abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:34:28 #1
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50139786
Borstvoeding deel 32

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:38:58 #2
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50139980
Chacama vertelde over Maud die de oppas zo ver krijgt om haar naar mama te brengen omdat ze niet uit een fles wil drinken maar wel bij chacama.

Het zou idd kunnen samenvallen met een sprongetje, sterkte met de tand, het is een kwestie van wennen. Knap dat ze de oppas zo ver krijgt om haar bij jou te brengen. Ook lastig af en toe die eigen willetjes.
pi_50143129
Die Maud! Fijn dat de oppas dat kan en wil doen, Chaca!

Hier word steeds vaker een voeding vervangen door wat anders. Verdunde yoghurt of water in de rietjesbeker en vandaag voor het eerst koude kamillethee.
Eerst maakte ik me zorgen dat het mijn productie misschien zou beinvloeden maar het lijkt er op dat het allemaal prima gaat. Ze drinkt nu meestal zo'n drie keer op een dag plus een keer rond middernacht en een keer midden in de nacht. Eigenlijk zijn alle slokjes tussendoor een beetje vervangen door de rietjesbeker. Het zijn nog steeds meer voedingen dan volgens de meeste consultatiebureau's zou moeten maar wel weer veeeeel minder dan wat hier normaal was!
Heerlijk vind ik het, om het zo helemaal op haar en mijn verzoek te doen, ik hoop het echt nog heel lang zo te kunnen doen.
En tegelijkertijd besef ik me weer dat ik het ook wel heel makkelijk heb gehad. Een paar kloven en last van overproductie in het begin, verder niets. Geen dramatische dalingen in de productutie, borstontstekingen, verstoppingen, kolfdrama's, noem maar op.
Respect voor de moeders die daar wel mee kampen!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:09:16 #4
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50144221
Oeps. Ik gooide hem dus dicht....solly

De dochter van de oppas is gelukkig klaar met d'r examens en dat geeft dan inderdaad deze mogelijkheid. Maar, anders was er toch wel een oplossing gekomen. Dat is de wet van mijn oppas. Ze maakt zich van te voren geen zorgen meer, want het lost zich toch wel op. Zo mooi.

Wat mooi dat Ronja zo lekker d'r eigen weg vind met het drinken. Ik merk aan Maud dat ze ook toe is aan nieuwe dingen. Morgen gaan we overleggen met de dietiste. Dan horen we wel hoe we gaan introduceren.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:10:32 #5
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_50144270
Ik werd vanmiddag een beetje weemoedig toen ik er aan dacht dat Tijn over een maand bijvoeding krijgt en dat de bv dan langzamerhand minder wordt
Bij Saskia kon ik bijna niet wachten tot de bijvoeding, bij Tijn gaat het me allemaal veel te snel
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:15:22 #6
3011 E.T.
pi_50144470
Wat een portret trouwens, Maud Succes morgen bij de dietiste

het wordt trouwens tijd dat m'n menstruatie hier doorbreekt.. Al dik een week kan ik Tijn met moeite voltanken, na een tijdje zijn m'n borsten echt leeg en komt er niets meer Nou zit Tijn nog wel wat met z'n 4-maanden-dip te klooien dus hij eet sowieso al minder.. Hij eet nu dus wat vaker
Maar samen met krampen in m'n buik heb ik zoiets van 'kom maar op'.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 6 juni 2007 @ 08:52:03 #7
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_50152828
Owlet, wat mooi dat het zo kan. Ik oefen soms ook met Simon met een andere beker, maar dat is nog niet zo'n succes. Ik moet eens gaan kijken naar een goede rietjesbeker.
Loop je niet vol wanneer Ronja iets anders drinkt en dus een flinke tijd niet bij jou drinkt?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_50154861
Die rietjesbeker is echt ideaal vind ik. Ze kan daardoor nu ook goed uit pakjes/knijpfruitzakjes/etc. drinken. Gister in de stad kon ik dus gewoon een bekertje water met een rietje geven inplaats van te 'moeten' voeden in het openbaar.
Vollopen heb ik eigenlijk nooit last van. De laatste keer was, even terugdenken, met mijn trouwen. Toen sliep ze een nachtje bij mijn moeder. Tegen het eind van de nacht werd ik toen wakker omdat ik moest kolven.
Ik voel me echt gezegend met een flexibele productie. Ik zou niet weten hoe het voelt als je kind meer wil drinken dan je hebt, zoals wat ET beschrijft.
Als ik wil dat ze meer borstvoeding drinkt omdat ze door de warmte weinig eet, dan leg ik meer aan. Als ze een dagje weg is bij mijn moeder dan hoef ik niet te kolven. Heerlijk!
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:38:41 #9
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50155517
Ik sluit mij aan bij Owlet, hier ook geen problemen met 'flexibel' voeden, logisch ook wel na ruim 19 maanden.
Emma heeft nu weer een zuigblaasje op haar bovenlip door het vele drinken nu ze ziek is. Ze vind het zelf maar raar en zit er af en toe aan te pulken.
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:58:07 #10
94046 PM-girl
pi_50156113
Beetje offtopic maar welke rietjesbekers hebben jullie?

En wat heerlijk zo'n flexibele productie. Dat heb ik dus absoluut niet. Volgens mij sta ik her en der ook bekend als die vrouw die subtiel checkt hoe vol ze zit

[ Bericht 1% gewijzigd door PM-girl op 06-06-2007 11:12:10 ]
*
pi_50156473
Wij hebben de nubi flip-it. Enige nadeel vind ik dat er niets met een beetje vruchtvlees oid in moet, dat past niet door het anti-lek ventiel.

pi_50156546
Oh, die zie je veel nu. Mijn nichtje van 1 loopt er ook mee. Zijn ze er ook in kleinere maten? Anna is er al wel aan toe maar ze zijn zo huuuuuuge voor d'r. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_50156655
Volgens mij niet. Ik zie op de site van nuby wel iets smallere bekers met deze dop, maar echt veel zal het niet schelen denk ik.
pi_50157064
Ik heb die ook, maar ik heb ook nog het vorige model. Die is een maand of 3 geleden vervangen door bovenstaand model. Mijn dochter heeft het oude model veel liever, die is smaller en kleiner. Soms zie je die nog wel eens liggen als een winkel er nog een paar over heeft.

Achteraf bekeken heb ik ook altijd veel geluk gehad met voeden. Geen kloven, nooit produktieproblemen. Wél erge spruw, maar ach, dat ligt alweer een hele poos achter ons. Ook wel gedoe gehad met tandjes, maar da's ook over. Inmiddels een zeer flexibele produktie. Ik kan zo een dag overslaan en de andere dag weer voeden (maar dat mag ook wel inmiddels).
Variety is the spice of life
pi_50159245
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 11:08 schreef owlet het volgende:
Wij hebben de nubi flip-it. Enige nadeel vind ik dat er niets met een beetje vruchtvlees oid in moet, dat past niet door het anti-lek ventiel.

[afbeelding]
En ik krijg Mikael maar niet aan het verstand dat ie moet zuigen aan zo'n rietje. Als e er niet bij nadenkt gaat het heel goed maar zodra ie in de gaten heeft dat ie die beker heeft ipv zijn antilekbeker kan ie het ineens niet meer.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_50166397
Merlijn of nog beter ik ben ook helemaal gek van die rietjes bekers. Merlijn heeft er 's ochtends één staan met water, één met ranja en boven in ons bed ligt er één met water, de nieuwe versie. De oude versie was bij ons niet Merlijn-proof. Als je hem maar vaak genoeg op de grond gooit valt het rietje ervanzelf uit.

Mijn borsten zijn na 17 maanden ook lekker flexibel. Vannacht was de eerste keer dat ik bij Merlijn weg was. Gistermiddag om 12.30 heb ik hem gedropt op het KDV en vanmiddag haal ik hem weer op. Hij vond het volgens paps wel raar dat mamma er niet was maar echt gemist ook niet. Wel dat hij om de standaard tijden wakker werd waarop dat normaal 's nachts nog even drinkt bij mamma.

Merlijn drinkt eigenlijk nog best vaak op een dag, heb ook het idee dat hij weer vaker komt. De nachten slaapt hij juist weer beter en komt nog maar één keer en dat is pas vroeg in de ochtend. Toen ik laatst op de verjaardag van mijn schoonmoeder vertelde dat Merlijn 's nachs nog drinkt kreeg ik ook meteen te horen "dat heeft hij toch niet meer nodig". Ach ja, hij wil dan gewoon, blijkbaar wel dus. Ben ook benieuwd naar de reacties als ze eenmaal weten dat ik zwanger ben en toch doorga met de bv. Mijn schoonmoeder heb ik al voorbereid, een paar maanden geleden, dat het geen kwaad kan als een kindje drinkt want eerst krijgt de baby en krijgt hij niet genoeg dan stopt/mindert de BV vanzelf. Een kennisje van mij vinden ze nl. maar raar omdat ze ook doorvoedde in de zwangerschap en nog steeds tandemt. "Dat kan toch niet goed zijn":P
Mijn verloskundige vond het allemaal maar prima dat ik nog voedde.
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:25:13 #17
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50168299
En ik hoop voor jou dat je straks ook lekker kan tandemen.

Na 3 dagen alleen maar mijn tiet te willen, heeft Maud vanmiddag weer de fles lekker leeg gedronken. Gelukkig maar. Begin al weer doemscenario's te zien van weer kolven om d'r aan de kv te kunnen krijgen. Maar, dat hoeft dus niet. Nu maar afwachten wat de reden voor dit gezellige gedrag was.
pi_50182552
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 10:58 schreef PM-girl het volgende:
En wat heerlijk zo'n flexibele productie. Dat heb ik dus absoluut niet. Volgens mij sta ik her en der ook bekend als die vrouw die subtiel checkt hoe vol ze zit
Ik check altijd verre van subtiel welke tiet aan de beurt is! Randy dronk destijds altijd en overal en ik kan me nog herinneren dat ik met papa en hem in een overvolle koffieshop van de Hema zat. Randy lustte wel wat en ik pak op de automatische piloot met beide handen mijn beide tieten om ff te checken welke; me van geen kwaad bewust! Tot papa me erop wees wat ik aan het doen was!

Ik heb GROOT nieuws! Tinka heeft gisteravond om 21.00 gedronken en vervolgens pas weer om................. 6.20!!! Tadaaaaaaaa! Voor het eerst in 13-en-een-halve maand sloeg ze gewoon maar liefst 2 nachtvoedingen in 1 keer over!!! Ik wist niet wat me overkwam! Vond het al raar dat ze niet wakker werd toen ik naar bed ging om middernacht en verwachtte dat ze ieder moment wel wakker zou worden. Vervolgens schrok ik om 3 uur wakker en heb maar ff gecheckt of ze 'het nog wel deed'! Maar nog steeds sliep ze lekker door, tot 6.20 dus! Daarna wilde ze natuurlijk wel 3 keer tot 8.20 maar toch! Zou het dan allemaal nog spontaan goed komen???
pi_50182733
Tinka Wat goed hee, heeft de nachtrust je een beetje goed gedaan?
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  donderdag 7 juni 2007 @ 07:53:27 #20
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50189882
Wow Tinka.

Gisterenavond had ik een vergadering en om half 7 had ik nog gekolfd. Ga ik rond half 10 ineens doorlekken. Het ging even daarvoor nog over 'wil je me de koei aangeven' (koffiemelk). En vlak daarga ging ik lekken. Nog 1 geluk dat het tijdens deze vergadering was en niet bij de 'oude mannen koffie club'.

O ja, ik ging het dus zonder zoogcompres proberen, maar dat experiment is dus duidelijk mislukt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 7 juni 2007 @ 07:54:14 #21
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50189886
Tinka . Helemaal super meisje. En nu maar lekker zo doorgaan. Dan kan mama er straks ook aan wennen. En niet om de haverklap wakker worden....met de gedachte ze zal zo toch komen
pi_50194332
Wow wat goed van Tinka!

jeumig Yp, nog steeds zo aan het lekken! Je zou toch denken dat dat na een maand of zes wel een keer voor bij zou zijn!
pi_50194396
wauw, heerlijk, Mammietje ! Je zult wel compleet uitgerust zijn..! Lekker hoor !
  donderdag 7 juni 2007 @ 22:19:11 #24
94046 PM-girl
pi_50218165
Mammietje, fijn zeg!

YPPY, het woord koei deed het hem of niet
*
  donderdag 7 juni 2007 @ 22:23:43 #25
3011 E.T.
pi_50218363
menstruatie is begonnen en m'n kolfopbrengst vanavond is meteen het dubbele van de afgelopen dagen
pi_50219179
Helaas... afgelopen nacht 'gewoon' weer om de 2 a 3 uur... Maarrr, we houden de moed er in! Ze is de afgelopen tijd toch erg om en om aan het mopperen, dus misschien doet ze dat vanaf nu met doorslapen (zei ze hoopvol!).
En prompt begint Tinka te huilen terwijl ze een uur geleden nog gehad heeft...

Yppy... je weet toch dat je tieten er op wachten tot je die koffiepads niet draagt?
pi_50220199
hihi yppy. oei ik k(n)oei!
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:08:14 #28
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50220462
Mammietje, hier net zoiets hoor. Ik had om acht uur een post geschreven dat Emma zo netjes niet-aan-de-borst in slaap was gevallen maar nog voor hij af was hoorde ik haar weer huilen. Aangezien Mike een rondje aan het fietsen was moest ik naar boven. Toch maar bij mij gedronken, water hielp niet. Na een uur vond ik het wel weer welletjes en heb haar in bed gelegd met de mededeling dat ze moest slapen. Na drie keer toedekken en 10 minuten huilen is ze toch nog in slaap gevallen.
pi_50222423
Dwarse apen zijn het!
Ons een beetje te kijk zetten!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 07:46:54 #30
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50226277
pfffffff, ik sluit me aan bij de groep. Ook Maud vanacht om de 3 uur. En dat deed ze al heel lang niet meer.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 07:53:24 #31
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50226338
Dat is mooi E.T.

Echt vervelend zeg, als ze steeds 's nachts wakker worden. Vooral voor jezelf, baby kan overdag wel bijslapen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_50226944
ET jij krijgt produktieverhoging als je menstrueert? You lucky woman you

Trouwens, is het nou echt zo gek dat al die kindjes nu (weer) wakker worden. Tis stikheet! Slapen jullie de hele nacht door dan, nemen jullie geen slokje water?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 08:44:02 #33
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50227025
Anna heeft de hele nacht geslapen. Om 23 moesten we haar wakker maken. Ze heeft om 7 uur wel heel veel gedronken, dat wel.
*OUD heilige*
pi_50227199
hihi, die werd dorstig wakker natuurlijk
pi_50228675
Even een vraagje tussendoor voor de Fokkers die een keizersnee hebben gehad en daarna bv hebben gegeven. Hadden jullie last van de hechting tijdens het geven van bv. En dan vooral in het begin?
pi_50228893
Ja heel erg last. Maar niet alleen tijdens voeden hoor, maar gewoon de hele dag. Behoorlijk lang ook, maar ik had sowieso heel veel last van die hele ks. Dat schijnt ook niet iedereen te hebben, las ik in het ks-topic.

Vraag je dat met het oog op je nieuwe kruimel?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 10:29:37 #37
3011 E.T.
pi_50229826
hoeft niet dubbel...
  vrijdag 8 juni 2007 @ 10:30:09 #38
3011 E.T.
pi_50229837
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 08:38 schreef nebelung het volgende:

Trouwens, is het nou echt zo gek dat al die kindjes nu (weer) wakker worden. Tis stikheet! Slapen jullie de hele nacht door dan, nemen jullie geen slokje water?
alleen heb ik vlak voor m'n menstruatie een behooorlijke productie-dip (vb: normaal kolf ik meer dan Tijn op het kdv drinkt.. afgelopen woensdag had ik over de hele dag amper genoeg voor 1 voeding).

En Tijn komt idd ook de laatste paar dagen weer 's nachts.. had de link met het warme weer nog niet gelegd maar is idd wel zo natuurlijk. Dacht dat het te maken had met mijn mindere productie, maar en combinatie zou ook goed kunnen
  † In Memoriam † vrijdag 8 juni 2007 @ 11:04:35 #39
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_50230988
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 09:47 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Even een vraagje tussendoor voor de Fokkers die een keizersnee hebben gehad en daarna bv hebben gegeven. Hadden jullie last van de hechting tijdens het geven van bv. En dan vooral in het begin?
Ja, omdat Lucie bij het voeden op het litteken lag. Met gebruik van een voedingskussen ging het wat pijnlozer. En de rugby houding was ideaal voor mij.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:11:51 #40
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50231239
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 08:38 schreef nebelung het volgende:

Eigenlijk niet.... en Fleur ook niet. Maar, goed. Ik ga het Maud niet weigeren, het is alleen een beetje lastig qua hoeveelheid. Mijn productie was goed afgesteld....iets te goed misschien wel. Ze moest nu meer dan een minuut sabelen om het trs opgang te brengen. En ondertussen mij maar aankijken met zo'n blik van komt er nog iets van of hoe zit het.
pi_50231302
De tsr heeft toch niets te maken met hoeveelheid/produktie?

sorry, ik snap je post niet
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:40:31 #42
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50232192
Ik had zelf het gevoel dat mijn borsten erg leeg waren op de tijden dat ze nu aan het drinken was. En dat ze dus heel lang moest sabelen om er iets uit te krijgen en dus ook om de trs op te wekken. Maar goed misschien haal ik nu wel dingen door elkaar.
pi_50232888
Oh nee joh, ligt niet aan jou, ik doe zelf wazig, sorry

ik bedoelde wat anders, maar ik weet niet eens precies meer wat ik bedoelde.

Produktie en tsr hangen natuurlijk wel samen. Ik bedoelde, geloof ik, iets als: met een keertje een tragere tsr is niet gelijk je produktie ontregeld. Zoiets in elk geval. Sorry, ik heb moeite met denken vandaag. En ben ook bezig met borstvoedingsopdrachten en haal van alles door elkaar. En mijn dochter is een dagje weg, vind ik ook al niets

*afdruipt*
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:18:34 #44
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50233538
geeft toch niets. Een dikke in elk geval. En straks als je je meissie weer in je armen sluit, dan is dat gevoel ook weer zo weg.
pi_50233717
Nee Nebelung, een nichtje hier in de familie is 33 weken zwanger. En wil ook bv gaan geven. Nou is dat al haar 5de zwangerschap waarvan de laatste een keizersnee was. Maar ze wilde gewoon graag weten of die pijn echt waar was. En zelf had ik daar nog nooit van gehoord. Dus vandaar mijn vraag.

Ik mag toch hopen dat mijn bevalling een gewone bevalling weer gaat worden.
pi_50233862
nebelung, borstvoedingsopdrachten? Ga je contactpersoon worden, of misschien zelfs lactatiekundige?
pi_50234026
Bedankt chaca

Ja Lewis, het kan toch wel. Had ze bij de vorige geen pijn dan? Het kan pijn doen, zoals Macka zegt, omdat de baby erop drukt. Niet vanwege het voeden zelf of zo. Wat wel kan is dit: bij het zuigen van de baby aan de borst trekt je baarmoeder samen. Dat kan ook wel pijnlijk zijn (maar is bedoeld door moedertje natuur om de baarmoeder snel weer te laten krimpen).

Er zijn voedingshoudingen die ervoor zorgen dat de baby niet op de wond drukt:

Zoals de rugbyhouding:

Of zo:

Of liggend:

oh owlet, cp. Bijna klaar.
pi_50234069
En nu ga ik écht wat doen, ik zit m'n tijd te verdoen op fok nota bene
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:34:08 #49
3011 E.T.
pi_50234089
Leuk Nebelung!
pi_50234220
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:32 schreef nebelung het volgende:
oh owlet, cp. Bijna klaar.
leuk joh, succes!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 13:20:10 #51
94046 PM-girl
pi_50235764
De pijn is weg Eindelijk!!
Dus de spruw is op de aftocht mag ik hopen!
*
  vrijdag 8 juni 2007 @ 13:20:29 #52
94046 PM-girl
pi_50235778
Succes Nebelung!
*
  vrijdag 8 juni 2007 @ 13:25:52 #53
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50235982
Dat is mooi PM. En nu ook hopen dat ie niet meer terugkomt.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 19:32:47 #54
54925 MikeAir
Just did it!
pi_50249296
Weet iemand dit: Is spruw leeftijd gerelateerd? Ik vroeg aan de huisarts of de schimmel die Emma heeft spruwgerelateerd kan zijn . Hij zei dat spruw alleen bij jongere kindjes voorkwam. Ik twijfel daar toch aan. Emma heeft een witte tong en laat vaak los tijdens het drinken. Ik heb nergens last van maar ik vraag het mij toch af. Die witte tong kan natuurlijk ook komen van het ziek zijn...

uuhm dit is dus Jelief
pi_50249442
Nee hoor, zelfs volwassenen kunnen spruw hebben (alleen heet het dan niet zo).

Ik wilde het nog tegen je zeggen inderdaad, dat je wel alert moet zijn op mogelijk spruw. De schimmel gaat door heel haar lijfje. Zou haar even goed controleren (mondje) en jezelf (tepels). Spruw hoeft niet te zien te zijn, maar dat weet je allemaal wel. (vaak los laten is wel een aanwijzing).

PS: die daktarintubes met die onmogelijke grote lepels die je krijgt als je kind spruw heeft: die lepels zijn zelfs voor volwassenen bedoeld!!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 19:48:08 #56
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50249853
Ik kijk nog even aan hoe het gaat met de creme. Geeft dat geen verbetering dan ga ik idd maar eens kijken of we niet toch spruw hebben.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 20:44:33 #57
94046 PM-girl
pi_50251788
Hoop het niet voor jou en Emma, Jelief. Maar zoals je hebt gelezen kan het in ieder geval met 8 maanden ook.
*
pi_50270919
Ik begrijp,PM girl, dat spruw dus zeer doet ??

Meiden zijn nu 4 weken, wat is een acceptabele drinktijd voor ze ? Ikheb soms het idee dat ze na een bepaalde tijd maar wat aan het doen zijn...zuigbehoefte ?
Maar ja, ik heb er 2 te voeden..dus niet altijd energie en tijd om "uren "met ze te zitten...
  zaterdag 9 juni 2007 @ 20:50:41 #59
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50279982
Hier gaf de kraam (mijn schoonzus ) aan dat 15 minuten aan borst 1 en toetje van 5-10 minuten aan de andere kant voldoende zou moeten zijn.

En voor de zuigbehoefte mag je ook een speentje geven, als ze die willen en als jij het ziet zitten. Ze zouden oud genoeg moeten zijn om het verschil tussen tepel en speen te herkennen. Ik heb zelf expres voor een dentalspeen gekozen omdat die zo heel anders aanvoelt. Maud had al een speen binnen een week. Die tutterde zo goed dat ze soms wel een uur aan mijn tiet hing (meestal lag ik dan ook op bed te doezelen, maar toch.
pi_50280784
Oh alstjeblieft, doe dat niet! Daar ben ik het zo niet mee eens met 'zoveel minuten moet voldoende zijn' .

Het zijn nog hele jonge babies, ze waren prematuur. Om dat zo te zeggen aan iemand, daar kan je bv behoorlijk mee om zeep helpen.

Een kind kan 15 minuten aan de borst zijn, maar toch niets binnen krijgen ( een borst in de mond en zuigbewegingen maken betekent niet dat er melk binnenkomt **) en dus ontzettend hongerig zijn. (en daar komen allemaal maar weer fabeltjes van: 'nee ik had geen voedingsstoffen' )

**Beter is het om te letten op de manier waarop er gedronken wordt. Een baby aan de borst drinkt op een nogal karakteristieke manier. Bij het zuigen gaat het kinnetje naar beneden. Zolang er gezogen wordt blijft het kinnetje laag. Zodra er melk binnenkomt wordt er gestopt met zuigen (pauze) en komt het kinnetje weer omhoog. Hoe langer de pauze, hoe meer melk het kind binnenkreeg.

Zolang ze dit nog doen wordt er dus gedronken: dus zuig zuig zuig pauze slik enz. Doen ze dit niet meer (en dus met name die pauze's niet meer), kan je er gerust op zijn dat je ze van de borst halen kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door nebelung op 09-06-2007 21:22:09 ]
pi_50281046
Volgens mij hoeft spruw niet altijd zeer te doen Kapitein.

En ik denk dat de leeftijd voordat een kindje het verschil tussen speen en tepel per kind verschilt. Randy heb ik destijds na een week of 7 een speentje gegeven en dat was geen succes. Hij ging sabbelen en telkens loslaten tijdens het drinken. Ik heb de speen wee afgepakt en na een paar dagen dronk hij weer normaal. Na 3 maanden heb ik het opnieuw geprobeerd en was het geen enkel probleem. Tinka (die toch al een lastige drinker was/is) heb ik preventief voor die leeftijd geen speentje gegeven. Kwestie van proberen denk ik, en als je verandering in drinkgedrag ziet -wat je niet bevalt- dan even in je achterhoofd houden dat het om speen-tepelverwarring kan gaan.
pi_50291282
mmm.ok. Meningen enisgzins verdeeld. Das niet erg,vind het erg prettig om van alles te lezen. Ik kan wel wat met de gegeven info.

Bv is normaal gesproken op aanvraag (?), maar ik geef het op vaste tijden. Anders ben ik bang dat ik de hele dag met de toeters bloot zit...

Van de kinderarts hoeft het 's nachts niet meer (vaste tijd ivm suikerspiegel) maar op aanvraag. Nu kwam Floor om 2.30 en Pien om 06 uur. Allebei laatste voeding rond 00.30.
Allebei om 6 uur gevoed en nu slapen ze nog. Vind het wel spannend hoe dat gaat verlopen. Ik zou ervoor kunnen kiezen om ze allebei te voeden zodra er 1 wakker wordt. Daar zijn ze wel aan gewend (aan wakker maken en eten) .Kans is groot dat ze tegelijkertijd wakker worden, probleem is dat ik nog hulp nodig heb omze tegelijkertijd te voeden, dus vaak gebeurt het om en om...en dan wordt het natuurlijk hard huilen..

Gistermorgen heb ik ze bijv. om 9 uur wakker gemaakt, zodat ze weer in ritme van om de 3 uur zaten...
  zondag 10 juni 2007 @ 10:09:37 #63
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50291386
Kp, als ze groter worden drinken ze minder lang en minder vaak misschien is het tegen die tijd wel haalbaar om ze omstebeurt te voeden.maarja daar hebje nu weinig aan. Jezultidd handigheid moeten krijgen in het tegelijk voeden. Heb je al contact met ander tweelingmoeders die borstvoeding geven? Misschien op het www.bostvoedingsforum.nl of www.borstvoeden.net (heeft ook een forum)
Of misschien wel op het jip en jannekeforum http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=jjbd2005 die laatste is niet zozeer gericht op bv vragen maar er komen wel voornamelijk moeders die borstvoeding geven.
pi_50428859
Voor de mensen die Syntocinon gebruiken: voelen jullie je daarna ook zo ontzettend alsof je een joint hebt zitten roken? Ik gebruik het alleen op mijn werk (vanaf deze week) en na het kolven zit ik echt nog met een licht gevoel in mijn hoofd en met een stomme grijns op mijn gezicht achter de pc Ik voel me weer helemaal 16
pi_50429232
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 22:12 schreef beefcake het volgende:
Voor de mensen die Syntocinon gebruiken: voelen jullie je daarna ook zo ontzettend alsof je een joint hebt zitten roken? Ik gebruik het alleen op mijn werk (vanaf deze week) en na het kolven zit ik echt nog met een licht gevoel in mijn hoofd en met een stomme grijns op mijn gezicht achter de pc Ik voel me weer helemaal 16
Hmm die bijwerking had het op mij nou helemaal niet eigenlijk Zou bijna zeggen: jammer
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_50429383
Hee TearSong! Tijdje niet gezien, of heb ik over je heen gekeken? Alles goed?
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:23:07 #67
94046 PM-girl
pi_50429421
Nooit last van gehad, Beefcake.Wel leuk!!
*
pi_50429735
Nou zeker! En een stuk goedkoper en beter voor je longen ook
Wat ik 'raar' vind trouwens, de tsr die ik zonder neusspray krijg, voel ik heel goed in mijn borsten (ook als ik een tweede tsr krijg wanneer Quinten drinkt) maar met de neusspray voel ik niets anders behalve dan dat ik er high van word Mijn kolf-opbrengst daarentegen is enorm gestegen en ik hoef thuis niet meer bij te kolven
pi_50429745
Hmm... Beefcake? Wat voor symptomen moet je hebben om dat voorgeschreven krijgt van de dokter?
pi_50430021
'Ik werk en geef borstvoeding en ik krijg geen tsr op mijn werk' symptoom
Oh en ik kreeg het gewoon telefonisch, hoefde niet langs te gaan
pi_50430126
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 22:22 schreef beefcake het volgende:
Hee TearSong! Tijdje niet gezien, of heb ik over je heen gekeken? Alles goed?
Niet gezien waarschijnlijk, ben een tijdje wat minder actief geweest Maar alles gaat prima, dank je!

De TSR voelde ik ook minder overigens. Had ook eerst het idee dat het helemaal niet goed werkte Totdat ik in dat flesje keek en zag hoeveel er al in zat!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_50430547
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 22:34 schreef beefcake het volgende:
'Ik werk en geef borstvoeding en ik krijg geen tsr op mijn werk' symptoom
Oh en ik kreeg het gewoon telefonisch, hoefde niet langs te gaan
*belt de spoedlijn van de huisartsenpost!*

Ik vind het trouwens een machtig gezicht, die tsr! Als ik zonder bh voedt en ik voel de tsr opkomen, zie je de andere tepel zo 'uitschuiven' en een bewonderingswaardig formaat aannemen! Hebben jullie dat ook?
pi_50430711
Jah, stom gezicht is dat Ik heb dat trouwens alleen als de borst waarmee ik niet voed, nog vol is.
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:04:34 #74
3011 E.T.
pi_50431483
De borst waaraan niet gedronken wordt, wordt dan ook heel hard bij mij. Je ziet echt gewoon die melk op de goede plek 'springen'

Maarreh.. geen leuke bij effecten van Syntocinon hier (helaas ) Hoeveel snufjes neem je?
pi_50431590
Eentje per borst, dus twee per kolfsessie (heb geen dubbele kolf). Zou dat het zijn, dat ik teveel neem?
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:17:07 #76
3011 E.T.
pi_50432086
nee, ik doe net zo veel.. Wellicht ben ik ondertussen immuun voor de bijwerkingen ofzo (bij Saskia heb ik 't ook regelmatig gebruikt)

Ik merk trouwens wel dat ik met mijn nieuwste flesje de eerste dagen na een snuifje tegen het plafond zat, die leek wel 'scherper' ofzo, dat had ik nog nooit gehad hiervoor
pi_50432253
Grappig dat ik er dan zo vreemd op reageer. Nou ja, alles voor het goede doel he
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:33:42 #78
3011 E.T.
pi_50432902
Je wilt zeker ook minimaal de 2 jaar halen nu?
pi_50433188
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 23:33 schreef E.T. het volgende:
Je wilt zeker ook minimaal de 2 jaar halen nu?
Wat dacht je
  donderdag 14 juni 2007 @ 14:16:52 #80
3011 E.T.
pi_50449306
Tip voor degenen die die simpele katoenen voedings-bh's zat zijn..

Bij Hunkemoller hebben ze nu leuke voedingsbh's Met bijpassende broekjes In Ecru en zwart.
Broekjes zijn helemaal van kant, de bh's zijn ook van kant en de cup is aan de binnenkant met katoen gevoerd zodat het kant niet schuurt.
Ik heb mezelf een setje kado gedaan voor m'n verjaardag, moet alleen nog passen
pi_50479378
beefspacecake
  vrijdag 15 juni 2007 @ 13:28:09 #82
94046 PM-girl
pi_50484557
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:16 schreef E.T. het volgende:
Tip voor degenen die die simpele katoenen voedings-bh's zat zijn..

Bij Hunkemoller hebben ze nu leuke voedingsbh's Met bijpassende broekjes In Ecru en zwart.
Broekjes zijn helemaal van kant, de bh's zijn ook van kant en de cup is aan de binnenkant met katoen gevoerd zodat het kant niet schuurt.
Ik heb mezelf een setje kado gedaan voor m'n verjaardag, moet alleen nog passen
En dan komt ze met dit bericht enkele dagen voor vaderdag.... Nouja, elke dag is moederdag toch
*
  vrijdag 15 juni 2007 @ 13:37:49 #83
3011 E.T.
pi_50484992
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 13:28 schreef PM-girl het volgende:

[..]

En dan komt ze met dit bericht enkele dagen voor vaderdag.... Nouja, elke dag is moederdag toch
Aantrekken en je hebt meteen een leuk kadootje voor vaderdag
  vrijdag 15 juni 2007 @ 20:21:58 #84
94046 PM-girl
pi_50498717
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 13:37 schreef E.T. het volgende:

[..]

Aantrekken en je hebt meteen een leuk kadootje voor vaderdag

O, ennuh moest toch even....!
*
pi_50500815
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 13:28 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Komt ze mee nu ik net vorige week twee retedure (maar oh zo lekker zittende en goed ondersteunende) Anita's gekocht heb Zeg dat ze geen grote maten hadden ET, zeg het!
pi_50518158
Zo, ik kom inbreken en vanaf nu lekker echt meelezen.

Ik heb van de week mijn informatieavond gehad over borstvoeding. Ik zie het helemaal zitten. Ben volgens mij goed voorbereid.

Nu toch nog een paar kleine vraagjes.
Houden jullie in bed nu ook allemaal een voedingsbeha aan?
En wat voor compressen hebben de voorkeur tegen de lekkende tepels?
De informatie over borstvoeding achterin de koelkast bewaren varieert nogal. Van 1 dag tot 4 dagen. Wat doen jullie (ja ik weet het, in het begin geeft een flesje alleen maar verwarring, dus in het begin zullen we zeker geen flesje geven).

Thanks!
  zaterdag 16 juni 2007 @ 13:59:57 #87
3011 E.T.
pi_50518580
er staan linkjes in de OP naar heel betrouwbare info, Kleintje

compressen is persoonlijk en ik heb alleen de eerste dagen een bh in bed aangehad, maar ook dat is per persoon (en per kind) verschillend. Het is maar net of en hoeveel je lekt.

Beef, ik heb iig niet naar grote maten gekeken
pi_50527834
Huidkleurige copressen kleintje, geen witte! Witte schijnen erg door als je een wit shirt aanhebt, erg charmant Of Lilypadz natuurlijk!
Ik heb zelf geen (voedings)beha meer aan in bed. Deed dat in het begin wel, vooral toen ik stuwing had vond ik dat wel lekker.
Ik bewaar de bv maximaal drie dagen in de koelkast. Ruik gewoon regelmatig aan je melk en proef ook een beetje. Dan weet je ook wanneer het overstuur is.
  zondag 17 juni 2007 @ 17:21:02 #89
3744 Kleintje
op en top!
pi_50549539
Thanks voor de antwoorden!

Lilypadz heb ik een hoop goede dingen over gehoord.
Dus ik gok dat ik daar maar eens naar ga loeren.

Had een verslag gemaakt voor mezelf van de borstvoedings informatie avond. Had die naar de lactatie kundige gestuurd met de vraag of ik zo het belangrijkste had en ik niet dingen verkeerd had geïnterpreteerd.
Kreeg vanmorgen reactie terug dat ze het een goed verslag vond terwijl er geen aantekeningen zijn gemaakt. Alleen nog de aanvulling over de houdbaarheid van de melk en de darmkrampjes kreeg ik.

Dus volgens mij heb ik me zo goed mogelijk voorbereid. Dus ik ga het straks vol goede moed proberen. Heb bij mijn verzekeringsmaatschappij recht op een vergoeding van een lactatiekundige als de kraamverzorgster of verloskundige aangeeft dat ik die nodig heb.
Dus als het niet gaat hoef ik niet aan te modderen en kan ik aan de bel trekken.
Dus in principe staat behalve doorzettingsvermogen me niets in de weg om het te proberen. En ik hoop er net zo'n successtory van te maken als sommige hier!

Wel grappig dat ik aan het begin van mijn zwangerschap zo overtuigd was dat ik dit niet wilde
pi_50550090
Wat ontzettend leuk om te lezen dat je je zo goed voorbereidt, Kleintje! Doorzettingsvermogen en een goede begeleiding zijn zo belangrijk de eerste weken, je zal echt de vruchten plukken daarna. Succes!
pi_50550280
ik zat zelfs al te kijken of ik me vergiste en je nu al van een 2e zwanger was
hou de wisselingen hier blijkbaar niet genoeg bij
pi_50551309
quote:
Op zondag 17 juni 2007 17:21 schreef Kleintje het volgende:
een verslag ...borstvoedings informatie avond. ... naar de lactatie kundige gestuurd met de vraag of ik zo het belangrijkste had en ik niet dingen verkeerd had geïnterpreteerd.
...aantekeningen......voorbereid...
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom wordt er soms zo een spel gemaakt van borstvoeding?
  zondag 17 juni 2007 @ 18:59:03 #93
3744 Kleintje
op en top!
pi_50551838
quote:
Op zondag 17 juni 2007 18:40 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Het zal wel aan mij liggen, maar waarom wordt er soms zo een spel gemaakt van borstvoeding?
Kan aan mij liggen, maar ik snap je reactie niet.
Ik zie het dus niet als spel.
Ik zie het als goed voorbereid worden.

Geen borstvoedingsmaffia, gewoon duidelijke verhalen zodat je weet waar je aan toe bent.
Want het blijkt vaak wel dat goede voorbereiding het halve werk is.
En ook als de man erop voorbereidt is, dan kan die je ook daadwerkelijk steunen als het een keer minder gaat. Dat een man er ook echt achter staat en niet bij een tegenslag roept 'jij wilde dit'.

Dat verslag heb ik puur voor mezelf gemaakt om te zien of ik alles had onthouden, of ik het allemaal nog wist. En ik had dus nog een paar vragen en die heb ik haar gemaild tesamen met mijn verslag.
pi_50552122
Ik vraag me soms gewoon af of er niet te moeilijk rond gedaan wordt.
Volgens mij zou er ook veel meer en langer borstvoeding gegeven worden moesten mensen dat gewoon normaal vinden ipv er een cursus voor te gaan volgen...
pi_50552272
Kleintje, ah toe, niet meer dat woord maffia gebruiken. volgens mij is de laatste keer dat dat gebruikt werd hier, toen jij ook poste dat je bv wilde geven.

Wat B-M volgens mij gewoon, op zijn vlaams bedoeld, is: borstvoeding moet je gewoon doen. Voorbereiding is inderdaad het halve werk, maar borstvoeding is 'normaal' en geen 'gedoe'. Of zoiets bedoeld ze volgens mij. Ze gebruikt het woord spel anders dan wij 'ollanders dat begrijpen vrij vertaald hoor, zeg eens of ik gelijk heb B-M

edit: Oh ik had mijn reply-ding te lang open dus
pi_50552345
Maar Bass-Miss, het is volgens mij ook zo dat er geen normalisering plaats vindt, zolang er bijvoorbeeld veel fabels enzo rondzwerven. Normalisering komt ook op gang als mensen gedegen informatie krijgen. En dat kan beter vooraf dan achteraf.

Dus eens en oneens
pi_50552359
Kleintje voor je zoogcompressen koopt, ik heb er eigenlijk nooit gebruikt en alleen bij extreme gevallen, zo lang mogelik rond lopen met volle borste zonder te voeden, last van lekkage gehad. Moet wel zeggen dat ik niet weet of ik één van de weinige ben.

De cursus is een goede voorbereiding, achteraf was ik niet goed genoeg voorbereid, jammergenoeg. Gelukkig ben ik daarna door de vrijwilligers ook goed geholpen. Maar het is wel zo als het normaler was om borstvoeding te geven was het waarschijnlijk ook makkelijker om informatie uit je omgeving te krijgen en dat is nu eenmaal erg weinig, loop zelf nog wel tegen het onbegrip gaan van voeden en zwanger zijn al laten ze het niet blijken, ik ken de mening uit mijn omgeving. Hoop dat ik ze hiermee wel andere dingen dingen leer door gewoon door te gaan.
  zondag 17 juni 2007 @ 19:23:15 #98
3744 Kleintje
op en top!
pi_50552458
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:10 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik vraag me soms gewoon af of er niet te moeilijk rond gedaan wordt.
Volgens mij zou er ook veel meer en langer borstvoeding gegeven worden moesten mensen dat gewoon normaal vinden ipv er een cursus voor te gaan volgen...
Klopt, het is ook iets wat normaal is.
Maar het is ook iets wat wel aangeleerd moet worden, het is niet altijd zo natuurlijk. Als het zo 'vanzelfsprekend' zou zijn, dan zouden niet zoveel mensen stoppen omdat het niet gaat of omdat ze te laat hulp zoeken.

En gezien ik hier geen mensen in de nabije omgeving heb bij wie borstvoeding daadwerkelijk is gelukt kon ik het dus niet doen met goede verhalen. En dus ook weinig hulp. Daarom vond ik het wel slim om me voor te bereiden.
Want ook ik wist niet beter dan dat het in het begin pijn zou doen. En dat je gelijk een speentje kon geven.
En zo zijn er nog veel meer misverstanden.

Lijkt mij verder niet boeiend of er 'moeilijk' om gedaan wordt of niet. Het belangrijkste lijkt mij dat steeds meer mensen het op de goede manier gaan proberen en dat er hulp is.

Nebelung... dat maffia komt omdat ik hier dus geen mensen heb met ervaring. Maar wel het hoogste woord hadden toen ik zei dat ik kunstvoeding wilde geven.
Ik zat niet te wachten op de verhalen hoe goed bv was. Want dat weet ik zelf wel. Ik wilde weten HOE je het goed moest aanpakken. Zonder maffia te zijn, zonder te veroordelen.
En dat is dus gelukt!
pi_50553371
BM, ik ben het met je eens dat het iets is dat je gewoon moet doen. Maar, en nu doel ik even niet op Kleintje, zolang er nog zo veel vrouwen zijn die stoppen omdat ze niet voldoende kennis in huis hebben over de meest normale dingen rondom de borstvoeding, omdat ze zich niet zeker genoeg voelen of omdat ze niet weten waar ze hulp kunnen vragen dan kan ik het alleen maar ontzettend toejuichen dat er informatieavonden, boeken, en al dat soort 'spel' is
pi_50553449
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:19 schreef nebelung het volgende:
Maar Bass-Miss, het is volgens mij ook zo dat er geen normalisering plaats vindt, zolang er bijvoorbeeld veel fabels enzo rondzwerven. Normalisering komt ook op gang als mensen gedegen informatie krijgen. En dat kan beter vooraf dan achteraf.

Dus eens en oneens
Ja, misschien wel.
Het heeft zijn goede en slechte kanten zeker?
Soms denk ik gewoon dat het erin gestampt wordt dat het lastig, vermoeiend en zwaar is...
  zondag 17 juni 2007 @ 20:06:44 #101
3744 Kleintje
op en top!
pi_50553831
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:55 schreef Bass-Miss het volgende:
Soms denk ik gewoon dat het erin gestampt wordt dat het lastig, vermoeiend en zwaar is...
Dat had ik dus voordat ik die informatie had.
Dat pijn erbij hoorde.

Goed, het is niet altijd even makkelijk en er zullen altijd wel dipjes komen. Maar het lijkt me zoveel mooier dan gewoon de fles geven. En de nachten dat je een fles moet opwarmen is toch ook zwaar lijkt mij.

Dus ik denk dat er idd. voor- en nadelen aan de informatie avonden zitten.
pi_50554289
quote:
Op zondag 17 juni 2007 20:06 schreef Kleintje het volgende:

Goed, het is niet altijd even makkelijk en er zullen altijd wel dipjes komen. Maar het lijkt me zoveel mooier dan gewoon de fles geven. En de nachten dat je een fles moet opwarmen is toch ook zwaar lijkt mij.
Weet ge, ik denk dat het in 98 percent van de gevallen gewoon veeeeel makkelijker is dan de fles.
pi_50554710
Ik ben erg voor voorbereiding hoor, Kleintje! Hartstikke goed! En B-M heeft ook een belangrijk punt.

Misschien nog een tip: een kaartje met de meest belangrijke dingen puntsgewijs erop en het nummer van de lactatiekundige erop in je koffertje stoppen.
pi_50555008
Ik twijfel eigenlijk of ik een cursus moet gaan volgen voor het nieuwe kindje. Ik geef immers nog steeds borstvoeding, maar een babytje zal weer zo anders zijn. Bij Merlijn ging het begin zo slecht, omdat het happen zo rot ging. Kloven binnen 24 uur en niemand van de verpleging die goed kon helpen met aanleggen. Verder toch ook wel een beetje de angst van sta ik mijn mannetje wat betreft BV als ik weer in het ziekenhuis terecht kom op medische indicatie. De flesjes KV die hij 's nachts kreeg zonder mijn toestemming. Want dat is eigenlijk vor mij de oorzaak geweest dat Merlijn niet goed deed aanhappen vanaf dag twee.

Er zijn wel veel mogelijkheden die ik de vorige keer niet wist, een lactatiekundige die de boel nakijkt en informatie geeft vantevoren en na zes weken nog een nacontrole doet om te kijken of het goed gaat. En een vriendinnetje in de buurt die nu sinds kort cursus geeft vanuit de LLL.
pi_50556560
Randa, mischien kan je informeren bij LLL of VBN naar een groep voor al voedende moeders? Dan ontmoet je vrouwen die een hoop ervaring hebben met tandemvoeden, langvoeden, etc.
En ik denk zo dat als je ook maar enigzins denkt iets te hebben aan een cursus dat je dan zeker moet gaan!

Het grappige maar ook lastige vind ik vaak dat het aan de ene kant af wordt gedaan als moeilijk en zwaar maar aan de andere kant zijn er ook weer vrouwen die stoppen na de eerste dagen omdat ze denken dat het allemaal vanzelf hoort te gaan. Mijn inziens zou een beetje realistische voorlichting dan weer kunnen helpen. Als je weet wat er gaat gebeuren is het makkelijker.
pi_50557257
quote:
Op zondag 17 juni 2007 20:06 schreef Kleintje het volgende:
gewoon de fles geven
Kijk hoe geïndoctrineerd we eigenlijk zijn
pi_50557427
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:39 schreef beefcake het volgende:

[..]

Kijk hoe geïndoctrineerd we eigenlijk zijn

Ik kan er soms ook echt niet bij hoe borstvoeding als iets vreemds wordt gezien terwijl het echt aan de basis van ons hele bestaan staat.
  zondag 17 juni 2007 @ 21:47:31 #108
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50557550
Alle begin is moeilijk, zo is het ook met bv. Het is dat ik er zo op gebrand was om bvte geven anders was ik waarschijnlijk in de eerste maand al gestopt.
Complimenten aan Kleintje je goed voorbereiden is al heel wat!
pi_50557568
De groep bij ons is redelijk klein, alleen de 2 leidsters zijn langvoedende en/of tandemvoedende moeders, jammergenoeg zit er geen langvoedende groep in de buurt. Moet eigenlijk mijn vriendinnetje maar weer eens mailen, spreken elkaar weleens maar het contact is verwaterd. Ze tandemd al bijna een jaar en ik weet van der oudste dat ze lang drooggedronken heeft tijdens de zwangerschap en heel vaak weer kwam toen er weer in overvloed was. Ga binnenkort wel weer eens nar een avond van de LLL, is natuurlijk ook gewoon gezellig.
pi_50558331
Borstvoeding wordt veel te positief voorgesteld en de alternatieven te negatief. Flesjes opwarmen in de magnetron gaat als een speer, en het grote voordeel is: moeders kan ongestoord slapen 's nachts, als dat een keertje nodig is (en geloof me: dat is 'soms' nodig!)
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
  zondag 17 juni 2007 @ 22:10:17 #111
3744 Kleintje
op en top!
pi_50558419
Fles opwarmen in de magnetron is slecht. Melk wordt niet gelijkmatig verhit en tenzij je een speciale fles hebt komen er stofjes in de melk terecht die niet goed zijn.
En... borstvoeding kan je ook afkolven en dan kan vaders ook het flesje geven...

Enne... met 'gewoon de fles geven' bedoelde ik juist 'het is zo gewoontjes... niet intiem'.
pi_50558495
Opwarmen in de magnetron gaat inderdaad als een speer, maar niet zo snel als mijn borstvoeding, die gewoon meteen op temperatuur is, hoef ik mijn bed niet eens voor uit Ik heb ook een flessenkind gehad, en als hij wakker was sliep ik ook niet hoor. Ook niet als mijn vriend de fles gaf. Ik heb het allebei ervaren en ik kan zeggen dat ik de borstvoeding echt heel veel makkelijker vind
pi_50558529
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:10 schreef Kleintje het volgende:
Fles opwarmen in de magnetron is slecht. Melk wordt niet gelijkmatig verhit en tenzij je een speciale fles hebt komen er stofjes in de melk terecht die niet goed zijn.
En... borstvoeding kan je ook afkolven en dan kan vaders ook het flesje geven...

Enne... met 'gewoon de fles geven' bedoelde ik juist 'het is zo gewoontjes... niet intiem'.
Opwarmen in de magnetron slecht? Welnee. Melk koken is ook niet slecht, en in de magnetron komt de melk niet aan de kook. Bakerpraatjes.
En kolven, heb je dat al eens gedaan? Nee zeker?
En tenslotte: voor vaders is het ook heel intiem om een flesje te geven (die arme drommels hebben geen beter alternatief)
pi_50558538
Ach ik slaap ook goed 's nacht door onze manier van samen slapen. Moet ook eerlijk zeggen dat als Merlijn de fles zou krijgen, ik ook degene geweest zou zijn die eruit moet 's nacht weinig verschil, ik hoef de volgende dag niet te werken. Nu schuif ik slapend naar Merlijn en hij hoeft niet eens wakker te worden om te kunnen drinken. Geen koude voeten trouwens ook.

Het alternatief voor pappa hier is samen met zijn zoon wakker worden en andere dingen zoals het in bad doen etc.
pi_50558569
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:10 schreef Kleintje het volgende:
Ah zo, verkeerd begrepen dan. Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor, gewoon grappig
pi_50558663
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:12 schreef Kolenboer het volgende:
Ik vind er niets mis mee hoor

Zeker niet met mijn happy-neusspray
  zondag 17 juni 2007 @ 23:17:12 #117
3011 E.T.
pi_50561697
Vraag me trouwens af wat Kolenboer "te positief" vind aan de voorstelling van bv. Je leest nl. alleen maar de drama-verhalen in 'de bladen'.

Hier doucht de papa trouwens bijna elke dag met de kinderen. Na het afdrogen geeft hij de jongste een flesje.. met moedermelk, opgewarmd in de flessenwarmer Dus elke dag een intiem papa-baby moment. Papa heeft hier wel twee intieme momenten met zijn bv-baby
  maandag 18 juni 2007 @ 08:31:30 #118
3744 Kleintje
op en top!
pi_50567346
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:12 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Opwarmen in de magnetron slecht? Welnee. Melk koken is ook niet slecht, en in de magnetron komt de melk niet aan de kook. Bakerpraatjes.
Lees eens goed wat ik schreef... het wordt niet gelijkmatig warm.
En mijn belangrijkste redenen:
Bij witte doorzichtige flesjes komt bij opwarming in de magnetron een schadelijk stofje vrij (bisophenol A).
http://www.fonteine.com/bisphenol_a.html
Google er eens op... is meer dan genoeg over te vinden.
Maak daarom zo veel mogelijk gebruik van een flessenwarmer of van de eau bain marie methode.

En nee, kolven heb ik nog niet gedaan, net als borstvoeding geven. Want guess what... het wordt mijn eerste kindje. Maar heb me alleen voorbereidt op alle voors- en tegens van borst- en flessenvoeding.
Maar waarom? Wat heb je tegen kolven?
pi_50568134
ik geloof dat Kolenboer met een flesje opwarmen bedoelt: een flesje 'kv', en dat mag idd wel in de magnetron opgewarmd
*wegsluipt
Eva en Maria
  maandag 18 juni 2007 @ 09:41:01 #120
3744 Kleintje
op en top!
pi_50568408
Linda___, dat maakt geen verschil. Want ook dan komen die stoffen uit het flesje vrij. Het gaat niet om de inhoud van het flesje maar om het flesje zelf.

Dat er idd. wat voedingsstoffen van bv verloren gaan in de magnetron is bekend. Maar dat er een stof vrijkomt in de magnetron is bij de meesten niet bekend.
En je kan beter af en toe een flesje bv in de magnetron opwarmen dan altijd je flesje kv in de magnetron opwarmen.
  maandag 18 juni 2007 @ 10:01:29 #121
393 phileine
española
pi_50568830
Dat verhaal over dat bv niet in de magnetron mag worden opgewarmd heeft te maken met het feit dat het ongelijkmatig verwarmd wordt en dat je dus "hotspots" kan krijgen. Door op een laag vermogen te verwarmen en goed te mengen voorkom je dat. Daarnaast mag borstvoeding (en ook kunstvoeding) niet boven de 55 graden verwarmd worden, omdat je dan belangrijke stofjes kwijtraakt (waaronder wat van die anti-stoffen die borstvoeding zo speciaal maken), maar dat geldt net zo goed voor andere methodes van verwarmen.

Op neonatologieafdelingen is het juist de richtlijn om in de magnetron te verwarmen, omdat het de minste kans op infecties geeft.

Over dat bisophenol A had ik nooit eerder iets gehoord! Misschien lees ik er trouwens overheen (ik heb er even snel doorheen gelezen, dus kan heel goed), maar ik zie nergens dat het speciaal in de magnetron gevaarlijk is, maar gewoon altijd als het verwarmd wordt.
mooi he, alles
  maandag 18 juni 2007 @ 18:17:39 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_50585348
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat Kolenboer in dit topic komt doen?!
Niet dat ík nou nog zo veel hier te zoeken heb, maar ik voel nog steeds een soort van verbondenheid met BV...

BM, ik denk dat jij gewoon (gewoon... ) geluk hebt gehad met je BV. Dat het allemaal zo vanzelf ging/gaat. Ik heb er erg hard voor moeten knokken om de boel op gang te krijgen. Net als Jelief, als ik niet zo ontzettend graag had gewild, was ik er wrs in de eerste week mee gestopt. En als ik niet zo'n deskundige kraamhulp had gehad, dan had ik ook gedacht dat ik 'niet genoeg' had...
Omdat ik in het zkh lag, heb ik de cursus gemist. Ik wist dus écht niet dat dat zo moeizaam zou kunnen gaan. Dus een goede voorbereiding lijkt me alleen maar prima!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2007 @ 19:47:59 #123
141844 Macka66
pi_50588424
Wat Moonah zegt!
Ik heb geen cursus gevolgd en heb veel op mijn eigen gevoel moeten doen, maar wat ben ik blij dat er BV deskundigen zijn en ik niet alles alleen uit hoefde te zoeken...
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_50588961
Maar er is toch genoeg informatie te vinden tegenwoordig?
Ik denk dat je met je inlezen en gezond verstand een heel eind komt.
pi_50589538
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:17 schreef Moonah het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat Kolenboer in dit topic komt doen?!
Nou moe? Net als de meesten hier natuurlijk: serieus bijdragen. Mijn insteek is trouwens, maar dat zal misschien al wel duidelijk zijn geworden, vrouwen die afzien van bv een steuntje in de rug te geven.

De suggestie wordt vandaag de dag namelijk nogal gewekt dat je je kindje tekort doet als je flesjes met verrijkte koemelk geeft. Die houding deugt gewoon niet en zadelt vrouwen die de pech hebben dat ze bv niet op gang krijgen, met een onnodig schuldgevoel op. Van mijn kinderen heeft de jongste uitsluitend flesvoeding gekregen en wat blijkt? Hij is de gezondste en de sterkste van allemaal. En de relatie tussen moeder en baby heeft onder de flesvoeding niet geleden, integendeel.
  maandag 18 juni 2007 @ 20:15:28 #126
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_50589565
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:07 schreef Kolenboer het volgende:
Borstvoeding wordt veel te positief voorgesteld en de alternatieven te negatief. Flesjes opwarmen in de magnetron gaat als een speer, en het grote voordeel is: moeders kan ongestoord slapen 's nachts, als dat een keertje nodig is (en geloof me: dat is 'soms' nodig!)
wat is er te positief aan dat je je kind beschermt tegen allergie-en, een betere weerstand van de darmpjes,
de best afgestemde voeding die je maar bedenken kan.?
BV kan je afkolven en door papa in een flesje laten geven.
Papa kan ook kleinelief bij mama aanleggen en zo samen de borstvoeding heel speciaal maken voor beiden.

Oh en KV snel te maken, soms wel soms niet.
Ben hier een kwartier bezig om een vopeding te maken. want nee niet elke KV kan je een liter oid van in voren maken.

Ik weet wel dat ik al moet ik op mijn kop gaan springen en driemaal de salsa doen om de BV te laten lukken, dat dat is wat mijn kindje krijngt en niets anders.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 18 juni 2007 @ 20:22:30 #127
108648 cattie
lieve moeder
pi_50589856
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:14 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Nou moe? Net als de meesten hier natuurlijk: serieus bijdragen. Mijn insteek is trouwens, maar dat zal misschien al wel duidelijk zijn geworden, vrouwen die afzien van bv een steuntje in de rug te geven.

De suggestie wordt vandaag de dag namelijk nogal gewekt dat je je kindje tekort doet als je flesjes met verrijkte koemelk geeft. Die houding deugt gewoon niet en zadelt vrouwen die de pech hebben dat ze bv niet op gang krijgen, met een onnodig schuldgevoel op. Van mijn kinderen heeft de jongste uitsluitend flesvoeding gekregen en wat blijkt? Hij is de gezondste en de sterkste van allemaal. En de relatie tussen moeder en baby heeft onder de flesvoeding niet geleden, integendeel.
Ja, maar volgens mij zit je dan toch fout hier. Dit is een topic voor vrouwen die borstvoeding geven en daar over ervaringen uitwisselen en vragen stellen. De vrouwen die afzien van bv zul je hier over het algemeen niet vinden.

Er zijn al veel topics over de discussie wel/niet bv geweest. Graag zou ik zien dat dit topic daar niet voor gebruikt wordt. Ik ben het zo langzamerhand zat om die bv discussie telkens weer te zien en dit topic gaat daar niet over. Als je vindt dat ik te heftig reageer, dan spijt me dat, maar ik ben er nogal klaar mee. Als je de zoveelste bv-discussie wil beginnen, open maar een nieuw topic.
  maandag 18 juni 2007 @ 20:37:07 #128
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50590433
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:15 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

wat is er te positief aan dat je je kind beschermt tegen allergie-en, een betere weerstand van de darmpjes,
de best afgestemde voeding die je maar bedenken kan.?
BV kan je afkolven en door papa in een flesje laten geven.
Papa kan ook kleinelief bij mama aanleggen en zo samen de borstvoeding heel speciaal maken voor beiden.

Oh en KV snel te maken, soms wel soms niet.
Ben hier een kwartier bezig om een vopeding te maken. want nee niet elke KV kan je een liter oid van in voren maken.

Ik weet wel dat ik al moet ik op mijn kop gaan springen en driemaal de salsa doen om de BV te laten lukken, dat dat is wat mijn kindje krijngt en niets anders.

Op je kop staan misschien niet, maar vanalles laten staan aan eten....waarschijnlijk wel. Maar dat doe je echt wel

En daar over gesproken. Ik doe het allemaal niet voor niets. Maud spuugt op de bv niet!!!! En, vandaag heeft de allergietest aangeven dat ze allergisch is. Helaas niet 100% zekerheid wat de allergie veroorzaakt, maar door provocatietest en de resultaten die ik boek met de bv, houden we het voorlopig op koemelk. Ze blijft wel dieetkv bij krijgen (omdat ik het niet gekolfd krijg), maar 2-3 voeding zijn en blijven bv. En hopelijk kan ik het tot na d'r eerste verjaardag volhouden. Dan kan de KV de deur uit en drinkt ze alleen nog bij mij weer en krijgt ze verder geen kv meer. Of heb ik het nu verkeerd? Hebben ze na een jaar nog overdag melk nodig?
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2007 @ 21:32:39 #129
141844 Macka66
pi_50592767
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Sommigen horen het liever op een cursus van een mens van vlees en bloed dan dat ze het van een papier met lettertjes halen
Met zo'n mens kom je soms een eind verder dan met een boek of website, zeker als het gaat om juist aanleggen en dergelijke. (Om over het stellen van een diagnose bij problemen nog maar te zwijgen )
pi_50593201
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:22 schreef cattie het volgende:

[..]

Ja, maar volgens mij zit je dan toch fout hier. Dit is een topic voor vrouwen die borstvoeding geven en daar over ervaringen uitwisselen en vragen stellen. De vrouwen die afzien van bv zul je hier over het algemeen niet vinden.

Er zijn al veel topics over de discussie wel/niet bv geweest. Graag zou ik zien dat dit topic daar niet voor gebruikt wordt. Ik ben het zo langzamerhand zat om die bv discussie telkens weer te zien en dit topic gaat daar niet over. Als je vindt dat ik te heftig reageer, dan spijt me dat, maar ik ben er nogal klaar mee. Als je de zoveelste bv-discussie wil beginnen, open maar een nieuw topic.
hear hear!
Het hele BV-KV verhaal wordt voor zo'n groot deel bepaald door de manier waarop mensen dingen opvatten (beide kanten op) dat het voor mij de moeite van het discussieren niet meer waard is. Het is toch nooit goed.
pi_50593559
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:37 schreef chacama het volgende:

[..]

Op je kop staan misschien niet, maar vanalles laten staan aan eten....waarschijnlijk wel. Maar dat doe je echt wel

En daar over gesproken. Ik doe het allemaal niet voor niets. Maud spuugt op de bv niet!!!! En, vandaag heeft de allergietest aangeven dat ze allergisch is. Helaas niet 100% zekerheid wat de allergie veroorzaakt, maar door provocatietest en de resultaten die ik boek met de bv, houden we het voorlopig op koemelk. Ze blijft wel dieetkv bij krijgen (omdat ik het niet gekolfd krijg), maar 2-3 voeding zijn en blijven bv. En hopelijk kan ik het tot na d'r eerste verjaardag volhouden. Dan kan de KV de deur uit en drinkt ze alleen nog bij mij weer en krijgt ze verder geen kv meer. Of heb ik het nu verkeerd? Hebben ze na een jaar nog overdag melk nodig?
Weet je Chacama, elke keer als ik je zie schrijven over Maud en de borstvoeding dan ben ik plaatsvervangend trots. Ik weet nog hoe je er in het begin in stond. Moet je jezelf nu eens zien!

Na een jaar is speciale melkvoeding in principe niet meer nodig, maar dan heb ik het over een allergie-loze situatie. Na een jaar zou je gewone koezuivel kunnen geven inplaats van borstvoeding of kunstvoeding. Maar wat voor Maud het beste is weet ik niet. Het ligt er dan een beetje aan hoe veel BV ze krijgt of je nog zuivel(vervangers) bij moet geven.
En dan is er natuurlijk nog de vraag of zuivel sowieso wel 'nodig' is voor een mens
  maandag 18 juni 2007 @ 21:58:53 #132
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_50594095
Chacama als ze verder normaal eten en drinken goed verdraagt en ze krijgt genoeg bouwsteentjes dan kan de KV de deur uit.
Als vocht/melk vervanger kun je dan rijstemelk geven. (kost klauwen met geld, maar alles voor je meisje he )
Een ding wat ik geleerd heb is kijk niet vooruit, maar mnaar nu en hoe want het gaat anders wellicht tegenvallen sprak zij uit ervaring
  maandag 18 juni 2007 @ 22:20:13 #133
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50595109
quote:
Op maandag 18 juni 2007 21:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Chacama als ze verder normaal eten en drinken goed verdraagt en ze krijgt genoeg bouwsteentjes dan kan de KV de deur uit.
Als vocht/melk vervanger kun je dan rijstemelk geven. (kost klauwen met geld, maar alles voor je meisje he )
Een ding wat ik geleerd heb is kijk niet vooruit, maar mnaar nu en hoe want het gaat anders wellicht tegenvallen sprak zij uit ervaring
Drink zelf nu ook de rijstemelk. En Fleur zat al op soja. Dus goedkope melk heb ik nooit gekocht. Dat zal dus niet zoveel impact op de portemonai. En inderdaad alles voor mijn meisje.

@Owlet. Ik ook. Besefte zaterdag dat ze al 7 maanden is. En dat ze nog steeds lekker bij me drinkt. Soms denk ik dat het terugloopt, maar dan bewijst ze de dag erna het tegendeel al weer.
pi_50600737
Tinka is aan het afbouwen. Ze begon een tijdje geleden al smiddags door te slapen en pas daarna een slok te willen, terwijl ze daarvoor altijd tussendoor nog dronk. Nu moet ik echt aandringen om te drinken en wil ze soms echt niet. Ook savonds voor het slapen gaan wil ze niet meer, ze komt meestal pas tegen 23.00 uur en soms nog later. Vervolgens komt ze nog wel vaak tegen 2 en 5 maar dat worden steeds kleinere slokjes, zeg maar! En tegen 7 uur drinkt ze goed en soms om 8.30 nog een slokkie om de dag aan te gaan! Overdag drinkt ze verder al maanden niet meer. Ben wel blij dat ze het zelf zo regelt, maar had liever die voeding smiddags gehouden en snachts er 1 vanaf! Maar goed... zal vanzelf wel komen!
Merk wel dat 1 borst het flink minder goed gaat doen. Die was altijd al wat 'zwakker' maar geeft nu maar eens per 24 uur meer een volledige voeding. Bij die andere heeft ze altijd aan 1 tiet genoeg.
pi_50607436
Hallo!
Ik laat niet zo vaak wat van me horen, maar probeer wel een beetje mee te lezen in een paar topics. Elise is nu iets van 16 weken (ik vergeet het steeds hoeveel weken, maar volgende week is ze 4 maanden) en krijgt nogsteeds volledige borstvoeding. Ze slaat de laatste tijd weleens een nachtje over, wat fijn is voor de nachtrust maar een stuk minder prettig voelt voor mij (het kost me een dag om die borsten weer soepel te krijgen daarna). Het gaat in ieder geval nogsteeds enorm goed en daar ben ik super blij mee!
En waarom ik dit nu even allemaal vertel; Kleintje onwijs goed dat je je zo aan het voorbereiden bent! Ik had me helemaal niet voorbereid want Elise kwam wat eerder dan ik had verwacht (was van plan er nog wat over te lezen, maar zover ben ik dus niet gekomen). Gelukkig had ik een goede kraamverzorgster die borstvoeding heel belangrijk vond (ze had zelfs een vriendin die lactatiekundige was) en zelf wilde ik ook heel graag bv geven. Had ik alleen maar types gehad zoals ik in het ziekenhuis had, dan had ik het mogelijk nog heel moeilijk gekregen (want die vond dat een vrouw wist hoe haar lichaam werkte en dus kan je bv geven, geen uitleg of wat dan ook).

Over het melk/rijstemelk/soja verhaal, moeilijk vind ik dat. Ik ben zelf geen voorstander van melk -moeten- drinken, ik vraag me af of het echt nodig is. Ik gebruik nu wel melk want ik eet elke ochtend brinta (en verder gebruik ik biogarde en soms een zuiveltoetje), maar voor mijn zwangerschap (en pas ook een maandje toen ik koemelkvrij ging testen voor Elise) at ik altijd boekweitvlokken met rijstevlokken in rijstemelk (vanwege een tarweallergie, maar nu eet ik dus wel gewoon tarwe). Ik vraag me altijd af of rijstemelk nou zoveel voedingswaarde geeft, het bevat grotendeels water. Daarom nam ik wel op een gegeven moment altijd een variant met toegevoegd calcium.
Ik weet nog niet wat ik straks met Elise ga doen, eerst zo lang mogelijk gewoon bv proberen te blijven geven
Heel verhaal geworden, ik zal het niet te vaak doen
pi_50608919
Moeten babies met dit warme weer vaker drinken. Neem ff aan dat zij ook meer dorst hebben, net als wij ( ach, het zijn net mensen...hahaha) Floor huilt nu, terwijl ze 1,5 uur geleden 70 ml gedronken heeft....

Moeten is misschien een gek woord, zit er bij jullie nu ook minder tijd tussen ? Dat bedoel ik eigenlijk.
pi_50609145
Als het warm is, zullen ze meer de borst vragen KP, klopt.

Gewoon doen, als het je lukt. Moedermelk past zich aan aan het warme weer en wordt wat wateriger en meer dorstlessend. Ze zullen graag wat meer drinken nou.

-----

Sidn3y, ik ben erg van het simplisme, geloof ik . Ik gaf gewoon de borst. Of geef natuurlijk nog, maar sinds dat ze een maand of 14 is geef ik er wel eens yoghurt of zo bij.

Maar wat ik wil zeggen: als een kind nog regelmatig de borst krijgt, hoef je ook niet zo moeilijk te doen over zuivel
  dinsdag 19 juni 2007 @ 13:23:26 #138
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50611877
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 12:02 schreef nebelung het volgende:
Als het warm is, zullen ze meer de borst vragen KP, klopt.

Gewoon doen, als het je lukt. Moedermelk past zich aan aan het warme weer en wordt wat wateriger en meer dorstlessend. Ze zullen graag wat meer drinken nou.

-----

Sidn3y, ik ben erg van het simplisme, geloof ik . Ik gaf gewoon de borst. Of geef natuurlijk nog, maar sinds dat ze een maand of 14 is geef ik er wel eens yoghurt of zo bij.

Maar wat ik wil zeggen: als een kind nog regelmatig de borst krijgt, hoef je ook niet zo moeilijk te doen over zuivel
wat zij zegt... Emma krijgt wel koemelk maar niet omdat het moet zeg maar. Een beetje melk voor de pap en wat yoghurt als toetje da's alles. en dan nog 2 á 3 keer borstvoeding (als ze doorslaapt)
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:45:57 #139
94046 PM-girl
pi_50614924
Ik geef Simon sinds enkele weken wel yoghurt als toetje, vooral omdat hij het lekker vindt. Pap heb ik enkele keren geprobeerd (Biobim) maar dat was niet zo'n succes. Vezels krijgt hij nu van zijn boterham, dus laat ik het nu zo. Ik geef nu nog 4 voedingen per dag.
*
pi_50616977
Helemaal mee eens, gewoon de borst geven. Maar op een gegeven moment stop je daar natuurlijk mee. Gelukkig ben ik nu nog lang van plan om bv te geven en hoef ik er nog niet over na te denken. Overigens zal ik haar niet de koemelk onthouden, een zuiveltoetje is tenslotte wel zo lekker, maar of ik het specifiek ga geven omdat men zegt dat het moet dat weet ik nog niet.

Elise is vandaag ook al extra gekomen om te drinken. Helaas is ze net helemaal van slag geraakt tijdens het drinken toen de telefoon ging. Drinken wilde ze niet meer, wel tranen met tuiten huilen. Ze ligt nu weer bij te komen in d'r bedje.
pi_50685192
Wat leuk dat er op dit forum ook BV-mama's zitten !

Ik kwam hier binnen bij het subforum over financien enzo, typte voor de grap borstvoeding in bij de zoekfunctie en TADAAAAAA!

Stel ik me even voor: Ik ben Birthe, moeder van 2 kinderen, Chloe van net 7 en Olivier van ruim 1,5, die laatste krijgt nog borstvoeding.
Soms denk ik, nu wil ik er wel vanaf, maar alsof hij het doorheeft begint hij dan ineens nog meer te vragen dan normaal.....
Weet niet goed hoe ik het langzaam een beetje af kan bouwen, wil eigenlijk toe naar, 's avonds 1x, tijdens de nacht ( , nope, hij slaapt nog steeds niet door) en dan 's ochtends. En dan zou het fijn zijn als hij de rest van de dag gewoon uit een beker drinkt, maar dat doet 'ie dus niet.
Sorry, ik word er soms stapel gek van ...
Overdag een beetje meer vrijheid zou zeer welkom zijn .

Dus wie tips heeft........

Groet Birthe
pi_50693540
Ik bied elke keer als Merlijn om drinken vraagt zijn rietjesbeker (met wateer of ranja) aan. Hij krijgt in principe alleen nog voor zijn slaapjes en de ochtend. Als ik gewerkt heb mag hij wel even drinken voor we gaan eten. Regelmatig pakt hij nu ook zelf zijn beker als ik hem niet genoeg aan kan bieden door de zwangerschap.
pi_50693804
Welkom Birthe!
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:45:09 #144
94046 PM-girl
pi_50694627
Leuk Birthe! (mooie naam trouwens, Olivier! )
*
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:58:43 #145
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50695089
Welkom Birthe.
Ik zit met hetzelfde. Ik wil ook dat Emma alleen nog rondom de nacht drinkt. Sommige dagen lukt het wel hoor. Ik bied haar net als Randa vaak eerst water of diksap aan. We proberen ook Emma er aan te wennen dat ze zonder mij in slaap kan vallen. Dat gaat de ene dag beter dan de andere.
Ik ben er niet heel consequent mee bezig, het voelt ook weer niet goed om haar de borst te weigeren.

ow en Emma is bijna 20 maanden
  donderdag 21 juni 2007 @ 21:25:56 #146
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_50705520
ff crosspostje

Nu in de aanbieding deel 7

Voor gratis pakket biobim.

Hier gaat de BV nogsteeds geweldig! Alweer 4 maanden. Ik hou het nog even 2 maanden zo zonder bijvoeding. Ik heb nog niet het idee dat hij meer nodig heeft.
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_50709704
Randa_v, ik lees in het Z&G topic dat je een "aandoening' hebt aan je schildklier. Nu heeft mijn vriendin dat ook en daardoor heeft ze tevergeefs een poging tot borstvoeden gedaan. Men wist naderhand pas dat het aan de schildklier lag.
Heb jij hier geen problemen door gehad en misschien zelfs info hoe mijn vriendin na een eventuele 2e zwangerschap wél zou kunnen voeden?
Ik heb van haar begrepen dat het iets met het gebrek oxytocine te maken had. Dat hormoon is kunstmatig te vervaardigen, dus daar zou ergens de oplossing in kunnen zitten. Maar waarschijnlijk is het niet zo simpel
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:55:56 #148
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_50729859
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik beschouwde het als vanzelfsprekend en begon gewoon terwijl ik er niets vanaf wist. Ik had me er totaal niet in verdiept omdat ik vond dat het 'erbij hoort'. Nu weet ik wel beter en raad ik mensen ook aan zich eerst even in te lezen, hihihi. Maar al met al ben ik erg trots op mezelf - en op Kendahl!! - dat we zo hebben gevochten voor de bv. Ik had ook een lastige start met tepelhoedjes en het eind was vol geknoei, met melkblaren en mastitis. Maar hij heeft nu een prima weerstand en groeit als kool, wat het cb ook zegt over gemiddelden.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_50753503
Even snel een vraag

Jet kan niet aan de borst omdat mijn tepels te vlak zijn. We hebben er vanalles aan gedaan om het wel te te laten lukken, maar zonder resultaat, helaas.

Nou is ons probleem een beetje dat ze om drie uur een fles borstvoeding krijgt met 80 cc erin, maar dit drinkt ze maar zelden helemaal op Volgens de verloskundige moet ze dit met gemak op kunnen, maar de ene keer drinkt ze meer als de andere keer. Mijn gedachte zijn, als ze de borst wel zou krijgen zou ik ook niet weten hoeveel cc ze binnen krijgt.

wie heeft er tips of weet waar ik goede tips vandaan kan halen?

Bedankt alvast!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  zaterdag 23 juni 2007 @ 09:35:46 #150
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50753605
Ze drinkt zoveel als ze nodig heeft. zolang ze goed plast (luiers die plof zeggen als je ze, open, laat vallen) en alert is gaat het goed. Je kunt even je licht opsteken op het borstvoedingsforum en dan de afdeling kolven, daar zijn meer moeders die fultime kolven, die kunnen je vast meer raad geven. Succes Beaker!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 10:07:35 #151
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_50753846
Beaker, het kan zijn dat ze nog niet sterk genoeg is om goed aan te happen. Bij Kendahl duurde het ruim een week voordat hij mijn tepels ineens goed pakte. Al die tijd heb ik gevoed met tepelhoedjes. Later kwamen we er op het cb achter dat een van de redenen dat hij moeilijk aanhapte waarschijnlijk was dat hij een kort tongriempje heeft. Net als bij mij en mijn vader zit zijn tongriempje op het puntje van zijn tong vast, met als gevolg dat hij zijn tong niet zo ver uit kan steken en een andere manier van zuigen moest ontwikkelen. Meeste beebs pakken namelijk de tepel met hun tong.
Het schijnt dat ze op die manier de tepel beschermen tegen kloofjes. Handige natuur!
Ik vermoed dat dit ook de reden is dat ik op een gegeven moment zo'n last had van kloofjes en blaren.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 10:24:55 #152
94046 PM-girl
pi_50754023
Tepelhoedje niet gelukt Beaker?

Wij zijn op dag drie met vingervoeden geworden, ik geloof toen met 30 cc per voeding en dat elke dag met 10 cc omhoog, omdat hij het goed opdronk. Toen de kraamhulp wegging was dat dacht ik 90 cc. Daarna ben ik op gevoel gaan verhogen, als het flesje leeg was, 10 cc erbij de volgende dag.

Je kunt altijd nog een lactatiekundige bellen Beaker he, die kunnen vaak nog dingen voor je betekenen! Doen!!
*
  zaterdag 23 juni 2007 @ 10:40:39 #153
108648 cattie
lieve moeder
pi_50754222
Beaker, wat goed dat je kolft en dat per flesje geeft. Zoals je zelf al zegt, aan de borst weet je ook niet hoeveel ze drinkt, dus als het verder goed is (zie post van Jelief) lijkt het me niet iets om je zorgen over te maken.
Lactatiekundigen zijn trouwens echt heel handig! Zij zijn de echte specialisten en kunnen goed helpen. Soms zelfs al per telefoon, maar ook door langs te komen.
Veel succes ermee!
pi_50754241
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 10:24 schreef PM-girl het volgende:
Je kunt altijd nog een lactatiekundige bellen Beaker he, die kunnen vaak nog dingen voor je betekenen! Doen!!
Dat dus, echt! Succes, Zowel PV als PM zijn levende voorbeelden van hoe het allemaal goed kan komen als je de juiste hulp inschakelt en niet te snel opgeeft. Echt super dat je kolft, het zou me niets verbazen als ze uiteindelijk gewoon lekker aan de borst komt.
pi_50754441

we geven haar om de drie uur een voeding en nu heeft ze tot 2 keer toe alles weer uitgespuugt. Ze is wat bleker als anders en ze gaapt, slaapt en kijkt wat sloom uit haar ogen.
Gisteren hebben we om 11 uur een voeding gegeven, daarna kwam ze zelf om 3 uur ( overgegeven ) vanmorgen om 7 uur heeft ze 50 cc op ( binnen gehouden ) en om 10 uur had ze bijna 60 op en dat spuugde ze ook weer uit.
Ik weet het even niet meer ......
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:05:42 #156
108648 cattie
lieve moeder
pi_50754568
Ach Beaker, het is ook moeilijk in het begin. Spuugt ze echt alles uit of geeft ze een mondje terug? Loopt het eruit of spuit het eruit? Wat melk terug geven is heel normaal, alles eruit spugen is wat meer verontrustend. Maar ze spuugt niet elke voeding uit, dat is wel belangrijk. Kun je misschien de vk bellen?
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:06:46 #157
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50754582
Beaker, spuugt ze het meteen uit of na een paar minuten? Mijn huisarts zei laatst dat met een paar minuten al veel is opgenomen toen ik mij daar bij Emma zorgen om maakte. Hou Jet goed in de gaten en zodra je het niet vertrouwt gewoon bellen, beter een keer te veel dan te weinig. Let nog even op plassen en of haar huid nog soepel is( dus meteen weer terug springt als je een stukje tussen je vingers pakt).
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:07:28 #158
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50754597
Heeft ze geen verhoging ofzo? Anders misschien even naar de dokter? En het is idd vrij normaal dat ze wat opgeven

Ik heb zelf zonder problemen een half kaar lang twee kindjes gevoed en in totaal drie jaar (ruim) achter elkaar borstvoeding gegeven.
Borstvoeding is heel goed voor je kind en het is heel goed dat het aangeraden wordt, ik vond het ook heel fijn, zo dicht bij mijn baby zijn en dat kleine lijfje tegen me aandrukken.
Maar...
Het lijkt wel of het tegenwoordig verplicht is om borstvoeding te gevenm, als je het niet doet(omdat het gewoon ooit niet lukt) ben je een slechte moeder.
Ik snap dat ze willen dat je doorzet en blijft proberen, maar als het niet wil...
Een vriendin van me gaf borstvoeding, aanleggen ging goed, kind dronk veel, maar ze bleef maar honger hebben en ze kwam niet aan. Mijn vriendin werd verteld dat ze niet vaak genoeg voedde en dat ze de baby vaker aan moest leggen, uiteindelijk is ze overgestapt op flesvoeding (na ongevveer een maand), maar de verloskundige wilde haar niet eens advies geven over welke voeding ze het beste kon nemen.
Dit gaat mij veeel te ver.
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
pi_50754663
Beaker, heus: béllen!

Begin maar met een vrijwilligster. http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/ (selecteer provincie en plaatsnaam rechts. Zijn ze niet in jouw buurt, of niet thuis, zoek het dan een stad/dorp verderop of bel desnoods iemand in Friesland). Dan kan je in elk geval even je verhaal kwijt.

Ze zal je ws. ook doorverwijzen, maar bel!
pi_50754724
Ze spuugt echt hele golven uit. De vk krijgen we niet te pakken dus ik ga nu de lactatiekundige bellen!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:16:38 #161
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50754742
@ JB, ik wordt een beetje moe van deze discussie elke keer hier voeren. Ja bv is het beste, ja kv is een handige vervanging.
Borstvoeding zou vanzelfsprekend moeten zijn, je lijf maakt het niet voor niets aan. Als het echt niet wil lukken dan moet de informatie over kunstvoeding idd goed voor handen zijn.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:17:49 #162
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_50754756
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 10:57 schreef Beaker het volgende:

we geven haar om de drie uur een voeding en nu heeft ze tot 2 keer toe alles weer uitgespuugt. Ze is wat bleker als anders en ze gaapt, slaapt en kijkt wat sloom uit haar ogen.
Gisteren hebben we om 11 uur een voeding gegeven, daarna kwam ze zelf om 3 uur ( overgegeven ) vanmorgen om 7 uur heeft ze 50 cc op ( binnen gehouden ) en om 10 uur had ze bijna 60 op en dat spuugde ze ook weer uit.
Ik weet het even niet meer ......
Checklist:
* temperatuur opnemen
* luiers controleren, genoeg plofluiers
* hoelang houdt ze het binnen
* huidplooi pakken en kijken of het meteen weer terugspringt, dus of ze huid soepel is

edit: ik zie dat anderen die tips al hadden gegeven
Gewoon bellen, je vertrouwt het duidelijk niet.
pi_50754776
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:15 schreef Beaker het volgende:
Ze spuugt echt hele golven uit. De vk krijgen we niet te pakken dus ik ga nu de lactatiekundige bellen!
Goed zo, fijn. Sterkte meisje!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:20:13 #164
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50754790
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:16 schreef Jelief het volgende:
@ JB, ik wordt een beetje moe van deze discussie elke keer hier voeren. Ja bv is het beste, ja kv is een handige vervanging.
Borstvoeding zou vanzelfsprekend moeten zijn, je lijf maakt het niet voor niets aan. Als het echt niet wil lukken dan moet de informatie over kunstvoeding idd goed voor handen zijn.
Nou, sorry zo bedoelde ik het niet, ik was gewoon verontwaardigd dat er kennelijk niemand is die wil helpen als het gewoon echt niet lukt, voor mij is het alweer een tijdje geleden en het ging allemaal vanzelf, heb nergens problemen mee gehad.
Bij haar werkte het gewoon echt niet(te weinig voedingsstoffen?is niet onderzocht trouwens)en dan sta je tegen een muur te lullen.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:20:53 #165
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50754803
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:19 schreef nebelung het volgende:

[..]

Goed zo, fijn. Sterkte meisje!
Ik hoop dat het allemaal lukt! Sterkte hoor!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:23:30 #166
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50754850
Heeft ze dan ook hulp van een lactatiekundige gehad dan? DIe zijn met dat soort dingen toch meestal de enigen die echt van de hoed en de rand weten.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:23:52 #167
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_50754859
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:20 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Nou, sorry zo bedoelde ik het niet, ik was gewoon verontwaardigd dat er kennelijk niemand is die wil helpen als het gewoon echt niet lukt, voor mij is het alweer een tijdje geleden en het ging allemaal vanzelf, heb nergens problemen mee gehad.
Bij haar werkte het gewoon echt niet(te weinig voedingsstoffen?is niet onderzocht trouwens)en dan sta je tegen een muur te lullen.
Mijn lactatiekundige heeft mij nog begeleid op het laatste en was het met mij eens dat ik alles op alles had gezet en vond het een prima idee met kv verder te gaan. Maar dit was na zes maanden, misschien dat sommige mensen vinden dat je het langer moet proberen, dan een maand.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:30:48 #168
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50754981
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:23 schreef Jelief het volgende:
Heeft ze dan ook hulp van een lactatiekundige gehad dan? DIe zijn met dat soort dingen toch meestal de enigen die echt van de hoed en de rand weten.
Nee, ik weet niet eens zeker of ze daarvan wist, haar VK zei dat ze gewoon moest doorgaan, maar de baby huilde steeds en was echt te weinig aangekomen.(dat zei de VK dan weer wel) Ik zei dat ze een VK van niks had, maar goed, ik heb daar niet zoveel verstand van, zo'n dingen kom je eigenlijk alleen mee in aanraking als het NIET goed gaat.
Ze geeft nu trouwens sinds drie weken KV en de kleine slaapt veel meer, huilt veel minder en is nu wel fatsoenlijk aangekomen.(dat niet genoeg aankomen leek me ook wel een teken aan de wand dat het niet goed was, maar okee)
pi_50755046
Jammer. Dit is nou een goed voorbeeld van niet goede begeleiding. Komt te vaak voor.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:54:39 #170
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_50755359
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:34 schreef nebelung het volgende:
Jammer. Dit is nou een goed voorbeeld van niet goede begeleiding. Komt te vaak voor.
Idd
pi_50755999
Beaker, sterkte. Hopelijk kan de lactatiekundige wat goede adviezen geven.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 15:03:13 #172
94046 PM-girl
pi_50759517
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 11:30 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Nee, ik weet niet eens zeker of ze daarvan wist, haar VK zei dat ze gewoon moest doorgaan, maar de baby huilde steeds en was echt te weinig aangekomen.(dat zei de VK dan weer wel) Ik zei dat ze een VK van niks had, maar goed, ik heb daar niet zoveel verstand van, zo'n dingen kom je eigenlijk alleen mee in aanraking als het NIET goed gaat.
Ze geeft nu trouwens sinds drie weken KV en de kleine slaapt veel meer, huilt veel minder en is nu wel fatsoenlijk aangekomen.(dat niet genoeg aankomen leek me ook wel een teken aan de wand dat het niet goed was, maar okee)
Een verloskundige is kundig op het gebied van verlossen en weet ook wel wat van borstvoeding, maar in de regel niet voldoende. Zo ook hier.
Borstvoeding moet je als moeder maar ook als baby meestal leren, dus het begin kan gepaard gaan met vallen en opstaan.
*
pi_50762729
Hier mijnheer Beaker

Onze Jet is vanmiddag ter observatie opgenomen in het ziekenhuis. Bloed is inmiddels onderzocht en vertoonde geen afwijkingen. Uitslag van haar urine moet nog komen, het zou namelijk heel goed een urineweginfectie kunnen zijn.

Al met al maakt ze een zieke indruk op het verplegend personeel, even afwachten dus
  zaterdag 23 juni 2007 @ 17:09:45 #174
94046 PM-girl
pi_50762797
He bah, wat een vervelend nieuws Beaker en thecrook.
Wat was de aanleiding? Heeft Beaker nog wel de lactatiekundige gesproken?

Succes en sterkte!!
*
pi_50762823
Goed dat jullie actie ondernomen hebben. Heel veel sterkte !
  zaterdag 23 juni 2007 @ 17:16:06 #176
11682 Moonah
Jolie femme
pi_50762977
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 17:07 schreef thecrook het volgende:

Onze Jet is vanmiddag ter observatie opgenomen in het ziekenhuis.
Ach gosh...
Veel sterkte jullie. Sneu, zo'n piepklein grietje in het zkh.

"Onze Jet"....
pi_50763916
Ik heb de lactatiekundige niet meer gepsproken, maar de vk wel en die heeft contact gezocht met een kinderarts
Wat Crook zegt, het kan heel goed zijn dat ze een infectie heeft, maar we weten nu nog niet zo goed waar die infectie zit en of het wel een infectie is.
Voor alsnog wil ze niet eten ......

Ik hou jullie wel op de hoogte, gaan nu wat eten en dan snel weer terug naar onze tante Jets

Het is wel een raar gevoel, wij zijn thuis en Jet is er niet
Lief dat jullie allemaal zo meeleven, echt super!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  zaterdag 23 juni 2007 @ 17:52:16 #178
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_50764038
Beaker en theCrook... wat naar zeg.
Hopelijk krijgen ze haar snel weer beter daar.
Sterkte ermee!
pi_50764195
Biek, sterkte met Jetje
Het zinnetje "ze geeft ze vast wel van Jetje" kwam meteen in me op
  zaterdag 23 juni 2007 @ 17:58:57 #180
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_50764214
beaker en crook
pi_50765339
Oh Beaker en Crook, sterkte
  Jubileum moderator zaterdag 23 juni 2007 @ 19:02:44 #182
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_50766028
Ach gossie arme Jet! Heel veel sterkte Beaker en Crook, en geef Jet maar een dikke kus van ons
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zaterdag 23 juni 2007 @ 19:37:14 #183
43556 miss_dynastie
pi_50766974
Arme Jet, beterschap
  zaterdag 23 juni 2007 @ 19:40:07 #184
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_50767044
Oh, wat rot dat ze in het ziekenhuis ligt, die kleine Jet.
Veel sterkte jullie, Beaker en thecrook!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 23 juni 2007 @ 20:35:10 #185
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50768477
Welkom Birthe.

Jet in het ziekenhuis, dat is niet leuk. Hopelijk gaat het snel beter. Goed dat je kolft Beaker en beterschap voor Jet.

Geen spannende kolfavonturen van de vakantie, helemaal niet gekolfd zelfs, Anna was steeds in de buurt. Tijdens een wandeling door voormalig kamp Westerbork hing ze te slapen. Vond ik ergens wel jammer, het had me wel mooi geleken om daar op een bankje bv te geven.
*OUD heilige*
pi_50768767
Arme Jet. Sterkte Beaker en man.
pi_50768851
Snel weer opknappen Jet, dan kan je weer lekker met mama en papa mee naar huis .
Fake it till you make it...
pi_50770831
He getsie Jet, snel weer beter worden hoor!
Veel sterkte Beaker en thecrook. Lijkt me verschrikkelijk angstig om niet te weten wat je hummeltje mankeert en maar domweg af te moeten wachten. Gelukkig is ze in goede handen, zowel in het ziekenhuis als met jullie. Goed dat jullie aan de bel trokken. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en dat het morgen al een stuk beter gaat.
pi_50771924
Net terug uit het ziekenhuis. Jet heeft om 5 uur 80 cc gedronken om 8 uur hebben we haar weer de fles gegeven en helaas kwam alles er weer uit inclusief de inhoud van de voeding van 5 uur
Daarna was ze wel lekker wakker en keek ze ons met van die grote ogen aan ...... Zijn nu thuis ik ga lekker douchen en naar bed, want ik heb ontzettend last van mijn buik en hechtingen
Jet had wel weer honger en kreeg voordat wij weg gingen nog 50 cc voeding, straks bellen we nog even om te vragen hoe het is gegaan.

Overigens, moet ik dit hier allemaal posten of moet het in het kleine babietjes topic?

Morgen ga ik Jet alle kusjes geven namens jullie!!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_50772035
Moet je de hele nacht zonder haar?
Mag je niet blijven?
pi_50772199
Word je niet samen opgenomen? Toen mijn dochter in het ziekenhuis lag, kreeg ik een veldbed.

Ik zou het eigenlijk in het babytopic doen. Als het een infectie is dan staat die los van borstvoeding.

Maar...daarop aansluitend wil ik graag nog tegen je zeggen: als je wel graag wil voeden, zou ik alsnog kontakt zoeken met een lactatiekundige (dat kan wellicht zelfs nu via het ziekenhuis, als daar 1 aan verbonden is). Ze kan jouw melk goed gebruiken met het oog op antistoffen.

Veel sterkte
pi_50773952
Oh jeetje Beak, wat kl*te!! Hoop dat ze snel mee naar huis mag!
ik mocht ook niet in het zh blijven toen Amber opgenomen werd... 1,5 week een leeg huis
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator zondag 24 juni 2007 @ 08:24:12 #193
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_50779804
Laten we maar in het babietjestopic verder gaan Beak, ik heb daar jullie posts ook even ingezet.

Wel sneu dat je niet bij haar mag blijven trouwens, zeker als je bv geeft is dat toch belangrijk?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_50780900
Ik ben dus echt steeds bezig met het aanbieden van ander drinken op welke manier dan ook, maar hij wil niet ...
Zijn we ergens op visite, kleed hij me zowat uit, want hij moet en zal die borst krijgen.
Bijna zomervakantie, ik denk dat ik hem dan toch maar eens wat vaker ga uitbesteden aan opa en oma, dan moet ie wel.
Weet je aan de ene kant vind ik het enorm zielig, maar aan de andere kant is het voor mij gewoon even 'op' .

Moeilijk hoor.... En als je dan die 'goedbedoelde' adviezen krijgt als: Je had ook veel eerder moeten stoppen, nu heeft hij je in je macht, dan denk ik wel eens, weet je, jullie hebben gelijk .........

Even een wanhopige mama Birthe
pi_50781413
Hier is het ook moeilijk om vol te houden hoor, maar vaak moet ik gewoon even verdwijnen en neemt papa de honeurs waar. Bij hem kan Merlijn geen borstkrijgen dus moet hij wel iets anders. Een tijdje terug heeft hij het een nacht zonder mij moeten doen en dat is goed gelukt, ze kunnen wel zonder.
We zijn hem nu aan het leren dat hij om drinken moet vragen als hij de borst wil of iets anders wil. Niet aan mamma's trui trekken. Toegeven aan dat hij iets wil drinken, vraag ook altijd of hij de beker wil en dan de beker die altijd bij de hand is geven. Gelukkig lukt het hier meestal goed zonder protest overdag.

Oh, wat doen mijn tepels pijn als Merlijn aan het drinken gaat. De gevoeligheid van de zwangerschap is helemaal weer aanwezig Niet fijn. De spelende vingertjes en het aanhappen is kiezen stevig op elkaar houden van ergernis. Het drinken gaat eigenlijk alleen goed als ik slaap omdat ik me dan niet zo zit te ergeren, daarom krijgt Merlijn nu ineens weer twee nachtvoedingen
pi_50782353
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 23:00 schreef lcicle het volgende:
Randa_v, ik lees in het Z&G topic dat je een "aandoening' hebt aan je schildklier. Nu heeft mijn vriendin dat ook en daardoor heeft ze tevergeefs een poging tot borstvoeden gedaan. Men wist naderhand pas dat het aan de schildklier lag.
Heb jij hier geen problemen door gehad en misschien zelfs info hoe mijn vriendin na een eventuele 2e zwangerschap wél zou kunnen voeden?
Ik heb van haar begrepen dat het iets met het gebrek oxytocine te maken had. Dat hormoon is kunstmatig te vervaardigen, dus daar zou ergens de oplossing in kunnen zitten. Maar waarschijnlijk is het niet zo simpel
Iemand anders misschien een reactie op bovenstaande?
pi_50782681
Het is dat ze de vorige keer niet wist van schildklierproblemen, maar voor de volgende weet ze dat wel, neem ik aan. Of was het een schildklierontsteking of zo? Die treden na de bevalling nog wel eens op (maar kan behandeld worden) Of is het iets chronisch/langdurigs?

Een dergelijk probleem is dan bekend, dus kan er actie op worden gezet, dwz (meteen) behandeling. Dan zal er op dat stuk gezondheidsgebied niets de borstvoeding in de weg moeten staan. Los van de normale begeleiding (en voorbereiding).

Enfin, ík zou dat dus uitzoeken alvorens weer zwanger te worden bij de daarvoor opgeleide personen zoals een arts.
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2007 @ 12:57:18 #198
141844 Macka66
pi_50783759
Mijn vriendin heeft ook een schildklieraandoening (Hashimoto), en geen enkel probleem met bv (zelfs eerder teveel bv dan te weinig). Blijkbaar kan het dus wel samengaan, een schildklieraandoening en bv. Op het Hypo maar niet Happy forum is misschien wel iemand met ervaring of een goed idee te vinden.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
pi_50784123
Sorry Icicle, had je berichtje helemaal gemist, maar ik weet er jammergenoeg niet meer van. Ik heb een vergrote meerknobbelige schildklier (rechts) met een normale werking die tijdens de zwangerschap zou kunnen veranderen, er zit nu gewoon een verdikking op mijn nek. Is ontstaan tijdens de zwangerschap van Merlijn. Hier ook geen problemen verder met borstvoeden en een fijne internist die er heel positief over is verder.
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2007 @ 13:10:23 #200
141844 Macka66
pi_50784193
En nog een vraag uit de faq op bovengenoemde pagina:

"Mag ik na de bevalling borstvoeding geven?
Ja, de hormonen in alle soorten schildkliertabletten zijn namelijk dezelfde hormo(o)n(en) als wat de schildklier aanmaakt"

Zoals ik het lees: Als je schildkliermedicijnen gebruikt en daarmee juist bent ingesteld heeft de schildklierwerking geen nadelige invloed op de bv.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
  zondag 24 juni 2007 @ 13:27:03 #201
94046 PM-girl
pi_50784730
Birthe, lastig zo hoor. Misschien is het een goed idee, laten logeren, dat zie je ook bij Randa, een nachtje zonder mama kan best en dat leren ze zelf ook dan.
Succes!
*
pi_50787316
Bedankt voor jullie reacties!

Nebelung, het is iets chronisch, dwz er is ooit een stuk schildklier weg genomen en nu slikt ze medicijnen die in de zwangerschap aangepast werden. Haar huisarts/verloskundige is volgens mij een beetje terughoudend is het stimuleren van borstvoeding en raadt aan er niet eens aan te beginnen.
Ik heb haar verteld dat ik dacht dat het met aangepaste medicatie wel eens zou kunnen lukken.

Randa_v, ik begrijp nu dat je normaal gesproken geen rekening hoeft te houden met je schildklier, alleen tijdens de zwangerschap. Ik dacht: jij geeft al zo lang bv, dan moet het bij mijn vriendin toch óók mogelijk zijn

Bedankt voor de link Macka!! Super! Ik zal het doorgeven
  zondag 24 juni 2007 @ 21:58:07 #203
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50800701
Nikky, heb jij nog iets gedaan met de hooikoorts en medicijnen? Ik heb het zo heftig te pakken en ik zal wel niks mogen combineren, maar hopen mag altijd, toch?
*OUD heilige*
  Milf maandag 25 juni 2007 @ 00:10:15 #204
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_50805287
quote:
Op zondag 24 juni 2007 21:58 schreef YPPY het volgende:
Nikky, heb jij nog iets gedaan met de hooikoorts en medicijnen? Ik heb het zo heftig te pakken en ik zal wel niks mogen combineren, maar hopen mag altijd, toch?
Er mee leren leven

Nee ik mag echt niets hebben. Ik heb echt het zware geschut nodig en dan ook nog het liefste de dubbele dosis . Dus we wachten fijn af tot het weer wat minder wordt en ondertussen heb ik de gehele dag een zonnenbril op om zoveel mogelijk uit mijn ogen te houden.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 25 juni 2007 @ 08:11:09 #205
3744 Kleintje
op en top!
pi_50810037
tip voor mensen met hooikoorts: smeer een klein beetje vaseline net in het randje van je neus.
Dan blijft veel troep daar hangen en komt het niet zo ver in je holtes.
Het kan behoorlijk schelen!
pi_50815114
Yppy gewoon even langs de huisarts en navragen.
Mijn allergiemedicatie (tavegil) mag wel gewoon tijdens zwangerschap en borstvoeding, dus wellicht is er ook iets wat jij gewoon kan nemen zodat het minder wordt.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:26:54 #207
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50816297
Van de huisarts krijg ik niks p_iglet, omdat ik al flink aan de medicijnen zit. Ik hoop maar gewoon op een wondermiddeltje en tot die tijd zal ik vaseline smeren. Goede tip Kleintje.
*OUD heilige*
pi_50817387
Yppy, ik weet niet welke klachten het heftigst zijn, maar misschien zou je kunnen vragen om bv oogdruppels of neusspray als je veel last van ogen of neus hebt. Misschien dat iets wat je plaatselijk gebruikt minder effect op je hele lijf heeft...?
  maandag 25 juni 2007 @ 13:35:05 #209
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
  maandag 25 juni 2007 @ 16:48:48 #210
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50825551
Dat werkt niet genoeg Nijna, ik moet echt flink aan de pillen voor het werkt. Het hele jaar door ben ik namelijk al lichtelijk verkouden door de huismijtallergie. Door de hooikoorts daar nog bij, werken de standaard middeltjes niet genoeg. Gelukkig regent het nu weer meer, gaat het al een stuk beter.
*OUD heilige*
pi_50829643
Ik krijg op het moment ook niks voorgeschreven. Tijdens de borstvoeding mag eigenlijk niets volgens mij. Het meeste heeft komt in de moedermelk terecht. Gelukkig is mijn allergische reactie niet iets wat mij in de weg zit. Alhoewel het mij ook ergens wel fijn lijkt eens te kunnen eens een vrije neus te hebben. Ach over een paar jaar als de borstvoeding helemaal is gestopt dan ga ik eens aan medicijnen denken, nu doen we het er maar mee zolang het mij niet echt in de weg zit vind ik het prima.
pi_50836941
quote:
Op maandag 25 juni 2007 16:48 schreef YPPY het volgende:
Dat werkt niet genoeg Nijna, ik moet echt flink aan de pillen voor het werkt. Het hele jaar door ben ik namelijk al lichtelijk verkouden door de huismijtallergie. Door de hooikoorts daar nog bij, werken de standaard middeltjes niet genoeg. Gelukkig regent het nu weer meer, gaat het al een stuk beter.
Dat is wel jammer . Lastig als je toch al huisstofmijtallergie hebt en dan de hooikoorts er nog bovenop. Wat dat betreft is de regen wel lekker. Ik heb de laatste dagen mn lenzen weer lekker in .

Om toch nog een beetje ontopic te blijven...
Vandaag weer met de VK gehad over of BV nou wel of niet kon met de medicatie die ik gebruik, maar ik ben nog niet overtuigd. Ze zou het ook nog met haar collega's gaan overleggen...
  maandag 25 juni 2007 @ 22:07:03 #213
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50837521
Vervelend dat het zolang duurt voor je zekerheid hebt Nijna. Heeft ze al contact gehad met het RIVM? Bij mij wilde de psychiater in eerste instantie niks voorschrijven, maar ik ben blij dat ik zelf al wat had uitgezocht. Uiteindelijk bleek ik wel medicijnen te kunnen krijgen, daar ben ik nu ontzettend blij mee.
*OUD heilige*
pi_50838749
Ik kan op de site van het RIVM alleen een nummer vinden wat voor artsen is . Maar heb een belletje naar een lactatiekundige op mn to-do list staan. Vanaf volgende week vakantie, dan ga ik daar maar eens wat mee doen!
  maandag 25 juni 2007 @ 22:35:07 #215
3011 E.T.
pi_50838804
Ze bestaan... Hulde aan mijn CB

Hadden ze me vorige keer al gewezen op de 'vier maanden dip', deze keer werd ik weer positief verbaasd door de arts die toelichtte dat de curves in het dossier die voor flessenkindjes zijn en dat ik dus niet naar de lijntjes moest kijken, maar alleen maar naar het getekende lijntje..
Ze kende Stefan Kleintjes, laat me helemaal m'n gang gaan met bijvoeding (Rapley).
Lekker zo doorgaan was het advies

Dat Tijn voor Cassanova speelde en ze daardoor bijna zou vergeten dat ze 'm nog na moest kijken is even bijzaak. "o ja, ik moet hem nog nakijken Ik zou je bijna zo weer naar huis sturen "
  Milf maandag 25 juni 2007 @ 22:45:42 #216
16000 nikky
pi_50839294
quote:
Op maandag 25 juni 2007 22:35 schreef E.T. het volgende:
Ze bestaan... Hulde aan mijn CB

Hadden ze me vorige keer al gewezen op de 'vier maanden dip', deze keer werd ik weer positief verbaasd door de arts die toelichtte dat de curves in het dossier die voor flessenkindjes zijn en dat ik dus niet naar de lijntjes moest kijken, maar alleen maar naar het getekende lijntje..
Ze kende Stefan Kleintjes, laat me helemaal m'n gang gaan met bijvoeding (Rapley).
Lekker zo doorgaan was het advies

Dat Tijn voor Cassanova speelde en ze daardoor bijna zou vergeten dat ze 'm nog na moest kijken is even bijzaak. "o ja, ik moet hem nog nakijken Ik zou je bijna zo weer naar huis sturen "
Dat meldde ze ook al aan mij. Dat het voor flessenkindjes zijn. Men is nu wel bezig om een groei curve te maken voor kindjes die BV krijgen.
Zolang Frummel lekker groeit en tevreden is dan vind ik het allemaal wel prima.
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_50847868
Meiden drinken overdag om de 3 a 4 uur. Maar 's avonds willen ze na 2 uur alweer..tenminste laatste paar dagen is dat zo. Voeding van uur of 21 is klaar en dan komen ze (of 1) alweer om 23 uur...Daarna slapen ze tot een uur of 04. Iemand een idee waarom er 's avonds zo weinig tijd tussen zit ?

Vandaag eerste bezoek aan CB....geen idee wat er gaat gebeuren. Behalve dat het takke weer is......

Heb ff geen tijd om bij te lezen, er moeten flensjes gevoerd worden !

voor jullie
  dinsdag 26 juni 2007 @ 10:36:52 #218
94046 PM-girl
pi_50850005
ET! Goed CB dan!
Die van mij zeggen zoiets nooit uit zichzelf. Wanneer ik over zoiets begin, beamen ze het wel. Maar ze hebben een beetje een passieve houding in sommige dingen.
*
pi_50851299
Wat fijn ET!

kapitein_pannekoek, die meiden van jou doen het netter dan de meeste babies! Zelfs Ronja drinkt met haar bijna elf maanden meer in de avond/nacht

De meeste babies willen in de avonduren vaker drinken. Dat heet clusteren, ze willen dan veel aan de borst om de dag te verwerken en om een buffertje op te bouwen voor de nacht.
Wat jouw meiden doen is nog niet eens clusteren, zie ik nu ik je post teruglees. Het duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje voor ze die voeding van 23:00 uur zullen overslaan, je zal er waarschijnlijk eerder nog naar toe gaan dat de voeding van 21:00 uur steeds verder naar voren gaat maar ook dat zal nog wel even duren.
Succes op het CB!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:40:36 #220
94046 PM-girl
pi_50854032
Ik las overigens in de krant vanmorgen dat steeds meer babies borstvoeding krijgen!
Begin jaren negentig kregen 2 van de 3 pasgeborenen bv, nu is dat 3 van de 4

Ik las net dat de kraamhulp van Marit lactatiekundige is, dat was bij jou toch ook Snoopy? Is dat een veelvoorkomende combinatie? Ik was er eerst verbaasd over, 'mijn' lk is namelijk zelfstandige en daarnaast soms waarnemend verloskundige.
Maar misschien dat de kraamhulpen lk zijn in dienst van de thuiszorg?
*
  dinsdag 26 juni 2007 @ 14:11:28 #221
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50857419
Wat ik van mijn schoonzus begreep is dat er steeds meer kraamverzorgende (dat zij is), hun papieren voor lactaiekundige aan het halen zijn, omdat de vraag hiernaar steeds groter wordt..
pi_50859078
Lactatiekundige IBCLC is een (post)HBO opleiding en alleen als je IBCLC achter je naam mag zetten ben je officieel gecertificeerd lactatiekundige.
Je hebt dan een opleiding gevolgd aan de hogeschool Utrecht en bent daarnaast gecertificeerd door The International Board of Lactation Consultant Examiners (IBLCE).

Helaas zijn er nog steeds mensen waaronder toch best wel wat kraamverzorgsters die zich lactatie(des)kundige noemen zonder de opleiding gedaan te hebben. Niet dat dat geen slimme, hulpvolle mensen kunnen zijn maar het is wel misleidend.

Lijst van lactatiekundigen
Vereniging van lactatiekundigen.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:09:53 #223
94046 PM-girl
pi_50859771
Waarom ik het me afvroeg, is omdat ik denk ik niet meer als kraamhulp zou werken als ik lactatiekundige zou zijn.
*
pi_50859820
Ik denk dat het (nog) lastig is om echt je brood te kunnen verdienen als zelfstandig lactatiekundige.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:16:15 #225
94046 PM-girl
pi_50859980
Dat zou kunnen inderdaad. Maar er zijn er toch ook wel in dienst van thuiszorg-organisaties, of zou dat ook op freelance basis gaan?
Het is zeker een toevoeging aan je werk als kraamhulp, maar de werktijden en voorwaarden en dat soort dingen, daar moet je dan nog wel zin in hebben. Denk ik, want ik ben en geen kraamhulp en geen lactatiekundige
*
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:16:39 #226
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50859996
Zie dat er nog een opleiding te doen is voor me. In Zeeland zijn/staan zo te zien geen lactakundige. Leuke part-time baan.....
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:49:49 #227
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50861196
Lijkt me ook leuk zoiets, maar mijn vooropleiding sluit niet echt aan, ben ik wel erg lang bezig.

Bij ons kraamzorg organisaties was er een aparte lk. Onze kraamhulp wist wel meer van bv dan de meeste collega's (wat ik nu absoluut niet meer vind, als ik bedenk wat ze me wijs heeft willen maken), maar het 'echte' lk werk werd door iemand anders gedaan. Bij het CB is er ook een aparte lk, met een spreekuur.

Anna wil overdag maar weinig melk meer drinken. Diksap of sterk aangelengde roosvicee of water gaat wel goed. Van de ene kant vind ik het wel jammer (ben ik minder 'nodig') van de andere kant is het wel praktisch. Zo voorkom ik dat ik straks met moeite overdag af moet gaan bouwen omdat ze te groot wordt. Niet dat ze echt te groot is dan, maar ik heb regelmatig gelezen over de lastigheid van peuters die overdag op de meest gekke tijden willen drinken. Voor de medicijnen is het ook wel goed. Het lijkt me handig als ze over een paar maanden (als ze 1 wordt) alleen nog 's ochtends en 's avonds drinkt. Is ze niet meer zo afhankelijk en dan kan ik toch doorgaan met de bv.
*OUD heilige*
  dinsdag 26 juni 2007 @ 16:25:26 #228
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50862522
Ja, dat van die vooropleiding heb ik ook gezien. Maar, goed ik kan altijd kijken wat mogelijk is.

Maud drinkt nu bij mij in pricipe alleen nog maar ochtend en avond (en soms nacht). Dit gaat heel goed. Nu krijgt ze daarnaast nog 3 flessen. Maar we gaan kijken om er eentje te laten vervallen. Dat wordt waarschijnlijk die van 11 uur. Dan schuift die van 3 uur naar de vroege middag en krijgt ze in de ochtend fruit en in de middag....ook nog iets. Dan om 6 uur groente bij ons aan tafel en dan om half 8 bv, om half 11 fles en dan hopelijk om 7 uur weer bv. Maar goed we kijken wel.
pi_50862631
Ik heb hier net de inhoud van mijn vriezer eens uitgehaald, ga er toch niets meer mee doen. Jammer dat de katten het niet lusten...
  dinsdag 26 juni 2007 @ 16:31:11 #230
144006 chacama
Ondernemend!
pi_50862757
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 16:27 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik heb hier net de inhoud van mijn vriezer eens uitgehaald, ga er toch niets meer mee doen. Jammer dat de katten het niet lusten...
Kun je het ook niet gebruiken om er pap van te maken. Of vind Fons dat niet zo lekker?
pi_50862799
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 16:31 schreef chacama het volgende:

[..]

Kun je het ook niet gebruiken om er pap van te maken. Of vind Fons dat niet zo lekker?
Nog niet gegeven, maar als ik dat doe kan ik evengoed een beetje vers erin doen.
pi_50862841
Ik heb wel in navolging van Jelief (geloof ik) eens melkijsjes gemaakt. Beetje aarbei erdoor en de vriezer in.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 17:09:41 #233
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50864070
jaah! dat was ik, ik had latst ook de vriezer maar leeggemaakt omdat Emma het toch niet drinkt. Nu moest ik van de week toch nog kolven en heb het (slechts 40 cc) maar in een ijsvormpje gedaan ipv in een flesje, misschien vindt ze het nog steeds lekker.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:18:38 #234
3011 E.T.
pi_50877069
pfff.. ik kan echt mijn cyclus aflezen aan het kolven
Daarnet geen TSR (zelfs niet met wat snuifjes ), uiteindelijk toch iets wat daar in de verte op leek... Opbrengst dus belachelijk weinig.. Kijk ik voor de gein in mijn agenda... ja hoor.. eisprong-tijd Vanaf nu dus twee weken minder melk en moeilijkere TSR.. en zodra m'n menstruatie is doorgezet schiet de productie weer omhoog

Wonderlijk, zo'n menselijk lichaam
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:53:32 #235
103793 kozakken
Living the life
pi_50878846
Ik heb hier twee reminder bracelets liggen.
"De revolutionaire Mothers Minder armband helpt je te herinneren hoe laat je voor het laatst je baby hebt gevoed of in bed hebt gelegd. Met het schuifje kan je de tijd aangeven. Als je borstvoeding geeft, doe je het armbandje aan de kant van de borst waaruit je het laatste hebt gevoed. Zo weet je altijd welke borst je als laatste hebt gehad. "

Plaatje is in het roze en blauw: die van mij zijn in het wit

Ze leken me trouwens best handig voor die eerste vage tijd van 'uuuhhmm... was het nu links of rechts. Wanneer was de laaste keer dat ik heb aangelegd, gevoed..."

Rrrrrroept u maar: ze liggen te verstoffen.
De eerste twee pm's in mijn envelopjesding krijgen 'm per enveloppe toegestuurd.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:54:29 #236
3011 E.T.
pi_50878888
Ow trouwens voor degenen met een Avent kolf..
Ik had regelmatig last van doorschietende sterretjes en toen ik vorige week belde voor nieuwe (ik was weer aan de laatste bezig) kreeg ik een nieuw dingetje ipv een sterretje. Dit is een 'flubber-tuutje' en gaat net als het sterretje van onder af de kolf in. Alleen kan dit tuutje never nooit door dat gat heen schieten als je te hard het vacuum erop zet. (enige nadeel is dat het vacuum iets minder sterk is als met de sterretjes).

Verder echt de moeite waard om over te bellen als je ploppende sterretjes zat bent
  Milf dinsdag 26 juni 2007 @ 22:56:31 #237
16000 nikky
pi_50878983
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:54 schreef E.T. het volgende:
Ow trouwens voor degenen met een Avent kolf..
Ik had regelmatig last van doorschietende sterretjes en toen ik vorige week belde voor nieuwe (ik was weer aan de laatste bezig) kreeg ik een nieuw dingetje ipv een sterretje. Dit is een 'flubber-tuutje' en gaat net als het sterretje van onder af de kolf in. Alleen kan dit tuutje never nooit door dat gat heen schieten als je te hard het vacuum erop zet. (enige nadeel is dat het vacuum iets minder sterk is als met de sterretjes).

Verder echt de moeite waard om over te bellen als je ploppende sterretjes zat bent
Ik word helemaal gestoord van dat krakende geluid van de hendel. ( die witte ) . Ik heb gelukkig nog geen lastgehad van dat losschietende sterretje .
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:58:06 #238
3011 E.T.
pi_50879066
las op het bv-forum iemand die een stukje tissue tussen de bevestiging van de hendel had gedaan tegen het kraken. Wie weet helpt dat?
  Milf dinsdag 26 juni 2007 @ 22:59:02 #239
16000 nikky
pi_50879115
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:58 schreef E.T. het volgende:
las op het bv-forum iemand die een stukje tissue tussen de bevestiging van de hendel had gedaan tegen het kraken. Wie weet helpt dat?
Dank je. Ik zal het gaan testen. Ik kom nog boven de kopiermachine uit gewoon
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2007 @ 09:24:59 #240
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_50888493
quote:
Wat leuk om die lijst per provincie door te kijken! er zitten mensen bij die ik in mijn aktieve tijd bij borstvoeding natuurlijk nog als kadertrainingslid gehad heb en die zijn nu lactatiekundigen
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_50917569
Dat flubberrubbertje is echt vele malen beter dan het sterretje inderdaad. Bij het sterretje moest ik regelmatig het vacuüm verbreken om de melk in de fles te laten lopen

Bass-Miss, een van mijn katten lust wel mijn borstvoeding Ze moest medicijnen hebben en trapte niet meer in het stukje vlees. Ik had geen kattenmelk dus ga ik een beetje van mijn eigen melk met de medicijnen erdoor. Van de andere kat weet ik het niet, niet geprobeerd
pi_50934564
Dat flubbertje inderdaad ook regelmatig vergeten erin te doen.....en dan denken oh k*t ding is stuk..

Gister toppunt van effectief kolven bereikt. Potjes vergeten eraan te draaien...ik denk :"Goh, gek dat mijn broek zeiknat wordt"...hahaha
pi_50935155
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 12:58 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Dat flubbertje inderdaad ook regelmatig vergeten erin te doen.....en dan denken oh k*t ding is stuk..

Gister toppunt van effectief kolven bereikt. Potjes vergeten eraan te draaien...ik denk :"Goh, gek dat mijn broek zeiknat wordt"...hahaha
  Milf donderdag 28 juni 2007 @ 13:21:21 #244
16000 nikky
pi_50935309
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 12:58 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

donderdag 28 juni 2007 @ 14:16:19 #245
11682 Moonah
Jolie femme
pi_50937602
KP!
  donderdag 28 juni 2007 @ 15:37:58 #246
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50940290
*OUD heilige*
  donderdag 28 juni 2007 @ 16:03:46 #247
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_50941059
KP

Ik geef nog steeds bv, nog steeds alleen in de ochtend en hetgaat prima Af en toe is het wel een beetje gevoelig en ze heeft me een keer gebeten Daar reageerde ik zo fel op (van de schrik) dat Iris ook spontaan begon te brullen Maar na een paar keer rommelig loslaten (niet echt bijten, maar ze deed niet echt voorzichtig ) en daardoor en paniekerige reacte van mij, weet ze het nu wel, geloof ik: voorzichtig loslaten.
Iemand trouwens het idee waar het gevoelige vandaan komt? Het is een beetje een schraal gevoel. Niet echt pijnlijk, maar gewoon rottig.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_50941206
Misschien ben je zwanger?
Kan dat gevoelige niet komen omdat ze een paar keer heeft gebeten? Het kan ook samenhangen met je menstruatie, onder invloed van hormonen willen tepels nog wel een gaan jeuken/pijn doen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 16:12:13 #249
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_50941323
ja, laten we het daar over hebben, owlet
Neehoor, onmogelijk. Ik heb de prikpil en dankzij dat onding ben ik al sinds 5 mei ongesteld, dus de kans dat het zo is lijkt me érg klein.
Ik hou het maar op hormonaal dan Misschien ook wel met die prikpil te maken (echt niks voor mij dat dign )
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 28 juni 2007 @ 19:50:41 #250
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_50948197
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 16:27 schreef Bass-Miss het volgende:
je kan het ook doneren je bv dus he.

groetjes
pi_50950578
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 19:50 schreef S-A-I-N-T het volgende:

[..]

je kan het ook doneren je bv dus he.

groetjes
Het zat er al meer dan drie maanden in.
En ik zou het ook niet zien zitten eigenlijk.
Niet dat ze het niet mogen komen halen, hoor. Maar kdenk niet dat dat zo simpel zou gaan.
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:43:06 #252
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_50951851
hmmm je simpel zou het denk ik niet zijn maar het moedermelknetwerk is denk ik altijd wel op zoek naar moedermelk.

Ik heb bij Mara veel weggegooid wist toen niet dat dat bestond. Maar heb nu contact met een moeder die haar dochtertje lang donormelk gegeven heeft.
En dankzij dat gaat het nu erg goed met haar kindje. Dus dacht gooi het eens in de groep maar ben bang dat er veel dingen onderzocht moeten worden voordat je echt mee kan doen. Maar dat weet ik niet zeker.

groetjes joyce
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:45:26 #253
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50951937
Je moet wel een controle gebeuren geloof ik.

Vanochtend na het zwemmen had ik Anna vast, ging ze ineens mijn badpak omlaag trekken. Ik dacht nog dat het een toevalstreffer was. Vanmiddag toen ze dorst had, trok ze mijn shirt naar beneden.
*OUD heilige*
pi_50952907
Haha, gewoon HUP shirt omlaag, mam! An met die melluk !
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:54:05 #255
94046 PM-girl
pi_50954490
KP Heb hier ook wel eens een overstromende kolf gehad, dan sijpelde het door het gaatje weer eruit!

Die Anna weet wat ze wil!
*
pi_50962430
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 21:43 schreef S-A-I-N-T het volgende:
hmmm je simpel zou het denk ik niet zijn maar het moedermelknetwerk is denk ik altijd wel op zoek naar moedermelk.
Dat zijn ze! Maar helaas werkt het niet zoals een gewone bloedbank waarbij de melk wordt opgeslagen. Als je wilt doneren kan je je aanmelden en er dan kijkt men of er een iemand is die melk zoekt in je regio.
Met die vrouw zoek je dan uit wie de test betaald e.d. Je moet ook ondersteuning zoeken in de vorm van een arts of lactatiekundige.
Al met al dus niet zo simpel als je kolfoverschot doneren, helaas

Ik heb er over gedacht om te doneren maar ik vond de verantwoordelijkheid voor een kindje al pittig, voor nog een ander er bij kolven zou ik niet trekken denk ik.
Bij een tweede doe ik het misschien wel, Ronja is nu te oud om te nog op te geven.

Ik heb trouwens een keer een stukje Oprah gezien dat ging over een vrouw die donormelk vanuit heel Amerika inzamelde en (gevriesdroogd volgens mij) naar Zuid Afrikaanse AIDSwezen stuurde. Juist die groep heeft natuurlijk enorm veel baat bij een boost antistoffen en juist dir groep krijgt het niet omdat ze geen moeder meer hebben.
Echt een goed doel, jammer dat het vanuit hier niet mogelijk is.
pi_50962472
OMG Yppy! Je bent zo'n moeder die in het openbaar haar kind aan de kleding laat trekken omdat het kind toevallig honger heeft! Getverdemme daar wordt ik gewoon onpásselijk van
pi_50963264
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 10:25 schreef owlet het volgende:
OMG Yppy! Je bent zo'n moeder die in het openbaar haar kind aan de kleding laat trekken omdat het kind toevallig honger heeft! Getverdemme daar wordt ik gewoon onpásselijk van
Ik wilde het niet zeggen, maar inderdaad
  vrijdag 29 juni 2007 @ 11:36:04 #259
1762 YPPY
Yppiaans
pi_50964431
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 10:25 schreef owlet het volgende:
Ik moet het haar echt afleren, vind het thuis al vervelend.
*OUD heilige*
  vrijdag 29 juni 2007 @ 12:34:23 #260
94046 PM-girl
pi_50966588
Ik moet eerlijk bekennen dat ik gisteren in de overvolle Ikea mijn wriemelende kind niet heb durven voeden Ben maar in de auto gaan zitten...
*
  vrijdag 29 juni 2007 @ 13:20:17 #261
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_50968115
Heb zelf nooit zo'n problemen gehad met voeden in het openbaar, maar wel dat gewrummel in mijn shirt als ze weer wilde.

Heb trouwens sinds een paar dagen afscheid genomen van het borstvoeden. Ik heb altijd tijdens de zwangerschappen last van eczeem op de tepels, heel pijnlijk en vervelend, dus ze dronk de laatste weken nog maar aan één kant en dat alleen in de ochtend. De BV liep mede daardoor, maar ook door de zwangerschapshormonen heel snel terug, maar zowel zij als ik had daar eigenlijk geen problemen mee. Ze heeft zelf de beslissing genomen om te stoppen.
Maar toch... 7½ jaar in totaal, waarvan 5½ jaar zonder onderbreking borstvoeding geven... het is wel even wennen moet ik zeggen. Maar over een half jaar mag ik weer voor een lange tijd als het goed gaat
pi_50969313
Tan, wow..... 5,5 jaar achter elkaar. Dat moet echt wennen zijn nu! Heerlijk hoor, ook dat het zo natuurlijk gestopt is.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 15:57:17 #263
11682 Moonah
Jolie femme
pi_50973324
Och PM, wat jammer zeg. Komt dat nou door die discussie hier dat je het niet (meer) durfde?

Tan!
Dát is lang aan een stuk!
  vrijdag 29 juni 2007 @ 16:27:01 #264
94046 PM-girl
pi_50974528
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 15:57 schreef Moonah het volgende:
Och PM, wat jammer zeg. Komt dat nou door die discussie hier dat je het niet (meer) durfde?

Nee, omdat ons hoekje bezet was
Ik had het sowieso niet gedaan hoor, maar ik moest wel aan de discussie denken!

Tan, sjee, ik snap dat je af moet kicken zeg! Maar je komt straks wel weer goed beslagen ten ijs!
*
pi_50975598
Tan, wat een prestatie! het lijkt me wel een goede timing om nu te stoppen. zo is Junah als de baby komt lang genoeg gewend om geen bv te krijgen, scheelt mogelijk wat verwarring (denk ik?)
  vrijdag 29 juni 2007 @ 17:21:07 #266
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_50976249
@Bixister, dat was ook mijn gedachte. Ze weet ook dat de baby straks weer mag drinken en dat vindt ze erg leuk.. Ze zucht steeds maar 'oh ik wou dat de baby er al was' (ja dat willen we allemaal haha).
Vind het ook wel lekker om mijn energie te sparen voor de baby, bij de vorige zwangerschap was ik aldoor moe, maar toen dronk Jessai echt nog heel veel. En nu ik sinds een paar dagen ben gestopt voel ik me ook al fitter en minder hongerig. Kan ook komen doordat ik nu de 12 weken zone voorbij ben, maar ik vind het wel toevallig.
pi_50995447
Knap hoor Tan. Zit je berichtjes met bewondering te lezen.

Kan je moedermelk ook opwarmen in de magnetron ? Heb dat tot nu toe niet gedaan, want opwarmen in water lijkt gezonder (geen idee, hoor) Maar soms huilen de meiden zo hard dat het net ff wat sneller klaar moet zijn. Iemand een idee ?
pi_50996358
De meningen zijn verdeeld, KP. Je verliest er goede stoffen mee maar voor zo heel af en toe zou ik daar zelf minder problemen mee hebben dan dat ik sowieso al heb met de magnetron.
Wel goed oppassen voor hotspots, de melk dus na het verwarmen goed doorroeren.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:15:01 #269
94046 PM-girl
pi_50996374
In de magnetron wordt geloof ik niet aangeraden KP, omdat de warmte zich niet gelijkmatig verdeeld en ik dacht ook dat de voedingsstoffen eerder verloren gaan door de microgolven. Maar dat denk ik, weet het niet zeker.

Beaker, hoe is het met jou en Jet en de borstvoeding?

[ Bericht 0% gewijzigd door PM-girl op 30-06-2007 12:15:42 (Wat Owlet zegt dus! :P) ]
*
pi_50996616

* owlet is ook benieuwd naar Beaker en Jet!
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:50:58 #271
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_50997415
V.w.b. moedermelk in de magnetron sluit ik me aan bij de anderen, maar op het CB zeiden ze wel dat BV uit de magnetron nog altijd voedzamer is dan flesvoeding, dus voor een enkele keer kan het geen kwaad.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:15:23 #272
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51001468
Echt lang Tan, goed zeg.
*OUD heilige*
pi_51014767
Tan... jij bv-goeroe! En dan ben ik al trots op mijn 14 maanden (22 maanden in totaal!) Kan me wel voorstellen trouwens dat je moet wennen aan het NIET voeden... dat heb ik nu al dat ik het 'gewoon' vind en niet zou weten wanneer te stoppen.

De magnetronvraag doet mij aan een belevenis van een vriendin van me denken. Zij had met veel pijn en moeite in 3 keer een fles van 200 ml. bij elkaar gekolft. Dit was voor onderweg toen ze een lange rit van meerdere uren moest maken met de kleine. Ze had al eens eerder gedoe gehad door te vragen of ze het au-bain-marie op wilden warmen dus had ze deze keer maar voor de makkelijkste weg gekozen en gevraagd of ze het in de magnetron op wilden warmen. Iets minder goed, maar ach... voor een keer... Het duurde nogal lang voor het flesje terug kwam en toen die eindelijk kwam, bleek dat de magnetron nog te lastig was geweest. Ze hadden het met de stoomopschuimer (hoe heet zo'n ding; waar ze chocomel mee opwarmen en cappucino mee maken) gedaan, ongereinigd natuurlijk en de melk was helemaal bruin geworden... Of dat erg was?!
  zondag 1 juli 2007 @ 17:51:36 #274
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_51032666
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 23:07 schreef Mammietje het volgende:
Tan... jij bv-goeroe!

Om eerlijk te zijn zie ik het zelf helemaal niet zo. Ik heb mezelf nooit voorgenomen om minimaal een aantal jaar te gaan voeden, maar het is gewoon zo gelopen, en ik heb best mazzel gehad dat ik tegen weinig problemen ben gelopen, als ik zo lees wat sommigen van jullie hebben doorstaan, daar heb ik eigenlijk meer bewondering voor

Ik heb het ook nooit gezien als een opgave. Als je de vrijheid hebt om te voeden, waarom niet? Ik werk verder niet en heb er ook geen moeite mee om te voeden op verzoek, dus het is altijd heel natuurlijk verlopen. Dus ik zie mezelf niet als een goeroe of iemand die het lang heeft 'volgehouden'. Maar toch bedankt voor het compliment

PS dat verhaal van die bruine melk, echt erg!
pi_51033231
Ik ben zo druk dat ik nauwelijks bij kan lezen ...... sorry dus daarvoor!

Met Jet gaat het erg goed en ze eet veel meer omdat ik het kolven aan het afbouwen ben ivm tijdnood kan ik Jet niet meet bijhouden. We hebben wel al heel veel in de vriezer, maar daar zaten bonken in en het was zuur nadat we hadden laten ontdooien in de koelkast

Nou heb ik nog 1 voeding staan voor 8 uur, maar voor de late voeding heb ik dus niks. Nu wil ik haar flesvoeding geven maar kan dat wel gewoon?

Ik kolf nog wel, maar ipv om de drie uur doe ik het nu om de vijf uur
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  zondag 1 juli 2007 @ 19:51:53 #276
108648 cattie
lieve moeder
pi_51035875
Wat jammer dat je het niet meer bij kunt kolven Beaker! Heb je al eens een lactatiekundige gesproken? Misschien kan die je nog helpen.

Volgens mij kun je wel flesvoeding geven. Al breek dat volgens mij wel het beschermlaagje in de darmen dat de borstvoeding opbouwt af, maar ja, je kunt haar ook moeilijk honger laten lijden.
  zondag 1 juli 2007 @ 20:14:05 #277
65870 Eddie__
ja.......dus?
pi_51036606
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:51 schreef cattie het volgende:
Wat jammer dat je het niet meer bij kunt kolven Beaker! Heb je al eens een lactatiekundige gesproken? Misschien kan die je nog helpen.

Volgens mij kun je wel flesvoeding geven. Al breek dat volgens mij wel het beschermlaagje in de darmen dat de borstvoeding opbouwt af, maar ja, je kunt haar ook moeilijk honger laten lijden.
Ons zoontje kreeg in het ziekenhuis borstvoeding en flesvoeding omdat het de eerste dagen nog niet helemaal goed op gang kwam na de keizersnee. Daar gaven ze hypo-allergene voeding omdat dat het beschermlaagje in de darmen, zoals jij het noemt, niet afbreekt.
Het moeilijkste van alles is net te doen alsof je het druk hebt wanneer dat niet zo is
  zondag 1 juli 2007 @ 20:18:37 #278
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51036735
hypoallergenevoeding breekt dat laagje ook.
Verschil tussen gewone kv en ha-kv is dat de eiwitten vele malen verder zijn voorverteerd in de hypo-allergene BV en dus dichter in de buurt komt van BV.
De enige KV die niet voor afbraak zorgt in de darmen is neocate maar die is neit te betalen en alleen op indicatie omdat die puur uit aminodingesen bestaat.
  zondag 1 juli 2007 @ 20:33:07 #279
11682 Moonah
Jolie femme
pi_51037161
Ooh, Mammietje, wat erg van die bruine melk.
Wat zei je vriendin? Zat ze vast qua voeden?
Jeutje, ik zit hier plaatsvervangend boos te wezen.
Wát een horken zeg....
  zondag 1 juli 2007 @ 22:20:03 #280
3011 E.T.
pi_51041201
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:12 schreef Beaker het volgende:
het was zuur nadat we hadden laten ontdooien in de koelkast
hoe bedoel je, zuur?
De smaak van BV verandert na verloop van tijd. Bij veel vrouwen smaakt de BV na ontdooien 'zepig' bijv. De baby vind dat over het algemeen helemaal niet erg.

Mijn BV uit de vriezer vind ik ook echt niet te zuipen, maar Tijn drinkt 't net zo fanatiek als verse melk (die een stuk zachter en zoeter smaakt).
pi_51044377
En die "bonken" zijn stukjes vettere melk die zich afscheiden van het waterige gedeelte. Komt helemaal goed als je het weer een beetje roert na het ontdooien.
Ik denk dat een lactatiekundige echt een heel waardevolle investering zou zijn als ik zo jullie verhalen lees. De kans is echt enorm groot dat je Jet keurig aan de borst krijgt
pi_51045218
quote:
Op zondag 1 juli 2007 20:33 schreef Moonah het volgende:
Ooh, Mammietje, wat erg van die bruine melk.
Wat zei je vriendin? Zat ze vast qua voeden?
Jeutje, ik zit hier plaatsvervangend boos te wezen.
Wát een horken zeg....
Het grootste probleem was dat ze niet live kon voeden, haar kind pakte de tepel niet goed. Dus was ze van kolven afhankelijk en dat komt -hier wel bekend- niet altijd uit. Ze had dus niet zoveel meer en dat leverde natuurlijk wel problemen op. Ze was zo trots op die volle fles! Ze was te netjes om er wat van te zeggen maar was inwendig uit haar vel gesprongen. De horken hadden mazzel dat ik het niet was.

Tinka wil tegenwoordig smiddags maar een heel klein slokje meer en drinkt ook snachts steeds minder en minder vaak. Merk toch dat het nu langzaamaan terug gaat lopen. Vind het ook goed zo, natuurlijk verloop zullen we maar zeggen! Hoewel ik wel wat tegen de 'laatste' voeding opzie; hoop dat die nog ff op zich laat wachten!
pi_51051047
quote:
Op zondag 1 juli 2007 22:20 schreef E.T. het volgende:

[..]

hoe bedoel je, zuur?
De smaak van BV verandert na verloop van tijd. Bij veel vrouwen smaakt de BV na ontdooien 'zepig' bijv. De baby vind dat over het algemeen helemaal niet erg.

Mijn BV uit de vriezer vind ik ook echt niet te zuipen, maar Tijn drinkt 't net zo fanatiek als verse melk (die een stuk zachter en zoeter smaakt).
Owh, oke! wat een muts ben ik

Mijn bv die ik nu kolf is wel minder dik, het lijkt wat wateriger. Maar ook dat zou dus best kunnen kloppen?
Jet heeft gisteren en vanmorgen flesvoeding gehad en ze vind het erg lekker die fles was binnen no time leeg vannacht kreeg ze borstvoeding en dat spuugde ze dan weer uit ........
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_51054788
Ik heb zelf Merlijn na 4 weken weer aan de borst gekregen met de steun van hier en vrijwilligers van de LLL. Een baby leert na een bepaalde tijd weer opnieuw aanhappen en daar hield ik mij aanvast. Succes Beaker.
  Milf maandag 2 juli 2007 @ 12:54:35 #285
16000 nikky
pi_51055068
quote:
Op maandag 2 juli 2007 10:29 schreef Beaker het volgende:

[..]

Owh, oke! wat een muts ben ik

Mijn bv die ik nu kolf is wel minder dik, het lijkt wat wateriger. Maar ook dat zou dus best kunnen kloppen?
Jet heeft gisteren en vanmorgen flesvoeding gehad en ze vind het erg lekker die fles was binnen no time leeg vannacht kreeg ze borstvoeding en dat spuugde ze dan weer uit ........
Het eerste gedeelte is bij mij ook transparanter. Pas bij de tweede toeschietreflex die je hebt bij een "beurt" is het veel "witter".
  maandag 2 juli 2007 @ 13:00:00 #286
94046 PM-girl
pi_51055225
Beaker, wat zei de lactatiekundige (die had je gesproken toch?)? Anders nog bellen he!
*
pi_51057183
Het spugen is weer begonnen alle voedingen van vandaag heeft ze weer uitgespuugt ....
Lactatiekundige zijn nu niet bereikbaar, heb er 3 gebeld

het ging zo goed!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_51057328
En wil ze na het kotsen niet opnieuw drinken? Fons deed dat ook enorm veel, maar hij dronk gewoon opnieuw dan.
  maandag 2 juli 2007 @ 14:09:29 #289
94046 PM-girl
pi_51057420
Simon ook, dat was ook het advies van de lactatiekundige, na het spugen weer opnieuw bv aanbieden.
Wel vreemd Beaker. Heeft de thuiszorg geen lactatiekundige in dienst die bereikbaar is?
*
  maandag 2 juli 2007 @ 15:12:33 #290
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_51059791
Jessai heeft heel veel gespuugd, maar dronk ook altijd daarna weer opnieuw. En ook dat kwam er dan weer uit. Had op een gegeven moment standaard een emmer met sop klaar staan.
Bleek later allergie te zijn, hoop dat het bij jou iets anders is.
  maandag 2 juli 2007 @ 15:17:44 #291
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51059961
Dat is echt erg Mammietje. Ik zou echt kwaad worden.

Je kunt ook een vrijwilliger van VBN of LLL proberen Beaker, dan spreek je tenminste iemand. Misschien is het makkelijk op te lossen. Als Anna ging spugen, legde ik haar gewoon weer opnieuw aan. Bv kunnen ze nooit teveel krijgen.
*OUD heilige*
pi_51061722
Ik ben het kolven aan het afbouwen en kan Jet dus meer bijhouden De bv heeft ze nu wel binnen gehouden en gaan nu bijvoeden met Friso Comfort, speciaal voor spugende kinderen.

Ik probeer vanavond die lactatiekundige nog even te bellen, misschien is ze er dan!

Mijn moeder zei daarnet dat ik ook veel spuugde, later bleek ik voor heel veel ( nu nog ) dingen een allergie te hebben...... hmmmm.....

Super fijn dat jullie zo meedenken hoor! Helemaal top!
Zat daarnet al helemaal in tranen, omdat ik me rot voelde omdat ik het kolven aan het afbouwen ben! Ze wil namelijk nog steeds niet aan de borst klein eigenwijsje!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
  maandag 2 juli 2007 @ 16:17:15 #293
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51061857
Wat voor kolf heb je Beaker? Ik lees net terug dat je minder gaat kolven, dan gaat je productie ook teruglopen. Juist door vaker te kolven (al zijn het maar beetjes), komt er meer melk. Is je kolf wel sterk genoeg? Als je fulltime kolft heb je wel een goede nodig. Die kun je ook huren.
*OUD heilige*
pi_51062007
Ik heb de Medela swing

ipv 6 keer kolven, kolf ik nu nog 4 keer per dag en haal er dan ongeveer tussen de 100 en 130 cc uit
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_51062281
Mijn ukkie deed het goed op friso comfort. Hij was ook zo'n spuger. Het kan ook een allergie zijn zoals bij jezelf toen. Hopelijk krijg je die lactatiedeskundige nog te pakken.
Weet niet of je deze al ken: http://www.borstvoedingsforum.nl/ Misschien staat er iets bij waar je wat aan hebt.
pi_51062794
Ik wil het plaatje niet van de site stelen en ook niet direct hier doorlinken, maar ik vond de foto van de week op borstvoeding.com toch wel zó mooi deze keer
*hier* te zien
pi_51086106
quote:
Op maandag 2 juli 2007 16:12 schreef Beaker het volgende:

Mijn moeder zei daarnet dat ik ook veel spuugde, later bleek ik voor heel veel ( nu nog ) dingen een allergie te hebben...... hmmmm.....
Ik denk ook wel dat het iets erfelijks is. Ik deed het ook volgens mijn moeder en echt bijna tot een jaar en later vertelde mijn oma dat mijn pa zo veel spuugde...
En bij Fons was het dus meestal zo...
pi_51086533
Fonsje leuke kerel!

Jet gooit echt bijna alles eruit, vanmorgen 2 keer de fles gegeven met Friso + friso Comfort ( gemixt ) twee keer gespuugt. De derde fles bleef er in .......
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_51086655
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 10:58 schreef Beaker het volgende:
Fonsje leuke kerel!

Jet gooit echt bijna alles eruit, vanmorgen 2 keer de fles gegeven met Friso + friso Comfort ( gemixt ) twee keer gespuugt. De derde fles bleef er in .......
Was hier ook, ik was echt verbaasd dat er zoveel melk in mijn borst zat...
Eerst was ik er ook niet helemaal gerust in , maar bleek dat hij ondanks het vele kotsen erg goed bijkwam.
Dus heb ik me erover gezet en nam ik altijd verse kleren en een kotsdoek mee als we weggingen...
pi_51086779
Het is voor jou natuurlijk niet zo gemakkelijk omdat Jet de borst niet wil.
Moest de lactatiedeskundige dat voor elkaar krijgen zou ik echt geen flesvoeding bijgeven en Jet gewoon heel de tijd laten drinken. Je hebt toch de tijd nu?
pi_51088252
Wat jammer, Beaker. Wat een geduld moet je dan hebben.Hopelijk komt het met BV juf weer een beetje op orde.

Die Fons....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')