Ben ik van plan, maar had eerst de OP veranderd en wat links er bij gezet, alsmede in Fokwiki de OP aangepast.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:52 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
@Darkmanta, dat is een leuke tut met die fractals erg mooi om te gebruiken voor wallpapers enzo, jammer dat je hem niet ff mee genomen hebt naar dit nieuwe topic.
wow dudequote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:52 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
orgineel:
[ afbeelding ]
bewerkt:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:36 schreef tim2308 het volgende:
Bedankt voor die brushes. Misschien is het makkelijk als je er even bijzet in welke directory je die moet zetten? Op http://www.photoshopsupport.com/tools/brushes.html vond ik ook nog brushes, even kijken of er iets goeds tussen zit.
Hangt een beetje van foto af en welke je zelf het beste vind. Beide technieken hebben genoeg te bieden.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 02:16 schreef tim2308 het volgende:
Wat is "beter": een laag dupliceren, highpassfilter en dan overlay blending methode of de Unsharpmask? (zie ook hier)
Geen idee, heb `m ook al lang niet meer op MSN gesproken.quote:Waar is Shi trouwens gebleven? Hij heeft ook wel veel tuts geschreven in de eerdere delen....
net ff je deviant pagina bekeken...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:37 schreef Kamermans het volgende:
[..]
wow dudewat een monstertje is het geworden
, had je trouwens best is het show topic mogen plaatsen inplaats van het vragen topic
Top notch, man!quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 00:01 schreef DarkManta het volgende:
Nou vooruit dan, dit topic loopt toch niet zo hard...
Fractals zijn er in veel verschillende soorten echter hebben ze één ding gemeen, je kunt er namelijk eindeloos op blijven inzoomen maar de structuur komt steeds terug.
Er zijn programma`s hiervoor die realtime Fractals berekenen en het renderen kan best lang duren, vooral als het om complexe fractals gaat.
Met Photoshop kun je dat effect creeëren in een paar minuten.
Ik laat je zien hoe...
Ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt, je noemt jezelf amateur...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:49 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
complimenten, valt ons amateur geklooi een beetje in het niet bij ..vooral als je naar Fishing kijkt.
![]()
En dat is nog maar één techniek, daarom heb ik het Fractal 1 genoemd. Je begrijpt ondertussen dat er meerdere technieken zijn, zal eens binnenkort nog één maken.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 15:48 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Top notch, man!Ongelooflijk wat een fractals je zo kunt maken!
![]()
Cool!quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:26 schreef DarkManta het volgende:
[..]
En dat is nog maar één techniek, daarom heb ik het Fractal 1 genoemd. Je begrijpt ondertussen dat er meerdere technieken zijn, zal eens binnenkort nog één maken.
Bedankt, ik hoop er ook gauw mee aan de slag te kunnen gaan. De pest is dat er zoveel te doen is, dat je veel dingen uit gaat lopen stellen...quote:Heel veel plezier er mee, en ik hoop dat ik eens wat van je resultaten mag genieten.
Dream scenes? Niet te veel moeilijk woorden gebruiken, die vragen allemaal om een tutquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 02:32 schreef DarkManta het volgende:
Hangt een beetje van foto af en welke je zelf het beste vind. Beide technieken hebben genoeg te bieden.
Het is niet zo, dat het bij die technieken ophoudt. Je kunt er nog veel meer mee doen, zoals dream-scenes mee maken bijvoorbeeld.
quote:Op zondag 21 oktober 2007 13:09 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Dream scenes? Niet te veel moeilijk woorden gebruiken, die vragen allemaal om een tut![]()
![]()
Erg mooi en het verbaasd mij ook wel dat dat met PS kan. Eigen werk, trouwens die pic? Ben iig weer benieuwd naar je tutorial.quote:Op maandag 22 oktober 2007 13:03 schreef DarkManta het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Komt er wel een keer aan, maar eerst een tutorial over hoe je 3d objecten kunt maken in Photoshop.
Na aan leiding van deze post meent iemand het allemaal beter te weten en gelooft dat je alleen 3D studio Max nodig hebt om 3D-objecten te maken.
Dat is al om te beginnen triest en zeker als je ook nog denkt dat je niet creatief kunt worden, maar al creatief moet zijn terwijl je zelf dan geen bewerking plaats van hoe het dan WEL moet.
De beste stuurlui staan aan wal, zo zie je maar weer.
Zal de tut vandaag of morgen er op zetten, in de hoop dat er iemand er wat van leert en zeker plezier er in zal hebben.
Jah eigen werk, meisje in de cubus had een foto geplaatst in Bewerkte userfoto's #49.quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:34 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Erg mooi en het verbaasd mij ook wel dat dat met PS kan. Eigen werk, trouwens die pic? Ben iig weer benieuwd naar je tutorial.![]()
= niet meer nodig!quote:Op maandag 22 oktober 2007 17:11 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik weet dat het vreselijk saai is vergeleken met wat er hier nog meer staat, maar ik heb niet eens photoshop op deze mac waar ik nu achter zit..
Zou iemand dat " i-stock" kunnen weghalen in het volgende plaatje? Ziet er heel dull uit I know, maar ik ben mijn presentatie aan het perfectioneren, wat uiteraard niet mogelijk is zonder een beetje symboliek.![]()
![]()
[ afbeelding ]
Origineelquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 03:11 schreef tim2308 het volgende:
Wat is het grote geheim van de zwartwit omzetting van RVDA? http://rvda.hyves.net/photos Wat ik ook doe, ik krijg nooit zoveel contrast in de fotos, de huid is meestal gewoon één tint, terwijl hij meer contrast in bijv. het gezicht heeft (zoals hier)
Echt gaaf gedaan!quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:36 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Jah eigen werk, meisje in de cubus had een foto geplaatst in Bewerkte userfoto's #49.
En ik besloot eens meer tijd er in te steken en een 3D uitvoering te maken in Photoshop.
De tutorial komt er aan, zal even duren en in delen, daar zit iets meer werk in...
Ik zou twee layers gebruiken voor de tekst, één voor de tekst aan de bovenkant en één voor de tekst aan de onderkant...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:00 schreef Dylan Dog het volgende:
Vraag: ik heb een logo gemaakt in PhotoShop en rond om dat logo tekst geplaatst. Het is voro een voetbalclub, zodat je een beetje een idee krijgt wat ik bedoel. Het probleem is alleen dat de tekst helemaal rond loopt en de tekst onderaan dus op zijn kop staat. Ik wil eigenlijk graag de gehele tekst leesbaar maken. Hoe te werk te gaan?
Meld je aan bij www.retouchpro.com kerel en plaats daar je bewerkingen, daar krijg je tenminste opbouwende kritiek en advies van mensen met kennis.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:46 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Echt gaaf gedaan!Ik heb wel eens zitten klooien met dat 3D filter in PS, maar fatsoenlijke dingen heb ik er nog nooit mee kunnen maken.
Dat "Bewerkte userfoto's" is trouwens ook wel een aardig topic. Ik wil me binnenkort toch eens echt verdiepen in retoucheren en ik zal eens kijken of ik daar dan ook niet wat kan posten.![]()
Jah ikzelf vond dat mooier, maar je weet nu in ieder geval hoe en wat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:44 schreef tim2308 het volgende:
Merci DM, al vind ik het origineel net iets mooier danjouw versie.
Wanneer gebruik je trouwens curves, wanneer levels en wanneer brightness/contrast? Zijn daar richtlijnen/handvaten voor?
Denk je dat echt?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:36 schreef tim2308 het volgende:
En op http://www.laneros.com/archive/index.php/t-43657.html een heeeeeeleboel actions enzoPfff... als je de basis een beetje kent hoef je nooit meer een boek te kopen heb ik de afgelopen weken wel ontdekt.
Wat ik er eigenlijk mee wilde aangeven, is dat je altijd wel wat leert. In elk boek of vaktijdschrift staan altijd wel kleine tips of adviezen die je kunt gebruiken.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 01:03 schreef tim2308 het volgende:
Nog geen 30 seconden googlen
Layer - new adjusmentlayer - photofilter - ok - filter: underwater
Weer wat geleerd vandaag
Ok, thnx, dat is wel een goed idee voor als ik wat verder ben. Maar voorlopig wil ik gewoon wat oefenen en dat kan wel mooi met foto's uit dat topic.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:26 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Meld je aan bij www.retouchpro.com kerel en plaats daar je bewerkingen, daar krijg je tenminste opbouwende kritiek en advies van mensen met kennis.
En niet zoals hier op fok! de standaard fok! reacties als je begrijpt wat ik bedoel.
Veel reacties uit FOT bijvoorbeeld heb je wel mensen die opbouwende kritiek leveren en ook mensen zitten met kennis trouwens.
Maar goed dait is persoonlijk.
Ja, ik dacht wel dat je dat filter niet had gebruikt, volgens mij is het ook behoorlijk crap.quote:De 3d filter heb ik helemaal niet gebruikt joh...
Voorbeeld van die cubus...
eerst achtergrond weghalen van foto
3 layers maken van foto
met freetransform en perspective je cubus maken
je 3D heeft al vorm
Ik gebruik nooit curves, te lastig vind ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:44 schreef tim2308 het volgende:
Merci DM, al vind ik het origineel net iets mooier danjouw versie.
Wanneer gebruik je trouwens curves, wanneer levels en wanneer brightness/contrast? Zijn daar richtlijnen/handvaten voor?
Als je er niet uitkomt schrijf ik wel een TUT, maar eerst de 3D tut.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:57 schreef tim2308 het volgende:
Goeroe darkmanta, heeft u wellicht een tut cq. zoekterm paraat om het step-in-to-the-light effect te bereiken? Een wit vlak en nog een wit vlak met feather staat zo amateuristisch
[ afbeelding ]
EDIT: bedenk me net dat ik maar eens moet googlen op tunnel, light, photoshop en tutorial. Ga ik eerst eens doen voordat je al te veel moeite voor me doet
Nice hoorquote:
Klopt! Komt doordat mijn vrouw zei dat het op Fisheye leek, en ik zei dat het vignette was op het moment dat ik met de toedoelijst bezig was zeg maar, had ik Fisheye opgeschreven.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 21:27 schreef Kamermans het volgende:
[..]
Nice hoor, Alleen volgens mij haal je fisheye en vignette door elkaar.
Fiseye is een type objectief. een heeele groote groothoek objectief eigeinlijk. zo groot dat het beeld helemaal vertekend wordt.
Voorbeeld van een foto genomen met een fisheye objectief: Link.
Voorbeeld van een fisheye objectief: Link
Vignette is een ongewensteffect wat je krijgt door goedkopen objectieven of een tegroot aantal filters op je lens. het licht valt dan niet goed de lens binnen waardoor de randen onderbelicht worden. beetje zelfde effect alsof je door een wc rol kijkt.
Jah, met een adjustment layer, of een layer masken en deze bewerken met de curves. Het is maar net wat je handig vind op dat moment.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:26 schreef cultheld het volgende:
Is het ook mogelijk om slechts een deel van de foto te "curven"?
quote:Op zondag 28 oktober 2007 09:41 schreef Mardoek50 het volgende:
Momenteel ben ik bezig met basic lineart, maar ik heb wat problemen met het tekenen van lijnen met de hand. Ik heb niet zo'n vaste hand en de lijnen die ik teken zijn niet mooi strak. Is daar iets aan te doen, bv door de gevoeligheid van het tablet te verkleinen ofzo?
Lijnen tekenen m.b.v. PS lukt wel, maar het gaat om freehand tekenen, die lijnen zien er echt niet uit...quote:Op zondag 28 oktober 2007 09:46 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Zet een punt met de brush tool (dit is je begin-punt). Houd de SHIFT-toets vast en zet een 2e punt waar je lijn uiteindelijk naar toe moet.
Op die manier heb je strakke lijn.
Waarom zou je ze uit de hand tekenen terwijl PS dat voor je kan doen?quote:Op zondag 28 oktober 2007 11:15 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Lijnen tekenen m.b.v. PS lukt wel, maar het gaat om freehand tekenen, die lijnen zien er echt niet uit...![]()
Omdat dat sneller gaat, vooral bij detailwerk.quote:Op zondag 28 oktober 2007 12:00 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Waarom zou je ze uit de hand tekenen terwijl PS dat voor je kan doen?![]()
Mooie tutorials weer!quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:13 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
In dit laatste deel behandel ik alleen het maken van de glazen ballen.
....
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:57 schreef tim2308 het volgende:
Goeroe darkmanta, heeft u wellicht een tut cq. zoekterm paraat om het step-in-to-the-light effect te bereiken? Een wit vlak en nog een wit vlak met feather staat zo amateuristisch
[ afbeelding ]
EDIT: bedenk me net dat ik maar eens moet googlen op tunnel, light, photoshop en tutorial. Ga ik eerst eens doen voordat je al te veel moeite voor me doet
Benieuwd naar je resultaat en evt. uitleg.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 02:08 schreef tim2308 het volgende:
yep zoiets zal het worden, maar ik ga er zelf nog achteraan. Lijkt me wel zo leerzaam
Nou jah wat betreft kleuren, contrast en dat soort zaken heb je er wel wat aan.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 20:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is Photoshop ongeveer het zelfde als paintshop?
Ik heb namelijk paintshop 11 orgineel en wilde daarmee gaan werken, maar dan werken de tips uit dit topic zeker niet meer?
In je menu-balk ga je naar Window---> Workspace----> Default Workspacequote:Op donderdag 1 november 2007 10:12 schreef dutchie het volgende:
Sorry dat ik hier zo even inbreek hoor, maar ik zit met een vraagje:
Ik mis ineens aan de rechterkant het zoom-venster. Is gewoon weg.
Manlief misschien iets te enthousiast geweest denk ik, die kent het programma niet.
Hoe krijg ik dat venster weer terug?
Hoe breed zoiets moet zijn, zijn geen regels voor. In ieder geval in photoshop een zo`n hoog mogelijke resolutie.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 20:02 schreef donroyco het volgende:
Ik wil graag een nieuwe lay-out maken in Photoshop voor een website, maar kan iemand mij op weg helpen? Ik heb geen idee hoe breed zoiets moet/kan zijn en waar ik op moet letten...
Bij voorbaat dank
Geen tables gebruiken voor de layout! Gewoon met DIV's in CSS.quote:Op donderdag 1 november 2007 16:57 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Hoe breed zoiets moet zijn, zijn geen regels voor. In ieder geval in photoshop een zo`n hoog mogelijke resolutie.
Daarna in Dreamweaver met Tables. je website vorm geven, in die tables kun je je bewerkingen in kwijt.
In Photoshop crop je je buttons, banners, vensters etc.
Met tables kun je gelijk de website op 100% houden.
Bedankt beiden.. komende tijd leer ik om te gaan met CSS en HTML op schoolquote:Op donderdag 1 november 2007 21:11 schreef Naggelwauz het volgende:
[..]
Geen tables gebruiken voor de layout! Gewoon met DIV's in CSS.
Nee, nou komende dinsdag ga ik.quote:Op donderdag 1 november 2007 22:58 schreef donroyco het volgende:
[..]
Bedankt beiden.. komende tijd leer ik om te gaan met CSS en HTML op school
van het croppen in PS wist ik al
@ DarkManta: ben je nog naar die Adobe & Apple roadshow geweest? Ik ben vandaag in Arnhem geweest, maar het was meer een hoog 'kijk mij nou goed zijn'-Apple gehalte...
Gewijzigd...quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:56 schreef donroyco het volgende:
Volgens mij heb je twee keer gepaste DM
quote:
Heb je de Extract-methode van Photoshop al eens geprobeerd?quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:09 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
leuke tut DarkManta zullen een hoop mensen blij mee wezen.(heb je hem nou dubbel hier staan??)
....... als je mij nou eens blij wilt maken zou je dan eens jou manier van uitsnijden van een object van een achtergrond willen laten zien,je technische kennis is groter dan de mijne mischien kan het sneller handiger dan dat ik het doe.
vooral strak uitsnijden van iets met een drukke achtergrond zit ik naar mijn idee te lang mee te klooien, ik gebruik nu de lasso tool en daarna een soft en of hard brush maar het komt er nooit echt strak uit te zien.
mijn dank zal groot zijn.
Ik voel een tut van DM aankomenquote:Op vrijdag 2 november 2007 10:53 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Heb je de Extract-methode van Photoshop al eens geprobeerd?
yup...quote:
verek alweer een knopje waar ik het bestaan niet van wist......... heb um inmiddels gevonden ga er ff mee klooien.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:53 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Heb je de Extract-methode van Photoshop al eens geprobeerd?
de truuk met channelmasking is juist on het kanaal NIET volledig zwart/wit te maken maar om juist grijstonen mee te laten werken zodat je hele dunne haartjes ook kan uitmaskerenquote:Op vrijdag 2 november 2007 11:40 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb ooit een tut gezien waarbij je de persoon aan de hand van spelen met curves en contract en alphachannels geheel zwart (of wit) maakt en dat je deze laag omzet als een masker. Maar ik krijg het niet meer voor elkaar. Ik weet wel dat het redelijk precies was, ook bij de haren...
(gevonden: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/l/blrbps_1jet.htm)
anyone?quote:Op zaterdag 3 november 2007 14:33 schreef Apotheose het volgende:
.... mijter....
Ik zeg ja, maar probeer het zelf eens....quote:Op zaterdag 3 november 2007 15:24 schreef mrfox het volgende:
Ik wil dat als ik een bestand opsla in photoshop cs3 (als .psd), en zoveel mogelijk mee wordt opgeslagen.
Dingen als: snapshots, history etc.
Is dat mogelijk in dit programma?
nou daar staat nog niet zoveel op. Tis A0 formaat en heb met 'chocoletters' DE INTOCHT getypt en dat wat speels neergezet. En nou wou ik in t midden dus een mijter. Boven de letters dus. En deze kwam ik steeds tegen alleen dat is net een speldenkopje natuurlijk als je die op de poster plaatstquote:
A0quote:Op zondag 4 november 2007 11:51 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nou daar staat nog niet zoveel op. Tis A0 formaat en heb met 'chocoletters' DE INTOCHT getypt en dat wat speels neergezet. En nou wou ik in t midden dus een mijter. Boven de letters dus. En deze kwam ik steeds tegen alleen dat is net een speldenkopje natuurlijk als je die op de poster plaatst:
[ afbeelding ]
Vergroten kan ook niet want je weet zelf hoe hokkerig dat eruit gaat zien...![]()
Werk voor de lokale radio en we gaan een uitzending wijden aan die intocht van de goedheiligman. Vandaar die posterNiet omdat ik zelf zo'n fan ben
nee, die foto gaat helaas niet lukken maar ik dacht, misschien dat iemand hier zo'n mijter kan fotosjoppen...quote:Op zondag 4 november 2007 12:11 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
A0 [ afbeelding ] en foto realistisch? Dat gaat me niet lukken helaas, sorry. [ afbeelding ]
Dat hangt er een beetje vanaf hoe het ding eruit moet komen te zien. Als je iets wil hebben met een soortgelijke kwaliteit als die foto, dan is dat volgens mij een hele hoop werk. Maar als je meer een soort clipart-achtig iets wil hebben, dan is het wel mogelijk, maar dan is de kwaliteit ook een stuk lager.quote:Op zondag 4 november 2007 12:18 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nee, die foto gaat helaas niet lukken maar ik dacht, misschien dat iemand hier zo'n mijter kan fotosjoppen...![]()
tsja.. weet niet. Wou dus t liefst iets met een mijter ipv een lelijke sinterklaas met idem pieten erop. Gewoon simpel houden zeg maar maar doeltreffend. Dat men wel zien dat het om de intocht van Sinterklaas gaat. Alle plaatjes op google zijn te klein en tutorials op internet zijn er niet over sinterklaas. En verders ben ik ook weer niet zo goed in photoshoppen.....quote:Op zondag 4 november 2007 12:39 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Dat hangt er een beetje vanaf hoe het ding eruit moet komen te zien. Als je iets wil hebben met een soortgelijke kwaliteit als die foto, dan is dat volgens mij een hele hoop werk. Maar als je meer een soort clipart-achtig iets wil hebben, dan is het wel mogelijk, maar dan is de kwaliteit ook een stuk lager.![]()
Ja, dat is niet fijn.quote:Op zondag 4 november 2007 13:05 schreef Apotheose het volgende:
[..]
tsja.. weet niet. Wou dus t liefst iets met een mijter ipv een lelijke sinterklaas met idem pieten erop. Gewoon simpel houden zeg maar maar doeltreffend. Dat men wel zien dat het om de intocht van Sinterklaas gaat. Alle plaatjes op google zijn te klein en tutorials op internet zijn er niet over sinterklaas. En verders ben ik ook weer niet zo goed in photoshoppen.....Beetje frustrerend zo
![]()
hope so. In ieder geval bedanktquote:Op zondag 4 november 2007 13:12 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ja, dat is niet fijn.En dit gaat mijn mogelijkheden ook te boven. Maar misschien kan iemand anders hier je nog helpen.
gebogen lijnen....... ja..nee ik snap door deze omschrijving ook precies wat je bedoelt..... wat dacht je van een voorbeeldplaatje????quote:Op zondag 4 november 2007 16:59 schreef Onderbroek het volgende:
hoe heten die gebogen lijnen die de laatste tijd zo populair zijn eigenlijk?...heb al gezocht op bend line...curved line..fluent line ...uiteindelijk gaan zoeken naar poster tutorials waar misschien zo'n lijn voorbij kwam maar geen succes...iemand die weet wat ik bedoel?
quote:Op zondag 4 november 2007 19:30 schreef shi het volgende:
[..]
gebogen lijnen....... ja..nee ik snap door deze omschrijving ook precies wat je bedoelt..... wat dacht je van een voorbeeldplaatje????
Jouw brushes? Die zijn door madsatsuki gemaakt.quote:Op zondag 4 november 2007 20:17 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
Je kunt ook een paar van mijn brushes downloaden...
Install:
c:\Program files\Adobe\Photoshop CS3\Presets\Brushes
yup, alleen er is ook Adobe Photoshop CS3 Extended, heeft een paar extra dingetjesquote:Op zondag 4 november 2007 21:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is CS3 de laatste versie?
Jah klopt, maar ze komen van mij af.quote:Op zondag 4 november 2007 21:15 schreef Naggelwauz het volgende:
[..]
Jouw brushes? Die zijn door madsatsuki gemaakt.
quote:Op zondag 4 november 2007 21:38 schreef Kamermans het volgende:
[..]
yup, alleen er is ook Adobe Photoshop CS3 Extended, heeft een paar extra dingetjes
Torrents...quote:Op zondag 4 november 2007 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Kan hem niet vinden op rapidshare
heb m denk ik gevonden: preferences > general > history log aanvinkenquote:Op zaterdag 3 november 2007 16:37 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Ik zeg ja, maar probeer het zelf eens....
quote:Op zaterdag 3 november 2007 15:24 schreef mrfox het volgende:
Ik wil dat als ik een bestand opsla in photoshop cs3 (als .psd), en zoveel mogelijk mee wordt opgeslagen.
Dingen als: snapshots, history etc.
Is dat mogelijk in dit programma?
Jawel, the history log wordt als een apart bestandje opgeslagen. Maar als je je document opnieuwe opent, begint het document ok met een nieuwe history log.quote:Op maandag 5 november 2007 00:19 schreef mrfox het volgende:
[..]
heb m denk ik gevonden: preferences > general > history log aanvinken
maar hij werkt niet
dit was wat ik vroeg voor degene die niet naar de volgende pagina willen gaan:
[..]
ik bedoel dus hoe ik zelf zulke gekrulde vormen kan maken, sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik weet dat er brushes zijn maar daar leer ik niks van.quote:Op zondag 4 november 2007 20:17 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
Je kunt ook een paar van mijn brushes downloaden...
Install:
c:\Program files\Adobe\Photoshop CS3\Presets\Brushes
Je kunt ook zelf brushes maken van selectie's in pics, da's soms ook nog wel handig...quote:Op maandag 5 november 2007 10:14 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
ik bedoel dus hoe ik zelf zulke gekrulde vormen kan maken, sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik weet dat er brushes zijn maar daar leer ik niks van.
Je hebt de brushes je eigen naam gegeven en de made by madsatsuki brush eruit gelaten.. dan is het niet zo gek dat het zo over komtquote:Op zondag 4 november 2007 22:42 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Jah klopt, maar ze komen van mij af.
Mijn fout dat het overkomt dat ik ze gemaakt zou hebben, dat is niet zo.. Ik heb ze in het voorbeeld gebruikt en als download aangeboden.
Die brushes heb ik in mijn eigen verzameling van brushes, de made by madsatsuki brush heb ik er uit gelaten omdat de user `m toch niet gebruikt.quote:Op maandag 5 november 2007 12:11 schreef Naggelwauz het volgende:
[..]
Je hebt de brushes je eigen naam gegeven en de made by madsatsuki brush eruit gelaten.. dan is het niet zo gek dat het zo over komt
Zoals Kamermans al zei, zelf tekenen of de pen-tool gebruiken.quote:Op maandag 5 november 2007 10:14 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
ik bedoel dus hoe ik zelf zulke gekrulde vormen kan maken, sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik weet dat er brushes zijn maar daar leer ik niks van.
In photoshop houd de CTRL toets ingedrukt, selecteer de layers die je wilt hebben voor in InDesign.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:55 schreef mstr het volgende:
Hoe kan je lagen of 'plaatjes' vanuit .psd bestanden in InDesign importeren?
Dat was het, bedankt!quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:35 schreef tim2308 het volgende:
Misschien in het meu View -> snap to -> none?
Photoshop hanteert gewoon het A4-formaat dat jij aangeeft.quote:Op zaterdag 10 november 2007 15:24 schreef morgane het volgende:
Ik heb een probleempje met photoshop! Ik moet voor de schoolkrant een paar pagina's lay-outen. Ik heb in photoshop de standaardinstellingen voor A4-formaat gekozen (maar dan 1000 px/cm). Maar als ik dan een Word-Art plaatje kopieer uit Word (die ook op A4 staat ingesteld), dan wordt het plaajte in photoshop ineens heel klein. Hoe kan dat? Komt dit door de resolutie die ik veranderd heb of doe ik iets anders verkeerd?
Wat ik sowieso vreemd vind: als ik in photoshop A4-formaat instel en dan naar 'print size' ga (ik neem aan dat dat het echte formaat is) dan is het formaat veel groter dan het a4-tje dat ik ernaast hou. Ben ik nou zo blond?
Vreemd.... misschien je resolutie...zal eens effe nakijken bij mij...quote:Op zaterdag 10 november 2007 15:37 schreef morgane het volgende:
Ik heb mijn post even aangepast, zodat mijn vraag wat duidelijker is. Ik heb nu alles op A4 ingesteld, de printer, photoshop én word. Maar toch wordt m'n afbeelding heel klein.
Vreemd hier werkt het gewoon...quote:Op zaterdag 10 november 2007 16:34 schreef morgane het volgende:
Hier is het Word-bestand met het plaatje dat ik in photoshop wil krijgen: http://www.mytempdir.com/2057846
Ik zou ook nog eens graag de achtergrond doorzichtig willen hebben omdat ik een groene background heb in photoshop.
Die 1000 px/cm is het probleem, de resolutie van het Word-art plaatje is véél kleiner (28 px/cm?).quote:Op zaterdag 10 november 2007 15:24 schreef morgane het volgende:
Ik heb een probleempje met photoshop! Ik moet voor de schoolkrant een paar pagina's lay-outen. Ik heb in photoshop de standaardinstellingen voor A4-formaat gekozen (maar dan 1000 px/cm). Maar als ik dan een Word-Art plaatje kopieer uit Word (die ook op A4 staat ingesteld), dan wordt het plaajte in photoshop ineens heel klein. Hoe kan dat?
Wat ik sowieso vreemd vind: als ik in photoshop A4-formaat instel en dan naar 'print size' ga (ik neem aan dat dat het echte formaat is) dan is het formaat veel groter dan in Word. Het schermpje met de a4-pagina in Photoshop staat automatisch ook maar op 6,25% terwijl een a4-tje in Word wél bijna op mijn scherm past met 100%.
Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de formaten kloppen? In Word heb ik voor mijn WordArt plaatje gewoon de goede lettergrootte gebruikt maar als ik 'm paste in Photoshop is hij ineens heel klein.
Jah klopt, daar had ik effe niet aan gedacht...quote:Op zaterdag 10 november 2007 21:17 schreef Naggelwauz het volgende:
[..]
Die 1000 px/cm is het probleem, de resolutie van het Word-art plaatje is véél kleiner (28 px/cm?).
Waarom maak je het plaatje/tekst niet gewoon in PS?
volgensmij hanteerd een drukkerij bij high glossy magazines ( hoog kwaliteit kleurendrukwerk voor tijdschriften enzo) raster 59 l/cm wat ongeveer uitkomt op als ik het goed herinner 150 lpi omgerekend 300 ppiquote:Op zaterdag 10 november 2007 23:14 schreef morgane het volgende:
Ah, dus daar zit het probleem. We hanteren bij de schoolkrant namelijk 1000 dpi, om er bij het drukwerk de beste kwaliteit uit te halen.
Ik kan het plaatje niet in Photoshop maken, want ik heb niet genoeg verstand van PS om er wat moois van te maken.![]()
En dan maar klagen dat er te weinig geld is voor het onderwijs...quote:Op zondag 11 november 2007 14:28 schreef morgane het volgende:
geen idee, het is een apart bedrijf dat onze schoolkrant drukt en daar hebben we niet echt contact mee. Het is iig sowieso in kleur.
gewoon alles op 300 ppi maken danquote:Op zondag 11 november 2007 14:28 schreef morgane het volgende:
geen idee, het is een apart bedrijf dat onze schoolkrant drukt en daar hebben we niet echt contact mee. Het is iig sowieso in kleur.
1000 dpi leek me ook al te veel van het goede, 300 dpi is normaal.quote:
Je kan deze zien door de pagina eventjes in z'n geheel te kopieren en dan zal het er vast moeten staan bij new.quote:Op zondag 11 november 2007 19:14 schreef morgane het volgende:
Ik heb nu van iemand de standaardpagina van de schoolkrant gekregen dus het is opgelost![]()
Klopt het dat ik kan zien welke instellingen deze pagina heeft door gewoon op file-> new te klikken? in dat geval is de standaardinstelling maar 72 pdiof worden er bij new dan random getallen ingevuld?
je bedoelt PPi DPI is iets totaal anders en heeft aleen maar met printers te makenquote:Op zondag 11 november 2007 17:19 schreef DarkManta het volgende:
[..]
1000 dpi leek me ook al te veel van het goede, 300 dpi is normaal.
Met 1000 dpi is wel lekker werken voor details btw...
Jah inderdaad, ik moet echt meer op mijn type-kunsten letten.quote:Op zondag 11 november 2007 19:31 schreef shi het volgende:
[..]
je bedoelt PPi DPI is iets totaal anders en heeft aleen maar met printers te maken
Na aanleiding van bovenstaande quote een volgende Tut over selecties...quote:Op donderdag 1 november 2007 14:11 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
enne dat knippen van iets uit een foto netjes doe ik altijd met een zachte eraser brush... maar zou ook wel een cursus willen hebben hoe dat netter en makelijker kan...kijkt DarkManta nu ff lief aan.
Komt o.a. ook aan bod....quote:Op zondag 11 november 2007 20:34 schreef Kamermans het volgende:
haren en bomen selecteren is vrij simpel met de extract tool
Hmm, zit ook overal en nergens met mn gedachtes.quote:Op zondag 11 november 2007 19:31 schreef shi het volgende:
[..]
je bedoelt PPi DPI is iets totaal anders en heeft aleen maar met printers te maken
wat is dan het verschil tussen Pixels Per Inch en Dots Per Inch?quote:Op zondag 11 november 2007 19:31 schreef shi het volgende:
[..]
Dots per inch is een maateenheid waar drukkers mee werken.quote:Op zondag 11 november 2007 22:53 schreef morgane het volgende:
[..]
wat is dan het verschil tussen Pixels Per Inch en Dots Per Inch?
een computer kan een pixel vertonenn in grijstinten, een printer kan dat dus niet, die kan aleen maar zwart printen, een printer moet darom zijn grijstonen (of welke kleur dan ook) opbouwen door de groote van zijn rasterpunten te varieren.. een grote kleine zwarte punt lijkt minder donker dan een grotere zwarte punt vanaf een afstandje. laten we voor het gemak maar zeggen dat een rasterpunt de printer equivalent is van een pixelquote:Op zondag 11 november 2007 22:53 schreef morgane het volgende:
[..]
wat is dan het verschil tussen Pixels Per Inch en Dots Per Inch?
Aaah, ik snap 'mquote:Op zondag 11 november 2007 23:06 schreef shi het volgende:
[..]
een computer kan een pixel vertonenn in grijstinten, een printer kan dat dus niet, die kan aleen maar zwart printen, een printer moet darom zijn grijstonen (of welke kleur dan ook) opbouwen door de groote van zijn rasterpunten te varieren.. een grote kleine zwarte punt lijkt minder donker dan een grotere zwarte punt vanaf een afstandje. laten we voor het gemak maar zeggen dat een rasterpunt de printer equivalent is van een pixel
in de praktijg betekend dat dus dat als een computer een pixel kan varieren in 256 stappen (een 8 bit foto bijvoorbeeld) dat dus de printer zijn rasperpunt in 255 stapjes moet kunnen opbouwen
om het op een andere manierte zeggen, een printer moet in dit geval dus zijn pixel in 255 kleinere stukjes delen en deze printen, deze kleine puntjes zijn printerdots en de resolutie druk je dan uit in dpi, dat is dus een grootheid die aangeeft hoeveel grijstinten je kan maken bij een bepaalde rasterpuntgroote.
want als je dus een foto wilt printen met een kleinere rasterpunt (pixel) hou je dus minder variatieruimte over voor de hoeveelheid dots die in die rasterpunt passen
ik geeft toe, dit is best wel pittige kost, voor meer info kijk op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch
Erg leuke tutorial!quote:Op maandag 12 november 2007 03:34 schreef DarkManta het volgende:
Je komt er niet om heen in het dagelijkse 'Photoshoppen' of je wilt wel iets selecteren met bijvoorbeeld de Magic Wand Tool.
Er zijn vele technieken om een selectie te bereiken, maar er zijn slechts 2 soorten selecties namelijk:
*Feather selection: Een selectie met een zachte rand.
*Hard selection: Een ruwe harde selectie.
Je kunt niet 4 tegelijk aanklikken en die in één bestand als layers openen.quote:Op maandag 12 november 2007 12:14 schreef tim2308 het volgende:
Hoe kan ik meerdere afbeeldingen in één bestand (in verschillende layers) openen zonder dat ik alles afzonderlijk moet openen en gaan knippen plakken?
Doe eens in je Menubalk---->File-----> Purge kijk eens of dat helpt.quote:Op dinsdag 13 november 2007 23:25 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik ben een a4tje aan het maken met tekst en 1 kleine foto van 400 kb ofzo, maar mijn document is 65 mb ! hoe kan dit ? en hoe kan ik dit verkleinen, als formaat had ik gewoon a4 genomen
edit volgens mij ligt het aan de resolutie die stond op 300 , nu op 100
Misschien een idee om dit als basis van een tut te gebruiken. Met name het painting with light snap ik niet helemaal zoquote:In Camera RAW, a setting in Photoshop 10 (accessible for JPGs and TIFFs by going to the file menu, clicking open, and then choosing File Type) lets you adjust exposure and increase contrast on JPGs as well as RAW files. "It's the hub of it all. Everything starts there," Kelby says. The other six steps:
• Curves (for further exposure adjustments).
• Shadow/highlight.
• Painting with light (using a digital brush to add and subtract colors).
• Channels (for contrast).
• Layer blends (refining painting with light).
• Sharpening.
Scott Kelby directeur van NAPP heeft naast dat ie boeken heeft geschreven ook een eigen tv-show.quote:Op woensdag 14 november 2007 00:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik kom regelmatig Scott Kelby's 7 punten systeem tegen, bijvoorbeeld hier
[..]
Misschien een idee om dit als basis van een tut te gebruiken. Met name het painting with light snap ik niet helemaal zo
Die kan dan gelijk in de OPquote:Op donderdag 15 november 2007 14:07 schreef tim2308 het volgende:
Een PDF van 76 pagina over gezichtsretouching: http://www.peachpit.com/c(...)73571133XC(full).pdf
Je toetst gewoon CTRL + T, vervolgens houd je SHIFT in en verklein of vergroot maar...quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:59 schreef RacerDKB het volgende:
Is er ook een layer resize tool ofzo?
Gewoon dat je een tooltje selecteert, en dan ctrl vasthoud, en daarmee een plaatje kleiner kan maken.
Net als in Word zeg maar.
Of moet ik echt dat plaatje uit een layer knippen, in een nieuw bestand plakken, en dan resizen?
Misschien dat je Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent meer geluk hebt.quote:Op zondag 18 november 2007 00:40 schreef Mss het volgende:
Kan ik hier ook een request doen voor een wallpaper of zit ik dan verkeerd?
Thnx!quote:Op zondag 18 november 2007 01:34 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Misschien dat je Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent meer geluk hebt.
Ik heb de waardes gevonden waardoor ik van die "rondjes" krijg zoals op de billboards in de metro:"quote:Op woensdag 26 september 2007 08:29 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Filter ---> Pixelate ---> Color Halftone...
Effe met de instellingen spelen...
Dan nog krijg je het niet helemaal zo, dus zul je even moeten tweaken.
Een ander optie is om deze texture te vinden en dat te gebruiken.
O. sorry...quote:Op zondag 18 november 2007 15:41 schreef Kamermans het volgende:
Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent
uhm, je hebt: Scale, Rotate, Skew, Distort, Perspective & Warpquote:Op zondag 18 november 2007 15:48 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
O. sorry...![]()
Maar mijn vraag was hoe heet die nieuwe transform tool in CS 3 ookalweer?
Daar was ik nou net naar opzoek.quote:Op dinsdag 20 november 2007 02:12 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
Deze simpele bewerking kun je hier downloaden als video-tut.
Eens een keer wat anders dan een text-tut...
Ik vind je vraag niet "n00berig" hoor, Iedereen die het leert begint bij het begin tochquote:Op woensdag 21 november 2007 23:02 schreef Gitarist het volgende:
Voor een schoolopdracht werk ik nu voor het eerst met Photoshop. Hierover heb ik twee ontzettende n00bvragen waar ik (waarschijnlijk omdat ze te n00berig voor woorden zijn) geen antwoord op kan vinden.
A. Hoe kan ik een afbeelding (bijv. een jpg) in een layer van een al bestaand photshop project zetten? Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan geen functie in het menu vinden waarmee ik afbeeldingen kan importeren in een project.
B. (vervolg op A) Hoe kan ik de grootte hiervan aanpassen? Ik heb nl. toch enkele afbeeldingen in weten te voegen, door ze te openen in photoshop, dan selecteren, copiëren en plakken in m'n project. Dit is een manier van werken, maar lijkt me nogal een omweg voor een dergelijk programma als dit.
Eenmaal in een layer kan ik de afbeelding dan wel verslepen in de layer, maar niet vergroten/verkleinen.
Wie kan me helpen? Alvast bedankt.
Specs: Photoshop 10.0.1 op een MacBook met Mac OSX 10.4.9
kijk wel ff naar de DPI's van beide projecten, als de ene op 150 staat en de andere op 72 krijg je best een groot verschil in formaatquote:Op donderdag 22 november 2007 11:23 schreef Eastwood het volgende:
[..]
Ik vind je vraag niet "n00berig" hoor, Iedereen die het leert begint bij het begin toch![]()
Maar om antwoord te geven op je vraag: Open beide projecten. Dus zowel je bestaande project als je nieuwe project. Dan kan je vervolgens heel simpel op de layer klikken die je wilt gebruiken, en naar je andere project slepen. Hier komt de layer dan tussen te staan en kan je z'n plaats bepalen. (mocht dit niet lukken, zal er waarschijnlijk een slotje voor de layer getekent zijn >> dubbelklik op die layer en het slotje verdwijnt, nu kan je wel slepen)
Om vervolgens de groootte aan te passen ga je via edit >> transform >> free transform en kan je de grote van je layer aanpassen. Om het hele project aan te passen (dus alle lagen in één keer) ga je via image >> image size. maar dat wijst zich vanzelf.
Succes
Geweldig die tuts van jou!quote:Op maandag 12 november 2007 03:34 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
Makkelijke selectie
knip
Volg de stappen van DrakManta, tot je bij bevel and emboss bent. Die instellingen neem je over. Maar in plaats van voor zowel highlight als shadow voor wit te kiezen, ga je beetje spelen met de kleuren. Bijvoorbeeld highlight # eec366 en shadow #d49925.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:10 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Cool!Heb je die toevallig ook in goud?
![]()
Thnx, ik ga het proberen.quote:Op donderdag 22 november 2007 12:50 schreef Eastwood het volgende:
[..]
Volg de stappen van DrakManta, tot je bij bevel and emboss bent. Die instellingen neem je over. Maar in plaats van voor zowel highlight als shadow voor wit te kiezen, ga je beetje spelen met de kleuren. Bijvoorbeeld highlight # eec366 en shadow #d49925.
Maar probeer zelf een beetje met de waardes te spelen, dan weet je wat alles doet en hoe je bijvoorbeeld zoiets kan aanpassen![]()
succes![]()
Da's al heel aardig idd, maar ik vind het nog iets te geel. De goudglans ontbreekt nog een beetje.quote:
Da's ook waar, maar ik ben er al eens mee bezig geweest en ik krijg dat "shiny" effect wat je soms ziet maar niet voor elkaar.quote:Op donderdag 22 november 2007 13:25 schreef Puckzzz het volgende:
mja je hebt diverse kleuren gouddie moet je gewoon naar eigen smaak een beetje bepalen
heb je een voorbeeld wat je daar mee bedoelt? dat shiny effect?quote:Op donderdag 22 november 2007 13:32 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Da's ook waar, maar ik ben er al eens mee bezig geweest en ik krijg dat "shiny" effect wat je soms ziet maar niet voor elkaar.![]()
Nou, net zoals bij de chrome tekst hierboven, dat de letters echt lijken te glimmen.quote:Op donderdag 22 november 2007 13:37 schreef Eastwood het volgende:
[..]
heb je een voorbeeld wat je daar mee bedoelt? dat shiny effect?
je moet gewoon uitproberen, aan die schuifjes trekken, layermodes veranderen kijken wat ie dan doet etc.quote:Op donderdag 22 november 2007 13:54 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Nou, net zoals bij de chrome tekst hierboven, dat de letters echt lijken te glimmen.
je bedoelt PPI, dpi is aleen als je gaat printenquote:Op donderdag 22 november 2007 11:46 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
kijk wel ff naar de DPI's van beide projecten, als de ene op 150 staat en de andere op 72 krijg je best een groot verschil in formaat
nee, ik bedoel echt DPI.quote:Op donderdag 22 november 2007 20:55 schreef shi het volgende:
[..]
je bedoelt PPI, dpi is aleen als je gaat printen
Dat is PPI en geen DPI, DPI zoals Shi al zei, is wanneer je gaat printen.quote:Op donderdag 22 november 2007 20:59 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
nee, ik bedoel echt DPI.
als je 1 bestand hebt op 150 DPI en je wilt daar een plaatje inslepen maar dat plaatje is op 72 dan is het echt veel te klein. als je dat op gaat blazen ziet het er niet uit.
Het enige commentaar dat ik kan geven op dit moment is Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talentquote:Op vrijdag 23 november 2007 00:26 schreef Froop het volgende:
Na een lange pauze ben ik weer aan het knutselen geslagen. Ik wou gewoon weer klein beginnen, dus met sigs.
[ afbeelding ]
Met achtergrond waarbij hij naar mijn mening beter uitkomt:
[ afbeelding ]
Commentaar?
ik weet het, was er gisteren niet helemaal met mijn koppie bijquote:Op donderdag 22 november 2007 21:10 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Dat is PPI en geen DPI, DPI zoals Shi al zei, is wanneer je gaat printen.
In Photoshop als je een nieuw document opent staat er ook daadwerkelijk: Resolution: 150 Pixels/inch en dat zijn Pixels per Inch, PPI dus.
Dát is wat ik bedoel! Die metaalglans. Zeer bedankt!quote:Op donderdag 22 november 2007 14:36 schreef Eastwood het volgende:
hmmm tja.. het blijft spelen met de variabelen.. zelf uitzoeken lijkt me de beste optie. Heb wel ff geprobeerd. Dit is er uit gekomen:
Die is ook gaaf!quote:Op donderdag 22 november 2007 14:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
je moet gewoon uitproberen, aan die schuifjes trekken, layermodes veranderen kijken wat ie dan doet etc.
[ afbeelding ]
dit is de Bling versie
Bedankt DarkManta maarquote:Op vrijdag 23 november 2007 11:47 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Dát is wat ik bedoel! Die metaalglans. Zeer bedankt!![]()
Het is sinds een tijd mijn werk, maar ook mijn hobby en sinds kort doe ik ook de grafische delen met nog 2 collega`s voor Fok-games.quote:Op zondag 25 november 2007 14:23 schreef Molluck het volgende:
Wauw, supermooie tutorials in dit topic, Darkmanta, doe je iets met je werk/studie in deze richting of is het allemaal hobby?
Wat je kunt doen is met de Pen-tool je brush overtekenen.quote:Ik ben door Donroyco naar dit topic gestuurd, ookal heb ik eigenlijk een vraag over Illustrator.
Het zit zo, ik heb mezelf een paar weken terug Illustrator geleerd voor een studentenproject en ik ben inmiddels wel tevreden over het resultaat. Ik heb alleen in het begin nooit op de afmetingen gelet omdat ik dacht 'Illustrator maakt toch vectoren, die kan ik altijd nog zonder problemen groter of kleiner maken'.
Het probleem is nu alleen dat ik van de drukker een resolutie heb doorgekregen die veel hoger is dan wat ik gemaakt heb, geen probleem dacht ik, dan vergroot ik gewoon alles in Illustrator gewoon zoveel keer.
Daar gaat het dus mis, want ik heb verschillende brushes gebruikt die in verhouding tot het originele canvas groot genoeg waren, maar waar natuurlijk niets van overblijft als ik alles 4x zo groot maak. (de diameter van de brush blijft gelijk, maar de afgelegde afstand wordt 4x zo groot, of 16x whatever)
Is er dus een manier om mijn gebrushde objecten om te zetten naar een 'normaal' object wat ik in dezelfde verhouding kan vergroten en verkleinen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, maar iedereen gebruikt hier CS dus ik neem aan dat Illustrator ook bekend is. Ik blijf voorlopig sowieso dit topic volgen denk ik
Dither is een soort ruis, als je deze aanvinkt lopen je paletten af in een ruisvorm.quote:Op zondag 25 november 2007 12:39 schreef tim2308 het volgende:
Waar ik laatst op gestuit zijn gradient maps. Ze zijn eigenlijk heel simpel:
-edit-
5) Je kan spelen met de gradients (downloaden of zie hier voor een gradienteditortut), dither(weet niet waar dat voor is), reverse, de layer opacity, de layer blending mode en met de masks
[ afbeelding ]
Ik heb een paar honderd aparte objecten, is er geen andere manier?quote:Op zondag 25 november 2007 21:47 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Het is sinds een tijd mijn werk, maar ook mijn hobby en sinds kort doe ik ook de grafische delen met nog 2 collega`s voor Fok-games.
[..]
Wat je kunt doen is met de Pen-tool je brush overtekenen.
Photoshop in de CS versie kent alleen smartobject-layers en dat is niet te vergelijken met vector-eigenschappen die Illustrator hanteert.quote:Op zondag 25 november 2007 22:52 schreef Molluck het volgende:
[..]
Ik heb een paar honderd aparte objecten, is er geen andere manier?
In PS kun je je textlayers toch ook omzetten naar een objectlayer, is er geen mogelijkheid in Illustrator om je brushes te 'discarden'?
Je hebt neem ik aan alle Illustrator instellingen nog staan zoals bij installatie.quote:Op zondag 25 november 2007 22:52 schreef Molluck het volgende:
[..]
Ik heb een paar honderd aparte objecten, is er geen andere manier?
In PS kun je je textlayers toch ook omzetten naar een objectlayer, is er geen mogelijkheid in Illustrator om je brushes te 'discarden'?
Ok, ga ik even proberen als ik weer op mijn laptop zit, thanks!quote:Op maandag 26 november 2007 00:53 schreef Pat-man het volgende:
[..]
Je hebt neem ik aan alle Illustrator instellingen nog staan zoals bij installatie.
Probeer eens om bij:
Edit --> Preferences --> General (snelkop. CTRL + K), scale stoke and effects aan te zetten. Aangezien brushes vaak gewoon strokes zijn werkt dit vaak wel. Is lomp dat het standaart uit staat in AI en iets wat je gewoon even moet weten.
Succes.
Weer wat geleerdquote:Op maandag 26 november 2007 00:53 schreef Pat-man het volgende:
[..]
Je hebt neem ik aan alle Illustrator instellingen nog staan zoals bij installatie.
Probeer eens om bij:
Edit --> Preferences --> General (snelkop. CTRL + K), scale stoke and effects aan te zetten. Aangezien brushes vaak gewoon strokes zijn werkt dit vaak wel. Is lomp dat het standaart uit staat in AI en iets wat je gewoon even moet weten.
Succes.
idd! lang leve internetquote:Op maandag 26 november 2007 17:56 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Weer wat geleerd
Illustrator is niet mijn sterkste kant.
Da's de reden van dit forum toch...quote:Op maandag 26 november 2007 17:56 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Weer wat geleerd
Illustrator is niet mijn sterkste kant.
hoe bedoel je dat precies? een interactief menu?quote:Op donderdag 29 november 2007 14:46 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!
Ik heb een vraagje en ik denk dat jullie me hier wel kunnen helpen.. Ik ga een foto cd maken van een studiereis naar China en ik wilde eigen een soort DVD achtig menu erbij maken? Ik gok dat dat kan in Photoshop... Ik heb CS2 maar gebruikte het tot nu toe eigenlijk alleen voor simpele fotobewerkingen.
Wie weet hoe ik dit kan doen?
Tnx!
tsja PS zou het misschien kunnen, maar dit klinkt meer als een website achtig idee maar dan gewoon op CD. persoonlijk zou ik een ander programma gebruiken. mijn site heb ik heel eenvoudig in Fireworks gemaakt. zoiets zou je ook kunnen gebruikenquote:Op donderdag 29 november 2007 16:10 schreef Babsie22 het volgende:
Ik bedoel een menu met knoppen naar verschillende categorieen foto's. En wil dan graag een slideshow maken per categorie van de foto's op een leuke achtergrond.
Adobe Encore, ben je van al je vragen afquote:Op donderdag 29 november 2007 16:10 schreef Babsie22 het volgende:
Ik bedoel een menu met knoppen naar verschillende categorieen foto's. En wil dan graag een slideshow maken per categorie van de foto's op een leuke achtergrond.
Bij een mousover heb je inprincipe 2 plaatjes nodig.quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:21 schreef Electro-Worm het volgende:
Darkmanta, hoe maak ik een mouseover op een simpele manier met photoshop..?
Met welke programma gebeurt je dit?quote:Op vrijdag 30 november 2007 16:35 schreef Electro-Worm het volgende:
Ik heb dus een layout gemaakt enzo, maar dan voeg ik tekst toe op het plaatje wat ik wil, en dan krijg ik ineens een wit vak!! >:(
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk werk je met tables, kijk eens of de cell waar je je text in kwijt wilt niet toevallig the background wit heeft.quote:Op zaterdag 1 december 2007 01:06 schreef Electro-Worm het volgende:
DreamWeav cs3
Vermoedelijk dient Dfac_15.png als een spacer en heb je deze cell te groot gemaakt terwijl je de cell daarnaast nodig had om op zijn plaats te zetten.quote:Op zaterdag 1 december 2007 11:14 schreef Electro-Worm het volgende:
<td width="391" height="330" colspan="6" align="left" valign="top" bordercolor="0" background="images/Dfac_15.png"><span class="stijl1"><code>ug
</code></span>
Ik heb het gewoon gesliced en er een background van gemaakt zodat ik er op kon schrijven.quote:Op zaterdag 1 december 2007 12:02 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Vermoedelijk dient Dfac_15.png als een spacer en heb je deze cell te groot gemaakt terwijl je de cell daarnaast nodig had om op zijn plaats te zetten.
Het makkelijkste is natuurlijk met een brush of met de Custom Shape tool.quote:Op zaterdag 1 december 2007 12:49 schreef Crientj het volgende:
Grr... Ik word er gek van..
DarkManta. Geef me een van je geweldige gouden tips om een simpele sierlijke lijn te maken met enkele krullen erin.
Ik dacht het even te fixen met de pentool en dan een brush erover, maar daar krijg ik mijn effect niet mee. Ook wilt het totaal niet strak eruit zien terwijl ik het toch zo wil krijgen.
*kijkt lief. je weet vast wel iets.
Als ik zo je voorbeeld bekijk, vermoed ik dat je de verkeerde cell hebt aangepast...quote:Op zaterdag 1 december 2007 17:16 schreef Electro-Worm het volgende:
Ik krijg die layout maar niet beter
Misschien kun je beter een topic openen in DIG voor je probleem, hier is het alleen photoshop en geen dreamweaver.quote:Op zaterdag 1 december 2007 21:43 schreef Electro-Worm het volgende:
Hoezo cell?
Ik heb geen cell aangepast, ik heb gewoon mijn gesliced plaatje erin gezet en als background gezet zodat ik erop kan typen.
Het heet [sarcastisch]heel toepasselijk[/sarcastisch] Troubled Geniusquote:Op zondag 2 december 2007 21:31 schreef donroyco het volgende:
Welk lettertype is dit? In het centrale topic is niet echt leven te bekennen..
[ afbeelding ]
De gouden tip is misschien.....quote:Op zaterdag 1 december 2007 12:49 schreef Crientj het volgende:
Grr... Ik word er gek van..
DarkManta. Geef me een van je geweldige gouden tips om een simpele sierlijke lijn te maken met enkele krullen erin.
Ik dacht het even te fixen met de pentool en dan een brush erover, maar daar krijg ik mijn effect niet mee. Ook wilt het totaal niet strak eruit zien terwijl ik het toch zo wil krijgen.
*kijkt lief. je weet vast wel iets.
Dat effect rechtsboven ziet er wel cool uitquote:
Tekentablet aanschaffen?quote:Op maandag 3 december 2007 11:30 schreef Crientj het volgende:
Don't mind the paintskills.
[ afbeelding ]
Ik heb eerder laten zien in het design topic wat dat middendeel is maar het gaat nu om de rode lijnen. Ik probeer die dus zo sierlijk en krullerig eruit telaten zien wat niet wiltlukken. Daarvoor zoek ik nu dus de gouden tip.
Ik heb verder nog niet goed gekeken bij mn brushes. Wel geprobeert om lekkermet de pentool lijnen te maken, maar het blijft moeilijk.
*Zoekt verder naar die ene gouden tip..
Dat is dus de rood-groen, zoals die ook in de oorspronkelijke tut wordt gebruikt. Het werk van Lara Jade barst er vanquote:Op maandag 3 december 2007 08:47 schreef donroyco het volgende:
[..]
Dat effect rechtsboven ziet er wel cool uit
Staat thuis, alleen daarmee krijg ik het niet sierlijk en strak genoeg.quote:
Koop Flash of Illustrator en de lijnen worden wel smoothquote:Op maandag 3 december 2007 11:46 schreef Crientj het volgende:
[..]
Staat thuis, alleen daarmee krijg ik het niet sierlijk en strak genoeg.
Mijn trust dingetje werkt daarvoor niet echt al te goed mee.
Verder zit ik nu op school...:/ Maar wilde toch een voorbeeld geven wat ik zelf wil maken//
Gloed is van de letters en niet van de sneeuw...quote:Op woensdag 5 december 2007 14:18 schreef Kamermans het volgende:
zo ver ik weet heeft sneeuw niet zo;n gloed er om heen, verder ziet het er goed uit
micchien beetje aan de wazige kant.
Natuurlijk ga ik er een interface-je ombouwen, want ik print niet alleen in 10x15 afquote:if (!app.documents.length > 0) {
alert("No Active Document");
}
else {
var docRef = app.activeDocument;
app.preferences.rulerUnits = Units.PIXELS;
//verhoudingen
height=100; //size in mm
width=150; //size in mm
ratio=width/height;
// Get Image size for later
var iw = docRef.width;
var ih = docRef.height;
iw_temp=ih*ratio
ih_temp=iw/ratio
if (iw<iw_temp) {iw_new=iw_temp } else {iw_new=iw};
if (ih<ih_temp) {ih_new=ih_temp } else {ih_new=ih};
docRef.resizeCanvas(iw_new,ih_new,AnchorPosition.MIDDLECENTER);
}
mooi werkquote:Op donderdag 6 december 2007 03:39 schreef tim2308 het volgende:
Natuurlijk ga ik er een interface-je ombouwen, want ik print niet alleen in 10x15 afDaarnaast wil ik een resize doen naar de juiste pixelgrootte en dan natuurlijk bicubic smoother. EXIF data verwijderen zodat de foto niet meer door de machine wordt gecorrigeerd etc etc, achtergrond middelgrijs maken zodat de rand geen invloed heeft op automatisch verlichten/-donkeren, etc etc
Scripts in photoshop haalt zo veel werk uit je handen dat ze het eigenlijk veel eerder hadden moeten doen bij Adobe.quote:Op donderdag 6 december 2007 03:39 schreef tim2308 het volgende:
Natuurlijk ga ik er een interface-je ombouwen, want ik print niet alleen in 10x15 afDaarnaast wil ik een resize doen naar de juiste pixelgrootte en dan natuurlijk bicubic smoother. EXIF data verwijderen zodat de foto niet meer door de machine wordt gecorrigeerd etc etc, achtergrond middelgrijs maken zodat de rand geen invloed heeft op automatisch verlichten/-donkeren, etc etc
er zijn vast wel mensen hier die je er mee willen helpenquote:Op vrijdag 7 december 2007 18:06 schreef Garfunkel het volgende:
Hallo,
kan iemand aan deze foto een leuk kersttintje geven?
http://ferny.elspeet-online.nl/DSC01177.JPG
Bedankt
zoals je ziet is je masker van je adjustment layer (aanpassingslaag) geheel wit. Dit houd in dat hij de hele layer aanpast, dus ook die andere kerst bal. Dit kan je op 2 manieren oplossen. Of maak (m.b.v. selectie of brush) het gedeelte dat NIET hoeft te kleuren zwart, zodat alles wat als wit over blijft wel kleurt....quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:12 schreef Apotheose het volgende:
vraagje:
heb nu 2 so to speak kerstballen in de maak m.b.v deze tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=yUFYqY1eXcE
Een bal gaat goed en ziet er mooi uit. Wil ik er een 2e bal bij gooien en ook met hue/saturation inkleuren dan gaat die andere bal ook mee . Dus die veranderd ook weer terwijl ze wel allebei op een aparte layer staan![]()
Dus de rooie is net ingekleurd met die hue/nogwat en die donkere moet dus bewerkt worden
[ afbeelding ]
ok, zelfde effect dan op die donkere bal en dit krijg ik dan:
[ afbeelding ]
Zit dus allemaal op zn eigen layer... Wat doe ik dan verkeerd?WHELP!!!
![]()
Als je uit het niets een kersttak wilt maken....quote:Op woensdag 12 december 2007 13:30 schreef Apotheose het volgende:
iemand een idee hoe ik het beste een kersttak kan maken? Heb wel van die brushes maar met bevel and emboss kan ik er niet echt iets echts van maken. Kom dan op zoiets met pattern overlay erbij enzo.
[ afbeelding ]
Snapt u? Alvast bedankt !!
Als ik dat dan gebruik, dan wordt het helemaal zwaai blurry.quote:Op vrijdag 16 november 2007 19:16 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Je toetst gewoon CTRL + T, vervolgens houd je SHIFT in en verklein of vergroot maar...
Dat ligt met name aan de resolutie en het feit dat Photoshop geen verctor-based programma is.quote:Op donderdag 13 december 2007 20:08 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Als ik dat dan gebruik, dan wordt het helemaal zwaai blurry.
Net als dat je bij image resize hem op Smooth zet zeg maar.
Hoe verander ik dat?
Mag ik jou ook een mail sturen met een vraag?quote:Op donderdag 13 december 2007 14:17 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor gevorderde...
Deze tutorial heb ik in elkaar gezet omdat ik een mail kreeg van iemand, die vroeg of ik misschien wist hoe je een tandwiel kon maken.
Ook hier zijn weer veel manieren voor, maar zelf vind ik deze handig.
Omdat er toch nog veel mensen zijn die Photoshop CS2 of lager gebruiken, heb ik Photoshop CS2 gebruikt.
[
Als het op Photoshop aan komt vind ik niets vervelend, sterker nog, ik zelf leer ook iedere dag weer bij.quote:Op zaterdag 15 december 2007 00:20 schreef Molluck het volgende:
[..]
Mag ik jou ook een mail sturen met een vraag?
Het kost je vast minder tijd om die te beantwoorden, maar ik weet niet of je het vervelend vindt om elke hobbyist persoonlijk te hulp te moeten staan...
Hmm, ja, maar als ik gewoon Image Size (ctrl alt + i) doe, dan gaat het wel goed.quote:Op vrijdag 14 december 2007 23:22 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Dat ligt met name aan de resolutie en het feit dat Photoshop geen verctor-based programma is.
Omdat je nullen en eenen in elkaar drukt kan het lijken alsof alles blurry lijkt, dit komt omdat op het moment dat je verkleint en vergroot de pixels nog niet zijn vaste waarde hebben.
Vector-bassed programma`s zou je kunnen vergelijken met analoge berekeningen, dus alles wat tussen 0 en 1 zit. Digitaal daarentegen is 0 of 1.
Nee, hij resampled `m niet verkeerd, dit lijkt alleen zo, omdat je realtime zit te resamplen.quote:Op zaterdag 15 december 2007 13:30 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Hmm, ja, maar als ik gewoon Image Size (ctrl alt + i) doe, dan gaat het wel goed.
Maar, het gaat daar alleen goed als ik Nearest Neighbour kies, ipv Bicubic.
Dus, hoe zet je dat bij dat CTRL + T gebeuren de mode op Nearest Neighbour ipv Bicubic.
Hij resampled hem gewoon verkeerd dus.
Het heeft zeker zin om de letterttype (font) te kopen. Het recht dat je nu hebt op de font is alleen voor 1 computer en mag dus niet gedeeld worden.quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef Molluck het volgende:
Het is geen Photoshopvraag, al kan het probleem in PS hetzelfde zijn.
Het zit zo, ik ben bezig met een drukproject voor een studentenvereniging, we gebruiken InDesign uit het CS2 pakket en een lettertype dat daar bij hoort. Onze drukker heeft de instellingen zo gezet dat als wij iets in pdf formaat naar hem opsturen alles daarin opgenomen wordt, ook de niet-standaard lettertypes.
Nou hebben wij een lettertype gebruikt dat bij het Adobe pakket zit, maar om een of andere reden zitten daar niet de rechten bij om het in een PDF te embedden. Wij dachten dat we de volledige rechten hadden door CS2 te bezitten, maar dat schijnt dus toch niet zo te zijn. Wij vroegen ons af het nu uberhaupt wel nut heeft om dat font nu te kopen als de kans bestaat dat we dan betalen voor dezelfde rechten die we al hebben en waar de dus nog steeds niet mee kunnen drukken...
Kent iemand dit probleem? De drukker kende het probleem niet, want volgens hem zou elk font met zijn instellingen in een pdf embed moeten worden. En als het probleem bekend is, wordt het dan opgelost door het font te kopen?
nou zo goed ben ik ook weer niet met t photoshop gebeuren dus als je een ideetje hebt dan graag. Tis namelijk voor een poster van een kerstprogramma voor op de radio (lokale radio) en t liefst wil ik m maandag naar de drukker brengen...quote:Op donderdag 13 december 2007 08:32 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Als je uit het niets een kersttak wilt maken....
Verzamel zoveel mogelijk voorbeelden van een kersttak.
Probeer anders naar een kersttak te kijken,probeer bijvoorbeeld vormen er in te herkennen zoals bijvoorbeeld een streep met pijltjes.
Grijp niet meteen naar layerstyles, maar probeer met verschillende layers diepte te creëren.
Kom je er niet uit, zal ik wel een keer een tut schrijven, ben nu bezig met een andere tut namelijk.
Succes!
kon die baby niet iets groter?quote:Op maandag 17 december 2007 23:14 schreef Hukkie het volgende:
Ik ben op de valreep nog een kerstkaart voor iemand aan het maken,dit is de voorlopige versie:
[ afbeelding ]
Ik vraag me alleen af of er een snelle manier is om de sneeuwvlokken beter te blenden met de bontkraag van de baby?
bvd,
-edit-
Nm, heb al een manier gevonden.
Nice! Thnx!quote:Op dinsdag 18 december 2007 11:10 schreef tim2308 het volgende:
Chante.. c'est noël ! http://www.adidap.com/200(...)p-christmas-brushes/
Dat is idd mooier, vind ik.quote:Op dinsdag 18 december 2007 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Ik zou de sterretjes nog een lichte achtergrond geven
[ afbeelding ]
(in dit geval gedaan door een fillayer met 50% grijs toe te voegen, layerblending op overlay en de grijze layer te dodgen met een softbrush)
Ja die fillayer is mooi, had al geprobeerd om de sneeuwvlokken een glow te geven, maar die slibben dan dicht omdat ze te klein zijn. Dank voor de adviezen, zal de kaart nog eens neerzetten als ie klaar is.quote:Op dinsdag 18 december 2007 02:14 schreef tim2308 het volgende:
Ik zou de sterretjes nog een lichte achtergrond geven
[ afbeelding ]
(in dit geval gedaan door een fillayer met 50% grijs toe te voegen, layerblending op overlay en de grijze layer te dodgen met een softbrush)
Misschien lukt het op de volgende manier:quote:Op woensdag 19 december 2007 21:34 schreef SarahD. het volgende:
Hallo, ik heb dus een plaatje waaronder ik tekst wil zetten, maar het is nogal wat tekst (23 regels) en ik wil dat mijn plaatje ook goed zichtbaar blijft zoals hier bv.
[ afbeelding ]
Je denkt vast, dit kan toch elke n00b, nou ik niet. Als ik nl. gewoon een blanko pagina open in PS dan is mijn pic te groot en als ik dan de px vergroot wordt mijn pic wel kleiner maar waziger. Ik wil dat het uiteindelijk een A4 met zeg maar de helft tekst en de andere helft een plaatje..wie helpt
Jaaaaaaaaa, gelukt ty!quote:Op donderdag 20 december 2007 11:54 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Misschien lukt het op de volgende manier:
Pic openen in PS, dan canvas vergroten naar beneden (Image --> Canvas size, ext.color kiezen), dan tekst typen en het totaal verkleinen/vergroten met Image --> Image size...
Een hele tut hoeft er niet over, het is vrij simpel.quote:Op dinsdag 18 december 2007 11:59 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Dat is idd mooier, vind ik.![]()
Daarom een verzoek voor DarkManta:
Ik heb moeite met die "Glow" effecten. Als je eens tijd en zin hebt, zou je dan een keer een tutorial daarover kunnen maken? Zoals je hier hebt gedaan -->
[ afbeelding ]
Kleine tip. Je kan het best printen hoor, zorg gewoon dat je je final versie van je werkstuk bewerkt. Verander alle tekst naar krommen. Hij maakt er dan onbewerkbare tekst van, maar je kan wel het resultaat als PDF versturen en het blijft schaalbaar.quote:Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef Molluck het volgende:
Het is geen Photoshopvraag, al kan het probleem in PS hetzelfde zijn.
Het zit zo, ik ben bezig met een drukproject voor een studentenvereniging, we gebruiken InDesign uit het CS2 pakket en een lettertype dat daar bij hoort. Onze drukker heeft de instellingen zo gezet dat als wij iets in pdf formaat naar hem opsturen alles daarin opgenomen wordt, ook de niet-standaard lettertypes.
Nou hebben wij een lettertype gebruikt dat bij het Adobe pakket zit, maar om een of andere reden zitten daar niet de rechten bij om het in een PDF te embedden. Wij dachten dat we de volledige rechten hadden door CS2 te bezitten, maar dat schijnt dus toch niet zo te zijn. Wij vroegen ons af het nu uberhaupt wel nut heeft om dat font nu te kopen als de kans bestaat dat we dan betalen voor dezelfde rechten die we al hebben en waar de dus nog steeds niet mee kunnen drukken...
Kent iemand dit probleem? De drukker kende het probleem niet, want volgens hem zou elk font met zijn instellingen in een pdf embed moeten worden. En als het probleem bekend is, wordt het dan opgelost door het font te kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |