abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52636791
In vervolg op wat andere hypotheek topics (waar ik zo de links van op ga zoeken)

Praat hier over je hypotheek.

edit- Daar zijn de links:

hypotheek
Hypotheek # 2
Hypotheek #3

En voor de geinteresseerden nog een linkje naar een (goede) online hypotheekcalculator.

Wat grappig leesvoer waar veel algemene vragen in beantwoord worden:
quote:
Hoe werkt een rentevaste periode ?
Nu kiest u bij het sluiten van een hypotheek niet alleen voor een vorm van aflossen, maar ook voor de periode dat de hypotheekrente vast staat. Dit is heel belangrijk, want een aanzienlijke component van uw maandelijkse woonlast is natuurlijk de rente. De beste keuze is in dit geval afhankelijk van uw persoonlijke wensen en omstandigheden. Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kan de rente worden aangepast aan de actuele rente-ontwikkelingen, of kan hij voor een bepaalde periode worden vastgezet. De rentevastperioden kunnen variëren van 1 tot 30 jaar.
Hoe langer de periode die u afspreekt, hoe langer u zekerheid heeft over de hoogte van uw maandlast. Na afloop van de afgesproken rentevaste periode kunt u opnieuw kiezen voor een nieuwe rentevaste periode en een rentevorm.

Hoe voorlopig is het voorlopig koopcontract? En hoe zit het nou met die drie dagen bedenktijd?
Op het moment dat u met de verkoper van de woning overeenstemming heeft bereikt over de aankoop, wordt een koopovereenkomst of koopcontract opgemaakt. Een “voorlopig” koopcontract bij bestaande bouw en een koop/ aannemingsovereenkomst bij nieuwbouw. Na het ondertekenen van dit contract heeft de koper nog een wettelijk vast gelegde bedenktijd van drie dagen. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor de verkoper!

Uiteraard kunt u wel, indien van toepassing, na deze drie dagen bedenktijd, gebruik maken van de ontbindende voorwaarden i.v.m. financiering, mits deze voorwaarde is opgenomen in de koopakte en tevens de afzegging binnen de gestelde termijn valt.
De drie dagen bedenktijd kan overigens in overleg met de verkopers verlengd worden!

Wat doet de notaris?
Na het tekenen van het koopcontract heeft u een bepaalde periode de tijd om alle zaken, die onder de ontbindende voorwaarden zijn opgenomen te regelen. Als alles in orde is, staat niets de overdracht van het huis nog in de weg. Dit gebeurt bij de notaris. De notaris maakt een officiële leveringsakte en hypotheekakte op. Na ondertekening van de beide aktes en de inschrijving hiervan in het kadaster, bent u officieel eigenaar van het huis en/of de grond.

Is NHG beschikbaar bij alle hypotheek vormen?
NHG is bij nagenoeg alle hypotheek vormen mogelijk. Voor uitgebreide informatie verwijzen wij graag naar onze uitleg bij NHG.

Ik wil een huis kopen. Welke stappen moet ik ondernemen.
Een eigen huis kopen is een belangrijke stap waar heel wat bij komt kijken. U zult niet alleen stuiten op allerlei nieuwe begrippen, zoals "kosten koper", "Nationale Hypotheek Garantie", en "voorlopig koopcontract" maar ook op allerlei andere vragen. Bijvoorbeeld hoeveel u kunt lenen en wat voor u de beste hypotheek is.
Kortom, allemaal zaken waar u ongetwijfeld uitleg en hypotheek advies bij kunt gebruiken. Vandaar ook dat het verstandig is om - voor u tot de aankoop van uw leven overgaat - eerst met een adviseur te gaan praten over uw wensen en mogelijkheden.

De looptijd van mijn hypotheek is verstreken. Wat moet er gebeuren ?
Als de looptijd van uw hypotheek is verstreken dan krijgt u automatisch bericht van desbetreffende geldverstrekker. U hoeft dus niets te doen. U krijgt de mogelijkheid uw hypotheek te verlengen of een nieuwe hypotheek af te sluiten. Bij een aflossingsvrije hypotheek kan uw huidige hypotheek gewoon verlengd worden. Maar bij een hypotheek met daaraan gekoppeld een kapitaalverzekering eigen woning (KEW box I), wordt na 30 jaar altijd beëindigd en dient de verzekering tot uitkering te komen. Dit in verband met de fiscus. Graag adviseren wij u wat in uw geval het best zou zijn.

Wat wil het zeggen als de rente aftrekbaar is ?
Wanneer de rente aftrekbaar is, kunt u de rente die u over uw hypotheek moet betalen aftrekken van uw belastbare inkomen.
De belasting betaald dus deels mee aan uw eigen woning.

Wat is precies een taxatierapport ?
Waardebepaling van een woning door een makelaar, is vaak nodig voor het verkrijgen van een hypotheek of overbruggingsfinanciering. Bij een taxatie wordt zowel gekeken naar de woning zelf als naar de omgeving.
In het taxatierapport wordt aan de hand van twee "soorten" bedragen een waarde toegekend aan het desbetreffende onderpand. De eerste is de executiewaarde; dat is de waarde bij een gedwongen verkoop. En de tweede is de vrije verkoop waarde. Dat is de waarde die de woning bij een (normale) verkoop zou moeten opbrengen. Aan de hand van een aantal criteria, die tevens in het taxatierapport worden opgeschreven, bepaalt de makelaar de waarden van de woning. Uiteindelijk gaat de geldverstrekker uit van de executiewaarde. Het maximale verstrekkingspercentage is vaak 125 % van de executiewaarde.

Waar moet ik rekening mee houden bij het afsluiten van een hypotheek ?
De kosten die een hypotheek en het kopen van een huis met zich meebrengen.
Uw huidige financiële lasten.
De mogelijkheden aan hypotheek Vormen.
De verzekeringen.
Uw huidige gezinssamenstelling of dat u in de toekomst uw gezin wilt uitbreiden.
Enz.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2007 23:36:40 ]
pi_52636830
Laatste reactie in deel 3:
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij wel, althans, bij onze berekeningen in de offertes zat deze erbij.

Edit: vol, hier verder: Hypotheek #4
pi_52636913
Ok, dan nogmaals mijn post uit het eind van #3:

Graag jullie gedachten over onderstaande aanbieding:
quote:
Totale hypotheek: 201.000 (185.000 ex k.k.) -> 145 m2 2-onder-1-kap in Enschede
Spaarhypotheek: 108.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 4,95%
Aflossingsvrij: 92.500 (SKP Oosteroever) - 20 jr vast, 5,05%

Dit is met NHG.

Bruto maandlasten: 986 euro
Netto maandlasten: 671 euro

Overlijdensrisicoverzekering: 148,89 p/m
Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_52637100
knip

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2007 10:22:06 ]
pi_52637162
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:35 schreef Moody het volgende:
Ok, dan nogmaals mijn post uit het eind van #3:

Graag jullie gedachten over onderstaande aanbieding:
[..]

Is de overlijdensrisicoverzekering trouwens inbegrepen in de 671 euro netto in dit voorbeeld?
Als je het narekent, zou je weten dat deze inclusief is. (maar het is een spaarhypotheek...dan zou de ORV er in principe in zitten, neem ik aan...)

[ Bericht 10% gewijzigd door Five_Horizons op 23-08-2007 23:49:04 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:19:50 #6
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_52638077
Oosteroever hanteer volgens mij als een van de weinigen ook een uitkering bij niet overlijden binnen 30 jaar bij een spaarhypotheek. Wel produkt van de Hypotheker dus zou mijn horizon nog even verbreden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_52638631
Even een reactie uit een ouder topic:
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Alleen standaard is het bij de Hypotheker "een tonnetje spaar....een tonnetje aflosvrij...." vandaar
En nu ben ik vorige en deze week nu bezig geweest met een hypotheek, en daar waar 2 andere adviseurs voor een aflossingsvrije hypotheek kozen (100% EW) en de rest met eigen vermogen aanzuiveren (de oplossing waar ik zelf ook op uitkwam), zo wist de hypotheker er als enige een afwijkende constructie van te maken, waarbij een beleggingselement aan te pas kwam! Zelfs de Rabobank wist door middel van zeer flexibele normering (aangeven dat er binnenkort een salarisstijging aankwam gaf ineens extra mogelijkheden) er een betere oplossing uit te slepen.

Kan iemand mij trouwens vertellen wie achter deze partij zit: "Noordnederlands Effectenkantoor"
pi_52641677
Nou na wat breder onderzoek mag ik wel tot de conclusie komen dat een huis kopen met een inkomen rond de 30k niet reeel is
Built for Speed
pi_52641760
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:47 schreef weerdo het volgende:
zo wist de hypotheker er als enige een afwijkende constructie van te maken, waarbij een beleggingselement aan te pas kwam!
En met deze hypotheek met beleggingselement dient er een initiele storting in de beleggingsverzekering gedaan te worden gok ik? Waaraan geld ontrokken wordt om de hypotheek last mee te financieren?
pi_52641798
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 08:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Nou na wat breder onderzoek mag ik wel tot de conclusie komen dat een huis kopen met een inkomen rond de 30k niet reeel is
Ligt denk ik geheel aan wat je onder 'huis' verstaat. Aangezien dit een nogal ruim begrip is. Voor de een is dit een vrijstaande boerderij met een inhoud van 600m3 op 1200m2 grond. Voor de ander een flatje in Rotterdam Zuid.

Met andere woorden: als je met dat salaris een huis wilt kopen zal je je eisen bij moeten stellen of in andere omgevingen moeten rond shoppen.
pi_52641976
Mijn verwachtingen lagen al niet te hoog maar het is toch wel een beetje van een koude kermis thuis komen.

Nu wil ik juist niet in de randstad wonen, maar het valt me wel op dat daar je voor dezelfde prijs een groter huis/appartement hebt dan waar ik wil gaan wonen.

Nu heb ik een huis gezien met een vraagprijs van 159.000, nu lijkt mij dat hier nog wat af kan (~153.000??), dus dan zou ik met een inkomen van ~30/31k dat moeten opbrengen met een spaar / aflossingsvrije hypotheek. En dan ook nog eens een netto maandlast van 550 euro.

De vraag is dan ook nog of je er verplicht een levensverzekering a ?150? euro per maand moet afsluiten, want dan komt de netto maandlast op ~700 euro?

[ Bericht 44% gewijzigd door HansvanOchten op 24-08-2007 10:46:40 ]
Built for Speed
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 10:49:13 #12
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52643812
Hangt er van af of je een deel bij elkaar wilt sparen. Zonder spaarcomponent zal een levensverzekering voor een groot deel van de hypotheek niet meer dan anderhalf of twee tientjes zijn.

Ik heb zelf maar een (kleiner) deel aflossingsvrij.
(En toch met 30K inkomen een mooi huisje gekocht.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_52643832
Ik wil eigenlijk 50/50 doen.
Ik wil wel aflossen, maar met 100% aflossen komen de maandlasten veels te hoog
Built for Speed
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:29:11 #14
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_52648151
quote:
De Vereniging Eigen Huis verwacht dat de variabele hypotheekrente de komende maand fors omhoog gaat als gevolg van de mondiale kredietcrisis.

Op ongeveer 40% van de hypotheken die de afgelopen jaren zijn afgesloten zit een variabele rente. Dit was altijd goedkoper dan een hypotheek met een vaste rente. Nu lijkt dat dus te gaan veranderen.

De la Porte verwacht dat vooral huiseigenaren die hun huis volledig met een hypotheek hebben gefinancierd, zoals veel jonge gezinnen, het zullen merken. Ook denkt hij dat door een hogere rente de stijging van de huizenprijzen zal afvlakken of stagneren.

In de eerste 7 maanden van dit jaar steeg de gemiddelde verkoopprijs van alle verkochte woningen nog tot ¤245.200. Dat is 4% meer dan de gemiddelde prijs over 2006.

In Groot-Brittannië raken steeds meer huiseigenaren in de problemen. Volgens de International Herald Tribune zijn het afgelopen jaar 30 procent meer huizen gedwongen verkocht omdat de eigenaren de hypotheek niet meer konden opbrengen. Ook raken steeds meer mensen achter met hun betalingen.
Bron
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_52648414
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:13 schreef HansvanOchten het volgende:
Mijn verwachtingen lagen al niet te hoog maar het is toch wel een beetje van een koude kermis thuis komen.

Nu wil ik juist niet in de randstad wonen, maar het valt me wel op dat daar je voor dezelfde prijs een groter huis/appartement hebt dan waar ik wil gaan wonen.

Nu heb ik een huis gezien met een vraagprijs van 159.000, nu lijkt mij dat hier nog wat af kan (~153.000??), dus dan zou ik met een inkomen van ~30/31k dat moeten opbrengen met een spaar / aflossingsvrije hypotheek. En dan ook nog eens een netto maandlast van 550 euro.

De vraag is dan ook nog of je er verplicht een levensverzekering a ?150? euro per maand moet afsluiten, want dan komt de netto maandlast op ~700 euro?
Volgens mij is een levensverzekering wel verplicht bij de meeste verstrekkers ja.
pi_52648963
Dan vraag je zowiezo af of dit wel een periode is om een huis te kopen -.-
(als reactie op het krantenbericht)
Built for Speed
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:53:13 #17
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_52652227
Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook of het verstandig was om een huis te kopen.
Veel mensen die variabel zaten de afgelopen jaren hebben hem bij de eerste de beste verhoging (eind 2005) van de ECB al vastgezet. Alleen de kneuzen zitten nog variabel.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_52654070
Omschulden in Zwitsere Franken!
Ik betaal 3.9 % rente e dat is veel ! 2 jaar geleden betaalde ik 2%
Het enige gevaar is dat de wisselkoers slecht is wanner je moet converteren. Opletten en eruit gaan zodra je ver genoeg bent en de koers gunstig staat.

Ik begrijp niet waarom zo wenig mensen dat doen

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 24-08-2007 16:56:35 ]
pi_52654132
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:13 schreef HansvanOchten het volgende:

je bent verplicht een stervensverzekering aftesluiten en dit kost maximaal 20 Euro per maand.
pi_52654231
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 16:50 schreef CANARIS het volgende:

[..]

je bent verplicht een stervensverzekering aftesluiten en dit kost maximaal 20 Euro per maand.
Kan ook stuk minder, afh van de hoogte vd dekking.....
pi_52684237
Heeft iemand ervaring met http://www.moneyou.nl ??

Het komt bij veel internet-vergelijkers als goedkoopste uit de bus, maar is het ook goed??

Ik heb ook een vraag:

Als ik nu al zeker weet dat ik maximaal 15 jaar in het huis zal wonen, is het dan totaal overbodig om de rente 20 jaar vast te zetten?

Ik dacht dat wanneer de hypotheek na 15 jaar meeneemt naar je volgende huis je dan nog 5 jaar proviteert van dezelfde rente. Klopt dit?

Of moet je bij het verhogen van je hypotheek altijd weer uitgaan van de rentetarieven die op dat moment gelden?

[ Bericht 52% gewijzigd door Moody op 25-08-2007 21:43:46 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_52688149
Moneyou is van ABN Amro (zie de site helemaal bovenaan). Het lijkt mij dat het wel te vertrouwen is.

Verder kun je vaak je hypotheek meenemen naar een volgend huis. Hierbij zal dan de rente meegenomen die je al eerder had. Je kan dus inderdaad nog 5 jaar profiteren als je na 15 jaar verhuist met een 20 jaar vaste rente. Ik weet niet zeker of dit vanzelfsprekend is bij elke hypotheek.

Ik heb het nu zelf bij Nationale Nederlanden. Ik ben 1,5 jaar geleden gaan samenwonen in een appartement en ik heb de rente voor 7 jaar vastgezet op 4,5 %. Wij zijn nu aan het kijken voor een eensgezinswoning. Ik heb dus de mogelijkheid om de hypotheek mee te nemen en aan te vullen. Het nadeel hierbij is dat Nationale Nederlanden een hogere rente berekend voor bestaande klanten dan voor nieuwe klanten. Wij moeten dus gaan uitrekenen wat het voordeligste is voor ons. Of nog 5,5 jaar de rente op 4,5% en de aanvulling op ongeveer 5,6% voor 20 jaar vast. Of een geheel nieuwe hypotheek (misschien ook bij NN) voor ongeveer 5,3% voor 20 jaar vast. Ik neig op dit moment naar de laatste optie voor mijn eigen gemoedsrust.
Everyone says i have a split personality, me and myself don't agree.
pi_52688845
tvp
pi_52694752
Moneyou lijkt me idd ook wel te vertrouwen

Ik tvp ook even mee
pi_52697976
Maar gaat het ook nog betrouwbaar zijn nadat de ABN AMRO overgenomen is? Ik weet niet hoe het in de banken en verzekerings-wereld er wat dat betreft aan toe gaat, maar ander management kan natuurlijk weer heel anders uitpakken.

Alhoewel uiteraard de partijen die ABN willen kopen ook niet bepaald de kleinste jongens zijn. Het zijn alleen wel grotendeels buitenlandse jongens en dan zijn het toch namen waar je niet vertrouwd mee bent en niet weet wat je er wel/niet van kunt verwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')