quote:Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.
Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het nou met die drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie dagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!
Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie dagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie dagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!
Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.
Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk. Voor uitgebreide informatie verwijzen wij graag naar onze uitleg bij NHG.
Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen.
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.
De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus. Graag adviseren wij u wat in uw geval het best zou zijn.
Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.
Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.
Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen.
Uw huidige financiële lasten.
De mogelijkheden aan hypotheek Vormen.
De verzekeringen.
Uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden.
Enz.
waarom zet je een tvp in een topic dat jezelf hebt geopend?quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:48 schreef Echo99 het volgende:
tvp
Omdat dat hip schijnt te zijn in dit topic om te tvp-enquote:Op donderdag 31 mei 2007 10:18 schreef Matty___ het volgende:
[..]
waarom zet je een tvp in een topic dat jezelf hebt geopend?![]()
quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:49 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat dat hip schijnt te zijn in dit topic om te tvp-en
Ik heb altijd het idee dat die lui weinig anders doen dan copy/pasten. En zelfs dat is dus voor sommigen nog te veel gevraagd.quote:Geachte heer / mevrouw,
Vandaag ontving ik van u de afrekening inzake de aankoop van het appartement aan de XXXstraat XXX te Rotterdam. De overdracht is a.s. vrijdag 1 juni.
Ik tref nogal wat fouten aan:
* De aanhef van de brief luidt 'Geachte heer [heiden6]'. Dit is mijn vriend, maar aangezien ik de woning koop en de brief ook aan mij geadresseerd is, vind ik het nogal vreemd dat de brief aan hem gericht wordt.
* In de concept hypotheekakte staat mijn postadres vermeld als mijn woonadres. Mijn woonadres (tot aan 1 juni) is XXX te Rotterdam. Het adres aan de XXXstraat is enkel mijn postadres. Dit heb ik ook expliciet zo doorgegeven (in de adressering staat dan ook 'p/a').
* In de concept hypotheekakte staat als datum 13 november 2006.
* In de concept hypotheekakte is op pagina 3 sprake van een hypothecaire lening van 270.000 euro. Dit klopt niet. In de afrekening staat wel het juiste bedrag, namelijk 163.000 euro.
* In de afrekening staan een paar taalfouten: 'hypotrhecaire' in plaats van 'hypothecaire' en 'XYXstraat' in plaats van 'XXXstraat'.
* In de afrekening worden 'externe kosten hypotheek' berekend, terwijl die al meegenomen zijn in de afrekening van Van de Weijer Leussink Hendriks notarissen. Ik neem aan dat ik de recherchekosten en de inschrijfkosten voor het Kadaster niet tweemaal hoef te betalen. Bovendien bedragen de recherchekosten Kadaster op de afrekening van Van de Weijer Leussink Hendriks notarissen 35,70, maar op uw afrekening zijn ze ineens verhoogd naar 37,50.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze opeenstapeling van slordigheidsfouten een beetje belachelijk vind gezien de honoraria die gerekend worden. Ik hoop maar dat ik er geen gemist heb die ik door mijn ondeskundigheid op juridisch gebied niet kan opmerken...
Ik wil op donderdag 31 mei graag nog telefonisch contact met u hebben hierover.
Met vriendelijke groeten,
XXX
Nee, zolang je je hypotheek blijft betalen, is er niets aan de hand. (de verstrekker weet sowieso niet wat jouw salaris is/wordt/blijft)quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:17 schreef kkkk het volgende:
Als iedereen nou snel een tvp komt zetten kunnen we al weer heel snel tvps gaan zetten in het vierde hypotheek's topic![]()
Ik vraag me nog wel iets af: ik wil in mijn eentje een huis kopen, dus op basis van uitsluitend mijn salaris. Ze zeggen vaak dat als je met z'n 2-en een hypotheek neemt dat het aan te raden is om van de tweede persoon slechts 1/3 van het inkomen mee te rekenen ivm onvoorziene omstandigheden, baan kwijt, noem maar op. Risico's die ook gelden als je in je eentje een huis koopt zou je zeggen....
Als je in je eentje de hypotheek moet ophoesten, hoe zit het dan? Betaal je ook nog meer aan een hypotheek (rente) omdat je een groter risico vormt omdat er geen tweede salaris achter de hand is bij onvoorziene omstandigheden? Heeft het financiële consequenties op de een of andere manier? Hoe gaan banken hier doorgaans mee om?
Nee, je gaat niet meer aan hypotheekrente betalen. Banken maakt het niet uit of er op 1 of op 2 inkomens geleend wordt als het inkomen maar toereikend is om de hypotheek mee te betalen. Het heeft geen consequenties zolang je maar lekker kan blijven werken. Laat je eens adviseren over arbeidsongeschiktheids of werkloosheidsverzekeringen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:17 schreef kkkk het volgende:
Als iedereen nou snel een tvp komt zetten kunnen we al weer heel snel tvps gaan zetten in het vierde hypotheek's topic![]()
Ik vraag me nog wel iets af: ik wil in mijn eentje een huis kopen, dus op basis van uitsluitend mijn salaris. Ze zeggen vaak dat als je met z'n 2-en een hypotheek neemt dat het aan te raden is om van de tweede persoon slechts 1/3 van het inkomen mee te rekenen ivm onvoorziene omstandigheden, baan kwijt, noem maar op. Risico's die ook gelden als je in je eentje een huis koopt zou je zeggen....
Als je in je eentje de hypotheek moet ophoesten, hoe zit het dan? Betaal je ook nog meer aan een hypotheek (rente) omdat je een groter risico vormt omdat er geen tweede salaris achter de hand is bij onvoorziene omstandigheden? Heeft het financiële consequenties op de een of andere manier? Hoe gaan banken hier doorgaans mee om?
Beetje knullig inderdaad. Hoe was de reactie?quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:20 schreef Isegrim het volgende:
Misschien niet 100% ontopic, maar toch wel even leuk om hier te plaatsen. Mail aan mijn notaris:
[..]
Ik heb altijd het idee dat die lui weinig anders doen dan copy/pasten. En zelfs dat is dus voor sommigen nog te veel gevraagd.
Maar goed, morgen dus de overdracht.
Nou eh, niks.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:59 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Beetje knullig inderdaad. Hoe was de reactie?
Dat is best hoog....qua rente...quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:36 schreef uniekhoorn het volgende:
Spaarhypotheek... 30.000 in de spaarpot. Hypo van 140.000.
Rente vast voor 10 jaar van 6% en spaardepot van 30.000 ook tegen 6%.
700E in de maand met de max. rente teruggaaf.
Da's niet helemaal waar... een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan dit afdekken tot bv 80% vj laatst verdiende loonquote:
Het ging over langdurige arbeidsongeschiktheid.. Na 5 tot 10 jaar stopt je verzekeraar met uitkeren (tenzij je natuurlijk bereidt bent geweest om voor 30.000 euro een polis met een looptijd van 30 jaar aan te gaan.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:40 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar... een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan dit afdekken tot bv 80% vj laatst verdiende loon
Krijg je evt ook nog met huisvestingsvergunning te maken enzo.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:10 schreef kkkk het volgende:
en al helemaal als je in omgeving Utrecht moet gaan wonen ....
Dat kan alleen met woningen met een prijs tot (uit mijn hoofd) ¤135.000,-. (gemeenten gaan overigens er ruim met die prijs om, onterecht dus)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 09:30 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Krijg je evt ook nog met huisvestingsvergunning te maken enzo.
Hoge rente... hoe lang geleden afgesloten?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:36 schreef uniekhoorn het volgende:
Spaarhypotheek... 30.000 in de spaarpot. Hypo van 140.000.
Rente vast voor 10 jaar van 6% en spaardepot van 30.000 ook tegen 6%.
700E in de maand met de max. rente teruggaaf.
Lekker lullig! Inmiddels al wat van gehoord?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou eh, niks.Heb vandaag gebeld en niet eens excuses ofzo.
Kom er morgen nog wel even op terug denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |