Ik vind leeftijd zo onbelangrijk, het is maar een getal. Volgens de maatstaven val ik onder de noemer 'jonge moeder' maar ik denk niet dat ik me een andere moeder voel dan bijv. Moonah.
Mijn vriendin is 9 jaar ouder en heeft haar eerste kind op latere leeftijd gekregen. Wanneer ik met haar praat over het moederschap, beleeft zijn dat exact hetzelfde. Zij voelt zich 'jong', gedraagt zich 'jong' ziet er ook veel jonger uit (net als Moonah
![]()
). Dat wat betekent dat getalletje van de leeftijd dan eigenlijk?
Zij begon bijv. pas op late leeftijd te menstrueren. Haar 'vruchtbare periode' heeft is dus heel natuurlijk een paar jaar later begonnen. Ik denk dat haar lichamelijke gesteldheid dan ook nauwelijks verschilt van een 'jonge moeder'.
Zelf heb ik totaal geen rekening gehouden met mijn leeftijd. Na een jaar van nadenken, je proberen voor te bereiden op het moederschap, vond ik dat ik er klaar voor was. Dat mijn levenssituatie, mijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid klaar was voor een kindje. Nu weet ik dat dat de juiste keuze is geweest, ik had het niet anders willen doen.
Over de prenatale onderzoeken..
Ik kreeg, net als elke andere zwangere vrouw, een combinatie test en een 20 weken screening aangeboden. Een combinatie test hebben we bewust bij beide zwangerschappen niet laten doen, omdat wij niet voor een keuze wilden komen te staan.
Vrouwen die in de 18e zwangerschapsweek 36 jaar of ouder zijn, krijgen in Nederland nog een vlokkentest of vruchtwateronderzoek aangeboden om chromosoomafwijkingen te kunnen constateren. Maar er kan nog zoveel meer 'mis' zijn/gaan wat niet te onderzoeken/voorkomen is..