abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:28:51 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50953593
Hoogbegaafden worden door jaloerse domme mensen gediscrimineerd.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50954676
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:14 schreef zwemmerseczeem het volgende:
98% van de mensen is niet hoogbegaafd. Dus tenzij je naar een kostschool voor hoogbegaafden gaat, kom je in je dagelijks leven genoeg niet-hoogbegaafden tegen om ermee om te leren gaan.

Gepeste kids waarvan men denkt dat ze hoogbegaafd zijn? Die worden getest. Een school neemt echt niet aan dat Roderick-Jan hoogbegaafd zal zijn, ze willen het zwart op wit. Als een 'raar' kind niet hoogbegaafd is komt men daar wel achter.
Die tests zijn ook zo relatief als wat zeg. Die mensen weten vaak niet eens waar ze mee bezig zijn. En wat ook een leuke is, kinderen net zo lang testen tot het resultaat als gewenst is. Op initiatief van de ouders.
En dat duidt op grenzeloze domheid. Die mensen weten echt niet waar ze over praten. Het ambieren van het predikaat "hoogbegaafd" is voor mij een sollicitiatie naar een handicap. Je wilt het echt niet zijn, of iets wat in die richting komt.
Ervan leren houden is makkelijker gezegd dan gedaan. Het betekent gewoon een gevecht voor de rest van je leven. Je aanpassen aan die meerderheid van (jouw schatting) 98%.
quote:
Em met je hoogbegaafdheid bezig zijn is constant voelen dat je anders bent en beseffen dat het waarschijnlik daar aan ligt. (jij bent vast ook anders dan het gemiddelde lid van de jostiband) Het is trouwens vastgesteld met een test door een psycholoog, en nee niet omdat haar ouders dachten dat ze het was, maar gewoon omdat er problemen waren.
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.
Zoek wat mensen op die jouw grapjes begrijpen etc.
quote:
Zelf weet ik niet of ik hoogbegaafd ben, ik zou het kunnen zijn.
Waaruit zou blijken dat jij tot die 2% van de allerslimsten behoort dan?
The gum you like, is coming back in style.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:08:06 #33
pi_50955004
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.
Zoek wat mensen op die jouw grapjes begrijpen etc.
[..]
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,

Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_50955099
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:42 schreef mrbomb het volgende:
Een school voor kinderen waarvan de ouders denken dat ze hoogbegaafd zijn?

Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.

Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden. Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.

Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Het zijn immers gelukkige mensen die niets hebben om achter slot te doen.
pi_50955484
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,

Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
Het is inderdaad een keuze tussen twee uitersten. Ik denk echter dat zulke leerlingen toch het meest gebaat zijn bij een 'normale' opvoeding, omdat ze hierdoor een veel beter beeld van de samenleving kunnen vormen.

Ik weet hoe het voelt om de laatste twee, drie jaar van de basisschool uit je neus te moeten peuteren uit verveling, maar als ik er achteraf op terug kijk, denk ik dat een normale basisschool beter is dan alle slimme leerlingen bij elkaar op een school te zetten. Ik denk dat de basisscholen zelf voor meer uitdaging moeten zorgen. Zulke hoogbegaafde kinderen moeten simpelweg meer geprikkeld worden op de 'normale' basisschool.

Vergeet niet dat veel ouders graag met hun eigen kinderen willen pronken en waarschijnlijk te vlug zullen claimen dat hun kind hoogbegaafd is.
pi_50955512
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb wel vrienden gemaakt op de basisschool. Vooral oudere kinderen trouwens.
Daarnaast, je wilt toch ook wel eens makkelijkere mensen om je heen? Ik tenminste wel. Dat is leerzaam en lekker laagdrempelig. (+/-) Hoogbegaafde figuren zijn vaak vermoeiend hoor. De exemplaren in mijn omgeving wel tenminste.
quote:
Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.
Ik zou die kinderen niet laten beseffen dat ze geestelijk superieur zijn. Als ik dat op die leeftijd beseft had, was ik nog minder hanteerbaar geweest dan ik al was toen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:26:25 #37
pi_50955696
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:

[..]

Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden. Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.

Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.

In nederland hebben we een cultuur "doe maar normaal...." Daarin past zo'n school niet. En ouders die er alles voor over hebben om hun kind op zo'n school te krijgen omdat ze dan trots kunnen zijn bestaan helaas ook.

Toch zijn er echte hoogbegaafde kinderen waarvan maar een relatief klein deel zijn potentie waar kan maken. De meeste proberen zich in hun omgeving te verschuilen, halen zesjes en komen op een saai kantoor of achter een lopende band terecht waar ze geen echte vrienden maken en waar iedereen over ze praat als de verstrooide professor of gekke filosoof.

Als je dat soort echt hoogbegaafde kinderen een eigen school geeft kunnen ze vrienden maken met kinderen die net zo raar zijn als zijzelf en waar het normaal is en word aangemoedigt om veel te weten en hard te leren.

Als een jongetje heel goed kan voetballen word iedereen blij en moet hij zo snel mogelijk van zijn clubje naar Ajax om daar samen met andere top-voetballertjes in de dop te trainen, maar als het om
hersenen gaat mag het plotseling niet. Voor dat supervoetballertje is het ook niet leuk om de hele tijd met kreupele kindjes te trainen.
pi_50955728
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:

[..]

Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden.
Een grote NEE.

Kan best zijn dat dat kind op z'n achtste alweer keurig op schema is. Of toevallig een testje met kleurtjes en getalletjes goed gemaakt heeft.
quote:
Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Ja. En dat is echt om te janken. Zou die mensen wel naar de strot kunnen vliegen. Wat een walgelijke vertoning. Die weten echt niet waar ze over praten.
Het is allemaal zo relatief.
quote:
Zo gaat het inderdaad. En dat is echt niet leuk.
Wat wel handig zou zijn voor hoogbegaafde kinderen, is zich ergens voor in leren spannen. Ergens moeite voor leren doen. Want ja, dat hoeft dus nooit op regulier onderwijs.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:28:18 #39
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_50955770
Belachelijk idee. Standenmaatschappij all the way.
pi_50955787
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Het mag er ook echt niet komen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:31:06 #41
108558 Messenga
pi_50955849
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Het mag er ook echt niet komen.
Zeker. Niet alleen vanwege de afscheiding van mensen, maar what's next? Kom op zeg. Kinderen horen gemixt basischool te hebben.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:31:38 #42
pi_50955874
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:20 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

[..]

Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.
Ik zou die kinderen niet laten beseffen dat ze geestelijk superieur zijn. Als ik dat op die leeftijd beseft had, was ik nog minder hanteerbaar geweest dan ik al was toen.
Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.
pi_50955923
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:27 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Wat wel handig zou zijn voor hoogbegaafde kinderen, is zich ergens voor in leren spannen. Ergens moeite voor leren doen. Want ja, dat hoeft dus nooit op regulier onderwijs.
Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling. Ook het feit dat je niet meer kan compenseren was erg lastig, ik was gewend om de vakken waar ik echt slecht in was gewoon aan de kant te schuiven en ze volledig te compenseren met mijn goede cijfers.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:35:14 #44
pi_50955996
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.
pi_50956083
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.
Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.
pi_50956128
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:33 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling.
Hmm, dat valt je te prijzen.
Die omschakeling heb ik nooit kunnen maken.
Als je tentamens of examens haalt, zonder te leren. Leer je nooit meer. Maar dan zak je ook wel eens, want je kunt niet alles weten. Voornamelijk theorie en definities. Ga er dan maar weer eens voor zitten. Mij lukte het in ieder geval niet.
pi_50956157
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.
Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:41:54 #48
pi_50956212
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.
Dat is de hele andere kant op. Dan krijg je iederwijs schooltjes, en ROC's die ook op die basis werken.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:45:01 #49
pi_50956322
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.
Er zijn ook hoogbegaafden uit pauperwijken. Die hebben nog meer druk op zich om zich dom voor te doen, want die worden op straat helemaal geterroriseerd. Voor die kinderen met je zeker WEL zo'n school beginnen.
pi_50956325
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.

In nederland hebben we een cultuur "doe maar normaal...." Daarin past zo'n school niet. En ouders die er alles voor over hebben om hun kind op zo'n school te krijgen omdat ze dan trots kunnen zijn bestaan helaas ook.

Toch zijn er echte hoogbegaafde kinderen waarvan maar een relatief klein deel zijn potentie waar kan maken. De meeste proberen zich in hun omgeving te verschuilen, halen zesjes en komen op een saai kantoor of achter een lopende band terecht waar ze geen echte vrienden maken en waar iedereen over ze praat als de verstrooide professor of gekke filosoof.

Als je dat soort echt hoogbegaafde kinderen een eigen school geeft kunnen ze vrienden maken met kinderen die net zo raar zijn als zijzelf en waar het normaal is en word aangemoedigt om veel te weten en hard te leren.

Als een jongetje heel goed kan voetballen word iedereen blij en moet hij zo snel mogelijk van zijn clubje naar Ajax om daar samen met andere top-voetballertjes in de dop te trainen, maar als het om
hersenen gaat mag het plotseling niet. Voor dat supervoetballertje is het ook niet leuk om de hele tijd met kreupele kindjes te trainen.
Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.

Ik geloof niet in zulke scholen. Sterker nog: van die hoogbegaafde mensen kan ik geen enkel voorbeeld noemen van iemand die het daadwerkelijk gemaakt heeft. Alle grote mensen binnen natuurkunde, wiskunde et cetera zijn 'gewone' mensen, waarvan er veel (Faraday, Tartaglia) zelfs gewoon uit boerengezinnen kwamen. Het komt de ontwikkeling van een kind zeker niet ten goede als het al op zeer jonge leeftijd (vijf, zes jaar) tussen kinderen geplaatst wordt die eventueel hoogbegaafd zouden kunnen zijn.
pi_50956419
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn ook hoogbegaafden uit pauperwijken. Die hebben nog meer druk op zich om zich dom voor te doen, want die worden op straat helemaal geterroriseerd. Voor die kinderen met je zeker WEL zo'n school beginnen.
Dat is wel heel zwart/wit. Hoogbegaafde kinderen zijn niet per definitie smalle, bebrilde nerds hoor. Ik denk dat ze zich in die lagen ook prima kunnen handhaven.
Dus je wilt ze uit dat milieu onttrekken, omdat er anders talent verloren gaat. Nobel, maar onhaalbaar vrees ik. Ze zullen het zelf moeten doen, wellicht met hulp van leerkrachten op de basisschool. Gelukkig heeft elk kind in Nederland een kans er iets van te maken.
pi_50956457
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef deneuro het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.

Ik geloof niet in zulke scholen. Sterker nog: van die hoogbegaafde mensen kan ik geen enkel voorbeeld noemen van iemand die het daadwerkelijk gemaakt heeft. Alle grote mensen binnen natuurkunde, wiskunde et cetera zijn 'gewone' mensen, waarvan er veel (Faraday, Tartaglia) zelfs gewoon uit boerengezinnen kwamen. Het komt de ontwikkeling van een kind zeker niet ten goede als het al op zeer jonge leeftijd (vijf, zes jaar) tussen kinderen geplaatst wordt die eventueel hoogbegaafd zouden kunnen zijn.
Mee eens.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:49:30 #53
108558 Messenga
pi_50956459
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

. Enig realisme? Kom op zeg, het basisonderwijs is de vorming van een kind voor de rest van zijn/haar leven.
  Donald Duck held donderdag 28 juni 2007 @ 23:51:14 #54
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_50956511

Xavier's Academy for Gifted Youngsters
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:58:17 #55
pi_50956696
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef deneuro het volgende:

[..]

Die kinderen zitten in dat isolement omdat ze niet met domme mensen kunnen communiceren. Niet om dat ze niet sociaal genoeg zijn, maar omdat de gewone kinderen absoluut niet begrijpen waar de slimme kinderen het over hebben als ze het over dingen hebben die voor hun heel normaal zijn.

De slimme kinderen moeten alles wat ze denken vertalen in hele simpel begrippen. Ze moeten zichzelf afremmen terwijl ze juist meer en verder willen. Dus ze houden zich dom of ze houden hun mond. Een tussenweg is wel mogelijk voor een volwassenen maar niet voor een kind.

Een kind merkt dat zijn omgeving raar op hem reageert en word onzeker. Terwijl het de wereld juist beter begrijpt dan de noormale kinderen. Het kind doet zich dom voor om zelfvertrouwen te krijgen terwijl het op een hoogbegaafde school zelfvertrouwen zou krijgen door juist slimmer te worden.

Als een kind zelfvertrouwen heeft kan ie makkelijker met mensen communiceren die anders zijn. Volgens mij heeft oefening daar niets mee te maken.

Dat jij geen echte hoogbegaafden kent (of herkent) is geen argument.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:01:22 #56
pi_50956788
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:49 schreef Messenga het volgende:

[..]

. Enig realisme? Kom op zeg, het basisonderwijs is de vorming van een kind voor de rest van zijn/haar leven.
Precies. Dus dat moet je goed aanpakken. Ze hebben wel speciaal onderwijs uitgevonden voor domme en gedragsgestoorde mensen. Dat kan ook voor hele slimme. En ik denk dat dat net zo hard nodig is.

Ken je eigelijk wel hoogbegaafden?
pi_50956815
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Precies. Dus dat moet je goed aanpakken. Ze hebben wel speciaal onderwijs uitgevonden voor domme en gedragsgestoorde mensen. Dat kan ook voor hele slimme. En ik denk dat dat net zo hard nodig is.
Ben er echt falikant op tegen.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:09:14 #58
108558 Messenga
pi_50956986
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ken je eigelijk wel hoogbegaafden?
Ik ben er zelf 1.

Anyway, je wordt op de middelbare school genoeg gesplitst.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:09:43 #59
pi_50956998
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:02 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Ben er echt falikant op tegen.
Ik ben het niet eens met je argumenten.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:12:42 #60
pi_50957055
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:09 schreef Messenga het volgende:

[..]

Ik ben er zelf 1.

Anyway, je wordt op de middelbare school genoeg gesplitst.
Ik had op de basisschool en mavo geen vrienden en moest pas halverwege de MTS gaan leren. Ik had graag een hoogbegaafdenschool gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')