quote:Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.
Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het nou met die drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie dagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!
Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie dagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie dagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!
Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.
Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk. Voor uitgebreide informatie verwijzen wij graag naar onze uitleg bij NHG.
Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen.
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.
De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus. Graag adviseren wij u wat in uw geval het best zou zijn.
Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.
Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.
Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen.
Uw huidige financiële lasten.
De mogelijkheden aan hypotheek Vormen.
De verzekeringen.
Uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden.
Enz.
quote:Op donderdag 23 augustus 2007 23:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij wel, althans, bij onze berekeningen in de offertes zat deze erbij.
Edit: vol, hier verder: Hypotheek #4
Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?quote:Totale hypotheek: 201.000 (185.000 ex k.k.) -> 145 m2 2-onder-1-kap in Enschede
Spaarhypotheek: 108.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 4,95%
Aflossingsvrij: 92.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 5,05%
Dit is met NHG.
Bruto maandlasten: 986 euro
Netto maandlasten: 671 euro
Overlijdensrisicoverzekering: 148,89 p/m
Als je het narekent, zou je weten dat deze inclusief is.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 23:35 schreef Moody het volgende:
Ok, dan nogmaals mijn post uit het eind van #3:
Graag jullie gedachten over onderstaande aanbieding:
[..]
Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?
En nu ben ik vorige en deze week nu bezig geweest met een hypotheek, en daar waar 2 andere adviseurs voor een aflossingsvrije hypotheek kozen (100% EW) en de rest met eigen vermogen aanzuiveren (de oplossing waar ik zelf ook op uitkwam), zo wist de hypotheker er als enige een afwijkende constructie van te maken, waarbij een beleggingselement aan te pas kwam! Zelfs de Rabobank wist door middel van zeer flexibele normering (aangeven dat er binnenkort een salarisstijging aankwam gaf ineens extra mogelijkheden) er een betere oplossing uit te slepen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Alleen standaard is het bij de Hypotheker "een tonnetje spaar....een tonnetje aflosvrij...." vandaar
En met deze hypotheek met beleggingselement dient er een initiele storting in de beleggingsverzekering gedaan te worden gok ik? Waaraan geld ontrokken wordt om de hypotheek last mee te financieren?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:47 schreef weerdo het volgende:
zo wist de hypotheker er als enige een afwijkende constructie van te maken, waarbij een beleggingselement aan te pas kwam!
Ligt denk ik geheel aan wat je onder 'huis' verstaat. Aangezien dit een nogal ruim begrip is. Voor de een is dit een vrijstaande boerderij met een inhoud van 600m3 op 1200m2 grond. Voor de ander een flatje in Rotterdam Zuid.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 08:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Nou na wat breder onderzoek mag ik wel tot de conclusie komen dat een huis kopen met een inkomen rond de 30k niet reeel is
Bronquote:De Vereniging Eigen Huis verwacht dat de variabele hypotheekrente de komende maand fors omhoog gaat als gevolg van de mondiale kredietcrisis.
Op ongeveer 40% van de hypotheken die de afgelopen jaren zijn afgesloten zit een variabele rente. Dit was altijd goedkoper dan een hypotheek met een vaste rente. Nu lijkt dat dus te gaan veranderen.
De la Porte verwacht dat vooral huiseigenaren die hun huis volledig met een hypotheek hebben gefinancierd, zoals veel jonge gezinnen, het zullen merken. Ook denkt hij dat door een hogere rente de stijging van de huizenprijzen zal afvlakken of stagneren.
In de eerste 7 maanden van dit jaar steeg de gemiddelde verkoopprijs van alle verkochte woningen nog tot ¤245.200. Dat is 4% meer dan de gemiddelde prijs over 2006.
In Groot-Brittannië raken steeds meer huiseigenaren in de problemen. Volgens de International Herald Tribune zijn het afgelopen jaar 30 procent meer huizen gedwongen verkocht omdat de eigenaren de hypotheek niet meer konden opbrengen. Ook raken steeds meer mensen achter met hun betalingen.
Volgens mij is een levensverzekering wel verplicht bij de meeste verstrekkers ja.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 09:13 schreef HansvanOchten het volgende:
Mijn verwachtingen lagen al niet te hoog maar het is toch wel een beetje van een koude kermis thuis komen.
Nu wil ik juist niet in de randstad wonen, maar het valt me wel op dat daar je voor dezelfde prijs een groter huis/appartement hebt dan waar ik wil gaan wonen.
Nu heb ik een huis gezien met een vraagprijs van 159.000, nu lijkt mij dat hier nog wat af kan (~153.000??), dus dan zou ik met een inkomen van ~30/31k dat moeten opbrengen met een spaar / aflossingsvrije hypotheek. En dan ook nog eens een netto maandlast van 550 euro.
De vraag is dan ook nog of je er verplicht een levensverzekering a ?150? euro per maand moet afsluiten, want dan komt de netto maandlast op ~700 euro?
je bent verplicht een stervensverzekering aftesluiten en dit kost maximaal 20 Euro per maand.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 09:13 schreef HansvanOchten het volgende:
Mijn verwachtingen lagen al niet te hoog maar het is toch wel een beetje van een koude kermis thuis komen.
Nu wil ik juist niet in de randstad wonen, maar het valt me wel op dat daar je voor dezelfde prijs een groter huis/appartement hebt dan waar ik wil gaan wonen.
Nu heb ik een huis gezien met een vraagprijs van 159.000, nu lijkt mij dat hier nog wat af kan (~153.000??), dus dan zou ik met een inkomen van ~30/31k dat moeten opbrengen met een spaar / aflossingsvrije hypotheek. En dan ook nog eens een netto maandlast van 550 euro.
De vraag is dan ook nog of je er verplicht een levensverzekering a ?150? euro per maand moet afsluiten, want dan komt de netto maandlast op ~700 euro?
Kan ook stuk minder, afh van de hoogte vd dekking.....quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:50 schreef CANARIS het volgende:
[..]
je bent verplicht een stervensverzekering aftesluiten en dit kost maximaal 20 Euro per maand.
Tot nu toe idd een goede keuze, maar wie weet daalt het wel weer na een stijging, er zijn al verstrekkers die de rente hebben bijgesteld naar beneden.quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:34 schreef American_Nightmare het volgende:
Lekker gestegen die rente :| Wij hebben begin van het jaar 30 jaar vast genomen tegen 4,65%. Nu staat diezelfde hypotheekrente (DBV - 30 jaar - NHG) al op 5,30%. Dus tot nu toe een goede keuze, eens kijken wat de volgende 29,5 jaar ons brengen
Mijn hypotheek kent een rente van 4.2%, in Euro's en zonder verdere valuta risico's.quote:Op maandag 27 augustus 2007 16:20 schreef CANARIS het volgende:
Niemand hier die wil weten waarom ik 3.8 % betaal en mijn hypotheek in Zwitsere Franken heb? Jullie betalen allemaal vrijwilig meer?
Vreemd volk
Misschien.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 17:02 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Mijn hypotheek kent een rente van 4.2%, in Euro's en zonder verdere valuta risico's.
Er zal toch wel ergens een addertje onder het gras zitten denk je niet? Of denk je dat jij zo'n geniale oplossing hebt waar niemand weet van heeft? Wellicht zit het 'm in de randvoorwaarden; mogelijkheden tot meenemen van de hypotheek naar andere woning, vroegtijdige aflossing etc. En natuurlijk eventuele risico's.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:23 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Misschien.
Ik heb echter nog geen jaar gelden 2.7% betaalt. De trend gaat daar weer naar toe.
dream maar lekker on
2 slaapkamers is erg weinig. Zijn jullie met z'n 2en? Wij hebben 3 slaapkamers en een grote zolderkamer en die zijn toch allemaal op een na in gebruik nu (geen kinderen, wel 2 studeer/werkkamers). Zo te zien heb je daar ook geen zolder, dus geen opslag van spullen. Dat lijkt me erg lastig. Maar goed als je een jaar of 5 vooruit denkt te kunnen met het huis kun je het wel doen. Dalen in waarde zal het in ieder geval niet, mits de woningmarkt niet in mekaar dondert.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 22:27 schreef Moody het volgende:
Kwestie: Zouden jullie een herenhuis kopen met maar 2 slaapkamers voor 210.000 euro?
Erg mooi huis, maar er moet nog min. 10.000 euro in worden gestoken (keuken, badkamer). Ik kan de waarde niet goed inschatten, omdat deze maar 2 slaapkamers heeft. (groot nadeel voor 90% van de kopers lijkt me)
Grote voordeel is de grote tuin, grote woonkamer, garage en sfeer.
In de randstad zal zoiets 3 ton kosten schat ik
Ben gewoon benieuwd hoe mensen denken over zo'n kwestie. Ik heb er niets aan als ik het huis over 15 jaar niet meer kan verkopen
Ik zou hem gewoon meenemen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 08:28 schreef HansvanOchten het volgende:
Vanavond eens naar de adviseur, kijken wat hij te vertellen heeft.
Nu moet ik me salarisstrook meenemenem, maar ik heb tevens een brief dat er een verhoging is per november 2007.
Deze ook maar meenenemen en op die situatie laten rekenen lijkt mij, of doen ze daar moeilijk over?
Wat je zou kunnen doen mocht je echt twijfelen is een aankoopmakelaar inhuren die voor jou de onderhandelingen doet. Kost je wel wat geld, maar als je denkt dat diegene per definitie meer uit de onderhandelingen gaat halen dan jij, is hij zijn geld wel waard natuurlijk.quote:Op maandag 10 september 2007 23:49 schreef Moody het volgende:
We hebben een huis op het oog. Dit huis staat al een jaar te koop en is pas geleden in prijs gezakt van 229.000 naar 219.000. We gaan er morgen kijken en gaan alles uitpluizen. Ze hebben het huis in 2003 voor 187.000 gekocht en daarna nog een zeer luxe badkamer gebouwd.
Mocht alles naar onze wens zijn en we willen een bod uitbrengen, wat zou in dit geval dan een goed tactisch bod zijn? Het huis is in onze ogen op de markt toch zeker 200.000-210.000 waard en dat hebben we er ook wel voor over. (tot 210.000)
Een feit is wel dat er sowieso 1 andere geinteresseerde is. (misschien wel meer, maar dit is nog niet duidelijk.....)
Ik ben benieuwd of iemand een goede manier weet hoe ik dit moet aanpakken
Jij bent bij de Rabobank geweest?quote:Op dinsdag 11 september 2007 20:26 schreef HansvanOchten het volgende:
Nou eindelijk naar de hypotheek adviseur geweest. Conclusie is dat ik maximaal 140.000 mag lenen op basis me "kale" salaris.
Wegens allerlei normen mag ik een groot deel van mijn inkomesten (mobiliteit, maand bonus, eindejaarsbonus) niet meerekenen en kom ik op dit bedrag uit.
Hiervan zou ik dan een huis van mogen kopen van 130k, oftewel kansloos
Hij wist nog wel te vertellen dat als ik een jaar eerder was geweest met de oude normen ik ~165k mocht lenen.
Kwestie van 'fingerspitzengefuhl' ying yangquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:29 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja
Met strikt bedoel ik dan ook de toepassing van de CHF-normen. Onregelmatig inkomen wordt haast nergens meegenomen, tenzij een gemiddelde van de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:03 schreef Slasher het volgende:
Maar verwacht geen gouden bergen, het is dus niet zeker of een andere verstrekker alles van je inkomen meenement (mobiliteits zeker niet)
Tenzij het op je werkgeversverklaring staat aangegeven, zoals bij mijn vriendin het geval was, terwijl ze nog geen jaren daar werkte.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met strikt bedoel ik dan ook de toepassing van de CHF-normen. Onregelmatig inkomen wordt haast nergens meegenomen, tenzij een gemiddelde van de afgelopen jaren.
Ja, maar dat is dan ook foutief ingevuld.....dan houden ze geen rekening met onregelmatig inkomen, maar is het gewoon een onderdeel van het loon.quote:Op dinsdag 11 september 2007 23:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tenzij het op je werkgeversverklaring staat aangegeven, zoals bij mijn vriendin het geval was, terwijl ze nog geen jaren daar werkte.
Kijk hier eens: Hypotheek #3quote:Op woensdag 12 september 2007 06:49 schreef HansvanOchten het volgende:
Nu is die bonus ook niet het grote probleem, dit loopt op tot ~200 eur per maand + eindejaarsuitkering.
Het is meer de mobiliteitsvergoeding. Deze is in principe een vast onderdeel van mijn salaris, als ik er geen lease-auto voor kies krijg ik het gewoon bruto extra.
Het is ook zo het bedrag wat zij berekenen op basis van mijn huidige loon + loonsverhoging 10.000 onder mijn bruto inkomen van 2006 ligt waarbij wel de bonus + mobiliteit zit maar niet de twee meest recente verhogingen.
Dat is vast de netto maandlast zeker..... Hebben ze je niet geleerd om van de bruto maandlast uit te gaan voor het geval ze aan de HRA gaan morrelen?quote:Op woensdag 12 september 2007 08:58 schreef HansvanOchten het volgende:
Het probleem is dat het verschil tussen mijn basis inkomen en inclusief alles 10.000k per jaar is. Hierdoor "mag" ik via de rekenregels maar zo weinig lenen, terwijl ik de maandlasten die bij dat bedrag horen (460 eur) makkelijk kan opbrengen.
Natuurlijk wel. Moet je je eigen eisen wat aanpassen, dat is alles.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:08 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja dan ga je op de fles, maar andere optie's zijn er niet.
Maar bij jou zijn er dus 2 risico's, en die vergoeding en de netto maandlastquote:Op woensdag 12 september 2007 09:08 schreef HansvanOchten het volgende:
Ja dat is iets om rekening mee te houden, maar aan de andere kant wordt er ook riant gestrooid met "generatie" hypotheken en startersleningen waar de 1e 3 jaar goedkoop zijn en dan pas verder kijken.
Het vreemde is dat als het nu 2006 was geweest ik het wel zou kunnen krijgen
Alsof de HRA wordt afgeschaft zonder dat daar iets tegenover staat.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:00 schreef Slasher het volgende:
[..]
Dat is vast de netto maandlast zeker..... Hebben ze je niet geleerd om van de bruto maandlast uit te gaan voor het geval ze aan de HRA gaan morrelen?
Dat zeg ik niet, ik zeg ook "morrelen"quote:Op woensdag 12 september 2007 17:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alsof de HRA wordt afgeschaft zonder dat daar iets tegenover staat.
Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om te helpen. Alvast erg bedankt hiervoor!!quote:1. Is 275.000 euro een haalbaar bedrag voor onze inkomens? Ik lees op sommige sites dat we niet meer dan 225.000 hypotheek kunnen krijgen, maar de offerte van de Rabobank laat zien dat 275.000 prima kan.
2. Is het verstandig om een relatief laag bedrag (50.000 euro) als spaarhypotheek te nemen? Dit levert toch weinig op na 10 jaar?
2a. Is het in dat geval niet beter om voor 100% aflossingsvrij te gaan en zelf een paar honderd euro te sparen 10 jaar te sparen op een aparte rekening? (vaak ook nog met hogere rente)
3. NHG kan tot 265.000 euro. Betekent dit dat wij hier buiten vallen om zijn er nog manieren om rentekorting te verwerven?
4. Is het verstandig om 25.000 euro extra op te nemen (dus een hypotheek van 300.000 totaal)? Dit voor de inrichting van het huis en een inleg (bijv. 5.000 euro) op de spaarrekening.
4a. Je krijgt meer rente op zo'n (internet)spaarrekening dan bij je spaarhypotheek, dus is het toch heel aantrekkelijk om een hogere hypotheek op te nemen om deze rekening te "spekken"? Of zie ik iets over het hoofd?
Is de netto maandlast niet een beetje weinig? Bijna 50% teruggaaf?quote:Op zondag 16 september 2007 21:37 schreef Moody het volgende:
Bruto maandlast: 1280
Netto maandlast: 648
Mijn vriendin en ik hebben ook net een huis gekocht, en qua inkomen en leeftijd zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik kan je wel het een en ander vertellenquote:Op zondag 16 september 2007 21:37 schreef Moody het volgende:
Op navolging van mijn vorige post zijn er een aantal ontwikkelingen gaande. Hieronder de situatieschets.
Mijn vriendin (21 jaar) en ik (26 jaar) zijn van plan binnenkort ons 1e huis te kopen.
Ons bruto jaarinkomen is momenteel 50.000 euro. Dit over een half jaar 53.000 euro.
Dat is erg weinig.. Verderop geef je aan een redelijk kapitaal op te willen bouwen. Lage maandlasten betekenen in dit geval een hoog deel aflossingsvrij, en dat betekent weer dat je weinig opbouwt.quote:We waren ook van plan max. 700 euro uit te geven per maand. (liefst 650 euro).
Een hypotheek neem je voor 30 jaar. Na 10 jaar heb je over het algemeen nog lang niet 1/3e van het op te bouwen bedrag verzameld, omdat er in de eerste periode nog wat kosten van je inleg afgaan.quote:1. Is 275.000 euro een haalbaar bedrag voor onze inkomens? Ik lees op sommige sites dat we niet meer dan 225.000 hypotheek kunnen krijgen, maar de offerte van de Rabobank laat zien dat 275.000 prima kan.
2. Is het verstandig om een relatief laag bedrag (50.000 euro) als spaarhypotheek te nemen? Dit levert toch weinig op na 10 jaar?
Zie onder..quote:2a. Is het in dat geval niet beter om voor 100% aflossingsvrij te gaan en zelf een paar honderd euro te sparen 10 jaar te sparen op een aparte rekening? (vaak ook nog met hogere rente)
Ja. NHG mag tot +/- 236.000 ex kosten koper. Dat lijkt me in jullie situatie een reëlere prijs om je op te richten. Ook mag je bij NHG een maximaal percentage aflossingsvrij nemen (50% van de koopprijs, geloof ik), en daar zou je met de hier geschetste constructie ver overheen gaan.quote:3. NHG kan tot 265.000 euro. Betekent dit dat wij hier buiten vallen om zijn er nog manieren om rentekorting te verwerven?
De hoogte van de hypotheek is gekoppeld aan de waarde van het onderpand. Hypotheekverstrekkers zijn meestal niet geneigd je 'zomaar' extra geld te lenen, anders dan voor een verbouwing oid.quote:4. Is het verstandig om 25.000 euro extra op te nemen (dus een hypotheek van 300.000 totaal)? Dit voor de inrichting van het huis en een inleg (bijv. 5.000 euro) op de spaarrekening.
De rente van je spaarverzekering bij de hypotheek is gekoppeld aan de rente die je betaalt op de hypotheek. Nou, doe mij maar een spaarrekening waar ik ruim 5% rente krijgquote:4a. Je krijgt meer rente op zo'n (internet)spaarrekening dan bij je spaarhypotheek, dus is het toch heel aantrekkelijk om een hogere hypotheek op te nemen om deze rekening te "spekken"? Of zie ik iets over het hoofd?
Op zich vind ik lage maandlasten de komende 10 jaar belangrijker dan kapitaal opbouwen. Stel je voor dat we over 10 jaar een huis van 4 ton willen kopen, dan is die 50.000 euro die je evt. meer hebt afgelost ook niet de moeite waard. Dan kun je in mijn ogen beter nu 150 euro p/m meer te besteden hebben.quote:Op maandag 17 september 2007 10:24 schreef Jape het volgende:
[..]
Mijn vriendin en ik hebben ook net een huis gekocht, en qua inkomen en leeftijd zitten we ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik kan je wel het een en ander vertellen
[..]
Dat is erg weinig.. Verderop geef je aan een redelijk kapitaal op te willen bouwen. Lage maandlasten betekenen in dit geval een hoog deel aflossingsvrij, en dat betekent weer dat je weinig opbouwt.
[..]
Weet ik, maar bij de situatie die ik schets gaan we over 10 jaar verhuizen naar het type huis dat we graag zouden willen in de toekomst (grote jaren-30 woning). De verwachting is dat onze lonen over 10 jaar aardig zijn gestegen (we zijn beide nog maar net aan het werk en de lonen zitten op het 'minimum').quote:Een hypotheek neem je voor 30 jaar. Na 10 jaar heb je over het algemeen nog lang niet 1/3e van het op te bouwen bedrag verzameld, omdat er in de eerste periode nog wat kosten van je inleg afgaan.
Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk, maar 30 jaar is een hele lange tijd en er kan van alles gebeuren. Ik (en heel veel mensen met mij) zie het nut niet zo in het (bijna) volledig aflossen van je woning. Over 30 jaar lach je over een hypotheeklast van 800 euro per maand. (net zoals 10/15 jaar geleden een maandlast van 800 euro/1800 gulden voor de hogere middenklasse was)quote:Als je 50.000 spaart en 225.000 afslossingsvrij leent betekent dat dat je na 30 jaar nog steeds een schuld van 225.000 euro bij de bank hebt! Dat is wel een fiks bedrag.. heb je nu wel relatief lage maandlasten, maar daar staat dus wel wat tegenover.
[..]
Dus buiten de NHG om kun je wel bijv. 75% aflossingsvrij nemen toch? Die NHG is erg aantrekkelijk, maar een rentekorting van 0,2% oid kun je na onderhandelen ook zelf wel voor zorgen. Toch zou ik altijd NHG nemen als ik onder het bedrag uit zou komen.quote:Ja. NHG mag tot +/- 236.000 ex kosten koper. Dat lijkt me in jullie situatie een reëlere prijs om je op te richten. Ook mag je bij NHG een maximaal percentage aflossingsvrij nemen (50% van de koopprijs, geloof ik), en daar zou je met de hier geschetste constructie ver overheen gaan.
[..]
We waren altijd op zoek in de prijsklasse tot 225.000. Maar we vroegen ons af of het verstandig en reeël was om iets hoger te gaan kopen.quote:Verder zou ik willen adviseren om naar huizen in een iets lagere prijsklasse te kijken, dan kun je in aanmerking komen voor NHG en je kunt voor een hypotheek kiezen met een gezondere verhouding tussen sparen en aflossingsvrij. Maar ik zou in ieder geval naar een adviseur (en als het echt concreet wordt meer dan één) gaan, die kan het je allemaal duidelijk uiteen zetten.
Beetje kromme redenering: Of je over 10 jaar 50 duizend euro minder schuld hebt maakt wel degelijk uit bij het oversluiten van je hypotheek. Ervaring leert dat "sparen" minder effectief is dan je hypotheek aflossen.quote:Op maandag 17 september 2007 11:29 schreef Moody het volgende:
[..]
Op zich vind ik lage maandlasten de komende 10 jaar belangrijker dan kapitaal opbouwen. Stel je voor dat we over 10 jaar een huis van 4 ton willen kopen, dan is die 50.000 euro die je evt. meer hebt afgelost ook niet de moeite waard. Dan kun je in mijn ogen beter nu 150 euro p/m meer te besteden hebben.
Nee, maar als je alleen op basis van je maandlasten een hypotheek gaat afsluiten, dan ben je niet op de lange termijn planning bezig.quote:Bij 750 of zelfs 800 euro hypotheek kunnen we nog prima leven hebben we berekend. Dus het is niet zo dat we onverstandig gaan zijn.
Dat je vorstelijker kan leven is natuurlijk geen garatie voor waardevermeerderning van je huis.quote:Het feit is namelijk dat we nu ons 'droomhuis' op het oog hebben en die is helaas wat duurder dan we eigenlijk hadden beraamd. Ons 'plan' is daarom om evt. meer aflossingsvrij te nemen om tot dezelfde maandlasten (max. 750 euro p/m) te komen. Qua kapitaalverwerving zal het weinig uitmaken denk ik, omdat dit huis meer overwaarde zal krijgen als een goedkoper huis - en je daarmee het lagere spaardeel (grotendeels) compenseert mét het voordeel dat je 'vorstelijker' kunt leven.
Zie hierboven.quote:Klopt deze beredenering?
[..]
Juist daarom is het handig om nu wat hoger te gaan zitten qua maandlasten en aflossing, je krijgt vanzelf meer "lucht". Over 10 a 15 jaar heb je dan a) wat spaargeld en b) aardig wat aflossing op je hypotheek waardoor je makkelijker kunt oversluiten.quote:Weet ik, maar bij de situatie die ik schets gaan we over 10 jaar verhuizen naar het type huis dat we graag zouden willen in de toekomst (grote jaren-30 woning). De verwachting is dat onze lonen over 10 jaar aardig zijn gestegen (we zijn beide nog maar net aan het werk en de lonen zitten op het 'minimum').
Waarom zou je over 30 jaar daarover lachen? Je betaalt je dan nog steeds scheel aan een woning die nog niet eens van jou is! Ik zou juist veel liever lachen om maandlasten van 300-400 euro (rente op je aflossingsvrije gedeelte) en een groot huis wat bijna helemaal van mezelf is dan een huis dat nog steeds voor drie kwart niet van mezelf is. Ik zou daar niet om lachen iig.quote:[..]
Aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk, maar 30 jaar is een hele lange tijd en er kan van alles gebeuren. Ik (en heel veel mensen met mij) zie het nut niet zo in het (bijna) volledig aflossen van je woning. Over 30 jaar lach je over een hypotheeklast van 800 euro per maand. (net zoals 10/15 jaar geleden een maandlast van 800 euro/1800 gulden voor de hogere middenklasse was)
Ja, de NHG wil dat je minimaal 50% spaar neemt. En dan moet jij even na gaan denken waarom de Nationale Hypotheek Garantie uitgaat van zo`n minimum.quote:[..]
Dus buiten de NHG om kun je wel bijv. 75% aflossingsvrij nemen toch? Die NHG is erg aantrekkelijk, maar een rentekorting van 0,2% oid kun je na onderhandelen ook zelf wel voor zorgen. Toch zou ik altijd NHG nemen als ik onder het bedrag uit zou komen.
Offertes is niet hetzelfde als een advies voor langere termijn. Hypotheken zijn er in alle vormen en maten, en er is nooit een "perfekte" hypotheek. Maar een hypotheek vinden die aansluit op je huidige eisen en je toekomstige eisen vergt toch wel wat meer dan 1 gesprekje imo.quote:[..]
We waren altijd op zoek in de prijsklasse tot 225.000. Maar we vroegen ons af of het verstandig en reeël was om iets hoger te gaan kopen.
Ik ben trouwens al naar de Hypotheker geweest voor algemeen advies en we gaan uiteraard (als we weten hoeveel het huis gaan kosten), door diverse instanties offertes laten maken.
Dat snap ik. En ik vertel alleen maar wat mijn ervaringen zijn (zit in dezelfde situatie als jullie samen met vriendin) en wij hebben ook een hele tijd gepraat met mensen e.dquote:Op maandag 17 september 2007 11:54 schreef Moody het volgende:
Interessant allemaal. Bedankt!
Ik was gewoon hardop aan het nadenken he. Ben wel iemand die alles wil overwegen om tot een zo verstandig mogelijk besluit te komen.
Klopt, de laatste jaren zijn de huizenprijzen natuurlijk behoorlijk (soms belachelijk) gestegen, maar er is totaal geen garantie dat dat de komende 5-10 jaar doorzet. Ik hoop natuurlijk dat mijn huis voldoende in waarde stijgt om samen met de op het moment van verhuizen (wij willen natuurlijk ook een groot jaren '30-huisquote:Op maandag 17 september 2007 11:47 schreef Scorpie het volgende:
Dat je vorstelijker kan leven is natuurlijk geen garatie voor waardevermeerderning van je huis.
Sterker nog; je moet totaal niet uitgaan van eventuele overwaarde; je zal niet de eerste zijn die de boot ingaat met die redenering.
950 euro is wel een hoog bedrag. Zeker als je nog kinderen wil nemen (en iemand dus waarschijnlijk part-time moet gaan werken.quote:Op maandag 17 september 2007 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat snap ik. En ik vertel alleen maar wat mijn ervaringen zijn (zit in dezelfde situatie als jullie samen met vriendin) en wij hebben ook een hele tijd gepraat met mensen e.d
Wij komen uiteindelijk uit op 950 euro maandlasten waarbij we 165k aflossen en 100k aflossingsvrij, en daar was ik eigenlijk nog niet helemaal tevreden mee, had liever wat meer spaar gehad maar dan zouden de kosten te hoog worden. Nu besloten dit zo snel mogelijk af te lossen indien we meer geld verdienen. (Dus gewoon die 100k aflossen z.s.m). Maandlasten lager -> meer financiele ruimte
Nu wel, maar over een jaar zijn ik + vriendin weer gestegen in loon en is het beter te doen. Kids zijn op de langere termijn pas in beeldquote:Op maandag 17 september 2007 12:26 schreef Moody het volgende:
[..]
950 euro is wel een hoog bedrag. Zeker als je nog kinderen wil nemen (en iemand dus waarschijnlijk part-time moet gaan werken.
Klopt, en dat kan je altijd aflossen (max 10% per jaar). Mag je gewoon op een rekening storten en dan wordt de hypotheek verlaagtquote:Met 100k aflossen bedoel je het aflossingsvrije deel neem ik aan? Hoe kun je dit tussentijds nog aflossen eigenlijk?
Tsjah, als jij niet meer aan je verplichtingen kan voldoen ( betalen) dan kloppen ze bij je ouders aan.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:52 schreef AntiChrist het volgende:
Iemand hier ervaring met het bijtekenen door de ouders? ik heb een bruto jaarsalaris van ongeveer 30000 ik kan hiermee volgens de berekeningen 137500 lenen max. nu heb ik een huisje op het oog van 145000 + 10000 verbouwingskosten. is dit haalbaar? iemand een idee hoe het bijtekenen in zijn werking gaat?
Het huis kost inderdaad rond de 4 ton. We verdienen samen ongveer 80.000 euro. Netto valt het wat minder uit, omdat er zaken rechtstreeks op het salaris worden ingehouden (auto, ziektekosten, wat verzekeringen). Ik heb een aantal hypotheek offertes op mijn buro liggen. Ik kan dat geld lenen, geen probleem.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:31 schreef American_Nightmare het volgende:
1200 netto? Dan heb je het over een huis van pakweg 4 ton? Volgens mij kun je dat met jullie inkomen helemaal niet lenen. Als ik gok dat jullie per jaar samen 65000 bruto verdienen kun je (x 4,5) 292.500 lenen, zonder kk is dat een koopprijs van ongeveer 269000.
Natuurlijk kan het wel zo zijn dat je inmiddels flink overwaarde hebt gegenereerd op je huidige woning, dan gaat bovenstaande wellicht niet op.
Overigens vind ik 1200 netto lasten per maand best fors op jullie salaris, zeker gezien jullie leeftijd en het feit dat je waarschijnlijk geen flinke inkomensstijging verwacht de komende jaren. De risico's zijn ook aanzienlijk, want als 1 van jullie je inkomen verliest heb je meteen een dik probleem.
Dan zou het lenen inderdaad wel moeten lukken. Maar dan nog geldt dat je een probleem hebt wanneer je 1 van de 2 inkomens verliest. Ikzelf vind het een prettiger gevoel als je de hypotheek op 1 van de 2 inkomens ook nog kunt dragen. Aan jou de keuze of je dat risico wilt lopen uiteraard. Als je er 's nachts van wakker ligt zou ik het zeker niet doen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:39 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Het huis kost inderdaad rond de 4 ton. We verdienen samen ongveer 80.000 euro. Netto valt het wat minder uit, omdat er zaken rechtstreeks op het salaris worden ingehouden (auto, ziektekosten, wat verzekeringen). Ik heb een aantal hypotheek offertes op mijn buro liggen. Ik kan dat geld lenen, geen probleem.
Ik veracht dat ik de komende jaren nog wel wat doorgroei. De komende jaren met ongeveer 150-200 euro bruto per maand.
Ik heb op zijn minst 1 1/2 salaris nodig, daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:44 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dan zou het lenen inderdaad wel moeten lukken. Maar dan nog geldt dat je een probleem hebt wanneer je 1 van de 2 inkomens verliest. Ikzelf vind het een prettiger gevoel als je de hypotheek op 1 van de 2 inkomens ook nog kunt dragen. Aan jou de keuze of je dat risico wilt lopen uiteraard. Als je er 's nachts van wakker ligt zou ik het zeker niet doen.
In de huidige berekening houd ik ergens tussen de 500 en 600 euro netto per maand over. En dan heb je natuurlijk nog de extra inkomsten als bonus en vakantiegeld, die heb ik ook niet meegeteld. Ik moet je wel zeggen dat ik op dit moment (sinds een jaar of 2) elke maand bijna 800 euro aan de kant leg (sparen).quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:31 schreef sjetterboks het volgende:
Weet je zeker dat dat bezuinigen gaat lukken? Wij houden per maand ook behoorlijk wat geld over, maar we houden dit ook echt over in plaats van dat we het uitgeven. Ik vraag me dus af of je zo makkelijk 600 euro per maand kan bezuinigen en of je dat op de lange termijn wel over hebt voor een huis. Heb je nog meerwaarde op het huidige huis?
Ja, dat klopt. Een CC is een lening-soort. Zelf geen ervaring mee gehad, dus ik kan niet antwoorden hoe moeilijk het is om met zo`n CC een hypotheek te krijgen.quote:Op zondag 30 september 2007 23:23 schreef Stansfield het volgende:
Ik hoorde vandaag van een vriend van mij dat hij bij de hypotheker had gehoord dat wanneer je een credit card hebt je bij het BKR geregistreerd staat endat je dan lastiger een hypotheek krijgt.
Klopt dit?? Ook al heb je je credit card altijd betaald en nooit gezeur mee gehad??
Het is maar wat je verstaat onder 'lastiger een hypotheek krijgen'.quote:Op zondag 30 september 2007 23:23 schreef Stansfield het volgende:
Ik hoorde vandaag van een vriend van mij dat hij bij de hypotheker had gehoord dat wanneer je een credit card hebt je bij het BKR geregistreerd staat endat je dan lastiger een hypotheek krijgt.
Klopt dit?? Ook al heb je je credit card altijd betaald en nooit gezeur mee gehad??
Mwoh.. mijn vriendin en ik hebben beiden een credit card en we hebben er helemaal niets over gehoord bij onze hypotheekaanvraag. Maar we zaten dan ook ruim onder onze max dus wellicht dat het daarmee te maken had.quote:Op zondag 30 september 2007 23:23 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb er ook niets over gehoord toen ik (een paar maand geleden) een hypotheek afsloot.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:46 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Mwoh.. mijn vriendin en ik hebben beiden een credit card en we hebben er helemaal niets over gehoord bij onze hypotheekaanvraag. Maar we zaten dan ook ruim onder onze max dus wellicht dat het daarmee te maken had.
Exact. Zoals ik al aangaf, je moet het zo zien: bij een hypotheekaanvraag wordt gekeken naar jouw inkomen, waaronder dus wordt verstaan inkomen minus (mogelijke) financiele verplichtingen. De (mogelijke) financiele verplichtingen verlagen dus in feite (even simpel gezegd) alleen jouw inkomen en daarmee dus het maximaal te lenen bedrag.quote:Op maandag 1 oktober 2007 10:18 schreef Stansfield het volgende:
Aha dus alleen wanneer het hypotheekbedrag halen net een probleem wordt zou ik nog mijn CC kunnen stoppen en dus wat meer kunnen lenen omdat mijn inkomen dan hoger wordt gezien door de hypotheekverstrekker?
Je leeft naar wat je hebt...quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:21 schreef pdiscs het volgende:
[..]
In de huidige berekening houd ik ergens tussen de 500 en 600 euro netto per maand over. En dan heb je natuurlijk nog de extra inkomsten als bonus en vakantiegeld, die heb ik ook niet meegeteld. Ik moet je wel zeggen dat ik op dit moment (sinds een jaar of 2) elke maand bijna 800 euro aan de kant leg (sparen).
Yep, ik verwacht wel wat overwaarde op mijn huidige huis te hebben (ergens tussen de 50 en 80.000 euro).
Het is zeker een leuke spaarpot, maar vergeet niet dat je zo goedkoop als nu nooit meer woont. Je hebt dadelijk misschien een hypotheek van netto 800 euro in de maand, en je huis stijgt dan lekker in waarde wellicht, maar die 500 euro kun je nu ook sparen. Dus zie het niet perse als 'weggegooid geld', want van die 800 euro gooi je er straks ook 600 weg omdat je die aan rente over je lening betaalt. MAW, daarvan spaar je dus geen cent.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:49 schreef exode het volgende:
Interessant topic!
Mijn vriendin en ik huren nu nog een appartement in Utrecht. Dit is een appartement via de woningbouw dus lage huur, zeker voor Utrecht: ¤ 300 per maand. Probleem bij woningbouw buurten is dat het ook nogal aan te zien is…en de mensen niet voor niets huren over het algemeen (zie voor meer info topic over mijn ‘aardige’ onderbuurvrouw).
Wij denken al een tijdje over kopen maar steeds is er wel een reden om het niet te doen. Nu ook weer veel onzekerheid; mijn contract loopt 1 maart af en zal in ieder geval met 6 maanden verlengd worden, maar daarna?? Wil intern verder solliciteren maar ja..of dat lukt en bij andere werkgever vrees ik dat mijn salaris lager gaat worden. Mijn vriendin werkt sinds een maand op een basisschool. Ze doet dit als invaller mag in ieder geval t/m de kerstvakantie blijven en zeer waarschijnlijk ook daarna nog. Inkomen is op de langere termijn (langere termijn bij ons dus maar 1 jaar zelfs) best onzeker dus.
Wanneer je gaat kopen komen er extra kosten bij die wij als huurders nu niet hebben. Wat is jullie ervaring hiermee? Wij willen een huisje kopen van rond de ¤ 200.000. Ik snap dat het bij iedereen anders is en dat bedragen zullen variëren maar ben meer op zoek naar een gevoel, is het financieel veel duurder per maand om te kopen (zeker voor ons met die lage huur).
Grootste reden waarom willen kopen is eigenlijk omdat ik huren weggooien van geld vind. Ik zie het nu aan mijn moeder, die heeft een koophuis, helemaal afbetaald als dit niet zo was geweest had ze moeilijk rond kunnen komen nadat mijn vader overleed. Ik zie een eigen huis als een leuke spaarpot die hopelijk in 30 jaar is afbetaald.
Ik ben het nu eens wel met AN eensquote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:42 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Het is zeker een leuke spaarpot, maar vergeet niet dat je zo goedkoop als nu nooit meer woont. Je hebt dadelijk misschien een hypotheek van netto 800 euro in de maand, en je huis stijgt dan lekker in waarde wellicht, maar die 500 euro kun je nu ook sparen. Dus zie het niet perse als 'weggegooid geld', want van die 800 euro gooi je er straks ook 600 weg omdat je die aan rente over je lening betaalt. MAW, daarvan spaar je dus geen cent.
Weliswaar betaal je dat niet als huurder, maar degene van wie je huurt wel. En aan wie denk je dat die het doorberekend (c.q. verrekend in de huurprijs).quote:Op donderdag 4 oktober 2007 10:50 schreef josvr het volgende:
Als eerste betaal je OZB (die je als huurder niet betaald). Dit is dan EUR 200000 / 2500 * 2.13 = EUR 170.
Als ik over 15 jaar een anderhalve ton aan overwaarde heb opgebouwd dan kan ik dat huis van 4 ton, wel mooi kopen, terwijl ik als ik 15 jaar gehuurd zou hebben naar een huis van 2,5 ton zou moeten gaan kijken.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:58 schreef josvr het volgende:
Ja maar aan overwaarde heb je geen zak zolang je het huis niet verkoopt en of goedkoper gaat wonen of gaat huren. Het enige voordeel dat je er aan hebt is dat je goedkoop kunt lenen met huis als onderpand.
Stijgende huizenprijzen = meer lokale lasten, b.v. afvalstoffenheffing die aan WOZ is gekoppeld.
Prima verstrekkerquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:49 schreef gelly het volgende:
Hoe zit het met Bank of Scotland, is dat een betrouwbare hypotheekverstrekker ?
Geen idee of dat zo is of niet.quote:Op maandag 8 oktober 2007 16:36 schreef Pulu het volgende:
Interessant topic!!!
Ik weet dat het toekomstmuziek is, maar ik vroeg me toch af hoe medefokkers over het volgende denken...ik ben op dit moment nog student en als ik klaar ben met studeren, heb ik een studieschuld. Ik heb begrepen dat tot op heden dat je studieschuld nog niet geregistreerd is bij BKR, maar dat er wel plannen zijn van dit kabinet m.i.v. 2010 dat wel te gaan registreren.
Ach, het ligt er ook maar net aan hoe groot de studieschuld is. Zie zo`n registratie niet als iets negatiefs; dat is een codering. Een registratie houdt in dat je een schuld hebt staan en die word verrekend met de hoogte van je maximaal te verkrijgen hypotheek.quote:Misschien een domme en logische vraag, maar als ik handig wil zijn, lijkt het me verstandig om voor 2010 een woning te kopen!???!!!
Geen ervaring mee, volgens mij kan dat bij de meeste verstrekkers ook niet eens. De hypotheek mag alleen worden voorgewend om in je huis te stoppen, op die voorwaarden word het geld verstrekt.quote:En zijn hier ook mensen die een gedeelte van hun hypotheek hebben gebruikt om hun studieschuld in één keer of deel daarvan af te lossen? En is dat verstandig?
Een hypotheek mag je voor alles wat je wilt gebruiken.quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:30 schreef Scorpie het volgende:
Geen ervaring mee, volgens mij kan dat bij de meeste verstrekkers ook niet eens. De hypotheek mag alleen worden voorgewend om in je huis te stoppen, op die voorwaarden word het geld verstrekt.
Daarnaast moet je je afvragen of het handig is zo`n studieschuld weg te poetsen met een andere schuld die 30 jaar lang loopt.
Zo rond de 220 k.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 11:22 schreef Hi_flyer het volgende:
Kan iemand een advies geven over welk hypotheekbedrag dat mijn vriendin en ik straks kunnen beschikken? We gaan bij elkaar ongeveer 3700 bruto verdienen, hoeveel hypotheek kan je daar ongeveer mee krijgen? Ik weet dat het van veel dingen af hangt, maar een indicatie is genoeg
Bedankt voor de aanpassingen, ik wist niet eens dat je het geld voor andere dingen kon gebruikenquote:Op maandag 8 oktober 2007 19:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een hypotheek mag je voor alles wat je wilt gebruiken.(alleen de verstrekkingsnormen zijn vaak anders en zolang het niet voor je eigen woning is, kun je de rente niet aftrekken)
De rente op een studieschuld is erg laag. Lager dan de hypotheekrente. (dat is de reden dat het meestal niet interessant is om een studieschuld, als de waarde van het onderpand en het inkomen het toelaten, over te sluiten) Daarnaast hoeft een hypotheekschuld uiteraard geen 30 jaar te lopen.
Ik heb begrepen dat 30 jaar dan weer opnieuw ingaat...correct me if I'm wrongquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 12:30 schreef Pulu het volgende:
2) Elk individu mag 30 jaar lang hypotheekrente aftrekken. Hoe zuinig moet je met deze 30 jaar omgaan? Als je een huis koopt en na 5 jaar weer verhuist, mag je nog maar 25 jaar hypotheekrenteaftrek opvoeren? Moet ik dat als een probleem zien?
Nee: voor de hoogte van de huidige hypotheek heb je dan nog maar 25 jaar. Voor het deel van de hypotheek dat dan hoger is, heb je 30 jaar HRA.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:00 schreef exode het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat 30 jaar dan weer opnieuw ingaat...correct me if I'm wrong
Dat lijkt mij ook......quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:00 schreef exode het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat 30 jaar dan weer opnieuw ingaat...correct me if I'm wrong
maar als je een compleet nieuwe hypotheek afsluit?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee: voor de hoogte van de huidige hypotheek heb je dan nog maar 25 jaar. Voor het deel van de hypotheek dat dan hoger is, heb je 30 jaar HRA.
zucht wat een regelingen allemaal. Stel dat je al ¤ 30.000 het afbetaald en je koopt een nieuw huis die ¤ 30.000 meer waard is..dan is het weer opgelost toch? (jaja ff hardop denken)quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee: voor de hoogte van de huidige hypotheek heb je dan nog maar 25 jaar. Voor het deel van de hypotheek dat dan hoger is, heb je 30 jaar HRA.
Nee:quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:07 schreef exode het volgende:
[..]
zucht wat een regelingen allemaal. Stel dat je al ¤ 30.000 het afbetaald en je koopt een nieuw huis die ¤ 30.000 meer waard is..dan is het weer opgelost toch? (jaja ff hardop denken)
Ah dank je. Ik ben de vriendin van Hi_flyer en naar mijn idee heeft hij ons inkomen iets te laag ingeschat. Waarschijnlijk ligt dat bij ¤4400,= bruto. Neemt je maximale hypotheek dan lineair toe zodat het ongeveer ¤260k wordt?quote:
De notaris vraagt een aflosnota op en daarop staat wat er ingelost moet worden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 18:44 schreef gelly het volgende:
Hoe is de gang van zaken eigenlijk als ik een andere woning heb gekocht en ik krijg een hypotheek bij een andere bank. Lost de notaris de oude hypotheek af of moet ik daar zelf de bank ook nog van op de hoogte stellen ?
Dan heb je HRA voor de resterende periode van je oude hypotheek (qua bedrag) en voor het extra deel weer 30 jaar. Of dat een compleet nieuwe hypotheekvorm/bij een nieuwe verstrekker is, doet voor de belastingdienst niet ter zake. Zij gaan uit van het begrip "eigenwoningschuld".quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:05 schreef Slasher het volgende:
[..]
maar als je een compleet nieuwe hypotheek afsluit?
Als ik mijn woning verkoop, en die aflos. En dan een nieuwe hypotheek aanga?
Dus ik hoef zelf niets te melden ?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De notaris vraagt een aflosnota op en daarop staat wat er ingelost moet worden.
Nee, de verstrekker merkt het vanzelf.quote:
Ah ok. Heb namelijk net een ander huis gekocht en m'n eigen verkocht. Weer spannende tijdenquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, de verstrekker merkt het vanzelf.De notaris doet dat allemaal voor je.
Feliquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:22 schreef gelly het volgende:
[..]
Ah ok. Heb namelijk net een ander huis gekocht en m'n eigen verkocht. Weer spannende tijden
Heb je 't dan niet aan je hypotheekverstrekker gevraagd?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:22 schreef gelly het volgende:
[..]
Ah ok. Heb namelijk net een ander huis gekocht en m'n eigen verkocht. Weer spannende tijden
Heb ik morgen weer een afspraak mee. Maar het kwam zo ff in mij opquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:28 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Heb je 't dan niet aan je hypotheekverstrekker gevraagd?
niet dat ik toen ik een woning kocht zelf heb nagevraagd hoe 't ging met het feitelijk overschrijven van de centen. Op een gegeven moment vroeg ik de hypotheekverstrekker "moet ik verder nog iets doen", zijn antwoord was "nee, ik regel alles verder". En ik dacht "da's mooi, ik zie het wel".
Ik vermoed dat jouw notaris niet alle hypotheekverstrekkers in Nederland zal afgaan om te kijken of jouw oude hypotheek daar misschien loopt. Vermoedelijk zal je hem moeten helpen met de hypotheekverstrekker, polisnummer etc.quote:
Zegt het Kadaster je iets?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:28 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jouw notaris niet alle hypotheekverstrekkers in Nederland zal afgaan om te kijken of jouw oude hypotheek daar misschien loopt. Vermoedelijk zal je hem moeten helpen met de hypotheekverstrekker, polisnummer etc.![]()
Ik moet zeggen, je uitleg is erg helder!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee:
Huidige hypotheek = 100.000 (=eigenwoningschuld)
Aflossen:30.000
Dan is de eigenwoningschuld dus nog 70.000 euro.
Overwaarde = 30.000 (ik ga ervanuit dat de verkoopwaarde 100.000 is)
Nieuwe woning: 130.000 aan financiering nodig (even buiten de overwaarde) -->
Aftrekbaar = 130.000 - 30.000 (want overwaarde) = 100.000,-
Als je niet zou hebben afgelost, zou je de hypotheek van 130.000 euro kunnen aftrekken.
Conclusie: als je zo veel mogelijk hypotheekrenteaftrek wilt hebben, moet je niet aflossen.
We hebben hier te maken met de bijleenregelingquote:Op woensdag 10 oktober 2007 08:12 schreef exode het volgende:
[..]
Ik moet zeggen, je uitleg is erg helder!
Nu snap ik ook eindelijk hoe een vriendin van mij het heeft gedaan: Huis 5 jaar geleden gekocht. Niet afgelost, alles in spaardepot. Nu nieuw huis gekocht. Spaardepot blijft staan, nieuwe hypotheek en ze gaan weer 'opnieuw' beginnen. Dit omdat ze dus nog niets afgelost hebben op het vorige huis.
Zitten ze alleen nog met de overwaarde van het vorige huis want die is in 5 jaar meer waard geworden. Of zie ik dat verkeerd?
helemaal duidelijk!quote:Op woensdag 10 oktober 2007 11:49 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
We hebben hier te maken met de bijleenregeling
Willen zij gebruik maken van de belastingaftrek, moet die overwaarde in de nieuwe woning gestopt worden en kunnen ze dit dus niet zomaar in eigen zak steken.
Stel:
- Op de oude woning rust een hypotheek van E 100.000
- Deze hypotheek wasvolledig voor de woning gebruikt (=eigenwoningschuld = E 100.000).
- De oude woning was hun eerste woning, gekocht in 2001.
- Ze verkopen de oude woning voor E 150.000
- Overwaarde oude woning E 150.000 - 100.000 = E 50.000
- Nieuwe woning + bijkomende kosten voor aankoop: E 250.000
- Ze kopen deze woning in 2007
- Nieuw af te sluiten aftrekbare hypotheek E 250.000 - 50.000 = E 200.000
Ze moeten namelijk de E 50.000 aan overwaarde in de nieuwe woning stoppen en de maximaal aftrekbare hypotheek is hierdoor E 250.000 - 50.000 = E 200.000.
Hiervan is de E 100.000 aan oud geld (hypotheek oude woning) aftrekbaar tot 2031, namelijk 30 jaar gerekend vanaf 2001. De E 100.000 aan nieuw geld is aftrekbaar tot 2037, namelijk 30 jaar gerekend vanaf 2007.
Stoppen zij de overwaarde niet in de nieuwe woning en sluiten zij een nieuwe hypotheek af van E 250.000, dan hebben zij dus een hypotheek waarvan de rente over E 50.000 niet fiscaal aftrekbaar is.
Opzich zit er ook wel enige logica in. Want wanneer die E 50.000 niet in de woning wordt gestopt is dit in feite een consumptieve besteding.
Een manier om dit te omzeilen is (als ik me niet vergis) het na de verkoop v/d oude woning overstappen naar een huurwoning voor minimaal 5 jaar alvorens je een nieuwe woning aankoopt. Verbeter me als dit niet (meer) klopt Five_Horizons.
Hadden jouw vrienden niet gekozen voor een hypotheek met kapitaalopbouw, maar voor een hypotheek met directe aflossing op de schuld dan zou het fiscaal een stuk ongunstiger geweest zijn. Dit is namelijk in feite een kunstmatige vergroting van jouw overwaarde. Stel dat zij dan in de loop v/d jaren E 10.000 hadden afgelost dan zou de nieuw af te sluiten aftrekbare hypotheek nog maar E 190.000 zijn.
- Eigenwoningschuld = E 90.000*
- Overwaarde E 150.000 - 90.000 = E 60.000
- Maximaal aftrekbare hypotheek E 250.000 - 60.000 = E 190.000
*In 2001 begonnen met E 100.000, maar in de loop v/d jaren E 10.000 afgelost ==> E 100.000 - 10.000 = E 90.000
In principe niet.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 19:15 schreef Moody het volgende:
Vraagje:
Ik zie een erg leuk huis op marktplaats die wordt aangeboden door een pariculier (dus niet via een makelaar)
- Is de procedure anders?
quote:- Moet ik op bepaalde zaken extra goed letten?
quote:- Bouwtechno-keuring lijkt me een must, right?
quote:- Aankoopmakelaar is ook aan te raden in zo'n geval?
Niet minder dan bij verkoop mét een makelaar.quote:- Heb ik zelf voldoende rechten waar ik op terug kan vallen mocht de verkoper kwaadwillend zijn?
Het was kort maar krachtigquote:Bedankt
Dat is geen vreemd voorbehoud. Als je een kering wilt doen, moet je dat sowieso altijd als voorbehoud laten opnemen. Het geeft je, als de verkoper akkoord is, gewoon wat meer slag om de arm.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 08:00 schreef Moody het volgende:
Thnx
Nog een vraagje: Is het gebruikelijk om een bod te doen onder voorbehoud van de technische keuring?
Of is het aan te raden om pas een bod te doen na de keuring?
Gebruikelijk is het volgens mij wel, of het slim is, is een tweede. Je rekt daardoor alleen de onderhandelingen waardoor je andere partijen de kans geeft om er met je huis vandoor te gaan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 08:00 schreef Moody het volgende:
Thnx
Nog een vraagje: Is het gebruikelijk om een bod te doen onder voorbehoud van de technische keuring?
Of is het aan te raden om pas een bod te doen na de keuring?
Dat laatste is exact wat zij als eerste meldt.quote:Op zondag 14 oktober 2007 00:16 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Gebruikelijk is het volgens mij wel, of het slim is, is een tweede. Je rekt daardoor alleen de onderhandelingen waardoor je andere partijen de kans geeft om er met je huis vandoor te gaan.
Slimmer is dan om de onderhandelingen af te ronden en in het koopcontract een voorwaarde op te laten nemen dat je overeenkomst ontbonden kan worden als uit technische keuring blijkt dat reparatiekosten bijv 5000 euro overschreiden.
Je bedoelt een spaarhypotheek. Dat gaat niet met een deposito, maar met een spaarverzekering.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:13 schreef exode het volgende:
weer hardop denken hoor (probeer het allemaal logisch te krijgen voor mezelf)
Je koopt een huis van pak hem beet ¤ 200.000. Je sluit een aflossingsvrije hypotheek af. je lost dus niets af, in plaats daarvan spaar je een x bedrag op een spaardeposito.
quote:- Kan je dan dus 30 jaar lang ¤ 200.000 aftrekken?
quote:- Betaal je vermogensbelasting over het gespaarde op je spaardeposito? (indien je over de grens heen bent)
Dat is het idee van een Spaarhypotheek inderdaad. Je spaart een bedrag bij elkaar om met dat bedrag na afloop van de looptijd (maximaal 30 jaar) de hypotheek af te lossen.quote:- Kan je na die 30 jaar in een keer je hypotheek aflossen?
quote:- Kan je die ook al na 20 jaar aflossen? (of hebben hypotheek verstrekkers hier boetes of zo voor)
quote:- Kan je een willekeurig bedrag sparen op je spaardeposit of moet dat een vast bedrag zijn?
Inderdaad.quote:- Je betaalt in dit geval ook 30 jaar lang rente over die ¤ 200.000 neem ik aan?
Dat laatste. De funding (de manier waarop de verstrekkers hun hypotheken zelf financieren) is anders. Kortlopend wordt vaak gefinancierd uit bijvoorbeeld spaargeld van spaarders (even simpel uitgelegd), langlopende rentes (vanaf 5 jaar) bijvoorbeeld met deposito's. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat dit wel een erg versimpelde uitleg is.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 09:18 schreef edraket31 het volgende:
De rentes voor langer lopende hypotheken zijn normaliter altijd wat hoger dan de variabele......
Nu zie ik dat de variabele gelijk is aan de termijn voor 5 jaar.
Wat houdt dat in? Kan het zijn dat de banken vast inspelen op een toekomstige rentedaling of is het zo dat de kortlopende rente gewoon duur is ten opzichte van die voor langere termijnen?
Schopjequote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:06 schreef bromfly_er het volgende:
[..]
Ah dank je. Ik ben de vriendin van Hi_flyer en naar mijn idee heeft hij ons inkomen iets te laag ingeschat. Waarschijnlijk ligt dat bij ¤4400,= bruto. Neemt je maximale hypotheek dan lineair toe zodat het ongeveer ¤260k wordt?
Alvast bedankt!
Overigens zijn we niet van plan om gelijk maximaal in de huizenmarkt te stappen. Voor 190k heb je ook een leuk huisje.
Dat neemt niet persé lineair toe, maar is afhankelijk van de rentestand. Meestal neemt het juist meer dan lineair toe.quote:
Ik neem aan dat je doelt op de sprongen ivm het vallen in een hogere belastingschijf?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 19:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat neemt niet persé lineair toe, maar is afhankelijk van de rentestand. Meestal neemt het juist meer dan lineair toe.
Nee: de woonquotequote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:18 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je doelt op de sprongen ivm het vallen in een hogere belastingschijf?
Ja en de hogere woonquote is hoofdzakelijk ivm de hogere belastingaftrek wanneer iemand in een hogere belastingschijf komt te zitten. Dus lijkt me juist wel dat de belastingaftrek een rol speelt bij het niet linear toenemen van het maximaal te lenen bedrag?quote:
Neuh, want binnen de schijven lopen de woonquotes gewoon op. Dat heeft dus niet of nauwelijks invloed. Dat deze oploopt heeft gewoon te maken met norm (quote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja en de hogere woonquote is hoofdzakelijk ivm de hogere belastingaftrek wanneer iemand in een hogere belastingschijf komt te zitten. Dus lijkt me juist wel dat de belastingaftrek een rol speelt bij het niet linear toenemen van het maximaal te lenen bedrag?
quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 11:13 schreef exode het volgende:
Je koopt een huis van pak hem beet ¤ 200.000. Je sluit een aflossingsvrije hypotheek af. je lost dus niets af, in plaats daarvan spaar je een x bedrag op een spaardeposito.
Misschien wat domme vragen, maar probeer een beetje helderheid te krijgen voor mezelf.
@ exode ik vind het in ieder geval geen domme vragen...quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 19:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Je bedoelt een spaarhypotheek. Dat gaat niet met een deposito, maar met een spaarverzekering.
[
Ja, je zult bv belasting moeten betalen over je spaarbedrag!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:27 schreef Ludini het volgende:
[..]
[..]
@ exode ik vind het in ieder geval geen domme vragen...![]()
Het is best ingewikkelde materie.
@ Five_Horizons is dat per definitie een spaarhypotheek? kan je niet zelf het geld bij elkaar sparen ipv via de bank?
Wij overwegen ook een aflossingsvrije hypotheek. Daarnaast willen wij zelf geld opzij leggen zodat we over 30 jaar alsnog kunnen aflossen. Zijn er meer mensen die dit zo doen? Hoe pakken jullie dat aan? In een spaardeposito zoals exode noemt? En wat zijn de nadelen/gevaren van deze optie om zelf geld te sparen? (behalve dat je wel einige discipline moet hebben om maandelijks te sparen)
Maar hierover las ik het volgende op http://mistermoney.rtl.nl/kapitaalverzekering-vaak-nadelig.html:quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 19:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt er een KEW (Kapitaalsverzekering Eigen Woning) van maken, dan is hij vrijgesteld t/m een waarde van 132.500 per persoon. (deze hoogte is -vooralsnog- geïndexeerd)
Of dat een nadeel is, zul je voor jezelf moeten bepalen. Het prettige van het niet hebben van een KEW vind ik het feit dat je dan niet gebonden bent aan allerlei fiscale regels.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 16:50 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Ja, je zult bv belasting moeten betalen over je spaarbedrag!
Vanaf 1 januari is het mogelijk om een SEW (spaarrekening eigen woning) of een BEW (Beleggersrekening Eigen woning) af te sluiten bij een bank. Overigens is dat onderzoek van Independer een lachertje. Berekeningen kloppen niet en zij voeren risicopremie op als kosten. Een erg goed onderzoek....quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:10 schreef Ludini het volgende:
Misschien dat een KEW dan een optie is?
[..]
Maar hierover las ik het volgende op http://mistermoney.rtl.nl/kapitaalverzekering-vaak-nadelig.html:
"Deze verzekeringen zijn populair omdat de maandlasten lager zijn. Independer onderzocht de opbrengsten van de KEW van 25 verzekeraars. De conclusie van het onderzoek is opmerkelijk. Geen enkele verzekeraar behaalt namelijk het beloofde eindkapitaal."
"Het grote verschil in netto eindkapitaal wordt veroorzaakt door de hoge kosten die worden ingehouden, waaronder de provisie van de tussenpersoon. Deze zijn van grote invloed zijn op de te behalen eindstand."
zijn er nog andere methodes om spaargeld op niet-box3 plek te zetten?
quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
en zij voeren risicopremie op als kosten. Een erg goed onderzoek....
Bedankt Five_Horizons voor de tip! Ik zal me hier in gaan verdiepen!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Vanaf 1 januari is het mogelijk om een SEW (spaarrekening eigen woning) of een BEW (Beleggersrekening Eigen woning) af te sluiten bij een bank. Overigens is dat onderzoek van Independer een lachertje. Berekeningen kloppen niet en zij voeren risicopremie op als kosten. Een erg goed onderzoek....
Het zijn twee vrijwel identieke offertes. Die ¤35,- is nou niet echt een schokkend verschil. Als je de maandlasten omlaag wilt brengen zul je grotere offers moeten brengen. (een veel groter aflossingsvrij deel of niet sparen, maar een andere vorm nemen) In dat laatste geval zou je op een maandlast van bijvoorbeeld ¤700,- uit kunnen komen. Het is niet echt iets waar wij iets van kunnen zeggen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 18:46 schreef Moody het volgende:
We hebben 2 offertes liggen voor een hypotheek:
245.000
aflossingsvrij: 175.000
spaar: 70.000
netto: 765 euro
245.000
aflossingsvrij: 150.000
spaar: 95.000
netto: 800 euro
In principe kunnen we 800 euro missen en goed leven, maar zo laag mogelijke maandlasten is op het moment natuurlijk bruikbaar (1e baan, 1e huis, wie weet wat de toekomst brengt....)
Daarbij willen we over 3-4 jaar gaan verbouwen voor zo'n 30.000-40.000 euro en liever niet boven de 850/875 euro uitkomen (gevoelsmatig, omdat we daarna ook aan kinderen willen beginnen misschien)
Lastig natuurlijk en ik snap dat ik het zelf moet bepalen, maar wat vinden jullie?
d) je kiest nu voor de laagst mogelijke maandlasten en je kiest ervoor om pas later méér te gaan sparen, wanneer dat mogelijk is. Nu kun je dan tenminste een goede buffer opbouwen, mocht het misgaan.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:40 schreef Moody het volgende:
Je kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, dus is het altijd erg moeilijk om op dit moment te beslissen wat je de komende 30 jaar gaat betalen. De vraag is eigenlijk wat verstandiger is in de meeste situaties.
a) Zorgen voor lagere maandlasten dan gepland, maar vrij veel schuld over 30 jaar (< 25-30% afgelost)
b) Zorgen voor een balans: de maandlasten zoals gepland en een redelijke schuld over 30 jaar (40-50% afgelost
c) Hogere maandlasten dan gepland, maar wel een hele gezonde eindsituatie over 30 jaar. (> 60-70% afgelost)
De meeste mensen zullen voor optie b gaan denk ik, maar is het niet verstandiger om voor optie a te gaan tegenwoordig?
Een schuld van 2 ton over 30 jaar is een lachertje en jaren tijdens de looptijd kun je die 50 euro per maand beter gebruiken, dan de 75 euro die je na de 30 jaar minder betaald aan rente over je aflossingsvrije deel.
Een logische beredenering of bullshit?
Dus het is mogelijk om het spaardeel van je hypotheek te verhogen na verloop van tijd?quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
d) je kiest nu voor de laagst mogelijke maandlasten en je kiest ervoor om pas later méér te gaan sparen, wanneer dat mogelijk is. Nu kun je dan tenminste een goede buffer opbouwen, mocht het misgaan.(da's dus een combinatie van a en c)
Vaak kost dat een bedrag van ¤250,- aan omzettingskosten, maar op zich wijzig je niets aan de hypotheek, maar alleen wat aande verzekering. Daarnaast kun je er natuurlijk ook een bankspaarrekening (vanaf 1 januari) naast zetten. Uiteraard dit laatste wel afhankelijk van de kosten, want er is nog geen bank geweest die er iets over heeft gezegd...quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:59 schreef Moody het volgende:
[..]
Dus het is mogelijk om het spaardeel van je hypotheek te verhogen na verloop van tijd?
[quote]
Binnen de fiscale mogelijkheden moet dat kunnen.
[quote]
Ik neem aan dat hypotheekverstrekkers een boete berekenen wanneer je aan je hypotheek gaat sleutelen?
Ok, ik neig steeds meer richting een zo groot mogelijk aflossingsvrij deel om de lasten nu laag te houden om zo makkelijker de waarde van je huis te doen verhogen met eigen geld. De overwaarde die je over 10 jaar pakt is toch groter dan het deel dat je hebt kunnen sparen lijkt me, dus:quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Vaak kost dat een bedrag van ¤250,- aan omzettingskosten, maar op zich wijzig je niets aan de hypotheek, maar alleen wat aande verzekering. Daarnaast kun je er natuurlijk ook een bankspaarrekening (vanaf 1 januari) naast zetten. Uiteraard dit laatste wel afhankelijk van de kosten, want er is nog geen bank geweest die er iets over heeft gezegd...![]()
Die 'meer overwaarde' zie ik even niet?quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:18 schreef Moody het volgende:
[..]
Ok, ik neig steeds meer richting een zo groot mogelijk aflossingsvrij deel om de lasten nu laag te houden om zo makkelijker de waarde van je huis te doen verhogen met eigen geld. De overwaarde die je over 10 jaar pakt is toch groter dan het deel dat je hebt kunnen sparen lijkt me, dus:
- lagere maandlasten
- meer woongenot
- meer overwaarde
- beter zelf bepalen hoeveel je spaart naarmate je meer kan missen
Ik zie bijna alleen pluspunten of is mijn beredenering krom?
Je hebt meer geld over per maand dat je direct in je huis kan stoppen. (welliswaar een klein bedrag, maar voor die 600-750 per jaar kun je je huis net iets beter onderhouden - of een ganitovloer restaureren - ik noem maar wat) Dus je overwaarde na 10 jaar zal wat hoger kunnen zijn.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die 'meer overwaarde' zie ik even niet?
Dat ik dat persoonlijk met je eens ben, wil niet zeggen dat dat voor iedereen even voordelig is.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:58 schreef Moody het volgende:
[..]
Je hebt meer geld over per maand dat je direct in je huis kan stoppen. (welliswaar een klein bedrag, maar voor die 600-750 per jaar kun je je huis net iets beter onderhouden - of een ganitovloer restaureren - ik noem maar wat) Dus je overwaarde na 10 jaar zal wat hoger kunnen zijn.
Misschien niet het sterkste punt van de 4
Maar je bent het wel met me eens dat die methode meer voordelen bevat voor veel mensen die nu een huis kopen?
Tja, dit is zo'n algemene vraag; daar kan niemand een antwoord op geven. Dat ligt aan je wensen m.b.t. bijvoorbeeld risico ed.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:54 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik ben momenteel bezig om een appartement voor mezelf te kopen van EUR 134 k. Ik verdien nu 30132 per jaar, en heb nu +- EUR 35k spaargeld. Wat is volgens jullie het handigst om te doen voor een hypotheek?
Aflossingsvrij/Spaar?
Er is een verschil tussen theorie en praktijk. En ik heb het vermoeden dat in de praktijk veel mensen hun uitgaven patroon aanpassen op basis van de maandlasten die ze hebben. Aflossingsvrij kan dan dus wel betekenen meer geld te besteden om de woning te verbeteren... hoeveel mensen dit, ongeacht de voornemens die men bij aanvang heeft, uiteindelijk ook daadwerkelijk zullen doen, is nog maar de vraag.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:58 schreef Moody het volgende:
[..]
Je hebt meer geld over per maand dat je direct in je huis kan stoppen. (welliswaar een klein bedrag, maar voor die 600-750 per jaar kun je je huis net iets beter onderhouden - of een ganitovloer restaureren - ik noem maar wat) Dus je overwaarde na 10 jaar zal wat hoger kunnen zijn.
Misschien niet het sterkste punt van de 4
Maar je bent het wel met me eens dat die methode meer voordelen bevat voor veel mensen die nu een huis kopen?
Feit blijft dat je de hogere restschuld over 30 jaar hoogstwaarschijnlijk bijna niet in je partomonee gaat voelen, terwijl je de 30 jaar tijdens de looptijd van de hypotheek meer te besteden hebt.quote:Op maandag 22 oktober 2007 04:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen theorie en praktijk. En ik heb het vermoeden dat in de praktijk veel mensen hun uitgaven patroon aanpassen op basis van de maandlasten die ze hebben. Aflossingsvrij kan dan dus wel betekenen meer geld te besteden om de woning te verbeteren... hoeveel mensen dit, ongeacht de voornemens die men bij aanvang heeft, uiteindelijk ook daadwerkelijk zullen doen, is nog maar de vraag.
Ik persoonlijk zou een combinatie doen van aflossingsvrij/Spaar.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:54 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik ben momenteel bezig om een appartement voor mezelf te kopen van EUR 134 k. Ik verdien nu 30132 per jaar, en heb nu +- EUR 35k spaargeld. Wat is volgens jullie het handigst om te doen voor een hypotheek?
Aflossingsvrij/Spaar?
Is het dan nooit verstandig om spaargeld in je huis te steken??quote:Op maandag 22 oktober 2007 08:36 schreef quincy het volgende:
[..]
Ik persoonlijk zou een combinatie doen van aflossingsvrij/Spaar.
Iniedergeval zou ik zeker niet die 35k erin stoppen. Dat scheelt qua maandlasten erg weinig. Je kunt het beter op de bank zetten als spaarpotje voor als er wat kapot gaat ofzo.
Wij hebben er ook voor gekozen om het geld in het huis zelf te stoppen, op die manier werd de hypotheek zelf verlaagd en hebben we ervoor gekozen een groter gedeelte spaarhypotheek te nemen, in plaats van 50/50 nu 60 spaar 40 aflossingsvrij. De maandlasten zijn bijna identiek.quote:Op maandag 22 oktober 2007 13:46 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Is het dan nooit verstandig om spaargeld in je huis te steken??
Stel dat je dus 200.000 euro kan lenen bij 4,5 x je bruto jaarsalaris. En je hebt 30.000 euro spaargeld en je hebt een huis op het oog wat 220.000 euro is. Zou je dan niet 20.000 euro van je eigen spaargeld kunnen gebruiken voor je huis? Dan kun je de maandlasten goed dragen en heb je toch het huis wat je wilt.
Mag ik vragen waarom? Mijn moeder heeft bijvoorbeeld 1 jaar geleden haar hypotheek afgelost, best een leuke daling in de maandelijkse kosten.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:44 schreef quincy het volgende:
Je huis over 30 jaar volledig aflossen zou ik zowieso niet doen. Ik zou zeker altijd een bedrag open laten staan.
Volgens mij is/was het voordeliger om de hypotheekrente te blijven voldoen en het huis nog niet volledig te bezitten (met belastingen e.d erbij).quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:09 schreef exode het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom? Mijn moeder heeft bijvoorbeeld 1 jaar geleden haar hypotheek afgelost, best een leuke daling in de maandelijkse kosten.
Je hoeft geen vermogenbelasting over huis te betalen. Het was inderdaad wel voordeliger, tegenwoordig niet meer omdat de regering mensen stimuleert om huis af te betalen. (wie weet is dat over 30 jaar weer anders)quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij is/was het voordeliger om de hypotheekrente te blijven voldoen en het huis nog niet volledig te bezitten (met belastingen e.d erbij).
De geleerden zijn het er nog steeds niet over eens of je dan over de uitkering belasting moet betalen. Er zijn voor- en tegenstanders. Wat mij betreft heb je overigens gelijk: een box-1-verzekering (ik ga er vanuit dat het dat hier betreft) die uitkeert om een box-3-lening af te lossen, verhuist naar box-3 en daarom moet er worden afgerekend in box-1.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 11:29 schreef _Flash_ het volgende:
Zo zou ik het niet doen want volgens mij betaal je er dan belasting over.
Wat je dan moet doen is je hypotheek aflossen met dat spaarpotje en dan het huis verkopen. De opbrengst is gewoon jouw kapitaal, kan je mee doen en laten wat je wilt.
(Disclaimer: volgens mij!!!)
Dat eerste klopt, dat laatste niet. Wanneer betaal je belasting over die spaarpremies?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:45 schreef _Flash_ het volgende:
Maar als je je hypotheek aflost en daarna je huis verkoopt (en dat geld lekker op je spaarrekening zet) betaal je geen inkomstenbelasting lijkt me? Over de spaarpremies heb je immers als inkomstenbelasting betaald.
Nope....dat is een (ook door veel adviseurs) veelgemaakte fout. De premie zakt inderdaad, maar de rente stijgt. Netto worden je lasten hoger bij een hogere rente.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:19 schreef Moody het volgende:
Als de rente binnenkort stijgt, zakt de maandlast (tov de huidige rentestand) wanneer je een spaarhypotheek neemt toch?
SNS Budget (afhankelijk van de opties), NN Basis (afhankelijk van de opties) zijn misschien nog opties volgens mijn berekeningen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:28 schreef Moody het volgende:
Ah ok.
De volgende offerte is gemaakt:
hypotheek: 245.000
aflossingsvrij: 155.000 - 5,4% (15 jr)
spaar: 90.000 - 5,6% (15 jr)
ORV: 90.000
netto: 809 euro
De verhouding aflossingsvrij/spaar (66-33%) is in mijn ogen een goede.
Ik ga alleen kijken of een Rabobank of Hypotheekvisie hier nog aan kan tippen.
Is die stijging dan minder hoog dan bij een niet spaar hypotheek?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nope....dat is een (ook door veel adviseurs) veelgemaakte fout. De premie zakt inderdaad, maar de rente stijgt. Netto worden je lasten hoger bij een hogere rente.
Dat weer wel, inderdaad.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:39 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Is die stijging dan minder hoog dan bij een niet spaar hypotheek?
Inkomstenbelasting.. Die premies mag je niet aftrekken van de belasting zoals de rente...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat eerste klopt, dat laatste niet. Wanneer betaal je belasting over die spaarpremies?
Maar dat wil niet zeggen dat je er dan belasting over hebt betaald...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:17 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Inkomstenbelasting.. Die premies mag je niet aftrekken van de belasting zoals de rente...
Tja je kan ook van je zwarte geld je verzekeringspremies betalen, maar dat lijkt me even buiten de discussie vallen..quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je er dan belasting over hebt betaald...
Waar héb je het overquote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:03 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Tja je kan ook van je zwarte geld je verzekeringspremies betalen, maar dat lijkt me even buiten de discussie vallen..
De rente stijgt ja, maar of dat netto gunstig of juist minder gunstig is, is dus helemaal afhankelijk van het inkomen (belastingschijf), de verstreken looptijd v/d spaarhypotheek en de premieberekening zelf.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nope....dat is een (ook door veel adviseurs) veelgemaakte fout. De premie zakt inderdaad, maar de rente stijgt. Netto worden je lasten hoger bij een hogere rente.
Het gaat hier om een initiëel afgesloten hypotheek.....quote:Op zondag 28 oktober 2007 21:05 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is dus helemaal afhankelijk van jouw inkomen (belastingschijf), de verstreken looptijd v/d spaarhypotheek en de premieberekening zelf.
Dan zul je met de lage rente voordeliger uit zijn. In redelijk veel gevallen zijn de netto verschillen tussen hoog of lage rente ook aan het begin v/d looptijd echter relatief klein.quote:Op zondag 28 oktober 2007 21:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het gaat hier om een initiëel afgesloten hypotheek.....
Moody, waarom de keuze bewerken tussen een spaarhypotheek of een levenhypotheek? Heb je ooit gekeken naar de beleggingshypotheek met een beleggingsrekening in plaats van een beleggingsverzekering? Wat vind je verder zo flexibel aan een levenhypotheek? En een risico neem je sowieso al natuurlijk door een deel aflossingsvrij te nemen.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:01 schreef Moody het volgende:
Nieuwe offerte:
245.000 met NHG
110.000 aflossingsvrij
135.000 spaarhypotheek
maandlasten: 805 euro
245.000 met NHG
110.000 aflossingsvrij
135.000 levenhypotheek (ondergrens van 3% rendement)
maandlasten: 775 euro
Ik weet wat een levenhypotheek is en dat het risico met zich meebrengt. Zijn er mensen hier met een levenhypotheek en kunnen die hun keuze toelichten?
Of zijn er mensen die zo'n hypotheek afraden?
We twijfelen namelijk nog erg tussen levenhypotheek (flexibeler, iets lagere lasten, boven 3% geen zekerheid) en spaarhypotheek (minder flexibel, wel zekerheid)
Volgens mij had hij al eerder aangegeven niks te zien in het hele beleggingsopzet.quote:Op maandag 29 oktober 2007 10:19 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Moody, waarom de keuze bewerken tussen een spaarhypotheek of een levenhypotheek? Heb je ooit gekeken naar de beleggingshypotheek met een beleggingsrekening in plaats van een beleggingsverzekering? Wat vind je verder zo flexibel aan een levenhypotheek? En een risico neem je sowieso al natuurlijk door een deel aflossingsvrij te nemen.
Een levenhypotheek is ook beleggen, alleen niet echt transparant. Beleggingsrekening met losse ORV is transparanter, voordeliger en komt bijna op hetzelfde neer qua opzet.quote:Op maandag 29 oktober 2007 10:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij had hij al eerder aangegeven niks te zien in het hele beleggingsopzet.
In hoeverre je met een levenhypotheek spaart of belegt, hangt helemaal af van de verpande levenpolis. Betreffende user te horen is er sprake van een levenpolis waar hij mee gaat beleggen, maar dat is geen regel. Transparantie verschil per polis en verstrekker. Daarnaast betwijfel ik of je een beleggingsrekening gekoppeld aan een beleggingshypotheek als KEW kan aanmerken. Volgens mij is dat momenteel nog niet mogelijk terwijl dit wel mogelijk is bij de levenpolis.quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:28 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Een levenhypotheek is ook beleggen, alleen niet echt transparant. Beleggingsrekening met losse ORV is transparanter, voordeliger en komt bijna op hetzelfde neer qua opzet.
Een levenhypotheek bestaat in feite uit een aflossingsvrijehypotheek en een in eerste instantie losse levenpolis (op zichzelfstaand produkt). Om er dan een levenhypotheek van te maken verpand je de levenpolis aan de hypotheeknemer (geldverstrekker). Dit betekent dus ook, dat wanneer je naar een andere verstrekker gaat je de levenpolis in feite alleen hoeft te ontpanden bij de oude verstrekker, om hem dan weer te verpanden aan de nieuwe verstrekker.quote:Op maandag 29 oktober 2007 17:28 schreef Moody het volgende:
Waarom is een levenhypotheek/beleggingshypotheek exact flexibeler?
Ik weet dat je een spaarhypotheek niet kan verhuizen naar een andere verstrekker en een leven/beleggingshypotheek wel. Zijn er nog meer duidelijk nadelen van een spaarhypotheek??
Het verschil dat ik net aangaf, staat los van de mogelijke afkoopsom in verband met het tussentijds openbreken van het rente contract, mocht je daar soms op doelen met die boete. Dat heeft namelijk weinig te maken met het type polis (leven of spaar).quote:Op maandag 29 oktober 2007 18:29 schreef Moody het volgende:
Dus een spaarhypotheek loopt 30 jaar door en is lastig (of met boete) onder te brengen bij een andere verstrekker.
Wat zou een reden kunnen zijn om je spaarhypotheek bij een andere verstrekker onder te brengen?
Wanneer je na 10 jaar zou verhuizen en een ton extra wil opnemen, neem je een 2e hypotheek en laat je de huidige spaarhypotheek toch doorlopen?
Nee klopt in principe, maar er zitten wat haken en ogen aan. Die 25000 is lekker op je rekening maar je moet dit er wel op laten staan minstens tot je je huis weer verkoopt, anders klopt je berekening niet meer. Verder ben je mogelijk duurder uit wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft (afhankelijk van de compensatiemaatregel die ze gaan verzinnen).quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 12:35 schreef paulvogels het volgende:
Stel ik heb 25000 euro spaargeld.
Ik wil voor 25000 euro verbouwen, dit kan ik uit eigen geld doen maar ik kan ook het spaargeld op de internetrekening zetten.
Hier krijg ik 4,5% rente over
Als ik het financier (stel even aflossingsvrij) betaal ik hier 5,3% rente over maar krijg hier 42% van terug.
Dus ik betaal er 768 euro rente over en zou hier 1125 euro rente over krijgen.
Dus kan ik het beter financieren of reken ik me nu te rijk?
geldt dit dan ook in de volgende situatie:quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:00 schreef alloutwar het volgende:
[..]
Nee klopt in principe, maar er zitten wat haken en ogen aan. Die 25000 is lekker op je rekening maar je moet dit er wel op laten staan minstens tot je je huis weer verkoopt, anders klopt je berekening niet meer. Verder ben je mogelijk duurder uit wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft (afhankelijk van de compensatiemaatregel die ze gaan verzinnen).
Dat kan allemaal dezelfde dag, sterker: de eerste twee worden standaard op dezelfde dag gedaanquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:36 schreef Moody het volgende:
Ik heb ook nog een vraag.
Is het mogelijk (tijdtechnisch en praktisch) om zowel de transportakte, hypotheekakte en samenlevingscontract op 1 dag bij dezelfde notaris te regelen?
Zijn er nog andere zaken die ook direct geregeld moeten of kunnen worden bij de notaris?
Je hebt natuurlijk altijd nog de garantie dat wanneer je met een restschuld blijft zitten na een eventuele executieverkoop en je kan deze schuld niet voldoen, dat deze door NHG betaald wordt. Daarom bieden de banken immers die korting op de rente aan bij NHG, omdat ze de garantie hebben dat ze hun geld terugkrijgen bij executieverkoop.quote:Op maandag 5 november 2007 17:07 schreef Moody het volgende:
Ok, afrondende fase van het uitzoeken van onze hypotheek
Rabobank biedt 5,2% rente (15jr) voor zowel met als zonder NHG.
Zonder NHG kunnen we dus meer aflossingvrij nemen, dat heeft in principe onze voorkeur (40.000 euro meer sparen over 30 jaar is niet interessant). Het maandlast verschil is 45 euro, dat is wel interessant.
Als met en zonder NHG hetzelfde rentepercentage oplevert, dan is NGH toch totaal niet interessant voor ons?
Het verschil is 801 euro zonder NHG (90.000 spaar) of 838 euro (133.500 spaar), dus 37 euro verschil.quote:Op maandag 5 november 2007 18:19 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk altijd nog de garantie dat wanneer je met een restschuld blijft zitten na een eventuele executieverkoop en je kan deze schuld niet voldoen, dat deze door NHG betaald wordt. Daarom bieden de banken immers die korting op de rente aan bij NHG, omdat ze de garantie hebben dat ze hun geld terugkrijgen bij executieverkoop.
Ik begrijp dat je voor die 45 euro extra in de maand 40.000 meer spaart op 30 jaar? Is dat niet wat veel?
Wat apart: ¤37,- per maand tegen 5,2% geeft iets meer dan ¤31.000,-quote:Op maandag 5 november 2007 19:19 schreef Moody het volgende:
[..]
Het verschil is 801 euro zonder NHG (90.000 spaar) of 838 euro (133.500 spaar), dus 37 euro verschil.
Verschil in spaarbedrag is 43.500 euro. Beide met een rente van 5,2%.
zie offertes hierboven.quote:Op maandag 5 november 2007 19:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat apart: ¤37,- per maand tegen 5,2% geeft iets meer dan ¤31.000,-
Ik zie het voordeel ook niet zo wanneer er geen rentekorting is.quote:Overigens vind ik NHG ook niet zo boeiend, trouwens.
Daar haal ik niet zoveel uit.quote:
Bij NHG 'kan' de schuld worden kwijtgescholden.quote:Ik zie het voordeel ook niet zo wanneer er geen rentekorting is.
En of je nou schuld hebt bij de bank zelf of bij de NHG instelling boeit weinig. Betalen moet je toch.
De vraag is natuurlijk of de 37 euro p/m het waard is om na 30 jaar 43.500 extra gespaard te hebben.
Mijn eerste ingeving zegt nee en kijk over een paar jaar - na gestegen lonen - of je het spaardeel hoger kunt en wilt maken.
quote:Op maandag 5 november 2007 19:42 schreef Moody het volgende:
Ik heb de offerte nu niet hier liggen, maar ik denk dat het aan het hoogte verschil in ORV ligt.
90.000 tov 100.000 scheelt iets van 12 euro p/m. Had te maken met dat het minimum in ORV bij NHG wat hoger ligt.
quote:Op maandag 5 november 2007 19:51 schreef Moody het volgende:
ORV van 90.000 kwam op 22 euro, 100.000 was iets van 32 euro. We zijn 26 en 21 en niet-rokers.
Ik check het vanavond nog even.
Ik zie trouwens op Independer.nl dat Florium 22,19 p/m kost voor 100.000, 30 jr.
Premie voor een levensverzekering staat helemaal los van je hypotheekrenteaftrek.quote:Het is mogelijk om apart van je hypotheekverstrekker een ORV af te sluiten? (dacht het wel)
Is er nog een verschil voor de belastingaftrek? (ORV bij je verstrekker of aparte ORV)
Als je wilt weten wat je kan lenen dan neem je je bruto jaarsalaris + vakantiegeld + eventuele vaste uitkeringen zoals eindejaarsuitkering etc. Dit doe je * 4,5 en dat kun je lenen. Sommige geldverstrekkers gaan verder en lenen tot 5 a 5,5 x. Dus verdien je 32.000 per jaar dan kun je bijv 32000 * 4,5 = 144.000 lenen.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:11 schreef Stansfield het volgende:
Even een vraagje aan de experts hier.
Ik zit nu te kijken op de site van afab.
Als ik daar de maximale hypotheek bereken met mijn bruto inkomen zonder vakantiegeld kan ik maximaal lenen 156.600.
Als ik dit bij bijvoorbeeld de rabobank doe. kan ik dus maximaal 105.000 euro lenen. De bruto maandlasten zijn bij de rabobank 584 euro en bij de afab 505.82 (er staat niet vermeld dat dit de bruto maandlasten zijn)
Hoe kan dit verschil zo groot zijn??
Gelukkig houden ze zich er niet allemaal aan.(rabo is zo'n beetje de enige die het wel strikt hanteert) 4,5 x het inkomen is overigens niet de regel: afh. Van rente en inkomen ligt het tussen de 3,2x en 5,3x het inkomen.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:37 schreef Stansfield het volgende:
Als ik dat doe klopt de berekening van de rabo.
Maar ik begreep dat alle verstrekkers zich aan die regel hielden tegenwoordig? Afab niet dus?? En is het dan een groot risico om daar een hypotheek af te sluiten?
Vergeet niet dat je er niet bent met alleen je hypotheek, je hebt ook gemeentelijk heffingen OZB WOZ en weet allemaal niet meer wat voor ongein.quote:Op vrijdag 9 november 2007 12:50 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zoeken dus een huis, een goedkoop koophuis (rond de 130.000 is er wat te vinden, volgens Funda) en hopen dan op een hypotheek van rond de 140.000 euro bijvoorbeeld.
Beide wonen we al vanaf ons 18e uit huis, en hoesten allebei al die tijd al gemiddeld zo'n 400 euro per maand vaste lasten op zonder problemen...een hypotheek zou alleen maar verlichtender moeten zijn
in theorie
Ze komen er wel weg, maar wel met verlies.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:01 schreef American_Nightmare het volgende:
De maandlasten zullen het probleem niet zijn, aangezien studentenkamers ook strontduur zijn. Het probleem wordt een hypotheekvertrekker te vinden die je het geld wil lenen.
Persoonlijk zou ik wachten tot je allebei een inkomen uit een fulltime baan hebt. Dan kun je meteen iets fatsoenlijks kopen ipv een kippenhok van 130.000. Ga er wel vanuit dat je een jaar of 5 moet blijven zitten om je kk eruit te hebben. Dat wil zeggen, als de markt blijft zoals ie nu is. Stort de huizenmarkt om wat voor reden dan ook plots in, dan heb je een probleem want dan kom je niet meer weg uit je veel te kleine huisje.
En dan zullen ze ook weer ergens anders moeten wonen he.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze komen er wel weg, maar wel met verlies.
Dat heeft niet zoveel met 'terecht' zijn te maken. Het is gewoon een continuatietarief dat veel hypotheekverstrekkers hanteren. Aan jou de keus: of oversluiten naar een andere verstrekker of onderhandelen met je huidige verstrekker.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:23 schreef Lassekjus het volgende:
Is het terecht als een bank je na een rentevasteperiode die is afgelopen een hogere rente geeft dan dat je als nieuwe klant een hypotheek zoekt?
Kan 5.3% voor 10 jaar vast krijgen.
Heet naaien van je bestaande klanten die zijn gelokt met een lage rente.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:23 schreef Lassekjus het volgende:
Is het terecht als een bank je na een rentevasteperiode die is afgelopen een hogere rente geeft dan dat je als nieuwe klant een hypotheek zoekt?
Dat is gewoon het moderne klantmanagementquote:Op vrijdag 9 november 2007 22:23 schreef Lassekjus het volgende:
Kan 5.3% voor 10 jaar vast krijgen.
we hebben voorlopig geen kinderwens of iets dergelijks, dus de voorspelling is dat we daar zeker wel een jaar of 5 kunnen wonen, in een 3 a 4 kamer woning. Zonder problemen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 14:01 schreef American_Nightmare het volgende:
De maandlasten zullen het probleem niet zijn, aangezien studentenkamers ook strontduur zijn. Het probleem wordt een hypotheekvertrekker te vinden die je het geld wil lenen.
Persoonlijk zou ik wachten tot je allebei een inkomen uit een fulltime baan hebt. Dan kun je meteen iets fatsoenlijks kopen ipv een kippenhok van 130.000. Ga er wel vanuit dat je een jaar of 5 moet blijven zitten om je kk eruit te hebben. Dat wil zeggen, als de markt blijft zoals ie nu is. Stort de huizenmarkt om wat voor reden dan ook plots in, dan heb je een probleem want dan kom je niet meer weg uit je veel te kleine huisje.
Ohquote:Op zaterdag 10 november 2007 09:54 schreef Lassekjus het volgende:
Uiteindelijk zal ik duurder uit zijn met het oversluiten naar een andere bank natuurlijk. En daar profiteren de banken dan gewoon van.
Tja, als dat de acceptatievoorwaarden zijn: waarom niet?quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:23 schreef Alicey het volgende:
Is het normaal dat voor een levensverzekering die bij overlijden 40k van de hypotheeksom dekt er 2 vragenlijsten en 3 machtigingen moeten worden verstrekt ivm de medische acceptatie?
Nouja, ik heb geen idee wat gebruikelijk is, vandaar dus dat ik het vraag.quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Tja, als dat de acceptatievoorwaarden zijn: waarom niet?
welke voorwaarden?quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:45 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik heb een hypotheek afgesloten bij de ABN Amro
70k spaar 4,85%
70k aflossingsvrij 4,95%
10 jaar vast
Redelijk goede voorwaarden toch?
Dat vroeg ik me ook af.quote:
Dat lijkt me met NHG en een zgn. budget-hypotheek waar je flink moet betalen als je hem wilt oversluiten of je rentevaste periode evt. wilt afkopen. Klopt?quote:Op dinsdag 27 november 2007 20:45 schreef ryan_atwood het volgende:
Ik heb een hypotheek afgesloten bij de ABN Amro
70k spaar 4,85%
70k aflossingsvrij 4,95%
10 jaar vast
Redelijk goede voorwaarden toch?
In het nuttige linkjes-topic staan wat goede websites.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:20 schreef k_man het volgende:
Is er wat leesvoer her en der te vinden over voorwaarden en waar je verder op moet letten?
Anders kan men mij alles wijs maken, vrees ik.
Niet elke budgethypotheek is slecht.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Moody het volgende:
[..]
Dat lijkt me met NHG en een zgn. budget-hypotheek waar je flink moet betalen als je hem wilt oversluiten of je rentevaste periode evt. wilt afkopen. Klopt?
Inderdaad met NHG en een budgetvariant.quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:31 schreef Moody het volgende:
[..]
Dat lijkt me met NHG en een zgn. budget-hypotheek waar je flink moet betalen als je hem wilt oversluiten of je rentevaste periode evt. wilt afkopen. Klopt?
Het is de budget-hypotheek van ABN. Die heeft dat niet. Die geeft korting op de rente vanwege de beperkte geldigheidsduur van de offerte. (binnen 3 maanden passeren)quote:Op dinsdag 27 november 2007 21:41 schreef ryan_atwood het volgende:
[..]
Inderdaad met NHG en een budgetvariant.
Wat ik er nu van weet obv een gesprek met de hyptheekadviseur zitten er niet dat soort dingen achter.
Binnenkort krijg ik de offerte en dan zal ik hem grondig bestuderen
Laatmeraden: de blauwe bank?quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zal het je sterker vertellen: er is een verstrekker die een verlengingstarief hanteert van 1,0% hoger dan voor nieuwe klanten, in sommige gevallen.ik durf haast niet te zeggen wie
quote:
De Hypotheker doet dat wisselend, overigens. Goede voorwaarden? Ik zal niet flauw zijn door te zeggen dat "dat aan je eigen wensen ligt". Ik vind de voorwaarden niet echt slecht. Wel gaan ze slecht met bepaalde situaties om.(bijvoorbeeld: Voordeelhypotheek, klant heeft medische voorgeschiedenis, krijgt een verhoging van de premie...gaat niet akkoord en ziet af van de offerte. PB hanteert de voorwaarden strikt en eist een boete zoals deze hoort bij de Voordeelhypotheek: 1% van de hypotheeksom. Voor een rechtbank krijgen ze dat waarschijnlijk niet hard, maar sneu is het wel...)quote:het valt me op dat die bank altijd wordt voorgesteld als je bij de hypotheker langsgaat, 'omdat ze zulke goede voorwaarden hebben'. Is dat ook werkelijk zo?
Postbankklant hiero.quote:
Ik vermoed dat 't net zo'n argument is als de politieagent die tegen de arrestant zegt 'bekent u nu maar, dan kunnen we allemaal naar huis'.quote:Ze hebben niet de beste voorwaarden die er te vinden zijn, dus dat is verder een kul-argument.
Hoe kom je dan op die 1%? Want ik heb het idee dat je appels met peren loopt te vergelijken...quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker vertellen: er is een verstrekker die een verlengingstarief hanteert van 1,0% hoger dan voor nieuwe klanten, in sommige gevallen.ik durf haast niet te zeggen wie
Voordeel Nieuwbouw - Venster = 1%quote:Op woensdag 28 november 2007 09:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoe kom je dan op die 1%? Want ik heb het idee dat je appels met peren loopt te vergelijken...
Appels met peren dus aangezien je voordeel nieuwbouw (oftewel een hypotheek met aanvullende voorwaarden en nieuwbouwkorting) vergelijkt met niet voordeel bestaande bouw (oftewel een hypotheek zonder aanvullende voorwaarden).quote:Op woensdag 28 november 2007 10:08 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voordeel Nieuwbouw - Venster = 1%
quote:Bos: geldgever moet bij aanvang hoger prolongatietarief melden.
Hypotheekverstrekkers die een renteopslag hanteren voor klanten van wie de eerste rentevaste periode is afgelopen, moeten dat melden aan nieuwe klanten. Dat antwoordt minister Bos van Financin op vragen van de NVA en de VvHN. Beide organisaties stuurden in februari een brief aan Bos waarin zij hun zorgen uitten over de onduidelijkheid over instap- en verlengingstarieven bij hypotheken. Als de geldgever instap- en prolongatietarieven hanteert, zou de klant voor het sluiten van een hypotheek ervan op de hoogte gesteld moeten worden dat bij verlenging van de hypotheek een hogere rente wordt berekend dan voor nieuwe klanten, vinden NVA en VvHN. Bos heeft onlangs geantwoord. Hij is van mening dat een offerte misleidend is als daarin niet wordt gemeld dat er een verschil is tussen het instap- en het prolongatietarief, als dat in de praktijk het geval is. Geldgever aanspreken In een dergelijk geval zou een hypotheekadviseur de aanbieder van een dergelijk product op grond van de WFT hierop kunnen aanspreken. Volgens het ministerie dienen hypotheekadviseurs deze aanbieders ook in het algemeen op hun verantwoordelijkheid te wijzen, en hen daarbij tevens te attenderen op het feit dat een relevant verschil tussen instap- en prolongatietarieven ook hun advies aan klanten benvloedt, aldus de NVA in een interne nieuwsbrief. De branchevereniging gaat aanbieders vragen de informatievoorziening te verbeteren en eventueel te standaardiseren. Voor zover bekend zijn er tien geldverstrekkers die geen verschil hanteren tussen de rente voor nieuwe en bestaande klanten: Argenta, Bank of Scotland, GMAC, UCB, Aegon, Avro Achmea, BLG, DBV, Obvion en Woonfonds.
http://www.rentestanden.net/
Bij het verlengen v/d rente vaste periode kan wel degeljik worden gekozen 1 v/d voorwaarden, namelijk de 'vrijwillige boete bij verkoop woning' (0,15% korting). Dit kan zo even uit het hoofd al ong. sinds een half jaar.quote:Op woensdag 28 november 2007 11:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Ow
En welke voordeeloptie kun je dan meenemen? Juist: geen. (als je rentevastperiode afloopt valt er niets te behalen met dalrente-constructies. De aangeboden rente geldt gewoon vanaf die datum en de boete-optie kun je dan niet kiezen)
Desalniettemin blijft de voordeelkorting een korting gebaseerd op specifieke voorwaarden. Dat je bij het verlengen van jouw rente vaste periode niet zonder kosten kan oversluiten naar andere hypotheek die wel al deze aanvullende voorwaarden bevat is, even los van of het wel/niet fair is, wat anders.quote:Daarnaast is de Nieuwbouw-optie een optie voor nieuwe klanten. Heeft niets met aanvullende voorwaarden te maken. En laten we het nieuwbouwverschil achterwege: is het nog steeds 0,7%![]()
Het punt blijft dat PB dus haar bestaande relaties pas een normale rente aanbiedt, als de rententie-adviseur is langsgeweest.
quote:Op woensdag 28 november 2007 11:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Bij het verlengen v/d rente vaste periode kan wel degeljik worden gekozen 1 v/d voorwaarden, namelijk de 'vrijwillige boete bij verkoop woning' (0,15% korting). Dit kan zo even uit het hoofd al ong. sinds een half jaar.
quote:Desalniettemin blijft de voordeelkorting een korting gebaseerd op specifieke voorwaarden. Dat je bij het verlengen van jouw rente vaste periode niet zonder kosten kan oversluiten naar andere hypotheek die wel al deze aanvullende voorwaarden bevat is, even los van of het wel/niet fair is, wat anders.
Feit blijft dat een nieuwe klant die niet kiest voor deze aanvullende voorwaarden (bijvoorbeeld omdat hij verwacht dat de rente gaat dalen) deze korting ook niet krijgt.
Het is alleen wel zo dat de ING-Groep in z'n geheel de grootste verschillen heeft tussen bestaande/nieuwe klanten. Dus de verschillen zijn er wel, maar ze zijn veel en veel kleiner. En krom al helemaal niet.quote:Overigens vraag ik me af of de andere aanbieders van dit soort budgethypotheken hun klanten wel altijd in de mogelijkheid stellen bij het verlengen v/d rentevaste periode kosteloos over te sluiten naar zo'n budget-hypotheek. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou je dus niet alleen bij de PB zo'n kromme vergelijking kunnen trekken.
Ongeveer hetzelfde verhaal, alleen zijn wij al zover dat we op zoek moeten naar een hypotheekverstrekker omdat ons bod is geaccepteerd.quote:Op woensdag 28 november 2007 15:01 schreef KellyPelly het volgende:
tvp, mijn vriend en ik willen binnen een aantal maanden ook een huis gaan kopen, dus nuttig om hier alvast een beetje in te lezen
Apart hoor, geen last van gehad......quote:Op donderdag 6 december 2007 16:04 schreef ToMaSZ het volgende:
Wel irritant dat ik voor de NHG m'n creditcard en krediet op de betaalrekening bij het passeren van de akten moet opzeggen en daarna weer doodleuk kan aanvragen. Wil NHG graag bovenaan het bkr-lijstje staan, meteen na de fiscus ofzo, voor als je failliet gaat?
Ja, wat wil je hier nou mee zeggen? Alsof jij de reden ervoor niet kent...quote:Op donderdag 6 december 2007 16:28 schreef Slasher het volgende:
[..]
Apart hoor, geen last van gehad......
Ik zeg alleen dat ik het apart vind, dat het dus geen standaard procedure isquote:Op donderdag 6 december 2007 16:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, wat wil je hier nou mee zeggen? Alsof jij de reden ervoor niet kent...
Het is vrij logisch dat dat geen standaard procedure is.quote:Op donderdag 6 december 2007 17:01 schreef Slasher het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat ik het apart vind, dat het dus geen standaard procedure is
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?quote:Op donderdag 6 december 2007 17:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is vrij logisch dat dat geen standaard procedure is.
De vraag is: hoeveel zit je van je max af (een box-3 lening wordt anders gerekend dan een box-1 lening oftewel: als jouw ruimte nog ¤5000 is voor een huis, dan zul je een creditcard van ¤4000 moeten inlossen.quote:Op donderdag 6 december 2007 18:13 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?
Hoe weet jij zo precies dat je op basis van de NHG toetsingscriteria niet aan jouw max zit dan?quote:Op donderdag 6 december 2007 18:13 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Maar waarom moet ik het dan wel? Als je aan het max zit wat je mag lenen met je inkomen snap ik het.. maar we kunnen de lasten goed hebben, zit nog een heel fijn stukje marge in. Of is het omdat we de max 265K die je mét NHG kan krijgen benutten?
De ruimte is nog wel wat groter en de creditcard heeft maar een bestedings ruimte van 1150,- Dan nog een krediet op de betaalrekening van 1000.-quote:Op donderdag 6 december 2007 19:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is: hoeveel zit je van je max af (een box-3 lening wordt anders gerekend dan een box-1 lening oftewel: als jouw ruimte nog ¤5000 is voor een huis, dan zul je een creditcard van ¤4000 moeten inlossen.
Dan kan het nog steeds een maatschappijspecifieke eis zijnquote:Op vrijdag 7 december 2007 08:39 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
De ruimte is nog wel wat groter en de creditcard heeft maar een bestedings ruimte van 1150,- Dan nog een krediet op de betaalrekening van 1000.-
Dat die ruimte wat groter is, is wat ik van mijn financiëel adviseur begrepen heb. Klopt volgens mij ook wel, want als ik een jaarinkomen invul wat 10K lager ligt dan dat we daadwerkelijk hebben op de NGH-site, kom ik nog steeds aan max 265K. De financiële kerel snapte ook niet waarom ze beëindigd moeten worden en ging het navragen.
Ah ok, dus de geldverstrekker heeft dat dan gewoon in z'n voorwaarden staan. Nou is het geen probleem, maar het is weer papierwerkgeneuzel en ik vraag het hele zwikkie na het passeren van de akte gewoon weer aan. Vind die creditcard wel verdomde handig voor parkeergarages, tolwegen, vakantie etc.quote:Op vrijdag 7 december 2007 08:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan kan het nog steeds een maatschappijspecifieke eis zijn
Het staat niet in de hypotheekvoorwaarden, maar zal een acceptatie-eis zijn. Ondanks NHG kunnen hypotheekverstrekkers afwijken van de eisen. Ze mogen niet lichter zijn, maar zwaardere eisen kunnen uiteraard altijd.quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:33 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Ah ok, dus de geldverstrekker heeft dat dan gewoon in z'n voorwaarden staan. Nou is het geen probleem, maar het is weer papierwerkgeneuzel en ik vraag het hele zwikkie na het passeren van de akte gewoon weer aan. Vind die creditcard wel verdomde handig voor parkeergarages, tolwegen, vakantie etc.
Als je een werkgeversverklaring hebt met een intentieverklaring dan staat het het krijgen van een hypotheek over het algemeen niet in de weg.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:01 schreef Stansfield het volgende:
Hoe staat het niet hebben van een vast contract een hypotheek in de weg?
Simpel uitgelegd:quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:55 schreef hello_moto1992 het volgende:
Kan iemand mij precies vertellen wat "hypotheekrente aftrekken" betekend?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |