abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:32:56 #1
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_54043319

Het beeldbewerkingsprogramma voor de professional, maar ook voor de leek hoor
Photoshop is door de jaren een begrip geworden om digitale fotobewerkingen voor DTPèrs, homevideo, webdesigners, 3D artiesten voor de afwerking en noem maar op.
Profiteer van de verbeteringen op het punt van productiviteit en werkprocessen, een ongeëvenaarde bewerkingskracht en baanbrekende mogelijkheden om composities te maken.

Alles op het gebied voor grafische doeleinden!
Je kunt bij wijze van spreken de foto van je buurvrouw omtoveren alsof je buurvrouw een foto-model is. Of je maakt gewoon kerstkaartjes.
Misschien heb je een website en wil je deze professioneel aankleden met buttons en andere grafische hoogstandjes.

http://www.adobe.com/nl/products/photoshop/family/
http://www.techzine.nl/tutorials/cat/1
http://www.good-tutorials.com/tutorials/photoshop/buttons
http://www.studioartistx.nl/tutorials/photoshop/

Font:
DM_Brushes1
GoldLayerstyle1
ActionSet1
CSI-font
Cola font
Glassy PSD
Smily PSD
Skin and Hair Tones

voorgaande topics:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 |

Een verzameling van alle tutorials uit deze topics staan op de Fok!Wiki
De OP staat hier

[ Bericht 4% gewijzigd door DarkManta op 20-10-2007 00:16:46 ]
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_54043346
Hee, nieuw deel
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:36:09 #3
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_54043387
tvp
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_54043427
Hmm ik wil binnenkort beginnen eraan, dus ff topic in de gaten houden
pi_54043753
aangezien ik voornamelijk bezig ben mensen mooier...lelijker te maken met photoshop deze link
http://www.exguides.org/photoshop-tutorials/age-progression.html

het is erg leuk maar ook tijd rovend werkje..maar houd je van de straat

dit is mijn resultaat geworden.

orgineel:

bewerkt:

.............
........
.....
...
..
.

uhh ok ik heb gecheat die tut duurde me te lang
heb hier lekker ordi overlay gebruikt van een ouwe mannen foto en die passend proberen te krijgen, qua rimpels en kleuren op het gezicht van het kindje, wat op zich welaardig gelukt alleen de rimpel bij de linker mond hoek geeft het een beetje weg.

moraal van dit verhaal??
simpel effect kan je toch ook best wat leuks bereiken.

@Darkmanta, dat is een leuke tut met die fractals erg mooi om te gebruiken voor wallpapers enzo, jammer dat je hem niet ff mee genomen hebt naar dit nieuwe topic.
do you have the guts to smell my nuts?
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:00:15 #6
124655 DarkManta
pi_54043933
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:52 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
@Darkmanta, dat is een leuke tut met die fractals erg mooi om te gebruiken voor wallpapers enzo, jammer dat je hem niet ff mee genomen hebt naar dit nieuwe topic.
Ben ik van plan, maar had eerst de OP veranderd en wat links er bij gezet, alsmede in Fokwiki de OP aangepast.
Dus hij komt er aan...
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 00:01:41 #7
124655 DarkManta
pi_54043973

Nou vooruit dan, dit topic loopt toch niet zo hard...

Fractals zijn er in veel verschillende soorten echter hebben ze één ding gemeen, je kunt er namelijk eindeloos op blijven inzoomen maar de structuur komt steeds terug.
Er zijn programma`s hiervoor die realtime Fractals berekenen en het renderen kan best lang duren, vooral als het om complexe fractals gaat.

Met Photoshop kun je dat effect creeëren in een paar minuten.

Ik laat je zien hoe...

Open voor het gemak een Document van 1024x768 pix met een zwarte achtergrond.
Toets D en vervolgens X, dit zorgt er voor dat je voorgrondkleur wit is en je achtergrond kleur zwart.
Toets SHIFT + CTRL + N en noem deze layer brush, toets nu CTRL + J en je hebt nu een kopie van je lege layer.

Toets nu B voor je Brush Tool en zoek een vrij complexe brush uit.

Ik heb voor ons voorbeeld voor de Snowflake brush gekozen, dit omdat een sneeuwvlok een natuurlijke fractal is.
Heb jij je Sneeuwvlok-brush er niet tussen staan? Dat is nou jammer...

Klik op het pijltje in je Brush-Preset zoals in de afbeelding hierboven rood omcirkeld.
En selecteer uit de lijst die nu verschijnt Assorted brushes, klik op Append. (omdat je deze brushes erbij wilt hebben en niet vervangen)
Zoek opnieuw in je Brush-Preset en nu staat je Sneeuwvlok-brush er wel tussen.
Zorgdat je een grote Brush hebt in dit geval is mijn brush 453 pixels.
Klik nu één keer met je brush en je hebt een vieze witte sneeuwvlok.

Klik nu in je Layer-Window op het icoon voor Add a new Layerstyle.

En kies voor Gradient Overlay.

Dit zijn mijn instellingen als je deze wilt overnemen...

Klik ook op de Bevel and Emboss...

En klik op OK

Toets nu CTRL +E Dit zorgt er voor dat je Layerstyle en onderste lege Layer één layer vormen.
Je hebt nu een plaatje die er ongeveer zo uit ziet...

Nog niet echt een fractal, maar daar komt nu verandering in...

Toets CTRL + J om hier een kopie van te maken...
Let nu goed op de volgende stappen...

Toets CTRL +T:
Houd je muiscursor in een hoek van het vierkant zodat deze in een gebogen 2 richtiningspijltje veranderd.
Draai nu naar links, ongeveer 120.

Houd SHIFT ingedrukt en verklein deze ongeveer met 93%, zodat deze niet veel kleiner is geworden.
Ga met de muiscursor binnen in de selectie (vierkant), zodat je een zwart pijltje ziet,houd de linkermuist-toets vast en sleep je selectie nu klein stukje diagonaal.
Als laatste toets Enter

Nu komt het feestelijke gedeelte...[b]
De vorige stappen heeft je [b]Free Transform
in het geheugen gezet.
Echter om deze stappen uit het geheugen te halen en uit te voeren moeten we een toetsencombinatie intoetsen.

Toets nu SHIFT + CTRL + ALT +T.
Houd de SHIFT + CTRL + ALT ingedrukt en toets herhaaldelijk T totdat je ziet dat de brush (plaatje) steeds kleiner wordt.

Dit is mijn resultaat....

Let OP!: Aan de hand van hoe je draait, verschuift en verkleind kan je resultaat anders zijn. Dit is een kwestie van uitproberen.

Als je nu in je Layer-window kijkt heb je een behoorlijk aantal layers staan.
Deze gaan we nu één voor één, een naam geven.
Grapje, niet zweten...
We selecteren de bovenste layer en houden SHIFT in en scrollen als dat nodig is naar de onderste layer.
(selecteer niet je achtergrond!)
Toets nu CTRL + E en je hebt nu nog maar één layer.
Met deze layer kun je weer de Free transform - stappen doen, of je koppieert deze layer en spiegelt deze.
Nu komt het eigenlijk op fantasie aan...

Mijn resultaat...

Dit is geen mooi resultaat maar dat heb ik bewust gedaan om je te laten zien dat ik met kleuren en andere combinaties heb gespeelt om je zo op ideeën te brengen.
TIP:Speel ook eens met HUE and SATURATION om met de kleuren te spelen.

Dit was weer één van de zo veel mogelijkheden om Fractals (een doel) te bereiken.

Veel plezier!

Photoshop on!
pi_54045828
Bedankt voor die brushes. Misschien is het makkelijk als je er even bijzet in welke directory je die moet zetten? Op http://www.photoshopsupport.com/tools/brushes.html vond ik ook nog brushes, even kijken of er iets goeds tussen zit.

EDIT: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Brushes dus

[ Bericht 21% gewijzigd door tim2308 op 20-10-2007 01:43:04 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_54045832
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 23:52 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
orgineel:
[ afbeelding ]

bewerkt:
[ afbeelding ]
wow dude wat een monstertje is het geworden , had je trouwens best is het show topic mogen plaatsen inplaats van het vragen topic
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 01:47:56 #10
124655 DarkManta
pi_54046021
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 01:36 schreef tim2308 het volgende:
Bedankt voor die brushes. Misschien is het makkelijk als je er even bijzet in welke directory je die moet zetten? Op http://www.photoshopsupport.com/tools/brushes.html vond ik ook nog brushes, even kijken of er iets goeds tussen zit.
Henna-Brushes

Hier wat Henna-brushes die ik nog had liggen met als grapje Balkenende als brush.
pi_54046513
Wat is "beter": een laag dupliceren, highpassfilter en dan overlay blending methode of de Unsharpmask? (zie ook hier)

Waar is Shi trouwens gebleven? Hij heeft ook wel veel tuts geschreven in de eerdere delen....
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 02:32:13 #12
124655 DarkManta
pi_54046697
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 02:16 schreef tim2308 het volgende:
Wat is "beter": een laag dupliceren, highpassfilter en dan overlay blending methode of de Unsharpmask? (zie ook hier)
Hangt een beetje van foto af en welke je zelf het beste vind. Beide technieken hebben genoeg te bieden.
Het is niet zo, dat het bij die technieken ophoudt. Je kunt er nog veel meer mee doen, zoals dream-scenes mee maken bijvoorbeeld.
quote:
Waar is Shi trouwens gebleven? Hij heeft ook wel veel tuts geschreven in de eerdere delen....
Geen idee, heb `m ook al lang niet meer op MSN gesproken.
pi_54047576
Teeveepee
  zaterdag 20 oktober 2007 @ 09:29:18 #14
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54047915
Leuke tutorial DM, maar eens een keer proberen
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_54048966
tvp
pi_54051896
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 01:37 schreef Kamermans het volgende:

[..]

wow dude wat een monstertje is het geworden , had je trouwens best is het show topic mogen plaatsen inplaats van het vragen topic
net ff je deviant pagina bekeken...
maar WOW je bent de trotse eigenaar van mad ass fotosoep skills dude
complimenten, valt ons amateur geklooi een beetje in het niet bij ..vooral als je naar Fishing kijkt.

pi_54052909
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 00:01 schreef DarkManta het volgende:

Nou vooruit dan, dit topic loopt toch niet zo hard...

Fractals zijn er in veel verschillende soorten echter hebben ze één ding gemeen, je kunt er namelijk eindeloos op blijven inzoomen maar de structuur komt steeds terug.
Er zijn programma`s hiervoor die realtime Fractals berekenen en het renderen kan best lang duren, vooral als het om complexe fractals gaat.

Met Photoshop kun je dat effect creeëren in een paar minuten.

Ik laat je zien hoe...
Top notch, man! Ongelooflijk wat een fractals je zo kunt maken!
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:18:17 #18
124655 DarkManta
pi_54068162
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 14:49 schreef OnderBroekenPoep het volgende:

[..]

complimenten, valt ons amateur geklooi een beetje in het niet bij ..vooral als je naar Fishing kijkt.

Ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt, je noemt jezelf amateur...
Maar kijk eens naar http://www.101phototips.com/ dat is precies dezelfde Mark als van http://www.photoshoptopsecret.com/ .
Bij http://www.101phototips.com/ kan ik `m echt geen professional noemen of dat ie super skills zou hebben. Sterker nog ik heb een een preview van die DVD gezien, Mark gedraagt zich daar echt als een clown en ratelt maar wat af om er zo snel mogelijk 101 tut op te krijgen.

Ordeel zelf: 10mb gezipt quicktime movie (changing eyecolor)

Bij http://www.photoshoptopsecret.com/ weet Mark verdomd goed dat marketing en roem heel belangrijk zijn.
Roem heeft mark bij NAPP, maar als ik gasten zie bij http://www.cgsociety.org/ die nog nooit van Napp hebben gehoord, dan valt Mark af en toe in de categorie: "ik kan het wel, maar ik wil snel rijk worden."

[ Bericht 6% gewijzigd door DarkManta op 21-10-2007 12:06:24 ]
  zondag 21 oktober 2007 @ 11:26:24 #19
124655 DarkManta
pi_54068249
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 15:48 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Top notch, man! Ongelooflijk wat een fractals je zo kunt maken!
En dat is nog maar één techniek, daarom heb ik het Fractal 1 genoemd. Je begrijpt ondertussen dat er meerdere technieken zijn, zal eens binnenkort nog één maken.

Heel veel plezier er mee, en ik hoop dat ik eens wat van je resultaten mag genieten.

TIP: Probeer diezelfde techniek eens met Tribal brushes.
pi_54068968
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 11:26 schreef DarkManta het volgende:

[..]

En dat is nog maar één techniek, daarom heb ik het Fractal 1 genoemd. Je begrijpt ondertussen dat er meerdere technieken zijn, zal eens binnenkort nog één maken.
Cool!
quote:
Heel veel plezier er mee, en ik hoop dat ik eens wat van je resultaten mag genieten.
Bedankt, ik hoop er ook gauw mee aan de slag te kunnen gaan. De pest is dat er zoveel te doen is, dat je veel dingen uit gaat lopen stellen...
pi_54069560
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 02:32 schreef DarkManta het volgende:

Hangt een beetje van foto af en welke je zelf het beste vind. Beide technieken hebben genoeg te bieden.
Het is niet zo, dat het bij die technieken ophoudt. Je kunt er nog veel meer mee doen, zoals dream-scenes mee maken bijvoorbeeld.
Dream scenes? Niet te veel moeilijk woorden gebruiken, die vragen allemaal om een tut
  maandag 22 oktober 2007 @ 13:03:37 #22
124655 DarkManta
pi_54087623
quote:
Op zondag 21 oktober 2007 13:09 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Dream scenes? Niet te veel moeilijk woorden gebruiken, die vragen allemaal om een tut

Komt er wel een keer aan, maar eerst een tutorial over hoe je 3d objecten kunt maken in Photoshop.
Na aan leiding van deze post meent iemand het allemaal beter te weten en gelooft dat je alleen 3D studio Max nodig hebt om 3D-objecten te maken.

Dat is al om te beginnen triest en zeker als je ook nog denkt dat je niet creatief kunt worden, maar al creatief moet zijn terwijl je zelf dan geen bewerking plaats van hoe het dan WEL moet.

De beste stuurlui staan aan wal, zo zie je maar weer.

Zal de tut vandaag of morgen er op zetten, in de hoop dat er iemand er wat van leert en zeker plezier er in zal hebben.
  maandag 22 oktober 2007 @ 17:11:38 #23
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_54092207
Ik weet dat het vreselijk saai is vergeleken met wat er hier nog meer staat, maar ik heb niet eens photoshop op deze mac waar ik nu achter zit..
Zou iemand dat " i-stock" kunnen weghalen in het volgende plaatje? Ziet er heel dull uit I know, maar ik ben mijn presentatie aan het perfectioneren, wat uiteraard niet mogelijk is zonder een beetje symboliek.

Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_54092593
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 13:03 schreef DarkManta het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Komt er wel een keer aan, maar eerst een tutorial over hoe je 3d objecten kunt maken in Photoshop.
Na aan leiding van deze post meent iemand het allemaal beter te weten en gelooft dat je alleen 3D studio Max nodig hebt om 3D-objecten te maken.

Dat is al om te beginnen triest en zeker als je ook nog denkt dat je niet creatief kunt worden, maar al creatief moet zijn terwijl je zelf dan geen bewerking plaats van hoe het dan WEL moet.

De beste stuurlui staan aan wal, zo zie je maar weer.

Zal de tut vandaag of morgen er op zetten, in de hoop dat er iemand er wat van leert en zeker plezier er in zal hebben.
Erg mooi en het verbaasd mij ook wel dat dat met PS kan. Eigen werk, trouwens die pic? Ben iig weer benieuwd naar je tutorial.
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:36:17 #25
124655 DarkManta
pi_54093784
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:34 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Erg mooi en het verbaasd mij ook wel dat dat met PS kan. Eigen werk, trouwens die pic? Ben iig weer benieuwd naar je tutorial.
Jah eigen werk, meisje in de cubus had een foto geplaatst in Bewerkte userfoto's #49.
En ik besloot eens meer tijd er in te steken en een 3D uitvoering te maken in Photoshop.
De tutorial komt er aan, zal even duren en in delen, daar zit iets meer werk in...
  maandag 22 oktober 2007 @ 18:53:33 #26
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_54094086
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 17:11 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik weet dat het vreselijk saai is vergeleken met wat er hier nog meer staat, maar ik heb niet eens photoshop op deze mac waar ik nu achter zit..
Zou iemand dat " i-stock" kunnen weghalen in het volgende plaatje? Ziet er heel dull uit I know, maar ik ben mijn presentatie aan het perfectioneren, wat uiteraard niet mogelijk is zonder een beetje symboliek.

[ afbeelding ]
= niet meer nodig!
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_54102983
Wat is het grote geheim van de zwartwit omzetting van RVDA? http://rvda.hyves.net/photos Wat ik ook doe, ik krijg nooit zoveel contrast in de fotos, de huid is meestal gewoon één tint, terwijl hij meer contrast in bijv. het gezicht heeft (zoals hier)
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:24:05 #28
124655 DarkManta
pi_54105527
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 03:11 schreef tim2308 het volgende:
Wat is het grote geheim van de zwartwit omzetting van RVDA? http://rvda.hyves.net/photos Wat ik ook doe, ik krijg nooit zoveel contrast in de fotos, de huid is meestal gewoon één tint, terwijl hij meer contrast in bijv. het gezicht heeft (zoals hier)
Origineel

Bewerkt

Het grote geheim?
De onderschatte kracht van de Curves in Photoshop.
Het zou ook met de Levels kunnen overigens, het meest rechtse "schuifje", schuif je dan naar links en that`s it.
pi_54105912
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 18:36 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Jah eigen werk, meisje in de cubus had een foto geplaatst in Bewerkte userfoto's #49.
En ik besloot eens meer tijd er in te steken en een 3D uitvoering te maken in Photoshop.
De tutorial komt er aan, zal even duren en in delen, daar zit iets meer werk in...
Echt gaaf gedaan! Ik heb wel eens zitten klooien met dat 3D filter in PS, maar fatsoenlijke dingen heb ik er nog nooit mee kunnen maken.

Dat "Bewerkte userfoto's" is trouwens ook wel een aardig topic. Ik wil me binnenkort toch eens echt verdiepen in retoucheren en ik zal eens kijken of ik daar dan ook niet wat kan posten.
pi_54106168
Vraag: ik heb een logo gemaakt in PhotoShop en rond om dat logo tekst geplaatst. Het is voro een voetbalclub, zodat je een beetje een idee krijgt wat ik bedoel. Het probleem is alleen dat de tekst helemaal rond loopt en de tekst onderaan dus op zijn kop staat. Ik wil eigenlijk graag de gehele tekst leesbaar maken. Hoe te werk te gaan?
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_54106677
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 11:00 schreef Dylan Dog het volgende:
Vraag: ik heb een logo gemaakt in PhotoShop en rond om dat logo tekst geplaatst. Het is voro een voetbalclub, zodat je een beetje een idee krijgt wat ik bedoel. Het probleem is alleen dat de tekst helemaal rond loopt en de tekst onderaan dus op zijn kop staat. Ik wil eigenlijk graag de gehele tekst leesbaar maken. Hoe te werk te gaan?
Ik zou twee layers gebruiken voor de tekst, één voor de tekst aan de bovenkant en één voor de tekst aan de onderkant...
  dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:26:24 #32
124655 DarkManta
pi_54111239
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 10:46 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Echt gaaf gedaan! Ik heb wel eens zitten klooien met dat 3D filter in PS, maar fatsoenlijke dingen heb ik er nog nooit mee kunnen maken.

Dat "Bewerkte userfoto's" is trouwens ook wel een aardig topic. Ik wil me binnenkort toch eens echt verdiepen in retoucheren en ik zal eens kijken of ik daar dan ook niet wat kan posten.
Meld je aan bij www.retouchpro.com kerel en plaats daar je bewerkingen, daar krijg je tenminste opbouwende kritiek en advies van mensen met kennis.
En niet zoals hier op fok! de standaard fok! reacties als je begrijpt wat ik bedoel.

Veel reacties uit FOT bijvoorbeeld heb je wel mensen die opbouwende kritiek leveren en ook mensen zitten met kennis trouwens.
Maar goed dait is persoonlijk.

De 3d filter heb ik helemaal niet gebruikt joh...
Voorbeeld van die cubus...
eerst achtergrond weghalen van foto
3 layers maken van foto
met freetransform en perspective je cubus maken
je 3D heeft al vorm
pi_54119970
Merci DM, al vind ik het origineel net iets mooier danjouw versie.

Wanneer gebruik je trouwens curves, wanneer levels en wanneer brightness/contrast? Zijn daar richtlijnen/handvaten voor?
pi_54122060
Trouwens, over die zwart wit omzettingen, op http://www.cline-company.com/blog/?p=28 staan veel waardes voor je channelmasker. Werkt op het eerste gezicht beter dan curves om hoge contrasten te krijgen.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 00:17:56 #35
124655 DarkManta
pi_54124831
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:44 schreef tim2308 het volgende:

Wanneer gebruik je trouwens curves, wanneer levels en wanneer brightness/contrast? Zijn daar richtlijnen/handvaten voor?
Jah ikzelf vond dat mooier, maar je weet nu in ieder geval hoe en wat.
Nou jah echt richtlijnen, laat ik het zo zeggen met de curves heb je meeste controle over je kleuren en donker/licht. Met levels, is het vooral handig wanneer je alleen licht/donker snel wilt bewerken.
Brighness/contrast zegt het eigenlijk al....

De channelmixer is ook zo`n krachtige tool, leuke tool trouwens om daar eens een tot over te doen.
pi_54125248
En op http://www.laneros.com/archive/index.php/t-43657.html een heeeeeeleboel actions enzo Pfff... als je de basis een beetje kent hoef je nooit meer een boek te kopen heb ik de afgelopen weken wel ontdekt.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 00:41:38 #37
124655 DarkManta
pi_54125348
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 00:36 schreef tim2308 het volgende:
En op http://www.laneros.com/archive/index.php/t-43657.html een heeeeeeleboel actions enzo Pfff... als je de basis een beetje kent hoef je nooit meer een boek te kopen heb ik de afgelopen weken wel ontdekt.
Denk je dat echt?

Een hele simpele vraag, en voor mij part google je dat...
Maar waar zit de Underwater filter?

Ben ik eens benieuwd, alleen een vraag voor jou omdat je denkt dat je dan nooit meer een boek hoeft te kopen.

Nou jah boek kopen hoef je toch al niet...
pi_54125742
Nog geen 30 seconden googlen

Layer - new adjusmentlayer - photofilter - ok - filter: underwater

Weer wat geleerd vandaag
  woensdag 24 oktober 2007 @ 03:00:04 #39
124655 DarkManta
pi_54126913
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 01:03 schreef tim2308 het volgende:
Nog geen 30 seconden googlen

Layer - new adjusmentlayer - photofilter - ok - filter: underwater

Weer wat geleerd vandaag
Wat ik er eigenlijk mee wilde aangeven, is dat je altijd wel wat leert. In elk boek of vaktijdschrift staan altijd wel kleine tips of adviezen die je kunt gebruiken.
Je hoeft ze alleen maar te zien (of te googlen).

Nu naar bed morgen weer vroeg er uit...
pi_54130410
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 15:26 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Meld je aan bij www.retouchpro.com kerel en plaats daar je bewerkingen, daar krijg je tenminste opbouwende kritiek en advies van mensen met kennis.
En niet zoals hier op fok! de standaard fok! reacties als je begrijpt wat ik bedoel.

Veel reacties uit FOT bijvoorbeeld heb je wel mensen die opbouwende kritiek leveren en ook mensen zitten met kennis trouwens.
Maar goed dait is persoonlijk.
Ok, thnx, dat is wel een goed idee voor als ik wat verder ben. Maar voorlopig wil ik gewoon wat oefenen en dat kan wel mooi met foto's uit dat topic.
quote:
De 3d filter heb ik helemaal niet gebruikt joh...
Voorbeeld van die cubus...
eerst achtergrond weghalen van foto
3 layers maken van foto
met freetransform en perspective je cubus maken
je 3D heeft al vorm
Ja, ik dacht wel dat je dat filter niet had gebruikt, volgens mij is het ook behoorlijk crap. Maar die kubus heb je echt scherp aan elkaar gezet dan.
pi_54130598
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2007 21:44 schreef tim2308 het volgende:

Ik gebruik nooit curves, te lastig vind ik.

De volgorde die ik normaal gebruik is:

- Levels
- Color Balance
- Hue/Saturation
- Brightness/Contrast
- Selective Color

en dat dan 1, 2, 3, 4... keer herhalen totdat je tevreden bent met het resultaat...
pi_54158843
Goeroe darkmanta, heeft u wellicht een tut cq. zoekterm paraat om het step-in-to-the-light effect te bereiken? Een wit vlak en nog een wit vlak met feather staat zo amateuristisch

EDIT: bedenk me net dat ik maar eens moet googlen op tunnel, light, photoshop en tutorial. Ga ik eerst eens doen voordat je al te veel moeite voor me doet
  donderdag 25 oktober 2007 @ 17:26:07 #43
124655 DarkManta
pi_54163063
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 13:57 schreef tim2308 het volgende:
Goeroe darkmanta, heeft u wellicht een tut cq. zoekterm paraat om het step-in-to-the-light effect te bereiken? Een wit vlak en nog een wit vlak met feather staat zo amateuristisch

[ afbeelding ]

EDIT: bedenk me net dat ik maar eens moet googlen op tunnel, light, photoshop en tutorial. Ga ik eerst eens doen voordat je al te veel moeite voor me doet
Als je er niet uitkomt schrijf ik wel een TUT, maar eerst de 3D tut.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 21:07:12 #44
124655 DarkManta
pi_54168046

Van:

Naar:

Als iemand denkt dat dit met een 3D programma is gedaan, vat ik dat nu op als een compliment.
Maar dan moet ik je teleur stellen, dit is niet met 3D studio Max,Maya,Lightwave of Blender3D, etc., etc..
Bovenstaand plaatje is gewoon in Photoshop CS3 gedaan, met een beetje handigheid heb je binnen een een uurtje - 2 uurtjes, bovenstaand resultaat.
Met Photoshop 5 kun je dit al doen.
Zelf schrijf ik de Tut in Photoshop CS3 extended en omdat er meerdere technieken uitgelegd gaan worden zal ik het in delen doen.

Om te beginnen...

Maak je een ruwe schets op papier of binnen photoshop zelf.
Zo`n ruwe schets kan er zo uit zien...

Dit is nu je bijbel, om schaduwen, licht en perspectief zo realistisch mogelijk te houden.
Het is handig als je zo als mij met 2 monitoren werkt en je schets en tools op de rechter-monitor hebt en je werkblad van photoshop voor je neus.
Heb je deze luxe niet, wissel af en toe af van document en kijk naar je schets, of simpel weg kijk naar je schets op papier.

Nu kan het echte Photoshop-werk beginnen...
Eerst haal je de achtergrond van je foto weg die je in een 3D cubus wilt hebben.
Dit kan weer op verschillende manieren, met maskomg of met de magic wand tool, etc.
De manier waarop ik het heb gedaan is met de nieuwe tool van Photoshop CS3, Quick Selection Tool

Open je foto die je op je 3D cubus wilt hebben.
Toets CTRL + J vervolgens toets SHIFT + CTRL +N voor een niewe layer en vul deze met wit of een andere toepasselijke kleur.
Schuif nu de middelste layer in je layer-window naar boven, zodat je copy van je originele foto nu boven ligt en je witte layer in het midden.

Houd de linker-muistoest ingedrukt terwijl je de middelste layer naar boven sleept.
Uiteraard kan dit ook op een andere manier, maar ik wilde je het verslepen van layers niet onthouden.

De achtergrond weghalen...
Selecteer de Quick Selection Tool of toets W. (alleen in Photoshop CS3! )

Gebruik geen al te grote brush en selecteer, teken de achtergrond die je weg wilt hebben.
Toets nu ALT + CTRL + D, de feather selection-venster komt tevoorschijn en kies voor 2 pixels.
Vervolgens toets je DEL op je toetsenbord of gewoon delete.

Voor users, met een eerdere versie van Photoshop raad ik Layer-Masking aan.
Zie hier voor vorige tutorials, die je o.a. in de OP kunt vinden, of google naar layermasking als je niet weet hoe layermasking werkt.
Ben je hier mee klaar, selecteer je in je menu-balk Layer ----> Flatten Image
Nu is je foto 1 geheel en heb je geen layers meer...

mijn resultaat

Toets nu CTRL + A gevolgd door CTRL +C nu staat je selectie in je geheugen.

Open nu een nieuw document, toets CTRL +N geef je document naam en maak een vrij hoge resolutie. Zelf heb ik 2560x2048 gebruikt.
TIP:Hoe hoger je resolutie, hoe mooier en beter je resultaten.

Let Op!: Hoe hoger je resolutie, hoe hoger krachtiger je PC / MAC zal moeten zijn.
Uiteraard kun je de rekenkracht van Photoshop verdelen met meerdere computers, maar dat behandel ik nu niet.

Vul nu je achtergrond met een licht grijze kleur, zelf heb ik # adadad gebruikt.
Toets nu CTRL + V en je selectie wordt nu uit het geheugen in een nieuwe layer geplakt.
Houd nu CTRL ingedrukt en klik op het icoon van je nieuwe layer met de linker-muistoets.
Dit noemen ze een Layer-selectie en is erg handig!. Werkt niet hetzelfde als CTRL + A!

Kijk nu in je Info-tab voor informatie over je selectie.
Me wat....?

Hier kun je zien;
welke kleur ik selecteer
de positie van mijn cursor
kleuren kwaliteit in dit geval 8-bit
grootte van het document, in dit geval 15MB (megabyte! en geen megabit! Mb)
met hoeveel MB ik momenteel werk van de 15MB, in dit geval 3,08MB
en als laatste de grootte van mijn selectie in pixels in dit geval 500x333

Dat laatse willen we weten om een vierkant te krijgen en zo onze Cubus vorm te geven!
Iedereen is het met me eens, behalve de grapjassen, lolbroeken en traploljurken dat 500x333 géén vierkant is.
Eerst maken we er een Smart-object, in je menu-balk ga je naar Layer ---> Smart Objects ----> Convert to Smart Object
Ik ga nu niet behandelen wat je allemaal met Smart Objects kunt doen en waarom, anders kunnen we bezig blijven.
In ieder geval willen we dat wanneer we een cubus gaan vormen dat alle pixel-informatie bewaard, zelfs naar miniscuul verkleinen!
Daarom maken we van onze Layer een Smart-Object

Toets nu 2x CTRL + J, je hebt nu 4 layers. Je grijze achtergrond en 3 smart-object-layers.

Verder vormen van de cubus...
Toets nu CTRL + T voor de Free transform, klik nu met de rechter-muistoets en gebruik Skew en Warp om je kubus te vormen.

(gebruik je bijbel als hulpje )
Is je "bijbel" te onduidelijk voor een pure cubus, maak een nieuwe layer en maak rechte lijnen met je brush-tool als guideline (hulpje).
Voorbeeld

Werk nu het geheel af totdat je je cubus hebt gevormd.
TIP:Gebruiik de lijnen om zo tot een realistich mogelijk resultaat te komen, de lijnen kun je altijd verwijderen omdat je ze op een aparte layer hebt.
Heb je geen inzicht op 3D, google naar Cube of Kubus en gebruik dat plaatje binnen je document als guideline!

Heb je je Cubus nu af naar smaak, selecteer je de bovenste layer van je Cubus.
Maak een Layergroup door in je Menu-balk naar Layer----->New-----> Group... te gaan.
Noem je Group-layer Cubus of iets dat aangeeft dat dat je 3D-object is.
Selecteer in je Layer-venster[b] de bovenste layer van je cubus, houd de [b]SHIFT in gedrukt en selecteer de onderste layer van je Cubus.
Ni heb je 3 layers geselecteerd en sleep deze in je Group-layer. (zie tut eerder besproken verslepen van layers)

Like so...

Mijn resultaat Cubus...

Erg dynamisch is onze Cubus nog niet, maar dat komt nog...

Werk eventueel ook met een toedoe-lijst, zoals ik het noem...
Een lijst waarop je kunt door strepen wat je nog moet doen...

In ons geval bijvoorbeeld:
Cubus
Licht (bronnen)
Shaduwen
Glas-ballen
Omni`s
Achtergrond
Lijst
Signature
Vignette- effect met kleur

Voor zover dit deel van de Tutorial...
In dit deel heb je al weer veel kunnen leren, misschien wist je dingen wel of niet...

In ieder geval in het volgende delen, behandel ik weer andere zaken die resteren op onze toedoe-lijst staan.

Veel plezier met het maken van de Cubus, tot het volgende deel.

Photoshop on!

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkManta op 25-10-2007 21:51:40 ]
pi_54168562
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:07 schreef DarkManta het volgende:
*knip*
Fisheye - effect door kleur
Nice hoor , Alleen volgens mij haal je fisheye en vignette door elkaar.

Fiseye is een type objectief. een heeele groote groothoek objectief eigeinlijk. zo groot dat het beeld helemaal vertekend wordt.
Voorbeeld van een foto genomen met een fisheye objectief: Link.
Voorbeeld van een fisheye objectief: Link

Vignette is een ongewensteffect wat je krijgt door goedkopen objectieven of een tegroot aantal filters op je lens. het licht valt dan niet goed de lens binnen waardoor de randen onderbelicht worden. beetje zelfde effect alsof je door een wc rol kijkt.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 21:48:56 #46
124655 DarkManta
pi_54169123
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 21:27 schreef Kamermans het volgende:

[..]

Nice hoor , Alleen volgens mij haal je fisheye en vignette door elkaar.

Fiseye is een type objectief. een heeele groote groothoek objectief eigeinlijk. zo groot dat het beeld helemaal vertekend wordt.
Voorbeeld van een foto genomen met een fisheye objectief: Link.
Voorbeeld van een fisheye objectief: Link

Vignette is een ongewensteffect wat je krijgt door goedkopen objectieven of een tegroot aantal filters op je lens. het licht valt dan niet goed de lens binnen waardoor de randen onderbelicht worden. beetje zelfde effect alsof je door een wc rol kijkt.
Klopt! Komt doordat mijn vrouw zei dat het op Fisheye leek, en ik zei dat het vignette was op het moment dat ik met de toedoelijst bezig was zeg maar, had ik Fisheye opgeschreven.
Ook ik maak fouten, vooral als ik met meerdere dingen tegelijk bezig ben.

In ieder geval bedankt voor de opmerking, even ge-edit.
pi_54183043
Is het ook mogelijk om slechts een deel van de foto te "curven" ?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:32:15 #48
124655 DarkManta
pi_54184334
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 15:26 schreef cultheld het volgende:
Is het ook mogelijk om slechts een deel van de foto te "curven" ?
Jah, met een adjustment layer, of een layer masken en deze bewerken met de curves. Het is maar net wat je handig vind op dat moment.
pi_54185284
Het is me inmiddels gelukt .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_54217751
Momenteel ben ik bezig met basic lineart, maar ik heb wat problemen met het tekenen van lijnen met de hand. Ik heb niet zo'n vaste hand en de lijnen die ik teken zijn niet mooi strak. Is daar iets aan te doen, bv door de gevoeligheid van het tablet te verkleinen ofzo?
  zondag 28 oktober 2007 @ 09:46:12 #51
124655 DarkManta
pi_54217795
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:41 schreef Mardoek50 het volgende:
Momenteel ben ik bezig met basic lineart, maar ik heb wat problemen met het tekenen van lijnen met de hand. Ik heb niet zo'n vaste hand en de lijnen die ik teken zijn niet mooi strak. Is daar iets aan te doen, bv door de gevoeligheid van het tablet te verkleinen ofzo?

Zet een punt met de brush tool (dit is je begin-punt). Houd de SHIFT-toets vast en zet een 2e punt waar je lijn uiteindelijk naar toe moet.
Op die manier heb je strakke lijn.
pi_54218788
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:46 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Zet een punt met de brush tool (dit is je begin-punt). Houd de SHIFT-toets vast en zet een 2e punt waar je lijn uiteindelijk naar toe moet.
Op die manier heb je strakke lijn.
Lijnen tekenen m.b.v. PS lukt wel, maar het gaat om freehand tekenen, die lijnen zien er echt niet uit...
  zondag 28 oktober 2007 @ 12:00:23 #53
124655 DarkManta
pi_54219627
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 11:15 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Lijnen tekenen m.b.v. PS lukt wel, maar het gaat om freehand tekenen, die lijnen zien er echt niet uit...
Waarom zou je ze uit de hand tekenen terwijl PS dat voor je kan doen?
pi_54219726
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 12:00 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Waarom zou je ze uit de hand tekenen terwijl PS dat voor je kan doen?
Omdat dat sneller gaat, vooral bij detailwerk.
  zondag 28 oktober 2007 @ 12:30:24 #55
124655 DarkManta
pi_54220218
-edit- oeps dubbele post

[ Bericht 98% gewijzigd door DarkManta op 28-10-2007 13:02:00 ]
  zondag 28 oktober 2007 @ 12:33:08 #56
124655 DarkManta
pi_54220275

Van..

Naar...

Wanneer je je cubus hebt, is je inschatting van shaduw en licht wat makkelijker geworden, mede het perspectief om zo tot een realistisch beeld te komen.

Je cubus is klaar, dus nu gaan we het verder uitwerken...

Voor de ondergrond zou je weer een foto kunnen nemen of je zou `m zelf kunnen maken.
In ons geval gaan we niet google-en, maar gaan we de ondergrond zelf maken.

Klik op de onderste layer in je Layer-venster,maak nu een nieuwe layer ( SHIFT + CTRL + N ).
Toets D en vul deze nieuwe layer met zwart met je Paint Bucket Tool toets G.
In je Menu-balk ga je naar Filter----> Render----->Clouds.

Maak nu een nieuwe layer, vul deze met zwart en toets CTRL +F, dit zorgt er voor dat je laatst gebruikte filter uitgevoerd wordt.
Selecteer nu in je menubalk; Filter----> Other----> High Pass...

Voor als je de instellingen over wilt nemen...

Toets nu (CTRL + L), je Levels-venster verschijnt.
Neem de volgende instellingen over...

Deze layer zetten we als Soft Light blendingmode.
Dat doen we door in het Layer-venster onze bleding opties te kiezen uit een drag-menu...

LET OP!: Dat je uit bovenstaan voorbeeld GEEN Normal hebt staan, maar Soft Light!
Toets nu CTRL + E om je bovenste layer met de onderste layer samen te voegen.
Noem deze samengevoegde layer, achtergrond of texture, geef de layer een naam. (niet essentieel nodig, maar wel overzichtelijker werken).

Nu gaan we onze achtergrond een kleurtje geven...
Toets CTRL + U,vink nu Colorize aan en speel met de instellingen zodat je een kleurtje krijgt naar jouw smaak.

Na het spelen met de kleurtjes gaan we het perspectief van de achtergrond instellen.
Let op je schets of gebruik je cubus als referentie.

Toets CTRL + T voor de free transform en klik op je rechter-muistoets.
Uit het menuutje dat nu verschijnt...

...kun je met deze 3 aangegeven opties/tools je perspectief vorm geven.
Probeer het uit....

Mijn resultaat...

Tijd voor schaduw en een bakkie koffie...

Ook voor schaduwen geldt, dat er weer verschillende methodes en technieken zijn.
Voor onze Cubus heb ik de Pen Tool gekozen omdat je dan meer controle hebt over de vorm van je schaduw.
Toets D voor de voorgrond kleur zwart gevolgd door P voor je Pen Tool.
Zorg er voor dat Shape Layers actief is!

Maak nu een vorm dat de schaduw van de Cubus moet voorstellen.
Denk aan je schets, gebruik deze als je er niet uitkomt.
In ons geval zal de vorm er ongveer zo uit zien...

Met kubus ziet dat er zo uit.

Nu nog alleen de opacity (doorschijnendheid) instellen en dan heb je je schaduw voor je Cubus zo ver klaar.
Om de opacity van je Schaduw-layer in te stellen ga je in het Layer-venster.

Speel er effe mee, en je ziet vanzelf wel wat voor jou het beste is.

Resultaat...

Tijd om onze toedoe-lijst af te werken

In het volgende deel...

Photoshop on!
pi_54221403
Kut! Het ziet er echt niet uit

zondag 28 oktober 2007 @ 15:07:47 #58
124655 DarkManta
pi_54223697

Van..

Naar...

Belichting....

Voor de belichting kijken we weer naar onze schets.
Wat ook makkelijk te doen is om even een nieuwe layer aan te maken en daarop aangeven waar het licht vandaan komt.

Eerst bedekken we, met een nieuwe layer, de wanden van de cubus omdat daar geen lichtinval is, behalve van de lampen.
Deze bedekkeing maken we zwart omdat dat onze schaduw moet voorstellen.

Maak een nieuwe layer ( SHIFT + CTRL + N), selecteer de Polygonal Lasso Tool uit je Tool-balk.
En trek de lijnen over de 2 wanden en vul deze met de kleur zwart.
Dat ziet er dan zo uit...

In het vorige deel hadden we het over de opacity, nu je weet hoe dit moet, zet je de opacity van deze layer op ongeveer 50-60%.
Like so...

De achtergrond die we in het vorige deel hadden gemaakt kunnen we onzichtbaar maken door op het oogje te klikken van de Layer.
Dit kan handig zijn, als je bijvoorbeeld een before and after wilt bekijken.

Het licht van de lamp....
Maak een nieuwe layer, dit wordt je "lamp".
Maak een cirkel met de Elliptical Marquee Tool en vul deze met een witte kleur.
Vorm deze cirkel tot het perspectief van de wand, zie ook voorgaande delen van deze tut, hoe te werken met de Free tansform en aanverwante tools.

Wanneer je dit heb bereikt, kies je in het Menu-ballk voor:Filter---->Blur--->Gaussian Blur.
Toets CTRL + F als je vind dat er meer blur bij moet / kan.
Zet de Layer-blending op Overlay.

Uiteindelijk heb je...

Doet hetzelfde met lamp 2 (kijk naar je schets).
Tip:Speel ook eens met de opacity, wanneer met het licht bezig bent.

Tot zover deze tut en het resultaat van de tut...

De toedoe-lijst begint steeds kleiner te worden...
Inprincipe zou je de Omni`s al zelf kunnen doen, de techniek is besproken in deze serie.

Maar ook dat behandel ik in het volgende deel.

De toedoe-lijst zou nu er ongeveer zo uit kunnen zien:
Cubus
Licht (bronnen)
Shaduwen
Glas-ballen
Omni`s
Achtergrond
Lijst
Signature
Vignette- effect met kleur

Op naar het volgende en laatste deel...

Photoshop on!
  zondag 28 oktober 2007 @ 19:13:33 #59
124655 DarkManta
pi_54228942

In dit laatste deel behandel ik alleen het maken van de glazen ballen.
De tutorial heeft me meer tijd gekost dan de bedoeling zou zijn.
Die tijd dat het me heeft gekost, had ik weer een aantal bewerkingingen van een halfuurtje kunnen posten in Bewerkte userfoto`s #49. .
Vandaar dat ik alleen de Glazen ballen nog doe.

Om toch tegemoet te komen, kun je de PSD downloaden aan het eind van deze tutorial, die ik heb gebruikt om deze tutorial in elkaar te zetten.
Deze PSD geeft het eindresultaat ongeveer weer, zoals ik die in Bewerkte userfoto`s #49. heb geplaatst.
Het resultaat kan een beetje afwijken omdat ik de originele PSD niet meer heb.

De glazen bollen...
Nu de Cubus met licht en schaduwen zo ver klaar is, tijd voor de glazen bollen.
Maak een niewe Layer en selecteer de Elliptical Marquee Tool
Zorg er voor dat de Style: op Fixed Ratio staat ingesteld.

Op deze manier krijg je een cirkel en geen ellips.

Maak nu een cirkel op de plek waar je je cirkel wilt hebben.
Toets nu SHIFT + CTRL +C, dit zorgt er voor dat je alle Layers (lagen) koppieerd.
Zorg dat je selectie actief blijft!
Ga nu in je Menu-balk naar Filers--->Distort---> Spherize...

De instelling zijn voor de Amount: 100%
Voor de Mode: op Normal

In je Layer-venster selecteer je de Add a layer style-icoon.

Kies voor Inner shadow, je kunt de instellingen overemen...

Vink ook Inner Glow aan.
Je kunt de instellingen zo overnemen...

Eeeeh Voíla...
Nu nog de reflecties en de omni`s

Maak nu een nieuwe layer en pas je Elliptical Marquee Tool[b] aan zodat de Style weer op [b]Normal staat.

Maak nu een ellips vul deze met zwart en zet de Layer-blending op Soft Light
Maak ook voor deze layer een layerstyle aan en selecteer Inner Shadow.

De instellingen

Voor het licht-gedeelte van de omni...

Maak een nieuwe layer en maak een ongeveer zo helft kleine ellips dan de vorige.
Vul deze met een witte kleur en ga naar Filters---->Blur---->Gaussian Blur...
Stel deinstellingen naar wens in en je omni`s is klaar.

Maak weer een nieuwe layer, en maak met je Elliptical Marquee Tool een nieuwe cirkel / ellips boven je glazen bal.
Vul deze met een witte kleur en blur deze.
Zo ook voor de onderste reflectie, alleen maak hier je cirkel iets kleiner om zo de illusie te wekken dat het een grote glazen bal is.

Maak een grouplayer.
Houd de CTRL ingedrukt en selecteer alle layers die te maken hebben met je glazen bal en omni`s.
Sleep ze nu in je groep, koppieer je groeo en je hebt een 2e glazen bal met omni`s.

Je 3D-bewerking is zo ver klaar, alleen hier en daar fine tuning...

Zoals gezegd, kun je hier de PSD downloaden.

Ik hoop dat er mensen iets van opgestoken hebben.

Photoshop on!
pi_54239085
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:13 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]

In dit laatste deel behandel ik alleen het maken van de glazen ballen.
....
Mooie tutorials weer! Die glazen bollen vind ik ook echt gaaf, ik heb wel een eerder een sphere gemaakt, maar dat doorzichtige effect geeft het toch iets extra's...
  woensdag 31 oktober 2007 @ 01:53:38 #61
124655 DarkManta
pi_54276409
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 13:57 schreef tim2308 het volgende:

[ afbeelding ]

Bedoel je zoiets?
pi_54276526
yep zoiets zal het worden, maar ik ga er zelf nog achteraan. Lijkt me wel zo leerzaam
  woensdag 31 oktober 2007 @ 11:00:01 #63
124655 DarkManta
pi_54280218
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:08 schreef tim2308 het volgende:
yep zoiets zal het worden, maar ik ga er zelf nog achteraan. Lijkt me wel zo leerzaam
Benieuwd naar je resultaat en evt. uitleg.
pi_54289145
Is Photoshop ongeveer het zelfde als paintshop?
Ik heb namelijk paintshop 11 orgineel en wilde daarmee gaan werken, maar dan werken de tips uit dit topic zeker niet meer?
  woensdag 31 oktober 2007 @ 20:02:05 #65
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54289166
Ik wil graag een nieuwe lay-out maken in Photoshop voor een website, maar kan iemand mij op weg helpen? Ik heb geen idee hoe breed zoiets moet/kan zijn en waar ik op moet letten...

Bij voorbaat dank
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  donderdag 1 november 2007 @ 10:12:21 #66
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54297519
Sorry dat ik hier zo even inbreek hoor, maar ik zit met een vraagje:
Ik mis ineens aan de rechterkant het zoom-venster. Is gewoon weg.
Manlief misschien iets te enthousiast geweest denk ik, die kent het programma niet.
Hoe krijg ik dat venster weer terug?
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 1 november 2007 @ 13:50:46 #67
124655 DarkManta
pi_54300037
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 20:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is Photoshop ongeveer het zelfde als paintshop?
Ik heb namelijk paintshop 11 orgineel en wilde daarmee gaan werken, maar dan werken de tips uit dit topic zeker niet meer?
Nou jah wat betreft kleuren, contrast en dat soort zaken heb je er wel wat aan.
Echter mocht het aankomen op specifieke Photoshop tools, zoals de warp-tool of de vanishing point.
Effects zoals in Paintshop, kent Photoshop alleen als Plugins of in de Layer style.

Conclusie is dat je niet echt veel aan de tips zult hebben.
Misschien een idee voor [centraal] Painshop pro - vragen, tips, tuts, problemen?
  donderdag 1 november 2007 @ 13:59:55 #68
124655 DarkManta
pi_54300100
quote:
Op donderdag 1 november 2007 10:12 schreef dutchie het volgende:
Sorry dat ik hier zo even inbreek hoor, maar ik zit met een vraagje:
Ik mis ineens aan de rechterkant het zoom-venster. Is gewoon weg.
Manlief misschien iets te enthousiast geweest denk ik, die kent het programma niet.
Hoe krijg ik dat venster weer terug?
In je menu-balk ga je naar Window---> Workspace----> Default Workspace
  donderdag 1 november 2007 @ 15:37:14 #69
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_54301048
Ja dank je Darkmanta!
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 1 november 2007 @ 16:57:39 #70
124655 DarkManta
pi_54301718
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 20:02 schreef donroyco het volgende:
Ik wil graag een nieuwe lay-out maken in Photoshop voor een website, maar kan iemand mij op weg helpen? Ik heb geen idee hoe breed zoiets moet/kan zijn en waar ik op moet letten...

Bij voorbaat dank
Hoe breed zoiets moet zijn, zijn geen regels voor. In ieder geval in photoshop een zo`n hoog mogelijke resolutie.
Daarna in Dreamweaver met Tables. je website vorm geven, in die tables kun je je bewerkingen in kwijt.
In Photoshop crop je je buttons, banners, vensters etc.
Met tables kun je gelijk de website op 100% houden.

pi_54305681
quote:
Op donderdag 1 november 2007 16:57 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Hoe breed zoiets moet zijn, zijn geen regels voor. In ieder geval in photoshop een zo`n hoog mogelijke resolutie.
Daarna in Dreamweaver met Tables. je website vorm geven, in die tables kun je je bewerkingen in kwijt.
In Photoshop crop je je buttons, banners, vensters etc.
Met tables kun je gelijk de website op 100% houden.

Geen tables gebruiken voor de layout! Gewoon met DIV's in CSS.
  donderdag 1 november 2007 @ 22:58:34 #72
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54307624
quote:
Op donderdag 1 november 2007 21:11 schreef Naggelwauz het volgende:

[..]

Geen tables gebruiken voor de layout! Gewoon met DIV's in CSS.
Bedankt beiden.. komende tijd leer ik om te gaan met CSS en HTML op school

van het croppen in PS wist ik al

@ DarkManta: ben je nog naar die Adobe & Apple roadshow geweest? Ik ben vandaag in Arnhem geweest, maar het was meer een hoog 'kijk mij nou goed zijn'-Apple gehalte...
  vrijdag 2 november 2007 @ 04:28:03 #73
124655 DarkManta
pi_54307851
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:58 schreef donroyco het volgende:

[..]

Bedankt beiden.. komende tijd leer ik om te gaan met CSS en HTML op school

van het croppen in PS wist ik al

@ DarkManta: ben je nog naar die Adobe & Apple roadshow geweest? Ik ben vandaag in Arnhem geweest, maar het was meer een hoog 'kijk mij nou goed zijn'-Apple gehalte...
Nee, nou komende dinsdag ga ik.
Nou jah ik zie wel wat voor gehalte zich daar afspeeld.
  vrijdag 2 november 2007 @ 04:29:38 #74
124655 DarkManta
pi_54307860

Van..

Naar...

Na aanleiding van vragen van mensen hoe je de huid nou een mooi kleurtje kan geven, de volgende tutorial.

Ook voor retouching foto`s zijn weer ontelbare technieken.
In deze tutorial zullen je een aantal technieken bekend voorkomen en andere technieken misschien weer niet.
TIP: Doe er je voordeel mee, en gebruik de technieken ook voor andere doel-einden

Open je user-foto...

Toets CTRL + J, klik in je layer-venster op de onderste (background) layer en toets CTRL + SHIFT + N. Noem deze layer "zwarte achtergrond", toets D en vervolgens toets G.
(vul de layer met zwart)

Je hebt nu 3 layers. incl. origineel...

Klik nu in je layer-venster op de bovenste layer en klik in je Layer-venster op het icoontje Add Vector Mask.

Klik nu op het witte vlak (de layermask), zodat deze geactiveerd is.
TIP: Mocht je een foutje gemaakt hebben, dan kun je met CTRL + ALT + Z , je foutje ongedaan maken!

Toets nu B voor je Brush-Tool...
Selecteer een Soft Brush en activeer de Airbrush.

De kleur zwart verwijderd (maskeert) het gebied waar je tekent, en de de kleur wit, laat juist het gebied weer zien waar je tekent.

Met je Layer-mask geactiveerd...
Verwijder je nu de achtergrond, uiteraard met de kleur zwart...
TIP:Probeer het masking ook eens met de grijs-tinten

Je resultaat kan er zo ongeveer uitzien...

Je ziet, dat je niet precies hoeft te maskeren, er zijn technieken waarbij het precies kan maar dat sla ik nu over.
Deze techniek (met masking) laat ik nu zien omdat ik dadelijk een techniek laat zien hoe je de haren er zelf weer bij kan tekenen.

De achtergond is nu zwart

Activeer nu de "Background copy"-layer door op het icoon te kliken.
Toets CTRL + J gevolg door SHIFT + CTRL + U, je layers is nu zwart-wit.
Klik nu in je Menu-balk, Filter ----> Other ---> High Pass....
Afhankelijk van de grootte (resolutie), zet je je High Pass op 5,7 pixels

Extra info: Net als bij Geluid, filtert de Highpass de hoge tonen. Bij beeld is dat niet veel anders, namelijk dat Photoshop met de High pass de hoge kleur-tonen filtert.
Denk maar een aan je equalizer van winamp of je hardware equalizer wanneer je aan de knop van 16Khz komt.

Je bewerking ziet er dan ongeveer zo uit...

Omdat we niet willen versterken (sharpenen) maar verzachten (soften), keren we de informatie om naar het tegenovergestelde.
Dit doen we, door op CTRL + I in ie drukken.

Nu ziet je bewerking er zo uit...

Zet nu de layerblending op Hard Light...
Dit doe je door in je Layer-venster, waar Normal (normaal) staat, Hard Light te kiezen.

Nu zie je dat het geheel zachter wordt tegenovergestelde van het origineel.

Maak nu weer een Layermask (zie eerder in deze tutorial), en maskeer de haren, de mond, de ogen, en de rest wat wel "normaal" moet blijven.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit...

Let wel dit is ZONDER de layerblending HARD LIGHT!
Uiteraard kun je ook de layerblending op Soft Light of Linear Light zetten, het is maar wat je mooi vind.

Met de Hard Light ingeschakled...
Kun je nu op CTRL + E toetsen.
Kies preserve wanneer je daar de melding voor krijgt.

Het resultaat van de bewerking...

Het haar verder bewerken...
We hadden niet alles gemaskeerd van het haar en zag er niet professioneel uit.

Maak een nieuwe layer en neem een soft brush met als zwart de voorgrond-kleur.
Met de toetsen [ en ], vergroot of verklein je je Brush-grootte.
Maskeer nu je oneffeheden van het haar.

Ben je daar mee klaar...
Selecteer dan uit je Filter, de Gaussian Blur en geef een tikkeltje van de Blur.
Net als met bier, met mate... (wedden dat ik klachten krijg)

Nu missen we alleen die kleine haartjes, die zo moeilijk te maskeren waren.

Niet voor lang...
Selecteer de Smudge Tool of toets R

Zet de Strength: ongeveer tussen de 80-97%, en kies voor een kleine bruh-grootte.[/b]
Smudge nu de haren die je gemist hebt....

"Veeg" met de Smudge tool vanaf de haarkleur...

Het haar ziet er nu al iets beter uit, je kunt zolang "vegen" totdat je het perfect hebt.

Nu kunnen we verder met de huidskleur...
Maak een nieuwe layer en noem deze huidskleurm zet de Layerblending op Color
(zie voor Layerblending terug in deze Tutorial)
Toets B voor je Brush Tool en neem een vrij grote brush.
Voor de kleur heb ik # 52210a gekozen.
Kleur nu met je brush de huid, zet vervolgens de Layer-Opacity op ongeveer 40 -65 %.

Het resultaat...

Let wel, kwaliteit van voorbeelden kunnen achteruit gaan door de upload-server van foto`s/bestanden.
Op deze manier kun je ook de kleur van de haren doen!
Toets nu CTRL + E, om de "color"-layer samen te voegen met de onderliggende layer.

Verder met de bewerking...

Voor de oogschaduw gebruiken we inprincipe dezelfde techniek.
Selecteer nu rond ogen met de Lasso-Tool. toets L.
img]http://forum.fok.nl/templates/foksilver/i/p/3.gif[/img]TIP: Houd de [b]SHIFT ingedrukt, om meerdere selecties te selecteren![/b]

Toets nu CTRL +C gevolgd door CTRL+V. En zet deze nieuwe layer op Multiply.
(zie voor layerblending: Multiply, eerder in deze tutorial)
Selecteer nu in de Menu-balk Filter--->Blur----> Gaussian Blur...
Stel de instellingen in naar eigen wens.

Tijd voor de lippen...
Zoom in op de lippen, zodat je de lippen goed kunt selecteren met de Lasso-Tool of met de Magnetic Lasso Tool. Ook hier toets CTRL +C, vervolgens CTRL + V voor een nieuwe layer.
Toets nu CTRL + B en speel met de instellingen totdat je het gewenste resultaat bereikt.

De ogen...
Maak een nieuwe layer en pak een kleine brush ongeveer 2 a 3 pixels groot Voor je Dodge Tool, toets O, en teken langs de vorm van de ogen. De Exposure van de Dodge tool. kun jezelf bepalen, hoe sterk, zelf heb ik `m op 16%.
Dit is je eye-liner...

De basis is gelegd, en hoop dat je weer wat geleerd hebt over Photoshop.

Photoshop on!

[ Bericht 16% gewijzigd door DarkManta op 03-11-2007 16:41:04 ]
pi_54309229
leuke tut DarkManta zullen een hoop mensen blij mee wezen.(heb je hem nou dubbel hier staan??)

....... als je mij nou eens blij wilt maken zou je dan eens jou manier van uitsnijden van een object van een achtergrond willen laten zien,je technische kennis is groter dan de mijne mischien kan het sneller handiger dan dat ik het doe.

vooral strak uitsnijden van iets met een drukke achtergrond zit ik naar mijn idee te lang mee te klooien, ik gebruik nu de lasso tool en daarna een soft en of hard brush maar het komt er nooit echt strak uit te zien.

mijn dank zal groot zijn.
  vrijdag 2 november 2007 @ 09:56:10 #76
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54310072
Volgens mij heb je twee keer gepaste DM
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:50:34 #77
124655 DarkManta
pi_54311404
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 09:56 schreef donroyco het volgende:
Volgens mij heb je twee keer gepaste DM
Gewijzigd...

thnx
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:52:09 #78
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54311436
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:50 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Gewijzigd...

thnx
Geen dank

Op de foto is Assiej?
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:53:27 #79
124655 DarkManta
pi_54311465
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 09:09 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
leuke tut DarkManta zullen een hoop mensen blij mee wezen.(heb je hem nou dubbel hier staan??)

....... als je mij nou eens blij wilt maken zou je dan eens jou manier van uitsnijden van een object van een achtergrond willen laten zien,je technische kennis is groter dan de mijne mischien kan het sneller handiger dan dat ik het doe.

vooral strak uitsnijden van iets met een drukke achtergrond zit ik naar mijn idee te lang mee te klooien, ik gebruik nu de lasso tool en daarna een soft en of hard brush maar het komt er nooit echt strak uit te zien.

mijn dank zal groot zijn.
Heb je de Extract-methode van Photoshop al eens geprobeerd?
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:55:16 #80
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_54311503
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:53 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Ik voel een tut van DM aankomen Tot na het weekend (dan ben ik er weer )
  vrijdag 2 november 2007 @ 11:01:16 #81
124655 DarkManta
pi_54311655
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:52 schreef donroyco het volgende:

[..]

Geen dank

Op de foto is Assiej?
yup...
pi_54312110
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:53 schreef DarkManta het volgende:

[..]

verek alweer een knopje waar ik het bestaan niet van wist......... heb um inmiddels gevonden ga er ff mee klooien.
dankje wel voor de schop in de richting van het extracten knopje/optie DarkManta.
pi_54312639
Ik heb ooit een tut gezien waarbij je de persoon aan de hand van spelen met curves en contract en alphachannels geheel zwart (of wit) maakt en dat je deze laag omzet als een masker. Maar ik krijg het niet meer voor elkaar. Ik weet wel dat het redelijk precies was, ook bij de haren...

(gevonden: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/l/blrbps_1jet.htm)
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:06:13 #84
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54320132
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:40 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb ooit een tut gezien waarbij je de persoon aan de hand van spelen met curves en contract en alphachannels geheel zwart (of wit) maakt en dat je deze laag omzet als een masker. Maar ik krijg het niet meer voor elkaar. Ik weet wel dat het redelijk precies was, ook bij de haren...

(gevonden: http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/l/blrbps_1jet.htm)
de truuk met channelmasking is juist on het kanaal NIET volledig zwart/wit te maken maar om juist grijstonen mee te laten werken zodat je hele dunne haartjes ook kan uitmaskeren
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
pi_54337562
Ben een sinterklaas poster aan t maken en zou t liefst iets met een mijter willen doen. Geen idee hoe ik zo'n ding moet photoshoppen en google levert alleen kleine plaatjes. Tis voor een GROTE poster namelijk Kan iemand me helpen?
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_54338598
Ik wil dat als ik een bestand opsla in photoshop cs3 (als .psd), en zoveel mogelijk mee wordt opgeslagen.

Dingen als: snapshots, history etc.

Is dat mogelijk in dit programma?
pi_54339408
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 14:33 schreef Apotheose het volgende:
.... mijter....
anyone?
  zaterdag 3 november 2007 @ 16:37:42 #88
124655 DarkManta
pi_54339559
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:24 schreef mrfox het volgende:
Ik wil dat als ik een bestand opsla in photoshop cs3 (als .psd), en zoveel mogelijk mee wordt opgeslagen.

Ik zeg ja, maar probeer het zelf eens....
pi_54352151
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:27 schreef Apotheose het volgende:

[..]

anyone?
Post die poster eens...
pi_54352351
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:37 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Post die poster eens...
nou daar staat nog niet zoveel op. Tis A0 formaat en heb met 'chocoletters' DE INTOCHT getypt en dat wat speels neergezet. En nou wou ik in t midden dus een mijter. Boven de letters dus. En deze kwam ik steeds tegen alleen dat is net een speldenkopje natuurlijk als je die op de poster plaatst :

Vergroten kan ook niet want je weet zelf hoe hokkerig dat eruit gaat zien...

Werk voor de lokale radio en we gaan een uitzending wijden aan die intocht van de goedheiligman. Vandaar die poster Niet omdat ik zelf zo'n fan ben
pi_54352699
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:51 schreef Apotheose het volgende:

[..]

nou daar staat nog niet zoveel op. Tis A0 formaat en heb met 'chocoletters' DE INTOCHT getypt en dat wat speels neergezet. En nou wou ik in t midden dus een mijter. Boven de letters dus. En deze kwam ik steeds tegen alleen dat is net een speldenkopje natuurlijk als je die op de poster plaatst :

[ afbeelding ]

Vergroten kan ook niet want je weet zelf hoe hokkerig dat eruit gaat zien...

Werk voor de lokale radio en we gaan een uitzending wijden aan die intocht van de goedheiligman. Vandaar die poster Niet omdat ik zelf zo'n fan ben
A0 en foto realistisch? Dat gaat me niet lukken helaas, sorry.
pi_54352838
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:11 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

A0 [ afbeelding ] en foto realistisch? Dat gaat me niet lukken helaas, sorry. [ afbeelding ]
nee, die foto gaat helaas niet lukken maar ik dacht, misschien dat iemand hier zo'n mijter kan fotosjoppen...
pi_54353203
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:18 schreef Apotheose het volgende:

[..]

nee, die foto gaat helaas niet lukken maar ik dacht, misschien dat iemand hier zo'n mijter kan fotosjoppen...
Dat hangt er een beetje vanaf hoe het ding eruit moet komen te zien. Als je iets wil hebben met een soortgelijke kwaliteit als die foto, dan is dat volgens mij een hele hoop werk. Maar als je meer een soort clipart-achtig iets wil hebben, dan is het wel mogelijk, maar dan is de kwaliteit ook een stuk lager.
pi_54353713
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:39 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Dat hangt er een beetje vanaf hoe het ding eruit moet komen te zien. Als je iets wil hebben met een soortgelijke kwaliteit als die foto, dan is dat volgens mij een hele hoop werk. Maar als je meer een soort clipart-achtig iets wil hebben, dan is het wel mogelijk, maar dan is de kwaliteit ook een stuk lager.
tsja.. weet niet. Wou dus t liefst iets met een mijter ipv een lelijke sinterklaas met idem pieten erop. Gewoon simpel houden zeg maar maar doeltreffend. Dat men wel zien dat het om de intocht van Sinterklaas gaat. Alle plaatjes op google zijn te klein en tutorials op internet zijn er niet over sinterklaas. En verders ben ik ook weer niet zo goed in photoshoppen..... Beetje frustrerend zo
pi_54353862
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:05 schreef Apotheose het volgende:

[..]

tsja.. weet niet. Wou dus t liefst iets met een mijter ipv een lelijke sinterklaas met idem pieten erop. Gewoon simpel houden zeg maar maar doeltreffend. Dat men wel zien dat het om de intocht van Sinterklaas gaat. Alle plaatjes op google zijn te klein en tutorials op internet zijn er niet over sinterklaas. En verders ben ik ook weer niet zo goed in photoshoppen..... Beetje frustrerend zo
Ja, dat is niet fijn. En dit gaat mijn mogelijkheden ook te boven. Maar misschien kan iemand anders hier je nog helpen.
pi_54353939
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:12 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Ja, dat is niet fijn. En dit gaat mijn mogelijkheden ook te boven. Maar misschien kan iemand anders hier je nog helpen.
hope so. In ieder geval bedankt
pi_54353965
En bij een stockbureau? Hebben ze daar geen fotos van mijters? Al op Flickr, Zoomr etc etc gezocht?
pi_54353993
quote:
Op zondag 4 november 2007 13:16 schreef Apotheose het volgende:

[..]

hope so. In ieder geval bedankt
Yw
pi_54359260
hoe heten die gebogen lijnen die de laatste tijd zo populair zijn eigenlijk?...heb al gezocht op bend line...curved line..fluent line ...uiteindelijk gaan zoeken naar poster tutorials waar misschien zo'n lijn voorbij kwam maar geen succes...iemand die weet wat ik bedoel?
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
  zondag 4 november 2007 @ 19:30:15 #100
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54362816
quote:
Op zondag 4 november 2007 16:59 schreef Onderbroek het volgende:
hoe heten die gebogen lijnen die de laatste tijd zo populair zijn eigenlijk?...heb al gezocht op bend line...curved line..fluent line ...uiteindelijk gaan zoeken naar poster tutorials waar misschien zo'n lijn voorbij kwam maar geen succes...iemand die weet wat ik bedoel?
gebogen lijnen....... ja..nee ik snap door deze omschrijving ook precies wat je bedoelt..... wat dacht je van een voorbeeldplaatje????
pi_54363007
quote:
Op zondag 4 november 2007 19:30 schreef shi het volgende:

[..]

gebogen lijnen....... ja..nee ik snap door deze omschrijving ook precies wat je bedoelt..... wat dacht je van een voorbeeldplaatje????

De lijnen in de hoeken van deze afbeelding. Ik vraag me dus af hoe je zulke ornamenten kunt maken in photoshop.
  zondag 4 november 2007 @ 20:17:06 #102
124655 DarkManta
pi_54363959

Je kunt ook een paar van mijn brushes downloaden...

Install:
c:\Program files\Adobe\Photoshop CS3\Presets\Brushes
pi_54365577
quote:
Op zondag 4 november 2007 20:17 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]

Install:
Jouw brushes? Die zijn door madsatsuki gemaakt.
pi_54365996
Is CS3 de laatste versie?
pi_54366250
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Is CS3 de laatste versie?
yup, alleen er is ook Adobe Photoshop CS3 Extended, heeft een paar extra dingetjes
  zondag 4 november 2007 @ 22:42:18 #106
124655 DarkManta
pi_54368214
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:15 schreef Naggelwauz het volgende:

[..]

Jouw brushes? Die zijn door madsatsuki gemaakt.
Jah klopt, maar ze komen van mij af.
Mijn fout dat het overkomt dat ik ze gemaakt zou hebben, dat is niet zo.. Ik heb ze in het voorbeeld gebruikt en als download aangeboden.
pi_54368354
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:38 schreef Kamermans het volgende:

[..]

yup, alleen er is ook Adobe Photoshop CS3 Extended, heeft een paar extra dingetjes

Kan hem niet vinden op rapidshare
pi_54370073
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Kan hem niet vinden op rapidshare
Torrents...
pi_54370797
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 16:37 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Ik zeg ja, maar probeer het zelf eens....
heb m denk ik gevonden: preferences > general > history log aanvinken

maar hij werkt niet

dit was wat ik vroeg voor degene die niet naar de volgende pagina willen gaan:
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:24 schreef mrfox het volgende:

maandag 5 november 2007 @ 01:02:58 #110
124655 DarkManta
pi_54371523
quote:
Op maandag 5 november 2007 00:19 schreef mrfox het volgende:

[..]

heb m denk ik gevonden: preferences > general > history log aanvinken

maar hij werkt niet

dit was wat ik vroeg voor degene die niet naar de volgende pagina willen gaan:
[..]
Jawel, the history log wordt als een apart bestandje opgeslagen. Maar als je je document opnieuwe opent, begint het document ok met een nieuwe history log.
pi_54374499
quote:
Op zondag 4 november 2007 20:17 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]

Install:
ik bedoel dus hoe ik zelf zulke gekrulde vormen kan maken, sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik weet dat er brushes zijn maar daar leer ik niks van.
pi_54374616
gewoon brush pakken en gaan tekenen , of met pentool aan de slag gaan.
pi_54376550
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:14 schreef Onderbroek het volgende:

[..]

ik bedoel dus hoe ik zelf zulke gekrulde vormen kan maken, sorry als ik niet helemaal duidelijk was. Ik weet dat er brushes zijn maar daar leer ik niks van.
Je kunt ook zelf brushes maken van selectie's in pics, da's soms ook nog wel handig...
pi_54377011
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:42 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Jah klopt, maar ze komen van mij af.
Mijn fout dat het overkomt dat ik ze gemaakt zou hebben, dat is niet zo.. Ik heb ze in het voorbeeld gebruikt en als download aangeboden.
Je hebt de brushes je eigen naam gegeven en de made by madsatsuki brush eruit gelaten.. dan is het niet zo gek dat het zo over komt
  maandag 5 november 2007 @ 12:54:34 #115
124655 DarkManta
pi_54378022
quote:
Op maandag 5 november 2007 12:11 schreef Naggelwauz het volgende:

[..]

Je hebt de brushes je eigen naam gegeven en de made by madsatsuki brush eruit gelaten.. dan is het niet zo gek dat het zo over komt
Die brushes heb ik in mijn eigen verzameling van brushes, de made by madsatsuki brush heb ik er uit gelaten omdat de user `m toch niet gebruikt.
En de brushes heb ik DM genoemd omdat ik er een paar heb geselecteerd en niet de originele wil overschrijven.

Verder heb ik daar niet bij nagedacht dat mensen zich er wel eens aan zou kunnen storen waar die brushes vandaan komen, Google naar brushes, en je vind er ontelbaar veel. Daar ga ik echt niet de namen van onthouden, van wie zou nou waren.
  maandag 5 november 2007 @ 13:15:03 #116
124655 DarkManta
pi_54378514
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:14 schreef Onderbroek het volgende:

[..]

Zoals Kamermans al zei, zelf tekenen of de pen-tool gebruiken.
Daarna selecteren, vervolgens in je menu-balk Edit---> Define Brush Preset...

[ Bericht 3% gewijzigd door DarkManta op 06-11-2007 15:05:47 ]
  dinsdag 6 november 2007 @ 15:55:01 #117
98259 mstr
Een jonge God!
pi_54407000
Hoe kan je lagen of 'plaatjes' vanuit .psd bestanden in InDesign importeren?
  dinsdag 6 november 2007 @ 20:49:14 #118
124655 DarkManta
pi_54413723
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 15:55 schreef mstr het volgende:
Hoe kan je lagen of 'plaatjes' vanuit .psd bestanden in InDesign importeren?
In photoshop houd de CTRL toets ingedrukt, selecteer de layers die je wilt hebben voor in InDesign.
Toets CTRL + A vervolgens CTRL + C om je layers in het geheugen te zetten.

ALT + TAB nu naar InDesign, en rechtermuis ingedrukt selecteer Paste into...

Done!
  vrijdag 9 november 2007 @ 09:11:21 #119
79837 Lemming22
Rik Elfrink maakt ons kampioen
pi_54474659
Ik heb even het topic door zitten kijken en ik heb wel gezien dat er een berg Photoshopkennis aanwezig is, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn photoshop-probleem.

Ik ben namelijk een flyer aan het maken voor een activiteit waarbij eerst schaatsen en daarna een film op het programma staat. Daarom leek het mij leuk om op de flyer een filmstrip te zetten met daarin foto's van vorig jaar. Bij twee van de vier foto's lukte dat prima en dit is mijn resultaat tot nu toe:

Wat is nu het probleem? Bij de onderste twee vakjes krijg ik de foto's er niet precies in terug. Steeds verspringt de selectie, alsof hij ergens door wordt weggedrukt of ergens naar toe wordt getrokken.

Hoe heb ik het aangepakt bij de eerste twee foto's?

Ik heb eerst de foto waar ik de selectie uit wilde halen geplakt in photoshop. Daarna ben ik naar de layer gegaan van de filmstrip en heb ik met de magic wand het vakje geselecteerd waar ik de foto in wil hebben. Daarna heb ik het vakje met de move tool gesleept naar de foto om zo een selectie te kiezen en met copy merged heb ik deze selectie gekopieerd. Nu is het tijd om te plakken en met de move tool de selectie uit de foto terug te zetten in het vakje.

Bij de bovenste twee foto's is dat dus perfect gelukt zoals te zien is, maar bij de onderste twee vakjes lukt dat dus niet, omdat de selectie steeds verspringt. Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt!
pi_54474998
kan je de foto die je in de filmstrip wilt hebben niet als nieuwe layer plakken en die met free transform keurig in het frame krijgen? beetje bijsnijden en alles en de verhoudingen goed houden moet dat makelijk lukken.
pi_54479106
Misschien in het meu View -> snap to -> none?
  vrijdag 9 november 2007 @ 15:45:08 #122
79837 Lemming22
Rik Elfrink maakt ons kampioen
pi_54483800
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:35 schreef tim2308 het volgende:
Misschien in het meu View -> snap to -> none?
Dat was het, bedankt!
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:24:00 #123
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54505453
Ik heb een probleempje met photoshop! Ik moet voor de schoolkrant een paar pagina's lay-outen. Ik heb in photoshop de standaardinstellingen voor A4-formaat gekozen (maar dan 1000 px/cm). Maar als ik dan een Word-Art plaatje kopieer uit Word (die ook op A4 staat ingesteld), dan wordt het plaajte in photoshop ineens heel klein. Hoe kan dat?
Wat ik sowieso vreemd vind: als ik in photoshop A4-formaat instel en dan naar 'print size' ga (ik neem aan dat dat het echte formaat is) dan is het formaat veel groter dan in Word. Het schermpje met de a4-pagina in Photoshop staat automatisch ook maar op 6,25% terwijl een a4-tje in Word wél bijna op mijn scherm past met 100%.
Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de formaten kloppen? In Word heb ik voor mijn WordArt plaatje gewoon de goede lettergrootte gebruikt maar als ik 'm paste in Photoshop is hij ineens heel klein.

[ Bericht 29% gewijzigd door morgane op 10-11-2007 15:35:34 ]
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:35:28 #124
124655 DarkManta
pi_54505653
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:24 schreef morgane het volgende:
Ik heb een probleempje met photoshop! Ik moet voor de schoolkrant een paar pagina's lay-outen. Ik heb in photoshop de standaardinstellingen voor A4-formaat gekozen (maar dan 1000 px/cm). Maar als ik dan een Word-Art plaatje kopieer uit Word (die ook op A4 staat ingesteld), dan wordt het plaajte in photoshop ineens heel klein. Hoe kan dat? Komt dit door de resolutie die ik veranderd heb of doe ik iets anders verkeerd?
Wat ik sowieso vreemd vind: als ik in photoshop A4-formaat instel en dan naar 'print size' ga (ik neem aan dat dat het echte formaat is) dan is het formaat veel groter dan het a4-tje dat ik ernaast hou. Ben ik nou zo blond?
Photoshop hanteert gewoon het A4-formaat dat jij aangeeft.
Stel je zet je document op International paper en dan op het A4-formaat.
Op dat moment hanteert Photoshop gewoon het A4 -formaat.
Echter de printer "weet" dit nog niet en moet dus ingesteld worden op A4, wanneer je wilt gaan afdrukken, hetzelfde geldt voor Word.

Zo werkt dat ook met kleur-profielen, als je in photoshop bijvoorbeeld een CMYK-profiel instelt, zul je dat voor je printer ook moeten instellen.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat Adobe daar mee bezig is, dat je niet voor alles apart nog moet instellen. Of ik heb me vergist....
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:37:25 #125
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54505694
Ik heb mijn post even aangepast, zodat mijn vraag wat duidelijker is. Ik heb nu alles op A4 ingesteld, de printer, photoshop én word. Maar toch wordt m'n afbeelding heel klein.
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:30:48 #126
124655 DarkManta
pi_54506792
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:37 schreef morgane het volgende:
Ik heb mijn post even aangepast, zodat mijn vraag wat duidelijker is. Ik heb nu alles op A4 ingesteld, de printer, photoshop én word. Maar toch wordt m'n afbeelding heel klein.
Vreemd.... misschien je resolutie...zal eens effe nakijken bij mij...
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:34:19 #127
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54506854
Hier is het Word-bestand met het plaatje dat ik in photoshop wil krijgen: http://www.mytempdir.com/2057846
Ik zou ook nog eens graag de achtergrond doorzichtig willen hebben omdat ik een groene background heb in photoshop.
  zaterdag 10 november 2007 @ 20:17:14 #128
124655 DarkManta
pi_54511680
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:34 schreef morgane het volgende:
Hier is het Word-bestand met het plaatje dat ik in photoshop wil krijgen: http://www.mytempdir.com/2057846
Ik zou ook nog eens graag de achtergrond doorzichtig willen hebben omdat ik een groene background heb in photoshop.
Vreemd hier werkt het gewoon...
pi_54513292
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:24 schreef morgane het volgende:
Ik heb een probleempje met photoshop! Ik moet voor de schoolkrant een paar pagina's lay-outen. Ik heb in photoshop de standaardinstellingen voor A4-formaat gekozen (maar dan 1000 px/cm). Maar als ik dan een Word-Art plaatje kopieer uit Word (die ook op A4 staat ingesteld), dan wordt het plaajte in photoshop ineens heel klein. Hoe kan dat?
Wat ik sowieso vreemd vind: als ik in photoshop A4-formaat instel en dan naar 'print size' ga (ik neem aan dat dat het echte formaat is) dan is het formaat veel groter dan in Word. Het schermpje met de a4-pagina in Photoshop staat automatisch ook maar op 6,25% terwijl een a4-tje in Word wél bijna op mijn scherm past met 100%.
Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat de formaten kloppen? In Word heb ik voor mijn WordArt plaatje gewoon de goede lettergrootte gebruikt maar als ik 'm paste in Photoshop is hij ineens heel klein.
Die 1000 px/cm is het probleem, de resolutie van het Word-art plaatje is véél kleiner (28 px/cm?).

Waarom maak je het plaatje/tekst niet gewoon in PS?
  zaterdag 10 november 2007 @ 21:23:42 #130
124655 DarkManta
pi_54513475
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 21:17 schreef Naggelwauz het volgende:

[..]

Die 1000 px/cm is het probleem, de resolutie van het Word-art plaatje is véél kleiner (28 px/cm?).

Waarom maak je het plaatje/tekst niet gewoon in PS?
Jah klopt, daar had ik effe niet aan gedacht... Maar wel vreemd dat ie het nij dan wel doet.
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:14:43 #131
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54515653
Ah, dus daar zit het probleem. We hanteren bij de schoolkrant namelijk 1000 dpi, om er bij het drukwerk de beste kwaliteit uit te halen.
Ik kan het plaatje niet in Photoshop maken, want ik heb niet genoeg verstand van PS om er wat moois van te maken.
  zondag 11 november 2007 @ 14:00:30 #132
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54525128
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:14 schreef morgane het volgende:
Ah, dus daar zit het probleem. We hanteren bij de schoolkrant namelijk 1000 dpi, om er bij het drukwerk de beste kwaliteit uit te halen.
Ik kan het plaatje niet in Photoshop maken, want ik heb niet genoeg verstand van PS om er wat moois van te maken.
volgensmij hanteerd een drukkerij bij high glossy magazines ( hoog kwaliteit kleurendrukwerk voor tijdschriften enzo) raster 59 l/cm wat ongeveer uitkomt op als ik het goed herinner 150 lpi omgerekend 300 ppi

maar jij zei 1000 dpi, print die drukker hem met en hoogwaardige zw/printer??
  zondag 11 november 2007 @ 14:28:25 #133
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54525902
geen idee, het is een apart bedrijf dat onze schoolkrant drukt en daar hebben we niet echt contact mee. Het is iig sowieso in kleur.
  zondag 11 november 2007 @ 14:49:28 #134
124655 DarkManta
pi_54526463
quote:
Op zondag 11 november 2007 14:28 schreef morgane het volgende:
geen idee, het is een apart bedrijf dat onze schoolkrant drukt en daar hebben we niet echt contact mee. Het is iig sowieso in kleur.
En dan maar klagen dat er te weinig geld is voor het onderwijs...
  zondag 11 november 2007 @ 15:09:26 #135
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54526939
Haha, er staat ook heel veel reclame in enzo hoor www.schoolmagazine.nl
  zondag 11 november 2007 @ 16:42:52 #136
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54529362
quote:
Op zondag 11 november 2007 14:28 schreef morgane het volgende:
gewoon alles op 300 ppi maken dan
  zondag 11 november 2007 @ 17:19:15 #137
124655 DarkManta
pi_54530258
quote:
Op zondag 11 november 2007 16:42 schreef shi het volgende:

[..]

gewoon alles op 300 ppi maken dan
1000 dpi leek me ook al te veel van het goede, 300 dpi is normaal.
Met 1000 dpi is wel lekker werken voor details btw...
  zondag 11 november 2007 @ 19:14:40 #138
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54533005
Ik heb nu van iemand de standaardpagina van de schoolkrant gekregen dus het is opgelost
Klopt het dat ik kan zien welke instellingen deze pagina heeft door gewoon op file-> new te klikken? in dat geval is de standaardinstelling maar 72 pdi of worden er bij new dan random getallen ingevuld?
pi_54533215
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:14 schreef morgane het volgende:
Ik heb nu van iemand de standaardpagina van de schoolkrant gekregen dus het is opgelost
Klopt het dat ik kan zien welke instellingen deze pagina heeft door gewoon op file-> new te klikken? in dat geval is de standaardinstelling maar 72 pdi of worden er bij new dan random getallen ingevuld?
Je kan deze zien door de pagina eventjes in z'n geheel te kopieren en dan zal het er vast moeten staan bij new.
  zondag 11 november 2007 @ 19:31:06 #140
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54533386
quote:
Op zondag 11 november 2007 17:19 schreef DarkManta het volgende:

[..]

1000 dpi leek me ook al te veel van het goede, 300 dpi is normaal.
Met 1000 dpi is wel lekker werken voor details btw...
je bedoelt PPi DPI is iets totaal anders en heeft aleen maar met printers te maken
  zondag 11 november 2007 @ 20:09:09 #141
124655 DarkManta
pi_54534301
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:31 schreef shi het volgende:

[..]

je bedoelt PPi DPI is iets totaal anders en heeft aleen maar met printers te maken
Jah inderdaad, ik moet echt meer op mijn type-kunsten letten.
  zondag 11 november 2007 @ 20:21:30 #142
124655 DarkManta
pi_54534664
quote:
Op donderdag 1 november 2007 14:11 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
enne dat knippen van iets uit een foto netjes doe ik altijd met een zachte eraser brush... maar zou ook wel een cursus willen hebben hoe dat netter en makelijker kan...kijkt DarkManta nu ff lief aan.
Na aanleiding van bovenstaande quote een volgende Tut over selecties...
Selecties zijn niet altijd zo makkelijk als men denkt, selecties worden al lastiger wanneer men complexere figuren wilt croppen / koppieeren.
Denk biojvoorbeel maar eens aan een boom of haren van iemand.

Een vierhoekig object of een rond object is simpel om te doen en de standaard tools zijn daar uitermate geschikt voor.
Maar hoe krijg je nou een professionele selectie bij complexere objecten...
In de volgende Tut zal ik daar aandacht aan besteden...
pi_54535043
haren en bomen selecteren is vrij simpel met de extract tool
  zondag 11 november 2007 @ 21:15:02 #144
124655 DarkManta
pi_54536083
quote:
Op zondag 11 november 2007 20:34 schreef Kamermans het volgende:
haren en bomen selecteren is vrij simpel met de extract tool
Komt o.a. ook aan bod....

En zal de tut schrijven met een oudere Photoshop omdat sommige nog met CS of CS2 werken.

[ Bericht 12% gewijzigd door DarkManta op 11-11-2007 21:20:16 ]
pi_54538037
quote:

[..]

Hmm, zit ook overal en nergens met mn gedachtes.
Zelf nog een vraagje:
Hoe krijg ik zelf mooie & sierlijke lijnen?
Dan echt van die krullerige lijnen die vanuit een bol punt (Zie Show je designs topic) naar beneden in verschillende lengtes krullen.
Ik heb het geprobeert met de pentool, maar het krullerige geven aan die slierten mislukt..
Iemand een idee?
  zondag 11 november 2007 @ 22:53:01 #146
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54539041
quote:

[..]

wat is dan het verschil tussen Pixels Per Inch en Dots Per Inch?
  zondag 11 november 2007 @ 23:02:48 #147
124655 DarkManta
pi_54539276
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:53 schreef morgane het volgende:

[..]

Dots per inch is een maateenheid waar drukkers mee werken.
Pixels per inch is de resolutie die je op je beeldscherm ziet.
  zondag 11 november 2007 @ 23:06:04 #148
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54539364
quote:
Op zondag 11 november 2007 22:53 schreef morgane het volgende:

[..]

een computer kan een pixel vertonenn in grijstinten, een printer kan dat dus niet, die kan aleen maar zwart printen, een printer moet darom zijn grijstonen (of welke kleur dan ook) opbouwen door de groote van zijn rasterpunten te varieren.. een grote kleine zwarte punt lijkt minder donker dan een grotere zwarte punt vanaf een afstandje. laten we voor het gemak maar zeggen dat een rasterpunt de printer equivalent is van een pixel

in de praktijg betekend dat dus dat als een computer een pixel kan varieren in 256 stappen (een 8 bit foto bijvoorbeeld) dat dus de printer zijn rasperpunt in 255 stapjes moet kunnen opbouwen
om het op een andere manierte zeggen, een printer moet in dit geval dus zijn pixel in 255 kleinere stukjes delen en deze printen, deze kleine puntjes zijn printerdots en de resolutie druk je dan uit in dpi, dat is dus een grootheid die aangeeft hoeveel grijstinten je kan maken bij een bepaalde rasterpuntgroote.

want als je dus een foto wilt printen met een kleinere rasterpunt (pixel) hou je dus minder variatieruimte over voor de hoeveelheid dots die in die rasterpunt passen

ik geeft toe, dit is best wel pittige kost, voor meer info kijk op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch
  maandag 12 november 2007 @ 03:34:23 #149
124655 DarkManta
pi_54542342

Makkelijke selectie

Letter selectie...

Professionele selectie

Je komt er niet om heen in het dagelijkse 'Photoshoppen' of je wilt wel iets selecteren met bijvoorbeeld de Magic Wand Tool.
Er zijn vele technieken om een selectie te bereiken, maar er zijn slechts 2 soorten selecties namelijk:
*Feather selection: Een selectie met een zachte rand.
*Hard selection: Een ruwe harde selectie.

Ik ga niet alle technieken behandelen, omdat er te veel zijn om op te noemen.
Wel de zogenaamde Shortcuts komen aan bod, denk hier bij aan CTRL + A (selecteer alles) of CTRL+J (selecteer, koppieer en gelijk plakken)

Ook ga ik de meest gebruikte tools behandelen, zoals Lasso-, Polygonal Lasso-, Magnetic Lasso-Tool en uiteraard de Rectangle, Elleptical marquee Tool
Als laatste de Magic Wand Tool en de Quick Selection Tool

De Quick Selection Tool is alleen in Photoshop CS3 aanwezig!

De 'makkelijke' selectie tools...

Rectangle en Elleptical Marquee Tool zin zo`n beetje de makkelijkste selectie tools, maar vergis je niet!
Ook blijken deze tools makkelijk te zijn, je kunt er de mafste selectie mee maken, hoe?, dat laat ik je zien...
Eenvoudige Rectangle selectie...

Rectangle selecties....

Eenvoudige Elleptical selectie...

Ellepitcal sellecties...

Zoals je ziet met de eenvoudigste selectie tools, kun je gekke en maffe selecties maken.
Die zogenaamde 'maffe' selecties zijn ook eenvoudig te maken, namelijk met de de SHIFT, CTRL en de ALT ingedrukt terwijl je een selectie maakt met een van je selectie-tools.

Ik ga nu niet te diep in op de selectie-tools, want alleen al met de selectie-tools zou je een boek over kunnen schrijven.

Globaal gezien kun je dus met welke selectie-tool dan ook met de SHIFT, CTRL, ALT, DEL, DELETE, etc. e-toetsen gebruiken.
De etc-toets is niet te vinden op je toetsenbord, maar daar wil ik mee aangeven dat er meer shortcuts zijn, die ik nu niet behandel.

Hoe, wanneer, welke selectie tool gebruik ik nou?

Dat hangt helemaal af van je foto, wat je wilt selecteren en wat jij zelf het handigste vind.
Een goed voorbeeld is een voetbal, als je alleen een voetbal wilt selecteren neem je uiteraard de Elleptical Marquee Tool.

Een stoel met een witte achtergrond zou je bijvoorbeeld met alleen de Magic Wand Tool kunnen gebruiken.

Om bijvoorbeeld een selectie in letters of nummers, zou je een Clipping mask kunnen simuleren.

Hoe simuleer ik een Clippingmask van letters ofwel, hoe maak ik een selectie van letters....?

Maak een tekst met de Text-Tool of toets T.
Houd de CTRL ingedrukt en klik met je linkermuistoets in je layer-icoon van je tekst-layer.

Klik nu het oogje weg naast je layer-icoon en selecteer je achtergrond in je Layer-venster.
Toets nu CTRL + C vervolgens CTRL + V, nu lijkt alsof er niets is gebeurt.
Om het zichtbaar te maken dat er degelijk wel wat gebeurt is, selecteren we in het Layer-venster
voor Add a layer style - icoon.

En kies voor DropShadow...

Resultaat...

Om complexere selecties te maken....

Heb ik bijvoorbeeld de Extract-tool nog niet genoemd, deze is te vinden in je Menu-balk ----> Filters ----> Extract... of toets ALT + CTRL + X.

Het volgende venster verschijnt...

Deze tool behandel ik ook niet te diep, maar het komt er op neer dat je eerst de vorm van het blad selecteert en dan binnen die selectie je blad vult.
Je kunt het mee vergelijken met Masking want dat is inprincipe wat je doet met deze Ectract-tool.

Toch ben ik niet helemaal tevreden over deze tool,vooral beginners krijgen meestal een oncomplete geknipte selectie...
En ik wil meer controle over wat ik selecteer en wat niet.
Begrijp me niet verkeerd de Extract-tool is super, maar werk je nog met een oude versie van Photoshop, zul je Extract-tool niet aantreffen.

De rest hoef je nu inprincipe maar uit te gummen met een zachte brush.

Hoe krijg ik dan zo`n professionele selectie, en werkt dit ook met haren?

De techniek die ik meestal gebruik is een selectie maken met de Channels.
De wat?
Je kleurkanalen... Rood, Groen, Blauw-kanalen.

Ik wil zo`n uitgeknipte selectie...

Haal je Channel-venster te voorschijn...

De bedoeling hier van is, dat we het object dat we geselecteerd willen hebben in contrast brengen.
Zodat je het zwart/wit-principe overhoud en dit als Masking gebruiken.

Hoe gaan we dat doen?

Met de Channels-venster voor onsm zien we dat het R[b]ode-kanaal ons object er uit springt.
Houd de linkermuistoets ingedrukt en sleep het rode-kanaal in het [b]Create new channel
-icoon.

Met kopie van het rode-kanaal actief, kunnen we met tools als Curves, levels, etc er voor zorgen dat de achtergrond zwart wordt en het blad wit, zodat we dit kunnen gebruiken als onze selectie.

Na wat tweaken met de Curves, Levels ziet je kanaal er ongeveer zo uit...

Mocht je niet helemaal zwart/wit hebben kun je de 'resten' er uit gummen, of overheen tekenen met zwart. Gebruik je creativiteit...
Wat ik heb gedaan is.....
Ctrl + I daarna gespeeld met de Curves, levels en als laatste weer Ctrl+I (invert), "restjes" met een zwarte brush weg-gegumd.

Klik nu op je RGB-kanaal en je kopie van je kanaal uit, vervolgens ga terug in je Layer-venster....
Toets nu CTRL+J, nu heb je een kopie van je origineel in een nieuwe layer.
Dit doen we zodat deze layer niet beveiligd is.
Nu komt het leuke....
Kies nu in je Menu-balk voor Select---->Load Selection...

Het volgende scherm verschijnt:

Zorg dat je RED COPY, als kanaal kiest, dit is je zojuist gemaakte "Mask"!

En zie hier, je professionele selectie...
Toets nu CTRL + J, vervolgens klik je op lager liggende layer, maak een nieuwe layer en vul deze met een kleur.

Resultaat...

Met deze TUT, hoop ik weer mensen geholpen te hebben.
Zoals ik al eerder zei, je kunt een boek schrijven over selecties, uiteindelijk kies je voor jou de beste manier.

Photoshop on!

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkManta op 12-11-2007 03:49:54 ]
  maandag 12 november 2007 @ 08:39:19 #150
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_54543296
quote:
Op zondag 11 november 2007 23:06 schreef shi het volgende:

[..]

een computer kan een pixel vertonenn in grijstinten, een printer kan dat dus niet, die kan aleen maar zwart printen, een printer moet darom zijn grijstonen (of welke kleur dan ook) opbouwen door de groote van zijn rasterpunten te varieren.. een grote kleine zwarte punt lijkt minder donker dan een grotere zwarte punt vanaf een afstandje. laten we voor het gemak maar zeggen dat een rasterpunt de printer equivalent is van een pixel

in de praktijg betekend dat dus dat als een computer een pixel kan varieren in 256 stappen (een 8 bit foto bijvoorbeeld) dat dus de printer zijn rasperpunt in 255 stapjes moet kunnen opbouwen
om het op een andere manierte zeggen, een printer moet in dit geval dus zijn pixel in 255 kleinere stukjes delen en deze printen, deze kleine puntjes zijn printerdots en de resolutie druk je dan uit in dpi, dat is dus een grootheid die aangeeft hoeveel grijstinten je kan maken bij een bepaalde rasterpuntgroote.

want als je dus een foto wilt printen met een kleinere rasterpunt (pixel) hou je dus minder variatieruimte over voor de hoeveelheid dots die in die rasterpunt passen

ik geeft toe, dit is best wel pittige kost, voor meer info kijk op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch
Aaah, ik snap 'm merkte ik inderdaad ook al, als je echt met pixeltjes gaat werken zie je dat één kleur vaak is opgebouwd uit verschillende tinten voor een 'verzachtend' effect ja. Thanks voor de uitleg!
pi_54544724
quote:
Op maandag 12 november 2007 03:34 schreef DarkManta het volgende:

Je komt er niet om heen in het dagelijkse 'Photoshoppen' of je wilt wel iets selecteren met bijvoorbeeld de Magic Wand Tool.
Er zijn vele technieken om een selectie te bereiken, maar er zijn slechts 2 soorten selecties namelijk:
*Feather selection: Een selectie met een zachte rand.
*Hard selection: Een ruwe harde selectie.
Erg leuke tutorial! Selectie's horen toch bij de basis bewerkingen van PS die je moet kennen. Die channels selectie mogelijkheid kende ik nog niet, maar ik ga em zeker proberen.

Ik heb nog een aanvulling voor degenen die gedetailleerde haar- en andere selectie's willen maken: gebruik daarvoor de Corel KnockOut plugin voor PS. Die wordt door velen beschouwd als het beste gereedschap daarvoor. Voor grove selecties is ie trouwens niet geschikt, die worden niet zo mooi.

Voorbeeld:

pi_54547806
Hoe kan ik meerdere afbeeldingen in één bestand (in verschillende layers) openen zonder dat ik alles afzonderlijk moet openen en gaan knippen plakken?
  maandag 12 november 2007 @ 19:59:08 #153
124655 DarkManta
pi_54557071
quote:
Op maandag 12 november 2007 12:14 schreef tim2308 het volgende:
Hoe kan ik meerdere afbeeldingen in één bestand (in verschillende layers) openen zonder dat ik alles afzonderlijk moet openen en gaan knippen plakken?
Je kunt niet 4 tegelijk aanklikken en die in één bestand als layers openen.
Wel kun je 1 bestand in 1 bestand als layer openen en dat herhalen met andere bestanden.

Die doe je door in je Menubalk---->File----->Place... te gaan.
En dit herhalen totdat je tevreden bent.
Eigenlijk ook maar goed dat je niet meerdere kunt kiezen, want dan loopt je geheugen wel heel erg snel vol en dan is de kans op hangen van het programma of errors heel groot.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 13 november 2007 @ 23:25:28 #154
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_54589516
Ik ben een a4tje aan het maken met tekst en 1 kleine foto van 400 kb ofzo, maar mijn document is 65 mb ! hoe kan dit ? en hoe kan ik dit verkleinen, als formaat had ik gewoon a4 genomen

edit volgens mij ligt het aan de resolutie die stond op 300 , nu op 100
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  woensdag 14 november 2007 @ 00:17:27 #155
124655 DarkManta
pi_54590726
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 23:25 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik ben een a4tje aan het maken met tekst en 1 kleine foto van 400 kb ofzo, maar mijn document is 65 mb ! hoe kan dit ? en hoe kan ik dit verkleinen, als formaat had ik gewoon a4 genomen

edit volgens mij ligt het aan de resolutie die stond op 300 , nu op 100
Doe eens in je Menubalk---->File-----> Purge kijk eens of dat helpt.
Let wel op dat dit al je history etc verwijderd....
pi_54591039
Ik kom regelmatig Scott Kelby's 7 punten systeem tegen, bijvoorbeeld hier
quote:
In Camera RAW, a setting in Photoshop 10 (accessible for JPGs and TIFFs by going to the file menu, clicking open, and then choosing File Type) lets you adjust exposure and increase contrast on JPGs as well as RAW files. "It's the hub of it all. Everything starts there," Kelby says. The other six steps:
• Curves (for further exposure adjustments).
• Shadow/highlight.
• Painting with light (using a digital brush to add and subtract colors).
• Channels (for contrast).
• Layer blends (refining painting with light).
• Sharpening.
Misschien een idee om dit als basis van een tut te gebruiken. Met name het painting with light snap ik niet helemaal zo
  woensdag 14 november 2007 @ 01:12:39 #157
124655 DarkManta
pi_54591467
quote:
Op woensdag 14 november 2007 00:37 schreef tim2308 het volgende:
Ik kom regelmatig Scott Kelby's 7 punten systeem tegen, bijvoorbeeld hier
[..]

Misschien een idee om dit als basis van een tut te gebruiken. Met name het painting with light snap ik niet helemaal zo
Scott Kelby directeur van NAPP heeft naast dat ie boeken heeft geschreven ook een eigen tv-show.
Wil je zijn video`s eens bekijken klik hier...

Trouwens dat Painting with light-techniek is een simpel principe.
Wat je doet is in een nieuwe layer een brush nemen, die layer zet je op Color Dodge of Color Burn

En dan maar painten over de delen van je foto`s waar je een licht-efect wilt hebben.
pi_54591877
Merci. Even gegoogled (had ik natuurlijk eerder moeten/kunen doen) maar kan je leuke dingen mee doen: http://retouchpro.com/tutorials/?m=show&id=249 Volgens mij kan ik ook dat step-in-to-the-lght effect mee maken....
pi_54625124
Een PDF van 76 pagina over gezichtsretouching: http://www.peachpit.com/c(...)73571133XC(full).pdf
  donderdag 15 november 2007 @ 17:14:17 #160
124655 DarkManta
pi_54629858
quote:
Op donderdag 15 november 2007 14:07 schreef tim2308 het volgende:
Een PDF van 76 pagina over gezichtsretouching: http://www.peachpit.com/c(...)73571133XC(full).pdf
Die kan dan gelijk in de OP

Heb je nog wel tijd om te photoshoppen. volgens mij ben je alleen op zoek naar tuts en andere technieken
  vrijdag 16 november 2007 @ 01:22:22 #161
69307 Pat-man
.: || StarsDesign || :.
pi_54640990
tvp
If the human brain was so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't
designer of : www.dissident-wear.com
pi_54655813
Is er ook een layer resize tool ofzo?

Gewoon dat je een tooltje selecteert, en dan ctrl vasthoud, en daarmee een plaatje kleiner kan maken.
Net als in Word zeg maar.

Of moet ik echt dat plaatje uit een layer knippen, in een nieuw bestand plakken, en dan resizen?

[ Bericht 82% gewijzigd door pfefferkatze op 16-11-2007 18:19:37 ]
  vrijdag 16 november 2007 @ 19:16:14 #163
124655 DarkManta
pi_54657330
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:59 schreef RacerDKB het volgende:
Is er ook een layer resize tool ofzo?

Gewoon dat je een tooltje selecteert, en dan ctrl vasthoud, en daarmee een plaatje kleiner kan maken.
Net als in Word zeg maar.

Of moet ik echt dat plaatje uit een layer knippen, in een nieuw bestand plakken, en dan resizen?
Je toetst gewoon CTRL + T, vervolgens houd je SHIFT in en verklein of vergroot maar...
pi_54686564
Kan ik hier ook een request doen voor een wallpaper of zit ik dan verkeerd?
Aids.
  zondag 18 november 2007 @ 01:34:15 #165
124655 DarkManta
pi_54687174
quote:
Op zondag 18 november 2007 00:40 schreef Mss het volgende:
Kan ik hier ook een request doen voor een wallpaper of zit ik dan verkeerd?
Misschien dat je Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent meer geluk hebt.
pi_54687224
quote:
Op zondag 18 november 2007 01:34 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Misschien dat je Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent meer geluk hebt.
Thnx!
Aids.
pi_54688260
quote:
Op woensdag 26 september 2007 08:29 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Filter ---> Pixelate ---> Color Halftone...

Effe met de instellingen spelen...

Dan nog krijg je het niet helemaal zo, dus zul je even moeten tweaken.

Een ander optie is om deze texture te vinden en dat te gebruiken.
Ik heb de waardes gevonden waardoor ik van die "rondjes" krijg zoals op de billboards in de metro:"
Convert your image to CMYK 1st, then apply the filter above with the Prepress parameters of 15, 75, 0, 45 for Channels 1 thru 4." (bron)

(origineel)

[ Bericht 15% gewijzigd door tim2308 op 18-11-2007 03:58:15 ]
pi_54689474
nvm
TG
pi_54694880
weg dan maar hè

[ Bericht 74% gewijzigd door Quyxz_ op 18-11-2007 15:49:48 ]
gr gr
pi_54695084
quote:
O. sorry...

Maar mijn vraag was hoe heet die nieuwe transform tool in CS 3 ookalweer?
gr gr
pi_54696919
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:48 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

O. sorry...

Maar mijn vraag was hoe heet die nieuwe transform tool in CS 3 ookalweer?
uhm, je hebt: Scale, Rotate, Skew, Distort, Perspective & Warp
  dinsdag 20 november 2007 @ 02:12:40 #173
124655 DarkManta
pi_54730942

Deze simpele bewerking kun je hier downloaden als video-tut.

Eens een keer wat anders dan een text-tut...
pi_54733931
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 02:12 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]

Deze simpele bewerking kun je hier downloaden als video-tut.

Eens een keer wat anders dan een text-tut...
Daar was ik nou net naar opzoek. Thnx!
pi_54750828
tvw... (terug van weg-geweest )
"Dude.. they can't get any better than that"
pi_54756034
Gekl**t met color profiles
Ik werk in Photoshop CS2, en zit al een uur te kloten met het opslaan van een eenvoudig plaatje.
Als ik mijn werk wil saven naar een JPG (save for web), krijgt het plaatje ineens andere kleuren. Roze wordt rood etc.
Ik heb geprobeerd om het oorspronkelijke bestand te converteren naar andere color profiles, maar dat helpt niks!! Ik snap er niks van.
Alles wat ik wil is dat het ge-exporteerde JPG'tje dezelfde kleuren krijgt als het originele Photoshop-bestand.. Zo moeilijk kan dat toch niet wezen?
pi_54759641

[ Bericht 92% gewijzigd door Gitarist op 21-11-2007 15:22:46 (nevermind, found it) ]
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  woensdag 21 november 2007 @ 19:07:08 #178
124655 DarkManta
pi_54765907

Easy to do...
Open een nieuw document van 600x200pics, toets CTRL + J en klik vervolgens in je menu-balk op Layer--->Layer Style----->Gradient Overlay...

Het volgende scherm verschijnt...

Dubbel klik met je linkermuistoets op de gradient en neem als begin-kleur:#35436d en als eind-kleur: #1468a3

Toets D en toets daarna T op je toetesenbord en type een woord of letter.
Zorg dat je lettergrootte ongeveer 110 px is...

Ga nu in je menu-balk op Layer--->Layer Style----->Drop Shadow...

Neem de instellingen over...

En klik op OK....

Done!

Photoshop on!

[ Bericht 4% gewijzigd door DarkManta op 21-11-2007 23:22:25 ]
pi_54772410
Voor een schoolopdracht werk ik nu voor het eerst met Photoshop. Hierover heb ik twee ontzettende n00bvragen waar ik (waarschijnlijk omdat ze te n00berig voor woorden zijn) geen antwoord op kan vinden.

A. Hoe kan ik een afbeelding (bijv. een jpg) in een layer van een al bestaand photshop project zetten? Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan geen functie in het menu vinden waarmee ik afbeeldingen kan importeren in een project.
B. (vervolg op A) Hoe kan ik de grootte hiervan aanpassen? Ik heb nl. toch enkele afbeeldingen in weten te voegen, door ze te openen in photoshop, dan selecteren, copiëren en plakken in m'n project. Dit is een manier van werken, maar lijkt me nogal een omweg voor een dergelijk programma als dit.
Eenmaal in een layer kan ik de afbeelding dan wel verslepen in de layer, maar niet vergroten/verkleinen.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt.

Specs: Photoshop 10.0.1 op een MacBook met Mac OSX 10.4.9

[ Bericht 10% gewijzigd door Gitarist op 21-11-2007 23:10:37 (Genuanceerd) ]
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_54778875
quote:
Op woensdag 21 november 2007 23:02 schreef Gitarist het volgende:
Voor een schoolopdracht werk ik nu voor het eerst met Photoshop. Hierover heb ik twee ontzettende n00bvragen waar ik (waarschijnlijk omdat ze te n00berig voor woorden zijn) geen antwoord op kan vinden.

A. Hoe kan ik een afbeelding (bijv. een jpg) in een layer van een al bestaand photshop project zetten? Misschien kijk ik niet goed, maar ik kan geen functie in het menu vinden waarmee ik afbeeldingen kan importeren in een project.
B. (vervolg op A) Hoe kan ik de grootte hiervan aanpassen? Ik heb nl. toch enkele afbeeldingen in weten te voegen, door ze te openen in photoshop, dan selecteren, copiëren en plakken in m'n project. Dit is een manier van werken, maar lijkt me nogal een omweg voor een dergelijk programma als dit.
Eenmaal in een layer kan ik de afbeelding dan wel verslepen in de layer, maar niet vergroten/verkleinen.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt.

Specs: Photoshop 10.0.1 op een MacBook met Mac OSX 10.4.9
Ik vind je vraag niet "n00berig" hoor, Iedereen die het leert begint bij het begin toch

Maar om antwoord te geven op je vraag: Open beide projecten. Dus zowel je bestaande project als je nieuwe project. Dan kan je vervolgens heel simpel op de layer klikken die je wilt gebruiken, en naar je andere project slepen. Hier komt de layer dan tussen te staan en kan je z'n plaats bepalen. (mocht dit niet lukken, zal er waarschijnlijk een slotje voor de layer getekent zijn >> dubbelklik op die layer en het slotje verdwijnt, nu kan je wel slepen)
Om vervolgens de groootte aan te passen ga je via edit >> transform >> free transform en kan je de grote van je layer aanpassen. Om het hele project aan te passen (dus alle lagen in één keer) ga je via image >> image size. maar dat wijst zich vanzelf.

Succes
  donderdag 22 november 2007 @ 11:46:04 #181
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54779294
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:23 schreef Eastwood het volgende:

[..]

Ik vind je vraag niet "n00berig" hoor, Iedereen die het leert begint bij het begin toch

Maar om antwoord te geven op je vraag: Open beide projecten. Dus zowel je bestaande project als je nieuwe project. Dan kan je vervolgens heel simpel op de layer klikken die je wilt gebruiken, en naar je andere project slepen. Hier komt de layer dan tussen te staan en kan je z'n plaats bepalen. (mocht dit niet lukken, zal er waarschijnlijk een slotje voor de layer getekent zijn >> dubbelklik op die layer en het slotje verdwijnt, nu kan je wel slepen)
Om vervolgens de groootte aan te passen ga je via edit >> transform >> free transform en kan je de grote van je layer aanpassen. Om het hele project aan te passen (dus alle lagen in één keer) ga je via image >> image size. maar dat wijst zich vanzelf.

Succes
kijk wel ff naar de DPI's van beide projecten, als de ene op 150 staat en de andere op 72 krijg je best een groot verschil in formaat
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_54779800
quote:
Op woensdag 21 november 2007 19:07 schreef DarkManta het volgende:

...
Cool! Heb je die toevallig ook in goud?
pi_54780716
quote:
Op maandag 12 november 2007 03:34 schreef DarkManta het volgende:
[ afbeelding ]

Makkelijke selectie

knip
Geweldig die tuts van jou!
pi_54780717
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:10 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Cool! Heb je die toevallig ook in goud?
Volg de stappen van DrakManta, tot je bij bevel and emboss bent. Die instellingen neem je over. Maar in plaats van voor zowel highlight als shadow voor wit te kiezen, ga je beetje spelen met de kleuren. Bijvoorbeeld highlight # eec366 en shadow #d49925.
Maar probeer zelf een beetje met de waardes te spelen, dan weet je wat alles doet en hoe je bijvoorbeeld zoiets kan aanpassen

succes
  donderdag 22 november 2007 @ 13:02:27 #185
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54780894

zoiets?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 22 november 2007 @ 13:15:37 #186
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54781138
heb er trouwens een inner glow aan toegevoegd:

pi_54781147
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:50 schreef Eastwood het volgende:

[..]

Volg de stappen van DrakManta, tot je bij bevel and emboss bent. Die instellingen neem je over. Maar in plaats van voor zowel highlight als shadow voor wit te kiezen, ga je beetje spelen met de kleuren. Bijvoorbeeld highlight # eec366 en shadow #d49925.
Maar probeer zelf een beetje met de waardes te spelen, dan weet je wat alles doet en hoe je bijvoorbeeld zoiets kan aanpassen

succes
Thnx, ik ga het proberen.
pi_54781180
quote:
Op donderdag 22 november 2007 13:02 schreef Puckzzz het volgende:
[ afbeelding ]

zoiets?
Da's al heel aardig idd, maar ik vind het nog iets te geel. De goudglans ontbreekt nog een beetje.
  donderdag 22 november 2007 @ 13:25:47 #189
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54781349
mja je hebt diverse kleuren goud die moet je gewoon naar eigen smaak een beetje bepalen
pi_54781494
quote:
Op donderdag 22 november 2007 13:25 schreef Puckzzz het volgende:
mja je hebt diverse kleuren goud die moet je gewoon naar eigen smaak een beetje bepalen
Da's ook waar, maar ik ben er al eens mee bezig geweest en ik krijg dat "shiny" effect wat je soms ziet maar niet voor elkaar.
pi_54781629
quote:
Op donderdag 22 november 2007 13:32 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Da's ook waar, maar ik ben er al eens mee bezig geweest en ik krijg dat "shiny" effect wat je soms ziet maar niet voor elkaar.
heb je een voorbeeld wat je daar mee bedoelt? dat shiny effect?
pi_54781990
quote:
Op donderdag 22 november 2007 13:37 schreef Eastwood het volgende:

[..]

heb je een voorbeeld wat je daar mee bedoelt? dat shiny effect?
Nou, net zoals bij de chrome tekst hierboven, dat de letters echt lijken te glimmen.
  donderdag 22 november 2007 @ 14:16:22 #193
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54782378
quote:
Op donderdag 22 november 2007 13:54 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Nou, net zoals bij de chrome tekst hierboven, dat de letters echt lijken te glimmen.
je moet gewoon uitproberen, aan die schuifjes trekken, layermodes veranderen kijken wat ie dan doet etc.

dit is de Bling versie
pi_54782654
hmmm tja.. het blijft spelen met de variabelen.. zelf uitzoeken lijkt me de beste optie. Heb wel ff geprobeerd. Dit is er uit gekomen:

Settings:

#ffff1b

highlight #ffde00
shadow #ba913a

#d2a93b
pi_54782723
-edit- foutje
  donderdag 22 november 2007 @ 14:46:30 #196
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54782746
't is ook maar net wat je smaak is he? ik vind in die van Eastwood het zwart weer TE, maar bij die van mij het witte (de 2e versie iig)

eigenlijk zou er nog een midtone mode tussen moeten zitten...
  donderdag 22 november 2007 @ 17:43:34 #197
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_54785171
Goed topic

Als je een beetje met Photoshop iets kunt doen is het echt een tof programma
  donderdag 22 november 2007 @ 18:49:02 #198
124655 DarkManta
pi_54786374
Wow geweldig om te zien dat mensen ook experimenteren ipv klakkeloos overnemen, dat maakt tutorials maken nog leuker.
  donderdag 22 november 2007 @ 20:55:53 #199
35325 shi
elegance in simplicity
pi_54789060
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:46 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

kijk wel ff naar de DPI's van beide projecten, als de ene op 150 staat en de andere op 72 krijg je best een groot verschil in formaat
je bedoelt PPI, dpi is aleen als je gaat printen
  donderdag 22 november 2007 @ 20:59:27 #200
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54789133
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:55 schreef shi het volgende:

[..]

je bedoelt PPI, dpi is aleen als je gaat printen
nee, ik bedoel echt DPI.

als je 1 bestand hebt op 150 DPI en je wilt daar een plaatje inslepen maar dat plaatje is op 72 dan is het echt veel te klein. als je dat op gaat blazen ziet het er niet uit.
  donderdag 22 november 2007 @ 21:10:49 #201
124655 DarkManta
pi_54789341
quote:
Op donderdag 22 november 2007 20:59 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

nee, ik bedoel echt DPI.

als je 1 bestand hebt op 150 DPI en je wilt daar een plaatje inslepen maar dat plaatje is op 72 dan is het echt veel te klein. als je dat op gaat blazen ziet het er niet uit.
Dat is PPI en geen DPI, DPI zoals Shi al zei, is wanneer je gaat printen.
In Photoshop als je een nieuw document opent staat er ook daadwerkelijk: Resolution: 150 Pixels/inch en dat zijn Pixels per Inch, PPI dus.
pi_54792926
Na een lange pauze ben ik weer aan het knutselen geslagen. Ik wou gewoon weer klein beginnen, dus met sigs.

Met achtergrond waarbij hij naar mijn mening beter uitkomt:

Commentaar?
  vrijdag 23 november 2007 @ 00:30:41 #203
124655 DarkManta
pi_54793001
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 00:26 schreef Froop het volgende:
Na een lange pauze ben ik weer aan het knutselen geslagen. Ik wou gewoon weer klein beginnen, dus met sigs.

[ afbeelding ]

Met achtergrond waarbij hij naar mijn mening beter uitkomt:

[ afbeelding ]

Commentaar?
Het enige commentaar dat ik kan geven op dit moment is Hoe zien jouw designs eruit? #6 Nieuw talent
  vrijdag 23 november 2007 @ 08:35:20 #204
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54795238
quote:
Op donderdag 22 november 2007 21:10 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Dat is PPI en geen DPI, DPI zoals Shi al zei, is wanneer je gaat printen.
In Photoshop als je een nieuw document opent staat er ook daadwerkelijk: Resolution: 150 Pixels/inch en dat zijn Pixels per Inch, PPI dus.
ik weet het, was er gisteren niet helemaal met mijn koppie bij
pi_54798546
quote:
Op donderdag 22 november 2007 14:36 schreef Eastwood het volgende:
hmmm tja.. het blijft spelen met de variabelen.. zelf uitzoeken lijkt me de beste optie. Heb wel ff geprobeerd. Dit is er uit gekomen:
Dát is wat ik bedoel! Die metaalglans. Zeer bedankt!
pi_54798584
quote:
Op donderdag 22 november 2007 14:16 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

je moet gewoon uitproberen, aan die schuifjes trekken, layermodes veranderen kijken wat ie dan doet etc.

[ afbeelding ]
dit is de Bling versie
Die is ook gaaf! Net alsof die letters zijn ingelegd met diamandjes...
pi_54803349
hij
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 11:47 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Dát is wat ik bedoel! Die metaalglans. Zeer bedankt!
Bedankt DarkManta maar hij komt met de tut, ik speel alleen wat met de schuifjes
pi_54815657
whoops, foutje.
pi_54822033
Waar ik laatst op gestuit zijn gradient maps. Ze zijn eigenlijk heel simpel:
1) open je document

2) Layer -> new adjustmentlayer -> gradient mask
3) verander evt. de naam en klik op OK

4) Klik op het pijltje naar beneden naast (rode sterretje) de gradient, kies een gradient of kies het pijltje naar rechts (groene sterretje) en kies uit een van de andere "palleten". Hij vraagt dan of hij het huidige pallet moet vervangen of toe moet voegen ("append")
5) Je kan spelen met de gradients (downloaden of zie hier voor een gradienteditortut), dither (weet niet waar dat voor is), reverse, de layer opacity, de layer blending mode en met de masks

[ Bericht 10% gewijzigd door tim2308 op 25-11-2007 12:55:46 ]
  zondag 25 november 2007 @ 14:23:49 #210
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_54823890
Wauw, supermooie tutorials in dit topic, Darkmanta, doe je iets met je werk/studie in deze richting of is het allemaal hobby?

Ik ben door Donroyco naar dit topic gestuurd, ookal heb ik eigenlijk een vraag over Illustrator.
Het zit zo, ik heb mezelf een paar weken terug Illustrator geleerd voor een studentenproject en ik ben inmiddels wel tevreden over het resultaat. Ik heb alleen in het begin nooit op de afmetingen gelet omdat ik dacht 'Illustrator maakt toch vectoren, die kan ik altijd nog zonder problemen groter of kleiner maken'.
Het probleem is nu alleen dat ik van de drukker een resolutie heb doorgekregen die veel hoger is dan wat ik gemaakt heb, geen probleem dacht ik, dan vergroot ik gewoon alles in Illustrator gewoon zoveel keer.

Daar gaat het dus mis, want ik heb verschillende brushes gebruikt die in verhouding tot het originele canvas groot genoeg waren, maar waar natuurlijk niets van overblijft als ik alles 4x zo groot maak. (de diameter van de brush blijft gelijk, maar de afgelegde afstand wordt 4x zo groot, of 16x whatever)

Is er dus een manier om mijn gebrushde objecten om te zetten naar een 'normaal' object wat ik in dezelfde verhouding kan vergroten en verkleinen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, maar iedereen gebruikt hier CS dus ik neem aan dat Illustrator ook bekend is. Ik blijf voorlopig sowieso dit topic volgen denk ik
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
  zondag 25 november 2007 @ 21:47:49 #211
124655 DarkManta
pi_54835569
quote:
Op zondag 25 november 2007 14:23 schreef Molluck het volgende:
Wauw, supermooie tutorials in dit topic, Darkmanta, doe je iets met je werk/studie in deze richting of is het allemaal hobby?
Het is sinds een tijd mijn werk, maar ook mijn hobby en sinds kort doe ik ook de grafische delen met nog 2 collega`s voor Fok-games.
quote:
Ik ben door Donroyco naar dit topic gestuurd, ookal heb ik eigenlijk een vraag over Illustrator.
Het zit zo, ik heb mezelf een paar weken terug Illustrator geleerd voor een studentenproject en ik ben inmiddels wel tevreden over het resultaat. Ik heb alleen in het begin nooit op de afmetingen gelet omdat ik dacht 'Illustrator maakt toch vectoren, die kan ik altijd nog zonder problemen groter of kleiner maken'.
Het probleem is nu alleen dat ik van de drukker een resolutie heb doorgekregen die veel hoger is dan wat ik gemaakt heb, geen probleem dacht ik, dan vergroot ik gewoon alles in Illustrator gewoon zoveel keer.

Daar gaat het dus mis, want ik heb verschillende brushes gebruikt die in verhouding tot het originele canvas groot genoeg waren, maar waar natuurlijk niets van overblijft als ik alles 4x zo groot maak. (de diameter van de brush blijft gelijk, maar de afgelegde afstand wordt 4x zo groot, of 16x whatever)

Is er dus een manier om mijn gebrushde objecten om te zetten naar een 'normaal' object wat ik in dezelfde verhouding kan vergroten en verkleinen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, maar iedereen gebruikt hier CS dus ik neem aan dat Illustrator ook bekend is. Ik blijf voorlopig sowieso dit topic volgen denk ik
Wat je kunt doen is met de Pen-tool je brush overtekenen.
  zondag 25 november 2007 @ 21:54:25 #212
124655 DarkManta
pi_54835763
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:39 schreef tim2308 het volgende:
Waar ik laatst op gestuit zijn gradient maps. Ze zijn eigenlijk heel simpel:
-edit-
5) Je kan spelen met de gradients (downloaden of zie hier voor een gradienteditortut), dither(weet niet waar dat voor is), reverse, de layer opacity, de layer blending mode en met de masks
[ afbeelding ]
Dither is een soort ruis, als je deze aanvinkt lopen je paletten af in een ruisvorm.
De "normale vorm" loopt per kleur...als je het zou vereenvoudigen heb je bijvoorbeeld een vak rood, een vak daarnaast een tint lichter enz. tot wit zeg maar.

Bij Dither lopen die vakken in ruis over.... Dus dan staan die vakken niet meer naast elkaar zoals normaal, maar zijn ze in ruis met elkaar verbonden.
  zondag 25 november 2007 @ 22:52:07 #213
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_54837478
quote:
Op zondag 25 november 2007 21:47 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Het is sinds een tijd mijn werk, maar ook mijn hobby en sinds kort doe ik ook de grafische delen met nog 2 collega`s voor Fok-games.
[..]

Wat je kunt doen is met de Pen-tool je brush overtekenen.
Ik heb een paar honderd aparte objecten, is er geen andere manier?

In PS kun je je textlayers toch ook omzetten naar een objectlayer, is er geen mogelijkheid in Illustrator om je brushes te 'discarden'?
  zondag 25 november 2007 @ 23:42:41 #214
124655 DarkManta
pi_54838727
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:52 schreef Molluck het volgende:

[..]

In PS kun je je textlayers toch ook omzetten naar een objectlayer, is er geen mogelijkheid in Illustrator om je brushes te 'discarden'?
Photoshop in de CS versie kent alleen smartobject-layers en dat is niet te vergelijken met vector-eigenschappen die Illustrator hanteert.

Brushes die je in Illustrator gebruikt zijn inprincipe al verctor-build, en dus zou je gewoon die brushes kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies.
  maandag 26 november 2007 @ 00:53:22 #215
69307 Pat-man
pi_54839630
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:52 schreef Molluck het volgende:

[..]

Je hebt neem ik aan alle Illustrator instellingen nog staan zoals bij installatie.

Probeer eens om bij:
Edit --> Preferences --> General (snelkop. CTRL + K), scale stoke and effects aan te zetten. Aangezien brushes vaak gewoon strokes zijn werkt dit vaak wel. Is lomp dat het standaart uit staat in AI en iets wat je gewoon even moet weten.

Succes.
If the human brain was so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't
  maandag 26 november 2007 @ 00:54:49 #216
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_54839644
quote:
Op maandag 26 november 2007 00:53 schreef Pat-man het volgende:

[..]

Je hebt neem ik aan alle Illustrator instellingen nog staan zoals bij installatie.

Probeer eens om bij:
Edit --> Preferences --> General (snelkop. CTRL + K), scale stoke and effects aan te zetten. Aangezien brushes vaak gewoon strokes zijn werkt dit vaak wel. Is lomp dat het standaart uit staat in AI en iets wat je gewoon even moet weten.

Succes.
Ok, ga ik even proberen als ik weer op mijn laptop zit, thanks!

edit: Perfect! Dat is de oplossing!

[ Bericht 3% gewijzigd door Molluck op 26-11-2007 14:53:35 ]
  maandag 26 november 2007 @ 17:56:42 #217
124655 DarkManta
pi_54850887
quote:
Op maandag 26 november 2007 00:53 schreef Pat-man het volgende:

[..]

Probeer eens om bij:

Succes.
Weer wat geleerd
Illustrator is niet mijn sterkste kant.
  dinsdag 27 november 2007 @ 08:21:16 #218
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54863493
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:56 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Weer wat geleerd
idd! lang leve internet
  dinsdag 27 november 2007 @ 09:19:57 #219
69307 Pat-man
pi_54864213
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:56 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Weer wat geleerd
Da's de reden van dit forum toch...
  woensdag 28 november 2007 @ 18:40:24 #220
124655 DarkManta
pi_54899692

Layerstyles zijn echt leuk voor beginners, maar ook voor gevorden om er mee te experimenteren.
Layerstyles zijn onder andere leuk om web-buttons mee te maken of buttons for presentatie en nog veel meer.

Deze tut over layerstyles kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een web-button.

Om te beginnen...

Open een nieuw document van 177x114 pixels met een lichte achtergrond.
Toets nu SHIFT + CTRL +N voor een nieuwe layer...
Toets nu M of selecteer uit je tool-bar de Rectangle marquee Tool.

Maak nu een rechthoek van ongeveer 153x81 pixels
Toets F8 voor de info scherm zodat je kunt zien hoe groot je selectie is.

Om de hoeken ronder te maken gaan we boven in de Menu-balk naar Select--Modify---Smooth... , en geef als waarde 10 op.
Vul deze selectie met de kleur # 8b9297...

Je hebt nu ongeveer zoiets...

Tijd voor de Layerstyles...

Layerstyles kun je op verschillende manieren te voorschijn halen, wij doen het via de layer-venster.
In je Layer-Venster vind je onderaan een add a layer style-icoon.

Klik op de add a layer style-icoon en kies voor Drop Shadow.
Neem de volgende waardes over...

Je button ziet er nu ongeveer zo uit..

Om de contour te krijgen zoals hier onder...

Klik je 2x snel achter elkaar met je linker-muistoets op de contour zelf.
Dus niet! op de dropdown-menu, want dan krijg je de standaard contouren.

Het volgende scherm moet verschijnen...

Zo kun je zelf je contour maken....

De highlights voor je button...

Toets SHIFT + CTRL +N voor een nieuwe layer...
Maak een rechthoekige selectie die ongveer de 1/3 van de buton beslaat in de hoogte.
Rond de hoeken af van de selectie met een waarde van 10, hoe je dit doet kun je aan het begin van deze tut vinden.

De selectie ziet er ongeveer zo uit...

Vul deze met een witte kleur...
Met je Rectangle marquee tool (toets M ) selecteer je het onderste witte gedeelte en toets DEL.

Zet nu de Fill van deze layer op 36% en op Color Dodge.

Je button begint nu vorm te krijgen...

Voor de onderkant volg je de stappen die we hebben genomen voor de bovekant licht-effect.
Het enige verschil is dat we deze layer de Fill op 66% zetten.

Je button is klaar...

Nu alleen de tekst nog...

Zorg dat de voorgrondkleur #9ba1a5 is...
Toets T voor de Text-tool...

Maak nu een layer style en kies voor Drop shadow..., zie eerder de stappen in deze tutorial...
Neem de volgende waardes over...

En het resultaat...

Ik hoop dat je er plezier van had en weer iets ontdekt heb...

Photoshop on!

[ Bericht 0% gewijzigd door DarkManta op 28-11-2007 19:18:26 ]
pi_54915270
pi_54920011
Hallo!

Ik heb een vraagje en ik denk dat jullie me hier wel kunnen helpen.. Ik ga een foto cd maken van een studiereis naar China en ik wilde eigen een soort DVD achtig menu erbij maken? Ik gok dat dat kan in Photoshop... Ik heb CS2 maar gebruikte het tot nu toe eigenlijk alleen voor simpele fotobewerkingen.
Wie weet hoe ik dit kan doen?

Tnx!
  donderdag 29 november 2007 @ 15:16:06 #223
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54920674
quote:
Op donderdag 29 november 2007 14:46 schreef Babsie22 het volgende:
Hallo!

Ik heb een vraagje en ik denk dat jullie me hier wel kunnen helpen.. Ik ga een foto cd maken van een studiereis naar China en ik wilde eigen een soort DVD achtig menu erbij maken? Ik gok dat dat kan in Photoshop... Ik heb CS2 maar gebruikte het tot nu toe eigenlijk alleen voor simpele fotobewerkingen.
Wie weet hoe ik dit kan doen?

Tnx!
hoe bedoel je dat precies? een interactief menu?
pi_54921848
Ik bedoel een menu met knoppen naar verschillende categorieen foto's. En wil dan graag een slideshow maken per categorie van de foto's op een leuke achtergrond.
  donderdag 29 november 2007 @ 16:22:18 #225
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_54922095
quote:
Op donderdag 29 november 2007 16:10 schreef Babsie22 het volgende:
Ik bedoel een menu met knoppen naar verschillende categorieen foto's. En wil dan graag een slideshow maken per categorie van de foto's op een leuke achtergrond.
tsja PS zou het misschien kunnen, maar dit klinkt meer als een website achtig idee maar dan gewoon op CD. persoonlijk zou ik een ander programma gebruiken. mijn site heb ik heel eenvoudig in Fireworks gemaakt. zoiets zou je ook kunnen gebruiken als je echt een slideshow wilt maar toch goede kwaliteit foto's wilt behouden kom je denk ik al snel in Flash uit.
  donderdag 29 november 2007 @ 16:31:05 #226
124655 DarkManta
pi_54922308
quote:
Op donderdag 29 november 2007 16:10 schreef Babsie22 het volgende:
Adobe Encore, ben je van al je vragen af
pi_54922331
Ok thanks! Ik ga op zoek! Leuk projectje voor een regenachtig weekend...
  vrijdag 30 november 2007 @ 16:21:51 #228
126737 Electro-Worm
Say what 1 more time I dare u!
pi_54948807
Darkmanta, hoe maak ik een mouseover op een simpele manier met photoshop..?
I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!
  vrijdag 30 november 2007 @ 16:35:52 #229
126737 Electro-Worm
pi_54949167
Ik heb dus een layout gemaakt enzo, maar dan voeg ik tekst toe op het plaatje wat ik wil, en dan krijg ik ineens een wit vak!! >:(

vrijdag 30 november 2007 @ 17:16:22 #230
124655 DarkManta
pi_54949990
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:21 schreef Electro-Worm het volgende:
Darkmanta, hoe maak ik een mouseover op een simpele manier met photoshop..?
Bij een mousover heb je inprincipe 2 plaatjes nodig.
Het eerste plaatje dient als online plaatje, het plaatje dat je op de website constant ziet,
Het tweede plaatje dient als mousover, wanneer je met de muis over het online-plaatje gaat verschijnt het 2e plaatje.

In photoshop maak je gewoon 2 plaatjes die je wilt gebruiken, noem ze wel ongeveer hetzelfde zodat je weet dat de twee plaatjes aan elkaar gerelateerd zijn.

In je webdesign programma zoals dreamweaver laad je ze in als mouseover.
  vrijdag 30 november 2007 @ 17:18:15 #231
124655 DarkManta
pi_54950031
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 16:35 schreef Electro-Worm het volgende:
Ik heb dus een layout gemaakt enzo, maar dan voeg ik tekst toe op het plaatje wat ik wil, en dan krijg ik ineens een wit vak!! >:(

[ afbeelding ]
Met welke programma gebeurt je dit?
  zaterdag 1 december 2007 @ 01:06:12 #232
126737 Electro-Worm
pi_54961060
DreamWeav cs3
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:06:25 #233
124655 DarkManta
pi_54963836
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 01:06 schreef Electro-Worm het volgende:
DreamWeav cs3
Waarschijnlijk werk je met tables, kijk eens of de cell waar je je text in kwijt wilt niet toevallig the background wit heeft.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:14:40 #234
126737 Electro-Worm
pi_54963935
<td width="391" height="330" colspan="6" align="left" valign="top" bordercolor="0" background="images/Dfac_15.png"><span class="stijl1"><code>ug
</code></span>
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:02:08 #235
124655 DarkManta
pi_54964537
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:14 schreef Electro-Worm het volgende:
&lt;td width=&quot;391&quot; height=&quot;330&quot; colspan=&quot;6&quot; align=&quot;left&quot; valign=&quot;top&quot; bordercolor=&quot;0&quot; background=&quot;images/Dfac_15.png&quot;&gt;&lt;span class=&quot;stijl1&quot;&gt;&lt;code&gt;ug
&lt;/code&gt;&lt;/span&gt;
Vermoedelijk dient Dfac_15.png als een spacer en heb je deze cell te groot gemaakt terwijl je de cell daarnaast nodig had om op zijn plaats te zetten.
pi_54965232
Grr... Ik word er gek van..
DarkManta. Geef me een van je geweldige gouden tips om een simpele sierlijke lijn te maken met enkele krullen erin.
Ik dacht het even te fixen met de pentool en dan een brush erover, maar daar krijg ik mijn effect niet mee. Ook wilt het totaal niet strak eruit zien terwijl ik het toch zo wil krijgen.

*kijkt lief. je weet vast wel iets.
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:22:43 #237
126737 Electro-Worm
pi_54967070
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:02 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Vermoedelijk dient Dfac_15.png als een spacer en heb je deze cell te groot gemaakt terwijl je de cell daarnaast nodig had om op zijn plaats te zetten.
Ik heb het gewoon gesliced en er een background van gemaakt zodat ik er op kon schrijven.

Het heeft altijd gewerkt, behalve nu.
  zaterdag 1 december 2007 @ 14:41:05 #238
124655 DarkManta
pi_54967495
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:49 schreef Crientj het volgende:
DarkManta. Geef me een van je geweldige gouden tips om een simpele sierlijke lijn te maken met enkele krullen erin.
Ik dacht het even te fixen met de pentool en dan een brush erover, maar daar krijg ik mijn effect niet mee. Ook wilt het totaal niet strak eruit zien terwijl ik het toch zo wil krijgen.

Het makkelijkste is natuurlijk met een brush of met de Custom Shape tool.

Met de Pen Tool en de Freeform pen tool heb je meer controle, dus dat raad ik je ten eerste aan.
Als je je vorm hebt gemaakt met de pentool, kun je inderdaad met de brush er over heen.

Maar voordat je dat doet stel eerst je brush in...
En speel ook eens met de Simulate Pressure wanneer je over je Path voor Stroke Path kiest.
Kijk ook eens naar de vormen en eigenschappen bam je brushes.

Door de enorme compressie komen de plaatjes niet tot zijn recht

Voor de krullen zou je bijvoorbeeld Filter--->Distort--->Twirl... kunnen gebruiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door DarkManta op 01-12-2007 15:22:28 ]
  zaterdag 1 december 2007 @ 17:16:39 #239
126737 Electro-Worm
pi_54970565
Ik krijg die layout maar niet beter
  zaterdag 1 december 2007 @ 20:13:40 #240
124655 DarkManta
pi_54974420
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 17:16 schreef Electro-Worm het volgende:
Ik krijg die layout maar niet beter
Als ik zo je voorbeeld bekijk, vermoed ik dat je de verkeerde cell hebt aangepast...
  zaterdag 1 december 2007 @ 21:43:35 #241
126737 Electro-Worm
pi_54976931
Hoezo cell?
Ik heb geen cell aangepast, ik heb gewoon mijn gesliced plaatje erin gezet en als background gezet zodat ik erop kan typen.
  zondag 2 december 2007 @ 20:59:02 #242
124655 DarkManta
pi_54999281
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 21:43 schreef Electro-Worm het volgende:
Hoezo cell?
Ik heb geen cell aangepast, ik heb gewoon mijn gesliced plaatje erin gezet en als background gezet zodat ik erop kan typen.
Misschien kun je beter een topic openen in DIG voor je probleem, hier is het alleen photoshop en geen dreamweaver.
  zondag 2 december 2007 @ 21:31:30 #243
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_55000383
Welk lettertype is dit? In het centrale topic is niet echt leven te bekennen..

zondag 2 december 2007 @ 22:31:53 #244
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_55002297
quote:
Op zondag 2 december 2007 21:31 schreef donroyco het volgende:
Welk lettertype is dit? In het centrale topic is niet echt leven te bekennen..

[ afbeelding ]
Het heet [sarcastisch]heel toepasselijk[/sarcastisch] Troubled Genius
pi_55006482
Retro (en andere maffe) colours (hier geleerd)

* Download het volgende bestandje: http://www.yepcheck.com/printbak/fok/retro.psd
* Open het in Photoshop
* Open het te bewerken bestand
* Dupliceer het bestand in een nieuwe laag (CTRL-A, CTRL-J)
* Image -> adjustments -> Match color
* Zet de source op retro.psd
* Layer: rood groen (er zijn nog meer layers in het bestandje)
* Schuif de Fadeschuif naar rechts totdat het "realistisch" uitziet
* Verander dan de Color intensity
* Eventueel kan je de plaat nog lichter of donkerder mken met Luminance, of de laag dupliceren met Overlay als blendingmode (evt. oppacity aanpassen)

[ Bericht 9% gewijzigd door tim2308 op 03-12-2007 02:51:22 ]
  maandag 3 december 2007 @ 03:39:29 #246
124655 DarkManta
pi_55006770
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:49 schreef Crientj het volgende:

De gouden tip is misschien.....

Wanneer je een lijn hebt getekend met een brush selecteer een gedeelte van de lijn of helemaal en gebruik dan de Twirl filter...
Filter-----Distort------Twirl....
  maandag 3 december 2007 @ 08:47:54 #247
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_55007531
quote:
Op maandag 3 december 2007 02:26 schreef tim2308 het volgende:

[ afbeelding ]
Dat effect rechtsboven ziet er wel cool uit
pi_55009730
Don't mind the paintskills.

Ik heb eerder laten zien in het design topic wat dat middendeel is maar het gaat nu om de rode lijnen. Ik probeer die dus zo sierlijk en krullerig eruit telaten zien wat niet wiltlukken. Daarvoor zoek ik nu dus de gouden tip.
Ik heb verder nog niet goed gekeken bij mn brushes. Wel geprobeert om lekkermet de pentool lijnen te maken, maar het blijft moeilijk.

*Zoekt verder naar die ene gouden tip..
  maandag 3 december 2007 @ 11:35:54 #249
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_55009821
quote:
Op maandag 3 december 2007 11:30 schreef Crientj het volgende:
Don't mind the paintskills.
[ afbeelding ]

Ik heb eerder laten zien in het design topic wat dat middendeel is maar het gaat nu om de rode lijnen. Ik probeer die dus zo sierlijk en krullerig eruit telaten zien wat niet wiltlukken. Daarvoor zoek ik nu dus de gouden tip.
Ik heb verder nog niet goed gekeken bij mn brushes. Wel geprobeert om lekkermet de pentool lijnen te maken, maar het blijft moeilijk.

*Zoekt verder naar die ene gouden tip..
Tekentablet aanschaffen?
pi_55009936
quote:
Op maandag 3 december 2007 08:47 schreef donroyco het volgende:

[..]

Dat effect rechtsboven ziet er wel cool uit
Dat is dus de rood-groen, zoals die ook in de oorspronkelijke tut wordt gebruikt. Het werk van Lara Jade barst er van
pi_55010045
quote:
Op maandag 3 december 2007 11:35 schreef donroyco het volgende:

[..]

Tekentablet aanschaffen?
Staat thuis, alleen daarmee krijg ik het niet sierlijk en strak genoeg.
Mijn trust dingetje werkt daarvoor niet echt al te goed mee.
Verder zit ik nu op school...:/ Maar wilde toch een voorbeeld geven wat ik zelf wil maken//
  maandag 3 december 2007 @ 11:50:37 #252
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_55010137
quote:
Op maandag 3 december 2007 11:46 schreef Crientj het volgende:

[..]

Staat thuis, alleen daarmee krijg ik het niet sierlijk en strak genoeg.
Mijn trust dingetje werkt daarvoor niet echt al te goed mee.
Verder zit ik nu op school...:/ Maar wilde toch een voorbeeld geven wat ik zelf wil maken//
Koop Flash of Illustrator en de lijnen worden wel smooth
pi_55010390
Vanmiddag maar even uitproberen
  woensdag 5 december 2007 @ 14:00:38 #254
124655 DarkManta
pi_55056938

Het leek me wel leuk om eens een sneeuw tutorial te doen.
Tevens is het ook een verkapt &amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;quot;ik wil een pak sneeuw dit jaar&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;quot;.

Voor beginners is dit ook leuk om te doen, wanneer je kerstkaarten wilt maken en je wilt sneeuw op je letters of objecten, verzin zelf maar...

Open een nieuw document...

600x400 pixels is groot zat voor deze tutorial....
Toets SHIFT + CTRL +N voor een nieuwe layer en noem deze 'achtergrond kleur'.

Nu gaan we de achtergrond kleur maken....
Klik 2x achter elkaar met de linkermuis-toets op de voorgrondkleur in je gereedschappen-balk (toolbar).

Koppieer de kleurcode 3925a1 in het rood aangegeven gedeelte.
De kleurcode heeft een bepaalde logica, maar dat technische verhaal bespaar ik je...

Toets nu X op je toetsenbord om de voorgrond en de achtergrondkleur te verwisselen.
En klik weer 2x achter elkaar met de linkermuis-toets op de voorgrondkleur.
Koppieer de volgende kleurcode: 6784be.

De gradient tool...

Klik met de rechtermuis-toets op het 'emmertje' (paint bucket tool) en een menuutje verschijnt met alle aanwezige tools. In dit geval de Paint bucket tool en de Gradient tool
Kies voor de Gradient Tool...

De instellingen van je Gradient Tool vind je onder je menu-balk....
De menu-balk is waar je File Edit Image Layer.... etc. vind.

Zorg dat deze overeenkomen met ons voorbeeld.
Houd nu de SHIFT ingedrukt en sleep van boven naar beneden een lijn, je layer is nu gevuld met een blauw-achtige kleur.

De tekst...
Toets nu D om de voorgrond en achtergrond-kleur terug te zetten naar zwart/wit.
Zorg er nu voor dat de voorgrondkleur ROOD is.
Toets nu T voor de text-tool en type een woord of zin.
Ga nu in je menu-balk naar Layer------Layer style----Outer glow...
En neem de volgende instellingen over...

Je hebt nu ongeveer als resultaat...

Nu is het tijd voor de sneeuw...
Toets SHIFT + CTRL + N voor een nieuwe layer en noem deze sneeuw.
Ga in je menu-balk naar Layer----Layer style----Bevel and Emboss...
Neem de volgende instellingen over...

Toets nu B voor de brush-tool en zorg dat je een kleine hard-brush hebt.

Teken nu hier en daar wat sneeuw, teken ook af en toe met de vorm van de letters mee om zo de illusie over te laten komen.

Voor de afwerking van onze sneeuw en om de illusie te wekken dat de sneeuw een beetje smelt, selecteren we de Smudge Tool

Toets 'R' voor de Smudge tool...
Zorg dat de Strength ongeveer op 54% staat.

Sleep nu hier en daar de 'sneeuw' naar beneden om ijspegels of smelten van de sneeuw te simuleren.

Dat ziet er ongeveer zo uit...

En klaar ben je met de sneeuw!

Photoshop on!
pi_55057361
zo ver ik weet heeft sneeuw niet zo;n gloed er om heen , verder ziet het er goed uit micchien beetje aan de wazige kant.
  woensdag 5 december 2007 @ 14:34:40 #256
124655 DarkManta
pi_55057682
quote:
Op woensdag 5 december 2007 14:18 schreef Kamermans het volgende:
zo ver ik weet heeft sneeuw niet zo;n gloed er om heen , verder ziet het er goed uit micchien beetje aan de wazige kant.
Gloed is van de letters en niet van de sneeuw...
De gloed moet een beetje de gloed van een kerstlampje voorstellen...
  woensdag 5 december 2007 @ 23:45:54 #257
124655 DarkManta
pi_55069403
http://www.freephotoshop.com/html/downloadables.html
Misschien wel handig voor mensen die plugins of filters willen gebruiken.
pi_55071196
Eerder vertelde ik al over het probleem met het feit dat ik fotos crop en dan wil laten uitprinten op automaten. Groot probleem is dan dat die automaten de foto weer bijsnijden om de juiste verhouding te krijgen. Handmatig deed ik altijd canvassize veranderen maar daar ging altijd weer gereken aan vooraf. Dat hoeft dus niet meer toen ik ergens het woord "script" in combinatie met "photoshop" tegenkwam. Er gaat een wereld voor me open!

Dus voila, hier het basissciptje. Opslaan als C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS3\Presets\Scripts\printklaar.jsx Te laden door file -> Scripts -> Browse -> bestandslocatie zoeken -> Load. Dit laden kan je door een action laten doen om het gemakkelijk te maken....
quote:
if (!app.documents.length > 0) {
alert("No Active Document");
}

else {
var docRef = app.activeDocument;
app.preferences.rulerUnits = Units.PIXELS;

//verhoudingen
height=100; //size in mm
width=150; //size in mm
ratio=width/height;

// Get Image size for later
var iw = docRef.width;
var ih = docRef.height;

iw_temp=ih*ratio
ih_temp=iw/ratio

if (iw<iw_temp) {iw_new=iw_temp } else {iw_new=iw};
if (ih<ih_temp) {ih_new=ih_temp } else {ih_new=ih};

docRef.resizeCanvas(iw_new,ih_new,AnchorPosition.MIDDLECENTER);
}
Natuurlijk ga ik er een interface-je ombouwen, want ik print niet alleen in 10x15 af Daarnaast wil ik een resize doen naar de juiste pixelgrootte en dan natuurlijk bicubic smoother. EXIF data verwijderen zodat de foto niet meer door de machine wordt gecorrigeerd etc etc, achtergrond middelgrijs maken zodat de rand geen invloed heeft op automatisch verlichten/-donkeren, etc etc

[ Bericht 3% gewijzigd door tim2308 op 06-12-2007 03:46:33 ]
  donderdag 6 december 2007 @ 18:48:51 #259
35325 shi
elegance in simplicity
pi_55083620
quote:
Op donderdag 6 december 2007 03:39 schreef tim2308 het volgende:
Natuurlijk ga ik er een interface-je ombouwen, want ik print niet alleen in 10x15 af Daarnaast wil ik een resize doen naar de juiste pixelgrootte en dan natuurlijk bicubic smoother. EXIF data verwijderen zodat de foto niet meer door de machine wordt gecorrigeerd etc etc, achtergrond middelgrijs maken zodat de rand geen invloed heeft op automatisch verlichten/-donkeren, etc etc
mooi werk
ff een leuk detail over dat middelgrijs, bij 8-bit zou je dan uitkomen op een waarde van 127,5
dus houd maar 127 aan. niet dat het nu veel uitmaakt ofzo, maar ik had ff zin om betweterig te doen
  vrijdag 7 december 2007 @ 00:24:32 #260
124655 DarkManta
pi_55091783
quote:
Op donderdag 6 december 2007 03:39 schreef tim2308 het volgende:

Scripts in photoshop haalt zo veel werk uit je handen dat ze het eigenlijk veel eerder hadden moeten doen bij Adobe.
Gelukkig vanaf versie CS is dit gebeurt en kun je de plugin downloaden als je een oudere versie dan CS hebt.

Mijn eerste script was om vanuit een database namen en andere info te combineren met de bijbehorende foto`s om zo naamkaartjes te maken.
Als ik mijn script nog eens tegenkom zal ik `m ter download aanbieden.
pi_55106714
Hallo,

kan iemand aan deze foto een leuk kersttintje geven?
http://ferny.elspeet-online.nl/DSC01177.JPG

Bedankt
pi_55113739
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 18:06 schreef Garfunkel het volgende:
Hallo,

kan iemand aan deze foto een leuk kersttintje geven?
http://ferny.elspeet-online.nl/DSC01177.JPG

Bedankt
er zijn vast wel mensen hier die je er mee willen helpen
de instellingen van je camera staat nu op ISO400. de ISO geeft de film gevoeligheid aan. als dit hoog is vang je meer licht op in een kortere tijd dan bij een lagere ISO. maar bij hoge ISO waardes krijg je ook veel ruis in de foto. dus ik raad je aan om (als je in een goed verlichte ruimte bent) de ISO waarde van je camera op 80 te zetten ipv 400
  zaterdag 8 december 2007 @ 09:27:05 #263
47809 ikookhier
>hijdiehieris<
pi_55120426
Bookmark
Fok vrienden top 50###Powered by Akrapovic
*Battlefield3*KZ3*NFShp*BFBC2*MoH*PSN ID:Arijanonline
GoW/Fable III 360 tag:Arijanonline
Pax & Pry Free download
  dinsdag 11 december 2007 @ 00:59:36 #264
124655 DarkManta
pi_55183253

De vraag van iemand op msn was hoe je met een brush meer variatie er in kon krijgen.
Uiteraard kun je dat via msn uit leggen maar het is ook leuk als ander mensen met die vraag zitten ook geholpen zijn met deze kleine tutorial.

• 1 Standaar brush
  • 2 Met de [ ]-toetsen een beetje variatie er in gebracht.
  • 3 Met layers..te omslachtig joh...
  • 4 De brushes in Photoshop hebben zo hun eigen instellingen waar je naar hartelus in kunt spelen.

Het antwoord op die vraag is eigenlijk simpel....

In CS3

in CS2

Ram op de F5 toets in Photoshop en bovenstaand scherm verschijnt, speel maar eens met de instellingen.

Photoshop on!
  • Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
    pi_55183349
    Jitter rules! Dit zocht ik dus. Kleine aanvulling uit de praktijk: Klik ook op het woord om in het optiemenu te komen in plaats van alleen op het hokje.
    pi_55201956
    vraagje:

heb nu 2 so to speak kerstballen in de maak m.b.v deze tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=yUFYqY1eXcE

Een bal gaat goed en ziet er mooi uit. Wil ik er een 2e bal bij gooien en ook met hue/saturation inkleuren dan gaat die andere bal ook mee . Dus die veranderd ook weer terwijl ze wel allebei op een aparte layer staan

Dus de rooie is net ingekleurd met die hue/nogwat en die donkere moet dus bewerkt worden

ok, zelfde effect dan op die donkere bal en dit krijg ik dan:

Zit dus allemaal op zn eigen layer... Wat doe ik dan verkeerd? WHELP!!!

pi_55202328
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 21:12 schreef Apotheose het volgende:
    vraagje:

heb nu 2 so to speak kerstballen in de maak m.b.v deze tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=yUFYqY1eXcE

Een bal gaat goed en ziet er mooi uit. Wil ik er een 2e bal bij gooien en ook met hue/saturation inkleuren dan gaat die andere bal ook mee . Dus die veranderd ook weer terwijl ze wel allebei op een aparte layer staan

Dus de rooie is net ingekleurd met die hue/nogwat en die donkere moet dus bewerkt worden

[ afbeelding ]

ok, zelfde effect dan op die donkere bal en dit krijg ik dan:

[ afbeelding ]

Zit dus allemaal op zn eigen layer... Wat doe ik dan verkeerd? WHELP!!!

zoals je ziet is je masker van je adjustment layer (aanpassingslaag) geheel wit. Dit houd in dat hij de hele layer aanpast, dus ook die andere kerst bal. Dit kan je op 2 manieren oplossen. Of maak (m.b.v. selectie of brush) het gedeelte dat NIET hoeft te kleuren zwart, zodat alles wat als wit over blijft wel kleurt....

.... of, en dat raad ik je aan, maak van de aanpassingslaag een clipping mask. (rechter muisknop op de tekst(!) van je aanpassings laag en klik op "create clipping mask")

Voor deze optie kan je ook al kiezen als je je aanpassingslaag aan het maken ben, kwestie van even aanvinken.

Nu laat je je aanpassingslaag alleen toe op de layer die er onder zit. Dus 2 kerstballen op 2 layers, worden dus 2 aanpassingslagen met 2maal een clipping mask.

Snap et vous?

succes

[ Bericht 3% gewijzigd door Eastwood op 11-12-2007 21:38:04 ]
    pi_55203971
    @ Eastwood: Thx!
    pi_55215942
    iemand een idee hoe ik het beste een kersttak kan maken? Heb wel van die brushes maar met bevel and emboss kan ik er niet echt iets echts van maken. Kom dan op zoiets met pattern overlay erbij enzo.

Snapt u? Alvast bedankt !!
    pi_55217315
    Overtrekken met pentool en dan wel proberen met Bevel & Emboss?
      donderdag 13 december 2007 @ 08:32:44 #271
    124655 DarkManta
    pi_55236522
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 13:30 schreef Apotheose het volgende:
    iemand een idee hoe ik het beste een kersttak kan maken? Heb wel van die brushes maar met bevel and emboss kan ik er niet echt iets echts van maken. Kom dan op zoiets met pattern overlay erbij enzo.

[ afbeelding ]

Snapt u? Alvast bedankt !!
    Als je uit het niets een kersttak wilt maken....
    Verzamel zoveel mogelijk voorbeelden van een kersttak.

Probeer anders naar een kersttak te kijken,probeer bijvoorbeeld vormen er in te herkennen zoals bijvoorbeeld een streep met pijltjes.
    Grijp niet meteen naar layerstyles, maar probeer met verschillende layers diepte te creëren.

Kom je er niet uit, zal ik wel een keer een tut schrijven, ben nu bezig met een andere tut namelijk.

Succes!
      donderdag 13 december 2007 @ 14:17:42 #272
    124655 DarkManta
    pi_55244449

Voor gevorderde...
    Deze tutorial heb ik in elkaar gezet omdat ik een mail kreeg van iemand, die vroeg of ik misschien wist hoe je een tandwiel kon maken.
    Ook hier zijn weer veel manieren voor, maar zelf vind ik deze handig.
    Omdat er toch nog veel mensen zijn die Photoshop CS2 of lager gebruiken, heb ik Photoshop CS2 gebruikt.

Om te beginnen...
    Heb je deze texture nodig...

Nou jah niet perse deze, je kunt ook google-en naar roest textures of zelf een roest texture maken.
    Het gaat er om dat je met de tutorial mee kunt doen en (misschien) nieuwe technieken leert.

Nu je een/de roest texture hebt...
    Maak een nieuw document van 567x567 pixels.
    Toets D om de voorgrond zwart (#000000) en de achtergrond wit (#FFFFFF) te krijgen.
    Toets CTRL + R om de meetbalken (rulers) te laten verschijnen.
    Ga met je muiscursor in de bovenste meetlat, houd de linkermuistoets vast en sleep nu naar beneden, om zo een hulplijn in het midden te krijgen.
    Dit doe je ook aan de linkerkant waar de meetlat zich bevind.

Nu heb je een document dat er zo uit ziet...

Beginfase van het tandwiel...
    Toets M en zorg dat je de ronde selectie hebt.
    In de optie-balk zet je de style van normaal naar fixed size.
    Voor de width en height stel je 300 pixels in.

Toets SHIFT + CTRL + N voor een nieuwe layer.
    Klik nu in je document en een perfecte cirkelvormige selectie verschijnt.
    Ga met je muis-cursor binnen in je selectie en houd de linkermuistoets vast en sleep deze in het midden.
    TIP:Toets SHIFT + CTRL + ; om de SNAP te activeren, dit zorgt er voor dat je selectie binnen je hulplijnen komt.

Vul nu je selectie met zwart, zodat je een mooie zwarte cirkel hebt.

Het wiel hebben we, nu de tanden...
    Maak een nieuwe layer...
    Zorg nu dat je de rechthoekige (rectangle) selectie hebt.
    In de optie-balk zet je de style van normaal naar fixed size.
    Voor de Width stel je 64 pixels in en voor de Height stel je 376 pixels in.
    Zorg dat je selectie in het midden staat en vul je selectie weer met een zwarte kleur.

Je hebt nu deze vorm...

Toets nu CTRL + J.
    Toets CTRL + T voor de Free Transform-tool.
    Draai de selectie nu 300 en druk op enter.

Herinner je de techniek uit de fractal-tut nog?
    Toets nu SHIFT + CTRL + ALT en haarhaaldelijk T.
    Totdat je helemaal rond bent geweest en de volgende vorm hebt...

Volgende fase van de tandwiel...
    Channels...
    Ik ga nu een techniek gebruiken waarbij ik een selectie maak, en tevens de tandwiel-vorm een afgeronde vorm geef door gebruikt te maken van de Channels

Selecteer de Channels, deze vind je naast de layers-tab.

Sleep nu de Blue channel in het create a new channel-icoontje.

Ga na naar in je menu-balk en selecteer Filter----Blur-----Gaussian Blur... en stel in op ongeveer 8,8 pixels.
    Speel nu met de Levels totdat je de volgende vorm hebt...

Selecteer nu weer je Layers...

(Je kunt nu de 'tandwiel layers' verbergen of gewoon weggooien)

Maak een nieuwe layer...
    De tandwiel een ijzeren look geven...
  • In je menu-balk kies je voor Filter----Render----Clouds.
  • Vervolgens Filters---Noise---Add Noise, zorg er voor dat je Gaussian selecteert en Monochromatic aangevinkt heb, de percentage rond 13%.
  • Als laatste ga je naar Filters---Blur---Radial blur..., zorg ervoor dat je Spin en Best hebt aangevinkt en de amount vol open op 100.

Met de Move-Tool centreer je je zelfgemaakt texture...
    TIP:Gebruik de pijltjestoetsen wanneer je de move-tool geselecteerd heb om zo nauwkeuriger te verplaatsen.

Tijd om onze selectie op te halen...
    Ga naar Select----Load Selection..., bij channel kies je voor Blue copy
    Dit is je channel die je eerder had gemaakt en die je nu als selectie kunt ophalen.

Toets nu op de DEL toets...

Je tandwiel begint al aardig vorm te krijgen...

Afwerking van onze tandwiel...
    Maak een nieuwe layer.
    (centreer alles naar het midden, denk aan de hulplijnen)
  • Selecteer nu een fixed sized ronde selectie van 250x250pixels.
  • Selecteer nu de Gradient fill tool (houd deze standaard), en sleep nu van onderaan je selectie naar boven van je selectie.
  • Selecteer nu een fixed sized ronde selectie van 200x200pixels.
  • Selecteer nu de Gradient fill tool (houd deze standaard), en sleep nu van bovenaan je selectie naar onder van je selectie.

Als je het goed hebt gedaan heb je....

Zet je Layerblending nu op Overlay of op Soft Light, het is maar wat je mooier vind, zelf heb ik `m op Soft Light

Maak nu een fixed sized ronde selectie van 100x100pixels, centreer en druk op de DEL-toets.
    Toets nu CTRL + E.
    Maak een layerstyle en speel met de Drop Shadow en de Bevel and Emboss.

Totdat je ongeveer volgend resultaat bereikt

Tandwiel is al leuk, maar nu nog leuker...
    Open je Roest texture
    Toets CTRL + A, vervolgens CTRL + C en CTRL + W

Haal je Tandwiel te voorschijn als dit niet al het geval is en toets CTRL + V.
    Speel nu met de layerblending en kijk wat voor jou het mooiste is, zelf heb ik gekozen voor Multiply

Dit was het zo`n beetje...
    Eindresultaat

Veel plezier!

Photoshop
  • Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
    pi_55245090
    quote:
    Op donderdag 13 december 2007 14:17 schreef DarkManta het volgende:

"Geweldig mooi verhaal..."
    goed werk joh mijn complimenten...
    pi_55253231
    quote:
    Op vrijdag 16 november 2007 19:16 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Je toetst gewoon CTRL + T, vervolgens houd je SHIFT in en verklein of vergroot maar...
    Als ik dat dan gebruik, dan wordt het helemaal zwaai blurry.
    Net als dat je bij image resize hem op Smooth zet zeg maar.
    Hoe verander ik dat?
      vrijdag 14 december 2007 @ 23:22:42 #275
    124655 DarkManta
    pi_55281761
    quote:
    Op donderdag 13 december 2007 20:08 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Als ik dat dan gebruik, dan wordt het helemaal zwaai blurry.
    Net als dat je bij image resize hem op Smooth zet zeg maar.
    Hoe verander ik dat?
    Dat ligt met name aan de resolutie en het feit dat Photoshop geen verctor-based programma is.

Omdat je nullen en eenen in elkaar drukt kan het lijken alsof alles blurry lijkt, dit komt omdat op het moment dat je verkleint en vergroot de pixels nog niet zijn vaste waarde hebben.
    Vector-bassed programma`s zou je kunnen vergelijken met analoge berekeningen, dus alles wat tussen 0 en 1 zit. Digitaal daarentegen is 0 of 1.
      zaterdag 15 december 2007 @ 00:20:26 #276
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_55282872
    quote:
    Op donderdag 13 december 2007 14:17 schreef DarkManta het volgende:
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

Voor gevorderde...
    Deze tutorial heb ik in elkaar gezet omdat ik een mail kreeg van iemand, die vroeg of ik misschien wist hoe je een tandwiel kon maken.
    Ook hier zijn weer veel manieren voor, maar zelf vind ik deze handig.
    Omdat er toch nog veel mensen zijn die Photoshop CS2 of lager gebruiken, heb ik Photoshop CS2 gebruikt.

[
    Mag ik jou ook een mail sturen met een vraag?
    Het kost je vast minder tijd om die te beantwoorden, maar ik weet niet of je het vervelend vindt om elke hobbyist persoonlijk te hulp te moeten staan...
    pi_55283325
    Waarom niet gewoon hier in t topic vragen?
    In Nomine Patris, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
      zaterdag 15 december 2007 @ 01:05:24 #278
    124655 DarkManta
    pi_55283836
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 00:20 schreef Molluck het volgende:

[..]

Mag ik jou ook een mail sturen met een vraag?
    Het kost je vast minder tijd om die te beantwoorden, maar ik weet niet of je het vervelend vindt om elke hobbyist persoonlijk te hulp te moeten staan...
    Als het op Photoshop aan komt vind ik niets vervelend, sterker nog, ik zelf leer ook iedere dag weer bij.
    Mailen kun je me op darkmanta at home punt nl, maar je kan ook je vragen hier, misschien dat andere mensen er ook wat aan hebben of misschien een andere oplossing.
      zaterdag 15 december 2007 @ 12:55:21 #279
    114176 Molluck
    Suck my deck!
    pi_55289072
    Het is geen Photoshopvraag, al kan het probleem in PS hetzelfde zijn.
    Het zit zo, ik ben bezig met een drukproject voor een studentenvereniging, we gebruiken InDesign uit het CS2 pakket en een lettertype dat daar bij hoort. Onze drukker heeft de instellingen zo gezet dat als wij iets in pdf formaat naar hem opsturen alles daarin opgenomen wordt, ook de niet-standaard lettertypes.

Nou hebben wij een lettertype gebruikt dat bij het Adobe pakket zit, maar om een of andere reden zitten daar niet de rechten bij om het in een PDF te embedden. Wij dachten dat we de volledige rechten hadden door CS2 te bezitten, maar dat schijnt dus toch niet zo te zijn. Wij vroegen ons af het nu uberhaupt wel nut heeft om dat font nu te kopen als de kans bestaat dat we dan betalen voor dezelfde rechten die we al hebben en waar de dus nog steeds niet mee kunnen drukken...

Kent iemand dit probleem? De drukker kende het probleem niet, want volgens hem zou elk font met zijn instellingen in een pdf embed moeten worden. En als het probleem bekend is, wordt het dan opgelost door het font te kopen?
    pi_55289788
    quote:
    Op vrijdag 14 december 2007 23:22 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Dat ligt met name aan de resolutie en het feit dat Photoshop geen verctor-based programma is.

Omdat je nullen en eenen in elkaar drukt kan het lijken alsof alles blurry lijkt, dit komt omdat op het moment dat je verkleint en vergroot de pixels nog niet zijn vaste waarde hebben.
    Vector-bassed programma`s zou je kunnen vergelijken met analoge berekeningen, dus alles wat tussen 0 en 1 zit. Digitaal daarentegen is 0 of 1.
    Hmm, ja, maar als ik gewoon Image Size (ctrl alt + i) doe, dan gaat het wel goed.
    Maar, het gaat daar alleen goed als ik Nearest Neighbour kies, ipv Bicubic.

Dus, hoe zet je dat bij dat CTRL + T gebeuren de mode op Nearest Neighbour ipv Bicubic.
    Hij resampled hem gewoon verkeerd dus.
      zaterdag 15 december 2007 @ 16:53:51 #281
    124655 DarkManta
    pi_55293097
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 13:30 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Hmm, ja, maar als ik gewoon Image Size (ctrl alt + i) doe, dan gaat het wel goed.
    Maar, het gaat daar alleen goed als ik Nearest Neighbour kies, ipv Bicubic.

Dus, hoe zet je dat bij dat CTRL + T gebeuren de mode op Nearest Neighbour ipv Bicubic.
    Hij resampled hem gewoon verkeerd dus.
    Nee, hij resampled `m niet verkeerd, dit lijkt alleen zo, omdat je realtime zit te resamplen.
    Bij de freetransfrorm kun je deze modes niet instellen. Misschien dat Adobe in de toekomst wel gaat doen.
      zaterdag 15 december 2007 @ 17:09:27 #282
    124655 DarkManta
    pi_55293430
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef Molluck het volgende:
    Het zit zo, ik ben bezig met een drukproject voor een studentenvereniging, we gebruiken InDesign uit het CS2 pakket en een lettertype dat daar bij hoort. Onze drukker heeft de instellingen zo gezet dat als wij iets in pdf formaat naar hem opsturen alles daarin opgenomen wordt, ook de niet-standaard lettertypes.

Nou hebben wij een lettertype gebruikt dat bij het Adobe pakket zit, maar om een of andere reden zitten daar niet de rechten bij om het in een PDF te embedden. Wij dachten dat we de volledige rechten hadden door CS2 te bezitten, maar dat schijnt dus toch niet zo te zijn. Wij vroegen ons af het nu uberhaupt wel nut heeft om dat font nu te kopen als de kans bestaat dat we dan betalen voor dezelfde rechten die we al hebben en waar de dus nog steeds niet mee kunnen drukken...

Kent iemand dit probleem? De drukker kende het probleem niet, want volgens hem zou elk font met zijn instellingen in een pdf embed moeten worden. En als het probleem bekend is, wordt het dan opgelost door het font te kopen?
    Het heeft zeker zin om de letterttype (font) te kopen. Het recht dat je nu hebt op de font is alleen voor 1 computer en mag dus niet gedeeld worden.
    Meer info kun je hier vinden.
      zaterdag 15 december 2007 @ 23:02:34 #283
    124655 DarkManta
    pi_55302795
    TIP:Dit is de beste sharpening action die ik ooit ben tegen gekomen, hij is gratis en hier te downloaden.

Voor het scherp stellen van je foto`s is dit echt een aanrader.
    pi_55303648
    quote:
    Op donderdag 13 december 2007 08:32 schreef DarkManta het volgende:

[..]

Als je uit het niets een kersttak wilt maken....
    Verzamel zoveel mogelijk voorbeelden van een kersttak.

Probeer anders naar een kersttak te kijken,probeer bijvoorbeeld vormen er in te herkennen zoals bijvoorbeeld een streep met pijltjes.
    Grijp niet meteen naar layerstyles, maar probeer met verschillende layers diepte te creëren.

Kom je er niet uit, zal ik wel een keer een tut schrijven, ben nu bezig met een andere tut namelijk.

Succes!
    nou zo goed ben ik ook weer niet met t photoshop gebeuren dus als je een ideetje hebt dan graag. Tis namelijk voor een poster van een kerstprogramma voor op de radio (lokale radio) en t liefst wil ik m maandag naar de drukker brengen... (ben zelf ook een beetje laat met reageren zie ik ) Probeer zelf ook nog wel wat al ben ik bang dat ik er niet verder mee kom...

In ieder geval thx!
      maandag 17 december 2007 @ 23:14:16 #285
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_55349368
    Ik ben op de valreep nog een kerstkaart voor iemand aan het maken,dit is de voorlopige versie:

Ik vraag me alleen af of er een snelle manier is om de sneeuwvlokken beter te blenden met de bontkraag van de baby?

bvd,

-edit-
    Nm, heb al een manier gevonden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hukkie op 18-12-2007 00:24:06 ]
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      dinsdag 18 december 2007 @ 00:47:48 #286
    177848 Ravii
    Niks is Compleet
    pi_55351543
    quote:
    Op maandag 17 december 2007 23:14 schreef Hukkie het volgende:
    Ik ben op de valreep nog een kerstkaart voor iemand aan het maken,dit is de voorlopige versie:

[ afbeelding ]

Ik vraag me alleen af of er een snelle manier is om de sneeuwvlokken beter te blenden met de bontkraag van de baby?

bvd,

-edit-
    Nm, heb al een manier gevonden.
    kon die baby niet iets groter?
      dinsdag 18 december 2007 @ 01:06:03 #287
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_55351841
    Centreren is misschien beter ja.
    DeviantArt
    pi_55352695
    Ik zou de sterretjes nog een lichte achtergrond geven

(in dit geval gedaan door een fillayer met 50% grijs toe te voegen, layerblending op overlay en de grijze layer te dodgen met een softbrush)
    pi_55356453
    pi_55357437
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 11:10 schreef tim2308 het volgende:
    Chante.. c'est noël ! http://www.adidap.com/200(...)p-christmas-brushes/
    Nice! Thnx!
    pi_55357632
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 02:14 schreef tim2308 het volgende:
    [ afbeelding ]
    (in dit geval gedaan door een fillayer met 50% grijs toe te voegen, layerblending op overlay en de grijze layer te dodgen met een softbrush)
    Dat is idd mooier, vind ik.

Daarom een verzoek voor DarkManta:

Ik heb moeite met die "Glow" effecten. Als je eens tijd en zin hebt, zou je dan een keer een tutorial daarover kunnen maken? Zoals je hier hebt gedaan -->

dinsdag 18 december 2007 @ 19:26:16 #292
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_55368650
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 02:14 schreef tim2308 het volgende:
    [ afbeelding ]
    Ja die fillayer is mooi, had al geprobeerd om de sneeuwvlokken een glow te geven, maar die slibben dan dicht omdat ze te klein zijn. Dank voor de adviezen, zal de kaart nog eens neerzetten als ie klaar is.
    DeviantArt
    pi_55378172
    Dan zet je toch in een laag onder de sneeuwvlokken een laag met softbrushes met een lage opacity?
      woensdag 19 december 2007 @ 20:33:46 #294
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_55398091
    Wat bedoel je precies met 'een laag met softbrushes'?
    DeviantArt
    pi_55399836
    Hallo, ik heb dus een plaatje waaronder ik tekst wil zetten, maar het is nogal wat tekst (23 regels) en ik wil dat mijn plaatje ook goed zichtbaar blijft zoals hier bv.

Je denkt vast, dit kan toch elke n00b, nou ik niet . Als ik nl. gewoon een blanko pagina open in PS dan is mijn pic te groot en als ik dan de px vergroot wordt mijn pic wel kleiner maar waziger. Ik wil dat het uiteindelijk een A4 met zeg maar de helft tekst en de andere helft een plaatje..wie helpt
    Toegang is geen open deur.
    pi_55412659
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 21:34 schreef SarahD. het volgende:
    Hallo, ik heb dus een plaatje waaronder ik tekst wil zetten, maar het is nogal wat tekst (23 regels) en ik wil dat mijn plaatje ook goed zichtbaar blijft zoals hier bv.

[ afbeelding ]

Je denkt vast, dit kan toch elke n00b, nou ik niet . Als ik nl. gewoon een blanko pagina open in PS dan is mijn pic te groot en als ik dan de px vergroot wordt mijn pic wel kleiner maar waziger. Ik wil dat het uiteindelijk een A4 met zeg maar de helft tekst en de andere helft een plaatje..wie helpt
    Misschien lukt het op de volgende manier:

Pic openen in PS, dan canvas vergroten naar beneden (Image --> Canvas size, ext.color kiezen), dan tekst typen en het totaal verkleinen/vergroten met Image --> Image size...
    pi_55413305
    quote:
    Op donderdag 20 december 2007 11:54 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Misschien lukt het op de volgende manier:

Pic openen in PS, dan canvas vergroten naar beneden (Image --> Canvas size, ext.color kiezen), dan tekst typen en het totaal verkleinen/vergroten met Image --> Image size...
    Jaaaaaaaaa, gelukt ty!
    Toegang is geen open deur.
    pi_55413643
    quote:
    Op donderdag 20 december 2007 12:27 schreef SarahD. het volgende:

[..]

Jaaaaaaaaa, gelukt ty!
    YW
      donderdag 20 december 2007 @ 12:48:09 #299
    124655 DarkManta
    pi_55413784
    quote:
    Op dinsdag 18 december 2007 11:59 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Dat is idd mooier, vind ik.

Daarom een verzoek voor DarkManta:

Ik heb moeite met die "Glow" effecten. Als je eens tijd en zin hebt, zou je dan een keer een tutorial daarover kunnen maken? Zoals je hier hebt gedaan -->

[ afbeelding ]
    Een hele tut hoeft er niet over, het is vrij simpel.
  • Neem een brush (kies een gewenste kleur) en geef het de vorm van je glow in een nieuwe layer.
  • Layerblending op overlay of soft light, licht een beetje aan de compositie van je foto
  • Deze layer met gaussian blur, naar wens instellen.

Hier doe je inprincipe hetzelfde als met Layersyle outerglow, alleen heb je er nu meer controle over.
    pi_55415208
    Darkmanta, weet jij iets voor deze jongen/meisje? Photoshop handgeschilderd effect
    pi_55422028
    quote:
    Op zaterdag 15 december 2007 12:55 schreef Molluck het volgende:

Kleine tip. Je kan het best printen hoor, zorg gewoon dat je je final versie van je werkstuk bewerkt. Verander alle tekst naar krommen. Hij maakt er dan onbewerkbare tekst van, maar je kan wel het resultaat als PDF versturen en het blijft schaalbaar.
    We'll keep on whispering our mantras.
    pi_55422029
    Laatste post, dus waarschijnlijk aan mij de eer om een nieuwe te maken. Linkje in een paar momenten.
    We'll keep on whispering our mantras.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')