abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50701446
Iemand net toevallig 1 vandaag gezien? Het ging er over dat in sommige cafe's in New York het rookverbod niet geldig was omdat een substantieel deel van de omzet daar bestond uit verkoop van tabaksartikelen (bijvoorbeeld een sigarenbar en een cafe dat 1.000 sigarettenmerken vanover de hele wereld verkocht. Verder waren het gewone cafe's die goed bezocht werden en waar flink gepaft werd.

Wat er weer frappant aan was, aansluitend op de discussies in het vorige topic hierover, dat ook niet-rokers het in die cafe's extra gezellig vonden...............
pi_50701997
maar dan kiezen ze ervoor om in de lucht te gaan zitten. net zoals je er voor kiest om als niet roker in een coffeeshop te gaan hangen. als je in een sigaren winkel waar gerookt mag worden gaat klagen, dan klopt er iets niet.
pi_50702229
moest hier nou een heel nieuw topic voor gemaakt worden...
pi_50702327
Nee da's een vervolg op het eerdere topic over dit onderwerp, maar zojuist is gesloten omdat het vol was

Lijkt mij een goed idee om in Nederland ook enkele rokerscafe's te maken. Wedden dat die draaien als een tierelier?
pi_50702481
Wees maar niet bang, de constructie uit de OP (voor sommige cafe's in New York is het rookverbod niet geldig omdat een substantieel deel van de omzet daar bestond uit verkoop van tabaksartikelen) gaat ook in Nederland gelden. De establishments waar dit gaat gebeuren zijn coffeeshops. Zomaar rookvrije kroegen omdat rokers dat willen komen er niet.
pi_50702622
In coffeshops wordt geen alcohol geschonken.....
pi_50702801
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 19:36 schreef bloodymary het volgende:
Wat er weer frappant aan was, aansluitend op de discussies in het vorige topic hierover, dat ook niet-rokers het in die cafe's extra gezellig vonden...............
Yeah, right. Dat was 1 (één) vrouw die zwaar gerookt had en daardoor dat cafe was gaan bezoeken, vervolgens "gestopt was" en toen de verslaggever de peuk tussen haar vingers zag moest toegeven dat ze toch weer rookte. Echt een fijne niet-roker. Waarom verdraai je de zaken zo?? Het slaat echt helemaal nergens op wat je zegt.
  donderdag 21 juni 2007 @ 20:20:17 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50703003
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:14 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Yeah, right. Dat was 1 (één) vrouw die zwaar gerookt had en daardoor dat cafe was gaan bezoeken, vervolgens "gestopt was" en toen de verslaggever de peuk tussen haar vingers zag moest toegeven dat ze toch weer rookte. Echt een fijne niet-roker. Waarom verdraai je de zaken zo?? Het slaat echt helemaal nergens op wat je zegt.
Heb jij daar onderzoek naar gedaan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50703014
Echt??

In mijn beleving zaten er meer niet-rokers en zag het er heel gezellig uit (vooral in dat sigarettencafe) en waren de uitbaters ook zeer verheugd hoe goed het liep. Misschien zag ik wel wat ik wilde zien, want wat jij zegt herken ik ook wel. Maar buiten dat lijkt het me een goed idee om in Nederland ook van die uitzonderingen toe te laten!

Dan houden de mensen toch een eigen keuze.
pi_50703036
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Heb jij daar onderzoek naar gedaan?
Hee, daar hebben we jou ook weer. Mijn eerste en enige antwoord voor jou in deze thread: Ik heb het programma gezien.
pi_50703194
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:20 schreef bloodymary het volgende:
In mijn beleving zaten er meer niet-rokers en zag het er heel gezellig uit (vooral in dat sigarettencafe) en waren de uitbaters ook zeer verheugd hoe goed het liep.
Um, tja... is het voor een roker verplicht 100% van de tijd een aangestoken peuk vast te hebben dan? En zelfs al waren dat niet-rokers, aangezien die mensen niet geinterviewed zijn is dit:
quote:
dat ook niet-rokers het in die cafe's extra gezellig vonden
uit de startpost niet echt te onderbouwen... Kan best dat het zo is hoor, maar niet op basis van dat stukje 1 Vandaag.
  donderdag 21 juni 2007 @ 20:25:27 #12
pi_50703222
Ik ook, waar zijn je onderzoekscijfers? Je weet helemaal niet of en hoeveel niet-rokers daar komen. Je zegt maar wat.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_50703318

Ik zei eigenlijk ook zo maar wat.
pi_50703796
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:27 schreef bloodymary het volgende:

Ik zei eigenlijk ook zo maar wat.
Tuurlijk

Geldt dat dan ook voor je 'argumenten' in het vorige topic die nogal in lijn met deze topicstart waren?
  donderdag 21 juni 2007 @ 20:44:10 #15
pi_50703899
De anti-rook lobby heeft nauwelijks cijfers .

Roken is net zo schadelijk als drinken.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 juni 2007 @ 20:58:22 #16
862 Arcee
Look closer
pi_50704383
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 19:36 schreef bloodymary het volgende:
aansluitend op de discussies in het vorige topic hierover
En 't linkje: Horeca in juli 2008 rookvrij.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_50715781
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:40 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Tuurlijk

Geldt dat dan ook voor je 'argumenten' in het vorige topic die nogal in lijn met deze topicstart waren?
Nee, alleen voor dit!
pi_50718107
Ach laten we maar gewoon afwachten wat er volgend jaar gaat gebeuren en hoe de horeca om zal gaan met de rokersuimten. In de zomer kunnen we gewoon lekker op het terras paffen.

Verder zullen we zien of de kroegen een gigantische extra toestroom krijgt van mensen die nu niet naar de kroeg gaan. Ik wacht het met spanning af.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 09:01:55 #19
pi_50718129
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 02:10 schreef bloodymary het volgende:

[..]

Nee, alleen voor dit!
Serieus!
  vrijdag 22 juni 2007 @ 12:26:03 #20
pi_50724596
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 09:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach laten we maar gewoon afwachten wat er volgend jaar gaat gebeuren en hoe de horeca om zal gaan met de rokersuimten. In de zomer kunnen we gewoon lekker op het terras paffen.

Verder zullen we zien of de kroegen een gigantische extra toestroom krijgt van mensen die nu niet naar de kroeg gaan. Ik wacht het met spanning af.
Het zal niet explosief drukker worden. Het lijkt me leuk om een alternatief soort horeca te zien ontwikkelen waar wel gerookt kan worden. (zoals die 7 tenten in New York)
pi_50726632
Ja, dat lijkt me ook erg leuk. Ik denk ook als er in een plaats een of meerdere tenten zijn waar op een of andere manier wel gerookt mag worden (door zo'n uitzonderingspositie of bijvoorbeeld gedeeltelijk door een glaswand) dat het ook storm gaat lopen in die cafe's. In Italie heb ik dat ook gezien, dat een kroeg met glaswand, die normaal gesproken niet veel mensen zou trekken stampvol was.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 13:27:11 #22
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_50726658
Over die vreselijke leegloop in de horeca. Hoeveel procent van de horecabezoekers rookt er eigenlijk? 20?
Life is what you make it.
pi_50727493
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:27 schreef Schanulleke het volgende:
Over die vreselijke leegloop in de horeca. Hoeveel procent van de horecabezoekers rookt er eigenlijk? 20?
Hangt natuurlijk af van het type cafe en het soort publiek dat het trekt.
In de tenten waar ik kom rookt toch echt meer als de helft.
Maar ga je naar kroegen die in een drukke winkelstraat zitten en gericht zijn op toevallig passerend publiek dan krijg je waarschijnlijk een heel andere verhouding.

Verder is natuurlijk de leefttijd die een kroeg trekt van belang.. van de jongeren tussen de 18 en de 24 rookt rond de 48%. En dat is ook de leeftijd die het meeste stapt en naar de kroeg gaat. Als je dan de sporters en mensen die andere dingen doen en weinig in de kroeg komen ervan aftrekt, denk ik toch dat je snel op een 60 a 70% komt in kroegen die mikken op deze leeftijdgroep
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 13:57:25 #24
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_50727786
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:49 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hangt natuurlijk af van het type cafe en het soort publiek dat het trekt.
In de tenten waar ik kom rookt toch echt meer als de helft.
Maar ga je naar kroegen die in een drukke winkelstraat zitten en gericht zijn op toevallig passerend publiek dan krijg je waarschijnlijk een heel andere verhouding.

Verder is natuurlijk de leefttijd die een kroeg trekt van belang.. van de jongeren tussen de 18 en de 24 rookt rond de 48%. En dat is ook de leeftijd die het meeste stapt en naar de kroeg gaat. Als je dan de sporters en mensen die andere dingen doen en weinig in de kroeg komen ervan aftrekt, denk ik toch dat je snel op een 60 a 70% komt in kroegen die mikken op deze leeftijdgroep
Dit is gokken. Ik wil cijfers zien.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:35:05 #25
pi_50729141
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:57 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Ja! Cijfers willen we!
pi_50730116
quote:

[..]

oke dan wat cijfers

bron
http://www.nrc.nl/europa/(...)kverbod_in_de_horeca
quote:
Nederlanders felst tegen rookverbod in de horeca

Brussel, 30 jan.

Nederlanders zijn binnen de Europese Unie de felste tegenstanders van een algeheel rookverbod in cafés. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

Van de ondervraagden bleek 36 procent fel gekant tegen een dergelijke maatregel, terwijl nog eens 17 procent gewoon tegen is. Daar staat tegenover dat slechts 23 procent uitgesproken voor een rookverbod is en eenzelfde percentage enigszins voor.

Wat betreft het verbieden van roken in restaurants telt Nederland binnen de Europese Unie eveneens de minste voorstanders: 44 procent. Deze cijfers contrasteren sterk met een land als Italië waar 79 procent van de ondervraagden vindt dat er niet gerookt mag worden in restaurants. Vóór een rookverbod in bars en cafés is 69 procent van de Italianen.

De Commissie heeft het onderzoek openbaar gemaakt aan de vooravond van de presentatie morgen van een discussienota over het te voeren anti-rookbeleid in de Unie. Eerstverantwoordelijk Europees Commissaris Markos Kyprianou (Volksgezondheid) wil nagaan wat voor gezamenlijke maatregelen de Europese Unie verder nog kan nemen om het roken tegen te gaan. Daarbij wordt allereerst gedacht aan het terugdringen van het roken in openbare ruimtes.

Nu is dit nog een zaak die vooral aan de lidstaten wordt overgelaten. Zo voerde Ierland als één van de eerste EU-lidstaten eind maart 2004 een stringent rookverbod in voor horeca, winkels en kantoren. In België is begin dit jaar een rookverbod van kracht geworden in restaurants. Nederland kent een wettelijk rookverbod voor bepaalde openbare ruimtes, zoals stations en kantoren.

De Europese regelgeving was tot nu toe vooral gericht op reclame-uitingen en het verpakkingsmateriaal. Zo zijn de waarschuwingsteksten op pakjes sigaretten een direct gevolg van door Brussel uitgevaardigde regels. Ook financiert de Unie campagnes die het roken moeten tegengaan.
Zoals je ziet zijn jullie helemaal niet representatief voor de meederheid van de Nederlanders die helemaal niet zitten te wachten op betutteling en een verbod
pi_50730218
quote:

[..]

Ow ja, en met je cijfermanie moet je je misschien maar abboneren op

http://www.feitenencijfer(...)dyu45)/Default.lynkx
  vrijdag 22 juni 2007 @ 17:25:33 #28
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50735051
Hier wederom het onderzoek uit Ierland waar niemand blijkbaar op wil reageren:

http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdf

Het onderzoek bekeek de gezondheid van pubeigenaren en personeel in 42 pubs verspreid over Dublin, en polste de gezondheidsklachten van het personeel VOOR, en NA het rookverbod. (Rookverbod in Ierland ingevoerd in 2004) Tevens deed men in de pubs metingen naar de luchtkwaliteit, en het resultaat was dat de luchtkwaliteit in de pubs NA het rookverbod een enorm stuk beter was dan VOOR het rookverbod.

Reden genoeg om het rookverbod in te voeren lijkt me, de luchtkwaliteitscijfers liegen er niet om.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 22 juni 2007 @ 17:27:16 #29
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_50735102
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:25 schreef maartena het volgende:
Hier wederom het onderzoek uit Ierland waar niemand blijkbaar op wil reageren:

http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdf

Het onderzoek bekeek de gezondheid van pubeigenaren en personeel in 42 pubs verspreid over Dublin, en polste de gezondheidsklachten van het personeel VOOR, en NA het rookverbod. (Rookverbod in Ierland ingevoerd in 2004) Tevens deed men in de pubs metingen naar de luchtkwaliteit, en het resultaat was dat de luchtkwaliteit in de pubs NA het rookverbod een enorm stuk beter was dan VOOR het rookverbod.

Reden genoeg om het rookverbod in te voeren lijkt me, de luchtkwaliteitscijfers liegen er niet om.
Lekker objectief ook, een vereninging voor een tabaksvrije samenleving .

Wij van WC-eend....
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 22 juni 2007 @ 17:27:50 #30
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50735118
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De anti-rook lobby heeft nauwelijks cijfers .
Die zijn er wel, jij negeert ze gewoon stelselmatig, leest ze niet, en reageert er niet op.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 22 juni 2007 @ 18:23:52 #31
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50736856
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:27 schreef HeatWave het volgende:
Lekker objectief ook, een vereninging voor een tabaksvrije samenleving .

Wij van WC-eend....
Dus jij zegt dat ze enorm geknoeid hebben met de cijfers? Wat beschouw jij dan wel een betrouwbare bron?
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 18:43:04 #32
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50737475
Goed, een paar andere onderzoekjes dan, deze keer van een aantal universiteiten, met onderzoeken naar horecapersoneel in o.a. California, en Wisconsin:

http://www.cancer.wisc.ed(...)_still_devasting.asp
http://pub.ucsf.edu/newsservices/releases/2004011321/

Hier nog wat over California, waar het rookverbod 10 jaar geleden werd ingevoerd:
http://findarticles.com/p(...)7175_318/ai_53654112
http://www.bmj.com/cgi/content/full/318/7175/8/a
http://www.mascotcoalition.org/education/facts/bars_98.html

Hier nog wat uit Schotland, waar sinds 2006 een rookverbod heerst:
http://www.scottish.parli(...)ros/he04-smo-197.htm
http://www.hrmguide.co.uk/health/passive-smoking.htm

Het verhaal uit Ierland heb je al

Het is gewoon een FEIT dat de luchtkwaliteit in een kroeg er ENORM op verbeterd wordt als er NIET gerookt wordt, en het is tevens een FEIT dat meeroken slecht is voor je gezondheid.

Is dat niet reden genoeg om een rookverbod in te voeren? En dan kun je wel gaan schreeuwen "jamaar, jamaar, dan moet dit ook aan gepakt worden en dat ook!", en dat is allemaal prima, maar we moeten niet het ene NIET doen, omdat we nog niet klaar zijn om het andere WEL aan te pakken. Zo kom je natuurlijk nergens als je het zo doet.

Kortom: Het rookverbod is beter voor iedereen! Rokers kunnen net zo gezellig zijn zonder de sigaret, het hoeft de pret echt niet te bederven.

En @Boris_Karlof met het gepaste artikel: Het geeft maar weer eens aan hoe goed Nederlanders zijn in KLAGEN.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 18:44:25 #33
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50737531
Prima plan. Mensen zijn zelf begonnen met roken en hebben dus ook zelf gekozen om het risico te nemen dat ze op een gegeven moment niet meer zonder kunnen. Als ze zichzelf de dood in willen paffen doen ze dat maar lekker in hun eigen huis en niet in een openbare ruimte. En nou niet jammeren dat uitlaatgassen ook schadelijk zijn, het is en-en, niet of-of. Als roker ben je nog steeds de lul, die uitlaatgassen maken dan echt geen bochtje om jou heen. Het is alleen nog eens een extra belasting voor je longen, bovenop die sigarettenrook.
pi_50737609
Ben net terug uit de VS, en daar is het wel echt anti-roken allemaal. Aan de andere kant zijn heel veel mensen wel ontzettend dik. Fastfood-verslaafd.

Ik vraag me af of het misschien zo is dat veel mensen daar na het stoppen met roken verslaafd zijn geraakt aan eten. Of daar onderzoeken naar zijn geweest?

In Italie geldt ook in de hele horeca een rookverbod, maar veel Italianen blijven stug doorroken (op straat) en zij blijven wel slank.

Misschien ook een beetje de mentaliteit?
  vrijdag 22 juni 2007 @ 18:52:43 #35
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50737782
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 18:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ben net terug uit de VS, en daar is het wel echt anti-roken allemaal. Aan de andere kant zijn heel veel mensen wel ontzettend dik. Fastfood-verslaafd.

Ik vraag me af of het misschien zo is dat veel mensen daar na het stoppen met roken verslaafd zijn geraakt aan eten. Of daar onderzoeken naar zijn geweest?

In Italie geldt ook in de hele horeca een rookverbod, maar veel Italianen blijven stug doorroken (op straat) en zij blijven wel slank.

Misschien ook een beetje de mentaliteit?
In nederland mag je nu nog roken in restaurants en die zijn ook vaak gevult met dikkertjes

Serieus: ik denk dat ze zo dik zijn in amerika vanwege de stress. 4 daagse werkweek met lekkere portie betaalde vakantiedagen vind je daar niet zo snel. werkweek is daar vaak wel ietsjes langer dan 40 uur per week en dan wordt je ook nog verwacht voor 2 kids en een hond te zorgen, braaf in de kerk te verschijnen, en vrijwilligerswerk te doen. Als je dan halfdood moet kiezen tussen boodschappen doen en een uur in de keuken staan of even snel een vette hap te halen...
  vrijdag 22 juni 2007 @ 19:13:23 #36
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50738414
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 18:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk persoonlijk dat dat niet te maken heeft met een rookverbod, maar met het feit dat er zo enorm veel eten beschikbaar is. In Nederland heeft in een kleinere plaats misschien 1 McDonalds, en een paar snackbars, en dan heb je het wel gehad. In de VS kom je zelfs in de kleinere plaatsen in het midden van de woestijn 4 of 5 verschillende fastfood restaurants tegen. Het is een mentaliteitsverschil, iedereen gaat met de auto, iedereen heeft ontzettend veel te doen, en nemen dus niet de tijd om gezond te koken en mikken dus maar wat in de magnetron. En dat gaat vanzelf een keer op de heupen zitten natuurlijk....

Overigens zijn mensen in California juist weer veel MINDER dik dan mensen in andere staten, en het rookverbod is hier al sinds 1998 actief. Ik denk niet dat het rookverbod en de dikkere maatschappij iets met elkaar te maken hebben.

Nederland is verder ook flink op weg naar een veel dikkere, ongezondere maatschappij. Amerika ligt wat veel maatschappelijke zaken betreft toch vaak een jaar of 10, 15 voor op Europa. Maar dat is verder een andere discussie natuurlijk.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 19:15:42 #37
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50738496
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 18:44 schreef Lente_ninja het volgende:
En nou niet jammeren dat uitlaatgassen ook schadelijk zijn, het is en-en, niet of-of. Als roker ben je nog steeds de lul, die uitlaatgassen maken dan echt geen bochtje om jou heen. Het is alleen nog eens een extra belasting voor je longen, bovenop die sigarettenrook.
Tja.... dan krijg je van die figuren als papierversnipperaar die dan gaan lopen schreeuwen dat Alcohol ook slecht is enzo. En dat is natuurlijk ook zo bij overmatig gebruik, maar hij snapt nog niet helemaal hoe de verspreiding van rook nu eigenlijk werkt, en hoe het zit met luchtkwaliteit, en de longen van de barkeeper.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 20:04:12 #38
pi_50740243
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 19:15 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja.... dan krijg je van die figuren als papierversnipperaar die dan gaan lopen schreeuwen dat Alcohol ook slecht is enzo. En dat is natuurlijk ook zo bij overmatig gebruik, maar hij snapt nog niet helemaal hoe de verspreiding van rook nu eigenlijk werkt, en hoe het zit met luchtkwaliteit, en de longen van de barkeeper.
De meeste barkeepers willen zelf ook roken.

Maar ok, rookverbod, alle niet-rokers gaan plotseling massaal stappen, iedereen blij.

Heb jij er problemen mee dat rokers aparte rokers-horeca gaan oprichten waar ze zichzelf kunnen vergiftigen of vind jij dan dat er mensen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden?

En hoe sta jij tegenover rokers die kinderen hebben? Die moeten thuis roken van jou zodat ze alleen zichzelf en hun kinderen vergiftigen.
pi_50740306
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En hoe sta jij tegenover rokers die kinderen hebben? Die moeten thuis roken van jou zodat ze alleen zichzelf en hun kinderen vergiftigen.
Die kunnen ook op het balkon of in de tuin gaan roken.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 20:14:39 #40
pi_50740619
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 20:05 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Die kunnen ook op het balkon of in de tuin gaan roken.
Dat doen ze niet. Zeker niet als het koud is. Ga jij ze bestraffend toespreken? Moet er een wet worden bedacht dat deze mensen moeten worden opgesloten wegens kinder mishandeling? En drinkende ouders? Alcoholisme is erfelijk. Misschien niet genetisch, maar de kinderen van drinkers gaan over het algemeen ook drinken. Wat gaan we daar aan doen?

Het rookverbod is maar het begin. Alles verbieden zeg ik je!
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:09:28 #41
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50742363
quote:
Mensen die met de kennis die we nu hebben over meeroken nog steeds BEWUST hun kinderen blootstellen aan al die chemicalien zijn sowieso niet goed wijs natuurlijk. In de jaren 70 deed men dat omdat men niet beter wist. Nu weet men toch echt wel beter.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:10:14 #42
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50742396
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 20:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het rookverbod is maar het begin. Alles verbieden zeg ik je!
Gefrustreerd?
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:15:45 #43
pi_50742567
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 21:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Mensen die met de kennis die we nu hebben over meeroken nog steeds BEWUST hun kinderen blootstellen aan al die chemicalien zijn sowieso niet goed wijs natuurlijk. In de jaren 70 deed men dat omdat men niet beter wist. Nu weet men toch echt wel beter.
Er zijn meer dan genoeg ouders die roken. In huis. Wil je daar iets aan doen? Waarom niet?
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:18:56 #44
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50742678
quote:
Heb jij er problemen mee dat rokers aparte rokers-horeca gaan oprichten waar ze zichzelf kunnen vergiftigen of vind jij dan dat er mensen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden?
In principe heb ik daar geen problemen mee, MITS de horeca ondernemen geen personeel in dienst neemt. Ik heb er ook geen problemen mee dat de kleine kroeg, met alleen de kastelein en zijn vrouw gewoon mag doorroken. Zodra je personeel in dienst gaat nemen, moet dat personeel inderdaad tegen zichzelf beschermd worden, en wel om dezelfde reden dat werkend personeel buiten de horeca tegen zichzelf beschermd moet worden met het rookverbod in de werkomgeving dat in 2004 al van kracht werd.

Maar goed, de wet van Julie 2008 voorziet in het bouwen van een rokersruimte waar geen personeel komt, en deze wet voorziet niet in het stichten van rokershoreca zoals jij dat wil. Dit is dus een "what if...." scenario wat in de realiteit dus niet gaat gebeuren, en echt veel zin heeft het niet te discusieren over een "what if...." scenario.

Ik vraag me trouwens af hoeveel kroegen echt gaan investeren in een rokersruimte. In de landen waar dit mogelijk is hebben de meeste kroegen het niet gedaan, omdat de investering hoger bleek te zijn dan het omzetverlies. Tja, dan heeft het weinig zin natuurlijk

Ik kan je in ieder geval vertellen dat het heerlijk is van je eten te genieten ZONDER dat iemand een tafeltje verderop alweer zit te roken.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:24:04 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50742859
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 21:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn meer dan genoeg ouders die roken. In huis. Wil je daar iets aan doen? Waarom niet?
Je kunt er niets aan doen, je eigen huis is geen publieke gelegenheid waar iedereen kan komen en valt niet onder de horecawet. Als je feestjes wil gaan geven thuis, mag je zoveel roken als je wilt.

Neemt niet weg dat ik vind dat die ouders gewoon oerstom zijn..... Wie gaat er nou zijn EIGEN KINDEREN lopen vergiftigen? Met de kennis die we nu hebben, zou dat toch echt iets van het verleden moeten zijn.

Heb je nu je alcoholtopic zo slecht loopt maar weer iets anders gevonden om het rookverbod mee aan te vallen? Jij moet wel HEEL erg gefrustreerd zijn als ik dit allemaal zo lees....
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:33:14 #46
pi_50743173
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 21:24 schreef maartena het volgende:

[..]

Je kunt er niets aan doen, je eigen huis is geen publieke gelegenheid waar iedereen kan komen en valt niet onder de horecawet. Als je feestjes wil gaan geven thuis, mag je zoveel roken als je wilt.

Neemt niet weg dat ik vind dat die ouders gewoon oerstom zijn..... Wie gaat er nou zijn EIGEN KINDEREN lopen vergiftigen? Met de kennis die we nu hebben, zou dat toch echt iets van het verleden moeten zijn.

Heb je nu je alcoholtopic zo slecht loopt maar weer iets anders gevonden om het rookverbod mee aan te vallen? Jij moet wel HEEL erg gefrustreerd zijn als ik dit allemaal zo lees....
Het maakt mij persoonlijk niet veel uit. Het gaat mij om het principe. Als het om gezondheid gaat hoe ver ga je dan. En hoe ver ga je met het inperken van iemands vrijheid.

Speciale wel-rokers horeca? Waarom niet?
  vrijdag 22 juni 2007 @ 21:48:21 #47
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50743644
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het maakt mij persoonlijk niet veel uit. Het gaat mij om het principe. Als het om gezondheid gaat hoe ver ga je dan. En hoe ver ga je met het inperken van iemands vrijheid.
Tja, dat is een afweging die je moet maken als maatschappij. Een rookverbod in de horeca is natuurlijk vrij simpel in te voeren, je verbied daarmee het roken niet, uit andere landen blijkt dat de economische impact flink blijkt mee te vallen, en de sigaret is een typisch geval van "het hoeft niet". Het is niet iets wat nodig is voor de Nederlandse economie bijvoorbeeld.

Uitlaatgassen is een heel ander verhaal. We kunnen niet meer terug naar de 17e eeuw, zonder elektriciteit, zonder stoommachines, zonder motoren, zonder logistiek. Dat probleem moet je dus op een andere manier aanpakken, en geleidelijk aan doen we dat ook. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de riviervervuiling in de jaren 60, en de riviervervuiling nu.

Ieder probleem verdiend een ander type aanpak, en een andere blik. Je kunt dus niet zomaar zeggen: "DIT is slecht, en DAT is ook slecht.... dus als we DIT verbieden, moeten we DAT ook verbieden". Jouw Alcohol analogie is daar een goed voorbeeld van, het drinken van Alcohol heeft geen effect op je buurman, het roken van een sigaret wel. Je kunt dus niet zomaar roepen "dan ook maar dit verbieden" en "dan ook maar dat verbieden" alsof je het over exact hetzelfde probleem hebt.

En DAT is nu juist wat ik je al een paar topics lang probeer duidelijk te maken, ieder probleem heeft een eigen, unieke aanpak nodig. In het geval van roken, we kunnen het verbieden in alle publieke plaatsen. We kunnen het niet verbieden om het roken te stoppen in je eigen huis of auto, totdat we de sigaret totaal verbieden.
quote:
Speciale wel-rokers horeca? Waarom niet?
Om dezelfde redenen dat personeel dat bij andere bedrijven niet mag roken, en om het feit dat je niet mag discrimineren bij het aannemen van personeel. Dan zou je ook kunnen opperen dat rokers gediscrimineerd worden, maar een roker die werkt krijgt van de baas mogelijkheden, pauzes, lunch, rookruimten, etc om te roken. Een niet-roker zou toch altijd in de rook moeten staan. De enige goede oplossing voor iedereen is gewoon NIET roken op je werkplek, en dus ook in de horeca.

En zoals ik al stel, ik heb er geen problemen mee dat een kleine kroeg, bestaande uit een kastelein en zijn vrouw ZONDER personeel gewoon lekker door blijft roken. Maar zodra er personeel bij komt kijken moeten ze zich gewoon houden aan de wet.

De wet laat trouwens geen ruimte voor "speciale wel-rokers horeca", dus eigenlijk is het een loos gesprekonderwerp.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 22:14:56 #48
pi_50744638
Ten eerste is mijn stelling dat andere spullen zoals alcohol wel schade berokkenen aan omstanders, ik heb dat uitgelegd.

Ten tweede zullen mensen gewoon een feestje willen bouwen en sommigen gaan daarbij roken. Als je ze uit de kroeg zet gaan ze dat ergens anders doen en dat heeft ook nadelen.

Nou kan je wel heel principieel blijven doen (stem je CU?) maar als mensen samen besluiten dat ze rokend willen feesten moet je ze hun gang laten gaan en ze zelf een wel-roken tent laten beginnen.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 22:47:22 #49
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50745937
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ten eerste is mijn stelling dat andere spullen zoals alcohol wel schade berokkenen aan omstanders, ik heb dat uitgelegd.
Klinkklare onzin. Jij vergelijkt dat iemand die dronken is wel eens geweldadig kan zijn, of iemand die compleet gaat flippen na een bad coke trip met de schade die meeroken met zich meebrengt, en dat is echt complete onzin, ik snap ook nog steeds niet dat je DAT niet inziet.... Je bent wel heel erg eigenwijs wat dat betreft.

Natuurlijk is alcohol schadelijk. Maar deze is schadelijk voor het lichaam dat de alcohol nuttigt, niet voor de lichamen die zich in dezelfde ruimte bevinden. En dat is waar het hele rookverbod over gaat, roken is schadelijk voor alle omstaanders, inclusief het barpersoneel die dag in dag uit in die rook moeten werken.

Dus hou alstublieft op met het vergelijken van roken en drinken. Het wil geloof ik maar niet tot je doordringen dat dat niet te vergelijken is....
quote:
Ten tweede zullen mensen gewoon een feestje willen bouwen en sommigen gaan daarbij roken. Als je ze uit de kroeg zet gaan ze dat ergens anders doen en dat heeft ook nadelen.
Waarom is roken "verplicht" voor een feestje? Is een feestje soms "minder gezellig" als er niet gerookt mag worden? En je kunt inderdaad ook gewoon een feestje thuis geven, en dan zit je zelf met de rotzooi die je moet opruimen natuurlijk.
quote:
Nou kan je wel heel principieel blijven doen (stem je CU?)
Nee, ik ben geen linkse rakker Tja, dat de SP nou een van de weinige partijen is die het rookverbod niet zo ziet zitten, daar kan ik ook niets aan doen. Zal wel weer met de geitensokkenmentaliteit te maken hebben, als we toch politieke plaatjes gaan trekken. Als de SP in de regering was gekomen hadden we waarschijnlijk geen rookverbod gehad trouwens. Had je maar SP moeten stemmen ofzo
quote:
maar als mensen samen besluiten dat ze rokend willen feesten moet je ze hun gang laten gaan en ze zelf een wel-roken tent laten beginnen.
Als je rokend wil feesten dan doe je dat maar thuis. Punt uit. En je mag me nog steeds gaan uitleggen waarom een sigaret nodig is in de horeca of op feestjes..... Ik kan je uit ervaring vertellen dat er in de rookvrije horeca ook goed gefeest kan worden, daar heb je echt geen gerook voor nodig.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 23:10:24 #50
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50746822
quote:

[..]

Mijn vader rookte vroeger (en had de ballen om te stoppen in plaats van te jammeren) en die deed dat NOOIT waar mijn moeder of ik en mijn zusje bij waren. Hij vond onze gezondheid belangrijker dan een droog plekje bij de verwarming en pafte dus braaf in de tuin.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 23:16:52 #51
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50747032
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 19:15 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat soort figuren zijn op het station het leukst om uit te lachen als de trein op het punt staat weg te rijden terwijl zij nog tevergeefs een sprintje proberen trekken van de rookpaal waar ze nét drie seconden te lang waren blijven hangen, whehehe

Ze zeggen trouwens dat roken de hersenen aantast... zou wel een hoop verklaren betreft zijn vreemde theorieën over alcohol
  vrijdag 22 juni 2007 @ 23:20:13 #52
pi_50747161
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 22:47 schreef maartena het volgende:

[..]

Klinkklare onzin. Jij vergelijkt dat iemand die dronken is wel eens geweldadig kan zijn, of iemand die compleet gaat flippen na een bad coke trip met de schade die meeroken met zich meebrengt, en dat is echt complete onzin, ik snap ook nog steeds niet dat je DAT niet inziet.... Je bent wel heel erg eigenwijs wat dat betreft.

Natuurlijk is alcohol schadelijk. Maar deze is schadelijk voor het lichaam dat de alcohol nuttigt, niet voor de lichamen die zich in dezelfde ruimte bevinden. En dat is waar het hele rookverbod over gaat, roken is schadelijk voor alle omstaanders, inclusief het barpersoneel die dag in dag uit in die rook moeten werken.

Dus hou alstublieft op met het vergelijken van roken en drinken. Het wil geloof ik maar niet tot je doordringen dat dat niet te vergelijken is....
[..]

Waarom is roken "verplicht" voor een feestje? Is een feestje soms "minder gezellig" als er niet gerookt mag worden? En je kunt inderdaad ook gewoon een feestje thuis geven, en dan zit je zelf met de rotzooi die je moet opruimen natuurlijk.
[..]

Nee, ik ben geen linkse rakker Tja, dat de SP nou een van de weinige partijen is die het rookverbod niet zo ziet zitten, daar kan ik ook niets aan doen. Zal wel weer met de geitensokkenmentaliteit te maken hebben, als we toch politieke plaatjes gaan trekken. Als de SP in de regering was gekomen hadden we waarschijnlijk geen rookverbod gehad trouwens. Had je maar SP moeten stemmen ofzo
[..]

Als je rokend wil feesten dan doe je dat maar thuis. Punt uit. En je mag me nog steeds gaan uitleggen waarom een sigaret nodig is in de horeca of op feestjes..... Ik kan je uit ervaring vertellen dat er in de rookvrije horeca ook goed gefeest kan worden, daar heb je echt geen gerook voor nodig.
Waarom is alcohol nodig op feestjes? Je kan net zo goed niet gaan feesten, waarom willen mensen lachen en dansen? Toch nergens voor nodig?

Je bent een fundamentalist. Ik ben niet religieus maar als religie net zulke schadelijke dampen voortbracht als roken zou ik het niet erg vinden als mensen in de kerk elkaar gingen vergiftigen. Ik heb er geen last van dus laat die mensen toch.

Waarom mogen mensen niet gewoon gezellig bij elkaar een sigaretje roken als ze daar zin in hebben? Jij je niet rokers kroeg, de rokers hun eigen tent. Niemand last van elkaar. Waarom doe je zo fundamenteel?
  vrijdag 22 juni 2007 @ 23:39:54 #53
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50747731
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 23:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom is alcohol nodig op feestjes?
Je probeert wederom de vergelijking te leggen tussen het drinken van alcohol en het roken van tabak. Heel andere situatie, en alcohol heeft een heel ander effect op je lichaam. Wat is er precies nodig om je ervan te overtuigen dat het roken en nuttigen van alcohol twee compleet verschillende dingen zijn?
quote:
Je bent een fundamentalist. Ik ben niet religieus maar als religie net zulke schadelijke dampen voortbracht als roken zou ik het niet erg vinden als mensen in de kerk elkaar gingen vergiftigen. Ik heb er geen last van dus laat die mensen toch.
Oh, nu je het niet met onderbouwing kan winnen ga je maar iets roepen over welke politieke partij ik op gestemd zou hebben, en dat ik opeens een "fundemantalist" zou zijn? Kom op zeg, hou je dan op zijn minst inhoudelijk bezig.
quote:
Waarom mogen mensen niet gewoon gezellig bij elkaar een sigaretje roken als ze daar zin in hebben?
Dat mogen ze ook. Thuis. Buiten op straat. In een speciaal reserveerde rokersruimte in de kroeg. Maar niet in de rest van de kroeg en overal waar personeel werkt.
quote:
Jij je niet rokers kroeg, de rokers hun eigen tent. Niemand last van elkaar.
Tja, dan kun je net zo goed geen rokersverbod invoeren. In alle voorgaande topics over dit onderwerp is ook al vrij goed uiteengezet waarom de marktwerking niet gaat werken, en waarom vrijwel ALLE landen die kiezen voor een rookverbod, ook kiezen voor een opgelegd verbod. Daar zijn onder andere economische en maatschappelijke redenen voor, en ik heb weinig zin om dat nu allemaal weer te gaan zitten uitleggen. Zoek eens door topics van vorig jaar, en begin dit jaar, daar staat aardig wat in.

In het kort komt het hier op neer: Of alles, of niets. En aangezien de rokers best plezier kunnen hebben zonder sigaret, en andere landen om ons heen bewijzen dat het allemaal prima gaat met een rookverbod, snap ik niet waarom er door een enkeling..... want volgens mij zijn er slechts een paar enkelen in dit topic die zwaar tegen zijn.... zo ontzettend veel verzet is tegen het rookverbod in de horeca.

Hoe dan ook: Het komt eraan! Jij rookt danwel niet meer, maar jij gaat vast al je rokende vrienden jouw huis laten blauwzetten als ze dat in de kroeg niet meer kunnen.....
quote:
Waarom doe je zo fundamenteel?
Misschien is het eerst even verstandig dat je je wat meer gaat verdiepen over wat fundamentalisme is, voordat je in het wild gaat rondstrooien met kreten waar je niet veel van begrijpt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme

Ik ben overigens gewoon een midden-rechtse kapitalist en democraat. Niet zo'n geitenwollen SP freak die het rookverbod niet ziet zitten.
-
  vrijdag 22 juni 2007 @ 23:44:10 #54
pi_50747856
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 23:39 schreef maartena het volgende:

[..]

Je probeert wederom de vergelijking te leggen tussen het drinken van alcohol en het roken van tabak. Heel andere situatie, en alcohol heeft een heel ander effect op je lichaam. Wat is er precies nodig om je ervan te overtuigen dat het roken en nuttigen van alcohol twee compleet verschillende dingen zijn?
[..]

Oh, nu je het niet met onderbouwing kan winnen ga je maar iets roepen over welke politieke partij ik op gestemd zou hebben, en dat ik opeens een "fundemantalist" zou zijn? Kom op zeg, hou je dan op zijn minst inhoudelijk bezig.
[..]

Dat mogen ze ook. Thuis. Buiten op straat. In een speciaal reserveerde rokersruimte in de kroeg. Maar niet in de rest van de kroeg en overal waar personeel werkt.
[..]

Tja, dan kun je net zo goed geen rokersverbod invoeren. In alle voorgaande topics over dit onderwerp is ook al vrij goed uiteengezet waarom de marktwerking niet gaat werken, en waarom vrijwel ALLE landen die kiezen voor een rookverbod, ook kiezen voor een opgelegd verbod. Daar zijn onder andere economische en maatschappelijke redenen voor, en ik heb weinig zin om dat nu allemaal weer te gaan zitten uitleggen. Zoek eens door topics van vorig jaar, en begin dit jaar, daar staat aardig wat in.

In het kort komt het hier op neer: Of alles, of niets. En aangezien de rokers best plezier kunnen hebben zonder sigaret, en andere landen om ons heen bewijzen dat het allemaal prima gaat met een rookverbod, snap ik niet waarom er door een enkeling..... want volgens mij zijn er slechts een paar enkelen in dit topic die zwaar tegen zijn.... zo ontzettend veel verzet is tegen het rookverbod in de horeca.

Hoe dan ook: Het komt eraan! Jij rookt danwel niet meer, maar jij gaat vast al je rokende vrienden jouw huis laten blauwzetten als ze dat in de kroeg niet meer kunnen.....
[..]

Misschien is het eerst even verstandig dat je je wat meer gaat verdiepen over wat fundamentalisme is, voordat je in het wild gaat rondstrooien met kreten waar je niet veel van begrijpt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme

Ik ben overigens gewoon een midden-rechtse kapitalist en democraat. Niet zo'n geitenwollen SP freak die het rookverbod niet ziet zitten.
Ik vind het best, ik maak mijn eigen feestjes wel voor mijn rokende vrienden. Zien we wel wat ervan komt.
pi_50760979
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 18:23 schreef maartena het volgende:

[..]

Dus jij zegt dat ze enorm geknoeid hebben met de cijfers? Wat beschouw jij dan wel een betrouwbare bron?
Ze zullen vast niet geknoeid hebben met de cijfers. Echter met statistiek en de keuze van hoe te interpreteren zijn getallen in elke gewenste vorm te presenteren al naar gelang de doelstelling.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 16:18:27 #56
pi_50761324
Cijfers zijn leuk

Roken: Massaal stoppen leidt tot een korte termijn besparing van 1 miljard euro, daarna lopen de kosten weer op. http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1997/10/09/Vp/01.html

Maatschappelijke kosten alcoholgebruik: 5,5 miljard euro http://www.ggznederland.nl/actueel/persberichten/2001/130301.html

zaterdag 23 juni 2007 @ 20:06:20 #57
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50767701
Papierversnipperaar:

Het rookverbod is een feit. Dat is dus one down, many to go.

Ga je je nu inzetten voor een alcoholverbod, of wil je liever eerst de vette hap aanpakken?
-
  zaterdag 23 juni 2007 @ 20:14:24 #58
pi_50767922
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:06 schreef maartena het volgende:
Papierversnipperaar:

Het rookverbod is een feit. Dat is dus one down, many to go.

Ga je je nu inzetten voor een alcoholverbod, of wil je liever eerst de vette hap aanpakken?
Eerst alcohol, autorijden en sex. Dat zijn hele gevaarlijke drugs.
pi_50768018
In schotland is het rook verbod nu iets meer dan een jaar oud. Ik heb na het rook verbod niet ineens vreemde gezichten in onze kroeg gezien die er voorheen nooit kwamen omdat er toen gerookt werd. Het is eerder alleen maar rustiger geworden in de kroegen. Als het redelijk weer is valt het nog mee want je kan immers op straat roken maar als het slechter weer is zie je wel dat er een stuk minder mensen in de kroeg zijn. Nu hebben een aantal kroegen de mogenlijkheid om een rook plaats te maken met warmte lampen maar voor de kroegen die dat niet kunnen is de toekomst wel een stuk somberder geworden.
Ik vind overigens wel dat als er een rook verbod komt in Nederland dat er geen uitzonderingen komen want dat zou aardige competitie vervasling zijn voor uitgaans gelegenheden waar het niet kan.
Dat de horeca in Nederland zegt dat 2008 te vroeg is vind ik onzin want je hoeft alleen maar de asbakken weg te halen en rookverbod stickers op te hangen en je bent klaar.

Ik ben trouwens zelf een roker en mijn vrouw ook maar we hebben er mee leren leven.
En groen vreters die dit door gedrukt hebben blijf alstublieft thuis want jullie maken het er echt niet gezeliger op in de kroeg.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 20:23:38 #60
pi_50768192
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:17 schreef Big_Yin het volgende:
In schotland is het rook verbod nu iets meer dan een jaar oud. Ik heb na het rook verbod niet ineens vreemde gezichten in onze kroeg gezien die er voorheen nooit kwamen omdat er toen gerookt werd. Het is eerder alleen maar rustiger geworden in de kroegen. Als het redelijk weer is valt het nog mee want je kan immers op straat roken maar als het slechter weer is zie je wel dat er een stuk minder mensen in de kroeg zijn. Nu hebben een aantal kroegen de mogenlijkheid om een rook plaats te maken met warmte lampen maar voor de kroegen die dat niet kunnen is de toekomst wel een stuk somberder geworden.
Ik vind overigens wel dat als er een rook verbod komt in Nederland dat er geen uitzonderingen komen want dat zou aardige competitie vervasling zijn voor uitgaans gelegenheden waar het niet kan.
Dat de horeca in Nederland zegt dat 2008 te vroeg is vind ik onzin want je hoeft alleen maar de asbakken weg te halen en rookverbod stickers op te hangen en je bent klaar.

Ik ben trouwens zelf een roker en mijn vrouw ook maar we hebben er mee leren leven.
En groen vreters die dit door gedrukt hebben blijf alstublieft thuis want jullie maken het er echt niet gezeliger op in de kroeg.
Zoals je zelf al hebt geconstateerd komen die niet rokers toch niet in de kroeg.
pi_50782352
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 20:17 schreef Big_Yin het volgende:
"Groenvreters"?
  zondag 24 juni 2007 @ 16:52:01 #62
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_50790891
Wat interesseert het mij of iemand zich kapot zuipt? Dat tast níét mijn lichaam aan, slechts dat van hemzelf.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zondag 24 juni 2007 @ 17:10:35 #63
pi_50791382
quote:
Op zondag 24 juni 2007 16:52 schreef DionysuZ het volgende:
Wat interesseert het mij of iemand zich kapot zuipt? Dat tast níét mijn lichaam aan, slechts dat van hemzelf.
Je denkt alleen maar op de korte termijn. En je vergeet dat dronken mensen jou of je famillie in elkaar kunnen slaan of overrijden. Een heroïne junk steelt je geld of autoradio. Dus je hebt niet alleen last van rokers.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:35:07 #64
3542 Gia
User under construction
pi_50792208
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je denkt alleen maar op de korte termijn. En je vergeet dat dronken mensen jou of je famillie in elkaar kunnen slaan of overrijden.
Moslims mogen niet drinken, die slaan ook mensen (lees: homo's) in elkaar. Sommige dan hè?

Dus dat heeft niet per se met drank te maken.

Daarbij slaat niet elke zatlap iemand in elkaar, dat doet maar een enkeling. Elke roker vervuilt wel mee de lucht van de niet-rokers.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:37:06 #65
3542 Gia
User under construction
pi_50792263
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 23:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind het best, ik maak mijn eigen feestjes wel voor mijn rokende vrienden. Zien we wel wat ervan komt.
Veel plezier. Ik ga wel lekker op stap.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:59:17 #66
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50792796
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:35 schreef Gia het volgende:
Daarbij slaat niet elke zatlap iemand in elkaar, dat doet maar een enkeling. Elke roker vervuilt wel mee de lucht van de niet-rokers.
Doe geen moeite. Papierversnipperaar is zo gefrustreerd dat hij op geen enkele manier overtuigd kan worden dat roken moet verdwijnen uit de horeca. Hij heeft zelfs topics geopend waarin hij cijfers eist over wat alchol met de directe omgeving kan doen vergeleken met wat rook met de directe omgeving kan doen, en hij blijft maar halsstarrig volhouden dat als roken in de horeca verboden moet worden, dan ook maar alcohol.

Pas op hoever je hiermee gaat, voor je het weet denkt hij te weten welke politieke partij je stemt omdat je tegen het rookverbod bent. Ga niet meer op hem in, hij wil altijd het laatste woord hebben. Weet dus waar je aan begint....

En.... rookverbod in de horeca!
-
  zondag 24 juni 2007 @ 18:01:03 #67
pi_50792845
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Moslims mogen niet drinken, die slaan ook mensen (lees: homo's) in elkaar. Sommige dan hè?

Dus dat heeft niet per se met drank te maken.

Het staat niet vast dat (mee) roken per definitie schade veroorzaakt.

1. Er zijn meer bronnen van vervuiling, auto's industrie
2. Rook-schade lijkt meer op een loterij. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan andere en de hoeveelheid roken staat niet 1 op 1 met ziekte.

Er word nog onderzoek naar verricht. Maar het lijkt erop dat roken en het gebruik van andere genotsmiddelen goed te vergelijken zijn.

De enige reden waarom men roken wil uitbannen in de horeca is omdat het beter te ruiken is dan andere genotsmiddelen en makkelijker te verbieden is dan andere bronnen van vervuiling.

Als de socio-economische schade een reden is om genotsmiddelen uit te bannen (al is het alleen maar uit de horeca) dan staat alcohol op nummer 1.
  zondag 24 juni 2007 @ 18:03:42 #68
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50792923
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Welke eeuw leef jij?

Zelfs de grote sigarettenfabrikanten zelf geven aan dat meeroken slecht is.
-
  zondag 24 juni 2007 @ 18:05:10 #69
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50792962
quote:
Als de socio-economische schade een reden is om genotsmiddelen uit te bannen (al is het alleen maar uit de horeca) dan staat alcohol op nummer 1.
Ik zie jou anders nog geen topic openen over een Alcoholverbod in de horeca. Zal waarschijnlijk ook wel komen dat je zo'n topic nooit goed zou kunnen onderbouwen.
-
  zondag 24 juni 2007 @ 18:11:13 #70
pi_50793111
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:03 schreef maartena het volgende:

[..]

Welke eeuw leef jij?

Zelfs de grote sigarettenfabrikanten zelf geven aan dat meeroken slecht is.
Volgens mij heb jij al een keer een discussie daarover verloren.
  zondag 24 juni 2007 @ 18:13:09 #71
pi_50793157
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:05 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik zie jou anders nog geen topic openen over een Alcoholverbod in de horeca. Zal waarschijnlijk ook wel komen dat je zo'n topic nooit goed zou kunnen onderbouwen.
Je hebt mijn cijfers gezien en daar heb ik nog geen commentaar op gehad. Als ik genoeg cijfers heb zal ik een anti-alcohol topic voor je openen.
  zondag 24 juni 2007 @ 18:15:31 #72
3542 Gia
User under construction
pi_50793229
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:59 schreef maartena het volgende:
Pas op hoever je hiermee gaat, voor je het weet denkt hij te weten welke politieke partij je stemt omdat je tegen het rookverbod bent.
Laat ik dat gras dan maar alvast voor zijn voeten wegmaaien. Meestal VVD, anders tactisch CDA.
quote:
Ga niet meer op hem in, hij wil altijd het laatste woord hebben. Weet dus waar je aan begint....
Ach, het houdt me van de straat.
quote:
En.... rookverbod in de horeca!
Kan niet wachten, inderdaad.
quote:
Het veroorzaakt overlast. Prikkende ogen, stinkende kleding en voor sommige mensen ademhalingsproblemen.
Uitgaan moet ook mogelijk zijn voor mensen die niet tegen rook kunnen.
quote:
1. Er zijn meer bronnen van vervuiling, auto's industrie
Klopt, daar wordt ook hard aan gewerkt om die schoner te krijgen.
quote:
2. Rook-schade lijkt meer op een loterij. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan andere en de hoeveelheid roken staat niet 1 op 1 met ziekte.
Iedereen moet uit kunnen gaan.
quote:
Er word nog onderzoek naar verricht. Maar het lijkt erop dat roken en het gebruik van andere genotsmiddelen goed te vergelijken zijn.
Qua schadelijkheid voor de gebruiker, ja, dat is te vergelijken. Dit verbod gaat dus niet zozeer over de gebruiker, maar voor frissere lucht voor de niet-gebruiker.
quote:
De enige reden waarom men roken wil uitbannen in de horeca is omdat het beter te ruiken is dan andere genotsmiddelen en makkelijker te verbieden is dan andere bronnen van vervuiling.
Andere bronnen van vervuiling wordt ook wat aan gedaan. Het verbod komt er vooral omdat ook mensen die niet tegen rook kunnen, weleens uit willen gaan. En nee, die zie je nu niet in de kroeg, omdat ze niet tegen rook kunnen. Straks kunnen die fijn ook eens gaan stappen. Er gaat een wereld open voor deze mensen.
quote:
Ach, je mag roken zoveel je wilt. Ook in coffee shops. Je mag drinken zoveel je wilt, ook in kroegen.
Je mag alleen niet meer roken in horeca-gelegenheden, omdat je daarmee andere mensen per definitie overlast bezorgd. Met drinken doe je dat niet. (Een enkele vechtpartij daargelaten, maar dat komt ook voor, zoals al eerder gezegd, bij typische niet-drinkers.)
  zondag 24 juni 2007 @ 18:36:13 #73
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50793828
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Volgens mij heb jij al een keer een discussie daarover verloren.

Nee hoor, ik postte destijds een stuk of 50 links naar bewijzen dat meeroken slecht is, en iemand anders kwam aan met 1 of 2 onderzoeken van een pro-rook organisatie, en een heel oud onderzoek van het WHF, wat het WHF zelf ook allang weer heeft afgedaan.

Het geeft wederom maar weer aan hoe eigenwijs je bent, en dat er waarschijnlijk niets is dat jou (en Monus) ervan kan overtuigen dat meeroken slecht is voor de anderen om je heen.

Maar speciaal voor jou, niet dat ik echt verwacht dat je dat gaat lezen hoor, je zal het waarschijnlijk allemaal direct aan de kant schuiven, en alles als onzin verklaren:

Om te beginnen met de grootste sigarettenfabrikant ter wereld:

http://www.philipmorrisin(...)Secondhand_smoke.asp

Van het ministerie van Volksgezondheid:

http://www.minvws.nl/nieu(...)t_tegen_meeroken.asp
http://www.minvws.nl/dossiers/roken/

Van de Gezondheidsraad:

http://www.gr.nl/pdf.php?ID=847&p=1

En onafhankelijke nieuwsberichten die niet perse pro-roken of anti-roken zijn zoals Forces en Stivoro, die ik dus ook niet noem:

http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/09/meer_diabetes_d.html
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gdif0dv7
http://www.gezonderworden(...)oor-meeroken-in.html

In het Engels zijn er vele tientallen meer bewijzen te vinden dat meeroken slecht is.

De tegenbewijzen? Inderdaad, een enkele pro-rook organisatie die met hele oude onderzoeken kan aankomen.

Het rookverbod in de horeca is niet in Noord Amerika, vrijwel de hele EU,Zuid-Afrika, Australie, Nieuw-Zeeland, en andere landen ingevoerd omdat de bewijzen dat meeroken schadelijk is niet waar zouden zijn. Rookverboden dringen nu ook door naar Oost Europa, en ook de niet-westerse wereld is rookverboden aan het oppakken, te beginnen in Azië. Turkije gaat een rookverbod invoeren.

Maar Nederland? Misschien moeten die geitenwollen SP-ers toch eens wakker worden..... hun linkse buren Groen Links en PvdA, alsmede de gehele rechterzijde van de politiek zijn allang voor.

Rookverbod in de Horeca!
-
  zondag 24 juni 2007 @ 18:39:38 #74
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50793939
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je hebt mijn cijfers gezien en daar heb ik nog geen commentaar op gehad.
Dat komt omdat de vraagstelling in dat topic niet klopt, en die beargumentatie heb je allang gehad. Verder mag je jezelf vermaken in dat topic hoor, ik laat het voor wat het is. Een beetje het drinken van alcohol vergelijken met het roken van tabak.....

Ja, want als IK een biertje drink krijg JIJ ook alcohol in je lichaam. Je maakt jezelf behoorlijk belachelijk met dit soort uitspraken, het leuke is dat je het zelf nog niet door hebt.
-
  zondag 24 juni 2007 @ 18:40:59 #75
pi_50793982
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Laat ik dat gras dan maar alvast voor zijn voeten wegmaaien. Meestal VVD, anders tactisch CDA.
[..]

Ach, het houdt me van de straat.
[..]

Kan niet wachten, inderdaad.
[..]

Het veroorzaakt overlast. Prikkende ogen, stinkende kleding en voor sommige mensen ademhalingsproblemen.
Uitgaan moet ook mogelijk zijn voor mensen die niet tegen rook kunnen.
[..]

Klopt, daar wordt ook hard aan gewerkt om die schoner te krijgen.
[..]

Iedereen moet uit kunnen gaan.
[..]

Qua schadelijkheid voor de gebruiker, ja, dat is te vergelijken. Dit verbod gaat dus niet zozeer over de gebruiker, maar voor frissere lucht voor de niet-gebruiker.
[..]

Andere bronnen van vervuiling wordt ook wat aan gedaan. Het verbod komt er vooral omdat ook mensen die niet tegen rook kunnen, weleens uit willen gaan. En nee, die zie je nu niet in de kroeg, omdat ze niet tegen rook kunnen. Straks kunnen die fijn ook eens gaan stappen. Er gaat een wereld open voor deze mensen.
[..]

Ach, je mag roken zoveel je wilt. Ook in coffee shops. Je mag drinken zoveel je wilt, ook in kroegen.
Je mag alleen niet meer roken in horeca-gelegenheden, omdat je daarmee andere mensen per definitie overlast bezorgd. Met drinken doe je dat niet. (Een enkele vechtpartij daargelaten, maar dat komt ook voor, zoals al eerder gezegd, bij typische niet-drinkers.)
Ik heb al een ander topic open staan om gegevens te verzamelen over de overlast die alle genotsmiddelen veroorzaken. Daaronder vallen natuurlijk ook verkeersdoden als gevolg van alcohol. Een extreem voorbeeld om aan te geven dat iemands alcoholconsumptie weldegelijk grote nadelige gevolgen kan hebben voor derden.

Overlast door rook is uitstekend aan te pakken dmv goede ventilatie. Die ventilatie zal over enige tijd verplicht worden als men tot de ontdekking komt (zoals men in het buitenland ondertussen al weet) dat met het rookverbod de luchtkwaliteit niet dramatisch verbeterd.

Heb je interessen in een discussie over gescheiden rook- en niet-rook horeca?
  zondag 24 juni 2007 @ 18:41:39 #76
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_50794013
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je denkt alleen maar op de korte termijn. En je vergeet dat dronken mensen jou of je famillie in elkaar kunnen slaan of overrijden. Een heroïne junk steelt je geld of autoradio. Dus je hebt niet alleen last van rokers.
Je vergeet een paar belangrijke punten: dronken rijden is verboden. Iemand in elkaar slaan is verboden. Hell je mag niet eens dronken over straat lopen. Dus je vergelijking gaat niet echt op
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zondag 24 juni 2007 @ 18:44:43 #77
pi_50794106
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:39 schreef maartena het volgende:

[..]

Dat komt omdat de vraagstelling in dat topic niet klopt, en die beargumentatie heb je allang gehad. Verder mag je jezelf vermaken in dat topic hoor, ik laat het voor wat het is. Een beetje het drinken van alcohol vergelijken met het roken van tabak.....

Ja, want als IK een biertje drink krijg JIJ ook alcohol in je lichaam. Je maakt jezelf behoorlijk belachelijk met dit soort uitspraken, het leuke is dat je het zelf nog niet door hebt.
Waarom blijf je dan reageren?
  zondag 24 juni 2007 @ 18:47:11 #78
pi_50794174
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:41 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Je vergeet een paar belangrijke punten: dronken rijden is verboden. Iemand in elkaar slaan is verboden. Hell je mag niet eens dronken over straat lopen. Dus je vergelijking gaat niet echt op
Alle dingen die niet mogen worden wel gedaan. Je kan natuurlijk je kop in het zand steken, maar ondertussen gaan er wel mensen door dood.

Alcohol is een schadelijker drug dan roken en zou verboden moeten worden. Er zijn veel meer maatregelen mogelijk om de gevolgen van roken op te lossen dan de gevolgen van alcohol gebruik/misbruik.
  zondag 24 juni 2007 @ 21:02:01 #79
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_50798828
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Alle dingen die niet mogen worden wel gedaan. Je kan natuurlijk je kop in het zand steken, maar ondertussen gaan er wel mensen door dood.
Wat is dit nou voor een onzinreactie. Als mensen straks het rookverbod gaan negeren dan zijn er ook nog mensen die meeroken en hiervan de gevolgen ondervinden. Een verbod is er niet voor niks. En trouwens, er is geen 1 op 1 relatie tussen rijden met alcohol op en drinken, of mensen in elkaar meppen en drinken. Als ik bezopen ben dan rij ik niet en word ik vrolijk. Die alcohol schaadt dus alleen mij en niet mijn omgeving. Terwijl als ik mijn sigaartje opsteek, mijn directe omgeving daarvan meegeniet. Dat is een DIRECT gevolg.
quote:
Alcohol is een schadelijker drug dan roken en zou verboden moeten worden. Er zijn veel meer maatregelen mogelijk om de gevolgen van roken op te lossen dan de gevolgen van alcohol gebruik/misbruik.
Alcohol is een schadelijker drug dan menig ander. Maar waarom verbieden? Ik vind dat heroine e.d. ook niet verboden zou moeten zijn. Laat mensen zelf de keus of ze hun lichaam naar de klote helpen. Echter, het lichaam van anderen naar de klote helpen zou wettelijk beperkt moeten worden. Daarom ook het rookverbod op de werkvloer en nu binnenkort ook in de horeca.
  zondag 24 juni 2007 @ 21:06:00 #80
pi_50798962
quote:
Op zondag 24 juni 2007 21:02 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Wat is dit nou voor een onzinreactie. Als mensen straks het rookverbod gaan negeren dan zijn er ook nog mensen die meeroken en hiervan de gevolgen ondervinden. Een verbod is er niet voor niks. En trouwens, er is geen 1 op 1 relatie tussen rijden met alcohol op en drinken, of mensen in elkaar meppen en drinken. Als ik bezopen ben dan rij ik niet en word ik vrolijk. Die alcohol schaadt dus alleen mij en niet mijn omgeving. Terwijl als ik mijn sigaartje opsteek, mijn directe omgeving daarvan meegeniet. Dat is een DIRECT gevolg.
[..]

Alcohol is een schadelijker drug dan menig ander. Maar waarom verbieden? Ik vind dat heroine e.d. ook niet verboden zou moeten zijn. Laat mensen zelf de keus of ze hun lichaam naar de klote helpen. Echter, het lichaam van anderen naar de klote helpen zou wettelijk beperkt moeten worden. Daarom ook het rookverbod op de werkvloer en nu binnenkort ook in de horeca.
Alle drugs legaliseren, behalve in het openbare leven.

Hoe sta je tegenover rokende ouders die hun kinderen elke dag thuis vergiftigen? Mag dat wel?
  zondag 24 juni 2007 @ 22:37:12 #81
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_50802089
quote:
Op zondag 24 juni 2007 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Waarom 'behalve in het openbare leven'? Er zijn maar weinig drugs die schade aanrichten buiten de gebruiker zelf. En kom nou niet weer met die vergelijking van doden door dronken rijden etc. Want dat is hetzelfde als messen gaan verbieden omdat er mee gemoord wordt.
quote:
Hoe sta je tegenover rokende ouders die hun kinderen elke dag thuis vergiftigen? Mag dat wel?
Ik vind dat die ouders onverantwoord bezig zijn. Maar daar ga ik verder geen uitspraken over doen. Laat ik zo zeggen, ik zelf rook ook geen sigaren als er kinderen in de buurt zijn.
  zondag 24 juni 2007 @ 23:34:27 #82
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50804186
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom blijf je dan reageren?
Tja, veel zin heeft het bij jou toch niet
-
  zondag 24 juni 2007 @ 23:36:35 #83
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50804254
quote:
Wat mij betreft verbieden ze dat ook. Alleen heb je het nu over een thuissituatie in plaats van een werksituatie zoals de horeca. En dat kun je erg moeilijk verbieden, wat ieder in zijn eigen huis doet kan men namelijk zelf weten.

Jij houdt wel van appels met peren en sinaasappels vergelijken geloof ik.
-
  zondag 24 juni 2007 @ 23:54:37 #84
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_50804830
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Jij houdt wel van appels met peren en sinaasappels vergelijken geloof ik.
Leer het nou, hij is helemaal niet uit op een zinvolle discussie.

Zoals gezegd wordt: Arguing on the internet: even if you win, you're still a retard.
  zondag 24 juni 2007 @ 23:56:31 #85
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50804877
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:54 schreef Schanulleke het volgende:
Leer het nou, hij is helemaal niet uit op een zinvolle discussie.
Nee, dat heb ik wel door inderdaad...... beetje zinloos getroll zo. Ik vraag me alleen af of hij zelf denkt nog echt serieus bezig te zijn....
-
pi_50813830
precies.....als iemand wil roken is dat niet erg, maar mensen die niet roken moeten niet opgezadeld roken met hun gore lucht in hun relatief schone longetjes...

Een dronken persoon die met een alcohol walm in je gezicht hijgt word ook als storend ervaren, maar dat is blijkbaar normaal...hoezo mag een roker niet als storend ervaren worden dan?

En over die discussie met die cijfers.....het is toch gewoon logisch dat een rookverbod bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit??? zijn er mensen die zo dom zijn dat ze hier aan twijfelen? Je gaat toch ook niet boven een kampvuur hangen om je verstopte luchtwegen open te krijgen als je verkouden bent? Onze longen zijn niet ontworpen om zware metalen, teer en andere troep die vrijfkomt bij verbranding van tabak te inhaleren...

Ik ben zelf een domme pik dat ik best lang gerookt en geblowed heb, maar ik heb me suf gelezen over die shit en het is gewoon superongezond......klaar
  maandag 25 juni 2007 @ 11:17:42 #87
pi_50814002
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:12 schreef iamthezenmaster het volgende:

precies.....als iemand wil roken is dat niet erg, maar mensen die niet roken moeten niet opgezadeld roken met hun gore lucht in hun relatief schone longetjes...

Een dronken persoon die met een alcohol walm in je gezicht hijgt word ook als storend ervaren, maar dat is blijkbaar normaal...hoezo mag een roker niet als storend ervaren worden dan?

En over die discussie met die cijfers.....het is toch gewoon logisch dat een rookverbod bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit??? zijn er mensen die zo dom zijn dat ze hier aan twijfelen? Je gaat toch ook niet boven een kampvuur hangen om je verstopte luchtwegen open te krijgen als je verkouden bent? Onze longen zijn niet ontworpen om zware metalen, teer en andere troep die vrijfkomt bij verbranding van tabak te inhaleren...

Ik ben zelf een domme pik dat ik best lang gerookt en geblowed heb, maar ik heb me suf gelezen over die shit en het is gewoon superongezond......klaar
Er zijn wel meer dingen ongezond.
  maandag 25 juni 2007 @ 11:23:51 #88
3542 Gia
User under construction
pi_50814211
quote:

[..]

Ja, dat mag nog steeds wel, helaas.
Ouders mogen hun kinderen ook elke dag hamburgers en friet voeren en ze zodoende vet mesten.

Kinderen andere drugs toedienen mag gelukkig niet, maar tja, daar komt men zo moeilijk achter, dus dat gebeurt ook.
  maandag 25 juni 2007 @ 11:48:34 #89
pi_50815107
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, dat mag nog steeds wel, helaas.
Ouders mogen hun kinderen ook elke dag hamburgers en friet voeren en ze zodoende vet mesten.

Kinderen andere drugs toedienen mag gelukkig niet, maar tja, daar komt men zo moeilijk achter, dus dat gebeurt ook.
Iedereen gebruikt drugs, maar dat is weer een hele andere discussie.

Alcohol, shoppen, suiker, nicotine, auto rijden, vet eten, cocaïne, gezond eten, werken, religie, macht, heroïne, roddelen, Fok!ken, XTC, SMS, TLC, chocola, sex, topsport…
  maandag 25 juni 2007 @ 11:52:35 #90
pi_50815238
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:12 schreef iamthezenmaster het volgende:

Ik ben zo kritisch dat ik hier de nodige kantekeningen bij zet. Als je roken zo vreselijk vind moet je ook naar andere genotsmiddelen kijken. En je kan wel vinden dat je geen last hebt van iemand anders alcohol gebruik, maar dat is dus wel zo. Verkeer, vernieling, agressie. Als je de socio-economische en medische gevolgen van verschillende genotsmiddelen naast elkaar zet dan kan het wel eens zo zijn dat alcohol ons allemaal (ook de niet-drinkers en niet-stappers) meer schade oplevert dan roken.
  maandag 25 juni 2007 @ 11:55:28 #91
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_50815339
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je roken zo vreselijk vind moet je ook naar andere genotsmiddelen kijken.
Nee hoor, dat moet helemaal niet. Doei!
  maandag 25 juni 2007 @ 11:57:01 #92
pi_50815391
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:55 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Nee hoor, dat moet helemaal niet. Doei!
Steek je hoofd maar in het zand.
  maandag 25 juni 2007 @ 13:59:27 #93
3542 Gia
User under construction
pi_50819261
quote:

[..]

Ik ben zo kritisch dat ik hier de nodige kantekeningen bij zet. Als je roken zo vreselijk vind moet je ook naar andere genotsmiddelen kijken.
Dat gebeurt toch ook!! Er komt een verbod voor roken in de horeca omdat het hinder oplevert voor andere niet-rokende bezoekers. Er is al een verbod voor rijden onder invloed, omdat dat andere weggebruikers hinder en gevaar op kan leveren.

M.a.w. aan alle andere genotsmiddelen die hinder of gevaar opleveren wordt óók wat gedaan.

Dus, wat is jouw probleem nu eigenlijk?
pi_50819550
ik ben het eens met papierversnipperaar....maar om al die andere maatschappelijke problemen aan het licht te helpen heb ik nog 50 threads nodig...

deze ging alleen over roken...
  maandag 25 juni 2007 @ 14:06:42 #95
pi_50819587
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat gebeurt toch ook!! Er komt een verbod voor roken in de horeca omdat het hinder oplevert voor andere niet-rokende bezoekers. Er is al een verbod voor rijden onder invloed, omdat dat andere weggebruikers hinder en gevaar op kan leveren.

M.a.w. aan alle andere genotsmiddelen die hinder of gevaar opleveren wordt óók wat gedaan.

Dus, wat is jouw probleem nu eigenlijk?
Ik vind het hypocriet. Alcohol is schadelijker maar ze verbieden roken. Dat is niet zuiver. Dat heeft te maken met politiek draagvlak en daar ben ik allergisch voor.

Ik rook overigens zelf niet, voor alle duidelijkheid. Het gaat mij om het principe.
  maandag 25 juni 2007 @ 15:46:24 #96
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50823402
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn wel meer dingen ongezond.
Er zijn ook wel meer dingen verboden. Zoals mensen in elkaar slaan als je dronken bent, of achter het stuur kruipen als je dronken bent. Overlast van Alcohol staat al veel langer in de wetboeken, eigenlijk is het hypocriet dat het zolang geduurd heeft dat roken pas in de afgelopen jaren hier en daar verboden krijgt.
-
  maandag 25 juni 2007 @ 15:55:12 #97
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50823732
quote:
Ik ben zo kritisch dat ik hier de nodige kantekeningen bij zet. Als je roken zo vreselijk vind moet je ook naar andere genotsmiddelen kijken. En je kan wel vinden dat je geen last hebt van iemand anders alcohol gebruik, maar dat is dus wel zo. Verkeer, vernieling, agressie. Als je de socio-economische en medische gevolgen van verschillende genotsmiddelen naast elkaar zet dan kan het wel eens zo zijn dat alcohol ons allemaal (ook de niet-drinkers en niet-stappers) meer schade oplevert dan roken.
De dingen die alcohol tot een genotsmiddel maakt die de gezondheid van anderen beïnvloed zijn al jaren verboden in de horeca. Zo mag je in de horeca NIET iemand in elkaar meppen, je mag NIET iemands keep open houden en er alcohol in gieten, je mag NIET met stoelen gooien, etc, etc. Buiten de horeca mag je NIET bushokjes slopen, je mag NIET je kinderen en vrouw in elkaar slaan, je mag NIET gaan rijden met alcohol op, etc.....

Er is een hele waslijst met alcohol-ellende die overlast aan anderen kan veroorzaken die allang verboden is in de horeca en daarbuiten, en waarvoor wetten zijn geschreven.

Nu pakken ze in de afgelopen jaren ook eindelijk ook de overlast van het roken aan, en jij vindt dat alcohol nog niet genoeg is aangepakt? Volgens mij moet roken nog een flinke inhaalslag maken, want het ligt FLINK achter op alle wettelijke verboden omtrent alcohol.
-
  maandag 25 juni 2007 @ 16:00:07 #98
pi_50823869
quote:
Op maandag 25 juni 2007 15:46 schreef maartena het volgende:

[..]

Er zijn ook wel meer dingen verboden. Zoals mensen in elkaar slaan als je dronken bent, of achter het stuur kruipen als je dronken bent. Overlast van Alcohol staat al veel langer in de wetboeken, eigenlijk is het hypocriet dat het zolang geduurd heeft dat roken pas in de afgelopen jaren hier en daar verboden krijgt.
Precies, en al die dingen gebeuren nu ook nog steeds.

De geschiedenis heeft aangetoont dat verbieden niet werkt. Reguleren is beter. Daarom ben ik voor (desnoods aparte) rokers horeca en legalisatie van alle genotsmiddelen (ook alle harddrugs). Het enige wat je bereikt met verbieden is meer criminaliteit. Verder draait de wereld gewoon door.

Loop jij wel eens om 4 uur 's nachts over straat? Vooral in het weekend? Hoeveel criminelen (openbaar dronkenschap) zie je dan die niet door de klaar staande politie worden opgepakt?

Als mensen drugs willen gebruiken doen ze dat toch. En verbieden en wegduwen lost geen enkel probleem op. Je kan je dan heel egoïstisch opstellen "maar ik heb er tenminste geen last van" maar dat is dezelfde nutteloze houding als als man abortus verbieden; je kan je lekker principieel opstellen ten koste van iemand anders, zelf heb je niets met de problematiek te maken. (ja roep maar dat ik katten met bomen wil vergelijken)

Ondertussen gaan mensen gewoon door met feesten (en feesten is een rokers-cultuur, daar is het niet van de grond komen van niet-rokers horeca bewijs van). Als dat niet op legale wijze kan gebeurd dat op illegale wijze.

Roken verbieden in de horeca: weer een probleem erbij.
  maandag 25 juni 2007 @ 16:16:38 #99
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50824546
quote:
Op maandag 25 juni 2007 16:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als mensen drugs willen gebruiken doen ze dat toch. En verbieden en wegduwen lost geen enkel probleem op.
Roken verbieden in de horeca lost een hoop luchtkwaliteitsproblemen op. Het roken zelf wordt niet verboden, alleen mag je niet meer roken in de horeca. En de drug zelf wordt ook niet verboden, het is iedereen vrij om de nicotine tot je te nemen in de vormen van pillen, kauwgom, en in Duitsland is er zelfs nicotinebier te verkrijgen.

Alleen die ene methode van toedienen, de methode waarbij je tabak en chemicaliën verbrandt en daarmee de drug ongewenst in de hele ruimte verspreid wordt verboden. Net zoals het bij alcohol verboden is om 20 pilsjes te bestellen, er zelf eentje te drinken, en de overige 19 verplicht door de strotten van iedereen die om je heen zit te gieten, of ze nu drinken of niet.

Het is niet de drug die verboden wordt, alleen de methode van toediening.
-
pi_50824675
@papierversnipperaar,

Ik snap het hele punt niet. Omdat alcohol schadelijk is, mag de overheid niet een ander schadelijk iets aanpakken? Dat betekent dus dat je of de hele wereld opnieuw in elkaar moet zetten of altijd alles zo laten als het is, want er is altijd wel iets anders te vinden wat ook veranderd zou moeten worden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')