hahaquote:Op maandag 15 oktober 2007 21:00 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Als ik met de metro wil, wil ik gewoon door kunnen lopen en niet een of ander klote poortje tegenkomen waar ik niet door kan zonder dat hele ding te slopen![]()
Afstempelen op je OV kaartquote:Op maandag 15 oktober 2007 21:09 schreef ThE_ED het volgende:
Eerst moest je ook altijd afstempelen...
Den Haag CS -> Leidschendam-Voorburgquote:Op maandag 15 oktober 2007 21:31 schreef McKillem het volgende:
Ook ben ik erg benieuwd naar de prijzen...
Ik koop nu voor 20 euro een stippenkaart van 45 strippen. Dat is iets minder dan een euro per zone.
Ik geloof er geen ene flikker van dat ik dat ga betalen met ov chipkaart.
OV-kaart of abonnement. spuit 11quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:09 schreef ThE_ED het volgende:
Eerst moest je ook altijd afstempelen...
Of het hele systeem in 1 keer de prullenbak gooien en niet opnieuw beginnen. Scheelt ook.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:29 schreef karr-1 het volgende:
Ik snap dat getrut ook niet met die experimenten. Gewoon in 1 keer landelijk invoeren ben je van het hele gezeik af. En de meeste problemen worden veroorzaakt door mensen die het systeem niet willen snappen en alleen maar zeiken over dat het duurder is enzo
Ik las dus per toeval op RET.nl dat die afgelopen week zijn verstuurd. Dus ik controleren op studentenreisbewijs.nl of ze wel mn 2e pasfoto hadden en volgens die site hebben ze die dus niet. Terwijl ik het wel had ingeleverd. Klootzakkenquote:Op maandag 15 oktober 2007 22:20 schreef Magereheinus het volgende:
Ik heb m sindskort binnen gehad, de STUDENTEN OV Chipkaart dan, maar vind m wel handig eigenlijk
ik had mijn 2e pasfoto 2 jaar geleden ingeleverd bij de postbank, toen ik mijn OV ging afhalen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:51 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Ik las dus per toeval op RET.nl dat die afgelopen week zijn verstuurd. Dus ik controleren op studentenreisbewijs.nl of ze wel mn 2e pasfoto hadden en volgens die site hebben ze die dus niet. Terwijl ik het wel had ingeleverd. Klootzakken![]()
na zoveel jaar ontwikkelen, hebben ze nog geen zekerheid dat het allemaal goed ga lopen en dus pakken ze eerst een klein deel aan, om het te testen. Althans dat denk ik.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Wat ik ook zo debiel vind is dat het systeem zich "langzaam uitbreidt" over heel Nederland.![]()
Waarom niet gewoon een landelijke invoering, dit komt zo soft over.
Op dit moment is zwart rijden nog mogelijk ja, omdat er nog poortjes zijn die ook open gaan zonder chipkaart. Op het moment dat die er niet meer zijn, wordt het al een stuk minder makkelijk om binnen te komen. En de idioten die dan zeggen "Dan ram ik dat poortje wel open", mogen dan op het politiebureau gaan uitleggen waarom ze menen het recht te hebben om binnen te komen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Of het hele systeem in 1 keer de prullenbak gooien en niet opnieuw beginnen. Scheelt ook.
Mensen die geloven dat een honderden miljoenen kostende budsysteem het OV goedkoper gaat maken omdat zwartrijden nog steeds even goed mogelijk is.. De meeste alle problemen worden veroorzaakt door het OV-chipsysteem zelf.
Daarnaast, Nederland met zijn polders, steden maar vooral dorpen is geen Tokyo, geen Singapore en geen Hong Kong..
Precies, dat zei ik ook al. Ik snap dan ook niet waarom het afschaffen van de strippenkaart in de metro van Rotterdam per 1-10 niet door kon gaan. Omdat een kleine groep mensen het systeem niet wil snappen? Doe normaal zeg, gewoon landelijk invoeren dat ding en per direct alle andere vervoerbewijzen in de prullenbak.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Wat ik ook zo debiel vind is dat het systeem zich "langzaam uitbreidt" over heel Nederland.![]()
Waarom niet gewoon een landelijke invoering, dit komt zo soft over.
In Rotterdam zie je dat veel mensen te gebrekkig ontwikkeld zijn om het systeem te gebruiken.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Precies, dat zei ik ook al. Ik snap dan ook niet waarom het afschaffen van de strippenkaart in de metro van Rotterdam per 1-10 niet door kon gaan. Omdat een kleine groep mensen het systeem niet wil snappen? Doe normaal zeg, gewoon landelijk invoeren dat ding en per direct alle andere vervoerbewijzen in de prullenbak.
Ga je schamen!quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:22 schreef Dulk het volgende:
ik werk mee aan de invoering ervan en ben er op dit moment ook mee bezig
![]()
Exact en vanwege die paar mensen, even flink gevoed door Groen Links Rotterdam wordt het hele systeem maar in de wacht gezet. Belachelijkquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 10:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
In Rotterdam zie je dat veel mensen te gebrekkig ontwikkeld zijn om het systeem te gebruiken.
10 tot 20% duurder? Waar haal je die onzin vandaan? Op andere punten bespaar je weer geld, dus per saldo maakt het vrij weinig uit.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:55 schreef MrData het volgende:
Wat ik nou gisteren hoorde...
Ze verwachten dat door die chip-onzin 7% van de klanten het OV niet meer gaat gebruiken. Dus willen ze de prijzen met 7% verhogen om de winst gelijk te houden. Terwijl het in eerste instantie voor veel mensen al 10-20% duurder gaat worden doordat je genaaid wordt met in- en uitchecken en het per kilometer berekenen. Dat abonnement opzeggen wordt wel heel verleidelijk.
En dan die nachtrit kaartjes..3 euro per enkele rit. Kocht je voor de euro een hele strippenkaart voor.
Meen je dat?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:55 schreef MrData het volgende:
Wat ik nou gisteren hoorde...
Ze verwachten dat door die chip-onzin 7% van de klanten het OV niet meer gaat gebruiken. Dus willen ze de prijzen met 7% verhogen om de winst gelijk te houden. Terwijl het in eerste instantie voor veel mensen al 10-20% duurder gaat worden doordat je genaaid wordt met in- en uitchecken en het per kilometer berekenen. Dat abonnement opzeggen wordt wel heel verleidelijk.
En dan die nachtrit kaartjes..3 euro per enkele rit. Kocht je voor de euro een hele strippenkaart voor.
Waarom zou je? Ik zou er ook gaan werken als ze me een goede baan aanbieden.quote:
Als je dit soort roddel gaat geloven, dan is helemaal het einde zoek.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:19 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Meen je dat?
Goed systeem dan, de poltiek wilde toch juist méér mensen in het ov zien te krijgen?
idd, ik zie altijd mensen hun papieren strippenkaart voor het display van die poortjes houdenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 10:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
In Rotterdam zie je dat veel mensen te gebrekkig ontwikkeld zijn om het systeem te gebruiken.
Dat bedoel ik dus, sommige mensen zijn gewoon te stom om een simpel systeem als dit te snappen. En dan gaat het fout en dan gaan ze flippen omdat de poortjes dichtknallen. tsja dat heb je dan toch echt zelf gedaan.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:23 schreef ach het volgende:
[..]
idd, ik zie altijd mensen hun papieren strippenkaart voor het display van die poortjes houdenEn dan denken ze nog dat ze het goed doen ook omdat het poortje opengaat als ze voor die sensor gaan staan
![]()
Mja, het interesseert me eigenlijk ook niet, omdat je mij niet snel zult vinden in een voertuig van het openbaar vervoerquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:20 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als je dit soort roddel gaat geloven, dan is helemaal het einde zoek.
Ze in Rotterdam dan ook hun uiterste best om het zo onduidelijk mogelijk te maken. In plaats van gewoon al het openbaar vervoer vanaf één datum gebruik te laten maken zadelen ze de reiziger op met termen als "binnenkort" en "over enkele weken". Terwijl het iedere keer weer uitdraait op enkele maanden voordat ze eindelijk doen wat ze toezeggen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:26 schreef karr-1 het volgende:
Ik zeg niet dat het chipsysteem onfeilbaar is, maar ik durf wel te beweren dat 95% van de problemen veroorzaakt worden door mensen die niet goed opletten of niet goed lezen wat er staat en dan maar zelf iets verzinnen.
Rover heeft er iets over proberen te zeggen: http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber071001quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
10 tot 20% duurder? Waar haal je die onzin vandaan? Op andere punten bespaar je weer geld, dus per saldo maakt het vrij weinig uit.
Binnenkort zijn het allemaal chip only poortjes, dan heb je geen keuze meer.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:32 schreef jna het volgende:
Boeiend, met een studenten ov chipkaart hoef je toch niet uit te checken (tenzij het bij zo'n "chipkaart only" poortje veel rustiger is om door te lopen)
Daarom zei ik ook afschaffen die strippenkaart en meteen over de chipkaart, maar dan wel landelijk en niet stukje bij beetje. Want dan blijf je die onduidelijkheid houden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze in Rotterdam dan ook hun uiterste best om het zo onduidelijk mogelijk te maken. In plaats van gewoon al het openbaar vervoer vanaf één datum gebruik te laten maken zadelen ze de reiziger op met termen als "binnenkort" en "over enkele weken". Terwijl het iedere keer weer uitdraait op enkele maanden voordat ze eindelijk doen wat ze toezeggen.
Het hele management van de operatie om de chipkaart is ook dermate intelligent dat ze in de Rotterdamsche Metro de strippenkaart wilden weren en daarbij even waren vergeten dat het wettelijk niet eens kan.
Overigens kunnen ze wel een klein feestje vieren op 4 november, dan zijn ze exact 5 jaar bezig met kloten om de poortjes en chip werkend te krijgen.
Maar misschien komt er wel een dag, dat het allemaal probleemloos werkt. Al denk ik niet dat mijn kleinkinderen dat nog mee zullen maken.
Ten eerste staat Rover niet hoog op mijn lijstje van betrouwbare instanties. Ten tweede wordt hier alleen gesproken over mogelijke prijsverhogingen, nergens blijkt uit dat het ook echt gaat gebeuren. Stemmingmakerij kan iedereen, bewijzen is lastiger.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:40 schreef Duvel het volgende:
[..]
Rover heeft er iets over proberen te zeggen: http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber071001
Ik beweer toch ook niet dat Rover de waarheid spreekt. Iemand vraagt naar een bron, hier heb je je bron, doe er mee wat je wil.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ten eerste staat Rover niet hoog op mijn lijstje van betrouwbare instanties. Ten tweede wordt hier alleen gesproken over mogelijke prijsverhogingen, nergens blijkt uit dat het ook echt gaat gebeuren. Stemmingmakerij kan iedereen, bewijzen is lastiger.
Rover wil er idd nog wel eens naast zitten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:03 schreef Duvel het volgende:
Ik beweer toch ook niet dat Rover de waarheid spreekt. Iemand vraagt naar een bron, hier heb je je bron, doe er mee wat je wil.
dan staat het straks voor de poortjes, en dat lijkt me nog vervelender.quote:Stemmingmakerij of niet: er wordt dus wel over gesproken. Ik zou zeggen: wellicht neemt het aantal reizigers af, maar het aantal betalende reizigers blijft gelijk. Van mij mogen alle poortjes vandaag nog dicht, scheelt een hoop tuig in de metro.
Die 7% was gisteren op het nieuws (RTL dacht ik), of dat ook daadwerkelijk doorgaat weet ik niet, maar uit het gepostte bericht blijkt dat ze het overwegen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ten eerste staat Rover niet hoog op mijn lijstje van betrouwbare instanties. Ten tweede wordt hier alleen gesproken over mogelijke prijsverhogingen, nergens blijkt uit dat het ook echt gaat gebeuren. Stemmingmakerij kan iedereen, bewijzen is lastiger.
Dat vraag ik me dus af of dat gebeurd. Een organisatie als Rover roept iets in de media en meteen wordt het overal voor waar aangenomen, terwijl elk spoor van bewijs ontbreekt.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:12 schreef MrData het volgende:
maar als je gewone woon-werk verkeer 10% duurder wordt alleen door de invoering van zo'n systeem
Kijk al die toestanden van haperende automaten, mensen die niet weten hoe het werkt, ok. Maar dat het voor sommigen duurder wordt kun je niet afdoen met 'ja maar voor anderen is het goedkoper dus je komt weer in het midden uit!'.quote:Reizen met het pasje zou eerlijker worden. Soms pakten ritten goedkoper uit, maar in ongeveer de helft van de gevallen was het duurder, vooral bij langere afstanden en wanneer er moest worden overgestapt.
Het wordt niet voor anderen goedkoper, het wordt voor jou goedkoper, maar het hangt af van de trajecten die je reist. Als jij meerdere trajecten reist kom je gemiddeld op dezelfde prijs uit als nu. Als jij dag in dag uit hetzelfde traject rijd, dan kan het duurder of goedkoper worden vanwege de berekening per km ipv per zone.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:48 schreef MrData het volgende:
Dit is toch gewoon een kwestie van berekenen? Wat kost het nu, en wat kost het straks. Heeft niks met Rover te maken. Als ik via google zoek kom ik ook genoeg tegen.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1507370.ece
[..]
Kijk al die toestanden van haperende automaten, mensen die niet weten hoe het werkt, ok. Maar dat het voor sommigen duurder wordt kun je niet afdoen met 'ja maar voor anderen is het goedkoper dus je komt weer in het midden uit!'.
Die 4 euro wordt altijd afgeschreven als je in checkt als borg. Een studenten OV zal waarschijnlijk een soort abonnement worden net zoals ik nu van mijn werkgever heb. Daar staat dus geen geld op, maar een traject in mijn geval of heel NL in een studentengeval. Dan kun je dus reizen op de gestelde tijden en tegen de gestelde kosten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:51 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Stel dat je tijdens gratis reizen met een studenten-OV vergeet uit te checken, wordt er dan ook 4 euro afgeschreven steeds?
Het kan dus (tot 10%, nog afgezien die eventuele +7%) duurder worden, inderdaad. En dat is niet leukquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het wordt niet voor anderen goedkoper, het wordt voor jou goedkoper, maar het hangt af van de trajecten die je reist. Als jij meerdere trajecten reist kom je gemiddeld op dezelfde prijs uit als nu. Als jij dag in dag uit hetzelfde traject rijd, dan kan het duurder of goedkoper worden vanwege de berekening per km ipv per zone.
Tsja de wereld kan morgen ook vergaan. Als je gaat praten over alles wat er kan gebeuren, dan wordt dit een eindeloze discussie.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:07 schreef MrData het volgende:
[..]
Het kan dus (tot 10%, nog afgezien die eventuele +7%) duurder worden, inderdaad. En dat is niet leuk
Geen paniek, over een aantal ajartjes hebben we kilometerheffing door heel het land dmv kentekenlezende palen (of kastjes in de auto), dus dan is iedereen ook buiten het OV te trackenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:54 schreef worldpimber het volgende:
OV-Chipkaart ...![]()
Ik ga nooit met het OV, maar vooral zo'n ding op naam zetten en dan lekker getracked worden overal.
Yildiz, here is where you come in
Bij een abonnement wordt geen geld afgeschreven als incheckt binnen je abonnementsgebied.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die 4 euro wordt altijd afgeschreven als je in checkt als borg. Een studenten OV zal waarschijnlijk een soort abonnement worden net zoals ik nu van mijn werkgever heb. Daar staat dus geen geld op, maar een traject in mijn geval of heel NL in een studentengeval. Dan kun je dus reizen op de gestelde tijden en tegen de gestelde kosten.
Dat was de strekking van mijn verhaal, ik omschreef het alleen iets ingewikkelderquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Bij een abonnement wordt geen geld afgeschreven als incheckt binnen je abonnementsgebied.
Yo, thanks.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:54 schreef worldpimber het volgende:
OV-Chipkaart ...![]()
Ik ga nooit met het OV, maar vooral zo'n ding op naam zetten en dan lekker getracked worden overal.
Yildiz, here is where you come in
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op dit moment is zwart rijden nog mogelijk ja, omdat er nog poortjes zijn die ook open gaan zonder chipkaart. Op het moment dat die er niet meer zijn, wordt het al een stuk minder makkelijk om binnen te komen. En de idioten die dan zeggen "Dan ram ik dat poortje wel open", mogen dan op het politiebureau gaan uitleggen waarom ze menen het recht te hebben om binnen te komen.
Ik zeg niet dat het chipsysteem onfeilbaar is, maar ik durf wel te beweren dat 95% van de problemen veroorzaakt worden door mensen die niet goed opletten of niet goed lezen wat er staat en dan maar zelf iets verzinnen.
Nee hoor, geen zwartrijders, voor zover wij kunnen bedenken, want die poortjes gaan alleen open als de kaart goed is.quote:Het werkstuk over een aantal ernstige kwetsbaarheden in de OV-chipkaart waardoor men gratis kon reizen, is gisteren uitgeroepen tot de beste scriptie informatiebeveiliging van 2007, en leverde de twee auteurs tweeduizend euro op. De studenten ontdekten tijdens een beveiligingsonderzoek dat door een softwarefout in de kaartlezer van de poortjes papieren wegwerpkaarten te manipuleren en opnieuw te gebruiken zijn.
De award, die de naam draagt van de in het najaar van 2000 overleden Joop Bautz, is ingesteld door de verenigingen PvIB, ISACA, ECP.NL en NOREA. Volgens de jury was het werkstuk van Pieter Siekerman en Maurits van der Schee uitmuntend en baanbrekend.
Bron
Je mag het naief vinden, het systeem komt er toch wel en dan zullen we zien wie er gelijk heeft en wie niet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:39 schreef Yildiz het volgende:De naïviteit straalt er werkelijk waar vanaf. Dat de OV-chip nu al gehackt is maakt natuurlijk niet uit.
.
[..]
Nee hoor, geen zwartrijders, voor zover wij kunnen bedenken, want die poortjes gaan alleen open als de kaart goed is.. Dat is precies het manco. Maar ik vind het prima, die naïviteit, alleen betaal ik niet zo graag de rekening van mislukte projecten, al dan niet in financiën.
Natuurlijk. Prima. Je hebt gelijk wat betreft 'het systeem komt er toch wel', het is namelijk een zoveelste overheids-prestige project. Om diezelfde reden is de Betuwelijn ook doorgezet. No matter what, dat ding moest er komen. The sky de lege broekzak van de belastingbetaler is the limit.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 08:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je mag het naief vinden, het systeem komt er toch wel en dan zullen we zien wie er gelijk heeft en wie niet.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Prima. Je hebt gelijk wat betreft 'het systeem komt er toch wel', het is namelijk een zoveelste overheids-prestige project. Om diezelfde reden is de Betuwelijn ook doorgezet. No matter what, dat ding moest er komen. The sky de lege broekzak van de belastingbetaler is the limit.
Samenwerkingsverband met Siemens (die zo goed als volledig geïntegreerd is met de overheid, en wel alles voor elkaar kan krijgen) en andere grote bedrijven, en je krijgt dit soort gezeik. Hoge mensjes van beide partijen gaan elkaar aardig vinden en bonussen geven, en vergeten totaal waar het om gaat. Mensen vervoeren.
De motivatie om het erdoorheen te krijgen was natuurlijk een beetje ver te zoeken. Sneller werd het niet. Minder conducteurs is onwenselijk want conducteurs hebben meer een toezicht dan controlefunctie en bepaald handiger ook niet. Je moet nu immers altijd een pas bij je hebben, waarop je niet kunt zien wat je budget is. Op een strippenkaart zie je in 1 oogopslag hoeveel je nog kunt reizen, ook thuis, in de kroeg, op het werk of waar dan ook. Op de pas niet meer.
Daar moest wat op verzonnen worden, dus verzon men: 'minder zwartrijders'. Ook dat is al vanaf het begin omstreden en nu al achterhaald.
Maargoed, de betrokken ministers en bestuursleden hebben er weer een 5e huisje aan de Franse zuidkust bij, daar gaat het tenslotte om.
Ja precies, dat is ook weer zoiets. Moet je weer naar zo'n oplaadgedoe gaan om te zien of je nog naar huis kan of niet.quote:Je moet nu immers altijd een pas bij je hebben, waarop je niet kunt zien wat je budget is. Op een strippenkaart zie je in 1 oogopslag hoeveel je nog kunt reizen, ook thuis, in de kroeg, op het werk of waar dan ook. Op de pas niet meer.
Als je naar je dagelijks naar je werk/school gaat is een abonnement goedkoper. En aangezien je geen abonnement op een anonieme kaart kan zetten....quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:24 schreef Duvel het volgende:
Ze hebben toch anonieme OV-chipkaarten? Why worry?
Hoe kan iets rendabel worden door het gratis weg te geven?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:28 schreef bolletje_25 het volgende:
Openbaar vervoer zal alleen rendabel worden door het gratis te maken. Ben je ook meteen van het geouwehoer rond zwartrijden af.
Momenteel is het op Rotterdam CS vanwege die verbouwing echt ontzettend druk als je in de spits een trein uitstapt. Ik kan me niet inbeelden wat voor chaos het gaat worden als al deze personen ook nog eens één voor één door een paar van die poortjes heen moeten gaan.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben eigenlijk het meest wantrouwend tegenover de integratie bij de NS hiermee. Vooral vanwege het feit dat als je een flink druk station zoals utrecht cs hebt je in mijn optiek toch een groot probleem gaat krijgen met rijen voor de uitcheck poortjes. Dat zien we nu al op utrecht cs aan de rijen bij de roltrappen omhoog, waarbij we rekeing moeten houden dat er nog steeds veel mensen op passen.
Omdat je nu vanwege beveiliging en files vele honderden miljoenen per dag kwijt bent. Als je geen of weinig mensen in dienst heb die dat allemaal nakijken en een hoop mensen gaan voor het OV, kan het netto wel eens beter uitkomen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:35 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Hoe kan iets rendabel worden door het gratis weg te geven?
Ik denk dat het na de verbouwing ook druk zal zijn, simpelweg omdat Rotterdam een belangrijk knooppunt is op het spoor. En samen met jou vrees ik ook de chaos die het gaat veroorzaken als iedereen door die poortjes heen moet, het is nu al een gekkenhuis.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:28 schreef HansU het volgende:
[..]
Momenteel is het op Rotterdam CS vanwege die verbouwing echt ontzettend druk als je in de spits een trein uitstapt. Ik kan me niet inbeelden wat voor chaos het gaat worden als al deze personen ook nog eens één voor één door een paar van die poortjes heen moeten gaan.
De NS lijdt volgens jou op dit moment ernstige verliezen en door dit systeem straks iets minder verlies, maar nogsteeds enorm veel verlies?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:35 schreef Yildiz het volgende:
Omdat je nu vanwege beveiliging en files vele honderden miljoenen per dag kwijt bent. Als je geen of weinig mensen in dienst heb die dat allemaal nakijken en een hoop mensen gaan voor het OV, kan het netto wel eens beter uitkomen.
Wat ik ervan begrepen heb is dat de ns er nog niet helemaal uit is hoe ze het gaan invoeren.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:58 schreef Geqxon het volgende:
Kan ik dan gratis reizen? Of werken de poortjes per perron?
Aj aj.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrepen heb is dat de ns er nog niet helemaal uit is hoe ze het gaan invoeren.
In Leiden wou men het bij de ingangen van het station doen, maar de doorgang die een tunnel is wordt ook door veel voetgangers gebruikt en die zouden er dan niet meer door kunen lopen en zodeonde zouden de winkels in de onderdoorgang veel omzet gaan mislopen. Daarover was al een rel.
Als jij nu een treinkaartje koopt betaal je slechts 1/4 van de kosten voor de NS. De rest moet er door de overheid bij worden gelegd. Kaartverkoop is nooit rendabel geweest, maar wel een groot struikelblok voor veel mensen die even snel met de trein / bus willen reizen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:02 schreef Dipkip het volgende:
[..]
De NS lijdt volgens jou op dit moment ernstige verliezen en door dit systeem straks iets minder verlies, maar nogsteeds enorm veel verlies?![]()
Parijs daar was ik afgelopen weekend nog, dat 1 tarief (1.5 euro) is ook alleen in het centrum. Maar wel goed om te zien dat ze daar nog wel met zones zijn blijven wekren en wij in nederland meoten weer moeilijk gaan doen en per kilometer de prijs gaan berekenen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:10 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Aj aj.
Wat ik in Parijs zag, waar ze voor alle metro-ritten één tarief hadden, was dat zwervers in de ochtend een kaartje kochtte. Vervolgens gingen ze op elk station bedelen, en keerde ze 's avonds weer terug naar het beginstation. Een dergelijke situatie zie ik hier dan ook al snel gebeuren, al dan niet met zwervers.
Maar 't werkt natuurlijk nog steeds.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar moest wat op verzonnen worden, dus verzon men: 'minder zwartrijders'. Ook dat is al vanaf het begin omstreden en nu al achterhaald.
[..]
Verkeer en Waterstaatquote:[..] Denk bijvoorbeeld aan toegangspoortjes op metro- en treinstations die zwartrijden kunnen voorkomen. Deze toegangspoortjes kunnen bovendien agressie en overlast op perrons en in treinstellen verminderen. [..]
En ook geen New York City.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarnaast, Nederland met zijn polders, steden maar vooral dorpen is geen Tokyo, geen Singapore en geen Hong Kong..
Maar dan krijgen ze in plaats van 1/4 niets, hoe kan dat de situatie beter maken? Zijn die kaartjesautomaten op het station meer dan 1/4 van de totale kosten van de NS?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:56 schreef bolletje_25 het volgende:
Als jij nu een treinkaartje koopt betaal je slechts 1/4 van de kosten voor de NS. De rest moet er door de overheid bij worden gelegd. Kaartverkoop is nooit rendabel geweest, maar wel een groot struikelblok voor veel mensen die even snel met de trein / bus willen reizen.
Zo dan kunnen we nog wel weer 2 jaar langer wachten totad we echt hier over moeten gaan klagenquote:'NS vraagt uitstel voor OV-chipkaart'
Uitgegeven: 1 november 2007 07:33
Laatst gewijzigd: 1 november 2007 07:34
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen willen uitstel voor de OV-chipkaart op het spoor. De NS staat op het punt dat ingrijpende besluit aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat mee te delen, schrijft de Telegraaf. Er wordt niet toegelicht wat de reden is. De geplande invoerdatum is 1 januari 2009.
De vertraging zou een forse tegenslag zijn voor staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie), schrijft de krant, omdat alle vervoerders harde afspraken hadden gemaakt over de ingangsdatum.
De bus-, tram- en metrovervoerders zouden bang zijn dat de acceptatie van de klant fors vermindert als de kaart niet overal tegelijk wordt ingevoerd. De OV-chipkaart moet een vervoersbewijs worden voor alle bussen, trams, metro's en treinen in Nederland.
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:26 schreef Henno het volgende:
Wat ik me afvraag: hoe kan ik straks met de OV-chipkaart aan m'n baas m'n reiskosten declareren met als het even kan een fysiek bewijs? Een gebruikt (strippen)kaartje in leveren is er niet meer bij. Uitleesapparaatje voor de baas? Of (wat ik een tijd terug volgens mij hoorde) een uitdraai van een oplaadpunt? Kan dan ook exact worden opgevraagd van welke locatie naar welke locatie ik wanneer ben gereisd voor hoeveel geld? Hoe sterk is dat bewijs, echtheid, na te maken, etc... etc.
Nu is het simpel, je dumpt je gebruikte trein en strippenkaarten bij de persoon neer die je moet terugbetalen, et voila.
Maar misschien hebben ze daar wel aan gedacht
(bij een baas gaan werken die alles op goed vertrouwen accepteert is ook een optie natuurlijk)
Erg jammer, ik hoop dat hier tegen op getreden wordt zodat de invoerdatum overal gelijk blijft. Het invoeren had natuurlijk allang gebeurd moeten zijn, maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo dan kunnen we nog wel weer 2 jaar langer wachten totad we echt hier over moeten gaan klagen
Plus de bonnetjes van het opladen zelf.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.
Is dat gratis?quote:Op donderdag 1 november 2007 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.
Yep kost je geen cent, alleen een tripje naar de automaat.quote:
Die ook ja, al weet ik niet helemaal zeker of daar ook opstaat waar je naar toe gaat enzo.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
Plus de bonnetjes van het opladen zelf.
nee dat niet, maar gelukkig is mijn baas niet zo'n zeikerd dat hij over die 90 cent zou vallen die het kost als je een keer prive met de metro gaat.quote:Op donderdag 1 november 2007 09:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die ook ja, al weet ik niet helemaal zeker of daar ook opstaat waar je naar toe gaat enzo.
Ja je weet maar nooitquote:Op donderdag 1 november 2007 09:27 schreef Friday12 het volgende:
[..]
waarom zou je moeten betalen voor een bonnetje![]()
maar met de NS enz weet je het ook nooit
je krijgt em thuisgestuurdquote:Op zaterdag 3 november 2007 17:18 schreef Agiath het volgende:
Ik kan em ophalen
uhhhh.. neequote:
voor je gewone ov kaart is dat. (2008)quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:26 schreef Agiath het volgende:
[..]
uhhhh.. nee
Ik heb net een afhaalbewijs gekregen
Ik ook, maar dat is alleen voor m'n gewone OV. De chipkaart krijg ik thuisgestuurd.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:26 schreef Agiath het volgende:
[..]
uhhhh.. nee
Ik heb net een afhaalbewijs gekregen
Oh, ik had het nog niet goed doorgelezenquote:Op zaterdag 3 november 2007 17:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
voor je gewone ov kaart is dat. (2008)
Ja hier dus hetzelfde. Heb een 2e pasfoto ingeleverd en ze schijnen hem niet te hebben... Kan ik weer nieuwe laten maken.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:17 schreef Crazykill het volgende:
Je moet ff op www.studentenreisbewijs.nl die check doen of ze je foto wel hebben.
Ik heb dit jaar gewoon een 2e pasfoto ingeleverd toen ik em ging ophalen maar volgens die site hebben ze em niet :/
En anders moet je stempelen - What's the difference?quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:00 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Rot toch op met je kut kaartIn en uit checken
Ik wil gewoon instappen en gaan zitten en als ik er uit wil ram ik op de stopknop en wil ik niet eerst uitchecken
![]()
Hoeft ook niet. Als je gewoon doorloopt alsof het ding er niet staat gaat het vanzelf open. Weliswaar luid protesterend, maar dat mag de pret niet drukken imo.quote:Als ik met de metro wil, wil ik gewoon door kunnen lopen en niet een of ander klote poortje tegenkomen waar ik niet door kan zonder dat hele ding te slopen
Het idee sta ik positief tegenover, het is allemaal een stuk makkelijker. Niet de hele tijd strippenkaarten of kaartjes hoeven kopen, niet uitzoeken hoeveel zones je reist en stempelen etc. Het nadeel is alleen dat die apparatuur nog niet echt betrouwbaar is, dus je moet het wel goed in de gaten houden allemaal.quote:Jaa vooruitgang, geen strippenkaarten meerLeuk zeg
![]()
Het is feitelijk duurder.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:29 schreef karr-1 het volgende:
Ik snap dat getrut ook niet met die experimenten. Gewoon in 1 keer landelijk invoeren ben je van het hele gezeik af. En de meeste problemen worden veroorzaakt door mensen die het systeem niet willen snappen en alleen maar zeiken over dat het duurder is enzo
Sorry maar dit is wel heel erg kort door de bochtquote:Op vrijdag 9 januari 2009 06:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
OV chipkaartIk heb gewoon een OV zoals het hoort
Mensen die niet gratis kunnen reizen en met het OV gaan
Is het niet mogelijk om de NS jaarkaart als chipkaart te gebruiken?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:52 schreef karr-1 het volgende:
Het leuke is nu dat ik een NS jaarkaart heb via mjin werk, maar dat niemand me kan vertellen hoe ik nu na 29 januari met de metro moet gaan reizen in Rotterdam. Voorheen zat dat op mijn NS kaart erbij, tegenwoordig niet meer. Iemand enig idee?
Ik heb zelf een voordeeluren kaart van de NS die gecombineerd gaat met mijn OV Chip.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:52 schreef karr-1 het volgende:
Het leuke is nu dat ik een NS jaarkaart heb via mjin werk, maar dat niemand me kan vertellen hoe ik nu na 29 januari met de metro moet gaan reizen in Rotterdam. Voorheen zat dat op mijn NS kaart erbij, tegenwoordig niet meer. Iemand enig idee?
Geen idee nog niet geprobeerd eigenlijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om de NS jaarkaart als chipkaart te gebruiken?
Ik heb zo'n jaarkaart die voor heel NL geldig is, dus niet alleen voor een bepaald traject. Voorheen had ik wel een trajectkaart en daar kreeg ik op een bepaald moment een nieuwe inclusief Chip, maar die had ook extra zones voor de metro, bus etc.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:59 schreef Superfast het volgende:
[..]
Ik heb zelf een voordeeluren kaart van de NS die gecombineerd gaat met mijn OV Chip.
Volgens mij kun je je jaarkaart laten overzetten op een OV chipkaart dan ben je van het gezeik af.
Anders een losse OV chip aanvragen .
Maar als je normaal gesproken ook gratis met de metro kan dan lijkt het me dat dat laatste geen optie is,
What's the difference? In het andere geval moest je losse strippenkaarten declareren..quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb zo'n jaarkaart die voor heel NL geldig is, dus niet alleen voor een bepaald traject. Voorheen had ik wel een trajectkaart en daar kreeg ik op een bepaald moment een nieuwe inclusief Chip, maar die had ook extra zones voor de metro, bus etc.
Mijn huidige jaarkaart is alleen geldig in de trein en niet in andere vormen van OV. Ik vrees dus dat ik een losse OV chip kaart zal moeten nemen en dan achteraf gaan declareren bij de baas of zo. Pfffff wat een gedoe.
dit jaar hoefde ik niet eens in te leverenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:29 schreef Renesite het volgende:
Ik hád al 2 foto's ingeleverd!
Wanneer krijg ik dan die ov-chipkaart!
Daar heb je ook weer gelijk in.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
What's the difference? In het andere geval moest je losse strippenkaarten declareren..
Ik, al 2 jaar geleden ongeveerquote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:09 schreef Friday12 het volgende:
wie heeft al ov chipkaart gekregen naast zijn gewone ov kaart
Dan heb je geen geldig vervoersbewijs wanneer de conducteur komt checken, wat in veel trams standaard gebeurt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:51 schreef Lakitu het volgende:
Het kan ook al in de trams hier. Maar wat ik me nou afvraag: wat als je in de tram incheckt, daarna gelijk weer uitcheckt en rustig gaat zitten?
Dan rij je dus zwart en ben je de lul. En volgens mij kan dat ook niet, inchecken en uitchecken aan dezelfde paal of binnen zoveel minuten geloof ik.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:51 schreef Lakitu het volgende:
Het kan ook al in de trams hier. Maar wat ik me nou afvraag: wat als je in de tram incheckt, daarna gelijk weer uitcheckt en rustig gaat zitten?
Eh, nee.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan heb je geen geldig vervoersbewijs wanneer de conducteur komt checken, wat in veel trams standaard gebeurt.
Zwartrijden boeit me geen ene fuck.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan rij je dus zwart en ben je de lul. En volgens mij kan dat ook niet, inchecken en uitchecken aan dezelfde paal of binnen zoveel minuten geloof ik.
Als ik de tram naar het centrum pak word ik altijd gecontroleerd. Op die tram gaat standaard een conducteur mee waar je ook eventueel kaartjes kunt kopen als je geen geldig vervoersbewijs hebt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:05 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Eh, nee.Laatste conducteur die ik ooit in de tram heb gezien, was ongeveer 5/6 jaar geleden.
Oh ja, dom. Ik zei conducteur maar ik bedoelde niet dat mannetje achterin de tram, maar die mannetjes die binnen komen stappen om vervolgens iedereen te controleren.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ik de tram naar het centrum pak word ik altijd gecontroleerd. Op die tram gaat standaard een conducteur mee waar je ook eventueel kaartjes kunt kopen als je geen geldig vervoersbewijs hebt.
Mensen als jij maken het OV duurder en onveiliger. Ik hoop dat je eens flink gepakt wordt.quote:
Dat ziet de conducteur/bestuurder toch? Ik kan moeilijk door iedereen heen lopen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:19 schreef jna het volgende:
[..]
Waarom neem je dan uberhaupt de moeite om in te checken
Boehoehoe.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:20 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Mensen als jij maken het OV duurder en onveiliger. Ik hoop dat je eens flink gepakt wordt.
Hoe kan die man of vrouw nou zien of alle mensen bij alle deuren met hun pasje langs dat ding gaan. Ik denk dat je meer opvalt als je daarna meteen weer uitcheckt bij een ander ding.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:20 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Dat ziet de conducteur/bestuurder toch? Ik kan moeilijk door iedereen heen lopen.
Dat kan overigens wel, maar je bent inderdaad de lul als ze je controleren.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan rij je dus zwart en ben je de lul. En volgens mij kan dat ook niet, inchecken en uitchecken aan dezelfde paal of binnen zoveel minuten geloof ik.
Ohw, de vliegende brigades.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:11 schreef Lakitu het volgende:
[..]
Oh ja, dom. Ik zei conducteur maar ik bedoelde niet dat mannetje achterin de tram, maar die mannetjes die binnen komen stappen om vervolgens iedereen te controleren.
Grote jongen... Nieuw woord geleerd.....quote:
Je hebt 'm via werk?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik heb zo'n jaarkaart die voor heel NL geldig is, dus niet alleen voor een bepaald traject. Voorheen had ik wel een trajectkaart en daar kreeg ik op een bepaald moment een nieuwe inclusief Chip, maar die had ook extra zones voor de metro, bus etc.
Mijn huidige jaarkaart is alleen geldig in de trein en niet in andere vormen van OV. Ik vrees dus dat ik een losse OV chip kaart zal moeten nemen en dan achteraf gaan declareren bij de baas of zo. Pfffff wat een gedoe.
Dat laatste ben ik met je eens, maar de baas heeft anders besloten. En aangezien ik op verschillende plaatsen in het land werk schijnt het makkelijker te zijn om het zo te doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 04:13 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Je hebt 'm via werk?
Dan kan je altijd een saldo op je kaart zetten waarmee je bus kan gebruiken, enige lastige is dat je dan bonnetjes moet bewaren etc. Je hebt geen losse chipkaart nodig enkel voor de rest van het OV.
Al met al is het wel handiger om een OV jaarkaart te nemen ipv een NS-jaarkaart, maar goed.
Makkelijker om een losse chipkaart te nemen (naast je NS jaarkaart) en daar een saldo opzetten?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:01 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens, maar de baas heeft anders besloten. En aangezien ik op verschillende plaatsen in het land werk schijnt het makkelijker te zijn om het zo te doen.
Makkelijker dan een OV kaart nemen. Voorheen had ik een andere baan en werkte ik op slechts 1 locatie en had dus ook een kaart voor dat traject inclusief metro. Vanwege nieuwe baan kom ik nu ook regelmatig op andere vestigingen en was het makkelijker om een NS jaar kaart te nemen en de metro gewoon met te declareren strippenkaarten te doen. Maar aangezien Rotterdam per eind deze maand de strippenkaart niet meer gebruikt moet ik dus nu iets anders verzinnen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:06 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Makkelijker om een losse chipkaart te nemen (naast je NS jaarkaart) en daar een saldo opzetten?
Of makkelijker dan een OV-kaart nemen?
Je hebt die kaart vía je werkgever dus begrijp ik.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:08 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Makkelijker dan een OV kaart nemen. Voorheen had ik een andere baan en werkte ik op slechts 1 locatie en had dus ook een kaart voor dat traject inclusief metro. Vanwege nieuwe baan kom ik nu ook regelmatig op andere vestigingen en was het makkelijker om een NS jaar kaart te nemen en de metro gewoon met te declareren strippenkaarten te doen. Maar aangezien Rotterdam per eind deze maand de strippenkaart niet meer gebruikt moet ik dus nu iets anders verzinnen.
Ja via de werkgever en ja dat nummer staat er.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 14:24 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Je hebt die kaart vía je werkgever dus begrijp ik.
Staat er rechts onderaan de kaart een nummer dat begint met 3528 0104?
Nou ben ik er nog niet helemaal uit of je een losse chipkaart wilt kopen voor die metro of niet...quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja via de werkgever en ja dat nummer staat er.
Ah oke ga ik dat eens proberen, thanx voor de info.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:28 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Nou ben ik er nog niet helemaal uit of je een losse chipkaart wilt kopen voor die metro of niet...
Maar je hebt in ieder geval een NS kaart met chip erop; je kan daar ook gewoon saldo opzetten.
Geen dank.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ah oke ga ik dat eens proberen, thanx voor de info.
Top, ik ben weer helemaal gerustgesteld.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:46 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Geen dank.
Wat je wel moet doen is de bonnetjes bewaren, er is voor werkgevers niet een geautomatiseerd systeem waarmee ze uit kunnen lezen wie er hoeveel geld op z'n chipkaart zet en gebruikt voor trams etc.
Overigens hoef je er niet bang voor te zijn dat je als je geld op je chipkaart zet, dat je zelf gaat betalen om stations in R'dam op te kunnen, hiervoor heb je al een reisrecht op je kaart staan.
Het feit dat het een NS kaart is maakt dat je hier niet voor gaat betalen met 1 en dezelfde kaart.
Korte info:
Voor je kaart is bij NS een contract aangemaakt (is voor iedere kaart via elke werkgever).
Daarin staan je chipkaart (de pas zelf dus) en het reisrecht; in jouw geval NS-jaarkaart.
Dit wordt door de poortjes gezien als saldo voor stations zodat je overal gewoon naar binnen kunt zonder daar extra voor te hoeven betalen.
Nou, nou, wat eerlijk. Voortaan betalen voor alle idiote omwegen die bussen maken, joepie.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:54 schreef karr-1 het volgende:
Dit systeem is dus gewoon eerlijker dan de strippenkaart, afschaffen dat ding en wel meteen.
Net alsof er overal poortjes komen te staan.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op dit moment is zwart rijden nog mogelijk ja, omdat er nog poortjes zijn die ook open gaan zonder chipkaart.
Dat dat maar één handeling is?quote:Op zaterdag 3 november 2007 22:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
En anders moet je stempelen - What's the difference?
Nee hoor, dat kan niet. RET-abonnementen kunnen niet op een NS-chipkaart en NS-abonnementen niet op een RET-chipkaart.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 08:59 schreef Superfast het volgende:
[..]
Ik heb zelf een voordeeluren kaart van de NS die gecombineerd gaat met mijn OV Chip.
Volgens mij kun je je jaarkaart laten overzetten op een OV chipkaart dan ben je van het gezeik af.
Maar zakkenrollers komen niet meer op het station door die poortjes..! Oow wacht..quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat dat maar één handeling is?
In- en uitchecken is twee handelingen, dus überhaupt meer werk. En dat is dan zonder overstappen. 1 overstap is 4 handelingen, 2 keer overstappen is 6 handelingen etcetera.
Bovendien is het natuurlijk heel verstandig om iedere keer je portemonnee tevoorschijn te halen bij punten waar veel mensen in- en uitstappen. Lekker veilig, wordt ie niet meteen uit je handen gegrist, dan kunnen zakkenrollers alsnog heel goed zien waar je dat ding verstopt.
Helaas voor jou kan dat dus wel, aangezien ik dat in het verleden al gehad heb. Ik had een trajectkaart voor de trein en daar zat mijn RET abonnement gewoon bij op, werkte feilloos.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:18 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, dat kan niet. RET-abonnementen kunnen niet op een NS-chipkaart en NS-abonnementen niet op een RET-chipkaart.
Sinds wanneer maakt een bus een omweg? En als ze dat al doen, hoe vaak denk je dat dat voorkomt?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:02 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nou, nou, wat eerlijk. Voortaan betalen voor alle idiote omwegen die bussen maken, joepie.
Hoeveel tijd heb je dan nodig om over te stappen? Overstappen is volgens mij ruim binnen die 35 minuten te doen.quote:Bovendien kun je niet meer terug met dezelfde strippen, ping ping, en wordt de overstaptijd teruggebracht naar een schandalige 35 minuten. Flink kassa hoor, al die extra startkosten door vertragingen en dergelijke.
Jij hebt duidelijk de informatie niet goed gelezen. Starttarief is slechts 1 malig.quote:Ah, en dan heb je ook nog natuurlijk dat er steeds meer ov-bedrijfjes zijn in Nederland. Kun je nu nog met een strippenkaart of treinkaartje direct overstappen op de andere vervoerder zonder extra kosten, straks mag je bij ieder apart bedrijfje weer het starttarief dokken.
Vandaar dat ik in een dorp woon met een heel klein kutstation en ze daar al begonnen zijn met het plaatsen van poortenquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Net alsof er overal poortjes komen te staan.Dat blijft beperkt tot de grote stations, voor de rest worden dat palen.
Nou nou je mocht eens moe worden zeg.... En hoeveel overstappen maak jij in je dagelijkse reizen?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat dat maar één handeling is?
In- en uitchecken is twee handelingen, dus überhaupt meer werk. En dat is dan zonder overstappen. 1 overstap is 4 handelingen, 2 keer overstappen is 6 handelingen etcetera.
quote:Bovendien is het natuurlijk heel verstandig om iedere keer je portemonnee tevoorschijn te halen bij punten waar veel mensen in- en uitstappen. Lekker veilig, wordt ie niet meteen uit je handen gegrist, dan kunnen zakkenrollers alsnog heel goed zien waar je dat ding verstopt.
Hier staat lekker wel een paaltjequote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vandaar dat ik in een dorp woon met een heel klein kutstation en ze daar al begonnen zijn met het plaatsen van poorten
De NS weigert toch echt pertinent mijn voordeelurenabonnement op de RET-kaart te laden. Dat betekent dus dat ik een van de twee de deur uit moet doen, of een tweede portemonnee moet aanschaffen, anders wordt er iedere keer van beide kaarten iets afgeschreven.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou kan dat dus wel, aangezien ik dat in het verleden al gehad heb. Ik had een trajectkaart voor de trein en daar zat mijn RET abonnement gewoon bij op, werkte feilloos.
Ehm, altijd?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Sinds wanneer maakt een bus een omweg? En als ze dat al doen, hoe vaak denk je dat dat voorkomt?
[..]
quote:Hoeveel tijd heb je dan nodig om over te stappen? Overstappen is volgens mij ruim binnen die 35 minuten te doen.
[..]
quote:Jij hebt duidelijk de informatie niet goed gelezen. Starttarief is slechts 1 malig.
Ov-chipkaart.nlquote:Naast een kilometertarief betaalt u in het stads- en streekvervoer bij elke reis een vaste voet. Als u binnen 35 minuten terugreist, hoeft u deze vaste voet maar een keer te betalen.
Dus als je met de trein van Groningen naar Maastricht wil, enkele reis nog maar, dan heb je al onvoldoende saldo.quote:Het maximale saldo is ¤ 30,00
Het gaat helemaal niet om moe worden, het gaat om het principe. Je wordt lekker gemaakt met de theorie dat het allemaal zoveel makkelijker wordt, terwijl het in werkelijkheid simpelweg meer werk is.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nou nou je mocht eens moe worden zeg.... En hoeveel overstappen maak jij in je dagelijkse reizen?
[..]
Tuurlijk joh, want zakkenrollen in het openbaar vervoer komt natuurlijk nooit voor.quote:Bijzonder rijke fantasie hebben sommige mensen, heb je al aan een filmscript gedacht? Je kunt je portemonnee ook gewoon vasthouden natuurlijk.
Als ik van den haag naar, zeg, een straat in enschede wil, dan gebruik ik dus: Tram, trein, bus.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Sinds wanneer maakt een bus een omweg? En als ze dat al doen, hoe vaak denk je dat dat voorkomt?
[..]
Hoeveel tijd heb je dan nodig om over te stappen? Overstappen is volgens mij ruim binnen die 35 minuten te doen.
[..]
Jij hebt duidelijk de informatie niet goed gelezen. Starttarief is slechts 1 malig.
De uitzondering bevestigt de regel.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 23:28 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vandaar dat ik in een dorp woon met een heel klein kutstation en ze daar al begonnen zijn met het plaatsen van poorten
Het is toch echt andersom hoorquote:Op zondag 11 januari 2009 01:24 schreef Zelva het volgende:
[..]
De NS weigert toch echt pertinent mijn voordeelurenabonnement op de RET-kaart te laden. Dat betekent dus dat ik een van de twee de deur uit moet doen, of een tweede portemonnee moet aanschaffen, anders wordt er iedere keer van beide kaarten iets afgeschreven.
quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:59 schreef Barachem het volgende:
In Tokyo werkt dat met de SuiCa kaart hartstikke prima.
Op een glitch en een keer eigen dommigheid na heb ik nergens problemen met die kaart gehad.
Alleen zijn het hier te NL zulke prutsers, zowel de vervoerders als de klanten dat het helaas te vaak jammerlijk misgaat.
Allemaal prutsers bij het OV, vervoerders en passagiers.
quote:Op zondag 11 januari 2009 03:45 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Het is toch echt andersom hoor
de RET is zo eigenwijs geweest om een eigen soort chipkaart te gebruiken terwijl al het andere vervoer gewoon de normale chipkaart gebruikt.
Ik heb in ene een dubbel abonnement erop staan en die 2e is geldig vanaf het jaar 1800quote:Reisproducten
Product Status Prijs
Vraag uw OV-bedrijf Actief -
Sterwaarde 5 zones
Geldig van 08-01-2009 t/m 07-02-2009
Vraag uw OV-bedrijf Actief -
Sterwaarde 5 zones
Geldig van 01-01-1800 t/m 07-02-2009
Bron: http://www.ov-chipkaart.n(...)athetmetmijnprivacy/quote:Is mijn privacy gewaarborgd?
Als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft zijn bij TLS uw naam, adres, woonplaats, kaartnummer en eventueel andere contactgegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres en bankrekeningnummer bekend. Wanneer u gebruik maakt van de OV-chipkaart zijn uw transactiegegevens zoals check-in, check-out en oplaadtransacties eveneens bekend bij TLS.
Als u een persoonsgebonden product (zoals een abonnement) heeft afgenomen bij een OV-bedrijf dan beschikt dit OV-bedrijf ook over deze gegevens, en gegevens over uw reizen die u bij dit OV-bedrijf heeft gemaakt.
Als u meer wilt weten over uw gegevens en privacy kunt u de folder raadplegen: De OV-chipkaart en uw persoonsgegevens.
Faalhaasquote:Op maandag 15 oktober 2007 21:22 schreef Dulk het volgende:
ik werk mee aan de invoering ervan en ben er op dit moment ook mee bezig
![]()
Dat blijven inderdaad pareltjes, heerlijk.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:17 schreef Q. het volgende:
Frans M. is een één-persoonstestteam en doet regelmatig verslag van het niet werken van dit systeem:
http://www.fransmensonides.nl/chip1.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip2.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip3.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip4.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip5.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip6.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip7.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip8.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip9.htm
http://www.fransmensonides.nl/chip10.htm
Interessant leesvoer.
Je bedoelt 1 januari dusquote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Q. het volgende:
Ik schop dit topic vast omhoog voor als je op 29 januari in de Rotterdamse metro alleen nog maar met dat onding kan betalen.
Ik heb het ff nagekeken en je hebt idd gelijk.quote:
Ik heb ALTIJD gelijk!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 07:28 schreef Superfast het volgende:
[..]
Ik heb het ff nagekeken en je hebt idd gelijk.
Door een fout in het systeem heb ik lange tijd 4203,78 in de min gestaan, heb ik later toch maar laten corrigeren toen m'n opwaardeersaldo het min-bedrag enkel verlaagde.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 07:28 schreef Superfast het volgende:
[..]
Ik sta nu gewoon 4 euro in de min op mijn chipkaart lekker geloofwaardig allemaal
Wat een mooi betrouwbaar systeem is het toch ook. Maar goed dat je niet automatisch opwaarderen hard op je kaart.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 08:26 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Door een fout in het systeem heb ik lange tijd 4203,78 in de min gestaan, heb ik later toch maar laten corrigeren toen m'n opwaardeersaldo het min-bedrag enkel verlaagde.
Techinsch foutje zullen we maar zeggen.
Wat denk je dat ze gaan verdienen aan die 4 euro borg die niet goed teruggestort wordt door falende brakke apparatuur steeds?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 08:43 schreef Yildiz het volgende:
Hoeveel rente zouden die gasten daarvan trekken? Gewoon bij elke kaart 'per ongeluk' gemiddeld 10 euro in de min staan, meer dan 1 miljoen kaartjes verkocht.
Kassa.
quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie HAR 2009.
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
En dat gebeurt niet als je met een legale kaart reist?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:19 schreef trifko het volgende:
[..]
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:54 schreef karr-1 het volgende:
Prijsverschillen zijn minimaal omdat je nu gaat betalen per kilometer ipv per zone. Een zone in de stad is kleiner dan een zone buiten de stad, zodat het per saldo vrijwel gelijk is.
Dit systeem is dus gewoon eerlijker dan de strippenkaart, afschaffen dat ding en wel meteen.
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
Dr overheen nog welquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
Via die console waar de lezer in zitquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Springze
fapfapfapquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
Springze
He weer andere cijfertejs van de ret.quote:'Een op drie reizigers gebruikt ov-chipkaart'
Uitgegeven: 13 januari 2009 11:41
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 13:05
ROTTERDAM - Twee weken voor de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro, gebruikt ongeveer 35 procent van de reizigers de ov-chipkaart. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van vervoerder RET.
In december lag dat percentage ook rond de 35. In januari krijgen Rotterdamse studenten een jaarkaart met ov-chipkaart.
Volgens de RET komt het aantal reizigers dat de ov-chipkaart gebruikt op 55 procent.
''We merken dat steeds meer mensen een kaart aanvragen. Maar voor wat het betreft het gebruik moeten we nog wel een slag maken. We zijn er echter nog gerust op dat dat gaat gebeuren'', aldus een woordvoerster.
Dan mag je je meteen aanmelden bij de Olympische spelen volgens mij, een nieuw wereldrecord hoogspringen is in de maak.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:27 schreef Q. het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.
Nounou, wel 35% terwijl je op de metrostations al geen strippenkaarten meer kan kopen. Gaat lekker. Ik ga gewoon de 29e vrij nemen en lekker op wat metrostations de ramptourist spelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He weer andere cijfertejs van de ret.
Als ik zo wat over de steekproeven op allerlei websites lees dan word ik niet heel erg vrolijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
heel lieve reactie van je, maar FOUT
de anonieme wegwerpchipkaart kun je één op één kopiëren, elke keer als je reist kopieer je vanaf één (steeds dezelfde) originele wegwerpchip naar een lege RFID-chipkaart zodat je de kopie 'op' gebruikt als je reist, daarna reset je hem en zet je er weer dezelfde gegevens van de wegwerpkaart op
het gebruik van de wegwerpchip wordt niet gecontroleerd of bijgehouden, dus je kunt zonder risico rondreizen, omdat er nergens geregistreerd wordt of een kaart vaker gebruikt wordt...
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute, but wrong again. Saldo staat niet op de kaart maar centraal. Je kan bijv. ook met automatisch incasso je kaart maandelijks of bij het bereiken van saldo X op laten waarderen. Anonieme kaarten kunnen dit wel niet, maar ook deze kaarten melden zich op de normale manier aan en af.
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:58 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog niet mogelijk het saldo op de anonieme kaart aan te passen (dus de kaart te hacken en er meer saldo op zetten), alleen kopiëren van de kaart is een mogelijkheid. H
Huup huup huup barba truuk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:01 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.
Hoe meer een systeem moet kunnen, hoe kleiner de kans is dat ook maar één onderdeel werkt. De OV Chipkaart is daar een prachtig voorbeeld van. De uitgangspunten voor dat ding zijn al helemaal verkeerd. Een landelijke uitrol gaat echt nooit gebeuren. Voor het treinvervoer is de toegevoegde waarde al helemaal nul, alleen voor de metro heeft hij toegevoegde waarde EN kan hij, door de vaste poortjes, werken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Huup huup huup barba truuk.![]()
Dat is ook het grote manco aan die kaart dat ie alles moet kunnen voor onze versplinterde vervoersystemen. Dat gaat ook zijn achilles hiel worden, maar er zijn hier mensen die nog steeds er heilig van overtuigd zijn dat dit systeem geheel probleemloos zal gaan functioneren.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:17 schreef stroke het volgende:
Waarkan je die ov wegwerp kaart kopen!?
om er nu steeds 10 tegelijk ergens moeten te kopen!? zijn het net als die uur net kaartjes uit een apperaat te halen?
quote:De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Ja, dat kan natuurlijk niet meer. Er is geen enkele manier waarop de OV-chipkaart kan communiceren met een andere ov-chipkaart om op die kaart de korting te doen gelden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 05:48 schreef nachtdier2 het volgende:
Even een andere vraaag, betreffende dat kut-chip-ding... Nachtdier2 is er dus niet blij mee.
Hoe zit het met korting reizen? Als ik met iemand meereis met OV, mag ik met korting meereizen. Maar ik kan dat dus niet kiezen als ik inlog. Hoe zit dat? Iemand die dat weet toevallig?
Dat is ongeveer de samenvatting van het hele OV Chipkaart verhaal. De consument gaat er enorm op achteruit.quote:
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
quote:PLUNDER
De Amsterdamse GVB besloot vorige maand over te gaan van zonetarief op het plundertarief per hectometer. Ik heb het een middag uitgeprobeerd; het werkte technisch in ieder geval goed. Bij een bescheiden steekproef van zeven ritten werd het correcte bedrag van mijn rekening afgeschreven. Ik heb het dan natuurlijk over de metro; tram en bus zijn in de hoofdstad nog niet op de chipkaart aangesloten.
Altijd levendige discussies of het plundertarief door de bank genomen hoger uitpakt dan het zonetarief. Het GVB rekent 10 cent per afgelegde kilometer, een cent minder dan de RET rekent en drie centen minder dan de HTM gaat rekenen.
Desondanks lijken veel Amsterdamse reizigers erop achteruit te gaan bij het gebruik van de chipkaart. De drukste metrostations, zoals Amsterdam CS, Sloterdijk en Amstel, bevinden zich aan het eind van een zone (het eerste zelfs letterlijk aan het eind van de tunnel); het kost doorgaans veel kilometers om er te geraken. De inwoners van Amstelveen zijn in ieder geval de klos. De smalle en langgerekte gemeente vormt één zone. Voor een ritje van Amstelveen Westwijk naar het hart van Amsterdam betaal je met de chipkaart tientallen procenten meer dan met de strippenkaart.
Dat roep ik al jaren. Ik zou echt geen enkel voordeel van het ding voor de reiziger kunnen opnoemen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:24 schreef Q. het volgende:
De consument gaat er enorm op achteruit.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat roep ik al jaren. Ik zou echt geen enkel voordeel van het ding voor de reiziger kunnen opnoemen.
Het ding moet gewoon veel te veel kunnen. En dat gaat gewoon niet. Er is vooraf niet goed over nagedacht. En dat kan je never nooit meer goed breien.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:49 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik vind het knap werk om dit systeem zo te laten falen, terwijl het in andere landen wel werkt.
Ik snap echt niet waar jij dit vandaan haalt hoor.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
iedereen die meer dan 2 newton uit zijn armen kan persen fapt eventjes op het bovenste plaatje.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Springze
je weet dat het systeem fraudegevoelig is?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Exact en vanwege die paar mensen, even flink gevoed door Groen Links Rotterdam wordt het hele systeem maar in de wacht gezet. Belachelijk![]()
Ik kan niet wachten!quote:Op zondag 18 januari 2009 @ 21:54 schreef ach het volgende:
Nog 11 dagenIk denk dat het een lekkere chaos gaat worden. De mensen die nog geen OV-chipkaart hebben aangeschaft trappen die poortjes open waardoor de mensen mét een OV-chipkaart niet meer kunnen inchecken
Dan kom je het station niet in. Minimum is 20 euro bij de NS..quote:Op zondag 18 januari 2009 23:52 schreef Geqxon het volgende:
Zomaar een vraag dan.
Als ik een wegwerp-kaart in bezit heb, waar 5 euro tegoed op staat. Ik stap op Amersfoort in de intercity naar Rotterdam Centraal.
Wat gebeurd er dan als ik in Rotterdam uit wil checken? Dan kom ik er niet door? En moet ik terug naar Utrecht (Amersf - Utr is 4,20 euro) om daar uit te checken?
Je kan dan al niet eens inchecken want de NS gaat 20 euro borg rekenen.quote:Op zondag 18 januari 2009 @ 23:52 schreef Geqxon het volgende:
Zomaar een vraag dan.
Als ik een wegwerp-kaart in bezit heb, waar 5 euro tegoed op staat. Ik stap op Amersfoort in de intercity naar Rotterdam Centraal.
Wat gebeurd er dan als ik in Rotterdam uit wil checken? Dan kom ik er niet door? En moet ik terug naar Utrecht (Amersf - Utr is 4,20 euro) om daar uit te checken?
Leugens! De test is gewoon 'afgerond'!quote:Op maandag 19 januari 2009 @ 00:19 schreef Cmonv het volgende:
ns voert die kaart voorlopig helemaal niet in. Op 't testtraject is het alweer een paar maandjes afgeschafd want het werkte voor geen meter.
ahaquote:Leugens! De test is gewoon 'afgerond'!
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?quote:Op maandag 19 januari 2009 00:08 schreef Peter het volgende:
[..]
Dan kom je het station niet in. Minimum is 20 euro bij de NS..
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.quote:Op maandag 19 januari 2009 10:37 schreef JoPiDo het volgende:
er komt een negatief reissaldo op je kaart te staan
Als je zin hebt om steeds nieuwe kaarten te kopen wel. Er zijn ook mensen die juist voor het gemak gaan van nooit meer iets hoeven kopen of opladen.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.
Alles is fraudegevoelig, 100 % dicht is echt een illusie. Lijkt me dus geen reden om het in de wacht te zetten, gewoon overal invoeren.quote:Op zondag 18 januari 2009 23:44 schreef fs180 het volgende:
[..]
je weet dat het systeem fraudegevoelig is?
Voor zover ik het begreep schrijft de NS 20 euro af, net zoals de 4 euro nu in de metro. Aan het einde van je reis wordt het saldo dan verrekend met je daadwerkelijke reis en krijg je dus geld terug op je kaart of moet je bijbetalen.quote:Op maandag 19 januari 2009 11:19 schreef Cmonv het volgende:
Ik had ergens gehoord dat de NS ging instellen dat je per reis moest betalen vooraf, maar of dat echt zo is weet ik niet.
Hoezo moet je een metro halen? In de spits komt er 2 minuten later wel weer een.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:03 schreef MissCupcake het volgende:
Het is ook zo kut in de spits, als je je metro moet halen...
In hartje Rotterdam misschien ja.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo moet je een metro halen? In de spits komt er 2 minuten later wel weer een.
Geqxon begint nu al te stressen..quote:Op maandag 19 januari 2009 03:38 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?
Ik wil gewoon weten wat er gebeurd als ik met bedrag X op mijn kaart incheck, en ik een rit afleg die meer dan X kost. Moet ik dan de trein terug pakken, uitstappen op een station dat ik wel kan betalen (in dit geval Zwolle, want Assen is ook nog te duur), waar ik wel uit kan checken, een nieuwe wegwerp kaart kopen om weer terug naar Groningen te gaan?
Inderdaad, waar ik woon moet ik dan gerust weer 10 minuten wachtenquote:Op maandag 19 januari 2009 13:07 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
In hartje Rotterdam misschien ja.
Aangezien er vandaag al veel pers aanwezig was bij het weghalen van een de laatste strippenkaart automaten zullen er ook meer dan genoeg aanwezig zijn op de 29e.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik hoop echt dat ze de 29e een cameraploeg gaan neerzetten op CS of BeursLevert vast leuke tv op
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.quote:Op maandag 19 januari 2009 03:38 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus ik heb 20,50 euro op mijn wegwerp kaart staan. Ik check in Amersfoort in, en pak een willekeurige trein naar Groningen. In Groningen wil ik uitstappen, maar blijven de poortjes dan dicht? Omdat de rit van 24,30 duurder is dan het saldo dat op mijn kaart staat?
Ik wil gewoon weten wat er gebeurd als ik met bedrag X op mijn kaart incheck, en ik een rit afleg die meer dan X kost. Moet ik dan de trein terug pakken, uitstappen op een station dat ik wel kan betalen (in dit geval Zwolle, want Assen is ook nog te duur), waar ik wel uit kan checken, een nieuwe wegwerp kaart kopen om weer terug naar Groningen te gaan?
10 minuten is ook nog wel net te doen.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:17 schreef MissCupcake het volgende:
[..]
Inderdaad, waar ik woon moet ik dan gerust weer 10 minuten wachten
Het is hooguit wat rustig omdat alle zwartrijders dan voor een dicht poortje staan. Van mij mogen ze het vandaag om half twee al invoeren.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aangezien er vandaag al veel pers aanwezig was bij het weghalen van een de laatste strippenkaart automaten zullen er ook meer dan genoeg aanwezig zijn op de 29e.
Ik kijk er met veel plezier naar uit, om te zien of het gaat lukken of niet.
Een wegwerpkaart, kan je dan niet beter een nieuwe kopen?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.
Als 10 minuten ook 10 minuten was ja.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
10 minuten is ook nog wel net te doen.
wat gebeurt er dan op de 29e?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:09 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik hoop echt dat ze de 29e een cameraploeg gaan neerzetten op CS of BeursLevert vast leuke tv op
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.quote:
En dat levert ongetwijfeld wat onthutste / boze / verontwaardige reizigers op.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.
alleen in Rdam toch?quote:Op maandag 19 januari 2009 13:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Wordt de laatste kaartautomaat verwijderd en is de ovchipkaart het enige geldige vervoersbewijs.
Gewoon op het hele ret-metronetwerk.quote:
Er zijn altijd mensen die onder een steen hebben gelegen en die verkondigen dat ze écht niet wisten dat het al zo snel in zou gaan, etc etc.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:45 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vanwaar onthutst?
Ze gooien ons er al 3 jaar mee dood.
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen die onder een steen hebben gelegen en die verkondigen dat ze écht niet wisten dat het al zo snel in zou gaan, etc etc.
Absoluut. Maar ze zijn er.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.
wegwerpkaart kan niet negatief geloof ik ... maar hoe dat precies gaat weet ik nietquote:Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Een wegwerpkaart, kan je dan niet beter een nieuwe kopen?
Op maashaven stond vanmorgen een defect voertuigquote:Op maandag 19 januari 2009 13:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Als 10 minuten ook 10 minuten was ja.
Vanwege diverse storingen rijden de metro's onregelmatig. Houdt rekening met vertragingen![]()
Oke, maar weten ze het dan echt niet of doen ze alsof om dat hen dat beter uitkomt ? Ik denk dat ik 29 jan maar een vrije dag neem of zo....quote:
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..quote:Op maandag 19 januari 2009 13:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die mensen zijn dan ook gewoon dom. Als je het nu nog niet weet dan heb je echt in een grot gewoond of zo.
Vandaag ook weer uitvoerig in het nieuws omdat de eerste strippenkaartautomaten worden verwijderd.quote:Op maandag 19 januari 2009 14:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..
quote:Op maandag 19 januari 2009 10:37 schreef JoPiDo het volgende:
er komt een negatief reissaldo op je kaart te staan
quote:Op maandag 19 januari 2009 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is leuk dan gaat iedereen met de goedkoopste wegwerpkaart reizen en koopt de volgende reis weer een nieuwe wegwerpkaart.
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.quote:Op maandag 19 januari 2009 13:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je staat dan in het rood, en voordat je weer inchecked moet je de kaart opwaarderen.
Het zal mij niets verbazen als je bij de NS gewoon je reisproduct op je chipkaart moet ladenquote:Op maandag 19 januari 2009 14:20 schreef Geqxon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.
Bij wijze van dan, want je moet natuurlijk wel overstappen. Maar een rechtstreekse reis van boven de 20 euro is dan opeen een stukje goedkoper.
Al word het voor mij wel een hoop duurder, de keren dat ik wel niet zwart heb gereden...
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?quote:Op maandag 19 januari 2009 14:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo heel erg duidelijk vind ik het allemaal niet aangegeven hoor. Als je niet uit de regio komt, kan ik me voorstellen dat je er niets van af weet. Kom je weer eens in Rotterdam, blijkt opeens dat je nationale strippenkaart die in heel Nederland geldig is dat niet in heel Rotterdam is..
Jawel, maar wat interesseert het een Overijssels miepje, het openbaar vervoer in Rotterdamquote:Op maandag 19 januari 2009 14:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?
a'dam - vlissingen, 1 trein, 50 euro 1e klasquote:Op maandag 19 januari 2009 14:20 schreef Geqxon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Haha, nice. Dan kun je voor 20 euro eerste klas van Zeeland naar Groningen, wat je normaal 65,40 euro zou kosten. Of ¤ 39,20 euro tweede klas.
Bij wijze van dan, want je moet natuurlijk wel overstappen. Maar een rechtstreekse reis van boven de 20 euro is dan opeen een stukje goedkoper.
Al word het voor mij wel een hoop duurder, de keren dat ik wel niet zwart heb gereden...
ik woon in de randstad en ik begreep er geen kut van toen in r'dam de metro moest hebben, ik hoorde er wel is van hoor, maar hoe het in godsnaam werkte was nergens aangegevenquote:Op maandag 19 januari 2009 14:31 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Jawel, maar wat interesseert het een Overijssels miepje, het openbaar vervoer in Rotterdam![]()
Kan me voorstellen dat de berichtgeving hierover wel langs je heen zou kunnen gaan.
Vast wel, maar houd jij in de gaten wat voor kaartjes je nodig hebt voor de bus in Fryslan, om maar iets te noemen?quote:Op maandag 19 januari 2009 14:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in de rest van Nederland hebben ze geen krant, tv, internet of ander media om die boodschap over te brengen?
jaquote:Op maandag 19 januari 2009 15:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Wat ik me afvroeg, is of er in elke tabakszaak, supermarkt, kantoorboekhandel etc een oplaadpunt komt (waar er nu strippenkaarten te koop zijn dus). Als straks hier in de regio de chipkaart wordt ingevoerd, en ik wil met de bus naar de metro (20 min), naar Rotterdam, (en mijn kaart is 'leeg') dan kan ik niet even in het winkelcentrum mijn kaart opladen. In feite moet ik dan eerst naar de metro fietsen (dik half uur) om daar de kaart op te laden....
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vast wel, maar houd jij in de gaten wat voor kaartjes je nodig hebt voor de bus in Fryslan, om maar iets te noemen?
YEah right, ik zou er toch echt vanuit gaan dat de strippenkaart door heel nederland werkt omdat dat al tig jaar zo is.quote:Op maandag 19 januari 2009 15:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.
Iedere keer wanneer je ergens heen gaat controleer je of je nog steeds met een strippenkaart kunt betalen?quote:Op maandag 19 januari 2009 15:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Normaal gesproken niet, maar als ik er naar toe ga wel.
Ik heb een test gedaan, je kan een persoonlijke chipkaart al opladen via ov-chipkaart.nl, moet je als maatschappij connexxion kiezen. Je saldo wordt dan bijgeschreven de eerste keer dat je inlogt. Werkt ook als je bij de RET incheckt heb ik vandaag ondervonden! Zitten wel drie werkdagen aan wachttijd tussen.quote:Op maandag 19 januari 2009 @ 15:25 schreef MevrouwLili het volgende:
Minimum van 20 euro?!?! Dus als ik als student zo nu en dan eens in het weekend de trein neem, dan ben ik standaard 20 euro armer?
Dus eigenlijk heeft de NS straks ook van elke reiziger met persoonlijke kaart 20 euro in z'n knip? Gouden business dan...!
Wat ik me afvroeg, is of er in elke tabakszaak, supermarkt, kantoorboekhandel etc een oplaadpunt komt (waar er nu strippenkaarten te koop zijn dus). Als straks hier in de regio de chipkaart wordt ingevoerd, en ik wil met de bus naar de metro (20 min), naar Rotterdam, (en mijn kaart is 'leeg') dan kan ik niet even in het winkelcentrum mijn kaart opladen. In feite moet ik dan eerst naar de metro fietsen (dik half uur) om daar de kaart op te laden....
Dat het zo'n bouwput op Rotterdam Centraal is helpt ook niet echt mee.quote:Op maandag 19 januari 2009 @ 14:39 schreef fs180 het volgende:
[..]
ik woon in de randstad en ik begreep er geen kut van toen in r'dam de metro moest hebben, ik hoorde er wel is van hoor, maar hoe het in godsnaam werkte was nergens aangegeven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |