Rover wil er idd nog wel eens naast zitten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:03 schreef Duvel het volgende:
Ik beweer toch ook niet dat Rover de waarheid spreekt. Iemand vraagt naar een bron, hier heb je je bron, doe er mee wat je wil.
dan staat het straks voor de poortjes, en dat lijkt me nog vervelender.quote:Stemmingmakerij of niet: er wordt dus wel over gesproken. Ik zou zeggen: wellicht neemt het aantal reizigers af, maar het aantal betalende reizigers blijft gelijk. Van mij mogen alle poortjes vandaag nog dicht, scheelt een hoop tuig in de metro.
Die 7% was gisteren op het nieuws (RTL dacht ik), of dat ook daadwerkelijk doorgaat weet ik niet, maar uit het gepostte bericht blijkt dat ze het overwegen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ten eerste staat Rover niet hoog op mijn lijstje van betrouwbare instanties. Ten tweede wordt hier alleen gesproken over mogelijke prijsverhogingen, nergens blijkt uit dat het ook echt gaat gebeuren. Stemmingmakerij kan iedereen, bewijzen is lastiger.
Dat vraag ik me dus af of dat gebeurd. Een organisatie als Rover roept iets in de media en meteen wordt het overal voor waar aangenomen, terwijl elk spoor van bewijs ontbreekt.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:12 schreef MrData het volgende:
maar als je gewone woon-werk verkeer 10% duurder wordt alleen door de invoering van zo'n systeem
Kijk al die toestanden van haperende automaten, mensen die niet weten hoe het werkt, ok. Maar dat het voor sommigen duurder wordt kun je niet afdoen met 'ja maar voor anderen is het goedkoper dus je komt weer in het midden uit!'.quote:Reizen met het pasje zou eerlijker worden. Soms pakten ritten goedkoper uit, maar in ongeveer de helft van de gevallen was het duurder, vooral bij langere afstanden en wanneer er moest worden overgestapt.
Het wordt niet voor anderen goedkoper, het wordt voor jou goedkoper, maar het hangt af van de trajecten die je reist. Als jij meerdere trajecten reist kom je gemiddeld op dezelfde prijs uit als nu. Als jij dag in dag uit hetzelfde traject rijd, dan kan het duurder of goedkoper worden vanwege de berekening per km ipv per zone.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:48 schreef MrData het volgende:
Dit is toch gewoon een kwestie van berekenen? Wat kost het nu, en wat kost het straks. Heeft niks met Rover te maken. Als ik via google zoek kom ik ook genoeg tegen.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1507370.ece
[..]
Kijk al die toestanden van haperende automaten, mensen die niet weten hoe het werkt, ok. Maar dat het voor sommigen duurder wordt kun je niet afdoen met 'ja maar voor anderen is het goedkoper dus je komt weer in het midden uit!'.
Die 4 euro wordt altijd afgeschreven als je in checkt als borg. Een studenten OV zal waarschijnlijk een soort abonnement worden net zoals ik nu van mijn werkgever heb. Daar staat dus geen geld op, maar een traject in mijn geval of heel NL in een studentengeval. Dan kun je dus reizen op de gestelde tijden en tegen de gestelde kosten.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:51 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Stel dat je tijdens gratis reizen met een studenten-OV vergeet uit te checken, wordt er dan ook 4 euro afgeschreven steeds?
Het kan dus (tot 10%, nog afgezien die eventuele +7%) duurder worden, inderdaad. En dat is niet leukquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het wordt niet voor anderen goedkoper, het wordt voor jou goedkoper, maar het hangt af van de trajecten die je reist. Als jij meerdere trajecten reist kom je gemiddeld op dezelfde prijs uit als nu. Als jij dag in dag uit hetzelfde traject rijd, dan kan het duurder of goedkoper worden vanwege de berekening per km ipv per zone.
Tsja de wereld kan morgen ook vergaan. Als je gaat praten over alles wat er kan gebeuren, dan wordt dit een eindeloze discussie.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:07 schreef MrData het volgende:
[..]
Het kan dus (tot 10%, nog afgezien die eventuele +7%) duurder worden, inderdaad. En dat is niet leuk
Geen paniek, over een aantal ajartjes hebben we kilometerheffing door heel het land dmv kentekenlezende palen (of kastjes in de auto), dus dan is iedereen ook buiten het OV te trackenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:54 schreef worldpimber het volgende:
OV-Chipkaart ...![]()
Ik ga nooit met het OV, maar vooral zo'n ding op naam zetten en dan lekker getracked worden overal.
Yildiz, here is where you come in
Bij een abonnement wordt geen geld afgeschreven als incheckt binnen je abonnementsgebied.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die 4 euro wordt altijd afgeschreven als je in checkt als borg. Een studenten OV zal waarschijnlijk een soort abonnement worden net zoals ik nu van mijn werkgever heb. Daar staat dus geen geld op, maar een traject in mijn geval of heel NL in een studentengeval. Dan kun je dus reizen op de gestelde tijden en tegen de gestelde kosten.
Dat was de strekking van mijn verhaal, ik omschreef het alleen iets ingewikkelderquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
Bij een abonnement wordt geen geld afgeschreven als incheckt binnen je abonnementsgebied.
Yo, thanks.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:54 schreef worldpimber het volgende:
OV-Chipkaart ...![]()
Ik ga nooit met het OV, maar vooral zo'n ding op naam zetten en dan lekker getracked worden overal.
Yildiz, here is where you come in
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 08:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op dit moment is zwart rijden nog mogelijk ja, omdat er nog poortjes zijn die ook open gaan zonder chipkaart. Op het moment dat die er niet meer zijn, wordt het al een stuk minder makkelijk om binnen te komen. En de idioten die dan zeggen "Dan ram ik dat poortje wel open", mogen dan op het politiebureau gaan uitleggen waarom ze menen het recht te hebben om binnen te komen.
Ik zeg niet dat het chipsysteem onfeilbaar is, maar ik durf wel te beweren dat 95% van de problemen veroorzaakt worden door mensen die niet goed opletten of niet goed lezen wat er staat en dan maar zelf iets verzinnen.
Nee hoor, geen zwartrijders, voor zover wij kunnen bedenken, want die poortjes gaan alleen open als de kaart goed is.quote:Het werkstuk over een aantal ernstige kwetsbaarheden in de OV-chipkaart waardoor men gratis kon reizen, is gisteren uitgeroepen tot de beste scriptie informatiebeveiliging van 2007, en leverde de twee auteurs tweeduizend euro op. De studenten ontdekten tijdens een beveiligingsonderzoek dat door een softwarefout in de kaartlezer van de poortjes papieren wegwerpkaarten te manipuleren en opnieuw te gebruiken zijn.
De award, die de naam draagt van de in het najaar van 2000 overleden Joop Bautz, is ingesteld door de verenigingen PvIB, ISACA, ECP.NL en NOREA. Volgens de jury was het werkstuk van Pieter Siekerman en Maurits van der Schee uitmuntend en baanbrekend.
Bron
Je mag het naief vinden, het systeem komt er toch wel en dan zullen we zien wie er gelijk heeft en wie niet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:39 schreef Yildiz het volgende:De naïviteit straalt er werkelijk waar vanaf. Dat de OV-chip nu al gehackt is maakt natuurlijk niet uit.
.
[..]
Nee hoor, geen zwartrijders, voor zover wij kunnen bedenken, want die poortjes gaan alleen open als de kaart goed is.. Dat is precies het manco. Maar ik vind het prima, die naïviteit, alleen betaal ik niet zo graag de rekening van mislukte projecten, al dan niet in financiën.
Natuurlijk. Prima. Je hebt gelijk wat betreft 'het systeem komt er toch wel', het is namelijk een zoveelste overheids-prestige project. Om diezelfde reden is de Betuwelijn ook doorgezet. No matter what, dat ding moest er komen. The sky de lege broekzak van de belastingbetaler is the limit.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 08:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je mag het naief vinden, het systeem komt er toch wel en dan zullen we zien wie er gelijk heeft en wie niet.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Natuurlijk. Prima. Je hebt gelijk wat betreft 'het systeem komt er toch wel', het is namelijk een zoveelste overheids-prestige project. Om diezelfde reden is de Betuwelijn ook doorgezet. No matter what, dat ding moest er komen. The sky de lege broekzak van de belastingbetaler is the limit.
Samenwerkingsverband met Siemens (die zo goed als volledig geïntegreerd is met de overheid, en wel alles voor elkaar kan krijgen) en andere grote bedrijven, en je krijgt dit soort gezeik. Hoge mensjes van beide partijen gaan elkaar aardig vinden en bonussen geven, en vergeten totaal waar het om gaat. Mensen vervoeren.
De motivatie om het erdoorheen te krijgen was natuurlijk een beetje ver te zoeken. Sneller werd het niet. Minder conducteurs is onwenselijk want conducteurs hebben meer een toezicht dan controlefunctie en bepaald handiger ook niet. Je moet nu immers altijd een pas bij je hebben, waarop je niet kunt zien wat je budget is. Op een strippenkaart zie je in 1 oogopslag hoeveel je nog kunt reizen, ook thuis, in de kroeg, op het werk of waar dan ook. Op de pas niet meer.
Daar moest wat op verzonnen worden, dus verzon men: 'minder zwartrijders'. Ook dat is al vanaf het begin omstreden en nu al achterhaald.
Maargoed, de betrokken ministers en bestuursleden hebben er weer een 5e huisje aan de Franse zuidkust bij, daar gaat het tenslotte om.
Ja precies, dat is ook weer zoiets. Moet je weer naar zo'n oplaadgedoe gaan om te zien of je nog naar huis kan of niet.quote:Je moet nu immers altijd een pas bij je hebben, waarop je niet kunt zien wat je budget is. Op een strippenkaart zie je in 1 oogopslag hoeveel je nog kunt reizen, ook thuis, in de kroeg, op het werk of waar dan ook. Op de pas niet meer.
Als je naar je dagelijks naar je werk/school gaat is een abonnement goedkoper. En aangezien je geen abonnement op een anonieme kaart kan zetten....quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:24 schreef Duvel het volgende:
Ze hebben toch anonieme OV-chipkaarten? Why worry?
Hoe kan iets rendabel worden door het gratis weg te geven?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:28 schreef bolletje_25 het volgende:
Openbaar vervoer zal alleen rendabel worden door het gratis te maken. Ben je ook meteen van het geouwehoer rond zwartrijden af.
Momenteel is het op Rotterdam CS vanwege die verbouwing echt ontzettend druk als je in de spits een trein uitstapt. Ik kan me niet inbeelden wat voor chaos het gaat worden als al deze personen ook nog eens één voor één door een paar van die poortjes heen moeten gaan.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben eigenlijk het meest wantrouwend tegenover de integratie bij de NS hiermee. Vooral vanwege het feit dat als je een flink druk station zoals utrecht cs hebt je in mijn optiek toch een groot probleem gaat krijgen met rijen voor de uitcheck poortjes. Dat zien we nu al op utrecht cs aan de rijen bij de roltrappen omhoog, waarbij we rekeing moeten houden dat er nog steeds veel mensen op passen.
Omdat je nu vanwege beveiliging en files vele honderden miljoenen per dag kwijt bent. Als je geen of weinig mensen in dienst heb die dat allemaal nakijken en een hoop mensen gaan voor het OV, kan het netto wel eens beter uitkomen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:35 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Hoe kan iets rendabel worden door het gratis weg te geven?
Ik denk dat het na de verbouwing ook druk zal zijn, simpelweg omdat Rotterdam een belangrijk knooppunt is op het spoor. En samen met jou vrees ik ook de chaos die het gaat veroorzaken als iedereen door die poortjes heen moet, het is nu al een gekkenhuis.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:28 schreef HansU het volgende:
[..]
Momenteel is het op Rotterdam CS vanwege die verbouwing echt ontzettend druk als je in de spits een trein uitstapt. Ik kan me niet inbeelden wat voor chaos het gaat worden als al deze personen ook nog eens één voor één door een paar van die poortjes heen moeten gaan.
De NS lijdt volgens jou op dit moment ernstige verliezen en door dit systeem straks iets minder verlies, maar nogsteeds enorm veel verlies?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:35 schreef Yildiz het volgende:
Omdat je nu vanwege beveiliging en files vele honderden miljoenen per dag kwijt bent. Als je geen of weinig mensen in dienst heb die dat allemaal nakijken en een hoop mensen gaan voor het OV, kan het netto wel eens beter uitkomen.
Wat ik ervan begrepen heb is dat de ns er nog niet helemaal uit is hoe ze het gaan invoeren.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 10:58 schreef Geqxon het volgende:
Kan ik dan gratis reizen? Of werken de poortjes per perron?
Aj aj.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrepen heb is dat de ns er nog niet helemaal uit is hoe ze het gaan invoeren.
In Leiden wou men het bij de ingangen van het station doen, maar de doorgang die een tunnel is wordt ook door veel voetgangers gebruikt en die zouden er dan niet meer door kunen lopen en zodeonde zouden de winkels in de onderdoorgang veel omzet gaan mislopen. Daarover was al een rel.
Als jij nu een treinkaartje koopt betaal je slechts 1/4 van de kosten voor de NS. De rest moet er door de overheid bij worden gelegd. Kaartverkoop is nooit rendabel geweest, maar wel een groot struikelblok voor veel mensen die even snel met de trein / bus willen reizen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 09:02 schreef Dipkip het volgende:
[..]
De NS lijdt volgens jou op dit moment ernstige verliezen en door dit systeem straks iets minder verlies, maar nogsteeds enorm veel verlies?![]()
Parijs daar was ik afgelopen weekend nog, dat 1 tarief (1.5 euro) is ook alleen in het centrum. Maar wel goed om te zien dat ze daar nog wel met zones zijn blijven wekren en wij in nederland meoten weer moeilijk gaan doen en per kilometer de prijs gaan berekenen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:10 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Aj aj.
Wat ik in Parijs zag, waar ze voor alle metro-ritten één tarief hadden, was dat zwervers in de ochtend een kaartje kochtte. Vervolgens gingen ze op elk station bedelen, en keerde ze 's avonds weer terug naar het beginstation. Een dergelijke situatie zie ik hier dan ook al snel gebeuren, al dan niet met zwervers.
Maar 't werkt natuurlijk nog steeds.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar moest wat op verzonnen worden, dus verzon men: 'minder zwartrijders'. Ook dat is al vanaf het begin omstreden en nu al achterhaald.
[..]
Verkeer en Waterstaatquote:[..] Denk bijvoorbeeld aan toegangspoortjes op metro- en treinstations die zwartrijden kunnen voorkomen. Deze toegangspoortjes kunnen bovendien agressie en overlast op perrons en in treinstellen verminderen. [..]
En ook geen New York City.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 00:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daarnaast, Nederland met zijn polders, steden maar vooral dorpen is geen Tokyo, geen Singapore en geen Hong Kong..
Maar dan krijgen ze in plaats van 1/4 niets, hoe kan dat de situatie beter maken? Zijn die kaartjesautomaten op het station meer dan 1/4 van de totale kosten van de NS?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 11:56 schreef bolletje_25 het volgende:
Als jij nu een treinkaartje koopt betaal je slechts 1/4 van de kosten voor de NS. De rest moet er door de overheid bij worden gelegd. Kaartverkoop is nooit rendabel geweest, maar wel een groot struikelblok voor veel mensen die even snel met de trein / bus willen reizen.
Zo dan kunnen we nog wel weer 2 jaar langer wachten totad we echt hier over moeten gaan klagenquote:'NS vraagt uitstel voor OV-chipkaart'
Uitgegeven: 1 november 2007 07:33
Laatst gewijzigd: 1 november 2007 07:34
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen willen uitstel voor de OV-chipkaart op het spoor. De NS staat op het punt dat ingrijpende besluit aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat mee te delen, schrijft de Telegraaf. Er wordt niet toegelicht wat de reden is. De geplande invoerdatum is 1 januari 2009.
De vertraging zou een forse tegenslag zijn voor staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie), schrijft de krant, omdat alle vervoerders harde afspraken hadden gemaakt over de ingangsdatum.
De bus-, tram- en metrovervoerders zouden bang zijn dat de acceptatie van de klant fors vermindert als de kaart niet overal tegelijk wordt ingevoerd. De OV-chipkaart moet een vervoersbewijs worden voor alle bussen, trams, metro's en treinen in Nederland.
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:26 schreef Henno het volgende:
Wat ik me afvraag: hoe kan ik straks met de OV-chipkaart aan m'n baas m'n reiskosten declareren met als het even kan een fysiek bewijs? Een gebruikt (strippen)kaartje in leveren is er niet meer bij. Uitleesapparaatje voor de baas? Of (wat ik een tijd terug volgens mij hoorde) een uitdraai van een oplaadpunt? Kan dan ook exact worden opgevraagd van welke locatie naar welke locatie ik wanneer ben gereisd voor hoeveel geld? Hoe sterk is dat bewijs, echtheid, na te maken, etc... etc.
Nu is het simpel, je dumpt je gebruikte trein en strippenkaarten bij de persoon neer die je moet terugbetalen, et voila.
Maar misschien hebben ze daar wel aan gedacht
(bij een baas gaan werken die alles op goed vertrouwen accepteert is ook een optie natuurlijk)
Erg jammer, ik hoop dat hier tegen op getreden wordt zodat de invoerdatum overal gelijk blijft. Het invoeren had natuurlijk allang gebeurd moeten zijn, maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo dan kunnen we nog wel weer 2 jaar langer wachten totad we echt hier over moeten gaan klagen
Plus de bonnetjes van het opladen zelf.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.
Is dat gratis?quote:Op donderdag 1 november 2007 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je kunt bij elke oplaadautomaat een uitdraai krijgen van de laatste 10 ritten die je gemaakt hebt. Daar staat exact op waar vandaan je gekomen bent, waar naar toe en wat de kosten zijn. Bij mij wordt dat als bewijs geaccepteerd en uitbetaald.
Yep kost je geen cent, alleen een tripje naar de automaat.quote:
Die ook ja, al weet ik niet helemaal zeker of daar ook opstaat waar je naar toe gaat enzo.quote:Op donderdag 1 november 2007 08:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
Plus de bonnetjes van het opladen zelf.
nee dat niet, maar gelukkig is mijn baas niet zo'n zeikerd dat hij over die 90 cent zou vallen die het kost als je een keer prive met de metro gaat.quote:Op donderdag 1 november 2007 09:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Die ook ja, al weet ik niet helemaal zeker of daar ook opstaat waar je naar toe gaat enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |