abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52985012
Hey,
Ik zat vandaag in de les, perongeluk met mijn mobiel niet op stil. Ik word dus ongeveer op de helft van de les door een klojo gebeld met anoniem nummer. Komt de docent naar mij toe en die zegt tegen mij: Ja lever maar in.
Zo slecht als ik ben gaf ik niks aan hem, en zei tegen hem dat hij niet het recht heeft om mijn eigendommen in beslag te nemen. Gevolg > leraar boos en zeggen dat ik hem "nu moet inleveren". Ik heb tegen hem gezegd dat hij het kan bekijken en hij niets van mij krijgt. Nou moest ik de les uit van hem (heb ik ook gedaan) en zou hij met de rector gaan praten.

Maargoed, heb ik gelijk gehad? Natuurlijk is het lullig dat zijn uitleg werd onderbroken door mijn beltoon, maar ik vind niet dat hij beslag kan leggen op mijn eigendommen. Ook al zou ik deze aan het eind van de les al terug krijgen.
Iemand ervaring mee/ antwoord?

Graag serieuze replies
pi_52985078
Nou, als je hem aan het eind van de les terugkrijgt denk ik niet dat er een serieuze rechter is die jou een schadevergoeding toe zal kennen. Gewoon gekeken naar redelijkheid en billijkheid.

Houdt hij hem gewoon voor zichzelf en moet je een nieuwe telefoon kopen, dan is het een ander verhaal.
Dat wordt een gewonnen zaak. Alleen moet je wel denken aan een paar duizend euro advocaatkosten, tenzij je jezelf representeert.

HTH.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 6 september 2007 @ 16:48:26 #3
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985146
Natuurlijk heb je geen gelijk

Je krijgt je telefoon uiteindelijk wel terug maar je weet dondergoed dat je geen telefoons mee de klas in moet nemen. Want jij hebt namelijk GEEN recht om te bellen in de klas of de les te storen.

Dat jij per ongeluk je trilfunctie niet hebt aangezet heeft een leraar natuurlijk niets mee te maken.

Gewoon door de zure appel heenbijten en accepteren dat je pech hebt gehad.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_52985159
Hee, je hebt die avatar gejat van Repeat hè?
  donderdag 6 september 2007 @ 16:49:16 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985166
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:45 schreef soylent het volgende:
Nou, als je hem aan het eind van de les terugkrijgt denk ik niet dat er een serieuze rechter is die jou een schadevergoeding toe zal kennen. Gewoon gekeken naar redelijkheid en billijkheid.

Houdt hij hem gewoon voor zichzelf en moet je een nieuwe telefoon kopen, dan is het een ander verhaal.
Dat wordt een gewonnen zaak. Alleen moet je wel denken aan een paar duizend euro advocaatkosten, tenzij je jezelf representeert.

HTH.
Rechter? Schadevergoeding? Dat gaat wel heel ver

Draaf je niet een beetje door?
pi_52985216
nee maar het gaat er om dat hij mijn eigendommen af wilt nemen, ook al geeft ie die 30 minuten later terug
  donderdag 6 september 2007 @ 16:53:29 #7
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985226
Voor de duidelijkheid: ik ben dus van mening dat de leraar een storend element inderdaad tijdelijk in beslag mag nemen.
pi_52985246
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:53 schreef Index het volgende:
nee maar het gaat er om dat hij mijn eigendommen af wilt nemen, ook al geeft ie die 30 minuten later terug
Wat is dat toch met dat 'hij wilt' tegenwoordig?
pi_52985274
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:54 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

stfu.

Nee maar stel dat iemand in de trein zich ergert aan jouw ringtone, dan mag hij die toch ook niet voor 30 minuten afpakken? (je mobiel dan he)
pi_52985293
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:42 schreef Index het volgende:
Ik zat vandaag in de les, perongeluk met mijn mobiel niet op stil.
Eigen schuld, pech gehad.
Next.
pi_52985305
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:55 schreef Index het volgende:
stfu.
Misschien moet je eens opletten op school, in plaats van zitten te bellen.
  donderdag 6 september 2007 @ 16:57:17 #12
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985306
quote:

[..]

stfu.

Nee maar stel dat iemand in de trein zich ergert aan jouw ringtone, dan mag hij die toch ook niet voor 30 minuten afpakken?
Dat is appels met peren vergelijken. Je stoort een les. Een leraar heeft een bepaalde vorm van gezag. Dan mag hij in redelijkheid dingen uitvoeren om te zorgen dat de les niet verder verstoord wordt.

In de trein zitten is niet hetzelfde als in de les dus...
  donderdag 6 september 2007 @ 16:57:18 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_52985308
tuurlijk mag is dat toegestaan, gezeik om niets en die kut dombo's die geen minuut zonder hun mobiel kunnen, meeste scholen hebben het tegenwoordig in de reglementen staan dat die dingen verboden zijn
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_52985317
bij ons was het afgeven & aan het einde van de week weer afhalen. Terecht ook, tijdens een les zet je de GSM uit.

Span er maar een rechtzaak voor aan, geen enkele rechter die je daar ook maar 1¤ schadevergoeding voor gaat geven; jij gaat zelf mogen opdraaien voor de gerechtskosten en dat zal het zijn.

Als het je niet aanstaat dat je hem moet afgeven, stel je dan recht, verlaat de les & ga naar je directeur & zeg hem dat jouw gesprekken zo immens belangrijk zijn dat je er 24/24 voor beschikbaar moet zijn.

Ik had daar zelfs 3 gsm's voor, als de ene afgepakt werd (zelfs op de speelplaats SMS'en was voldoende om hem af te nemen) had ik gewoon een andere over . Heeft geduurd tot een leerkracht het zag en mijn gsm in een lavabo'tje met water verdronken heeft .
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  donderdag 6 september 2007 @ 16:58:28 #15
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_52985337
quote:
Dan moet hij je maar gewoon uit de les of collegezaal zetten en de rest van het semester niet meer terug laten komen. Dat werkt meestal het beste.

Dingen afpakken vind ik nogal kinderachtig.
pi_52985350
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:57 schreef Klonk het volgende:
tuurlijk mag is dat toegestaan, gezeik om niets en die kut dombo's die geen minuut zonder hun mobiel kunnen, meeste scholen hebben het tegenwoordig in de reglementen staan dat die dingen verboden zijn
Als je even fatsoenlijk had gelezen dan had je gezien dat ik gebeld werd door een of andere pauper. Ik gebruik mijn mobiel niet zo vaak, en ben zeker geen "kut dombo" die geen minuut zonder zijn mobiel kan.

Maargoed, als je puur naar mijn recht kijkt, heeft hij geen recht om dat ding zonder mijn toestemming in beslag te nemen?
pi_52985356
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:57 schreef Klonk het volgende:
kut dombo's die geen minuut zonder hun mobiel kunnen
pi_52985375
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

Dan moet hij je maar gewoon uit de les of collegezaal zetten en de rest van het semester niet meer terug laten komen. Dat werkt meestal het beste.

Even ter info: Ik doe 5 HAVO
  donderdag 6 september 2007 @ 17:00:12 #19
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985386
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef Index het volgende:

[..]

Als je even fatsoenlijk had gelezen dan had je gezien dat ik gebeld werd door een of andere pauper. Ik gebruik mijn mobiel niet zo vaak, en ben zeker geen "kut dombo" die geen minuut zonder zijn mobiel kan.

Maargoed, als je puur naar mijn recht kijkt, heeft hij geen recht om dat ding zonder mijn toestemming in beslag te nemen?
In beslag nemen gaat altijd zonder toestemming. En ja, hij heeft dat recht. Want je VERSTOORT DE LES.
pi_52985411
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:59 schreef Index het volgende:

[..]

en dan? Bij ons had een leerkracht het recht je uit de les te zetten tot maximaal een week als je je niet gedroeg. Eventuele toetsen die die week vielen kreeg je automatisch een 0/10 voor wegens niet aanwezig. Het zal ook wel een reden hebben waarom er op die school nog wat discipline te vinden was.
pi_52985412
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef Index het volgende:
Als je even fatsoenlijk had gelezen dan had je gezien dat ik gebeld werd door een of andere pauper.
Doet er niet toe, al werd je gebeld door Beatrix herself.
Dat ding moet gewoon UIT.
quote:
Ik gebruik mijn mobiel niet zo vaak, en ben zeker geen "kut dombo" die geen minuut zonder zijn mobiel kan.
Blijkbaar wel en fuck off met 'je recht'. *proest*
pi_52985430
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

en dan? Bij ons had een leerkracht het recht je uit de les te zetten tot maximaal een week als je je niet gedroeg. Eventuele toetsen die die week vielen kreeg je automatisch een 0/10 voor wegens niet aanwezig. Het zal ook wel een reden hebben waarom er op die school nog wat discipline te vinden was.
Uit de les zetten heb ik geen moeite mee, het gaat me er om dat hij iets van mij pakt zonder dat ik het er mee eens ben
pi_52985451
0

[ Bericht 99% gewijzigd door Index op 06-09-2007 17:05:22 ]
pi_52985485
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:04 schreef Index het volgende:
0
Koning, Keizer, Admiraal, wissen doen we allemaal.

Hoer?
Moeder?

Weet je zeker dat je Havo doet?
pi_52985503
quote:

[..]

Uit de les zetten heb ik geen moeite mee, het gaat me er om dat hij iets van mij pakt zonder dat ik het er mee eens ben
als je het niet eens bent met een actie van de leerkracht, wat let jou om zelf uit de les te vertrekken naar de directeur? Ik ben in mijn middelbaar (havo equivalent) ook een paar keer gewoon vertrokken omdat er zaken waren die ik niet rechtvaardig vond, soms gelijk gehad en soms niet.

Uit de les zetten heb je geen moeite mee, maar bij ons hield dat wel in dat je de woensdagnamiddag ook naar de school mocht komen om kauwgom van de speelplaats te krabben. Als je weet dat dat er tegenover staat geef je dat mobieltje rap af hoor. Op school staan die dingen gewoon op stil. Vergeet je dat, dan is dat jouw fout en dan is het aan hen om je daarop te wijzen. Als jij het nu eens vergeet, dan is dat jammer, maar anders "vergeet" vanaf dan iedereen het kan er geen les meer gegeven worden.
pi_52985595
Oke ik weet genoeg thnx
  donderdag 6 september 2007 @ 17:12:20 #27
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985605
quote:

[..]

Dus omdat jij het er niet mee eens bent is de leraar fout?
Een inbreker is het er ook niet mee eens dat 'ie wordt meegenomen maar het bureau. Maar is de politie dan fout bezig?
pi_52985634
Hij 'mag' natuurlijk je mobieltje niet in beslag nemen.

Hij mag je wel uit de les verwijderen.

Hij heeft jou dus voor de keuze gesteld. Of je mobieltje (tijdelijk) afgeven of uit de les.
(alleen heeft hij het niet zo letterlijk gezegd schijnbaar)

Jij hebt voor het laatste gekozen....
  donderdag 6 september 2007 @ 17:13:18 #29
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_52985635
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:49 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Rechter? Schadevergoeding? Dat gaat wel heel ver

Draaf je niet een beetje door?
Ja, maar TS wil toch weten wat juridisch zijn kansen zijn? Dit hele topic is toch absurd?

Maar goed: echt gedetailleerd kunnen we niet op de zaak ingaan zonder het schoolreglement. Het is prima mogelijk voor een school om GSM's in de les te verbieden en het ook mogelijk te maken dat deze tijdelijk worden opgeborgen, of dat er bepaalde 'straf'maatregelen aan verbonden zijn. TS, post het reglement eens?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 6 september 2007 @ 17:15:03 #30
13250 Lod
Sapere aude!
pi_52985684
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:54 schreef ruud.nl het volgende:
Omdat hij continu wordt gebeld in de les kan hij niet opletten bij Nederlands
GNU Terry Pratchett
  Licht Ontvlambaar donderdag 6 september 2007 @ 17:16:56 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_52985729
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:06 schreef SteveBallmer het volgende:

[..]

Koning, Keizer, Admiraal, wissen doen we allemaal.

Hoer?
Moeder?

Weet je zeker dat je Havo doet?
Op zich heel verstandig van hem, dat wissen

En verder, TS moet niet zeuren...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_52985735
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:15 schreef Lod het volgende:

[..]

Omdat hij continu wordt gebeld in de les kan hij niet opletten bij Nederlands
ik moest leren, maar ik was gisternacht te druk bezig met je moeder
  donderdag 6 september 2007 @ 17:18:28 #33
13250 Lod
Sapere aude!
pi_52985766
Ach, heeft dat mens ook eens een verzetje. Al is het nog zo klein, ik gun haar het wel.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 6 september 2007 @ 17:19:24 #34
13250 Lod
Sapere aude!
pi_52985790
En toen had je hem zeker wel op trilstand
GNU Terry Pratchett
pi_52985828
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:59 schreef Index het volgende:

[..]

zeg kneus... bok effe op...?

hoe oud ben je nou echt? 12?... je gaat me niet vertellen dat je telefoon ó zo belangrijk is...

natuurlijk heb je GEEN gelijk, maar je leraar wel! Het is jouw probleem als jij de les verstoort.. ook al belt er een ander halve gare jou... dus gewoon inleveren... je leraar doet er heus niets mee, zowel... dan mag je er een klacht over indienen...

godsamme... wat ben een kleuter mên

deze klacht
I pwn u!
  donderdag 6 september 2007 @ 17:21:29 #37
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52985846
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:17 schreef Index het volgende:

[..]

ik moest leren, maar ik was gisternacht te druk bezig met je moeder
Klassiek gevalletje van ik-ben-een-puber-en-kan-het-niet-winnen-dus-ga-ik-maar-lompe-opmerkingen-maken
pi_52985853
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:17 schreef Index het volgende:
maar ik was gisternacht te druk bezig met je moeder
Het is nu wel duidelijk hè?
Een mama-fetish..

How kjoet.
pi_52985866
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:11 schreef Index het volgende:
Oke ik weet genoeg thnx
lol _!
I pwn u!
pi_52986014
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:22 schreef weasel85 het volgende:
lol _!
Hij weet genoeg, dan kan ie wel van school af.
Ik heb ergens gelezen dat er weer plek is bij de FARC.
  donderdag 6 september 2007 @ 17:29:11 #41
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_52986029
wat ik eigenlijk niet snap, je werd telkens gebelt, is het na het eerste telefoontje niet in je opgekomen omdat ding alsnog uit te zetten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_52986090
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:29 schreef Klonk het volgende:
wat ik eigenlijk niet snap, je werd telkens gebelt, is het na het eerste telefoontje niet in je opgekomen omdat ding alsnog uit te zetten
Dat dacht ik ook al maar ik ben blijkbaar niet intulliegendt genoeg.
Hogere wiskunde, rocket science, dat werk.

Maar hij kan best zonder zijn mobiel hoor!
pi_52986117
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:31 schreef SteveBallmer het volgende:

[..]

Hogere wiskunde, rocket science, dat werk.
Zeker in 5 havo

daar krijg je zelfs nog geen wiskunde, hoogstens wat rekenen.
pi_52986153
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:32 schreef Athmozz het volgende:
Zeker in 5 havo

daar krijg je zelfs nog geen wiskunde, hoogstens wat rekenen.
Hoe moet ik dat nou weten?
Havo-advies zat er voor mij niet in..
pi_52986503
nooit naar advies luisteren, gewoon doen waarvan je denkt dat het goed is. Ik heb ook nooit geluisterd naar het advies dat ze gaven, en zit nu ook in de richting waarvan ik voel dat het gewoon dat is wat ik later wil doen/gebruiken, terwijl ze me ook iets helemaal anders geadviseerd hadden.
pi_52986658
Begrijp ik, bedankt voor het advies, ik neem het ter harte.

Maar nog even over dat so called 'recht' hè, Hebben die klasgenoten ook niet het recht ongestoord de aangeboden lesstof tot zich te nemen? Ik bedoel, het kost genoeg.

Het moet niet al te ingewikkeld zijn om uit te rekenen wat die klasgenoten én de school aan compensatie zouden moeten krijgen van TS voor de verstoorde/gemiste lesstof en belemmerde bedrijfsvoering.

pi_52986773
Ik zou 'em dus ook niet afgeven!

Ik snap scholen niet hoor, met al hun fekking regeltjes.
JIJ betaalt toch voor school?
Dus ben je een klant van hun... want ze verdienen aan jou, subsidies, fondsen, vrijwillige maar stiekum toch verplichte ouder bijdragen.
Een school is niets meer dan een commerciële instelling die geld probeert te verdienen, net zoals bijv. een ziekenhuis tegenwoordig.

Ik vind dat je als 'klant' altijd in je recht staat, en de klant is koning... dus FEKK die school en bepaal lekker je eigen regels.
Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_52986880
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:

Dus ben je een klant van hun... want ze verdienen aan jou, subsidies, fondsen, vrijwillige maar stiekum toch verplichte ouder bijdragen.
Een school is niets meer dan een commerciële instelling die geld probeert te verdienen, net zoals bijv. een ziekenhuis tegenwoordig.

Ik vind dat je als 'klant' altijd in je recht staat, en de klant is koning... dus FEKK die school en bepaal lekker je eigen regels.
Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!
je betaalt voor school, dus mag je op de eindfeesten ook gewoon maar de hele school slopen?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  donderdag 6 september 2007 @ 18:08:00 #49
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_52986926
quote:
Bullshit
Vertel me alsjeblieft dat deze post een grapje was. En je profiel ook toch? Je bent niet echt uit 1980 toch?

Ik zou de post sarcastisch ontleden, maar hij is zelf al zo ironisch dat er mogelijk een ironie-paradox zou ontstaan waardoor waarschijnlijk het universum zou imploderen.
pi_52986932
quote:
Ze proberen je daar iets aan te leren & een beetje discipline bij te brengen, daarvoor worden ze betaalt, niet om jou ter dienst te zijn & jou te laten doen wat je wil.

Je bent trouwens niet eens verplicht om naar school te gaan. Je hebt leerplicht, geen schoolplicht. Vraag aan je ouders om gewoon op jezelf te studeren, je moet dat aangeven aan het departement onderwijs (in Vlaanderen daar, in nederland weet ik niet aan welke dienst).

Je bent dus verplicht om examens mee te doen & te leren, je bent NIET verplicht om naar school te gaan als je via thuisonderwijs (en daarvoor moet je geen leerkrachten hebben die je privé lesgeven) studeert.
pi_52987057
quote:

Als ik dit zo lees wil jij de VMBOertjes gewoon hun gang laten gaan, mooie bende gaat dat worden. Of ben jij er ook één van?
pi_52987058
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:08 schreef soylent het volgende:
Je bent niet echt uit 1980 toch?
Thnx!..
Ik dacht dat ik dat reeds verwijderd had...
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_52987075
quote:
Good for you!
quote:
Dat is om jullie pubers alvast EEN BEETJE te laten weten hoe het in de echte wereld toe gaat.
quote:
Wij allemaal, maar primair je ouders. En ik kan me niet voorstellen dat jij voor hun dure centen de principiële dude uit gaat hangen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
quote:
Dus de werkelijke kosten moeten maar per factuur naar je ouders? Of wil je een BigMac in de pauze?
Fuck off gek, verreweg het grootste deel wordt uit belastingcentjes betaald.
quote:
Een school is er om jou iets bij te brengen en klaar te maken voor de realiteit. Niks meer en niks minder. Als jij jezelf slim genoeg acht om je eigen leven te leiden op de manier zoals jij goed vindt, zou ik van school gaan als ik jou was. Er ligt een wereld voor je open, maar hinder anderen niet die wél wat willen opsteken.
quote:
Jij gaat van een koude kermis thuiskomen. Da's dan wel weer geinig.
quote:
Een supermarkt met een school vergelijken. Zeg eens, jij doet LBO hè? Net als ik.
  donderdag 6 september 2007 @ 19:02:47 #54
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_52988163
Een leraar heeft een zekere mate van gezag. Of klaagde jij vroeger ook je ouders aan wegens vrijheidsberoving als je niet na het donker buiten mocht spelen?
pi_52988190
hahaha wat een kneus.
pi_52988209
quote:
Hey,
Ik zat vandaag in de les, perongeluk met mijn mobiel niet op stil. Ik word dus ongeveer op de helft van de les door een klojo gebeld met anoniem nummer. Komt de docent naar mij toe en die zegt tegen mij: Ja lever maar in.
Zo slecht als ik ben gaf ik niks aan hem, en zei tegen hem dat hij niet het recht heeft om mijn eigendommen in beslag te nemen. Gevolg > leraar boos en zeggen dat ik hem "nu moet inleveren". Ik heb tegen hem gezegd dat hij het kan bekijken en hij niets van mij krijgt. Nou moest ik de les uit van hem (heb ik ook gedaan) en zou hij met de rector gaan praten.

Maargoed, heb ik gelijk gehad? Natuurlijk is het lullig dat zijn uitleg werd onderbroken door mijn beltoon, maar ik vind niet dat hij beslag kan leggen op mijn eigendommen. Ook al zou ik deze aan het eind van de les al terug krijgen.

Graag serieuze replies
Als hij je telefoon na de les teruggeeft, heeft hij het recht je eigendommen in beslag te nemen omdat jouw eigendom (dit specifieke stuk dan) zijn les verstoort.
Heb wat respect, die man probeert je iets te leren, wat een groot voordeel is voor je toekomst als je er ook wat mee doet. Bovendien is de functie van een onderwijzer/docent ook opvoedkundig.
pi_52988589
quote:
Ik begrijp wel dat je graag wilt horen dat de leraar dat niet mag doen, maar het feit blijft dat je in eerste instantie wel de les verstoort en de leraar daarop een sanctie zet. Bovendien weet je dat je je telefoon wel weer terug krijgt en de leraar alleen wil voorkomen dat je de les verder verstoort. M.i. is het een kinderachtige reactie van je en had je -samen met je telefoon- lekker kunnen vertrekken
quote:

" "
Je vergeet 1 ding: je bent nog leerplichtig (straks tot je 18e). Je kunt wel zeggen dat je een klant bent, maar dat gaat hier dus niet op. Vooral de opmerking "de klant is koning" slaat echt nergens op Dat betekend dus dat je als docent maar vanalles moet pikken en je moet laten welgevallen omdat er immers betaald wordt door de ouders voor scholing?
Dusss.....
pi_52988775
quote:

Je vergeet dat jouw toekomst afhangt van je leraar en zijn toekomst niet van jou. De regels daar zijn ervoor om je voor te bereiden op de maatschappij en je beroep. Op je werk kan je ook niet met je eigen regels komen. Daar word jij betaald door je werkgever, dan zou je je kunnen afvragen, is je werkgever dan een klant van jou? De school is er om je wat te leren en de regels zijn er omdat je moet weten wat er wel en niet geaccepteerd wordt in de maatschappij en op de school, en je moet leren andermans grenzen (regels) te respecteren. Hoe wil je anders een fatsoenlijk functionerend medemens worden? De school is ook zeker geen commerciële instelling om de simpele reden dat we niet zonder kunnen. Of misschien heb je daar een gat in de markt: scholen importeren.
Hoe dan ook, een beetje respect zou niet misplaatst zijn. Je geld is geen investering in de school, je geld is een investering in je toekomst.
pi_52995423
quote:

Ga er op stampen joh, je hebt die school toch gekocht?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_52996122
quote:

Kijk daar komt een stukje marktwerking om de hoek kijken. TS moet gewoon zoeken naar een school waar je tijdens de les mag bellen.
Inspiratieloos!
  vrijdag 7 september 2007 @ 08:21:37 #62
13250 Lod
Sapere aude!
pi_52997823
quote:
Koning zijn houdt niet in dat je dan alles mag doen wat je wil, dan zou het gezegde wel "de klant is tiran" zijn. Ook koningen zijn gebonden aan regels, en als ze over de schreef gaan worden ze (uiteindelijk) ook op hun vingers getikt.
quote:
In wezen heeft de supermarkt dat al gedaan. Zij hebben bepaald welke artikelen ze in het assortiment willen opnemen dus zijn er producten die je niet van ze mag kopen.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 7 september 2007 @ 08:53:46 #63
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_52998135
quote:

[..]

stfu.

Nee maar stel dat iemand in de trein zich ergert aan jouw ringtone, dan mag hij die toch ook niet voor 30 minuten afpakken? (je mobiel dan he)
Iemand in de trein heeft geen autoriteit.

Je leraar wel...
Because they will last that long.
  vrijdag 7 september 2007 @ 08:59:14 #64
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_52998195
Zie PI. Verder niets aan toe te voegen.
Niet meer actief op Fok!
pi_52998198
Inleveren die telefoon!
en ik zou hem na een maand pas terug geven aan de TS,
Echt het stereo type kut ventje zonder discipline dat later in de bouw gaat werken.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_52998240
Jij bent er zeker ook zo eentje die als er iemand in elkaar wordt geslagen gaat schreeuwen dat het respect in de samenleving is verdwenen?

Maak een SIRE filmpje
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_52998259
Nee ik ben diegene die niet tegen dat mierengeneuk kan van die 16 jarige omdat ze denken dat ze alles kunnen en mogen.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_52998428
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 09:04 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Nee ik ben diegene die niet tegen dat mierengeneuk kan van die 16 jarige omdat ze denken dat ze alles kunnen en mogen.
Ik had het tegen TS trouwens Was niet helemaal duidelijk
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_52998686
TS mag blij zijn dat: en zijn foon niet is afgepakt en hij geen liniaal over zijn vingers heeft gekregen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 7 september 2007 @ 09:58:49 #70
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_52999197
quote:

Zo jij bent dom. Een commerciele doelstelling heeft als doel winst te maken. Overheidsinstellingen hebben niet als doel winst te maken. Ze rekenen de kostprijs door. Zouden ze commercieel zijn dan had de overheid elk jaar een flink begrotingsoverschot van tientallen miljarden. Je kletst echt uit je nek.

Als je op je werk bent bepaalt je werkgever ook of je een GSM aan mag hebben of niet. Dat zal je binnenkort wel zien als je aan de lopende band staat
pi_52999375
quote:
Ja, dat mag.

Het zijn de regels van de school.
En die regels breken niet de wet.

Het is namelijk geen diefstal wat die leraar doet. Hij heeft namelijk niet de bedoeling om de telefoon te houden.

Daarmee is de wet uitgespeeld en val je onder de regels van de school.

Wat mij betreft mag er in jouw geval ook nog wel een bamboestok aan te pas komen, maar da's een heel ander verhaal.
pi_53001100
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 09:58 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Zo jij bent dom. Een commerciele doelstelling heeft als doel winst te maken. Overheidsinstellingen hebben niet als doel winst te maken. Ze rekenen de kostprijs door. Zouden ze commercieel zijn dan had de overheid elk jaar een flink begrotingsoverschot van tientallen miljarden. Je kletst echt uit je nek.

Als je op je werk bent bepaalt je werkgever ook of je een GSM aan mag hebben of niet. Dat zal je binnenkort wel zien als je aan de lopende band staat
pi_53001364
Ik zit al een tijdje niet meer op school, maar kan iemand me misschien uitleggen wat "fekk" en "fekking" is? Is dat iets van het Studiehuis?

Edit:

Oja, ik wilde, eerlijk waar, echt on-topic reageren maar mijn bullshitscanner sloeg op hol...

[ Bericht 15% gewijzigd door DivineJester op 07-09-2007 11:55:27 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 11:46:16 #74
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_53001699
quote:

OF jij hebt je school niet afgemaakt(iets wat me opeens heel logisch lijkt) OF je bent 14
  vrijdag 7 september 2007 @ 11:47:05 #75
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_53001721
Het leuke is dat CoExist over pak 'm beet 8 jaar hetzelfde zegt als ons
pi_53001792
quote:

[..]

stfu.

De conducteur mag dat dan weer wel.

Ik moet wel eens mobieltjes afnemen van leerlingen. Het is niet mijn leukste bezigheid. Maar het staat in de regels dat het niet mag. Verder stoort het me in de lessen. Voornamelijk omdat de rest van de klas zich er mee wilt bemoeien. De eerste leerling krijgt hem nog terug aan het einde van de les. De rest loopt allemaal via de directie. En, nee, je mag niet even de simkaart eruit halen..

Ik heb ooit de telefoon aangenomen van een leerling. De reactie aan de andere kant van de lijn was wel grappig. Ik wist niet dat je aan iemand kon horen dat ze begon te blozen.
Zo een grapje zou ik alleen in de 6de klas doen. Die zijn meestal slim genoeg om te weten dat ze fout zitten.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_53001991
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 11:50 schreef Miesjel het volgende:

[..]

De conducteur mag dat dan weer wel.

Ik moet wel eens mobieltjes afnemen van leerlingen. Het is niet mijn leukste bezigheid. Maar het staat in de regels dat het niet mag. Verder stoort het me in de lessen. Voornamelijk omdat de rest van de klas zich er mee wilt bemoeien. De eerste leerling krijgt hem nog terug aan het einde van de les. De rest loopt allemaal via de directie. En, nee, je mag niet even de simkaart eruit halen..

Ik heb ooit de telefoon aangenomen van een leerling. De reactie aan de andere kant van de lijn was wel grappig. Ik wist niet dat je aan iemand kon horen dat ze begon te blozen.
Zo een grapje zou ik alleen in de 6de klas doen. Die zijn meestal slim genoeg om te weten dat ze fout zitten.
pi_53006705
Index, Leraar heeft tijdens de les gezag over jou en je leerlingen. Zeker als in de regelementen staat dat je je mobiel uit moet zetten, overtreed jij die regels en mag hij daar sancties op zetten. Zoals deze tijdelijk in beslag nemen.

Dus dit heeft helemaal niks met je recht te maken, maar gewoon puur met fatsoen. Geef gewoon toe dat je het vergeten bent, had die mobiel af gegeven en aan het eind van de les naar de leraar gegaan, van sorry, was het vergeten uit de zetten, zal er voortaan beter op letten. Was er niks aan de hand geweest
pi_53007359
quote:
Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

Eensch is. Er zijn andere methoden om storend gedrag aan te pakken. Iemand iets afnemen vind ik inderdaad a) kinderachtig en b) een vorm van diefstal, ook al is dat tijdelijk. Ik had hem ook niet afgegeven, het is tenslotte wel mijn GSM. Maar ja, dat is mijn mening.

Ik vind overigens wel dat het in de reglementen moet staan dat overgaande telefoons afgenomen kunnen worden, daar heeft de TS het niet over gehad.

IK vraag me wel af waarom de TS niet gewoon zijn telefoon hefet uitgezet nadat hij al een aantal keer gebeld was.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_53010666
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:12 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dus omdat jij het er niet mee eens bent is de leraar fout?
Een inbreker is het er ook niet mee eens dat 'ie wordt meegenomen maar het bureau. Maar is de politie dan fout bezig?
Jij denkt dat jij serieus een inbreker bij jou thuis in elkaar mag neppen? No way.
ne okuyon, bokmu var?
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:33:40 #81
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_53011934
Wat er al gezegd is: Formeel staat de docent in zijn recht. Hij heeft het recht om eigendommen die zijn les verstoren te vorderen danwel jou als leerling te verwijderen. Immers hij moet zijn functie kunnen uitoefenen. Jouw recht op mijn eigendom vervalt op het moment dat jouw eigendom storend of voor gevaar zou kunnen vormen. Zelfde als bij controle ergens op Schiphol/Winkel. Wat ik ermee wil zeggen is dat je het wel principeel kan gaan spelen maar je maakt het jezelf moeilijk want het volgende machtsmiddel is dat een docent je mag en kan verwijderen. Dat verlies je zelfs bij de kantonrechter danwel welke Commissie ook kan ik je vertellen. Ik kan je vertellen dat als je bij mij in de klas zat ik na 3 waarschuwingen je telefoon weggeflikkerd had. Had je dan als stoere boy opgestaan om mij een lesje te leren dan had jij zonder twijfel het onderspit gedolven. Een klaslokaal is het domein van een docent om les te geven.Jij bent leerling en dus gast en je hebt je dus aan te passen.

Leuker kan ik het helaas niet voor je maken maar dit is hoe het in elkaar zit. Zet dan je telefoon op trillen of helemaal uit want zo belangrijk ben je niet!
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
pi_53013120
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:33 schreef ihugster het volgende:

Leuker kan ik het helaas niet voor je maken maar dit is hoe het in elkaar zit. Zet dan je telefoon op trillen of helemaal uit want zo belangrijk ben je niet!
Daar kan en mag jij niet over oordelen, ook een docent mag en kan dat niet. Immers je weet niet waarvoor je gebelt wordt, net zo goed heeft je zus een ongeluk gehad en ben jij de eerste die ze bellen, dan is het wel ineens belangrijk. Het is menselijk dat je iets wel eens vergeet, dus ook een scholier kan vergeten zijn om zijn toestel op stil te zetten.

Sowieso, wat is de nut om een toestel af te pakken? Na het afgaan zet een scholier het toch wel op stil.
ne okuyon, bokmu var?
pi_53013689
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:33 schreef ihugster het volgende:
Jouw recht op mijn eigendom vervalt op het moment dat jouw eigendom storend of voor gevaar zou kunnen vormen.
Dat is nogal heftig en ik denk dat dat enige nuance behoeft. Ten eerste is hier geen sprake van gevaar ( ), ten tweede heeft de leraar andere mogelijkheden om de orde te handhaven. Zoals uit de klas sturen, of de leerling verzoeken zijn mobiel uit te zetten.

Sommige leerlingen hebben een mobiel van 600,-. En die dan even afgeven aan een leraar die dat ding dan mischien letterlijk in een la smijt? En als die stuk is of er zitten krassen op heeft de leraar het natuurlijk niet gedaan. Ik zie het al
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_53013795
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 19:22 schreef saban het volgende:

[..]

Daar kan en mag jij niet over oordelen, ook een docent mag en kan dat niet. Immers je weet niet waarvoor je gebelt wordt, net zo goed heeft je zus een ongeluk gehad en ben jij de eerste die ze bellen, dan is het wel ineens belangrijk. Het is menselijk dat je iets wel eens vergeet, dus ook een scholier kan vergeten zijn om zijn toestel op stil te zetten.

Sowieso, wat is de nut om een toestel af te pakken? Na het afgaan zet een scholier het toch wel op stil.
Eensch is. Een telefoon op trilstand stoort niet en daar kan niemand wat van zeggen. Ik vind bereikbaarheid, ook vanuit prive (en daarbij maakt het niet uit of het om familie gaat, Jantje op de hoek of mijn goudvis, het is mijn piveleven) een stuk belangrijker dan school. Zo belangrijk is die ene les nou ook weer niet.

En het argument dat de leerling in noodgevallen ook bereikt kan worden via school, gaat niet op. Ik denk dat dat veel te lang duurt (leerling opzoeken, les opzoeken, lokaal vinden en hem er dan nog eens uithalen). Als er een noodgeval is wil je niet tien minuten aan de lijn blijven hangen totdat je zoon of dochter mischien eens aan de lijn komt.
pi_53020692
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
Eensch is. Er zijn andere methoden om storend gedrag aan te pakken. Iemand iets afnemen vind ik inderdaad a) kinderachtig en b) een vorm van diefstal, ook al is dat tijdelijk. Ik had hem ook niet afgegeven, het is tenslotte wel mijn GSM. Maar ja, dat is mijn mening.
Ik vind je mobieltje af laten gaan ook erg kinderachtig Als je weet dat dit soort regels gelden op school, moet je er rekening mee houden en je geluid afzetten. Dus je hebt het zelf in de hand
Het is overigens geen vorm van diefstal, je krijgt hem immers (op korte termijn) weer terug en bovendien ben je van te voren geïnformeerd over de gevolgen van het laten afgaan van je telefoon.
Wanneer je naar een bepaalde school gaat, weet je welke schoolregels er gelden en m.i. ga je, door ook daar lessen te volgen, indirect akkoord met deze regels en weet je welke sancties er gelden, ook al zijn ze niet altijd leuk.
Kortom: het mag dan misschien jouw GSM zijn, maar je bent op dat moment op school waar regels en bepaalde sancties gelden en dat weet je van te voren
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 19:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Sommige leerlingen hebben een mobiel van 600,-. En die dan even afgeven aan een leraar die dat ding dan mischien letterlijk in een la smijt? En als die stuk is of er zitten krassen op heeft de leraar het natuurlijk niet gedaan. Ik zie het al
Laat hem dan lekker thuis Kan hij niet af gaan en gebeurt er ook niets mee. Loop je ook niet het risico dat hij ingenomen kan worden
pi_53020909
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 19:50 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat is nogal heftig en ik denk dat dat enige nuance behoeft. Ten eerste is hier geen sprake van gevaar ( ), ten tweede heeft de leraar andere mogelijkheden om de orde te handhaven. Zoals uit de klas sturen, of de leerling verzoeken zijn mobiel uit te zetten.

Ja, zo gaan wij leraren altijd met spullen om.. flink mee gooien en dan terug geven.
Het maakt mij niet uit hoe duur een mobieltje is. Ik moet er voor zorgen dat iedereen in de klas (ik ook) zo goed mogelijk kan werken. Een telefoon is daar niet echt bevorderlijk voor. Om er voor te zorgen dat het niet "per ongeluk" heel vaak gebeurd, is het opgenomen in het reglement. Een mobiel behoord in het kluistje bewaard te worden. En zeker niet aan in de les te zijn.
Mocht er iets belangrijks zijn is er altijd de mogelijkheid de school te bellen. De receptioniste bepaald dan of het belangrijk genoeg is om de les te onderbreken.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_53021096
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:14 schreef Locusta het volgende:
Ik vind je mobieltje af laten gaan ook erg kinderachtig Als je weet dat dit soort regels gelden op school, moet je er rekening mee houden en je geluid afzetten. Dus je hebt het zelf in de hand
Dat ben ik wel met je eens, zet hem dan op trillen of maak een bellergroep aan zodat je telefoon alleen over gaat bij bepaalde nummers en koppel dat dan aan een profiel.
quote:
Het is overigens geen vorm van diefstal, je krijgt hem immers (op korte termijn) weer terug en bovendien ben je van te voren geïnformeerd over de gevolgen van het laten afgaan van je telefoon.
Nou, als ik een auto meeneem die ik later weer terugbreng, denk ik dat dat wel degelijk diefstal is. Het gaat om het wegnemen van andermans goed zonder diens toestemming, hetgeen het begrip diefstal aardig benadert.

Waarbij ik overigens niet zeker weet of de term "niemand had het recht dit goed weg te nemen" in dit geval op gaat ivm schoolregels.
quote:
Wanneer je naar een bepaalde school gaat, weet je welke schoolregels er gelden en m.i. ga je, door ook daar lessen te volgen, indirect akkoord met deze regels en weet je welke sancties er gelden, ook al zijn ze niet altijd leuk.
Kortom: het mag dan misschien jouw GSM zijn, maar je bent op dat moment op school waar regels en bepaalde sancties gelden en dat weet je van te voren
Inderdaad heb je je aan regels te houden. Maar het feit dat een school regels opstelt, wil nog niet zeggen dat deze altijd juridisch juist zijn. De vraag is of de schoolregels het tijdelijk wegnemen van een telefoon rechtvaardigt.
quote:
Laat hem dan lekker thuis Kan hij niet af gaan en gebeurt er ook niets mee. Loop je ook niet het risico dat hij ingenomen kan worden
Kan een telefoon thuis niet af gaan? Joh, dat wist ik niet.

Maar een profiel zonder geluid selecteren moet geen probleem zijn. Mijn telefoon staat altijd op alleen maar trillen.

Vroeger had ik zelfs een speciaal profiel aangemaakt met de naam "bek dicht". Dat liet alleen maar bepaalde bellergroepen door waarin mijn baas dus niet zat
pi_53026322
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Kan een telefoon thuis niet af gaan? Joh, dat wist ik niet.
Niet afgaan in de les he, wijsneus
pi_53027775
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:24 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Een mobiel behoord in het kluistje bewaard te worden.
Weet je hoevaak een kluisje wordt opengebroken? Weg is mobiel? Vergoeding van je school? Vergeet het maar.
quote:
Mocht er iets belangrijks zijn is er altijd de mogelijkheid de school te bellen. De receptioniste bepaald dan of het belangrijk genoeg is om de les te onderbreken.
Tuurlijk, eerst paar keer je zoon bellen, neemt niet op, naar de receptie bellen, zij zoeken weer uit waar jij bent.

Een telefoon hoort in je zak - op tril.
ne okuyon, bokmu var?
pi_53027787
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:14 schreef Locusta het volgende:

[..]

Tuurlijk, je MOBIELE telefoon thuis laten
Jij komt zeker voor de jaren '50?
ne okuyon, bokmu var?
pi_53027849
Je had gewoon je excuses aan moeten bieden voor het feit dat je vergeten was je telefoon op 'stil' te zetten, en het alsnog doen. Verder moet die leraar ook niet zeiken dan, dat kan best een keer gebeuren, zou hem ook kunnen overkomen. Overigens, als je het elke keer vergeet wordt het een ander verhaal natuurlijk.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:26:42 #92
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53027873
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 10:06 schreef mgerben het volgende:
Het is namelijk geen diefstal wat die leraar doet. Hij heeft namelijk niet de bedoeling om de telefoon te houden.
Wat ben je toch weer een sufkut, mgerben. Alsof diefstal de enige wettelijke bepaling zou zijn die aan orde kan zijn.

Voor alle anderen hier, een schoolreglement kan tot op zekere hoogte disciplinaire maatregelen rechtvaardigen.

Echter, daar zitten zeker wel grenzen aan, bijvoorbeeld de bepaling dat het eigendomsrecht op een zaak aan de school vervalt als iemand daarmee de les binnenkomt.

Het in bezit houden van een telefoon voor een periode langer dan noodzakelijk acht ik strafbaar en civielrechtelijk onrechtmatig.
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:29:34 #93
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53027908
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nou, als ik een auto meeneem die ik later weer terugbreng, denk ik dat dat wel degelijk diefstal is. Het gaat om het wegnemen van andermans goed zonder diens toestemming, hetgeen het begrip diefstal aardig benadert.
Dat is geen diefstal, maar het strafrecht kent ook het begrip wegmaken van een zaak (350 Sr meen ik, uit mijn hoofd), hetgeen strafbaar is.
pi_53028670
De bovenste twee posts, daar zit wat in. Duidelijk is hiermee dat een mobiel wegnemen niet zondermeer mag, ook al staat dit in de schoolreglementen.
pi_53030498
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 14:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
De bovenste twee posts, daar zit wat in. Duidelijk is hiermee dat een mobiel wegnemen niet zondermeer mag, ook al staat dit in de schoolreglementen.
Jij leest ook graag wat je wil lezen he.
Post 1 staat dat het in beginsel wel mag, alleen dat er grenzen aan verbonden zijn.
En post 2 gaat heel ergens anders over.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_53031479
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:20 schreef saban het volgende:

[..]

Weet je hoevaak een kluisje wordt opengebroken? Weg is mobiel? Vergoeding van je school? Vergeet het maar.
[..]

Tuurlijk, eerst paar keer je zoon bellen, neemt niet op, naar de receptie bellen, zij zoeken weer uit waar jij bent.

Een telefoon hoort in je zak - op tril.
Ik weet niet hoevaak kluistjes worden opgebroken nee.. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord. Wat niet wil zeggen dat het niet voor kan komen, maar wij hebben wellicht gewoon veel geluk gehad.

Als ouders weten waar hun kind is kunnen ze toch meteen de school bellen?

De trilstand hoor ik trouwens ook, net zo als de andere leerlingen. En dan begint het hele spel weer. Als je, bijna zielig, gehecht bent aan je mobiel, zet dan ook de trilfunctie uit. Dan heb ik er iig geen last van. Aan het einde van de les kun je kijken hoe belangrijk je geweest bent.
Ik neem aan dat je niet gaat kijken wie je aan het bellen is, ondanks dat hij op trillen staat.
pi_53031514
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 16:46 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Ik weet niet hoevaak kluistjes worden opgebroken nee.. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord. Wat niet wil zeggen dat het niet voor kan komen, maar wij hebben wellicht gewoon veel geluk gehad.

De trilstand hoor ik trouwens ook, net zo als de andere leerlingen. En dan begint het hele spel weer. Als je, bijna zielig, gehecht bent aan je mobiel, zet dan ook de trilfunctie uit. Dan heb ik er iig geen last van. Aan het einde van de les kun je kijken hoe belangrijk je geweest bent.
Ik neem aan dat je niet gaat kijken wie je aan het bellen is, ondanks dat hij op trillen staat.
Als je die telefoon gewoon in je zak hebt zonder dat er iets anders bij zit, hoor je dat echt niet - wat een slap gelul.
pi_53031918
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 15:52 schreef r_one het volgende:

[..]

Jij leest ook graag wat je wil lezen he.
Post 1 staat dat het in beginsel wel mag, alleen dat er grenzen aan verbonden zijn.
En post 2 gaat heel ergens anders over.
Hoezo? Het betreft twee verschillende zaken die volgens mij allebei juist zijn, en die derhalve het wegnemen van een mobiel aan banden leggen
pi_53032021
quote:
Trilstand laat ik wel aanstaan, zo kan ik als ik tijdens de les gebeld wordt kijken wie het is, en in geval dat het een oproep is die ik echt wil beantwoorden zal ik de les wel even verlaten. Daarmee stoor je ook niemand, dus dat moet wel kunnen vind ik. Helemaal afzetten doe ik nooit, ik houd mijn mobiel overal aan op trilstand (van het moment dat ik hem koop gaat hij op trilstand, en als hij na een jaartje de vuilbak in gaat staat hij nog op trilstand), zélfs op restaurant / in de cinema / in het ziekenhuis (mag vantegenwoordig voor die medische toestellen).

Dat je die trilstand ook hoort maakt me nu niets uit, als ik me verzet hoor je dat ook. Het gaat er hem om dat je de anderen niet stoort, en een trilstand stoort niet, daar waar een beltoon wél stoort. Zelfs op mondelinge examens laat ik die trilstand aan staan, en als er iemand belt terwijl je juist bij de docent bent mag die dat van mijn part horen dat ik gebeld wordt, dan laat ik dat toestel gewoon overgaan.
  zaterdag 8 september 2007 @ 17:25:50 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53032839
quote:

[..]

Ja het gebeurd dus, kluisjes worden wel eens opengebroken. Betaal jij dan voor de inhoud?

Trilstand hoor je niet, wat een baggerzooi. En ja, ik kijk wie mij belt als mn toestel op trillen staat.
Pff, waarom trilfunctie uitzitten dork, kan ik 'm net zo goed niet meenemen.
ne okuyon, bokmu var?
pi_53033019
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:20 schreef saban het volgende:
Tuurlijk, je MOBIELE telefoon thuis laten
Jij komt zeker voor de jaren '50?

Maar als jij in de les niet het respect hebt om je telefoon op stil te zetten, je vergeet het steeds of hebt er moeite mee om je (dure?!) telefoon af te geven als dat het gevolg is, dan lijkt mij de enige optie een preventieve maatregel te nemen en je telefoon thuis te laten Simpel toch?
Als jij je telefoon bij je kunt hebben zonder de les te verstoren, is dat geen probleem
pi_53034516
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoezo? Het betreft twee verschillende zaken die volgens mij allebei juist zijn, en die derhalve het wegnemen van een mobiel aan banden leggen
"Aan banden leggen" =/= "vorderen mag niet zondermeer"
.
pi_53035083
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 18:02 schreef Locusta het volgende:

[..]

Maar als jij in de les niet het respect hebt om je telefoon op stil te zetten, je vergeet het steeds of hebt er moeite mee om je (dure?!) telefoon af te geven als dat het gevolg is, dan lijkt mij de enige optie een preventieve maatregel te nemen en je telefoon thuis te laten Simpel toch?
Als jij je telefoon bij je kunt hebben zonder de les te verstoren, is dat geen probleem
Dat is hier allemaal niet aan de orde, het betreft gewoon een eenmalig foutje.
pi_53035269
Inleveren en a/h einde van de week ophalen.

De leraar heeft altijd gelijk!
pi_53037866
Het enige recht dat een leraar heeft is je uit de les te 'gooien'.

Hij mag niks van je afpakken, ook al staat dat eventueel nog zo mooi in de regeltjes. Niemand heeft het recht je eigendommen van je af te pakken (politie e.d. uitgezonderd).

Dat het gebeurd wil nog niet zeggen dat het rechtmatig is.

En dat het gebeurd wil nog niet zeggen dat je er over moet whinen.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_53039674
Discipline op de middelbare school Niemand die het daar heeft.. plots heeft iedereen het op de hogere school..

Bij ons word er niks in beslag genomen, mits het tevaak gebeurt.., dus ook als de tel. overgaat mag je em nog houden, word je wel op aangekeken maar verder gaat de les door Dus hier zijn ze soepel.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  zondag 9 september 2007 @ 09:35:16 #108
124403 UZN
Hello world!
pi_53044809
Recht of geen recht. Afblijven met je poten. Hij zit op havo 5 hoor. Niet op de basisschool.
  zondag 9 september 2007 @ 10:41:02 #109
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_53045238
quote:
Op zondag 9 september 2007 09:35 schreef UZN het volgende:
Recht of geen recht. Afblijven met je poten. Hij zit op havo 5 hoor. Niet op de basisschool.
Tsja dan moet je maar de les verlaten de keus is aan jouw. Ze pakken hem ook niet af, je hebt de keuze: Inleveren of de klas uit.
pi_53047582
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:41 schreef heiden6 het volgende:
Dat is hier allemaal niet aan de orde, het betreft gewoon een eenmalig foutje.
Hopelijk wel ja
pi_53048338
quote:
Ik nam een gsm standaard een week af en jij klaagt over een halfuur? Gebeurde het een tweede keer was de leerling hem voor 2 weken kwijt, ...

Trouwens heb ik wel gelijk gekregen van de politie dat ik het deed (leerling was naar de politie gestapt voor zijn gsm )

In het reglement stond bij ons dat gsm's niet toegelaten waren, behalve op de speelplaats. Leerling had dus niets te zeggen.

Ik maakte wel één afspraak met mijn leerlingen: één keer kon het voorvallen dat ze hun gsm waren vergeten op stil te zetten, een tweede keer liet ik nooit toe
pi_53049422
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:16 schreef Athmozz het volgende:
als hij na een jaartje de vuilbak in gaat
Halve gek! 5 euro tegeoedbon voor je oude mobiel bij de trekpleister!
pi_53049616
quote:
Op zondag 9 september 2007 13:56 schreef leonieke het volgende:
Ik nam een gsm standaard een week af en jij klaagt over een halfuur? Gebeurde het een tweede keer was de leerling hem voor 2 weken kwijt, ...
Em als er dan iets gebeurt met die GSM? Diefstal of beschadiging? Vergoed jij dat dan ook?
quote:
Trouwens heb ik wel gelijk gekregen van de politie dat ik het deed (leerling was naar de politie gestapt voor zijn gsm )
Waar geef je les? Nigeria?

Even serieus, ik denk dat die leerling of zijn verhaal niet goed gebracht heeft of de agent er gewoon geen zin in heeft gehad.
quote:
In het reglement stond bij ons dat gsm's niet toegelaten waren, behalve op de speelplaats. Leerling had dus niets te zeggen.
Dat is allemaal mooi, maar gezien de overige reacties denk ik niet dat die vlieger op gaat. Je kunt als school wel alles in een reglement zetten, van het niet rennen door de gang tot aan het maximaal aantal velletjes toiletpapier dat een leerling per schijtbeurt mag gebruiken, maar de vraag is of dat ook conform de wet is.

Al is het wel mijn ervaring dat leraren altijd menen gelijk te hebben. No offence, ik heb er zelf ook heel erg last van. En ik ben niet eens een leraar
quote:
Ik maakte wel één afspraak met mijn leerlingen: één keer kon het voorvallen dat ze hun gsm waren vergeten op stil te zetten, een tweede keer liet ik nooit toe
Wat deed je de tweede keer dan? Veranderde je in een groot driekoppig monster dat GSM's at?
pi_53050045
quote:
Op zondag 9 september 2007 14:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
Em als er dan iets gebeurt met die GSM? Diefstal of beschadiging? Vergoed jij dat dan ook?
Zoiets kan gebeuren, houd je toestel zelf bij & vertrek uit die les en het probleem is opgelost. Het is hier gene inbeslagname van het toestel, het is VRIJWILLIG afgegeven, er blijft namelijk nog steeds de optie om het toestel niet af te geven en uit de les te vertrekken.

Waar ik les volg heeft er eens een leerkracht zo'n gsm afgenomen, in het wasbakje gelegd & de kraan open gezet (gsm dus kapot) omdat het de 4de week op rij was dat hij van dezelfde leerling de gsm moest innemen. Die gast had direct weer een grote bek, pa gebeld, pa komt daar toe op school & lacht zijn zoon voor de rest van de klas keihard uit dat zijn gsm kapot was. Volgens mij de enige juiste reactie; als ze het echt niet willen horen moeten ze het maar voelen. Moest een docent dat met het toestel van mijn kind doen, ik zou die mens een pintje tracteren, zo leert je kind tenminste dat hij zich aan de regels moet houden.
quote:
Even serieus, ik denk dat die leerling of zijn verhaal niet goed gebracht heeft of de agent er gewoon geen zin in heeft gehad.
Het is volkomen in orde, aangezien die leerling die gsm vrijwillig afgegeven heeft (zie puntje 1). Als leerling ga je dus ook daar uitgelachen worden (en terecht)
quote:
Dat is allemaal mooi, maar gezien de overige reacties denk ik niet dat die vlieger op gaat. Je kunt als school wel alles in een reglement zetten, van het niet rennen door de gang tot aan het maximaal aantal velletjes toiletpapier dat een leerling per schijtbeurt mag gebruiken, maar de vraag is of dat ook conform de wet is.
Maar ze kunnen wél zaken geven zoals een strafstudie / schorsing / buitengooien als het zich blijft herhalen. En terecht, ze moeten toch een beetje kunnen het gezag behouden.
pi_53050095
quote:
Op zondag 9 september 2007 09:35 schreef UZN het volgende:
ZO ! Al op 5 HAVO.. Dan benne we mans !
pi_53051189
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:12 schreef Athmozz het volgende:
Zoiets kan gebeuren, houd je toestel zelf bij & vertrek uit die les en het probleem is opgelost. Het is hier gene inbeslagname van het toestel, het is VRIJWILLIG afgegeven, er blijft namelijk nog steeds de optie om het toestel niet af te geven en uit de les te vertrekken.
Je kunt ook nog een andere optie hanteren, namelijk vragen om dat ding uit te zetten.
quote:
Waar ik les volg heeft er eens een leerkracht zo'n gsm afgenomen, in het wasbakje gelegd & de kraan open gezet (gsm dus kapot) omdat het de 4de week op rij was dat hij van dezelfde leerling de gsm moest innemen. Die gast had direct weer een grote bek, pa gebeld, pa komt daar toe op school & lacht zijn zoon voor de rest van de klas keihard uit dat zijn gsm kapot was. Volgens mij de enige juiste reactie; als ze het echt niet willen horen moeten ze het maar voelen. Moest een docent dat met het toestel van mijn kind doen, ik zou die mens een pintje tracteren, zo leert je kind tenminste dat hij zich aan de regels moet houden.
Aan je woordkeus te lezen woon je in Belgie. Daar gelden wat andere normen dan in Nederland en staan de leraren ook op een wat hoger voetstuk.

Het geval dat jij beschrijft is in ieder geval opzettelijke vernieling. Daar komt strafrecht om de hoek kijken en als het mijn GSM was geweest, was ik nog niet klaar geweest met die leraar. Opzettelijk andermans eigendom vernielen is gewoon not done, erg laag bij de grond en het leraarschap onwaardig.
quote:
Het is volkomen in orde, aangezien die leerling die gsm vrijwillig afgegeven heeft (zie puntje 1). Als leerling ga je dus ook daar uitgelachen worden (en terecht)
Dus als jij je GSM vrijwilloig aan me afgeeft omdat ik hem even wil bekijken en hem vervolgens verniel, is dat volkomen in orde?

Ik zie het al:
V: hee atmoz mooie GSM, mag ik eens kijken?
A: ja tuurlijk joh, hier heb je hem.
(Vogeltjesdans gooit de GSM van Atmoz op de grond en gaat erop stampen)
A: mijn GSM wat doe je
V: ja ik heb hem toch geleend heh heh
quote:
Maar ze kunnen wél zaken geven zoals een strafstudie / schorsing / buitengooien als het zich blijft herhalen. En terecht, ze moeten toch een beetje kunnen het gezag behouden.
Okee, maar vernieling valt daar gewoon niet onder. Ik begrijp de reactie van zijn vader dan ook niet.
pi_53052991
quote:
Op zondag 9 september 2007 14:53 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

De gsm ging in de kluis van de school. Net zoals alle gsm's die afgenomen werden door alle leerkrachten, secretariaatspersoneel, ... Leerlingen wisten vanaf dag 1 van de afspraak
quote:
[..]

Waar geef je les? Nigeria?
ik gaf les in België
quote:
Ja, want als de politie er geen zin in had waren ze ook niet naar de school gekomen met de leerling
quote:
Ja uiteraard, want wat zet je anders in een reglement?
quote:
Al is het wel mijn ervaring dat leraren altijd menen gelijk te hebben. No offence, ik heb er zelf ook heel erg last van. En ik ben niet eens een leraar
Ik ben één van de leerkrachten die perfect haar ongelijk kan toegeven. Heb het ook meegemaakt, hoor in de les En het ging niet over inhouden (want daar had ik het idd altijd bij het rechte eind). Ik voelde me alleszins niet te goed om mij bv te excuseren bij leerlingen. Ik verwachtte hetzelfde van hen als ze iets verkeerd hadden gedaan.
quote:
[..]

Wat deed je de tweede keer dan? Veranderde je in een groot driekoppig monster dat GSM's at?
Ik nam de gsm af. Ik dacht dat ik duidelijk was geweest.

En raar maar waar... De meeste leerlingen bij ons aanvaardden die straf gewoon omdat ze wisten waar ze aan toe waren als het voorviel.
pi_53053057
quote:

[..]

Uit de les vertrekken is nou ook niet evident hoor. Stel dat een kind de straat oploopt en overreden wordt door een auto of tram ben je als leerkracht wel verantwoordelijk.
Ik zette af en toe wel een leerling uit mijn les, maar ik zorgde er wel voor dat ik hem/haar zag staan door mijn raam (op de gang dus).
Gsm onder water zetten zou ik niet doen Dat vind ik dan net iets te ver gaan.
quote:
[..]

Idd En gsm afnemen is een straf voor iemand die zijn gsm niet afzet. Wat moet je anders doen? Ze schorsen ofzo?
pi_53054496
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het geval dat jij beschrijft is in ieder geval opzettelijke vernieling. Daar komt strafrecht om de hoek kijken en als het mijn GSM was geweest, was ik nog niet klaar geweest met die leraar. Opzettelijk andermans eigendom vernielen is gewoon not done, erg laag bij de grond en het leraarschap onwaardig.
Als die jongen gewild had, dan kon hij die inderdaad makkelijk terugbetaald krijgen door die leraar, maar die vader weigerde om een klacht tegen die leraar neer te leggen, en als die jongen het zelf deed ging de vader de nieuwe gsm zelf in de vuilbak gooien, dus hij was zijn toestel sowieso kwijt.
Als die gast het echter 4x achtereen doet om die leraar gewoon te kloten, dan vind ik het niet eens erg dat hij zoiets doet, en moest het met mijn kind gebeuren zou ik het mijn kind ook zeggen dat hij zich maar moest gedragen en dat hij/zij maar moet gaan sparen voor een nieuwe. Sommige lessen in de opvoeding (zoals wat respect opbrengen voor je baas/leerkracht) zijn véél meer waard dan een gsmetje.
quote:
Dus als jij je GSM vrijwilloig aan me afgeeft omdat ik hem even wil bekijken en hem vervolgens verniel, is dat volkomen in orde?
Als ik mijn GSM 4 weken achtereen zou laten afgaan hebben bij dezelfde leerkracht, op hetzelfde uur in dezelfde les en die zou mijn gsm afnemen & in de pombak leggen zou ik daar op het moment zelf wel door geïrriteerd zijn, maar achteraf zou ik dat volkomen in orde vinden ja. Zomaar ff uitlenen & dan die persoon die hem moedwillig vernield is iets anders, als die persoon het per ongeluk voorheeft zou het mij ook niet kunnen geven.
quote:
Okee, maar vernieling valt daar gewoon niet onder. Ik begrijp de reactie van zijn vader dan ook niet.
Ik wel, ik zou ook zo reageren. Het was duidelijk dat die gast opgevoed moest worden, en als een van de weinige dingen waarmee je zo'n gast kan treffen een vernedering voor de klas is + het verlies van zijn pronkstuk (was toen een gsm met waarde van rond de 600¤), dan zou het mij niet kunnen schelen dat het mijn kind overkomt.
pi_53054588
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:31 schreef leonieke het volgende:
Uit de les vertrekken is nou ook niet evident hoor. Stel dat een kind de straat oploopt en overreden wordt door een auto of tram ben je als leerkracht wel verantwoordelijk.
Ik zette af en toe wel een leerling uit mijn les, maar ik zorgde er wel voor dat ik hem/haar zag staan door mijn raam (op de gang dus).
Ik zat in een centrumschool, dus van het schoolterrein kon je niet af (tenzij je over de kapel naar buiten klom). Als je dus uit de les gezet werd / zelf de les verliet (gebeurde ook wel eens bij mij als er dingen waren waar ik het niet eens mee was) dan moest je naar de directeur gaan & daar een briefje vragen & aan het einde van het lesuur weer tonen aan de leerkracht die je buitengegooid had. Had je dat briefje niet was het direct een strafstudie (woensdagmiddag kauwgom krabben op de speelplaats)
quote:
Idd En gsm afnemen is een straf voor iemand die zijn gsm niet afzet. Wat moet je anders doen? Ze schorsen ofzo?
Bij ons was het 3de keer gsm ingenomen; vanaf dan elke keer een strafstudie (maar wij mochten ook geen gsm gebruiken op de speelplaats). Niet komen opdagen naar een strafstudie was 3 nieuwe andere, en een tweede keer niet afkomen gaf je een week schorsing (alle toetsen die je op dat moment kreeg had je een 0 voor). Te veel keren strafstudie / 2 schorsingen en je kreeg een contract, en eenmaal je een contract had vloog je bij de volgende keer buitenvliegen van school. Streng opgevat, maar het helpt wel als ik zie wat daar buitenkwam ivm andere scholen.
  zondag 9 september 2007 @ 18:59:09 #121
3542 Gia
User under construction
pi_53054906
Op de school van mijn jongste moet alles in het kluisje. Zowel mobiel als walkman, zelfs een mp3-speler, hoe klein ook, mag je niet in je zak houden. Ook niet tijdens de pauze, dus.
Ik neem aan dat deze spullen in dat geval verzekerd zijn door de school, mocht er in het kluisje worden ingebroken. Hoewel ik me niet voor kan stellen dat dat gebeurt.

Heb overigens ooit eens van een leraar een verhaal gehoord dat een collega van hem een mobieltje dat afging in de les in beslag nam en vervolgens in een aquarium liet vallen. Nu gaat mij dit te ver, maar ik moest wel lachen.

Overigens, over die bereikbaarheid, ik vind absoluut niet dat je bereikbaar moet zijn onder schooltijd. In een noodgeval kan de school gebeld worden en dan ben je zo gevonden. Zo erg is dat niet dat dit dan 5 minuten later is, dan wanneer jij direct gebeld kunt worden. Want in dat geval kun je ook wel vinden dat je dan in geval van nood, ongeluk/moeder op sterven, gewoon door het rood mag fietsen en zo.

Er is een tijd geweest dat er geen mobieltjes bestonden en ook toen gingen kinderen gewoon de hele dag naar school zonder direct bereikbaar te zijn. Aangezien dat toen geen probleem was, hoeft het dat nu ook niet te zijn.
pi_53055323
Jakkes, het idee al dat er überhaupt een discussie over het gezag van de leraar gevoerd wordt is al te gek voor woorden. Je ouders hebben een overeenkomst getekend met de school waaruit onder andere blijkt dat ze het gezag hebben overgedragen aan de leraar. Binnen redelijkheid mag hij dus bepalen wat er gebeurt.

De leerling die over dit soort zaken telkens in discussie wil gaan, gaat wat mij betreft met zijn telefoon in de hand naar de directeur en hoeft de rest van het jaar niet meer terug te komen in de les. Voor het vak heeft hij dan gewoon een 1 staan.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_53055450
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:59 schreef Gia het volgende:
Overigens, over die bereikbaarheid, ik vind absoluut niet dat je bereikbaar moet zijn onder schooltijd. In een noodgeval kan de school gebeld worden en dan ben je zo gevonden. Zo erg is dat niet dat dit dan 5 minuten later is, dan wanneer jij direct gebeld kunt worden. Want in dat geval kun je ook wel vinden dat je dan in geval van nood, ongeluk/moeder op sterven, gewoon door het rood mag fietsen en zo.
Middelbaar kan ik daar in inkomen, bij het hoger wordt het wel iets anders. Verder vind ik "moeder op sterven" genoeg reden om door het rood te rijden, als er toch van beide kanten niets afkomt is het stom om te staan wachten. Zelfs al zou je geflitst worden, op die verkeersboete zal het wel niet komen, maar dat is hier niet aan de orde.

Kastjes zijn naar mijn mening niet verzekerd; wij hadden er op school ook en daar stond duidelijk bij dat de directie niet verantwoordelijk gehouden kon worden voor diefstal, maar wij mochten ons digitale spulletjes wel bijhouden als we wilden.
pi_53055483
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:59 schreef Gia het volgende:
Op de school van mijn jongste moet alles in het kluisje. Zowel mobiel als walkman, zelfs een mp3-speler, hoe klein ook, mag je niet in je zak houden. Ook niet tijdens de pauze, dus.
Ik neem aan dat deze spullen in dat geval verzekerd zijn door de school, mocht er in het kluisje worden ingebroken. Hoewel ik me niet voor kan stellen dat dat gebeurt.
Bij ons op school (heel lang geleden) werd er juist voor gewaarschuwd om geen dure dingen in je locker te laten liggen. Maar toen hadden we ook nog geen GSM's.
quote:
[/quote

Totdat het jezelf betreft. Dan ben je maar wat blij als je zelf gebeld wordt (je familie belt je niet zonder noodzaak op je GSM). Ga jij als ouder maar eens 10 minuten staan wachten aan de lijn van de school totdat je gevonden bent. Elke seconde is dan te lang, geloof me maar.

[quote]
Er is een tijd geweest dat er geen mobieltjes bestonden en ook toen gingen kinderen gewoon de hele dag naar school zonder direct bereikbaar te zijn. Aangezien dat toen geen probleem was, hoeft het dat nu ook niet te zijn.
Je praat over een heel andere tijd, een tijd waarin de scholen ook nog lang niet zo groot en anoniem waren als nu. Vroeger kende ik heel veel leerlingen en leraren. Tegenwoordig is dat anders en ik kan me heel goed voorstellen dat het echt wel even duurt voordat een leerling gevonden is. Zeker met al die uitvallende en verschuivende lessen
pi_53055547
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Je praat over een heel andere tijd, een tijd waarin de scholen ook nog lang niet zo groot en anoniem waren als nu. Vroeger kende ik heel veel leerlingen en leraren. Tegenwoordig is dat anders en ik kan me heel goed voorstellen dat het echt wel even duurt voordat een leerling gevonden is. Zeker met al die uitvallende en verschuivende lessen
De meeste scholen zijn zo groot toch niet? Hoeveel leerlingen zit er gemiddeld op een middelbare school? 1200 ofzo? Dat is een klasje of 50. Kijk gewoon in welke klas die leerling zit, en stuur daar iemand naar toe. Bij uitvallende lessen moest je bij ons verplicht naar de studie, dus ze wisten in welk lokaal je zat & verschuivende lessen waren niet toegestaan (Belgisch systeem, dat heeft standaard uren).
pi_53055667
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:26 schreef Athmozz het volgende:

[..]

De meeste scholen zijn zo groot toch niet? Hoeveel leerlingen zit er gemiddeld op een middelbare school? 1200 ofzo? Dat is een klasje of 50. Kijk gewoon in welke klas die leerling zit, en stuur daar iemand naar toe. Bij uitvallende lessen moest je bij ons verplicht naar de studie, dus ze wisten in welk lokaal je zat & verschuivende lessen waren niet toegestaan (Belgisch systeem, dat heeft standaard uren).
Je hebt het over nu. Het ging over de reactie waarin gesteld werd dat men vroeger ook geen GSM had.

Nog los van de grootte, zijn de scholen ook nog eens een stuk anoniemer geworden.
pi_53055803
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nog los van de grootte, zijn de scholen ook nog eens een stuk anoniemer geworden.
Hangt er vanaf. De school waar ik les kreeg kenden zowat alle leerkrachten de 4de, 5de én 6dejaars (maar we zaten ook maar met 800 op die locatie)
pi_53062464
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:35 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. De school waar ik les kreeg kenden zowat alle leerkrachten de 4de, 5de én 6dejaars (maar we zaten ook maar met 800 op die locatie)
En dan heb je een leerling zo gevonden ja. Op grotere scholen kan dat nogal eens een probleem zijn. Daarnaast denk ik dat er in Belgie wel een wat persoonlijker contact is tussen leerling en leraar.
pi_53064031
Een woord: intercom. Mobiele telefoons zijn nooit noodzakelijk. Toen niet en nu ook niet.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 10 september 2007 @ 00:43:45 #130
180193 Biefstuk
Medium gebakken
pi_53064116
En was het waard om de les uitgestuurd te worden? Als je nou gewoon even je telefoon had afgegeven

Vast zo'n moment waarin je je groot en sterk voelde
Most people only expose themselves to information that matches their own worldview.
  maandag 10 september 2007 @ 01:17:00 #131
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53064577
quote:
Op zondag 9 september 2007 13:56 schreef leonieke het volgende:

De politie roept wel vaker dat iets niet onder het strafrecht valt omdat ze te lui zijn om aangifte op te nemen. Wat je daar doet is mijns inziens volstrekt laakbaar, zowel civiel als strafrechtelijk.
  maandag 10 september 2007 @ 01:19:23 #132
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53064611
quote:
Wat een bullshit argument, hoe kom je op zulke onzin?
pi_53064820
quote:
De politie roept wel vaker dat iets niet onder het strafrecht valt omdat ze te lui zijn om aangifte op te nemen. Wat je daar doet is mijns inziens volstrekt laakbaar, zowel civiel als strafrechtelijk.
Ik zou niet weten waarom. Scholen hebben inbeslagname van mobiele telefoons in de regelgeving staan en de ouders tekenen voor akkoord.

Verder kan je juridisch niks doen. In het beste geval krijg je de telefoon terug en de school een boete. Maar ik garandeer je dat de leerling die dat bij mij zou flikken zijn school niet afmaakt als je begrijpt wat ik bedoel. Je wint het niet en dat is maar goed ook. Anders verliezen scholen het laatste beetje gezag dat ze nog hebben.
pi_53069525
quote:
Op maandag 10 september 2007 00:38 schreef Neuralnet het volgende:
Een woord: intercom. Mobiele telefoons zijn nooit noodzakelijk. Toen niet en nu ook niet.
En als je twee tussenuren hebt reikt die tot in de stad?
pi_53069552
quote:
Op maandag 10 september 2007 01:19 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Wat een bullshit argument, hoe kom je op zulke onzin?
Het is toch zo? Als je hem niet wil afgeven verlaat je de les, dus als je hem afgeeft is dat jouw keuze.
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:37 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

En als je twee tussenuren hebt reikt die tot in de stad?
Belgisch systeem is op dat vlak makkelijker. Middelbare scholen (dus tot 18) laten de leerlingen niet buiten de schoolpoort als er een les wegvalt. Ze blijven dus altijd op het terrein van de school
pi_53069796
quote:
Op maandag 10 september 2007 01:46 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zou niet weten waarom. Scholen hebben inbeslagname van mobiele telefoons in de regelgeving staan en de ouders tekenen voor akkoord.
Omdat het wegnemen van andermans goed nog steeds verboden is. Ook al staat het in de regeltjes van de school. Ook al heeft de leraar met die reglementen de leerling wijsgemaakt dat hij het toestel "moet" afgeven en claimt hij derhalve vrijwillig afgeven. De wetgeving is daar duidelijk over, andermans goed wegnemen mag niet, en iemand onder druk zetten om de telefoon "vrijwillig" af te geven is pressie. Het woord chantage vind ik te ver gaan, maar het is duidelijk dat de leerling voor de keuze wordt gesteld: je geeft je telefoon af of je verlaat de les. Tien tegen een dat de leerling dan zijn mobiel afgeeft vanwege de pressie van het moment.
quote:
Verder kan je juridisch niks doen. In het beste geval krijg je de telefoon terug en de school een boete. Maar ik garandeer je dat de leerling die dat bij mij zou flikken zijn school niet afmaakt als je begrijpt wat ik bedoel. Je wint het niet en dat is maar goed ook. Anders verliezen scholen het laatste beetje gezag dat ze nog hebben.
Dus omdat een leerling voor zijn wettelijk recht opkomt ga je nog een beetje zielig natrappen ook? My God. Geen wonder dat je met zo'n instelling je gezag verloren hebt. Waar blijft je draagvlak als je alleen nog maar kunt dreigen? Sorry, maar dan ben je het leraarschap m.i. niet waard. Respect heb je niet, dat dwing je niet af, dat moet je verdienen.

Sterker nog, als jij het die leerling zo zuur maakt dat hij zijn school niet af kan maken vind ik dat ze jou per direct op straat mogen smijten. En je onderwijsbevoegdheid intrekken. Wie denk je wel niet dat je bent om de toekomst van iemand die puur en alleen voor zijn wettelijk recht opkomt door de plee te trekken?
pi_53069862
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:38 schreef Athmozz het volgende:
Het is toch zo? Als je hem niet wil afgeven verlaat je de les, dus als je hem afgeeft is dat jouw keuze.
Het is kiezen uit twee kwaden. Vaak is uit de les gaan een zwaardere sanctie dan het inleveren van de telefoon. De leerling wordt dus gedwongen onder pressie een keuze te maken.
quote:
Belgisch systeem is op dat vlak makkelijker. Middelbare scholen (dus tot 18) laten de leerlingen niet buiten de schoolpoort als er een les wegvalt. Ze blijven dus altijd op het terrein van de school
En wie regelt dan jullie frieten in de pauze?

Trouwens, wie controleert er of je een telefoon in je zakken hebt? Word je gefouilleerd?
  maandag 10 september 2007 @ 12:06:04 #138
3542 Gia
User under construction
pi_53070155
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Trouwens, wie controleert er of je een telefoon in je zakken hebt? Word je gefouilleerd?
Uiteraard niet, maar dat is je eigen risico. Vergeet je hem af te zetten en gaat ie per ongeluk af, dan ben je gewoon de pineut. Niet alleen omdat hij afging, maar ook omdat je hem op zak had. Overigens worden bij de jongste op school de kluisjes 'bewaakt'. Inbreken is daar echt onmogelijk.

Zo heeft onze oudste, die mag hem wel in zijn zak houden, een keer straf gehad omdat zijn mobieltje afging. Was het ook nog verkeerd verbonden!! Ik heb daar dan geen medelijden mee. De regels zijn duidelijk, daar heb je je maar aan te houden.
pi_53070754
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het is kiezen uit twee kwaden. Vaak is uit de les gaan een zwaardere sanctie dan het inleveren van de telefoon. De leerling wordt dus gedwongen onder pressie een keuze te maken.
Bij ons werd uit de les vertrekken niet als een sanctie gezien, als je eruit vloog werd er altijd nog eens snel bij de directeur gekeken (evt met leerkracht erbij) waarom dat gebeurde, en dan werd er gekeken wie eigenlijk gelijk had (en het gebeurde soms wel dat je als leerling gelijk kreeg)
quote:
En wie regelt dan jullie frieten in de pauze?

Die koop je toch gewoon op school? Als je 's middags buiten wou volstond het dat je een briefje van je ouders had (kon zelfs direct voor het hele jaar zijn), maar toch een schriftelijk bewijs waarmee de school verantwoordelijkheid kon ontkennen als er 's middags iets gebeurd. Als een 16jarige over de middag naar buiten ging & onder een wagen liep zonder dat de school daar schriftelijk toestemming voor kon laten zien, was het sowieso de school die voor de kosten opdraaide (waren ze wel voor verzekerd, maar toch).

Verder; als je pitta wilde in de pauze bestelde je die gewoon telefonisch (sms'je) bij de zaak naast de school, en die gaf heel de bestelling dan mee aan een lln die wel de school binnen & buiten mocht lopen.

Wij mochten gelijk wat op zak hebben, alleen mochten mp3spelers / Gsm's / pda's niet zichtbaar gebruikt worden op school. Op de speelplaats je gsm bovenhalen om te kijken hoe laat het was, was genoeg dat ze hem inhielden tot het einde van de week.
  maandag 10 september 2007 @ 12:43:43 #140
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_53070996
Wat een gedoe zeg, toen ik nog op HAVO zat, zat de halve klas met zijn mobiel of mp3-speler te spelen. Een enkeling kreeg het voor elkaar om zelfs onopvallend te bellen...
en we zijn toch allemaal geslaagd.

Dus afpakken is zwaar overdreven.
So we just called him Fred
  maandag 10 september 2007 @ 12:50:33 #141
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_53071136
quote:
Op maandag 10 september 2007 12:43 schreef FredvZ het volgende:
Wat een gedoe zeg, toen ik nog op HAVO zat, zat de halve klas met zijn mobiel of mp3-speler te spelen. Een enkeling kreeg het voor elkaar om zelfs onopvallend te bellen...

leuk voor de docent ook; dat jullie daar gezellig met je mp3-speler zitten te spelen; getuigt niet van erg veel respect.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_53071164
quote:
Alsof slagen op Havo een prestatie is
pi_53073071
quote:
Op maandag 10 september 2007 12:50 schreef doeka het volgende:
leuk voor de docent ook; dat jullie daar gezellig met je mp3-speler zitten te spelen; getuigt niet van erg veel respect.
Ach, zolang de les niet verstoord wordt Elke mp3 speler heeft een koptelefoon, ik neem althans aan dat niemand die aansluit op een stel externe speakers
pi_53073143
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:24 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ach, zolang de les niet verstoord wordt Elke mp3 speler heeft een koptelefoon, ik neem althans aan dat niemand die aansluit op een stel externe speakers
Zulke leerlingen moeten ze gewoon buiten gooien & de woensdag kauwgom laten krabben op de speelplaats. 90% van de lessen zat ik ook te slapen, maar je zat tenminste naar voor te kijken & te faken dat je aan het opletten was. Gewoon het tonen van wat respect is op zich al belangrijk vind ik, zeker als je ziet wat voor jeugd er tegenwoordig rondloopt.

Er wordt veel te gemakkelijk over gegaan. Ze luisteren niet graag naar de leerkracht, luister dan maar naar je mp3speler. Ze bellen/sms'n liever, laat ze zich daar mee bezighouden... Ik zit ook niet hele dagen spelletjes te spelen op mijn laptop als ik op school aanwezig ben? Als die school je zo tegensteekt, dan ga je gewoon niet & studeer je het zelf, zowel in België als in Nederland is er geen schoolplicht.
  maandag 10 september 2007 @ 14:27:58 #145
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_53073152
Die horen gewoon uit in de klas.. basta.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_53073431
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:27 schreef Athmozz het volgende:
Zulke leerlingen moeten ze gewoon buiten gooien & de woensdag kauwgom laten krabben op de speelplaats.
En zo is het! Op water en brood zullen ze! Publieke vernedering zal hen leren!
quote:
90% van de lessen zat ik ook te slapen, maar je zat tenminste naar voor te kijken & te faken dat je aan het opletten was.
Met een bril met van die open ogen?
quote:
Gewoon het tonen van wat respect is op zich al belangrijk vind ik, zeker als je ziet wat voor jeugd er tegenwoordig rondloopt.
Zegt de persoon die toegeeft in 90% van de tijd te hebben geslapen
quote:
Er wordt veel te gemakkelijk over gegaan. Ze luisteren niet graag naar de leerkracht, luister dan maar naar je mp3speler. Ze bellen/sms'n liever, laat ze zich daar mee bezighouden... Ik zit ook niet hele dagen spelletjes te spelen op mijn laptop als ik op school aanwezig ben?
Die mensen storen de les tenminste niet. Ik krijg de indruk dat het hier meer gaat om leraren die op hun strepen staan en respect en aandacht willen afdwingen, dan om een werkelijk functioneel verbod.
quote:
Als die school je zo tegensteekt, dan ga je gewoon niet & studeer je het zelf, zowel in België als in Nederland is er geen schoolplicht.
Zeg dat maar tegen rayman
  maandag 10 september 2007 @ 14:42:09 #147
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_53073509
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:27 schreef ondeugend het volgende:
Die horen gewoon uit in de klas.. basta.

Gewoon uit, net als in het theater, de bioscoop, in de wachtruimtes van een ziekenhuis of dokter, enzovoorts.
UIT ermee!!

Eigenlijk moeten ze die krengen gewoon afschaffen!!!

Zit je gezellig op een terrasje, flink te discussieren, gaat die achterlijke telefoon van je gesprekspartner af. Neemt ie nog op ook!!! Vervolgens zit je een kwartier te luisteren naar een prive gesprek waar je eigenlijk helemaal niets van wilt weten en is de tot dan toe gezellige middag volledig verpest.

Waarom moet iedereen ineens zo nodig altijd bereikbaar zijn??

Volkomen terecht dat die leraar eiste dat jij die telefoon in zou leveren. Overigens jou goed recht om vervolgens de klas te verlaten. Hoe dan ook, de leraar wint en jij verliest.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_53073588
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
En zo is het! Op water en brood zullen ze! Publieke vernedering zal hen leren!
Publieke vernedering is het niet, en het werkt best goed. Als je 1x een strafstudie gedaan hebt wil je gewoon geen 2de meer & zorg je ervoor dat je je blijft gedragen. Als het gewoon de woensdagmiddag ff 3 uurtjes daar studeren zou zijn zou ik me dat totaal niet aangetrokken hebben, dan studeer je daar ipv thuis en het is ook opgelost
quote:
Met een bril met van die open ogen?

Zegt de persoon die toegeeft in 90% van de tijd te hebben geslapen
Gewoon zitten, zwijgen, niet luisteren. Je kan best volledig indommelen & uitrusten terwijl je met je ogen openzit.
quote:
Die mensen storen de les tenminste niet. Ik krijg de indruk dat het hier meer gaat om leraren die op hun strepen staan en respect en aandacht willen afdwingen, dan om een werkelijk functioneel verbod.
Het gaat er hem niet om dat ze storen of niet, op die manier zit je NIET in de les. Als je de les niet wil volgen, dan ga je het lokaal niet binnen & leg je maar uit aan de directeur dat je de lessen niet meer volgt, dat is je recht. Het enige wat je moet doen is doorgeven aan de dienst die verantwoordelijk is voor het onderwijs dat je zelfstandig leert & geen lessen meer volgt. Dat doet haast niemand, maar je mag het wel doen. Als je het toch zelf beter kan (wat ik best geloof), en daardoor wil zitten weet ik veel watten in de les, zeg dat tegen je ouders & ga niet meer naar de les. Probleem direct opgelost.

Het gaat inderdaad om het afdwingen van respect, iets wat bij de jeugd véél te weinig gebeurd. De enige manier waarop je het nog kan afdwingen is dreigen met sancties, en dat werkt best wel. De eerste 3 jaar op onze school keken ze er streng op toe, de laatste jaren was het best wat minder, en daar zag je duidelijk het verschil met andere scholen waar ze van in het begin aan laks waren geweest.
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:42 schreef ElizabethR het volgende:
Waarom moet iedereen ineens zo nodig altijd bereikbaar zijn??
is toch superhandig? Dat je gesprekspartner opneemt terwijl je gezellig op een terrasje zit is iets anders, dat ligt aan de beleefdheid van die persoon, niet aan de gsm op zich. Ik laat mijn gsm vaak gewoon overgaan & op de voicemail terechtkomen als ik met mensen weg ben, gewoon omdat de meeste van de gesprekken niet dringend zijn. Als er dan wél iets dringend is, dan ben je bereikbaar, en anders weet je dat die persoon jou even wil contacteren & bel je gewoon terug als het jou uitkomt
  maandag 10 september 2007 @ 15:11:40 #149
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_53074175
quote:
Op maandag 10 september 2007 12:50 schreef doeka het volgende:
De docent heeft er toch geen last van? Hij kan rustig zijn verhaaltje doen. Je kan natuurlijk ook naar buiten gaan zitten kijken of een beetje met je rekenmachine gaan zitten spelen of poppetjes tekenen op je blaadje. Als je geen zin hebt om op te letten, let je toch niet op. Met of zonder mobieltje/mp3-speler of wat dan ook.
So we just called him Fred
pi_53074651
quote:
Op maandag 10 september 2007 15:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De docent heeft er toch geen last van? Hij kan rustig zijn verhaaltje doen. Je kan natuurlijk ook naar buiten gaan zitten kijken of een beetje met je rekenmachine gaan zitten spelen of poppetjes tekenen op je blaadje. Als je geen zin hebt om op te letten, let je toch niet op. Met of zonder mobieltje/mp3-speler of wat dan ook.
Ja, voor hetzelfde geld zit je met je rekenmachine te spelen en omgekeerde letters op het display te maken
pi_53074735
quote:
[..]
De docent heeft er wel last van want hij/zij probeert contact met de klas te houden om te zien of de lesstof wel overkomt of dat er extra uitleg nodig is.
Een docent is geen bandrecorder mp3-speler die met zijn rug naar de klas de hele lesstof opdreunt.
Een docent biedt toegevoegde waarde en heeft daar contact met de klas voor nodig.

Jij hebt geen grondwettelijk recht om je eigen plan te trekken in de les.
En nee, er is bij de Geneefse conventie van 1954 niet bepaald dat het een aantasting van jouw grondrechten is als je geen mp3-speler/videospeler/gameconsole/telefoon in de klas mag gebruiken.
pi_53075370
quote:
Op maandag 10 september 2007 15:52 schreef mgerben het volgende:
De docent heeft er wel last van want hij/zij probeert contact met de klas te houden om te zien of de lesstof wel overkomt of dat er extra uitleg nodig is.
Een docent is geen bandrecorder mp3-speler die met zijn rug naar de klas de hele lesstof opdreunt.
Een docent biedt toegevoegde waarde en heeft daar contact met de klas voor nodig.
"Boehoe, ik word niet gehoord! Boehoe, de leerlingen hebben geen respect voor me! Boehoe, ze hebben geen interesse in mijn vak!"

"Dus ik zal ze eens even keihard aanpakken! Hierrr met je eigendom!"

Dan sta je voor mijn part maar voor die anderhalve noob en een paardekop te praten, maar mensen hebben het volste recht om niet op te letten. Zal mij die lesstof boeien als ik die hoofdstukken thuis al voorbereid heb.

Nee, leraarverdriet is niet altijd leuk.
quote:
Jij hebt geen grondwettelijk recht om je eigen plan te trekken in de les.
En leraren hebben dat wel?
quote:
En nee, er is bij de Geneefse conventie van 1954 niet bepaald dat het een aantasting van jouw grondrechten is als je geen mp3-speler/videospeler/gameconsole/telefoon in de klas mag gebruiken.
Ah, daarentegen is toen bepaald dat een leraar iemands spullen mag afnemen?

Het is wel een overtreding van het strafrecht als je mijn eigendommen afneemt. Iemands eigendom is belangrijker dan jouw lange tenen omdat iemand je lessen niet zo interessant vindt. Boeie, laat die gast in zijn eigen sop klaarkomen en doe gewoon je ding voor die anderhalve nerd en die paardekop.

Als iedereen die niets met iemand te maken had die iemand met rust liet, was er veel minder gezeik.
  maandag 10 september 2007 @ 16:42:25 #153
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_53075407
Wat ben jij toch een zielige trol Vogeltjesdans

Probeer eens wat meer naar buiten te gaan. Dat is goed voor je en goed voor je ontwikkeling.
pi_53075437
quote:
Op maandag 10 september 2007 16:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dan sta je voor mijn part maar voor die anderhalve noob en een paardekop te praten, maar mensen hebben het volste recht om niet op te letten. Zal mij die lesstof boeien als ik die hoofdstukken thuis al voorbereid heb.
Alsof iemand hoofdstukken op voorhand thuis voorbereid

Ze hebben het recht om niet op te letten, daar heb je gelijk in. Als leerkracht heb je wél het recht om een bepaalde gedraging van je leerlingen te eisen en ze anders gewoon buiten te gooien. Ik zou jou eens op mijn school willen gezien hebben, gegarandeerd dat je na een maand al niet meer binnen mocht. Zoek maar een andere school
quote:
Als iedereen die niets met iemand te maken had die iemand met rust liet, was er veel minder gezeik.
Klopt. Als jij die leerkracht met rust liet door thuis te blijven (wat wettelijk MAG), dan was er toch ook geen probleem? Die jonge snotterkes proberen gewoon de "stoersten van den hoop" uit te hangen, maar als het er op aan komt zeggen ze zelfs niet eens tegen hun ouders dat ze op zelfstudie willen overschakelen. Grote mond, maar als het erop aan komt mogen ze niet van de mama / papa.

@vogeltjesdans; wat doe/deed je eigenlijk? als je VMBO doet dan heb je idd gelijk, maar dat is dan ook verdergezette kleuteropvang ipv school.
pi_53083750
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Omdat het wegnemen van andermans goed nog steeds verboden is. Ook al staat het in de regeltjes van de school. Ook al heeft de leraar met die reglementen de leerling wijsgemaakt dat hij het toestel "moet" afgeven en claimt hij derhalve vrijwillig afgeven. De wetgeving is daar duidelijk over, andermans goed wegnemen mag niet, en iemand onder druk zetten om de telefoon "vrijwillig" af te geven is pressie.
'Privaatrecht' zegt jou niks, hè ?

P.S. je leest wel erg makkelijk over het begrip 'wederrechtelijk' in art. 310 WvS heen.
pi_53092519
quote:

[..]

WAAROM heb je je die mobiel dan niet op stil gezet nadat je voor de 1e keer gebeld was?!

Eigen schuld, dikke bult. En die leraar heeft inderdaad het recht om hem in te nemen. Want je verstoort de les.
De docent moet hem later uiteraard wel teruggeven.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_53095692
quote:

Ja, maar het gaat er ook niet over of het je al dan niet dom maakt ( ) of of je daardoor wel of niet gaat slagen.
Het gaat er om of het mag (vraag van TS) en of het wel/niet geaccepteerd moet worden tijdens de les.

Neemt niet weg dat ik dit van weinig respect vind getuigen
quote:
Oh ja, lekker zeg! En toevallig zijn het dan ook altijd dezelfden die na de uitleg bij je komen met vragen wat je net allemaal hebt zitten uitleggen
Ik vind het niet kunnen dat je met andere dingen bezig bent tijdens de uitleg/les (afhankelijk van wat de bedoeling is ). Bespaar de docent anders gewoon de moeite en kom niet!

Het komt natuurlijk lekker over dat wanneer je iets aan het uitleggen bent over de koude oorlog/chemische stoffen/woordsoorten (o.i.d.) de helft van de klas heeft allemaal oordopjes in heeft, muziek op, en jij vervolgens bij iedereen apart langs kunt gaan (wanneer het ze wel uit komt) om 20x hetzelfde uit te leggen

[ Bericht 23% gewijzigd door Locusta op 11-09-2007 14:16:12 ]
pi_53095746
quote:
Op maandag 10 september 2007 16:42 schreef Nembrionic het volgende:

Probeer eens wat meer naar buiten te gaan. Dat is goed voor je en goed voor je ontwikkeling.
Ik had het zelf een beetje genuanceerder gezegd, maar je hebt wel gelijk
volgeltjesdans slaat volledig de plank mis hier
pi_53096497
Als je naar een school gaat dien je je aan de regels te houden, zo niet dan ga je maar ergens anders heen!
dit is een lege sig
pi_53096544
quote:
Omdat het wegnemen van andermans goed nog steeds verboden is. Ook al staat het in de regeltjes van de school.
...
Wat nou verboden? Je wettelijke vertegenwoordiger heeft ervoor getekend. Je was ook niet verplicht om je juist op die school aan te melden.
quote:
Dus omdat een leerling voor zijn wettelijk recht opkomt ga je nog een beetje zielig natrappen ook? My God. Geen wonder dat je met zo'n instelling je gezag verloren hebt. Waar blijft je draagvlak als je alleen nog maar kunt dreigen? Sorry, maar dan ben je het leraarschap m.i. niet waard. Respect heb je niet, dat dwing je niet af, dat moet je verdienen.
Je hebt geen wettelijk recht om een les te verstoren. Eigendomsrecht betekent niet dat je alles kan maken. Je hebt drie keuzen. Telefoon uit en normaal de les volgen, telefoon aan en elders je kennis opdoen en telefoon aan tijdens de les met als riscio dat als het ding geluid maakt je hem kwijt bent.

Kies en zeur verder niet over de consequenties. Niemand dwingt je tot een bepaalde keuze. En mocht een rechter je in het bizarre geval je telefoon terug geven, dan nog heeft de leraar het wettelijke recht om andere sancties te treffen om te verstoring op te heffen.

Waarom ga je naar school als je je toch niet aan de regels wilt houden? Denk je dat het later in de maatschappij anders gaat? En dat je bij alles wat je niet aanstaat tegen je baas kan schreeuwen dat het je eigendom is? Dan zal je spoedig ondervinden waar een proeftijd voor dient.
pi_53104658
quote:
Op maandag 10 september 2007 16:45 schreef Athmozz het volgende:
Alsof iemand hoofdstukken op voorhand thuis voorbereid
Op de HTS wel ja. Scheelt een hoop.
quote:
Ze hebben het recht om niet op te letten, daar heb je gelijk in. Als leerkracht heb je wél het recht om een bepaalde gedraging van je leerlingen te eisen en ze anders gewoon buiten te gooien. Ik zou jou eens op mijn school willen gezien hebben, gegarandeerd dat je na een maand al niet meer binnen mocht. Zoek maar een andere school
Je kunt als leraar ook gewoon eisen dat de telefoon uitgezet wordt Hoef je ook geen ophef te maken over leerlingen uit de klas zetten of een andere inpopulaire maatregel zoals iemands mobiel afnemen.
quote:
Klopt. Als jij die leerkracht met rust liet door thuis te blijven (wat wettelijk MAG), dan was er toch ook geen probleem? Die jonge snotterkes proberen gewoon de "stoersten van den hoop" uit te hangen, maar als het er op aan komt zeggen ze zelfs niet eens tegen hun ouders dat ze op zelfstudie willen overschakelen. Grote mond, maar als het erop aan komt mogen ze niet van de mama / papa.
Wat heeft het overgaan van een mobiel met stoer willen doen te maken? Ik zie het verband niet. Overigens vind ik het afnemen van een mobiel ook een vorm van stoer doen van de leraar. De leraar moet en zal zijn autoriteit laten gelden. Dat kan, maar wel op een positieve manier.
quote:
@vogeltjesdans; wat doe/deed je eigenlijk? als je VMBO doet dan heb je idd gelijk, maar dat is dan ook verdergezette kleuteropvang ipv school.
In mijn tijd was er nog geen VMBO Bovendien heb ik een hogere opleiding gevolgd.
pi_53104686
quote:
Op maandag 10 september 2007 16:42 schreef Nembrionic het volgende:

Kwaliteitspost

En zo goed onderbouwd ook
pi_53104731
quote:
Op maandag 10 september 2007 22:43 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

'Privaatrecht' zegt jou niks, hè ?

P.S. je leest wel erg makkelijk over het begrip 'wederrechtelijk' in art. 310 WvS heen.
Leg uit. Ik vraag me af waar in het privaatrecht staat dat een leraar een mobiel mag wegnemen.
pi_53104732
tuurlijk mag dat. hij mag hem van mij ook diep je anus in rammen
Een rolstoel bekleden met antilopen leer is nooit grappig
pi_53104914
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 14:41 schreef Neuralnet het volgende:
Wat nou verboden? Je wettelijke vertegenwoordiger heeft ervoor getekend. Je was ook niet verplicht om je juist op die school aan te melden.
Getekend voor inbeslagname van mijn eigendommen? Je kunt als wettelijke vertegenwoordiger zoveel tekenen, maar als in de wet staat dat het niet is toegestaan, dan is het gewoon niet toegestaan.
quote:
Je hebt geen wettelijk recht om een les te verstoren. Eigendomsrecht betekent niet dat je alles kan maken. Je hebt drie keuzen. Telefoon uit en normaal de les volgen, telefoon aan en elders je kennis opdoen en telefoon aan tijdens de les met als riscio dat als het ding geluid maakt je hem kwijt bent.
Nu geef je zelf ook de mogelijkheid aan waar ik al op de eerste pagina van dit topic op heb gewezen, namelijk de leerling vragen zijn telefoon uit te zetten. Sterker nog, dat kan je voor de les duidelijk maken aan iedereen. Maar eerst was je keuze alleen maar het inleveren van de mobiel of de les verlaten.
quote:
Kies en zeur verder niet over de consequenties. Niemand dwingt je tot een bepaalde keuze. En mocht een rechter je in het bizarre geval je telefoon terug geven, dan nog heeft de leraar het wettelijke recht om andere sancties te treffen om te verstoring op te heffen.
Dus jij denkt dat een rechter het eigendomsrecht niet zal erkennen?

Dat er keuzes zijn die je als leerling kunt maken is duidelijk. Maar geef als leraar dan ook de keuze om dat ding uit te zetten. Dan heb je voor de rest ook geen problemen met uitzetting of inbeslagname.
quote:
Waarom ga je naar school als je je toch niet aan de regels wilt houden? Denk je dat het later in de maatschappij anders gaat? En dat je bij alles wat je niet aanstaat tegen je baas kan schreeuwen dat het je eigendom is? Dan zal je spoedig ondervinden waar een proeftijd voor dient.
Poepoeh, wat weet jij goed hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Laat me raden, je bent zeker altijd leraar geweest?

Je gaat naar school om er enige relevante kennis op te doen en een papiertje te halen. Je gaat niet naar school omdat je de regels daar zo kicken vindt.

Dat er sancties volgen als er een mobiel afgaat, is duidelijk. Maar inbeslagname is niet een van de valide opties, gewoon omdat dat in de wet staat. En dat is het enige dat ik hier aangeef, voor de rest ben ik het met jullie eens.

Aan de ene kant zeik je over regels naleven, aan de andere kant overtreed je ze zelf als het je even zo uitkomt. Puik
  dinsdag 11 september 2007 @ 21:01:07 #166
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_53105013
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:55 schreef saban het volgende:

[..]

Ja het gebeurd dus, kluisjes worden wel eens opengebroken. Betaal jij dan voor de inhoud?

Trilstand hoor je niet, wat een baggerzooi. En ja, ik kijk wie mij belt als mn toestel op trillen staat.
Pff, waarom trilfunctie uitzitten dork, kan ik 'm net zo goed niet meenemen.
sommige mensen horen de telefoon wel als als die afgaat ook al staat die op tril of op geen geluid dan horen ze het nog.

Ik hoor de telefoon zelfs voor wanneer die af gaat
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_53105225
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:01 schreef WEST het volgende:

[..]

sommige mensen horen de telefoon wel als als die afgaat ook al staat die op tril of op geen geluid dan horen ze het nog.

Ik hoor de telefoon zelfs voor wanneer die af gaat
Zometeen heb je geen telefoon meer nodig
pi_53105562
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
Leg uit. Ik vraag me af waar in het privaatrecht staat dat een leraar een mobiel mag wegnemen.
Jij bent met je school overeengekomen dat je mobiel (tijdelijk) in beslag mag worden genomen.
't is immers niet zo dat 't kreng nu meteen verbeurd wordt verklaard.
De school heeft deze maatregel namelijk ongetwijfeld in het reglement staan en jij hebt je, door je in te schrijven, hiermee akkoord verklaard.

En voordat je weer begint te kutkammen met je 'De wet zegt dat andermans goed wegnemen niet mag'; lees eerst eens even Art. 310 WvS. Hint; het sleutelbegrip is 'wederrechtelijk'.
  dinsdag 11 september 2007 @ 21:51:11 #169
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_53106485
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:09 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Zometeen heb je geen telefoon meer nodig
valt wel mee hoor.

Laat je telefoon maar eens dicht bij de boxen van je PC liggen als die af gaat dan hoor je een soort krakend geluid.., dat geluid hoor ik al voor dat de telefoon af gaat omdat ik een apparaatje draag waar ik beter mee kan horen. Vandaar dat ik het al hoor voor die tijd
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_53106494
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:21 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Jij bent met je school overeengekomen dat je mobiel (tijdelijk) in beslag mag worden genomen.
't is immers niet zo dat 't kreng nu meteen verbeurd wordt verklaard.
De school heeft deze maatregel namelijk ongetwijfeld in het reglement staan en jij hebt je, door je in te schrijven, hiermee akkoord verklaard.

En voordat je weer begint te kutkammen met je 'De wet zegt dat andermans goed wegnemen niet mag'; lees eerst eens even Art. 310 WvS. Hint; het sleutelbegrip is 'wederrechtelijk'.
Ah. Dus als ik met jou overeenkom dat ik je in elkaar mag slaan, mag dat ook zomaar?
pi_53106833
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ah. Dus als ik met jou overeenkom dat ik je in elkaar mag slaan, mag dat ook zomaar?
Ja hoor.
Bokswedstrijd.
pi_53107215
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Ja hoor.
Bokswedstrijd.
En nu even serieus?
pi_53107231
quote:
Getekend voor inbeslagname van mijn eigendommen? Je kunt als wettelijke vertegenwoordiger zoveel tekenen, maar als in de wet staat dat het niet is toegestaan, dan is het gewoon niet toegestaan.
De wet laat ruimte om een overeenkomst aan te gaan. Je bent met de school overeen gekomen dat de school je aanneemt mits je akkoord gaat met de regels. Houd je je niet aan de regels, dan ben jij degene die contractbreuk pleegt en mag de school de overeenkomst ongedaan maken en je van school sturen. Of dat je telefoontje waard is moet je zelf weten.
quote:
Dat er keuzes zijn die je als leerling kunt maken is duidelijk. Maar geef als leraar dan ook de keuze om dat ding uit te zetten. Dan heb je voor de rest ook geen problemen met uitzetting of inbeslagname.
De regel is bij veel scholen: mobiel uit zodra je het lesgebouw betreedt. Die keuze heb je dus al vanaf het moment dat je de school binnenloopt. Kies je ervoor om de school binnen te lopen met een mobiel die aanstaat, dan is inbeslagname de sanctie zodra je betrapt wordt.
quote:
Poepoeh, wat weet jij goed hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Laat me raden, je bent zeker altijd leraar geweest?
Nee. Ik ben leraar geweest, thans werkzaam in het bedrijfsleven en onderhoud veel contact met leraren en onderwijsdeskundigen. Tevens ben ik verbonden aan de in mijn sig genoemde onderzoekswebsite. Met mijn kennis zit het dus wel snor.
quote:
Als je lid wordt bij een club waar je een vechtsport beoefent, ga je ook een overeenkomst aan. Uiteraard blijft mishandeling strafbaar, maar als je eens een keer een klap krijgt in het kader van de sport is dat niet meteen onrechtmatig. Een mobiel afpakken en vernielen of nooit meer teruggeven is onrechtmatig op school, maar in het kader van de overeenkomst een weekje afpakken is geen enkel probleem. Merk de keuzevrijheid en de nuance op.
pi_53107337
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nee, maar je hebt wel getekend dat je akkoord gaat met de schoolregels waar inbeslagname van een mobile telefoon onderdeel van uit (kan) maken.
quote:
Dus jij denkt dat een rechter het eigendomsrecht niet zal erkennen?
Een rechter zal niet alleen specifiek naar het eigendomsrecht kijken, maar de hele situatie in oog schouw nemen en tot de conclusie komen dat de school goed gehandeld heeft. Het staat immers duidelijk aangegeven in de schoolregels (waar de leerlingen van op de hoogte behoren te zijn!) dus weet je wat de consequenties zijn van je gedrag.
quote:
Ja, die keus hebben de leerlingen inderdaad en wordt door mij ook altijd eerst voorgelegd, maar als de leerlingen besluiten om dit te negeren of het vergeten zijn, niet gehoord hebben (vul een andere willekeurige smoes in ), dan moet je andere (vervolg)maatregelen nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Locusta op 11-09-2007 22:29:39 ]
pi_53107504
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
En nu even serieus?
Er mag vrij veel.
Zo lang het niet in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. (3:40 BW)
pi_53107719
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:16 schreef Neuralnet het volgende:
De wet laat ruimte om een overeenkomst aan te gaan. Je bent met de school overeen gekomen dat de school je aanneemt mits je akkoord gaat met de regels. Houd je je niet aan de regels, dan ben jij degene die contractbreuk pleegt en mag de school de overeenkomst ongedaan maken en je van school sturen. Of dat je telefoontje waard is moet je zelf weten.
Tuurlijk, civielrechtelijk wel. Maar als jullie regels ingaan tegen het strafrecht, en daar heeft dit voorbeeld m.i. alle schijn van, dan gelden die regels niet.
quote:
De regel is bij veel scholen: mobiel uit zodra je het lesgebouw betreedt. Die keuze heb je dus al vanaf het moment dat je de school binnenloopt. Kies je ervoor om de school binnen te lopen met een mobiel die aanstaat, dan is inbeslagname de sanctie zodra je betrapt wordt.
En niemand kan eens een keer iets vergeten? Ben je nou echt niet met me eens dat even zeggen "Joh zet die discotheek even uit" een veel betere oplossing is? Geen leerlinguitzetting, geen inbeslagname, en je coolheidsfactor gaat er +1 op vooruit.
quote:
Nee. Ik ben leraar geweest, thans werkzaam in het bedrijfsleven en onderhoud veel contact met leraren en onderwijsdeskundigen. Tevens ben ik verbonden aan de in mijn sig genoemde onderzoekswebsite. Met mijn kennis zit het dus wel snor.
Dan zal je met me eens zijn dat er wel een heel verschil is tussen het leraarschap en het bedrijfsleven. En dat het in het bedrijfsleven er toch heel anders aan toe gaat (ook afhankelijk van de brache) dan op school.
quote:
Als je lid wordt bij een club waar je een vechtsport beoefent, ga je ook een overeenkomst aan. Uiteraard blijft mishandeling strafbaar, maar als je eens een keer een klap krijgt in het kader van de sport is dat niet meteen onrechtmatig. Een mobiel afpakken en vernielen of nooit meer teruggeven is onrechtmatig op school, maar in het kader van de overeenkomst een weekje afpakken is geen enkel probleem. Merk de keuzevrijheid en de nuance op.
Je zegt het zelf al: in het kader van sport. Maar dat is iets heel anders dan een onrechtmatige handeling.

Sport doe je altijd vrijwillig. Een mobiel afgeven niet omdat elke vorm van vrijwilligheid ontbreekt (de alternatieve sanctie is namelijk zo mogelijk nog erger). En een mobiel een week innemen is sowieso in elk geval onterecht, omdat zodra de les is afgelopen iedere noodzaak tot wegname verdwijnt. Bovendien ontneem je de leerling daarmee het recht om in zijn vrije tijd ook zijn mobiel te gebruiken.

Maar nog los van sport, als ik met je overeenkom dat ik je in elkaar mag slaan, is dat dan wettelijk toegestaan?
pi_53107944
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dan zal je met me eens zijn dat er wel een heel verschil is tussen het leraarschap en het bedrijfsleven. En dat het in het bedrijfsleven er toch heel anders aan toe gaat (ook afhankelijk van de brache) dan op school.
Inderdaad; in het bedrijfsleven ben je 1 dag te laat met (op)levering en mag je meteen enkele tienduizenden Euro's boete aftikken. Dan krijg je ook van niemand een tweede kans en mag je toch écht stante pede de knip trekken.
pi_53108160
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:26 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Er mag vrij veel.
Zo lang het niet in strijd is met de goede zeden of de openbare orde. (3:40 BW)
Neenee, even terug naar het strafrecht. Als ik met jou overeenkom dat ik je in elkaar mag slaan, mag dat dan?
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:51:55 #179
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53108429
Al de partijen hierboven die roepen dat als iets staat in het schoolreglement en je tekent daarvoor -> dus mag het, weten niet waarover ze praten. Dit is reeds eenvoudig te illustreren door een simpele reductio ad absurdum, zoals het reeds eerder door mij gegeven voorbeeld dat de leerling als sanctie zijn gsm in eigendom moet afstaan. Wil er iemand de stellingname verdedigen dat dit kan?

Bovendien, er zal in het gemiddelde schoolreglement helemaal niet staan dat een sanctie - zoals het afgeven van een GSM - zich kan uitstrekken over een langere periode dan noodzakelijk om de continuiteit van de les te garanderen. Dat zijn meestal de leraren zelf die zich de vrije hand geven om een sanctie naar believen aan te passen (frusties dus, zoals de debiel beschreven in deze draad die een gsm van een leerling verzuipt).

Santies zijn tot op zekere hoogte te rechtvaardigen. Het is wat anders als de sanctie niet meer in verhouding staat tot het te bereiken doel.

Treinhomo doet helemaal ludiek (was jij niet diegene die op een blauwe maandag iets met rechten ooit heeft geprobeerd? ) door te stellen dat de enige grens binnen het contractenrecht de openbare orde is en dat al het andere door de beugel kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sovereign op 11-09-2007 23:01:46 ]
pi_53108474
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Inderdaad; in het bedrijfsleven ben je 1 dag te laat met (op)levering en mag je meteen enkele tienduizenden Euro's boete aftikken. Dan krijg je ook van niemand een tweede kans en mag je toch écht stante pede de knip trekken.
Wat ik in dit voorbeeld bedoel is, dat je op een school meteen met regeltjes geconfronteerd wordt ("jij mag geen mobiel aan hebben!") en dat het bedrijfsleven daar heel anders in staat. Je had het over "Denk je dat het later in de maatschappij anders gaat? En dat je bij alles wat je niet aanstaat tegen je baas kan schreeuwen dat het je eigendom is?". En ja, ik denk dat het bedrijfsleven veel soepeler en genuanceerder met kritiek om gaat. Sterker nog, daar wordt niet eens op vergelijkbare futiliteiten als "een telefoon die overgaat" gelet.

Als ik in het bedrijfsleven telkens op mijn strepen moest staan als iemand een met een afgaand mobieltje vergelijkbaar futiel foutje maakt, nou dan was ik wel even bezig Maar een leraar moet weer zonodig op zijn strepen staan.

Ga overigens ook even in op mijn andere opmerkingen als je wilt.
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:57:01 #181
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53108590
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:26 schreef Treinhomo het volgende:
Er mag vrij veel.
Het is inderdaad mogelijk om in een overeenkomst of algemene voorwaarden een heleboel onzin neer te pleuren (zo zijn webshops meesters in het ontlopen van hun wettelijke verplichtingen) waarvan je bij een rechter nakoming niet kunt vorderen.
pi_53108673
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:51 schreef Sovereign het volgende:
Al de partijen hierboven die roepen dat als iets staat in het schoolreglement en je tekent daarvoor -> dus mag het, weten niet waarover ze praten. Dit is reeds eenvoudig te illustreren door een simpele reduction ad absurdum, zoals het reeds eerder door mij gegeven voorbeeld dat de leerling als sanctie zijn gsm in eigendom moet afstaan. Wil er iemand de stellingname verdedigen dat dit kan?
My point exactly. Je onderbouwt het alleen wat juridischer.

Wat is een "reduction ad absurdum" eigenlijk, een verkleining van iemands penis soms?
quote:
Bovendien, er zal in het gemiddelde schoolreglement helemaal niet staan dat een sanctie - zoals het afgeven van een GSM - zich kan uitstrekken over een langere periode dan noodzakelijk om de continuiteit van de les te garanderen. Dat zijn meestal de leraren zelf die zich de vrije hand geven om een sanctie naar believen aan te passen (frusties dus, zoals de debiel beschreven in deze draad die een gsm van een leerling verzuipt).
Hehe, ik kan gaan slapen
quote:
Santies zijn tot op zekere hoogte te rechtvaardigen. Het is wat anders als de sanctie niet meer in verhouding staat tot het te bereiken doel.
quote:
Treinhomo doet helemaal ludiek (was jij niet diegene die op een blauwe maandag iets met rechten ooit heeft geprobeerd? ) door te stellen dat de enige grens binnen het contractenrecht de openbare orde is en dat al het andere door de beugel kan.
UItleg? Hij zei iets over privaatrecht, en dat kan ik niet met jouw termen rijmen. Gevalletje 23:00 enzo.
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:59:47 #183
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53108693
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:20 schreef Locusta het volgende:
Een rechter zal niet alleen specifiek naar het eigendomsrecht kijken
Jij weet helemaal niet hoe een rechter zal oordelen, laat staan hoe het civiel recht in elkaar steekt. Schoenmaker, leest. Als een debiele docent een gsm van zijn student verzuipt dan krijg je die mongool echt wel veroordeeld voor de geleden schade.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sovereign op 11-09-2007 23:04:55 ]
pi_53108715
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:57 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Het is inderdaad mogelijk om in een overeenkomst of algemene voorwaarden een heleboel onzin neer te pleuren (zo zijn webshops meesters in het ontlopen van hun wettelijke verplichtingen) waarvan je bij een rechter nakoming niet kunt vorderen.
Vermits dit niet in gaat tegen de wet.

Anders ben ik volgende week schatrijk.
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:03:36 #185
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53108816
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:00 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Vermits dit niet in gaat tegen de wet.

Anders ben ik volgende week schatrijk.
Niet zozeer. Webshops hebben geregeld voorwaarden die in strijd zijn met de wet. De enige sanctie daarop is natuurlijk dat de bepalingen vernietigbaar zijn dan wel nietig zijn. Vandaar ook mijn opmerking dat het enkele feit dat een beding onderdeel is van algemene voorwaarden of een reglement niet zonder meer iets zegt over de rechtsgeldigheid van dat beding, laat staan de uitleg ervan door een individuele leraar.
pi_53108977
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:03 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Niet zozeer. Webshops hebben geregeld voorwaarden die in strijd zijn met de wet. De enige sanctie daarop is natuurlijk dat de bepalingen vernietigbaar zijn dan wel nietig zijn. Vandaar ook mijn opmerking dat het enkele feit dat een beding onderdeel is van algemene voorwaarden of een reglement niet zonder meer iets zegt over de rechtsgeldigheid van dat beding, laat staan de uitleg ervan door een individuele leraar.
Maar uit de nietigheid danwel vernietigbaarheid volgt naar ik mag aannemen dat de uit de betreffende voorwaarden voortkomende benadeling van de webshopklant ook teniet wordt gedaan, maw dat hij zijn centen terug krijgt danwel nakoming wordt gesommeerd?

Om bij het voorbeeldje van de webshop te blijven. In het voorbeeld van de leraar zou dan onmiddelijke teruggave geeis kunnen worden, en mischien een boete.

Kicken, een leraar die een werrkstraf krijgt wegens het innemen van een mobiel
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:11:23 #187
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53109066
Ik denk dat de politie het over het algemeen te druk zal hebben daarmee maar een docent die een gsm verzuipt maakt zich gewoon schuldig aan vernieling, of de student nu straf verdient of niet. Ik vind het schandelijk dat iemand hiervoor ergens stelde dat zij dit "net te ver" vond gaan! Dat is toch achterlijk? Zulk gedrag is volkomen afkeurenswaardig, niet "net te ver"!
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:11:44 #188
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_53109078
quote:
Graag serieuze replies
Je bent een onwijze debiel. Er zijn schoolregels, daaraan dien je je te houden.
quote:
Natuurlijk is het lullig...
Er zijn ook andere mensen in je klas?

De mensen van tegenwoordig. Alleen maar roepen om rechten, rechten en nog eens rechten. Plichten, regels, dat is voor anderen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:12:57 #189
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53109114
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:11 schreef ErikT het volgende:
De mensen van tegenwoordig. Alleen maar roepen om rechten, rechten en nog eens rechten. Plichten, regels, dat is voor anderen.
Beide partijen hebben rechten en plichten, alsof een docent zich aan niets zou moeten houden zeg! Komop!
pi_53109157
Ik heb vandaag nog een telefoon in beslag genomen
pi_53122754
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:14 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb vandaag nog een telefoon in beslag genomen
Zet hem op V&A zou ik zo zeggen
pi_53135661
quote:
Tuurlijk, civielrechtelijk wel. Maar als jullie regels ingaan tegen het strafrecht, en daar heeft dit voorbeeld m.i. alle schijn van, dan gelden die regels niet.
Als je al het strafrecht wilt aanwenden voor een mobieltje dat een week wordt ingenomen, dan word ik zeker van pedofilie beschuldigd als je een half uur moet nablijven? Nogal overdreven allemaal. Gelukkig ben je als leerling niet degene die dat bepaalt. Iedere puber heeft wel eens iets over politie en rechter geschreeuwd, maar later ga je beseffen dat er nooit een veroordeling is geweest en dat je toch gewoon moet luisteren naar de leraar. Zo hoort dat ook.
quote:
En niemand kan eens een keer iets vergeten? Ben je nou echt niet met me eens dat even zeggen "Joh zet die discotheek even uit" een veel betere oplossing is? Geen leerlinguitzetting, geen inbeslagname, en je coolheidsfactor gaat er +1 op vooruit.
Dan heeft de leraar straks 30 leerlingen die het zogenaamd keer op keer blijven vergeten. Je bent geen klein kind meer. Je krijgt 3 keer de regels uitgereikt en het wordt nog eens 3 keer herhaald. Dan is er geen sprake van vergeten meer.

De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Vaak volgt er toch nog een waarschuwing en inbeslagname van de telefoon is meestal gerelateerd aan ander storend gedrag. Als je al een half uur loopt te irriteren, daar anderen bij betrekt en niks uitvoert tijdens de les, dan heb je inderdaad een grote kans dat het afgaan van de telefoon de druppel is en je hem kwijt bent. Ter vergelijking: een leerling die al een half uur geconcentreerd werkt en het huiswerk daarom al bijna af heeft zal hoogstwaarschijnlijk de telefoon niet kwijtraken als het een keer af gaat.

De leerlingen die alles ter discussie willen stellen en meteen beginnen te schreeuwen dat het onwettig is wat er gebeurt zijn in mijn ervaring altijd de grootste etters. En heel toevallig gaat de telefoon altijd af bij de etters en nooit bij de harde werkers. Iets om over na te denken lijkt me.
quote:
Sport doe je altijd vrijwillig. Een mobiel afgeven niet omdat elke vorm van vrijwilligheid ontbreekt (de alternatieve sanctie is namelijk zo mogelijk nog erger). En een mobiel een week innemen is sowieso in elk geval onterecht, omdat zodra de les is afgelopen iedere noodzaak tot wegname verdwijnt. Bovendien ontneem je de leerling daarmee het recht om in zijn vrije tijd ook zijn mobiel te gebruiken.
Aanmelden op de school en akkoord gaan met de regels is ook vrijwillig. Of hebben ze je met je hoofd in de WC-pot gehangen?

Straf stopt niet na de les. Sterker nog: straf is erop gericht na de les hinder te veroorzaken zodat je je de volgende keer gedraagt. Je recht om iets in je vrije tijd te hebben vervalt op het moment dat je, uit vrije wil, besluit de mobiele telefoon deelgenoot te maken van de school. Als je die telefoon in je vrije tijd thuis had gelaten, dan had je hem nu nog gehad. Houd school en vrije tijd gescheiden. Stop je vrije tijd in school, dan loop je kans dat het daar blijft voor een week.
quote:
Maar nog los van sport, als ik met je overeenkom dat ik je in elkaar mag slaan, is dat dan wettelijk toegestaan?
Nee, want mishandeling is altijd strafbaar. Zijn de verschillen nu zo moeilijk te begrijpen?
quote:
Al de partijen hierboven die roepen dat als iets staat in het schoolreglement en je tekent daarvoor -> dus mag het, weten niet waarover ze praten. Dit is reeds eenvoudig te illustreren door een simpele reductio ad absurdum, zoals het reeds eerder door mij gegeven voorbeeld dat de leerling als sanctie zijn gsm in eigendom moet afstaan. Wil er iemand de stellingname verdedigen dat dit kan?
Ik stel me voor dat je tegenover de schooldirecteur zit. Je wilt aangenomen worden op de school. De directeur wil dat verzoek wel in overweging nemen, mits je akkoord gaat met de schoolregels. Dat ga je en je ouders gaan er ook mee akkoord. Kennelijk is het dan niet onwettig, anders trok je je mond wel open. In plaats daarvan maak je afspraken. En pas op het moment dat een sanctie je treft ga je roepen dat het allemaal niet kan? Erg geloofwaardig is dat niet.
quote:
Ik denk dat de politie het over het algemeen te druk zal hebben daarmee maar een docent die een gsm verzuipt maakt zich gewoon schuldig aan vernieling, of de student nu straf verdient of niet. Ik vind het schandelijk dat iemand hiervoor ergens stelde dat zij dit "net te ver" vond gaan! Dat is toch achterlijk? Zulk gedrag is volkomen afkeurenswaardig, niet "net te ver"!
Vernielen is achterlijk. Een week inhouden, waar deze topic in beginsel over ging, is een doodgewone schoolsanctie.
pi_53135750
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:12 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Beide partijen hebben rechten en plichten, alsof een docent zich aan niets zou moeten houden zeg! Komop!
Aan dezelfde schoolregels misschien?
De leerling, die 'klant', kan toch naar een andere school als hij/zij het niet eens is met het mobiele telefoon beleid?
pi_53136472
Precies. De leerling verbindt zich aan de afspraak dat hij zijn telefoon kwijt is als het apparaat de les verstoort. De leraar verbindt zich aan de afspraak dat hij de telefoon zorgvuldig opbergt of afgeeft aan de daarvoor bestemde persoon en na een vastgestelde periode weer terug geeft. Sommige mensen denken echt dat we naar de Amerikaanse aanklaag-cultuur moeten.
pi_53136863
quote:
Op donderdag 13 september 2007 00:40 schreef Neuralnet het volgende:
Precies. De leerling verbindt zich aan de afspraak dat hij zijn telefoon kwijt is als het apparaat de les verstoort. De leraar verbindt zich aan de afspraak dat hij de telefoon zorgvuldig opbergt of afgeeft aan de daarvoor bestemde persoon en na een vastgestelde periode weer terug geeft. Sommige mensen denken echt dat we naar de Amerikaanse aanklaag-cultuur moeten.
Begrijp je het niet of wil je het gewoon niet snappen? Zowel ik als sovereign hebben je al een paar keer duidelijk gemaakt dat inname niet zondermeer mag. Sovereign is een jurist, denk jij de wet beter te kennen dan hij?

Ach ja, leraren denken immers dat ze alles beter weten.
pi_53136961
quote:
Op donderdag 13 september 2007 00:01 schreef Neuralnet het volgende:
straf is erop gericht na de les hinder te veroorzaken zodat je je de volgende keer gedraagt. Je recht om iets in je vrije tijd te hebben vervalt op het moment dat je, uit vrije wil, besluit de mobiele telefoon deelgenoot te maken van de school.

Een week inhouden, waar deze topic in beginsel over ging, is een doodgewone schoolsanctie.
Mens, jij bent echt achterlijk. Geen ander woord voor, ronduit achterlijk. Alsof jij ook maar iets te zeggen zou hebben over wat een leerling in zijn vrije tijd zou mogen doen of in bezit hebben, en dat het eigendom van een leerling vervalt aan de school zodra hij de les binnenkomt!

Knettergek, geen ander woord voor. Geen wonder ook dat je zoveel problemen hebt met je leerlingen.
  donderdag 13 september 2007 @ 01:17:08 #197
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53137007
Neuralnet, normaliter ben ik het niet snel met je oneens maar hier zit je gewoon fout, punt. Een telefoon een week inhouden kan naar mijn oordeel niet door de beugel, dat is zonder meer disproportioneel.

Daarnaast lult bijna iedereen hier in de lucht want de meeste schoolreglementen zullen geen absurde sancties op overtredingen zetten. Het zijn vaak leraren die daar hun eigen invulling aan geven en wellicht hun boekje te buiten gaan.
  donderdag 13 september 2007 @ 01:20:02 #198
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53137042
quote:
Op donderdag 13 september 2007 00:05 schreef ErikT het volgende:
Aan dezelfde schoolregels misschien?
De leerling, die 'klant', kan toch naar een andere school als hij/zij het niet eens is met het mobiele telefoon beleid?
Terzijdes - niets wat je hier zegt weerlegt hetgeen wat ik reeds eerder stelde - waar moeten leerling en ouders tekenen voor beleid? Een reglement is geen beleid, dat laatste kan dienen ter invulling van de regels maar dat wil niet zeggen dat de ouders daar mee bekend zijn. En vul die schoolregels eens concreet in. Wat staat er voor sanctie in het gemiddelde reglement?
  donderdag 13 september 2007 @ 01:26:49 #199
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53137103
quote:
Dat ga je en je ouders gaan er ook mee akkoord. Kennelijk is het dan niet onwettig, anders trok je je mond wel open
Toch nog even dit. Bovenstaande is natuurlijk pure kolder. In het huidige handelsverkeer gaan bijvoorbeeld dagelijks duizenden consumenten overeenkomsten aan waarbij de algemene voorwaarden van de verkopende of dienstverlenende partij bedingen bevatten die in het licht van de wet niet deugen. Die mensen trekken ook hun mond niet open. Je argumentatie gaat gewoon mank enkel op het feit dat bepalingen bij een overeenkomst niet per definitie stand houden, noch daarvan afgezien dat dat contractspartijen naar redelijkheid en billijkheid jegens elkander dienen te handelen.
pi_53158972
quote:
Op donderdag 13 september 2007 01:20 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Terzijdes - niets wat je hier zegt weerlegt hetgeen wat ik reeds eerder stelde - waar moeten leerling en ouders tekenen voor beleid? Een reglement is geen beleid, dat laatste kan dienen ter invulling van de regels maar dat wil niet zeggen dat de ouders daar mee bekend zijn. En vul die schoolregels eens concreet in. Wat staat er voor sanctie in het gemiddelde reglement?
Terzijdes? Tekenen? Een regelement is geen beleid? Wat loop je nou slap te lullen.

Iedere school heeft huishoudelijke regels. Die staan in een boekje die aan het begin van het schooljaar worden verstrekt. Bij de schoolkeuze krijg je die boekjes (van het dan lopende jaar uiteraard) mee naar huis. Tegenwoordig staat er in al die boekjes een stukje over mobiele telefoons.
Bij inschrijving op school ga je akkoord met deze regels. Punt uit.

De sanctie verschilt per school. Op vrijdagmiddag telefoon afhalen bij de conciërge, of eind van de middag van dezelfde dag nog. (Deze ken ik uit ervaring. Ongetwijfeld bestaat alles ertussenin ook.)
pi_53160670
Stel je eens voor dat regels niet deugen puur om het feit dat er mensen zijn die zeggen dat de regels niet deugen. Het zou een mooie boel worden.

Vogeldans en Sovereign, jullie trekken alles in extremen. Ik sla geen leerlingen, ik maak geen telefoons kapot, ik stel geen extreme voorwaarden in de kleine lettertjes en ik licht niemand op. Ik voerde enkel beleid uit dat tegenwoordig op bijna alle scholen wel in een dergelijke vorm te vinden is.

Alles draait hier om de context. Een school heeft een opvoedkundige functie en ouders dragen hun gezag deels over aan de school. Gezagshebbers hebben altijd meer mogelijkheden dan een normale situatie hen zal toestaan. De wet laat nadrukkelijk ruimte aan scholen om beleid neer te zetten met betrekking tot het regelen van orde en structuur. Net zo vaag geformuleerd als termen als redelijkheid en billijkheid. Reken maar dat de school daar een grote vrijheid in heeft, mits het niet extreem wordt.

Ik mis nog steeds het begrip van het verschil in context waarin iets gebeurt. Als ik je in een kamer opsluit, dan is dat vrijheidsberoving. Een leerling die een uur in een lokaal moet nablijven zal veel meer moeite hebben om vrijheidsberoving aan te tonen. Als je op straat loopt en ik pak je telefoon af, dan is het diefstal. Wordt de telefoon in het kader van de regelgeving op school afgepakt als sanctie, dan ligt de grens van "niet deugen" veel hoger. Daar mag iedereen een mening over hebben, maar dat maakt optreden niet onwettig of onbehoorlijk.

Wat betreft het buiten proportie zijn van straf laat ik de beoordeling liever over aan de deskundigen die verantwoordelijk zijn voor de school dan aan mensen die op basis van een eigen emotionele mening het strafrecht willen aanwenden. Roepen "ik ga je aanklagen" als reactie op een schoolsanctie is pas buiten proportie. School is net zo'n uitzonderingssituatie als een spel- en sportsituatie. In dergelijke situaties heb je gewoon meer te dulden dan in andere situaties. Het is tekenend voor de situatie dat er geen jurisprudentie beschikbaar is waarin een rechter zich negatief heeft uitgesproken over alledaagse schoolstraffen.

"Het mag niet" en "het deugt niet" zijn voor mij geen argumenten. Ieder weldenkend mens zal moeten begrijpen vernieling het extreme uiterste is, maar dat in het grote grijze gebied de school een grote vrijheid heeft om het beleid te bepalen.

@Vogeldans:
Ik heb nooit problemen met leerlingen gehad. Hooguit 1 keer een mobiel moeten innemen en dat was voldoende om er verder het hele jaar geen last meer van te hebben. Je scheldkanonade bevestigt mijn vermoeden dat je telefoon niet is afgepakt omdat hij toevallig een keertje overging toen je stil en geconcentreerd aan het werken was.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:40:24 #202
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53161663
quote:
Op donderdag 13 september 2007 22:48 schreef ErikT het volgende:
Terzijdes?
Lastig woordje?
quote:
Tekenen? Een regelement is geen beleid? Wat loop je nou slap te lullen.
Als je niet in staat bent om op normale wijze te discussieren, zeg dan gewoon niets.
quote:
Bij inschrijving op school ga je akkoord met deze regels. Punt uit.
Alles kan mensen, als je handtekening er maar onder staat. Pure kolder juridisch gezien, maar als docent weet ErikT het beter.
  vrijdag 14 september 2007 @ 00:43:58 #203
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53161735
quote:
Vogeldans en Sovereign, jullie trekken alles in extremen. Ik sla geen leerlingen, ik maak geen telefoons kapot, ik stel geen extreme voorwaarden in de kleine lettertjes en ik licht niemand op. Ik voerde enkel beleid uit dat tegenwoordig op bijna alle scholen wel in een dergelijke vorm te vinden is.
Ik trek alles in extremen? Nu wordt ie mooi zeg! Het is nota bene een docente die aangeeft dat een collega van haar een GSM van een leerling heeft verzopen (weliswaar in Belgie, maar alas).

Niet alle sancties kunnen door de beugel, of er je handtekening nu onder staat of niet. Dat dit niet wil doordringen is bijzonder jammer, je bent toch niet gespeend van enig logisch inzicht of wel?

Je klaagzang klinkt net als die van een verkoper die er ondeugdelijke voorwaarden op nahoudt, die roepen ook "dan ga je toch naar een ander?".
pi_53161885
quote:

[..]

stfu.

Compleet andere situatie. Een school is geen openbare ruimte en de leraar is geen medereiziger. De leraar heeft gewoon gelijk en jij moet niet zo'n grote mond hebben. Je zit op school om iets te leren, dus een mobiel heb je daar niet voor nodig. Het is geen kwis met hulplijnen.
Gewoon beleefd zijn tegen de leraar, je verlies nemen en verder netjes opletten. Of van school afgaan en de rest van je leven dom en onbeschoft blijven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53162394
quote:
Ik trek alles in extremen? Nu wordt ie mooi zeg! Het is nota bene een docente die aangeeft dat een collega van haar een GSM van een leerling heeft verzopen (weliswaar in Belgie, maar alas).

Niet alle sancties kunnen door de beugel, of er je handtekening nu onder staat of niet. Dat dit niet wil doordringen is bijzonder jammer, je bent toch niet gespeend van enig logisch inzicht of wel?

Je klaagzang klinkt net als die van een verkoper die er ondeugdelijke voorwaarden op nahoudt, die roepen ook "dan ga je toch naar een ander?".
Ik ben die docente niet. Je reageert op mij op basis van iets wat een ander gezegd heeft. Al 4 keer heb ik gezegd dat vernieling niet door de beugel kan. Deze topic ging echter om het in beslag nemen van de telefoon voor hooguit een week. Mijn hele betoog was daarop ook gebaseerd. Toch blijven jouw argumenten gaan over het extreme geval: namelijk vernieling.

Over doordringen gesproken: meerdere malen heb ik het verschil aangemerkt tussen een schoolsituatie en een normale situatie. Ook heb ik keer op keer gewezen op het verschil in gezag en verschil in context. Ik heb zelfs de nuance aangebracht door aan te geven dat het in beslag nemen van de telefoon niet onmiddellijk plaatsvindt, maar afhankelijk is hoe de leerling in kwestie zich verder heeft gedragen. Daar wordt allemaal aan voorbij gegaan. In een schoolsituatie is bepaald gedrag nu eenmaal minder snel onrechtmatig.

En nogmaals: strafwerk, corvee en het in beslag nemen van een telefoon die overlast veroorzaakt wordt door verantwoordelijken in het onderwijs niet gezien als buiten proportie. Als je dan op juridische basis toch van mening bent dat het onrechtmatig is, dan vraag ik me af waarom er geen jurisprudentie over bestaat. Denk je echt serieus dat je bij een rechter een leraar veroordeeld krijgt wegens het, in het kader van een schoolsanctie, in beslag nemen van een lesverstorend mobiel apparaat als hij het binnen een in de regelgeving vastgestelde periode weer teruggeeft?
pi_53162571
Ik las een paar keer, dat de gsm na een week al weer teruggegeven zou worden. In de OP staat, dat het ding na de les, dus na hoogstens 50 minuten, al weer teruggegeven zou worden.
Dus waar zeurt TS nou eigenlijk over? Hij zou hem toch niet gebruiken, in de tussentijd.

telefoon is trouwens mannelijk, dus hij werd in beslag genomen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53169354
quote:
Op donderdag 13 september 2007 23:55 schreef Neuralnet het volgende:
Stel je eens voor dat regels niet deugen puur om het feit dat er mensen zijn die zeggen dat de regels niet deugen. Het zou een mooie boel worden.
Verkeerd vergelijk. Sovereign en ik geven aan dat de regels niet deugen omdat in de wet staat dat het gewoon niet mag. En de wet is er juist om te voorkomen dat mensen zomaar wat gaan uitvreten. Daar valt dan bijvoorbeeld ook het wederrechtelijk innemen van de mobiel onder.
quote:
En als het het beleid van de school is dat je de wet overtreedt doe je dat ook?
quote:
Alles draait hier om de context. Een school heeft een opvoedkundige functie en ouders dragen hun gezag deels over aan de school. Gezagshebbers hebben altijd meer mogelijkheden dan een normale situatie hen zal toestaan. De wet laat nadrukkelijk ruimte aan scholen om beleid neer te zetten met betrekking tot het regelen van orde en structuur. Net zo vaag geformuleerd als termen als redelijkheid en billijkheid. Reken maar dat de school daar een grote vrijheid in heeft, mits het niet extreem wordt.
Mits, en dat is ook het enige dat ik met mijn betoog benadruk, de wet daarmee niet wordt overtreden.

Het lijdt geen twijfel dat scholen een opvoedkundige functie hebben. Maar zomaar een mobiel afnemen valt daar niet onder, al was het alleen maar omdat je je leerlingen daarmee ook nog wel eens een verkeerd beeld van de wet zou kunnen geven.
quote:
Ik mis nog steeds het begrip van het verschil in context waarin iets gebeurt. Als ik je in een kamer opsluit, dan is dat vrijheidsberoving. Een leerling die een uur in een lokaal moet nablijven zal veel meer moeite hebben om vrijheidsberoving aan te tonen. Als je op straat loopt en ik pak je telefoon af, dan is het diefstal. Wordt de telefoon in het kader van de regelgeving op school afgepakt als sanctie, dan ligt de grens van "niet deugen" veel hoger. Daar mag iedereen een mening over hebben, maar dat maakt optreden niet onwettig of onbehoorlijk.
Wat er wel of niet mag, staat toch wel vrij duidelijk omschreven. De sanctie moet niet zwaarder zijn dan het vergrijp. Ook de door jou aangevoerde vrijheidsberoving moet niet alleen een functionele straf zijn (het voorkomen van storing tijdens de les), maar ook een opvoedkundige werking hebben (voorkomen dat hetzelfde gedrag zich weer voordoet). Iemand laten nablijven is in mijn optiek geen valide middel om het gedrag du moment te voorkomen in de les, het kan hooguit een middel zijn om toekomstig gedrag te voorkomen. En dan ook nog uitsluitend mits in overeenstemming met de gedraging welke tot deze sanctie heeft geleid. Zomaar sancties opleggen mag dus niet zomaar.
quote:
Wat betreft het buiten proportie zijn van straf laat ik de beoordeling liever over aan de deskundigen die verantwoordelijk zijn voor de school dan aan mensen die op basis van een eigen emotionele mening het strafrecht willen aanwenden.
Dat vind ik raar, want je brengt die straf wel ten uitvoer.
quote:
Roepen "ik ga je aanklagen" als reactie op een schoolsanctie is pas buiten proportie.
Ja en nee. Als het alleen maar roepen om het roepen is heb je tot op zekere hoogte een punt. Als het gaat om het verdedigen van iemands wettelijk recht niet.
quote:
School is net zo'n uitzonderingssituatie als een spel- en sportsituatie. In dergelijke situaties heb je gewoon meer te dulden dan in andere situaties. Het is tekenend voor de situatie dat er geen jurisprudentie beschikbaar is waarin een rechter zich negatief heeft uitgesproken over alledaagse schoolstraffen.
Niet met je eens. Je zit niet op school voor je lol. Je zit daar omdat je een leerplicht hebt. Als sancties (voor zover die al optreden bij een sportclub) me niet bevallen, zeg ik toedeledoekie en geef ik de instructeur een dikke vinger. Bij school werkt dat heel anders, er moet een nieuwe school gezocht worden, je moet daar maar toegelaten worden, rompslomp, ouders over de zeik enz. Dus het argument "dan zoek je maar een andere school" is in geen enkel opzicht een reeele optie. Een school kiezen is niet hetzelfde als een sportabonnement nemen.

Die jurisprudentie, daar zou ik geen uitspraak over doen, want dat weten jij en ik gewoon niet.
quote:
"Het mag niet" en "het deugt niet" zijn voor mij geen argumenten. Ieder weldenkend mens zal moeten begrijpen vernieling het extreme uiterste is, maar dat in het grote grijze gebied de school een grote vrijheid heeft om het beleid te bepalen.
Ik vraag me af wat de minister van justitie van "het mag niet is voor mij geen argument" zou zeggen

Als je dat echt denkt is je gedrag wel te verklaren, maar helaas - ook hier geldt dat de wet hoe dan ook prevaleert boven jouw subjectieve invulling aan de uitvoering van "dat grijs gebied". Het gevaar bestaat dat je al heel snel de wettelijk vastgelegde kaders interpreteert naar eigen goeddunken omdat de school jou de vrijheid van het "grijs gebied" geeft.
quote:
@Vogeldans:
Ik heb nooit problemen met leerlingen gehad. Hooguit 1 keer een mobiel moeten innemen en dat was voldoende om er verder het hele jaar geen last meer van te hebben. Je scheldkanonade bevestigt mijn vermoeden dat je telefoon niet is afgepakt omdat hij toevallig een keertje overging toen je stil en geconcentreerd aan het werken was.
Eh? Dacht je dat ik soms nog op school zit? Dat is inmiddels een dikke 15 jaar geleden, mijn beste. In de tijd dat we inderdaad nog respect voor de leraren hadden, omdat ze dat verdiend hadden. De tijd dat werktuigbouwkunde nog een schitterend vak was en ik met genoegen de kennis van bewegingsmechanismen opslokte! Materialenleer! Gereedschappen! Bedrijfskunde en statistiek! Kreun...

Moet ik ook wel bij zeggen dat we in die tijd geen mobiele telefoons hadden.

En mijn scheldkannonade is gericht op het feit dat je kennelijk, ondanks dat Sovereign en ik je er meerdere malen opgewezen hebben dat het wegenemen van een mobiel niet zondermeer mag, er niet aan wil dat de wet nu eenmaal zo in elkaar zit. En dat dat je handelingsvrijheid als leraar wel beperkt.
pi_53173346
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 12:46 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Verkeerd vergelijk. Sovereign en ik geven aan dat de regels niet deugen omdat in de wet staat dat het gewoon niet mag. En de wet is er juist om te voorkomen dat mensen zomaar wat gaan uitvreten. Daar valt dan bijvoorbeeld ook het wederrechtelijk innemen van de mobiel onder.
Wat jij hier doet is de wet uit zijn context halen.
De mobiel wordt niet 'wederrechtelijk' ingenomen omdat het volgens de regels van de school gebeurt.
Er is geen wet die dit verbiedt.
Jij denkt waarschijnlijk aan diefstal.
Maar in de wet staat diefstal gedefinieerd als 'met het oogmerk dit te behouden' m.a.w. met het doel de telefoon niet terug te geven.
Aangezien dat overduidelijk niet het geval is, is het niet in tegenspraak met de wet, en is het dus niet 'wederrechtelijk'.

Je moet de hele wet in zijn context zien, inclusief de gedeeltes die stellen dat de school een eigen beleid mag hanteren, ook als jou dat minder goed uitkomt.
Zo zullen we ook niet alle gevangenen van Nederland vrijlaten omdat vrijheidsberoving niet is toegestaan. Je kunt niet zo selectief citeren als jij hier doet en doen alsof de rest van de wet niet bestaat.
quote:
En als het het beleid van de school is dat je de wet overtreedt doe je dat ook?
Nee, beleid van de school mag de wet niet overtreden. Maar de school heeft wel een opvoedkundige taak. Die is ook vastgelegd in de wet. Net zo goed is het verplicht naar school gaan geen 'wederrechtelijke vrijheidsberoving'.
quote:
Maar zomaar een mobiel afnemen valt daar niet onder, al was het alleen maar omdat je je leerlingen daarmee ook nog wel eens een verkeerd beeld van de wet zou kunnen geven.
... is jouw mening.
Mijn mening, als je daar in geïnteresseerd bent, is dat de school met die maatregel leerlingen een heel erg goed beeld van de samenleving kan geven; namelijk dat de samenleving afkeurend kan reageren op het te pas en te onpas gebruiken van telefoons.
quote:
Zomaar sancties opleggen mag dus niet zomaar.
Uiteraard niet. Maar in het voorbeeld van dit topic was het toch niet 'zomaar' ?
quote:
En mijn scheldkannonade is gericht op het feit dat je kennelijk, ondanks dat Sovereign en ik je er meerdere malen opgewezen hebben dat het wegenemen van een mobiel niet zondermeer mag, er niet aan wil dat de wet nu eenmaal zo in elkaar zit. En dat dat je handelingsvrijheid als leraar wel beperkt.
Tsja. Ik ben het met NeuralNet eens dat het
a) niet onder diefstal valt
b) dat daarom het 'wederrechtelijke' aspect al veel minder telt
c) en dat daarom het opvoedkundig aspect van de school hier wint.

Het is niet zo dat jij één regeltje uit de wet kunt citeren dat jou goed uitkomt en de overige 54 wetboeken mag negeren.
pi_53175139
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 15:09 schreef mgerben het volgende:
Wat jij hier doet is de wet uit zijn context halen.
De mobiel wordt niet 'wederrechtelijk' ingenomen omdat het volgens de regels van de school gebeurt.
Maar in de wet staat diefstal gedefinieerd als 'met het oogmerk dit te behouden' m.a.w. met het doel de telefoon niet terug te geven.
Aangezien dat overduidelijk niet het geval is, is het niet in tegenspraak met de wet, en is het dus niet 'wederrechtelijk'.
Dus als ik iemand iets afneem, daarvoor word gepakt en zeg "jamaar ik wilde het wel teruggeven hoor" ga ik vrijuit? Ik denk het niet hoor.
quote:
Je moet de hele wet in zijn context zien, inclusief de gedeeltes die stellen dat de school een eigen beleid mag hanteren, ook als jou dat minder goed uitkomt.
Zo zullen we ook niet alle gevangenen van Nederland vrijlaten omdat vrijheidsberoving niet is toegestaan. Je kunt niet zo selectief citeren als jij hier doet en doen alsof de rest van de wet niet bestaat.
De school heeft een beleid uit te voeren, dat is duidelijk, mits - en daar komt ie weer - binnen de grenzen van het wettelijke. Als het strafrecht bepaalt dat diefstal niet mag (en ik vind nog steeds dat daar in dit voorbeeld sprake van is, maar wees het gerust met me oneens), dan moet ook de school zich daar aan houden. Beleid of geen beleid.
quote:
Nee, beleid van de school mag de wet niet overtreden. Maar de school heeft wel een opvoedkundige taak. Die is ook vastgelegd in de wet. Net zo goed is het verplicht naar school gaan geen 'wederrechtelijke vrijheidsberoving'.
Dat ontken ik ook niet. Ik focus me alleen op een klein stukje strafrecht dat zegt dat diefstal niet mag. En ik vind (en met mij enige anderen in dit topic, waaronder deskundigen op dit gebied) dat daar in dit verband sprake van is.
quote:
... is jouw mening.
Mijn mening, als je daar in geïnteresseerd bent, is dat de school met die maatregel leerlingen een heel erg goed beeld van de samenleving kan geven; namelijk dat de samenleving afkeurend kan reageren op het te pas en te onpas gebruiken van telefoons.
Zoveel is duidelijk. Ware het niet dat er genoeg andere sancties bestaan die het innemen van een telefoon niet rechtvaardigen, zoals iemand uit de les sturen of hem vragen dat ding uit te zetten. Dus de strekking van het standpunt wordt hoe dan ook wel duidelijk gemaakt. Maar dan moet je ook duidelijk maken dat je de telefoon niet kan innemen omdat daar mogelijk de wet om de hoek komt kijken. Is net zo opvoedend.
quote:
Uiteraard niet. Maar in het voorbeeld van dit topic was het toch niet 'zomaar' ?
Nee, maar ter verduidelijking was dit woord wel nodig. Denk het anders maar weg.
quote:
Tsja. Ik ben het met NeuralNet eens dat het
a) niet onder diefstal valt
b) dat daarom het 'wederrechtelijke' aspect al veel minder telt
c) en dat daarom het opvoedkundig aspect van de school hier wint.
Dan verschillen we daarover van mening. Waarbij ik me wel gesterkt weet door de terzake deskundige mening van diverse anderen in dit topic.
quote:
Het is niet zo dat jij één regeltje uit de wet kunt citeren dat jou goed uitkomt en de overige 54 wetboeken mag negeren.
Daarom moet de wet ook eenduidig zijn De wet is een meter hoog, jurisprudentie is honderd meter hoog

Niettemin vind ik dat de wet er voldoende eenduidig in is om diefstal als strafbaar aan te merken. En ja, dan is een zinnetje genoeg. Een enkel verkeersbord is ook genoeg om je een verkeersboete aan te naaien
  vrijdag 14 september 2007 @ 16:32:33 #210
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_53175269
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 15:09 schreef mgerben het volgende:
Wat vogeltjesdans denkt weet ik niet, maar ik heb je al eerder aangegeven dat het wegmaken van eigendom van een ander eveneens strafbaar is gesteld. Wegmaken is niet hetzelfde als diefstal.
pi_53175651
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 16:32 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Wat vogeltjesdans denkt weet ik niet, maar ik heb je al eerder aangegeven dat het wegmaken van eigendom van een ander eveneens strafbaar is gesteld. Wegmaken is niet hetzelfde als diefstal.
Vooruit dan, houden we het op ongenuanceerde woordkeus tengevolge van niet helemaal thuis zijn in de materie.

Rijdt dat eigenlijk een beetje, een sovereign?
pi_53176859
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 16:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dus als ik iemand iets afneem, daarvoor word gepakt en zeg "jamaar ik wilde het wel teruggeven hoor" ga ik vrijuit? Ik denk het niet hoor.
De leraar kan, met de schoolregels achter zich, dat wel degelijk aannemelijk maken.
Net zoals jij, wanneer je een potlood vastpakt van een vriend of collega niet meteen in de bak gegooid wordt.
Inderdaad kun je je achteraf niet vrij pleiten door te zeggen dat je het terug ging geven. Maar bij die leraar wist je dat al van tevoren, dus daar geldt dat wel.
quote:
Als het strafrecht bepaalt dat diefstal niet mag (en ik vind nog steeds dat daar in dit voorbeeld sprake van is, maar wees het gerust met me oneens), dan moet ook de school zich daar aan houden. Beleid of geen beleid.
Nou, dan zijn we er snel uit.

Artikel 310 | Sr, Boek 2, Titel 22
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan ander toebehoort wegneemt met oogmerk om zich wederrechtelijk toe te eigenen wordt als schuldig aan diefstal gestraft met bladiebladiebla.

Er staat dus in de wet duidelijk dat dit oogmerk aanwezig moet zijn.
Als jij vind dat dat bij de leraar zo is, heb je de schoolregels niet gelezen.
Pas als de leraar de mobi niet teruggeeft, is er sprake van diefstal.
quote:
Dat ontken ik ook niet. Ik focus me alleen op een klein stukje strafrecht dat zegt dat diefstal niet mag. En ik vind (en met mij enige anderen in dit topic, waaronder deskundigen op dit gebied) dat daar in dit verband sprake van is.
Nou ja, misschien moeten die deskundigen nog even het wetsartikel lezen.
De wet is het uitgangspunt.
Niet de frustraties van een puber wiens speeltje wordt afgepakt en dat diefstal 'vindt'. Dat is zijn mening. En het voelt ook vast zo. Maar als hij verwacht de wet aan zijn kant te vinden, moet hij die eerst even lezen.
quote:
Zoveel is duidelijk. Ware het niet dat er genoeg andere sancties bestaan die het innemen van een telefoon niet rechtvaardigen, zoals iemand uit de les sturen of hem vragen dat ding uit te zetten. Dus de strekking van het standpunt wordt hoe dan ook wel duidelijk gemaakt. Maar dan moet je ook duidelijk maken dat je de telefoon niet kan innemen omdat daar mogelijk de wet om de hoek komt kijken. Is net zo opvoedend.
Beetje onduidelijk geformuleerd maar ik snap wat je bedoelt.
Alle leerlingen is impliciet aan het begin van elke les gevraagd om de mobi uit te zetten. Dat weten ze. Dat hoeft ook niet elke keer herhaald te worden want het is gewoon de regel.
Als je dus iemand vraagt om het ding uit te zetten is het al dubbelop - dan is er al een overtreding van de regel geweest.
En wat betreft het wegsturen:
Dat is een laatste maatregel. Het verstoort de orde in de klas; de leerling mist een deel van de les en dat is niet in zijn belang. Het belang van de leerling is er meer mee gedient als hij zijn mobi inlevert. Dat is zijn kans om in de les te kunnen blijven. Als hij die kans weigert volgt dus de ultieme straf: Uitzetting.
pi_53185261
Wat moet ik hier nog van zeggen? De een heeft ooit vaag gelezen dat diefstal verboden is en interpreteert vervolgens alles als diefstal. De ander begint in reactie op de constatering dat de straf hooguit betekent dat de telefoon een week wordt ingenomen vergelijkingen te maken met misdrijven als wegmaken, diefstal en vernieling.

Ik blijf het bizar vinden dat mensen denken dat normale schoolsancties überhaupt het onderwerp van het strafrecht zullen worden enkel om een persoonlijke mening. Nogmaals herhaal ik wat ik al eerder zei: reken maar dat scholen vanwege hun opvoedkundige functie een behoorlijke vrijheid hebben wat betreft sancties. Zolang leraren geen fysiek geweld gebruiken, geen eigendommen vernielen of zoekmaken zullen sancties niet zo snel binnen het strafrecht vallen.

Edelachtbare, meneer de leraar heeft mijn mobiel een week afgepakt omdat ik de les verstoorde. Serieus, mag ik even lachen?
  vrijdag 14 september 2007 @ 23:00:33 #214
331 Merel
Be here now.
pi_53185441
Er zijn wel eens ouders geweest die de politie hebben gebeld omdat één van de leraren op de school waar ik ook werkte de mobiele telefoon van zoonlief had afgepakt. De telefoon lag een week lang bij de rector in de kluis. Ouders boos naar school gekomen en uiteindelijk echt de politie opgebeld omdat ze het diefstal vonden. De politie heeft ze mooi uitgelachen hoor
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_53185671
Uit OP:
quote:

Ook al zou ik deze aan het eind van de les al terug krijgen.
Wie heeft het over een week?
pi_53187782
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 22:54 schreef Neuralnet het volgende:
Wat moet ik hier nog van zeggen? De een heeft ooit vaag gelezen dat diefstal verboden is en interpreteert vervolgens alles als diefstal. De ander begint in reactie op de constatering dat de straf hooguit betekent dat de telefoon een week wordt ingenomen vergelijkingen te maken met misdrijven als wegmaken, diefstal en vernieling.
Ik snap niet wat er vaag is aan de wet en aan de regel dat diefstal verboden is. Ik interpreteer helemaal niet alles als diefstal, want zoals Sovereign al aangaf is er ook nog het wegmaken van enig goed. En beiden mogen gewoon niet, ook al staat dat in jullie schoolregeltjes.

Dat jij na vij pagina's de conclusie van enkele deskundigen en de wet naast je neerlegt, is niet mijn probleem.
quote:
Ik blijf het bizar vinden dat mensen denken dat normale schoolsancties überhaupt het onderwerp van het strafrecht zullen worden enkel om een persoonlijke mening. Nogmaals herhaal ik wat ik al eerder zei: reken maar dat scholen vanwege hun opvoedkundige functie een behoorlijke vrijheid hebben wat betreft sancties. Zolang leraren geen fysiek geweld gebruiken, geen eigendommen vernielen of zoekmaken zullen sancties niet zo snel binnen het strafrecht vallen.
Je hebt die vrijheid voor zover dat binnen de kaders van de wet valt. Punt. En als dat betekent dat je een mobiele telefoon niet weg mag maken, dan is het geen normale schoolsanctie.

Het feit dat de school jou een grijs gebied van bevoegdheden toekent wil niet automatisch zeggen dat je handelen daarmee juridisch afgedekt is. Schoolregels sluiten de wet nu eenmaal niet uit.
quote:
Edelachtbare, meneer de leraar heeft mijn mobiel een week afgepakt omdat ik de les verstoorde. Serieus, mag ik even lachen?
Het feit dat een schoolpuber niet de weg naar de rechtbank weet te vinden of onder druk van ouders en/of school toch maar afziet van een procedure, wil niet a priori zeggen dat hij niet in zijn gelijk staat.

Bedenk wel dat de gang naar de rechter voor zoiets erg zwaar is en zeker niet snel zal gebeuren, omdat er in het strafrechtelijk traject een aantal partijen moeten zijn die het de moeite waard vinden om er een zaak van te maken. Ten eerste is daar de politie die liever lui dan moe is (zelfs bij inbraken en oplichtingen worden slachtoffers vaak weggestuurd zonder dat er een proces-verbaal is opgemaakt), ten tweede moet de ovj er ook maar enig brood in zien (moorden zijn nu eenmaal belangrijker) en ten derde kan de rechter het ook nog eens verwerpen voordat het inhoudelijk wordt behandeld.

Maar nogmaals, dat doet niets af aan de juridische feitelijkheden en het recht van de eigenaar. Nogmaals en voor de laatste keer: ik ben helemaal met jullie eens dat de school een opvoedkundige taak heeft en dat er bij (herhaaldelijk) verstorend gedrag sancties moeten volgen. Echter het wegnemen van andermans eigendommen is geen valide optie, dit ivm wettelijke bepalingen. Er staan genoeg andere mogelijkheden tot de leraar zijn beschikking.
pi_53189140
quote:
...
Bedenk wel dat de gang naar de rechter voor zoiets erg zwaar is en zeker niet snel zal gebeuren
...
Het gebeurt niet omdat het allemaal gelul is. Man, als er echt sprake is van onwettig handelen en strafbare feiten, dan was er allang actie ondernomen. Er zijn in het verleden voldoende rechtszaken gevoerd met betrekking tot schoolzaken. De mogelijkheid is er. Je moest eens weten hoeveel leerlingen en ouders voor principes vechten. Feit dat het niet gebeurt voor het in beslagnemen van telefoons zegt al voldoende.

Face it: 900.000 leerlingen vinden het prima, 10 misschien niet. Alle onderwijsdeskundigen zullen je uitlachen als je schoolsancties strafbare feiten noemt. De politie lacht je ook gewoon uit. Niemand durft met zijn grote mond naar de rechter. Nooit heeft jurisprudentie uitgemaakt dat het onwettig is. En je zogenaamde deskundigen? Je hebt alleen je eigen mening. En Sovereign weet ook wel dat er juridisch niks uit te halen valt.

Luie politie? Ra ra: waarom kan ik wel aangifte doen als mijn telefoon gejat wordt op het Centraal Station, maar niet als de leraar hem een week inneemt? Omdat het eerste WEL beschouwd wordt als misdrijf.
pi_53193043
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 00:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik snap niet wat er vaag is aan de wet en aan de regel dat diefstal verboden is. Ik interpreteer helemaal niet alles als diefstal, want zoals Sovereign al aangaf is er ook nog het wegmaken van enig goed.

Dat jij na vij pagina's de conclusie van enkele deskundigen en de wet naast je neerlegt, is niet mijn probleem.
Nu ga je jezelf herhalen en je blijft terugvallen op 'deskundigen'; gedefinieerd als mensen die het met jou eens zijn.

De wet wordt inderdaad genegeerd, maar niet door de mensen die het met jou oneens zijn.

De wet zegt (ik zeg het nog maar een keer, want je schijnt het niet gelezen te hebben):
quote:
Hij die een goed wegneemt met het oogmerk zich dit toe te eigenen maakt zich schuldig aan diefstal.
Je kunt niet het eerste deel van de zin lezen en doen alsof het tweede deel niet bestaat.

Eigendom, en 'wegmaken' en 'verduisteren' zijn gedefinieerd. En allemaal gaat het erom dat je iets niet teruggeeft.

De wetgever heeft daar goed over nagedacht.
Zo is het normaal dat jij de fiets of de afwasborstel van een huisgenoot gebruikt. De wetgever snapt heel goed dat jij die fiets niet ging stelen. En de wetgever geeft jouw huisgenoot dan ook terecht nul op het rekest als hij jou voor diefstal wil aanklagen.
quote:
Je hebt die vrijheid voor zover dat binnen de kaders van de wet valt. Punt. En als dat betekent dat je een mobiele telefoon niet weg mag maken, dan is het geen normale schoolsanctie.
Dat 'wegmaken' verzin jij zelf, en daarna zeg je dat het niet mag. Dat 'wegmaken' is jouw idee. Die telefoon wordt niet 'weggemaakt'.
'wegmaken' is iets permanents. Die telefoon wordt voor beperkte tijd ingenomen. Als je nu even je hand legt op dat 'voor beperkte tijd' en net doet alsof het er niet staat, ja, dan kun je terecht verontwaardigd doen. Ik zou gewoon zeggen: Haal je hand weg en lees wat er staat.
Maar dat ben ik.
quote:
Echter het wegnemen van andermans eigendommen is geen valide optie, dit ivm wettelijke bepalingen.
Jongen, als jouw kind van vier midden in de nacht op een trommeltje begint te slaan, en jij pakt dat af, maak jij je dan schuldig aan diefstal, of ben je aan het opvoeden?

Het probleem is dat jij je eigen definitie van 'diefstal' hebt bedacht, en dat die bestaat uit de helft van wat de wet onder diefstal verstaat.
Met andere woorden: Leuk dat je een mening hebt, maar de wet zegt gewoon iets anders.
quote:
Hij die enig goed wegneemt met het oogmerk dit zich toe te eigenen
Als je ervoor kiest om de wet bewust half te lezen en daar allerlei conclusies aan te verbinden, stel ik voor dat je snel naar het politiebureau gaat om aangifte te doen van van alles en nog wat.

Ik denk dat het er op uit gaat draaien dat je jezelf zo hebt ingegraven in het 'wegnemen is diefstal' idee dat je straks, wanneer je de zinsnede 'met het oogmerk dit te behouden' gelezen en begrepen hebt, nog even in een laatste post zet dat wij er allemaal toch niks van begrijpen en dat het voor jou geen zin meer heeft om jezelf te blijven herhalen.
  zaterdag 15 september 2007 @ 11:40:56 #219
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_53193133
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 00:40 schreef Sovereign het volgende:
Lastig woordje?'
Touché
quote:
Als je niet in staat bent om op normale wijze te discussieren, zeg dan gewoon niets.
Jouw standpunt is zo belachelijk dat ik niet in staat ben er op normale wijze op in te gaan.
quote:
Alles kan mensen, als je handtekening er maar onder staat. Pure kolder juridisch gezien, maar als docent weet ErikT het beter.
Ja, dat heb ik gezegd...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')