Nou, de data zijn niet netjes gestructureerd (de idnrs staan door elkaar enzo, en die wil ik gewoon zo hebben als ze waren: 1, 2, 3, 4, 5 etc).quote:
Maar de gemiddelden die eruit komen rollen komen niet overeen met de gemiddelden uit de 'descriptives':quote:GRAPH
/LINE(SIMPLE)= MEAN(ma_msn1) MEAN(di_msn1) MEAN(woe_msn1) MEAN(do_msn1) MEAN(vr_msn1) MEAN(za_msn1) MEAN(zo_msn1)
/MISSING=LISTWISE .
Kan iemand me vertellen waar de discrepantie in zit?quote:DESCRIPTIVES
VARIABLES=ma_msn1 di_msn1 woe_msn1 do_msn1 vr_msn1 za_msn1 zo_msn1
/STATISTICS=MEAN .
Heb je misschien categorieën gebruikt als 'missing' (krijgt vaak getal 9) of 'niet van toepassing' (krijgt vaak getal 8) en die ook meegeteld?quote:Op woensdag 18 juni 2008 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een variabele "msn1". Deze variabele heb ik over 7 dagen gemeten, van maandag tot en met zondag. Ik wil graag dat SPSS een grafiek uitdraait van de hele week, dus ik heb de volgende syntax gebruikt:
[..]
Maar de gemiddelden die eruit komen rollen komen niet overeen met de gemiddelden uit de 'descriptives':
[..]
Kan iemand me vertellen waar de discrepantie in zit?
Er is inderdaad aardig wat 'missing'. De gemiddelde scores liggen alleen niet heel ver uit elkaar bij beide opdrachten; de verschillen zijn subtiel en de trend is min of meer hetzelfde.quote:Op woensdag 18 juni 2008 17:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Heb je misschien categorieën gebruikt als 'missing' (krijgt vaak getal 9) of 'niet van toepassing' (krijgt vaak getal 8) en die ook meegeteld?
En zo hoort het ookquote:Op maandag 3 november 2008 17:01 schreef John.Milton het volgende:
TVP.
Komende tijd moet ik ook weer flink aan de slag met SPSS. Wij krijgen eerst de onderliggende theorieën en mogen alles handmatig berekenen en in het vervolg van de colleges wordt uitgelegd dat het met SPSS allemaal met een druk op de knop gaat.
quote:Ik heb sinds kort SPSS op mijn PC. Alles werkt perfect, maar wanneer ik een grafiek invoer krijg ik een enorm groot ladende grafiek die de PC niet geladen krijgt. Hierdoor loopt alles vast en ben ik genoodzaakt om het programma af te sluiten.
Mijn vraag is dus hoe ik het formaat van de grafieken kan aanpassen. Niet achteraf, maar vooraf, voordat ik de grafiek invoer, zodat ik meteen een klein grafiekje bij mijn SPSS-output krijg. Kan ik dit ergens instellen? Zo ja, hoe?
Je bent het nu via een regressie-analyse aan het uitvoeren neem ik aan?quote:Op dinsdag 4 november 2008 13:35 schreef Nouk het volgende:
Ik ben bezig met m'n masterthesis en probeer mijn verzamelde gegevens te analyseren.
In mijn theorie heb ik ook een interactie hypothese opgenomen. Er zijn 8 verschillende condities die nu allemaal onder elkaar geselecteerd in SPSS staan (als grouping variable dus).
Nu wil ik een interactiemodel testen Grouping variable (X) --> M-->Y.
Om dit te doen lees ik in mijn boek dat ik een variabele X maal M moet maken en deze in een regressie analyse moet doen. Alleen ik heb dus geen variabele X, het is een kolom met verschillende condities en daar moet ik er 1 van hebben. Als ik wel een X*M doe dan krijg ik dus 1 groep terwijl het acht verschillende zijn.
Mijn hypothese is: H5: Het effect van het type reclame op recall is het sterkst voor de hoog betrokkenen.
Het type reclame ligt aan de conditie die men heeft gezien en de recall is dus de output. De betrokkenheid is de interactievariabele.
Ik heb nu split cases gedaan voor het type reclame. Toen een nieuwe variabele aangemaakt Type reclame * betrokkenheid. Toen een lineare regressie gedaan met de afhankelijke recall en de onafhankelijke reclame * betrokkenheid.
Ik heb echt geen flauw idee of dit nu goed is. Iemand?
quote:Ik heb sinds kort SPSS op mijn PC. Alles werkt perfect, maar wanneer ik een grafiek invoer krijg ik een enorm groot ladende grafiek die de PC niet geladen krijgt. Hierdoor loopt alles vast en ben ik genoodzaakt om het programma af te sluiten.
Mijn vraag is dus hoe ik het formaat van de grafieken kan aanpassen. Niet achteraf, maar vooraf, voordat ik de grafiek invoer, zodat ik meteen een klein grafiekje bij mijn SPSS-output krijg. Kan ik dit ergens instellen? Zo ja, hoe?
Oh wat goed, iemand die het snaptquote:Op dinsdag 4 november 2008 21:16 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Je bent het nu via een regressie-analyse aan het uitvoeren neem ik aan?
In jouw geval is het wss beter een GLM (general linear model) te gebruiken. Dit is in feite ook regressie-analyse, alleen veel duidelijker.
Interacties worden namelijk automatisch opgenomen. Tevens kun je automatisch grafiekjes uitdraaien van je condities.
Van het grootste gedeelte heb ik compleet geen verstand, maar ik weet wél hoe je cases kun selecteren! Das indd Data- Select cases en dan kies je voor de 'if'-variant. In dat nieuwe venster selecteer je de gewenste variabele (leeftijd dus) en geeft je aan leeftijd >= 18 & leeftijd <= 28; dan selecteert ie alleen de respondenten die 18 of ouder en 28 of jonger zijn. Gemakkelijk te controleren in je data venster door naar de doorgestreepte nummers te kijken!quote:Op dinsdag 11 november 2008 11:03 schreef Piplodokie het volgende:
Op dit moment ben ik bezig met mijn masterthesis, waar dus ook 't een en ander aan SPSS in zit. Dit is niet echt mijn sterkste kant.....
Mijn vraag is nu: hoe kun je twee datasets vergelijken. Ik heb namelijk een dataset via een panel van een onderzoeksbureau verkregen. En een dataset via Hyves. Nu vraag ik me af of ik ze samen kan voegen. Zijn ze het zelfde ongeveer. Of geven de respondenten via Hyves compleet andere antwoorden dan het panel?? Hoe kan ik de datasets vergelijken, kijken of ze overeenkomen???
En mijn tweede vraag: ik wil voor mijn onderzoek alleen respondenten van 18 tot en met 28 jaar. Uiteraard kan ik ze van te voren niet filteren voor mijn Hyves-enquête. Maar in SPSS is toch een functie 'select cases', zodat je alsnog de goede van de 'foute' respondenten kan scheiden??
Dankje voor je antwoord!quote:Op dinsdag 11 november 2008 11:52 schreef SterreMarit het volgende:
[..]
Van het grootste gedeelte heb ik compleet geen verstand, maar ik weet wél hoe je cases kun selecteren! Das indd Data- Select cases en dan kies je voor de 'if'-variant. In dat nieuwe venster selecteer je de gewenste variabele (leeftijd dus) en geeft je aan leeftijd >= 18 & leeftijd <= 28; dan selecteert ie alleen de respondenten die 18 of ouder en 28 of jonger zijn. Gemakkelijk te controleren in je data venster door naar de doorgestreepte nummers te kijken!
Succes =)
Haai, volgens mij weet ik deze.quote:Op dinsdag 11 november 2008 11:03 schreef Piplodokie het volgende:
Mijn vraag is nu: hoe kun je twee datasets vergelijken. Ik heb namelijk een dataset via een panel van een onderzoeksbureau verkregen. En een dataset via Hyves. Nu vraag ik me af of ik ze samen kan voegen. Zijn ze het zelfde ongeveer. Of geven de respondenten via Hyves compleet andere antwoorden dan het panel?? Hoe kan ik de datasets vergelijken, kijken of ze overeenkomen???
Wat vangt dat?quote:Op dinsdag 16 december 2008 13:09 schreef runaway het volgende:
Grrrrr klote spss..........
Testen lukken niet echt. Kan ik hier iemand inhuren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |