http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=5784237&md5=c5d19becae93db1e932170d85273a09aquote:Op vrijdag 2 november 2007 16:26 schreef Selina het volgende:
Zou iemand me misschien een link kunnen geven van de uitzending? Ik zie hem op de Vara site namelijk niet staan bij uitzending gemist, geen stream beschikbaar staat er...
quote:Natuurlijk moeten de ouders wennen aan de wensen en verlangens van hun zoon. Ik leer hen kennen als tolerante mensen die hun verwachtingspatroon bijstellen omdat ze willen dat hun kind gelukkig is.
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 15:45 schreef wonderer het volgende:
Dat is het rollenpatroon dat er nog veel te veel inzit in onze maatschappij, helaas. Zolang we eigenschappen toedichten op basis van wat iemand tussen zijn/haar benen heeft, schiet het niet op natuurlijk. We moeten af van het beeld dat als je een pik hebt, je carriere moet maken in een "stoer" beroep en als je een kut hebt, moet je thuis bij de kinderen blijven.
JA ! tis gewoon een lekker wijfquote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:
Ben ik de enige die geen 'ze' kan zeggen als het over Valentijn gaat?
neequote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef Arcee het volgende:
Ben ik de enige die geen 'ze' kan zeggen als het over Valentijn gaat?
gedverdemme, met een behaarde reet zekerquote:Op vrijdag 2 november 2007 20:04 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
JA ! tis gewoon een lekker wijf
Hier heb ik ook over nagedacht tijdens het kijken van de uitzending. Ik denk dat er wel degelijk jongens en meisjes zaken zijn zonder dat dit cultureel bepaald is. Bepaalde kleuren spreken meisjes eerder aan dan jongens en zo is het ook met speelgoed. Er zijn ongetwijfeld genoeg onderzoeken naar gedaan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
En wat zijn dat eigenlijk, meisjesdingen? Is dat ook niet een zeer breed begrip, o.a. cultureel bepaald?
Haha, dus alles valt onder o.a.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:30 schreef Modus het volgende:
Daarom zei ik ook o.a.
Ik denk dat je zaken aansnijdt (wat een woordkeuze in dit gevalquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:17 schreef maok het volgende:
Maar ze werkt nu dus wel als model, ook (juist) in dat wereldje kan een piemel hebben als 'vrouw' best lastig zijn lijkt me. De kleding die ze showt is over het algemeen toch wel voor vrouwen of mannen. Mannenkleding zou een beetje vreemd zijn dus showd ze waarschijnlijk alleen vrouwenkleding, dan kan ze waarschijnlijk dus niet alles aan.
Maar om die reden haal je die piemel er natuurlijk niet af.
quote:Op woensdag 31 oktober 2007 18:48 schreef vencodark het volgende:
Heb de docu. gister gezien ja. Vond het erg boeiend allemaal. Toen in het begin dat ventje een Barbie kreeg. Zo blij dat hij was: "Wow wat is die mooooi! " "Dit is mijn mooiste cadeau mama!"![]()
Echt zo lief. Hoe kan je je kind zoiets weigeren? Valentijn heeft heel veel geluk gehad met zulke ouders en broertje. Vond op het einde ook wel mooi zoals ze over hun dochter en zus praten. Vond het ook echt een knap meisje, zag je al snel. Beetje een engeltje. Jammer dat ze niet op die dansschool mocht blijven. Je zag haar kijken naar die danseressen.![]()
Vind het een erg goeie zaak dat er nu middelen zijn om zo'n jongen of meisje te helpen met de ontwikkeling van alles. Vroeger was dat heel anders. Ben benieuwd hoe het verder met haar zal gaan.![]()
Dit werd volgens mij in de documentaire al gemeld, en daarbij is het grote boze internet ook een goede bron.quote:Op vrijdag 2 november 2007 21:58 schreef paultjuhhh het volgende:
Is ze nu model ? hoe weten jullie dat
Die quote klopt helemaal. Vond het allemaal heel aandoenlijkquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:56 schreef ItaloDancer het volgende:
Heb 'm inmiddels gezien, gelukkig dat ie alsnog op Uitzending Gemist is gezet![]()
En ik kan er wel een heel verhaal over typen, maar een user voor mij heeft al precies mijn gedachten genoteerd, dus net zo makkelijk om dat even te quoten
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, die docu gaat natuurlijk over jaaaaaren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 22:49 schreef Liquidootje het volgende:
Hmm nu helemaal afgekeken. Heb wat gemengde gevoelens bij die documentaire. De vorming... de continue blootstelling aan het vragenuurtje wil je een meisje zijn?
Deze link stond al eerder in dit topic: http://www.thefashionspot(...)-de-hingh-60734.htmlquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:58 schreef paultjuhhh het volgende:
Is ze nu model ? hoe weten jullie dat
Als het zo makkelijk was, had ze het allang gedaan en had ze niet zo hoeven twijfelen. En het is ook voor de buitenwereld, dat je gezien wordt zoals je bent. Dat het geslacht werkelijk helemaal niets meer uitmaakt, is waarschijnlijk een utopie. Uiteindelijk is het toch een beetje belangrijk dat er voortgeplant wordt en ik denk dat die uiterlijke kenmerken van testosteron/oestrogeen er nog heel veel generaties overheen moeten gaan tot dat uit ons systeem is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.
Kan het niet gewoon een jongetje zijn dat meisjesdingen leuk vindt?
En wat zijn dat eigenlijk, meisjesdingen? Is dat ook niet een zeer breed begrip, o.a. cultureel bepaald?
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.quote:Op zaterdag 3 november 2007 02:46 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was, had ze het allang gedaan en had ze niet zo hoeven twijfelen. En het is ook voor de buitenwereld, dat je gezien wordt zoals je bent. Dat het geslacht werkelijk helemaal niets meer uitmaakt, is waarschijnlijk een utopie. Uiteindelijk is het toch een beetje belangrijk dat er voortgeplant wordt en ik denk dat die uiterlijke kenmerken van testosteron/oestrogeen er nog heel veel generaties overheen moeten gaan tot dat uit ons systeem is.
Maar als mensen gewoon zichzelf konden zijn zonder dat er wordt gelachen en mietje wordt geroepen, zijn we al een stuk verder, lijkt me.
Het is belangrijk, maar zou niet zo belangrijk moeten zijn dat je meteen voor homo wordt uitgemaakt als je "iets vrouwelijks" doet. Het is TE belangrijk op dit moment, het moet maar es tot die botte harses doordringen dat het een spectrum is en niet "of vrouw, of man". Vind ik. Als een vrouw vrachtwagen chauffeur wil worden, of een man kapper, moet men daar niet raar over opkijken en niet direct gaan twijfelen aan geaardheid. Het moet normaal zijn als een meisje met autootjes speelt en een jongen met poppen. Waarom zou dat niet normaal zijn? Het is alleen "niet normaal" omdat we het met z'n allen niet normaal vinden, en is daar een goede reden voor?quote:Op zaterdag 3 november 2007 06:24 schreef ApaX het volgende:
[..]
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.
Het maakt seks heel lastig, als je niet duidelijk man of vrouw bent. En aangezien deze maatschappij zo'n beetje op seks drijft...quote:! van die vriendinnen zei dat ook, dat is toch helemaal niet erg als je zo bent? dan blijf je toch gewoon zo, maar daar kwam ze op terug. Het is kennelijk belangrijk om je in een bepaalde geslachtsrol te kunnen manifesteren. Uit eindelijk zie je ook dat ze dat doet. Over die operaties twijfelt ze nog wel, ze behoed zich voor een overhaaaste keuze.
Ja. Als dat eens zou kunnen... desnoods een breintransplantatie ...quote:Ik denk dat ze ook liever zou willen om gewoon opnieuw geboren te kunnen worden.
Op zich had joane wel gelijk dat zonder die secundaire geslachtskenmerken het minder noodzakelijk was om te helemaal veranderen. Kinderen blijven natuurlijk een beetje uniseks. Maar het was wel duidelijk dat ze jaloers was en een beetje probeerde te pushen of zo, precies weet ik het niet. Maar gelukkig liet Valentijn zich daar niet door van de wijs brengen.quote:Over de joane: dat vond ik ook een beetje een vreemd stuk. een transseksueel op die leeftijd heeft die wens om vrouw te zijn heel lang op een andere manier beleeft. Valentijn is nooit echt een man geweest, hooguit een jochie. Joane probeerde vooral haar gevoel op valentijn te projecteren. Volgens mij had ze dat niet nodig.
Maar wat heb je dan aan die geslachtsdelen als ze niet werken? Gaat het dan alleen om hoe het er uit ziet? Wat moet je met een vagina die niet nat wordt en waar ook geen voortplanting mee mogelijk is?quote:Op zaterdag 3 november 2007 06:24 schreef ApaX het volgende:
En toch denk ik dat het kiezen van een geslachtrol belangrijk is. biologisch gezien zijn dat de engie twee echte opties. de hele maatschappij is daar ook op ingericht.
! van die vriendinnen zei dat ook, dat is toch helemaal niet erg als je zo bent? dan blijf je toch gewoon zo, maar daar kwam ze op terug. Het is kennelijk belangrijk om je in een bepaalde geslachtsrol te kunnen manifesteren. Uit eindelijk zie je ook dat ze dat doet. Over die operaties twijfelt ze nog wel, ze behoed zich voor een overhaaaste keuze.
Ik weet niet of je dit zo kunt zeggen. Bij heel veel kinderen kan je niet altijd zien of het een jongen of een meisje is puur aan het gezicht (!). Kleding en haar doen heel erg veel op die leeftijd.quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:08 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat mij opviel was dat hij al een meisjes gezicht had voordat hij met die hormomen begon. En ook dat zij er aan het eind toch echt het leukste uit zag van dat groepje meidenIk kijk niet vaak naar documentaires maar deze had ik niet graag willen missen
In tegendeel...quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:05 schreef Modus het volgende:
Mijn mening is dat dit een typisch voorbeeld is van de 'maakbare maatschappij'. Jongetje zegt dat ie een meisje is dus kleien we er een meisje van. Dan is het nog steeds geen meisje, echter.
Mja.. toch was het in die huishouden continue bespreekbaar. Bijna een milde vorm indoctrine enzo...quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:59 schreef Toeps het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, die docu gaat natuurlijk over jaaaaaren.
Hoe weet jij dat jij wèl in het juiste lichaam zit? Hoe 'meet' je dat? Omdat je een plasser hebt en veel dingen doet/leuk vindt die meer (niet eens àlle) mensen met een plasser doen/leuk vinden?quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:12 schreef ItaloDancer het volgende:
In tegendeel...
Meisje (dat de lichamelijke eigenschappen heeft van een jongetje) zegt dat ze een meisje is.
De natuur maakt wel meer fouten. Nu zijn we in ieder geval in staat daar wat handiger op in te spelen waardoor we het leven van diegenen wat aangenamer kunnen maken.
Al die ellende roep je echt niet over jezelf af omdat het je alleen maar "wel leuk lijkt" een meisje te zijn, maar "gewoon" een jongen bent.
En ok, je kunt zeggen dat de lichamelijke eigenschappen dan bepalen of iemand een jongen of een meisje is, maar we kunnen het brein nou eenmaal (nog?) niet veranderen dat je ineens wel voor je gevoel in het juiste lichaam zit. Het lichaam kunnen we wel enigszins veranderen. Het is niet ideaal natuurlijk, maar het gaat er toch om dat iemand gelukkig is?
Ik ben het wel met je eens hoor, maar toch denk ik dat het kiezen van een bepaalde geslachtsrol je het leven makkelijker kan maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat meisjes geen jongens dingen kunnen doen en andersom.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:48 schreef wonderer het volgende:
Het is belangrijk, maar zou niet zo belangrijk moeten zijn dat je meteen voor homo wordt uitgemaakt als je "iets vrouwelijks" doet. Het is TE belangrijk op dit moment, het moet maar es tot die botte harses doordringen dat het een spectrum is en niet "of vrouw, of man". Vind ik. Als een vrouw vrachtwagen chauffeur wil worden, of een man kapper, moet men daar niet raar over opkijken en niet direct gaan twijfelen aan geaardheid. Het moet normaal zijn als een meisje met autootjes speelt en een jongen met poppen. Waarom zou dat niet normaal zijn? Het is alleen "niet normaal" omdat we het met z'n allen niet normaal vinden, en is daar een goede reden voor?
Als ik het heb over de geslachtsrol dan heb ik het niet over de geslachtsdelen. maar over hoe je je gedraagt en hoe je jezelf presenteerd. mannelijk of vrouwlijk. Uiteraard is er tussen die twee uitersten een oneindig scala aan mogelijkheden van mannelijke vrouwen tot vrouwlijke mannen enz enz.quote:Op zaterdag 3 november 2007 18:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar wat heb je dan aan die geslachtsdelen als ze niet werken? Gaat het dan alleen om hoe het er uit ziet? Wat moet je met een vagina die niet nat wordt en waar ook geen voortplanting mee mogelijk is?
quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar door er operatief een meisje van te maken ga je volgens mij juist mee in dat rollenpatroon: hij gedraagt zich als een meisje dus het piemeltje moet er af.
Kan het niet gewoon een jongetje zijn dat meisjesdingen leuk vindt?
that's the point! Je weet het niet omdat het je niet stoort, je denkt er niet overna, het is normaal. Bij iemand als valentijn is dat dus niet zo. Zij identificeerd zich met meisjes, zelfde gevoelens als meisjes, zelfde gedachten gangen enz enz. Er is een onbehagen met je eigen geslacht.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:36 schreef Modus het volgende:
Nee, dat weet ik dus niet. Ik denk dat ik een man genoemd wordt door diverse lichamelijke kenmerken, zoals een gerriten een X- en Y-chromosoom. Of dat wat ik voel daarmee overeenkomt weet ik niet. Hoe moet ik dat weten? Hoe weet jij dat je een meisje bent? Ms ben jij wel een jongen die meisjesdingen leuk vindt maar ben je in een vrouwenlichaam geboren.
Dat weet je toch pas als je je NIET zo voelt zoals je je zou moeten voelen!quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:36 schreef Modus het volgende:
Nee, dat weet ik dus niet. Ik denk dat ik een man genoemd wordt door diverse lichamelijke kenmerken, zoals een gerriten een X- en Y-chromosoom. Of dat wat ik voel daarmee overeenkomt weet ik niet. Hoe moet ik dat weten? Hoe weet jij dat je een meisje bent? Ms ben jij wel een jongen die meisjesdingen leuk vindt maar ben je in een vrouwenlichaam geboren.
Omdat je het niet vreemd vindt dat je een mannenlichaam hebt, je ergert je er niet aan, je vindt het niet vervelend, je vindt het logisch, je denkt er nooit over na omdat je niet het idee hebt dat er iets mis is.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:29 schreef Modus het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat jij wèl in het juiste lichaam zit? Hoe 'meet je dat'? Omdat je een plasser hebt en veel dingen doet/leuk vindt die meer (niet eens àlle) mensen met een plasser doen/leuk vinden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |