kom maar met recepten, dan maak ik een hoofdstukquote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:45 schreef golfer het volgende:
Hoofdstukje amuses en voorgerechten toevoegen, misschien?
Dan mag natuurlijk Bluezz' haar succes-amuse niet ontbreken:quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:48 schreef Muck het volgende:
kom maar met recepten, dan maak ik een hoofdstuk
ik sla hem opquote:Op woensdag 10 oktober 2007 16:01 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan mag natuurlijk Bluezz' haar succes-amuse niet ontbreken:
De lauwwarme wortelsoep in champagneglazen.
Amuse, 4 personen
Ingrediënten:
1 fles wortelsap
sjalotjes, laurierblad, peperkorrels, witte wijn, roomboter, citroensap, zout.
Bereiden:
Dit soepje is het lekkerste als je zelf sap maakt van een bospeen, met een sapcentrifuge, maar je kunt ook kant-en-klare wortelsap gebruiken. Door het sap tot eenderde in te koken met wat gesnipperde sjalot, een blaadje laurier, enkele gekneusde peperkorrels en een scheut witte wijn versterk je de zoete wortelsmaak en wordt het soepje dikker. Dan schenk je de soep door een zeef, roert er een klontje roomboter door en brengt het soepje op smaak met zout, peper en wat citroensap - als tegenhanger van het zoetige. Wij serveren dit lauwwarm als amusesoepje in champagneflutes.
Daar zit ik ook al over te piekerenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:25 schreef sararaats het volgende:
in welke categorie horen de groentenschotel en komkommerschotel?
dat mag altijd natuurlijkquote:ik zal straks nog eens een recept plaatsen. moet even "Kookboek voor klunzen" raadplegen
Muckemeis, je hebt het er maar druk meequote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:22 schreef Muck het volgende:
vooruit dan, omdat je er een mooie foto bij gezet hebt
momentje, dan maak ik een hoofdstuk
klopt...quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:28 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Muckemeis, je hebt het er maar druk mee
Het is absoluut nu al een heel leuk topic aan het worden, dat kookboek en ik ga er binnenkort ook nog een paar van mijn brouwsels aan toevoegen.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:30 schreef Muck het volgende:
klopt...
maar het is natuurlijk ook wel héél erg leuk, dus it's worth it
die staat (volgens mij) nu nog bij "diversen" maar dat verandert nog denk ik....quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:57 schreef Shirley het volgende:
Ik hoop dat mijn Hindoestaanse schotel er ook bij komt te staan.
nichtje muckquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:53 schreef Muck het volgende:
jongens![]()
nah, tante bloes, ga eens kijken, je hebt er een hoofdstuk bij
Okéquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:59 schreef Muck het volgende:
[..]
die staat (volgens mij) nu nog bij "diversen" maar dat verandert nog denk ik....
Hij staat bij de stoofpotten en die moet ik nog online zetten.
je ziet hem eerdaags verschijnen
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 01:35 schreef Muck het volgende:
de recepten van saar en bloes zijn inmiddels toegevoegd
kun je nagaan hoe mijn maag aan het rammelen is na al die goddelijke dingen die ik verwerkt hebquote:
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 01:58 schreef Mejoon het volgende:
of mijn hete kip....kippenbouten de knokkels van slaan. Eerst knoflook en wat ui en madame jeanette fruiten in veel olie...wees niet te zuinig zou ik zeggen. Dan de kip erbij en goed aanbraden. Vervolgens een paar theelepels sereh, djinten,Djaheh en een beetje piment.....maar vooral een hele madame erbij....vervolgens een blikje tomatenpuree en heel wat soja saus..beetje peper en zout nog en dan een halve of hele dag op laten staangoed voor je maag is het niet maar wel erg lekker!
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 01:50 schreef Mejoon het volgende:
uhm eigen recept:
Scholfilet..met een klont kruidenboter, wat venkel lenteui en stukjes wortel en daar overheen wat bourgondische kruiden doet...zeg maar italiaanse kruiden...in bakpapier en een pakketje van maken...20 minuten in de oven....beetje sla en gekookte aardappels...hmmmm
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:36 schreef Muck het volgende:
Hier kun je al je vragen, opmerkingen en natuurlijk je recepten voor het Fok!-kookboek kwijt.
Een paar opmerkingen:
- We zitten nog in de test-fase, dus het kan zijn dat niet alles helemaal vlekkeloos verloopt. Onze excuses voor het ongemak
- Vergeet niet de hoeveelheden bij het recept te zetten! met "ei, meel, melk" kan ik niet zoveel, ik wil graag weten hoevéél je ervan nodig hebt.
- Vermeld bij het recept voor hoeveel personen het is
- Graag alleen recepten in het Nederlands
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:57 schreef Coolfool het volgende:
En moet deze van hassanjasan er niet in?
Mensen, als jullie een superlekker tonijngerecht willen klaarmaken dan moet je vooral dit recept gaan proberen (geen vertaling helaas):
Ik heb het gisteren gemaakt en het was echt jammie !! Een paar tips bij het bakken/grillen van tonijn:
dat spul gaart na het bakken nog flink na, misschien neit zo erg als het direct uit de koelkast komt, maar als het midden nog redelijk rood is, dan moet je het eraf halenen laten rusten.
Mijn sausje zag er lang niet zo dikkig uit als op de foto, maar goed, ik hield de directies ook niet aan, als je de ingredienten maar gebruikt.
Enne ik gebruikte peterselie ipv koriander, dat smaakte allemaal prima.
oh ja en nog iets: ik bakte het gewoon bruin in een koekenpan
en nog iets: gebruik wel JAPANSE sojasaus, niet de chinese, want anders is het niet te eten.
p.s. scallion = lenteui/bosui, maakt niet uit
Grilled Tuna With Wasabi Sauce
Yield: 4
Ingredients:
4 x one-inch-thick tuna steaks
Vegetable oil for brushing tuna
Salt and pepper for season
2 x thinly sliced scallions
1 tsp of minced fresh coriander - (5ml)
2 tbsp of fresh lime juice – (30ml)
3 tbsp of soy sauce – (45ml)
1 1/2 tbsp of wasabi paste – (22.5ml)
6 tbsp unsalted butter - (90ml)
Directions:
Season tuna with salt and pepper and brush with oil, place on warm grill and cook for 3 to 4 minutes, per side or until tuna is cooked through.
Combine scallion, coriander, lime juice, soy and wasabi paste to a sauce pan and bring to a boil and then remove from heat and whisk in butter.
Plate tuna pieces on to separate serving plates and spoon sauce over each piece.
Serve and enjoy!
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 15:36 schreef Muck het volgende:
Hier kun je al je vragen, opmerkingen en natuurlijk je recepten voor het Fok!-kookboek kwijt.
Een paar opmerkingen:
- We zitten nog in de test-fase, dus het kan zijn dat niet alles helemaal vlekkeloos verloopt. Onze excuses voor het ongemak
- Vergeet niet de hoeveelheden bij het recept te zetten! met "ei, meel, melk" kan ik niet zoveel, ik wil graag weten hoevéél je ervan nodig hebt.
- Vermeld bij het recept voor hoeveel personen het is
- Graag alleen recepten in het Nederlands
Mijn recept: Het mesje is geen INGREDIËNT, maar een BENODIGDHEIDquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:44 schreef Muck het volgende:
Friet
MPG
Ingrediënten:
3 a 4 GROTE aardappelen per persoon
Aardappelschilmesje
Benodigdheden:
Frituurpan
Voldoende frituurolie of frituurvet om de frituurpan te vullen.
Bereidingswijze:
Schil de aardappelen met het aardappelschilmesje.
Snijd de geschilde aardappelen in schijfjes van circa een halve centimeter dik.
Snijd de aardappelschijfjes vervolgens in reepjes.
Spoel de reepjes af onder stromend water en dep ze ZEER goed droog met een schone theedoek of iets dergelijks.
Verhit de frituurolie/het -vet tot 190 graden in de frituurpan.
Bak de aardappelreepjes gedurende een minuut of 4 voor.
Haal de reepjes uit de frituurpan en laat het frituurvet opnieuw op temperatuur komen.
Als het frituurvet wederom circa 190 graden is kunnen de aardappelreepjes afgebakken worden gedurende circa 6 minuten.
Tip:
Serveer uw Friet met een kroket en mayonaise of met een kippenpoot en appelmoes.
je hebt helemaal gelijkquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:01 schreef MPG het volgende:
[..]
Mijn recept: Het mesje is geen INGREDIËNT, maar een BENODIGDHEID
Mesjes als ingrediënt doe je maar in R&P, zoals je gister ook zei![]()
prima... tofquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:04 schreef Muck het volgende:
[..]
je hebt helemaal gelijk
ik ga het gelijk aanpassen, dat recept voor PATAT
vooruit dan, omdat jij het bent, patates fritesquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:06 schreef MPG het volgende:
[..]
prima... tof![]()
maar t is wel friet, liefie
dealquote:Op donderdag 11 oktober 2007 22:08 schreef Muck het volgende:
[..]
vooruit dan, omdat jij het bent, patates frites![]()
Nu je het zegt..............quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 01:58 schreef MissyMirjaM het volgende:
de toetjes header is net een gekookte aardappel
verrek.... nu zie ik het ookquote:
Ziet er makkelijk, snel en lekker uit, dus bij deze de vertalingquote:Op donderdag 11 oktober 2007 10:57 schreef Coolfool het volgende:
En moet deze van hassanjasan er niet in?
Mensen, als jullie een superlekker tonijngerecht willen klaarmaken dan moet je vooral dit recept gaan proberen (geen vertaling helaas):
tuurlijk voel ik me niet verplicht. ik help graag mensen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 21:49 schreef Muck het volgende:
doe maar kalm aan hoor saar, neem alle tijd die je nodig hebt
en voel je vooral niet verplicht he!
venkel salade:quote:Nodig:
2 x venkel
goeie handvol ontpitte zwarte olijven
stuk of 30 cherry tomaatjes (pommodori cherry's zijn lekkerder!)
2 tenen knoflook, in plakjes
handje verse tijm
peper en zout uit de molen, boter
1 glas witte wijn
olijfolie
de fluffy toppen van de venkel erafsnijden en fijnsnijden, in de braadslee mikken
venkel in 4en snijden, en al die stukken weer in 2en
venkel 10 minuutjes koken in gezouten water, eruitvissen met de schuimspaan, en ook in de braadslee mikken
oven voorverwarmen op 220 graden
de tomaatjes een heel klein stukje insnijden, en 45 seconden aankoken in het kookwater van de venkel.
afspoelen onder de koude kraan, en de velletjes eraftrekken
in de braadslee ermee
de olijven, de tijm, knoflook erbij, peper en zout naar smaak, 2 scheutjes olie erbij, en alles lekker goed husselen.
glas wijn plus 2 klontjes boter erbij, en het geheel in de oven schuiven, laten we zeggen 35 minuutjes
quote:venkel, stuk of 4
al die groene stokjes tot aan de knol klein snijden, knol wegleggen
gorgonzola, fijn brokkelen/snijden
stuk of 2 sinaasappels, wat mandarijn, schillen, in partjes, en erbij
zwarte olijven erbij
dressing maken van wat olie, mosterd, ketjap en yoghurt
alles husselen
quote:je kan het klaarmaken in een echte tajine, maar natuurlijk ook gewoon in de ouderwetse hollandse braadpan!
ingredienten
1 envelopje saffraandraadjes [ik heb t zonder gedaan, ging prima
1 kippenboulliontablet
4 kippenbouten met vel, in 2 stukken gehakt
kipkruiden
olijfolie
1 gesnipperd ui
2 fijngehakte teentjes knoflook
2 tl/ gemberpoeder
half kaneelstokje
250 gr. gewassen tuttifrutti
4 plakjes citroen
saffraan en boulliontablet in maatbeker doen, overgieten met 400 ml. kokend water, doorroeren en saffraan 10 min. weken.
kippenbouten bestrooien met de kipkruiden. in braadpan of tajine olijfolie verhitten, stukken kip rondom bruin bakken en uit de pan op ene bord scheppen
eventueel overtollig vet uit de pan scheppen.
ui en knoflook 2 min. in braadvet fruiten. gemberpoeder en kaneelstokje erdoor, saffraan met weekwater opschenken en aan de kook brengen. tuttifrutti, plakjes citroen en stukken kip erdoor scheppen. deksel schuin op de pan leggen en ion ca. 45 min. gaarstoven.
kip af en toe keren.
op smaak brengen met zout en peper.
ik heb het geserveerd met couscous met fijngesneden tuttifrutti en geroosterde pijnboompitjes erdoor
quote:benodigdheden
2 rode uien
stukje verse gember (ca. 2 cm)
1 kleine pot kersen zonder pit (op siroop)
8 kippenboutjes
zout, peper
vloeibare margarine (Blue Band)
0.5 l cherry-coke
allesbinder of maïzena
voorbereiden
Pel en snipper de uien. Schil de gember en hak hem fijn.
Laat de kersen uitlekken. Breng de kippenboutjes op smaak met zout en peper.
bereiding
Verhit 2 kneepjes vloeibare margarine in een pan. Wacht tot de grote bellen verdwenen zijn en fruit de ui en gember ca. 2 minuten.
Voeg de kippenboutjes toe en bak ze rondom lichtbruin.
Schenk de cherry coke bij de boutjes. Voeg de kersen toe en laat het geheel in ca. 1 uur zachtjes gaar stoven.
quote:Köttbullar
hoofdgerecht
4 personen
Ingrediënten
1 eetlepel boter
1 fijngehakte ui
1 grote gekookte, fijngeprakte aardappel
1 verkruimelde beschuit
1 pond mager rundergehakt
5 eetlepels slagroom
1 ei
1 eetlepel peterselie
1 klont boter
1 scheut olie
1 eetlepel bloem
12 eetlepels dunne room of slagroom
Bereidingswijze
Fruit de uiten op een laag vuurtje in een klontje boter. Doe in een grote kom de uien, geprakte aardappel, beschuit, gehakt, 5 el slagroom, zout, ei en peterselie. Kneed deze massa zorgvuldig door elkaar totdat alle ingrediënten goed vermengd zijn. Maak van dit mengsel kleine balletjes van ongeveer 3 cm. doorsnee. Braad de balletjes in de olie met een klont boter aan alle kanten. In ongeveer 10 minuten zijn de balletjes gaar. Neem de balletjes uit de pan. Roer de bloem door het vet in de pan. Roer vervolgens de room erdoor en kook deze saus een paar minuten tot dik en glad is. Giet de saus over de balletjes en dien ze op.
quote:Gevuld stokbrood
borrelhapje
8 personen
Ingrediënten
2 afbakstokbroden, over de lengte doorgesneden en uitgehold
de kruimels die uit de stokbroden kwamen
300 gr gehakt
1 rode paprika in stukjes
200 gram kaas in blokjes
1 ui, gesnipperd
half bakjes champignons, in stukjes
3 tenen knoflook
3 eetlepels ketjap
1 klein blikje tomatenpuree
1 ei
peper
Bereidingswijze
Kneed alles, behalve het stokbrood door elkaar. Vul de halve uitgeholde stokbroden met het gehaktmengsel.
30 minuten op 200 graden afbakken in de oven. Leg eventueel na een kwartier nog plakken kaas (raspen is voor mietjes) op de vulling.
En het is juist lekker als het stokbrood knapperig wordt. En de kruimels door de vulling zorgen dat het niet papperig wordt.
Ik heb alle hoeveelheden gegokt, dus let zelf goed op of het in verhouding is. De oventijd en temperatuur zijn ook een gok. Snijd er even 1 open om te checken.
quote:Rosbief
hoofdgerecht
6 personen
ingrediënten
3 tenen knoflook
2 el mierikswortelpuree
5 el grove mosterd
4 el tijm
1 tl aardappelzetmeel
3 el olijfolie
750 gr rosbief (groot stuk)
Bereidingswijze
Alles behalve de rosbief in de keukenmachine (of staafmixer, doe ik dan), rosbief in ovenschaal leggen. Mengsel erop smeren. 30 minuten in de oven op 200 graden. 15 minuten laten rusten.
quote:Zoervleisch
hoofdgerecht
6 personen
ingrediënten
1 kilo rundvlees
250 gram grof gesneden uien
3 kopjes azijn
3 kopjes water
10 kruidnagels
4 laurierblad
1 eetlepel stroop
2 plaken ontbijtkoek
1 eetlepel suiker
10 peperbolletjes
een klont boter
zout
Bereidingswijze
Wrijf het vlees in met peper en zout en snij het vervolgens in stukken van ongeveer 3 bij 3 centimeter. Het vlees minstens 24 uur laten staan in een mengsel van azijn, water, zout, peperbolletjes, laurierblad en de kruidnagels. Fruit de uien in de braadpan. Haal ze uit de pan en leg ze even opzij. Haal het vlees uit de marinade, dep het droog en bak het in de boter bruin. Doe de uien bij het vlees en zoveel marinade tot het vlees net onder staat. Roer daarna de stroop, de schijfjes peperkoek en de suiker erdoor en laat het mengsel op een zacht vuurtje pruttelen tot het gaar is. Dat wil zeggen: tot het vlees bijna uit elkaar valt. Tenslotte zout nar smaak erbij. Ik eet het graag met aardappelpuree en rode kool, maar vriendlief wil er (als Limbo zijnde) leiver frieten sla bij.
quote:Bietenrisotto
voorgerecht
4 personen
Ingrediënten
1 rauwe biet
0,5 liter bouillon
1 el olijfolie
1 klont boter
200 gr risottorijst
1 glas witte wijn
hele dikke klont boter
75 gr geraspte Parmezaan (wel de echte van de kaasboer!)
Bereidingswijze
De biet gaarkoken in de bouillon en in kleine blokjes snijden.
De rijst een minuutje op hoog vuur bakken in de olie met boter en daarna de wijn en de bietjes erbij doen. Als de wijn geabsorbeerd is, vuur laag, en telkens een soeplepel bouillon toevoegen. Blijven roeren en de volgende lepel pas toevoegen als de vorige geabsorbeerd is. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als de rijst gaar is, peper en zout toevoegen naar smaak. Mocht je niet genoeg bouillon hebben, je kan op het laatst ook water toevoegen.
De pan van het vuur halen en de grote klont boter en parmezaanse kaas toevoegen en roeren. Deksel op de pan en 2 minuten laten staan.
Zo snel mogelijk serveren.
Geserveerd op kleine borden met wat blokjes bieten en een beetje parmezaanse kaas erop
quote:Hammousse
amuse
6 personen
Ingredienten
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom
1 tl tijm
1 tl. whisky
1/2 sjalotje
1/2 augurk
Bereidingswijze
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels. Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.
ik zou het even in het slowchat proberenquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:59 schreef ymme het volgende:
Ik heb zojuist een rollade gebakken voor morgen.
Kan ik deze het beste in de koelkast bewaren of hoe?
ze staan erin hoorquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:49 schreef Muck het volgende:
bedankt piepster! ik zet ze er asap in
ik kijk wel even welke recepten niet handig zijn voor personen, daar vermeld ik dan gewoon bij voor hoeveel personen het dan wél is. Dat heb ik met een aantal andere recepten (waaronder bijna alle stoofpotten) ook gedaan, dus dat is geen enkel probleem
Voor al uw vragen/opmerkingen en receptenquote:Op maandag 15 oktober 2007 13:01 schreef Muck het volgende:
[..]
ik zou het even in het slowchat proberen
of je moet een recept willen posten
en ja, je kunt hem prima op een bordje in de koelkast bewaren hoor
afdekken is verstandig, maar hoeft niet per sé
met betrekking tot het Fok!-kookboek natuurlijkquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:17 schreef ymme het volgende:
[..]
Voor al uw vragen/opmerkingen en recepten![]()
van mij welquote:Op maandag 15 oktober 2007 15:07 schreef sararaats het volgende:
mogen dranken ook?
nee.quote:Op maandag 15 oktober 2007 15:27 schreef Muck het volgende:
[..]
van mij wel
en nou niet het recept voor melk geven he?
"men neme 1 koe en knijp haar uit"
was een grapje saarquote:
ik vind het primaquote:recepten van cocktails.
die komt niet zo vaak in CULquote:Op maandag 15 oktober 2007 15:47 schreef sararaats het volgende:
ik verbaas me over het feit dat yvonne hier nog niet gepasseerd is
Sorry Muck, was ook niet mijn recept, maar eigenlijk een suggestie. Toch even snel vertaald:quote:Op donderdag 11 oktober 2007 12:10 schreef Muck het volgende:
![]()
je andere 2 recepten zal ik er zometeen even bij zetten
ja.. waar is díe eigenlijk geblevenquote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:48 schreef Bluezz het volgende:
Als aanvulling op de bruchetta's van Faithy, nóg een succesnummer :
die staat onder diversen, en dat hoofdstuk staat nog niet onlinequote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:54 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja.. waar is díe eigenlijk gebleven
succesnummer?![]()
ik heb het even heel, heel druk, maar ik voeg jullei recepten deze week nog toequote:Wat ik zelf graag mag maken:
Kipshoarma a la MoBlo
ingredienten:
2 kipfiletjes
groenten naar smaak, bijvoorbeeld: paprika, broccoli, sperzieboontjes, champignons, peultjes, etc.
shoarmakruiden
een zakje 'YoFresh' (is een Tzaziki dipsaus, te vinden bij de dipzakjes)
magere yoghurt
pitabroodjes
maken:
snijd de kipfilet in kleine reepjes/blokjes en kruid ze in met de shoarmakruiden en laat ze even rusten.
snijd de groenten (of als je een zakje groenten van de AH hebt: ga even wat anders doen) en maak het zakje YoFresh aan volgens de verpakking (doe zelf altijd iets meer yoghurt erbij dan op de verpakking staat).
Warm wat olie in een een wok en bak de kipstukjes gaar en wok de groenten mee totdat ze lekker knapperig maar wel gaar zijn.
Verwarm de pitabroodjes (in broodrooster doe ik altijd) en schep de broodjes vol en gooi er wat yofresh overheen
Makkelijk, snel, lekker en niet zo vet![]()
![]()
Kind wees es duidelijk, tante bloes snapt er niks van zoquote:Op woensdag 17 oktober 2007 13:19 schreef motorbloempje het volgende:
de bruchetta's ken ik wel namelijk![]()
heulemaal waar tante bloesquote:Op donderdag 18 oktober 2007 00:52 schreef Bluezz het volgende:
Muck heeft het druk sara, niezo ongeduldig
En hoe heet dit gerecht?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:06 schreef Jimbo het volgende:
1 kip van - 1,2 kilo - 3 uien - 1 teentje knoflook - 1 bouquet garni - 250 gram champignons 80 gram boter - 1 eetlepel bloem - 1 dl bouillon - 5 dl bier - 1 eetlepel bruine suiker - 2 eetlepels azijn - zout - peper - 2 sneden witbrood bereiding: Snij de kip in 8 stukken. Bestrooi deze met zout en peper. Schil de uien en snij ze in juliënne. Schil de knoflook en pers hem uit. Maak de champignons schoon. Verhit 50 gram boter in een pan en sauteer hierin de stukken kip aan alle kanten bruin. Haal de kip uit de pan en zet ze apart. Sauteer in dezelfde boter de champignons, geef er de bloem over en laat deze kleur krijgen. Doe de stukken kip terug in de pan. Roer de bruine suiker door de azijn en voeg ook dit toe. Geef er dan nog de bouillon en het bier bij, en de knoflook en het bouquet garni, zet de deksel op de pan en laat anderhalf uur zachtjes stoven. Snij de sneden brood in driehoeken en bruineer ze in wat boter. Doe alles op een voorverwarmde dienschaal, leg er de croutons bij en serveer.
Met Bierrrrrrr
zie je nou liefie, GMTAquote:
Absoluutquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:41 schreef Muck het volgende:
[..]
zie je nou liefie, GMTA
ik heb het "kip met bier" genoemd, doet het vast prima op Fok! dacht ik zo
als je het even hier post, of een linkje geeft, dan zet ik het erinquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:34 schreef NoCigar het volgende:
Misschien: In het stoofpottentopic: Vlaamse Stoverij en groeten,plus foto's. In het Heston Blumethal topic: de gegrilde groenten, ook met foto's.
ja? niet in dit topic hoor....quote:Op woensdag 24 oktober 2007 00:38 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb het al gepost hoor.
Doe dat vooral niet, aan de gang blijven daar zit echt niemand op te wachten.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:13 schreef Muck het volgende:
[..]
ja? niet in dit topic hoor....
als je me een linkje geeft of het even hierheen kopieert zet ik het er wel in.
Ik heb namelijk bar weinig zin om een heel topic door te gaan lopen spitten naar een recept dat je er een keer gepost hebt. Dan kan ik wel aan de gang blijven he?
hey, op jouw sarcasme zie ook niemand te wachten.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 14:40 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Doe dat vooral niet, aan de gang blijven daar zit echt niemand op te wachten.
uit Het Fok!-kookboek! :quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:50 schreef paultjuhhh het volgende:
Voor hoeveel personen
zijn die recepten, hoe kan je dat zien ?
quote:Alle hoeveelheden zijn aangepast naar 2 personen (tenzij anders aangegeven).
quote:Op donderdag 8 november 2007 18:16 schreef Muck het volgende: Uiensoep Trusten Ingrediënten: 5 grote uien boter 1/2 eetlepel suiker 2 liter water 6 bouillonblokjes Bereidingswijze: Snij de uien in ringen. Bak de ringen tot ze glazig zijn. Strooi er de suiker overheen en doorroeren tot de uien lichtbruin zijn. Giet er dan het water bij en doe een voor een de bouillonblokjes erbij. Breng alles aan de kook en ongeveer 5 minuten laten doorkoken. Tip: Doe een plakje stokbrood met kaas erop in de soep en zet het even onder de gril tot de kaas goudbruin kleurt
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 04:04 schreef Muck het volgende:
Penne met zalm
De moeder van AKnynke
Ingrediënten:
175 gr. penne
65 gr. Zalm
een beetje verse tijm
12,5 gr. boter
75 ml. dikke room of slagroom
Bereidingswijze:
Kook de penne, gooi de boter en de room bij elkaar in en verwarm het 5 minuten.
Zorg ervoor dat het niet kookt!
Knip de zalm in kleine stukjes en gooi de meeste zalm en de tijm door het sausje.
Als het klaar is de penne erbij doen en de laatste zalm erover heen doen.
alle recepten zijn voor 2 personen, tenzij anders aangegeven. Als het goed is staat dat er ook bij hoorquote:Op vrijdag 9 november 2007 12:50 schreef paultjuhhh het volgende:
Voor hoeveel personen
zijn die recepten, hoe kan je dat zien ?
Ja klopt had dat niet gezienquote:Op vrijdag 9 november 2007 15:12 schreef Muck het volgende:
[..]
alle recepten zijn voor 2 personen, tenzij anders aangegeven. Als het goed is staat dat er ook bij hoor
is het wel goedgekomen met koken?quote:
ja lijkt me leukquote:Op zondag 18 november 2007 22:10 schreef appelsientje het volgende:lekker gerechten allemaal..
Ik zal eens ff kijken of ik nog wat lekkers kan verzinnen
De categorie "koek en gebak" zou ook wel "brood en banket" kunnen worden, dan worden broodrecepten wat makkelijker te vinden misschienquote:Op zondag 18 november 2007 22:09 schreef Muck het volgende:
Okee, ze staan erbij
ik wist ook zo gauw niet waar je bagels nou thuishoorden razztwizzle, dus ik heb ze nu bij "diversen" gezet
dat is wel een goed idee jaquote:Op maandag 19 november 2007 09:07 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
De categorie "koek en gebak" zou ook wel "brood en banket" kunnen worden, dan worden broodrecepten wat makkelijker te vinden misschien.
Misschien handig om deze sticky te maken?? ik heb net ook al zitten zoeken!quote:Op maandag 14 januari 2008 18:30 schreef Muck het volgende:
Even een subtiel schopje
Dit lijkt mij verdomd lekker, ga ik zeker een keer klaarmaken.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:44 schreef Tezz het volgende:
Aardappelsoep (voor 4 liter soep)
Ja sorry, ik kan soep nooit 'in het klein' maken, hihi
Ingredienten:
3 / 3,5 liter runderbouillon
Een stuk of acht aardappels in blokjes
2 uien in stukjes
3 teentjes knoflook in stukjes
2,5 ons sperzie boontjes in kleine stukjes
2,5 ons wortels in reepjes
1 kleine gele paprika in reepjes
1 kleine rode paprika in reepjes
2 ons ontbijtspek in kleine reepjes
2 kuipjes kruidenroomkaas (bijvoorbeeld Bressot of die goedkope van de Aldi)
verse peterselie (voor de garnering)
boerenbrood met roomboter om erbij te serveren.
Bereiding:
Fruit in een grote soeppan de uien aan met knoflook totdat ze glazig zien. Voeg de aardappelblokjes toen en bak deze kort mee. Voeg de bouillon toen en breng aan de kook. Na 10 minuten koken (dan zijn de aardappels wel gaar) de pan van het vuur afnemen en met de staafmixer pureren.
Dan de soep weer aan de kook brengen en de boontjes/wortels/paprika toevoegen. Laten koken totdat de groentes gaar zijn. Ondertussen in een koekepan het spek uitbakken en op een velletje keukenrol laten uitlekken.
Wanneer de groentes in de soep gaar zijn, de pan van het vuur nemen en de kuipjes kruidenroomkaas er door laten smelten. Dan even proeven of de soep goed op smaak is, eventueel wat peper en zout nog toevoegen. Pas op met zout want de ontbijtspek moet er nog bij....
Serveren in grote borden met een handje uitgebakken spekjes en een handje peterselie. Lekker met boerenbrood en roomboter!
ik heb er even over gedacht toen dit topic gemaakt werd, maar het toen toch niet gedaan, omdat teveel sticky's vervelend is en omdat er ook een linkje in het kookboek staat.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:36 schreef Tezz het volgende:
[..]
Misschien handig om deze sticky te maken?? ik heb net ook al zitten zoeken!
Komt goedquote:Op zondag 20 januari 2008 16:41 schreef Muck het volgende:
ennn hij staat er ook bij
ga zo door curiosity
2 personen. lekker met basmati, weet even niet of dat er al bijstond.quote:Op zondag 20 januari 2008 19:38 schreef Muck het volgende:
damn dat klinkt lekker
voor hoeveel personen is dit recept?
Had je deze ook gezien?quote:Op zondag 20 januari 2008 16:19 schreef Curiosity het volgende:
Varkenshaasje met zoetzure saus
thanks, nee stond er nog niet bij, maar ik ga het gelijk even aanpassenquote:Op zondag 20 januari 2008 19:40 schreef Curiosity het volgende:
[..]
2 personen. lekker met basmati, weet even niet of dat er al bijstond.
quote:
quote:Op zondag 20 januari 2008 19:52 schreef Muck het volgende:
het is dat je een vrouw bent, ander had ik met je willen trouwen
zoveel ontiegelijk lekkere recepten op 1 dag
quote:Op maandag 21 januari 2008 11:28 schreef Innocence het volgende:
Muck, zou je ook even kunnen vermelden waarom iets niet geplaatst wordt? Dan kan ik het de volgende keer namelijk anders schrijven.
Dank je wel haha dat had ik nog niet eens gezien. Ik heb nog meer vega recepten moet ze alleen even op zoeken.quote:Op maandag 28 januari 2008 12:12 schreef Muck het volgende:
ze staan erbij
Ik heb wel "102 min onder de grill" en "bak 608 min" veranderd naar 1 à 2 minuten en 6 à 8 minuten
ik moest er wel om lachen moet ik zeggenquote:Op maandag 28 januari 2008 15:00 schreef Lief-visje het volgende:
[..]
Dank je wel haha dat had ik nog niet eens gezien.
ze zijn altijd welkomquote:Ik heb nog meer vega recepten moet ze alleen even op zoeken.
dank je wel! dat vind ik echt heel erg leuk om te horen!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:50 schreef Sudderpot het volgende:
Muck, heb net dit topic en het kookboek bekeken. Grote klasse, ziet er fantastisch uit!![]()
Mijn bijdrage is een heerlijke, eenvoudige curry, waarin alle smaken goed tot hun recht komen. Binnen 20 tot 30 minuten gemaakt! Is voor 2 personen. Voor de liefhebbbers: is ook heerlijk met lamsvlees.
Curry van rund, kikkererwten en kokosmelk
Ingrediënten
300 gram runderlapjes (of biefstuk)
2 eetlepels Indiase milde currypaste (Patak)
1 blik kikkererwten 400 gram, uitgelekt
2 dl kokosmelk
1 flinke bos koriander
zou, peper
Bereiding
Snij het vlees in blokjes van 2 cm en schep er de currypasta door. Wok of koekenpan verhitten (geen olie of boter) en vlees 1 minuut op middelhoog vuur bakken. Kikkererwten erbij en kokosmelk erdoor. Snij de koriander fijn en roer de helft ervan door de curry. Laat de curry op matig vuur 20-25 minuten gaarstoven. Breng op smaak met zout en peper. Bestrooi de curry met de rest van de koriander. Heerlijk met naan en/of rijst en tafelzuur.
is voor 4 personenquote:Ingrediënten
* 2 zakken spruitjes (a 450 g)
* 1 grote ui
* 3 teentjes knoflook
* 3 eetlepels olijfolie
* 150 g geitenkaas (Bettine Blanc 58+)
* 1 zakje notenmelange, gezouten (150 g)
* 1 pak aardappelpuree stevig (2 x 62 g)
* 1/2 theelepel nootmuskaat
* 1/2 theelepel kaneel
Bereiden
Spruitjes schoonmaken en in 8-10 min.
in ruim kokend met zout naar smaak gaarkoken. Afgieten.
Ui en knoflook ondertussen pellen en snipperen.
Olijfolie in koekenpan verhitten. Hierin ui 3 min. bakken.
Knoflook toevoegen en nog 1 min. bakken. Geitenkaas in stukjes snijden.
Noten grof hakken. Puree (beide zakjes) bereiden volgens aanwijzingen op
de verpakking. Spruitjes en uimengsel aan puree toevoegen en grof stampen.
Geitenkaas, noten, nootmuskaat, kaneel en peper en zout naar ssmaak toevoegen.
Nog even doorwarmen. Stamppot over 4 borden verdelen
kijk, dat vind ik leuk om te horenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 18:25 schreef Lief-visje het volgende:
Vandaag de bolognese saus gemaakt die door Delicieux is geplaatst ! in 1 woord HEERLIJK !
is het heel raar dat ik een heel klein beetje een trots gevoel krijg omdat het kookboek ook echt gebruikt wordt?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 17:25 schreef Miss_S het volgende:
En het gezin hier heeft vandaag de kip met kokos en ananas op
Wij zijn grote eters en dit was voor twee personen genoeg (het is absoluut niet machtig of zwaar op de maag namelijk). Je kan dit recept ook prima voor vier personen gebruiken, dan serveer je er nog stokbrood, of focacciaquote:Frittata met broccoli, ui en kerstomaatjes
Je hebt nodig:
5 eieren
een plens melk
zakje geraspte oude kaas
tijm/rozemarijn/oregano uit een potje
peper en zout
drie kleine aardappels, geschild en in hele dunne plakjes gesneden
stronk broccoli, in hele kleine roosjes
drie sjalotjes, in ringen
paar tenen knoflook, in stukjes
vijf cherrytomaatjes
een quichevorm
En zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een lage quichevorm in.
Kluts vijf eieren met een ongeveer 50 gram geraspte oude kaas, en een flinke schep rozemarijn, tijm en oregano. Peper en zout erdoor mengen en een scheutje melk.
Schil drie kleine aardappelen en snijd ze in flinterdunne plakjes. Doe in een magnetronbakje met deksel, doe er een eetlepel water bij in, deksel erop en drie minuten op vol vermogen in de magnetron om ze voor te garen.
Snijd een stronk broccoli in hele kleine roosjes en gooi die ongeveer drie minuten in wat kokend water.
Dan bak je in de pan 3 sjalotjes lekker zacht met een paar in stukjes gehakte teentjes knoflook. Aardappelschijfjes laten uitlekken en die erbij. Broccoliroosjes erdoorheen scheppen. Nog even een paar minuten op zacht vuur door elkaar verwarmen, en dan overscheppen in de quichevorm.
Dan het eiermengsel eroverheen. De boel een beetje aandrukken, en ongeveer vijf door de helft gesneden cherrytomaatjes over de quichevorm verdelen.
Strooi er nog wat peper overheen, en nog wat geraspte kaas.
Ongeveer een half uurtje in de oven, de laatste tien minuten kan je het wat heter zetten voor een mooi korstje. Als je er met een vork inprikt moet die er droog, zonder prut, uitkomen, dan is het gaar.
En dan krijg je dus dit:
quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Nee tuurlijk niet't is toch ook een hartstikke mooi initiatief? Ik blader er altijd even doorheen als ik zin heb om te koken, het staat in m'n vaste rijtje sites die ik dan eventjes langsga. Dus hulde voor het Fok!Kookboek
!
ik ga hem er gelijk bij zettenquote:Heb ik er meteen nog een receptje aan toe te voegen. Het kan in de categorie ovengerechten:
[..]
Wij zijn grote eters en dit was voor twee personen genoeg (het is absoluut niet machtig of zwaar op de maag namelijk). Je kan dit recept ook prima voor vier personen gebruiken, dan serveer je er nog stokbrood, of focaccia, en een salade bij.
Je kan ook heel goed varieren met de vulling, ham erbij, of andere groenten, of spekjes, of blauwe kaas, of noten.. alles is mogelijk!
Dat is niet raar, dit is echt een van de beste stukjes op Fok!quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:49 schreef Muck het volgende:
[..]
is het heel raar dat ik een heel klein beetje een trots gevoel krijg omdat het kookboek ook echt gebruikt wordt?
Nee helemaal niet !! Als ik niet weet wat ik moet eten (dat is zo'n 3 x in de week) kijk ik even in het Kookboek misschien dat er iets bij zit waar ik wel zin in heb !quote:Op woensdag 27 februari 2008 09:49 schreef Muck het volgende:
[..]
is het heel raar dat ik een heel klein beetje een trots gevoel krijg omdat het kookboek ook echt gebruikt wordt?
Ja, doe ik ook, té weinig, dat welquote:Op woensdag 27 februari 2008 17:18 schreef MissyMirjaM het volgende:
als ik zien heb om uitgebreid te kokerellen, maar geen idee heb wat, sla ik tegenwoordig eerst even het kookboek er op na
voor hoeveel personen is dat bloes?quote:Op zondag 30 maart 2008 15:41 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ja, doe ik ook, té weinig, dat wel
Nog eentje die erg lekker en simpel was :
Spitskool met rijst :
* 250 g witte rijst (zak a 1 kg)
* 1 grote spitskool (of 2 zakken gesneden)
* 2 grote uien
* 1 teen knoflook
* 2 bakjes gerookte spekblokjes (a 250 g)
* 2 eetlepels kerriepoeder
* 5 eetlepels mix voor groentesaus kaas (doosje 140 g)
Rijst koken.
Spitskool (eventueel) fijnsnijden.
Ui en knoflook pellen, ui in ringen en knoflook in plakjes snijden.
In de wok de spekblokjes 3 min. uitbakken.
Spitskool, ui en knoflook 5 min. meebakken.
Kerriepoeder, groentesausmix en 2 dl water toevoegen.
Goed mengen en 2 min. laten pruttelen.
Beetje peper uit de molen erover,
Erg lekker
dat dacht ik ook, maar ik dacht, ik vraag het even voor de zekerheidquote:Op zondag 30 maart 2008 18:35 schreef BBQ-kip het volgende:
Aan de ingrediënten te zien is het voor 4 personen Muck
thanks!quote:Op zaterdag 5 april 2008 15:37 schreef JedaiNait het volgende:
leuk idee dat kookboek! Mijn (eerste) toevoeging:
das een hele goeie....quote:Op dinsdag 8 april 2008 00:05 schreef Twinky het volgende:
Muck? Misschien kan ie beter toch voor 4 personen. Normale mensen hebben namelijk geen halve springvorm en hij is eigenlijk niet te maken voor twee. Tenzij ije gewoon de helft invriest!
Ik denk niet dat die in het from scratch principe past vanwege de mosterd maar dat moet Obli zelf maar even bekijken. De yogonaise zou wel eventueel te vervangen zijn door mayonaise met een beetje yoghurt.quote:Op maandag 28 april 2008 22:49 schreef Muck het volgende:
MM, is dat 2e recept ook een dieet-recept?
en voor hoeveel personen is het?
Dan zet ik hem voor nu gewoon even in het hoofdstuk "bijgerechten"quote:Op dinsdag 29 april 2008 13:46 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die in het from scratch principe past vanwege de mosterd maar dat moet Obli zelf maar even bekijken. De yogonaise zou wel eventueel te vervangen zijn door mayonaise met een beetje yoghurt.
Ik maak hem zo voor twee personen maar wij vreten ons er dan ook het ongans in omdat het zo lekker is.![]()
will do, will doquote:Muck, kies er maar een paar uit
Thnx, heb er nog wel meer, zal die later vandaag wel postenquote:Op woensdag 30 april 2008 23:12 schreef Muck het volgende:
ennn, de recepten van sylvana staan er inmiddels ook in
zal ik er dan gewoon een pakje spekjes en een pakje gorgonzola van maken?quote:Op zondag 4 mei 2008 01:09 schreef Innocence het volgende:
Super! Ik ga op een ander tijdstip eens rustig nadenken hoeveel er in hemelsnaam in een pakje spekjes, gorgonzola etc zit
heel goedquote:Op maandag 5 mei 2008 12:30 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Thnx, heb er nog wel meer, zal die later vandaag wel posten
Ik had een pakje van de knorr, die bij de soepafdeling stond. Was het enige aroma dat ik kon vinden, maar ben nog op zoek naar wat beters. Was op zich wel lekker erdoorheen, maar het was het toch niet helemaal zeg maarquote:Op maandag 5 mei 2008 15:45 schreef Muck het volgende:
Ik heb je recepten toegevoegd, behalve Tagliatelle met kip roomsaus, want die staat er al een keertje in
Wat ik me nog afvroeg... Wat voor soort aroma gebruik je bij de zoetzure kip?
bedoel je soms dit? Aromat?quote:Op maandag 5 mei 2008 22:00 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik had een pakje van de knorr, die bij de soepafdeling stond. Was het enige aroma dat ik kon vinden, maar ben nog op zoek naar wat beters. Was op zich wel lekker erdoorheen, maar het was het toch niet helemaal zeg maar
makt niet uit, is hetzelfde spulquote:Op dinsdag 6 mei 2008 12:27 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ja, alleen dan zat het in een pakje, en niet in zo'n busje
quote:Op donderdag 8 mei 2008 11:48 schreef Nimose het volgende:
Op bevel van Twinky: mijn zelfgemaakte spinazietaart a la Twinky
Oh, en wij hebben hem met z'n tweetjes opgegeten, maar dan wel zonder de champignonnetjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aangezien er niet zoveel recepten van zijn en er ook amper vraag naar is, lijkt een hoofdstukje "macrobiotisch" lijkt me een beetje overdreven, maar ze kunnen wel in het dieet-receptentopic met een vermelding erbij dat het macrobiotisch is, als je dat wiltquote:Op dinsdag 10 juni 2008 19:11 schreef PluisigNijntje het volgende:
Kan er misschien ook een hoofdstukje 'macrobiotisch' bij?
Ik heb namelijk een boek van Dr Gillian Mckeith.
Staat erbijquote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:35 schreef -Marjo- het volgende:
Cheesecake
En klik!quote:Op dinsdag 10 juni 2008 21:38 schreef Tezz het volgende:
Champignon(room)saus
En ze staan hier:quote:Op zaterdag 21 juni 2008 20:26 schreef Thalassa het volgende:
Genoeg recepten... sommige zijn eigen recepten en andere uit kookboeken.
Dit kan ook goed met allerlei ander fruit. Banaan is ook erg lekker, aardbei of peerquote:
Hij is zo lekker.quote:Op zondag 20 juli 2008 17:45 schreef Troel het volgende:
Dat is natuurlijk wel DE manier om eindelijk eens van al die wijn af te komen die hier staat te verpieteren
oew, goed plan! Of zo'n blikje met kersenquote:Op zondag 20 juli 2008 17:46 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dit kan ook goed met allerlei ander fruit. Banaan is ook erg lekker, aardbei of peerIk maak dit recept vaak met banaan en kaneel erin
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |