En er IS een topic voor, nu [inmiddels, dus]: [A1GP] Seizoen 2007-2008quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:08 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
RTL zegt dat het bevestigd is.
http://www.rtl.nl/(/sport(...)928_ferrari_deal.xml
![]()
Overigens is dat wel A1 nieuwtjes he
jij zal de kwali wel niet live gezien hebbenquote:Op zaterdag 29 september 2007 01:48 schreef Sally het volgende:
[..]
En er IS een topic voor nu: [A1GP] Seizoen 2007-2008
quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:30 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
jij zal de kwali wel niet live gezien hebben![]()
David Purleyquote:Op donderdag 27 september 2007 13:13 schreef NED het volgende:
Qua G krachten iig niet. Robert had 75G op de pens.
Er is ergens halverwege vorige eeuw ofzo eentje geweest die dik over de 100 G gegaan is en het overleefd heeft. De naam ben ik even kwijt, maar dat zal sanger (of iemand anders hier) vast wel weten
Bronquote:Purley survived a deceleration rate 173 to 0 km/h in 66.0 cm in a crash during pre-qualifying for the 1977 British Grand Prix at Silverstone. This is equal to 178 g, which has been claimed to be the greatest g ever survived by a human.
Ik kan me zo voorstellen dat de sjeik eerder een kopje pepermuntthee kiest... I.p.v. een alcoholisch drankje?!quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:22 schreef infinium het volgende:
Hij heette trouwens voluit Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum
Wat een naam he
Het leek me trouwens best een gezellige kerel om zo ergens in de kroeg een pilsje mee te drinken; die sjeik. Volgens mij kon je daar best mee lachen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Liuzzi:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Googolplexian op 30-09-2007 13:50:38 ]Calm down, please!
Check je PM zometeen effe WESTquote:Op zondag 30 september 2007 14:29 schreef WEST het volgende:
offtopic: Voor het eerste topic in 2008 komt er een vernieuwde OP voor dit topic.
Ik heb sowieso nog wat plannen voor de komende winter maand.![]()
lijkt me ook McRae, want Coulthard ging met een speciale helm rijden ter ere van hemquote:Op maandag 1 oktober 2007 11:05 schreef LeXX het volgende:
Weet iemand waarom deze foto precies is gemaakt?
[afbeelding]
Ik gok ter nagedachtenis aan Colin Mcrae.
Colin McRea is/was een Schot...quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:47 schreef Atreidez het volgende:
Foto laat voornl. britse mensen zienIk zie bv. geen Alonso, maar wel Coulthard. Dus het is niet iets voor McLaren..
Was dit dan de 'handtekeningsessie' mss??quote:[...]
Ik hoop eik dat we na de race aanstaande weekend kunnen zien hoe iedereen zn handtekening op die helm zet, maar dat zal wel weer niet uitgezonden worden
Ik zie ook Renault-teamleden, en de man links komt me ook enorm bekend voor. Of is dat Jacky Eeckelaert?quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:47 schreef Atreidez het volgende:
Foto laat voornl. britse mensen zienIk zie bv. geen Alonso, maar wel Coulthard. Dus het is niet iets voor McLaren..
Lieve schat: dat bedoelde ik dus toch ook...quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:59 schreef LeXX het volgende:
[..]
Ik zie ook Renault-teamleden, en de man links komt me ook enorm bekend voor. Of is dat Jacky Eeckelaert?
Ook Toyota en Honda zijn vertegenwoordigd.
Sally: Schotland valt natuurlijk onder Groot Brittannie...
quote:Op maandag 1 oktober 2007 14:03 schreef Sally het volgende:
[..]
Lieve schat: dat bedoelde ik dus toch ook...
quote:Ralf: I'm leaving Toyota
Monday, 01, October, 2007, 14:20
Ralf Schumacher has announced on his official website that he is leaving Toyota at the end of the season after three years at the team.
The 32-year-old German driver’s future in Formula 1 beyond this season has been up in the air for some time, with Toyota confirming recently that it would not make a decision on its second driver for 2008 alongside Jarno Trulli until the end of the year.
However Schumacher says he has come to the decision to leave the team in search of a new challenge.
“I have myself decided that after three years at Toyota to go in search of a new challenge,” he was quoted as saying on his website.
He adds that he will hold conversations about his next destination in the coming weeks and will announce his future plans following the end of the current season.
No official announcement has yet been made from Toyota itself.
More to follow shortly…
Zie eerder Sutil richting Toyota gaan. Verwacht namelijk niet dat Alonso er zin in heeft om naar Ferrari te gaan. Daar krijgt hij toch niet zo snel de no1-status. Iets waar hij bij Renault veel meer kans op maakt.quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:55 schreef Bernard0s het volgende:
Goeie zaak dat Ralf weg is bij Toyota, hij presteerde niks meer. Toch Felipe naar Toyota toe dan misschien?
Jean Todt heeft verklaard dat Felipe volgend jaar gewoon voor Ferrari rijdt...quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:13 schreef sanger het volgende:
Albers, Sutil en Doornbos zijn in gesprek met Toyota. Massa is gesignaleerd bij het team.
Heeft Jean Todt ook al verklaard dat hij bij Ferrari blijft volgend jaar?quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:57 schreef Treveo het volgende:
[..]
Jean Todt heeft verklaard dat Felipe volgend jaar gewoon voor Ferrari rijdt...
denk dat doornbos nog een jaartje champcar er achterplakt, zodat hij meer kans maakt op de titel, nu bourdais naar toro rosso gaat.quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:06 schreef Atreidez het volgende:
En Ralf naar de dtm zekerFelipe blijft gewoon bij Ferrari en Doornbos naar Toyota (wishfull thinking)
Naast Kovalainen?quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:03 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Zie eerder Sutil richting Toyota gaan. Verwacht namelijk niet dat Alonso er zin in heeft om naar Ferrari te gaan. Daar krijgt hij toch niet zo snel de no1-status. Iets waar hij bij Renault veel meer kans op maakt.
wou net zeggen.., die nr1 status binnen renault is hij natuurlijk kwijt nuquote:
quote:Stepney book canned.
Tuesday, 2nd October 2007
Disgraced Ferrari man loses publishing deal for memoirs.
The much-anticipated 'tell-all' tale of life at Ferrari at the height of the recent Formula One espionage row may never be fully known, following the decision to pull Nigel Stepney's autobiography from publication.
Heralded as the inside story, the book - tentatively titled Red Mist - was to have hit the shelves early next year, but its prospective publisher - also called Red Mist - has since decided not to go ahead with the venture, but refused to give any reason for the turnaround.
The book had been expected to lift the lid on the spy scandal in which Stepney was implicated along with
McLaren designer Mike Coughlan, as well as chronicling the Briton's rise through the ranks from humble mechanic on the UK national scene to heading up raceday operations at the most famous team in Formula One.
Stepney is expected to now try to find an alternative outlet for his memoirs.
Als ze Trulli dan ook meteen meenemen zie ik graag 4 nieuwe rookies op de startgrid volgend jaar.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:59 schreef TJDoornbos het volgende:
RD zou idd praten met Toyota maar dat bericht is al tijdje oud.
Ralf uit de F1 zou een goeie zaak zijn zeker als hij Fisico mee neemt. Liefst ook Rubens maar die heeft een contract voor 2008![]()
Bron: http://www.racestart.nlquote:Neemt Ferrari Scuderia Toro Rosso over?
Het is in jaren niet zo spannend geweest tussen de teams van Scuderia Ferrari Marlboro en het Vodafone McLaren Mercedes team, zowel op als naast de baan zijn de teams in een felle strijd verwikkeld. Stepneygate en daarmee de constructeurstitel zijn naar Ferrari gegaan maar de coureurstitel lijkt naar Lewis Hamilton te gaan rijdend voor McLaren. Echter duikt alweer een nieuw probleem op, vanaf volgend jaar wil ProDrive mee gaan doen aan de Formule 1 en wel met een klantenchassis van McLaren. Ferrari kan natuurlijk niet achterblijven en lijkt nu Scuderia Toro Rosso te willen overnemen om bij te kunnen blijven met de ontwikkeling.
De situatie komt niet als een verassing, al sinds begin van het jaar is er veel te doen over de Super Aguri's SA07 die de Honda RA106 van vorig jaar zou zijn en de STR2 die een letterlijke kopie is van Red Bull's RB3. Uiteindelijk is deze zaak opgelost door het televisie geld dat de twee teams samen met Spyker behalen te delen door drie, hiermee is er echter nog geen einde gekomen aan het hele verhaal. Vanaf volgend seizoen zal het namelijk volgens het Concorde Agreement officieel toegestaan zijn om een klantenchassis in te zetten en daarmee staat de deur open voor nieuwe teams als ProDrive.
Gezien de testafspraken zal ProDrive daardoor samen met McLaren dubbel zoveel afstand mogen afleggen en daarmee beter doorontwikkelen en dat ziet de Scuderia natuurlijk niet zitten. Vandaar dat Ferrari samen met de Zuid Afrikaanse zakenman Tony Teixeira, Scuderia Toro Rosso overnemen om zo het zelfde truukje te bewerkstelligen. Deze geruchten worden mede versterkt door het feit dat Teixeira ook de eigenaar en de baas is van de A1GP welke in een ver gevorderd stadium is met Ferrari om voor 2008 een deal te maken over het leveren van zowel chassis' als motoren en de overname van STR zou hier ook deel van uitmaken. Gisteren was de officiele Safety Car tijdens de openingsrace van de A1GP in Zandvoort al een Ferrari 599GTB.
Mocht alles kloppen dan zou men niet raar op moeten kijken dat er volgend jaar vier Ferrari's en vier McLaren's op de startgrid staan.
Gooi Wurz er dan ook maar uitquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:25 schreef sanger het volgende:
Dus als ik het goed begrijp:Coulthard Fisichella Barrichello Ralf Schumacher Jarno Trulli
Dit artikel komt op mij niet bijster betrouwbaar over.....quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:25 schreef RBMaurice het volgende:
[..]
Bron: http://www.racestart.nl
Zou wel een stunt zijn, helaas gaat dit wel tegen het idee van het klantenchassis in, de bedoeling was dat onafhankelijke teams makkelijk de Formule 1 konden binnen komen met een klantenchassis. Helaas blijven ze zo niet erg onafhankelijk, eigenlijk klopt die testbeperking daarom ook niet, het doel van de FIA is de sport goedkoper maken maar de teams hebben het geld toch wel en vinden wel weer een andere manier om het uit te geven/verspillen![]()
Check (de edit)quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Gooi Wurz er dan ook maar uit
Het ligt weer niet aan Ferrari zelf, he. Op één of andere manier hadden ze gewoon niet door dat het regende.quote:Montezemolo wants apology
Tuesday, 02, October, 2007, 16:57
Ferrari president Luca di Montezemolo has demanded an apology from the FIA’s stewards after the Italian squad failed to receive tyre instructions prior to the Japanese Grand Prix.
Race control sent out emails to all teams before the race informing them that they must start on the extreme wet-weather tyres behind the safety car, but Ferrari didn’t receive this notification until after the race had started.
The Maranello outfit had already opted to start on the intermediate rubber and both Kimi Raikkonen and Felipe Massa were subsequently ordered to pit for the extreme wets – dropping both to the back and ending their hopes of winning the race.
The FIA accepted after the race that the email had been delayed in getting through to Ferrari and announced that, to avoid a repeat situation in the future, it would now issue both paper and electronic notices to teams.
However di Montezemolo is still unhappy with the race stewards and says he is waiting to hear an apology from them.
“It is unprofessional behaviour for which I expect an apology,” he was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.
“Our drivers, in difficult conditions, drove very good races.
“Let’s see how it goes.
“Naturally I am not happy with the result, but I have spoken at length with [team boss Jean] Todt.
"The tyre choice was a gamble, but it started from the premise that Ferrari was not aware of the FIA’s decision.
“This is a negative aspect and I expect an apology from the stewards, who have acted very badly.
“Without this instruction from the FIA, other teams would also have started on intermediate tyres.”
Todt said in his post-race briefing that the team would not be making a protest following the confusion.
Di Montezemolo admits he may have taken the matter further, but says he trusts the team management’s decision.
“I would have preferred a different solution – I am not happy about this result,” he said.
“But I have the utmost faith in the [Ferrari] people who took those decisions at that point.”
Ferrari’s difficulties gave McLaren a clear run at victory in the rain-drenched race, with Lewis Hamilton ultimately coming out on top and moving to the brink of the world championship.
But the Ferrari president has reiterated his belief that a title victory for the Briton would be tainted by the espionage saga.
“I still think that in the spying affair it was a serious mistake not to disqualify the McLaren drivers as well [as the team],” Montezemolo said.
“It means that if Hamilton were to win the title he will win it partly thanks to Ferrari, because there is a lot of Ferrari in his car.”
En als enige team dachten ze dat het op zou drogen?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:36 schreef sanger het volgende:
Het is niet meer dan logisch. Ik heb zelfs het idee dat Ferrari wisselde zodra ze er vanaf wisten en dus een extra stop hebben moeten maken.
DC en Wurz mogen van mij blijven.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:29 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Gooi Wurz er dan ook maar uit
De strategie was een pure gok, gebaseerd op de Maleisie tacktiek van enkele jaren terug.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:40 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
En als enige team dachten ze dat het op zou drogen?
Stel nou dat de Fia de intermediates niet verboden had ... dan hadden ze toch nog steeds achteraan gereden?
Todt dient geen protest in ... Monty overruled dat en gaat miepen.
Die gok had dan toch wel verkeerd uitgepakt. Met hetzelfde resultaat (of slechter want dan hadden ze waarschijnlijk een paar ronden langer op intermediates gereden).quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:42 schreef sanger het volgende:
[..]
De strategie was een pure gok, gebaseerd op de Maleisie tacktiek van enkele jaren terug.
Dat wel, daarom denk ik dat Ferrari zo boos is dat ze die mail niet gehad hebben. Dan hadden ze namelijk beter gescoord.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 09:44 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Die gok had dan toch wel verkeerd uitgepakt. Met hetzelfde resultaat (of slechter want dan hadden ze waarschijnlijk een paar ronden langer op intermediates gereden).
M'n punt is dat Monty niet boos is op z'n team dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen maar op de FIA die hun domme fout had moeten corrigeren. Net zoiets als zelf geen controle hebben over je team, informatie lekt uit en anderen hebben het gedaan.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:07 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat wel, daarom denk ik dat Ferrari zo boos is dat ze die mail niet gehad hebben. Dan hadden ze namelijk beter gescoord.
Ferrari redeneert dat andere teams waarschjijnlijk ook op intermediates gestart zouden zijn. En die kans lijkt me niet eens onrealistisch.
Ik snap je dondersgoed ...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef sanger het volgende:
je begript niet wat ik zeg volgens mij.
DiM is van mening dat andere teams (McLaren) waarschijnlijk ook op intermediates hadden gestart indien de extreme wets niet verplicht waren. Ferrari heeft hier dus een nadeel gehad omdat zij niet op de hoogte waren en andere teams wel.
Dat de gok verkeerd is uitgepakt wordt ook niet betwist overigens.
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 11:14 schreef Bernard0s het volgende:
Goed nieuws; Regen wordt voorspeld voor dit weekend, alweer.
quote:Coulthard surprised by Ferrari's tyre choice
03 October 2007
At the start of Sunday's Grand Prix all teams except Ferrari were told to start the race on wet tyres. At Ferrari though the team never got the message and decided to start the race on intermediates. Both drivers spun and had to pit for new tyres. According to David Coulthard it was a big surprise to see Ferrari on intermediates, as the conditions were terrible the Scotsman said.
Speaking about the incident he said in his ITV column: "I must say I was amazed that Ferrari chose to put him and Felipe Massa on intermediates at the start - regardless of the fuss about when they received their email from Charlie. There was just no way intermediates could have worked. This wasn't a Malaysia 2001 when that policy had worked for them, it was a different situation altogether with way more standing water.
"I don't believe Michael Schumacher and Ross Brawn would have done that in this instance and I think it shows a weakness on Ferrari's part."
quote:Nakajima returns to Friday driver role
By Jonathan Noble Wednesday, October 3rd 2007, 09:32 GMT
Williams have confirmed that test driver Kazuki Nakajima will drive for them on the Friday of the final two Grands Prix of the season, as they continue to evaluate their driver plans for next year.
Although the Grove-based team already have Nico Rosberg under contract for 2008, there has been continued speculation that he could be a target for McLaren if Fernando Alonso leaves them.
And with Alexander Wurz looking increasingly likely to take a test role next season, there is a possibility that Williams could be looking for two new drivers.
But technical director Sam Michael has said that there will be no rush by the team to sort out their drivers, as Nakajima remains a strong candidate because of his close links to engine supplier Toyota.
"Kazuki will drive the Fridays in Shanghai and Brazil," said Williams. "We have got a shortlist of drivers (for next year), but I would not say we are close to making a decision."
When asked whether or not that meant they could wait until the eve of the 2008 season, Michael said: "It wouldn't be too late, but I would be surprised if it was done before the end of the season. It could be a few months though. We need to wait and see how things fall."
Start Malaysia 2001quote:Op woensdag 3 oktober 2007 10:30 schreef sanger het volgende:
je begript niet wat ik zeg volgens mij.
DiM is van mening dat andere teams (McLaren) waarschijnlijk ook op intermediates hadden gestart indien de extreme wets niet verplicht waren. Ferrari heeft hier dus een nadeel gehad omdat zij niet op de hoogte waren en andere teams wel.
Dat de gok verkeerd is uitgepakt wordt ook niet betwist overigens.
Effe vergeten dat elke Ferrari met Mercedes technologie rijdtquote:Hamilton won by default
Montezemolo - 3rd October 10:34am GMT
Lewis Hamilton will have to thank Ferrari if he wins the Formula One title in China this weekend, according to the Italian team's president Luca di Montezemolo.
"I still think that in the spying affair it was a big mistake not to disqualify the McLaren drivers as well," the Gazzetta dello Sport Web site quoted him as saying after Sunday's Japanese Grand Prix.
"It means that if Hamilton wins the championship, he will also win it thanks to Ferrari because there is a lot of Ferrari in his car."
McLaren were fined $100 million (49 million pounds) and stripped of all their constructors' points by the governing International Automobile Federation (FIA) last month for having Ferrari technical information in their possession.
However, the drivers escaped sanctions because the FIA said they been granted an amnesty in exchange for providing evidence.
quote:Stepney: "Ferrari had ook informatie van McLaren"
03 Oktober, 12:34 | Enkele weken geleden werd McLaren zwaar bestraft voor het feit dat zij vertrouwelijke informatie van Ferrari in handen had. Eén van hun ontwerpers. Mike Coughlan, kreeg deze informatie toegespeeld door Nigel Stepney, een werknemer van Ferrari. Stepney vertelt nu zelf echter dat hij op zijn beurt ook vertrouwelijke informatie over de McLaren kreeg van Coughlan en dat Ferrari dus schuldig is aan dezelfde overtreding als het Britse team.
Stepney doet deze opvallende bekentenis aan GrandPrix.com. “Ik wist ook alles van McLaren,” reageert Stepney op alle heisa rondom de spionagezaak. “Ik wist wanneer ze hun pitstops zouden houden, ik kende hun gewichtsverdeling en kreeg informatie over verschillende onderdelen van de auto.” Mocht Stepney de waarheid spreken dan zou Ferrari dus in feite over dezelfde informatie beschikken over McLaren, wat McLaren op hun beurt over Ferrari wist.
De Brit stelt verder dat Ferrari de informatie zeker heeft gebruikt, maar dat hij dat niet kan bewijzen. “Ik was op dat moment hun werknemer en weet dus met welke afstellingen ze reden tijdens testsessies en met welke hoeveelheid brandstof ze de races begonnen. We bespraken dingen als de technische verschillen tussen de Ferrari en de McLaren. McLaren heeft op hun beurt voordeel gehad van de informatie die zij in handen had, maar Ferrari had dat zeker ook. Dat had ze dus net zo goed WK-punten moeten kosten. Ik heb met een aantal mensen in het team over de informatie gesproken, maar ik kan dat niet bewijzen met e-mails of sms’jes,” aldus Stepney.
Mocht het verhaal van Stepney waar zijn dan roept dat de nodige vragen op. Ten eerste, en dat is misschien wel het belangrijkste, waarom komt hij pas nu met deze informatie naar buiten en bijvoorbeeld niet al tijdens de spionagezaak zelf? In de hoorzittingen van de World Motor Sport Council is dit namelijk niet behandeld. Daarnaast kun je je afvragen waarom Mike Coughlan op zijn beurt niets heeft gezegd dat hij ook technische informatie doorspeelde van McLaren naar Ferrari, als dat het geval was. Op deze manier had McLaren een sterk weerwoord op de beschuldigingen van de Italianen.
Als laatste is vreemd, ervan uitgaande dat de uitspraken van Stepney waar zijn, dat McLaren niet in beroep is gegaan tegen de uitspraak van de World Motor Sport Council en waarom zij bijvoorbeeld geen onderzoek heeft aangevraagd naar het team van Ferrari. De uitspraken van Stepney werpen dus wellicht een nieuw licht op de spionagezaak, maar roepen op dit moment eigenlijk alleen maar meer vragen op dan antwoorden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Ik stel voor om Ferrari te straffen door elke Ferrari die je ziet te keyenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:11 schreef TJDoornbos het volgende:
Kunnen we geen Anti-FIArrari actie houden en hun ook uit het kampioenschap laten halen, en als we toch bezig zijn Renault die zelf toegeeft info te hebben ook??
Word het moe!!
quote:OCTOBER 2, 2007
Montezemolo and Stepney comment (individually)
The Ferrari chairman Luca di Montezemolo is a highly intelligent individual and he knows that whatever he says will be slavishly reported because of who he is - and because of the newspapers he controls. But his recent attempts to undermine McLaren's success this year by claiming that the British team has copied the Ferrari are utterly unfair. There is not a shred of evidence that would stand up in a proper court that McLaren used any of the Ferrari information that ended up in the hands of McLaren's Mike Coughlan in April to design and develop the current car - which was designed eight months (and more) before Coughlan received anything from Ferrari's Nigel Stepney.
To claim otherwise is to knowingly distort reality. In a world of media sound bites and short attention spans perhaps this cynical ploy will work amongst the ill-informed but any race fan with half a brain should be able to see straight through such manipulation.
Montezemolo's latest ploy is to talk down Lewis Hamilton's likely World Championship.
The only thing about Montezemolo's remarks that are true is that "he will win it partly thanks to Ferrari". It is not because there is a lot of Ferrari in his car as Montezemolo went on to say, but rather because Ferrari threw away its chances this year with poor attention to detail, bad strategic decisions - notably the tyre decision in Mount Fuji - and because the team used less consistent drivers.
This sort of conduct is unbecoming. Being a good loser is the mark of a great team and sadly Ferrari cannot claim such status as long as it is coming out with such dross to justify its own failure. Ferrari is a great name and an impressive brand and one wants to see this being used for the good of the sport but the way it is currently be used is merely undermining the work of previous generations and of the great Enzo Ferrari himself.
In recent days we have received (unsolicited) communication from Nigel Stepney which raises a number of questions which have not been touched on in the scandal to date. Stepney says that he believes Ferrari have been let off surprisingly lightly by the FIA. He says that there is a point that everyone is missing because they are assuming that the flow of information to Mike Coughlan was a one-way flow and that Ferrari did not gain anything. There is no evidence at all that Stepney was being paid to pass on information and he says that it was rather more simple than that.
"I got information about when they [McLaren] were stopping," Stepney says. "I got weight distribution, I got other aspects of various parts of their car from him [Coughlan]. Ferrari got off very lightly. I was their employee at the time. I was aware of certain stuff they were doing at tests, fuel levels, for example. I knew what fuel level they were running. I think they should have been docked points personally. The question is: Did I use the information, did I talk about it?' That's the big question. I spoke to some people about it. I can't prove it, there are no e-mails or anything. Points about the fuel and the differences [between Ferrari and McLaren] were discussed inside. As well as McLaren having an advantage, did Ferrari have an advantage? I think so."
So is Stepney surprised that Ferrari got off entirely without penalty?
"Very surprised," he says. "It looks like information flowing only one way. No one has been balancing the argument. No one has asked the question. They were thinking Mike was asking the questions and I was answering them."
Stepney, one can argue, is a source that is seen to be somewhat tainted given all the allegations that have been made in Italy. But they are only allegations at the moment. Nothing has been proved in a proper court of law and until it is he has as much right to make his feelings known as Montezemolo.
quote:Fernando's car wrecked beyond repair.
Fernando Alonso will use a different McLaren chassis in China this weekend following his high speed crash during the Japanese grand prix last Sunday.
Not only were the reigning world champion's hopes of securing a third drivers' title severely dented at Fuji Speedway, but his Woking based team confirmed on Tuesday that the MP4-22 he crashed exiting turn five was too damaged to repair in Asia ahead of the penultimate race of 2007.
McLaren said a replacement chassis was despatched from England to Shanghai on the day of the crash.
"This chassis will become the spare, with Fernando using the spare chassis from Japan as his race car (in China)," the team confirmed in a statement.
Alonso's damaged car was sent back to Woking because the "significant" damage was "not reparable at the track", McLaren added.
"My retirement in Japan has not made it easy for me in the championship, but there are still 20 points to be won and I am going to fight hard for each one of them," Alonso commented.
He trails teammate Lewis Hamilton by 12 points.
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:26 schreef Googolplexian het volgende:
interessant voor de manager:
Fernando's car wrecked beyond repair.
[..]
Misschien omdat het nu langer gaat duren voordat z'n boek gepublished wordt?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:30 schreef Treveo het volgende:
Waarom komt die Nigel Stepney hier nu pas mee?
Lijkt me dat Hamilton hier in de fout gaat door te veel naar buiten te gaan (en dus meer dan 5 lengtes achter de safety car terecht komt), waardoor Webber, die gewoon de lijn van de safety car volgt moet remmen om niet voorbij Hamilton te gaan. Vettel rekent hier totaal niet op en klapt achterop Webber.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:02 schreef Googolplexian het volgende:
Hamilton, the Safety Car, Vettel & Webber
fan-video
Ow kijk, die had ik nog niet gezien.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 20:02 schreef Googolplexian het volgende:
Hamilton, the Safety Car, Vettel & Webber
fan-video
Natuurlijk is Vettel schuldig door tegen Webber op te rijden. Je mag alleen niet extreem optrekken en afremmen achter de safety car. Je moet een bepaalde afstand houden. Pas in de ronde dat de safety car naar binnen gaat mag je je banden opwarmen door dit soort acties. Deze regel is na soortgelijke acties van ene M. Schumacher ingesteld (waardoor bijvoorbeeld Button en Montoya in het verleden verrast werden).quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:22 schreef Atreidez het volgende:
Het verschil tussen SC en Hamilton wordt misschien wat groter, om en nabij 5 lengtes ws, maar dan nog kan het natuurlijk nooit Hamilton aangerekend worden dat Vettel op Webber klaptGewoon voor je blijven kijken.. moet ik in de file toch ook doen?
Rrrrright... meteen maar iedereen die OOIT achter een safetycar heeft gereden een straf geven?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:46 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Natuurlijk is Vettel schuldig door tegen Webber op te rijden. Je mag alleen niet extreem optrekken en afremmen achter de safety car. Je moet een bepaalde afstand houden. Pas in de ronde dat de safety car naar binnen gaat mag je je banden opwarmen door dit soort acties. Dus Hamilton was wel degelijk fout en zou zijn eerste plaats in moeten leveren (25 strafseconden, net zoals bij Liuzzi), waardoor Kovalainen wint en Hamilton vierde wordt.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:29 schreef Atreidez het volgende:
Die van Albers en Schumi kan ik me helemaal niet herinnerenWelk jaar was dat?
Bronquote:Stewards investigating Hamilton's driving
World championship leader Lewis Hamilton is currently under investigation by the race stewards at the Chinese Grand Prix over his behaviour behind the safety car in Fuji last weekend, autosport.com can reveal.
It is understood that the FIA has been supplied with new information about Hamilton's driving behind the second safety car phase - where it is suggested that he contributed to the collision between Mark Webber and Sebastian Vettel.
It is not clear what this new evidence may be, but it could relate to video footage suggesting that Hamilton was braking and accelerating excessively.
An FIA spokesman confirmed that the stewards were looking into the matter.
"New evidence has been brought to the stewards attention and they are currently investigating the matter," he said.
It is understood Hamilton has been asked to meet with the stewards tomorrow.
The Webber/Vettel accident was not caught on camera by Formula One's official coverage, but a Youtube video of the accident filmed from the grandstands has highlighted how Hamilton slowed down dramatically on the right of the track, forcing Webber to slow down and catch Vettel unaware.
Formula One's regulations dictate that the race leader must keep a standard distance behind the safety car until the lap before it is due to come into the pits.
Article 40.10 of the F1 Sporting Regulations states: "The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him. Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it."
With Vettel having already been handed a 10-place grid penalty in China for his part in the accident, it is thought that if the stewards believe Hamilton has done wrong then he could be punished in a similar fashion.
Red Bull Racing's Mark Webber said on Thursday that he believed Hamilton's behaviour had contributed to the accident.
"It definitely contributed to Sebastian hitting me up the back because he (Hamilton) wasn't doing what he was supposed to be doing, clearly," Webber told a news conference.
"He spoke in the drivers' meeting about how good a job he was going to do and he did the opposite. Still, we know for next time."
Telegraph Verdict: Lewis Hamilton innocentquote:
edit: Effe voor de duidelijkheid ... TELEGRAPH VERDICT is dus een persoonlijke view van Telegraph News ... niet dat dit oordeel echt over de telepaal is binnengekomenquote:It seems too obvious to point out, but when following the safety car, as was the case last Sunday, it is a driver's responsibility not to crash into the car in front.
If you examine the footage it is clear that Hamilton slowed and pulled to the right to avoid crashing into the safety car. Webber, following him, slowed, and young Vettel, who was much too close to Webber, crashed into the back of the Australian's car.
This was nobody's fault but Vettel's.
The safety car (a modified road car driven by an experienced racing driver) was probably at the limit of its adhesion and Hamilton was trying to avoid overtaking it.
It has been suggested – by Webber and Vettel – that Hamilton was accelerating and braking with unpredictable suddenness. He was. So was everyone else: it is what you have to do in order to keep the brakes and tyres of a Formula One car up to temperature behind the safety car.
There are precedents for collisions behind the safety car in these conditions: Jenson Button suffered behind Michael Schumacher at Monza in 2000, while Schumacher himself clobbered Juan-Pablo Montoya in the tunnel at Monaco in 2004.
Hamilton could wrap up the title at this weekend's Chinese Grand Prix, but a mooted ten-place penalty would be likely to shift the showdown to the last race in Brazil, which would deliver a dramatic finale but be a travesty of justice.
Only one person was responsible for this incident, and that was Sebastian Vettel, as the footage of the young German in tears in the Toro Rosso garage shortly afterwards would seem to confirm.
Buiten dat doet Hamilton dat vaker om een gaatje te creëren. Zag hem dan heel langzaam gaan waardoor je dacht dat hij stil viel en dan plots weer gas geven ook op de Nurburgring doen. Dus coureurs zouden het toch wel enigszins kunnen verwachten bij hem.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:38 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Telegraph Verdict: Lewis Hamilton innocent
[..]
maar dat mag dus niet. Je moet binnen vijf autolengtes van de safety-car blijven geloof ik, pas in de ronde dat hij naar binnen gaat mag je dat soort dingen doen. Dit was volgens mij nu niet het geval?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:45 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Buiten dat doet Hamilton dat vaker om een gaatje te creëren. Zag hem dan heel langzaam gaan waardoor je dacht dat hij stil viel en dan plots weer gas geven ook op de Nurburgring doen. Dus coureurs zouden het toch wel enigszins kunnen verwachten bij hem.
Saftycar ontwijken, dan meteen terugsnijden naar originele lijn (in slecht zicht)?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:46 schreef kepler het volgende:
als ik zo dat filmpje bekijk doet Hamilton wel een beetje vreemd. Eerst lijkt het alsof hij probeert de safety-car te ontwijken, maar vlak nadat hij dat heeft gedaan blijft hij heel langzaam aan de buitenkant rijden. Terwijl hij makkelijk de safety-car had kunnen volgen. Nu zeg ik natuurlijk niet dat Hamilton de schuldige is van de crash tussen Webber en Vettel, maar het zijn actie is wel een beetje vreemd. Ik zou ook niet weten waarom je zoiets zou doen? (het lijkt niet op remmen opwarmen of banden warmen namelijk, hij rijdt gewoon heel langzaam aan de buitenkant van de baan)
Ik ga ervan uit dat dat niet geldt in alle weersomstandigheden (die 5 auto-lengtes).quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:47 schreef kepler het volgende:
[..]
maar dat mag dus niet. Je moet binnen vijf autolengtes van de safety-car blijven geloof ik, pas in de ronde dat hij naar binnen gaat mag je dat soort dingen doen. Dit was volgens mij nu niet het geval?
Ik vind het zelf ook niet echt handig van hem om zoiets met slecht te doen. Dus vind het ook niet raar dat er nu een onderzoek wordt gedaan. Want op de Nurburgring deed hij het alleen als er genoeg ruimte achter hem was.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:47 schreef kepler het volgende:
[..]
maar dat mag dus niet. Je moet binnen vijf autolengtes van de safety-car blijven geloof ik, pas in de ronde dat hij naar binnen gaat mag je dat soort dingen doen. Dit was volgens mij nu niet het geval?
ontwijken is een beetje een groot woord hier volgens mijquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:48 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Saftycar ontwijken, dan meteen terugsnijden naar originele lijn (in slecht zicht)?
Als hij door Webber in z'n kont genomen had willen worden was dat misschien wel het beste. Ik noem dat afsnijden. IEDERE P1 coureur speelt met accelereren en remmen achter de safetycar. Dat Webber en Vettel geen ervaring hebben met vooraan rijden is hier denk ik meer de boosdoener (Waarom zijn Webber en Vettel de enige die de lul zijn? Als het Ham's fout was zou er toch een kettingbotsing plaats hebben gevonden?)
Genoeg ruimte wordt gegeven, niet genomen (zeken niet met een safetycar op je neus).quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:53 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook niet echt handig van hem om zoiets met slecht te doen. Dus vind het ook niet raar dat er nu een onderzoek wordt gedaan. Want op de Nurburgring deed hij het alleen als er genoeg ruimte achter hem was.
Van mij hoeft hij ook niet gestraft te worden, maar handig is anders. Wat verder niet wegneemt dat Vettel ook gewoon zit te suffen.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Genoeg ruimte wordt gegeven, niet genomen (zeken niet met een safetycar op je neus).
Zoals ik het zie deed Ham het goed, wel een beetje vreemd. Maar wat the TeleGraph al zegt: Het is in eerste instantie de verantwoording van de rijders om niet op elkaar te klappen. Dat dit weer onderzocht wordt is gewoon een prelude van "Hoe ver kunnen we ons publiek duwen". Als Ham namelijk een straf krijgt is het kampioenschap weer spannender en kijken ook de laatste 2 races miljoenen en miljoenen dollars mensen mee.
daar ben ik het mee eens. Gewoon een waarschuwing geven dat je een beetje normaal moet doen achter de safety-car, zeker in zulke omstandigheden. De grootste schuldige is zeker Vettelquote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:09 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Van mij hoeft hij ook niet gestraft te worden, maar handig is anders. Wat verder niet wegneemt dat Vettel ook gewoon zit te suffen.
quote:Fernando Alonso: Nothing to add. I think I agree with the two versions.
Dat mag dus tegenwoordig alleen als de safety car naar binnen gaat, wat hier niet het geval is.quote:It has been suggested – by Webber and Vettel – that Hamilton was accelerating and braking with unpredictable suddenness. He was. So was everyone else: it is what you have to do in order to keep the brakes and tyres of a Formula One car up to temperature behind the safety car.
Tja, een Engelse krant.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:38 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Telegraph Verdict: Lewis Hamilton innocent
[..]
edit: Effe voor de duidelijkheid ... TELEGRAPH VERDICT is dus een persoonlijke view van Telegraph News ... niet dat dit oordeel echt over de telepaal is binnengekomen
Niet mee eens. Niemand op het veld knalde op elkaar behalve twee onervaren kop-rijders (Webber heeft ook geen ervaring in de regen op P2 achter een safetycar). Hamilton hield het juist zo veilig mogelijk door een andere lijn te rijden. Remmen en optrekken is al sinds jaar en dag een trademark van een SC-situatie. Webber had niet zo gretig moeten zijn en hetzelfde geldt voor Vettel. Kijk hoe belachelijk dicht die op elkaar rijden in dat weer!!!quote:Op donderdag 4 oktober 2007 16:23 schreef sasquatsch het volgende:
Even voor alle duidelijkheid, Vettel is de schuldige aan de botsing. Maar deze wordt veroorzaakt door het ongeoorloofde rijgedrag van Hamilton. (En ik doelde in mij reactie hierboven niet op Albers vs Schumacher, maar op Schumacher vs. Button (2000) en Schumacher vs. Montoya (2004), wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat de regels hierover zijn aangepast.)
Stukje uit de Telegraph Verdict, zoals hierboven gepost:
[..]
Dat mag dus tegenwoordig alleen als de safety car naar binnen gaat, wat hier niet het geval is.
Dus is Hamilton schuldig aan jojo-rijgedrag (wat niet mag), zoals Webber en Vettel het noemen en zou hiervoor bestraft moeten worden (omdat het gevolg een crash is). Dat anderen het doen en ermee wegkomen, dat is al twijfelachtig, maar Hamilton's rijgedrag is de uiteindelijke oorzaak van de crash tussen Webber en Vettel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |