Als ik dit zo lees wil jij de VMBOertjes gewoon hun gang laten gaan, mooie bende gaat dat worden. Of ben jij er ook één van?quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Ik zou 'em dus ook niet afgeven!
Ik snap scholen niet hoor, met al hun fekking regeltjes.
JIJ betaalt toch voor school?
Dus ben je een klant van hun... want ze verdienen aan jou, subsidies, fondsen, vrijwillige maar stiekum toch verplichte ouder bijdragen.
Een school is niets meer dan een commerciële instelling die geld probeert te verdienen, net zoals bijv. een ziekenhuis tegenwoordig.
Ik vind dat je als 'klant' altijd in je recht staat, en de klant is koning... dus FEKK die school en bepaal lekker je eigen regels.
Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!![]()
Thnx!..quote:
Good for you!quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Dat is om jullie pubers alvast EEN BEETJE te laten weten hoe het in de echte wereld toe gaat.quote:Ik snap scholen niet hoor, met al hun fekking regeltjes.
Wij allemaal, maar primair je ouders. En ik kan me niet voorstellen dat jij voor hun dure centen de principiële dude uit gaat hangen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.quote:JIJ betaalt toch voor school?
Dus de werkelijke kosten moeten maar per factuur naar je ouders? Of wil je een BigMac in de pauze?quote:Dus ben je een klant van hun... want ze verdienen aan jou, subsidies, fondsen, vrijwillige maar stiekum toch verplichte ouder bijdragen.
Een school is er om jou iets bij te brengen en klaar te maken voor de realiteit. Niks meer en niks minder. Als jij jezelf slim genoeg acht om je eigen leven te leiden op de manier zoals jij goed vindt, zou ik van school gaan als ik jou was. Er ligt een wereld voor je open, maar hinder anderen niet die wél wat willen opsteken.quote:Een school is niets meer dan een commerciële instelling die geld probeert te verdienen, net zoals bijv. een ziekenhuis tegenwoordig.
Jij gaat van een koude kermis thuiskomen. Da's dan wel weer geinig.quote:Ik vind dat je als 'klant' altijd in je recht staat, en de klant is koning... dus FEKK die school en bepaal lekker je eigen regels.
Een supermarkt met een school vergelijken. Zeg eens, jij doet LBO hè? Net als ik.quote:Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!![]()
Als hij je telefoon na de les teruggeeft, heeft hij het recht je eigendommen in beslag te nemen omdat jouw eigendom (dit specifieke stuk dan) zijn les verstoort.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:42 schreef Index het volgende:
Hey,
Ik zat vandaag in de les, perongeluk met mijn mobiel niet op stil. Ik word dus ongeveer op de helft van de les door een klojo gebeld met anoniem nummer. Komt de docent naar mij toe en die zegt tegen mij: Ja lever maar in.
Zo slecht als ik ben gaf ik niks aan hem, en zei tegen hem dat hij niet het recht heeft om mijn eigendommen in beslag te nemen. Gevolg > leraar boos en zeggen dat ik hem "nu moet inleveren". Ik heb tegen hem gezegd dat hij het kan bekijken en hij niets van mij krijgt. Nou moest ik de les uit van hem (heb ik ook gedaan) en zou hij met de rector gaan praten.
Maargoed, heb ik gelijk gehad? Natuurlijk is het lullig dat zijn uitleg werd onderbroken door mijn beltoon, maar ik vind niet dat hij beslag kan leggen op mijn eigendommen. Ook al zou ik deze aan het eind van de les al terug krijgen.
Iemand ervaring mee/ antwoord?
Graag serieuze replies
Ik begrijp wel dat je graag wilt horen dat de leraar dat niet mag doen, maar het feit blijft dat je in eerste instantie wel de les verstoort en de leraar daarop een sanctie zet. Bovendien weet je dat je je telefoon wel weer terug krijgt en de leraar alleen wil voorkomen dat je de les verder verstoort. M.i. is het een kinderachtige reactie van je en had je -samen met je telefoon- lekker kunnen vertrekkenquote:Op donderdag 6 september 2007 17:04 schreef Index het volgende:
Uit de les zetten heb ik geen moeite mee, het gaat me er om dat hij iets van mij pakt zonder dat ik het er mee eens ben
"quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Dus ben je een klant van hun... want ze verdienen aan jou, subsidies, fondsen, vrijwillige maar stiekum toch verplichte ouder bijdragen.
Een school is niets meer dan een commerciële instelling die geld probeert te verdienen, net zoals bijv. een ziekenhuis tegenwoordig.
Ik vind dat je als 'klant' altijd in je recht staat, en de klant is koning... dus FEKK die school en bepaal lekker je eigen regels.
Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!![]()
Je vergeet dat jouw toekomst afhangt van je leraar en zijn toekomst niet van jou. De regels daar zijn ervoor om je voor te bereiden op de maatschappij en je beroep. Op je werk kan je ook niet met je eigen regels komen. Daar word jij betaald door je werkgever, dan zou je je kunnen afvragen, is je werkgever dan een klant van jou? De school is er om je wat te leren en de regels zijn er omdat je moet weten wat er wel en niet geaccepteerd wordt in de maatschappij en op de school, en je moet leren andermans grenzen (regels) te respecteren. Hoe wil je anders een fatsoenlijk functionerend medemens worden? De school is ook zeker geen commerciële instelling om de simpele reden dat we niet zonder kunnen. Of misschien heb je daar een gat in de markt: scholen importeren.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!
quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Kijk daar komt een stukje marktwerking om de hoek kijken. TS moet gewoon zoeken naar een school waar je tijdens de les mag bellen.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Koning zijn houdt niet in dat je dan alles mag doen wat je wil, dan zou het gezegde wel "de klant is tiran" zijn. Ook koningen zijn gebonden aan regels, en als ze over de schreef gaan worden ze (uiteindelijk) ook op hun vingers getikt.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
In wezen heeft de supermarkt dat al gedaan. Zij hebben bepaald welke artikelen ze in het assortiment willen opnemen dus zijn er producten die je niet van ze mag kopen.quote:Je laat je toch ook niet in de supermarkt voorschrijven welke boodschappen je wel of niet mag kopen!![]()
Iemand in de trein heeft geen autoriteit.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:55 schreef Index het volgende:
[..]
stfu.
Nee maar stel dat iemand in de trein zich ergert aan jouw ringtone, dan mag hij die toch ook niet voor 30 minuten afpakken? (je mobiel dan he)
Ik had het tegen TS trouwensquote:Op vrijdag 7 september 2007 09:04 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Nee ik ben diegene die niet tegen dat mierengeneuk kan van die 16 jarige omdat ze denken dat ze alles kunnen en mogen.
Zo jij bent dom. Een commerciele doelstelling heeft als doel winst te maken. Overheidsinstellingen hebben niet als doel winst te maken. Ze rekenen de kostprijs door. Zouden ze commercieel zijn dan had de overheid elk jaar een flink begrotingsoverschot van tientallen miljarden. Je kletst echt uit je nek.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
Ja, dat mag.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:53 schreef Index het volgende:nee maar het gaat er om dat hij mijn eigendommen af wilt nemen, ook al geeft ie die 30 minuten later terug
quote:Op vrijdag 7 september 2007 09:58 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Zo jij bent dom. Een commerciele doelstelling heeft als doel winst te maken. Overheidsinstellingen hebben niet als doel winst te maken. Ze rekenen de kostprijs door. Zouden ze commercieel zijn dan had de overheid elk jaar een flink begrotingsoverschot van tientallen miljarden. Je kletst echt uit je nek.
Als je op je werk bent bepaalt je werkgever ook of je een GSM aan mag hebben of niet. Dat zal je binnenkort wel zien als je aan de lopende band staat![]()
OF jij hebt je school niet afgemaakt(iets wat me opeens heel logisch lijkt) OF je bent 14quote:Op donderdag 6 september 2007 18:01 schreef CoExist het volgende:
De conducteur mag dat dan weer wel.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:55 schreef Index het volgende:
[..]
stfu.
Nee maar stel dat iemand in de trein zich ergert aan jouw ringtone, dan mag hij die toch ook niet voor 30 minuten afpakken? (je mobiel dan he)
quote:Op vrijdag 7 september 2007 11:50 schreef Miesjel het volgende:
[..]
De conducteur mag dat dan weer wel.
Ik moet wel eens mobieltjes afnemen van leerlingen. Het is niet mijn leukste bezigheid. Maar het staat in de regels dat het niet mag. Verder stoort het me in de lessen. Voornamelijk omdat de rest van de klas zich er mee wilt bemoeien. De eerste leerling krijgt hem nog terug aan het einde van de les. De rest loopt allemaal via de directie. En, nee, je mag niet even de simkaart eruit halen..
Ik heb ooit de telefoon aangenomen van een leerling. De reactie aan de andere kant van de lijn was wel grappig. Ik wist niet dat je aan iemand kon horen dat ze begon te blozen.
Zo een grapje zou ik alleen in de 6de klas doen. Die zijn meestal slim genoeg om te weten dat ze fout zitten.
Eensch is. Er zijn andere methoden om storend gedrag aan te pakken. Iemand iets afnemen vind ik inderdaad a) kinderachtig en b) een vorm van diefstal, ook al is dat tijdelijk. Ik had hem ook niet afgegeven, het is tenslotte wel mijn GSM. Maar ja, dat is mijn mening.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:58 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
Dan moet hij je maar gewoon uit de les of collegezaal zetten en de rest van het semester niet meer terug laten komen. Dat werkt meestal het beste.
Dingen afpakken vind ik nogal kinderachtig.
Jij denkt dat jij serieus een inbreker bij jou thuis in elkaar mag neppen? No way.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:12 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dus omdat jij het er niet mee eens bent is de leraar fout?
Een inbreker is het er ook niet mee eens dat 'ie wordt meegenomen maar het bureau. Maar is de politie dan fout bezig?
Daar kan en mag jij niet over oordelen, ook een docent mag en kan dat niet. Immers je weet niet waarvoor je gebelt wordt, net zo goed heeft je zus een ongeluk gehad en ben jij de eerste die ze bellen, dan is het wel ineens belangrijk. Het is menselijk dat je iets wel eens vergeet, dus ook een scholier kan vergeten zijn om zijn toestel op stil te zetten.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:33 schreef ihugster het volgende:
Leuker kan ik het helaas niet voor je maken maar dit is hoe het in elkaar zit. Zet dan je telefoon op trillen of helemaal uit want zo belangrijk ben je niet!![]()
Dat is nogal heftig en ik denk dat dat enige nuance behoeft. Ten eerste is hier geen sprake van gevaar (quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:33 schreef ihugster het volgende:
Jouw recht op mijn eigendom vervalt op het moment dat jouw eigendom storend of voor gevaar zou kunnen vormen.
Eensch is. Een telefoon op trilstand stoort niet en daar kan niemand wat van zeggen. Ik vind bereikbaarheid, ook vanuit prive (en daarbij maakt het niet uit of het om familie gaat, Jantje op de hoek of mijn goudvis, het is mijn piveleven) een stuk belangrijker dan school. Zo belangrijk is die ene les nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 7 september 2007 19:22 schreef saban het volgende:
[..]
Daar kan en mag jij niet over oordelen, ook een docent mag en kan dat niet. Immers je weet niet waarvoor je gebelt wordt, net zo goed heeft je zus een ongeluk gehad en ben jij de eerste die ze bellen, dan is het wel ineens belangrijk. Het is menselijk dat je iets wel eens vergeet, dus ook een scholier kan vergeten zijn om zijn toestel op stil te zetten.
Sowieso, wat is de nut om een toestel af te pakken? Na het afgaan zet een scholier het toch wel op stil.
Ik vind je mobieltje af laten gaan ook erg kinderachtigquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
Eensch is. Er zijn andere methoden om storend gedrag aan te pakken. Iemand iets afnemen vind ik inderdaad a) kinderachtig en b) een vorm van diefstal, ook al is dat tijdelijk. Ik had hem ook niet afgegeven, het is tenslotte wel mijn GSM. Maar ja, dat is mijn mening.
Laat hem dan lekker thuisquote:Op vrijdag 7 september 2007 19:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Sommige leerlingen hebben een mobiel van 600,-. En die dan even afgeven aan een leraar die dat ding dan mischien letterlijk in een la smijt? En als die stuk is of er zitten krassen op heeft de leraar het natuurlijk niet gedaan. Ik zie het al![]()
Ja, zo gaan wij leraren altijd met spullen om.. flink mee gooien en dan terug geven.quote:Op vrijdag 7 september 2007 19:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is nogal heftig en ik denk dat dat enige nuance behoeft. Ten eerste is hier geen sprake van gevaar (), ten tweede heeft de leraar andere mogelijkheden om de orde te handhaven. Zoals uit de klas sturen, of de leerling verzoeken zijn mobiel uit te zetten.
Sommige leerlingen hebben een mobiel van 600,-. En die dan even afgeven aan een leraar die dat ding dan mischien letterlijk in een la smijt? En als die stuk is of er zitten krassen op heeft de leraar het natuurlijk niet gedaan. Ik zie het al![]()
Dat ben ik wel met je eens, zet hem dan op trillen of maak een bellergroep aan zodat je telefoon alleen over gaat bij bepaalde nummers en koppel dat dan aan een profiel.quote:Op zaterdag 8 september 2007 00:14 schreef Locusta het volgende:
Ik vind je mobieltje af laten gaan ook erg kinderachtigAls je weet dat dit soort regels gelden op school, moet je er rekening mee houden en je geluid afzetten. Dus je hebt het zelf in de hand
Nou, als ik een auto meeneem die ik later weer terugbreng, denk ik dat dat wel degelijk diefstal is. Het gaat om het wegnemen van andermans goed zonder diens toestemming, hetgeen het begrip diefstal aardig benadert.quote:Het is overigens geen vorm van diefstal, je krijgt hem immers (op korte termijn) weer terug en bovendien ben je van te voren geïnformeerd over de gevolgen van het laten afgaan van je telefoon.
Inderdaad heb je je aan regels te houden. Maar het feit dat een school regels opstelt, wil nog niet zeggen dat deze altijd juridisch juist zijn. De vraag is of de schoolregels het tijdelijk wegnemen van een telefoon rechtvaardigt.quote:Wanneer je naar een bepaalde school gaat, weet je welke schoolregels er gelden en m.i. ga je, door ook daar lessen te volgen, indirect akkoord met deze regels en weet je welke sancties er gelden, ook al zijn ze niet altijd leuk.
Kortom: het mag dan misschien jouw GSM zijn, maar je bent op dat moment op school waar regels en bepaalde sancties gelden en dat weet je van te voren![]()
Kan een telefoon thuis niet af gaan?quote:Laat hem dan lekker thuisKan hij niet af gaan en gebeurt er ook niets mee. Loop je ook niet het risico dat hij ingenomen kan worden
![]()
Niet afgaan in de les he, wijsneusquote:Op zaterdag 8 september 2007 00:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Kan een telefoon thuis niet af gaan?Joh, dat wist ik niet.
Weet je hoevaak een kluisje wordt opengebroken? Weg is mobiel? Vergoeding van je school? Vergeet het maar.quote:Op zaterdag 8 september 2007 00:24 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Een mobiel behoord in het kluistje bewaard te worden.
Tuurlijk, eerst paar keer je zoon bellen, neemt niet op, naar de receptie bellen, zij zoeken weer uit waar jij bent.quote:Mocht er iets belangrijks zijn is er altijd de mogelijkheid de school te bellen. De receptioniste bepaald dan of het belangrijk genoeg is om de les te onderbreken.
Tuurlijk, je MOBIELE telefoon thuis latenquote:Op zaterdag 8 september 2007 00:14 schreef Locusta het volgende:
[..]
Laat hem dan lekker thuisKan hij niet af gaan en gebeurt er ook niets mee. Loop je ook niet het risico dat hij ingenomen kan worden
![]()
Wat ben je toch weer een sufkut, mgerben. Alsof diefstal de enige wettelijke bepaling zou zijn die aan orde kan zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 10:06 schreef mgerben het volgende:
Het is namelijk geen diefstal wat die leraar doet. Hij heeft namelijk niet de bedoeling om de telefoon te houden.
Dat is geen diefstal, maar het strafrecht kent ook het begrip wegmaken van een zaak (350 Sr meen ik, uit mijn hoofd), hetgeen strafbaar is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 00:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nou, als ik een auto meeneem die ik later weer terugbreng, denk ik dat dat wel degelijk diefstal is. Het gaat om het wegnemen van andermans goed zonder diens toestemming, hetgeen het begrip diefstal aardig benadert.
Jij leest ook graag wat je wil lezen he.quote:Op zaterdag 8 september 2007 14:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
De bovenste twee posts, daar zit wat in. Duidelijk is hiermee dat een mobiel wegnemen niet zondermeer mag, ook al staat dit in de schoolreglementen.
Ik weet niet hoevaak kluistjes worden opgebroken nee.. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord. Wat niet wil zeggen dat het niet voor kan komen, maar wij hebben wellicht gewoon veel geluk gehad.quote:Op zaterdag 8 september 2007 13:20 schreef saban het volgende:
[..]
Weet je hoevaak een kluisje wordt opengebroken? Weg is mobiel? Vergoeding van je school? Vergeet het maar.
[..]
Tuurlijk, eerst paar keer je zoon bellen, neemt niet op, naar de receptie bellen, zij zoeken weer uit waar jij bent.
Een telefoon hoort in je zak - op tril.
Als je die telefoon gewoon in je zak hebt zonder dat er iets anders bij zit, hoor je dat echt niet - wat een slap gelul.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:46 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Ik weet niet hoevaak kluistjes worden opgebroken nee.. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord. Wat niet wil zeggen dat het niet voor kan komen, maar wij hebben wellicht gewoon veel geluk gehad.
Als ouders weten waar hun kind is kunnen ze toch meteen de school bellen?
De trilstand hoor ik trouwens ook, net zo als de andere leerlingen. En dan begint het hele spel weer. Als je, bijna zielig, gehecht bent aan je mobiel, zet dan ook de trilfunctie uit. Dan heb ik er iig geen last van. Aan het einde van de les kun je kijken hoe belangrijk je geweest bent.
Ik neem aan dat je niet gaat kijken wie je aan het bellen is, ondanks dat hij op trillen staat.
Hoezo? Het betreft twee verschillende zaken die volgens mij allebei juist zijn, en die derhalve het wegnemen van een mobiel aan banden leggenquote:Op zaterdag 8 september 2007 15:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Jij leest ook graag wat je wil lezen he.![]()
Post 1 staat dat het in beginsel wel mag, alleen dat er grenzen aan verbonden zijn.
En post 2 gaat heel ergens anders over.
Trilstand laat ik wel aanstaan, zo kan ik als ik tijdens de les gebeld wordt kijken wie het is, en in geval dat het een oproep is die ik echt wil beantwoorden zal ik de les wel even verlaten. Daarmee stoor je ook niemand, dus dat moet wel kunnen vind ik. Helemaal afzetten doe ik nooit, ik houd mijn mobiel overal aan op trilstand (van het moment dat ik hem koop gaat hij op trilstand, en als hij na een jaartje de vuilbak in gaat staat hij nog op trilstand), zélfs op restaurant / in de cinema / in het ziekenhuis (mag vantegenwoordig voor die medische toestellen).quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:46 schreef Miesjel het volgende:
De trilstand hoor ik trouwens ook, net zo als de andere leerlingen. En dan begint het hele spel weer. Als je, bijna zielig, gehecht bent aan je mobiel, zet dan ook de trilfunctie uit. Dan heb ik er iig geen last van. Aan het einde van de les kun je kijken hoe belangrijk je geweest bent.
Ik neem aan dat je niet gaat kijken wie je aan het bellen is, ondanks dat hij op trillen staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |