abonnement Unibet Coolblue
pi_53783653

Welkom in het 'Centrale SPSS topic'
Hier kun je terecht met al je vragen met betrekking tot SPSS.
Hieronder vind je nog wat handige links:

links:
SPSS homepage - Nederlandse website
SPSS log - Kun je veel antwoorden vinden
SPSS wiki

__________________________________________________________________________________

Beste Fokker,

Ik ben bezig met mijn afstuderen en ben mij aan het verdiepen in SPSS wat niet meevalt… het is om mijn enquete in te verwerken.

Mijn code-boek is redelijk klaar ik heb alleen 2 vragen, misschien weten jullie hier een antwoord op.

Mijn enquete begint met een aantal algemene vragen (Nominaal) daarna volgen zo’n 50 stellingen (ordinaal) waarin men op een schaal van 5 de mate van eens/oneens moet aangeven. Verder moet men over diezelfde stelling aangeven op een schaal van 3 of men het belangrijk/onbelangrijk vindt. Men moet dus 2 antwoorden op 1 stelling geven.

De mate van eens/oneens en de mate van belangrijkheid verwerk ik in 2 verschillende databestanden.

De 50 stellingen vallen onder ongeveer 7 categorien. Bij de categorie 'angst' heb ik stellingen over bijv. gedachten, gevoel, gedrag etc. Elke categorie heeft dus een aantal stellingen. Verder zijn de respondenten verdeeld over 4 vestigingen en wil ik verschillen kunnen zien.

Mijn 2 vragen:
1) Ik wil mijn 50 stellingen opdelen in 7 clusters, zodat ik uitspraken kan doen over 7 clusters i.p.v. 50 stellingen . Hoe doe ik dat? De 50 stellingen heb ik allemaal apart als variabelen ingevoerd. Ik wil stellingen aan elkaar kunnen koppelen.
2) Ik wil per vestiging de antwoorden op de stellingen zien. Ik weet hoe ik dat telkens per stelling moet doen. Dit is heel veel werk als ik dit telkens 1 voor 1 moet doen. Kan het sneller? Dat ik dus in 1x de opdracht geef om met de vaste variabele ‘vestiging’ telkens een andere stelling te pakken?

Hopelijk kan dit in SPSS…



Misschien past het beter bij DIG...

[ Bericht 8% gewijzigd door eer-ik op 08-10-2007 16:13:39 ]
pi_53784211
Even een tvp, heb wel met SPSS gewerkt, maar niet zo goed opgelet
Heb het straks met afstuderen echter ook nodig!
pi_53784265
Met Analyze - Descriptive - Frequencies kun je ook gewoon alle stellingen in dat kleine vakje proppen en op OK drukken. Dan doettie ze allemaal achter elkaar in 1 keer.

Ik snap niet echt wat je met clusteren bedoelt, maar je kan de compute functie gebruiken om een aantal variabelen bij elkaar op te tellen. Misschien handig eerst te recoden dat je "Eens" vs "Oneens" hebt, zodat je op een nominaal niveau verder kan ipv ordinaal. Ook wel zo makkelijk voor bij je bivariate analyse.
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:09:57 #4
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_53784842
Even aankijken dit topic.
Als je hier antwoord krijgt, is het prima, anders krijgt ie een schopje DIG
Signature.
  maandag 8 oktober 2007 @ 10:19:07 #5
76783 rezjeh
"mañana mañana"
pi_53785054
Met een PCA, een Principale Componenten Analyse, kan je je data reduceren en kijken welke variabelen hetzelfde meten. http://en.wikipedia.org/wiki/Principal_Component_Analysis

Misschien heb je daar iets aan, op google staan voorbeelden over de verwerking in SPPSS.
pi_53785919
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 09:42 schreef Tagged het volgende:


Ik snap niet echt wat je met clusteren bedoelt, maar je kan de compute functie gebruiken om een aantal variabelen bij elkaar op te tellen. Misschien handig eerst te recoden dat je "Eens" vs "Oneens" hebt, zodat je op een nominaal niveau verder kan ipv ordinaal. Ook wel zo makkelijk voor bij je bivariate analyse.
Met clusteren bedoel ik dat ik een totaal beeld (score) wil krijgen van stelling 1 t/m 10, 11 t/m 15 en 16 t/m 20 etc. Ik wil een algemene uitspraak doen over bijvoorbeeld het cluster ervaren van angst i.p.v het uitsplitsen naar gedachten over angst (stelling 1), gevoelens over angst stelling 2), (angstgedrag stelling 3)

Ik denk dus dat ik met de compute functie dat wel kan doen als ik de omschrijving ervan lees.

Verder heb ik nooit statistiek gehad...
pi_53785951
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 09:42 schreef Tagged het volgende:
Met Analyze - Descriptive - Frequencies kun je ook gewoon alle stellingen in dat kleine vakje proppen en op OK drukken. Dan doettie ze allemaal achter elkaar in 1 keer.
Ok, ga het vanavond maar eens proberen.
  maandag 8 oktober 2007 @ 12:48:25 #8
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_53788607
Denk je er wel aan dat SPSS je (bijna) altijd een resultaat zal geven, ook al slaat je analyse helemaal nergens op?

En verder, om je variabelen makkelijker te analyseren is een andere opzet van je databestand misschien handiger. Je kunt dan in je analyse de verschillende onderdelen als covariate invoeren (of alleen bepaalde waarden selecteren)...

Zoiets dus:

Proefpersoon Vraagnummer Categorie Vestiging Antwoord 1 Antwoord 2
1.......................... 1 ...................... 1 ................. 1 ................. 3................... 4
1.......................... 2 ...................... 1 ................. 1 ................. 2................... 5
1.......................... 3 ...................... 2 ................. 1 ................. 1................... 4


Ambitueus plan trouwens als je nooit statistiek hebt gehad. weet je wel wat je aan het uitrekenen bent? En is het misschien niet gewoon handiger om hulp te vragen van je begeleider/ statistiek-docent/ briljante medestudent?
pi_53789351
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 12:48 schreef mousemicky het volgende:
Denk je er wel aan dat SPSS je (bijna) altijd een resultaat zal geven, ook al slaat je analyse helemaal nergens op?

En verder, om je variabelen makkelijker te analyseren is een andere opzet van je databestand misschien handiger. Je kunt dan in je analyse de verschillende onderdelen als covariate invoeren (of alleen bepaalde waarden selecteren)...

Zoiets dus:

Proefpersoon Vraagnummer Categorie Vestiging Antwoord 1 Antwoord 2
1.......................... 1 ...................... 1 ................. 1 ................. 3................... 4
1.......................... 2 ...................... 1 ................. 1 ................. 2................... 5
1.......................... 3 ...................... 2 ................. 1 ................. 1................... 4


Ambitueus plan trouwens als je nooit statistiek hebt gehad. weet je wel wat je aan het uitrekenen bent? En is het misschien niet gewoon handiger om hulp te vragen van je begeleider/ statistiek-docent/ briljante medestudent?
Ik heb het ingevoerd zoals bovenstaand. Ten minste als je bedoelt dat ik alle waarden van de verschillende variabelen numeriek heb genoteerd? Bedoel je dat? Ik ga geen zware statistische analyses doen anders weet ik inderdaad niet wat ik uitreken. Ik krijg wel wat hulp van niet leken gelukkig! Maar het gaat mij er meer om dat je in SPSS makkelijker dan in excel groepen en variabelen los van elkaar kunt zien. In excel moet je dan gaan filteren en sorteren. Ik wil mbv SPSS meer inzicht krijgen in % en hoeveelheden en verdeling van antwoorden. Verder geen ingewikkelde berekeningen. Een beetje statistiek weet ik wel dus

Denk je er wel aan dat SPSS je (bijna) altijd een resultaat zal geven, ook al slaat je analyse helemaal nergens op?
Hoe bedoel je dit precies?
pi_53790376
1)
Analyze->Data reduction->Factor

Waarschijnlijk zullen alleen niet alle variabelen rustten op jouw vooraf aangegeven clusters, omdat mensen het niet ervaren.
Alleen heb je vooraf natuurlijk mensen al aansporing gegeven te denken in deze clusters wat uiteindelijk niet goed is voor de resultaten van je enquete.
Maar goed de enquete is toch al afgelopen.
pi_53790508
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 14:12 schreef arj1o1 het volgende:
1)
Analyze->Data reduction->Factor

Waarschijnlijk zullen alleen niet alle variabelen rustten op jouw vooraf aangegeven clusters, omdat mensen het niet ervaren.
Alleen heb je vooraf natuurlijk mensen al aansporing gegeven te denken in deze clusters wat uiteindelijk niet goed is voor de resultaten van je enquete.
Maar goed de enquete is toch al afgelopen.
Ja, dat klopt inderdaad. Zou eigenlijk op basis van de resultaten pas moeten gaan clusteren en niet vooraf... Ik doe geen WO maar HBO dus ik weet van andere studenten dat dit niet ontzettend van belang is. Maar ben nu al wel een heel eind met de antwoorden
  maandag 8 oktober 2007 @ 14:25:58 #12
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_53790712
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 13:26 schreef Rogro het volgende:

[..]

Denk je er wel aan dat SPSS je (bijna) altijd een resultaat zal geven, ook al slaat je analyse helemaal nergens op?
Hoe bedoel je dit precies?
Dat SPSS je een resultaat gaat geven, ook al doe je een analyse die helemaal niets zegt en niet is wat je wilt. SPSS denkt zelf niet, en voert uit wat jij ingeeft. Het programma zal nooit zeggen: 'je voert de variabelen verkeerdom in en nu krijg je niet wat je wilt'. Het klinkt heel voor de hand liggend, maar het is een veelgemaakte fout bij veel van mijn studenten vandaar ('ja maar mevrouw, SPSS zei echt dit...')..

Verder: filteren en sorteren moet je in SPSS vaak ook doen, maar dat is helemaal niet zo ingewikkeld (zie functies: 'select cases' en 'split file').

Numeriek noteren zou ik trouwens altijd doen, anders is gemiddelden uitrekenenen natuurlijk onmogelijk...

Als je trouwens alleen verdelingen wilt zijn de functies 'frequencies' en 'descriptives' denk ik voldoende. Wel zorgen dat je je file vantevoren duidelijk gesplitst hebt, anders krijg je nog niets relevants. Stel je wilt de percentages voor mannen en vrouwen vergelijken, maak er dan een split-file met als grouping variable (of hoe het moge heten) 'gender' o.i.d van. Je kunt trouwens zo veel grouping variables als je wilt invoeren.
pi_53790841
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 09:38 schreef addie het volgende:
Even een tvp, heb wel met SPSS gewerkt, maar niet zo goed opgelet
Heb het straks met afstuderen echter ook nodig!
Ja, hetzelfde hier. Ik zal er ook mee moeten gaan werken vrees ik.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 8 oktober 2007 @ 15:32:06 #14
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_53792275
Rogro, vind jij het goed als ik 'Centraal SPSS topic' van de topic titel maak en de openingspost even een klein beetje aanpas?
Er komt alleen dit boven je vraag te staan dan:


Welkom in het 'Centrale SPSS topic'
Hier kun je terecht met al je vragen met betrekking tot SPSS.
Hieronder vind je nog wat handige links:

links:
SPSS homepage - Nederlandse website
SPSS log - Kun je veel antwoorden vinden
SPSS wiki


Dit alles omdat er hoogst waarschijnlijk meer mensen zijn met SPSS vragen, op deze manier hoeft er niet steeds een nieuw topic voor geopend worden.
Signature.
pi_53793145
Prima!
  maandag 8 oktober 2007 @ 16:15:02 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_53793232
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 16:11 schreef Rogro het volgende:
Prima!
Mooi, dankje
Signature.
  maandag 8 oktober 2007 @ 23:04:18 #17
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_53802378
Tvp
KISSSSSSSSSSS
pi_53856209
Ik wil nu alvast mijn output klaarzetten. Er moet nog wel data worden ingevoerd. Hoe kan ik dan telkens nadat ik er data bij heb ingevoerd updaten of refreshen, zodat ik niet tot het laatste moment hoef te wachten met het klaarzetten en maken van output.
  donderdag 11 oktober 2007 @ 09:16:52 #19
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_53856255
Ah, een SPSS topic, altijd handig om in je AT te hebben staan.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_53858512
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 09:14 schreef Rogro het volgende:
Ik wil nu alvast mijn output klaarzetten. Er moet nog wel data worden ingevoerd. Hoe kan ik dan telkens nadat ik er data bij heb ingevoerd updaten of refreshen, zodat ik niet tot het laatste moment hoef te wachten met het klaarzetten en maken van output.
Ik neem aan dat je je analyse doet d.m.v. het klikken op de knoppen, en dat je geen syntax maakt?

Je kunt je analyse vast klaarzetten door in plaats van op 'ok' te drukken als je alles hebt ingesteld te kiezen voor 'save' paste. Als het goed is wordt dan je analyse geopend in een nieuw venster. Deze syntax kun je dan opslaan onder een willekeurige naam en later uitvoeren d.m.v. de 'run' knop (ook op verschillende documenten, als je variabelenamen maar gelijk zijn).

Waarom zou je trouwens tussentijdse resultaten willen analyseren? Als het gaat om een selectie gebruik je toch gewoon de 'select cases' optie?

[ Bericht 1% gewijzigd door mousemicky op 11-10-2007 13:54:49 ]
pi_53861079
Waarschijnlijk druppelen er na min sluitingsdatum nog enquetes binnen. Ik wil die er nog bij verwerken, maar wil wel alvast mijn analyse klaarzetten. Tevens zijn er soms anderen die tussentijds al iets willen zien... Ga het zo even proberen.
pi_53861233
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 10:56 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je analyse doet d.m.v. het klikken op de knoppen, en dat je geen syntax maakt?
Ik gebruik idd de knoppen. maar ik zie geen save staan alleen paste, reset, cancel, help
pi_53861780
Ik zie het al. De output zelf moet ik opslaan en dan met recall dialog.
pi_53862561
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 12:44 schreef Rogro het volgende:

[..]

Ik gebruik idd de knoppen. maar ik zie geen save staan alleen paste, reset, cancel, help
Sorry, 't is de 'paste' knop...


(heb soms spps voor mac open staan, die is net iets anders)
pi_53964413
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 14:25 schreef mousemicky het volgende:

[..]

. Stel je wilt de percentages voor mannen en vrouwen vergelijken, maak er dan een split-file met als grouping variable (of hoe het moge heten) 'gender' o.i.d van. Je kunt trouwens zo veel grouping variables als je wilt invoeren.
Maar dit kan toch ook met interactive bar ? Dan zorg ik er namelijk voor dat elke groep afzonderlijk (en niet gezamenlijk) 100% is. Dat kan je daar met een vinkje aankruisen. Dan kan je de percentages vergelijken tussen groepen.

Hoe zit het nou met die syntax. ik heb het dus met paste gedaan en als je dan idd op run druk dan komt hij te voorschijn. Maar als ik hem dan opsla, later weer open en dan op run druk, dan doet hij het niet.... Hoe kan dat. Hij geeft dan error.

En nog iets. Ik wil het plakken naar Word, maar dit kan alleen tabel voor tabel. Wanneer ik alles met Ctrl. of Shift selecteer en dan de hele mikmak in 1 keer naar Word wil kopieren kan dat niet. Klopt dat?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:20:44 #26
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_53968960
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 10:54 schreef Rogro het volgende:

[..]

Maar dit kan toch ook met interactive bar ? Dan zorg ik er namelijk voor dat elke groep afzonderlijk (en niet gezamenlijk) 100% is. Dat kan je daar met een vinkje aankruisen. Dan kan je de percentages vergelijken tussen groepen. Die functie ken ik niet. Welke versie van SPSS heb je?

Hoe zit het nou met die syntax. ik heb het dus met paste gedaan en als je dan idd op run druk dan komt hij te voorschijn. Maar als ik hem dan opsla, later weer open en dan op run druk, dan doet hij het niet.... Hoe kan dat. Hij geeft dan error. Je moet natuurlijk wel ook je correcte datafile open hebben staan en niets aan de variabele namen veranderen. Check ook even of er een afsluitende . (punt) staat achter de command. Als dit allemaal klopt weet ik ook niet wat je fout doet.

En nog iets. Ik wil het plakken naar Word, maar dit kan alleen tabel voor tabel. Wanneer ik alles met Ctrl. of Shift selecteer en dan de hele mikmak in 1 keer naar Word wil kopieren kan dat niet. Klopt dat? Ja, is een vervelende eigenschap van SPSS. Gebruik trouwens wel altijd 'copy objects', anders gaat je layout eraan.
pi_53972634
De functie is: Graph --> interactive --> Bar Versie 13. Je kan dan in % bijv. 3 groepen zien in een staafdiagram. Je kan kiezen voor de 3 groepen samen 100% of afzonderlijk 100%. Je moet dan wel stack kiezen anders kan je het vinkje 100% niet aan- en uitzetten. Zo vergelijk ik de groepen met elkaar... Maar ga die split file ook eens proberen.

Heel erg thanks voor al je reacties trouwens MouseMicky!!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 11:10:04 #28
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_53985135
Ah, versie 13 hebben we hier nooit gehad, we zijn van 12 naar 14 gegaan...

Verder: ik hou niet van bar charts, dus die ga ik denk ik niet gebruiken. Wil alleen maar cijfertjes (zijn m'n hoogleraren dol op...).

Splitfile is trouwens wel ideaal omdat dan de analyses ook gewoon afzonderlijk worden gedaan, niet alleen de weergave van de resultaten...
pi_54016454
Ik begrijp nou nog steeds niet helemaal waar ik nominaal of ordinaal moet zetten (of scale). Ik heb allemaal stellingen met 5 puntschaal van helemaal eens tot helemaal oneens. Deze heb ik allemaal 'ordinaal' genoemd. Tevens heb ik vragen waarbij men uit verschillende antwoordcategorien kan kiezen, zoals: leeftijd, geslacht, sector, aantal dienstjaren. Ik vraag dus niet hoe oud iemand is, maar onder welke leeftijdscategorie iemand valt. Deze vragen zijn puur bedoeld om per leeftijdscategorie, dienstjaarcategorie etc. uitspraken te kunnen doen. Het is dus niet om gemiddelden te berekenen of de som. Alleen frequenties en om inzicht te krijgn in hoeveel van een bepaald soort mensen er gereageerd heeft. Ik heb dit allemaal nominale waarden genoemd. Klopt dat nou??
pi_55721054
Hi!

ik heb een enquete gemaakt met veel meerkeuze vragen.
Om te kijken of een antwoordmogelijkheid wel is aangevinkt, heb ik van elk antwoord een eigen variabele gemaakt. Wordt het aangevinkt komt er een 1 te staan zo niet dan een 0.

Aangezien ik het op deze manier doe krijg ik nog al veel variabelen. Nu is het zo dat ik niet voldoende ruimte heb aan de 72 regels die beschikbaar zijn voor de variabelen in SPSS. Waar kan ik dit aantal vergroten?
Ik heb sowieso wel over de 100 regels nodig eigenlijk....

Iemand die mij hier even snel mee kan helpen?

bvd

--edit--

Toen ik eerst probeerde de variabelen die ik opgesteld had in een word document, te kopieren naar spss, stopte het automatisch bij regel 72... echter wanneer ik bij regel 72 insert variables druk, wordt het ingevuld en komen er nieuwe lege regels bij

naja probleem verholpen dus

[ Bericht 22% gewijzigd door Fibonacci22 op 02-01-2008 13:21:14 ]
pi_55755975
Hola fokkers..

Ik zit inmiddels drie dagen te beunen voor m'n afstudeerscriptie en zit met 'n probleem..
Voor het verwerken van mijn enquetes gebruik ik, op aandringen van Hogeschool INHolland,
het verwerkingsprogramma SPSS. Ik heb een meerkeuzevraag waarbij men maximaal twee
antwoorden aan mocht kruisen. Nou heb ik ooit ergens gelezen (klinkt lekker betrouwbaar
maar ok) dat je dan in SPSS voor iedere keuze twee kolommen moet maken met in beide
kolommen alle antwoordmogelijkheden. Zo kan je zowel keuze 1 als keuze 2 invoeren..
Klinkt allemaal best logisch!! Maar nu moet ik dus alle gegevens gaan analyseren en in principe
ALLE antwoorden bij mekaar optellen.. Ik kan wel handmatig van beide kolommen data
verzamelen en het vervolgens zelf gaan optellen, delen door, bla bla bla.. maar SPSS gebruik
ik juist voor de verschillende tabellen etc.

WIE KAN MIJ HIERBIJ HELPEN!!!

IK MOET MN SCRIPTIE VRIJDAG 11 JANUARI INLEVEREN.. DUS HURRYY!!!

Alvast bedankt.
Mvg. Mark
pi_56069530
Nieuw probleempje...

ik krijg na het bewerken van mijn bar chart, constant een "exception when deactivating" error...
Hierna loopt het programma vast en ben ik mijn bewerkingen dus weer kwijt.
Ik gebruik SPSS versie 14.0

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
  donderdag 14 februari 2008 @ 08:11:26 #33
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_56720188
Hoi .

Ik heb even een vraagje over SPSS. Ik ben een SPSS-n00b (heb dit blok een cursus statistiek), maar ik heb er vorig jaar wel eens eerder mee gewerkt onder begeleiding van een docent. Als ik excelbestanden laad, staan er soms ineens meer kolommen en rijen in SPSS dan ik in excel opgevuld heb. Die kolommen en rijen bevatten dan een klein zwart stipje en de output geeft aan dat er items ontbreken (oid), jullie herkennen het probleem wel, denk ik. Maar dat is dus niet zo. Wie weet hoe dit komt en wat ik eraan doe? . Bvd .

Oh, en er schiet me nog een vraag te binnen. Kun je inderdaad niet de mediaan berekenen met SPSS? Waarom niet? Lijkt me toch niet zo'n ingewikkelde berekening? En hoe zit het met de rest van de vijf-getallen-samenvatting? (minimum, max kan wel, maar de kwartielen?).
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 14 februari 2008 @ 10:53:17 #34
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56722538
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:11 schreef Viking84 het volgende:
Oh, en er schiet me nog een vraag te binnen. Kun je inderdaad niet de mediaan berekenen met SPSS? Waarom niet? Lijkt me toch niet zo'n ingewikkelde berekening? En hoe zit het met de rest van de vijf-getallen-samenvatting? (minimum, max kan wel, maar de kwartielen?).
Via Analyze, Descriptive Statistics, Frequencies kun je alle kwantielen (incl mediaan) aflezen, alsmede de modus. Via Analyze, Descriptive Statistics, Explore lukt het ook als je de juiste statistics aanvinkt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_56869621
Iemand een totorial voor beginners voor SPSS? Ik wil evt wel wisselen met een aantal opdrachten van mijn opleiding (HBO).
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:09:48 #36
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56871827
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 20:54 schreef crossover het volgende:
Iemand een totorial voor beginners voor SPSS? Ik wil evt wel wisselen met een aantal opdrachten van mijn opleiding (HBO).
Wat wil je ermee? Data invoeren, t-toets, chi-kwadraattoets, Pearson rangtekentoets heb ik wel wat voor, als je interesse hebt, pm je e-mailadres maar.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_56884481
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Wat wil je ermee? Data invoeren, t-toets, chi-kwadraattoets, Pearson rangtekentoets heb ik wel wat voor, als je interesse hebt, pm je e-mailadres maar.
Gewoon de basisdingen leren, verwerking van kwantitatief onderzoek. Ik stuur je wel een met wat gegevens.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_56911114
Bedankt voor je mail

Ik heb wel nog een vraagje, hoe kan ik een meerkeuze vraag waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn verwerken?
Ik heb het volgens deze uitleg gedaan maar dan werkt het niet:
quote:
Vragen met meerdere antwoordmogelijkheden
Hoe voer je in SPSS antwoorden in wanneer je respondent meer dan één antwoordcategorie kan aankruisen bij een vraag? Bijvoorbeeld:
Vraag 1: Bij welke supermarkten doet u regelmatig boodschappen? (meerdere antwoorden mogelijk)
- super de boer
- albert hein
- c1000
- anders

SPSS kent hier een speciale truc voor. Hieronder staat de truc in stappen uitgelegd.
1. Bij de invoer in SPSS maak je vier aparte variabelen aan: vraag1a, vraag1b, vraag1c, vraag1d, met antwoordmogelijkheid 0 (niet aangekruist) en 1 (aangekruist).
2. De analyse van de vraag gaat als volgt:
a. Analyze;
i. Multiple responses;
1. define sets;
a. variabels in set (klik aan vraag1a, 1b, 1c, 1d)
b. counted value: (1)
c. name (bedenk een nieuwe naam, bv supermarkt)
d. add
e. close
Ik heb het al. Ik zat bij Analyze - Descriptive Statistics te kijken. Dat moest dus Analyze - Multiple Response - Frequencies of Crosstables zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door crossover op 22-02-2008 19:01:33 ]
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 22 februari 2008 @ 19:01:23 #39
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_56911604
Waarom werkt het niet? Via Analyse, Multiple Responses zijn daarna wat extra dingen zichtbaar die eerst grijs waren.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_56913409
Zie edit, ik zat inderdaad verkeerd te kijken.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_56920559
TVP
  zaterdag 23 februari 2008 @ 10:33:44 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_56922108
NVM .

[ Bericht 95% gewijzigd door Viking84 op 23-02-2008 15:26:03 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_57276425
Iemand een idee hoe ik een tabel als deze tevoorschijn kan toveren:



Het lijkt een normale descriptives tabel, maar ik kan dan niet de dependant invoeren (wat hier de participatie is die boven de tabel staat). Het zal wel heel simpel zijn, maar ik ben echt geen held met SPSS :p.
Bij voorbaat dank iig!
RAH RAH
pi_57331049
hoe krijg je zo snel mogelijk een vragenlijst in word (.doc) leesbaar als een .sav file in spss
pi_57331132
zie vorige bericht. ik wil 4 vragenlijsten (word format) in 1 data-entry krijgen (dat lukt wel) maar wil niet elke vraag 1 voor 1 overtypen en de variabelen aanmaken etc om een .sav file te krijgen. Wie weet hoe ik dit kan versnellen?
pi_57348263
quote:
Op maandag 10 maart 2008 01:09 schreef D3ft0n3 het volgende:
Iemand een idee hoe ik een tabel als deze tevoorschijn kan toveren:

[ [url=http://i28.tinypic.cng[/url] ]

Het lijkt een normale descriptives tabel, maar ik kan dan niet de dependant invoeren (wat hier de participatie is die boven de tabel staat). Het zal wel heel simpel zijn, maar ik ben echt geen held met SPSS :p.
Bij voorbaat dank iig!
Het heeft wat weg van een kruistabel (crosstabs), maar die gaat onderlinge samenhang er ook bij nemen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_57352824
Hoe kan ik dit in SPSS verwerken?


Ik heb al via Analyse - Multiple responses alle waarden toegevoegd. Maar waar kan ik dat tekstvakje bij "Anders" erbij krijgen?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 13 maart 2008 @ 18:58:38 #48
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57357213
Ik denk dat je voor iedere 'anders' zelf een waarde in moet voeren, althans dat lijkt mij het meest logisch.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57445826
Bah, over 2 dagen mijn eerste statistiek-tentamen Praktisch, over 1 week theoretisch... Bah, bah, bah...
pi_57445899
SPSS wij hebben nu ook een aantal vakken waarbij we dat gebruiken, ik snap het prima en statistiek is kei-simpel (waarom veel mensen dat moeilijk vinden is mij een raadsel), maar SPSS is echt bagger vind ik. Doe mij maar Excel en Maple. SPSS is trouwens ook de reden dat vele niks van statistiek snappen, dit soort programma's dwingen je niet de onderliggende stof te begrijpen zodat het in feite gewoon knoppen drukken is waarbij de echte betekenis van de uitkomst vaak onduidelijk is.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-03-2008 03:54:31 ]
pi_57866405
..

[ Bericht 99% gewijzigd door marijke888 op 07-04-2008 12:07:20 ]
  zondag 6 april 2008 @ 13:17:09 #52
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57867289
- Met getallen kun je rekenen. Bedenk wel dat je ivm interpretatie soms met letters moet werken: 'geef op een schaal 1 t/m 6 aan wat je hiervan vindt' is iets waar je geen getallen voor wilt gebruiken: een 2 is bv niet 2x zo goed als een 1.
- Ik zou zeggen door alle ingevulde waarden van 'anders' als extra antwoord op te nemen
- grafiek/gemiddelde: zoek zelf maar op in de spss handleiding, kan niet lastig zijn
- t-toets
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57870101
Ik heb een probleem met SPSS waar ik al een tijd mee loop te sukkelen, en ik kom er maar niet uit. SPSS pakt bij een analyse met catagorische predictoren standaard de laatste categorie als referencie categorie, en rekent dan het effect uit van bijvoorbeeld x=0. Nu is dit meestal niet handig: Als je een formule op wilt stellen voor expected values in de vorm van Y = a + B1*x1 + B2*x2 of iets dergelijks, dan wil je juist het toegevoegde effect weten van X=1, en niet als X=0. Als gevolg hiervan moet je positieve effecten interpreteren als negatieve effecten en andersom.

Bij eenvoudige analyses kun je dat nog wel zelf omdraaien, maar als je meerdere interactie effecten hebt, wordt het erg onduidelijk hoe je een effect nou moet interpreteren. Bij sommige analyses kun je de referentiecategorie zelf specificeren, maar bij een aantal ook niet. Ik ben nu bezig met General Loglinear Analysis, en daar kan het dus niet.

Is er ergens in SPSS een optie is waarmee hij standaard, overal en altijd, de eerste categorie, ofwel X=0 als referentie categorie pakt?
pi_58248002
Ik zit met het volgende probleem:

Ik wil de gegevens uit een rij (in de data view) per pagina afdrukken, oftewel: De naam van de geinterviewde met de vragen en de daarbij behorende antwoorden op 1 pagina. Er zijn 250 personen geinterviewd dus er moeten 250 aparte pagina's uit komen rollen. Iemand enig idee welke functie ik hier voor moet gebruiken?
  dinsdag 29 april 2008 @ 11:44:09 #55
47776 somegirl
Gossip Girl
pi_58377274
ah super, even een tvp, heb later vast wel vraagjes........
Men are like a fine wine. They start out as grapes, and it's up to women to stomp the shit out of them until they turn into something acceptable to have dinner with.
  maandag 5 mei 2008 @ 09:18:31 #56
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58485853
Even een vraagje .

Ik wil weten of er een verband is tussen sekse en een bepaalde score op een vragenlijst.
Dat wilde ik mbv een bivariate analyse onderzoeken (Pearson). Het probleem is echter dat de uitkomst nu is dat er een verband is tussen sekse en de score op de vragenlijst, maar nu weet ik dus niet of jongens of meisjes hoger scoren. Ik weet alleen dát er een verband is. Hoe kan ik dit alsnog achterhalen?
Niet meer actief op Fok!
  maandag 5 mei 2008 @ 10:53:34 #57
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58487149
Dat is het nadeel van Pearson: je weet alleen dat er waarschijnlijk een verband is. Het kan best zijn dat jongens veel zessen halen en meisjes veel vijven en zevens, zodat niet de verwachte verwachting maar wel de verwachte standaardafwijking groter is. Er zijn gewoon zoveel verschillende verbanden mogelijk, dat er niet één aanpak is. Soms kom je verder door naar een plaatje te kijken waarin de scores zijn uitgezet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58487255
Het is toch zo dat je een onafhankelijke en afhankelijke variabele hebt? Positief/negatief verband: ene hoger, dan de andere variabele een lagere waarde. En vice versa.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  maandag 5 mei 2008 @ 11:00:00 #59
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58487288
quote:
Op maandag 5 mei 2008 10:58 schreef Lennox het volgende:
Het is toch zo dat je een onafhankelijke en afhankelijke variabele hebt? Positief/negatief verband: ene hoger, dan de andere variabele een lagere waarde. En vice versa.
Dat is bij oa een regressie, niet bij een kruistabel.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_58487321
Ok, my bad. Anders gewoon even de standaardafwijking/gemiddelde ook daadwerkelijk bekijken?

Ben zelf nu ook bezig voor mn eindscriptie. Zit alleen nog maar in te voeren, dus problemen zullen later wel komen
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  maandag 5 mei 2008 @ 11:02:53 #61
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58487338
quote:
Op maandag 5 mei 2008 10:53 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is het nadeel van Pearson: je weet alleen dat er waarschijnlijk een verband is. Het kan best zijn dat jongens veel zessen halen en meisjes veel vijven en zevens, zodat niet de verwachte verwachting maar wel de verwachte standaardafwijking groter is. Er zijn gewoon zoveel verschillende verbanden mogelijk, dat er niet één aanpak is. Soms kom je verder door naar een plaatje te kijken waarin de scores zijn uitgezet.
Kan ik mbv een andere analyse (en zo ja: welke dan?) wel achterhalen of er een verband is?
Niet meer actief op Fok!
  maandag 5 mei 2008 @ 11:12:07 #62
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58487494
quote:
Op maandag 5 mei 2008 11:02 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Kan ik mbv een andere analyse (en zo ja: welke dan?) wel achterhalen of er een verband is?
Nee, er is geen functie die je het verband zo vertelt. Ik zou ook niet weten naar wat voor verband je zoekt trouwens, op basis van alleen geslacht kun je waarschijnlijk nog helemaal geen uitspraken doen over de score.
Blijft over dat je, zoals Lennox zei, wel wat statistics kunt berekenen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 5 mei 2008 @ 11:17:26 #63
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58487572
quote:
Op maandag 5 mei 2008 11:12 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nee, er is geen functie die je het verband zo vertelt. Ik zou ook niet weten naar wat voor verband je zoekt trouwens, op basis van alleen geslacht kun je waarschijnlijk nog helemaal geen uitspraken doen over de score.
Blijft over dat je, zoals Lennox zei, wel wat statistics kunt berekenen.
Nou, ik heb dus gekeken naar een verband tussen twee variabelen. Dat verband is dan niet significant. Vervolgens wil ik onderscheid maken tussen de seksen om te kijken of er in dat geval mogelijk wel een significant verband is.
Maar dat kan dus niet, volgens jou?
Niet meer actief op Fok!
pi_58488052
Twee variabelen:
1. Man=0 Vrouw=1
2. Score op vragenlijst
-->
Independent samples t-test
  maandag 5 mei 2008 @ 12:01:49 #65
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_58488401
quote:
Op maandag 5 mei 2008 11:17 schreef Viking84 het volgende:
Nou, ik heb dus gekeken naar een verband tussen twee variabelen. Dat verband is dan niet significant. Vervolgens wil ik onderscheid maken tussen de seksen om te kijken of er in dat geval mogelijk wel een significant verband is.
Maar dat kan dus niet, volgens jou?
Ah, je zei het alsof je het met alleen man/vrouw zijn wilde verklaren. Wat je nu wilt, kan door bepaalde observaties (namelijk die met vrouwen als je de score van mannen wilt onderzoeken en omgekeerd) weg te laten. Dat kan via Data, Select cases, en dan via een If-voorwaarde.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 5 mei 2008 @ 12:11:17 #66
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58488584
Kijk, now we're getting somewhere .
Kan ik ook meer dan één voorwaarde opgeven onder 'if'? En hoe dan? Heb namelijk de scores voor twee teksten erin staan en ik wil het per tekst bekijken en dan per tekst voor man en vrouw afzonderlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Viking84 op 05-05-2008 12:17:55 ]
Niet meer actief op Fok!
  maandag 5 mei 2008 @ 12:22:20 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58488783
Wat ik nu gedaan heb:

1) splitfile, compare groups: sex
2) select cases: if: conditie = 1

en toen dus een bivariate analyse.

Klopt het dat er nu een bivariate analyse voor beide seksen is uitgevoerd voor alleen conditie 1? (zo ja, dan is het goed ).
Niet meer actief op Fok!
pi_58488810
dat kan wel iirc, dan moet je iets doen als bijvoorbeeld:

if geslacht=0 or (ff tekentje vergeten, tis een tijdje geleden) blabla=blabla (of groter dan, kleiner dan, etc)

Anyway, het kan wel, gewoon werken met de & en 'or' tekens
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_58488818
ow, en | geloof ik (hoop dat ik je nu geen onzin vertel )
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  maandag 5 mei 2008 @ 12:47:19 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58489229
Dank je, maar het moet wel erg raar gegaan zijn als het nu niet goed is . In de tabel staan nu de resultaten voor de seksen apart en de N klopt ook (komt overeen met aantal cases voor de tekst waarbinnen ik wilde vgl). Mijn dank is groot . Nu kan ik eindelijk het hoofdstuk 'resultaten' afsluiten .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 5 mei 2008 @ 12:49:17 #71
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58489264
Oh en @ Tangarine:

Op jouw manier kan het idd ook zie ik net (de uitkomst is hetzelfde), maar dan krijg ik dus steeds een tabel voor man en vrouw apart, terwijl het wat sneller gaat als ik dat allemaal in 1 keer doe .
Niet meer actief op Fok!
pi_58495781
Mooi dat het gelukt is iig
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:16:39 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58528448
Hoi,

Nog even een vraag . Eén van mijn gebruikte schalen is niet consistent (cronbach's alpha van 0,515). Wat kan ik nu het beste doen?
Niet meer actief op Fok!
pi_58528578
Je kunt een betrouwbaarheidsanalyse doen waarin je de items vergelijkt en ziet hoe de schaal fluctueert naarmate je bepaalde items weglaat.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  woensdag 7 mei 2008 @ 13:44:47 #75
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58531771
lama. Ben er al uit .

[ Bericht 43% gewijzigd door Viking84 op 07-05-2008 13:54:44 ]
Niet meer actief op Fok!
pi_58550508
Ik doe een repeated measures design met 2 meetpunten (pretest en posttest), en 3 interventie-condities (placebo, beetje medicijnen, en veel medicijnen). De afhankelijke variabele zijn 3 continue variabelen, de 3 indicatoren van 'Burnout'.

De repeated measures analyse is gelukt. De marginals van conditie en tijd zijn niet significant, en de interactie is wel significant. Dit is dus precies wat ik wilde: de mensen met een andere conditie hebben een ander ontwikkeling van burnout.

Nu wil ik echter een post-hoc toets doen om te kijken welke van de 3 condities dan significant anders zijn. Mijn hypothese was mu0 < mu1 < mu2, dus met een significant interactie effect weet ik nog niet genoeg.

Maar alle post-hoc toetsen testen vergelijken uitsluitend condities op de marginals: Ze toetsen dus ofdat er sign. verschil zit in de pretest en post-test, en ofdat er sign. verschil zit in de 3 condities op de DV. Maar dit is dus niet wat ik wil, ik wil een post-hoc test van de interactie tussen deze twee.

Ook onder options > Display means for, kun je 'compare main effects' aanzetten voor de main effects, maar dus niet voor de interactie! Ik heb alle opties onder contrasts en post-hoc geprobeerd, maar het lukt me niet om een post-hoc te vinden voor dit interactie effect. Hoe moet ik nu toetsen welke van de condities een ander ziekteverloop hadden?
pi_58556242
quote:
Op donderdag 8 mei 2008 11:13 schreef jeroenisblij het volgende:
Ik doe een repeated measures design met 2 meetpunten (pretest en posttest), en 3 interventie-condities (placebo, beetje medicijnen, en veel medicijnen). De afhankelijke variabele zijn 3 continue variabelen, de 3 indicatoren van 'Burnout'.

De repeated measures analyse is gelukt. De marginals van conditie en tijd zijn niet significant, en de interactie is wel significant. Dit is dus precies wat ik wilde: de mensen met een andere conditie hebben een ander ontwikkeling van burnout.

Nu wil ik echter een post-hoc toets doen om te kijken welke van de 3 condities dan significant anders zijn. Mijn hypothese was mu0 < mu1 < mu2, dus met een significant interactie effect weet ik nog niet genoeg.

Maar alle post-hoc toetsen testen vergelijken uitsluitend condities op de marginals: Ze toetsen dus ofdat er sign. verschil zit in de pretest en post-test, en ofdat er sign. verschil zit in de 3 condities op de DV. Maar dit is dus niet wat ik wil, ik wil een post-hoc test van de interactie tussen deze twee.

Ook onder options > Display means for, kun je 'compare main effects' aanzetten voor de main effects, maar dus niet voor de interactie! Ik heb alle opties onder contrasts en post-hoc geprobeerd, maar het lukt me niet om een post-hoc te vinden voor dit interactie effect. Hoe moet ik nu toetsen welke van de condities een ander ziekteverloop hadden?
Ik meen dat je hiervoor iets moet toevoegen aan de syntax van je repeated measures analyse. Ik zal het straks voor je opzoeken.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 09:36:29 #78
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_58569698


[ Bericht 100% gewijzigd door Viking84 op 10-05-2008 01:16:47 ]
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 4 juni 2008 @ 11:29:52 #79
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_59111298
Ik wil graag dat mijn databestand er na het uitvoeren van alle opdrachten er weer net zo uit ziet als in het begin, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik werk alleen maar met filters en split files en heb al filter off en split file off gedaan. Wat kan ik nu nog verkeerd hebben gedaan?
Niet meer actief op Fok!
pi_59112421
Wat is er nu nog anders dan?
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  woensdag 4 juni 2008 @ 12:13:26 #81
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_59112474
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 12:11 schreef Tangarine het volgende:
Wat is er nu nog anders dan?
Nou, de data zijn niet netjes gestructureerd (de idnrs staan door elkaar enzo, en die wil ik gewoon zo hebben als ze waren: 1, 2, 3, 4, 5 etc).
Toen ik de opdrachten uitvoerde zag ik de data continu veranderen, maar uiteindelijk bleven ze gewoon door elkaar heen staan, dus ik moet hem de opdracht: 'ga terug naar beginstand' geven, maar ja, hoe doe ik dat? .
Niet meer actief op Fok!
pi_59112603
Opzich kun je gewoon op ID nummer sorteren Ik heb spss typisch genoeg niet geïnstalleerd staan op m'n computer dus kan het niet even snel controleren. maar volgens mij kun je gewoon wel iets als 'sort ascending/descending' doen. Volgens mij zit dat ergens in het menu.

Ik weet zo niet een knop om alles zeg maar 'ongedaan te maken' helaas. (volgens mij is dit nu een erg nutteloze post geworden )
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_59494247
Ik heb een variabele "msn1". Deze variabele heb ik over 7 dagen gemeten, van maandag tot en met zondag. Ik wil graag dat SPSS een grafiek uitdraait van de hele week, dus ik heb de volgende syntax gebruikt:
quote:
GRAPH
/LINE(SIMPLE)= MEAN(ma_msn1) MEAN(di_msn1) MEAN(woe_msn1) MEAN(do_msn1) MEAN(vr_msn1) MEAN(za_msn1) MEAN(zo_msn1)
/MISSING=LISTWISE .
Maar de gemiddelden die eruit komen rollen komen niet overeen met de gemiddelden uit de 'descriptives':
quote:
DESCRIPTIVES
VARIABLES=ma_msn1 di_msn1 woe_msn1 do_msn1 vr_msn1 za_msn1 zo_msn1
/STATISTICS=MEAN .
Kan iemand me vertellen waar de discrepantie in zit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 18 juni 2008 @ 17:52:44 #84
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_59494302
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een variabele "msn1". Deze variabele heb ik over 7 dagen gemeten, van maandag tot en met zondag. Ik wil graag dat SPSS een grafiek uitdraait van de hele week, dus ik heb de volgende syntax gebruikt:
[..]

Maar de gemiddelden die eruit komen rollen komen niet overeen met de gemiddelden uit de 'descriptives':
[..]

Kan iemand me vertellen waar de discrepantie in zit?
Heb je misschien categorieën gebruikt als 'missing' (krijgt vaak getal 9) of 'niet van toepassing' (krijgt vaak getal 8) en die ook meegeteld?
Niet meer actief op Fok!
pi_59494463
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 17:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Heb je misschien categorieën gebruikt als 'missing' (krijgt vaak getal 9) of 'niet van toepassing' (krijgt vaak getal 8) en die ook meegeteld?
Er is inderdaad aardig wat 'missing'. De gemiddelde scores liggen alleen niet heel ver uit elkaar bij beide opdrachten; de verschillen zijn subtiel en de trend is min of meer hetzelfde.

Ik vind het raar dat de gemiddelde score op een andere manier berekend wordt bij twee ogenschijnlijk gelijke opdrachten ('MEAN'). Hoe zien de verschillende berekeningen er dan uit?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:23:15 #86
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_60117631
Hoi beste mensen
Ik ben op zoek naar hulp met spss
Ik ben bezig met mijn scriptie, en door ongelofelijk veel pech heb ik pas 2 weken geleden mijn dataset gekregen en niemand in huis op de afdeling die mij kan helpen
Ik ben op zoek naar een bepaalde functie in SPSS. Ik heb al die tijd op internet zitten zoeken en ik wordt er niks wijzer uit. Ik heb ook zo vaak zitten experimenteren met SPSS en ik kom gewoon niet uit. Ik kan het niet vinden in de grote dikke SPSS boeken die ik had aangeschaft. De statistiek boeken beschrijven hoe je de data moet voorbereiden maar niet wat de formule zou moeten zijn.

De situatie:
Ik heb een dataset, met daarbij 3 scatterplots. Dat betekent dat ik eigenlijk 3 punten heb: een x, y coordinaat, en een 1, 2 of 3, waardoor de punt in een van de 3 scatterpunten wordt gezet. Voor elke scatterplot bestaat er een lineare relatie. Er zijn ook andere variabelen natuurlijk, confounders, die in de analyse moeten worden meegenomen, maar als ik het hoofdprobleem niet kan oplossen, dan is het bestaan van deze mogelijke confounders waardeloos.

Ik wil weten wat de significantie is van het verschil tussen de slope (dus hoek) en de intercept (dus de punt waarop het de Y as kruist bij x = 0) tussen deze 3 scatterplots. Dus een p waarde, om het maar zo te zeggen. Een zgn. ANCOVA

Ik heb ook een set dummy variabelen gemaakt waarbij groep 2 is 1, rest 0, groep 3 is 1, rest 0, en groep 2 + 3 zijn 1, en groep 1 is 0.

Als ik een lineare regressie draai, of een univariaat generalized linear model, wordt niet de analyse op de goede manier gedaan. Net voordat ik de dataset kreeg had ik te horen gekregen wat 1 van de waardes was die ik zou moeten vinden. Ik ben dus steeds op zoek geweest naar het berekenen van deze ene waarde; ik kom niet eens in de buurt. Daarna is die statisticus op vakantie gegaan en niemand anders op de afdeling die uberhaupt iets van af weet. En deze statisticus die komt pas 1 september terug.

Als iemand me uit de brand kan helpen hiermee, dat zou echt GEWELDIG zijn!!!
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
pi_60122188
HELP. Ik ben op dit moment mijn data aan het bewerken en mijn vraag is de volgende;

Ik heb een vraag gesteld waarin, indien het antwoord "ja" was zij in een open tekstvlak een getal in moesten vullen, dit is een aanvullende variabele (2 variabelen dus). Nu hebben respondenten die "nee" aangaven bij de 1e variabele de 2e variabele overgeslagen. In mijn SPSS-data staan ze nu in die 2e rij vermeld als Missing-data. Hoe kan ik dit omzetten naar een code als "niet van toepassing".

Dus: hoe kan ik in SPSS formuleren dat als ze op het ene "nee" reageren vervolgens bij de volgende variabele er "niet van toepassing" wordt vermeld?

Ik hoop dat u mij kan helpen want ik kom er niet meer uit....!!

Groetjessss
  dinsdag 15 juli 2008 @ 15:31:18 #88
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_60122246
tvp, ik begin er volgende week ook weer eens aan. Ben mijn thesis aan het schrijven en heb een hoop quantitatieve data verzameld in Afrika. In excel kloppen en dan aan de slag in SPSS
pi_60122273
hahah tof topic :p
  dinsdag 15 juli 2008 @ 15:39:55 #90
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_60122412
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:32 schreef Rejected het volgende:
hahah tof topic :p
Ja he?!
pi_60727524
Hallo,

ik snap vrij weinig van dat hele spss.... Hoop dat iemand me kan helpen.. Ik heb volgens mij een hele simpele vraag:

Ik ben bezig met een onderzoek voor school en moet daarbij de volgende vraag analyseren met behulp van spss (enquete en resultaten heb ik al ingevoerd)

"Wat is de reden dat mensen die geen Ipod in hun bezit hebben er nu massaal voor kiezen om geen Iphone aan te schaffen?"

Ik moet dus 3 dingen gaan vergelijken met elkaar (of ze in het bezit zijn van een ipod, of ze wel of geen iphone gaan aanschaffen, wat de reden daarvoor is). Voor elk van deze 3 is er een aparte vraag in de enquete.

Nu moet ik volgens mij de mensen die WELeen Ipod in hun bezit hebben uit het hele onderzoek laten. Deze zijn voor deze vraag niet van belang. Op het moment dat ik dat gedaan heb kan ik de overige twee vragen gewoon tegen over elkaar afzetten in zo'n grafiek... Maar hoe laat ik de mensen die WEL een Ipod in hun bezit hebben uit het onderzoek?

Misschien dat iemand me op msn even kan toevoegen omdat het misschien een onduidelijk verhaaltje is, de hulp wordt dan ook makkelijker.
Ik ben bereid een vergoeding te betalen voor diegene die mij even te hulp kan staan.

msn is jillisg@hotmail.com

Alvast bedankt!

[ Bericht 0% gewijzigd door Jilliotti op 11-08-2008 11:11:42 ]
  maandag 11 augustus 2008 @ 11:46:26 #92
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60728559
Data weglaten gaat via Data, Select cases, en dan een if.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60730137
Thanks! Kan weer aan de slag haha
pi_61108677
Hoi allemaal,

ik ben bezig met een onderzoek waarvan de resultaten in een Excelfile zijn geladen.
Daarna heb ik deze data geimporteerd in SPSS. Ik heb alleen een probleem met de geboortedata.

Sommige mensen hebben een streepje (-) gezet en sommige mensen hebben een schuin streepje (/) gebruikt. In Excel heb alle streepjes met find and replace vervangen door een schuin streepje. Echter, als ik op de cel zelf ga staan, komt in de balk bovenin toch een streepje te staan. Bv. 12/01/1956 staat in de cel, maar in de balk (fx) staat 12-01-1956.

Als ik vervolgens de data naar SPSS importeer, worden deze data (met streepje) niet goed geimporteerd (komt nl een getal te staan wat niet klopt).

Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en een oplossing weet, anders ben ik bang dat ik genoodzaakt ben 900 data handmatig te moeten veranderen

groetjes,
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:19:09 #95
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61108750
Dit is een Excel-vraag, geen SPSS-vraag. Waar het hier om gaat, is het opslagformaat van de gegevens in een cel in Excel. Die kun je aanpassen door er met de rechtermuisknop op te klikken en dan bij eigenschappen te kijken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_61108812
ow ok, waar moet ik het dan plaatsen? En heb het ook bij celeigenschappen veranderd, maar dan blijft het probleem dat er een streepje in de balk staat nog steeds.
pi_62826226
Heeft iemand een idee hoe je een geboortedatum kan hercoderen tot een leeftijd?
En dan ook nog geboortedatum - bezoekdatum om achter de werkelijke datum te komen waarop een meting is verricht bij iemand...
pi_62846818
Transform > Date and time wizard > Calculate with dates and times
pi_62871032
Hier nog een SPSS beginneling Ik heb een variabele met plaatsnamen. Als ik bijvoorbeeld een frequentietabel laat genereren ziet hij 'zwolle' en 'Zwolle' als 2 verschillende scores, wat opzich logisch is. Hoe krijg ik automatisch alle scores in dezelfde case? Opzich maakt het niet uit of dat lower-, upper- of camelcase oid is..

edit: nevermind, al voor elkaar, had wat beter moeten zoeken
Voor de mensen die misschien ook hetzelfde probleem tegenkomen, ik heb transform->compute variable gebruikt. Als expressie voldeed voor mij LOWER(veldnaam). Voor de mensen die graag de eerste letter als hoofdletter willen, dan kun je de volgende expressie gebruiken: CONCAT(UPPER(Char.Substr(veldnaam, 1, 1)), LOWER(Char.Substr(veldnaam, 2)))
Misschien dat dat ook wel makkelijker kan

[ Bericht 23% gewijzigd door Intrepidity op 01-11-2008 22:59:41 ]
  maandag 3 november 2008 @ 17:01:47 #100
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_62911865
TVP.

Komende tijd moet ik ook weer flink aan de slag met SPSS. Wij krijgen eerst de onderliggende theorieën en mogen alles handmatig berekenen en in het vervolg van de colleges wordt uitgelegd dat het met SPSS allemaal met een druk op de knop gaat.
pi_62912453
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:01 schreef John.Milton het volgende:
TVP.

Komende tijd moet ik ook weer flink aan de slag met SPSS. Wij krijgen eerst de onderliggende theorieën en mogen alles handmatig berekenen en in het vervolg van de colleges wordt uitgelegd dat het met SPSS allemaal met een druk op de knop gaat.
En zo hoort het ook
pi_62923919
SPSS-grafieken verkleinen
quote:
Ik heb sinds kort SPSS op mijn PC. Alles werkt perfect, maar wanneer ik een grafiek invoer krijg ik een enorm groot ladende grafiek die de PC niet geladen krijgt. Hierdoor loopt alles vast en ben ik genoodzaakt om het programma af te sluiten.
Mijn vraag is dus hoe ik het formaat van de grafieken kan aanpassen. Niet achteraf, maar vooraf, voordat ik de grafiek invoer, zodat ik meteen een klein grafiekje bij mijn SPSS-output krijg. Kan ik dit ergens instellen? Zo ja, hoe?
pi_62934115
Ik ben bezig met m'n masterthesis en probeer mijn verzamelde gegevens te analyseren.
In mijn theorie heb ik ook een interactie hypothese opgenomen. Er zijn 8 verschillende condities die nu allemaal onder elkaar geselecteerd in SPSS staan (als grouping variable dus).

Nu wil ik een interactiemodel testen Grouping variable (X) --> M-->Y.
Om dit te doen lees ik in mijn boek dat ik een variabele X maal M moet maken en deze in een regressie analyse moet doen. Alleen ik heb dus geen variabele X, het is een kolom met verschillende condities en daar moet ik er 1 van hebben. Als ik wel een X*M doe dan krijg ik dus 1 groep terwijl het acht verschillende zijn.

Mijn hypothese is: H5: Het effect van het type reclame op recall is het sterkst voor de hoog betrokkenen.

Het type reclame ligt aan de conditie die men heeft gezien en de recall is dus de output. De betrokkenheid is de interactievariabele.

Ik heb nu split cases gedaan voor het type reclame. Toen een nieuwe variabele aangemaakt Type reclame * betrokkenheid. Toen een lineare regressie gedaan met de afhankelijke recall en de onafhankelijke reclame * betrokkenheid.

Ik heb echt geen flauw idee of dit nu goed is. Iemand?

[ Bericht 26% gewijzigd door Nouk op 04-11-2008 13:51:56 ]
pi_62935721
-al opgelost-

[ Bericht 55% gewijzigd door BB-boy op 05-11-2008 00:10:10 ]
As long as I gaze on Waterloo sunset I am in paradise.
pi_62946608
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 13:35 schreef Nouk het volgende:
Ik ben bezig met m'n masterthesis en probeer mijn verzamelde gegevens te analyseren.
In mijn theorie heb ik ook een interactie hypothese opgenomen. Er zijn 8 verschillende condities die nu allemaal onder elkaar geselecteerd in SPSS staan (als grouping variable dus).

Nu wil ik een interactiemodel testen Grouping variable (X) --> M-->Y.
Om dit te doen lees ik in mijn boek dat ik een variabele X maal M moet maken en deze in een regressie analyse moet doen. Alleen ik heb dus geen variabele X, het is een kolom met verschillende condities en daar moet ik er 1 van hebben. Als ik wel een X*M doe dan krijg ik dus 1 groep terwijl het acht verschillende zijn.

Mijn hypothese is: H5: Het effect van het type reclame op recall is het sterkst voor de hoog betrokkenen.

Het type reclame ligt aan de conditie die men heeft gezien en de recall is dus de output. De betrokkenheid is de interactievariabele.

Ik heb nu split cases gedaan voor het type reclame. Toen een nieuwe variabele aangemaakt Type reclame * betrokkenheid. Toen een lineare regressie gedaan met de afhankelijke recall en de onafhankelijke reclame * betrokkenheid.

Ik heb echt geen flauw idee of dit nu goed is. Iemand?
Je bent het nu via een regressie-analyse aan het uitvoeren neem ik aan?

In jouw geval is het wss beter een GLM (general linear model) te gebruiken. Dit is in feite ook regressie-analyse, alleen veel duidelijker.

Interacties worden namelijk automatisch opgenomen. Tevens kun je automatisch grafiekjes uitdraaien van je condities.
pi_62953837
Niemand die me kan helpen?

SPSS-grafieken verkleinen
quote:
Ik heb sinds kort SPSS op mijn PC. Alles werkt perfect, maar wanneer ik een grafiek invoer krijg ik een enorm groot ladende grafiek die de PC niet geladen krijgt. Hierdoor loopt alles vast en ben ik genoodzaakt om het programma af te sluiten.
Mijn vraag is dus hoe ik het formaat van de grafieken kan aanpassen. Niet achteraf, maar vooraf, voordat ik de grafiek invoer, zodat ik meteen een klein grafiekje bij mijn SPSS-output krijg. Kan ik dit ergens instellen? Zo ja, hoe?
pi_62981465
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Je bent het nu via een regressie-analyse aan het uitvoeren neem ik aan?

In jouw geval is het wss beter een GLM (general linear model) te gebruiken. Dit is in feite ook regressie-analyse, alleen veel duidelijker.

Interacties worden namelijk automatisch opgenomen. Tevens kun je automatisch grafiekjes uitdraaien van je condities.
Oh wat goed, iemand die het snapt .

Heb ik dan die univariant nodig of de multiple? En zou ik mijn variabelen nog moeten omzetten in Z-scores of is dat niet nodig? Even uitzoeken hoe ik die GLM precies moet invullen .

Edit: Ik heb nu die GLM Multivariate ingevuld, afhankelijke variabel weet ik. En dan de X en de 2 interactievariabelen bij de 'Fixed factors'. Het probleem is alleen dat ik in de output overal nullen krijg wanneer mijn X variabele een rol gaat spelen. Dit is mijn grouping variabele die dus bestaat uit 8 groepen waarvan ik voor elke groep wil weten of mijn interactievariabelen er invloed op hebben.

Hoe kan ik dit oplossen?

Thx voor de hulp .

[ Bericht 21% gewijzigd door Nouk op 05-11-2008 23:06:38 ]
pi_63051262
Hier ook wat vragen...maar dan van een echte leek Had zelf al een topic geopend, had niet goed gekeken naar een centraal SPSS-topic.

Anyway, ik probeer een histogram te maken van gegevens op rationiveau (want naar mijn weten mag je daar alleen een histogram van maken, toch?) en wat doet SPSS? Die bedenkt er wel even klassen van te maken. Dat wil ik helemaal niet! Of mag dat gewoon? Hoe zorg ik ervoor dat ie gewoon netjes 35 staafjes aan elkaar verbindt? Of zijn dat gewoon teveel staafjes?

En dan nog iets wat ik niet snap: als ik een grafiekje o.i.d. kopieer naar Word (d.m.v. copy en d.m.v. copy object), haalt ie als ie in Word staat de beschrijving van de X-as weg...die lijkt gewoon weg te vallen, terwijl ie er in SPSS wel bijstaat. Wat doe ik daar dan toch weer verkeerd? Vergroten/verkleinen heeft geen zin...help? Ik plak ze nu via printscreen-paint-knippen-plakken, maar da's natuurlijk niet de bedoeling
pi_63124196
Op dit moment ben ik bezig met mijn masterthesis, waar dus ook 't een en ander aan SPSS in zit. Dit is niet echt mijn sterkste kant.....

Mijn vraag is nu: hoe kun je twee datasets vergelijken. Ik heb namelijk een dataset via een panel van een onderzoeksbureau verkregen. En een dataset via Hyves. Nu vraag ik me af of ik ze samen kan voegen. Zijn ze het zelfde ongeveer. Of geven de respondenten via Hyves compleet andere antwoorden dan het panel?? Hoe kan ik de datasets vergelijken, kijken of ze overeenkomen???

En mijn tweede vraag: ik wil voor mijn onderzoek alleen respondenten van 18 tot en met 28 jaar. Uiteraard kan ik ze van te voren niet filteren voor mijn Hyves-enquête. Maar in SPSS is toch een functie 'select cases', zodat je alsnog de goede van de 'foute' respondenten kan scheiden??
- Vreemde ogen dwingen -
pi_63125332
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:03 schreef Piplodokie het volgende:
Op dit moment ben ik bezig met mijn masterthesis, waar dus ook 't een en ander aan SPSS in zit. Dit is niet echt mijn sterkste kant.....

Mijn vraag is nu: hoe kun je twee datasets vergelijken. Ik heb namelijk een dataset via een panel van een onderzoeksbureau verkregen. En een dataset via Hyves. Nu vraag ik me af of ik ze samen kan voegen. Zijn ze het zelfde ongeveer. Of geven de respondenten via Hyves compleet andere antwoorden dan het panel?? Hoe kan ik de datasets vergelijken, kijken of ze overeenkomen???

En mijn tweede vraag: ik wil voor mijn onderzoek alleen respondenten van 18 tot en met 28 jaar. Uiteraard kan ik ze van te voren niet filteren voor mijn Hyves-enquête. Maar in SPSS is toch een functie 'select cases', zodat je alsnog de goede van de 'foute' respondenten kan scheiden??
Van het grootste gedeelte heb ik compleet geen verstand, maar ik weet wél hoe je cases kun selecteren! Das indd Data- Select cases en dan kies je voor de 'if'-variant. In dat nieuwe venster selecteer je de gewenste variabele (leeftijd dus) en geeft je aan leeftijd >= 18 & leeftijd <= 28; dan selecteert ie alleen de respondenten die 18 of ouder en 28 of jonger zijn. Gemakkelijk te controleren in je data venster door naar de doorgestreepte nummers te kijken!

Succes =)
pi_63127362
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:52 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Van het grootste gedeelte heb ik compleet geen verstand, maar ik weet wél hoe je cases kun selecteren! Das indd Data- Select cases en dan kies je voor de 'if'-variant. In dat nieuwe venster selecteer je de gewenste variabele (leeftijd dus) en geeft je aan leeftijd >= 18 & leeftijd <= 28; dan selecteert ie alleen de respondenten die 18 of ouder en 28 of jonger zijn. Gemakkelijk te controleren in je data venster door naar de doorgestreepte nummers te kijken!

Succes =)
Dankje voor je antwoord!

Maar van jouw probleem heb ik eerlijk gezegd ook geen verstand
- Vreemde ogen dwingen -
pi_63521024
Wat een snertprogramma en een uiterst teleurstellend deel van mijn studie.

Maar dat terzijde.

Hoe splits je een variabele uit in een staafdiagram?
pi_63668166
Hoi!!!

Bijna-afgestudeerde-melding!!

Ben inmiddels halverwege spss, dan nog results, discussie en conclusie en dan ben ik klaar.

Mijn vraag over SPSS:
Ik heb een mediating variabele (gemeten op meerdere manieren) die op invloed zou moeten zijn tussen A -- C


Dus:
A -------C
_\ __I__/
__\_|_/
___B

Hoe kan ik die rechte lijn van B op de lijn van A - C uitrekenen?

Ps: underscores even wegdenken, anders kreeg ik het model niet duidelijk........
Deze dus:



Mijn dank is groot

[ Bericht 3% gewijzigd door runaway op 01-12-2008 14:40:58 ]
pi_63668375
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 11:03 schreef Piplodokie het volgende:
Mijn vraag is nu: hoe kun je twee datasets vergelijken. Ik heb namelijk een dataset via een panel van een onderzoeksbureau verkregen. En een dataset via Hyves. Nu vraag ik me af of ik ze samen kan voegen. Zijn ze het zelfde ongeveer. Of geven de respondenten via Hyves compleet andere antwoorden dan het panel?? Hoe kan ik de datasets vergelijken, kijken of ze overeenkomen???
Haai, volgens mij weet ik deze.

Je moet in ieder geval kijken of de demographics van beide groepen gelijk zijn. Wellicht kun je hyves coderen met een 0 en dat onderzoeksbureau met een 1, en dan kijken of ze significant van elkaar verschillen.

Maar goed, eerst dus kijken of ze in demographics verschillen. Kan via Analyze - Descriptives - Crosstabs - Cramers V
pi_63899289
Thank you!
Ik ga het even proberen
- Vreemde ogen dwingen -
pi_64055160
Grrrrr klote spss..........

Testen lukken niet echt. Kan ik hier iemand inhuren ?
pi_65040844
Een SPSS topic, dat is handig
Vervelend programma
pi_65060379
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 13:09 schreef runaway het volgende:
Grrrrr klote spss..........

Testen lukken niet echt. Kan ik hier iemand inhuren ?
Wat vangt dat?
Nu serieus: Wat is je probleem, wat wil je testen?
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_65062770
Ik ben bezig met SPSS en probeer gewoon frequencies te draaien. Ik krijg hierbij de volgende error:

Warnings
Command: FREQUENCIES
Input error when reading a case.
This command not executed.

Any changes made to the working file since 09-JAN-2009 12:26:05 have been lost.
The time now is 10:51:12.

Ik heb geen idee hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom.
Kan iemand helpen??
pi_65817884
-edit-

[ Bericht 76% gewijzigd door HdeV op 07-02-2009 21:05:52 (gepruts) ]
pi_65821140
Het gaat dus om de horizontale lijnen (de gemiddelden) in onderstaande grafiek:

pi_65821448
Interessant topic, heb ook al meermaals met SPSS gewerkt. Daarvoor TVP
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_65895379
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een variabele met daarin allerlei koersdata. Deze variabele heeft alle koersdata onder elkaar staan met daarnaast een variabele die aangeeft bij welk aandeel de koers hoort. Zoiets dus:

Fortis | 0,2
Fortis | 0,5
Fortis | -0,6
ABN | -0,3
ABN | -0,5
ABN | -0,9

etc.

Nu kan ik als ik een grafiek maak, kiezen om de variantie te laten zien. Ik krijg dan een grafiek met op de X-as alle aandelen en op de Y-as de variantie in de returns. Maar hoe kan ik zo'n variantie variabele zelf construeren? Als ik de variantie onderling namelijk wil vergelijken (compare means --> independent t-test) om te kijken of ze significant verschillen, dan kan ik niet kiezen voor een 'statistic' (in dit geval de variantie), maar alleen de variabele....
  maandag 9 februari 2009 @ 21:51:37 #125
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_65895511
Een t-toets is er niet om op variantie te toetsen, je hebt een F-toets nodigonder de aanname van normaal verdeelde, onafhankelijke waarnemingen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_65915367
quote:
Op maandag 9 februari 2009 21:51 schreef GlowMouse het volgende:
Een t-toets is er niet om op variantie te toetsen, je hebt een F-toets nodigonder de aanname van normaal verdeelde, onafhankelijke waarnemingen.
Volgens mij test je met de independent samples t-test wel op variantie --> in die toets zit "Levene's test for equality of variances (met een F-waarde)". Met deze test kan je testen of de variantie in de verschillende groepen verschilt. (ik heb die aandelen verdeeld in 2 groepen, '0' en '1', waarbij de nul staat voor aandelen waarvoor geen nieuws was en de '1' voor aandelen waarvoor wel nieuws was).

Nog een andere vraag. Mijn dataset ziet er in het kort zo uit:

-gelukt-

[ Bericht 20% gewijzigd door HdeV op 10-02-2009 22:01:50 ]
pi_66160664
TVP

Ik ga vanaf morgen 3 dagen aan de SPSS om mijn enquete in te voeren. Gelukkig is het een redelijk kleinschalige enquete (lees 30 stuks).. Maar ik moet me wel weer helemaal opnieuw inlezen
Dus mocht iemand handige tutorials hebben. Ik wil er graag gebruik van maken

[ Bericht 30% gewijzigd door TIM-846 op 17-02-2009 15:18:08 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:25:24 #128
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66168195
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:01 schreef TIM-846 het volgende:
TVP

Ik ga vanaf morgen 3 dagen aan de SPSS om mijn enquete in te voeren. Gelukkig is het een redelijk kleinschalige enquete (lees 30 stuks).. Maar ik moet me wel weer helemaal opnieuw inlezen
Dus mocht iemand handige tutorials hebben. Ik wil er graag gebruik van maken
Uit een enquete met slechts 30 respondenten kun je toch niet echt goede resultaten halen?
pi_66200317
Haii!! Ik ben voor mijn stage bezig met het evrwerken van enquetes. Nou kan ik alleen ergens niet achterkomen..

Als er meerdere antwoordmogelijkheden zijn, hoe kan ik dit dan in verband trekken met iets en er dan een staafdiagram van maken? Het lukt me wel om via multiple response een frequentietabel te maken, alleen een staafdiagram lukt me niet.

Who can help meeeeee???
pi_66200944
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:25 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Uit een enquete met slechts 30 respondenten kun je toch niet echt goede resultaten halen?
Dat is afhankelijk van je populatie en de homogeniteit van je populatie. Als je populatie Nederland beslaat en heel Nederland denkt hetzelfde over een onderwerp dan heb je voldoende aan een sample van welgeteld 1 persoon...
pi_66200955
Moet je toch "stacked" nemen? Dan krijg je de verschillende percentages op elkaar in een staafdiagram.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_66201462
Nee maar het moet niet opelkaar.. Ik heb zeg maar op 1 vraag 14 antwoordmogelijkheden. Dus ik moet de percentages hebben en deze vergelijken met een andere vraag id enquete, bijv vooropleiding..
pi_66641983
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:25 schreef John.Milton het volgende:

[..]

Uit een enquete met slechts 30 respondenten kun je toch niet echt goede resultaten halen?
Nee klopt, had eigenlijk op iets hoger gehoopt. Maar mijn populatie bestaat uit slechts 68 woningcorporaties, dus dan is 32 respondenten op dit moment toch bijna de helft van de populatie. Daarnaast heb ik verschillende diepte-interviews gedaan om mijn onderzoek aan te vullen.
Ik heb een brief verstuurd met daarbij de vragenlijst, vervolgens een mailing met ook het internetadres, en daarna nog iedere woningcorporatie nagebeld om om deelname te vragen. Meer dan dat kan ik niet doen, tenzij iemand hier nog een briljante tip heeft?

Hoe bereking je de betrouwbaarheid van mijn onderzoek ook alweer ?
Populatie is 68, en de response 32.
pi_66761524
Hoi, hier een groentje op het forum. Heb een vraag:
Ik heb via regressie analyse 6 onafhankelijke variabelen die 1 afhankelijke variabele verklaren. Nu heb ik ook nog een andere variabele (cultuur). Ik wil zien in hoeverre de 2 culturen de verklaarde variantie beinvloeden/verklaren van de afhankelijke variabele. Snappen jullie het nog ?! :S
Wie biedt? Wie helpt?
Bedankt alvast...
  vrijdag 6 maart 2009 @ 12:36:29 #135
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_66762035
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 12:20 schreef Dagje het volgende:
Hoi, hier een groentje op het forum. Heb een vraag:
Ik heb via regressie analyse 6 onafhankelijke variabelen die 1 afhankelijke variabele verklaren. Nu heb ik ook nog een andere variabele (cultuur). Ik wil zien in hoeverre de 2 culturen de verklaarde variantie beinvloeden/verklaren van de afhankelijke variabele. Snappen jullie het nog ?! :S
Wie biedt? Wie helpt?
Bedankt alvast...
Je zou een dummy-variabele aan kunnen maken voor cultuur. Zeker met slechts 2 verschillende culturen is dit vrij eenvoudig te doen. Dan neem je de dummy-variabele die je aangemaakt hebt mee in je analyse.
pi_66763039
Bedankt voor je snelle reactie John
In mijn data is cultuur (2 verschillende) al numeriek. Ik heb nu als volgt het onderstaande gedaan, waarbij pros de afhank. var. is en diff, avo, rum, social, ous en ass de onafhank. var. zijn en cult ook...kan dit? in de output zie ik namelijk de gemiddelden staan voor de 2 culturen. Alleen zijn de significanties weer anders dan in mijn vorige regressienalyse (zie 2de syntax):

UNIANOVA pros BY cult WITH diff avo rum social out ass
/METHOD=SSTYPE(3)
/INTERCEPT=INCLUDE
/PRINT=DESCRIPTIVE
/CRITERIA=ALPHA(.05)
/DESIGN=diff avo rum social out ass cult.

REGRESSION
/MISSING LISTWISE
/STATISTICS COEFF OUTS R ANOVA
/CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10)
/NOORIGIN
/DEPENDENT pros
/METHOD=ENTER as

Help?
pi_66959250
Ook ik ben bezig met mn masterthesis en ik heb niet bepaald veel kaas gegeten van statistiek/SPSS, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt in ieder geval

Een van de hypotheses die ik heb gesteld is "De level van earnings management is gerelateeerd aan de functie van de bestuurder(s) die opties heeft uitgeoefened."

Mijn vraag is, hoe meet ik dit?
Om te beginnen zal ik dit kort even toelichten. De level van earnings management is de mate waarin bestuurders earnings manipuleren. Dit wordt gemeten met een een getal dat voor elk bedrijf anders is en zowel positief als negatief kan zijn. Indien het getal positief is, duidt dit erop dat de managers de earnings omhoog manipuleren (om bv de aandelenprijzen te laten stijgen om zo hun compensatie uit opties te maximaliseren.) Indien het negatief is, betekent dit dat de bestuurders de earnings omlaag drukken (om zo bv de aandelenprijzen te doen dalen om een zo gunstig mogelijk uitoefenprijs te verkrijgen bij de toekenning van opties). Indien deze getallen ver van 0 verwijderd zijn, duidt dit op een hoge mate van earnings management. Klopt het dat ik hier te maken heb met een interval variabele ipv een ratio variabele?

De functies van de bestuurders zou ik als volgt willen indelen op nominale schaal:

CEO
CFO
Overig
CEO en CFO
CEO en Overig
CFO en Overig
CEO, CFO en Overig

De reden dat ik op deze manier heb gedaan is omdat er meerdere bestuurders binnen een bedrijf in een jaar opties uitoefenen. De data heb ik nog niet verzameld, maar wel eerst handig om te weten hoe ik het ga testen zodat ik weet op welk manier ik het moet invoeren in spss. Maar mijn belangrijkste vraag is, hoe zou ik de relatie tussen deze twee variabelen kunnen meten?

Uiteindelijk zal ik de functie en samen met andere variabele in een regressie willen stoppen waarbij earnings management als afhankelijke variabele fungeert. Klopt het dat ik van de variabele 'functie' dummies moet aanmaken? Dus bv van elke groep een variabele maken waarbij er een tweedeling wordt gemaakt als 0 en 1. Bv. alleen de CFO oefent opties uit, dan moet er alleen bij de variabele "CFO" een 1 ingevuld worden en bij de overige groepen/variabele een 0?
En volgens mij is het meestal zo dat je eerst de Pearson correlatie moet uitvoeren voordat je de regressieanalyse doet, maar aangezien ik hier met een nominale variabele te maken heb, welke test zou ik dan moeten doen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Snow84 op 12-03-2009 08:56:38 ]
pi_67099990
Ik heb een Syntax SPSS bestand. Hoe zet ik die om naar een gewoon .sav bestand, zodat alle ingevoerde gegevens zichtbaar worden?
  maandag 16 maart 2009 @ 14:51:40 #139
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_67102172
quote:
Op maandag 16 maart 2009 13:36 schreef JeroenV het volgende:
Ik heb een Syntax SPSS bestand. Hoe zet ik die om naar een gewoon .sav bestand, zodat alle ingevoerde gegevens zichtbaar worden?
Een syntax is een reeks opdrachten/ programmeertaal om berekeningen te doen (in plaats van het klikken via de windows). Je voert een syntax uit op een datafile (.sav bestand). Open de bijbehorende datafile, selecteer alles in de syntax en klik op de 'run' button (soort van play pijltje). Je krijgt dat de output van de syntax (en het ligt aan wat e rin die syntax staat hoe de output er uit ziet, kan een .out file zijn, maar ook bv een nieuw databestand).

Is dit wat je bedoelt? Een syntax omzetten naar een .sav file gaat namelijk anders niet...
pi_67104464
Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie.
Ik kwam er achter dat je via een website zelf een enquete kan maken, waarna je hem door mensen kan laten invullen. De gegevens zou je dan kunnen exporteren naar SPSS.
Ik ben nu aan het kijken hoe het werkt, en zie dat als je op 'Exporteren naar SPSS importbestand' klikt je dan een syntax van SPSS kan downloaden.

Vervolgens heb ik in SPSS geprobeerd via Run inderdaad alles over te zetten. Alleen krijg ik dan in SPSS wel onder Variable view de vraagtypen en mogelijke antwoorden te zien, alleen onder Data view staat dan niets. Terwijl ik in de output van syntax wel de antwoorden zag staan. En daar gaat het juist om natuurlijk.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is
  maandag 16 maart 2009 @ 16:42:52 #141
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_67105742
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:04 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie.
Ik kwam er achter dat je via een website zelf een enquete kan maken, waarna je hem door mensen kan laten invullen. De gegevens zou je dan kunnen exporteren naar SPSS.
Ik ben nu aan het kijken hoe het werkt, en zie dat als je op 'Exporteren naar SPSS importbestand' klikt je dan een syntax van SPSS kan downloaden.

Vervolgens heb ik in SPSS geprobeerd via Run inderdaad alles over te zetten. Alleen krijg ik dan in SPSS wel onder Variable view de vraagtypen en mogelijke antwoorden te zien, alleen onder Data view staat dan niets. Terwijl ik in de output van syntax wel de antwoorden zag staan. En daar gaat het juist om natuurlijk.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Eh, nee, niet echt.. Waarom zou je uit de enquetes een syntax krijgen? Een databestand is veel handiger, en meestal ook wat je krijgt... Dus of je programma is vreemd, of jij hebt t misschien niet helemaal begrepen? Hoezo staan in de output van de syntax wel de 'antwoorden' (de data dus?)? That makes no sense, weet je zeker dat je weet wat het verschil is tussen output, syntax en data?

Wat ik zou doen als ik jou was: kijk of je ook een excel file kunt krijgen met de data. Sla die ergens op, en importeer die dan in SPSS (SPSS openen, import file, en dan als je een schermpje krijgt wat vraagt of je de rijnamen over wilt nemen dat aanvinken). Veel makkelijker, foolproof. Ik hoop dan wel dat je daarna weet hoe SPSS werkt om de bewerkingen te doen die je wilt doen...
pi_67106256
quote:
Op maandag 16 maart 2009 16:42 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Eh, nee, niet echt.. Waarom zou je uit de enquetes een syntax krijgen? Een databestand is veel handiger, en meestal ook wat je krijgt... Dus of je programma is vreemd, of jij hebt t misschien niet helemaal begrepen? Hoezo staan in de output van de syntax wel de 'antwoorden' (de data dus?)? That makes no sense, weet je zeker dat je weet wat het verschil is tussen output, syntax en data?

Wat ik zou doen als ik jou was: kijk of je ook een excel file kunt krijgen met de data. Sla die ergens op, en importeer die dan in SPSS (SPSS openen, import file, en dan als je een schermpje krijgt wat vraagt of je de rijnamen over wilt nemen dat aanvinken). Veel makkelijker, foolproof. Ik hoop dan wel dat je daarna weet hoe SPSS werkt om de bewerkingen te doen die je wilt doen...
Ik was helemaal niet bekend met syntax, dus daar zal het probleem dan wel zitten
Ik ga me er komende tijd (als ik er echt mee bezig moet voor het in laten vullen van de enquete) wel verder in verdiepen. De tweede methode die jij noemt had ik ook al gelezen op internet, anders moet ik het inderdaad maar zo doen.
pi_67760433
- kappen met je warezrequests, zie http://forum.fok.nl/fok/faq -

[ Bericht 89% gewijzigd door GlowMouse op 06-04-2009 14:59:04 ]
  maandag 6 april 2009 @ 14:59:27 #144
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_67760493
quote:
Op maandag 6 april 2009 14:57 schreef miibiitch het volgende:
-
Ik heb mijn code van mijn universiteit gekregen. Volgens mij bieden veel instellingen die mogelijkheid.

[ Bericht 22% gewijzigd door GlowMouse op 06-04-2009 14:59:45 ]
  maandag 6 april 2009 @ 16:30:28 #145
233834 Starzky
Where's hutch?
pi_67763722
Heb een paar vraagjes over SPSS, want snap een aantal dingen niet helemaal

  • Kan ik ergens ook een binomiale kanstabel vinden in SPSS?
  • Kan ik zelf een formule in SPSS zetten?

    Want als ik nu een vraag krijg zoals hieronder, maak ik die met mijn rekenmachine en statistiekboek, maar dit moet lijkt mij toch ook gewoon in spss kunnen, omdat alle gegevens daar ook instaan?

    Wat is de kans dat zij minstens 4 bedrijven in haar nieuwe steekproef aantreft die uit de sector
    electronics komen?


    n = 15, p = .3, q = 1 – p = .7 en hiermee kijk ik dan in de binomiale kanstabel om het antwoord te vinden, en dat is volgens mij heel omslachtig
  • Bij misbruik zal contact opgenomen worden met je provider. In geval van illegale praktijken zal er volledige medewerking worden verleend aan justitie.
    pi_67981711
    (Even geknipt en geplakt uit het topic 'Spss probleem')

    Hallo!

    Ik heb een paar weken geleden het statistiekenprogramma SPSS gekocht (ja echt, gekocht, dus
    ik had gehoopt dat ik dan toch wel een beetje kwaliteit mocht verwachten )

    Nou probeer ik mijn ingevoerde data te openen en zegt het programama: "The current license does not
    permit this job to continue'. En als ik het via het bestandsbalkje probeer te openen zegt ie: "The SPSS
    processor is busy. The action will be delayed until the processor is finished"
    Kortom: Ik kan niets aan data openen.

    Nou heb ik nagelezen op internet dat ik mogelijk de trial versie heb geinstalleerd (wat me overigens
    onwaarschijnlijk lijkt, aangezien ik netjes mn authorization code heb ingevoerd). Dus ik dacht:
    dan ga ik hem gewoon opnieuw installeren.

    Maarrr dan wil ik eerst mijn databestandjes veilig stellen. Maar nu kan ik via mijn eigen computer die
    bestandjes niet terugvinden, maar wel in SPSS. Dus anders gezegd: Ik zie de bestanden wel in het bestandsschermpje van SPSS staan, maar kan ze zelfs niet via de zoekfunctie op mijn computer
    terugvinden (ja een snelkoppeling, maar daar heb ik neem ik aan weinig aan).

    Wat moet ik doen?
    Find your prince, before you start kissing frogs
      maandag 13 april 2009 @ 21:56:24 #147
    233834 Starzky
    Where's hutch?
    pi_67987828
    wordt er ook nog telkens gevraagd om een license code, of heb je die wel al ingevoerd?
    Bij misbruik zal contact opgenomen worden met je provider. In geval van illegale praktijken zal er volledige medewerking worden verleend aan justitie.
    pi_68001428
    Via de snelkoppeling kan je de locatie toch achterhalen?
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_68001836
    Pffff ik heb eerst een hotfix geinstalleerd voor Vista, blijkt dat Spss 15.0 niet goed draait met Vista...(voor diegene die dat ook nodig hebben: http://support.spss.com/S(...)staHotfixReadme.html (met dank aan RemCOW). Vervolgens kon ik het nog niet openen. En nu
    heb ik mijn activeringscode ingevoerd via 'Help' (kan ik die onbeperkt invoeren?). En nu kan ik eindelijk
    na twee dagen ermee kloten mn data weer openen. HALLELUJA. (tis voor mn afstuderen, dus ik had het
    bijna niet meer )

    [ Bericht 0% gewijzigd door Kings op 14-04-2009 12:41:35 ]
    Find your prince, before you start kissing frogs
    pi_68001863
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 12:12 schreef crossover het volgende:
    Via de snelkoppeling kan je de locatie toch achterhalen?
    Dat is waar, maar ik wilde het programma de-installeren en als je dus daarmee de bestanden weghaalt
    heb je weinig aan een snelkoppeling
    Find your prince, before you start kissing frogs
    pi_68042311
    Twee vragen:

    In de oudere SPSS versies kon je gewoon in de tekstvakken typen. Ik wil bij een bepaalde variabele alleen oppervlakkig namen invoeren. Nu blijft dit in deze versie (16) echter niet meer zichtbaar. Hoe is dit op te lossen?

    Vraag twee: Bij sommige variabelen kan ik meerdere antwoorden hebben. Bijvoorbeeld bij "nationaliteit" kan het soms alleen Nederland zijn, maar soms ook Nederland, Belgie en Spanje. Nu wil ik niet met allemaal verschillende labels werken (Nederland = 1, Nederland + Belgie = 2, Nederland + Belgie + Spanje = 3), maar dat deze verschillende mogelijkheden gewoon geteld worden, en dat ik zo via descriptive analyse kan zien hoe vaak ze voor komen. Is dit mogelijk dat je op 1 variabele meerdere antwoorden (in 1 cel) kan invullen?
    What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
      zaterdag 2 mei 2009 @ 17:56:57 #152
    14337 BierKoning
    Bier 4 Ever!!
    pi_68594881
    In mijn datasheet heb ik condities 1tm8. Nu wil ik door middel van een univariate toets deze condities vergelijken. Nu is dat relatief simpel, alleen wil ik ook de verschillende condities onderling vergelijken, dus bijvoorbeeld conditie 1tm4 vergelijken met 5tm8, maar ook condities 2 en 4 vergelijken met 6 en 8.

    Een vorm van splitfile zou dus handig zijn, of in ieder geval een optie waar ik kan 'kiezen' welke condities met elkaar vergelijken worden.

    Heeft iemand een idee?
    pi_68595664
    Uhm heel simpel (maybe niet de meeste correcte oplossing maar wel do-able)... Geef conditie 1 t/m 4 een 0 in een nieuwe variable, geef conditie 5 t/m 8 een 1 in een nieuwe variable en doe een t-test tussen de condities!
    pi_68680808
    Hallo,

    weet iemand een goede online plek waar ik, tegen een betaling, de Mac versie van SPSS kan downloaden of krijgen...?
    Ik heb namelijk het internet afgezocht, maar er valt slechts alleen een en ander vaag te vinden. Winkels kan ik helaas niet bezoeken, omdat ik in het buitenland zit. Ik weet dat er 2 jaar geleden nog geen Mac versie voor SPSS te krijgen was.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 09:25:27 #155
    129664 mousemicky
    zeg maar MM...
    pi_68682383
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 06:09 schreef BeardedDragon het volgende:
    Hallo,

    weet iemand een goede online plek waar ik, tegen een betaling, de Mac versie van SPSS kan downloaden of krijgen...?
    Ik heb namelijk het internet afgezocht, maar er valt slechts alleen een en ander vaag te vinden. Winkels kan ik helaas niet bezoeken, omdat ik in het buitenland zit. Ik weet dat er 2 jaar geleden nog geen Mac versie voor SPSS te krijgen was.
    Ook de mac versie van SPSS is gewoon te krijgen via surfspot. Als je universiteit/ hogeschool daarbij is aangesloten (en de meeste zijn dat) kun je het dus zo op laten sturen naar je huisadres, of als verzenden naar het buitenland niet gaat, via je ouders/ vrienden in Nederland...
    pi_68785499
    Vraagje voor de SPSS kenners onder ons. Bij sommige vragen van mijn vragenlijst heb ik de antwoordcategorie niet van toepassing. De andere categorien gaan van sterk mee eens naar sterk oneens (1t/m5)

    Als ik de nvt categorie de waarde 0 of 6 geef, wordt het een waarde (nog minder of sterker eens dan categorie 1 of 5) en dat is niet de bedoeling.

    Ik kan het ook geen missing value noemen, want het is wel een antwoord: namelijk niet van toepassing.

    Heeft iemand hier enig idee?!
    pi_69047125
    tvp
    pi_69088364
    Hoi allemaal!
    Kan misschien iemand mij verder helpen met SPSS??

    Ik ben bezig met een onderzoek. Ik heb 2 groepen gemaakt (beide studenten) en elke groep een andere afbeelding laten zien en erna moesten ze dezelfde vragen beantwoorden (5 constructen totaal en elk construct bestond uit 3 vragen).
    Nu wil ik graag deze 2 groepen vergelijken met antwoorden, of ze significant anders antwoord geven op de 5 constructen. Hoe moet ik dit aanpakken in SPSS?? Ik heb nl nu ook 2 datasets...
    Ontzettend bedankt alvast!

    Groetjes Els
      zaterdag 16 mei 2009 @ 16:11:05 #159
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_69088821
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 15:53 schreef elss het volgende:
    Hoi allemaal!
    Kan misschien iemand mij verder helpen met SPSS??

    Ik ben bezig met een onderzoek. Ik heb 2 groepen gemaakt (beide studenten) en elke groep een andere afbeelding laten zien en erna moesten ze dezelfde vragen beantwoorden (5 constructen totaal en elk construct bestond uit 3 vragen).
    Nu wil ik graag deze 2 groepen vergelijken met antwoorden, of ze significant anders antwoord geven op de 5 constructen. Hoe moet ik dit aanpakken in SPSS?? Ik heb nl nu ook 2 datasets...
    Ontzettend bedankt alvast!

    Groetjes Els
    1. Variabele aanmaken voor afbeelding 1 en afbeelding 2 (bv. afbeelding 1= 1 en afbeelding 2 = 0
    2. Datasets samenvoegen
    3. Nieuwe variabele voor de constructen aanmaken (bv. gemiddelde van de 3 vragen en betrouwbaarheid checken)
    4. Analyses doen

    Dat lijkt me het beste opzet.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
      zaterdag 16 mei 2009 @ 19:11:51 #160
    129664 mousemicky
    zeg maar MM...
    pi_69093314
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 16:11 schreef Ron.Burgundy het volgende:

    [..]

    1. Variabele aanmaken voor afbeelding 1 en afbeelding 2 (bv. afbeelding 1= 1 en afbeelding 2 = 0
    2. Datasets samenvoegen
    3. Nieuwe variabele voor de constructen aanmaken (bv. gemiddelde van de 3 vragen en betrouwbaarheid checken)
    4. Analyses doen

    Dat lijkt me het beste opzet.
    En een kleine toevoeging voor als het nu nog abracadabra voor je is:

    Betrouwbaarheid vd constructen checken met cronbach's alpha, bij alpha boven .7 gemiddelde berekenen met compute.

    En die analyse wordt dan waarschijnlijk een independent samples t-test met als factor 'afbeelding'

    Voor hoe en wat: handboek SPSS checken
    pi_69149221
    Ron.Burgundy en MouseMickey ontzettend bedankt!!

    Heb het inderdaad op jullie manier gedaan en werkt prima! Ik heb 2 afwijkingen gevonden en via T-test getest op Significantie, de ene was niet normaal verdeeld dus via een Mann W-toets gedaan..
    Ik kan de conclusies gaan schrijven!
    Dank
    pi_69264963
    Hoi,

    Ik ben bezig met mijn master thesis bewegingswetenschappen en ben toe aan de statistische analyse maar dit wil nog niet zo goed lukken. Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij hier mee wil helpen. Het gaat om correlatie- en regressie analyse (denk ik).
    Dus is er iemand op FOK! die mij hiermee wil/kan helpen en het liefst uit de regio Eindhoven komt laat het dan weten!
    Natuurlijk staat er een financiële vergoeding tegenover.

    Alvast bedankt
    pi_69266170
    Mail even met wat je precies van SPSS nodig hebt, wellicht kan ik je helpen
    Adres staat in je PM inbox.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
      donderdag 21 mei 2009 @ 18:00:05 #164
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_69266819
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:04 schreef fysio-tje het volgende:
    Hoi,

    Ik ben bezig met mijn master thesis bewegingswetenschappen en ben toe aan de statistische analyse maar dit wil nog niet zo goed lukken. Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij hier mee wil helpen. Het gaat om correlatie- en regressie analyse (denk ik).
    Dus is er iemand op FOK! die mij hiermee wil/kan helpen en het liefst uit de regio Eindhoven komt laat het dan weten!
    Natuurlijk staat er een financiële vergoeding tegenover.

    Alvast bedankt
    Ik heb slechts beperkte kennis over SPSS, maar je mag altijd een PM sturen om de situatie uit te leggen. Wellicht kan ik je dan de goede richting in sturen.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_69268866
    Ik zit met het volgende probleem: ik heb een enquete en ik wil van een vraag de antwoorden van de mannen en vrouwen in een grafiek, liefst een van het type bar, vergelijken. 2 grafieken naast elkaar of beide in een grafiek, dat boeit me niet zoveel. Desnoods rol ik er eerst een met de antwoorden van alle mannen en daarna een met de antwoorden van alle vrouwen uit.

    Volgens mij moet dit vrij simpel zijn, maar bij alles wat ik probeer krijg ik weer een of andere foutmelding
      donderdag 21 mei 2009 @ 19:18:57 #166
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_69269090
    Graphs | Legacy Dialogs | Bars > Clustered

    Category axis: Wat je wil meten
    Define clusters by: Geslachtsvariabele
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_69269137
    Je kan de split file optie gebruiken (Data-Split file-Organize output by groups).
    Of bij Analyze - Descriptive statistics - Explore kan je ook een onderscheidende variabele selecteren (wat dus geslacht wordt)
    En dan kan je ook nog bij Data - Select cases gebruiken. Daar kan je dus alleen de mannen of vrouwen meenemen in een output.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_69269474
    Aye, gelukt Ik heb nu een mooie clustered grafiek, dat is denk ik de beste optie voor wat ik van plan ben. However, hij laat nu heel mooi de percentages zien van het totaal. Maar wat ik graag zou willen is dat ik per antwoord krijg te zien hoeveel procent van de mannen voor het antwoord heeft gekozen (dus niet antwoorden van de mannen in procent van het totaal) en visa versa.

    Edit, heb t al ff anders opgelost. Bedankt iig!

    [ Bericht 5% gewijzigd door mp_40_fan op 21-05-2009 21:15:00 ]
      donderdag 21 mei 2009 @ 20:48:47 #169
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_69271946
    Tvp, SPSS
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_69294732
    Goedemiddag,

    Ik heb een vraagje, ik heb een heel data systeem opgesteld, maar helaas klopt de telling op een bepaalde manier niet.

    Als ik kijk naar mijn data view, dan kom ik uit op 85 respondenten maar als ik het laat analyseren kom ik uit op 90. Dus volgens SPSS heb ik 90 antwoorden terwijl ik er 85 heb. Ergens moet er iets fout zijn gegaan.

    Kan iemand mij helpen??

    Alvast bedankt!
      vrijdag 22 mei 2009 @ 16:08:01 #171
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_69295113
    Je hebt vast een aantal "lege respondenten" die worden dan meegenomen als missings.
    Als je onderaan je dataset kijkt dan zie je vast nog 5 regels met daarin puntjes ofzo. Die respondenten moet je er dan even uitgooien.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_69295252
    Dat dacht ik dus ook, maar dat is het niet.
    Hij telt sommige antwoorden dubbel...?

    Weten je misschien hoe je dit kan uitschakelen?

    Alvast bedankt!
    pi_69297518
    Ik heb vandaag de resultaten van mijn onderzoek geanalyseerd in SPSS, maar ik wil even met jullie checken of ik de juiste analysemethoden heb toegepast. M'n causaal model ziet er als volgt uit:


    1. Om het effect van variabele A op variabele B te meten heb ik een one-way anova gebruikt.

    2. Om het modererende effect van variabele E te meten heb ik een one-way anova gebruikt met alleen de respondenten uit conditie 3 van de variabele A. De bijbehorende hypothese gaat alleen uit van situatie 3 van variabele A, ik heb dus geen ancova oid toegepast.

    3.Om het effect op van variabele A op variabele C & D te meten heb ik 2x een one-way anova gebruikt. Moet dit wellicht met een manova, of is deze manier ook goed?

    4. Om het effect van variabele C & D op variabele B te meten heb ik een factoriële anova gebruikt. Beide factoren zijn C & D en B is de afhankelijke variabele.

    Dat de directe relatie (1) meetbaar is via een one-way anova ben ik wel vrij zeker over, maar zou iemand z'n mening kunnen geven over de meetmethodes van 2, 3 en 4?
    pi_69343858
    Goedemorgen mensen!
    Ik heb nog een vraagje...uit de theorie heb ik gehaald dat er 4 onafhankelijke variabelen zijn en een afhankelijke variabele, die ik elk gemeten heb met 3 vragen (in een vragenlijst)...Nu moet ik een factoranalyse uitvoeren om de validiteit te meten. Moet dat dan op de 3 vragen van de 4 onafh variabelen, dus per 12 vragen, of per onafh variabele, dus per 3 vragen??
    Ik heb nu per 12 gemeten en hier komt uit dat ik dan 3 factoren heb, dus dat er 1 variabele " afvalt" maar dit wil ik natuurlijk niet, want dat zou betekenen dat ik mijn theorie weer moet aanpassen...
    Of moet ik meten per variabele of de 3 vragen wel deze ene variabele meten??

    Hopenlijk kan iemand me helpen!!
    Groetjes Els
    pi_69377143
    Hallo mensen,

    Ik heb even een vraagje en ik hoop dat er iemand mij daarbij kan helpen. Normaal gesproken voer je een
    Pearson correlatie uit voordat je een regressie analyse doet, maar nu zit ik het met probleem dat ik te maken heb met een nominale en interval variabele. Mijn vraag is.. hoe los ik dit op? Welke test is hierbij geschikt voor? Bij de regressie analyse maak ik gebruik van dummy variabelen.

    Alvast bedankt.
    Snow84
    pi_69555234
    Ik hoop dat er iemand hier reageert aangezien het te lekker weer is om achter de computer te zitten...

    Ben bezig met een opdracht voor spss. Nu ben ik niet echt een ster in het gebruiken van dit programma. Ik ben al een uur bezig om erachter te komen hoe ik missing values uit de ouput sheets krijg. Ze zijn namelijk niet van belang en ze maken echt een rommel van mijn tabellen!

    Ik wil dus dat ik bij bepaalde vragen alleen "Ja" en "nee" in de tabel krijg en dat hij dus de variabelen 998 & 999 negeert? wie helpt mij?!
      zaterdag 30 mei 2009 @ 18:36:04 #177
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_69557629
    quote:
    Op zaterdag 30 mei 2009 16:37 schreef CittaR het volgende:
    Ik hoop dat er iemand hier reageert aangezien het te lekker weer is om achter de computer te zitten...

    Ben bezig met een opdracht voor spss. Nu ben ik niet echt een ster in het gebruiken van dit programma. Ik ben al een uur bezig om erachter te komen hoe ik missing values uit de ouput sheets krijg. Ze zijn namelijk niet van belang en ze maken echt een rommel van mijn tabellen!

    Ik wil dus dat ik bij bepaalde vragen alleen "Ja" en "nee" in de tabel krijg en dat hij dus de variabelen 998 & 999 negeert? wie helpt mij?!
    In variable view kun je de waarde van missing values aangeven.
    Zie ook deze handleiding
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_69559642
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 11:37 schreef Snow84 het volgende:
    Hallo mensen,

    Ik heb even een vraagje en ik hoop dat er iemand mij daarbij kan helpen. Normaal gesproken voer je een
    Pearson correlatie uit voordat je een regressie analyse doet, maar nu zit ik het met probleem dat ik te maken heb met een nominale en interval variabele. Mijn vraag is.. hoe los ik dit op? Welke test is hierbij geschikt voor? Bij de regressie analyse maak ik gebruik van dummy variabelen.

    Alvast bedankt.
    Snow84
    Gramere toch?

    Die missing values kan je bij 'label' gewoon definieren. Missing values define as .... (kan ook met range).
    What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
    pi_69823589
    Dag allemaal,

    Ik zit in de knoop met mijn data voor mijn thesis.
    Korte uitleg: Over 5 meetmomenten hebben 93 kinderen een verhaaltje verteld. Ik heb deze geanalyseerd op gebruikte partikels. De volgende datasets heb ik samengesteld maar ik kan bepaalde info niet verwerken:

    In de eerste dataset, heb ik het probleem dat ik niet meer dan 1 partikel per kind kan selecteren. Wel hou ik rekening met de meetmomenten.
    In de tweede dataset hou ik geen rekening met de meetmomenten, maar kan ik wel meer dan 1 partikel selecteren per kindje.

    Nu zie ik door de bomen het bos niemeer, hoe kan ik deze dingen toch combineren in 1 dataset??
    Iemand ideeen??
    pi_69957451
    Hey allemaal!

    Ik heb een vraagje...
    -- zie Help: SPSS drama!

    [ Bericht 79% gewijzigd door GlowMouse op 11-06-2009 23:17:00 ]
    pi_70070149
    Hallo allemaal,

    Ik heb even een vraagje, want ik ben momenteel bezig mijn dataset te analyseren voor mijn afstudeerscriptie. Nu heb ik met behulp van een factoranalyse verschillende factoren weten te reduceren tot 1 variabele. Dit heb ik ingevoerd in spss, maar wanneer ik met deze variabele wil werken en een tabel wil maken krijg ik steeds meerdere regels van de verschillende schalen (1 helemaal mee oneens - 5 helemaal mee eens). Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen??? Ik wil namelijk graag 1 kolom per antwoordmogelijkheid!

    Alvast bedankt..
      dinsdag 16 juni 2009 @ 21:36:05 #182
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_70074924
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 19:33 schreef santie het volgende:
    Hallo allemaal,

    Ik heb even een vraagje, want ik ben momenteel bezig mijn dataset te analyseren voor mijn afstudeerscriptie. Nu heb ik met behulp van een factoranalyse verschillende factoren weten te reduceren tot 1 variabele. Dit heb ik ingevoerd in spss, maar wanneer ik met deze variabele wil werken en een tabel wil maken krijg ik steeds meerdere regels van de verschillende schalen (1 helemaal mee oneens - 5 helemaal mee eens). Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen??? Ik wil namelijk graag 1 kolom per antwoordmogelijkheid!

    Alvast bedankt..
    Hoe ben je tot die reductie in variabele gekomen en heb je daarbij nieuwe variabelen aangemaakt (die het resultaat zijn van je factoranalyse)?
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_70087445
    Ik heb factoranalyse toegepast en de factoren die bij elkaar gegroepeerd waren, ingevoerd (compute) tot een nieuwe variabele. Met deze nieuwe variabele wil ik nu verschillende testen uitvoeren om mijn hypothese te testen, maar dan krijg ik dus van de verschillende antwoordmogelijkheden meer dan 1 kolom per antwoordmogelijkheid ipv van 1 voor vb. alle waarden die een 3 (neutraal) hebben. Enig idee hoe ik dit kan veranderen?
    pi_70118690
    quote:
    Op maandag 6 april 2009 16:30 schreef Starzky het volgende:
  • Kan ik ergens ook een binomiale kanstabel vinden in SPSS?

    Want als ik nu een vraag krijg zoals hieronder, maak ik die met mijn rekenmachine en statistiekboek, maar dit moet lijkt mij toch ook gewoon in spss kunnen, omdat alle gegevens daar ook instaan?

    Wat is de kans dat zij minstens 4 bedrijven in haar nieuwe steekproef aantreft die uit de sector
    electronics komen?


    n = 15, p = .3, q = 1 – p = .7 en hiermee kijk ik dan in de binomiale kanstabel om het antwoord te vinden, en dat is volgens mij heel omslachtig
  • Dit wil ik ook graag weten, als iemand me hiermee kan helpen zou ik daar erg blij mee zijn, alvast bedankt!
    pi_70122738
    Ik ben voor mijn afstudeerscriptie bezig met de data analyse. Mijn onderzoeksvraag is of de uitslag van een bepaalde test en een aantal persoonskenmerken een voorspellende waarde hebben voor duur van herstel van bepaalde complicaties bij een ziekte. Oorspronkelijk had ik bedacht om regressie analyse en correlatie analyse te doen maar regressie analyse is niet mogelijk omdat ik maar 18 patienten heb voor de data analyse. Nu wil ik correlatie analyse doen maar weet even niet meer zo goed welke toetsing ik moet gebruiken binnen de correlatie analyse. Ik heb een ratio afhankelijke variabele (herstelduur) en ratio (leeftijd, testscore) en dichotome onafhankelijke variabelen. Kan iemand mij vertellen welke correlatie analyse toets ik moet gebruiken voor de combi ratio en dichotoom, ratio ratio weet ik wel.

    Alvast bedankt voor de moeite!
      vrijdag 19 juni 2009 @ 16:42:21 #186
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_70171113
    quote:
    Op donderdag 18 juni 2009 10:25 schreef fysio-tje het volgende:
    Ik ben voor mijn afstudeerscriptie bezig met de data analyse. Mijn onderzoeksvraag is of de uitslag van een bepaalde test en een aantal persoonskenmerken een voorspellende waarde hebben voor duur van herstel van bepaalde complicaties bij een ziekte. Oorspronkelijk had ik bedacht om regressie analyse en correlatie analyse te doen maar regressie analyse is niet mogelijk omdat ik maar 18 patienten heb voor de data analyse. Nu wil ik correlatie analyse doen maar weet even niet meer zo goed welke toetsing ik moet gebruiken binnen de correlatie analyse. Ik heb een ratio afhankelijke variabele (herstelduur) en ratio (leeftijd, testscore) en dichotome onafhankelijke variabelen. Kan iemand mij vertellen welke correlatie analyse toets ik moet gebruiken voor de combi ratio en dichotoom, ratio ratio weet ik wel.

    Alvast bedankt voor de moeite!
    Logistische regressie of discriminant-analyse kun je hiervoor het beste gebruiken volgens mij.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
      Moderator / Redactie Sport zondag 21 juni 2009 @ 11:38:22 #187
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_70216032
    Ik heb gegevens. Een lijstje met export groei van getallen voor en na de toetreding van de EU.

    Bijvoorbeeld Estland dat trad pas in 2004 toe. Ik heb de groeicijfers in de jaren 1980-2007. Kortom 1980-2003(23) vs 2004-2007(4). Welke test is dan het handigst om uit te voeren? Bij een gepoolde T test neemt die maar van iedere groep vier jaartallen. Wat is dan de beste oplossing?
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      zondag 21 juni 2009 @ 11:45:41 #188
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70216182
    Een goede vraagstelling is het halve werk.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      Moderator / Redactie Sport zondag 21 juni 2009 @ 11:59:18 #189
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_70216480
    Ik heb twee groepen getallen.
    - Een rijtje van 23 getallen en een rijtje van 4 getallen.
    - Groep 1 zijn groeicijfers van voor de toetreding tot de EU.
    - Groep 2 zijn groeicijfers van daarna.

    Ik wil kijken of groep 2 een hoger groeigemiddelde heeft dan groep 1. Welke test kan ik dan het beste gebruiken? Bij een gepoolde T-test gebruikt hij maar vier getallen van iedere groep. Dat is dus geen oplossing.
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      zondag 21 juni 2009 @ 12:04:56 #190
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70216615
    Als groep 2 een hoger groepgemiddelde heeft, wat zegt dat dan? Om te kijken of het gemiddelde hoger is, hoef je niet eens een toets uit te voeren, dat kun je gewoon berekenen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      Moderator / Redactie Sport zondag 21 juni 2009 @ 12:50:30 #191
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_70217877
    Ik wil kijken of H0: Mu1=Mu2 is tegenover H1: Niet H0.

    Eerst wilde ik dat met een gepoolde t-test doen. Alleen dat werkt niet omdat beide groepen niet even groot zijn en er daardoor teveel getallen buiten beschouwing gelaten.

    Verder is volgens mij een independent t-test ook geen optie want de getallen komen uit dezelfde serie.

    Wat is dan wel een goede toets om uit te voeren?
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      zondag 21 juni 2009 @ 12:56:01 #192
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70218043
    Hier is geen eenvoudige toets voor omdat je waarnemingen erg gecorreleerd zijn (zowel bij één land tussen jaar t en jaar t+1 als bij land A en land B in jaar t). Misschien dat een paneldata-model uitkomst biedt, maar SPSS zal wel te simpel zijn daarvoor.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70329769
    Hallo allemaal,

    Mijn afstudeeronderzoek is gericht op 4 segmenten die ik van te voren heb gedefinieerd. Nu heb ik deze 4 segmenten in spss onderscheiden door van ierder segment een nieuwe variabele te maken. Ieder segment voldoet aan de voorwaarde x kleiner of gelijk aan 3 of groter of gelijk aan 4 en y kleiner of gelijk aan 3 of groter of gelijk aan 4. Door de verschillende combinaties ontstaan er 4 segmenten.

    Nu het probleem, via compute heb ik deze variabelen aangemaakt en de groep die aan deze voorwaarde voldoet gelijk gesteld aan de waarde 1. Nu hebben alle andere respondenten automatisch de waarde 0 gekregen, maar.. ik wil eigenlijk alleen werken met de respondenten die aan de voorwaarden voldoen en dus deze waarde 1 hebben gekregen, hoe krijg is dit voor elkaar?? Mijn dank is groot voor iemand die weet hoe ik dit kan oplossen??!!

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Groetjes
      woensdag 24 juni 2009 @ 17:06:50 #194
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_70330197
    quote:
    Op woensdag 24 juni 2009 16:55 schreef santie het volgende:
    Hallo allemaal,

    Nu het probleem, via compute heb ik deze variabelen aangemaakt en de groep die aan deze voorwaarde voldoet gelijk gesteld aan de waarde 1. Nu hebben alle andere respondenten automatisch de waarde 0 gekregen, maar.. ik wil eigenlijk alleen werken met de respondenten die aan de voorwaarden voldoen en dus deze waarde 1 hebben gekregen, hoe krijg is dit voor elkaar?? Mijn dank is groot voor iemand die weet hoe ik dit kan oplossen??!!

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Groetjes
    [Data] [Select Cases] [if condition is satisfied > daarbij aangeven dat die bewuste variabele 1 moet zijn]

    Dan worden alleen die cases meegenomen in de analyse
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:58:49 #195
    246148 James.Bond
    "Shaken, not stirred"
    pi_70542059
    Je hebt factoranalyse en discriminantanalyse. Maar nu is de vraag of de factoranalyse discriminantfuncties heeft. Ik kom er echt niet uit, ik kan bij factoranalyse geen discriminantfuncties ontdekken...

    EDIT: Ik haal nu volgens mij alles door elkaar. Kan iemand aangeven wat de verschillen/overeenkomsten zijn tussen de factoren (uit de factoranalyse) en de discriminantfunctie uit de discriminantanalyse? Ik denk dat ik de stof dan makkelijker kan bestuderen. Ik kan hierover niets op internet of in het boek vinden.

    Is er hier een statistiek held aanwezig die mij een antwoord op bovenstaande kan geven?
    "The name is Bond, James Bond"
    pi_70978518
    Ik zit met het volgende probleempje

    Ik heb 50 cases (stellingen en vragen) uit een MTO. De antwoorden zijn allemaal gegeven in zogenaamde ordinale schalen.

    Case 1 t/m 25 hebben als antwoord mogelijkheid een 5 punts schaal (1= zeer tevreden t/m 5=zeer ontevreden)
    Case 26 t/m 50 hebben als antwoord mogelijkheid een 3 punt schaal (1= goed t/m 3=slecht)

    Dan heb ik ook nog een aantal cases waarbij de antwoordschaal is omgedraaid. (Dus 1= zeer ontevreden t/m 5= zeer tevreden).

    Hoe ga ik deze cases vergelijken? Hoe maak ik er een gelijke schaal van? En hoe kan ik dan zien welke cases het best en slechts scoren?

    Ik ben bezig met zaken als Z-score en maximum standardisatie. Kom er echter niet helemaal uit.
    Dit alles in SPSS natuurlijk.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Tuutje op 14-07-2009 20:14:33 ]
      dinsdag 14 juli 2009 @ 22:39:57 #197
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_70983806
    De cases waar de antwoordschaal omgedraaid is die kun je eenvoudig recoderen dmv Transform > Recode into different variables. Dan wordt als het goed is een nieuwe variabele aangemaakt en blijven de originele waarnemen behouden.
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_71154774
    hallo,

    Ik ben bezig met mijn b-these en heb nu een btje problemen met spss.
    De data staat in excel en die heb ik geopend in spss. Het leuke is nu dat spss de data omzet in 'string' variabelen, en niet in numerieke variabelen. Aangezien ik graag gemiddeldes enz. wil gebruiken probeer ik de data om te zetten in numerieke variabelen. Ik heb het al geprobeerd via recode en compute, maar nog zonder succes, de data komt terug in puntjes.
    De data loopt van -1 (- 1.000) tot 1 (1.000).


    alvast bedankt!
      maandag 20 juli 2009 @ 17:23:26 #199
    212634 Ron.Burgundy
    Milk was a bad choice
    pi_71154929
    Kun je het niet via variable view eenvoudig omzetten?
    You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
    pi_71161841
    ehm, nee. Dan krijg ik ook allemaal puntjes.
    pi_71164925
    ok, probleem opgelost. Spss maakt gebruik van komma's en excel blijkbaar van punten, dus de punten omgezet in komma's, en daarna lukte het wel gewoon met compute.. Hartelijk dank iig.
    pi_71177727
    Had dit ook al gepost in het Beta topic voordat ik dit topic zag, en denk dat mijn post hier beter op zijn plek is:

    Ik ben op dit moment bezig mijn scriptie te schrijven (hij is bijna af). Ik hoopte het gebruik van statistische toetsen etc. te vermijden maar de prof wil nu toch dat ik een chi kwadraat toets toepas op een deel van de onderzoeksdata die ik verzameld heb. Nu is het al een aantal jaar geleden dat ik met SPSS heb gewerkt, of überhaupt iets met statistiek heb gedaan, vandaar deze vraag.

    Ik heb de volgende data (totale n=29)

    Object A (n=11) 10.9 X en 1.25 Y
    Object B (n=18) 11.6 X en 1.75 Y

    Hoe zou ik dit ongeveer in SPSS moeten invoeren om de chi2 toets uit te voeren (= wat de prof voorstelde). En belangrijker nog, welke output zal ik ongeveer krijgen en wat kan ik daarmee zeggen over Object A en Object B? Dus, hoe zou ik een uitkomst moeten interpreteren?

    Ik hoop dat dit in het goede topic staat aangezien het niet echt beta is. Alvast bedankt!
    Life is too short not to have fun
    pi_71482080
    Hallo Allemaal,

    Ik heb een probleem, volgens mij is het onwijs simpel , ik weet alleen ff niet hoe ik het in spss moet aanpakken . Ik heb twee condities, eigen gekozen snelheid en een vaste snelheid (5.5). Ik wil graag kijken of de gekozen snelheid significant afwijkt van de vaste snelheid, welke test moet ik daarvoor doen?
    Dit zijn de gekozen snelheden:

    Subject PWS
    1 5.5
    2 5.1
    3 5.0
    4 4.8
    5 4.5
    6 4.2
    7 4.9
    8 5.7
    9 5.6
    10 5.7
    11 6.1
    12 5.2

    Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
    pi_71545392
    Hallo mensen,

    Ik heb even een vraag aan jullie want ik ben met mn afstudeerscitpie bezig en ben al een halve week aan het zoeken in boeken. heb ook al het internet afgestruind maar ik kan het antwoord maar niet vinden.

    Het gaat over de PCA factor analyse: nadat ik deze analyse heb uitgevoerd maakt SPSS 2 nieuwe variabelen aan met de namen FAC1_1 en FAC2_1. maar what the hell moet ik hiermee doen??
    Verder heb ik gebruik gemaakt van de varimax rotation, mochten jullie dit nodig hebben en bij method heb ik regression aangevinkt.

    alvast bedankt voor jullie reacties!! doen mij er een hoop plezier mee

    mvgr

    William
      dinsdag 4 augustus 2009 @ 19:54:17 #205
    129664 mousemicky
    zeg maar MM...
    pi_71603068
    One sample t-test, met als test value 5.5 en als test variable je gemeten snelheden. Zit onder analyse - compare means.

    En idd, het is inderdaad de meest eenvoudige test die je kunt doen
    quote:
    Op vrijdag 31 juli 2009 09:42 schreef Lilytiger het volgende:
    Hallo Allemaal,

    Ik heb een probleem, volgens mij is het onwijs simpel , ik weet alleen ff niet hoe ik het in spss moet aanpakken . Ik heb twee condities, eigen gekozen snelheid en een vaste snelheid (5.5). Ik wil graag kijken of de gekozen snelheid significant afwijkt van de vaste snelheid, welke test moet ik daarvoor doen?
    Dit zijn de gekozen snelheden:

    Subject PWS
    1 5.5
    2 5.1
    3 5.0
    4 4.8
    5 4.5
    6 4.2
    7 4.9
    8 5.7
    9 5.6
    10 5.7
    11 6.1
    12 5.2

    Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
    pi_71618065
    quote:
    Op dinsdag 4 augustus 2009 19:54 schreef mousemicky het volgende:
    One sample t-test, met als test value 5.5 en als test variable je gemeten snelheden. Zit onder analyse - compare means.

    En idd, het is inderdaad de meest eenvoudige test die je kunt doen
    [..]


    Ha! Bedankt! Ik had het inmiddels opgelost door een rij met alleen maar 5.5-en te maken en een paired samples te doen, geeft dezelfe p-waarde.
      donderdag 6 augustus 2009 @ 20:40:01 #207
    129664 mousemicky
    zeg maar MM...
    pi_71661864
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 11:10 schreef Lilytiger het volgende:

    [..]

    Ha! Bedankt! Ik had het inmiddels opgelost door een rij met alleen maar 5.5-en te maken en een paired samples te doen, geeft dezelfe p-waarde.
    Maar methodologisch helemaal verkeerd... Echt, doe nog even die one-sample. want de meeste scriptiebegeleiders inden jouw methode waarschijnlijk niet doe goede...

    Zowieso, paired samples? Ik had dan nog altijd gekozen voor independent samples. En t gaat niet om de p-waarde die hetzelfde is, maar de t-waarde die hetzelfde moet zijn om te kunnen beoordelen of de toets nu hetzelfde was...
    pi_71714971
    Ik ben op zoek naar mogelijke verbanden met behulp van Analyze --> descriptive statistics -->crosstabs. Ik vink vervolgens onder Statistics het hokje chi-square aan om de chi-kwadraat toets te berekenen. Je zou dan de volgende waarden moeten krijgen:
    Pearson Chi-Square
    Continuity Correction
    Likelihood Ratio
    Fisher's Exact Test
    Linear-by-Linear Association

    Ik krijg dat dus niet, maar wel een leuke warning:
    No measures of association are computed for the crosstabulation of vraag1 * vraag2. At least one variable in each 2-way table upon which measures of association are computed is a constant.

    Chi-Square Tests
    Pearson Chi-Square .a
    N of Valid Cases 14
    a. No statistics are computed because vraag1 is a constant.

    Wat gaat er mis en hoe los ik dit op???
    In vergelijking met mezelf ben ik helemaal zo gek nog niet
    pi_71769937
    Hallo,

    Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik kon op internet er zo gauw niets over vinden.
    Voor mijn werk heb ik gegevens uit een recht toe recht aan enquete verwerkt in spss. Niets fancy want spps is voor mij (weer) helemaal nieuw en simpel was afdoende in dit geval.

    Kennelijk zijn de resultaten en mijn verslaglegging goed bevallen want we gaan het voortaan 4xpj herhalen. De vraag van mijn baas is nu om een handleiding oid te maken waarin staat hoe ik het gedaan heb (in het land der blinden ) zodat collega's ook in kunnen voeren en gegevens eruit kunnen halen.

    Nu bedacht ik me net, zou het met spss mogelijk zijn om net als met access foolproof invoerschermen te maken en automatisch rapportages te genereren?
    Weet iemand dit?
      zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:16:27 #210
    51671 hellmondunited
    Mountainbike Junk
    pi_72088141
    Momenteel ben ik bezig met een afstudeeropdracht en heb daarvoor SPSS gebruikt. Heb hierdoor twee vragen:

    1. Kan deze Chi-kwadraat toets gewoon gebruikt worden als er 0,000 staat? is dit dan 100 % betrouwbaar of wat wil dit zeggen?

    2. Als ik een verband zoek met Chi tussen 2 variabelen, en er zijn te veel cellen waar niet genoeg instaat, en ik kan deze niet verder hercoderen kan je hier dan met een andere toets nog wel een verband tussen zoeken?

    3. Wij willen een verband zoeken tussen de variabelen leeftijdscategorie en een meerkeuzevraag. Nu weet ik echter niet welke toets ik hiervoor kan gebruiken, en of dit uberhaupt wel gaat?
    OJAAJOH?
    pi_72089219
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 20:04 schreef nannyogg het volgende:
    Hallo,

    Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik kon op internet er zo gauw niets over vinden.
    Voor mijn werk heb ik gegevens uit een recht toe recht aan enquete verwerkt in spss. Niets fancy want spps is voor mij (weer) helemaal nieuw en simpel was afdoende in dit geval.

    Kennelijk zijn de resultaten en mijn verslaglegging goed bevallen want we gaan het voortaan 4xpj herhalen. De vraag van mijn baas is nu om een handleiding oid te maken waarin staat hoe ik het gedaan heb (in het land der blinden ) zodat collega's ook in kunnen voeren en gegevens eruit kunnen halen.

    Nu bedacht ik me net, zou het met spss mogelijk zijn om net als met access foolproof invoerschermen te maken en automatisch rapportages te genereren?
    Weet iemand dit?
    Syntax?
      woensdag 26 augustus 2009 @ 14:27:50 #212
    138120 Yozzz
    Éireann go Brach
    pi_72171013
    Laat ik mijn vraag hier ook maar eens stellen.

    Ik heb met behulp van SPSS -> Data Reduction -> Factor Analysis een principle axis factoring uitgevoerd. Dit resulteerde in drie factoren met EigenValues boven 1.00. Oftewel, ik heb drie factors ge-extract. Hoe kan ik deze factoren nou gebruiken voor een volgende (regressie?)-analyse? Ik wil die drie factoren namelijk opslaan, zodat ik niet elke keer weer 15 losse variabelen nodig heb.
      woensdag 26 augustus 2009 @ 14:42:55 #213
    138120 Yozzz
    Éireann go Brach
    pi_72171511
    Ah, het is gelukt! Het probleem was dat de variabelen op andere factoren gingen loaden als ik een andere 'scores'-techniek gebruikte. Gelukkig is hij m.b.v. Anderson-Rubin weer normaal! Jeuuuuj!
      maandag 7 september 2009 @ 10:55:07 #214
    76543 Butterfly19
    Spread your Wings
    pi_72513236
    Ik heb een probleem met het uitvoeren van een correlatie. Wellicht kunnen jullie mij op weg helpen.

    Ik wil het type winkelmotief van consumenten laten correleren met 3 andere variabelen.
    Voor het meten van het type winkelmotief heb ik een 7 punt semantische differentiaal schaal gemaakt. 5 tegenstellingen meten het utilitaire winkelmotief en 5 tegenstellingen meten het hedonistische winkelmotief.

    In de resultaten (o.a. scatterplot) kan ik zien dat er eigenlijk geen consumenten zijn met alleen het ene of alleen het andere motief.Dit beïnvloed waarschijnlijk mijn resultaten als ik deze variabelen direct ga correleren met andere variabelen.

    Is het mogelijk (en toegestaan) om hier een selectie te maken van bv. punt 4 op de schaal t/m punt 7 en ze dan te gaan correleren met andere variabelen? Hoe kun je dit verantwoorden?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    pi_72729321
    Al opgelost.

    [ Bericht 90% gewijzigd door AardappelAnders. op 14-09-2009 14:26:08 ]
    pi_73096839
    Hallo,

    Ik heb weer een vraag, misschien dat iemand me kan helpen?
    Voor mn verslag moet ik discriminant analyse en logistische regressie toepassen op mijn dataset. Die bestaat uit 11 personen waarbij 3 uitkomsten gemeten zijn terwijl ze liepen met of zonder verstoring op twee verschillende snelheden. Hoe moet ik mijn data ordenen om dit te doen? Ik heb deze testen nog nooit gedaan, dus evt extra aanbevelingen zou ik ook erg handig zijn

    Alvast weer heel erg bedankt!
    Groeten.

    PS: Ik wil voorspellen of de personen met of zonder de verstoring liepen.

    [ Bericht 6% gewijzigd door Lilytiger op 25-09-2009 12:39:52 ]
    pi_73097142
    Tvp.
    Aldus.
    pi_73339172
    Mijn inleiding in SPSS boek wijdt een heel hoofdstuk aan een zogenaamd ´data entry builder´ met een form en builder interface.
    Helaas vergeten ze even te melden waar ik dit moet openen. SPSS heeft geen dergelijke optie dus ik snap er niks van.

    Waar vind ik die verdomde data entry builder dan?
    zelfde als diginoob
    pi_73339391
    Zit dat überhaupt wel in jouw versie? Is volgens mij niet standaard namelijk.
    Aldus.
    pi_73341354
    Ander vraagje

    Ik dacht, leuk eens kijken hoeveel dagen er zitten tussen mijn geboorte en de dag van nu.
    Nou ben ik een complete SPSS beginner dus ik zal wel iets hopeloos fout doen maar het volgende werkt dus niet:

    Variabele naam geven in variable view, daar type in date veranderen en volgens dat type in data view de datum invullen in beide kolommen.
    Dan naar compute variable, date arithmetic date diff(variabele datum2,variabele datum1,days)
    Wat doe ik fout?
    Hij geeft een error incorrect variable name bla bla.

    Kortom, hoe voer je twee data in en laat je spss het verschil in dagen uitrekenen????
    zelfde als diginoob
    pi_73341359
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 18:26 schreef Z het volgende:
    Zit dat überhaupt wel in jouw versie? Is volgens mij niet standaard namelijk.
    ik weet t niet kan t hoe dan ook nergens vinden.
    zelfde als diginoob
    pi_73454656
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 19:29 schreef diginoob2 het volgende:
    Ander vraagje

    Ik dacht, leuk eens kijken hoeveel dagen er zitten tussen mijn geboorte en de dag van nu.
    Nou ben ik een complete SPSS beginner dus ik zal wel iets hopeloos fout doen maar het volgende werkt dus niet:

    Variabele naam geven in variable view, daar type in date veranderen en volgens dat type in data view de datum invullen in beide kolommen.
    Dan naar compute variable, date arithmetic date diff(variabele datum2,variabele datum1,days)
    Wat doe ik fout?
    Hij geeft een error incorrect variable name bla bla.

    Kortom, hoe voer je twee data in en laat je spss het verschil in dagen uitrekenen????
    Transform --> Date and Time Wizard --> Compute with dates and times.
    Aldus.
    pi_73454726
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 19:29 schreef diginoob2 het volgende:

    [..]

    ik weet t niet kan t hoe dan ook nergens vinden.
    Ik vermoed dat het een niet standaard Module is. Die zou je dus extra moeten aanschaffen. moet wel iets te vinden zijn op de SPSS site me dunkt.

    Dit is overigens een uitstekende site als je met SPSS vragen zit:
    http://pages.infinit.net/rlevesqu/
    Aldus.
    pi_73458458
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 13:18 schreef Z het volgende:

    [..]

    Ik vermoed dat het een niet standaard Module is. Die zou je dus extra moeten aanschaffen. moet wel iets te vinden zijn op de SPSS site me dunkt.

    Dit is overigens een uitstekende site als je met SPSS vragen zit:
    http://pages.infinit.net/rlevesqu/
    Dankje! Tip met datums werkt ook, dus erg leuk.
    zelfde als diginoob
    pi_74247265
    tvp
    over een week begint de ellende.
    zelfde als diginoob
    pi_74605209
    Hallo Hallo,
    Ik heb in spss een simpele meerkeuzevraag waar ik een ferquentietabel en staafdiagram van wil maken.
    Het probleem is echter dat een van de antwoordmogelijkheden door geen enkele respondent is aangekruist.
    Deze mogelijkheid word daarom niet weergeven in de tabel en/of diagram.
    Dit moet in mijn ogen wel tot de mogelijkheden van spss behoren.
    Wie kan mij vertellen hoe ik dit moet doen?
    pi_74615132
    Helaas. Dat kan niet. Het lijkt een instelling maar het is de enige manier waarop SPSS dit kan. Ik zou het ook graag anders zien ...
    Aldus.
    pi_74696282
    Wie weet waar ik uitwerkingen en antwoorden kan vinden van het opgavenboek van Statistiek in de Praktijk, Moore en McCabe, 5th edition?

    Heel fijn zo´n dik opgavenboek, maar wat in godsnaam heb ik eraan als er alleen de letterlijke antwoorden zonder diagrammen en uitleg op de oneven vragen achterin staan?
    Beetje zonde van mijn geld.
    zelfde als diginoob
    pi_75914575
    Hallo allemaal! Ik heb in SPSS een bestand dat een analyse van de verkiezingen betreft. Het bestaat uit een string-veriabele die de 10 politieke partijen weergeeft, en vele nummeric variabelen die bepaalde standpunten/onderwerpen laten zien (qua scores: +1=voorstander, -1=tegenstander en 0=neutraal).

    Nu wil ik twee partijen, zeg maar PvdA en VVD, specifiek met elkaar vergelijken. Ik had in gedachte om een regressie-analyse te doen en dan kijken of de scores van PvdA en VVD samenhangen en/of correlaties vertonen. Alleen nu loop ik een beetje vast met de praktische uitwerking. Moet ik bijvoorbeeld die string-variabele eerst omzetten naar een ander soort variabele?

    Alvast dank
    pi_75915473
    Je hoeft die string niet per se om te zetten maar het is wel zo makkelijk. Omzetten is makkelijk te doen met een 'IF statement'

    IF partij = "PVDA" nVar = 1.
    IF partij = "VVD" nVar = 2.
    enz.

    Let wel op het volgende, die string variabele heeft een bepaalde lengte. Stel dat dat 20 is, daar moet ge dan rekening mee houden, het wordt dan IF "PVDA+16 spaties", anders werk het niet.

    Ik ben geen statisticus maar een regressie analyse lijkt me geen goede analyse, Bij die analyse kijk je meer naar de samenhang van bijvoorbeeld een rapportcijfer en stellingen. Kan je niet beter gewoon gemiddelden toetsen, of Chi toetsjes?
    Aldus.
    pi_75915830
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 10:26 schreef Z het volgende:
    Je hoeft die string niet per se om te zetten maar het is wel zo makkelijk. Omzetten is makkelijk te doen met een 'IF statement'

    IF partij = "PVDA" nVar = 1.
    IF partij = "VVD" nVar = 2.
    enz.

    Let wel op het volgende, die string variabele heeft een bepaalde lengte. Stel dat dat 20 is, daar moet ge dan rekening mee houden, het wordt dan IF "PVDA+16 spaties", anders werk het niet.

    Ik ben geen statisticus maar een regressie analyse lijkt me geen goede analyse, Bij die analyse kijk je meer naar de samenhang van bijvoorbeeld een rapportcijfer en stellingen. Kan je niet beter gewoon gemiddelden toetsen, of Chi toetsjes?
    Dank in ieder geval. Ik zat zelf ook al wel een beetje te twijfelen aan die regressie analyse. Wat had je precies in gedachte wat betreft die Chi-toetsjes? (Het is alweer een tijdje geleden dat ik gebruik heb gemaakt van deze materie, dus het is een beetje weggezakt )
    pi_75917309
    Bij CHI bekijk je of de antwoorden significant verschillen. PVDA stemmers vinden iets meer/minder dan VVD stemmer, enz.
    Aldus.
    pi_77020902
    Begin februari krijg ik SPSS lessen, ik heb het al gedownload. Maar heeft toevallig iemand handleidingen van jullie universiteit van SPSS 17, oudere versies mag ook.
    KD
    pi_77631955
    Ik heb sinds een jaar nu ook weer SPSS in gebruik. Alleen moet het even goed opgehaald worden.

    Er is een interval variabele A, een nominale variabele B en nog een andere nominale variabele C.
    In de vraag wordt gevraagd of nominale variabele C (wel of niet) invloed heeft op variabele A. Bovendien wordt gevraagd of de mate van invloed wordt beinvloed variabele B.

    Welke test komt hier bij kijken?
    pi_77632824
    Een regressie analyse lijkt mij.
    Aldus.
    pi_77755030
    quote:
    Op dinsdag 19 januari 2010 19:00 schreef dundel het volgende:
    Begin februari krijg ik SPSS lessen, ik heb het al gedownload. Maar heeft toevallig iemand handleidingen van jullie universiteit van SPSS 17, oudere versies mag ook.
    Ik heb toevallig een boek over spss 12 te koop dat bij ons in het eerste jaar gebruikt werd om spss te leren (hint hint)
    quote:
    Op donderdag 4 februari 2010 15:37 schreef Zocalo het volgende:
    Ik heb sinds een jaar nu ook weer SPSS in gebruik. Alleen moet het even goed opgehaald worden.

    Er is een interval variabele A, een nominale variabele B en nog een andere nominale variabele C.
    In de vraag wordt gevraagd of nominale variabele C (wel of niet) invloed heeft op variabele A. Bovendien wordt gevraagd of de mate van invloed wordt beinvloed variabele B.

    Welke test komt hier bij kijken?
    Kan zowel een regressieanalyse als een Anova gebruiken. Ligt een beetje aan je verhaal wat je het makkelijkste kunt interpreteren etc.
    Op maandag 24 augustus 2009 11:04 schreef Salvad0R het volgende:
    Aan alle chicks; eet/drink geen light producten, krijg je tumoren van.
    pi_77760651
    quote:
    Op maandag 8 februari 2010 00:27 schreef squig het volgende:
    Kan zowel een regressieanalyse als een Anova gebruiken. Ligt een beetje aan je verhaal wat je het makkelijkste kunt interpreteren etc.
    En hoe zou die Anova dan moeten? Aangezien ik nog geen regressie gehad heb zal dit hem dan wel zijn...
    pi_78097311
    Hoi allemaal,

    Ben bezig met mijn scriptie en het lukt maar niet om een kruistabel te maken waarbinnen twee waarden van dezelfde variabele vergeleken worden op het gebied van een andere variabele. Even een simpel voorbeeld...

    Er zijn dus twee variabelen:
    - Kleurpotlood: rood, blauw, groen.
    - Actie kind: niet kleuren, wel kleuren.

    Nu wil ik dus een kruistabel maken waarbij alleen 'kleurpotlood rood' (kolom) en 'kleurpotlood blauw' (rij) met elkaar vergeleken worden op het gebied van actie kind. Dus ook bijv. hoeveel kinderen bij zowel potlood rood als potlood blauw wel hebben gekleurd etc.

    Hopelijk kan iemand me helpen?!
    pi_78097460
    Met welke versie werk je?
    Aldus.
    pi_78097684
    SPSS 15.0
    pi_78098070
    Custom Tables dan bijvoorbeeld.
    Hier zou je het een en anders aan voorbeelden/ syntaxen voor tables moeten kunnen vinden:
    http://pages.infinit.net/rlevesqu/index.htm
    Ik ben niet heel erg thuis in SPSS tables dus kan je niet verder helpen.
    Aldus.
    pi_78098535
    Dat is wel een nuttige site, hopelijk kan ik daar het antwoord vinden...

    Dankjewel
      dinsdag 23 februari 2010 @ 15:15:25 #243
    9883 Marble
    Was liever geaborteerd.
    pi_78345681
    Hier schatjes van me, wat superhandige overzichten voor jullie:



    My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
    pi_78566156
    Ik zit met een SPSS probleem waar ik echt koppijn van krijg En ik kan me echt niet voorstellen dat spss er geen goede functie voor heeft.

    Ik heb binnen mijn datasheet 240 variabelen. Dit zijn reactietijden op plaatjes ((12x blauw alcoholplaatjes, 12x geel alcohol plaatje, 12 blauw fris plaatje, 12 geel frisplaatje)x 5 blokken met plaatjes).

    Er zijn dus 5 blokken met 48 plaatjes. So far so good.

    Nu heb ik om de data op te schonen alle data met 2x standaarddeviatie verwijderd.

    Om nu verder te analyseren, wil ik in eerste instantie gemiddelde scores maken, per 'groepje'. Dus de gemiddelde score die iemand doet over 1 hetzelfde plaatje.

    Een groepje zijn de 5 dezelfde plaatjes, aangeboden over de 5 blokken. Maar, dit gaat dus niet zo makkelijk, aangezien sommige respondenten nu missing data hebben. Alle plaatjes optellen / 5 kan dus niet, aangezien ik dan bij 1 missing data al 20% mis, laat staan bij 2 of 3 missing data.

    Hoe kan ik SPSS nu gemiddelde scores laten berekenen, zonder dat ik in de knoei kom met de missing data?
    pi_78568086
    quote:
    Op zondag 28 februari 2010 20:55 schreef ColaKoning het volgende:
    Nu heb ik om de data op te schonen alle data met 2x standaarddeviatie verwijderd.
    Want?

    Voor je probleem moet je misschien eens kijken naar multiple imputation (as of versie 17).

    In ieder geval zou ik niet zomaar die observaties (zie boven) weggooien.
    pi_78568657
    Nou, omdat ik binnen mijn onderzoek bekijk of er verschillen zitten tussen reactietijden zouden de 'outliers' mijn data te veel vervuilen.

    Wanneer iemand even afgeleid zou zijn (bv hoesten / even handen of armen strekken) zou dit een enorme vertekening zijn van mijn data.

    Om alle data van boven 2x standaarddeviatie als outlier te zien voorkom ik erge vertekening.
    pi_78569061
    Hebben respondenten op maximaal 5 variabelen een score? Dat is een, omslachtige, optie het commando ' flip'. Dit commando zet het data bestand op z'n kant, vervolgens zou gewoon descriptives kunnen draaien. Als je flip gebruikt raak je wel je labeling kwijt overigens, maar goed je zou het in een apart bestand kunnen doen.

    Andere optie is toch optellen. Daarnaast compute je een nieuwe variabele met behulp van 'count'. Dan tel je het aantal scores in de door jou aangegeven aantal variabelen. Vervolgens kan je de twee variabelen gebruiken om gemiddelde uit te rekenen.

    Ik heb hier thuis geen SPSS, anders had ik wel even een syntaxje gemaakt.
    Aldus.
    pi_78583193
    Hmm..
    Ik heb een dummyvariabele en een ratiovariabele. Hierop moet ik een logistische regressie uitvoeren. Dit moet in SPSS volgens de sheets via Analyze - Regression - Binary Logistics.

    In mijn SPSS staat deze er niet tussen, maar hij staat wel onder het kopje Add ons. Heb ik dan een incomplete versie oid? En hoe krijg ik het er wel in?
    pi_78583918
    Die moet je dan waarschijnlijk aanschaffen ...
    Aldus.
    pi_78585406
    Klopt. Gebeurt inmiddels
    pi_78687594
    Ben ik hier goed voor een SPSS vraag?

    Ik heb een multiple choice vraag met de mogelijkheid tot het geven van meerdere antwoorden in mijn enquete en daar wil ik graag een tabel van.

    Maar nu krijg ik in de tabel in plaats van dit:
    A:2
    B:3
    C:5
    D:3

    Dit:
    A:1
    A,B: 2
    B: 1
    C: 4
    C, D: 1
    D: 2

    Hij geeft dus de combinaties ook aan, in plaats van welk antwoord hoe vaak is gegeven. Hoe kan ik dit oplossen. (sorry als het een beetje vaag is, dit is de beste uitleg die ik even heb )
    pi_78697441
    Bij een multiple respons moet elke antwoordcategorie een aparte variabele staan. Dus jouw variabelen zouden dan bijvoorbeeld Var_A, Var_B, Var_C en Var_D. Heeft een respondent een antwoord A gegeven krijgt hij in Var_A een 1, heeft hij dat niet een 0. Vervolgens kan je bij Analyse -> Multiple respons een frequentie tabel draaien.
    Aldus.
    pi_78718261
    Ik heb 5000 respondenten. Moet ik alles overhoop gooien of kan ik het op een of andere manier automatisch doen?
    pi_78718563
    Dat kan wel automatisch. Ik kom er zo wel even op terug.
    Aldus.
    pi_78719754
    Ok bedankt!
    pi_78719784
    Bij dit stukje syntax ga ik ervan uit dat de variabele waar de a,b,c en d's in staan een stringvariabele is die een lengte heeft van 4 posities en er geen 'divider' tussen de letters staat (komma, dubbele punt, enz). Ook ga ik er van uit dat de variabele 'VAR' heet. Als dat niet zo is moet je dat even veranderen.
    Plak onderstaand stukje in een syntax en run het.:

    STRING VARA_1 (A1).
    STRING VARA_2 (A1).
    STRING VARA_3 (A1).
    STRING VARA_4 (A1).
    COMPUTE VARA_1=SUBSTR(VAR,1,1).
    COMPUTE VARA_2=SUBSTR(VAR,2,1).
    COMPUTE VARA_3=SUBSTR(VAR,3,1).
    COMPUTE VARA_4=SUBSTR(VAR,4,1).
    exe.
    COMPUTE VARB_1 = 0.
    COMPUTE VARB_2 = 0.
    COMPUTE VARB_3 = 0.
    COMPUTE VARB_4 = 0.
    exe.
    IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
    exe.
    del vars VARA_1 to VARA_4.
    Aldus.
    pi_78724377
    Hartstikke bedankt. Dit had ik er eigenlijk even bij moeten zetten:

    De antwoorden zijn niet in a,b of c maar het zij zinnen. Ik kan dus in jou stukje het a b of c vervangen door de desbetreffende zinnen?

    Oja en er staan wel dividers tussen de antwoorden....

    Excuses als ik het te lastig maak
    pi_78724647
    Hmmm, nee, dat gaat niet lukken. Kan je dat niet met zoeken en vervangen oplossen (ctrl + h)? Dat moet je dan wel handmatig doen. Dus de zinnen vervangen door a,b,c en d.
    Aldus.
    pi_78724678
    quote:
    Excuses als ik het te lastig maak
    Nee joh, dit zijn leuke 'puzzeltjes'.
    Aldus.
    pi_78725461
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2010 11:58 schreef Z het volgende:
    Hmmm, nee, dat gaat niet lukken. Kan je dat niet met zoeken en vervangen oplossen (ctrl + h)? Dat moet je dan wel handmatig doen. Dus de zinnen vervangen door a,b,c en d.
    Ik heb het gevonden met Find (ctrl + F, i zit achter een Macbook) Ik kan op deze manier alle zinnen automatisch vervangen door a b of c. De komma's kan ik er ook uithalen.

    Gewoon "Find" dan intypen wat je zoekt en dan aanvinken "replace with" en dan aanvinken "replace all"

    Edit: oh ik zie nu dat dat precies is wat je bedoelde

    Nu nog even over die syntax, hoe doe ik dat precies. Ik heb 2 jaar terug les gehad in SPSS maar meer dan Analyze > Descriptive statistics kan ik me niet meer herinneren

    [ Bericht 3% gewijzigd door Der_Onkel op 04-03-2010 12:24:27 ]
    pi_78729076
    Ga eerst maar een beetje pielen, dan steek je er nog wat van op ook.
    Aldus.
    pi_78729374
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2010 13:50 schreef Z het volgende:
    Ga eerst maar een beetje pielen, dan steek je er nog wat van op ook.
    Haha okee doe ik.
    pi_78762126
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Z het volgende:
    Bij dit stukje syntax ga ik ervan uit dat de variabele waar de a,b,c en d's in staan een stringvariabele is die een lengte heeft van 4 posities en er geen 'divider' tussen de letters staat (komma, dubbele punt, enz). Ook ga ik er van uit dat de variabele 'VAR' heet. Als dat niet zo is moet je dat even veranderen.
    Plak onderstaand stukje in een syntax en run het.:

    STRING VARA_1 (A1).
    STRING VARA_2 (A1).
    STRING VARA_3 (A1).
    STRING VARA_4 (A1).
    COMPUTE VARA_1=SUBSTR(VAR,1,1).
    COMPUTE VARA_2=SUBSTR(VAR,2,1).
    COMPUTE VARA_3=SUBSTR(VAR,3,1).
    COMPUTE VARA_4=SUBSTR(VAR,4,1).
    exe.
    COMPUTE VARB_1 = 0.
    COMPUTE VARB_2 = 0.
    COMPUTE VARB_3 = 0.
    COMPUTE VARB_4 = 0.
    exe.
    IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
    exe.
    del vars VARA_1 to VARA_4.
    Ik heb het in een syntax gezet. Mijn variabelen heten v00 tot v63. Hoe moet ik dit dan wijzigen?
    pi_78762948
    Ik dacht dat er in 1 variabele 4 antwoorden achter elkaar stonden? Kan je iets inzichtelijker maken hoe het databestand er precies uit ziet?
    Aldus.
      zondag 7 maart 2010 @ 23:59:04 #265
    250728 banaantjeEE
    We zien wel !
    pi_78871683
    Hoi iedereen, ik zit met een klein probleem i.v.m. dummy variabelen.

    Ik heb de variabele ProfFH welke bestaat uit het volgende:
    "0" Hogerkader
    "1" Middenkader
    "2" Vakman
    "3" Bediende
    "4" Landbouwer
    "5" Arbeider
    "6" Niet actief

    Deze variabele doelt dus in een enquête naar het beroep van de respondenten.
    Nu wil ik voor deze variabele dummy variabelen invoeren zodat ik

    Hogerkader 1 of 0
    Middenkader 1 of 0
    etc bekom.

    Ik ga dus naar Transform > Recode into different variables
    en voer de volgende dingen in:

    ProfFH--> Hogerkader, daarna duw ik op old and new en voer ik de volgende zaken in:
    0 0
    1 1
    2 0
    3 0
    4 0
    5 0
    6 0

    Maar als ik dan ga kijken naar mijn data view zie ik soms .- puntjes
    Iemand idee?

    Oorspronkelijk kwamen de nummers 7,8,9,10,11 ook voor en stonden bijvoorbeeld voor Huisvrouw etc. Maar ik heb die in Variable View gedelete, maat in Data view blijven die staan. Hoe kan ik die in Data view ook laten verdwijnen?

    [ Bericht 11% gewijzigd door banaantjeEE op 08-03-2010 00:05:51 ]
    Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
    Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
    pi_78878632
    Die puntjes staan er omdat er sprake is van missings. Dat zijn waarschijnlijk respondenten die een 7,8,9,10,11 als score op ProfFH. Oplossing zou kunnen zijn dat je eerst 'Hogerkader' op '0' zet en dat de recode actie doet.
    Aldus.
    pi_78884356
    quote:
    Op vrijdag 5 maart 2010 09:40 schreef Z het volgende:
    Ik dacht dat er in 1 variabele 4 antwoorden achter elkaar stonden? Kan je iets inzichtelijker maken hoe het databestand er precies uit ziet?
    Nee het kunnen er tussen de 1 en 5 zijn. Sommige vragen 1 tot 4 antwoorden. Ik heb je een PM met afbeeldingen gestuurd.
    pi_78922908
    Er staan spaties in V50, dat zorgt er voor dat bovenstaand script niet werkt. Verder valt op dat alle variabelen strings (tekst) zijn, dat gaat denk ik problemen opleveren bij analyses, maar dat ter zijde. En begrijp ik het nou goed dat er verschillende variabelen zoal V50 zijn (soms met 4 en soms met 5 antwoordmogelijkheden)?

    Het lijkt mij slim om de spaties te verwijderen in de variabelen die je wilt veranderen.

    Onderstaand syntaxje is voor V50 (eerst de spaties verwijderen met zoek en vervang):
    STRING VARA_1 (A1).
    STRING VARA_2 (A1).
    STRING VARA_3 (A1).
    STRING VARA_4 (A1).
    STRING VARA_5 (A1).
    COMPUTE VARA_1=SUBSTR(V50,1,1).
    COMPUTE VARA_2=SUBSTR(V50,2,1).
    COMPUTE VARA_3=SUBSTR(V50,3,1).
    COMPUTE VARA_4=SUBSTR(V50,4,1).
    COMPUTE VARA_5=SUBSTR(V50,5,1).
    exe.
    COMPUTE VARB_1 = 0.
    COMPUTE VARB_2 = 0.
    COMPUTE VARB_3 = 0.
    COMPUTE VARB_4 = 0.
    COMPUTE VARB_5 = 0.
    exe.
    IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_1 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_2 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_3 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_4 = "E" VARB_5 = 1.
    exe.
    del vars VARA_1 to VARA_5.
    Aldus.
    pi_78930491
    Ik ben een beginner in SPSS en heb helaas weinig tijd om me in te lezen: donderdag moet ik een kleine presentatie houden over een klein onderzoek (waar we ook vandaag pas de opdracht van kregen, geen slechte planning aan mijn kant dus )

    Wat we hebben gedaan: gezonde proefpersonen in 2 groepen verdeeld en 1 groep een kortwerkend en de andere groep een langwerkend diureticum gegeven. Vervolgens moeten de personen noteren hoe laat (mictiemoment) en hoeveel ze plassen (urinevolume). Verder hebben we per proefpersoon een aantal (lab)waarden, die niet aan tijd gerelateerd zijn.

    1 grafiek die ik wil maken is het cumulatieve urinevolume op de Y-as en de tijd op de X-as. De punten zijn dan 'mictiemoment 1', 'mictiemoment 2' etc. Ik wil dan een horizontale error bar voor de tijd hebben en een verticale errorbar voor het volume. Is dit te doen en zo ja: hoe? Waar ik tegenaanloop is hoe ik de 2 variabelen mictietijd en urinevolume aan elkaar knoop (je ziet, ik ben een beginner) en hoe ik horizontale error bars maak.
    pi_78930635
    Is dat niet makkelijker in Excel te doen? Ik moet zeggen dat ik niet 1-2-3 voor me zie wat je wil.
    Aldus.
    pi_78930893
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 14:48 schreef Z het volgende:
    Is dat niet makkelijker in Excel te doen? Ik moet zeggen dat ik niet 1-2-3 voor me zie wat je wil.
    Nou ja, dat vraag ik me dus af. Voor de descriptieve statistiek kan ik het allemaal wel in Excel zetten, maar ik moet ook wat analyse toepassen.

    Kijken of ik het nog iets beter kan uitleggen: stel we hebben 1 proefpersoon, die steeds moet plassen in een urinebokaal. Dan krijg je op t=0 0 ml urine, op t=40 min moet hij plassen en krijg je een stijging naar 400 ml urine. Een uur later moet hij weer plassen, t=100 zit er 1000 ml urine in de bokaal.

    Daar kan ik wel een grafiek van maken. Nu wil ik laten zien hoe dat verloop in een groep proefpersonen is. Die plassen niet allemaal op hetzelfde moment, dus wilde ik het punt op de X-as laten zien op het gemiddelde tijdstip dat men de eerste (en de tweede, en de derde...) keer plast. Op de Y-as komt dan het gemiddelde volume in de urinebokaal na de eerste keer plassen voor alle proefpersonen. Op beide variabelen (het tijdstip van de eerste plas en de hoeveelheid urine) kun je een 95%-betrouwbaarheidsinterval loslaten, die ik dus met zowel horizontale als verticale error bars wil laten zien.
    pi_78931511
    Heeft 1 respondent dan ook meerdere regels in je databestand?
    Aldus.
    pi_78931641
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 15:13 schreef Z het volgende:
    Heeft 1 respondent dan ook meerdere regels in je databestand?
    Dat is dus 1 van mijn vragen. Ik heb nu per proefpersoon 1 regel, met daarin de variabelen

    Variable: naam Type: String Width: 16
    Variable: groep Type: Number Width: 2 Dec: 0
    Variable: lengte Type: Number Width: 3 Dec: 0
    Variable: gewicht Type: Number Width: 3 Dec: 0
    Variable: leeftijd Type: Number Width: 2 Dec: 0
    Variable: tijd_uitplassen Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: tijd_1 Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: volume_1 Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: tijd_2 Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: volume_2 Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: tijd_3 Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: volume_3 Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: tijd_4 Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: volume_4 Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: tijd_5 Type: Number Width: 5 Dec: 0
    Variable: volume_5 Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: natrium Type: Number Width: 8 Dec: 2
    Variable: totaal_volume Type: Number Width: 8 Dec: 2

    Er kunnen dus 5 plasmomenten worden ingevoerd.

    Wellicht is dit heel dom hoor, maar de hoogleraar zei vanochtend dat het wel interessant was om die error bars erin te zien, vandaar.
    pi_78931812
    Ik denk dat het zo niet lukt. Als je de respondent per plasmoment een regel in het bestand krijgt kan je de data aggregeren (met tijd als break variabele). En dan krijg je volgens mij de grafiek die jij wil.
    Aldus.
    pi_78932061
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 15:21 schreef Z het volgende:
    Ik denk dat het zo niet lukt. Als je de respondent per plasmoment een regel in het bestand krijgt kan je de data aggregeren (met tijd als break variabele). En dan krijg je volgens mij de grafiek die jij wil.
    En ik wat voor regel zet ik dan de variabelen die niet aan tijd gecorreleerd zijn?
    pi_78932593
    Daar zeg je wat. Heb je die ook nodig voor de grafiek? Oftewel is twee bestanden een optie?
    Aldus.
    pi_78961619
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 10:56 schreef Z het volgende:
    Er staan spaties in V50, dat zorgt er voor dat bovenstaand script niet werkt. Verder valt op dat alle variabelen strings (tekst) zijn, dat gaat denk ik problemen opleveren bij analyses, maar dat ter zijde. En begrijp ik het nou goed dat er verschillende variabelen zoal V50 zijn (soms met 4 en soms met 5 antwoordmogelijkheden)?

    Het lijkt mij slim om de spaties te verwijderen in de variabelen die je wilt veranderen.

    Onderstaand syntaxje is voor V50 (eerst de spaties verwijderen met zoek en vervang):
    STRING VARA_1 (A1).
    STRING VARA_2 (A1).
    STRING VARA_3 (A1).
    STRING VARA_4 (A1).
    STRING VARA_5 (A1).
    COMPUTE VARA_1=SUBSTR(V50,1,1).
    COMPUTE VARA_2=SUBSTR(V50,2,1).
    COMPUTE VARA_3=SUBSTR(V50,3,1).
    COMPUTE VARA_4=SUBSTR(V50,4,1).
    COMPUTE VARA_5=SUBSTR(V50,5,1).
    exe.
    COMPUTE VARB_1 = 0.
    COMPUTE VARB_2 = 0.
    COMPUTE VARB_3 = 0.
    COMPUTE VARB_4 = 0.
    COMPUTE VARB_5 = 0.
    exe.
    IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_1 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_2 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_3 = "E" VARB_5 = 1.
    IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_4 = "E" VARB_5 = 1.
    exe.
    del vars VARA_1 to VARA_5.
    Klopt er zijn meerdere vragen zoals deze. Ik kreeg trouwens een foutmelding toen ik de syntax uitvoerde, ik zal hem zometeen even hier kopieren.
    pi_78962441
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 15:42 schreef Z het volgende:
    Daar zeg je wat. Heb je die ook nodig voor de grafiek? Oftewel is twee bestanden een optie?
    Nou, ik moet ze wel splitsen op basis van interventie. Maar ik ben er al uit: ik laat SPSS gewoon de gemiddelden, SD en SE berekenen en maak er met Plot een grafiek van.

    Niettemin: bedankt voor je hulp . Weer iig weer een beetje meer over SPSS, komt later goed van pas.
    pi_78980181
    Weet iemand toevallig of er ergens online een (gratis) cursus te vinden is, waarmee ik leer hoe ik een nulhypothese en de alternatieve hypothese formuleer en hoe ik een juiste toets uitvoer?
    pi_79212689
    quote:
    Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Z het volgende:
    Bij dit stukje syntax ga ik ervan uit dat de variabele waar de a,b,c en d's in staan een stringvariabele is die een lengte heeft van 4 posities en er geen 'divider' tussen de letters staat (komma, dubbele punt, enz). Ook ga ik er van uit dat de variabele 'VAR' heet. Als dat niet zo is moet je dat even veranderen.
    Plak onderstaand stukje in een syntax en run het.:

    STRING VARA_1 (A1).
    STRING VARA_2 (A1).
    STRING VARA_3 (A1).
    STRING VARA_4 (A1).
    COMPUTE VARA_1=SUBSTR(VAR,1,1).
    COMPUTE VARA_2=SUBSTR(VAR,2,1).
    COMPUTE VARA_3=SUBSTR(VAR,3,1).
    COMPUTE VARA_4=SUBSTR(VAR,4,1).
    exe.
    COMPUTE VARB_1 = 0.
    COMPUTE VARB_2 = 0.
    COMPUTE VARB_3 = 0.
    COMPUTE VARB_4 = 0.
    exe.
    IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
    IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
    IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
    IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
    IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
    exe.
    del vars VARA_1 to VARA_4.
    Ik krijg de volgende foutmelding in de syntax:


    Misschien kan ik jou het bestand eens sturen zodat je een beter beeld kan vormen?
    pi_79213572
    Daar moet 'del vars' staan ipv 'del vs'. Naast die foutmelding lijkt het toch wel goed te gaan toch?
    Aldus.
    pi_79214429
    quote:
    Op dinsdag 16 maart 2010 15:48 schreef Z het volgende:
    Daar moet 'del vars' staan ipv 'del vs'. Naast die foutmelding lijkt het toch wel goed te gaan toch?
    Nope, dan krijg ik weer een foutmelding. Ik hou je wel bezig


    pi_79216421
    Stuur dat bestand dan maar even op. Stuur me maar een pm. Moet je geen haast hebben alleen.
    Aldus.
    pi_79220685
    Z: nog bedankt voor je hulp. Heb het uiteindelijk anders aangepakt, heb voor elk subject na telkens een uur gekeken hoeveel urine er geproduceerd was. Die 24 variabelen heb ik uiteindelijk gemiddeld. Daar heb ik grafieken in gemaakt. Alles in Excel.

    Individuele resultaten:


    Gemiddelden:



    De error bars heb ik achterwege gelaten. SPSS heb ik gebruikt voor een boxplot en de verdere analyse van de data (gemiddeldes, SD's, range etc.)
    pi_79222184
    Ziet er goed uit. Graag gedaan.
    Aldus.
    pi_79227219
    Voor een opdracht van een docent moet ik een (fictief) databestand maken. 120 respondenten en iets van 17 variabelen. Een aantal daarvan moet correleren met elkaar en er moet een gemiddelde leeftijd zijn van ongeveer 45. Verder zijn er nog een paar van dat soort eisen.

    Ik moet dus zelf de gegevens invullen/verzinnen, zolang het aan een aantal eisen voldoet. Is hier een versimpelde manier voor of moet ik gewoon aan de slag?
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79229074
    Kan je niet wat google-en naar SPSS bestanden? Er moeten haast wel wat demo bestanden bestaan die je kan gebruiken.
    Aldus.
    pi_79229613
    Ik zal eens kijken De vraag is alleen of die gegevens voor mij ook bruikbaar zijn..
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79229940
    Anders zou ik het in excel in elkaar flansen denk ik. Dat is wat flexibeler.
    Aldus.
    pi_79231907
    Toevallig ook een tip waar ik zo'n demo bestand kan vinden?
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79242322
    Thanks, maar kan het ook daar zo snel niet vinden. Ik ga vanmiddag even wat beter zoeken.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79269466
    Hoe kan ik de cijfers achter de komma verwijderen? In de Variable view staat gewoon dat de variabele maar 2 decimalen mag hebben.



    Ik heb de gegevens verkregen door Compute variable te gebruiken:
    COMPUTE intel5=RV.NORMAL(118, 7.64).
    EXECUTE.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79277175
    FORMAT intel5 (F8.0).
    Aldus.
    pi_79283257
    Er gebeurt niks, want de decimalen staan al op 0...


    Het gaat juist om de werkelijke cijfers die achter de komma(punt) staan, maar niet weergegeven worden in de data view. Die wil ik weg hebben.

    Ik kan wel alles over gaan typen, maar dat kost ook zo veel werk..
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79284407
    Er zit vast el een afrondfnctie in SPSS.
    Aldus.
    pi_79291857
    Nee, ik heb alles afgezocht maar ik kan nergens vinden hoe ik een range afrond naar hele getallen.
    Ondertussen heb ik ze met de hand overgetypt, maar mocht iemand ooit een oplossing vinden ben ik wel geinteresseerd.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79292505
    Ik kom er net achter dat als je bij 'variable view' de type op 'string' zet, en daarna weer terug op 'numeric' ben je alles achter de komma kwijt. Bizar maar wel handig.
    Aldus.
    pi_79304779
    Verdomme, dat had ik eerder moeten weten Maar goed, wellicht is het de volgende keer nuttig Het werkt inderdaad prima.
    'Expand my brain, learning juice!'
    &lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
    pi_79483464
    Ik heb een vraagje. Ik heb momenteel een construct bestaande uit 4 vragen. Zodra ik Cronbach Alpha doe, kom ik uit op 0,804. Als ik echter één vraag verwijder, stijgt mijn Cronbach naar 0,812, en als ik vervolgens nog een vraag verwijder komt mijn Cronbach uit op 0,884. Moet ik nu wel of niet deze vragen verwijderen?
    pi_79864849
    quote:
    Op dinsdag 23 maart 2010 11:23 schreef bergkamp85 het volgende:
    Ik heb een vraagje. Ik heb momenteel een construct bestaande uit 4 vragen. Zodra ik Cronbach Alpha doe, kom ik uit op 0,804. Als ik echter één vraag verwijder, stijgt mijn Cronbach naar 0,812, en als ik vervolgens nog een vraag verwijder komt mijn Cronbach uit op 0,884. Moet ik nu wel of niet deze vragen verwijderen?
    Nee, geloof dat 0,7 de ondergrens is, en daar zit je al ruim aan.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')