Van:
Naar:![]()
Als iemand denkt dat dit met een 3D programma is gedaan, vat ik dat nu op als een compliment.
Maar dan moet ik je teleur stellen, dit is niet met
3D studio Max,
Maya,
Lightwave of
Blender3D, etc., etc..
Bovenstaand plaatje is gewoon in Photoshop CS3 gedaan, met een beetje handigheid heb je binnen een een uurtje - 2 uurtjes, bovenstaand resultaat.
Met Photoshop 5 kun je dit al doen.
Zelf schrijf ik de Tut in Photoshop CS3 extended en omdat er meerdere technieken uitgelegd gaan worden zal ik het in delen doen.
Om te beginnen...Maak je een ruwe schets op papier of binnen photoshop zelf.
Zo`n ruwe schets kan er zo uit zien...
![]()
Dit is nu je bijbel, om schaduwen, licht en perspectief zo realistisch mogelijk te houden.
Het is handig als je zo als mij met 2 monitoren werkt en je schets en tools op de rechter-monitor hebt en je werkblad van photoshop voor je neus.
Heb je deze luxe niet, wissel af en toe af van document en kijk naar je schets, of simpel weg kijk naar je schets op papier.
Nu kan het echte Photoshop-werk beginnen...Eerst haal je de achtergrond van je foto weg die je in een 3D cubus wilt hebben.
Dit kan weer op verschillende manieren, met
maskomg of met de
magic wand tool, etc.
De manier waarop ik het heb gedaan is met de nieuwe tool van Photoshop CS3,
Quick Selection ToolOpen je foto die je op je 3D cubus wilt hebben.
Toets
CTRL + J vervolgens toets
SHIFT + CTRL +N voor een niewe layer en vul deze met wit of een andere toepasselijke kleur.
Schuif nu de middelste layer in je
layer-window naar boven, zodat je copy van je originele foto nu boven ligt en je witte layer in het midden.
![]()
Houd de linker-muistoest ingedrukt terwijl je de middelste layer naar boven sleept.
Uiteraard kan dit ook op een andere manier, maar ik wilde je het verslepen van layers niet onthouden.
De achtergrond weghalen...Selecteer de
Quick Selection Tool of toets
W. (alleen in Photoshop CS3! )
![]()
Gebruik geen al te grote brush en selecteer, teken de achtergrond die je weg wilt hebben.
Toets nu
ALT + CTRL + D, de
feather selection-venster komt tevoorschijn en kies voor
2 pixels.
Vervolgens toets je
DEL op je toetsenbord of gewoon delete.
Voor users, met een eerdere versie van Photoshop raad ik
Layer-Masking aan.
Zie hier voor vorige tutorials, die je o.a. in de OP kunt vinden, of google naar layermasking als je niet weet hoe layermasking werkt.
Ben je hier mee klaar, selecteer je in je menu-balk
Layer ----> Flatten ImageNu is je foto 1 geheel en heb je geen layers meer...
mijn resultaat
Toets nu
CTRL + A gevolgd door
CTRL +C nu staat je selectie in je geheugen.
Open nu een nieuw document, toets
CTRL +N geef je document naam en maak een vrij hoge resolutie. Zelf heb ik
2560x2048 gebruikt.
TIP:Hoe hoger je resolutie, hoe mooier en beter je resultaten.
Let Op!: Hoe hoger je resolutie, hoe hoger krachtiger je PC / MAC zal moeten zijn.Uiteraard kun je de rekenkracht van Photoshop verdelen met meerdere computers, maar dat behandel ik nu niet.
Vul nu je achtergrond met een licht grijze kleur, zelf heb ik
# adadad gebruikt.
Toets nu
CTRL + V en je selectie wordt nu uit het geheugen in een nieuwe layer geplakt.
Houd nu
CTRL ingedrukt en klik op het icoon van je nieuwe layer met de linker-muistoets.
Dit noemen ze een
Layer-selectie en is erg handig!.
Werkt niet hetzelfde als CTRL + A!Kijk nu in je
Info-tab voor informatie over je selectie.
Me wat....?
Hier kun je zien;
welke kleur ik selecteer
de positie van mijn cursor
kleuren kwaliteit in dit geval 8-bit
grootte van het document, in dit geval 15MB (megabyte! en geen megabit! Mb)
met hoeveel MB ik momenteel werk van de 15MB, in dit geval 3,08MB
en als laatste de grootte van mijn selectie in pixels in dit geval 500x333Dat laatse willen we weten om een vierkant te krijgen en zo onze Cubus vorm te geven!
Iedereen is het met me eens, behalve de grapjassen, lolbroeken en traploljurken dat
500x333 géén vierkant is.
Eerst maken we er een
Smart-object, in je menu-balk ga je naar
Layer ---> Smart Objects ----> Convert to Smart ObjectIk ga nu niet behandelen wat je allemaal met
Smart Objects kunt doen en waarom, anders kunnen we bezig blijven.
In ieder geval willen we dat wanneer we een cubus gaan vormen dat
alle pixel-informatie bewaard, zelfs naar miniscuul verkleinen!
Daarom maken we van onze Layer een
Smart-ObjectToets nu 2x
CTRL + J, je hebt nu 4 layers. Je grijze achtergrond en 3 smart-object-layers.
Verder vormen van de cubus...Toets nu
CTRL + T voor de
Free transform, klik nu met de
rechter-muistoets en gebruik
Skew en
Warp om je kubus te vormen.
(gebruik je bijbel als hulpje

)
Is je "bijbel" te onduidelijk voor een pure cubus, maak een nieuwe layer en maak rechte lijnen met je
brush-tool als guideline (hulpje).
Voorbeeld![]()
Werk nu het geheel af totdat je je cubus hebt gevormd.
TIP:Gebruiik de lijnen om zo tot een realistich mogelijk resultaat te komen, de lijnen kun je altijd verwijderen omdat je ze op een aparte layer hebt.
Heb je geen inzicht op 3D, google naar Cube of Kubus en gebruik dat plaatje binnen je document als guideline!Heb je je Cubus nu af naar smaak, selecteer je de bovenste layer van je Cubus.
Maak een
Layergroup door in je Menu-balk naar
Layer----->New-----> Group... te gaan.
Noem je Group-layer Cubus of iets dat aangeeft dat dat je 3D-object is.
Selecteer in je
Layer-venster[b] de bovenste layer van je cubus, houd de [b]SHIFT in gedrukt en selecteer de onderste layer van je Cubus.
Ni heb je 3 layers geselecteerd en sleep deze in je
Group-layer. (zie tut eerder besproken verslepen van layers)
Like so...
Mijn resultaat Cubus...![]()
Erg dynamisch is onze Cubus nog niet, maar dat komt nog...
Werk eventueel ook met een toedoe-lijst, zoals ik het noem...

Een lijst waarop je kunt door strepen wat je nog moet doen...

In ons geval bijvoorbeeld:
Cubus
Licht (bronnen)
Shaduwen
Glas-ballen
Omni`s
Achtergrond
Lijst
Signature
Vignette- effect met kleurVoor zover dit deel van de Tutorial...
In dit deel heb je al weer veel kunnen leren, misschien wist je dingen wel of niet...
In ieder geval in het volgende delen, behandel ik weer andere zaken die resteren op onze toedoe-lijst staan.
Veel plezier met het maken van de Cubus, tot het volgende deel.
Photoshop on!
[ Bericht 0% gewijzigd door DarkManta op 25-10-2007 21:51:40 ]
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.