De linkse oppositie.... de paria, de opstellers, de juristen, de mensen die niet beter weten...quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:12 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is een verdrag. Weliswaar een constitutioneel verdrag, maar 'gewoon' een verdrag. Ik ben er ook nog heilig van overtuigd dat het gedonder pas begon toen D' Estaing het wel een goed idee vond om de nieuwe update van het EU-verdrag (en als gezegd, daar hebben we er al een aantal van gehad, zonder al teveel problemen) tot EU-grondwet te bombarderen. Daar is men nu dan ook op teruggekomen, maar nu kom je niet zomaar van die referenda af. De (linkse) oppositie heeft namelijk weer iets...
Wat is de prioriteit dan? Dat 1 of andere semi-fascist uit Italië moet kunnen bepalen dat wij in dit land geen abortus meer mogen hebben? Mogen we dat zelf, als land, niet meer bepalen? Is het belangrijk dat andere landen meer macht krijgen over ons land?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist daarom moet je er geen referendum over houden. Omdat het te groot is , teveel omvattend en te belangrijk.
Nee, dat hoort thuis bij het volk, want heel het volk kan met de verdragen (en trouwens ook met wetten in het algemeen) te maken krijgen. Wil het volk er zelf over beslissen, dan hoort dat zo te kunnen. Het parlement moet zich dan maar bezighouden met de dingen die de bevolking minder belangrijk vindt.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Jij snapt het. Of dit moet worden opgevat als een klacht en in dat geval snap je er he-le-maal niets van.
Persoonlijk snap ik niets van de burger die zich het referendum meent te moeten opeisen en ik maak me kwaad op de parlementariers die het referendum menen te moeten organiseren. Het is zo fundamenteel verkeerd. De ratificatie van verdragen hoort thuis in het parlement. Het is dan ook het parlement dat de overeengekomen tekst leest, controleert en bestudeerd of het verdrag voor ratificatie in aanmerking komt. Dat is dus uitdrukkelijk NIET het volk.
Dat is een omschrijving van de huidige situatie en geen argument om deze in stand te houden.quote:Het volk heeft nu juist het parlement gekozen zodat zij, namens het volk, die besluiten nemen.
Daarom ben ik in dit specifieke geval ook tegen een referendum, omdat hier geen sprake is van een teruggevraagd mandaat, maar van een teruggegeven mandaat.quote:Het is toch van de zotte dat kamerleden hun mandaat teruggeven aan het volk zodra er zich een besluit aankondigt dat nog wel ns lastig zou kunnen zitten?
Gegeven onze huidige grondwet inderdaad wel, ja. Maar indien er door de bevolking een referendum kan worden afgedwongen natuurlijk niet meer.quote:Dat mandaat dat ik bij de laatste verkiezingen gegeven heb, is toch onvoorwaardelijk?
Stemplicht hebben we niet meer hoor, ook niet bij raadplegende referenda.quote:Ik heb toch geen tweede kamer gekozen om vervolgens ALSNOG zelf naar de stembus te moeten hobbelen om hoogstpersoonlijk bij te dragen aan de besluitvorming? Daar is een tweede kamer niet voor in een REPRESENTATIEVE PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE.
Het parlement legt dan ook verantwoording af aan het volk, omdat het namens dat volk besluiten neemt. De zelfstandige groenteboer legt ook geen verantwoording af aan de buurman, terwijl zijn werknemers zich wel bij de groenteboer moeten verantwoorden.quote:Bovendien krijgen we met volksreferenda te maken met het hoogst onwenselijke fenomeen dat verantwoordelijkheid ontbreekt. Als het parlement de volkswil volgt die middels een referendum tot uiting is gekomen, dan is niemand verantwoordelijk indien het besluit ongunstig blijkt uit te pakken.
Het parlement gaat er sowieso niet meer over nadat het volk NEE heeft gezegd, behalve dan momenteel hier in Nederland waar de referenda blijkbaar door het parlement worden georganiseerd om onder het volk de stemming te peilen.quote:Het parlement, dat het besluit feitelijk genomen heeft, zal zich achter de uitslag van het referendum verschuilen en het parlement zal niet snel tot een besluit komen dat lijnrecht in strijd is met de uitslag van dat referendum (referendum: NEE, parlement: JA).
In dat geval stel ik voor dat je verder maar gewoon pleit voor een afrekendemocratie, waarin politici eerst zonder programma worden gekozen en naderhand door het volk puur op de resultaten worden afgerekend. Want zodra politici tijdens verkiezingen bekend gaan maken wat ze gaan zullen gaan doen nadat ze zijn gekozen, wordt de beslissing met het grootste gevolg al bij het volk neergelegd, tenzij politici natuurlijk A zeggen en B doen.quote:Een parlementaire democratie moet zo ingericht zijn dat besluiten en dan juist die besluiten die ingrijpende gevolgen kunnen hebben (en dat is dit niet) door beroepspolitici worden genomen en dus niet door de gemiddelde burger.
Zeg eens, hoe zorgt deelnemen aan de verkiezingen ervoor dat voorkomen wordt dat de gemiddelde boerenlul een besluit moet nemen?quote:Ik heb juist deelgenomen aan de verkiezingen om te VOORKOMEN dat de besluiten die mij raken of ook maar kunnen raken, worden genomen door de gemiddelde boerenlul waarvan ik zeker weet dat hij geen enkel benul heeft van de positie en werking van de EU gewoon omdat dat ook ingewikkelde kost is.
Hee, we zijn het eens.quote:Het is in ieder geval geen onderwerp dat moet worden benaderd op grond van zoiets primitiefs als anti-EU gevoelens die praktisch nooit steunen op (relevante) feiten.
Hier weet ik zelf niet van wat ik ervan moet vinden. Enerzijds heb je gelijk: waarom dit verdrag voorleggen aan het volk als het eerder nooit nodig was.quote:En tenslotte is het gewoon een wijzigingsverdrag waarvan we er al zoveel hebben gehad. Het EU-verdrag heeft wel vaker een update gehad en daar heeft nooit -behoudens een paar opgeschoten hippies, maar dat schijnt erbij te horen- een haan naar gekraaid.
Eensquote:Parlementairer, ga @#%$#$%@ aan je werk. Bestudeer de tekst van het verdrag en bepaal of het voor ratificatie in aanmerking komt.
quote:En ga niet schaapachtig naar mij, de burger, lopen wijzen. Ik ben er niet voor opgeleid om verdragen op hun merites te beoordelen en ik word er verdorie ook niet voor betaald.
Het Duitse voorstel is wel redelijk, in ieder geval stukken beter dan de huidige situatie (het Nice-verdrag), waarbij zij evenveel invloed hebben als bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Italië, terwijl die landen significant minder inwoners hebben. Wel lijkt me van die drie voorstellen het Poolse nog beter. Aan de andere kant zet ik ook mijn vraagtekens bij het grafiekje. Hoe kan bijvoorbeeld 0,1% invloed voor Malta verwezenlijkt worden? Ze zijn toch met minimaal 6 parlemetariërs in het Europees parlement vertegenwoordigd, dat is erg maf. Heb je ook een bron van dat het Poolse voorstel weggehoond werd en dat dit het nu daadwerkelijk wordtquote:Op zaterdag 22 september 2007 12:28 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
check die grafiek maar eens die ik gepost hebt, waarom ben jij het er eigenlijk mee eens dat we maar braaf invloed inleveren, zowel kwa stemverhouding alswel het VETO.
quote:Ben jij bereidt te vechten in een Europees Leger, Voor (d)EUschland?
De grap is dat die Italiaanse semi-fascist dat ook niet kan bepalen met de huidige en ook niet met de toekomstige EU-wetgeving.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De linkse oppositie.... de paria, de opstellers, de juristen, de mensen die niet beter weten...
[..]
Wat is de prioriteit dan? Dat 1 of andere semi-fascist uit Italië moet kunnen bepalen dat wij in dit land geen abortus meer mogen hebben? Mogen we dat zelf, als land, niet meer bepalen? Is het belangrijk dat andere landen meer macht krijgen over ons land?
Nee, een wet botweg weigeren te ondertekenen, dat is een voorbeeld van correct gebruik van bevoegdheden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Argento het volgende:
En dit zijn dan je volksvertegenwoordigers:
[..]
Dat is toch ronduit schandalig? Een verdrag niet ratificeren, niet omdat het INHOUDELIJK niet voor raticifactie in aanmerking zou komen maar omdat je wraak wil nemen omdat je op een ander punt je zin niet hebt gekregen. Dat is misbruik van macht en bevoegdheid. Ns kijken of Pechtold op deze onaanvaardbare uitspraak gaat worden aangepakt.
Sinds wanneer heeft een markt een verdrag nodig om te functioneren?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:45 schreef Falco het volgende:
de energiemarkt
Het gaat niet om het parlement (Doema), maar om de stemverhouding in de Raad van Ministers(Opperste Sovjet) .quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:45 schreef Falco het volgende:
[..]
. Hoe kan bijvoorbeeld 0,1% invloed voor Malta verwezenlijkt worden? Ze zijn toch met minimaal 6 parlemetariërs in het Europees parlement vertegenwoordigd, dat is erg maf. Heb je ook een bron van dat het Poolse voorstel weggehoond werd en dat dit het nu daadwerkelijk wordt
Oh? Dus hij kraamde maar wat onzin uit?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
[..]
De grap is dat die Italiaanse semi-fascist dat ook niet kan bepalen met de huidige en ook niet met de toekomstige EU-wetgeving.
Het zou toch helpen als er in plaats van 20-30 programma's (Van de partijen), Zo'n duizend zouden zijn (van de kandidaten) Met het huidige systeem kun je op 4 a 5 punten een partij kiezen (25=32) en voor de rest krijg je het erbij (wat overigens niet uitsluit dat je het op meer dan die vijf punten eens bent met de partij)quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een raar 'argument'. Het was wel degelijk een punt. In alle partijprogramma's stond er gewoon de opvatting over. Het is aan jezelf om te bepalen welke aspecten een punt spelen bij je stem. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb wel op een partij gestemd die nu voor een referendum is, omdat ik de andere zaken belangrijker vind. Maar ik wist dat wel degelijk.
Het is aan jezelf om te bepalen welke zaken van belang zijn bij je stem.
Nee, zeker niet. De vraag of een verdrag geratificeerd moet worden gaat niet verder dan een beoordeling van de inhoud van het verdrag. Als parlementarier weiger je ratificatie omdat naar jouw oordeel de inhoud geen raticifatie waardig is, niet om je kabinet een hak te zetten. Pechtold heeft het in zijn opmerking ook niet over de inhoud van het verdrag (want ik begrijp dat hij naar die maatstaven zondermeer ratificeert) maar over zijn wraak tegen het blokkeren van het referendum. Dat is een oneigelijk motief en als dat tot gevolg heeft dat een verdrag niet geratificeerd wordt terwijl het naar de eigenlijke maatstaf wel geratificeerd had moeten worden, dan is dat misbruik of in ieder geval oneigenlijk gebruik van bevoegdheden en met de gevolgen dat het verdrag op onjuiste gronden niet wordt geratificeerd is dat nog wel wat ophef waard.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:48 schreef Petera het volgende:
[..]
Nee, een wet botweg weigeren te ondertekenen, dat is een voorbeeld van correct gebruik van bevoegdheden.
Dan vergeet je dat het kabinet wel op eigenlijke gronden ondertekening onthoudt. De wet ziet op een referendum en het kabinet wil dat referendum niet. Het kabinet is niet verplicht ieder initiatiefwetsvoorstel te ondertekenen en als zij aan de hand van de inhoud van het wetsvoorstel meent niet te moeten ondertekenen, dan is dat haar goed recht. Daar kun je het mee eens zijn of mee oneens zijn, er is geenszins sprake van een oneigelijk argument.quote:Als ministers hun macht, dat een wet niet ingaat voordat deze door hen ondertekend is, naar eigen goeddunken kunnen gebruiken om wetten tegen te houden, dan lijkt het mij dat een kamerlid ook zijn bevoegdheid dat een verdrag niet ingaat voordat het door de Tweede Kamer is goedgekeurd naar eigen goeddunken kan gebruiken om een verdrag tegen te houden. Laat de D'66-kiezers maar beoordelen of ze akkoord zijn met het argument.
Dit gaat niet over representatie. Dit gaat over een Kamerlid dat dreigt zijn bevoegdheid onzuiver uit te oefenen en daarmee te misbruiken. Het doet er niet toe of hij daarmee iemand representeert. Hij kan het verdrag alleen zuiver afwijzen indien hij, met de argumenten van zijn achterban in zijn achterhoofd, tot de conclusie moet komen dat de inhoud van het verdrag niet in het belang van diezelfde achterban is.quote:Tenslotte hebben we vooralsnog een REPRESENTATIEVE PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE dus de D'66 stemmers mogen over een paar jaar gaan uitmaken of Pechtold ze adequaat heeft gerepresentateerd![]()
Voor mij ook, maar er is nu geen reden om aan te nemen dat Italianen zich met de binnenlandse wetgeving van een ander land kan bemoeien. Dit soort dingen zijn gelukkig ook gewaarborgd. Op lange termijn (over zo'n 80 jaar) is het wel mogelijk dat de binnenlandse wetgeving veel meer onderling gelijkgeschaald is, maar dan nog zou ik geen zorgen maken over de typische Nederlandse wetten (zoals euthanasie, homohuwelijk enzovoorts). De trend is namelijk dat andere landen (weliswaar met veel horten en storten) ons voorbeeld volgen en die puike wetten overnemen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:55 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het is goed dat dat inderdaad niet kan, en in de nabije toekomst ook nog niet, maar als een Italiaanse top-ambtenaar de wens uitspreekt dingen in Nederland te verbieden, dan is het wat mij betreft over en uit. Wensen in de politiek hebben namelijk de neiging daadwerkelijk uit te komen. Zoals deze grondwet dit verdrag, of bijvoorbeeld rekeningrijden, daar was jaren geleden ook zoveel kritiek op, nu komt het er.
De enigen die hem ter verantwoording kunnen roepen zijn zijn kiezers; over een paar jaar. Zo is het geregeld. Anders moeten we bij wet een recall-referendum regelen, zodat Pechtold daadwerkelijk ter verantwoording geroepen kan worden. Vooralsnog moeten we aannemen dat hij spreekt namens een achterban die met Balkenende nog een appeltje wil schillenquote:Op zaterdag 22 september 2007 13:20 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. De vraag of een verdrag geratificeerd moet worden gaat niet verder dan een beoordeling van de inhoud van het verdrag. Als parlementarier weiger je ratificatie omdat naar jouw oordeel de inhoud geen raticifatie waardig is, niet om je kabinet een hak te zetten. Pechtold heeft het in zijn opmerking ook niet over de inhoud van het verdrag (want ik begrijp dat hij naar die maatstaven zondermeer ratificeert) maar over zijn wraak tegen het blokkeren van het referendum. Dat is een oneigelijk motief en als dat tot gevolg heeft dat een verdrag niet geratificeerd wordt terwijl het naar de eigenlijke maatstaf wel geratificeerd had moeten worden, dan is dat misbruik of in ieder geval oneigenlijk gebruik van bevoegdheden en met de gevolgen dat het verdrag op onjuiste gronden niet wordt geratificeerd is dat nog wel wat ophef waard.
[..]
Dan vergeet je dat het kabinet wel op eigenlijke gronden ondertekening onthoudt. De wet ziet op een referendum en het kabinet wil dat referendum niet. Het kabinet is niet verplicht ieder initiatiefwetsvoorstel te ondertekenen en als zij aan de hand van de inhoud van het wetsvoorstel meent niet te moeten ondertekenen, dan is dat haar goed recht. Daar kun je het mee eens zijn of mee oneens zijn, er is geenszins sprake van een oneigelijk argument.
En dat kan ik van Pechtold dus niet zeggen. Ik schrik van zon uitspraak. Ik schrik van het onverholen dreigement op oneigenlijke gronden niet te ratificeren enkel en alleen om een persoonlijke politieke overwinning (als het die benaming al verdient) tegen het kabinet te behalen. Ik vind dit, als het gaat om de kwaliteit van ons politiek bestel en de uitoefening van de daarbij behorende bevoegdheden, oneindig veel kwalijker dan het gebruiken van het woord 'knettergek'. Toch zal de voorpagina van de Telegraaf er met geen woord over reppen dat Pechtold dreigt de EU-verdrag op oneigenlijke gronden te dwarsbomen omdat Jan Peter hem zijn referendumpje niet gunt.
[..]
Dit gaat niet over representatie. Dit gaat over een Kamerlid dat dreigt zijn bevoegdheid onzuiver uit te oefenen en daarmee te misbruiken. Het doet er niet toe of hij daarmee iemand representeert. Hij kan het verdrag alleen zuiver afwijzen indien hij, met de argumenten van zijn achterban in zijn achterhoofd, tot de conclusie moet komen dat de inhoud van het verdrag niet in het belang van diezelfde achterban is.
Ik neem aan dat het verschil je duidelijk is, want het is schrikbarend als Pechtold met deze uitspraak wegkomt zonder er zich voor te verantwoorden, terwijl Wilders de laatste dagen niet van het TVscherm is afgeslagen omdat zijn woordkeus wat lomp is.
dat is duidelijke taal, tevens shockingquote:Op zaterdag 22 september 2007 14:51 schreef tntkiller het volgende:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-8308929201581196747
Ik heb het niet over formele verantwoording. Ik heb het over zijn collega's en de media. Zoals nu gevallen wordt over het taalgebruik van Wilders (zonder dat iemand Wilders over formeel verantwoordelijk voor kan houden, of verdergaande sancties tegen hem kan instellen), zo zal wat mij betreft zeker moeten worden gereageerd op de suggestie dat de Kamer haar bevoegdheden zou misbruiken om wraak te nemen op het kabinet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:15 schreef Petera het volgende:
[..]
De enigen die hem ter verantwoording kunnen roepen zijn zijn kiezers; over een paar jaar. Zo is het geregeld. Anders moeten we bij wet een recall-referendum regelen, zodat Pechtold daadwerkelijk ter verantwoording geroepen kan worden. Vooralsnog moeten we aannemen dat hij spreekt namens een achterban die met Balkenende nog een appeltje wil schillen
Regering en parlement zijn gezamenlijk de hoogste wetgever in dit land. De regering heeft nog een zelfstandige regelgevende bevoegdheid (bij algemene maatregel van bestuur) maar het parlement heeft die niet. Dat heeft het recht een wetsvoorstel te doen (recht van initiatief) maar dat wordt pas wet nadat de regering haar goedkeuring heeft gegeven. Die goedkeuring is gebruikelijk maar zeker niet verplicht. In dit geval heeft de regering al aangegeven die goedkeuring niet te verlenen en daarmee wordt het voorstel eenvoudigweg niet aangenomen.quote:Overigens wil het feit dat een minister zijn handtekening moet zetten, natuurlijk nog niet zeggen dat het tot zijn bevoegdheden behoort om een wet tegen te houden. Dan had er wel in de grondwet gestaan dat verantwoordelijke ministers er nog een veto over mogen uitspreken. Wel zo overzichtelijk, dan zou de wet gewoon verworpen zijn en weet iedereen weer waar we aan toe zijn.
Dat is nieuw staatsrechtelijk inzicht of gewoon falikant onjuist.quote:De minister wordt niet geacht de afweging te maken om al dan niet te tekenen en derhalve zijn alle argumenten oneigen, uitgezonderd dan een eventuele practische onuitvoerbaarheid van het ondertekenen (bijvoorbeeld dat de pen net leeg is) of omstandigheden die nog niet bekend waren toen de wet door de kamers werd beoordeeld
Niet 'in zekere zin' zijn argumentatie ís onzuiver. Voorts worden er natuurlijk wel degelijk eigen gesteld aan de argumentatie, zoals ieder besluit op een deugdelijke motivering kan steunen. Een besluit dat met een ander doel is genomen (het kabinet een hak zetten) dan waarvoor het is gegeven (het voor ratificatie beoordelen van een verdragstekst) is in bestuurlijk Nederland onrechtmatig genomen. De positie van een Kamerlid zal dusdanig zijn dat de bestuursrecht hem niet op de vingers kan tikken, maar dat wil nog niet zeggen dat het Kamerlid dat zijn bevoegdheid misbruikt om een ander doel te bereiken daar niet op aangesproken zou mogen worden. Of er formele consequenties aan verbonden kunnen worden is natuurlijk niet zo relevant.quote:Verder kun je in zekere zin wel stellen dat de argumenten van Pechtold onzuiver zijn, maar in principe worden er wat argumentatie betreft ook geen eisen gesteld aan kamerleden.
Pardon? In een representatieve democratie zit het Kamerlid er met mandaat van de kiezer. Formeel zit hij er voor elke Nederlander, materieel zit hij er voor de Nederlander die op zijn partij gestemd heeft. Dat betekent dat ieder besluit dat voor hem ligt, moet worden beoordeeld aan de hand van de belangen van de kiezer. Het zijn die belangen (en bijvoorbeeld niet de privébelangen van het betrokken Kamerlid) die maatgevend zijn voor het oordeel of het verdrag geratificeerd moet worden of niet.quote:Ook worden kamerleden niet geacht om bij het beoordelen van een verdrag de belangen van hun achterban mee te wegen, al zijn ze uiteraard vrij om dat desondanks wel te doen.
Ook al acht je het in je belang dat een referendum wordt uitgeschreven, dan nog doe je er goed aan stelling te nemen tegen een Kamerlid dat onverholen dreigt met het niet ratificeren van een verdrag enkel en alleen om het Kabinet een hak te zetten, niet omdat het verdrag zelf geen ratificatie waardig is. In dat geval heb je alleen verliezers: de oppositie heeft haar referendum niet, de coalitie en de regeringspartijen hebben hun verdrag niet. Een verdrag dat op zichzelf wellicht zelfs de goedkeuring van de oppositie heeft en dan hebben ze maar te ratificeren, referendum of niet. De ratificatiebevoegdheid is geen breekijzer om andere besluiten te forceren, het is een vereiste voor de inwerkingtreding van een verdrag. Niets meer, maar zeker ook niet minder. En wat dat betreft vliegt Pechtold hier gierend uit de bocht en kunnen we slechts hopen dat dit citaat een dikke vette staart krijgt.quote:Als Pechtold een achterban heeft die dat wel van hem verwacht, moeten ze hem daar maar op afrekenen bij de volgende verkiezingen. Mijn stem zou hij in ieder geval niet kwijtraken.
dan moet je deze ook eens kijkenquote:Op zaterdag 22 september 2007 16:28 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
dat is duidelijke taal, tevens shocking
http://dezwijger.blogspot(...)dan-is-het-geen.htmlquote:Wat er echt mis is met de EU, en wat er werkelijk had moeten gebeuren, is te lezen in een monumentaal artikel van Roman Herzog, ex-president van Duitsland en voormalig constitutioneel opperrechter. Lees daarover hier, het hele artikel in het Engels hier.
Bijna al onze wetgeving komt al uit Brussel, en hoe die wetgeving tot stand komt is fundamenteel ondemocratisch. Het nieuwe verdrag is de definitieve nekslag voor zowel onze nationale soevereiniteit als onze parlementaire democratie. Het is de grondwet voor de techno-bureaucratische Europese dictatuur. Zo simpel is het.
en dan de rest van de EU:quote:Op donderdag 13 september 2007 18:56 schreef Toad het volgende:
RvS: EU-referendum niet per se nodig
De Raad van State geeft geen redenen om een referendum te houden over het nieuwe Europese verdrag. Volgens de Raad zitten er geen grondwettelijke aspecten in het verdrag. Het kabinet neemt het advies mee bij zijn standpuntbepaling.
Het kabinet praat er morgen over. In de Kamer leek een kleine meerderheid voor een referendum. Ook de PvdA stond er positief tegenover, maar zei wel dat het advies van de Raad van State zou worden meegewogen. Het CDA is faliekant tegen.
Bij de afgewezen Europese grondwet zag de Raad wel grondwettelijke aspecten. Dat was een belangrijke reden om er een volksraadpleging over te houden.
quote:In terms of content, the proposals remain largely unchanged, they are simply
presented in a different way… This text is, in fact, a rerun of a great part of the
substance of the Constitutional Treaty.”
– Valery Giscard d'Estaing, Author of the European Constitution
quote:“A great part of the content of the European Constitution is captured in the new
treaties… We have not let a single substantial point of the constitutional treaty go… It
is, without a doubt, much more than a treaty. This is a project of foundational
character, a treaty for a new Europe.”
– Jose Zapatero, Spanish Prime Minister
quote:“The substance of the constitution is preserved. That is a fact.”
– Angela Merkel, German Chancellor
quote:“It’s essentially the same proposal as the old Constitution.”
– Margot Wallstrom, European Commissioner
quote:“The good thing is...that all the symbolic elements are gone, and that which really
matters – the core – is left.”
– Anders Fogh Rasmussen, Danish Prime Minister
quote:They haven't changed the substance - 90 per cent of it is still there.”
– Bertie Ahern, Irish PM
quote:It “takes up the most important elements of the constitutional treaty project.”
– Guy Verhofstadt, Belgian Prime Minister
quote:It “is not essentially different from the constitutional treaty… All the key institutional
solutions remain… Some symbolic elements will be cleared up and some formulations
toned down.”
– Janez Jansa, Slovenian Prime Minister
quote:“Only cosmetic changes have been made and the basic document remains the same.”
– Vaclav Klaus, Czech President
Zou heeeeel EUropa het verkeerd zien of heeft de RvS wellicht toch een verborgen agenda gehad?quote:“The good thing about not calling it a Constitution is that no one can ask for a
referendum on it.”
– Giuliano Amato, Former Italian Prime Minister
quote:"It's the original job as proposed but they just put on this long title - High
Representative for Foreign Affairs and Security Policy and also vice President of the
Commission. It's the same job… it's still going to be the same position."
– Bertie Ahern, Irish Prime Minister
quote:“As long as we have more or less a European Prime Minister and a European Foreign
Minister, then we can give them any title.”
– Romano Prodi, Italian Prime Minister
quote:“The title of EU Foreign Minister may have been lost but the powers remained.”
– Dora Bakoyannis, Greek Foreign Minister
quote:It creates a “de facto Foreign Minister.”
– Ursula Plassnik, Austrian Foreign Minister
quote:“We were prepared to find a title other than ‘foreign minister’, but we are not
prepared to change the substance of his role.”
– Spanish Europe Minister Alberto Navarro
quote:"What does it matter what we call him?"
– Nicolas Sarkozy, French President
quote:“It remains the case that we managed to get a European Foreign Minister - even if we
now once again call him High Representative for External Affairs and Security - who
nevertheless retains all the competencies which were given to him in the Constitutional
treaty.”
– Jean-Claude Juncker, Prime Minister of Luxembourg
quote:“With the new posts of the President of the Council and the High Representative for
Foreign Affairs and Security, Europe will see its effectiveness, visibility and
representativeness strengthened, increasingly as an authentic European government.”
– Spanish Prime Minister Jose Zapatero
Die wordt wet nadet de regering geeft getekend. Ik hoop niet dat je daaruit afleidt dat ze er ook goedkeuring aan moeten verlenen. Waar leid je dat uit af?quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:20 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik heb het niet over formele verantwoording. Ik heb het over zijn collega's en de media. Zoals nu gevallen wordt over het taalgebruik van Wilders (zonder dat iemand Wilders over formeel verantwoordelijk voor kan houden, of verdergaande sancties tegen hem kan instellen), zo zal wat mij betreft zeker moeten worden gereageerd op de suggestie dat de Kamer haar bevoegdheden zou misbruiken om wraak te nemen op het kabinet.
[..]
Regering en parlement zijn gezamenlijk de hoogste wetgever in dit land. De regering heeft nog een zelfstandige regelgevende bevoegdheid (bij algemene maatregel van bestuur) maar het parlement heeft die niet. Dat heeft het recht een wetsvoorstel te doen (recht van initiatief) maar dat wordt pas wet nadat de regering haar goedkeuring heeft gegeven.
Nee, daarentegen blijft het voorstel net zo lang op de plank stof liggen verzamelen totdat het wél is aangenomen. Het kan worden ingetrokken noch gewijzigd. Het kan alleen nog maar worden getekend. Tenzij er ergens expliciet vermeld wordt dat de minister de niet hoeft te tekenen, kan ik niet anders dan concluderen dat het in principe niet de bedoeling is dat de minister weigert te tekenen..quote:Die goedkeuring is gebruikelijk maar zeker niet verplicht. In dit geval heeft de regering al aangegeven die goedkeuring niet te verlenen en daarmee wordt het voorstel eenvoudigweg niet aangenomen.
Van die twee zal het eerder onjuist zijn dan nieuw, maar geef dan tenminste iets waaruit mijn ongelijk blijkt.quote:[..]
Dat is nieuw staatsrechtelijk inzicht of gewoon falikant onjuist.
Mij is niet direct bekend dat er zulke eisen aan kamerleden worden gesteld; ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen, behalve dan dat de kiezers het van hun vertegenwoordigers zouden eisen. Het lijkt me waarschijnlijker dat van de Tweede Kamer ofzo geëist wordt dat besluiten deugdelijk gemotiveerd moeten kunnen worden. Maar dat betekent nog niet één op één dat van de kamerleden hetzelfde wordt gevraagd.quote:[..]
Niet 'in zekere zin' zijn argumentatie ís onzuiver. Voorts worden er natuurlijk wel degelijk eigen gesteld aan de argumentatie, zoals ieder besluit op een deugdelijke motivering kan steunen.
Ik val in herhaling, maar waar blijkt uit dat zo'n besluit onrechtmatig is? Of beter nog: wie of wat bepaalt of iets een toelaatbaar doel is of een toelaatbare overweging. Want men kan in dit geval moeilijk gaan beweren dat de twee besluiten (wel of niet ratificeren en wel of niet een referendum) niets met elkaar te maken hebben. Ik zou als kamerlid ook niet graag voor een verdrag stemmen als de ministers die ermee aankomen mij belangrijke informatie hebben geweigerd.quote:Een besluit dat met een ander doel is genomen (het kabinet een hak zetten) dan waarvoor het is gegeven (het voor ratificatie beoordelen van een verdragstekst) is in bestuurlijk Nederland onrechtmatig genomen.
Stuur 'm een mailtje ofzo. Spreek hem hierop aan.quote:De positie van een Kamerlid zal dusdanig zijn dat de bestuursrecht hem niet op de vingers kan tikken, maar dat wil nog niet zeggen dat het Kamerlid dat zijn bevoegdheid misbruikt om een ander doel te bereiken daar niet op aangesproken zou mogen worden.
De belangen van de eigen kiezers meewegen ligt sowieso niet voor de hand, gegeven het stemgeheim. De grootste kans om die kiezers te vertegenwoordigen, heeft hij nog als hij vasthoudt aan wat hij voor de verkiezingen vond. Pechtold heeft er nooit een geheim van gemaakt het nieuwe verdrag ook weer aan de kiezers voor te willen leggen.quote:Of er formele consequenties aan verbonden kunnen worden is natuurlijk niet zo relevant.
[..]
Pardon? In een representatieve democratie zit het Kamerlid er met mandaat van de kiezer. Formeel zit hij er voor elke Nederlander, materieel zit hij er voor de Nederlander die op zijn partij gestemd heeft. Dat betekent dat ieder besluit dat voor hem ligt, moet worden beoordeeld aan de hand van de belangen van de kiezer. Het zijn die belangen (en bijvoorbeeld niet de privébelangen van het betrokken Kamerlid) die maatgevend zijn voor het oordeel of het verdrag geratificeerd moet worden of niet.
Welke belangen mogen Kamerleden volgens jou meewegen als het niet de belangen van hun achterban zijn en ook niet hun eigen privébelangen?
Sterker nog: ik ben tegen dit referendum. Ik vind het alleen wel onwenselijk als de ministers zelf gaan zitten beoordelen of een wet wel door moet gaan. Second opionions daar hebben we al een Eerste Kamer voor. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er veel andere situaties zouden zijn dat ik Pechtold gesteund zou hebben bij het het niet door laten gaan van iets waar hij welbeschouwd voor is om op een ander punt zijn zin te krijgen. Van de andere kant bekeken gebeurt er, zo geformuleerd, niets anders bij coalitiebesprekingen.quote:[..]
Ook al acht je het in je belang dat een referendum wordt uitgeschreven, dan nog doe je er goed aan stelling te nemen tegen een Kamerlid dat onverholen dreigt met het niet ratificeren van een verdrag enkel en alleen om het Kabinet een hak te zetten, niet omdat het verdrag zelf geen ratificatie waardig is.
Daarvoor zal de oppositie moeten afwegen wat ze belangrijker vindt: dat het verdrag er komt of dat het referendum er komt en de minister door de knieën gaat.quote:In dat geval heb je alleen verliezers: de oppositie heeft haar referendum niet, de coalitie en de regeringspartijen hebben hun verdrag niet. Een verdrag dat op zichzelf wellicht zelfs de goedkeuring van de oppositie heeft en dan hebben ze maar te ratificeren, referendum of niet.
Ach kom nou toch, er wordt in het parlement zo vaak anders gestemd dan de eigenlijke voorkeur om op een ander punt zelf de zin te krijgen. Dat verdient sowieso de schoonheidsprijs niet, maar als je daar iets op tegen hebt, moet je maar snel politieke partijen en coalitievorming willen afschaffenquote:De ratificatiebevoegdheid is geen breekijzer om andere besluiten te forceren, het is een vereiste voor de inwerkingtreding van een verdrag. Niets meer, maar zeker ook niet minder.
quote:En wat dat betreft vliegt Pechtold hier gierend uit de bocht en kunnen we slechts hopen dat dit citaat een dikke vette staart krijgt.
Als we nu per referendum voor zouden stemmen, gaan al die Belgenmoppen voortaan over die domme Nederlanders die blijkbaar eerder om niets tegen hadden gestemdquote:Op zondag 23 september 2007 11:41 schreef Napalm het volgende:
[..]
en dan de rest van de EU:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Zou heeeeel EUropa het verkeerd zien of heeft de RvS wellicht toch een verborgen agenda gehad?![]()
je kan niet anders concluderen dat of heel europa het fout heeft of de RvS. Laten we er dan maar van uit gaan dat de RvS wellicht niet geheel de waarheid verteld? De vraag blijft dan zijn ze zo onbekwaam dat ze het niet snappen of hebben ze een verborgen agenda? In beide gevallen moeten ze vandaag ontslagen worden..
bron
en over de minister die er niet zou zijn?
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Bronquote:Kabinet zal referendum hoe dan ook boycotten'
zaterdag 22 september 2007 12:35
Een initiatief van de Tweede Kamer om toch een referendum over het Europese Verdrag te houden, zal door het kabinet worden geblokkeerd.
Dat melden Haagse bronnen aan de Volkskrant. Het kabinet zou gisteren tijdens de ministerraad tot de boycot hebben besloten.
Onnodig
Gisteren maakten premier Jan Peter Balkenende (CDA) en staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken, PvdA) bekend dat het kabinet een referendum over het nieuwe Europese Verdrag onnodig vindt.
De SP in de Tweede Kamer wil daarom binnen enkele weken met een initatiefwetsvoorstel te komen om de volksraadpleging alsnog mogelijk te maken.
PVV, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren steunen het voorstel. De PvdA, die een sleutelrol speelt, beslist dinsdag. Fractievoorzitter Jacques Tichelaar zei in juni voor een referendum te zijn.
Handtekening
Er is een kans dat het voorstel door Tweede en Eerste Kamer wordt aangenomen. De regering moet er dan nog een handtekening onder zetten. Maar het kabinet zou gisteren dus hebben afgesproken dit niet te doen. Een door het parlement gewenst referendum kan er dan niet komen.
In de Volkskrant reageren oppositiepartijen SP, GroenLinks en D66 woedend. SP-Kamerlid Harry van Bommel spreekt van een ‘ultieme belediging van de Kamer’ en GroenLinksfractievoorzitter Femke Halsema noemt het kabinet ‘arrogant’. Volgens D66-leider Alexander Pechtold ‘dwarsboomt’ het kabinet het parlement.
Staatssecretaris Timmermans wilde de afspraak over de boycot vandaag in het TROS-programma Kamerbreed bevestigen noch ontkennen.
als ik dit lees dan ziet bolkie het zelf ook somber in met europa...quote:volgens bolkie wordt de vvd de grote verliezer wanneer zij instemmen met het niet houden van een referendum. vvd zou dan de klappen op vangen (minder zetels en wellicht zelfs de ondergang van de partij) die eigenlijk toegeschreven moeten worden aan het cda.
wanneer het vvd wel instemt met een referendum dan komen de klappen bij het cda terecht. dan wordt duidelijk dat dit document optisch bewerkt is en zal balkenende met de billen bloot moeten. dit zou de ondergang van balkenende betekenen en het cda zou de klappen krijgen die ze verdienen.
voordeel van een referendum is dat je ook een "ja" kunt krijgen. als je geen referendum houdt zal de nederlandse burger zicht steeds meer af gaan zetten tegen europa met als gevolg dat nederland er over een aantal jaren alsnog uitstapt.
Onnodig uit de mond van Balkenende. Dat is niet een onnodig die iedereen hanteert, dat is een onnodig als in 'het zal nu niet en nooit niet gebeuren!' Zie bijvoorbeeld het onderzoek naar de aanloop van de Irak-oorlog. 'Onnodig', maar ondertussen verzet ie zich met hand en tand.quote:Op zondag 23 september 2007 14:25 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Bron
Ziehier de minachting van de democratie.![]()
"Onnodig" als dat gezegd wordt weet je dat er wat te verbergen is...quote:Op zondag 23 september 2007 18:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Onnodig uit de mond van Balkenende. Dat is niet een onnodig die iedereen hanteert, dat is een onnodig als in 'het zal nu niet en nooit niet gebeuren!' Zie bijvoorbeeld het onderzoek naar de aanloop van de Irak-oorlog. 'Onnodig', maar ondertussen verzet ie zich met hand en tand.
En dat heeft direct zijn gevolgen.quote:Op zondag 23 september 2007 20:00 schreef henkway het volgende:
Balkenende is zelf onnodig.
hij vertrapt de democratie met beide voeten
De burgers zijn poep voor hem
64% heeft geen vertrouwen meer in Balkenende. Ondergetekende inclusief. Gaat lekker zo meneer de Minster-President. Dit is meer dan haarscheurtjes of 'enigszins wantrouwend'. Het is nog niet begonnen of het is al over en uit.quote:64% is vertrouwen in Balkenende IV kwijt
Vertrouwen in kabinet neemt weer af
Het vertrouwen in het kabinet is na Prinsjesdag verder ingezakt.
Bijna twee derde
Prinsjesdag en de daarop volgende Algemene Beschouwingen hebben het kabinet Balkenende IV weinig goeds gebracht, blijkt uit een peiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws. Waar 27% van de Nederlanders begin dit jaar weinig vertrouwen had in het kabinet, is dat nu gestegen tot 64%.
Lager inkomen
Nederlanders zien door Prinsjesdag de toekomst een stuk somberder in. Na de presentatie van de kabinetsplannen verwacht 48% dat zijn inkomen de komende zes maanden lager uitvalt. Voor Prinsjesdag was dat maar 28%.
VVD zakt
De drie coalitiepartijen verliezen veel stemmen. Het CDA en de PvdA raken in een week tijd elk twee zetels kwijt en komen op 33 en 26. De ChristenUnie verliest er 1 en komt op 8 zetels. De SP, de PVV en D66 profiteren; de VVD niet. Die partij raakt zelfs zetels kwijt, waarschijnlijk door de kwestie Verdonk.
Dan staat of valt het laatste restje democratie dus bij de ruggegraat van de PvdA. Dat geeft mij niet veel vertrouwen om eerlijk te zijn...quote:Op zondag 23 september 2007 14:25 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Bron
Ziehier de minachting van de democratie.![]()
quote:Op maandag 24 september 2007 12:02 schreef Perrin het volgende:
[[url=http://images.thesun.co.uk/picture/0,,2007440772,00.jpg]afbeelding][/url]
Aargh, waarom zijn de Engelsen (of iig de Engelse Pers) volslagen debielen gewordenquote:Wake up Britain! Our proud nation faces the greatest threat as an independent sovereign state since the dark days of World War II.
We won that titanic struggle against the roaring guns of Nazi Germany.
But we risk losing an equally crucial battle without a shot fired or a voice raised.
Maar kiezers blijven Balkenende herkiezen.quote:Op zondag 23 september 2007 22:19 schreef Yildiz het volgende:
[..]
64% heeft geen vertrouwen meer in Balkenende. Ondergetekende inclusief. Gaat lekker zo meer de Minster-President. Dit is meer dan haarscheurtjes of 'enigszins wantrouwend'. Het is nog niet begonnen of het is al over en uit.
Nog maar 36% heeft dus enigszins vertrouwen in dit kabinet. Dat is toch godsgeklaagd...
Ik zeg het gewoon nog een keer: regering en kabinet zijn gezamenlijk wetgever. Als de een niet meewerkt, heeft de ander niets. En ik zie niet in waarom je zou willen betogen dat het Parlement de wetten maakt en dat de regering er de facto maar een beetje bijhangt omdat zij ieder initiatief van het Parlement zou 'moeten' steunen.quote:Op zondag 23 september 2007 12:22 schreef Petera het volgende:
[..]
Die wordt wet nadet de regering geeft getekend. Ik hoop niet dat je daaruit afleidt dat ze er ook goedkeuring aan moeten verlenen. Waar leid je dat uit af?
Euh...een wetsvoorstel kan uitstekend wordein ingetrokken. Het kan ook worden gewijzigd, maar dan zal het liggende voorstel uiteraard eerst moeten worden ingetrokken.quote:Nee, daarentegen blijft het voorstel net zo lang op de plank stof liggen verzamelen totdat het wél is aangenomen. Het kan worden ingetrokken noch gewijzigd.
Ieder besluit dat in bestuurlijk Nederland wordt genomen, wordt uiteraard geacht op zuivere wijze tot stand te komen. Ik snap werkelijk niet wat daar zo ingewikkeld aan is. Het zou toch vanzelfsprekend moeten zijn dat een Kamerlid zijn bevoegheid voor het doel waarvoor hij het gekregen heeft, aanwendt. In dit geval een verdrag ratificeren indien en zodra het daarvoor in aanmerking komt. Niet een verdrag niet ratificeren (terwijl het notabene wel voor ratifiicatie in aanmerking zou komen als men zich tot de inhoud beperkt) enkel en alleen om het kabinet dwars te zitten.quote:Mij is niet direct bekend dat er zulke eisen aan kamerleden worden gesteld; ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen, behalve dan dat de kiezers het van hun vertegenwoordigers zouden eisen. Het lijkt me waarschijnlijker dat van de Tweede Kamer ofzo geëist wordt dat besluiten deugdelijk gemotiveerd moeten kunnen worden. Maar dat betekent nog niet één op één dat van de kamerleden hetzelfde wordt gevraagd.
Ja, inderdaad. Je bent serieus vermoeiend.quote:Ik val in herhaling,
In 'gewoon' bestuurlijk Nederland bepaalt de rechter dat, maar als ik me niet vergis is de Tweede Kamer geen bestuursorgaan in de zin van de Awb, zodat besluiten van de Kamer alleen daardoor al buiten de reikwijdte van de rechter vallen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks gezegd mag worden als een Kamerlid zijn bevoegdheid misbruikt en ik snap nog steeds niet hoe je niet inziet dat het niet ratificeren van een vedrag om het kabinet dwars te zitten, terwijl het verdrag wel voor ratificatie in aanmerking komt gegeven de inhoud ervan, een onzuiver gebruik van de bevoegheid oplevert. Als Pechtold vindt dat het verdrag gemeten naar haar inhoud niet voor ratificatie in aanmerking komt, dan moet hij dát zeggen.quote:maar waar blijkt uit dat zo'n besluit onrechtmatig is? Of beter nog: wie of wat bepaalt of iets een toelaatbaar doel is of een toelaatbare overweging. Want men kan in dit geval moeilijk gaan beweren dat de twee besluiten (wel of niet ratificeren en wel of niet een referendum) niets met elkaar te maken hebben. Ik zou als kamerlid ook niet graag voor een verdrag stemmen als de ministers die ermee aankomen mij belangrijke informatie hebben geweigerd.
Dat is een goed idee. Dat ga ik ook doen.quote:Stuur 'm een mailtje ofzo. Spreek hem hierop aan.
Zo, daar sta je dan met je representatieve parlementaire democratie. Je wordt vertegenwoordigd door 150 Kamerleden, maar als er ns een besluit moet worden genomen, dan ligt het niet voor de hand dat de belangen van de kiezers worden meegewogen. Dus ons hele partijenstelsel kan op de schop omdat het niet voor de hand ligt dat een CDA-Kamerlid de belangen van de CDA-kiezer meeweegt. Interessante stelling als het geen onzin zou zijn.quote:De belangen van de eigen kiezers meewegen ligt sowieso niet voor de hand, gegeven het stemgeheim.
En dat is zijn goed recht, maar het is niet zijn goed recht om het kabinet een hak te zetten door een bevoegdheid te misbruiken indien hij op het gebied van het referendum zijn zin niet krijgt.quote:De grootste kans om die kiezers te vertegenwoordigen, heeft hij nog als hij vasthoudt aan wat hij voor de verkiezingen vond. Pechtold heeft er nooit een geheim van gemaakt het nieuwe verdrag ook weer aan de kiezers voor te willen leggen.
Want? Wie moet dat dan besluiten? De oppositie? Die kunnen dan voor elk wissewasje wel een referendum uitschrijven, en dan nog succes hebben ook. Het ligt nogal in de volksaard om tegen de overheid te zijn.quote:Sterker nog: ik ben tegen dit referendum. Ik vind het alleen wel onwenselijk als de ministers zelf gaan zitten beoordelen of een wet wel door moet gaan.
Vreemd afweging. Ook een oppositiepartij moet haar werk doen en dat doet ze niet door een minister op oneigenlijke gronden onder druk te zetten. Een minister moet op de eerste plaats regeren, en dat moet een oppositiepartij zich ook realiseren. Als het verdrag naar mening van de oppositiepartijen voor ratificatie in aanmerking komt, dan mag je ratificatie als in het belang van de gemeenschap beschouwen. Het op de knieen dwingen van een minister is slechts een politiek succesje waar de burger uiteindelijk nauwelijks bij gebaat is. Het zou toch van de zotte zijn als een oppositiepartij het nationaal belang zou afwegen tegen het belang van het eigen politieke succesje om de schaal dan zelfs nog te laten doorslaan naar het laatst genoemde belang? Ik snap werkelijk niet waarom dat een discussie als deze waard zou moeten zijn.quote:Daarvoor zal de oppositie moeten afwegen wat ze belangrijker vindt: dat het verdrag er komt of dat het referendum er komt en de minister door de knieën gaat.
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb niks tegen politieke onderhandelingen. Sterker nog, ik ben een groot voorstander van achterkamertjespolitiek. Want buiten het oog van volk en media kunnen er echt spijkers met koppen geslagen worden. Kunnen bewindslieden en Kamerleden concessies doen zonder daar meteen op afgerekend te worden. Maar dat is hier niet de issue. Waar het om gaat is dat een Kamerlid uit zuivere motieven dient te handelen. Als een Kamerlid tegen een voorstel stemt waar hij rrationeel beschouwd voor het moeten stemmen, enkel en alleen om de betrokken bewindspersoon een politieke hak te zetten, dan misbruikt hij zijn ambt fundamenteel.quote:Ach kom nou toch, er wordt in het parlement zo vaak anders gestemd dan de eigenlijke voorkeur om op een ander punt zelf de zin te krijgen. Dat verdient sowieso de schoonheidsprijs niet, maar als je daar iets op tegen hebt, moet je maar snel politieke partijen en coalitievorming willen afschaffen
ook al zon idioot idee. Ten eerste zal het in ieder geval geen waarborg zijn voor de kwaliteit van de ambtspersoon. Ten tweede, wie interesseert zich ineens voor de persoon van de burgemeester? Ten derde is het staatsrechtelijk onzuiver. In ons staatsrecht wordt het controlerend orgaan gekozen. Dat betekent dat de gemeenteraad gekozen wordt en de burgemeester benoemt. Het is heel onnatuurlijk om zowel de gemeente als de burgemeester te kiezen, want dan kunnen zij zich beide beroepen op kiezersmandaat. Wie stuurt wie dan weg als het erop aankomt?quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:31 schreef henkway het volgende:
En inderdaad burgemeester kiezen inplaats van door het vriendjes bolwerk
Inderdaad. Daarom vind ik ook dat alle vertrouwenscommissies e.d. moeten worden afgeschaft. De burgemeester dient direct door de Kroon te worden benoemd. Hij wordt gecontroleerd door een gekozen gemeenteraad die alle macht in handen heeft. Dat is staatsrechtelijk het zuiverst.quote:Op maandag 24 september 2007 20:35 schreef Argento het volgende:
[..]
ook al zon idioot idee. Ten eerste zal het in ieder geval geen waarborg zijn voor de kwaliteit van de ambtspersoon. Ten tweede, wie interesseert zich ineens voor de persoon van de burgemeester? Ten derde is het staatsrechtelijk onzuiver. In ons staatsrecht wordt het controlerend orgaan gekozen. Dat betekent dat de gemeenteraad gekozen wordt en de burgemeester benoemt. Het is heel onnatuurlijk om zowel de gemeente als de burgemeester te kiezen, want dan kunnen zij zich beide beroepen op kiezersmandaat. Wie stuurt wie dan weg als het erop aankomt?
Wat een minachting weer voor het volk. Het neigt naar absolutisme. De macht van het staatshoofd/koningshuis moet juist minder ipv meer worden (zo blijkt vandaag weer met Maxima).quote:Op maandag 24 september 2007 22:59 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Inderdaad. Daarom vind ik ook dat alle vertrouwenscommissies e.d. moeten worden afgeschaft. De burgemeester dient direct door de Kroon te worden benoemd. Hij wordt gecontroleerd door een gekozen gemeenteraad die alle macht in handen heeft. Dat is staatsrechtelijk het zuiverst.
De Kroon is de formele naam van de regering (ministers+staatshoofd). De burgemeester wordt benoemd bij Koninklijk Besluit (=regeringsbesluit), dat wordt ondertekend door én de minister én het staatshoofd. Daarmee is de burgemeester benoemd door de uitvoerende en niet door de controlerende macht. Laten we toch alstublieft de machten gescheiden houden in dit land.quote:Op maandag 24 september 2007 23:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een minachting weer voor het volk. Het neigt naar absolutisme. De macht van het staatshoofd/koningshuis moet juist minder ipv meer worden (zo blijkt vandaag weer met Maxima).
Allemaal leuk en aardig maar dat de gemeenteraad zo'n burgemeester moeilijk van veto-en is wel een manco.quote:Op maandag 24 september 2007 23:22 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
De Kroon is de formele naam van de regering (ministers+staatshoofd). De burgemeester wordt benoemd bij Koninklijk Besluit (=regeringsbesluit), dat wordt ondertekend door én de minister én het staatshoofd. Daarmee is de burgemeester benoemd door de uitvoerende en niet door de controlerende macht. Laten we toch alstublieft de machten gescheiden houden in dit land.
wat zeur je nou? Zolang de burgemeester wordt gecontroleerd door een door het volk gekozen orgaan is er niks absolutistisch aan.quote:Op maandag 24 september 2007 23:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat een minachting weer voor het volk. Het neigt naar absolutisme.
Ik weet niet hoe lang jij al weg bent uit Nederland, maar Brussel is een kilometertje of 200 weg.quote:Op zondag 23 september 2007 02:55 schreef StefanP het volgende:
Kijk, dat is een man naar mijn hart. Iemand die voorstander is van nationale soevereiniteit in plaas van het recht op zelfbeschikking weg te geven aan een paar honderd corrupte politici die duizend kilometer verderop vriendjesdeals maken en de verdeling van geld een politiek onderonsje maken.
Alleen een idioot is voorstander van die EU. Er is helemaal niets mis met verregaande economische samenwerking, maar om daar meteen een corrupt politiek systeem aan te koppelen is je reinste waanzin.
wat een idiote headline. Wat doet de verhouding tussen het aantal besluitnemers en het aantal burgers dat door die besluiten worden geraakt er nou toe?quote:Op dinsdag 25 september 2007 04:36 schreef StefanP het volgende:
De tekst op dit plaatje is treffend:
[afbeelding]
Smerige bureaucraten.
Gesteld dat je gelijk hebt, ben ik er inderdaad tegen dat ministers nog een veto kunnen uitspreken over een wet, ja. In z'n algemeenheid ben ik trouwens sowieso voor een striktere scheiding van de machten; en wat wetgeving betreft betekent dat voor mij dat het parlement niet de steun van de ministers nodig zou moeten hebben om een wet vast te stellen. Van mij mogen ministers wetsvoorstellen indienen en raad geven als de Tweede Kamer met een een voorstel wil komen, maar voor de uiteindelijke beslissing moeten de ministers niet nodig zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 20:32 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik zeg het gewoon nog een keer: regering en kabinet zijn gezamenlijk wetgever. Als de een niet meewerkt, heeft de ander niets. En ik zie niet in waarom je zou willen betogen dat het Parlement de wetten maakt en dat de regering er de facto maar een beetje bijhangt omdat zij ieder initiatief van het Parlement zou 'moeten' steunen.
Ik zie in de grondwet vooral staan dat het door de indiener kan worden ingetrokken zolang het niet door de Staten Generaal is gekomen. Dan wordt zeker in een ander document geregeld wat er gebeurt als de minister niet tekent, want anders blijft het zoals ik het lees gewoon op de plank liggen.quote:[..]
Euh...een wetsvoorstel kan uitstekend wordein ingetrokken. Het kan ook worden gewijzigd, maar dan zal het liggende voorstel uiteraard eerst moeten worden ingetrokken.
Die wordt dan ook met name door jou bejubeld.quote:[..]
Ieder besluit dat in bestuurlijk Nederland wordt genomen, wordt uiteraard geacht op zuivere wijze tot stand te komen. Ik snap werkelijk niet wat daar zo ingewikkeld aan is. Het zou toch vanzelfsprekend moeten zijn dat een Kamerlid zijn bevoegheid voor het doel waarvoor hij het gekregen heeft, aanwendt. In dit geval een verdrag ratificeren indien en zodra het daarvoor in aanmerking komt. Niet een verdrag niet ratificeren (terwijl het notabene wel voor ratifiicatie in aanmerking zou komen als men zich tot de inhoud beperkt) enkel en alleen om het kabinet dwars te zitten.
[..]
Ja, inderdaad. Je bent serieus vermoeiend.
[..]
In 'gewoon' bestuurlijk Nederland bepaalt de rechter dat, maar als ik me niet vergis is de Tweede Kamer geen bestuursorgaan in de zin van de Awb, zodat besluiten van de Kamer alleen daardoor al buiten de reikwijdte van de rechter vallen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks gezegd mag worden als een Kamerlid zijn bevoegdheid misbruikt en ik snap nog steeds niet hoe je niet inziet dat het niet ratificeren van een vedrag om het kabinet dwars te zitten, terwijl het verdrag wel voor ratificatie in aanmerking komt gegeven de inhoud ervan, een onzuiver gebruik van de bevoegheid oplevert. Als Pechtold vindt dat het verdrag gemeten naar haar inhoud niet voor ratificatie in aanmerking komt, dan moet hij dát zeggen.
[..]
Dat is een goed idee. Dat ga ik ook doen.
[..]
Zo, daar sta je dan met je representatieve parlementaire democratie.
Nee, dat is geen onzin en daarnaast hoeft ons stelsel daar niet voor op de schop omdat kamerleden natuurlijk vrij zijn om in te schatten hoe hun achterban, zoals zij die voor ogen hebben, wel of niet bij een beslissing gebaat zou zijn, en de kiezers bij de verkiezingen kunnen stemmen op kandidaten waarvan ze op grond van het verleden vermoeden dat ze vaak op de door hen gewenste standpunten uitkomen. Alleen zou de wet wel veranderd moeten worden indien deze wél aangeeft dat Kamerleden de belangen van hun eigen kiezers moeten behartigenquote:Je wordt vertegenwoordigd door 150 Kamerleden, maar als er ns een besluit moet worden genomen, dan ligt het niet voor de hand dat de belangen van de kiezers worden meegewogen. Dus ons hele partijenstelsel kan op de schop omdat het niet voor de hand ligt dat een CDA-Kamerlid de belangen van de CDA-kiezer meeweegt. Interessante stelling als het geen onzin zou zijn.
De Eerste en Tweede Kamer.quote:[..]
En dat is zijn goed recht, maar het is niet zijn goed recht om het kabinet een hak te zetten door een bevoegdheid te misbruiken indien hij op het gebied van het referendum zijn zin niet krijgt.
[..]
Want? Wie moet dat dan besluiten?
Je snapt toch zelf ook wel dat als de oppositie een referendum wil om de ministers te zieken, daar geen coalitiepartijen mee akkoord zouden gaan. Uiteraard gaat de oppositie niet zelfstandig zitten bepalen of een wet moet doorgaan. Daar moeten gewoon de Eerste en de Tweede Kamer over gaan (en wat mij betreft dus indien het dat wil ook het volk). De oppositie is dus altijd al afhankelijk van de regeringspartijen. We hebben al bijna een oppositie voor spek en bonen en dat behoeft niet nog eens te worden benadrukt en versterkt door de ministerraad er ook nog eens een veto over te geven. Hebben de ministers dat veto wel dan moeten we daar vanaf.quote:De oppositie? Die kunnen dan voor elk wissewasje wel een referendum uitschrijven, en dan nog succes hebben ook. Het ligt nogal in de volksaard om tegen de overheid te zijn.
Daar hebben we het wél over. Dat is óók onzuiver stemgedrag, omdat er ook in dat geval niet wordt gestemd op grond van het oordeel over de voorliggende zaak. Dat het algemeen geaccepteerd wordt doet daar niets aan af.quote:[..]
Vreemd afweging. Ook een oppositiepartij moet haar werk doen en dat doet ze niet door een minister op oneigenlijke gronden onder druk te zetten. Een minister moet op de eerste plaats regeren, en dat moet een oppositiepartij zich ook realiseren. Als het verdrag naar mening van de oppositiepartijen voor ratificatie in aanmerking komt, dan mag je ratificatie als in het belang van de gemeenschap beschouwen. Het op de knieen dwingen van een minister is slechts een politiek succesje waar de burger uiteindelijk nauwelijks bij gebaat is. Het zou toch van de zotte zijn als een oppositiepartij het nationaal belang zou afwegen tegen het belang van het eigen politieke succesje om de schaal dan zelfs nog te laten doorslaan naar het laatst genoemde belang? Ik snap werkelijk niet waarom dat een discussie als deze waard zou moeten zijn.
Een beetje goed verstaander heeft wel in de gaten dat wat Pechtold suggereert gewoon niet kan.
[..]
Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik heb niks tegen politieke onderhandelingen. Sterker nog, ik ben een groot voorstander van achterkamertjespolitiek. Want buiten het oog van volk en media kunnen er echt spijkers met koppen geslagen worden. Kunnen bewindslieden en Kamerleden concessies doen zonder daar meteen op afgerekend te worden. Maar dat is hier niet de issue. Waar het om gaat is dat een Kamerlid uit zuivere motieven dient te handelen. Als een Kamerlid tegen een voorstel stemt waar hij rrationeel beschouwd voor het moeten stemmen, enkel en alleen om de betrokken bewindspersoon een politieke hak te zetten, dan misbruikt hij zijn ambt fundamenteel.
Dat valt wel mee; alhoewel in Engeland er een relatief hoog gehalte aan tabloids is, is The Sun simpelweg de Engelse tegenhanger van De Telegraaf[i], [i]Bild, Kronen Zeitung en [i]Aftonbladet[/i. Behoorlijk (rechts-)populistisch.quote:Op maandag 24 september 2007 12:27 schreef Falco het volgende:
[..]
[..]
Aargh, waarom zijn de Engelsen (of iig de Engelse Pers) volslagen debielen geworden.
Is dat de afstand tussen Texas en Washington DC?quote:Op zondag 23 september 2007 02:55 schreef StefanP het volgende:
Iemand die voorstander is van nationale soevereiniteit in plaas van het recht op zelfbeschikking weg te geven aan een paar honderd corrupte politici die duizend kilometer verderop vriendjesdeals maken en de verdeling van geld een politiek onderonsje maken.
De idiote Telegraaf verbleekt bij de grenzeloze stompzinnigheid van The Sun.quote:Op dinsdag 25 september 2007 11:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat valt wel mee; alhoewel in Engeland er een relatief hoog gehalte aan tabloids is, is The Sun simpelweg de Engelse tegenhanger van De Telegraaf[i], [i]Bild, Kronen Zeitung en [i]Aftonbladet[/i. Behoorlijk (rechts-)populistisch.
Probleem van zo'n Grondwet is nu juist dat het niet de bevoegdheden van de Unie negatief begrensd, maar in positieve zin. Een grens die naar eigen voorkeur verder en verder ver kan worden uitgebreid, terwijl de lidstaten niets te vertellen hebben.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:59 schreef Perrin het volgende:
Ook zonder het verdrag is de Europese Unie al voortdurend bezig nationale bevoegdheden naar zich toe te trekken. Des te meer reden voor een echte Grondwet, die eens en voor al de bevoegdheden van de Unie definieert - op het meest minimale niveau, dat van wat werkelijk van grensoverschrijdend belang is. Des te meer reden het Verdrag dat nu voor ligt af te wijzen.
http://dezwijger.blogspot(...)-is-is-het-geen.html
Dan moet je bij het CDA zijn, dat een opkomst van 30% (kan een ander getal zijn geweest) had geëist. Niet stemmen was tegen stemmen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:42 schreef Shreyas het volgende:
Het referendum over deze kwestie is in mijn ogen totaal zinloos.
1. Vorige keer sprak ik regelmatig mensen die me vertelden niets te hebben met Europa.
Het punt is, daar gaat het ook helemaal niet om. Met een Europees verdrag betekent het helemaal dat je ineens tegen je zin in 'iets' met Europa hebt.
2. Een aantal andere zeiden dat ze die hele Europese grondwet niet kennen en dus gingen tegenstemmen. Belachelijk natuurlijk. Ze weten niet waar ze vóór stemmen, maar ook niet waar ze tegen stemmen. Ga in dat geval die NIET stemmen.
Nee hoor, wie het niet kan boeien moet je niet bij de ja-stemmers rekenen. Wie het niet kan boeien kan even goed tevreden zijn zonder verdrag. Het gaat puur om de verhouding tussen VOOR en TEGEN. Het gaat niet om de mensen zonder mening.quote:3. Ik heb sterk het idee dat een groot aantal Nederlanders het totaal niet boeit of die grondwet er nu komt of niet. Juist die Nederlanders, die dus helemaal niet tegen zijn, gaan dus gewoon niet stemmen en worden de mensen die pertinent tegen zijn dus beter vertegenwoordigd.
quote:Tot slot stemmen mensen altijd op gevoel, ik denk dat bijna niemand die Europese grondwet daadwerkelijk heeft gelezen of goed kent...het is meer het idee dat ze er zelf bij hebben.
Het heeft natuurlijk niets met de uitslag van het voorzittersschap te maken, maar je zou toch denken dat er raakvlakken zijn tussen de toevallige uitkomst van Ploumen boven Pronk en dit standpunt..quote:PvdA-fractie wil géén referendum
Van de redactie
DEN HAAG - De PvdA-fractie wil geen referendum over de het nieuwe Europese verdrag. Dat is de uitkomst van het fractieberaad van dinsdagmorgen.
De fractie vergaderde de hele ochtend over het onderwerp. Een handvol PvdA'ers blijft wel voorstander van een referendum. Het is nog niet duidelijk wat de fractiediscipline wordt, als er straks in de Tweede Kamer over het onderwerp gestemd zal moeten worden.
Volgens PvdA'er Blom, die het woord voert over Europese zaken, is er altijd wel een zekere verdeeldheid binnen de fractie. ‘Dat geldt bij elk onderwerp’, zei hij voorafgaand aan het beraad. Hij zei een ontspannen fractie te zien die een gezonde afweging gaat maken. Verder wilden fractieleden vooraf niets inhoudelijks zeggen.
Fractievoorzitter Tichelaar bevestigde dinsdagmorgen in de Volkskrant dat de fractie verdeeld is over de kwestie. Hij heeft de afgelopen dagen intensief contact gehad met partijleider en vice-premier Bos. Het kabinet, inclusief alle PvdA-bewindslieden, wijst een nieuwe volksraadpleging af. De oppositie wil juist wel een referendum over het nieuwe 'EU-verdrag'.
Dubbelboer heeft natuurlijk gelijk, maar dat zal wel taboe zijn om dat in de topgelederen uit te spreken.quote:‘Nee is gelijk aan zelfmoord’
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn
DEN HAAG - De PvdA pleegt politieke zelfmoord als zij vandaag een referendum over het nieuwe Europese verdrag afwijst. Dat zegt voormalig PvdA-Kamerlid Niesco Dubbelboer, in 2005 initiatiefnemer voor de volksraadpleging over de Europese Grondwet, de voorganger van het verdrag.
‘Een nee van ons geeft de SP en de PVV geen munitie in handen, maar een bazooka om ons aan flarden te schieten’, aldus Dubbelboer. ‘Dat is politieke zelfmoord. We waren eerder voor een referendum, fractievoorzitter Tichelaar heeft dat onlangs nog herhaald. Dan mogen we nu niet draaien.’
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer beslist vandaag of zij een referendumvoorstel van de oppositie zal steunen. Volgens Tichelaar is de fractie verdeeld. Hij heeft de afgelopen dagen intensief contact gehad met partijleider en vice-premier Bos. Het kabinet, inclusief alle PvdA-bewindslieden, wijst een nieuwe volksraadpleging af.
Dubbelboer hekelt de opstelling van PvdA-staatssecretaris Timmermans van Europese Zaken. ‘Hij vindt dat we het kabinetsbesluit moeten volgen. Waarom is er dan nog een parlement?’
Volgens Dubbelboer is een volksraadpleging noodzakelijk, omdat het nieuwe Europese verdrag ingrijpende consequenties heeft. Hij krijgt steun van de maandag verkozen PvdA-voorzitter Ploumen.
Je kunt het ook dualistisch aanpakken ja. Dan zegt de fractie: 'ja, een referendum'. Dan is er een kamermeerderheid, vervolgens weigert het kabinet het referendumbesluit te ondertekenen, waardoor het niet van kracht wordt. Wat moet je dan? Het kabinet wegsturen?quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dualisme is ook zoooo 19e eeuw.
Het kabinet weigert wel vaker de wens van de tweede kamer uit te voeren zonder kabinetscrisis tot gevolg. Daarnaast staat het niet in het regeerakkoord dus het CDA moet niet zeuren.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Je kunt het ook dualistisch aanpakken ja. Dan zegt de fractie: 'ja, een referendum'. Dan is er een kamermeerderheid, vervolgens weigert het kabinet het referendumbesluit te ondertekenen, waardoor het niet van kracht wordt. Wat moet je dan? Het kabinet wegsturen?
Daar heeft de PvdA-fractie geen zin in, want het kabinet is pas net goed begonnen en een nieuwe kabinetscrisis is niet in het landsbelang. Kortom, de PvdA-fractie kan beter nu inbinden dan straks pas als er een kabinetscrisis dreigt. Bovendien is de PvdA-fractie steeds al verdeeld geweest hierover.
amenquote:Op dinsdag 25 september 2007 14:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het kabinet weigert wel vaker de wens van de tweede kamer uit te voeren zonder kabinetscrisis tot gevolg. Daarnaast staat het niet in het regeerakkoord dus het CDA moet niet zeuren.
Gebrek aan ruggegraat. Gebrek aan respect voor je eigen achterban. Wederom een radicale draai t.o.v. eerdere uitspraken. Hoelang denkt de PvdA hier mee door te kunnen gaan?quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Je kunt het ook dualistisch aanpakken ja. Dan zegt de fractie: 'ja, een referendum'. Dan is er een kamermeerderheid, vervolgens weigert het kabinet het referendumbesluit te ondertekenen, waardoor het niet van kracht wordt. Wat moet je dan? Het kabinet wegsturen?
Daar heeft de PvdA-fractie geen zin in, want het kabinet is pas net goed begonnen en een nieuwe kabinetscrisis is niet in het landsbelang. Kortom, de PvdA-fractie kan beter nu inbinden dan straks pas als er een kabinetscrisis dreigt. Bovendien is de PvdA-fractie steeds al verdeeld geweest hierover.
Als er werkelijk sprake was van dualisme, kon het kabinet deze wet niet tegenhouden. Het zou inderdaad dualistischer zijn geweest als men niet altijd en eeuwig als coalitiepartners samen optrekt. Helaas is het dualisme in Nederland alleen voor de vorm.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Klopt, de PvdA heeft in dit geval eigenlijk geen keus. Althans zowel een keuze voor een referendum als een keuze ertegen was erg fout geweest. De keuze zal tegen het referendum zijn uitgevallen, om de brokstukken op de lange baan te kunnen schuiven zodat ze hopelijk zijn weggeveegd voor de nieuwe verkiezingen.quote:Daar heeft de PvdA-fractie geen zin in, want het kabinet is pas net goed begonnen en een nieuwe kabinetscrisis is niet in het landsbelang. Kortom, de PvdA-fractie kan beter nu inbinden dan straks pas als er een kabinetscrisis dreigt. Bovendien is de PvdA-fractie steeds al verdeeld geweest hierover.
Niet. Het is heel goed om het niet te doen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:52 schreef Qui-wi het volgende:
Ik hoor net dat de PvdA tegen een nieuw referendum is.. (besluit is genomen)
Hoezo worden de stemmers genaaid!!!!
Ik vind het wel belangrijk dat je toegang hebt tot die stukken, dus ja, als je als nederlander geacht wordt om de wet te kennen, dan vind ik het niet zo raar dat je kennis moet nemen van de Europese verdragen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:18 schreef X. het volgende:
[..]
Niet. Het is heel goed om het niet te doen.
Mensen stemmen alleen maar over hun Europa-emoties. Ze gaan echt niet die verdragen lezen hoor. Daar hebben we 150 mensen in Den Haag voor ingehuurd.
PvdA wil geen referendum EU-verdrag
Nee, een kabinetscrisis komt er niet, wanneer de PvdA-fractie alsnog besluit om af te zien van het doordrukken van het referendum, want de oppositie wil die crisis natuurlijk wel. Dan kan de fractie beter nu het referendum laten zitten, dan dat ze het straks pas doen bij de dreiging van een crisis.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het kabinet weigert wel vaker de wens van de tweede kamer uit te voeren zonder kabinetscrisis tot gevolg. Daarnaast staat het niet in het regeerakkoord dus het CDA moet niet zeuren.
Hoezo, gebrek aan respect? Ik ben ook achterban en ik ben tegen een referendum. De achterban is zwaar verdeeld over dit onderwerp. Omdat de PvdA in tegenstelling tot de PVV een open partij is, zal soms het ene geluid de boventoon voeren en de andere keer het tegengestelde geluid.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:03 schreef Jalu het volgende:
[..]
Gebrek aan ruggegraat. Gebrek aan respect voor je eigen achterban. Wederom een radicale draai t.o.v. eerdere uitspraken. Hoelang denkt de PvdA hier mee door te kunnen gaan?
De PvdA kan niet anders meer. Er moeten duidelijke standpunten worden ingenomen, omdat onduidelijke standpunten het draai-imago slechts versterken. Maar duidelijke standpunten, verhogen natuurlijk wel gelijk weer het risico dat er later weer gedraaid moet worden, omdat die eerder ingenomen standpunten ineens onwerkbaar zijn geworden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:03 schreef Jalu het volgende:
[..]
Gebrek aan ruggegraat. Gebrek aan respect voor je eigen achterban. Wederom een radicale draai t.o.v. eerdere uitspraken. Hoelang denkt de PvdA hier mee door te kunnen gaan?
Moeten we over elke wet voorlichting gaan geven?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik vind het wel belangrijk dat je toegang hebt tot die stukken, dus ja, als je als nederlander geacht wordt om de wet te kennen, dan vind ik het niet zo raar dat je kennis moet nemen van de Europese verdragen.
Voorlichting speelt daarin een belangrijke rol. Heb jij partijen gezien die daar de afgelopen jaren in geinvesteerd hebben??
Feit is dat ik niet denk dat de gemiddelde inwoner van Utrecht Overvecht of Rotterdam Feyenoord dat gaat lezen. Denk je wel?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik vind het wel belangrijk dat je toegang hebt tot die stukken, dus ja, als je als nederlander geacht wordt om de wet te kennen, dan vind ik het niet zo raar dat je kennis moet nemen van de Europese verdragen.
Precies. De SP en de PVV hebben makkelijk praten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:21 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, een kabinetscrisis komt er niet, wanneer de PvdA-fractie alsnog besluit om af te zien van het doordrukken van het referendum, want de oppositie wil die crisis natuurlijk wel.
Dat zou misschien wat ver gaan, maar als de overheid moet vaststellen dat veel van de antipathie jegens het verdrag uit 2005 voortvloeide uit een gebrek aan kennis van het verdrag en de inrichting van de EU als geheel, dan mag diezelfde overheid zich dat zelf wel een beetje aantrekken. We kregen wel een of ander gezapig foldertje, maar dat dekte de lading natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Moeten we over elke wet voorlichting gaan geven?
Belasting betalen en bek houden.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:28 schreef Pool het volgende:
De rest moet zich vooral bezighouden met brood bakken, voetbal en jaarrekeningen controleren.
Heb jij geen stemrecht?quote:
Ik vond de folder best oké, maar zelfs die kreeg al de klacht dat hij te moeilijk zou zijn voor een hoop burgers. Feit is dat een hoop tokkies die dingen meteen bij het oud papier flikkerden en vervolgens gingen klagen dat ze niet wisten wat er in dat Verdrag stond.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:34 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat zou misschien wat ver gaan, maar als de overheid moet vaststellen dat veel van de antipathie jegens het verdrag uit 2005 voortvloeide uit een gebrek aan kennis van het verdrag en de inrichting van de EU als geheel, dan mag diezelfde overheid zich dat zelf wel een beetje aantrekken. We kregen wel een of ander gezapig foldertje, maar dat dekte de lading natuurlijk niet.
Van de andere kant, gedegen informatie over deze materie is te vergelijken met een aantal heftige college's Europees materieel en formeel recht en er zijn maar weinig mensen die zich daar vrijwillig aan zouden overgeven,
Daar gaat dit niet over en dat weet je. Ik zei het al eerder: een referendum is een middel om je als kiezers te kunnen beschermen tegen "volksvertegenwoordigers" die hun aanstelling zien als een mandaat om vier jaar lang te doen waar ze zin in hebben zonder verder nog te luisteren naar de kiezers.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Heb jij geen stemrecht?
Mag jij geen lid worden van een politieke partij?
Mag jij geen gemeenteraadslid worden?
Precies. En als je ontevreden bent, dan moet je maar bij een partij gaan of je schrijft een briefje naar je lievelingskamerlid of gemeenteraadslid. Of je zendt een brief in naar de Telegraaf, dan stelt Wilders er de volgende dag een kamervraag over.quote:
Been there, done that. En wat doen de volksvertegenwoordigers als reactie? Mij uitleggen waarom ik ongelijk heb.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:40 schreef Pool het volgende:
[..]
Precies. En als je ontevreden bent, dan moet je maar bij een partij gaan of je schrijft een briefje naar je lievelingskamerlid of gemeenteraadslid.
Dan heb je een verkeerd lievelingskamerlid of je hebt echt ongelijk. Het staat je dan uiteraard vrij om je eigen partij op te richten, om een bestaande partij van binnen te overtuigen of om op het Malieveld te gaan staan met je spandoekje.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Been there, done that. En wat doen de volksvertegenwoordigers als reactie? Mij uitleggen waarom ik ongelijk heb.
Dan had je vast ongelijkquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Been there, done that. En wat doen de volksvertegenwoordigers als reactie? Mij uitleggen waarom ik ongelijk heb.
Vervolgens zijn er weer verkiezingen en laat de kiezer weten wat ie ervan vond. Dat heet democratie.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:39 schreef Jalu het volgende:
[..]
Daar gaat dit niet over en dat weet je. Ik zei het al eerder: een referendum is een middel om je als kiezers te kunnen beschermen tegen "volksvertegenwoordigers" die hun aanstelling zien als een mandaat om vier jaar lang te doen waar ze zin in hebben zonder verder nog te luisteren naar de kiezers.
Als het geheel nu al zo onoverzichtelijk is, waarom zou ik mijn fiat geven aan een clubje mensen die zegt dat alles goed is ?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Moeten we over elke wet voorlichting gaan geven?Besef je wel hoeveel wetgeving er is? En ben jij ooit voorgelicht over art. 120 Grondwet?
Dat "als Nederlander word je geacht om de wet te kennen" is een juridische fictie. Daarmee wordt niet bedoeld dat iedereen alle wetten uit het hoofd moet kennen, zelfs als jurist ken ik maar een fractie, maar daar wordt slechts mee bedoeld dat je bij een wetsovertreding niet het excuus kunt gebruiken dat je de wet niet kende.
Juist vanwege de enorme hoeveelheid wetten hebben we de wetgevingsbevoegdheid gedelegeerd aan 150 + 75 + regering + RvS gespecialiseerde representanten. De rest moet zich vooral bezighouden met brood bakken, voetbal en jaarrekeningen controleren.
Je hebt toch SP gestemd. Die zijn tegen en die blijven tegen. Wat is daar mis mee?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Als het geheel nu al zo onoverzichtelijk is, waarom zou ik mijn fiat geven aan een clubje mensen die zegt dat alles goed is ?
Ik koop niet graag een kat in de zak eigenlijk
Een auto zit toch ook betrekkelijk ingewikkeld in elkaar? Toch ga je ervanuit dat de auto, die je koopt gewoon normaal en veilig op de weg rijdt. Of moet je dan ook zo'n autofabrikant en/of dealer wantrouwenquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:11 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Als het geheel nu al zo onoverzichtelijk is, waarom zou ik mijn fiat geven aan een clubje mensen die zegt dat alles goed is ?
Ik koop niet graag een kat in de zak eigenlijk
Kun jij eens minder dogmatisch ingaan op mijn argumenten?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Vervolgens zijn er weer verkiezingen en laat de kiezer weten wat ie ervan vond. Dat heet democratie.
En wat moeten al die kiezers dan doen die hun keuze voor de PvdA mede hebben gebaseerd op het feit dat de PvdA tijdens en voor de verkiezingen een verklaard voorstander was van dit referendum?quote:De PvdA is er nu tegen, kiezers die daar boos over zijn en het belangrijk genoeg vinden, stemmen lekker de volgende keer niet meer PvdA
Slecht voorbeeld, want als jij die auto koopt en hij blijkt niet veilig te zijn kun je hem per direct inruilen voor een andere. Dat geldt niet voor een regering en niet voor een grondwet(telijk verdrag).quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Een auto zit toch ook betrekkelijk ingewikkeld in elkaar? Toch ga je ervanuit dat de auto, die je koopt gewoon normaal en veilig op de weg rijdt.
Een auto legt geen regels op.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Een auto zit toch ook betrekkelijk ingewikkeld in elkaar? Toch ga je ervanuit dat de auto, die je koopt gewoon normaal en veilig op de weg rijdt. Of moet je dan ook zo'n autofabrikant en/of dealer wantrouwen
Nee, ik heb op de pvda gestemdquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt toch SP gestemd. Die zijn tegen en die blijven tegen. Wat is daar mis mee?
De PvdA is er nu tegen, kiezers die daar boos over zijn en het belangrijk genoeg vinden, stemmen lekker de volgende keer niet meer PvdA.
Meen je niet!quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:28 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Nee, ik heb op de pvda gestemd
Gepiept wordt er sowieso. Als de grondwet niet wordt aangenomen wordt er gepiept over de economie, in de veronderstelling dat de economie het beter gedaan zou hebben mét verdrag. Als de grondwet wel wordt aangenomen wordt er gepiept over als die regeltjes uit Brussel, in de veronderstelling dat ze er niet waren geweest als we geen macht hadden afgestaan.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Vervolgens zijn er weer verkiezingen en laat de kiezer weten wat ie ervan vond. Dat heet democratie.
Een referendum is een populistisch middel wat zelfs gevaarlijk kan zijn, zeker nu met Europa. Mensen hebben er geen idee over - kunnen zich geen voorstelling van maken en zullen uiteindelijk gaan piepen over de economische gevolgen als we uit Europa liggen.
Nee, wel op een persoon. Hoezo?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:33 schreef Falco het volgende:
[..]
Meen je niet!
Was het strategisch?
HUFTERS!quote:PvdA-fractie wil geen referendum over EU-verdrag
ANP
DEN HAAG - De Tweede Kamerfractie van de PvdA is tegen een referendum voor het nieuwe Europese verdrag. Dat is de uitkomst van het fractieberaad dinsdag, zo heeft vice-fractievoorzitter Mariëtte Hamer bekendgemaakt.
Door het uitblijven van de steun van de PvdA, zal een initiatief van de linkse oppositie voor een volksraadpleging in de Tweede Kamer sneuvelen.
De fractie ziet de meerwaarde van een nieuwe volksraadpleging niet, gezien de resultaten na de afwijzing van het oude grondwettelijke verdrag in 2005. Daarnaast vindt de fractie het advies hierover van de Raad van State helder. Volgens de raad heeft het nieuwe verdrag geen grondwettelijke aspecten, en is daardoor dit keer geen referendum nodig.
Geen officiële stemming
Hoewel er niet officieel gestemd is, werd duidelijk dat een grote meerderheid van de fractie een referendum niet ziet zitten. Een handjevol PvdA-Kamerleden was wel voorstander maar heeft zich neergelegd bij het besluit. Er zijn geen nadere afspraken gemaakt over wat de voorstanders bij de stemming doen.
Het kabinet besloot afgelopen vrijdag al om geen referendum te organiseren. Premier Jan Peter Balkenende vindt het niet nodig en niet wenselijk om het verdrag opnieuw aan de bevolking voor te leggen. Volgens hem verschilt het nieuwe hervormingsverdrag wezenlijk van het in 2005 verworpen grondwettelijk verdrag.
'Lovend' over aanpassingen
Volgens fractievoorzitter Jacques Tichelaar toonde zijn fractie zich ‘lovend’ over de aanpassingen aan het in 2005 afgestemde grondwettelijke verdrag. Het nieuwe verdrag is volgens hem ‘substantieel en fundamenteel anders’. Evenals de Raad van State stelt de fractie dat er in het nieuwe verdrag geen sprake meer is van grondwettelijke aspecten. ‘We hebben gewikt en gewogen en besloten dat een referendum geen zin heeft.’
Tichelaar benadrukte dat zijn fractie ‘steeds waar dat mogelijk is’ wel voorstander zal zijn van een referendum. Hij sloot niet uit dat voor fractieleden in de afweging andere moeilijke politieke dossiers, zoals het kabinetsplan om het ontslagrecht aan te passen, hebben meegespeeld.
De PvdA-fractie is faliekant tegen versoepeling van het ontslagrecht. Ingewijden in de fractie gaven dinsdag aan dat het ontslagrecht ‘de meerderheid meer waard is dan het referendum’. Volgens Tichelaar ligt er echter geen koppeling tussen beide dossiers.
Balkenende en Timmermans tevreden
Premier Balkenende is blij dat de coalitiefractie PvdA tot de conclusie is gekomen dat er sprake is van een gewoon verdrag dat op de normale wijze kan worden goedgekeurd. Hij laat dat dinsdag vanuit New York via zijn woordvoerder weten. Balkenende wijst erop dat het kabinet op basis van het advies van de Raad van State tot hetzelfde besluit is gekomen. ‘Het is mooi dat de coalitiepartijen dit onderschrijven’, aldus de premier.
Ook staatssecretaris Timmermans van Europese Zaken is tevreden over het besluit van de PvdA-fractie. Hij sprak tegen dat de PvdA is gedraaid in deze kwestie, omdat de partij de eerste keer wel voor het referendum was. Timmermans verwees naar het verkiezingsprogramma, waarin staat dat voor een nieuw (grondwettelijk) verdrag een nieuw referendum nodig is. ‘We breken geen belofte want we handelen in deze lijn.’
Lilianne Ploumen, die maandag tot partijvoorzitter werd gekozen, heeft laten weten vóór een referendum te zijn. Zij treedt pas eind volgende week in functie. Volgens Tichelaar steunt het zittende PvdA-bestuur het besluit van de fractie.
De grondwettelijke aspecten zijn eruit gehaald. Over het Verdrag van Nice en het Verdrag van Maastricht is ook geen referendum geweest. Zo'n verdrag wordt het nu weer. Dit in tegenstelling tot de verworpen Europese Grondwet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:54 schreef Aoristus het volgende:
[..]
HUFTERS!
Wat is er dan veranderd![]()
Neem even nota: de PvdA doet verkiezingsbeloften en komt die niet na, maar dat maakt SCH niets uit. Over 4 jaar zijn er immers weer nieuwe. Hoe minachtend denk je dan eigenlijk over je kiezers.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Een referendum is een populistisch middel wat zelfs gevaarlijk kan zijn, zeker nu met Europa. Mensen hebben er geen idee over - kunnen zich geen voorstelling van maken en zullen uiteindelijk gaan piepen over de economische gevolgen als we uit Europa liggen. Het referendum is hier eenvoudigweg niet geschikt voor.
dat is niet waar, een onderdeel is het 'Grondrechten-Verdrag", waar Polen trouwens nog steeds niet mee accoord is vanwege het soepele homo beleid, dat moet nog uitonderhandeld worden op de volgende EU vergadering in Lissabon.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:59 schreef Pool het volgende:
[..]
De grondwettelijke aspecten zijn eruit gehaald. Over het Verdrag van Nice en het Verdrag van Maastricht is ook geen referendum geweest. Zo'n verdrag wordt het nu weer. Dit in tegenstelling tot de verworpen Europese Grondwet.
Het is op zijn minst een verslechtering van het akkoord van Lissabon.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:59 schreef Pool het volgende:
[..]
De grondwettelijke aspecten zijn eruit gehaald. Over het Verdrag van Nice en het Verdrag van Maastricht is ook geen referendum geweest. Zo'n verdrag wordt het nu weer. Dit in tegenstelling tot de verworpen Europese Grondwet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |