Contactgestoordenfabriek.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doomscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
duidelijk een onderbouwing van een hoog begaafd iemand.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
http://www.ad.nl/groenehart/article1467877.ece
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.
Lijkt me dat ouders sowieso een opvoedcursus verdienen, of de kinderen nou slim zijn of niet, of ze nou goed kunnen tennissen of niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Nee, dat is namelijk niet iets wat in de dagelijkse omgang en sociale processen constant meespeelt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:15 schreef Aasgier het volgende:
Moet je kinderen die bv heel goed in sporten zijn ook in aparte scholen onderbrengen?
Precies.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Het zal wel big business zijn. En alleen toegankelijk voor kinderen uit bepaalde contreien. Beetje op de leest van Mensa dus.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:21 schreef Thomas B. het volgende:
ik neem aan dat ze niet een standaard internet iq-test gebruiken om hun leerlingen op te screenen.
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.quote:
Heel erg met je eens!quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
knip
Ik word een beetje ziek van al die zgn. hoogbegaafde kinderen. Echt een uit z'n voegen gegroeide modeterm, waar vaak een behoorlijke dosis frustratie en arrogantie, snobisme en decadentie (van ouders) aan ten grondslag ligt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
Alle kinderen die het sociaal moeilijk hebben moeten daar een begeleiding in krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
Wel moeten hoogbegaafden speciale begeleiding krijgen als ze het sociaal moeilijk hebben in de klas.
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.quote:Enerzijds speciale opdrachtjes geven, zodat ze wel worden uitgedaagd en zich niet vervelen.
Ik vind dat niet zo'n probleem als het het functioneren in een groep niet in de weg staat. Maar dat sluit weer aan bij het hebben van sociale problemen.quote:Anderzijds extra opletten dat ze niet buiten de groep vallen en stimuleren dat ze met iedereen kunnen omgaan.
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
Er is ook een gulden middenweg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.
Aha, zeg maar het aantal standaardafwijkingen ten opzicht van het gemiddelde van je eigen leeftijdsklasse.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:09 schreef Zyggie het volgende:
[..]
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het maar overdreven. Als je behoefte hebt aan extra kennis zijn er legio mogelijkheden om dat naast school op te doen. Je kan interessante boeken lenen van de bibliotheek, je kunt lid worden van een organisatie waar je je intresse kan bevredigen (ik heb een tijd bij een vereniging gezeten waarbij we natuurkunde en scheikunde proeven deden), enzovoort. Ik heb dan ook weinig op school geleerd, school was vooral gezellig, leren doe je omdat je ergens intresse in hebt.
Dat is dus optie 2: Laten zijn wie het is, niet afremmen en buiten laten spelen..als het daar zelf behoefte aan heeft.quote:
het Hp is de universitaire versie van deze school, en daar wordt juist heel veel eigen initiatief verwacht!. We hebben onze eerste exursie inmiddels zelf geregeld.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.
Het is veel belangrijker je in de maatschappij te leren handhaven als hoogbegaafde. Te leren communiceren als hoogbegaafde en aardig en sociaal leren zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)
Hoogbegaafdheid is nou eenmaal een handicap. Je kunt je omgeving er niet op aan blijven laten passen. Dus leer er maar mee omgaan. Wen eraan. Leer nivelleren. Dat doe je in een "normale" omgeving.quote:Het is een mooi ideaal , dat geef ik toe. Maar houden we zwakzinnige kinderen uit naam van dit ideaal op de gewone basisschool? Nee. Waarom? Omdat het dus gewoon niet werkt. Bij hoogbegaafde kinderen werkt het ook niet, maar die worden ongelukkig, en de meester heeft minder last van een ongelukkig kind dan van een zwakzinnig kind met gedragsproblemen. Dus kunnen we deze kinderen wel ons mooie ideaal opdringen. Idealen zijn mooi, maar ga er geen kinderen mee pesten.
Een fabeltje.quote:Op een ander forum las ik talloze verhalen van hoogbegaafde kinderen die gepest werden op school.
Volgens sommige reacties was dit het bewijs dat hoogbegaafden vooral op de gewone basischool moesten blijven, want daar zouden ze sociale vaardigheden aanleren. Het enige wat ze daar aanleren, is dat gewone kinderen kennelijk pestkoppen zijn! En voordat hier weer triomfantelijk geroepen wordt dat dit het bewijs is voor het lage EQ van hoogbegaafde kids, denk in hoe kinderen zijn. Anders is vreemd. En als een kind zegt ' Mag ik dat leuke plaatjes boek even 5 minuutjes van je lenen' .i.p.v het gewoon afpakt, dan is dat vreemd en moet het sterk in zijn schoentjes staan om pesterijen te weerstaan..
Met je hoogbegaafdheid bezig zijn? Wat houdt dat in?quote:Een hoogbegaafde die ik ken doet naast de gewone colleges ook het Hounoursprogramma (net als ik.) Ze zei eens tegen mij: In de gewone colleges voel ik me altijd ' die hoogbegaafde'. Ik voelde me altijd anders. In het HP ben ik gewoon een van de groep. Ik voel me niet anders en ben nu veel minder met mijn hoogbegaafdheid bezig.
Op gewoon onderwijs zijn ze de klas ver vooruit. Op die speciale school zullen de meesten tot de middelmaat behoren. En dat maakt ze arrogant? ik denk eerder bescheiden.
Ik typ langzaam dus er zijn intussen vast weer meer reacties.
Die tests zijn ook zo relatief als wat zeg. Die mensen weten vaak niet eens waar ze mee bezig zijn. En wat ook een leuke is, kinderen net zo lang testen tot het resultaat als gewenst is. Op initiatief van de ouders.quote:Op donderdag 28 juni 2007 22:14 schreef zwemmerseczeem het volgende:
98% van de mensen is niet hoogbegaafd. Dus tenzij je naar een kostschool voor hoogbegaafden gaat, kom je in je dagelijks leven genoeg niet-hoogbegaafden tegen om ermee om te leren gaan.
Gepeste kids waarvan men denkt dat ze hoogbegaafd zijn? Die worden getest. Een school neemt echt niet aan dat Roderick-Jan hoogbegaafd zal zijn, ze willen het zwart op wit. Als een 'raar' kind niet hoogbegaafd is komt men daar wel achter.
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.quote:Em met je hoogbegaafdheid bezig zijn is constant voelen dat je anders bent en beseffen dat het waarschijnlik daar aan ligt. (jij bent vast ook anders dan het gemiddelde lid van de jostiband) Het is trouwens vastgesteld met een test door een psycholoog, en nee niet omdat haar ouders dachten dat ze het was, maar gewoon omdat er problemen waren.
Waaruit zou blijken dat jij tot die 2% van de allerslimsten behoort dan?quote:Zelf weet ik niet of ik hoogbegaafd ben, ik zou het kunnen zijn.
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,quote:Op donderdag 28 juni 2007 22:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.
Zoek wat mensen op die jouw grapjes begrijpen etc.
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:42 schreef mrbomb het volgende:
Een school voor kinderen waarvan de ouders denken dat ze hoogbegaafd zijn?
![]()
Het is inderdaad een keuze tussen twee uitersten. Ik denk echter dat zulke leerlingen toch het meest gebaat zijn bij een 'normale' opvoeding, omdat ze hierdoor een veel beter beeld van de samenleving kunnen vormen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,
Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
Ik heb wel vrienden gemaakt op de basisschool. Vooral oudere kinderen trouwens.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,
Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.quote:Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.
Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden. Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Een grote NEE.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.
Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden.
Ja. En dat is echt om te janken. Zou die mensen wel naar de strot kunnen vliegen. Wat een walgelijke vertoning. Die weten echt niet waar ze over praten.quote:Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Zo gaat het inderdaad. En dat is echt niet leuk.quote:Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Het mag er ook echt niet komen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Belachelijk idee. Standenmaatschappij all the way.
Zeker. Niet alleen vanwege de afscheiding van mensen, maar what's next? Kom op zeg. Kinderen horen gemixt basischool te hebben.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het mag er ook echt niet komen.
Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:20 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
[..]
Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.
Ik zou die kinderen niet laten beseffen dat ze geestelijk superieur zijn. Als ik dat op die leeftijd beseft had, was ik nog minder hanteerbaar geweest dan ik al was toen.![]()
Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:27 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Wat wel handig zou zijn voor hoogbegaafde kinderen, is zich ergens voor in leren spannen. Ergens moeite voor leren doen. Want ja, dat hoeft dus nooit op regulier onderwijs.
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Belachelijk idee. Standenmaatschappij all the way.
Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.
Hmm, dat valt je te prijzen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling.![]()
Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.
Dat is de hele andere kant op. Dan krijg je iederwijs schooltjes, en ROC's die ook op die basis werken.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.![]()
Er zijn ook hoogbegaafden uit pauperwijken. Die hebben nog meer druk op zich om zich dom voor te doen, want die worden op straat helemaal geterroriseerd. Voor die kinderen met je zeker WEL zo'n school beginnen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.
Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.
In nederland hebben we een cultuur "doe maar normaal...." Daarin past zo'n school niet. En ouders die er alles voor over hebben om hun kind op zo'n school te krijgen omdat ze dan trots kunnen zijn bestaan helaas ook.
Toch zijn er echte hoogbegaafde kinderen waarvan maar een relatief klein deel zijn potentie waar kan maken. De meeste proberen zich in hun omgeving te verschuilen, halen zesjes en komen op een saai kantoor of achter een lopende band terecht waar ze geen echte vrienden maken en waar iedereen over ze praat als de verstrooide professor of gekke filosoof.
Als je dat soort echt hoogbegaafde kinderen een eigen school geeft kunnen ze vrienden maken met kinderen die net zo raar zijn als zijzelf en waar het normaal is en word aangemoedigt om veel te weten en hard te leren.
Als een jongetje heel goed kan voetballen word iedereen blij en moet hij zo snel mogelijk van zijn clubje naar Ajax om daar samen met andere top-voetballertjes in de dop te trainen, maar als het om
hersenen gaat mag het plotseling niet. Voor dat supervoetballertje is het ook niet leuk om de hele tijd met kreupele kindjes te trainen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |