jongetje dat geboren was met een misvormde piemel. Omdat dat ding onbruikbaar was hebben ze het er maar afgesneden en de baby als meisje opgevoed. Wat bleek al snel: het kind wilde veel liever met de speeltjes van zijn/haar broertje spelen, wilde helemaal geen jurkjes aan. Toen hij/zij een tiener was hebben de ouders verteld dat hij/zij als jongetje was geboren. Hij knipte gelijk zijn haren af en leefde vanaf toen als een jongen (wat hij dus eigenlijk ook was). Helaas heeft dat hele gedoe dus blijkbaar een diepe afdruk achter gelaten op die man, want hij maakte zich een paar jaar geleden van kant.quote:Op zondag 28 oktober 2007 12:53 schreef RickoKun het volgende:
[..]
daar ligt het dan ook gewoon aan, aan de opvoeding en de omgeving, ik geloof niet dat het biologisch vastgesteld is.
Geef een kind een set barbies, en het zal een stuk vrouwelijker worden.
ik ben gewoon héél kortzichtig!quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:57 schreef DjinN het volgende:
[..]
is dat alles wat je te zeggen hebt ? of ben je gewoon een heel erg kortzichtig persoon![]()
whadafaaaak!? is dat mogelijk?! Dan móet je toch wel een leuter hebben gehad?! Zo niet, weet jij misschien ook hoe dat dan (wetenschappelijk) heet, als je vrouw bent met XY?quote:Op maandag 29 oktober 2007 23:33 schreef thaleia het volgende:
Schijnt dat Jamie Lee Curtis een vrouw is met XY-chromosoom, bijvoorbeeld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Androgen_insensitivity_syndromequote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:04 schreef RickoKun het volgende:
whadafaaaak!? is dat mogelijk?! Dan móet je toch wel een leuter hebben gehad?! Zo niet, weet jij misschien ook hoe dat dan (wetenschappelijk) heet, als je vrouw bent met XY?
Zie mijn post hierboven. Vrouwen met AIS hebben het XY-chromosoom maar zien er verder volledig vrouwelijk uit. Ze missen alleen wel de baarmoeder en eierstokken en hebben inwendige testikels.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:14 schreef Biancavia het volgende:
Nee, een vrouw met XY-chromosomen lijkt me niet te kunnen.
De volgende combinaties zijn wel bekend:
http://nl.wikipedia.org/wiki/XYY-syndroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Klinefelter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triple_X-syndroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Turner
Ah, okee. Interessant, dat is dus wat men 'vroeger' hermafrodiet noemde.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:18 schreef teirnon het volgende:
[..]
Zie mijn post hierboven. Vrouwen met AIS hebben het XY-chromosoom maar zien er verder volledig vrouwelijk uit. Ze missen alleen wel de baarmoeder en eierstokken en hebben inwendige testikels.
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 10:28 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ah, okee. Interessant, dat is dus wat men 'vroeger' hermafrodiet noemde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interseksualiteit
Ik vind het toch wel erg slecht dat er vanaf de geboorte meteen al zo gesleuteld moet worden.quote:De meeste baby's worden al vanaf bij de geboorte behandeld met hormonen. Ze ondergaan diverse operaties, zodat ze als volledig mannelijk of vrouwelijk in onze samenleving terecht komen. De vraag of de wetenschap moet toegeven aan deze sociale druk, of juist de omgeving moet accepteren dat interseksualiteit een bestaand gegeven is, is een actueel vraagstuk
Ik heb me sufgezocht naar iets dat mensen misschien makkelijker begrijpen en ik geloof dat ik iets heb. Kun je je nog herinneren dat je gefrustreerd was als mensen je als een kind behandelden terwijl je zelf vond dat je al heel volwassen was en best zelf dingen kon doen?quote:Op maandag 29 oktober 2007 22:36 schreef ApaX het volgende:
[..]
Ik bedoel het niet op die manier. Ik ben zelf altijd geneigd om heel veel dingen te gaan vragen!
Of stel dat iemand in je omgeving je verteld dat hij graag een zij wil zijn, hoe ga je daar mee om? hoe verwerk je dat? Kan je zoiets begrijpen? Ik ben benieuwd naar de ervaring van mensen die dit mee maken of mee hebben gemaakt!
Dat is het rollenpatroon dat er nog veel te veel inzit in onze maatschappij, helaas. Zolang we eigenschappen toedichten op basis van wat iemand tussen zijn/haar benen heeft, schiet het niet op natuurlijk. We moeten af van het beeld dat als je een pik hebt, je carriere moet maken in een "stoer" beroep en als je een kut hebt, moet je thuis bij de kinderen blijven.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 11:08 schreef Troubles. het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het toch wel erg slecht dat er vanaf de geboorte meteen al zo gesleuteld moet worden.
Dan behandelen ze een baby terwijl hij/zij later misschien iets heel anders wilt en is diegene weer bij af.
Terwijl als je een paar jaartjes wacht op wat verdere ontwikkeling... Bij Valentijn was het ook heel vroeg duidelijk dat ze een meisje is.
Ik vond d'r zelfs knapper dan 'n paar van die meiden die erbij zaten...quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 23:37 schreef Suuz_ het volgende:
Ze is trouwens ook echt een knappe meid.
Hehe, inderdaad, zo zag je goed dat die puberteitremmers hun werk hebben gedaan bij Valentijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 23:50 schreef ijsbrekertje het volgende:
Raar om te horen dat haar broer opeens zo'n zware stem heeft gekregen![]()
Fysiek zeker, maar in doen en laten doet Valentijn nauwelijks onder voor de vriendinnen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:03 schreef MrX1982 het volgende:
Het gezicht was vrij vrouwelijk maar de rest niet echt. De laatste beelden uit 2007 vond ik het toch nog erg kinds om te zien zeker als je het vergelijkt met haar/zijn vriendinnen. Die duidelijk vrouwelijke vormen hebben gekregen.
Dit was deel 1. Ik denk dat we deel 2 over een jaar of 5 krijgen.quote:Ik vraag me overigens af of ze vroeg of laat geen enorme psychische problemen krijgt hoewel ze sterk overkwam. Het zou mooi zijn als ze over een paar jaar nog eens teruggaan om te kijken of ze daadwerkelijk vrouw is geworden. Het was een interessante docu.
Dat kwam inderdaad allemaal vrij vrouwelijk over. Hoewel ik het soms ook wel enigszins geforceerd vond overkomen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:09 schreef Arcee het volgende:
Fysiek zeker, maar in doen en laten doet Valentijn nauwelijks onder voor de vriendinnen.
Over 5 jaar lijkt me een goed moment om weer eens te kijken hoe het allemaal is vergaan. We merken het welquote:Dit was deel 1. Ik denk dat we deel 2 over een jaar of 5 krijgen.
Nou ja, misschien wat eerder, maar niet volgende week. Ik dacht eerst dat ze tot 2005 of zo zouden gaan en dan volgende week tot nu, maar dat gingen ze toch nu al, dus deel 2 zal nog wel even op zich laten wachten.
Super oudersquote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:23 schreef Rosu het volgende:
Nee ze stoppen ermee. http://www.wgtrans.nl/cms(...)ntaire_valentijn.pdf Staat in deze brief van de familie.
Precies, dat denk ik ook.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:42 schreef sander89 het volgende:
Denk dat wel kans is dat we over paar jaar nog iets over horen/zien door middel van interview met haar of iets, van hoe het dan met haar gaat en afgelopen jaren zijn geweest in het kort.
Ik zeg het nu zonder gezien te hebben en puur op eigen ervaring gebaseerd, maar: dat zou kunnen komen omdat je toch het gevoel hebt dat als je ook maar iets mannelijks doet, of iets dat erop lijkt, het voelt of mensen gaan wijzen en zeggen "zie je, toch een vent!". Dus dat je dan wat beter "je best doet" om compleet vrouwelijk over te komen.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 00:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat kwam inderdaad allemaal vrij vrouwelijk over. Hoewel ik het soms ook wel enigszins geforceerd vond overkomen.
[..]
Zoiets denk ik ook.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 01:10 schreef wonderer het volgende:
Hopelijk komt het op Uitzending gemist...
[..]
Ik zeg het nu zonder gezien te hebben en puur op eigen ervaring gebaseerd, maar: dat zou kunnen komen omdat je toch het gevoel hebt dat als je ook maar iets mannelijks doet, of iets dat erop lijkt, het voelt of mensen gaan wijzen en zeggen "zie je, toch een vent!". Dus dat je dan wat beter "je best doet" om compleet vrouwelijk over te komen.
Samequote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:36 schreef Pien85 het volgende:
Hmm, ik ben bang dat ie niet op uitzending gemist komt... Gister kon ik niet kijken, ben bang dat ik het nu dus definitief gemist heb
Zie jij 'm staan dan?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 12:21 schreef roburt het volgende:
niet op uitzendinggemist????
Ik vind hem nou niet echt mooi ofzo maar dat is smaak.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:29 schreef DjowY het volgende:
http://www.thefashionspot(...)-de-hingh-60734.html
En nog model geworden ook, hulde voor dit sterke meisje!
Ik heb het via de computer opgenomen, misschien kan ik hem via internet naar je verzenden? het is wel een paar gb groot.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:44 schreef Chulaa het volgende:
Ik heb het niet gezien en dat vind ik wel erg jammer.
Toen ik nog op de basisschool zat, was er ook een jongen die zich kleedde als meisje. Het ging stapje voor stapje. Eerst lied ze haar haar lang groeien en begon ze wat andere broeken te dragen, daarna ook de shirtjes. Een jaar later was ze '' compleet'' en kreeg ze ook vrouwelijke hormonen. Ze droeg gewoon rokjes en make-up en had handtasjes. Waarschijnlijk heeft ze zich nu ook '' omlatenbouwen'' . Je kon niet meer zien dat het een jongen geweest was. Sterker nog. Mijn moeder kreeg haar op piano les, toen ik haar naam hoorde vallen aan tafel zei ik '' mam wist je dat zij eigenlijk een jongen was'' toen sloeg ze bijna styl achterover van haar stoel.
Ik vind het zo ontzettend knap dat mensen - en vooral kinderen- door zetten. Kinderen worden er al snel mee gepest. Want op die leeftijd - basisschool - snappen ze het gewoon nog niet.
Het lijkt me zo ontzettend moeilijk om die stap te zetten. echt diep respect.
Je hebt de docu zelf gezien? Anders lijkt het me beter dat je die eerst kijkt voordat je reageert.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:52 schreef unox_worst het volgende:
[..]
Ik vind hem nou niet echt mooi ofzo maar dat is smaak.
Hij moet wel sterk zijn om zoiets aan te kunnen maar ik zou hem nooit een haar noemen.
Er zwaait nog wat tussen der benen (of is dat inmiddels weg) dus is het nog gewoon een jongen toch?
Wat leukquote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:29 schreef DjowY het volgende:
Het is het zoeken van de bevestiging. Ik denk dat dat ook de reden is dat Valentijn zo graag lang haar wilde dragen en jurken zo graag droeg omdat ze ze heerlijk vond zitten. Als je genderdysfoor bent, wringt het tussen hoe je jezelf ziet en hoe de rest van de wereld je ziet. Je voelt je een meisje maar iedereen ziet je als jongen, behandelt je als jongen en zegt er wat van als je niet gedraagt als een jongen. In zo'n situatie smacht je naar dat andere en ga je het meest meisjesachtige zien als het prachtigste wat er is. Dan wordt een jurkje een symbool voor hoe je je identiteit beleeft en wordt het iets speciaals wat het voor niet-genderdysfore meisjes/vrouwen helemaal niet is. Dat zal voor Valentijn zeker in die beginjaren gegolden hebben, omdat ze alleen op vakanties (en ver uit Nederland) zichzelf mocht zijn. Hoe coulant en meegaand de ouders ook waren, ze hadden toch grenzen en het duurde zo te zien jaren voordat die verschoven.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:00 schreef Meaghan het volgende:
Grappig om te zien hoe enthousiast Valentijn reageerde op haar Barbie, terwijl ik daar zelf als meisje nooit zo heel veel om gaf en liever een BMX wilde voor mijn verjaardagIk vond als meisje meiden- én jongensdingen leuk, maar bij Valentijn waren het puur de echte meidendingen waar de interesse naar uit ging. Het verbaasde me dat het meisjesgevoel bij Valentijn kennelijk al zo sterk aanwezig was op zo'n jonge leeftijd dat er ook geen ruimte meer leek te zijn voor andere, meer jongensachtige dingen. Het kwam daardoor als beperkend op mij over, een kind hoort eigenlijk nog helemaal niet zo met zijn geslacht bezig te zijn en hoeft gewoon alleen nog maar onbezorgd een kind te zijn. Maar blijkbaar ligt dat bij genderdysfore kinderen toch net even wat ingewikkelder en dat 'niet onbezorgd kindzijn' vond ik best wel sneu voor Valentijn.
Inderdaad, maar ja, je 'grand surprise' operatief laten verwijderen is wel erg definitief.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 08:21 schreef ApaX het volgende:
Wat me wel verbaasde is dat ze nog zoveel onzekerheid had, teerwijl ze eigenlijk al jaren lang als meisje leefde.
Heel duidelijke uitlegquote:Op woensdag 31 oktober 2007 19:20 schreef ymmv het volgende:
[..]
Het is het zoeken van de bevestiging. Ik denk dat dat ook de reden is dat Valentijn zo graag lang haar wilde dragen en jurken zo graag droeg omdat ze ze heerlijk vond zitten. Als je genderdysfoor bent, wringt het tussen hoe je jezelf ziet en hoe de rest van de wereld je ziet. Je voelt je een meisje maar iedereen ziet je als jongen, behandelt je als jongen en zegt er wat van als je niet gedraagt als een jongen. In zo'n situatie smacht je naar dat andere en ga je het meest meisjesachtige zien als het prachtigste wat er is. Dan wordt een jurkje een symbool voor hoe je je identiteit beleeft en wordt het iets speciaals wat het voor niet-genderdysfore meisjes/vrouwen helemaal niet is. Dat zal voor Valentijn zeker in die beginjaren gegolden hebben, omdat ze alleen op vakanties (en ver uit Nederland) zichzelf mocht zijn. Hoe coulant en meegaand de ouders ook waren, ze hadden toch grenzen en het duurde zo te zien jaren voordat die verschoven.
ik heb ook wel interesse in dit bestandquote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:10 schreef ApaX het volgende:
[..]
Ik heb het via de computer opgenomen, misschien kan ik hem via internet naar je verzenden? het is wel een paar gb groot.
En niet zomaar een agency ook! Doutzen zit er, Kim Noorda, Elianne Smit, Anne-Marie van Dijk... Zo'n beetje alle Nederlandse toppers.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 15:29 schreef DjowY het volgende:
Ik probeer hemt te recoden naar een dvd format. totaal is het iets meer dan 4 gigabyte. Ik heb dan een server nodig om hem up te loaden. iemand een idee?quote:Op donderdag 1 november 2007 09:23 schreef Toeps het volgende:
Me too!
Ik heb op m'n server nog genoeg ruimte vrij en een verbinding die dik genoeg is; kan je een account geven alsjewilt -- laat maar weten als het gelukt is met het recoden.quote:Op donderdag 1 november 2007 10:10 schreef ApaX het volgende:
[..]
Ik probeer hemt te recoden naar een dvd format. totaal is het iets meer dan 4 gigabyte. Ik heb dan een server nodig om hem up te loaden. iemand een idee?
recoden is gelukt, al wil ik het nog een keer laten doen. de qualiteit is hel acceptabel, maar niet super.quote:Op donderdag 1 november 2007 14:50 schreef zeedruif het volgende:
Heb de preview en interview met maakster gezien tijdens DWDD, en had de docu zelf ook heel graag willen zien; helaas dacht ik ook dat deze wel op uitzendinggemist zou komen, anders had ik 'em wel laten opnemen!
Vond de beelden die ik wel gezien heb best ontroerend, zeker om te zien hoe zo iemand zo krachtig en dapper kan zijn om haar eigen weg te volgen; het is sowieso een erg interessant onderwerp.
[..]
Ik heb op m'n server nog genoeg ruimte vrij en een verbinding die dik genoeg is; kan je een account geven alsjewilt -- laat maar weten als het gelukt is met het recoden.
Done. Elke kwaliteit is natuurlijk welkom! Het gaat mij om de beschikbaarheid van het materiaal, en niet om perfecte beeld- en geluidskwaliteit.quote:Op donderdag 1 november 2007 18:21 schreef ApaX het volgende:
[..]
recoden is gelukt, al wil ik het nog een keer laten doen. de qualiteit is hel acceptabel, maar niet super.
je kunt een PM bericht sturen met inlog gegevens.
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=5784237&md5=c5d19becae93db1e932170d85273a09aquote:Op vrijdag 2 november 2007 16:26 schreef Selina het volgende:
Zou iemand me misschien een link kunnen geven van de uitzending? Ik zie hem op de Vara site namelijk niet staan bij uitzending gemist, geen stream beschikbaar staat er...
quote:Natuurlijk moeten de ouders wennen aan de wensen en verlangens van hun zoon. Ik leer hen kennen als tolerante mensen die hun verwachtingspatroon bijstellen omdat ze willen dat hun kind gelukkig is.
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:45 schreef wonderer het volgende:
Dat is het rollenpatroon dat er nog veel te veel inzit in onze maatschappij, helaas. Zolang we eigenschappen toedichten op basis van wat iemand tussen zijn/haar benen heeft, schiet het niet op natuurlijk. We moeten af van het beeld dat als je een pik hebt, je carriere moet maken in een "stoer" beroep en als je een kut hebt, moet je thuis bij de kinderen blijven.
JA ! tis gewoon een lekker wijfquote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:
Ben ik de enige die geen 'ze' kan zeggen als het over Valentijn gaat?
neequote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:
Ben ik de enige die geen 'ze' kan zeggen als het over Valentijn gaat?
gedverdemme, met een behaarde reet zekerquote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
JA ! tis gewoon een lekker wijf
Hier heb ik ook over nagedacht tijdens het kijken van de uitzending. Ik denk dat er wel degelijk jongens en meisjes zaken zijn zonder dat dit cultureel bepaald is. Bepaalde kleuren spreken meisjes eerder aan dan jongens en zo is het ook met speelgoed. Er zijn ongetwijfeld genoeg onderzoeken naar gedaan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
En wat zijn dat eigenlijk, meisjesdingen? Is dat ook niet een zeer breed begrip, o.a. cultureel bepaald?
Haha, dus alles valt onder o.a.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:30 schreef Modus het volgende:
Daarom zei ik ook o.a.
Ik denk dat je zaken aansnijdt (wat een woordkeuze in dit gevalquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:17 schreef maok het volgende:
Maar ze werkt nu dus wel als model, ook (juist) in dat wereldje kan een piemel hebben als 'vrouw' best lastig zijn lijkt me. De kleding die ze showt is over het algemeen toch wel voor vrouwen of mannen. Mannenkleding zou een beetje vreemd zijn dus showd ze waarschijnlijk alleen vrouwenkleding, dan kan ze waarschijnlijk dus niet alles aan.
Maar om die reden haal je die piemel er natuurlijk niet af.
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:48 schreef vencodark het volgende:
Heb de docu. gister gezien ja. Vond het erg boeiend allemaal. Toen in het begin dat ventje een Barbie kreeg. Zo blij dat hij was: "Wow wat is die mooooi! " "Dit is mijn mooiste cadeau mama!"![]()
Echt zo lief. Hoe kan je je kind zoiets weigeren? Valentijn heeft heel veel geluk gehad met zulke ouders en broertje. Vond op het einde ook wel mooi zoals ze over hun dochter en zus praten. Vond het ook echt een knap meisje, zag je al snel. Beetje een engeltje. Jammer dat ze niet op die dansschool mocht blijven. Je zag haar kijken naar die danseressen.![]()
Vind het een erg goeie zaak dat er nu middelen zijn om zo'n jongen of meisje te helpen met de ontwikkeling van alles. Vroeger was dat heel anders. Ben benieuwd hoe het verder met haar zal gaan.![]()
Dit werd volgens mij in de documentaire al gemeld, en daarbij is het grote boze internet ook een goede bron.quote:Op vrijdag 2 november 2007 21:58 schreef paultjuhhh het volgende:
Is ze nu model ? hoe weten jullie dat
Die quote klopt helemaal. Vond het allemaal heel aandoenlijkquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:56 schreef ItaloDancer het volgende:
Heb 'm inmiddels gezien, gelukkig dat ie alsnog op Uitzending Gemist is gezet![]()
En ik kan er wel een heel verhaal over typen, maar een user voor mij heeft al precies mijn gedachten genoteerd, dus net zo makkelijk om dat even te quoten
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, die docu gaat natuurlijk over jaaaaaren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:49 schreef Liquidootje het volgende:
Hmm nu helemaal afgekeken. Heb wat gemengde gevoelens bij die documentaire. De vorming... de continue blootstelling aan het vragenuurtje wil je een meisje zijn?
Deze link stond al eerder in dit topic: http://www.thefashionspot(...)-de-hingh-60734.htmlquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:58 schreef paultjuhhh het volgende:
Is ze nu model ? hoe weten jullie dat
Als het zo makkelijk was, had ze het allang gedaan en had ze niet zo hoeven twijfelen. En het is ook voor de buitenwereld, dat je gezien wordt zoals je bent. Dat het geslacht werkelijk helemaal niets meer uitmaakt, is waarschijnlijk een utopie. Uiteindelijk is het toch een beetje belangrijk dat er voortgeplant wordt en ik denk dat die uiterlijke kenmerken van testosteron/oestrogeen er nog heel veel generaties overheen moeten gaan tot dat uit ons systeem is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.
Kan het niet gewoon een jongetje zijn dat meisjesdingen leuk vindt?
En wat zijn dat eigenlijk, meisjesdingen? Is dat ook niet een zeer breed begrip, o.a. cultureel bepaald?
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:46 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was, had ze het allang gedaan en had ze niet zo hoeven twijfelen. En het is ook voor de buitenwereld, dat je gezien wordt zoals je bent. Dat het geslacht werkelijk helemaal niets meer uitmaakt, is waarschijnlijk een utopie. Uiteindelijk is het toch een beetje belangrijk dat er voortgeplant wordt en ik denk dat die uiterlijke kenmerken van testosteron/oestrogeen er nog heel veel generaties overheen moeten gaan tot dat uit ons systeem is.
Maar als mensen gewoon zichzelf konden zijn zonder dat er wordt gelachen en mietje wordt geroepen, zijn we al een stuk verder, lijkt me.
Het is belangrijk, maar zou niet zo belangrijk moeten zijn dat je meteen voor homo wordt uitgemaakt als je "iets vrouwelijks" doet. Het is TE belangrijk op dit moment, het moet maar es tot die botte harses doordringen dat het een spectrum is en niet "of vrouw, of man". Vind ik. Als een vrouw vrachtwagen chauffeur wil worden, of een man kapper, moet men daar niet raar over opkijken en niet direct gaan twijfelen aan geaardheid. Het moet normaal zijn als een meisje met autootjes speelt en een jongen met poppen. Waarom zou dat niet normaal zijn? Het is alleen "niet normaal" omdat we het met z'n allen niet normaal vinden, en is daar een goede reden voor?quote:Op zaterdag 3 november 2007 06:24 schreef ApaX het volgende:
[..]
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.
Het maakt seks heel lastig, als je niet duidelijk man of vrouw bent. En aangezien deze maatschappij zo'n beetje op seks drijft...quote:! van die vriendinnen zei dat ook, dat is toch helemaal niet erg als je zo bent? dan blijf je toch gewoon zo, maar daar kwam ze op terug. Het is kennelijk belangrijk om je in een bepaalde geslachtsrol te kunnen manifesteren. Uit eindelijk zie je ook dat ze dat doet. Over die operaties twijfelt ze nog wel, ze behoed zich voor een overhaaaste keuze.
Ja. Als dat eens zou kunnen... desnoods een breintransplantatie ...quote:Ik denk dat ze ook liever zou willen om gewoon opnieuw geboren te kunnen worden.
Op zich had joane wel gelijk dat zonder die secundaire geslachtskenmerken het minder noodzakelijk was om te helemaal veranderen. Kinderen blijven natuurlijk een beetje uniseks. Maar het was wel duidelijk dat ze jaloers was en een beetje probeerde te pushen of zo, precies weet ik het niet. Maar gelukkig liet Valentijn zich daar niet door van de wijs brengen.quote:Over de joane: dat vond ik ook een beetje een vreemd stuk. een transseksueel op die leeftijd heeft die wens om vrouw te zijn heel lang op een andere manier beleeft. Valentijn is nooit echt een man geweest, hooguit een jochie. Joane probeerde vooral haar gevoel op valentijn te projecteren. Volgens mij had ze dat niet nodig.
Maar wat heb je dan aan die geslachtsdelen als ze niet werken? Gaat het dan alleen om hoe het er uit ziet? Wat moet je met een vagina die niet nat wordt en waar ook geen voortplanting mee mogelijk is?quote:Op zaterdag 3 november 2007 06:24 schreef ApaX het volgende:
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.
! van die vriendinnen zei dat ook, dat is toch helemaal niet erg als je zo bent? dan blijf je toch gewoon zo, maar daar kwam ze op terug. Het is kennelijk belangrijk om je in een bepaalde geslachtsrol te kunnen manifesteren. Uit eindelijk zie je ook dat ze dat doet. Over die operaties twijfelt ze nog wel, ze behoed zich voor een overhaaaste keuze.
Ik weet niet of je dit zo kunt zeggen. Bij heel veel kinderen kan je niet altijd zien of het een jongen of een meisje is puur aan het gezicht (!). Kleding en haar doen heel erg veel op die leeftijd.quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat mij opviel was dat hij al een meisjes gezicht had voordat hij met die hormomen begon. En ook dat zij er aan het eind toch echt het leukste uit zag van dat groepje meidenIk kijk niet vaak naar documentaires maar deze had ik niet graag willen missen
In tegendeel...quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:05 schreef Modus het volgende:
Mijn mening is dat dit een typisch voorbeeld is van de 'maakbare maatschappij'. Jongetje zegt dat ie een meisje is dus kleien we er een meisje van. Dan is het nog steeds geen meisje, echter.
Mja.. toch was het in die huishouden continue bespreekbaar. Bijna een milde vorm indoctrine enzo...quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:59 schreef Toeps het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, die docu gaat natuurlijk over jaaaaaren.
Hoe weet jij dat jij wèl in het juiste lichaam zit? Hoe 'meet' je dat? Omdat je een plasser hebt en veel dingen doet/leuk vindt die meer (niet eens àlle) mensen met een plasser doen/leuk vinden?quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:12 schreef ItaloDancer het volgende:
In tegendeel...
Meisje (dat de lichamelijke eigenschappen heeft van een jongetje) zegt dat ze een meisje is.
De natuur maakt wel meer fouten. Nu zijn we in ieder geval in staat daar wat handiger op in te spelen waardoor we het leven van diegenen wat aangenamer kunnen maken.
Al die ellende roep je echt niet over jezelf af omdat het je alleen maar "wel leuk lijkt" een meisje te zijn, maar "gewoon" een jongen bent.
En ok, je kunt zeggen dat de lichamelijke eigenschappen dan bepalen of iemand een jongen of een meisje is, maar we kunnen het brein nou eenmaal (nog?) niet veranderen dat je ineens wel voor je gevoel in het juiste lichaam zit. Het lichaam kunnen we wel enigszins veranderen. Het is niet ideaal natuurlijk, maar het gaat er toch om dat iemand gelukkig is?
Ik ben het wel met je eens hoor, maar toch denk ik dat het kiezen van een bepaalde geslachtsrol je het leven makkelijker kan maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat meisjes geen jongens dingen kunnen doen en andersom.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:48 schreef wonderer het volgende:
Het is belangrijk, maar zou niet zo belangrijk moeten zijn dat je meteen voor homo wordt uitgemaakt als je "iets vrouwelijks" doet. Het is TE belangrijk op dit moment, het moet maar es tot die botte harses doordringen dat het een spectrum is en niet "of vrouw, of man". Vind ik. Als een vrouw vrachtwagen chauffeur wil worden, of een man kapper, moet men daar niet raar over opkijken en niet direct gaan twijfelen aan geaardheid. Het moet normaal zijn als een meisje met autootjes speelt en een jongen met poppen. Waarom zou dat niet normaal zijn? Het is alleen "niet normaal" omdat we het met z'n allen niet normaal vinden, en is daar een goede reden voor?
Als ik het heb over de geslachtsrol dan heb ik het niet over de geslachtsdelen. maar over hoe je je gedraagt en hoe je jezelf presenteerd. mannelijk of vrouwlijk. Uiteraard is er tussen die twee uitersten een oneindig scala aan mogelijkheden van mannelijke vrouwen tot vrouwlijke mannen enz enz.quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar wat heb je dan aan die geslachtsdelen als ze niet werken? Gaat het dan alleen om hoe het er uit ziet? Wat moet je met een vagina die niet nat wordt en waar ook geen voortplanting mee mogelijk is?
quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.
Kan het niet gewoon een jongetje zijn dat meisjesdingen leuk vindt?
that's the point! Je weet het niet omdat het je niet stoort, je denkt er niet overna, het is normaal. Bij iemand als valentijn is dat dus niet zo. Zij identificeerd zich met meisjes, zelfde gevoelens als meisjes, zelfde gedachten gangen enz enz. Er is een onbehagen met je eigen geslacht.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:36 schreef Modus het volgende:
Nee, dat weet ik dus niet. Ik denk dat ik een man genoemd wordt door diverse lichamelijke kenmerken, zoals een gerriten een X- en Y-chromosoom. Of dat wat ik voel daarmee overeenkomt weet ik niet. Hoe moet ik dat weten? Hoe weet jij dat je een meisje bent? Ms ben jij wel een jongen die meisjesdingen leuk vindt maar ben je in een vrouwenlichaam geboren.
Dat weet je toch pas als je je NIET zo voelt zoals je je zou moeten voelen!quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:36 schreef Modus het volgende:
Nee, dat weet ik dus niet. Ik denk dat ik een man genoemd wordt door diverse lichamelijke kenmerken, zoals een gerriten een X- en Y-chromosoom. Of dat wat ik voel daarmee overeenkomt weet ik niet. Hoe moet ik dat weten? Hoe weet jij dat je een meisje bent? Ms ben jij wel een jongen die meisjesdingen leuk vindt maar ben je in een vrouwenlichaam geboren.
Omdat je het niet vreemd vindt dat je een mannenlichaam hebt, je ergert je er niet aan, je vindt het niet vervelend, je vindt het logisch, je denkt er nooit over na omdat je niet het idee hebt dat er iets mis is.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:29 schreef Modus het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat jij wèl in het juiste lichaam zit? Hoe 'meet je dat'? Omdat je een plasser hebt en veel dingen doet/leuk vindt die meer (niet eens àlle) mensen met een plasser doen/leuk vinden?
dat klinkt niet echt logisch en een beetje vergezocht.quote:Op zondag 4 november 2007 16:33 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk is de titel van dit topic ook een beetje misleidend. Het is geen jongen die een meisje wil zijn, het is een meisje dat een meisjeslichaam wil.
In het kader van deze vraag is het wellicht interessant de documentaire 'bruce and brenda' te bekijken. (is best oud)quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:05 schreef Modus het volgende:
Mijn mening is dat dit een typisch voorbeeld is van de 'maakbare maatschappij'. Jongetje zegt dat ie een meisje is dus kleien we er een meisje van. Dan is het nog steeds geen meisje, echter.
Het hebben van een meisjeslichaam is nog wel hetgeen waar Valentijn het meest over twijfelt.quote:Op zondag 4 november 2007 16:33 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk is de titel van dit topic ook een beetje misleidend. Het is geen jongen die een meisje wil zijn, het is een meisje dat een meisjeslichaam wil.
Indd. Dát je erop komt is nog 1 ding...maar dat je het werkelijk uitvoerd. Zoiets kan je 1 seconde denken maar daarna verwerp je dat toch weer? Idioot, al deed ze het vast in 'the best interest of the child'.quote:Op zondag 4 november 2007 16:55 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
In het kader van deze vraag is het wellicht interessant de documentaire 'bruce and brenda' te bekijken. (is best oud)
Het gaat over een jongetjestweeling die een ingreep aan hun piemeltje kregen, waarbij bij een van de jongetjes het misging, zodat 'ie er eigenlijk niet meer was (weet niet meer precies hoe dat ging).
De moeder stelde vervolgens voor om het jongetje dan maar als meisje op te voeden, en zo gebeurde het ook. Ik geloof dat in de tienerjaren het uiteindelijk uitkwam voor de jongen.
Dit vond ik zo'n verschrikkelijk idee... hoe kwam die moeder erop![]()
Daar was ik ook nieuwsgierig naar, en inderdaad. Opgezet door haar vriendinnen, of Valentijn het zelf zo leuk vindt weet ik niet.quote:
Link ?quote:Op zondag 4 november 2007 20:13 schreef Dinus het volgende:
[..]
Daar was ik ook nieuwsgierig naar, en inderdaad. Opgezet door haar vriendinnen, of Valentijn het zelf zo leuk vindt weet ik niet.
Ik heb ook diep respect voor Valentijn en haar ouders en broer.
Dokters advies....quote:Op zondag 4 november 2007 16:55 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
In het kader van deze vraag is het wellicht interessant de documentaire 'bruce and brenda' te bekijken. (is best oud)
Het gaat over een jongetjestweeling die een ingreep aan hun piemeltje kregen, waarbij bij een van de jongetjes het misging, zodat 'ie er eigenlijk niet meer was (weet niet meer precies hoe dat ging).
De moeder stelde vervolgens voor om het jongetje dan maar als meisje op te voeden, en zo gebeurde het ook. Ik geloof dat in de tienerjaren het uiteindelijk uitkwam voor de jongen.
Op die foto's vind ik Valentijn juist weer erg "mannelijk". De neus...quote:Op zaterdag 3 november 2007 00:55 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Deze link stond al eerder in dit topic: http://www.thefashionspot(...)-de-hingh-60734.html
Wat voor een studie is dat? Kan kan je in meer detail vertellen hoe dit verschil tot uiting komt in de hersenen. In welk deel van de hersens is zijn er verschillen te zien?quote:Op zondag 4 november 2007 22:57 schreef TheArowana het volgende:
Even voor de twijfelaars (zoals bv. Modus): Wij hebben dit soort gevallen in het kader van m'n studie ook wel besproken, en er blijkt dat er wel degelijk zoiets is als een 'mannenbrein' en een 'vrouwenbrein',
Gaap, tis nog vroeg....quote:Op maandag 5 november 2007 09:04 schreef ApaX het volgende:
[..]
Wat voor een studie is dat? Kan kan je in meer detail vertellen hoe dit verschil tot uiting komt in de hersenen. In welk deel van de hersens is zijn er verschillen te zien?
Gevondenquote:Op zondag 4 november 2007 20:45 schreef jmac het volgende:
[..]
Ik zou 'm niet geven... Voor je 't weet heeft ze die debiele paultjuhh achter d'r aan.
Indrukwekkende documentaire inderdaad. Wat voelde dat rot voor die jongen, dat was echt een jongen, maar z'n moeder had gewoon besloten dat hij beter een meisje kon zijn.quote:Op zondag 4 november 2007 16:55 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
hier is een stukje op youtubequote:Op maandag 5 november 2007 15:07 schreef Pien85 het volgende:
Kan ik Bruce and Brenda ergens zien?
quote:Op maandag 5 november 2007 17:06 schreef Toeps het volgende:
En wat Valentijn betreft, die zit bij Wilma Wakker, als model. Dacht ik ook wel, die heeft namelijk alle toppers in haar bestand.
komt er (hoogstwaarschijnlijk) niet..quote:Op maandag 5 november 2007 17:11 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Ik hoop dat er nog een vervolg op komt eigenlijk (docu) , ik ben wel benieuwd hoe het hierna verder met haar gaat en wat ze uiteindelijk kiest
Deze documentaire alleen al is ontzettend privé. Buitengewoon interessant, maar als je bedenkt dat het hier om iemand uit het echte leven gaat is het niet meer dan begrijpelijk dat je geen studieobject wilt zijn.quote:Op maandag 5 november 2007 19:53 schreef _superboer_ het volgende:
...daarin staat onder andere dat Valentijn het op het eind niet meer leuk vond dat er een documentaire over haar werd gemaakt en dat ze de rest van haar leven (en eventuele operatie) prive met haar gezin wil beleven.
Dick Swaab had er inderdaad een handje in, maar hij is niet de enige. Wij hebben dat als onderwerp van een kleine presentatie gehad, zijn er niet zo diep op ingegaan dat ik me er heel veel van kan herinneren, het beste kan je idd wat artikelen erover lezen, dat deden wij ook. Op scholar.google.com zoeken op "neurological difference(s) sekses" (is dat in het Engels nou met 'sk' of 'x'? Je hoeft dus niet te kunnen schrijven om een WO studie te volgen)quote:Wat voor een studie is dat? Kan kan je in meer detail vertellen hoe dit verschil tot uiting komt in de hersenen. In welk deel van de hersens is zijn er verschillen te zien?
Ja zo is het. Ben ook wel nieusgierig natuurlijk, maar dat komt gewoon omdat het zo uitzonderlijk is allemaal. Niet vergeten dat het om iemand gaat voor wie dit nu afgesloten is. Het moet niet zo zijn dat wanneer ze het maakt (met wat dan ook), dat dan bladen als de Telegraaf, de Story of de Privé er bovenop duiken met koppen als 'eerste genderdysforisch model succesvol' en dan een heel circus eromheen. Dat wenst geen weldenkend mens iemand toe.quote:Deze documentaire alleen al is ontzettend privé. Buitengewoon interessant, maar als je bedenkt dat het hier om iemand uit het echte leven gaat is het niet meer dan begrijpelijk dat je geen studieobject wilt zijn.
Inderdaad, het is haar leven. Ik kan me voorstellen dat je verder zo min mogelijk in de publiciteit wil. Daarintegen heeft ze ons wel achter gelaten met een enorme cliffhanger, to do or not to do. Al maakt het voor ons natuurlijk geen zak uit wat ze doet, maar je bent wel nieuwsgierig.quote:Op maandag 5 november 2007 23:01 schreef TheArowana het volgende:
Ja zo is het. Ben ook wel nieusgierig natuurlijk, maar dat komt gewoon omdat het zo uitzonderlijk is allemaal. Niet vergeten dat het om iemand gaat voor wie dit nu afgesloten is. Het moet niet zo zijn dat wanneer ze het maakt (met wat dan ook), dat dan bladen als de Telegraaf, de Story of de Privé er bovenop duiken met koppen als 'eerste genderdysforisch model succesvol' en dan een heel circus eromheen. Dat wenst geen weldenkend mens iemand toe.
Ja da's erg jammer idd, ze was veelbelovend.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:38 schreef sander89 het volgende:
Klote voor haar dat ze nog zo de lengte ingeschoten is ivm modellen werk, ze was eerst 180 2 jaar geleden, nu is ze 190.
Tja, zou dat toch die bekende groeispurt zijn waar jongens nogal eens last van kunnen hebben?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:38 schreef sander89 het volgende:
Klote voor haar dat ze nog zo de lengte ingeschoten is ivm modellen werk, ze was eerst 180 2 jaar geleden, nu is ze 190.
Blijkbaar is iets fout gegaan, want normaal kunnen ze dit wel aardig regelen met hormonen dat je minder lang word.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:14 schreef vencodark het volgende:
[..]
Tja, zou dat toch die bekende groeispurt zijn waar jongens nogal eens last van kunnen hebben?
Ja weet ik, daarom verbaasde het me ook. Misschien gewoon toeval want haar ouders leken me niet bijzonder lang.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:33 schreef sander89 het volgende:
[..]
Blijkbaar is iets fout gegaan, want normaal kunnen ze dit wel aardig regelen met hormonen dat je minder lang word.
Want ze kreeg ook al vrouwelijke hormonen.
Hormonen + nog meer hormonen is misschien niet al te goed voor je?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:33 schreef sander89 het volgende:
[..]
Blijkbaar is iets fout gegaan, want normaal kunnen ze dit wel aardig regelen met hormonen dat je minder lang word.
Want ze kreeg ook al vrouwelijke hormonen.
Soms heb je van die genen. Ik denk niet dat dat veel te maken heeft met wanneer je welke hormonen krijgt. Dat biologische vrouwen vaak niet zo lang worden, zal meer te maken hebben met de XX chromosomen dan met de hormonen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:50 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja weet ik, daarom verbaasde het me ook. Misschien gewoon toeval want haar ouders leken me niet bijzonder lang.
Zou hij als meisje geboren zijn?quote:Op vrijdag 3 september 2010 04:06 schreef Maisnon het volgende:
[ afbeelding ]
Ik wil dit topic toch even een roze tiger uppercut geven (bump!) zodat meer mensen 'm zien
Stomtoevallig stuitte ik, nadat ik dit topic even door had gelezen, even later op een modefoto in het nieuwste nummer van de Grazia. Daarin leek ze niet langer dan haar collega. Ze werd in het blad als Valentijn gecredit.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:38 schreef sander89 het volgende:
Ja South Parkquote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Hmja, dat is iets wat toch duidelijk te merken is bij de gesprekgroepen. Het lijkt alsof mensen die voor de puberteit zijn begonnen neerkijken op mensen die tijdens de puberteit zijn gestart en zij kijken weer neer op mensen die hun genderidentiteit weer later onder ogen zijn gekomen.quote:Op maandag 6 september 2010 20:14 schreef wonderer het volgende:
Topic nog es doorgelezen. Eigenlijk best jammer dat er steeds zo de nadruk wordt gelegd op dat ze goed "gelukt" is. Alsof je minder meetelt als je het "nog kunt zien".
Het is sterk en goed dat je je dat beseft. We zijn hier allemaal om te leren en als persoon te groeien.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:55 schreef Monopoly het volgende:
als je dan terug denkt heb ik het schaamrood op mijn kaken staan.....
Zitten we daarvoor op Fok!?quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:59 schreef Venus-Castina het volgende:
Het is sterk en goed dat je je dat beseft. We zijn hier allemaal om te leren en als persoon te groeien.
Haha, ja dat is wel een beetje vreemd jaquote:
Jij hebt ook een jongenslichaam terwijl je jezelf een meisje voelt?quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:46 schreef Mathildis-Augusta het volgende:
Toen mijn leraar de documentaire Valentijn in de klas liet zien wist ik eindelijk wat er met mij aan de hand was; zij heeft mij mijn coming out bezorgd.
Veel genderdysforen beseffen pas wat ze hebben als ze een docu, programma of film zien tegenwoordig.
Het gaat goed met haarquote:Op woensdag 13 april 2011 22:38 schreef k_man het volgende:
Je gunt haar alle geluk van de wereld, maar misschien hoor je nooit meer iets van haar, kom je er nooit achter of ze goed op d'r pootjes terecht gekomen is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Ze had een mannelijk lichaam, inmiddels is er niets mannelijks meer aan haar te zien.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:43 schreef Quyxz_ het volgende:
Jij hebt ook een jongenslichaam terwijl je jezelf een meisje voelt?
Nu ook niet veel vrouwelijks vind ik, geen borsten en kont ofzo.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:26 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Ze had een mannelijk lichaam, inmiddels is er niets mannelijks meer aan haar te zien.
Oh het ging niet over Valentijn, maar over Mathildis-Augusta, een goede vriendin van me.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:38 schreef vencodark het volgende:
Nu ook niet veel vrouwelijks vind ik, geen borsten en kont ofzo.
Oh, maar dit topic gaat over Valentijn.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:45 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Oh het ging niet over Valentijn, maar over Mathildis-Augusta, een goede vriendin van me.
quote:
Als hij zich zo beter voelt? En ze is nu topmodel, en hij/zij wilde dit altijd al? Of ben je zeer gelovig dat je zo tegen bent?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:23 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik vind het helemaal niks, ondankbaar kind is het. Is het nou zo moeilijk om gewoon tevreden te zijn met je lichaam.![]()
Sjonge jonge, heb je daar nu ook al last van als je het alleen maar ziet? Aansteller. En nee, ik rook niet.quote:
Trollollollquote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:23 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik vind het helemaal niks, ondankbaar kind is het. Is het nou zo moeilijk om gewoon tevreden te zijn met je lichaam.![]()
Nou nou, misschien trollt ze niet, maar is ze gewoon heel erg tegen mensen die zich laten ombouwen of heeft dat met haar geloof te maken ofzoquote:
Ik denk niet dat God wil dat je je geslacht veranderdquote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:30 schreef Maisnon het volgende:
Geloven zijn daar niet zo duidelijk in, volgens mij is het gewoon een zeur
Het wordt gewoon niet genoemd in de bijbelquote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik denk niet dat God wil dat je je geslacht veranderd
Typisch, tegen een onzijdige gebruikersnaam zeg jij 'zij', maar over Valentijn spreek je steeds als hij/zij.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:28 schreef Paul het volgende:
[..]
Nou nou, misschien trollt ze niet, maar is ze gewoon heel erg tegen mensen die zich laten ombouwen of heeft dat met haar geloof te maken ofzo
Ik denk het wel, anders had Zij geen chirurgen uitgevondenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:31 schreef Paul het volgende:
[..]
Ik denk niet dat God wil dat je je geslacht veranderd
Supertuxx is een vrouw hoor. Valentijn zeg ik soms hij/zij als ik ook in het verleden praat over haar.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:36 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Typisch, tegen een onzijdige gebruikersnaam zeg jij 'zij', maar over Valentijn spreek je steeds als hij/zij.
[..]
Ik denk het wel, anders had Zij geen chirurgen uitgevonden
Ja maar je bent nog jong, en dan ken je dus al heel de bijbel uit je hoofdquote:
Jij .. was.. vroeger.. een... man?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:01 schreef Maisnon het volgende:
Nee maar aangezien het onderwerp nogal dicht bij me ligt![]()
In Game of Thrones werd dat goed verwoord: "There's no cure for being a cunt"quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:16 schreef wonderer het volgende:
Toch jammer dat transseksualiteit wel behandeld kan worden en kleingeestigheid niet
Ik gun het je.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:29 schreef Ga.aguyim het volgende:
Ik ben een jongen en ik wil een stokbrood worden?
Of een dolfijn.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:29 schreef Ga.aguyim het volgende:
WTF Dat dit normaal is in de wereld?
Qua IQ klopt het al.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:29 schreef Ga.aguyim het volgende:
Genderidentiteit is van heel andere orde en helemaal niet zo zwart/wit als mensen denken.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:29 schreef Ga.aguyim het volgende:
Dit is vroeger vaak gedaan maar het verslechterd de situatie voor de patient alleen maar. Het geslacht in de hersenen wordt in de vroege zwangerschap vastgelegd en is daarna normaliter niet te veranderen (al is er recentelijk een publicatie verschenen van mensen die onwillekeurig van genderidentiteit switchen).quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:52 schreef Charlea het volgende:
Is het niet zo, dat als er bij het vormen van een man in de baarmoeder iets misgaat met de testosteronverdeling, de jongen in kwestie een testosteronloos en dus vrouwelijk brein krijgt? Dat had ik volgens mij ergens gelezen. En dan denken ze nl. dat ze een vrouw zijn in een mannenlichaam.
Ik zou zeggen, geef die kerel mannelijke hormonen en kijk of het overgaat![]()
Misschien zou dat vele levens verbeteren van mensen met 'genderdysforie'.
Het heeft mannelijke chromosomen dus het is een 'man'. Het brein zal daarentegen vrouwelijk zijn, maar wat weegt zwaarder? Ik heb de serie niet gekeken, kwam bij toeval langs dit topic. Als de geslachtskenmerken van de hersenen van een 'transvrouw' niet te beïnvloeden zijn met hormonale toediening, begrijp ik dat dit niet gebeurt. Maar daar ben ik niet zeker van. Hoe dan ook, als de hersenen aan het lichaam aan te passen waren, was dat veel handiger dan vice versa, toch? Als dat sneller en eenvoudiger kon, that is.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:03 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Dit is vroeger vaak gedaan maar het verslechterd de situatie voor de patient alleen maar. Het geslacht in de hersenen wordt in de vroege zwangerschap vastgelegd en is daarna normaliter niet te veranderen (al is er recentelijk een publicatie verschenen van mensen die onwillekeurig van genderidentiteit switchen).
Als je een transvrouw testosteron geeft zal ze mannelijker ontwikkelen en haarzelf nog ongelukkiger voelen. Welke vrouw is nu gelukkig met een baard, mat een lage stem, met een zware kaak?
De enige bekende behandeling voor genderdysforie is niet het aanpassen van de hersenen aan het lichaam, maar het lichaam aan de hersenen.
Wat betreft kerel... Gedraagt ze haarzelf als man? Ziet ze eruit als een man? Praat ze als een man?
Zelfs als het mogelijk was om de hersenen weer naar mannelijk om te vormen weet ik niet of ik daar wel voor zou kiezen omdat het betekent dat je dan je gehele identiteit daarmee veranderd. Ben je dan nog wel jezelf of opeens een heel ander persoon.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:55 schreef Charlea het volgende:
Het heeft mannelijke chromosomen dus het is een 'man'. Het brein zal daarentegen vrouwelijk zijn, maar wat weegt zwaarder? Ik heb de serie niet gekeken, kwam bij toeval langs dit topic. Als de geslachtskenmerken van de hersenen van een 'transvrouw' niet te beïnvloeden zijn met hormonale toediening, begrijp ik dat dit niet gebeurt. Maar daar ben ik niet zeker van. Hoe dan ook, als de hersenen aan het lichaam aan te passen waren, was dat veel handiger dan vice versa, toch? Als dat sneller en eenvoudiger kon, that is.
Het onderwerp intrigeert me, vandaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |