abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51142136
Vandaag is mijn leven bezwaard met een moreel dilemma.

Ik ben werkzaam als commercieel medewerker bij een grote, niet nader te noemen, geldverstrekker (zie avatar). Vandaag belde iemand mij op die geld nodig had. Wij konden hem geen mogelijkheden bieden omdat hij op dit moment te weinig inkomen heeft. De man ontvangt sinds 1986 een WAO-uitkering. Op dit moment ontvangt hij van zijn uitkeringsinstantie 900 euro netto per maand.
Op basis hiervan hebben wij hem afgewezen. Toen kwam de aap uit de mouw.

Meneer zit voor 80/100% in de WAO. Waarom? Ja, dat wist hij eigenlijk ook niet. Hij vond het eigenlijk wel prima zo. Hij had dat toendertijd zo geregeld met zijn werkgever, nota bene de UvA, uiteindelijk toch semi-overheid. Hij biechtte op al 21 jaar "via een omweg" (zwart dus) betaald te krijgen. Hij is ooit om een onbenullige reden in de ZW beland, en doorgestroomd naar de WAO. Met de keuringsarts is toen afgesproken dat hij niet meer herkeurd zou worden. Meneer ontvangt dus nog steeds WAO terwijl hij al die tijd gewoon gewerkt heeft! Flinke fraude dus (900*12*21, al reken je dan wel met het huidige bedrag).

Meneer vertelde dat onderwijsinstellingen in het verleden hierom weleens in opspraak te zijn geweest en dat hij één van de onderwerpen van deze ophef is geweest. Hij was als onderzoeker werkzaam en heeft een wel érg riante verlofregeling weten te treffen (zo omschreef hij het ook vol trots).

Heel dom natuurlijk van deze meneer om mij dit allemaal te vertellen. Ik heb zijn postcode, huisnummer en naam genoteerd en ik overweeg nu sterk om het UWV op de hoogte te gaan stellen hiervan.

Maar is dit nu wel ethisch? Hoe fout deze vent ook zit, ik zit ook fout. Ik mag dus echt never nooit niet klantgegevens "mee naar huis nemen". Daar heb ik een dik pak papieren voor moeten tekenen op het werk.

Wat ik mij ook afvraag. Stel dat ik een anonieme brief schrijf naar het UWV met dit verhaal als inhoud.
Hoe serieus wordt dat dan genomen?

Ben benieuwd wat ik hiermee moet gaan doen. Ik wil deze man er echt bij naaien eigenlijk. Een uitkeringstrekker in de reinste zin van het woord is het.
pi_51142210
Je zou fout zitten als je hem er niet aan zou naaien.
pi_51142296
Ok, je mag geen klantgegevens mee naar huis nemen, maar deze kerel heeft voor zo'n 2 ton gefraudeerd, neem toch aan dat daar wel uitzonderingen voor zijn.
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:47:39 #4
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142418
Heb je het al met je eigen leidinggevende over gehad? Zou ik eerst doen en daarna wellicht actie ondernemen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  FOK!Babe woensdag 4 juli 2007 @ 19:47:53 #5
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_51142421
Yup, aangeven.
  FOK!Babe woensdag 4 juli 2007 @ 19:48:15 #6
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_51142441
Wacht , dit is beter:
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:47 schreef Falco het volgende:
Heb je het al met je eigen leidinggevende over gehad? Zou ik eerst doen en daarna wellicht actie ondernemen.
pi_51142463
Hmmmm.

Hem aangeven zou ik niet doen want dan maak je z'n leven kapot... opzich wel terecht want dikke fraude. Evengoed, misschien kun je hem een anonieme brief sturen en hem te sommeren mee te stoppen en dan beetje dreigen of zo met melding. Dat wat?
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:49:04 #8
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142470
Je leidinggevende zal waarschijnlijk trouwens gaan zeggen: "Is niet ons pakkie an"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_51142487
Door het verhaal ff in een topic te gooien, al is het anoniem wb klantgegevens, zit je nu al flink fout...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:49:59 #10
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51142498
Leg deze zaak -onder het genot van een bakkie koffie- voor aan je supervisor en alles komt goed.
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:50:53 #11
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51142524
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:47 schreef Falco het volgende:
Verstandigste reactie tot nu toe.
pi_51142575
contact met die vent zal ik iig niet gaan zoeken, want dan zal hij weten dat ik het ben geweest en dan schaad ik het bedrijfsimago voorzover de media dat al niet gedaan heeft

als ik het tegen mijn leidinggevende zou zeggen dan weet ik al precies wat ik te horen krijg,
alles wat die vent doet is zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem en daar hebben wij niets mee te maken

ik overweeg toch echt een anonieme brief te sturen naar het UWV, ben even op de site aan het kijken hoe ik hier melding van zou kunnen maken
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:53:03 #13
184306 NelisH2007
Owh Noesss!!!
pi_51142601
ow noes!
Stupid Inflateble Sheep No Work :(
pi_51142611
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:48 schreef Koewam het volgende:
Hmmmm.

Hem aangeven zou ik niet doen want dan maak je z'n leven kapot... opzich wel terecht want dikke fraude. Evengoed, misschien kun je hem een anonieme brief sturen en hem te sommeren mee te stoppen en dan beetje dreigen of zo met melding. Dat wat?
"Beetje dreigen" zou ik niet doen.
pi_51142631
Iemand die 900*12*21 teveel heeft ontvangen gaat nog naar een bank voor een lening?
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:54:03 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142638
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:52 schreef RobKel het volgende:
contact met die vent zal ik iig niet gaan zoeken, want dan zal hij weten dat ik het ben geweest en dan schaad ik het bedrijfsimago voorzover de media dat al niet gedaan heeft

als ik het tegen mijn leidinggevende zou zeggen dan weet ik al precies wat ik te horen krijg,
alles wat die vent doet is zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem en daar hebben wij niets mee te maken

ik overweeg toch echt een anonieme brief te sturen naar het UWV, ben even op de site aan het kijken hoe ik hier melding van zou kunnen maken
Volgens mij heb je nu een probleem als een andere DSB-medewerker dit topic meeleest
pi_51142641
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:49 schreef David Letterman het volgende:
Door het verhaal ff in een topic te gooien, al is het anoniem wb klantgegevens, zit je nu al flink fout...
want? dat is toch het mooie van internet, lijkt me
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:54:29 #18
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51142654
quote:

weet je waar dit mij aan doet denken:

VERKLIKKER!!!!
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
pi_51142679
quote:
je hebt er idd geen ruk mee te maken...
Pulp Fiction
pi_51142693
Wat is de regelgeving hierbij? Mag je als bankmedewerker dit doen?
pi_51142711
zou graag verklikker willen spelen in deze

kan toch zomaar niet, zoiets doen al die jaren

dat die vent nog een lening nodig heeft begrijp ik op zich wel, hij had overal een beetje uitstaan, hij wilde zijn schulden mooi overzichtelijk bij één geldverstrekker onderbrengen
pi_51142730
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:55 schreef Dodecahedron het volgende:
Wat is de regelgeving hierbij? Mag je als bankmedewerker dit doen?
keiharde nee dus
  woensdag 4 juli 2007 @ 19:58:33 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51142780
Afijn, diegene die nu een mailtje stuurt naar de DSB-bank dat er een ene Rob van hun zit te vukken, zorgt er voor dat diezelfde Rob ook kan fluiten naar zijn baan
pi_51142849
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:54 schreef RobKel het volgende:

[..]

want? dat is toch het mooie van internet, lijkt me
als ik je manager zou zijn, en zou weten dat je dit op een forum hebt gepost, zou ik je per direct ontslaan...
Pulp Fiction
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:01:20 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_51142870
Dat het gebeurd is, is punt 1. Het loopt nu nog steeds door en dat zou voor mij de druppel zijn iets te doen, al zal je supervisor er vast en zeker anders over denken.
Vampire Romance O+
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:02:17 #26
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_51142901
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:55 schreef RobKel het volgende:
dat die vent nog een lening nodig heeft begrijp ik op zich wel, hij had overal een beetje uitstaan, hij wilde zijn schulden mooi overzichtelijk bij één geldverstrekker onderbrengen
Misschien kun je hem binnenkort een lening van een dikke twee ton slijten
Vampire Romance O+
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:20:27 #27
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_51143544
Tja, die man kan duidelijk rekenen, dus 1+1 = 2 als hij ineens gepakt wordt .
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:22:27 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_51143631
Ik zou niks met deze kennis doen. Als medewerker ga je je boekje te buiten. En het is jouw verantwoordelijkheid niet.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 4 juli 2007 @ 20:30:33 #29
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51143989
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:00 schreef David Letterman het volgende:

[..]

als ik je manager zou zijn, en zou weten dat je dit op een forum hebt gepost, zou ik je per direct ontslaan...
Lolz heb zin om nu een bericht te sturen.
Met een IP caller kun je wel achterhalen waar je moet zoeken
pi_51144156
was zijn naam onuitspreekbaar?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_51144351
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou niks met deze kennis doen. Als medewerker ga je je boekje te buiten. En het is jouw verantwoordelijkheid niet.
Maakt niks uit, hij betaalt indirect de premie van de man dus het is ook een beetje zijn geld en van de mensen om hem heen.
pi_51145254
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 19:56 schreef RobKel het volgende:

[..]

keiharde nee dus
Je zult waarschijnlijk bij indiensttreding een geheimhoudingsclausule hebben moeten tekenen. Daar zondig je dus tegen als je gaat doen wat je zou willen. Hou je er rekening mee dat klokkenluiders niet populair zijn bij bedrijven?
"Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
pi_51145494
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:38 schreef Koewam het volgende:

[..]

Maakt niks uit, hij betaalt indirect de premie van de man dus het is ook een beetje zijn geld en van de mensen om hem heen.
Hij heeft beloofd zulke dingen geheim te houden.
pi_51146819
Zet het eens op een rij, dan rolt de oplossing er vanzelf uit.

Het is in elk geval niet 'niet mijn verantwoordelijkheid'. Je ziet gewoon dat er een uitvreter op kosten van de gemeenschap (jij, ik en iedereen) leeft en te lui is om te werken. Dat willen we allemaal wel, maar zo werkt het niet en het is gewoon tegen de wet.

1. Bewijslast wordt moeilijk. Ok, hij heeft iets aan de telefoon gezegd. De waarde daarvan, rechtelijk gezien, is 0. Face it, er is een onderzoek nodig.

2. Jij handelt uit naam van de bank. Als jij met die man praat en hij met jou, dan ben jij de bank.
Jij bent geen privépersoon en die gegevens zijn eigendom van jouw bedrijf.

3. Omdat jij uit naam van de bank handelt kun je dit met je chef opnemen. Je hebt namelijk het vermoeden van iets onwettelijks. Ik vermoed dat er beleid van de bank is over hoe de bank (niet jij) daar mee om wil gaan.

Dus: Meldt het binnen de bank. Als de bank een ethisch beleid voert wordt het aangegeven. Ze moeten wel meer dingen aangeven. Verdachte transacties bijvoorbeeld.

Als de bank er niets mee doet, kun jij altijd nog besluiten om het aan te geven.
Het blijft tegen de wet, tegen de maatschappij, en het blijft gewoon een grote aso.
  woensdag 4 juli 2007 @ 21:44:31 #35
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51147157
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:35 schreef mgerben het volgende:
Het blijft tegen de wet, tegen de maatschappij, en het blijft gewoon een grote aso.
Als ik sommige geluiden bij de vakbonden hoor, dan was dit doodnormaal eind jaren 80 en begin jaren 90.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51147622
Het is je plicht om hem aan te geven; je bent het je Nederlandse medemensch ethisch verschuldigd. Zie ik het overigens verkeerd of is die gast nog niet eens een klant van jullie (je kon hem niet helpen)? En anders deponeer je ergens een anonieme tip ofzo, anders krijgt die pauper wellicht weer een paar duizend smartengeld ofzo na jullie aangeklaagd te hebben
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_51148882
het klopt idd dat wij géén zaken doen met deze man
dit eigenlijk omdat ik op basis van wat hij mij vertelde zelf al concludeerde dat dat leenfeest voor hem dus niet doorgaat en ik hem een standaard afwijsbrief heb verstuurd

ik ben gewoon erg in dubio welke plicht ik moet vervullen, ik handelde tijdens het gesprek idd namens het bedrijf an sich en niet als persoon, toch voel ik als persoon de verplichting om dit soort teringlijers aan te geven

ik denk ook dat ik het ga doen, ik ga dit melden bij het UWV
anoniem, dat dan weer wel, mijn werkgever hoeft niet te weten dat ik klantgegevens hier voor gebruikt heb, al is dit de eerste en de laatste keer dat ik iets met klantgegevens doe

ik voel me gewoon bezwaard als ik niets zou doen

ik ga het trouwens ook niet overleggen met leidinggevenden of iets, want dat draait toch uit op "daar hebben wij niets mee te maken"

aan een ieder die het leuk of grappig lijkt om mijn werkgever een mail te sturen en op dit topic te wijzen: dikke vinger, ik doe wat mij juist lijkt
pi_51149955
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 22:25 schreef RobKel het volgende:
NSB-verhaal

Als SS Obersturmführer heb je natuurlijk al geregeld dat de ovens van Auschwitz weer in werking zijn gesteld voor de zondaar. Heb je em al op de trein gezet?
Pulp Fiction
pi_51150352
pfff...waarom medelijden hebben met deze man

geloof me, hij schaamde zich er niet voor, dat is misschien nog wel het ergste
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:02:10 #40
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51150446
quote:

aan een ieder die het leuk of grappig lijkt om mijn werkgever een mail te sturen en op dit topic te wijzen: dikke vinger, ik doe wat mij juist lijkt
En wat nou als iemand jouw gedrag niet ethisch vind, en het al helemaal niet netjes vind om in je usericon 'dsb bank' te hebben staan?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:05:00 #41
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51150558
quote:
Tsja, als je het waard vindt om je baan hier op het spel te zetten, dan moet je het vooral gaan melden .
pi_51150734
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:02 schreef gronk het volgende:

[..]

En wat nou als iemand jouw gedrag niet ethisch vind, en het al helemaal niet netjes vind om in je usericon 'dsb bank' te hebben staan?
waar staat dat dat niet mag? of ik nou een Heineken-, een Bacardi- of een DSB Bank-logo als avatar heb, voor mij is het allemaal hetzelfde

Besides, ik sta achter wat ik doe, probeer dat hier op Fok ook vaak te verdedigen maar we hebben nou eenmaal een slecht imago gekregen.
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:13:14 #43
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51150834
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:10 schreef RobKel het volgende:

Waar staat dat dat niet mag? of ik nou een Heineken-, een Bacardi- of een DSB Bank-logo als avatar heb, voor mij is het allemaal hetzelfde
Maar voor jouw baas niet.
pi_51150933
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:13 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar voor jouw baas niet.
Ik mag hopen dat Dirk het zou waarderen wat ik voor hem doe!
In mijn vrije tijd ook nog eens het evangelie van DSB prediken, man hey!
pi_51151301
Kan nog lachen worden als blijkt dat de betreffende man niet echt blijkt te bestaan, maar een test is van je werkgever.
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:28:33 #46
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51151358
De 'mystery client'
pi_51151558
Maak die jongen niet zo bang.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:38:02 #48
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51151652

Doen of niet doen?!?
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:41:02 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51151759
Zullen we d'r een poll voor opzetten?
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:41:29 #50
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51151777
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:41 schreef gronk het volgende:
Zullen we d'r een poll voor opzetten?
Ja, is tof
pi_51151865
Onder welke omstandigheden heeft de man deze extreem vertrouwelijke informatie aan jou doorgespeeld? Ben ik wel benieuwd naar, hoe naief kan iemand zijn
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_51151871
-topic
pi_51151887
Ik zal het je niet in dank afnemen, laten we dat voorop stellen

Het principe van online fora (anonimiteit als basis) komt in het geding

Toch denk ik dat ik uiteindelijk niet als werknemer te identificeren ben

Zelfs als dat zo is, zou ik mijzelf kunnen verdedigen omdat ik
a) nog niets gedaan heb met deze gegevens van meneer de uitkeringstrekker
b) altijd mijn bedrijf hier heb verdedigt, ondanks dat mensen als blaatapen dingen over DSB roepen zonder dat naar waarheid te staven
pi_51151918
TT i.c.m. werkgever TS is al "apart"
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_51151927
Mijn persoonlijke mening is trouwens dat het een ongelooflijke NSB actie zou zijn.
pi_51151931
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:43 schreef Flashwin het volgende:
Onder welke omstandigheden heeft de man deze extreem vertrouwelijke informatie aan jou doorgespeeld? Ben ik wel benieuwd naar, hoe naief kan iemand zijn
Ik vroeg door naar wat de reden is dat hij een WAO-uitkering geniet
opzich dramde ik wel door om achter de echte reden te komen
hij begon in eerste instantie met allerlei smoesjes
pas later nadat het gesprek een bepaald vertrouwen had bereikt legde hij uit hoe de vork in de steel zat
pi_51151977
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:45 schreef Five_Horizons het volgende:
TT i.c.m. werkgever TS is al "apart"
Niet Waar!!!
Wij handelen JUIST ethisch!!!
i.t.t. gevestigde banken die Jan en Alleman een lening verstrekken gaan wij zeer grondig te werk om te zien met wie wij van doen hebben!

90% van de mensen die een aanvraag bij ons doen krijgen uiteindelijk de lening niet!
puur en alleen omdat het voor de klant niet verantwoord zou zijn om een financiering aan te gaan

geloof me, wij zijn echt een bedrijf dat de reputatieschade niet verdient heeft
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:47:07 #58
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_51151981
Waarom ga je dan zelf niet anoniem om met de gegevens van de persoon, die je aan de lijn had? Met wat research kan iedereen er wel achterkomen wie hij is. Hij heeft tot 1986 bij de UvA gezeten als onderzoeker. Genoeg aanknopingspunten, waarbij de anonimiteit van deze kerel ook behoorlijk in het geding is .
pi_51152024
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:45 schreef Flashwin het volgende:
Mijn persoonlijke mening is trouwens dat het een ongelooflijke NSB actie zou zijn.
En mijn mening is dat het dat niet is. Typisch Nederlands om de andere kant op te kijken, maar vooraan te staan op het moment dat "hullie" van de overheid niets doen aan misstanden.....
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:49:03 #60
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_51152064
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:38 schreef Falco het volgende:
[afbeelding]

Doen of niet doen?!?
.
DOEN!!!
Vuile naaier, pak um maar op z'n eigen manier terug .
-
pi_51152084
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:47 schreef RobKel het volgende:

[..]

Niet Waar!!!
Wij handelen JUIST ethisch!!!
i.t.t. gevestigde banken die Jan en Alleman een lening verstrekken gaan wij zeer grondig te werk om te zien met wie wij van doen hebben!

90% van de mensen die een aanvraag bij ons doen krijgen uiteindelijk de lening niet!
puur en alleen omdat het voor de klant niet verantwoord zou zijn om een financiering aan te gaan

geloof me, wij zijn echt een bedrijf dat de reputatieschade niet verdient heeft
Laat me alsjeblieft niet lachen...

Ik heb ook weleens "gemysteryshopt", hoor......
pi_51152204
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En mijn mening is dat het dat niet is. Typisch Nederlands om de andere kant op te kijken, maar vooraan te staan op het moment dat "hullie" van de overheid niets doen aan misstanden.....
De andere kant opkijken of bewust iemands leven kapot maken.

Kies jij maar gerust voor het 2de en verberg je achter het feit dat "hij toch fout zat". Het is een ethische kwestie, ik snap het dilemma van TS goed. Maar uiteindelijk is gewoon een ongelooflijke naaiaktie tegen iemand die jou notabene onder enig vertrouwen gevoelige informatie heeft verteld.
pi_51152238
tot nadenken gezet besloten toch maar morgen dit even aan te kaarten bij leidinggevende en in te stemmen met besluit dat hij zal nemen (wat ik nu al weet, niets doen)

jammer dat het zo moeilijk is om keuzes te maken!
pi_51152244
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:52 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Kies jij maar gerust voor het 2de en verberg je achter het feit dat "hij toch fout zat". Het is een ethische kwestie, ik snap het dilemma van TS goed. Maar uiteindelijk is gewoon een ongelooflijke naaiaktie tegen iemand die jou notabene onder enig vertrouwen gevoelige informatie heeft verteld.
Je realiseert je wel dat dit soort mensen als groep zorgen dat jij elke maand weer flink wat extra geld afhandig gemaakt wordt, toch?
  woensdag 4 juli 2007 @ 23:54:22 #65
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51152258
Poll: Moet iemand contact opnemen met de werkgever van TS?
  • Ja! Aanpakken die NSB'er!
  • Nee, hij doet z'n burgerplicht.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_51152275
    en ik zal ook mijn avatar weghalen voordat mensen er aanstoot aan nemen
    pi_51152291
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je realiseert je wel dat dit soort mensen als groep zorgen dat jij elke maand weer flink wat extra geld afhandig gemaakt wordt, toch?
    Wat moet jij een ongelooflijk kutleven hebben als je je een kwestie als deze persoonlijk zou aantrekken.
      woensdag 4 juli 2007 @ 23:55:26 #68
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_51152294
    pi_51152299
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:45 schreef Flashwin het volgende:
    Nee, NSB-ers zijn nog heilig vergeleken bij TS als hij het daadwerkelijk door zou geven, en helemaal als hij het anoniem zou doen. NSB-ers moesten namelijk wel een keuze maken op dat moment, het was niet voor niets oorlog, en zij maakten die keuze om (makkelijker) te overleven. Het was voor hen een gok wie er zo zou winnen.
    Voor TS speelt die noodzaak van een keuze niet.
    You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
    Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
    pi_51152317
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:52 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Iemands leven kapot maken? Dat risico nam 'ie toch zelf? Hij steelt. Van mij....
    pi_51152326
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:55 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Wat moet jij een ongelooflijk kutleven hebben als je je een kwestie als deze persoonlijk zou aantrekken.
    Je kunt het natuurlijk ook overdrijven.
    pi_51152336
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Iemands leven kapot maken? Dat risico nam 'ie toch zelf? Hij steelt. Van mij....
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:55 schreef Flashwin het volgende:

[..]

pi_51152365
    zeg waarom allemaal weer persoonlijk

ik vraag op Fok!, juist omdat het daar een geschikt medium voor is, naar een onafhankelijke mening van buitenstaanders om mede daarop mij te baseren als ik ga beslissen wat ik hiermee doe

als iemand vindt dat ik onethisch heb gehandeld, prima
    als iemand vindt dat ik juist heb gehandeld, ook prima

maar zeggen dat iemand een kutleven heeft omdat hij of zij zich druk maakt om ons belastinggeld vind ik niet ok
    pi_51152380
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:56 schreef Flashwin het volgende:

[..]

[..]

Als jij het dan geen probleem vindt: doneer jij die man toch wat geld (of je het nu zelf betaalt of dat de overheid dat van het door jou betaalde geld doet.... dan heb je tenminste een eigen keuze)
    pi_51152391
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

SS Obersturmführer, Adolf is trots op je...
    Pulp Fiction
    pi_51152427
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:58 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Ah, kijk.... het collectieve Nederlandse schuldgevoel komt de hoek om zeilen
    pi_51152571
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:58 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Alsof Adolf zo dol was op mensen die hun mond open deden.
    pi_51152614
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:57 schreef RobKel het volgende:
    zeg waarom allemaal weer persoonlijk

ik vraag op Fok!, juist omdat het daar een geschikt medium voor is, naar een onafhankelijke mening van buitenstaanders om mede daarop mij te baseren als ik ga beslissen wat ik hiermee doe

als iemand vindt dat ik onethisch heb gehandeld, prima
    als iemand vindt dat ik juist heb gehandeld, ook prima

maar zeggen dat iemand een kutleven heeft omdat hij of zij zich druk maakt om ons belastinggeld vind ik niet ok
    Je hebt gelijk met dat eerste, alleen ik begrijp nooit zo wat het anders maakt dat iemand geld jat dat van "iedereen" is in vergelijking met geld dat van "iemand" is.

Als de beste man het zou jatten van, bij wijze van, je [insert willekeurig familielid], zou iedereen de man bij wijze van spreken aan de hoogste boom hangen. (dat bij wijze van staat er niet voor niets.... ).
    pi_51152767
    Ik zal morgen iig posten wat mijn supervisor hierover te vertellen had, maar ik kan het op voorhand al wel zeggen, en ik geef hem eigenlijk nu alvast ook geen ongelijk

alhoewel ergens ook weer wel
    wat een tweestrijd
    knagen doet het
    pi_51153111
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 23:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ah, kijk.... het collectieve Nederlandse schuldgevoel komt de hoek om zeilen
    welk schuldgevoel?
    totaal onbekend bij mij...
    Pulp Fiction
      donderdag 5 juli 2007 @ 04:52:58 #81
    179752 TheChemeng
    ['æbsin&#;] Ikea boy
    pi_51156593
    Ik vraag me eigenlijk wel af wat de regelgeving omtrend dit soort feiten is. Zoals eerder vermeld is een bank verplicht om verdachte transacties te vermelden. Als deze man dus inderdaad een klant van DSB was geweest dan lijkt het me dat er melding van gemaakt moet worden. In dit geval is het geen klant dus lijkt het me dat er officieel ook geen melding van gemaakt hoeft te worden.

Ben benieuwd wat de DSB hier als reactie op geeft (via jou supervisor).
    The Dutch are bastards and the French ten times worse.
    Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
      donderdag 5 juli 2007 @ 05:03:29 #82
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_51156604
    Er zijn bureau's die deze soorten fraude onderzoeken en hier kun je dit anoniem melden
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
    pi_51156612
    Ik zou er niks mee doen, het is de overheid die dit soort praktijken mogelijk maakt. Dat ze in Den Haag te bezopen zijn een goed systeem op poten te zetten is niet jouw probleem, sterker nog, is niet het probleem van de uitvoeringsorganisatie.
      donderdag 5 juli 2007 @ 05:30:04 #84
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_51156645
    Schoppen zulke mensen, .
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_51156663
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 05:30 schreef Harajuku. het volgende:
    Schoppen zulke mensen, .
    Ze tonen juist het failliet van de verzorgingsstaat aan.
      donderdag 5 juli 2007 @ 07:15:41 #86
    179752 TheChemeng
    ['æbsin&#;] Ikea boy
    pi_51156823
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 05:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ze tonen juist het failliet van de verzorgingsstaat aan.
    Als je steelt om een gebrek in beveiliging aan te tonen ben je nog steeds een dief.
    The Dutch are bastards and the French ten times worse.
    Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
    pi_51156862
    Waarom komt iedereen toch weer met NSB'er aanzetten? Is nogal een verschil, niet? Onschuldige Joden aangeven, of iemand aangeven die al jááren van ons belastinggeld loopt te profiteren. Van mij mag je 'm aangeven, en mensen moeten eens ophouden met dat tweedewereldoorlog-gezeik.
    pi_51157331
    Moeilijke kwestie.
    Over ethiek gesproken; ik vind dat je dit niet op een forum moet posten; laat staan zoeen algemeen forum als fok. Er komen willekeurige reacties en heel wat mensen kunnen dit lezen...de wereld is kleiner dan je denkt
    zowiezo kan dit gewoon niet, we weten zelfs de bank nu (beter had je je kunnen beperken tot baas, collegae, familie of vrienden of mensen met ethische codes procedure kennis)
    Met je werkgever praten lijkt me idd een goed plan, ben benieuwd.

En, dat je m niet moet aangeven, je maakt zijn hele leven kapot (ook al is het een etter die er prat op gaat). Hij krijgt zijn loon heus nog wel (gepaste zin he).

Wel zou het een plan zijn dat hij op een of andere wijze op zijn gedrag gewezen moet worden (door jullie als bank of jij als bank afgevaardigde), zodat hij zelf nog tot inkeer kan komen en de situatie veranderen. Anders zie je toe en blijf je in gebreke.

[ Bericht 11% gewijzigd door liesell op 05-07-2007 09:20:33 ]
    pi_51157499
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 22:49 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Als SS Obersturmführer heb je natuurlijk al geregeld dat de ovens van Auschwitz weer in werking zijn gesteld voor de zondaar. Heb je em al op de trein gezet?
    Ziek ventje.
      donderdag 5 juli 2007 @ 08:50:58 #90
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51157529
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 20:38 schreef Koewam het volgende:

[..]

Dan ben je nog steeds niet verantwoordelijk.
      donderdag 5 juli 2007 @ 09:09:35 #91
    100191 PirE
    Geaux Tigers
    pi_51157779
    quote:
    ik denk ook dat ik het ga doen, ik ga dit melden bij het UWV
    anoniem, dat dan weer wel, mijn werkgever hoeft niet te weten dat ik klantgegevens hier voor gebruikt heb, al is dit de eerste en de laatste keer dat ik iets met klantgegevens doe
    Je weet dat je zelf fout zit als je het meld, dus daarom doe je het maar anoniem . Misschien ook leuk om een linkje naar dit topic op te sturen naar Kassa en Radar om te laten zien hoe zorgvuldig kredietverstrekkers met klantgegevens omgaan. Dat zal Ome Dirk ook wel waarderen, dan komt hij weer eens in het nieuws. Misschien krijg je wel een bonus
    quote:
    ik voel me gewoon bezwaard als ik niets zou doen
    Wat als het nog een keer gebeurd? Doe je het dan weer of laat je het dan maar voor wat het is? Je loopt nu een beetje eigen rechter te spelen.
    quote:
    ik ga het trouwens ook niet overleggen met leidinggevenden of iets, want dat draait toch uit op "daar hebben wij niets mee te maken"
    Je hebt er ook niks mee te maken. Ik neem aan dat je naast NAW gegevens ook een geboortedatum hebt. Als die meneer in kwestie dik in de 50 is dan is het sowieso redelijk lullig om hem aan te geven. De kans dat hij dan nog een baan vind is nihil en het hele onderzoekstraject kost ook een berg met geld. Niks doen is waarschijnlijk goedkoper voor de maatschappij (dat zijn wij).
    quote:
    Hopelijk doet je werkgever het juiste. Ontslaan. . Een beetje Fokken onder werktijd. Ik ga ervanuit dat dat niet mag van Ome Dirk.
    “Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
      donderdag 5 juli 2007 @ 09:19:55 #92
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51157920
    Het is inderdaad ontzettend suf dat zo'n 2 ton aan deze fraudeur wordt besteed. Het totale probleem met uitkeringsfraude los je echter niet op als je dit geval aangeeft. Het is maar een druppel op een gloeiende plaat. De maatschappij zelf wordt er ook niet beter van, wanneer dit aan het licht komt en je helpt alleen die kerel ontzettend in de problemen. Uitspraken als 'die klootzak steelt van mijn belastingcenten of van ons geld' snap ik dan ook niet en kunnen bij mij op een rekenen, zeker wanneer je zelf uitrekent dat je in al die 20 jaar als burger maar 1 cent kwijt bent aan hem. Ik heb ook niet het idee dat je het voor de maatschappij doet, maar eerder die kerel wil vukken, erg sneu allemaal.
    pi_51159067
    Goed topic, ben benieuwd naar reactie van werkgever .
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
      donderdag 5 juli 2007 @ 10:41:32 #94
    17709 hollander172
    Sea por favor apacible con mí.
    pi_51159695
    Mjah, zoals al genoemd zit je daar niet voor jezelf maar ben je "het bedrijf". Ontzettend suf dat je er uberhaubt over nadenkt om iets met deze vertrouwelijke gegevens te doen. What's next? Bij iemand die opbiecht vreemd te gaan de partner daarover inlichten? Het is gewoon jouw zaak niet en als je baantje je lief is zou ik nog maar eens heel goed de arbeidsvoorwaarden e.d. doornemen.

Wel frappant dat juist zo'n onbetrouwbare medewerker als jij bij DSB werkt.
    Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
    pi_51160043
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 08:50 schreef Lienekien het volgende:
    Dan ben je nog steeds niet verantwoordelijk.
    en iemand anders:
    quote:
    Je loopt nu een beetje eigen rechter te spelen.
    en iemand anders:
    quote:
    Je maakt het leven van die vent kapot
    Wat is dat voor laffe jakhalzerij?

1. Die man is geen held omdat hij van iedereen steelt en niet van een oud omaatje. Hij steel, fraudeert en licht op. Er zijn voorzieningen voor mensen die niet kunnen werken. Als je fraudeert om daar geld uit te stelen, ben je geen 'slimme jongen'. Je steelt van degenen die het echt nodig hebben, én van degenen die dit geld betalen. Dat de kosten over de hele gemeenschap worden uitgesmeerd is de reden dat hij niet tegen de lamp loopt; dat is gvd geen excuus.

2. Niet jouw verantwoordelijkheid? Je ziet het toch? Lopen jullie ook allemaal door op straat als je ziet dat er iemand beroofd wordt? Laten jullie ook in het huis van de buurman inbreken?

Let wel: Mensen die zich drukken door te zeggen 'niet mijn verantwoordelijkheid' zijn meestal wél degenen die vooraan staan om te krijsen dat ze op van alles en nog wat recht hebben. Want daar zijn ze wél in geinteresseerd.

3. Eigen rechter spelen? Nee, je ziet een misdaad (fraude, opzettelijk), en je meldt die. Daarna kan er gedegen onderzoek gedaan worden door professionals die hoor en wederhoor toepassen; de verdachte heeft rechten, mag zich verdedigen, en er wordt door een onafhankelijke rechter recht gesproken.
    Je ziet iets, je geeft het aan. Je kunt niet altijd de schouders ophalen en wachten tot de instanties er zelf achterkomen. Daar hebben ze gewoon de mankracht niet voor.
    pi_51160209
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 10:41 schreef hollander172 het volgende:
    Mjah, zoals al genoemd zit je daar niet voor jezelf maar ben je "het bedrijf". Ontzettend suf dat je er uberhaubt over nadenkt om iets met deze vertrouwelijke gegevens te doen. What's next? Bij iemand die opbiecht vreemd te gaan de partner daarover inlichten? Het is gewoon jouw zaak niet en als je baantje je lief is zou ik nog maar eens heel goed de arbeidsvoorwaarden e.d. doornemen.

Wel frappant dat juist zo'n onbetrouwbare medewerker als jij bij DSB werkt.
    Of iemand die bekent een kinderverkrachter te zijn. Natuurlijk ook niets mee doen.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:02:28 #97
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51160326
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 10:58 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Of iemand die bekent een kinderverkrachter te zijn. Natuurlijk ook niets mee doen.
    Ja, en dat gaat wél een grens over. Maar dat snap jij ook wel.
    pi_51160359
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, en dat gaat wél een grens over. Maar dat snap jij ook wel.
    Waarom de ene misdaad niet melden en de andere wel? Uitkeringsfraude is dus acceptabel om door de vingers te zien?
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:05:29 #99
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51160405
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:03 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Waarom de ene misdaad niet melden en de andere wel? Uitkeringsfraude is dus acceptabel om door de vingers te zien?
    Als mensen (kinderen) direct slachtoffer zijn of worden vind ik het wel een andere kwestie.
    pi_51160451
    quote:
    Als je dat onder werktijd ziet, eigenlijk in opdracht van de baas, meld je dat aan die baas en doe je er persoonlijk niks mee: persoonlijk ja dus, het probleem naar je baas verschuiven (daar is ie baas voor)!
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:08:51 #101
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51160513
    Die kerel vertelt in goed vertrouwen dit aan een bankmedewerker en mag verwachten dat zijn verhaal op discrete wijze behandeld wordt. Wanneer hij hetzelfde zou vertellen op een verjaardagsfeestje, waar TS niet de functie van bankmedewerker vervult, dan kan ik TS wel begrijpen om dit ergens aan te kaarten. Ik zelf zou dat misschien ook dan wel doen, maar als bankmedewerker hoor je dit soort fratsen niet uit te halen. Het gaat al te ver dat je dit op een forum post en het kan dus ook nu al serieus je baan kosten .
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:12:09 #102
    17709 hollander172
    pi_51160631
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 10:58 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Dat is iets dat je bij je werkgever meldt. Je gaat niet zelf de boer op met vertrouwelijke gegevens van klanten.

Jij vind het verder okee dat gegevens gewoon "op straat liggen"?
    pi_51160642
    ik sluit me bij mgerben aan, je speelt geen eigenrechter, je meld het enkel, wat de gevolgen voor die vent zijn weet je niet, misschien inderdaad een boete van hier tot tokyo, voor hetzelfde geld is de opzet wel legaal (wat ik betwijffel, maar in de jaren 80 kon erg veel) en dan kost het die vent niets.

In het nieuws stond een stukje over een vrouw in amerika die in een mall was neergestoken en dat iedereen doorshopte (maar ondertussen wel foto's maakten van haar), persoonlijk zou ik al die mensen gewoon aanklagen, ze is godver overleden omdat er geen ambulance kwam. Omdat iedereen te lui was om het te melden... wat nu als jij daar lag, of je broer/zus/vader/moeder/zoon/dochter etc.

Mocht de leidinggevende niets doen, kan je altijd nog vragen hoe dat zit als iemand informatie inwint, is hij dan klant of niet.... als hij geen klant is, heb je ook geen geheimshoudingplicht, en kan je het melden zoals je zelf wilt.

Ik heb wel eens een werkwijgering gedaan omdat ik het niet eens was met wat de directeur wilde...(6 weken na begonnen te zijn met orientatiestage) (ging over formulier gegevens doormailen, waarvan wij de melding hadden staan dat ze verwijderd zouden worden na 8 uur) hij begon met "Je hebt maar te doen wat ik zeg dat je moet doen". Ben naar huis gegaan (was tegen 1800), en gewoon de dag erna weer op me werk verschenen, begon die weer, en met voor jouw zo een andere, toen heb ik gewoon gezegd, als jij dat wilt, dan ben ik weg, zoek ik wel een ander bedrijf. De gehele verdere stage nooit meer wat over gehoord tot de afronding: "Hij snapt nog niet hoe het werkt in het bedrijfsleven, heeft een te uitgesproken eigen mening" ach, liever een te uitgesproken mening dan tegen me eigen princiepes ingaan
    pi_51160647
    quote:

[..]

iets met subtiliteit... De graad van de misdaad. Gaan er mensen dood bij uitkeringsfraude?
    burgerweeshuis
    "de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
    woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:14:29 #105
    17709 hollander172
    pi_51160712
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:08 schreef Falco het volgende:
    maar als bankmedewerker hoor je dit soort fratsen niet uit te halen. Het gaat al te ver dat je dit op een forum post en het kan dus ook nu al serieus je baan kosten .
    Wat mij betreft gebeurt dat ook, iemand die niet discreet kan handelen hoort mi niet bij een bank te werken.
    pi_51160758
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:05 schreef Lienekien het volgende:
    [..]
    Als mensen (kinderen) direct slachtoffer zijn of worden vind ik het wel een andere kwestie.
    Ok, dus geen inbraken en berovingen, want daar worden mensen direct slachtoffer van.

Volgens die logica is het dus in orde als je geld steelt van een bank, want de bank heeft genoeg en er wordt niemand direct het slachtoffer, klopt dat?

Geld stelen van een goed doel, hoe zit dat? Ook geen directe slachtoffers; hooguit een goed doel dat iets minder gesteund wordt. Maar zeker geen directe slachtoffers. Dus dat is ook ok.

Hoe zit het met de Albert Heijn? Grote supermarkt. Aan een boom zo vol geladen mist met één, twee pruimen niet, toch? En je hebt nog gelijk ook. De Albert Heijn mist die reep chocolade echt niet.
    Maar hoe zit het met de kleine kruidenier op de hoek, die zijn zaak moet sluiten omdat scholieren er een sport van maken om zijn spullen te stelen?

Ik vind dit best boeiend, Lienekien. Waar trek jij de grens?
    Is stelen geen stelen als er geen directe slachtoffers zijn? Hangt de definitie van stelen af van de vraag of er slachtoffers zijn?

[ Bericht 22% gewijzigd door mgerben op 05-07-2007 11:24:07 ]
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:27:26 #107
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51161118
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:16 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ok, dus geen inbraken en berovingen, want daar worden mensen direct slachtoffer van.

Volgens die logica is het dus in orde als je geld steelt van een bank, want de bank heeft genoeg en er wordt niemand direct het slachtoffer, klopt dat?

Geld stelen van een goed doel, hoe zit dat? Ook geen directe slachtoffers; hooguit een goed doel dat iets minder gesteund wordt. Maar zeker geen directe slachtoffers. Dus dat is ook ok.

Hoe zit het met de Albert Heijn? Grote supermarkt. Aan een boom zo vol geladen mist met één, twee pruimen niet, toch? En je hebt nog gelijk ook. De Albert Heijn mist die reep chocolade echt niet.
    Maar hoe zit het met de kleine kruidenier op de hoek, die zijn zaak moet sluiten omdat scholieren er een sport van maken om zijn spullen te stelen?

Ik vind dit best boeiend, Lienekien. Waar trek jij de grens?
    Is stelen geen stelen als er geen directe slachtoffers zijn? Hangt de definitie van stelen af van de vraag of er slachtoffers zijn?
    Je vergeet even dat het gaat om de vraag of je er melding van zou doen als informatie over een dergelijke zaak jou in vertrouwen wordt verteld. Niet om het al dan niet goedkeuren van de overtreding of misdaad.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:34:18 #108
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_51161321
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je vergeet even dat het gaat om de vraag of je er melding van zou doen als informatie over een dergelijke zaak jou in vertrouwen wordt verteld. Niet om het al dan niet goedkeuren van de overtreding of misdaad.
    Je zou een kinderverkrachter die je iets in vertrouwen zou vertellen toch evengoed aangeven?

Wat is dat vertrouwen dan waard?

edit: overigens worden door dit soort fraude mensen die eigenlijk te ziek zijn om te werken goedgekeurd. Ik vind dat het daardoor verder gaat dan een centenkwestie.
    Vampire Romance O+
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:36:05 #109
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51161381
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:34 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Je zou een kinderverkrachter die je iets in vertrouwen zou vertellen toch evengoed aangeven?

Wat is dat vertrouwen dan waard?
    In dat geval zijn er zwaarwegende redenen om de vertrouwelijkheid te schenden. Als bijv. hulpverlener heb je dan volgens mij zelfs de plicht tot melding.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:36:49 #110
    109065 sungaMsunitraM
    Fancybox is not a function
    pi_51161407
    Goed van TS om het te melden (hoewel je er achteraf gezien natuurlijk beter ff een kloon voor aan had kunnen maken )

Ten onrechte 2 ton aan uitkeringen opstrijken (en waarschijnlijk nog een veelvoud daarvan aan belastingontduiking)
    Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
    :9~
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:42:17 #111
    17709 hollander172
    pi_51161534
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:34 schreef MouseOver het volgende:
    edit: overigens worden door dit soort fraude mensen die eigenlijk te ziek zijn om te werken goedgekeurd. Ik vind dat het daardoor verder gaat dan een centenkwestie.
    Wat een onzin.

Omdat er weleens mensen onterecht afgekeurd worden wordt een daadwerkelijk "afgeschreven" persoon moedwillig goedgekeurd?
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:44:14 #112
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51161600
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:42 schreef hollander172 het volgende:
    Omdat er weleens mensen onterecht afgekeurd worden wordt een daadwerkelijk "afgeschreven" persoon moedwillig goedgekeurd?
    Niet zo direct 1 op 1 natuurlijk, maar ik denk dat er wel een verband is: in het verleden teveel mensen onterecht afgeschreven --> WAO te duur --> nu keuringen strenger.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:44:33 #113
    56347 Faithz
    ADHD Fokker
    pi_51161604
    Je moet de fokkers eens horen als iemand de verzekering oplicht. Half Fok! gaat ervan over de kop: want dat zou toch niet moeten kunnen.

En hier heb je een van de mensen die al 20 jaar ten onrechte 900 euro per maand opstrijkt (veel van ons zouden het goed kunnen gebruiken) en dan is het ineens nsb gedrag als je hier melding van wilt maken? Nee, we moeten gewoon zo doorgaan en blijven opdraaien voor andere oplichters die er warmpjes bijzitten!
    Trotse mamma :)
    pi_51161682
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:44 schreef Faithz het volgende:
    Nee, we moeten gewoon zo doorgaan en blijven opdraaien voor andere oplichters die er warmpjes bijzitten!
    Volgens mij zijn de meeste mensen er wel over eens dat het bij de baas gemeld moet worden. Het probleem is dat TS anoniem wil gaan verklikken. Dat is weer een ander verhaal .

Buiten het feit dat TS hier een topic over maakt, wat ook niet bijster slim is met naam van de bank erbij .
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:53:09 #115
    17709 hollander172
    pi_51161886
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:44 schreef sungaMsunitraM het volgende:

in het verleden teveel mensen onterecht afgeschreven --> WAO te duur --> nu keuringen strenger.
    Zo klopt ie weer in grote lijnen.
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:58:44 #116
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51162068
    Teveel afgeschreven, waarvan, blijkens dit topic, minstens 1 onterecht
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:59:10 #117
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_51162084
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:53 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Zo klopt ie weer in grote lijnen.
    Die strenge keuringen worden geaccepteerd omdat mensen daarbij een beeld van aanstellers en fraudeurs voor ogen hebben, en dat wordt door dit soort voorbeelden gevoed.
    Vampire Romance O+
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:00:21 #118
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51162127
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:46 schreef PietjePuk007 het volgende:
    Het probleem is dat TS anoniem wil gaan verklikken.
    Ja, maar als TS het bij zijn baas neerlegt heb je dikke kans dat die zegt 'niet melden.'
    pi_51162180
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:00 schreef sungaMsunitraM het volgende:
    Ja, maar als TS het bij zijn baas neerlegt heb je dikke kans dat die zegt 'niet melden.'
    Dan heeft TS gedaan wat hij moest doen, en hoeft hij er geen naar gevoel aan over te houden. Hij heeft het immers ook tijdens werktijd ontdekt.

Indien je het persoonlijk ontdekt zou hebben is het beter te verklaren indien TS anoniem gaat verklikken.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:03:33 #120
    45648 D1
    Religieus spookrijder
    pi_51162232
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
    Goed van TS om het te melden (hoewel je er achteraf gezien natuurlijk beter ff een kloon voor aan had kunnen maken )

Ten onrechte 2 ton aan uitkeringen opstrijken (en waarschijnlijk nog een veelvoud daarvan aan belastingontduiking)
    Ben het hier wel mee eens.

Hoeveel gemekker en gejank gaat er over dit forum als allochtonen onterecht uitkering vangen.

Nu is er een verhaal van iemand die 20(?!?!?) jaar onterecht uit onze ruif heeft lopen vreten, en opeens willen mensen dat toch maar niet melden, want dat is niet etisch.
    Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:04:21 #121
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51162260
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:01 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Dan heeft TS gedaan wat hij moest doen, en hoeft hij er geen naar gevoel aan over te houden. Hij heeft het immers ook tijdens werktijd ontdekt.
    Dus dan laat hij het belang van het imago van zijn werkgever prevaleren boven dat wat 'moreel juist' is? Ik zou me daar nog steeds niet goed bij voelen.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:05:00 #122
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51162284
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:03 schreef D1 het volgende:

[..]

Ben het hier wel mee eens.

Hoeveel gemekker en gejank gaat er over dit forum als allochtonen onterecht uitkering vangen.

Nu is er een verhaal van iemand die 20(?!?!?) jaar onterecht uit onze ruif heeft lopen vreten, en opeens willen mensen dat toch maar niet melden, want dat is niet etisch.
    Dat wil niet zeggen dat die mensen het goedkeuren dat die man fraudeert.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:07:10 #123
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_51162357
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 05:30 schreef Harajuku. het volgende:
    Schoppen zulke mensen, .
    Ik bedoel dus die andere hè, niet TS.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:08:44 #124
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51162406
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Dus dan laat hij het belang van het imago van zijn werkgever prevaleren boven dat wat 'moreel juist' is? Ik zou me daar nog steeds niet goed bij voelen.
    Dan moet TS vooral gaan klikken als hij die afweging maakt. Ik kan de werkgever aan de andere kant wel begrijpen dat hij liever niet heeft flinke imagoschade op te lopen door werknemers, die op internetfora anonieme en vertrouwelijke gegevens openbaar maakt.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:09:42 #125
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_51162442
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Dus je vindt dat TS maar moet riskeren dat hij zijn baan kwijtraakt?
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:14:28 #126
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51162605
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus je vindt dat TS maar moet riskeren dat hij zijn baan kwijtraakt?
    Ligt eraan... is dit maar een tijdelijke baan of is hij van plan er de rest van zijn leven te blijven werken... WIL je eigenlijk wel werken bij een bedrijf dat dit soort misstanden niet wil melden?
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:15:47 #127
    56347 Faithz
    ADHD Fokker
    pi_51162641
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:46 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de meeste mensen er wel over eens dat het bij de baas gemeld moet worden. Het probleem is dat TS anoniem wil gaan verklikken. Dat is weer een ander verhaal .

Buiten het feit dat TS hier een topic over maakt, wat ook niet bijster slim is met naam van de bank erbij .
    Dat ben ik met je eens
    Trotse mamma :)
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:16:30 #128
    11974 Brupje
    Nu 10% gratis!
    pi_51162662
    dat soort figuren zouden eens 10 jaar aan de dwangarbeid moeten worden gezet. Lui tuig.

Kan TS wel begrijpen, zou er ook moeite mee hebben om hem niet aan te geven. Maar zou het denk ik toch niet doen, het is niet jouw probleem ook niet van willen maken.
    We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
    Mijn software: http://www.snidesoft.eu
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:16:47 #129
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51162674
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Ligt eraan... is dit maar een tijdelijke baan of is hij van plan er de rest van zijn leven te blijven werken... WIL je eigenlijk wel werken bij een bedrijf dat dit soort misstanden niet wil melden?
    Alle banken hebben als policy dat gegevens van klanten en potentiële klanten niet naar buiten worden gebracht. En zeer terecht overigens.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:17:45 #130
    45648 D1
    Religieus spookrijder
    pi_51162705
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat die mensen het goedkeuren dat die man fraudeert.
    Dat weet ik. Echter is alleen iets afkeuren te weinig om daadwerkelijk een situatie te veranderen.
    Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
    pi_51162748
    Alle telefoongesprekken bij banken / verzekeraars worden getapt en opgeslagen toch? Dan aan bewijslast geen gebrek .
    pi_51162974
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 11:08 schreef Falco het volgende:
    Die kerel vertelt in goed vertrouwen dit aan een bankmedewerker en mag verwachten dat zijn verhaal op discrete wijze behandeld wordt. Wanneer hij hetzelfde zou vertellen op een verjaardagsfeestje, waar TS niet de functie van bankmedewerker vervult, dan kan ik TS wel begrijpen om dit ergens aan te kaarten. Ik zelf zou dat misschien ook dan wel doen, maar als bankmedewerker hoor je dit soort fratsen niet uit te halen. Het gaat al te ver dat je dit op een forum post en het kan dus ook nu al serieus je baan kosten .
    Bullcrap.
    Een bank heeft geen eed van Hippocrates gezworen.
    Als een bank op de hoogte is van strafbare feiten kunnen ze zich niet verschuilen achter 'goed vertrouwen'.
    Dat kunnen doctoren (omdat mensen anders misschien geen medische hulp zoeken en dood kunnen gaan), en advocaten (omdat iedereen recht heeft op een verdediging en je vrijuit met je raadsman moet kunnen praten).
    Bij een bank, een slager of een uitzendbureau geldt niet dat de 'vertrouwensband met de cliënt' boven de wet gaat.

Voorbeeld: banken hebben al een meldingsplicht voor 'verdachte transacties'. Autohandelaren melden het als iemand een SUV contant betaalt. Dat soort dingen duidt gewoon op misdaad.
    Wie denkt dat je iedereen het voordeel van de twijfel moet geven zolang hij niet probeert zijn rekeningen in cocaïne te voldoen, leeft in de jaren '80 van de vorige eeuw.
    pi_51163123
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 10:41 schreef hollander172 het volgende:
    Ontzettend suf dat je er uberhaubt over nadenkt om iets met deze vertrouwelijke gegevens te doen. What's next? Bij iemand die opbiecht vreemd te gaan de partner daarover inlichten?
    Overspel is geen strafbaar feit, geen misdrijf, uitkeringsfraude wel. Daar ligt voor mij de grens en het zou de DSB sieren als zij ook daar de grens trok en een actief etisch beleid zou voeren. Zooooo makkelijk om achterover te leunen, oogkleppen op, bang voor eigen hachie en je er afmaken met "Dat zijn niet onze zaken."

De DSB (niet TS) heeft hier wel degelijk een morele verplichting anders is die bank geen knip voor de neus waard als zelfs een bank al de schijn wekt fraude te "gedogen". Voor mij gaat die morele plicht (in dit geval van een bank) zelfs verder dan voorkennis over een kinderverkrachter zoals hierboven iemand vraagt. Het gaat hier om een bank, om geld, ping ping, zelfde branche dus, waar ik als burger/klant/whatever op moet kunnen vertrouwen.

Ben dus benieuwd naar wat de leidinggevende te zeggen heeft.

Edit: mgerben typte ongeveer hetzelfde tegelijkertijd
    r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:43:21 #134
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51163530
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:27 schreef mgerben het volgende:

[..]

Bullcrap.
    Een bank heeft geen eed van Hippocrates gezworen.
    Een bank kent wel een policy, waarin vastgelegd is wat wel en niet kan. Dit soort dingen naar buiten brengen hoort onder het kopje 'niet kunnen'
    quote:
    Als een bank op de hoogte is van strafbare feiten kunnen ze zich niet verschuilen achter 'goed vertrouwen'.
    Dat kunnen doctoren (omdat mensen anders misschien geen medische hulp zoeken en dood kunnen gaan), en advocaten (omdat iedereen recht heeft op een verdediging en je vrijuit met je raadsman moet kunnen praten).
    Bij een bank, een slager of een uitzendbureau geldt niet dat de 'vertrouwensband met de cliënt' boven de wet gaat.
    Een (goede) bank staat neutraal en beoordeelt niet zijn klanten op wat zij doen met hun geld. Natuurlijk wordt daar wel een beetje in gestuurd. Veel banken willen liever geen relaties aan met bijvoorbeeld coffeeshops, criminelen etc. De Rabobank wou laatst de relatie opzeggen met Willem Holleeder maar dat is volgens mij niet doorgegaan na een rechtszaak.
    quote:
    Voorbeeld: banken hebben al een meldingsplicht voor 'verdachte transacties'. Autohandelaren melden het als iemand een SUV contant betaalt. Dat soort dingen duidt gewoon op misdaad.
    Wie denkt dat je iedereen het voordeel van de twijfel moet geven zolang hij niet probeert zijn rekeningen in cocaïne te voldoen, leeft in de jaren '80 van de vorige eeuw.
    De meldingsplicht 'verdachte transacties' wordt vanuit de overheid gestuurd, het doorgeven van uitkeringsfraude niet. Je staat vrij om dit aan te kaarten via de Tweede Kamer. Ik denk dat er wel partijen voor te vinden zijn, die dit soort dingen ook wel graag zien veranderen .
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:44:28 #135
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51163576
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:43 schreef Falco het volgende:
    Een bank kent wel een policy, waarin vastgelegd is wat wel en niet kan. Dit soort dingen naar buiten brengen hoort onder het kopje 'niet kunnen'
    Ja maar wie heeft die policy bedacht, en wiens belang wordt door die policy beschermd?
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:46:02 #136
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_51163640
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:44 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Ja maar wie heeft die policy bedacht, en wiens belang wordt door die policy beschermd?
    De bank uiteraard en de (potentiële) klant wordt in die policy inderdaad beschermd. Is ook wel logisch natuurlijk, want als organisatie ontleen je bestaansrecht aan de klant en zul je ook de policy op hem of haar afstemmen.
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:49:08 #137
    17709 hollander172
    pi_51163745
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:32 schreef r_one het volgende:
    Overspel is geen strafbaar feit, geen misdrijf, uitkeringsfraude wel.
    Zoals de man het heeft verteld is het een strafbaar feit maar het is niet aan TS om dit te bepalen. Hij werkt bij een bank, geen rechtbank. Dat TS er uberhaubt over nadenkt zonder tussenkomst van zijn werkgever (die hem notabene in staat heeft gesteld deze informatie te vergaren) iets te gaan melden...
    quote:
    Daar ligt voor mij de grens en het zou de DSB sieren als zij ook daar de grens trok en een actief etisch beleid zou voeren.
    Hoe kan dat als hun medewerkers op eigen houtje gaan beslissen of ze vertrouwelijke informatie door gaan spelen?
    quote:
    Zooooo makkelijk om achterover te leunen, oogkleppen op, bang voor eigen hachie en je er afmaken met "Dat zijn niet onze zaken."
    Ik hoop dat DSB inderdaad niet zo denkt en de medewerker die informatie lekt netjes volgens de policy eruit flikkert. Dan heeft TS daarna genoeg tijd om allerlei misstanden te gaan melden.
    pi_51163789
    En TS, hoe is het er nu mee
      donderdag 5 juli 2007 @ 12:56:06 #139
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_51163986
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:50 schreef liesell het volgende:
    En TS, hoe is het er nu mee
    Die mag natuurlijk niet posten onder werktijd.
    pi_51164044
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:49 schreef hollander172 het volgende:
    Zoals de man het heeft verteld is het een strafbaar feit maar het is niet aan TS om dit te bepalen. Hij werkt bij een bank, geen rechtbank. Dat TS er uberhaubt over nadenkt zonder tussenkomst van zijn werkgever (die hem notabene in staat heeft gesteld deze informatie te vergaren) iets te gaan melden...
    [..]

Hoe kan dat als hun medewerkers op eigen houtje gaan beslissen of ze vertrouwelijke informatie door gaan spelen?
    [..]

Ik hoop dat DSB inderdaad niet zo denkt en de medewerker die informatie lekt netjes volgens de policy eruit flikkert. Dan heeft TS daarna genoeg tijd om allerlei misstanden te gaan melden.
    Ik sta dan ook in beginsel niet achter het klikgedrag van TS naar het UWV, wel van het meldgedrag van TS naar de DSB. En verwacht vervolgens een policy van de DSB waarbij ze in geval van stafbare vermogensdelicten hun maatschappelijke verantwoording nemen.

Ik dacht dat mijn post toch heel duidelijk was aangaande de rol van de/een bank (en zeg nergens het klikgedrag van TS goed te keuren)
    .
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:02:26 #141
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_51164218
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:57 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik sta dan ook in beginsel niet achter het klikgedrag van TS naar het UWV, wel van het meldgedrag van TS naar de DSB. En verwacht vervolgens een policy van de DSB waarbij ze in geval van stafbare vermogensdelicten hun maatschappelijke verantwoording nemen.
    D'r is ook een nuanceverschil tussen 'wij weten dat pietje zwart betaald krijgt, doe er iets aan' en aan het UWV vragen 'kunt u nagaan wat de inkomsten van meneer X zijn? Hij claimt bij bedrijf X te werken en een uitkering te hebben; we zouden hem met alle plezier aan een lening willen helpen, maar dan willen we wel meer duidelijkheid hebben over z'n inkomsten'

En dat het UWV dan losgaat, tsja, da's een zijeffect. Maar dat is iets anders als iemand effe een boete aannaaien.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:11:17 #142
    17709 hollander172
    pi_51164549
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:02 schreef gronk het volgende:

[..]

D'r is ook een nuanceverschil tussen 'wij weten dat pietje zwart betaald krijgt, doe er iets aan' en aan het UWV vragen 'kunt u nagaan wat de inkomsten van meneer X zijn? Hij claimt bij bedrijf X te werken en een uitkering te hebben; we zouden hem met alle plezier aan een lening willen helpen, maar dan willen we wel meer duidelijkheid hebben over z'n inkomsten'

En dat het UWV dan losgaat, tsja, da's een zijeffect. Maar dat is iets anders als iemand effe een boete aannaaien.
    Dat dus.

Ik heb zelf ooit tussen neus en lippen door de vraag gekregen van mijn bank waar ik precies mee bezig was omdat er in hun ogen wat "rare" acties uitgehaald waren. Was een mooie geweest als een medewerker op eigen houtje daarover was gaan tippen omdat het er "verdacht" uit zag terwijl alles gewoon in orde was.
    Ik zou eigenhandig die balie door midden slaan met zijn hoofd en daarna een wel betrouwbare bank zoeken.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:16:07 #143
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51164738
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:11 schreef hollander172 het volgende:
    Ik heb zelf ooit tussen neus en lippen door de vraag gekregen van mijn bank waar ik precies mee bezig was omdat er in hun ogen wat "rare" acties uitgehaald waren. Was een mooie geweest als een medewerker op eigen houtje daarover was gaan tippen omdat het er "verdacht" uit zag terwijl alles gewoon in orde was.
    Een 'rare' transactie is nogal wat anders dan een klant die lachend opbiecht dat hij al 20 jaar lang de uitkeringsinstanties en de fiscus zeer grof oplicht.
    pi_51164876
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:11 schreef hollander172 het volgende:
    Ik zou eigenhandig die balie door midden slaan met zijn hoofd
    Ik wil even klikken bij Danny: poging tot: moord met voorbedachte rade, danwel doodslag, danwel zware mishandeling
    .
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:28:29 #145
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_51165190
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:16 schreef sungaMsunitraM het volgende:

Een 'rare' transactie is nogal wat anders dan een klant die lachend opbiecht dat hij al 20 jaar lang de uitkeringsinstanties en de fiscus zeer grof oplicht.
    En als dat een volledig legale constructie is, dan kan-ie vrolijk door blijven lachen. Nou jij weer.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:30:49 #146
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51165265
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:28 schreef gronk het volgende:

[..]

En als dat een volledig legale constructie is, dan kan-ie vrolijk door blijven lachen. Nou jij weer.
    Hij zit in de WAO maar werkt toch, zwart. Is dat legaal?
    pi_51165370
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 12:43 schreef Falco het volgende:
    Tweemaal onzin.
    1. Een 'policy' gaat niet boven de wet. Het zou mooi zijn als er in een 'policy' staat 'ook als we vermogensmisdrijven constateren doen we niks'. Als dat er in staat, staat het morgen in de krant.
    2. Privacybescherming en 'naar buiten brengen' zijn hele andere dingen dan aangifte doen van een strafbaar feit. Naar buiten brengen = algemeen bekend maken. Bij aangifte doen blijft iemands privacy gewaarborgd omdat ook het UWV geen namen in de krant gaat zetten.
    Dat hij mogelijk terecht een boete krijgt is geen schending van zijn privacy.
    Of klaag jij ook over portretrecht als je geflitst wordt?
    quote:
    Een (goede) bank staat neutraal en beoordeelt niet zijn klanten op wat zij doen met hun geld.
    Daar ben ik het mee eens.
    De bank gaat dus ook niet beslissen of iemand een delict pleegt. Dat mogen ze niet eens.
    Maar ze mogen wél aangifte doen bij een instantie die wél het recht heeft om te bepalen of iemand fout bezig is.

Voorbeeld: Je ziet iemand een huis binnendringen. Misschien is het zijn eigen huis en is hij de sleutel kwijt. Misschien is hij een jatinbreker. Dus wat doe je? Je gaat hem niet zelf in elkaar slaan, je laat het door een bevoegde instantie uitzoeken: M.a.w je geeft het aan bij de politie.
    Als er niets aan de hand is wordt er ook niet gestraft. Dat is niet aan jou om te bepalen.
    Maar de politie kan niet overal tegelijk zijn. Ze vertrouwen (mede) op jouw waakzaamheid. En jij op de waakzaamheid van je buurman. Je hoopt dat je buurman niet zijn schouders ophaalt als er iemand bij jou naar binnen probeert te gaan.
    En zo hoort het.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:40:05 #148
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_51165607
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:30 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Hij zit in de WAO maar werkt toch, zwart. Is dat legaal?
    Voor hetzelfde geld zit die gozer een beetje te patsen met z'n situatie, en kan-ie gewoon 'wit' werken met behoud van uitkering. Weet jij veel.
    pi_51166103
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:40 schreef gronk het volgende:

[..]

Voor hetzelfde geld zit die gozer een beetje te patsen met z'n situatie, en kan-ie gewoon 'wit' werken met behoud van uitkering. Weet jij veel.
    ... natuurlijk is er vanalles mogelijk. Mischien zit-ie wel totaal te bluffen.
    Daarom ga je dus geen eigen rechter spelen, want je bent gewoon geen onderzoeksinstantie.
    Maar dat wil niet zeggen dat je altijd alles maar goed moet praten... met deze argumentatie kun je een moord op straat nog goedpraten door te zeggen dat de moordenaar misschien wel een politieagent in burger was...

Zo praat je tegen jezelf 'ik weet het niet, het kan ook best zijn dat er niks aan de hand is'.

Dus ... geef je het door aan een instantie die wél kan uitzoeken of er wat aan de hand is.

Als er iets aan de hand is gaat het namelijk over:
    - strafbare feiten
    - fraude (dat is een ander woord voor DIEFSTAL) van twee ton.

Als die man dus niet bluft heeft hij gewoon tweehonderdduizend euro GESTOLEN van jou, mij en iedereen. Ik vind het niet verkeerd om dat even uit te zoeken.
    Ik vind het een jouw argumentatie 'ik kan niet goed beoordelen of er iets is dus doe ik niks' een laf excuus om geen actie te ondernemen.
    Ik hoop niet dat jij in de buurt bent als er in mijn huis wordt ingebroken.
    pi_51166198
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 07:29 schreef Toeps het volgende:
    Waarom komt iedereen toch weer met NSB'er aanzetten? Is nogal een verschil, niet? Onschuldige Joden aangeven, of iemand aangeven die al jááren van ons belastinggeld loopt te profiteren. Van mij mag je 'm aangeven, en mensen moeten eens ophouden met dat tweedewereldoorlog-gezeik.
    Dat is inderdaad een groot verschil, en als TS zou klikken zou hij vele malen erger zijn. De omstandigheden van de 2 situaties zijn heel verschillend. Een NSB-ers voert zijn daden uit in oorlogstijd, en door zijn daad zorgt hij ervoor dat hij (en zijn familie) iets minder last hebben van de onderdrukking van de binnenvallende macht. Als hij die joden daarentegen niet aangeeft loop hij kans om zelf niet lang meer te leven als men erachterkomt dat hij wel wist waar ze zaten.
    TS heeft geen last van dergelijke omstandigheden, hij wordt er zelf niet eens beter van, dus zijn mogelijke daad is vele malen erger en onvergevelijk..
    You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
    Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:57:17 #151
    109065 sungaMsunitraM
    pi_51166221
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')