Middelbaar kan ik daar in inkomen, bij het hoger wordt het wel iets anders. Verder vind ik "moeder op sterven" genoeg reden om door het rood te rijden, als er toch van beide kanten niets afkomt is het stom om te staan wachten. Zelfs al zou je geflitst worden, op die verkeersboete zal het wel niet komen, maar dat is hier niet aan de orde.quote:Op zondag 9 september 2007 18:59 schreef Gia het volgende:
Overigens, over die bereikbaarheid, ik vind absoluut niet dat je bereikbaar moet zijn onder schooltijd. In een noodgeval kan de school gebeld worden en dan ben je zo gevonden. Zo erg is dat niet dat dit dan 5 minuten later is, dan wanneer jij direct gebeld kunt worden. Want in dat geval kun je ook wel vinden dat je dan in geval van nood, ongeluk/moeder op sterven, gewoon door het rood mag fietsen en zo.
Bij ons op school (heel lang geleden) werd er juist voor gewaarschuwd om geen dure dingen in je locker te laten liggen. Maar toen hadden we ook nog geen GSM's.quote:Op zondag 9 september 2007 18:59 schreef Gia het volgende:
Op de school van mijn jongste moet alles in het kluisje. Zowel mobiel als walkman, zelfs een mp3-speler, hoe klein ook, mag je niet in je zak houden. Ook niet tijdens de pauze, dus.
Ik neem aan dat deze spullen in dat geval verzekerd zijn door de school, mocht er in het kluisje worden ingebroken. Hoewel ik me niet voor kan stellen dat dat gebeurt.
Je praat over een heel andere tijd, een tijd waarin de scholen ook nog lang niet zo groot en anoniem waren als nu. Vroeger kende ik heel veel leerlingen en leraren. Tegenwoordig is dat anders en ik kan me heel goed voorstellen dat het echt wel even duurt voordat een leerling gevonden is. Zeker met al die uitvallende en verschuivende lessenquote:Overigens, over die bereikbaarheid, ik vind absoluut niet dat je bereikbaar moet zijn onder schooltijd. In een noodgeval kan de school gebeld worden en dan ben je zo gevonden. Zo erg is dat niet dat dit dan 5 minuten later is, dan wanneer jij direct gebeld kunt worden. Want in dat geval kun je ook wel vinden dat je dan in geval van nood, ongeluk/moeder op sterven, gewoon door het rood mag fietsen en zo.
[/quote
Totdat het jezelf betreft. Dan ben je maar wat blij als je zelf gebeld wordt (je familie belt je niet zonder noodzaak op je GSM). Ga jij als ouder maar eens 10 minuten staan wachten aan de lijn van de school totdat je gevonden bent. Elke seconde is dan te lang, geloof me maar.
[quote]
Er is een tijd geweest dat er geen mobieltjes bestonden en ook toen gingen kinderen gewoon de hele dag naar school zonder direct bereikbaar te zijn. Aangezien dat toen geen probleem was, hoeft het dat nu ook niet te zijn.
De meeste scholen zijn zo groot toch niet? Hoeveel leerlingen zit er gemiddeld op een middelbare school? 1200 ofzo? Dat is een klasje of 50. Kijk gewoon in welke klas die leerling zit, en stuur daar iemand naar toe. Bij uitvallende lessen moest je bij ons verplicht naar de studie, dus ze wisten in welk lokaal je zat & verschuivende lessen waren niet toegestaan (Belgisch systeem, dat heeft standaard uren).quote:Op zondag 9 september 2007 19:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Je praat over een heel andere tijd, een tijd waarin de scholen ook nog lang niet zo groot en anoniem waren als nu. Vroeger kende ik heel veel leerlingen en leraren. Tegenwoordig is dat anders en ik kan me heel goed voorstellen dat het echt wel even duurt voordat een leerling gevonden is. Zeker met al die uitvallende en verschuivende lessen
Je hebt het over nu. Het ging over de reactie waarin gesteld werd dat men vroeger ook geen GSM had.quote:Op zondag 9 september 2007 19:26 schreef Athmozz het volgende:
[..]
De meeste scholen zijn zo groot toch niet? Hoeveel leerlingen zit er gemiddeld op een middelbare school? 1200 ofzo? Dat is een klasje of 50. Kijk gewoon in welke klas die leerling zit, en stuur daar iemand naar toe. Bij uitvallende lessen moest je bij ons verplicht naar de studie, dus ze wisten in welk lokaal je zat & verschuivende lessen waren niet toegestaan (Belgisch systeem, dat heeft standaard uren).
Hangt er vanaf. De school waar ik les kreeg kenden zowat alle leerkrachten de 4de, 5de én 6dejaars (maar we zaten ook maar met 800 op die locatie)quote:Op zondag 9 september 2007 19:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nog los van de grootte, zijn de scholen ook nog eens een stuk anoniemer geworden.
En dan heb je een leerling zo gevonden ja. Op grotere scholen kan dat nogal eens een probleem zijn. Daarnaast denk ik dat er in Belgie wel een wat persoonlijker contact is tussen leerling en leraar.quote:Op zondag 9 september 2007 19:35 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Hangt er vanaf. De school waar ik les kreeg kenden zowat alle leerkrachten de 4de, 5de én 6dejaars (maar we zaten ook maar met 800 op die locatie)
De politie roept wel vaker dat iets niet onder het strafrecht valt omdat ze te lui zijn om aangifte op te nemen. Wat je daar doet is mijns inziens volstrekt laakbaar, zowel civiel als strafrechtelijk.quote:Op zondag 9 september 2007 13:56 schreef leonieke het volgende:
Ik nam een gsm standaard een week af en jij klaagt over een halfuur?Gebeurde het een tweede keer was de leerling hem voor 2 weken kwijt, ...
Trouwens heb ik wel gelijk gekregen van de politie dat ik het deed (leerling was naar de politie gestapt voor zijn gsm)
Wat een bullshit argument, hoe kom je op zulke onzin?quote:Op zondag 9 september 2007 15:12 schreef Athmozz het volgende:
Zoiets kan gebeuren, houd je toestel zelf bij & vertrek uit die les en het probleem is opgelost. Het is hier gene inbeslagname van het toestel, het is VRIJWILLIG afgegeven, er blijft namelijk nog steeds de optie om het toestel niet af te geven en uit de les te vertrekken.
Ik zou niet weten waarom. Scholen hebben inbeslagname van mobiele telefoons in de regelgeving staan en de ouders tekenen voor akkoord.quote:De politie roept wel vaker dat iets niet onder het strafrecht valt omdat ze te lui zijn om aangifte op te nemen. Wat je daar doet is mijns inziens volstrekt laakbaar, zowel civiel als strafrechtelijk.
En als je twee tussenuren hebt reikt die tot in de stad?quote:Op maandag 10 september 2007 00:38 schreef Neuralnet het volgende:
Een woord: intercom. Mobiele telefoons zijn nooit noodzakelijk. Toen niet en nu ook niet.
Het is toch zo? Als je hem niet wil afgeven verlaat je de les, dus als je hem afgeeft is dat jouw keuze.quote:Op maandag 10 september 2007 01:19 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Wat een bullshit argument, hoe kom je op zulke onzin?
Belgisch systeem is op dat vlak makkelijker. Middelbare scholen (dus tot 18) laten de leerlingen niet buiten de schoolpoort als er een les wegvalt. Ze blijven dus altijd op het terrein van de schoolquote:Op maandag 10 september 2007 11:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En als je twee tussenuren hebt reikt die tot in de stad?
Omdat het wegnemen van andermans goed nog steeds verboden is. Ook al staat het in de regeltjes van de school. Ook al heeft de leraar met die reglementen de leerling wijsgemaakt dat hij het toestel "moet" afgeven en claimt hij derhalve vrijwillig afgeven. De wetgeving is daar duidelijk over, andermans goed wegnemen mag niet, en iemand onder druk zetten om de telefoon "vrijwillig" af te geven is pressie. Het woord chantage vind ik te ver gaan, maar het is duidelijk dat de leerling voor de keuze wordt gesteld: je geeft je telefoon af of je verlaat de les. Tien tegen een dat de leerling dan zijn mobiel afgeeft vanwege de pressie van het moment.quote:Op maandag 10 september 2007 01:46 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zou niet weten waarom. Scholen hebben inbeslagname van mobiele telefoons in de regelgeving staan en de ouders tekenen voor akkoord.
Dus omdat een leerling voor zijn wettelijk recht opkomt ga je nog een beetje zielig natrappen ook?quote:Verder kan je juridisch niks doen. In het beste geval krijg je de telefoon terug en de school een boete. Maar ik garandeer je dat de leerling die dat bij mij zou flikken zijn school niet afmaakt als je begrijpt wat ik bedoel. Je wint het niet en dat is maar goed ook. Anders verliezen scholen het laatste beetje gezag dat ze nog hebben.
Het is kiezen uit twee kwaden. Vaak is uit de les gaan een zwaardere sanctie dan het inleveren van de telefoon. De leerling wordt dus gedwongen onder pressie een keuze te maken.quote:Op maandag 10 september 2007 11:38 schreef Athmozz het volgende:
Het is toch zo? Als je hem niet wil afgeven verlaat je de les, dus als je hem afgeeft is dat jouw keuze.
En wie regelt dan jullie frieten in de pauze?quote:Belgisch systeem is op dat vlak makkelijker. Middelbare scholen (dus tot 18) laten de leerlingen niet buiten de schoolpoort als er een les wegvalt. Ze blijven dus altijd op het terrein van de school
Uiteraard niet, maar dat is je eigen risico. Vergeet je hem af te zetten en gaat ie per ongeluk af, dan ben je gewoon de pineut. Niet alleen omdat hij afging, maar ook omdat je hem op zak had. Overigens worden bij de jongste op school de kluisjes 'bewaakt'. Inbreken is daar echt onmogelijk.quote:Op maandag 10 september 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Trouwens, wie controleert er of je een telefoon in je zakken hebt? Word je gefouilleerd?![]()
Bij ons werd uit de les vertrekken niet als een sanctie gezien, als je eruit vloog werd er altijd nog eens snel bij de directeur gekeken (evt met leerkracht erbij) waarom dat gebeurde, en dan werd er gekeken wie eigenlijk gelijk had (en het gebeurde soms wel dat je als leerling gelijk kreeg)quote:Op maandag 10 september 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het is kiezen uit twee kwaden. Vaak is uit de les gaan een zwaardere sanctie dan het inleveren van de telefoon. De leerling wordt dus gedwongen onder pressie een keuze te maken.
Die koop je toch gewoon op school? Als je 's middags buiten wou volstond het dat je een briefje van je ouders had (kon zelfs direct voor het hele jaar zijn), maar toch een schriftelijk bewijs waarmee de school verantwoordelijkheid kon ontkennen als er 's middags iets gebeurd. Als een 16jarige over de middag naar buiten ging & onder een wagen liep zonder dat de school daar schriftelijk toestemming voor kon laten zien, was het sowieso de school die voor de kosten opdraaide (waren ze wel voor verzekerd, maar toch).quote:En wie regelt dan jullie frieten in de pauze?![]()
Trouwens, wie controleert er of je een telefoon in je zakken hebt? Word je gefouilleerd?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |