abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78932593
Daar zeg je wat. Heb je die ook nodig voor de grafiek? Oftewel is twee bestanden een optie?
Aldus.
pi_78961619
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:56 schreef Z het volgende:
Er staan spaties in V50, dat zorgt er voor dat bovenstaand script niet werkt. Verder valt op dat alle variabelen strings (tekst) zijn, dat gaat denk ik problemen opleveren bij analyses, maar dat ter zijde. En begrijp ik het nou goed dat er verschillende variabelen zoal V50 zijn (soms met 4 en soms met 5 antwoordmogelijkheden)?

Het lijkt mij slim om de spaties te verwijderen in de variabelen die je wilt veranderen.

Onderstaand syntaxje is voor V50 (eerst de spaties verwijderen met zoek en vervang):
STRING VARA_1 (A1).
STRING VARA_2 (A1).
STRING VARA_3 (A1).
STRING VARA_4 (A1).
STRING VARA_5 (A1).
COMPUTE VARA_1=SUBSTR(V50,1,1).
COMPUTE VARA_2=SUBSTR(V50,2,1).
COMPUTE VARA_3=SUBSTR(V50,3,1).
COMPUTE VARA_4=SUBSTR(V50,4,1).
COMPUTE VARA_5=SUBSTR(V50,5,1).
exe.
COMPUTE VARB_1 = 0.
COMPUTE VARB_2 = 0.
COMPUTE VARB_3 = 0.
COMPUTE VARB_4 = 0.
COMPUTE VARB_5 = 0.
exe.
IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_1 = "E" VARB_5 = 1.
IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_2 = "E" VARB_5 = 1.
IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_3 = "E" VARB_5 = 1.
IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_4 = "E" VARB_5 = 1.
exe.
del vars VARA_1 to VARA_5.
Klopt er zijn meerdere vragen zoals deze. Ik kreeg trouwens een foutmelding toen ik de syntax uitvoerde, ik zal hem zometeen even hier kopieren.
pi_78962441
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:42 schreef Z het volgende:
Daar zeg je wat. Heb je die ook nodig voor de grafiek? Oftewel is twee bestanden een optie?
Nou, ik moet ze wel splitsen op basis van interventie. Maar ik ben er al uit: ik laat SPSS gewoon de gemiddelden, SD en SE berekenen en maak er met Plot een grafiek van.

Niettemin: bedankt voor je hulp . Weer iig weer een beetje meer over SPSS, komt later goed van pas.
pi_78980181
Weet iemand toevallig of er ergens online een (gratis) cursus te vinden is, waarmee ik leer hoe ik een nulhypothese en de alternatieve hypothese formuleer en hoe ik een juiste toets uitvoer?
pi_79212689
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 09:54 schreef Z het volgende:
Bij dit stukje syntax ga ik ervan uit dat de variabele waar de a,b,c en d's in staan een stringvariabele is die een lengte heeft van 4 posities en er geen 'divider' tussen de letters staat (komma, dubbele punt, enz). Ook ga ik er van uit dat de variabele 'VAR' heet. Als dat niet zo is moet je dat even veranderen.
Plak onderstaand stukje in een syntax en run het.:

STRING VARA_1 (A1).
STRING VARA_2 (A1).
STRING VARA_3 (A1).
STRING VARA_4 (A1).
COMPUTE VARA_1=SUBSTR(VAR,1,1).
COMPUTE VARA_2=SUBSTR(VAR,2,1).
COMPUTE VARA_3=SUBSTR(VAR,3,1).
COMPUTE VARA_4=SUBSTR(VAR,4,1).
exe.
COMPUTE VARB_1 = 0.
COMPUTE VARB_2 = 0.
COMPUTE VARB_3 = 0.
COMPUTE VARB_4 = 0.
exe.
IF VARA_1 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_1 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_1 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_1 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_2 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_2 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_2 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_2 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_3 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_3 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_3 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_3 = "D" VARB_4 = 1.
IF VARA_4 = "A" VARB_1 = 1.
IF VARA_4 = "B" VARB_2 = 1.
IF VARA_4 = "C" VARB_3 = 1.
IF VARA_4 = "D" VARB_4 = 1.
exe.
del vars VARA_1 to VARA_4.
Ik krijg de volgende foutmelding in de syntax:

Misschien kan ik jou het bestand eens sturen zodat je een beter beeld kan vormen?
pi_79213572
Daar moet 'del vars' staan ipv 'del vs'. Naast die foutmelding lijkt het toch wel goed te gaan toch?
Aldus.
pi_79214429
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 15:48 schreef Z het volgende:
Daar moet 'del vars' staan ipv 'del vs'. Naast die foutmelding lijkt het toch wel goed te gaan toch?
Nope, dan krijg ik weer een foutmelding. Ik hou je wel bezig

pi_79216421
Stuur dat bestand dan maar even op. Stuur me maar een pm. Moet je geen haast hebben alleen.
Aldus.
pi_79220685
Z: nog bedankt voor je hulp. Heb het uiteindelijk anders aangepakt, heb voor elk subject na telkens een uur gekeken hoeveel urine er geproduceerd was. Die 24 variabelen heb ik uiteindelijk gemiddeld. Daar heb ik grafieken in gemaakt. Alles in Excel.

Individuele resultaten:

Gemiddelden:

De error bars heb ik achterwege gelaten. SPSS heb ik gebruikt voor een boxplot en de verdere analyse van de data (gemiddeldes, SD's, range etc.)
pi_79222184
Ziet er goed uit. Graag gedaan.
Aldus.
pi_79227219
Voor een opdracht van een docent moet ik een (fictief) databestand maken. 120 respondenten en iets van 17 variabelen. Een aantal daarvan moet correleren met elkaar en er moet een gemiddelde leeftijd zijn van ongeveer 45. Verder zijn er nog een paar van dat soort eisen.

Ik moet dus zelf de gegevens invullen/verzinnen, zolang het aan een aantal eisen voldoet. Is hier een versimpelde manier voor of moet ik gewoon aan de slag?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_79229074
Kan je niet wat google-en naar SPSS bestanden? Er moeten haast wel wat demo bestanden bestaan die je kan gebruiken.
Aldus.
pi_79229613
Ik zal eens kijken De vraag is alleen of die gegevens voor mij ook bruikbaar zijn..
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_79229940
Anders zou ik het in excel in elkaar flansen denk ik. Dat is wat flexibeler.
Aldus.
pi_79231907
Toevallig ook een tip waar ik zo'n demo bestand kan vinden?
pi_79242322
Thanks, maar kan het ook daar zo snel niet vinden. Ik ga vanmiddag even wat beter zoeken.
pi_79269466
Hoe kan ik de cijfers achter de komma verwijderen? In de Variable view staat gewoon dat de variabele maar 2 decimalen mag hebben.

Ik heb de gegevens verkregen door Compute variable te gebruiken:
COMPUTE intel5=RV.NORMAL(118, 7.64).
EXECUTE.
pi_79277175
FORMAT intel5 (F8.0).
Aldus.
pi_79283257
Er gebeurt niks, want de decimalen staan al op 0...

Het gaat juist om de werkelijke cijfers die achter de komma(punt) staan, maar niet weergegeven worden in de data view. Die wil ik weg hebben.

Ik kan wel alles over gaan typen, maar dat kost ook zo veel werk..
pi_79284407
Er zit vast el een afrondfnctie in SPSS.
Aldus.
pi_79291857
Nee, ik heb alles afgezocht maar ik kan nergens vinden hoe ik een range afrond naar hele getallen.
Ondertussen heb ik ze met de hand overgetypt, maar mocht iemand ooit een oplossing vinden ben ik wel geinteresseerd.
pi_79292505
Ik kom er net achter dat als je bij 'variable view' de type op 'string' zet, en daarna weer terug op 'numeric' ben je alles achter de komma kwijt. Bizar maar wel handig.
Aldus.
pi_79304779
Verdomme, dat had ik eerder moeten weten Maar goed, wellicht is het de volgende keer nuttig Het werkt inderdaad prima.
pi_79483464
Ik heb een vraagje. Ik heb momenteel een construct bestaande uit 4 vragen. Zodra ik Cronbach Alpha doe, kom ik uit op 0,804. Als ik echter één vraag verwijder, stijgt mijn Cronbach naar 0,812, en als ik vervolgens nog een vraag verwijder komt mijn Cronbach uit op 0,884. Moet ik nu wel of niet deze vragen verwijderen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')