Met de Bijbel in de hand wordt transseksualiteit door sommige mensen als zondig gezien, wat best opmerkelijk is omdat er geen enkele passage hierover is terug te vinden. Er wordt in de Bijbel kort over eunuchs gesproken. Dit zijn mannen die voor hun puberteit gecastreerd zijn om ze niet verder te laten vermannelijken. Er is geen bewijs dat dit in Palestina werd toegepast uit gender dysforie. Desalniettemin is de bijbel tegenstrijdig over eunuchs:
Deuteronomium 23:2 stelt “Mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden, mogen niet deelnemen aan de dienst van de HEER”
Terwijl Jesaja 56:4-5 het volgende zegt: “Want dit zegt de HEER: De eunuch die mijn sabbat in acht neemt, die keuzes maakt naar mijn wil, die vasthoudt aan mijn verbond,
hem geef ik iets beters dan zonen en dochters: een gedenkteken en een naam in mijn tempel en binnen de muren van mijn stad. Ik geef hem een eeuwige naam, een naam die onvergankelijk is.” (nb: In diverse vertalingen wordt ipv “eunuch” “gecastreerde” gebruikt)
Mattheus 19:12 is heel wisselend vertaald. In het algemeen komt het er op neer dat mannen die door welke reden dan ook (zo geboren, zelf gedaan of door een ander gedaan) geen kinderen kunnen krijgen begrip moeten krijgen van andere mensen.
Je zou kunnen denken dat dit slaat op mensen die intersex geboren zijn en op eunuchs.
Vaak wordt Deuteronomium 22:5 gebruikt: “Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.” Als je dit zo leest is dit alleen van toepassing op crossdressers en travestieten, niet op transseksuelen.
Het is opmerkelijk dat de oude wetten vaak heel selectief worden gebruikt. Wordt Deuteronomium 22:5 vaak letterlijk genomen, worden andere wetten weer genegeerd, zoals 22:11 “U mag geen kleding dragen van tweeėrlei weefsel, van wol en linnen samen.”
Soms wordt het idee dat je je lichaam niet mag bewerken als argument tegen transgenders gebruikt(1 Korintiers 6:18-19). Maar dit is heel makkelijk te relativeren, kijk bijvoorbeeld naar een operatie of zelfs maar het nemen van een aspirientje. Om over oorbellen maar te zwijgen.
De Bijbel is een ontzettend dik boekwerk geschreven over honderden jaren. Mensen die dat lezen om met een vingertje naar anderen te kunnen wijzen doen dit alleen door een paar regels er uit te nemen en andere weer te negeren.
Persoonlijk laat ik mijn leven niet dicteren door een stuk tekst die is geschreven door schaapsherders uit de bronstijd.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.