Nou zo zwart-wit bedoel ik het niet, hoor.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:27 schreef bibi het volgende:
[..]
Een keuze is dat je kunt kiezen. Als er geen juiste partner is, dan is er in mijn ogen ook geen keuze voor kinderen. Dus omdat ik mijn juiste partner pas op latere leeftijd ben tegen gekomen, zou het volgens sommige van jullie niet meer slim zijn om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan![]()
Ligt er ook aan vind ik, voor mij persoonlijk ligt de grens echt uiterlijk bij 40.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:34 schreef bibi het volgende:
[quote]Op zaterdag 29 september 2007 13:27 schreef bibi het volgende:
[..]
Een keuze is dat je kunt kiezen. Als er geen juiste partner is, dan is er in mijn ogen ook geen keuze voor kinderen. Dus omdat ik mijn juiste partner pas op latere leeftijd ben tegen gekomen, zou het volgens sommige van jullie niet meer slim zijn om mijn kinderwens in vervulling te laten gaan![]()
[/quote
Ronduit bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief vind ik dit. Dat er ergens een natuurlijke leeftijdsgrens ligt ben ik absoluut met je eens. Maar om nou meteen te gaan roepen dat het onverstandig is om na je 40e nog aan kindjes te beginnen vind ik echt niet kunnen en riekt in mijn optiek naar leeftijdsdiscriminatie. Het is in deze maatschappij echt een luxe om voor je 30e kindjes te krijgen. Helemaal als je een beetje opleiding hebt gedaan. Veel mensen durven het niet eerder aan vanwege baan, geld, omgeving e.d. en daar moet eens wat aan gedaan worden en dat is heel terecht.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:39 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Ligt er ook aan vind ik, voor mij persoonlijk ligt de grens echt uiterlijk bij 40.
Hoewel ik zelf altijd voor mijn 30ste "klaar" zou willen zijn met kinderen snap ik dat niet iedereen die keuze heeft.
Maar echt na de 40ste nog bewust aan kinderen beginnen vind ik niet verstandig ivm de risico's die zowel moeder als baby loopt.
Als ik dit stukje lees begrijp ik niet wat er nou verkeerd is aan wat KD zei. Je legt verder in je stukje zelf uit dat het medisch gezien onverstandig is. Dat zei KD ook. En om nou oudere moeders te vergelijken met gehandicapte ouders, dat is pas beledigend.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:26 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Ronduit bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief vind ik dit. Dat er ergens een natuurlijke leeftijdsgrens ligt ben ik absoluut met je eens. Maar om nou meteen te gaan roepen dat het onverstandig is om na je 40e nog aan kindjes te beginnen vind ik echt niet kunnen en riekt in mijn optiek naar leeftijdsdiscriminatie. Het is in deze maatschappij echt een luxe om voor je 30e kindjes te krijgen. Helemaal als je een beetje opleiding hebt gedaan. Veel mensen durven het niet eerder aan vanwege baan, geld, omgeving e.d. en daar moet eens wat aan gedaan worden en dat is heel terecht.
Tegenwoordig worden we zo oud, zijn we zo lang vitaal en hebben we zo veel medische kennis dat ik vind dat als men graag een kind wil na hun 40e levensjaar, men er ook echt voor moet gaan. Dat het risico's meebrengt moge duidelijk wezen maar niet minder risico's dan menig gehandicapte of chronisch zieke die tegenwoordig ook kinderen verwekt (en vroeger niet) om zijn of haar eigen leven naar eigen wens invulling te geven. Want dat leven doe je maar 1 x en dat je daar zelf een een hand in kunt hebben, ook al is het soms moeilijk met de riemen die je hebt, is een geweldig iets.
Deze wilde ik bijvoorbeeld even quoten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:35 schreef erodome het volgende:
Zelfs artsen raden het af om achterin de 30 aan kinderen te beginnen, zelfs die wijzen op het zeer verhoogde risiko dat je dan loopt.
Het komt niet uit de lucht vallen ofzo, is niet iets dat ik zo even uit mijn duim zuig.
Veel mensen die hulp nodig hebben bij zwanger, hebben een fysiek probleem: ze hebben geen eisprongd, de kwaliteit van de zaadcellen is niet optimaal, er is een innestelingsprobleem, etc. Al deze fysieke problemen bestonden ook al voor hun 35e, die ontstaan dan namelijk niet zomaar ineens.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Kijk bv eens naar het aantal vrouwen dat hulp nodig heeft bij zwanger worden rond die leeftijd, ook dat schiet dan enorm omhoog.
Met dank Kersjes!quote:Op zaterdag 29 september 2007 16:21 schreef Kersjes het volgende:
MeNicole, met liefde kom je al een heel end, maar dat is absoluut niet genoeg!
Als je kijkt naar al die tienermoedertjes in bijvoorbeeld de Bijlmer...
Sommige van die meisjes vinden op hun 15e al dat ze klaar zijn voor een kind en hebben er op hun 20e al 3 rondlopen. Misschien wordt er wel veel van die kindjes gehouden, maar geld voor bijvoorbeeld eten, kleding of speelgoed is er niet of nauwelijks. Kinderen worden zo al dan niet bewust verwaarloosd, groeien op in relatieve armoede en hebben direct al een sociale achterstand.
En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan (maatschappelijke) ontwikkeling van de moeder.
Als je zelf nooit gestudeerd hebt of een baan hebt gehad, of gewoon rustig aan volwassen worden en jezelf leren kennen, hoe kan je dan de o zo belangrijke levenslessen doorgeven aan je kinderen? Verantwoordelijkheid voor jezelf is al lastig als puber, laat staan die voor een baby! En okay, de een is op z'n 18e al behoorlijk volwassen en de ander op z'n 30e nog een klein kind, maar ik denk dat de problematiek in de grote steden w.b.t. losgeslagen jongeren minder groot zou zijn bij 40+mama's dan bij tienermama's.
Ik bedoel dus dat je in theorie een betere opvoeder zou zijn als je zelf al klaar bent met "opgevoed zijn".
Idd, dat bedoel ik, ik zou er niet voor kiezen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:52 schreef leonieke het volgende:
Ik heb het vorige topic niet helemaal doorgelezen, maar bedoelt KD het niet eerder in haar eigen situatie, dat zij het liever niet zou willen. In de quote die je aanhaalt, zegt ze toch niet dat het niet mag, ze vindt het gewoon niet verstandig.
Redelijk recent onderzoek wijst dus uit dat dat niet het geval is. Ook de spermakwaliteit wordt minder met de jaren. Het is een geleidelijker proces dan bij vrouwen, maar het gebeurt wel degelijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:06 schreef Ticootje het volgende:
Vrouwen die op latere leeftijd (bewust of onbewust) kinderen krijgen hebben een verhoogde kans op problemen bij de zwangerschap of een geboorteafwijking bij het kindje.
Bij mannen geldt dat toch niet, als ze m op hun 97e nog omhoog krijgen zijn ze nog in staat prima zaad te leveren...
Die leeftijd ligt voor jou misschien hoger, maar is dat dan niet net zo bemoeizuchtig, ouderwets en/of naief ?quote:
Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor Nicole.quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:50 schreef MeNicole het volgende: Je krijgt kinderen als je er klaar voor bent. De ene is dat met 20 de ander is dat met 40Als je je kind maar liefde kan geven dan is het toch goed
![]()
Wie oordeeld er.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:01 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik snap niet dat je durft te oordelen over situaties waar je zelf (gelukkig) niet in zit.
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:54 schreef k_i_m het volgende:
Ja, waarom is dit eigenlijk zo'n pik-trap topic?
Als ik haar tekst nou anders interpreteer dan dat jij het leest dan mag ik daar toch wel naar handelen en op reageren?quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:09 schreef RockabeIIa het volgende:
Goedzo IrethZe kan ook niet voor zichzelf opkomen.
Als ik haar tekst nou anders interpreteer dan dat zij het schrijft dan mag ik daar toch wel naar handelen en antwoorden? Of heb ik geen recht op mijn mening?
Want? Dan kunnen ze niet oppassen?quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:38 schreef Grijs het volgende:
Maar het nadeel van jonge grootouders is, dat ze allemaal werken (in ons geval).
Ik zou zelfs liever hebben dat mijn kind niet naar de grootouders gaatquote:Op zaterdag 29 september 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Dat van die grootouders slaat toch wel alles! Laat die mensen lekker genieten van hun vrije tijd!
Dat idee heb ik voor mezelf ook een beetje. Ik heb het toevallig afgelopen vakantie (met vrienden) gezien. Die wilden allemaal stappen en weg en uit eten waardoor er altijd oppas stress was, of iemand "dan maar" thuisbleef. Ik weet niet beter van mijn ouders dat als je op vakantie bent met je kinderen je 's avonds lekker gebruik maakt van de rust om een boek te lezen, of gezellig met elkaar te kletsen of een fles wijn open te trekken, en genoeg hebt aan de rust die je hebt omdat de kinderen naar bed zijn.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Dat van die grootouders slaat toch wel alles! Laat die mensen lekker genieten van hun vrije tijd!
Overigens had ik voor mij 32e twee kinderen. Wat mij betreft een prima leeftijd. Ik was net genoeg uitgeraasd en tot rust gekomen om het wilde leven niet al te zeer te missen en ben nu nog jong genoeg om het moederschap in te kunnen kleden op een manier die ik prettig vind.
quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:54 schreef k_i_m het volgende:
. Ik weet niet beter van mijn ouders dat als je op vakantie bent met je kinderen je 's avonds lekker gebruik maakt van de rust om een boek te lezen, of gezellig met elkaar te kletsen of een fles wijn open te trekken, en genoeg hebt aan de rust die je hebt omdat de kinderen naar bed zijn.
Dat is helaas ook niet voor iedereen het geval..., denk dat je daar ook geen maatstafen op moet leggen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:49 schreef PM-girl het volgende:
Ah, toch nog een deel 2.
Ik vind het moeilijk iets te vinden hierin, maar wat ik zelf wel merk als voordeel van jong moeder zijn, is het hebben van jonge grootouders. Dit was voor ons geen motivatie, maar wel leuk meegenomen.
Nou, heerlijk toch? Wij hadden dan nog geen oppas stress, maar ik werd er af en toe echt bijna zenuwachtig van om dat bij andere mensen te zienquote:Op zaterdag 29 september 2007 22:59 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
En daarmee beschreef je mijn vakantie van de afgelopen twee weken![]()
Tja, ik moet er niet aan denken om mijn schoonouders of ouders te laten oppassen, maar voor een kleine kan het leuk zijn op uit logeren te gaan. Dus uit het oogpunt van de kleine is het jammer, niet voor wie dan ook.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Precies!quote:Op zondag 30 september 2007 09:23 schreef livelink het volgende:
Ja, moeizaam topic wordt dit inderdaad op deze manier. Ik had het ook leuk gevonden als mijn kinderen hun opa nog wel hadden gekend en dat ze hun oma ook hadden kunnen meemaken voordat ze ging dementeren. Dus dat is wat mij betreft zeker wel een voordeel van het op jongere leeftijd kinderen krijgen.
Zoals zo vaak heb ik gemerkt.quote:[b]Op zondag 30 september 2007 09:10 schreef PM-girl het volgende:[/b
Ik geloof dat hier op elke slak zout gelegd wordt in dit topic...
quote:Op zondag 30 september 2007 09:27 schreef marlieske het volgende:
Commentaar op jonge moeders kan wel op oude moeders.... een no no, hoezo hypocriet?¿
Mwah ik val niet in 1 van de 2 categorieën vind ik zelf, ik val meer in de middenmoot niet jong niet oud, maar ik wilde wel voor mijn 30ste moeder zijn vanwege dus alle onderzoeken die je anders aangeboden kreeg en afwijkingen waar dan verhoogde kans op zou zijn. Ik hoop dus ook echt de 2de ook voor mijn 30ste te krijgen dan hoef ik niet de keuze te maken wel of geen onderzoeken te laten doen.quote:Op zondag 30 september 2007 09:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Misschien eens buiten je straatje kijken?
Waar jij op doelt gebeurt pas als je bij de bevalling 36 of ouder bent....quote:Op zondag 30 september 2007 09:42 schreef marlieske het volgende:
[..]
Mwah ik val niet in 1 van de 2 categorieën vind ik zelf, ik val meer in de middenmoot niet jong niet oud, maar ik wilde wel voor mijn 30ste moeder zijn vanwege dus alle onderzoeken die je anders aangeboden kreeg en afwijkingen waar dan verhoogde kans op zou zijn. Ik hoop dus ook echt de 2de ook voor mijn 30ste te krijgen dan hoef ik niet de keuze te maken wel of geen onderzoeken te laten doen.
Maar daar vielen mensen nogal over toen ik dat in deel 1 typte, en waarom?
in deel 1 typtje jij dit:quote:Op zondag 30 september 2007 09:42 schreef marlieske het volgende:
[..]
Mwah ik val niet in 1 van de 2 categorieën vind ik zelf, ik val meer in de middenmoot niet jong niet oud, maar ik wilde wel voor mijn 30ste moeder zijn vanwege dus alle onderzoeken die je anders aangeboden kreeg en afwijkingen waar dan verhoogde kans op zou zijn. Ik hoop dus ook echt de 2de ook voor mijn 30ste te krijgen dan hoef ik niet de keuze te maken wel of geen onderzoeken te laten doen.
Maar daar vielen mensen nogal over toen ik dat in deel 1 typte, en waarom?
En persoonlijk viel ik daarover ja. Zoals ik in deel 1 al opmerkte komt dit op mij zeker net zo bekrompen over als veel opmerkingen over jonge moeders.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:47 schreef marlieske het volgende:
Ik vind het eerder verontrustend dat er veel vrouwen pas half weg 30 of ruim over de veertig pas aan hun kinderwens gaan denken/werken.
Als je de ouders van nu leest, ben je met je 28 jaar oud een jonge moeder..... dat vind ik echt een verkeerde ontwikkeling. Ik heb de OvN elke maand gehaald en iedere keer valt mijn bek weer wagenwijd open, vrouwen die het met hun 43 jaar raar vinden dat ze 5x een miskraam krijgen.....
en dan uiteindelijk een gehandicapt kind krijgen, heel vervelend maar je weet toch dat de risico's groter worden als je ouder zwanger raakt.
Nee ik ben van mening dat ik liever een meisje van 23 met zwangere buik baby spullen zie kopen als een vrouw van 45.
Sommige mensen wíllen niets liever dan grootouder zijn he? Ik ken wel een aantal mensen in mijn omgeving die het héérlijk zouden vinden om een hummeltje op stap te kunnen nemen (en dan, als het moe is, lekker bij pappa en mamma weer afleveren).quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:35 schreef Tinkepink het volgende:
Driequote:Op zondag 30 september 2007 09:03 schreef livelink het volgende:
Dus eigenlijk praten we nu hooguit over twee generaties die in staat zijn om keuzes te maken hierin, en eerlijk gezegd heb ik vaak gedacht dat het wel zo makkelijk zou zijn geweest om niks te kiezen te hebben hierin.
Dit slaat in mijn ogen écht alles. Als je er helemaal klaar voor bent, prima... Maar om nu alvast maar aan kinderen te beginnen in een relatie die klaarblijkelijk volgende maand al over kan zijn, uit angst om "overgeslagen" te worden... Nee, lekkere basis heb je dan.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:08 schreef miss_liss het volgende:
maar mensen.
Het kan wel over zijn tussen ons volgende maand en dat ik pas op mijn 40ste iemand tegen kom en dan pas aan kinderen begin.
Ik wilde altijd al kinderen alleen de situatie was er toen niet voor geweest.
Het is vaak niet je eigen besluit om laat kinderen te nemen, veroordeel niet zonder het verhaal te eten
Flauw hoorquote:
Mijn ouders zijn principieel tegen voorbehoedsmiddelen. Mijn moeder was 27 bij haar eerste kind (redelijk 'laat' getrouwd) en 41 toen de laatste (ik) werd geboren. Waar sommige mensen praten over dat het wel/niet natuurlijk is om op een bepaalde leeftijd kinderen te krijgen, vind ik dat echte onzin. In principe kun je de gehele periode vanaf de eerste menstruatie tot aan de overgang als vrouw gezonde kinderen op de wereld zetten. De natuur hanteert hierin geen moraal. Als het kan, gebeurt het dus. Het leven gaat z'n eigen gang. Risico's zitten daar altijd aan verbonden en die kun je niet voor zijn door met percentages te goochelen. Wat zeggen statistieken precies over een individueel geval? Mijn ouders waren ook bezorgd bij de laatste zwangerschap, maar dat bleek dus ongegrond. En mijn ouders zeggen dan: je moet het accepteren zoals het komt. Het is niet meer van deze tijd om zo te denken, maar het is wel prachtig eigenlijk.quote:Op zondag 30 september 2007 09:03 schreef livelink het volgende:
Nog niet zo heel lang geleden viel er nog weinig te kiezen met betrekking tot kinderen krijgen. Mijn grootouders van beide kanten kregen hun eerste kind toen ze nog jong waren en hun laatste kind toen ze al over de 40 waren. Volledig bepaald door de biologische wetten. Zelfs mijn ouders hadden nog niet zoveel keuzevrijheid. Er waren toen wel voorbehoedsmiddelen, maar toen mijn moeder na haar 4e kind zich had laten steriliseren kwam de pastoor (die kennelijk het roddelcircuit aardig volgde) naar ons huis toe om mijn ouders de les te lezen.
Nou, ik heb helemaal niet zo'n wereldschokkende mening hoor, ik ben het eigenlijk nog het meest eens met Jarno.quote:Op zondag 30 september 2007 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Flauw hoor
Heb je deel 1 ook al helemaal gelezen? Misschien verander je nog van gedachten?
Juist, dat was ook onze gedachtengang toen wij prenatale onderzoeken kregen aangeboden.quote:Op zondag 30 september 2007 13:35 schreef mane het volgende:
In principe kun je de gehele periode vanaf de eerste menstruatie tot aan de overgang als vrouw gezonde kinderen op de wereld zetten. De natuur hanteert hierin geen moraal. Als het kan, gebeurt het dus. Het leven gaat z'n eigen gang. Risico's zitten daar altijd aan verbonden en die kun je niet voor zijn door met percentages te goochelen. Wat zeggen statistieken precies over een individueel geval?
Dat vind ik ook Bix. Liever een oudere moeder die goed in haar vel zit, dan een jonge die enorm labiel is.quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:59 schreef bixister het volgende:
en ik vind het in deze discussie echt vreemd dat sommigen doen alsof alleen de biologische factoren tellen, of in elk geval veel zwaarder tellen dan bijvoorbeeld of je er in psychisch en relationeel opzicht klaar voor bent.
Ik ben dat niet met je eens. Ik heb bewust de keuze gemaakt toen ik 24 was om met de pil te stoppen en te proberen zwanger te worden. Morgaine was een toevalstreffer en op mijn 25ste was ik moeder. Mijn ouders werken gewoon en ik verwacht ook zeer zeker niet dat zij op de dagen dat ik werk oppassen. Inmiddels ben ik 28 en zwanger van de 2e. Mijn ouders werken nog steeds en passen een enkele keer op. Mijn schoonvader woont ruim een uur rijden hier vandaan en mijn schoonmoeder minstens 8 uur vliegen, die passen dus nooit op. Ik vind dat het kiezen voor een kind betekent dat je er zelf voor zorgt en dat je niet afhankelijk bent van de oppasdiensten van grootouders. Het is leuk voor de grootouders (en de kleinkinderen) om een keertje je kleinzoon of dochter te logeren hebben maar ik zou niet willen dat mijn ouders minder gaan werken of zelfs zouden stoppen met werken omdat ik zo nodig kinderen wil. Overigens zijn mijn ouders 52 en 51 jaar.quote:Op zaterdag 29 september 2007 21:38 schreef Grijs het volgende:
Maar het nadeel van jonge grootouders is, dat ze allemaal werken (in ons geval).
Wb de prenatale onderzoeken zegt de kansberekening in feite alleen maar iets als je het om wat voor reden dan ook wíl weten. Als jij wil weten of jouw kindje (waarschijnlijk) Down heeft en je weet dat je, door bijvoorbeeld een hogere leeftijd, daar een verhoogde kans op hebt, dan zegt dat wel iets natuurlijk.quote:Op zondag 30 september 2007 15:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Juist, dat was ook onze gedachtengang toen wij prenatale onderzoeken kregen aangeboden.
Wat zegt nou "Een kans van 1 op 150 dat je een kindje met Down krijgt"? Niets toch? Als jij net die ene bent vind je het wrs net zo moeilijk als wanneer je die ene bent die een kans van 1 op 5000 heeft.
[..]
Dat vind ik ook Bix. Liever een oudere moeder die goed in haar vel zit, dan een jonge die enorm labiel is.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:01 schreef KD-fotografie het volgende:
Tch wil ik hier ondanks dat het topic redelijk dood is wel nog een reactie geven, gisteren in Kinderen las ik namenlijk dit.
Bekend is dat naarmate je ouder wordt de kans op het krijgen van een kind met het Downsyndroom toeneemt.Maar hoe groot is die kans? Hieronder staan de laatste landelijke cijfers van 2006
Leeftijd moeder......................................Kans op Downsyndroom
20............................................................0,8 per 1000 vrouwen
25............................................................0,9 per 1000 vrouwen
30............................................................1,4 per 1000 vrouwen
35............................................................5,0 per 1000 vrouwen
40............................................................17 per 1000 vrouwen
Ben ik de enigste die hier best van schrikt? ik wist dat het na je 40ste hoger zou zijn maar dat het verschil zo groor zou zijn was ik me niet van bewust.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:30 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Aan de andere kant: Hoewel zo rond je veertigste de kans stijgt op het krijgen van een kind met Downsyndroom zijn er meer jongere dan oudere moeders die zo'n kind hebben. Maar 20% van de kinderen met Downsyndroom heeft een oudere moeder. (Volgens de Stichting Down Syndroom)
Het zal vast wel te maken hebben met prenataal testen.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:56 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Hoeveel downsyndroomkinderen een oudere moeder hebben, zegt niets over het verband tussen leeftijd moeder en kans op downsyndroom.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:01 schreef KD-fotografie het volgende:
Tch wil ik hier ondanks dat het topic redelijk dood is wel nog een reactie geven, gisteren in Kinderen las ik namenlijk dit.
Bekend is dat naarmate je ouder wordt de kans op het krijgen van een kind met het Downsyndroom toeneemt.Maar hoe groot is die kans? Hieronder staan de laatste landelijke cijfers van 2006
Leeftijd moeder......................................Kans op Downsyndroom
20............................................................0,8 per 1000 vrouwen
25............................................................0,9 per 1000 vrouwen
30............................................................1,4 per 1000 vrouwen
35............................................................5,0 per 1000 vrouwen
40............................................................17 per 1000 vrouwen
Ben ik de enigste die hier best van schrikt? ik wist dat het na je 40ste hoger zou zijn maar dat het verschil zo groor zou zijn was ik me niet van bewust.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik was me ook niet zo bewust van de cijfers, en inderdaad zijn die vanaf 40 erg hoog,.
Maar volgens mij zei ook niemand dat dat niet zo is, en dat de risico's niet groter worden met het ouder worden.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:34 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Ik kende de cijfers wel, als oudere a.s. moeder. Maar dat er nou juist procentueel meer jonge moeders zijn met een kind met Downsyndroom verbaasde mij dan weer.
Zelf heb ik geen testen laten doen omdat een kind in welke vorm dan ook welkom was. Als je daar niet zo tegenover staat zou je wel moeten laten testen, ook als jongere moeder.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 02:52 schreef KD-fotografie het volgende:
Neem aan van niet, aangezien het zoveel op de 1000 is dus dat is een gemiddelde.
Het aantal per leeftijd blijft dan hetzelfde, ongeacht de hoeveelheid vrouwen in een bepaalde leeftijd.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:30 schreef Macka66 het volgende:
Aan de andere kant: Hoewel zo rond je veertigste de kans stijgt op het krijgen van een kind met Downsyndroom zijn er meer jongere dan oudere moeders die zo'n kind hebben. Maar 20% van de kinderen met Downsyndroom heeft een oudere moeder. (Volgens de Stichting Down Syndroom)
Het zal vast wel te maken hebben met prenataal testen.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 09:52 schreef bixister het volgende:
ik vind de percentages van afbreken van de zwangerschap ook hoog, maar aan de andere kant denk ik dat je vaak pas gaat testen als je al een keuze gemaakt hebt over wat je doet bij een slechte uitslag.
*Stokpaardje weer even uit de kast haaltquote:Op zondag 7 oktober 2007 10:18 schreef miss_sly het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, garantie over de gezondheid van je kind kun je nooit krijgen.Zelfs als prenataal alles in orde blijkt lijkt, kan er ook tijdens de geboorte of daarna iets gebeuren.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:30 schreef Moonah het volgende:
, ondankt mijn leeftijd.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 01:40 schreef bixister het volgende:
er zijn gewoon veeel meer jonge moeders dan 40+ moeders. zou dat niet gewoon de verklaring zijn?
quote:Op zondag 7 oktober 2007 02:52 schreef KD-fotografie het volgende:
Neem aan van niet, aangezien het zoveel op de 1000 is dus dat is een gemiddelde.
Het aantal per leeftijd blijft dan hetzelfde, ongeacht de hoeveelheid vrouwen in een bepaalde leeftijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |