quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie HAR 2009.
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
En dat gebeurt niet als je met een legale kaart reist?quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:19 schreef trifko het volgende:
[..]
weet je wat fucked up is, als je met zo een gehackte kaart probeert te reizen, en dan gaat bij zo een poortje het alarm af alsof je iets geshoplift hebt..
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 21:54 schreef karr-1 het volgende:
Prijsverschillen zijn minimaal omdat je nu gaat betalen per kilometer ipv per zone. Een zone in de stad is kleiner dan een zone buiten de stad, zodat het per saldo vrijwel gelijk is.
Dit systeem is dus gewoon eerlijker dan de strippenkaart, afschaffen dat ding en wel meteen.
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:06 schreef viagraap het volgende:
Ach wat. Dat ding is gehackt, voor een investering van onder de 100 euro kun je gratis reizen. En nog anoniem ook waarschijnlijk.
Dr overheen nog welquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit dus. En voor de meeste ritten zal je goedkoper uit zijn.
Via die console waar de lezer in zitquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Springze
fapfapfapquote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dr overheen nog wel![]()
[ afbeelding ]
Springze
He weer andere cijfertejs van de ret.quote:'Een op drie reizigers gebruikt ov-chipkaart'
Uitgegeven: 13 januari 2009 11:41
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 13:05
ROTTERDAM - Twee weken voor de definitieve afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro, gebruikt ongeveer 35 procent van de reizigers de ov-chipkaart. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van vervoerder RET.
In december lag dat percentage ook rond de 35. In januari krijgen Rotterdamse studenten een jaarkaart met ov-chipkaart.
Volgens de RET komt het aantal reizigers dat de ov-chipkaart gebruikt op 55 procent.
''We merken dat steeds meer mensen een kaart aanvragen. Maar voor wat het betreft het gebruik moeten we nog wel een slag maken. We zijn er echter nog gerust op dat dat gaat gebeuren'', aldus een woordvoerster.
Dan mag je je meteen aanmelden bij de Olympische spelen volgens mij, een nieuw wereldrecord hoogspringen is in de maak.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:22 schreef viagraap het volgende:
En oja iedereen die meer dan 2 newton uit zijn benen kan persen is zo over zo'n poortje heen.
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:27 schreef Q. het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het systeem zo enorm brak is en zo vaak niet werkt: op de metro werkt het redelijke maar op de bus en tram zal het echt never nooit betrouwbaar ingevoerd kunnen worden, daarvoor is het in de basis te kwetsbaar.
Nounou, wel 35% terwijl je op de metrostations al geen strippenkaarten meer kan kopen. Gaat lekker. Ik ga gewoon de 29e vrij nemen en lekker op wat metrostations de ramptourist spelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He weer andere cijfertejs van de ret.
Als ik zo wat over de steekproeven op allerlei websites lees dan word ik niet heel erg vrolijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 13:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Tot op heden werkt het alleen in de metro redelijk betrouwbaar maar ik heb nog geen cijfers gezien of gehoord over bussen en trams.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 12:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute but wrong. Voor een investering van 100 euro kan je een kaart kopieren, waarmee je het poortje kunt openen, maar bij controle nogsteeds de lul bent. Daarnaast zijn al je reisacties bekend, en is het dus makkelijk te achterhalen wie de fraudeur is.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
heel lieve reactie van je, maar FOUT
de anonieme wegwerpchipkaart kun je één op één kopiëren, elke keer als je reist kopieer je vanaf één (steeds dezelfde) originele wegwerpchip naar een lege RFID-chipkaart zodat je de kopie 'op' gebruikt als je reist, daarna reset je hem en zet je er weer dezelfde gegevens van de wegwerpkaart op
het gebruik van de wegwerpchip wordt niet gecontroleerd of bijgehouden, dus je kunt zonder risico rondreizen, omdat er nergens geregistreerd wordt of een kaart vaker gebruikt wordt...
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Cute, but wrong again. Saldo staat niet op de kaart maar centraal. Je kan bijv. ook met automatisch incasso je kaart maandelijks of bij het bereiken van saldo X op laten waarderen. Anonieme kaarten kunnen dit wel niet, maar ook deze kaarten melden zich op de normale manier aan en af.
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 15:58 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog niet mogelijk het saldo op de anonieme kaart aan te passen (dus de kaart te hacken en er meer saldo op zetten), alleen kopiëren van de kaart is een mogelijkheid. H
Huup huup huup barba truuk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:01 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat zal op den duur vast wel kunnen, de poortjes kunnen het immers ook afschrijven van de kaart.
Hoe meer een systeem moet kunnen, hoe kleiner de kans is dat ook maar één onderdeel werkt. De OV Chipkaart is daar een prachtig voorbeeld van. De uitgangspunten voor dat ding zijn al helemaal verkeerd. Een landelijke uitrol gaat echt nooit gebeuren. Voor het treinvervoer is de toegevoegde waarde al helemaal nul, alleen voor de metro heeft hij toegevoegde waarde EN kan hij, door de vaste poortjes, werken.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Huup huup huup barba truuk.![]()
Dat is ook het grote manco aan die kaart dat ie alles moet kunnen voor onze versplinterde vervoersystemen. Dat gaat ook zijn achilles hiel worden, maar er zijn hier mensen die nog steeds er heilig van overtuigd zijn dat dit systeem geheel probleemloos zal gaan functioneren.
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 16:17 schreef stroke het volgende:
Waarkan je die ov wegwerp kaart kopen!?
om er nu steeds 10 tegelijk ergens moeten te kopen!? zijn het net als die uur net kaartjes uit een apperaat te halen?
quote:De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |