dat idee heb ik ook ja .. maar ik gun een ander wat ik zelf heb moeten missen, het gevoel dat je ergens bij hoortquote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat onze vriend Johnny de Footballhero een beetje verbitterd en teleurgesteld is dat ie zelf niet de kans heeft gekregen.
Ik zie het wel vaker de laatste tijd.. mensen die het vroeger zelf uit hebben moeten zoeken en ietwat verbitterd reageren als men het voor de jonge generatie wel goed wil regelen.'Ik heb het vroeger allemaal zelf gedaan, dus moeten zij het ook niet kado krijgen,' zoiets.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat onze vriend Johnny de Footballhero een beetje verbitterd en teleurgesteld is dat ie zelf niet de kans heeft gekregen.
het zijn dan meestal ook mensen die zelf (nog) geen kinderen hebben .. alleen maar met zichzelf bezigquote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ik zie het wel vaker de laatste tijd.. mensen die het vroeger zelf uit hebben moeten zoeken en ietwat verbitterd reageren als men het voor de jonge generatie wel goed wil regelen.'Ik heb het vroeger allemaal zelf gedaan, dus moeten zij het ook niet kado krijgen,' zoiets.
Maar da's een beetje off topic.
Dat gevoel had ik vooral tijdens (alle) studie(s).quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Op een forum voor hoogbegafden vond ik deze:
verhaal
Kun je je het een beetje voorstellen?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat onze vriend Johnny de Footballhero een beetje verbitterd en teleurgesteld is dat ie zelf niet de kans heeft gekregen.
Nou ja, het is een ieder gegund hoor. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het een slechte ontwikkeling is.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:58 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ik zie het wel vaker de laatste tijd.. mensen die het vroeger zelf uit hebben moeten zoeken en ietwat verbitterd reageren als men het voor de jonge generatie wel goed wil regelen.'Ik heb het vroeger allemaal zelf gedaan, dus moeten zij het ook niet kado krijgen,' zoiets.
Goed gedaan. Maar dat is geen reden om goede ontwikkelingen tegen te houden. Er zijn te veel mensen die zich veel beter zouden kunnen ontplooien met het juiste onderwijs. Ik kan me niet voorstellen dat je tegen goed onderwijs bent.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:18 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Kun je je het een beetje voorstellen?
Maar ik klaag niet hoor. Ik heb ervoor gevochten, maar een prima leven nu. Van "jezelf leren houden" was het moeilijkste obstakel in de loop der tijd.
Heus, dat kan ook heel goed zijn. Maar ik ben bang dat die kinderen verder vervreemden en een te superieur zelfbeeld krijgen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Goed gedaan. Maar dat is geen reden om goede ontwikkelingen tegen te houden. Er zijn te veel mensen die zich veel beter zouden kunnen ontplooien met het juiste onderwijs. Ik kan me niet voorstellen dat je tegen goed onderwijs bent.
Je bent bang om onderscheid te maken tussen mensen. Maar dat onderscheid is er al. Iedereen is anders. Als je een beetje in het gemiddelde plaatje valt ben je blij, val je buiten de boot dan heb je vette problemen. Te dik, te bleek, te slim te dom. Er zijn massa's jongeren die zich niet op hun plek voelen tot zelfmoord aan toe. Het gaat niet alleen om hoogbegaafden.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:38 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Heus, dat kan ook heel goed zijn. Maar ik ben bang dat die kinderen verder vervreemden en een te superieur zelfbeeld krijgen.
Dat maakt het dus nog moeilijker functioneren in een maatschappij die niet op jou berekend is.
Ja, klopt, ik zie ook wel eens van die ouders die denken dat ze alles van hun kind weten als het kind pas net op de basisschool zit. Ik zou zeggen laat dat kind gewoon met rust. Later in de basisschoolperiode zo rond groep 6 of 7 kan je duidelijke verschillen tussen de leerlingen zien en dan kan zo'n school speciaal voor hoogbegaafden wel een oplossing zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Waar ik wel een beetje moetie mee heb is dat mensen op dit soort fora komen met verhalen over tweejarigen die de kleuren al kennen, of driejarigen, die al kunnen tellen. Je kan ook overdrijven. Kijk de eerste paar jaar alsjeblieft niet door een bepaalde bril naar je kind, maar sta gewoon open voor hoe het zich ontwikkelt.. Het is echt niet erg als ze pas op 5 jarige leeftijd worden getest i.p.v. 2 jaar.
Echt welquote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:03 schreef zwemmerseczeem het volgende:
.
Oh ja, en niet-hoogbegaafde kinderen zijn niet dom.
hoe kan jij nog verder vervreemden dan je nergens, maar dan ook werkelijk nergens, op je plek te voelen, nergens bij te horen ?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 18:38 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Heus, dat kan ook heel goed zijn. Maar ik ben bang dat die kinderen verder vervreemden en een te superieur zelfbeeld krijgen.
Dat maakt het dus nog moeilijker functioneren in een maatschappij die niet op jou berekend is.
Dank Uquote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:09 schreef ruben3123 het volgende:
[..]
Ja, klopt, ik zie ook wel eens van die ouders die denken dat ze alles van hun kind weten als het kind pas net op de basisschool zit. Ik zou zeggen laat dat kind gewoon met rust. Later in de basisschoolperiode zo rond groep 6 of 7 kan je duidelijke verschillen tussen de leerlingen zien en dan kan zo'n school speciaal voor hoogbegaafden wel een oplossing zijn.
En trouwens goed gesproken papierversnipperaar en zwemmerseczeem![]()
Ik heb op een gewone basischool geleerd dat mensen dom achterlijk en debiel zijn en hun frustraties afreageren op mensen die anders zijn dan zij. Ik heb daar een enorm superioriteitsgevoel van overgehouden, geen vrienden.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:37 schreef moussie het volgende:
[..]
hoe kan jij nog verder vervreemden dan je nergens, maar dan ook werkelijk nergens, op je plek te voelen, nergens bij te horen ?
Mi creëer je pas een superieur beeld van jezelf als je onzeker bent van/ontevreden met je plek in de maatschappij , eenzaam en verdrietig .. niet als je omgeving je bijzondere talenten ziet als iets normaals en alles doet om je te stimuleren in een op jou afgestemd niveau, doen ze op het voortgezet onderwijs toch ook ?
we voelen ons toch ook niet superieur aan de minder gezegenden die nooit verder komen dan de LOM school, we zijn alleen maar blij dat wij meer verstand hebben .. zoiets ?
en als sidenote .. er schijnen hoogbegaafde kinderen op het LOM-onderwijs te eindigen, af en toe word er eentje gespot, die zijn zoooo goed geworden in zichzelf als dom voordoen, tot dat een alerte leraar ineens opmerkt dat zo'n kind een uitzonderlijk goed ruimtelijk inzicht heeft voor zijn leeftijd/niveau
Je eerste punt heb ik het al over gehad. Er zijn mensen die niet in een groep gewone kinderen passen, dat heeft niets te maken met oefening maar met zelfvertrouwen.quote:Op zondag 1 juli 2007 01:01 schreef keesjeislief het volgende:
Ik ben het eens met Johnny_Footballhero, dit is een dom idee waar meer nadelen dan voordelen aan kleven.
Het is niet te vergelijken met het onderscheid in niveau op de middelbare school, daarbij gaat het om maatschappelijk aanvaarde, groepsgewijze opdelingen en niet om zeldzame individuen die uit de groep gepikt worden. Het grote gevaar is het volgende. Als je een kind dat zich niet op zijn plaats en niet geaccepteerd voelt (ik ben me ervan bewust hoe ingrijpend dat kan zijn overigens hoor) onder de noemer hoogbegaafdheid in een nieuwe omgeving plaatst met soortgelijke gevallen, dan wordt dat labeltje de reddingsboei. Het kind en zijn sociale problemen worden in zekere zin gereduceerd tot het hoogdbegaafd zijn, dat is zijn weg uit de ellende.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:37 schreef moussie het volgende:
[..]
hoe kan jij nog verder vervreemden dan je nergens, maar dan ook werkelijk nergens, op je plek te voelen, nergens bij te horen ?
Mi creëer je pas een superieur beeld van jezelf als je onzeker bent van/ontevreden met je plek in de maatschappij , eenzaam en verdrietig .. niet als je omgeving je bijzondere talenten ziet als iets normaals en alles doet om je te stimuleren in een op jou afgestemd niveau, doen ze op het voortgezet onderwijs toch ook ?
Maar dan zou het kind ook niet in aanmerking zijn gekomen voor de speciale school als men zijn hoogbegaafdheid niet eerder had onderkend. Dat zou ik eerder aan onvermogen, al dan niet verwijtbaar, van de leraren in kwestie wijten.quote:en als sidenote .. er schijnen hoogbegaafde kinderen op het LOM-onderwijs te eindigen, af en toe word er eentje gespot, die zijn zoooo goed geworden in zichzelf als dom voordoen, tot dat een alerte leraar ineens opmerkt dat zo'n kind een uitzonderlijk goed ruimtelijk inzicht heeft voor zijn leeftijd/niveau
Is dat dezelfde helft die ook dyslectisch is?quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
Ik denk dat je echte hoogbegaafden onderschat. De meeste hebben een uitstekend beeld van de wereld, het zijn de gewone mensen die het niet snappen. Dat is juist het probleem tussen deze groepen. De hoogbegaafden worden onzeker omdat de gewone kinderen een ander verhaal vertellen over hoe de wereld er uit ziet. De meerderheid heeft altijd gelijk dus de hoogbegaafde moet zich aanpassen aan de (foutieve/simpele) waarheid van de groep. Voor de hoogbegaafde klopt er heel veel niet, hij word onzeker en presteerd slecht.quote:Op zondag 1 juli 2007 01:30 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is niet te vergelijken met het onderscheid in niveau op de middelbare school, daarbij gaat het om maatschappelijk aanvaarde, groepsgewijze opdelingen en niet om zeldzame individuen die uit de groep gepikt worden. Het grote gevaar is het volgende. Als je een kind dat zich niet op zijn plaats en niet geaccepteerd voelt (ik ben me ervan bewust hoe ingrijpend dat kan zijn overigens hoor) onder de noemer hoogbegaafdheid in een nieuwe omgeving plaatst met soortgelijke gevallen, dan wordt dat labeltje de reddingsboei. Het kind en zijn sociale problemen worden in zekere zin gereduceerd tot het hoogdbegaafd zijn, dat is zijn weg uit de ellende.
Het leert niet toch een manier te vinden om te gaan met niet-hoogbegaafden, behoudt daardoor een slecht beeld van 'de maatschappij' en vergeet zich te ontwikkelen op terreinen die niet met intellectualiteit van doen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat het ten allen tijde te preferen is te proberen het kind (onder begeleiding) te laten proberen tóch een plek te vinden in de groep/de maatschappij, in eerste instantie als compleet mens en niet slechts als lopend stel hersenen. Daarmee wordt voorkomen dat iemand zich tot een complete einzelgänger ontwikkelt, met wrok richting alles en iedereen die niet briljant is.
We moeten het ook niet helemaal overdrijven natuurlijk, veel van de bekende grote breinen uit de geschiedenis hadden wellicht hun eigenaardigheden en moeilijkheden, maar waren over het algemeen toch aardig in staat te communiceren met de compleet oenige buitenwereld hoor.
[..]
Maar dan zou het kind ook niet in aanmerking zijn gekomen voor de speciale school als men zijn hoogbegaafdheid niet eerder had onderkend. Dat zou ik eerder aan onvermogen, al dan niet verwijtbaar, van de leraren in kwestie wijten.
Het zou goed kunnen dat ik 'echte hoogbegaafden' onderschat en ik begrijp wat je wilt impliceren. Sta me toe op te merken, want ik kan me niet beheersen, dat 'echte hoogbegaafden' naar mijn bescheiden ervaring ook niet zulke lullige d/t-fouten maken. Dat het niveauverschil tussen hoogbegaafden en gemiddelde kinderen een probleem in communicatie en begrip oplevert waarvan de hoogbegaafde meer de dupe is omdat hij alleen staat, staat uiteraard niet ter discussie. Maar het punt is hoe je met zo'n situatie wilt omgaan.quote:Op zondag 1 juli 2007 01:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat je echte hoogbegaafden onderschat. De meeste hebben een uitstekend beeld van de wereld, het zijn de gewone mensen die het niet snappen. Dat is juist het probleem tussen deze groepen. De hoogbegaafden worden onzeker omdat de gewone kinderen een ander verhaal vertellen over hoe de wereld er uit ziet. De meerderheid heeft altijd gelijk dus de hoogbegaafde moet zich aanpassen aan de (foutieve/simpele) waarheid van de groep. Voor de hoogbegaafde klopt er heel veel niet, hij wordt onzeker en presteerdt slecht.
Als een hoogbegaafd kind eenmaal een basis heeft van kennis en zelfvertrouwen kan ie beter met gewone mensen om leren gaan. Jij wilt het omdraaien en dat lijkt me niet goed.
Mijn slordig gebruik van d's en t's geeft aan dat ik me op school te pletter heb verveelt en vergeten ben te leren. Als ik op een goede school had gezeten was ik daar eerder mee begonnen dan mijn 20ste en had ik nu misschien een interessant beroep gehad.quote:Op zondag 1 juli 2007 02:07 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het zou goed kunnen dat ik 'echte hoogbegaafden' onderschat en ik begrijp wat je wilt impliceren. Sta me toe op te merken, want ik kan me niet beheersen, dat 'echte hoogbegaafden' naar mijn bescheiden ervaring ook niet zulke lullige d/t-fouten maken. Dat het niveauverschil tussen hoogbegaafden en gemiddelde kinderen een probleem in communicatie en begrip oplevert waarvan de hoogbegaafde meer de dupe is omdat hij alleen staat, staat uiteraard niet ter discussie. Maar het punt is hoe je met zo'n situatie wilt omgaan.
Ik heb in mijn vorige post geprobeerd te onderbouwen waarom ik denk dat het beter is om het kind in zijn omgeving te laten proberen zijn weg te vinden dan om het op zo'n prille leeftijd in zo'n spciale omgeving te plaatsen. Daarbij denk ik dat de problemen van onbegrip en onzekerheid van het hoogbegaafde kind veel beter bestreden kunnen worden door het gericht te begeleiden, zodat het leert te begrijpen wat er aan de hand is en daarmee leert om te gaan. Dat is naar mijn mening beter dan het te omzeilen door een omgeving op te zoeken waarin het probleem misschien minder aanwezig is (ik twijfel er behoorlijk aan of het wel zo is dat als je verschillende hoogbegaafde kinderen bij elkaar zet dit de sociale ontwikkeling echt ten goede komt) maar niet opgelost wordt. Zie de vorige post voor argumenten waarom.
Dat is de discussie idd. Lees eerst het topic maar even door.quote:Op zondag 1 juli 2007 02:28 schreef Five_Horizons het volgende:
TVP als ervaringsdeskundige.... (zelf en onze oudste en -waarschijnlijk- de jongste)
Morgen wil ik álles nalezen, maar zo zonder alles te hebben gelezen: Is dit niet juist een gevaarlijk iets voor dat "soort" (met nadruk tussen aanhalingstekens) kinderen? Soms zitten ze al in een sociaal isolement en dat "verhelp" je dan tijdelijk, maar later moeten ze toch echt gaan meedraaien in de "normaal-begaafde" wereld....
Dat geldt niet alleen voor hoogbegaafden, maar (potentieel) ook voor ernstig verlegen kinderen, kinderen die ernstig gepest worden, kinderen met een andere etnische achtergrond, kinderen die thuis mishandeld worden, kinderen met een handicap, etc. etc. Al deze kinderen zullen, hoe sneu en lastig ook, moeten leren om om te gaan met medemensen. Ze kunnen nl. nooit compleet zonder contact met degenen die niet tot hun vertrouwensgroep behoren. Oefening en (h)erkenning kweken zelfvertrouwen, dat lijkt me triviaal.quote:Op zondag 1 juli 2007 01:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je eerste punt heb ik het al over gehad. Er zijn mensen die niet in een groep gewone kinderen passen, dat heeft niets te maken met oefening maar met zelfvertrouwen.
Dat kan, ik pretendeer natuurlijk ook niet dat mijn ervaringen exemplarisch zijn. Ze waren ook slechts ter illustratie bedoeld. Toch waag ik te vinden dat in eerste aanleg je leraar had moeten proberen te voorkomen dat je je ging verstoppen en desgewenst verdere begeleiding had moeten inschakelen.quote:Het is fijn dat jij andere kinderen hebt geholpen, maar ik deed dat niet. Ik had erg weinig raakvlakken met de andere kinderen in mijn klas en verstopte me. Dat kwam niet goed door me te dwingen op die gewone school te laten zitten zodat ik kon "oefenen" om met gewone kinderen om te gaan. Ik had graag willen kiezen voor een school van mijn niveau.
Uiteraard. Ik bedoelde met 'natuurlijk' aan te geven dat het kind zoveel mogelijk de gelegenheid houdt over een vol spectrum aan keuzes te beschikken.quote:Er is geen natuurlijke manier van ontwikkelen. Iedereen is anders.
Nee, jij hebt het over een compleet andere leeftijdsgroep en dat onderscheid is cruciaal. Iedereen op de universiteit etc. kent de pluriformiteit van de maatschappij, een kind kent die nog niet of veel minder. Met een superioriteitsgevoel an sich is niets mis, maar wel als er op prille leeftijd een harde duw in die richting gegeven wordt.quote:Je stop mongooltjes ook op een aparte school. Je moet de verwachtingen van anderen natuurlijk in de gaten houden. Maar dat is weer een ander probleem. Als je je werkelijk zorgen maakt over een eventueel superioriteits gevoel van kinderen op een aparte school moet je de universiteit ook afschaffen. De korpsballen op het HBO en de UNI voelen zich ook overal boven verheven, dat mag dan ook niet meer.
Dat kun je niet zo zwart-wit stellen, ik neem aan dat jij, net als ik, niet alle hoogbegaafden kent. Er zijn er wel degelijk die, juist mede dankzij hun intelligentie, hun positie ten opzichte van anderen kunnen duiden, verklaren en invullen. Kun jij aantonen dat hoogbegaafden zich wel onderling aan elkaar kunnen relateren?quote:Het is veel belangrijker dat kinderen zich prettig voelen in hun omgeving en dat ze goed kunnen opschieten met de mensen om hun heen. Hoogbegaafden kunnen niet relateren aan gewone kinderen. Lees het verhaal van de 15-jarigen nog maar eens.
Uiteraard is dat niet aan mij en dat pretendeer ik ook niet. Ik ben er alleen van overtuigd, met de argumenten die ik al eerder heb gegeven, dat voor het merendeel van de hoogbegaafden zo'n speciale basisschool een slecht idee is.quote:Ik denk dat je bij een hoop kinderen al vroeg kan zien dat ze hoog begaafd zijn. Bij mij was dat rond klas 3/4. Ik denk niet dat het aan jou is om voor alle kinderen te bepalen dat ze pas na de basisschool naar een hoog-begaafdenschool mogen. In het ideale geval moet je iedereen als individu behandelen.
Dat zijn nogal wat slagen in de lucht die je daar maakt. Ken jij de jongen persoonlijk of kun je op een andere manier onderbouwen waarom jouw interpretatie van zijn situatie klopt? Ik heb wel een argument waarom ik denk dat je er naast zit: er is geen leraar op de middelbare school en geen uni in het hele land die niet deze jongen heel graag richting natuurwetenschap zou zien gaan. Verschillende media hebben aan hem gevraagd waarom hij niet meer met zijn intellectuele capaciteiten ging doen, er was alom bewondering voor zo'n lijst en mogelijkheden. Elke reactie die ik gehoord heb kwam neer op verbazing dat hij zo onder zijn intellectuele niveau ging zitten, en ik heb uit geen enkel antwoord van de betreffende jongen kunnen opmaken dat er een drang tot nivellering in zijn omgeving aanwezig is (geweest). Kortom, geen enkele indicatie dat wat jij zegt klopt.quote:De jongen die buschauffeur is een aardig voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Hij past zich aan aan zijn (domme) omgeving. Zozeer dat hij buschauffeur wil worden. Dit is niet zijn mening als individu maar een mening die gevormd is in een omgeving met te beperkte mogelijkheden. Als hij andere slimme mensen om zich heen had gehad was hij in aanraking gekomen met andere mogelijkheden die vele malen interessanter zijn en had hij een andere keuze gemaakt. Nu is hij gereduceert tot iemand die persé gewoon moet doen ipv iemand met mogelijkheden. Doe maar dom dan ben je goed genoeg.
Dat is ook mijn opvatting. Goede begeleiding om toch te leren hun plek te vinden in de maatschappij lijkt me beter dan ze op zo'n jonge leeftijd in zo'n uitzonderingspositie te plaatsen, waarmee je een behoorlijk ingrijpende richting aan hun leven geeft die je naar mijn mening zou moeten vermijden indien enigszins mogelijk.quote:Op zondag 1 juli 2007 02:28 schreef Five_Horizons het volgende:
TVP als ervaringsdeskundige.... (zelf en onze oudste en -waarschijnlijk- de jongste)
Morgen wil ik álles nalezen, maar zo zonder alles te hebben gelezen: Is dit niet juist een gevaarlijk iets voor dat "soort" (met nadruk tussen aanhalingstekens) kinderen? Soms zitten ze al in een sociaal isolement en dat "verhelp" je dan tijdelijk, maar later moeten ze toch echt gaan meedraaien in de "normaal-begaafde" wereld....
Jawel, het is goed met je. Ik ken geen mensen die in klas 3/4 als hoogbegaafd herkend zijn en na hun 20ste nog steeds niet het taalgevoel en logisch vermogen hebben om die paar eenvoudige regeltjes te herkennen en toe te passen hoor.quote:Op zondag 1 juli 2007 02:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn slordig gebruik van d's en t's geeft aan dat ik me op school te pletter heb verveelt en vergeten ben te leren. Als ik op een goede school had gezeten was ik daar eerder mee begonnen dan mijn 20ste en had ik nu misschien een interessant beroep gehad.
Then we agree to disagree, I guess.quote:Je tweede punt ben ik het niet mee eens, dat heb ik uitgelegd.
Ik vind dit geen goed voorbeeld. Als je op je 15e nog steeds niet de verstandelijke/sociale vermogens hebt ontwikkeld om met leeftijdgenootjes om te gaan, dan zou je imo juist op een normale school moeten verblijven. De volwassenwereld komt er rap aan, en dan moet je wel enigszins buigbaar worden. Ik denk dat deze scholen vooral belangrijk zijn voor basisschoolkinderen, waar het gemiddelde heel veel lager is dan hun eigen niveau.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 17:08 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Op een forum voor hoogbegafden vond ik deze:
knip
In deze thread staan nog meer metaforen.
http://www.hiq-forum.nl/viewtopic.php?t=8815
Waar ik wel een beetje moetie mee heb is dat mensen op dit soort fora komen met verhalen over tweejarigen die de kleuren al kennen, of driejarigen, die al kunnen tellen. Je kan ook overdrijven. Kijk de eerste paar jaar alsjeblieft niet door een bepaalde bril naar je kind, maar sta gewoon open voor hoe het zich ontwikkelt.. Het is echt niet erg als ze pas op 5 jarige leeftijd worden getest i.p.v. 2 jaar.
ik denk dat je het voorbeeld verkeerd begrijpt .. er word je gevraagd je voor te stellen hoe jij als volwassene je zou voelen als je de hele tijd zou moeten samen werken met - en op het niveau van 15 jarigen, jij wil het hebben over de nieuwste ontwikkelingen in Iraq en hun interesse gaat niet verder dan de ruzie gisteravond op MSN over wie wie heeft gekust ..quote:Op zondag 1 juli 2007 04:45 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind dit geen goed voorbeeld. Als je op je 15e nog steeds niet de verstandelijke/sociale vermogens hebt ontwikkeld om met leeftijdgenootjes om te gaan, dan zou je imo juist op een normale school moeten verblijven. De volwassenwereld komt er rap aan, en dan moet je wel enigszins buigbaar worden. Ik denk dat deze scholen vooral belangrijk zijn voor basisschoolkinderen, waar het gemiddelde heel veel lager is dan hun eigen niveau.
quote:Op zondag 1 juli 2007 02:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn slordig gebruik van d's en t's geeft aan dat ik me op school te pletter heb verveelt en vergeten ben te leren.
het is uiteraard wel een reddingboei, dat wel, maar de sociale problemen komen voort uit het hoog begaafd zijn en gedwongen worden in een groep te verblijven waarmee je nauwelijks raakvlakken hebt ..quote:Op zondag 1 juli 2007 01:30 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is niet te vergelijken met het onderscheid in niveau op de middelbare school, daarbij gaat het om maatschappelijk aanvaarde, groepsgewijze opdelingen en niet om zeldzame individuen die uit de groep gepikt worden. Het grote gevaar is het volgende. Als je een kind dat zich niet op zijn plaats en niet geaccepteerd voelt (ik ben me ervan bewust hoe ingrijpend dat kan zijn overigens hoor) onder de noemer hoogbegaafdheid in een nieuwe omgeving plaatst met soortgelijke gevallen, dan wordt dat labeltje de reddingsboei. Het kind en zijn sociale problemen worden in zekere zin gereduceerd tot het hoogdbegaafd zijn, dat is zijn weg uit de ellende.
wat een onzin, je word juist een einzelgänger als je in een groep blijft waarin je niet thuis hoort, waarmee je geen raakvlakken hebt, je wrok tegen de maatschappij in z'n geheel en de groep waarin je moet verblijven specifiek word alleen maar groter als je constant, dag in dag uit gedwongen word onder je niveau te presteren en nooit geaccepteerd word zoals je bentquote:Het leert niet toch een manier te vinden om te gaan met niet-hoogbegaafden, behoudt daardoor een slecht beeld van 'de maatschappij' en vergeet zich te ontwikkelen op terreinen die niet met intellectualiteit van doen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat het ten allen tijde te preferen is te proberen het kind (onder begeleiding) te laten proberen tóch een plek te vinden in de groep/de maatschappij, in eerste instantie als compleet mens en niet slechts als lopend stel hersenen. Daarmee wordt voorkomen dat iemand zich tot een complete einzelgänger ontwikkelt, met wrok richting alles en iedereen die niet briljant is.
Bij mij zijn heel vreemde zaken voorgevallen op de basisschool. Zo vreemd, dat ik ze hier niet eens durf neer te zetten of dat men de indruk krijgt dat ik overdrijf. Ik vertel er in het openbaar ook nooit over, omdat het als abnormaal wordt gezien en ik me ervoor schaam. De enige die ervan weten zijn m'n ouders, vriendin en een aantal psychologen. Kleinste voorbeeldje, is dat één van mijn verhalen, waar ik een cynische blik toon op een lokale muziekgroep, op mijn negende jaar al is ingestuurd naar de regionale krant. Zonder mijn weten, bekokstoofd door leekrachten. Kreeg het knipseltje achteraf pas te zien.quote:Op zondag 1 juli 2007 10:38 schreef gronk het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik werd ergens in de 3e/4e klas lagere school gecomplimenteerd dat ik uit mezelf d/dt's goed schreef, terwijl dat helemaal nog niet was behandeld.
Als je echt slim bent (en niet 'hoogbegaafd') dan pik je dat soort dingen vanzelf op, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen.
Nou, dat vereist veel intelligentie en talent zeg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:39 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
het Hp is de universitaire versie van deze school, en daar wordt juist heel veel eigen initiatief verwacht!. We hebben onze eerste exursie inmiddels zelf geregeld.![]()
Dat zie je verkeerd. Het is niet een programma "dat min of meer bij de noden van de meerderheid aansluit", het is een programma aan kennis en vaardigheden dat ieder kind zo goed mogelijk moet leren te beheersen omdat het tot de absolute basiskennis behoort die ieder mens nodig heeft om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dit soort verdraaide individualistische denkbeelden, die vooral neerkomen op een uiterste poging ieder kind als uniek begaafd te beschouwen, hebben de afgelopen jaren al steeds meer geleid tot het vervangen van het aanleren van 'harde' kennis en vaardigheden door 'zacht' zelfontwikkelingstrajectdoelenrefelectiegeleuterinderuimte. Met als gevolg dat het niveau gillend achteruit holt en bijv. PABO-studenten verdomme niet eens meer de vereiste rekenvaardigheden bezitten om een groep 8 van fatsoenlijk rekenonderwijs te voorzien. Ze kunnen wel heel interessant over wollige lege termen leuteren, dat wel. Dat dankt je de koekoek.quote:Op zondag 1 juli 2007 23:01 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Helaas zijn scholen nog steeds massaproductie. Een programma dat min of meer bij de noden van de meerderheid aansluit en wat extra werkjes voor degenen die meer nodig hebben, als lapmiddel. In de ideale wereld was zo'n school inderdaad niet nodig geweest. Maar ook dan denk ik dat goed is voor deze kinderen om een paar uurtjes per dag met gelijken op te trekken.
En dát is nou juist het probeem. Veel scholen, en vooral basisscholen, besteden zeer weinig individuele aandacht aan kinderen en geven al helemaal weinig mogelijkheden om sneller door het traject te gaan of extra stof op.quote:Op maandag 2 juli 2007 02:10 schreef keesjeislief het volgende:
Dat los je niet op door ze te bevestigen in hun probleem en ze samen met andere bijzondere kinderen op een héél bijzondere school onder te brengen, dat los je op door voor de juiste begeleiding & evt. extra stof op hun eigen basisschool te zorgen zodat ze leren met hun problemen te dealen te midden van de mensen met wie ze later ook continu van doen hebben.
Ik ook, en ik denk zo veel hoogbegaafden. Maar heb jij niet het gevoel dat je meer uit jezelf had kunnen halen als je op een basis/middelbare school had gezeten waar ze alles uit je proberen te halen? Ik wel in ieder geval.quote:Op maandag 2 juli 2007 02:18 schreef kraaksandaal het volgende:
Ik heb me weten aan te passen aan 't normale klootjesvolk.![]()
Ik heb dat later op mijn eigen manier gedaan. Het maakt ook nogal uit welk welgesteld nest je komt.quote:Op maandag 2 juli 2007 02:41 schreef Kickvors het volgende:
Ik ook, en ik denk zo veel hoogbegaafden. Maar heb jij niet het gevoel dat je meer uit jezelf had kunnen halen als je op een basis/middelbare school had gezeten waar ze alles uit je proberen te halen? Ik wel in ieder geval.
Nee, je moet het probleem aanpakken, niet omzeilen. En het is bovendien niet helemaal waar wat je zegt, basisscholen geven over het algemeen de mogelijkheid een klas over te slaan om een voorbeeld te noemen. Het was in mijn tijd al zo dat kinderen die het vermogen daartoe hadden, individueel onbeperkt vooruit mochten werken met zaken als taal en rekenen. Ik heb begrepen dat het inmiddels zo is op die basisschool dat kinderen die de rekenboekjes voortijdig doorgewerkt hebben verder kunnen werken met speciaal daarvoor vervaardigde stof.quote:Op maandag 2 juli 2007 02:41 schreef Kickvors het volgende:
[..]
En dát is nou juist het probeem. Veel scholen, en vooral basisscholen, besteden zeer weinig individuele aandacht aan kinderen en geven al helemaal weinig mogelijkheden om sneller door het traject te gaan of extra stof op.
Dit is al héél lang zo, en de doofheid van het onderwijs/politiek heeft dit dus veroorzaakt. Maar naar mijn mening zou particulier onderwijs al de meeste (misschien wel alle) problemen wegnemen.
Dat is gewoon gelul van de bovenste plank. Als jij zo briljant bent, dan meld je je op z'n laatst op je 18e op een uni aan en kun je je tegoed doen aan de grootste verscheidenheid aan onderwerpen met onbegrensde mogelijkheden tot individuele ontplooiing en uitdieping van je intellectuele bagage. Heb je dat niet gedaan, dan is dat jouw eigen keuze geweest en moet je niet richting anderen gaan zeveren dat ze niet 'alles uit je gehaald hebben'. Daar ben je nl. zelf verantwoordelijk voor.quote:Ik ook, en ik denk zo veel hoogbegaafden. Maar heb jij niet het gevoel dat je meer uit jezelf had kunnen halen als je op een basis/middelbare school had gezeten waar ze alles uit je proberen te halen? Ik wel in ieder geval.
Mja. Maar krijgt deze basisschool nou subsidie? Ik geloof Iederwijs niet, waardoor het alsnog ongeveer even duur was als particulier onderwijs.quote:Op maandag 2 juli 2007 02:56 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik heb dat later op mijn eigen manier gedaan. Het maakt ook nogal uit welk welgesteld nest je komt.
Er is vast wel ergens subsidie en misschien dat er ergens 1 schooltje wordt gemaakt, of dat iets in het onderwijs gaat veranderen,denk 't niet .quote:Op maandag 2 juli 2007 03:20 schreef Kickvors het volgende:
[..]
Mja. Maar krijgt deze basisschool nou subsidie? Ik geloof Iederwijs niet, waardoor het alsnog ongeveer even duur was als particulier onderwijs.
18 jaar verkloting wordt echt niet opeens op briljante wijze ongedaan gemaakt doordat je opeens wel naar de uni mag...quote:Op maandag 2 juli 2007 03:19 schreef keesjeislief het volgende:
Dat is gewoon gelul van de bovenste plank. Als jij zo briljant bent, dan meld je je op z'n laatst op je 18e op een uni aan en kun je je tegoed doen aan de grootste verscheidenheid aan onderwerpen met onbegrensde mogelijkheden tot individuele ontplooiing en uitdieping van je intellectuele bagage. Heb je dat niet gedaan, dan is dat jouw eigen keuze geweest en moet je niet richting anderen gaan zeveren dat ze niet 'alles uit je gehaald hebben'. Daar ben je nl. zelf verantwoordelijk voor.
quote:Op maandag 2 juli 2007 07:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ben er plotseling helemaal voor om mongooltjes en moeilijk opvoedbare kinderen ook op een gewone school te zetten. De school moet gewoon iets beter zijn best doen om die kinderen te geven wat ze nodig hebben. En stel je voor. De gewone kinderen mochten eens gaan denken dat ze beter zijn dan die mongooltjes.
Ik kan daar nog steeds heel verdrietig om worden .. en dan ben ik van een oudere generatie, mijn schooljaren vallen in het pre-pil tijdperk, waarin een goede opleiding voor vrouwen anyway als verspilling werd gezienquote:Op maandag 2 juli 2007 02:41 schreef Kickvors het volgende:
Ik ook, en ik denk zo veel hoogbegaafden. Maar heb jij niet het gevoel dat je meer uit jezelf had kunnen halen als je op een basis/middelbare school had gezeten waar ze alles uit je proberen te halen? Ik wel in ieder geval.
Ik begrijp waar het gevoel vandaan komt, een wereld waar je niet jezelf mag zijn en Geer en Goor wel, maar zulke woorden wekken ook niet bijster veel symphatie op.quote:Op maandag 2 juli 2007 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:r
Hoogbegaafden worden geslachtofferd aan het gelijkheidsideaal. Iedereen hetzelfde beroep, salaris, auto, huis. Iedereen hetzelfde debiele meelopersgedrag vertonen. Iedereen gedwongen om als een achterlijke debiel kwijlend over de playboy te hangen. Begin maar niet over techniek of sterrenkunde want dan lachen ze je uit en vinden ze je wereldvreemd. En je moet gedwongen oefenen om met dat soort debielen gelijkwaardig om te gaan
Als ik de kans had gehad om op een school voor hoogbegaafden terecht te komen had ik nu heel wat meer respect op kunnen brengen voor het domme agressieve kwijlende joelende gepeupel.
Als het kenmerk van hoogbegaafden was dat ze nooit spelfouten maken hadden ze wel niet-spellingsfout-makende-mensen geheten.quote:Op maandag 2 juli 2007 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:r
En sorry voor mijn spelvauten want ik heb op de basisschool meer tijd besteed aan me aanpassen aan de debiele massa (doe maar lekker dom mee, een zes is ook een voldoende) dan aan het leren gebruiken van mijn talenten.
Dat je faalt in het leven betekent niet dat je hoogbegaafd bent.quote:Op maandag 2 juli 2007 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoogbegaafden worden geslachtofferd aan het gelijkheidsideaal. Iedereen hetzelfde beroep, salaris, auto, huis. Iedereen hetzelfde debiele meelopersgedrag vertonen. Iedereen gedwongen om als een achterlijke debiel kwijlend over de playboy te hangen. Begin maar niet over techniek of sterrenkunde want dan lachen ze je uit en vinden ze je wereldvreemd. En je moet gedwongen oefenen om met dat soort debielen gelijkwaardig om te gaan.
Als ik de kans had gehad om op een school voor hoogbegaafden terecht te komen had ik nu heel wat meer respect op kunnen brengen voor het domme agressieve kwijlende joelende gepeupel.
En sorry voor mijn spelvauten want ik heb op de basisschool meer tijd besteed aan me aanpassen aan de debiele massa (doe maar lekker dom mee, een zes is ook een voldoende) dan aan het leren gebruiken van mijn talenten.
Dat jij geen bijzondere school nodig hebt betekend niet dat dat voor iedereen geld.quote:Op maandag 2 juli 2007 14:54 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Dat je faalt in het leven betekent niet dat je hoogbegaafd bent.![]()
Eigen verantwoordelijkheid is nog best moeilijk he.quote:Op maandag 2 juli 2007 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik de kans had gehad om op een school voor hoogbegaafden terecht te komen had ik nu heel wat meer respect op kunnen brengen voor het domme agressieve kwijlende joelende gepeupel.
Huilebalk.quote:Op maandag 2 juli 2007 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoogbegaafden worden geslachtofferd aan het gelijkheidsideaal. Iedereen hetzelfde beroep, salaris, auto, huis. Iedereen hetzelfde debiele meelopersgedrag vertonen. Iedereen gedwongen om als een achterlijke debiel kwijlend over de playboy te hangen. Begin maar niet over techniek of sterrenkunde want dan lachen ze je uit en vinden ze je wereldvreemd. En je moet gedwongen oefenen om met dat soort debielen gelijkwaardig om te gaan.
Als ik de kans had gehad om op een school voor hoogbegaafden terecht te komen had ik nu heel wat meer respect op kunnen brengen voor het domme agressieve kwijlende joelende gepeupel.
En sorry voor mijn spelvauten want ik heb op de basisschool meer tijd besteed aan me aanpassen aan de debiele massa (doe maar lekker dom mee, een zes is ook een voldoende) dan aan het leren gebruiken van mijn talenten.
Schitterende zin wel.quote:Op maandag 2 juli 2007 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat jij geen bijzondere school nodig hebt betekend niet dat dat voor iedereen geld.
Ik ben blij dat jij het wel kon vinden met je klasgenoten. Helaas werd ik niet gestimuleerd. Ik kan mij herinneren dat ik voor de 5e klas een spreekbeurt hield over alternatieve brandstoffen waar iedereen bij in slaap viel, die door de lerares werd ingekort. Mijn moeder kreeg ruzie met mijn vader omdat ze vond dat hij me te veel pushte bij de voorbereidingen terwijl ik alleen maar last van hem had. Ik kreeg maw van alle kanten signalen dat ik niet raar moest doen. Dus ik hield mijn mond en verschool me in de groep.quote:Op maandag 2 juli 2007 15:16 schreef Pool het volgende:
[..]
Huilebalk.![]()
Ik snap echt niet waar je probleem vandaan komt. Ik weet niet of ik daadwerkelijk hoogbegaafd ben, maar ik kon klokkijken en al een beetje lezen en schrijven toen ik op mijn 4e naar de basisschool ging. Ik had een ander slim vriendje in de klas en wij mochten samen met het letterbord spelen, in plaats van met blokken. We waren de besten van de klas ja, maar als je verder een beetje normale kleding aanhebt en niet stinkt en met andere kinderen praat, dan hoef je er echt niet buiten te vallen hoor.
Gedurende de basisschool hadden alle kinderen een weekschema met taakjes die in een week gedaan moesten worden. Op mijn schema stonden dan gewoon wat extra opdrachtjes. Huiswerk was steeds al af in de klas zelf, dus kon ik na school veel tijd besteden aan o.a. schaken, puzzels en spelletjes. En ik snap niet waarom een hoogbegaafd kind niet buiten kan voetballen, in die sport kun je intelligentie ook goed gebruiken, lijkt me zo. Natuurlijk is het soms vervelend als je collectief rekenles krijgt en de rest van de klas snapt er de ballen van. Maar ik vond het eigenlijk wel leuk dat ik andere klasgenootjes kon helpen met hun sommetjes. Praten over sterren en planeten deed ik wel na school, met de vriendjes van de schaakclub.
Gedurende de middelbare school krijg je vervolgens genoeg vrijheid om je echt uit te leven op hoge cijfers en op de universiteit komen daar nog meer uitdagingen bij.
Het probleem zit 'em niet in de hoogbegaafdheid, het probleem zit hem alleen in hoogbegaafde kinderen die daarnaast sociaal gestoord zijn, niet geïnteresseerd zijn in klasgenootjes en ambitie missen. Die kinderen moet je vervolgens niet verder afzonderen. Geef ze (sociale) begeleiding, breng ze bij wat ambitie is en hoe ze zelf hun eigen uitdagingen kunnen creëren als het omringende niveau te laag is. En stuur ze naar de schaakclub.![]()
Ok, met wat lapmiddeltjes heb jij toch een geslaagde schooltijd gehad. Mooi voor jou. Maar waarom moeten kinderen met lapmiddeltjes beziggehouden worden op een gewone school terwijl een speciale school hen zoveel effectiever onderwijs kan bieden?quote:Op maandag 2 juli 2007 15:16 schreef Pool het volgende:
[..]
Huilebalk.![]()
Ik snap echt niet waar je probleem vandaan komt. Ik weet niet of ik daadwerkelijk hoogbegaafd ben, maar ik kon klokkijken en al een beetje lezen en schrijven toen ik op mijn 4e naar de basisschool ging. Ik had een ander slim vriendje in de klas en wij mochten samen met het letterbord spelen, in plaats van met blokken. We waren de besten van de klas ja, maar als je verder een beetje normale kleding aanhebt en niet stinkt en met andere kinderen praat, dan hoef je er echt niet buiten te vallen hoor.
Gedurende de basisschool hadden alle kinderen een weekschema met taakjes die in een week gedaan moesten worden. Op mijn schema stonden dan gewoon wat extra opdrachtjes. Huiswerk was steeds al af in de klas zelf, dus kon ik na school veel tijd besteden aan o.a. schaken, puzzels en spelletjes. En ik snap niet waarom een hoogbegaafd kind niet buiten kan voetballen, in die sport kun je intelligentie ook goed gebruiken, lijkt me zo. Natuurlijk is het soms vervelend als je collectief rekenles krijgt en de rest van de klas snapt er de ballen van. Maar ik vond het eigenlijk wel leuk dat ik andere klasgenootjes kon helpen met hun sommetjes. Praten over sterren en planeten deed ik wel na school, met de vriendjes van de schaakclub.
Gedurende de middelbare school krijg je vervolgens genoeg vrijheid om je echt uit te leven op hoge cijfers en op de universiteit komen daar nog meer uitdagingen bij.
Het probleem zit 'em niet in de hoogbegaafdheid, het probleem zit hem alleen in hoogbegaafde kinderen die daarnaast sociaal gestoord zijn, niet geïnteresseerd zijn in klasgenootjes en ambitie missen. Die kinderen moet je vervolgens niet verder afzonderen. Geef ze (sociale) begeleiding, breng ze bij wat ambitie is en hoe ze zelf hun eigen uitdagingen kunnen creëren als het omringende niveau te laag is. En stuur ze naar de schaakclub.![]()
De vraag is of die ontplooiing beter plaatsvindt als je op een school met hoogbegaafden wordt neergeplempt. Die kinderen met een grote bek en die goed voor zichzelf kunnen zorgen, die willen waarschijnlijk niet naar zo'n school met alleen maar hoogbegaafde kinderen. Daar vallen geen andere kinderen te helpen, daar ben je niet meer lekker de slimste van de klas (en daardoor vaak ook de lieveling van de jufquote:Op maandag 2 juli 2007 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben blij dat jij het wel kon vinden met je klasgenoten. Helaas werd ik niet gestimuleerd. Ik kan mij herinneren dat ik voor de 5e klas een spreekbeurt hield over alternatieve brandstoffen waar iedereen bij in slaap viel, die door de lerares werd ingekort. Mijn moeder kreeg ruzie met mijn vader omdat ze vond dat hij me te veel pushte bij de voorbereidingen terwijl ik alleen maar last van hem had. Ik kreeg maw van alle kanten signalen dat ik niet raar moest doen. Dus ik hield mijn mond en verschool me in de groep.
Ik weet dat er kinderen zijn die dit anders oplossen, die wel een grote bek hebben en beter voor zichzelf konden zorgen/opkomen. Ik weet ook dat er kinderen zijn die zich net als ik verschuilen en zich ellendig voelen en nergens terecht komen. Ik geef dat soort kinderen graag de kans om zich te ontplooien.
Dan moet je de verschillen tussen mensen ontkennen en iedereen op dezelfde school doen. Ook mongooltjes en gedragsgestoorden. Er is niets mis met een mongool. Hij heeft alleen wat extra aandacht nodig van de leraar en hij moet iets beter zijn best doen om met z'n intelligentere klasgenootjes om te leren gaan. En pesten, daar word je alleen maar hard van. Dat is goed voor je ontwikkeling. Dat weten we allemaal.quote:Op maandag 2 juli 2007 15:52 schreef Pool het volgende:
[..]
De vraag is of die ontplooiing beter plaatsvindt als je op een school met hoogbegaafden wordt neergeplempt. Die kinderen met een grote bek en die goed voor zichzelf kunnen zorgen, die willen waarschijnlijk niet naar zo'n school met alleen maar hoogbegaafde kinderen. Daar vallen geen andere kinderen te helpen, daar ben je niet meer lekker de slimste van de klas (en daardoor vaak ook de lieveling van de juf). Dan houd je dus een school over met hoge intelligentie, maar lage sociale vaardigheden, waarvan het maar de vraag is of daaruit dan gezellige, stimulerende klassen ontstaan.
Het probleem zit bij jou zo te lezen niet zo zeer in de klasgenootjes, maar juist in de rest. Jouw lerares snapte blijkbaar niet hoe ze jou moest stimuleren, je ouders evenmin. Had jouw juf je extra taken gegeven, was er extra sociale begeleiding geweest en hadden je ouders een stimulerende activiteit voor je gevonden, dan was het wellicht anders gelopen. Maar bedenk je wel dat er vólop kinderen zijn met sociale problemen; op alle intelligentieniveaus. Ik viel ook wel eens in slaap bij spreekbeurten, gewoon omdat sommige kinderen iets van nature niet interessant kunnen brengen en anderen wel. Een redelijk slim Japans klasgenootje begon tijdens haar spreekbeurt spontaan te janken. Die hoeven ook niet allemaal naar een andere school.
Het draait allemaal om de vraag of alleen het criterium van de hoogbegaafdheid een voldoende reden is om de kinderen die aan dat criterium voldoen te scheiden van de rest. Daar ben ik in dit topic totaal niet van overtuigd geraakt. Er zijn volop hoogbegaafde kinderen zonder de genoemde problemen in een normale klas. En daarnaast zijn er volop kinderen met gemiddelde intelligentie die het ook sociaal moeilijk hebben. Het is niet Hoogbegaafdheid vs. Eenheidsworst. Elk kind heeft wel iets.
Omdat ook elk hoogbegaafd kind weer totaal anders is. Dus lapmiddelen houd je toch, ook op zo'n speciale school. Lapmiddelen heb je ook nodig voor het kind met faalangst, het kind dat gepest wordt, het kind dat andere kinderen pest, het kind met dyslexie, het kind met een spastisch been, het kind dat thuis mishandeld wordt, het kind dat thuis geen Nederlands spreekt en het kind dat hyperactief is.quote:Op maandag 2 juli 2007 15:43 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ok, met wat lapmiddeltjes heb jij toch een geslaagde schooltijd gehad. Mooi voor jou. Maar waarom moeten kinderen met lapmiddeltjes beziggehouden worden op een gewone school terwijl een speciale school hen zoveel effectiever onderwijs kan bieden?
Is dat het equivalent op jonge leeftijd van eindeloze zwamverhalen over quantummechanica, vrijmetselaars en andere esotherische bullshit van luitjes die het eigenlijk *net* niet helemaal hebben begrepen?quote:Op maandag 2 juli 2007 15:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ben blij dat jij het wel kon vinden met je klasgenoten. Helaas werd ik niet gestimuleerd. Ik kan mij herinneren dat ik voor de 5e klas een spreekbeurt hield over alternatieve brandstoffen waar iedereen bij in slaap viel, die door de lerares werd ingekort.
het HP wat ik doe is ook apart onderwijs voor begaafden, maar dan op universitair nivo. En daar zitten juist veel sociale hoogbegaafden met veel initiatief!quote:Op maandag 2 juli 2007 15:52 schreef Pool het volgende:
[..]
De vraag is of die ontplooiing beter plaatsvindt als je op een school met hoogbegaafden wordt neergeplempt. Die kinderen met een grote bek en die goed voor zichzelf kunnen zorgen, die willen waarschijnlijk niet naar zo'n school met alleen maar hoogbegaafde kinderen. Daar vallen geen andere kinderen te helpen, daar ben je niet meer lekker de slimste van de klas (en daardoor vaak ook de lieveling van de juf). Dan houd je dus een school over met hoge intelligentie, maar lage sociale vaardigheden, waarvan het maar de vraag is of daaruit dan gezellige, stimulerende klassen ontstaan.
Veel van die kinderen worden uitstekend geholpen op het speciale ondeerwijs. Dat kan beter op hun speciale behoeften inspelen doordat de klassen kleiner zijn. Veel komen helemaal gebroken aan op het SO omdat jarenlang met allerlei lapmiddeltjes geprobeerd is ze op school te houden, Op het SO bloeien ze weer op.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:02 schreef Pool het volgende:
[..]
Omdat ook elk hoogbegaafd kind weer totaal anders is. Dus lapmiddelen houd je toch, ook op zo'n speciale school. Lapmiddelen heb je ook nodig voor het kind met faalangst, het kind dat gepest wordt, het kind dat andere kinderen pest, het kind met dyslexie, het kind met een spastisch been, het kind dat thuis mishandeld wordt, het kind dat thuis geen Nederlands spreekt en het kind dat hyperactief is.
Het belangrijkste is:
-onderzoek hoe je bepaalde 'afwijkingen' bij een kind herkent
-onderzoek welk lapmiddel effectief is per afwijking
-zet de resultaten in folders voor ouders & leerkrachten
-leid de leerkrachten goed op op dit gebied (daar ligt een probleem gezien het huidige PABO-niveau)
Weet je niet wat alternatieve brandstoffen zijn? Wat dom van je.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:05 schreef gronk het volgende:
[..]
Is dat het equivalent op jonge leeftijd van eindeloze zwamverhalen over quantummechanica, vrijmetselaars en andere esotherische bullshit van luitjes die het eigenlijk *net* niet helemaal hebben begrepen?
Voor iemand die claimt hoogbegaafd te zijn mis je akelig vaak de essentie van iemands opmerkingenquote:Op maandag 2 juli 2007 16:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Weet je niet wat alternatieve brandstoffen zijn? Wat dom van je.![]()
Dat probleem los je niet op door een basisschool voor hoogbegaafden tegen te houden.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:45 schreef gronk het volgende:
[..]
Voor iemand die claimt hoogbegaafd te zijn mis je akelig vaak de essentie van iemands opmerkingen
Ik zou zo'n school trouwens niet tegen willen houden hoor, vrijheid van onderwijs enzo. Ik zou mijn eigen toekomstige, potentieel hoogbegaafde kind er alleen niet zo snel heensturen.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op door een basisschool voor hoogbegaafden tegen te houden.
Kunnen de 'ernstigste' gevallen niet ook gewoon naar het SO? De afwijkingen van die anderen liggen ook mijlenver uit elkaar. Je kunt niet voor elke afwijking een aparte school oprichten. Voor de ernstigste afwijkingen zijn kleine klassen en meer speciale begeleiding inderdaad nodig, dus kunnen de hoogbegaafden met de allermeeste problemen daar ook heen.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:22 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Veel van die kinderen worden uitstekend geholpen op het speciale ondeerwijs. Dat kan beter op hun speciale behoeften inspelen doordat de klassen kleiner zijn. Veel komen helemaal gebroken aan op het SO omdat jarenlang met allerlei lapmiddeltjes geprobeerd is ze op school te houden, Op het SO bloeien ze weer op.
De vraag is: wat is belangijker Intergratie vs hulp op maa?
O, je hebt wel een punt hoor, en ik denk zeker dat jij een apart soort onderwijs nodig had. Maar dat zou meer het soort onderwijs zijn van het type 'hoe krijgen we verwende kutkindertjes weer in het gareel'. Zoiets vreet tijd, en die tijd zou nu ten koste gaan van de andere kinderen.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat probleem los je niet op door een basisschool voor hoogbegaafden tegen te houden.
Dat staat je vrij.. iedereen heeft zijn eigen mening/filosofie over wat goed is voor een kind.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:12 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik zou zo'n school trouwens niet tegen willen houden hoor, vrijheid van onderwijs enzo. Ik zou mijn eigen toekomstige, potentieel hoogbegaafde kind er alleen niet zo snel heensturen.![]()
Nouja, ik heb er wel een mening over en denk dat zo'n school voor de meeste kinderen niet goed zou zijn. Maar daarmee wil ik het voor anderen inderdaad nog niet verbieden. En ik kan er naast zitten, ik ben geen pedagoog, maar intuïtief en terugkijkend naar mijn eigen basisschooltijd vind ik zo'n school geen goed idee.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:21 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Dat staat je vrij.. iedereen heeft zijn eigen mening/filosofie over wat goed is voor een kind.![]()
Vervelend wordt het pas als mensen voor anderen gaan bedenken wat goed is.. 'Jouw kind mag niet naar een speciale school, want ik vind niet dat zulke scholen er mogen komen omdat het een slechte ontwikkeling is'![]()
Wat ik uit dit topic oppik is dat het veel mensen het op zich niet zo'n slecht idee vinden, maar dat je je moet afvragen of dat nu echt de oplossing is. Tenslotte heb je niets aan hoogbegaafde kindertjes die twintig jaar lang zijn bevestigd in hun hoogbegaafd-zijn, om er dan achter te komen datquote:Op maandag 2 juli 2007 17:21 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Vervelend wordt het pas als mensen voor anderen gaan bedenken wat goed is.. 'Jouw kind mag niet naar een speciale school, want ik vind niet dat zulke scholen er mogen komen omdat het een slechte ontwikkeling is'![]()
vanwaar dat sarcasme ?quote:Op maandag 2 juli 2007 17:19 schreef gronk het volgende:
[..]
O, je hebt wel een punt hoor, en ik denk zeker dat jij een apart soort onderwijs nodig had. Maar dat zou meer het soort onderwijs zijn van het type 'hoe krijgen we verwende kutkindertjes weer in het gareel'. Zoiets vreet tijd, en die tijd zou nu ten koste gaan van de andere kinderen.
http://www.hoogbegaafdheid.nl/dag2006/standhouders.htmlquote:Veel hoogbegaafde kinderen denken dat zij raar zijn omdat ze (van jongs af aan en in allerlei situaties) voelen dat ze anders zijn. Wat er anders is, begrijpen ze niet. Ze zoeken het bij zichzelf en proberen zich aan te passen, maar ervaren dat dat ook niet goed voelt. Kinderen kunnen zo flink in de knoop komen met zichzelf en sociaal gedrag ontwikkelen dat niet adequaat is.
Sociaal gedrag kan zich alleen ontwikkelen in interactie met peers.
Kinderen maken via peers2play kennis met ontwikkelingsgelijken en ervaren dat er kinderen zijn net zoals zij. Door de omgang met ontwikkelingsgelijken kunnen hoogbegaafde kinderen hun sociale gedrag spiegelen en kunnen ze spelgedrag ontwikkelen dat niet of minder tot ontwikkeling komt met leeftijdsgenoten.
angstquote:Op maandag 2 juli 2007 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Reacties in dit topic zijn toch erg hollands, er wordt er afgegeven op wat er boven het maaiveld uitsteekt, en op de ouders die menen dat hun kind zulk onderwijs nodig heeft. Gek eigenlijk, zouden de zeikers hier ook zo afgeven op speciaal onderwijs voor leesblinde kinderen, zwakbegaafde kinderen?
Nee, waarschijnlijk niet, maar waarom dan wel op hoogbegaafde kinderen?
Veel minder begaafde kinderen en kinderen met dyslexie zitten ook op gewone basisscholen met daarbij speciale begeleiding van remedial teachers.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Reacties in dit topic zijn toch erg hollands, er wordt er afgegeven op wat er boven het maaiveld uitsteekt, en op de ouders die menen dat hun kind zulk onderwijs nodig heeft. Gek eigenlijk, zouden de zeikers hier ook zo afgeven op speciaal onderwijs voor leesblinde kinderen, zwakbegaafde kinderen?
Nee, waarschijnlijk niet, maar waarom dan wel op hoogbegaafde kinderen?
quote:Op maandag 2 juli 2007 17:59 schreef Pool het volgende:
Wat jij wil, is alles wat boven het maaiveld uitsteekt, uit dat maaiveld trekken en een eindje verderop een nieuw hoger maaiveld aanleggen waar niemand meer bovenuit steekt.
Dit is standaard. Wat dat betreft is Fok! een afspiegeling van de Nederlandse maatschappij (quote:Op maandag 2 juli 2007 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Reacties in dit topic zijn toch erg hollands, er wordt er afgegeven op wat er boven het maaiveld uitsteekt, en op de ouders die menen dat hun kind zulk onderwijs nodig heeft. Gek eigenlijk, zouden de zeikers hier ook zo afgeven op speciaal onderwijs voor leesblinde kinderen, zwakbegaafde kinderen?
Nee, waarschijnlijk niet, maar waarom dan wel op hoogbegaafde kinderen?
Precies.quote:Op maandag 2 juli 2007 18:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is standaard. Wat dat betreft is Fok! een afspiegeling van de Nederlandse maatschappij (). Ik ben het niet eens met een aparte school, omdat een dergelijke school voor een aantal best een oplossing zal zijn, maar een hoop hoogbegaafden missen ook sociale vaardigheden.
Vaak zijn instellingen als Pharos best een aardig iets: door de weeks gewoon op school mét aanvullende begeleiding (wat dat betreft hebben wij het op school erg getroffen, met een hoogbegaafde lerares die zelf ook weer hoogbegaafde kinderen heeft en begrijpt dat hoogbegaafdheid zeker niet persé iets positiefs is. (dat kán het zijn, mits goed begeleid)) en af en toe in het weekend "onder gelijken" (sorry voor het de achterlijke uitdrukking, ik bedoel het niet negatief) gewoon lekker bezig zijn.
Elk kind is weer anders. Hoogbegaafden hebben overeenkomsten (wij proberen onze kinderen niet tegen dezelfde dingen te laten aanlopen als ik, voor zover mogelijk), maar kunnen net zo van elkaar verschillen als het ene kind van het andere.
Wat een dooddoenerquote:Op maandag 2 juli 2007 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Reacties in dit topic zijn toch erg hollands, er wordt er afgegeven op wat er boven het maaiveld uitsteekt, en op de ouders die menen dat hun kind zulk onderwijs nodig heeft. Gek eigenlijk, zouden de zeikers hier ook zo afgeven op speciaal onderwijs voor leesblinde kinderen, zwakbegaafde kinderen?
Nee, waarschijnlijk niet, maar waarom dan wel op hoogbegaafde kinderen?
quote:Op maandag 2 juli 2007 18:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is standaard. Wat dat betreft is Fok! een afspiegeling van de Nederlandse maatschappij (). Ik ben het niet eens met een aparte school, omdat een dergelijke school voor een aantal best een oplossing zal zijn, maar een hoop hoogbegaafden missen ook sociale vaardigheden.
Vaak zijn instellingen als Pharos best een aardig iets: door de weeks gewoon op school mét aanvullende begeleiding (wat dat betreft hebben wij het op school erg getroffen, met een hoogbegaafde lerares die zelf ook weer hoogbegaafde kinderen heeft en begrijpt dat hoogbegaafdheid zeker niet persé iets positiefs is. (dat kán het zijn, mits goed begeleid)) en af en toe in het weekend "onder gelijken" (sorry voor het de achterlijke uitdrukking, ik bedoel het niet negatief) gewoon lekker bezig zijn.
Elk kind is weer anders. Hoogbegaafden hebben overeenkomsten (wij proberen onze kinderen niet tegen dezelfde dingen te laten aanlopen als ik, voor zover mogelijk), maar kunnen net zo van elkaar verschillen als het ene kind van het andere.
veel minder begaafde kinderen en kinderen met dyslexie zitten ook op speciale scholen omdat het op de gewone scholen teveel tijd en energie kost om deze kinderen te begeleiden ..quote:Op maandag 2 juli 2007 17:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Veel minder begaafde kinderen en kinderen met dyslexie zitten ook op gewone basisscholen met daarbij speciale begeleiding van remedial teachers.
aah, maar een uitzonderingspositie voor wie nog niet eens in de buurt van het maaiveld komt is wel goed, die zet je wel op een aparte school, opvangen op de gewone basisschool is een te grote belemmering voor de ontwikkeling van de restquote:Verder geef ik absoluut niet af op wat boven het maaiveld uitsteekt. Ik vind alleen niet dat een aparte school de beste oplossing is. Moet je alle toppers bij elkaar gooien?
neuh hoor, gewoon onderwijs op niveau, die "topper"behandeling krijg je juist op de gewone basisschool, want daar ben je topper, op een "topper"school ben je gewoon gewoonquote:Of moet je de toppers ook echt een 'topper' laten zijn, zoals ze dat later ook zullen zijn? En ze zo ook binnen de klas behandelen, een speciale topperbehanding dus, met extra uitdagingen en begeleiding?
doe je toch ook met diegenen die ver onder het maaiveld zitten, op een veldje apart met een lager maaiveld .. waarom het bezwaar aan de andere kant, bang dat jij het niet meer kan volgen of zo, bang om erachter te komen dat je toch niet zo slim bent als je dacht, nu denk je nog boven het maaiveld uit te steken maar mocht dit realiteit worden komt het tragische besef dat je maar net iets boven gemiddeld bent ?quote:Wat jij wil, is alles wat boven het maaiveld uitsteekt, uit dat maaiveld trekken en een eindje verderop een nieuw hoger maaiveld aanleggen waar niemand meer bovenuit steekt.
Die afkeer wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat tegenwoordig zo'n beetje ieder kind hoogbegaafd schijnt te zijn.quote:Op maandag 2 juli 2007 18:31 schreef moussie het volgende:
nofi bdw, niets persoonlijks, ik doe maar wat suggesties om deze mi onbegrijpelijke afkeer van het vorderen van hoog begaafde mensen te verklaren
Ik kan natuurlijk ook fout zitten! Als ik nadenk over wat ik zou doen als ik een bijzonder (achter of voor) kind had., of ik hem naar zo'n school zou sturen, (die opltimaler voor hem is qua leren is terwijl hij ook met lapmiddeltjes in de gewone klas te handhaven is) stribbelt mijn gevoel ook een beetje tegen. Waarom is dat.?quote:Op maandag 2 juli 2007 17:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, ik heb er wel een mening over en denk dat zo'n school voor de meeste kinderen niet goed zou zijn. Maar daarmee wil ik het voor anderen inderdaad nog niet verbieden. En ik kan er naast zitten, ik ben geen pedagoog, maar intuïtief en terugkijkend naar mijn eigen basisschooltijd vind ik zo'n school geen goed idee.
Ja, net zoals kinderen met dyslexie en minder begaafde kinderen ook pas switchen als er echte problemen zijn die de gewone school niet meer aankan.quote:Op maandag 2 juli 2007 18:31 schreef moussie het volgende:
[..]
veel minder begaafde kinderen en kinderen met dyslexie zitten ook op speciale scholen omdat het op de gewone scholen teveel tijd en energie kost om deze kinderen te begeleiden ..
in de praktijk komt het er dan ook op neer dat het meer dan gemiddeld begaafde kind zichzelf maar moet zien te redden tot het gedragsproblemen gaat vertonen
Pas als er grote problemen ontstaan ja.quote:aah, maar een uitzonderingspositie voor wie nog niet eens in de buurt van het maaiveld komt is wel goed, die zet je wel op een aparte school, opvangen op de gewone basisschool is een te grote belemmering voor de ontwikkeling van de rest
Ja, en mijn punt is dat die topperbehandeling goed is. Later zitten ze ook niet alleen tussen mensen met gelijk niveau. Dan zijn ze ook toppers, dus ze moeten er maar aan wennen dat ze niet gewoon zijn, maar dat ze toppers zijn. En nogmaals, bij problemen is SO wel een optie.quote:neuh hoor, gewoon onderwijs op niveau, die "topper"behandeling krijg je juist op de gewone basisschool, want daar ben je topper, op een "topper"school ben je gewoon gewoon
Zie boven, bij grote problemen ja. Anders liever ook niet. Ik zat ook gewoon bij kinderen in de klas die waarschijnlijk tot de domste 2% behoorden. Maar zolang dat niet tot onoverkomenlijke problemen leidt, kunnen ze op de normale school blijven ja, liever wel.quote:doe je toch ook met diegenen die ver onder het maaiveld zitten, op een veldje apart met een lager maaiveld ..
Je kunt het misschien ook verklaren door gewoon de argumenten in mijn posts te lezen, in plaats van met rare suggesties te komen. Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben. Ik weet wel dat het niet erg hoeft te zijn om de beste van de klas te zijn en zo ook behandeld te worden zonder meteen apart gezet te moeten worden.quote:waarom het bezwaar aan de andere kant, bang dat jij het niet meer kan volgen of zo, bang om erachter te komen dat je toch niet zo slim bent als je dacht, nu denk je nog boven het maaiveld uit te steken maar mocht dit realiteit worden komt het tragische besef dat je maar net iets boven gemiddeld bent ?
nofi bdw, niets persoonlijks, ik doe maar wat suggesties om deze mi onbegrijpelijke afkeer van het vorderen van hoog begaafde mensen te verklaren
Je post geeft alleen aan hoe gefrustreerd je bent. Het is geen argument tegen deze school.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:19 schreef gronk het volgende:
[..]
O, je hebt wel een punt hoor, en ik denk zeker dat jij een apart soort onderwijs nodig had. Maar dat zou meer het soort onderwijs zijn van het type 'hoe krijgen we verwende kutkindertjes weer in het gareel'. Zoiets vreet tijd, en die tijd zou nu ten koste gaan van de andere kinderen.
Precies. En dat is wat mij betreft geen afkeer uit jaloezie, maar afkeer vanwege de hele cultuur die onderhand tot stand is gekomen rondom bijzondere kinderen, of ze nou (zogenaamd) hoogbegaafd zijn, ADHD hebben, etc. Het is tegenwoordig bijna zielig voor je als je een normaal kind hebt want dán hoor je er pas niet meer bij. Zo'n school is alleen maar nóg een mogelijkheid om die drang tot een 'bijzonder' kind uit te leven en ik denk dat een beetje tegengas zeker geen kwaad kan. Ik heb het hierboven ook al eens gezegd en laat me dat nog eens herhalen: een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind op de basisschool is het leren omgaan met allerlei kinderen van allerlei pluimage. Als je het minste of geringste teken dat een kind niet tot 'de massa' behoort aangrijpt om het compleet buiten de massa te plaatsen en het op een bijzondere school te zetten, torpedeer je het aanleren van dat vermogen en geef je voeding aan die voor het kind verdomd makkelijke status als onbegrepen buitenbeentje. Dat leidt alleen maar tot nóg meer problemen.quote:Op maandag 2 juli 2007 18:40 schreef gronk het volgende:
[..]
Die afkeer wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat tegenwoordig zo'n beetje ieder kind hoogbegaafd schijnt te zijn.
Op zich is dat natuurlijk ook een oplossing.
Dat kan alleen als kinderen genoeg begeleiding krijgen. Dat gebeurd niet want dat kost geld en gaat van de tijd af die men nodig heeft om "het gemiddelde" les te geven. De gemiddelde school is te groot voor de individuele aandacht die sommige kinderen nodig hebben, vandaar ook de noodzaak voor speciale scholen. in een ideale wereld hadden we inderdaad maar 1 basischool nodig waar de hoogbegaafden de mongooltjes hielpen. Maar wat doen we in de wereld die we nu hebben? De uitzonderimngen laten bloeden voor de idealen van mensen die niet meer op school zitten?quote:Op maandag 2 juli 2007 19:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Precies. En dat is wat mij betreft geen afkeer uit jaloezie, maar afkeer vanwege de hele cultuur die onderhand tot stand is gekomen rondom bijzondere kinderen, of ze nou (zogenaamd) hoogbegaafd zijn, ADHD hebben, etc. Het is tegenwoordig bijna zielig voor je als je een normaal kind hebt want dán hoor je er pas niet meer bij. Zo'n school is alleen maar nóg een mogelijkheid om die drang tot een 'bijzonder' kind uit te leven en ik denk dat een beetje tegengas zeker geen kwaad kan. Ik heb het hierboven ook al eens gezegd en laat me dat nog eens herhalen: een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind op de basisschool is het leren omgaan met allerlei kinderen van allerlei pluimage. Als je het minste of geringste teken dat een kind niet tot 'de massa' behoort aangrijpt om het compleet buiten de massa te plaatsen en het op een bijzondere school te zetten, torpedeer je het aanleren van dat vermogen en geef je voeding aan die voor het kind verdomd makkelijke status als onbegrepen buitenbeentje. Dat leidt alleen maar tot nóg meer problemen.
Wie zegt dat dat de meest optimale schoolloopbaan is? Ik moet er niet aan denken voor mijn kinderen. (let wel: daar heb ik het dus over mijn eigen kinderen)quote:Op maandag 2 juli 2007 18:42 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Omdat ik impliciet toch het alle-kinderen-gaan-met-elkaar-naar-school idee opoffer voor de meest optimale schoolloopbaan van mijn kind. Wil je dit ideaal hiervoor opofferen?
Ik persoonlijk wel.
quote:En dat is de ideale situatie Een gewone school die graag lapmiddeltjes biedt. Voor de werkelijkheid kijk hier:
http://www.hiq-forum.nl/viewtopic.php?t=8238&
http://www.hiq-forum.nl/viewtopic.php?t=8839
http://www.hiq-forum.nl/viewtopic.php?t=8501&
http://www.hiq-forum.nl/viewtopic.php?t=8118&
www.pharosnl.nlquote:Op maandag 2 juli 2007 18:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Precies.
Dat Pharos kende ik trouwens niet, maar zoiets klinkt goed.![]()
Montessori was inderdaad niet aan mij besteed. Overigens maar twee jaar gehad. Ik kon mij niet spiegelen aan mijn omgeving dus ik deed net genoeg om niet op te vallen. Opvallen is slecht. De reacties van sommigen in dit topic bevestigen dit. Voor een introvert kind als ik was betekend dat verstoppen, niet je best doen en presteren en goeie cijfers halen. Niet opvallen was het enige dat telde.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wie zegt dat dat de meest optimale schoolloopbaan is? Ik moet er niet aan denken voor mijn kinderen. (let wel: daar heb ik het dus over mijn eigen kinderen)
[..]
Het is maar wat je lapmiddeltjes noemt. Voor onze oudste (de jongste is pas 2 en de middelste is, voor zover wij dat kunnen beoordelen, niet hoogbegaafd, maar "gemiddeld" () ) is de school waar hij nu naar school gaat (Montessori) perfect. Hij kan verder gaan als hij wil/kan, zonder dat dat persé speciaal is, omdat dat nu juist een kenmerk is van Montessori-onderwijs.
Het zijn geen lapmiddeltjes in dit geval. Dat wil overigens niet zeggen dat dat type onderwijs voor elk hoogbegaafd kind ideaal is. Het moet zelfstandig kunnen én durven werken. Leren leren is vaak wel iets waar hoogbegaafde kinderen moeite mee hebben.
De uitzonderingen 'bloeden' per definitie altijd. That's life, get used to it. Als je een aantal eigenschappen hebt die niet zo makkelijk bij 'de massa' passen, is er maar een remedie om voor het gros te zorgen dat ze geen problemen oplopen, en dat is leren om te gaan met hun positie t.o.v. 'de massa'. Daar moet de nadruk op liggen, samen met de individuele ontwikkeling van het kind (die doelen zijn dus niet met elkaar in tegenspraak, maar leveren juist een complementair palet aan vaardigheden: kunnen omgaan met de 'gemiddelde' mens en het bewust ontwikkelen van unieke talenten). De beste weg daartoe is goede begeleiding op de eigen basisschool. Genoeg begeleiding is een voorwaarde ja.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan alleen als kinderen genoeg begeleiding krijgen. Dat gebeurd niet want dat kost geld en gaat van de tijd af die men nodig heeft om "het gemiddelde" les te geven. De gemiddelde school is te groot voor de individuele aandacht die sommige kinderen nodig hebben, vandaar ook de noodzaak voor speciale scholen. in een ideale wereld hadden we inderdaad maar 1 basischool nodig waar de hoogbegaafden de mongooltjes hielpen. Maar wat doen we in de wereld die we nu hebben? De uitzonderimngen laten bloeden voor de idealen van mensen die niet meer op school zitten?
Ik begin al een beetje begrip voor de tegenstanders van zoiets te krijgen. Het is makkelijk om 'maaiveld' te roepen bij reeele bezwaren, en dit de hier genoemde bezwaren zetten wel aan het denken.. toch zal het denk ik zo'n vaart niet lopen.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Precies. En dat is wat mij betreft geen afkeer uit jaloezie, maar afkeer vanwege de hele cultuur die onderhand tot stand is gekomen rondom bijzondere kinderen, of ze nou (zogenaamd) hoogbegaafd zijn, ADHD hebben, etc. Het is tegenwoordig bijna zielig voor je als je een normaal kind hebt want dán hoor je er pas niet meer bij. Zo'n school is alleen maar nóg een mogelijkheid om die drang tot een 'bijzonder' kind uit te leven en ik denk dat een beetje tegengas zeker geen kwaad kan. Ik heb het hierboven ook al eens gezegd en laat me dat nog eens herhalen: een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een kind op de basisschool is het leren omgaan met allerlei kinderen van allerlei pluimage. Als je het minste of geringste teken dat een kind niet tot 'de massa' behoort aangrijpt om het compleet buiten de massa te plaatsen en het op een bijzondere school te zetten, torpedeer je het aanleren van dat vermogen en geef je voeding aan die voor het kind verdomd makkelijke status als onbegrepen buitenbeentje. Dat leidt alleen maar tot nóg meer problemen.
Dat wéét je helemaal niet! Ik kan je op een briefje geven dat als je op die Montessorischool niet in staat was jezelf te ontwikkelen, dat hoogstwaarschijnlijk ook op een andere school zo was geweest. Die verlegenheid en dat slechte zelfvertrouwen verdwijnen echt niet als sneeuw voor de zon hoor. En dan nog wat: als jij raar wordt gevonden en zo slecht in je vel zit, maakt het helemaal geen verschil of je al dan niet hoogbegaafd bent, maar heb je een sociaal omgangsprobleem. Dáár had je gewoon begeleiding in moeten krijgen, that's all. Je hebt een beetje last van wishful thinking ben ik bang en je verstopt je blijkbaar nog steeds.quote:Op maandag 2 juli 2007 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Montessori was inderdaad niet aan mij besteed. Overigens maar twee jaar gehad. Ik kon mij niet spiegelen aan mijn omgeving dus ik deed net genoeg om niet op te vallen. Opvallen is slecht. De reacties van sommigen in dit topic bevestigen dit. Voor een introvert kind als ik was betekend dat verstoppen, niet je best doen en presteren en goeie cijfers halen. Niet opvallen was het enige dat telde.
Zelfstandig werken vraagt zelfvertouwen. Als je alleen maar raar word gevonden heb je geen zelfvertrouwen, dus haal je zesjes en houd je je mond. Op een school met alleen maar hoogbegaafde kinderen had hetzelfde gedrag ervoor gezorgd dat ik veel had gepresteerd. Voor mij wss het beter geweest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |