abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 juni 2007 @ 20:06:44 #101
3744 Kleintje
op en top!
pi_50553831
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:55 schreef Bass-Miss het volgende:
Soms denk ik gewoon dat het erin gestampt wordt dat het lastig, vermoeiend en zwaar is...
Dat had ik dus voordat ik die informatie had.
Dat pijn erbij hoorde.

Goed, het is niet altijd even makkelijk en er zullen altijd wel dipjes komen. Maar het lijkt me zoveel mooier dan gewoon de fles geven. En de nachten dat je een fles moet opwarmen is toch ook zwaar lijkt mij.

Dus ik denk dat er idd. voor- en nadelen aan de informatie avonden zitten.
pi_50554289
quote:
Op zondag 17 juni 2007 20:06 schreef Kleintje het volgende:

Goed, het is niet altijd even makkelijk en er zullen altijd wel dipjes komen. Maar het lijkt me zoveel mooier dan gewoon de fles geven. En de nachten dat je een fles moet opwarmen is toch ook zwaar lijkt mij.
Weet ge, ik denk dat het in 98 percent van de gevallen gewoon veeeeel makkelijker is dan de fles.
pi_50554710
Ik ben erg voor voorbereiding hoor, Kleintje! Hartstikke goed! En B-M heeft ook een belangrijk punt.

Misschien nog een tip: een kaartje met de meest belangrijke dingen puntsgewijs erop en het nummer van de lactatiekundige erop in je koffertje stoppen.
Variety is the spice of life
pi_50555008
Ik twijfel eigenlijk of ik een cursus moet gaan volgen voor het nieuwe kindje. Ik geef immers nog steeds borstvoeding, maar een babytje zal weer zo anders zijn. Bij Merlijn ging het begin zo slecht, omdat het happen zo rot ging. Kloven binnen 24 uur en niemand van de verpleging die goed kon helpen met aanleggen. Verder toch ook wel een beetje de angst van sta ik mijn mannetje wat betreft BV als ik weer in het ziekenhuis terecht kom op medische indicatie. De flesjes KV die hij 's nachts kreeg zonder mijn toestemming. Want dat is eigenlijk vor mij de oorzaak geweest dat Merlijn niet goed deed aanhappen vanaf dag twee.

Er zijn wel veel mogelijkheden die ik de vorige keer niet wist, een lactatiekundige die de boel nakijkt en informatie geeft vantevoren en na zes weken nog een nacontrole doet om te kijken of het goed gaat. En een vriendinnetje in de buurt die nu sinds kort cursus geeft vanuit de LLL.
pi_50556560
Randa, mischien kan je informeren bij LLL of VBN naar een groep voor al voedende moeders? Dan ontmoet je vrouwen die een hoop ervaring hebben met tandemvoeden, langvoeden, etc.
En ik denk zo dat als je ook maar enigzins denkt iets te hebben aan een cursus dat je dan zeker moet gaan!

Het grappige maar ook lastige vind ik vaak dat het aan de ene kant af wordt gedaan als moeilijk en zwaar maar aan de andere kant zijn er ook weer vrouwen die stoppen na de eerste dagen omdat ze denken dat het allemaal vanzelf hoort te gaan. Mijn inziens zou een beetje realistische voorlichting dan weer kunnen helpen. Als je weet wat er gaat gebeuren is het makkelijker.
pi_50557257
quote:
Op zondag 17 juni 2007 20:06 schreef Kleintje het volgende:
gewoon de fles geven
Kijk hoe geïndoctrineerd we eigenlijk zijn
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_50557427
quote:
Op zondag 17 juni 2007 21:39 schreef beefcake het volgende:

[..]

Kijk hoe geïndoctrineerd we eigenlijk zijn

Ik kan er soms ook echt niet bij hoe borstvoeding als iets vreemds wordt gezien terwijl het echt aan de basis van ons hele bestaan staat.
  zondag 17 juni 2007 @ 21:47:31 #108
62233 Jelief
ikke lief!
pi_50557550
Alle begin is moeilijk, zo is het ook met bv. Het is dat ik er zo op gebrand was om bvte geven anders was ik waarschijnlijk in de eerste maand al gestopt.
Complimenten aan Kleintje je goed voorbereiden is al heel wat!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_50557568
De groep bij ons is redelijk klein, alleen de 2 leidsters zijn langvoedende en/of tandemvoedende moeders, jammergenoeg zit er geen langvoedende groep in de buurt. Moet eigenlijk mijn vriendinnetje maar weer eens mailen, spreken elkaar weleens maar het contact is verwaterd. Ze tandemd al bijna een jaar en ik weet van der oudste dat ze lang drooggedronken heeft tijdens de zwangerschap en heel vaak weer kwam toen er weer in overvloed was. Ga binnenkort wel weer eens nar een avond van de LLL, is natuurlijk ook gewoon gezellig.
pi_50558331
Borstvoeding wordt veel te positief voorgesteld en de alternatieven te negatief. Flesjes opwarmen in de magnetron gaat als een speer, en het grote voordeel is: moeders kan ongestoord slapen 's nachts, als dat een keertje nodig is (en geloof me: dat is 'soms' nodig!)
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
  zondag 17 juni 2007 @ 22:10:17 #111
3744 Kleintje
op en top!
pi_50558419
Fles opwarmen in de magnetron is slecht. Melk wordt niet gelijkmatig verhit en tenzij je een speciale fles hebt komen er stofjes in de melk terecht die niet goed zijn.
En... borstvoeding kan je ook afkolven en dan kan vaders ook het flesje geven...

Enne... met 'gewoon de fles geven' bedoelde ik juist 'het is zo gewoontjes... niet intiem'.
pi_50558495
Opwarmen in de magnetron gaat inderdaad als een speer, maar niet zo snel als mijn borstvoeding, die gewoon meteen op temperatuur is, hoef ik mijn bed niet eens voor uit Ik heb ook een flessenkind gehad, en als hij wakker was sliep ik ook niet hoor. Ook niet als mijn vriend de fles gaf. Ik heb het allebei ervaren en ik kan zeggen dat ik de borstvoeding echt heel veel makkelijker vind
pi_50558529
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:10 schreef Kleintje het volgende:
Fles opwarmen in de magnetron is slecht. Melk wordt niet gelijkmatig verhit en tenzij je een speciale fles hebt komen er stofjes in de melk terecht die niet goed zijn.
En... borstvoeding kan je ook afkolven en dan kan vaders ook het flesje geven...

Enne... met 'gewoon de fles geven' bedoelde ik juist 'het is zo gewoontjes... niet intiem'.
Opwarmen in de magnetron slecht? Welnee. Melk koken is ook niet slecht, en in de magnetron komt de melk niet aan de kook. Bakerpraatjes.
En kolven, heb je dat al eens gedaan? Nee zeker?
En tenslotte: voor vaders is het ook heel intiem om een flesje te geven (die arme drommels hebben geen beter alternatief)
pi_50558538
Ach ik slaap ook goed 's nacht door onze manier van samen slapen. Moet ook eerlijk zeggen dat als Merlijn de fles zou krijgen, ik ook degene geweest zou zijn die eruit moet 's nacht weinig verschil, ik hoef de volgende dag niet te werken. Nu schuif ik slapend naar Merlijn en hij hoeft niet eens wakker te worden om te kunnen drinken. Geen koude voeten trouwens ook.

Het alternatief voor pappa hier is samen met zijn zoon wakker worden en andere dingen zoals het in bad doen etc.
pi_50558569
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:10 schreef Kleintje het volgende:
Ah zo, verkeerd begrepen dan. Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor, gewoon grappig
pi_50558663
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:12 schreef Kolenboer het volgende:
Ik vind er niets mis mee hoor

Zeker niet met mijn happy-neusspray
  zondag 17 juni 2007 @ 23:17:12 #117
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_50561697
Vraag me trouwens af wat Kolenboer "te positief" vind aan de voorstelling van bv. Je leest nl. alleen maar de drama-verhalen in 'de bladen'.

Hier doucht de papa trouwens bijna elke dag met de kinderen. Na het afdrogen geeft hij de jongste een flesje.. met moedermelk, opgewarmd in de flessenwarmer Dus elke dag een intiem papa-baby moment. Papa heeft hier wel twee intieme momenten met zijn bv-baby
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 18 juni 2007 @ 08:31:30 #118
3744 Kleintje
op en top!
pi_50567346
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:12 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Opwarmen in de magnetron slecht? Welnee. Melk koken is ook niet slecht, en in de magnetron komt de melk niet aan de kook. Bakerpraatjes.
Lees eens goed wat ik schreef... het wordt niet gelijkmatig warm.
En mijn belangrijkste redenen:
Bij witte doorzichtige flesjes komt bij opwarming in de magnetron een schadelijk stofje vrij (bisophenol A).
http://www.fonteine.com/bisphenol_a.html
Google er eens op... is meer dan genoeg over te vinden.
Maak daarom zo veel mogelijk gebruik van een flessenwarmer of van de eau bain marie methode.

En nee, kolven heb ik nog niet gedaan, net als borstvoeding geven. Want guess what... het wordt mijn eerste kindje. Maar heb me alleen voorbereidt op alle voors- en tegens van borst- en flessenvoeding.
Maar waarom? Wat heb je tegen kolven?
pi_50568134
ik geloof dat Kolenboer met een flesje opwarmen bedoelt: een flesje 'kv', en dat mag idd wel in de magnetron opgewarmd
*wegsluipt
Eva en Maria
  maandag 18 juni 2007 @ 09:41:01 #120
3744 Kleintje
op en top!
pi_50568408
Linda___, dat maakt geen verschil. Want ook dan komen die stoffen uit het flesje vrij. Het gaat niet om de inhoud van het flesje maar om het flesje zelf.

Dat er idd. wat voedingsstoffen van bv verloren gaan in de magnetron is bekend. Maar dat er een stof vrijkomt in de magnetron is bij de meesten niet bekend.
En je kan beter af en toe een flesje bv in de magnetron opwarmen dan altijd je flesje kv in de magnetron opwarmen.
  maandag 18 juni 2007 @ 10:01:29 #121
393 phileine
española
pi_50568830
Dat verhaal over dat bv niet in de magnetron mag worden opgewarmd heeft te maken met het feit dat het ongelijkmatig verwarmd wordt en dat je dus "hotspots" kan krijgen. Door op een laag vermogen te verwarmen en goed te mengen voorkom je dat. Daarnaast mag borstvoeding (en ook kunstvoeding) niet boven de 55 graden verwarmd worden, omdat je dan belangrijke stofjes kwijtraakt (waaronder wat van die anti-stoffen die borstvoeding zo speciaal maken), maar dat geldt net zo goed voor andere methodes van verwarmen.

Op neonatologieafdelingen is het juist de richtlijn om in de magnetron te verwarmen, omdat het de minste kans op infecties geeft.

Over dat bisophenol A had ik nooit eerder iets gehoord! Misschien lees ik er trouwens overheen (ik heb er even snel doorheen gelezen, dus kan heel goed), maar ik zie nergens dat het speciaal in de magnetron gevaarlijk is, maar gewoon altijd als het verwarmd wordt.
mooi he, alles
  maandag 18 juni 2007 @ 18:17:39 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_50585348
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat Kolenboer in dit topic komt doen?!
Niet dat ík nou nog zo veel hier te zoeken heb, maar ik voel nog steeds een soort van verbondenheid met BV...

BM, ik denk dat jij gewoon (gewoon... ) geluk hebt gehad met je BV. Dat het allemaal zo vanzelf ging/gaat. Ik heb er erg hard voor moeten knokken om de boel op gang te krijgen. Net als Jelief, als ik niet zo ontzettend graag had gewild, was ik er wrs in de eerste week mee gestopt. En als ik niet zo'n deskundige kraamhulp had gehad, dan had ik ook gedacht dat ik 'niet genoeg' had...
Omdat ik in het zkh lag, heb ik de cursus gemist. Ik wist dus écht niet dat dat zo moeizaam zou kunnen gaan. Dus een goede voorbereiding lijkt me alleen maar prima!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2007 @ 19:47:59 #123
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_50588424
Wat Moonah zegt!
Ik heb geen cursus gevolgd en heb veel op mijn eigen gevoel moeten doen, maar wat ben ik blij dat er BV deskundigen zijn en ik niet alles alleen uit hoefde te zoeken...
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_50588961
Maar er is toch genoeg informatie te vinden tegenwoordig?
Ik denk dat je met je inlezen en gezond verstand een heel eind komt.
pi_50589538
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:17 schreef Moonah het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat Kolenboer in dit topic komt doen?!
Nou moe? Net als de meesten hier natuurlijk: serieus bijdragen. Mijn insteek is trouwens, maar dat zal misschien al wel duidelijk zijn geworden, vrouwen die afzien van bv een steuntje in de rug te geven.

De suggestie wordt vandaag de dag namelijk nogal gewekt dat je je kindje tekort doet als je flesjes met verrijkte koemelk geeft. Die houding deugt gewoon niet en zadelt vrouwen die de pech hebben dat ze bv niet op gang krijgen, met een onnodig schuldgevoel op. Van mijn kinderen heeft de jongste uitsluitend flesvoeding gekregen en wat blijkt? Hij is de gezondste en de sterkste van allemaal. En de relatie tussen moeder en baby heeft onder de flesvoeding niet geleden, integendeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')