Maar de partijen waarop je mag stemmen staan wettelijk vast. Sterker nog: het staat wettelijk vast dat om het jaar 1 van de andere 3 partijen aan de beurt is om een premier te leveren.... Begint het kwartje al een beetje te vallen?quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:06 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zwitserland heeft wel een volksvertegenwoordiging.
Nee hoor, volgens de SP is het juist andersom. Het referendum moet er alleen komen voor een NEE-campagne.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus een referendum is alleen nuttig als de bevolking het eens is met de regering![]()
Ja, en een uit de klei getrokken wereldvreemde Zeeuw is daar de aangewezen persoon voor....quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Dr bestaat ook iets zoals het in bescherming nemen van je eigen bevolking.
Als 60% van de mensen zegt 0% belasting, dan komt er gewoon 0% belasting.quote:Op vrijdag 21 september 2007 23:15 schreef henkway het volgende:
Hoe meer keus voor het volk hoe beter
Echte democratie
Als 60% van de mensen zegt meer snelwegen, komen er gewoon meer snelwegen
Njawel, in Californië wel, daar is het dus ook een beetje doorgeschoten...quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:40 schreef Falco het volgende:
[..]
Als 60% van de mensen zegt 0% belasting, dan komt er gewoon 0% belasting.
In de praktijk werken referenda niet zo.
Haar? 'Hem' zul je bedoelen, corpulente homo. Je bent niet eens in staat om iets anders te jammeren dan prietpraat, want je weet dat het de waarheid is dat Balkenende en z'n linkse kabinetje zich met dit besluit scharen onder de despoten wiens minachting van de wil van het volk enkel overtroffen wordt door de megalomanie van hun ego.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Heb je haar weer
Met haar domme vergelijkingen
Een beetje dik aangezet, maar wel de kern van de zaak.quote:Op zaterdag 22 september 2007 05:20 schreef StefanP het volgende:
[..]
Haar? 'Hem' zul je bedoelen, corpulente homo. Je bent niet eens in staat om iets anders te jammeren dan prietpraat, want je weet dat het de waarheid is dat Balkenende en z'n linkse kabinetje zich met dit besluit scharen onder de despoten wiens minachting van de wil van het volk enkel overtroffen wordt door de megalomanie van hun ego.
Het recht op zelfbeschikking en de nationale soevereiniteit worden nota bene gewoon weggegeven ten faveure van een kliek smerige pennelinkkers ergens in de verte, waardoor Nederland opgeslokt wordt in een enorme bureaucratie waar nepotisme en vriendjespolitiek de boventoon voeren en waar men geen enkel verstand heeft van, laat staan interesse in, wat het beste voor Nederland is. Maar ach, dat is maar een detail toch? Een bijzaak. Nietszeggend. Van geen consequentie voor Nederland dus het is doodnormal dat een handjevol corrupte volksverlakkers dat in hun achterkamertje besluiten.
Ik zal een voorbeeld geven van het verstand van Brussel.quote:Op zaterdag 22 september 2007 05:20 schreef StefanP het volgende:
[..]
Het recht op zelfbeschikking en de nationale soevereiniteit worden nota bene gewoon weggegeven ten faveure van een kliek smerige pennelinkkers ergens in de verte, waardoor Nederland opgeslokt wordt in een enorme bureaucratie waar nepotisme en vriendjespolitiek de boventoon voeren en waar men geen enkel verstand heeft van, laat staan interesse in, wat het beste voor Nederland is. Maar ach, dat is maar een detail toch? Een bijzaak. Nietszeggend. Van geen consequentie voor Nederland dus het is doodnormal dat een handjevol corrupte volksverlakkers dat in hun achterkamertje besluiten.
Ik lul niet liefje.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:50 schreef Aoristus het volgende:
lul toch niet, SCH. Een referendum is altijd gebaseerd op een tegen of voor geluid.
Juist.quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een beetje dik aangezet, maar wel de kern van de zaak.
En iedereen die roept dat we de EU nodig hebben: ja we hebben handelsverdragen nodig, maar geen politieke unie waarbij we algemene zeggenschap over eigen land verliezen aan een ontransparant, ondemocratisch clubje dat geen interesse heeft (iig nog minder dan Den Haag) in wat goed is voor de Nederlandse burger.
Referenda lukken in zwitserland goed, en men is daar heel tevreden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben principeel een zwaar tegestander van referenda. Ook die burgemeestersfuzz in Utrecht nu weer
quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik lul niet liefje.![]()
Maar dan nog wil de SP dit referendum alleen maar om NEE te kunnen zeggen, een NEE-campagne te kunnen voeren enz. Als ze consequent zouden zijn, dan zouden ze voor veel meer referenda pleiten en niet alleen voor het punt waar ze zelf zo bangig in zijn.
Het gaat ze niet om het referendum, het gaat ze om het anti-europabeleid.
Ik ben principeel een zwaar tegestander van referenda. Ook die burgemeestersfuzz in Utrecht nu weer
Fijn voor ze toch. De Russen zijn ook heel blij met Poetin. So what?quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:26 schreef henkway het volgende:
[..]
Referenda lukken in zwitserland goed, en men is daar heel tevreden.
Referenda zullen hier ook heel goed zijn.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Fijn voor ze toch. De Russen zijn ook heel blij met Poetin. So what?
Nee dat denk ik niet.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Referenda zullen hier ook heel goed zijn.
Die benoemingen werken uitstekend.quote:En inderdaad burgemeester kiezen inplaats van door het vriendjes bolwerk
Vooral de tautologie nepotisme en vriendjespolitiek vind ik geweldig.quote:Op zaterdag 22 september 2007 05:20 schreef StefanP het volgende:
(...) corpulente (...) jammeren (...) prietpraat (...) linkse kabinetje (...) despoten (...) minachting (...) megalomanie (...) ego (...) nationale soevereiniteit (...) weggegeven (...) kliek smerige pennelinkkers (...) opgeslokt (...) enorme bureaucratie (...) nepotisme en vriendjespolitiek (...) handjevol corrupte volksverlakkers (...) achterkamertje
Dat laatste is ook prima natuurlijk - het is hartstikke goed om daar oppositie op te voeren en zo. Maar we hebben gestemd, we hebben een formatie gehad en de SP had dit punt het allerbeste kunnen regelen door de in de regering te gaan zitten. Daar hoor ik niemand over...quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:28 schreef Aoristus het volgende:
Het gevaar van veel referenda is dat het op den duur aan betekenis verliest. Je hebt gelijk als je zegt dat het een uitgespeelde zaak is als je de keuze voorlegt dat je mensen moet vertrouwen die al die subreferenda gaan invullen of dat je die mensen niet vertrouwt en die keuze maar gewoon verwerpt.
De SP voert aktie tegen een federaal Europa, en daar valt wat voor te zeggen, men vertrouwt de invulling niet door mensen die in een haastklus wat beslissingen moeten maken die grote gevolgen zullen hebben.
De tekstschrijfster van Wildersquote:Op zaterdag 22 september 2007 10:34 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Vooral de tautologie nepotisme en vriendjespolitiek vind ik geweldig.![]()
Verkiezingen zijn beter altijdquote:Op zaterdag 22 september 2007 10:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee dat denk ik niet.
[..]
Die benoemingen werken uitstekend.
Er zijn toch verkiezingen? 1 x in de 4 jaar. Ik zie niet in waarom je verder alles zou moeten kiezen.quote:
Precies, dus geen enkele reden om die slechte keuzes van het volk aan te grijpen als argument tegen referenda.quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:05 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, dat valt ook te zeggen bij reguliere verkiezingen, niet?
Niet ridicuul; revolutionair. Het stelt de mensen die van mening zijn dat ze niet moeten worden lastiggevallen, nadat ze eenmaal hun stem hebben uitgebracht voor het parlement, en de mensen die tussendoor ook direct invloed willen hebben als het parlement er een potje van maakt, in staat om allebei hun zin te krijgen. De ene groep ziet automatisch zijn stem van de verkiezingen ook vertegenwoordigd bij referenda, terwijl de andere groep zelf directe invloed kan uitoefenen als er een referendum wordt georganiseerd.quote:
[..]
Het tweede idee is zo ridicuul dat ik er maar niet op in ga.
Ook bij gewone verkiezingen zijn mensen met een sterke organisatie, veel geld of een bekend gezicht in het voordeel; ja dat hou je bij referenda ook, maar om dan op zo'n grond tegen referenda te zijn.quote:Het eerste idee gaat uiteindelijk uitlopen tot volledige sturing door overheid en (politieke) belangenorganisaties, want "het volk" is lastig zelfstandig te organiseren.
Precies wat je zegt "als...", en als 60% van de mensen voor de Partij tegen Belasting stemt, zit je met exact hetzelfde probleem. Het is nog niet gebeurd, waarom zou het gaan gebeuren?quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:40 schreef Falco het volgende:
[..]
Als 60% van de mensen zegt 0% belasting, dan komt er gewoon 0% belasting.
In de praktijk werken referenda niet zo.
Maak dat de familie van die vermoorde journalisten maar wijs.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:29 schreef SCH het volgende:
[..]
Fijn voor ze toch. De Russen zijn ook heel blij met Poetin. So what?
kunnen we vast wennen aan de EU...quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:05 schreef Perrin het volgende:
DEN HAAG - Het kabinet zal een initiatief uit de Tweede Kamer voor een referendum over het nieuwe Europese verdrag blokkeren. De ministerraad heeft vrijdag tot dit veto besloten, melden goed geïnformeerde bronnen rond het kabinet.
http://www.volkskrant.nl/(...)eferendum_torpederen
Alles kiezen, dat moet je vooral niet doen, maar ik zie ook niet in waarom uit het feit dat we elke vier jaar kunnen stemmen, zou moeten volgen dat we het daarbij ook vooral moeten laten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 10:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Er zijn toch verkiezingen? 1 x in de 4 jaar. Ik zie niet in waarom je verder alles zou moeten kiezen.
Jij snapt het. Of dit moet worden opgevat als een klacht en in dat geval snap je er he-le-maal niets van.quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:04 schreef hardcorehooligans het volgende:
dus ons stem telt niet. die telt alleen met de verkiezingen.
dat soort mensen moeten zich bij de eerstvolgende verkiezingen maar lekker zelf verkiesbaar stellen, maar niet vanachter de keukentafel de nationale politiek bekritiseren en nog denken dat ze gelijk hebben ook. De borreltafel heeft nu eenmaal geen formele rol in de nationale politiek en zal dat ook nooit of te nimmer mogen hebben.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:04 schreef Petera het volgende:
en de mensen die tussendoor ook direct invloed willen hebben als het parlement er een potje van maakt,
Van mij mag je best tegen het verdrag of Europa zijn. Ik heb ook bepaalde vraagtekens en kritiekpunten. Maar het gaat mij om het middel van het referendum. Dat is in mijn ogen de dood van de democratie. Dan gebeurt er niks meer.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:10 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Maak dat de familie van die vermoorde journalisten maar wijs.
Die invoering is feitelijke een pre-emtive kapitulatie, Duitsland lacht zich kapot, die delen straks de lakens uit.
[afbeelding]
Zwart = Duitse voorstel, wat straks in de Grondwet wordt opgenomen, zonder VETO, behalve voor Polen de eerste 10 jaar
Rood = Poolse voorstel, wat weggehoond werd om vage redenen
Oranje is de huidige situatie, met VETO
De grote landen maken straks de dienst uit, samen met Vazalstaten zoals Oostenrijk en de Oostbloklanden (die logischerwijs op de hand van de groten zijn).quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:10 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
Maak dat de familie van die vermoorde journalisten maar wijs.
Die invoering is feitelijke een pre-emtive kapitulatie, Duitsland lacht zich kapot, die delen straks de lakens uit.
[afbeelding]
Zwart = Duitse voorstel, wat straks in de Grondwet wordt opgenomen, zonder VETO, behalve voor Polen de eerste 10 jaar
Rood = Poolse voorstel, wat weggehoond werd om vage redenen
Oranje is de huidige situatie, met VETO
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:05 schreef Perrin het volgende:
DEN HAAG - Het kabinet zal een initiatief uit de Tweede Kamer voor een referendum over het nieuwe Europese verdrag blokkeren. De ministerraad heeft vrijdag tot dit veto besloten, melden goed geïnformeerde bronnen rond het kabinet.
http://www.volkskrant.nl/(...)eferendum_torpederen
maar als ik nu lees dat het kabinet zowiezo de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neer zal leggen, dan kan ik dat ook niet democratisch noemen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij mag je best tegen het verdrag of Europa zijn. Ik heb ook bepaalde vraagtekens en kritiekpunten. Maar het gaat mij om het middel van het referendum. Dat is in mijn ogen de dood van de democratie. Dan gebeurt er niks meer.
Wat mij betreft dit gewoon ijskoud de uitverkoop van Nederland aan Brussel en de start van de dictatuur.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:29 schreef Petera het volgende:
[..]
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.
volgens mij is een meerderheid van de Kamer vóór het verdrag. Dat was in 2005 overigens niet anders.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:31 schreef NLweltmeister het volgende:
[..]
maar als ik nu lees dat het kabinet zowiezo de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neer zal leggen, dan kan ik dat ook niet democratisch noemen.
Dat zijn ordinaire Sovjet praktijken.
Blijkbaar ben je ook tegen nieuwe verkiezingen bij een grondwetswijziging. Je hebt immers kamerleden gekozen is het niet? Die kunnen dan voor je stemmen. Trouwens, de gemeenteraadsverkiezing kan ook ook wel bij het oud vuil daar de gekozen heren in Den Haag de raad voor ons wel kunnen aanstellen. ..quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
klaagzang
Dat is toch ronduit schandalig? Een verdrag niet ratificeren, niet omdat het INHOUDELIJK niet voor raticifactie in aanmerking zou komen maar omdat je wraak wil nemen omdat je op een ander punt je zin niet hebt gekregen. Dat is misbruik van macht en bevoegdheid. Ns kijken of Pechtold op deze onaanvaardbare uitspraak gaat worden aangepakt.quote:Van Bommel en Pechtold spreken over een ‘parlementair unicum’. Pechtold: ‘Voorzover mijn kennis reikt, is het nog nooit voorgekomen dat een kabinet het contraseign voor een initiatiefwetsvoorstel weigert.’ De D66’er wijst erop dat de Kamer als wraak zou kunnen weigeren het nieuwe verdrag niet te ratificeren.
Ja, dat is ook een beetje een ritueel, maar ik heb er geen principiele bezwaren tegen. Het is immers niet het volk dat direct beslist over de inhoud van de wijziging.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Napalm het volgende:
[..]
Blijkbaar ben je ook tegen nieuwe verkiezingen bij een grondwetswijziging. Je hebt immers kamerleden gekozen is het niet? Die kunnen dan voor je stemmen. Trouwens, de gemeenteraadsverkiezing kan ook ook wel bij het oud vuil daar de gekozen heren in Den Haag de raad voor ons wel kunnen aanstellen. ..
Ik ben ook niet onder de indruk van de meeste Kamerleden, maar zij zijn wel degenen die in ons bestel zijn aangewezen om dit soort besluiten (ratificatie van een verdrag) te nemen. Zij zijn degenen die er voor betaald worden zich in de materie te verdiepen en een besluit te nemen. Zij zijn degenen die de rekening betalen als dat besluit achteraf onwenselijk blijkt te zijn of onzorgvuldig tot stand is gekomen. Er is domweg geen beter alternatief en het volk dan zelf maar laten besluiten is uberhaupt geen alternatief.quote:Ten slotte wijs ik je erop dat kmaerleden in zo`n 80% van de gevallen stemvee zijn die moeten doen wat de partijleiding ze zegt.
Het is een verdrag. Weliswaar een constitutioneel verdrag, maar 'gewoon' een verdrag. Ik ben er ook nog heilig van overtuigd dat het gedonder pas begon toen D' Estaing het wel een goed idee vond om de nieuwe update van het EU-verdrag (en als gezegd, daar hebben we er al een aantal van gehad, zonder al teveel problemen) tot EU-grondwet te bombarderen. Daar is men nu dan ook op teruggekomen, maar nu kom je niet zomaar van die referenda af. De (linkse) oppositie heeft namelijk weer iets...quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Yildiz het volgende:
Volgens mij waren de regels zodanig dat er bij iets als een grondwet het volk geraadpleegd diende te worden. En in mijn definities, die van vele juristen en de opstellers van de betreffende documenten is het een grondwet.
Ik hoef geen nationaal referendum om flitskasten ofzo, dat is heel wat anders.
Wat een raar 'argument'. Het was wel degelijk een punt. In alle partijprogramma's stond er gewoon de opvatting over. Het is aan jezelf om te bepalen welke aspecten een punt spelen bij je stem. Dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb wel op een partij gestemd die nu voor een referendum is, omdat ik de andere zaken belangrijker vind. Maar ik wist dat wel degelijk.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:02 schreef Napalm het volgende:
Verder ben ik het 99% oneens met je betoog; de hele grondwet was geen punt bij de verkiezingen. Dat was immers een afgehandelde zaak. Dus is heeft dat mijn stem niet beinvloedt.
Juist daarom moet je er geen referendum over houden. Omdat het te groot is , teveel omvattend en te belangrijk.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:04 schreef Yildiz het volgende:
Volgens mij waren de regels zodanig dat er bij iets als een grondwet het volk geraadpleegd diende te worden. En in mijn definities, die van vele juristen en de opstellers van de betreffende documenten is het een grondwet.
Ik hoef geen nationaal referendum om flitskasten ofzo, dat is heel wat anders.
Dat is iig zeker, wat een eng partijtje is dat geworden.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:29 schreef Petera het volgende:
[..]
Die PvdA-ministers hadden evengoed namens de PvdA een euthanasieverklaring kunnen tekenen. Straks zit Bos na de volgende verkiezingen alleen in het parlement.
Deze vraag geldt ook voor alle anderen, die nu dingen als sovjetpraktijken gillen enzo.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:53 schreef Falco het volgende:
Boosoog, leg eens uit wat er niet goed is aan de veranderingen in het verdrag of welke idiote dingen in het verdrag zijn gebleven?
check die grafiek maar eens die ik gepost hebt, waarom ben jij het er eigenlijk mee eens dat we maar braaf invloed inleveren, zowel kwa stemverhouding alswel het VETO.quote:Op zaterdag 22 september 2007 12:23 schreef Falco het volgende:
[..]
Deze vraag geldt ook voor alle anderen, die nu dingen als sovjetpraktijken gillen enzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |