Alles kiezen, dat moet je vooral niet doen, maar ik zie ook niet in waarom uit het feit dat we elke vier jaar kunnen stemmen, zou moeten volgen dat we het daarbij ook vooral moeten laten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Er zijn toch verkiezingen? 1 x in de 4 jaar. Ik zie niet in waarom je verder alles zou moeten kiezen.
Jij snapt het. Of dit moet worden opgevat als een klacht en in dat geval snap je er he-le-maal niets van.quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:04 schreef hardcorehooligans het volgende:
dus ons stem telt niet. die telt alleen met de verkiezingen.
dat soort mensen moeten zich bij de eerstvolgende verkiezingen maar lekker zelf verkiesbaar stellen, maar niet vanachter de keukentafel de nationale politiek bekritiseren en nog denken dat ze gelijk hebben ook. De borreltafel heeft nu eenmaal geen formele rol in de nationale politiek en zal dat ook nooit of te nimmer mogen hebben.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:04 schreef Petera het volgende:
en de mensen die tussendoor ook direct invloed willen hebben als het parlement er een potje van maakt,
Van mij mag je best tegen het verdrag of Europa zijn. Ik heb ook bepaalde vraagtekens en kritiekpunten. Maar het gaat mij om het middel van het referendum. Dat is in mijn ogen de dood van de democratie. Dan gebeurt er niks meer.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:10 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Maak dat de familie van die vermoorde journalisten maar wijs.
Die invoering is feitelijke een pre-emtive kapitulatie, Duitsland lacht zich kapot, die delen straks de lakens uit.
[afbeelding]
Zwart = Duitse voorstel, wat straks in de Grondwet wordt opgenomen, zonder VETO, behalve voor Polen de eerste 10 jaar
Rood = Poolse voorstel, wat weggehoond werd om vage redenen
Oranje is de huidige situatie, met VETO
De grote landen maken straks de dienst uit, samen met Vazalstaten zoals Oostenrijk en de Oostbloklanden (die logischerwijs op de hand van de groten zijn).quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:10 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Maak dat de familie van die vermoorde journalisten maar wijs.
Die invoering is feitelijke een pre-emtive kapitulatie, Duitsland lacht zich kapot, die delen straks de lakens uit.
[afbeelding]
Zwart = Duitse voorstel, wat straks in de Grondwet wordt opgenomen, zonder VETO, behalve voor Polen de eerste 10 jaar
Rood = Poolse voorstel, wat weggehoond werd om vage redenen
Oranje is de huidige situatie, met VETO
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:05 schreef Perrin het volgende:
DEN HAAG - Het kabinet zal een initiatief uit de Tweede Kamer voor een referendum over het nieuwe Europese verdrag blokkeren. De ministerraad heeft vrijdag tot dit veto besloten, melden goed geïnformeerde bronnen rond het kabinet.
http://www.volkskrant.nl/(...)eferendum_torpederen
maar als ik nu lees dat het kabinet zowiezo de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neer zal leggen, dan kan ik dat ook niet democratisch noemen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij mag je best tegen het verdrag of Europa zijn. Ik heb ook bepaalde vraagtekens en kritiekpunten. Maar het gaat mij om het middel van het referendum. Dat is in mijn ogen de dood van de democratie. Dan gebeurt er niks meer.
Wat mij betreft dit gewoon ijskoud de uitverkoop van Nederland aan Brussel en de start van de dictatuur.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:29 schreef Petera het volgende:
[..]
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.
volgens mij is een meerderheid van de Kamer vóór het verdrag. Dat was in 2005 overigens niet anders.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:31 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
maar als ik nu lees dat het kabinet zowiezo de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neer zal leggen, dan kan ik dat ook niet democratisch noemen.
Dat zijn ordinaire Sovjet praktijken.
Blijkbaar ben je ook tegen nieuwe verkiezingen bij een grondwetswijziging. Je hebt immers kamerleden gekozen is het niet? Die kunnen dan voor je stemmen. Trouwens, de gemeenteraadsverkiezing kan ook ook wel bij het oud vuil daar de gekozen heren in Den Haag de raad voor ons wel kunnen aanstellen. ..quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
klaagzang
Dat is toch ronduit schandalig? Een verdrag niet ratificeren, niet omdat het INHOUDELIJK niet voor raticifactie in aanmerking zou komen maar omdat je wraak wil nemen omdat je op een ander punt je zin niet hebt gekregen. Dat is misbruik van macht en bevoegdheid. Ns kijken of Pechtold op deze onaanvaardbare uitspraak gaat worden aangepakt.quote:Van Bommel en Pechtold spreken over een ‘parlementair unicum’. Pechtold: ‘Voorzover mijn kennis reikt, is het nog nooit voorgekomen dat een kabinet het contraseign voor een initiatiefwetsvoorstel weigert.’ De D66’er wijst erop dat de Kamer als wraak zou kunnen weigeren het nieuwe verdrag niet te ratificeren.
Ja, dat is ook een beetje een ritueel, maar ik heb er geen principiele bezwaren tegen. Het is immers niet het volk dat direct beslist over de inhoud van de wijziging.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Napalm het volgende:
[..]
Blijkbaar ben je ook tegen nieuwe verkiezingen bij een grondwetswijziging. Je hebt immers kamerleden gekozen is het niet? Die kunnen dan voor je stemmen. Trouwens, de gemeenteraadsverkiezing kan ook ook wel bij het oud vuil daar de gekozen heren in Den Haag de raad voor ons wel kunnen aanstellen. ..
Ik ben ook niet onder de indruk van de meeste Kamerleden, maar zij zijn wel degenen die in ons bestel zijn aangewezen om dit soort besluiten (ratificatie van een verdrag) te nemen. Zij zijn degenen die er voor betaald worden zich in de materie te verdiepen en een besluit te nemen. Zij zijn degenen die de rekening betalen als dat besluit achteraf onwenselijk blijkt te zijn of onzorgvuldig tot stand is gekomen. Er is domweg geen beter alternatief en het volk dan zelf maar laten besluiten is uberhaupt geen alternatief.quote:Ten slotte wijs ik je erop dat kmaerleden in zo`n 80% van de gevallen stemvee zijn die moeten doen wat de partijleiding ze zegt.
Het is een verdrag. Weliswaar een constitutioneel verdrag, maar 'gewoon' een verdrag. Ik ben er ook nog heilig van overtuigd dat het gedonder pas begon toen D' Estaing het wel een goed idee vond om de nieuwe update van het EU-verdrag (en als gezegd, daar hebben we er al een aantal van gehad, zonder al teveel problemen) tot EU-grondwet te bombarderen. Daar is men nu dan ook op teruggekomen, maar nu kom je niet zomaar van die referenda af. De (linkse) oppositie heeft namelijk weer iets...quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Yildiz het volgende:
Volgens mij waren de regels zodanig dat er bij iets als een grondwet het volk geraadpleegd diende te worden. En in mijn definities, die van vele juristen en de opstellers van de betreffende documenten is het een grondwet.
Ik hoef geen nationaal referendum om flitskasten ofzo, dat is heel wat anders.
Wat een raar 'argument'. Het was wel degelijk een punt. In alle partijprogramma's stond er gewoon de opvatting over. Het is aan jezelf om te bepalen welke aspecten een punt spelen bij je stem. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb wel op een partij gestemd die nu voor een referendum is, omdat ik de andere zaken belangrijker vind. Maar ik wist dat wel degelijk.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Napalm het volgende:
Verder ben ik het 99% oneens met je betoog; de hele grondwet was geen punt bij de verkiezingen. Dat was immers een afgehandelde zaak. Dus is heeft dat mijn stem niet beinvloedt.
Juist daarom moet je er geen referendum over houden. Omdat het te groot is , teveel omvattend en te belangrijk.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Yildiz het volgende:
Volgens mij waren de regels zodanig dat er bij iets als een grondwet het volk geraadpleegd diende te worden. En in mijn definities, die van vele juristen en de opstellers van de betreffende documenten is het een grondwet.
Ik hoef geen nationaal referendum om flitskasten ofzo, dat is heel wat anders.
Dat is iig zeker, wat een eng partijtje is dat geworden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:29 schreef Petera het volgende:
[..]
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.
Deze vraag geldt ook voor alle anderen, die nu dingen als sovjetpraktijken gillen enzo.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:53 schreef Falco het volgende:
Boosoog, leg eens uit wat er niet goed is aan de veranderingen in het verdrag of welke idiote dingen in het verdrag zijn gebleven?
check die grafiek maar eens die ik gepost hebt, waarom ben jij het er eigenlijk mee eens dat we maar braaf invloed inleveren, zowel kwa stemverhouding alswel het VETO.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:23 schreef Falco het volgende:
[..]
Deze vraag geldt ook voor alle anderen, die nu dingen als sovjetpraktijken gillen enzo.
De linkse oppositie.... de paria, de opstellers, de juristen, de mensen die niet beter weten...quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:12 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is een verdrag. Weliswaar een constitutioneel verdrag, maar 'gewoon' een verdrag. Ik ben er ook nog heilig van overtuigd dat het gedonder pas begon toen D' Estaing het wel een goed idee vond om de nieuwe update van het EU-verdrag (en als gezegd, daar hebben we er al een aantal van gehad, zonder al teveel problemen) tot EU-grondwet te bombarderen. Daar is men nu dan ook op teruggekomen, maar nu kom je niet zomaar van die referenda af. De (linkse) oppositie heeft namelijk weer iets...
Wat is de prioriteit dan? Dat 1 of andere semi-fascist uit Italië moet kunnen bepalen dat wij in dit land geen abortus meer mogen hebben? Mogen we dat zelf, als land, niet meer bepalen? Is het belangrijk dat andere landen meer macht krijgen over ons land?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist daarom moet je er geen referendum over houden. Omdat het te groot is , teveel omvattend en te belangrijk.
Nee, dat hoort thuis bij het volk, want heel het volk kan met de verdragen (en trouwens ook met wetten in het algemeen) te maken krijgen. Wil het volk er zelf over beslissen, dan hoort dat zo te kunnen. Het parlement moet zich dan maar bezighouden met de dingen die de bevolking minder belangrijk vindt.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Jij snapt het. Of dit moet worden opgevat als een klacht en in dat geval snap je er he-le-maal niets van.
Persoonlijk snap ik niets van de burger die zich het referendum meent te moeten opeisen en ik maak me kwaad op de parlementariers die het referendum menen te moeten organiseren. Het is zo fundamenteel verkeerd. De ratificatie van verdragen hoort thuis in het parlement. Het is dan ook het parlement dat de overeengekomen tekst leest, controleert en bestudeerd of het verdrag voor ratificatie in aanmerking komt. Dat is dus uitdrukkelijk NIET het volk.
Dat is een omschrijving van de huidige situatie en geen argument om deze in stand te houden.quote:Het volk heeft nu juist het parlement gekozen zodat zij, namens het volk, die besluiten nemen.
Daarom ben ik in dit specifieke geval ook tegen een referendum, omdat hier geen sprake is van een teruggevraagd mandaat, maar van een teruggegeven mandaat.quote:Het is toch van de zotte dat kamerleden hun mandaat teruggeven aan het volk zodra er zich een besluit aankondigt dat nog wel ns lastig zou kunnen zitten?
Gegeven onze huidige grondwet inderdaad wel, ja. Maar indien er door de bevolking een referendum kan worden afgedwongen natuurlijk niet meer.quote:Dat mandaat dat ik bij de laatste verkiezingen gegeven heb, is toch onvoorwaardelijk?
Stemplicht hebben we niet meer hoor, ook niet bij raadplegende referenda.quote:Ik heb toch geen tweede kamer gekozen om vervolgens ALSNOG zelf naar de stembus te moeten hobbelen om hoogstpersoonlijk bij te dragen aan de besluitvorming? Daar is een tweede kamer niet voor in een REPRESENTATIEVE PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE.
Het parlement legt dan ook verantwoording af aan het volk, omdat het namens dat volk besluiten neemt. De zelfstandige groenteboer legt ook geen verantwoording af aan de buurman, terwijl zijn werknemers zich wel bij de groenteboer moeten verantwoorden.quote:Bovendien krijgen we met volksreferenda te maken met het hoogst onwenselijke fenomeen dat verantwoordelijkheid ontbreekt. Als het parlement de volkswil volgt die middels een referendum tot uiting is gekomen, dan is niemand verantwoordelijk indien het besluit ongunstig blijkt uit te pakken.
Het parlement gaat er sowieso niet meer over nadat het volk NEE heeft gezegd, behalve dan momenteel hier in Nederland waar de referenda blijkbaar door het parlement worden georganiseerd om onder het volk de stemming te peilen.quote:Het parlement, dat het besluit feitelijk genomen heeft, zal zich achter de uitslag van het referendum verschuilen en het parlement zal niet snel tot een besluit komen dat lijnrecht in strijd is met de uitslag van dat referendum (referendum: NEE, parlement: JA).
In dat geval stel ik voor dat je verder maar gewoon pleit voor een afrekendemocratie, waarin politici eerst zonder programma worden gekozen en naderhand door het volk puur op de resultaten worden afgerekend. Want zodra politici tijdens verkiezingen bekend gaan maken wat ze gaan zullen gaan doen nadat ze zijn gekozen, wordt de beslissing met het grootste gevolg al bij het volk neergelegd, tenzij politici natuurlijk A zeggen en B doen.quote:Een parlementaire democratie moet zo ingericht zijn dat besluiten en dan juist die besluiten die ingrijpende gevolgen kunnen hebben (en dat is dit niet) door beroepspolitici worden genomen en dus niet door de gemiddelde burger.
Zeg eens, hoe zorgt deelnemen aan de verkiezingen ervoor dat voorkomen wordt dat de gemiddelde boerenlul een besluit moet nemen?quote:Ik heb juist deelgenomen aan de verkiezingen om te VOORKOMEN dat de besluiten die mij raken of ook maar kunnen raken, worden genomen door de gemiddelde boerenlul waarvan ik zeker weet dat hij geen enkel benul heeft van de positie en werking van de EU gewoon omdat dat ook ingewikkelde kost is.
Hee, we zijn het eens.quote:Het is in ieder geval geen onderwerp dat moet worden benaderd op grond van zoiets primitiefs als anti-EU gevoelens die praktisch nooit steunen op (relevante) feiten.
Hier weet ik zelf niet van wat ik ervan moet vinden. Enerzijds heb je gelijk: waarom dit verdrag voorleggen aan het volk als het eerder nooit nodig was.quote:En tenslotte is het gewoon een wijzigingsverdrag waarvan we er al zoveel hebben gehad. Het EU-verdrag heeft wel vaker een update gehad en daar heeft nooit -behoudens een paar opgeschoten hippies, maar dat schijnt erbij te horen- een haan naar gekraaid.
Eensquote:Parlementairer, ga @#%$#$%@ aan je werk. Bestudeer de tekst van het verdrag en bepaal of het voor ratificatie in aanmerking komt.
quote:En ga niet schaapachtig naar mij, de burger, lopen wijzen. Ik ben er niet voor opgeleid om verdragen op hun merites te beoordelen en ik word er verdorie ook niet voor betaald.
Het Duitse voorstel is wel redelijk, in ieder geval stukken beter dan de huidige situatie (het Nice-verdrag), waarbij zij evenveel invloed hebben als bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Italië, terwijl die landen significant minder inwoners hebben. Wel lijkt me van die drie voorstellen het Poolse nog beter. Aan de andere kant zet ik ook mijn vraagtekens bij het grafiekje. Hoe kan bijvoorbeeld 0,1% invloed voor Malta verwezenlijkt worden? Ze zijn toch met minimaal 6 parlemetariërs in het Europees parlement vertegenwoordigd, dat is erg maf. Heb je ook een bron van dat het Poolse voorstel weggehoond werd en dat dit het nu daadwerkelijk wordtquote:Op zaterdag 22 september 2007 12:28 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
check die grafiek maar eens die ik gepost hebt, waarom ben jij het er eigenlijk mee eens dat we maar braaf invloed inleveren, zowel kwa stemverhouding alswel het VETO.
quote:Ben jij bereidt te vechten in een Europees Leger, Voor (d)EUschland?
De grap is dat die Italiaanse semi-fascist dat ook niet kan bepalen met de huidige en ook niet met de toekomstige EU-wetgeving.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:34 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De linkse oppositie.... de paria, de opstellers, de juristen, de mensen die niet beter weten...
[..]
Wat is de prioriteit dan? Dat 1 of andere semi-fascist uit Italië moet kunnen bepalen dat wij in dit land geen abortus meer mogen hebben? Mogen we dat zelf, als land, niet meer bepalen? Is het belangrijk dat andere landen meer macht krijgen over ons land?
Nee, een wet botweg weigeren te ondertekenen, dat is een voorbeeld van correct gebruik van bevoegdheden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Argento het volgende:
En dit zijn dan je volksvertegenwoordigers:
[..]
Dat is toch ronduit schandalig? Een verdrag niet ratificeren, niet omdat het INHOUDELIJK niet voor raticifactie in aanmerking zou komen maar omdat je wraak wil nemen omdat je op een ander punt je zin niet hebt gekregen. Dat is misbruik van macht en bevoegdheid. Ns kijken of Pechtold op deze onaanvaardbare uitspraak gaat worden aangepakt.
Sinds wanneer heeft een markt een verdrag nodig om te functioneren?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:45 schreef Falco het volgende:
de energiemarkt
Het gaat niet om het parlement (Doema), maar om de stemverhouding in de Raad van Ministers(Opperste Sovjet) .quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:45 schreef Falco het volgende:
[..]
. Hoe kan bijvoorbeeld 0,1% invloed voor Malta verwezenlijkt worden? Ze zijn toch met minimaal 6 parlemetariërs in het Europees parlement vertegenwoordigd, dat is erg maf. Heb je ook een bron van dat het Poolse voorstel weggehoond werd en dat dit het nu daadwerkelijk wordt
Oh? Dus hij kraamde maar wat onzin uit?quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:46 schreef Falco het volgende:
[..]
De grap is dat die Italiaanse semi-fascist dat ook niet kan bepalen met de huidige en ook niet met de toekomstige EU-wetgeving.
Het zou toch helpen als er in plaats van 20-30 programma's (Van de partijen), Zo'n duizend zouden zijn (van de kandidaten) Met het huidige systeem kun je op 4 a 5 punten een partij kiezen (25=32) en voor de rest krijg je het erbij (wat overigens niet uitsluit dat je het op meer dan die vijf punten eens bent met de partij)quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een raar 'argument'. Het was wel degelijk een punt. In alle partijprogramma's stond er gewoon de opvatting over. Het is aan jezelf om te bepalen welke aspecten een punt spelen bij je stem. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb wel op een partij gestemd die nu voor een referendum is, omdat ik de andere zaken belangrijker vind. Maar ik wist dat wel degelijk.
Het is aan jezelf om te bepalen welke zaken van belang zijn bij je stem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |