abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53559595
whehe

Ik naar naar bed, morgen vroeg op voor de qualify
pi_53560890
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:08 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

RTL zegt dat het bevestigd is.

http://www.rtl.nl/(/sport(...)928_ferrari_deal.xml

Overigens is dat wel A1 nieuwtjes he
En er IS een topic voor, nu [inmiddels, dus]: [A1GP] Seizoen 2007-2008

[ Bericht 2% gewijzigd door Sally op 29-09-2007 17:33:19 ([edit] dit alles voor de duidelijkheid ;) :+) ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_53562550
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 01:48 schreef Sally het volgende:

[..]

En er IS een topic voor nu: [A1GP] Seizoen 2007-2008
jij zal de kwali wel niet live gezien hebben
pi_53567988
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 09:30 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

jij zal de kwali wel niet live gezien hebben
Welke qualy, de F1? Nee, niet live gezien. Die kijk ik nu op rtl-7. Dus shut up for now als het over de F1-kwalificatie gaat, svp...

Of bedoel je de qualy van de A1GP op Zandvoort, TJDoornbos?

Dit is toch nog steeds het F1-nieuwtjestopic?! Ik wees alleen op het bestaan van een A1GP-topic, dan kunnen we het hier het over nieuws uit de Formule 1-klasse houden en degenen die over de A1GP willen kletsen kunnen in het andere topic terecht.
pi_53573876
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:13 schreef NED het volgende:
Qua G krachten iig niet. Robert had 75G op de pens.

Er is ergens halverwege vorige eeuw ofzo eentje geweest die dik over de 100 G gegaan is en het overleefd heeft. De naam ben ik even kwijt, maar dat zal sanger (of iemand anders hier) vast wel weten
David Purley
quote:
Purley survived a deceleration rate 173 to 0 km/h in 66.0 cm in a crash during pre-qualifying for the 1977 British Grand Prix at Silverstone. This is equal to 178 g, which has been claimed to be the greatest g ever survived by a human.
Bron
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_53574220
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 00:22 schreef infinium het volgende:
Hij heette trouwens voluit Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum
Wat een naam he

Het leek me trouwens best een gezellige kerel om zo ergens in de kroeg een pilsje mee te drinken; die sjeik. Volgens mij kon je daar best mee lachen
Ik kan me zo voorstellen dat de sjeik eerder een kopje pepermuntthee kiest... I.p.v. een alcoholisch drankje?!
pi_53574332
Die was het ja.

Zijn er beelden van die crash?
pi_53574883
Kan zo snel geen beelden vinden, maar hier is een foto van de LEC na de crash.

[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_53575340
Oefff, die zit goed in elkaar zeg
pi_53587401
Vettel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Liuzzi:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Googolplexian op 30-09-2007 13:50:38 ]
Calm down, please!
  zondag 30 september 2007 @ 14:29:55 #216
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_53589058
offtopic: Voor het eerste topic in 2008 komt er een vernieuwde OP voor dit topic.
Ik heb sowieso nog wat plannen voor de komende winter maand.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_53592614
Spyker nu dus één punt

Ten koste van Torro Rosso.

=> http://www.formula1.com/news/headlines/2007/9/6905.html
  maandag 1 oktober 2007 @ 08:17:24 #218
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53608889
quote:
Op zondag 30 september 2007 14:29 schreef WEST het volgende:
offtopic: Voor het eerste topic in 2008 komt er een vernieuwde OP voor dit topic.
Ik heb sowieso nog wat plannen voor de komende winter maand.
Check je PM zometeen effe WEST
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53611796
Weet iemand waarom deze foto precies is gemaakt?

Ik gok ter nagedachtenis aan Colin Mcrae.

Om toch in het nieuws te blijven:

FIA past informatievoorziening teams aan
pi_53616123
Foto laat voornl. britse mensen zien Ik zie bv. geen Alonso, maar wel Coulthard. Dus het is niet iets voor McLaren..
Where facts are few, experts are many.
  maandag 1 oktober 2007 @ 13:53:05 #221
34586 kepler
No bounce, no play
pi_53616266
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 11:05 schreef LeXX het volgende:
Weet iemand waarom deze foto precies is gemaakt?
[afbeelding]
Ik gok ter nagedachtenis aan Colin Mcrae.
lijkt me ook McRae, want Coulthard ging met een speciale helm rijden ter ere van hem
The line is a dot to you!
pi_53616270
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:47 schreef Atreidez het volgende:
Foto laat voornl. britse mensen zien Ik zie bv. geen Alonso, maar wel Coulthard. Dus het is niet iets voor McLaren..
Colin McRea is/was een Schot...
NL-wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colin_McRae
EN-wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_McRae

Check out de post van NED: plaatje van de bewuste helm is hetzelfde!
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 25 het einde is in zicht

Ik quote even een stukkie uit de post van NED:
quote:
[...]
Ik hoop eik dat we na de race aanstaande weekend kunnen zien hoe iedereen zn handtekening op die helm zet, maar dat zal wel weer niet uitgezonden worden
Was dit dan de 'handtekeningsessie' mss??
pi_53616462
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:47 schreef Atreidez het volgende:
Ik zie ook Renault-teamleden, en de man links komt me ook enorm bekend voor. Of is dat Jacky Eeckelaert?
Ook Toyota en Honda zijn vertegenwoordigd.

Sally: Schotland valt natuurlijk onder Groot Brittannie...
pi_53616605
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 13:59 schreef LeXX het volgende:

[..]

Ik zie ook Renault-teamleden, en de man links komt me ook enorm bekend voor. Of is dat Jacky Eeckelaert?
Ook Toyota en Honda zijn vertegenwoordigd.

Sally: Schotland valt natuurlijk onder Groot Brittannie...
Lieve schat: dat bedoelde ik dus toch ook...

[ Bericht 8% gewijzigd door Sally op 01-10-2007 14:09:35 ]
pi_53617314
Veel van die jongens die met t circus meereizen kunnen niet naar de begravenis. Ze blijven tenslotte in die regionen voor de race in China. Denk dat het daar mee te maken heeft voornamelijk
pi_53617898
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 14:03 schreef Sally het volgende:

[..]

Lieve schat: dat bedoelde ik dus toch ook...
pi_53619163
quote:
Ralf: I'm leaving Toyota
Monday, 01, October, 2007, 14:20

Ralf Schumacher has announced on his official website that he is leaving Toyota at the end of the season after three years at the team.

The 32-year-old German driver’s future in Formula 1 beyond this season has been up in the air for some time, with Toyota confirming recently that it would not make a decision on its second driver for 2008 alongside Jarno Trulli until the end of the year.

However Schumacher says he has come to the decision to leave the team in search of a new challenge.

“I have myself decided that after three years at Toyota to go in search of a new challenge,” he was quoted as saying on his website.

He adds that he will hold conversations about his next destination in the coming weeks and will announce his future plans following the end of the current season.

No official announcement has yet been made from Toyota itself.

More to follow shortly…
Calm down, please!
  maandag 1 oktober 2007 @ 15:55:37 #228
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_53619570
Goeie zaak dat Ralf weg is bij Toyota, hij presteerde niks meer. Toch Felipe naar Toyota toe dan misschien?
pi_53619725
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:55 schreef Bernard0s het volgende:
Goeie zaak dat Ralf weg is bij Toyota, hij presteerde niks meer. Toch Felipe naar Toyota toe dan misschien?
Zie eerder Sutil richting Toyota gaan. Verwacht namelijk niet dat Alonso er zin in heeft om naar Ferrari te gaan. Daar krijgt hij toch niet zo snel de no1-status. Iets waar hij bij Renault veel meer kans op maakt.
pi_53619800
En Ralf naar de dtm zeker Felipe blijft gewoon bij Ferrari en Doornbos naar Toyota (wishfull thinking)
  maandag 1 oktober 2007 @ 16:13:37 #231
65960 sanger
pi_53619958
Albers, Sutil en Doornbos zijn in gesprek met Toyota. Massa is gesignaleerd bij het team.
  maandag 1 oktober 2007 @ 19:57:57 #232
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53625120
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 16:13 schreef sanger het volgende:
Albers, Sutil en Doornbos zijn in gesprek met Toyota. Massa is gesignaleerd bij het team.
Jean Todt heeft verklaard dat Felipe volgend jaar gewoon voor Ferrari rijdt...
pi_53627258
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 19:57 schreef Treveo het volgende:

[..]

Jean Todt heeft verklaard dat Felipe volgend jaar gewoon voor Ferrari rijdt...
Heeft Jean Todt ook al verklaard dat hij bij Ferrari blijft volgend jaar?
Hij schijnt wat mot te hebben. Ik denk dat Toyota niet eens een ondenkbare optie is. Niet in de laatste plaats vanwege Ove Andersson, die banden heeft met Toyota. Todt en Andersson kennen elkaar nog van de Rallysport...
Ferrari begint uit elkaar te vallen, Schumacher als eerste, Brawn als tweede. Zou Todt de derde worden?
pi_53627349
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 16:06 schreef Atreidez het volgende:
En Ralf naar de dtm zeker Felipe blijft gewoon bij Ferrari en Doornbos naar Toyota (wishfull thinking)
denk dat doornbos nog een jaartje champcar er achterplakt, zodat hij meer kans maakt op de titel, nu bourdais naar toro rosso gaat.
pi_53629557
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 16:03 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Zie eerder Sutil richting Toyota gaan. Verwacht namelijk niet dat Alonso er zin in heeft om naar Ferrari te gaan. Daar krijgt hij toch niet zo snel de no1-status. Iets waar hij bij Renault veel meer kans op maakt.
Naast Kovalainen?
Calm down, please!
  maandag 1 oktober 2007 @ 22:57:11 #236
179034 Bernard0s
pi_53630188
Ik denk zowieso dat er geen Nederlander bij Toyota zal gaan rijden. Nederland is een te kleine en niet interessant markt voor Toyota, daarom zullen ze geen coureur uit NL nodig hebben. Ik zie Sato ook nog wel kans maken trouwens, ondanks het feit dat hij het laatste seizoensdeel niet echt heel goed op dreef meer is.

Sutil zou natuurlijk ook goed kunnen, heel misschien zelfs Glock nog wel.

Veel zal afhangen van het besluit van Alonso denk ik. Laten we in ieder geval hopen dat er volgend jaar tenminste 1 Nederlander in de F1 zit. Oh ja trouwens; over 2 jaar misschien wel Carlo van Dam, die gaat wss GP2 rijden komend seizoen.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 05:29:39 #237
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_53632871
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 22:41 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Naast Kovalainen?
wou net zeggen.., die nr1 status binnen renault is hij natuurlijk kwijt nu
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_53634505
Maffia at work:
quote:
Stepney book canned.
Tuesday, 2nd October 2007
Disgraced Ferrari man loses publishing deal for memoirs.

The much-anticipated 'tell-all' tale of life at Ferrari at the height of the recent Formula One espionage row may never be fully known, following the decision to pull Nigel Stepney's autobiography from publication.

Heralded as the inside story, the book - tentatively titled Red Mist - was to have hit the shelves early next year, but its prospective publisher - also called Red Mist - has since decided not to go ahead with the venture, but refused to give any reason for the turnaround.

The book had been expected to lift the lid on the spy scandal in which Stepney was implicated along with
McLaren designer Mike Coughlan, as well as chronicling the Briton's rise through the ranks from humble mechanic on the UK national scene to heading up raceday operations at the most famous team in Formula One.

Stepney is expected to now try to find an alternative outlet for his memoirs.
Calm down, please!
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 12:59:58 #239
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_53638396
RD zou idd praten met Toyota maar dat bericht is al tijdje oud.

Ralf uit de F1 zou een goeie zaak zijn zeker als hij Fisico mee neemt. Liefst ook Rubens maar die heeft een contract voor 2008
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:10:11 #240
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_53638623
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 12:59 schreef TJDoornbos het volgende:
RD zou idd praten met Toyota maar dat bericht is al tijdje oud.

Ralf uit de F1 zou een goeie zaak zijn zeker als hij Fisico mee neemt. Liefst ook Rubens maar die heeft een contract voor 2008
Als ze Trulli dan ook meteen meenemen zie ik graag 4 nieuwe rookies op de startgrid volgend jaar.

Wishful thinking...
pi_53638803
En Coulthard dan?
Calm down, please!
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:25:13 #242
65960 sanger
pi_53638932
Dus als ik het goed begrijp:

• Coulthard
  • Fisichella
  • Barrichello
  • Ralf Schumacher
  • Jarno Trulli
  • Alexander Wurz

[ Bericht 7% gewijzigd door sanger op 02-10-2007 13:34:34 ]
  • Everything you want is on the other side of fear.
    pi_53638938
    quote:
    Neemt Ferrari Scuderia Toro Rosso over?
    Het is in jaren niet zo spannend geweest tussen de teams van Scuderia Ferrari Marlboro en het Vodafone McLaren Mercedes team, zowel op als naast de baan zijn de teams in een felle strijd verwikkeld. Stepneygate en daarmee de constructeurstitel zijn naar Ferrari gegaan maar de coureurstitel lijkt naar Lewis Hamilton te gaan rijdend voor McLaren. Echter duikt alweer een nieuw probleem op, vanaf volgend jaar wil ProDrive mee gaan doen aan de Formule 1 en wel met een klantenchassis van McLaren. Ferrari kan natuurlijk niet achterblijven en lijkt nu Scuderia Toro Rosso te willen overnemen om bij te kunnen blijven met de ontwikkeling.

De situatie komt niet als een verassing, al sinds begin van het jaar is er veel te doen over de Super Aguri's SA07 die de Honda RA106 van vorig jaar zou zijn en de STR2 die een letterlijke kopie is van Red Bull's RB3. Uiteindelijk is deze zaak opgelost door het televisie geld dat de twee teams samen met Spyker behalen te delen door drie, hiermee is er echter nog geen einde gekomen aan het hele verhaal. Vanaf volgend seizoen zal het namelijk volgens het Concorde Agreement officieel toegestaan zijn om een klantenchassis in te zetten en daarmee staat de deur open voor nieuwe teams als ProDrive.

Gezien de testafspraken zal ProDrive daardoor samen met McLaren dubbel zoveel afstand mogen afleggen en daarmee beter doorontwikkelen en dat ziet de Scuderia natuurlijk niet zitten. Vandaar dat Ferrari samen met de Zuid Afrikaanse zakenman Tony Teixeira, Scuderia Toro Rosso overnemen om zo het zelfde truukje te bewerkstelligen. Deze geruchten worden mede versterkt door het feit dat Teixeira ook de eigenaar en de baas is van de A1GP welke in een ver gevorderd stadium is met Ferrari om voor 2008 een deal te maken over het leveren van zowel chassis' als motoren en de overname van STR zou hier ook deel van uitmaken. Gisteren was de officiele Safety Car tijdens de openingsrace van de A1GP in Zandvoort al een Ferrari 599GTB.

Mocht alles kloppen dan zou men niet raar op moeten kijken dat er volgend jaar vier Ferrari's en vier McLaren's op de startgrid staan.
    Bron: http://www.racestart.nl

Zou wel een stunt zijn, helaas gaat dit wel tegen het idee van het klantenchassis in, de bedoeling was dat onafhankelijke teams makkelijk de Formule 1 konden binnen komen met een klantenchassis. Helaas blijven ze zo niet erg onafhankelijk, eigenlijk klopt die testbeperking daarom ook niet, het doel van de FIA is de sport goedkoper maken maar de teams hebben het geld toch wel en vinden wel weer een andere manier om het uit te geven/verspillen
    pi_53639021
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 13:25 schreef sanger het volgende:
    Dus als ik het goed begrijp:

• Coulthard
  • Fisichella
  • Barrichello
  • Ralf Schumacher
  • Jarno Trulli
  • Gooi Wurz er dan ook maar uit
    Calm down, please!
      dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:34:07 #245
    65960 sanger
    pi_53639135
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 13:25 schreef RBMaurice het volgende:

[..]

Bron: http://www.racestart.nl

Zou wel een stunt zijn, helaas gaat dit wel tegen het idee van het klantenchassis in, de bedoeling was dat onafhankelijke teams makkelijk de Formule 1 konden binnen komen met een klantenchassis. Helaas blijven ze zo niet erg onafhankelijk, eigenlijk klopt die testbeperking daarom ook niet, het doel van de FIA is de sport goedkoper maken maar de teams hebben het geld toch wel en vinden wel weer een andere manier om het uit te geven/verspillen
    Dit artikel komt op mij niet bijster betrouwbaar over.....

• Er is nog altijd geen beklonken deal tussen Spyker, STR en Super Aguri en ik betwijfel of die er nog wel komt nu Spyker 9de staat in het WK.
  • Voor volgend seizoen is er nog altijd GEEN Concorde Agreement. Het seizoen zal waarschijnlijk van start gaan op basis van de huidige Concorde Agreement. Dat is ook de reden dat de onderhandelingen tussen McLaren en Prodrive stilstaan. Waarschijnlijk wordt er pas na 9 oktober verder gekeken voor een nieuwe Concorde Agreement.
  • Er is nergens bevestigd dat Teizeira met Ferrari aan het onderhandelen is voor de A1GP. Die geruchten zijn alleen gebaseerd op het feit dat er Ferrari personeel aanwezig was bij de A1 test in Silverstone en de pace-car een Ferrari is.

[ Bericht 18% gewijzigd door sanger op 02-10-2007 13:47:24 ]
  • Everything you want is on the other side of fear.
      dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:39:34 #246
    65960 sanger
    pi_53639291
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 13:29 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Gooi Wurz er dan ook maar uit
    Check (de edit)
    pi_53639336
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 13:39 schreef sanger het volgende:

[..]

Check (de edit)
    Calm down, please!
    pi_53661403
    quote:
    Montezemolo wants apology
    Tuesday, 02, October, 2007, 16:57

Ferrari president Luca di Montezemolo has demanded an apology from the FIA’s stewards after the Italian squad failed to receive tyre instructions prior to the Japanese Grand Prix.

Race control sent out emails to all teams before the race informing them that they must start on the extreme wet-weather tyres behind the safety car, but Ferrari didn’t receive this notification until after the race had started.

The Maranello outfit had already opted to start on the intermediate rubber and both Kimi Raikkonen and Felipe Massa were subsequently ordered to pit for the extreme wets – dropping both to the back and ending their hopes of winning the race.

The FIA accepted after the race that the email had been delayed in getting through to Ferrari and announced that, to avoid a repeat situation in the future, it would now issue both paper and electronic notices to teams.

However di Montezemolo is still unhappy with the race stewards and says he is waiting to hear an apology from them.

“It is unprofessional behaviour for which I expect an apology,” he was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.
    “Our drivers, in difficult conditions, drove very good races.
    “Let’s see how it goes.

“Naturally I am not happy with the result, but I have spoken at length with [team boss Jean] Todt.
    "The tyre choice was a gamble, but it started from the premise that Ferrari was not aware of the FIA’s decision.
    “This is a negative aspect and I expect an apology from the stewards, who have acted very badly.
    “Without this instruction from the FIA, other teams would also have started on intermediate tyres.”

Todt said in his post-race briefing that the team would not be making a protest following the confusion.

Di Montezemolo admits he may have taken the matter further, but says he trusts the team management’s decision.

“I would have preferred a different solution – I am not happy about this result,” he said.
    “But I have the utmost faith in the [Ferrari] people who took those decisions at that point.”

Ferrari’s difficulties gave McLaren a clear run at victory in the rain-drenched race, with Lewis Hamilton ultimately coming out on top and moving to the brink of the world championship.

But the Ferrari president has reiterated his belief that a title victory for the Briton would be tainted by the espionage saga.

“I still think that in the spying affair it was a serious mistake not to disqualify the McLaren drivers as well [as the team],” Montezemolo said.

“It means that if Hamilton were to win the title he will win it partly thanks to Ferrari, because there is a lot of Ferrari in his car.”
    Het ligt weer niet aan Ferrari zelf, he. Op één of andere manier hadden ze gewoon niet door dat het regende.
    Ik zie andere teams al een excuus eisen van de FIA. Zegt toch wel wat over de politieke positie van Ferrari.
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 09:36:36 #249
    65960 sanger
    pi_53661433
    Het is niet meer dan logisch. Ik heb zelfs het idee dat Ferrari wisselde zodra ze er vanaf wisten en dus een extra stop hebben moeten maken.
    pi_53661500
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 09:36 schreef sanger het volgende:
    Het is niet meer dan logisch. Ik heb zelfs het idee dat Ferrari wisselde zodra ze er vanaf wisten en dus een extra stop hebben moeten maken.
    En als enige team dachten ze dat het op zou drogen?
    Stel nou dat de Fia de intermediates niet verboden had ... dan hadden ze toch nog steeds achteraan gereden?

Todt dient geen protest in ... Monty overruled dat en gaat miepen.
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 09:41:28 #251
    46705 Kleffe_Dop
    Sic Mundus Creatus Est
    pi_53661529
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 13:29 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Gooi Wurz er dan ook maar uit
    DC en Wurz mogen van mij blijven.

Ik zie Williams trouwens niet als het team dat 2 rookies in z'n wagens gaat zetten (mocht Rosberg vertrekken).
      woensdag 3 oktober 2007 @ 09:42:32 #252
    65960 sanger
    pi_53661551
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 09:40 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

En als enige team dachten ze dat het op zou drogen?
    Stel nou dat de Fia de intermediates niet verboden had ... dan hadden ze toch nog steeds achteraan gereden?

Todt dient geen protest in ... Monty overruled dat en gaat miepen.
    De strategie was een pure gok, gebaseerd op de Maleisie tacktiek van enkele jaren terug.
    pi_53661588
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 09:42 schreef sanger het volgende:

[..]

De strategie was een pure gok, gebaseerd op de Maleisie tacktiek van enkele jaren terug.
    Die gok had dan toch wel verkeerd uitgepakt. Met hetzelfde resultaat (of slechter want dan hadden ze waarschijnlijk een paar ronden langer op intermediates gereden).
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 10:07:35 #255
    65960 sanger
    pi_53662144
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 09:44 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Die gok had dan toch wel verkeerd uitgepakt. Met hetzelfde resultaat (of slechter want dan hadden ze waarschijnlijk een paar ronden langer op intermediates gereden).
    Dat wel, daarom denk ik dat Ferrari zo boos is dat ze die mail niet gehad hebben. Dan hadden ze namelijk beter gescoord.

Ferrari redeneert dat andere teams waarschjijnlijk ook op intermediates gestart zouden zijn. En die kans lijkt me niet eens onrealistisch.
    pi_53662321
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 10:07 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat wel, daarom denk ik dat Ferrari zo boos is dat ze die mail niet gehad hebben. Dan hadden ze namelijk beter gescoord.

Ferrari redeneert dat andere teams waarschjijnlijk ook op intermediates gestart zouden zijn. En die kans lijkt me niet eens onrealistisch.
    M'n punt is dat Monty niet boos is op z'n team dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen maar op de FIA die hun domme fout had moeten corrigeren. Net zoiets als zelf geen controle hebben over je team, informatie lekt uit en anderen hebben het gedaan.
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 10:30:27 #257
    65960 sanger
    pi_53662673
    je begript niet wat ik zeg volgens mij.

DiM is van mening dat andere teams (McLaren) waarschijnlijk ook op intermediates hadden gestart indien de extreme wets niet verplicht waren. Ferrari heeft hier dus een nadeel gehad omdat zij niet op de hoogte waren en andere teams wel.

Dat de gok verkeerd is uitgepakt wordt ook niet betwist overigens.
    pi_53663519
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef sanger het volgende:

DiM is van mening dat andere teams (McLaren) waarschijnlijk ook op intermediates hadden gestart indien de extreme wets niet verplicht waren. Ferrari heeft hier dus een nadeel gehad omdat zij niet op de hoogte waren en andere teams wel.

Ik snap je dondersgoed ... Ik vraag me alleen af of we naar dezelfde beelden hebben zitten kijken.
    Zou JIJ van start gegaan zijn op intermediates?

Vergeet niet dat elk team (en vooral de rijke teams) spotters hebben staan (ver) om het circuit heen om weervoorspellingen te doen. Denk je echt dat de FIA hun daarin kan overtreffen? Ik zelf denk dat de teams vaak meer op de hoogte zijn van het weer en de track-conditions dan de FIA zelf. ZEKER als je nagaat dat Bridgestone de teams ook nog eens adviseerd.

Komt ook nog eens bij dat emails die tegelijk verzonden zijn alleen niet tegelijk aankomen als er sprake is van verschillende servers (lijkt mij niet) of heftige firewalls (lijkt me wel). Misschien moet Ferrari toch maar eens in eigen IT oplossingen gaan spitten.

Ik snap jouw punt wel, hoor.... maar wat ik al eerder zei: Ferrari maakt eerst een fout, schuift het daarna af op anderen. Als ze gewoon op intermediates waren gestart was de uitkomst niet veel anders geweest. Het lijkt me niet dat er veel andere teams waren die vonden dat de baan mild-vochtig was.
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 11:14:21 #259
    179034 Bernard0s
    pi_53663602
    Goed nieuws; Regen wordt voorspeld voor dit weekend, alweer.
    pi_53663615
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 11:14 schreef Bernard0s het volgende:
    Goed nieuws; Regen wordt voorspeld voor dit weekend, alweer.
    Ferrari op Slicks
    Calm down, please!
    pi_53663825
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 11:14 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ferrari op Slicks
    pi_53663864
    Calm down, please!
    pi_53663955
    quote:
    Coulthard surprised by Ferrari's tyre choice
    03 October 2007

At the start of Sunday's Grand Prix all teams except Ferrari were told to start the race on wet tyres. At Ferrari though the team never got the message and decided to start the race on intermediates. Both drivers spun and had to pit for new tyres. According to David Coulthard it was a big surprise to see Ferrari on intermediates, as the conditions were terrible the Scotsman said.

Speaking about the incident he said in his ITV column: "I must say I was amazed that Ferrari chose to put him and Felipe Massa on intermediates at the start - regardless of the fuss about when they received their email from Charlie. There was just no way intermediates could have worked. This wasn't a Malaysia 2001 when that policy had worked for them, it was a different situation altogether with way more standing water.

"I don't believe Michael Schumacher and Ross Brawn would have done that in this instance and I think it shows a weakness on Ferrari's part."

[ Bericht 2% gewijzigd door Googolplexian op 03-10-2007 11:36:36 ]
    Calm down, please!
    pi_53664469
    quote:
    Nakajima returns to Friday driver role
    By Jonathan Noble Wednesday, October 3rd 2007, 09:32 GMT

Williams have confirmed that test driver Kazuki Nakajima will drive for them on the Friday of the final two Grands Prix of the season, as they continue to evaluate their driver plans for next year.

Although the Grove-based team already have Nico Rosberg under contract for 2008, there has been continued speculation that he could be a target for McLaren if Fernando Alonso leaves them.

And with Alexander Wurz looking increasingly likely to take a test role next season, there is a possibility that Williams could be looking for two new drivers.

But technical director Sam Michael has said that there will be no rush by the team to sort out their drivers, as Nakajima remains a strong candidate because of his close links to engine supplier Toyota.

"Kazuki will drive the Fridays in Shanghai and Brazil," said Williams. "We have got a shortlist of drivers (for next year), but I would not say we are close to making a decision."

When asked whether or not that meant they could wait until the eve of the 2008 season, Michael said: "It wouldn't be too late, but I would be surprised if it was done before the end of the season. It could be a few months though. We need to wait and see how things fall."
    Calm down, please!
    pi_53664643
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef sanger het volgende:

Start Malaysia 2001

Ik zie wel een verschil hoor ^_^
    quote:
    Hamilton won by default
    Montezemolo - 3rd October 10:34am GMT

Lewis Hamilton will have to thank Ferrari if he wins the Formula One title in China this weekend, according to the Italian team's president Luca di Montezemolo.

"I still think that in the spying affair it was a big mistake not to disqualify the McLaren drivers as well," the Gazzetta dello Sport Web site quoted him as saying after Sunday's Japanese Grand Prix.

"It means that if Hamilton wins the championship, he will also win it thanks to Ferrari because there is a lot of Ferrari in his car."

McLaren were fined $100 million (49 million pounds) and stripped of all their constructors' points by the governing International Automobile Federation (FIA) last month for having Ferrari technical information in their possession.

However, the drivers escaped sanctions because the FIA said they been granted an amnesty in exchange for providing evidence.
    Effe vergeten dat elke Ferrari met Mercedes technologie rijdt

Zonder Benz geen auto's, weet je wel
    Calm down, please!
    pi_53666197
    Van dat soort dingen moet ik echt
    Alsof Ferrari nooit gespioneerd heeft, of technologie niet heeft afgekeken van een ander. Nee hoor, zij zijn vromer dan de Paus, en altijd netjes aan de regeltjes gehouden

Omdat Ferrari zich altijd vasthoud aan hun status als oudste constructeur en hiermee te pas en te onpas dreigen om het kampieonschap te verlaten, ontspringen zij vaak de dans. Laten ze maar vertrekken, ik zal ze niet missen!
    Oh ja,

Ferrari schijnt ook informatie van McLaren gehad te hebben, beweert onze vriend Stepney nu:
    quote:
    Stepney: "Ferrari had ook informatie van McLaren"

03 Oktober, 12:34 | Enkele weken geleden werd McLaren zwaar bestraft voor het feit dat zij vertrouwelijke informatie van Ferrari in handen had. Eén van hun ontwerpers. Mike Coughlan, kreeg deze informatie toegespeeld door Nigel Stepney, een werknemer van Ferrari. Stepney vertelt nu zelf echter dat hij op zijn beurt ook vertrouwelijke informatie over de McLaren kreeg van Coughlan en dat Ferrari dus schuldig is aan dezelfde overtreding als het Britse team.
    Stepney doet deze opvallende bekentenis aan GrandPrix.com. “Ik wist ook alles van McLaren,” reageert Stepney op alle heisa rondom de spionagezaak. “Ik wist wanneer ze hun pitstops zouden houden, ik kende hun gewichtsverdeling en kreeg informatie over verschillende onderdelen van de auto.” Mocht Stepney de waarheid spreken dan zou Ferrari dus in feite over dezelfde informatie beschikken over McLaren, wat McLaren op hun beurt over Ferrari wist.

De Brit stelt verder dat Ferrari de informatie zeker heeft gebruikt, maar dat hij dat niet kan bewijzen. “Ik was op dat moment hun werknemer en weet dus met welke afstellingen ze reden tijdens testsessies en met welke hoeveelheid brandstof ze de races begonnen. We bespraken dingen als de technische verschillen tussen de Ferrari en de McLaren. McLaren heeft op hun beurt voordeel gehad van de informatie die zij in handen had, maar Ferrari had dat zeker ook. Dat had ze dus net zo goed WK-punten moeten kosten. Ik heb met een aantal mensen in het team over de informatie gesproken, maar ik kan dat niet bewijzen met e-mails of sms’jes,” aldus Stepney.

Mocht het verhaal van Stepney waar zijn dan roept dat de nodige vragen op. Ten eerste, en dat is misschien wel het belangrijkste, waarom komt hij pas nu met deze informatie naar buiten en bijvoorbeeld niet al tijdens de spionagezaak zelf? In de hoorzittingen van de World Motor Sport Council is dit namelijk niet behandeld. Daarnaast kun je je afvragen waarom Mike Coughlan op zijn beurt niets heeft gezegd dat hij ook technische informatie doorspeelde van McLaren naar Ferrari, als dat het geval was. Op deze manier had McLaren een sterk weerwoord op de beschuldigingen van de Italianen.

Als laatste is vreemd, ervan uitgaande dat de uitspraken van Stepney waar zijn, dat McLaren niet in beroep is gegaan tegen de uitspraak van de World Motor Sport Council en waarom zij bijvoorbeeld geen onderzoek heeft aangevraagd naar het team van Ferrari. De uitspraken van Stepney werpen dus wellicht een nieuw licht op de spionagezaak, maar roepen op dit moment eigenlijk alleen maar meer vragen op dan antwoorden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
    pi_53666315
    Kunnen we geen Anti-FIArrari actie houden en hun ook uit het kampioenschap laten halen, en als we toch bezig zijn Renault die zelf toegeeft info te hebben ook??

Word het moe!!
    pi_53666333
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 13:11 schreef TJDoornbos het volgende:
    Kunnen we geen Anti-FIArrari actie houden en hun ook uit het kampioenschap laten halen, en als we toch bezig zijn Renault die zelf toegeeft info te hebben ook??

Word het moe!!
    Ik stel voor om Ferrari te straffen door elke Ferrari die je ziet te keyen

geintje dus
    Calm down, please!
      woensdag 3 oktober 2007 @ 13:17:56 #269
    65960 sanger
    pi_53666458
    De vraag die nu bij mij opkomt is of andere Ferrari mensen het wisten (zoals bij McLaren wel het geval was).
    pi_53666460
    quote:
    OCTOBER 2, 2007
    Montezemolo and Stepney comment (individually)

The Ferrari chairman Luca di Montezemolo is a highly intelligent individual and he knows that whatever he says will be slavishly reported because of who he is - and because of the newspapers he controls. But his recent attempts to undermine McLaren's success this year by claiming that the British team has copied the Ferrari are utterly unfair. There is not a shred of evidence that would stand up in a proper court that McLaren used any of the Ferrari information that ended up in the hands of McLaren's Mike Coughlan in April to design and develop the current car - which was designed eight months (and more) before Coughlan received anything from Ferrari's Nigel Stepney.

To claim otherwise is to knowingly distort reality. In a world of media sound bites and short attention spans perhaps this cynical ploy will work amongst the ill-informed but any race fan with half a brain should be able to see straight through such manipulation.

Montezemolo's latest ploy is to talk down Lewis Hamilton's likely World Championship.

The only thing about Montezemolo's remarks that are true is that "he will win it partly thanks to Ferrari". It is not because there is a lot of Ferrari in his car as Montezemolo went on to say, but rather because Ferrari threw away its chances this year with poor attention to detail, bad strategic decisions - notably the tyre decision in Mount Fuji - and because the team used less consistent drivers.

This sort of conduct is unbecoming. Being a good loser is the mark of a great team and sadly Ferrari cannot claim such status as long as it is coming out with such dross to justify its own failure. Ferrari is a great name and an impressive brand and one wants to see this being used for the good of the sport but the way it is currently be used is merely undermining the work of previous generations and of the great Enzo Ferrari himself.

In recent days we have received (unsolicited) communication from Nigel Stepney which raises a number of questions which have not been touched on in the scandal to date. Stepney says that he believes Ferrari have been let off surprisingly lightly by the FIA. He says that there is a point that everyone is missing because they are assuming that the flow of information to Mike Coughlan was a one-way flow and that Ferrari did not gain anything. There is no evidence at all that Stepney was being paid to pass on information and he says that it was rather more simple than that.

"I got information about when they [McLaren] were stopping," Stepney says. "I got weight distribution, I got other aspects of various parts of their car from him [Coughlan]. Ferrari got off very lightly. I was their employee at the time. I was aware of certain stuff they were doing at tests, fuel levels, for example. I knew what fuel level they were running. I think they should have been docked points personally. The question is: Did I use the information, did I talk about it?' That's the big question. I spoke to some people about it. I can't prove it, there are no e-mails or anything. Points about the fuel and the differences [between Ferrari and McLaren] were discussed inside. As well as McLaren having an advantage, did Ferrari have an advantage? I think so."

So is Stepney surprised that Ferrari got off entirely without penalty?

"Very surprised," he says. "It looks like information flowing only one way. No one has been balancing the argument. No one has asked the question. They were thinking Mike was asking the questions and I was answering them."

Stepney, one can argue, is a source that is seen to be somewhat tainted given all the allegations that have been made in Italy. But they are only allegations at the moment. Nothing has been proved in a proper court of law and until it is he has as much right to make his feelings known as Montezemolo.
    Calm down, please!
    pi_53666638
    interessant voor de manager:
    quote:
    Fernando's car wrecked beyond repair.

Fernando Alonso will use a different McLaren chassis in China this weekend following his high speed crash during the Japanese grand prix last Sunday.

Not only were the reigning world champion's hopes of securing a third drivers' title severely dented at Fuji Speedway, but his Woking based team confirmed on Tuesday that the MP4-22 he crashed exiting turn five was too damaged to repair in Asia ahead of the penultimate race of 2007.

McLaren said a replacement chassis was despatched from England to Shanghai on the day of the crash.

"This chassis will become the spare, with Fernando using the spare chassis from Japan as his race car (in China)," the team confirmed in a statement.

Alonso's damaged car was sent back to Woking because the "significant" damage was "not reparable at the track", McLaren added.

"My retirement in Japan has not made it easy for me in the championship, but there are still 20 points to be won and I am going to fight hard for each one of them," Alonso commented.

He trails teammate Lewis Hamilton by 12 points.
    Calm down, please!
    pi_53673417
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 13:26 schreef Googolplexian het volgende:
    interessant voor de manager:

Fernando's car wrecked beyond repair.
    [..]

Serve's him *just* right!!!

woensdag 3 oktober 2007 @ 19:30:06 #273
    188447 Treveo
    I love you, Nancy
    pi_53674764
    Waarom komt die Nigel Stepney hier nu pas mee?
    pi_53675099
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 19:30 schreef Treveo het volgende:
    Waarom komt die Nigel Stepney hier nu pas mee?
    Misschien omdat het nu langer gaat duren voordat z'n boek gepublished wordt?

Als "het geheim van de F1-eeuw" in zijn boek te lezen was op korte termijn dan was het natuurlijk bestseller numero uno.
    Calm down, please!
    pi_53675640
    Calm down, please!
    pi_53686978
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 20:02 schreef Googolplexian het volgende:
    Hamilton, the Safety Car, Vettel & Webber

fan-video
    Lijkt me dat Hamilton hier in de fout gaat door te veel naar buiten te gaan (en dus meer dan 5 lengtes achter de safety car terecht komt), waardoor Webber, die gewoon de lijn van de safety car volgt moet remmen om niet voorbij Hamilton te gaan. Vettel rekent hier totaal niet op en klapt achterop Webber.

Dus eigenlijk zou Hamilton een drive-though gehad moeten hebben. En is de straf van Vettel dan terecht? Want Hamilton is de eigenlijke veroorzaker van het ongeluk.
    pi_53687218
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 20:02 schreef Googolplexian het volgende:
    Hamilton, the Safety Car, Vettel & Webber

fan-video
    Ow kijk, die had ik nog niet gezien.

=edit=
    niet goed gekeken
    pi_53688443
    Het verschil tussen SC en Hamilton wordt misschien wat groter, om en nabij 5 lengtes ws, maar dan nog kan het natuurlijk nooit Hamilton aangerekend worden dat Vettel op Webber klapt Gewoon voor je blijven kijken.. moet ik in de file toch ook doen?
    pi_53688784
    En daarom hebben we bij extreme regenbuien ook altijd wel een paar kettingbotsingen
    pi_53690416
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 11:22 schreef Atreidez het volgende:
    Het verschil tussen SC en Hamilton wordt misschien wat groter, om en nabij 5 lengtes ws, maar dan nog kan het natuurlijk nooit Hamilton aangerekend worden dat Vettel op Webber klapt Gewoon voor je blijven kijken.. moet ik in de file toch ook doen?
    Natuurlijk is Vettel schuldig door tegen Webber op te rijden. Je mag alleen niet extreem optrekken en afremmen achter de safety car. Je moet een bepaalde afstand houden. Pas in de ronde dat de safety car naar binnen gaat mag je je banden opwarmen door dit soort acties. Deze regel is na soortgelijke acties van ene M. Schumacher ingesteld (waardoor bijvoorbeeld Button en Montoya in het verleden verrast werden).

Dus Hamilton was wel degelijk fout en zou zijn eerste plaats in moeten leveren (25 strafseconden, net zoals bij Liuzzi), waardoor Kovalainen wint en Hamilton vierde wordt.
    pi_53690500
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 12:46 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Natuurlijk is Vettel schuldig door tegen Webber op te rijden. Je mag alleen niet extreem optrekken en afremmen achter de safety car. Je moet een bepaalde afstand houden. Pas in de ronde dat de safety car naar binnen gaat mag je je banden opwarmen door dit soort acties. Dus Hamilton was wel degelijk fout en zou zijn eerste plaats in moeten leveren (25 strafseconden, net zoals bij Liuzzi), waardoor Kovalainen wint en Hamilton vierde wordt.
    Rrrrright... meteen maar iedereen die OOIT achter een safetycar heeft gereden een straf geven?
    Je ziet ze vanaf moment 1 altijd al banden en remmen warmen. Dit is niet zoiets als Albers en Schumacher, he. Zicht was ZEER slecht en de enige die een veilige lijn aanhoudt is Lewis (ruimte voor anderen om te remmen). De rest rijdt als een schaap op de ideale lijn in 0 zicht =_=
    Calm down, please!
    pi_53691408
    Die van Albers en Schumi kan ik me helemaal niet herinneren Welk jaar was dat?

Net nog paar keer dat filmpje met Hamilton zitten kijken; Ik zie dat Hamilton vlak achter de SC zit bij aankomen bocht. De SC kan er natuurlijk veel minder hard doorheen dus Hamilton moet flink remmen en neemt de buitenkant van de bocht om niet op de SC te rijden of belemmerd te worden door zijn spray. Ik zie webber, met echt vlak daarop Vettel de bocht omrijden waarbij Vettel geen afstand neemt maar lekker blijft bumperkleven. Omdat Lewis wat inhoudt moet Webber ook inhouden en dan zit de bumperklever niet op te letten en die ramt m in de achterkant van Webber. Op dat moment had Hamilton alweer gas gegeven trouwens... Lijkt me erg verdacht als ze hier Lewis voor bestraffen, in theorie doet ie niks fout (er is geen bewijs dat ie tever van de SC af zat, die is nl. al buiten beeld dus kan de afstand niet bepaald worden ).

wedstrijdleiding-onderzoekt-rijgedrag-hamilton
    pi_53691648
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 13:29 schreef Atreidez het volgende:
    Die van Albers en Schumi kan ik me helemaal niet herinneren Welk jaar was dat?

Installation
    Formation lap Shanghai 2005
    Calm down, please!
      donderdag 4 oktober 2007 @ 14:13:25 #284
    65960 sanger
    pi_53692348
    Jep, Schumi die niet echt oplette geloof ik
    pi_53692877
    quote:
    Stewards investigating Hamilton's driving

World championship leader Lewis Hamilton is currently under investigation by the race stewards at the Chinese Grand Prix over his behaviour behind the safety car in Fuji last weekend, autosport.com can reveal.

It is understood that the FIA has been supplied with new information about Hamilton's driving behind the second safety car phase - where it is suggested that he contributed to the collision between Mark Webber and Sebastian Vettel.

It is not clear what this new evidence may be, but it could relate to video footage suggesting that Hamilton was braking and accelerating excessively.

An FIA spokesman confirmed that the stewards were looking into the matter.

"New evidence has been brought to the stewards attention and they are currently investigating the matter," he said.

It is understood Hamilton has been asked to meet with the stewards tomorrow.

The Webber/Vettel accident was not caught on camera by Formula One's official coverage, but a Youtube video of the accident filmed from the grandstands has highlighted how Hamilton slowed down dramatically on the right of the track, forcing Webber to slow down and catch Vettel unaware.

Formula One's regulations dictate that the race leader must keep a standard distance behind the safety car until the lap before it is due to come into the pits.

Article 40.10 of the F1 Sporting Regulations states: "The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him. Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it."

With Vettel having already been handed a 10-place grid penalty in China for his part in the accident, it is thought that if the stewards believe Hamilton has done wrong then he could be punished in a similar fashion.

Red Bull Racing's Mark Webber said on Thursday that he believed Hamilton's behaviour had contributed to the accident.

"It definitely contributed to Sebastian hitting me up the back because he (Hamilton) wasn't doing what he was supposed to be doing, clearly," Webber told a news conference.

"He spoke in the drivers' meeting about how good a job he was going to do and he did the opposite. Still, we know for next time."
    Bron
    pi_53692977
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:35 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Bron
    Telegraph Verdict: Lewis Hamilton innocent
    quote:
    It seems too obvious to point out, but when following the safety car, as was the case last Sunday, it is a driver's responsibility not to crash into the car in front.

If you examine the footage it is clear that Hamilton slowed and pulled to the right to avoid crashing into the safety car. Webber, following him, slowed, and young Vettel, who was much too close to Webber, crashed into the back of the Australian's car.

This was nobody's fault but Vettel's.

The safety car (a modified road car driven by an experienced racing driver) was probably at the limit of its adhesion and Hamilton was trying to avoid overtaking it.

It has been suggested – by Webber and Vettel – that Hamilton was accelerating and braking with unpredictable suddenness. He was. So was everyone else: it is what you have to do in order to keep the brakes and tyres of a Formula One car up to temperature behind the safety car.

There are precedents for collisions behind the safety car in these conditions: Jenson Button suffered behind Michael Schumacher at Monza in 2000, while Schumacher himself clobbered Juan-Pablo Montoya in the tunnel at Monaco in 2004.

Hamilton could wrap up the title at this weekend's Chinese Grand Prix, but a mooted ten-place penalty would be likely to shift the showdown to the last race in Brazil, which would deliver a dramatic finale but be a travesty of justice.

Only one person was responsible for this incident, and that was Sebastian Vettel, as the footage of the young German in tears in the Toro Rosso garage shortly afterwards would seem to confirm.
    edit: Effe voor de duidelijkheid ... TELEGRAPH VERDICT is dus een persoonlijke view van Telegraph News ... niet dat dit oordeel echt over de telepaal is binnengekomen
    Calm down, please!
    pi_53693176
    quote:
    Buiten dat doet Hamilton dat vaker om een gaatje te creëren. Zag hem dan heel langzaam gaan waardoor je dacht dat hij stil viel en dan plots weer gas geven ook op de Nurburgring doen. Dus coureurs zouden het toch wel enigszins kunnen verwachten bij hem.
      donderdag 4 oktober 2007 @ 14:46:04 #288
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_53693189
    als ik zo dat filmpje bekijk doet Hamilton wel een beetje vreemd. Eerst lijkt het alsof hij probeert de safety-car te ontwijken, maar vlak nadat hij dat heeft gedaan blijft hij heel langzaam aan de buitenkant rijden. Terwijl hij makkelijk de safety-car had kunnen volgen. Nu zeg ik natuurlijk niet dat Hamilton de schuldige is van de crash tussen Webber en Vettel, maar het zijn actie is wel een beetje vreemd. Ik zou ook niet weten waarom je zoiets zou doen? (het lijkt niet op remmen opwarmen of banden warmen namelijk, hij rijdt gewoon heel langzaam aan de buitenkant van de baan)
      donderdag 4 oktober 2007 @ 14:47:22 #289
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_53693219
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:45 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Buiten dat doet Hamilton dat vaker om een gaatje te creëren. Zag hem dan heel langzaam gaan waardoor je dacht dat hij stil viel en dan plots weer gas geven ook op de Nurburgring doen. Dus coureurs zouden het toch wel enigszins kunnen verwachten bij hem.
    maar dat mag dus niet. Je moet binnen vijf autolengtes van de safety-car blijven geloof ik, pas in de ronde dat hij naar binnen gaat mag je dat soort dingen doen. Dit was volgens mij nu niet het geval?
    pi_53693244
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:46 schreef kepler het volgende:
    als ik zo dat filmpje bekijk doet Hamilton wel een beetje vreemd. Eerst lijkt het alsof hij probeert de safety-car te ontwijken, maar vlak nadat hij dat heeft gedaan blijft hij heel langzaam aan de buitenkant rijden. Terwijl hij makkelijk de safety-car had kunnen volgen. Nu zeg ik natuurlijk niet dat Hamilton de schuldige is van de crash tussen Webber en Vettel, maar het zijn actie is wel een beetje vreemd. Ik zou ook niet weten waarom je zoiets zou doen? (het lijkt niet op remmen opwarmen of banden warmen namelijk, hij rijdt gewoon heel langzaam aan de buitenkant van de baan)
    Saftycar ontwijken, dan meteen terugsnijden naar originele lijn (in slecht zicht)?
    Als hij door Webber in z'n kont genomen had willen worden was dat misschien wel het beste. Ik noem dat afsnijden. IEDERE P1 coureur speelt met accelereren en remmen achter de safetycar. Dat Webber en Vettel geen ervaring hebben met vooraan rijden is hier denk ik meer de boosdoener (Waarom zijn Webber en Vettel de enige die de lul zijn? Als het Ham's fout was zou er toch een kettingbotsing plaats hebben gevonden?)
    Calm down, please!
    pi_53693260
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:47 schreef kepler het volgende:

[..]

maar dat mag dus niet. Je moet binnen vijf autolengtes van de safety-car blijven geloof ik, pas in de ronde dat hij naar binnen gaat mag je dat soort dingen doen. Dit was volgens mij nu niet het geval?
    Ik ga ervan uit dat dat niet geldt in alle weersomstandigheden (die 5 auto-lengtes).
    Calm down, please!
    pi_53693390
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:47 schreef kepler het volgende:

[..]

Ik vind het zelf ook niet echt handig van hem om zoiets met slecht te doen. Dus vind het ook niet raar dat er nu een onderzoek wordt gedaan. Want op de Nurburgring deed hij het alleen als er genoeg ruimte achter hem was.
      donderdag 4 oktober 2007 @ 14:55:16 #293
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_53693426
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:48 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Saftycar ontwijken, dan meteen terugsnijden naar originele lijn (in slecht zicht)?
    Als hij door Webber in z'n kont genomen had willen worden was dat misschien wel het beste. Ik noem dat afsnijden. IEDERE P1 coureur speelt met accelereren en remmen achter de safetycar. Dat Webber en Vettel geen ervaring hebben met vooraan rijden is hier denk ik meer de boosdoener (Waarom zijn Webber en Vettel de enige die de lul zijn? Als het Ham's fout was zou er toch een kettingbotsing plaats hebben gevonden?)
    ontwijken is een beetje een groot woord hier volgens mij Het is niet alsof Hamilton niet wist dat die safety-car niet zo snel door de bochten kan. Misschien dat hij iets harder moest remmen, maar vervolgens had hij makkelijk mee kunnen accelereren achter de safety-car aan zonder het gevaar van Webber in zijn aarsch te krijgen. Het is in mijn ogen een vreemde beslissing om na een eventuele ontwijkactie (waar het niet echt op lijkt) nog langzamer aan de buitenkant van de baan te gaan rijden. Ik snap nog dat je naar de buitenkant gaat, maar waarom je dan nog langzamer gaat rijden?? (zeker met slecht weer).

Ik weet niet of je hem hier voor moet straffen, want het lijkt me ook geen bewuste actie (waarom zou hij die twee willen uitschakelen? ).

en dat van die 5 autolengtes zal vast niet altijd gelden (kan me prima voorstellen dat ze in zulke gevallen een uitzondering maken)
    pi_53693564
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:53 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Ik vind het zelf ook niet echt handig van hem om zoiets met slecht te doen. Dus vind het ook niet raar dat er nu een onderzoek wordt gedaan. Want op de Nurburgring deed hij het alleen als er genoeg ruimte achter hem was.
    Genoeg ruimte wordt gegeven, niet genomen (zeken niet met een safetycar op je neus).

Zoals ik het zie deed Ham het goed, wel een beetje vreemd. Maar wat the TeleGraph al zegt: Het is in eerste instantie de verantwoording van de rijders om niet op elkaar te klappen. Dat dit weer onderzocht wordt is gewoon een prelude van "Hoe ver kunnen we ons publiek duwen". Als Ham namelijk een straf krijgt is het kampioenschap weer spannender en kijken ook de laatste 2 races miljoenen en miljoenen dollars mensen mee.

Valt het niet op dat dit soort onderzoeken en beslissingen nooit TEGEN het kampioenschap werken (Tenzij het zo verschikkelijk duidelijk was dat de FIA wel moet, zoals met de Schumi Handbrake @ Monaco)?
    Calm down, please!
    pi_53693731
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 15:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Genoeg ruimte wordt gegeven, niet genomen (zeken niet met een safetycar op je neus).

Zoals ik het zie deed Ham het goed, wel een beetje vreemd. Maar wat the TeleGraph al zegt: Het is in eerste instantie de verantwoording van de rijders om niet op elkaar te klappen. Dat dit weer onderzocht wordt is gewoon een prelude van "Hoe ver kunnen we ons publiek duwen". Als Ham namelijk een straf krijgt is het kampioenschap weer spannender en kijken ook de laatste 2 races miljoenen en miljoenen dollars mensen mee.
    Van mij hoeft hij ook niet gestraft te worden, maar handig is anders. Wat verder niet wegneemt dat Vettel ook gewoon zit te suffen.
      donderdag 4 oktober 2007 @ 15:12:45 #296
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_53693785
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 15:09 schreef ElmarO het volgende:

[..]

Van mij hoeft hij ook niet gestraft te worden, maar handig is anders. Wat verder niet wegneemt dat Vettel ook gewoon zit te suffen.
    daar ben ik het mee eens. Gewoon een waarschuwing geven dat je een beetje normaal moet doen achter de safety-car, zeker in zulke omstandigheden. De grootste schuldige is zeker Vettel
    pi_53694057
    Chinese GP: Thursday press conference

met:
    Fernando Alonso (McLaren)
    Kimi Raikkonen (Ferrari)
    Robert Kubica (BMW Sauber)
    Sebastian Vettel (Toro Rosso)
    Mark Webber (Red Bull)
    quote:
    Fernando Alonso: Nothing to add. I think I agree with the two versions.

Rot aub een jaartje of wat uit de F1, kwal!
    Calm down, please!
    pi_53694326
    PS.: FIA heeft de video alweer offline gehaald bij YouTube. Kom nou niet aan Bernie's geld!
    Calm down, please!
    pi_53695329
    Even voor alle duidelijkheid, Vettel is de schuldige aan de botsing. Maar deze wordt veroorzaakt door het ongeoorloofde rijgedrag van Hamilton. (En ik doelde in mij reactie hierboven niet op Albers vs Schumacher, maar op Schumacher vs. Button (2000) en Schumacher vs. Montoya (2004), wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat de regels hierover zijn aangepast.)

Stukje uit de Telegraph Verdict, zoals hierboven gepost:
    quote:
    It has been suggested – by Webber and Vettel – that Hamilton was accelerating and braking with unpredictable suddenness. He was. So was everyone else: it is what you have to do in order to keep the brakes and tyres of a Formula One car up to temperature behind the safety car.
    Dat mag dus tegenwoordig alleen als de safety car naar binnen gaat, wat hier niet het geval is.
    Dus is Hamilton schuldig aan jojo-rijgedrag (wat niet mag), zoals Webber en Vettel het noemen en zou hiervoor bestraft moeten worden (omdat het gevolg een crash is). Dat anderen het doen en ermee wegkomen, dat is al twijfelachtig, maar Hamilton's rijgedrag is de uiteindelijke oorzaak van de crash tussen Webber en Vettel.
    pi_53695570
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 14:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Telegraph Verdict: Lewis Hamilton innocent
    [..]

edit: Effe voor de duidelijkheid ... TELEGRAPH VERDICT is dus een persoonlijke view van Telegraph News ... niet dat dit oordeel echt over de telepaal is binnengekomen
    Tja, een Engelse krant.
    Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
    pi_53695868
    quote:
    Op donderdag 4 oktober 2007 16:23 schreef sasquatsch het volgende:
    Even voor alle duidelijkheid, Vettel is de schuldige aan de botsing. Maar deze wordt veroorzaakt door het ongeoorloofde rijgedrag van Hamilton. (En ik doelde in mij reactie hierboven niet op Albers vs Schumacher, maar op Schumacher vs. Button (2000) en Schumacher vs. Montoya (2004), wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat de regels hierover zijn aangepast.)

Stukje uit de Telegraph Verdict, zoals hierboven gepost:
    [..]

Dat mag dus tegenwoordig alleen als de safety car naar binnen gaat, wat hier niet het geval is.
    Dus is Hamilton schuldig aan jojo-rijgedrag (wat niet mag), zoals Webber en Vettel het noemen en zou hiervoor bestraft moeten worden (omdat het gevolg een crash is). Dat anderen het doen en ermee wegkomen, dat is al twijfelachtig, maar Hamilton's rijgedrag is de uiteindelijke oorzaak van de crash tussen Webber en Vettel.
    Niet mee eens. Niemand op het veld knalde op elkaar behalve twee onervaren kop-rijders (Webber heeft ook geen ervaring in de regen op P2 achter een safetycar). Hamilton hield het juist zo veilig mogelijk door een andere lijn te rijden. Remmen en optrekken is al sinds jaar en dag een trademark van een SC-situatie. Webber had niet zo gretig moeten zijn en hetzelfde geldt voor Vettel. Kijk hoe belachelijk dicht die op elkaar rijden in dat weer!!!

Maargoed Uiteindelijk is degene die achterop rijdt in elke andere situatie ALTIJD fout tenzij het een break-test betreft of uitwijken van de lijn. In dit geval is geen van beiden waar en was Hamilton ook niet betrokken in de crash. We shall see ^_^
    Calm down, please!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')