sizzler | maandag 28 mei 2007 @ 22:22 |
De o.p. van deel 1:quote:Zojuist kwam ik deze quote tegen van Sam Harris: quote:http://www.machineslikeus.com/articles/ThereIsNoGod.html [ Bericht 5% gewijzigd door sizzler op 28-05-2007 22:29:14 ] | |
Beelzebub85 | maandag 28 mei 2007 @ 22:27 |
Maar een atheïst hoeft toch niet persé de evolutietheorie aan te hangen? Of het big-bang verhaal. | |
Dwerfion | maandag 28 mei 2007 @ 22:28 |
quote:En het overduidelijke is dan zeker zoiets als "ik zie geen bovennatuurlijke dingen, dus zijn ze er niet" ? | |
sizzler | maandag 28 mei 2007 @ 22:31 |
quote:Datgene waar geen bewijs voor is idd. | |
MrBadGuy | maandag 28 mei 2007 @ 22:31 |
Atheïsme zou je idd kunnen beschrijven als een geloof, maar in tegenstelling tot andere geloven is het geen religie. | |
Kolenboer | maandag 28 mei 2007 @ 22:35 |
quote:Geloofsuitingen "zijn" natuurlijk niet, maar goed, laten we niet op alle slakken zout leggen. De arrogantie is hier dat gelovigen hierbij automatisch als niet-redelijk denkenden worden weggezet. Waar is dat op gefundeerd, vraag ik me af? | |
MrBadGuy | maandag 28 mei 2007 @ 22:37 |
quote:Iig niet op de bijbel ![]() ![]() | |
Kerdaben | maandag 28 mei 2007 @ 22:38 |
quote:Het bereid zijn te geloven in een hogere macht, ook al is dat onredelijk als je naar alle feiten kijkt. | |
Viking84 | maandag 28 mei 2007 @ 22:42 |
Natuurlijk is het atheïsme geen geloof. Atheïsten staven hun beweringen met bewijzen. Dat wil niet zeggen dat de leer die zij aanhangen waar is, maar wel dat die zeer waarschijnlijk is totdat het tegendeel wordt bewezen. | |
Kolenboer | maandag 28 mei 2007 @ 23:02 |
Nou, mij lijkt atheïsme wel een aardige werkhypothese om mee te beginnen, maar men moet niet de illusie hebben dat die ook kan worden *bewezen*. Zo duidelijk is het nu ook weer niet, anders zou iedereen wel atheïst zijn. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:10 |
quote:Nou ben ik niet zo van de generalisaties, maar ik vind het enigszins terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat religieuzen niet redelijk na kunnen denken (er zijn immers genoeg intellectuele onder de religeuzen) maar op dat gebied wat hen religeus maakt (religie) ben ik van mening dat zij inderdaad niet redelijk na hebben gedacht. De vele dogma's en contradicties zijn simpelweg niet te verenigen met redelijkheid en logica. Wat ik mij af vraag is wat het probleem voor een religeuze hiermee is. Dat het mij niet aanstaat dat er op zo'n grote schaal rede en logica overboord wordt gegooid betekent niet dat religeuzen dat ook een probleem vinden. Er worden al sinds jaar en dag dingen verklaard met "god's wegen zijn ondoorgrondelijk", en empirisch bewijs betekent voor veel religeuzen ook al niet zo veel. Maar goed, even ontopic. Wanneer je atheïsme als geloof afdoet dan heb je het waarschijnelijk over een geloof zoals dat bij de godsdiensten te vinden is, want anders heeft je claim weinig inhoud. En als atheïsme op die manier een geloof zou zijn, dan is niet geloven in de Paashaas, Kerstman of Klaasvaak ook een geloof. En niemand gaat mij vertellen dat hij/zij 'gelovig' is, wanneer hij/zij niet in de Paashaas gelooft. Atheïsme is niets meer dan het verwerpen van de claims die theïsme maakt. | |
Kolenboer | maandag 28 mei 2007 @ 23:20 |
quote:Wat is theïsme dan wel?? Nee, het atheïsme is het aanhangen van de visie dat er geen god is. Dat is echter niet eenvoudig te bewijzen. Het agnosticisme is wetenschappelijker: als je het bestaan van een god niet kunt verifiëren maar ook niet falsificeren, dan moet je zeggen: "ik weet het niet". Je kunt nog een stap verder gaan en stellen dat anderen het dus ook niet kunnen weten, maar dat kun je niet weten en daarmee verlaat je het pad van de wetenschap. Een echte atheïst doet precies dat. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:21 |
quote:Maar atheïsme heeft ook helemaal geen bewijzen nodig. Het is juist theïsme (god) die bewezen dient te worden. En helaas wordt god er bij vele op een andere manier ingebracht dan met goede bewijzen. Dat heeft niks met duidelijkheid van zijn niet-bestaan te maken. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:27 |
quote:Ik hoop niet dat we het over semantiek gaan hebben? Atheïsme kan net zo goed het gebrek aan het geloof in een god zijn, als het geloof in het niet-bestaan van een god. Ik kan wetenschappelijk gezien natuurlijk nooit het tweede claimen, en dat doe ik dan ook niet. Ik ben atheïst, op de basis dat een god zoals theïsme deze beschrijft hoogst onwaarschijnelijk is. | |
Kolenboer | maandag 28 mei 2007 @ 23:31 |
quote:Dat is een rare opmerking, vind ik. Als ik hardop ga beweren dat er geen buitenaards intelligent leven bestaat, dan krijg ik ongetwijfeld de vraag: "waarop baseer je dat?" En eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Precies hetzelfde gebeurt als ik ga beweren dat er geen god is. | |
DaBuzzzzz | maandag 28 mei 2007 @ 23:32 |
Wordt dan ook agnost, ben je van het geneuzel af | |
Kolenboer | maandag 28 mei 2007 @ 23:34 |
(oeps, we antwoorden steeds een bericht te laat) | |
Kerdaben | maandag 28 mei 2007 @ 23:38 |
quote:Cliché argument maargoed: we zullen nooit god's bestaan (of het vliegend spaghettimonster, roze unicorn, thor etc. etc.) nooit helemaal kunnen weerleggen omdat er toch wel fundamentelisten blijven die zeggen: "Maar ik voel zijn liefde". Daarom zou je inderdaad kunnen stellen dat atheisten eigenlijk agnostisch zijn, maar dan gewoon iets sterker, zeker dat een god onwaarschijnlijker is, ofzoiets. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:39 |
quote:Nou is buitenaards intelligent leven vele malen waarschijnelijker (sommige wetenschappelijke speculaties voorspellen zelfs zeer waarschijnelijk) dan god, en is het interessant om te weten waarop je zou baseren dat het niet bestaat. Maar als je hardop gaat beweren dat de Invisible Pink Unicorn niet bestaat, hoeft niemand te weten waar je dat op baseert. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:43 |
quote:Het probleem met expliciet zeggen dat je het niet weet of kan weten (wat natuurlijk enigszins correct is), is dat je zowel het bestaan als het niet-bestaan net zo waarschijnelijk acht (of op z'n minst die indruk wekt). En dat is (voor de meeste agnosten/atheïsten) natuurlijk niet zo. | |
DaBuzzzzz | maandag 28 mei 2007 @ 23:45 |
quote:sja, of juist niet waarschijnlijk acht. Een goed agnost neemt zijn beperking tot waarnemen in acht en laat de deur op een kier zogezegd. Lijkt me het enige correcte, tot het moment dat we de hemels echt gaan verkennen. | |
Oskar. | maandag 28 mei 2007 @ 23:48 |
quote:Dat is dan hetzelfde standpunt als die van mij. En toch noem ik mezelf atheïst. En vele met mij. ![]() | |
Modus | maandag 28 mei 2007 @ 23:52 |
quote:JIj bent ook atheïst t.o.v. het spaghetti monster. Valt ook zeeeeer moeilijk te bewijzen. Toch meen jij te weten dat ie niet bestaat. | |
DaBuzzzzz | maandag 28 mei 2007 @ 23:52 |
Ik heb moeite met religie omdat men over het algemeen zo weinig kritisch is. "Het is geschreven" wordt mij veel te vaak gebruikt voor absoluutheden. Je zou op zijn minst voortschreidend inzicht verwachten. Dat komt ook wel voor, maar zeer selectief. De non believers echter, stellen hun mening bij zodra er nieuw "bewijs" is of ontwikkelingen zijn | |
#ANONIEM | maandag 28 mei 2007 @ 23:59 |
Hmm, geloven dat er geen God bestaat? | |
Double-Helix | dinsdag 29 mei 2007 @ 00:03 |
Welke van de 2000 goden? | |
#ANONIEM | dinsdag 29 mei 2007 @ 00:04 |
Herstel:quote: | |
PvtRyan | dinsdag 29 mei 2007 @ 00:21 |
quote:Wat een bullshit. Wetenschappelijke theorieën geloof je sowieso niet. Of je accepteert ze op het aanwezige bewijs óf je komt met een model dat die bewijzen beter verklaart dan het model dat je niet accepteert. Je KAN niet in evolutie "geloven". Ik accepteer de verklaring dat de diversiteit van leven komt door selectie + mutatie als de best passende verklaring die er momenteel is. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 00:43 |
quote:Mee eens. Je bekijkt wat mogelijkheden, en kiest de meest waarschijnlijke. Als een theorie niet langer houdbaar is verwerp je hem. Daarnaast is er natuurlijk een fundamenteel verschil tussen het geloof in God en het "geloof" in buitenaards leven. Op aarde zien we geen God, dus een God is een volledig theoretisch idee. Op Aarde zien we wel leven, dus we hoeven alleen maar te bedenken hoe groot de kans is dat er elders in het heelal ook leven voorkomt. Dat er leven voorkomt in het heelal is duidelijk. Al het leven op Aarde is het levende bewijs. | |
Oud_student | dinsdag 29 mei 2007 @ 08:49 |
Ik quote nog maar eens: "Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof" | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:12 |
Ik had het goeie antwoord al gegeven in het vorige deel:quote: | |
KirmiziBeyaz | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:41 |
En niet zomaar een geloof. Gezien de geschiedenis en de huidige ontwikkelingen het meest intolerante en bloeddorstige geloof dat bestaat. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:45 |
quote:Nope, de regering bush heeft een Gristelijke achtergrond. | |
speknek | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:48 |
quote:Atheisten zijn een volkomen niet-homogene groep. Je opmerking "Atheisten staven hun beweringen met bewijzen" is nergens op gebaseerd en impliceert dat het atheisme wel een geloof is. Er zouden net zo goed atheisten kunnen zijn die helemaal geen waarheidsclaims doen, of die alleen geloven in wat ze zelf vinden, niet doen aan bewijzen en toevalligerwijs niet in god geloven. Dat is het hele punt van de discussie. Als je niet voor bent, ben je niet automatisch tegen. The law of the excluded middle gaat niet op. | |
Dwerfion | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:51 |
Het hele punt van dit soort kansloze topics is natuurlijk dat men duidelijk wil maken dat de Atheist helemaal niet 'verstandiger' bezig is. Er is geen logica of wetenschap waardoor je atheistisch zou moeten worden. | |
locutus51 | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:54 |
quote:Hetzelfde geld voor geloof natuurlijk. Maar in den beginselen zou elk mens atheist moeten zijn, pas door opvoeding en scholing wordt een mens gelovig.. | |
Dwerfion | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:56 |
quote:Als je doelt op Dawkins claim dat een kind van een moslimstel geen moslimkind is, dan kan ik daar wel in komen ja. | |
locutus51 | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:59 |
quote:Zou kunnen, ben niet echt bekend met alle claims van Dawkins... maar idd het geld dan voor alle geloven natuurlijk.... | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 09:59 |
quote:En een kind van een Gristelijk stel is geen Gristelijk kind. Het word zo opgevoed. | |
Dwerfion | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:01 |
quote:En een kind van een hindoe stel is geen hindoe kind. Het word zo opgevoed. | |
SpecialK | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:05 |
[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2007 10:06:34 (Kappen) ] | |
speknek | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:06 |
quote:Ehm, principle of parsimony? | |
locutus51 | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:07 |
quote:He, daar hebben we KB weer met zijn ongefundeerde claims... dit is natuurlijk de grootste onzin... op geld (lees macht) na is religie meestal de reden geweest voor oorlog en terreur. Maar in mijn ogen is atheisme geen geloof... iedereen is vanaf geboorte agnost/atheist.... staat los van geloven in iets..... | |
Dwerfion | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:12 |
quote:Er zijn natuurlijk zat aanwijzingen, maar dit wordt wat offtopic ben ik bang. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:13 |
quote:Bij gebrek aan zinnige theorieëen (laten we het maar helemaal niet hebben over empirisch bewijs ![]() | |
speknek | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:14 |
quote:Zonder offtopic te gaan, was mijn punt dat als die aanwijzingen ook via natuurlijke wegen te verklaren zijn, dit vanwege de PoP te prefereren is, ja of nee? | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:18 |
quote:Ik kan me voorstellen dat het antwoord van een fundamentalistische gelovige op deze vraag NEE zal zijn. | |
Dwerfion | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:18 |
quote:Ja, lijkt me wel. Ik denk echter niet dat dat voor die aanwijzingen geldt. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:26 |
quote:Dit kan ook ![]() | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:42 |
Volgens Ockham's razor, moest je van alle beschikbare verklaringen de eenvoudigste kiezen, toch? Dus of: Het heelal is ontstaan uit de oerknal waaruit dmv zwaartekracht en minieme variaties in de oersoep sterrenstelsels onstonden, met sterren en donkere materie en planeten waarop sommigen water en een atmosfeer onstonden en waarop dmv natuurlijke slectie en mutatie allemaal diersoorten ontstonden en weer uitstierven waarbij uiteindelijk de mens en de huismus als dominante diersoort overbleef, Of: God heeft alles geschapen. Dan lijkt me die tweede toch makkelijker ![]() | |
speknek | dinsdag 29 mei 2007 @ 10:58 |
quote:Nee. | |
SpecialK | dinsdag 29 mei 2007 @ 12:26 |
quote:God is een oneindig complex wezen en daarnaast dus een bedachte onbewezen entiteit binnen die theorie. Ockhams razor scheert god dus weg. Ter vergelijking: Niets -> God -> Universum tov. Niets -> Universum [ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 29-05-2007 12:33:06 ] | |
pmb_rug | dinsdag 29 mei 2007 @ 12:43 |
quote:deze wetenschappelijke benadering van een onderwerp dat metafysisch (en daarmee sowieso niet wetesnchappelijk) van aard is is misschien naief, maar sowieso ongepast. neem jij ook zo'n wetenschappelijke positie over het al dan niet bestaan van 'liefde' in je relatie? waarschijnlijk niet, omdat het geen wetenschap betreft. anders gezegd: het slaat als een tang op een varken. je kunt niet zo maar criteria en methoden van wetenschap gebruiken in andere sferen van de werkelijkheid. zelfs binnen de wetenschap zijn er verschillende methoden en criteria (natuur vs sociale wetenschap). | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:16 |
quote:Geloof jij dat er geen kabouters bestaan en is dat jouw geloof? | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:22 |
quote:Je zult eerst liefde moeten definiëren, en daarna kun je nagaan of je goede redenen hebt om aan te nemen dat de liefde die je omschreven hebt aanwezig is. Onbewust doen we dat ook. We ontvangen regelmatig bewijzen voor liefde. Al is het een spontane zoen, een vies woord in je oor gefluisterd, medeleven bij leed. Dat soort zaken. Als dat soort bewijs niet binnenkomt heb je een goede reden om te denken dat er geen liefde van je partner komt. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:22 |
quote:Liefde is een bio-chemisch verschijnsel dat dmv evolutie in ons systeem is geslopen omdat nageslacht betere overlevingskansen had als twee sex-partners gedurende langere tijd bij elkaar bleven. Dat onze hersenen dit systeem ervaren als iets bijzonders zegt meer over de primitieve systemen onder ons schedeldak, dan over het metafysisch zijn van het begrip liefde. ![]() | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:25 |
quote:Als jij een aantoonbaar betere benadering hebt.... | |
averty | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:31 |
quote:Lijkt me alleen voor de oppervlakkige beschouwer het geval. Want een god zou iets zijn dat minstens zo complex is als het heelal, zo niet complexer. Dus dan schuif je je probleem alleen maar op. | |
pmb_rug | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:32 |
quote:in dat geval kun je ook de goede redenen voor het geloof in God, zoals geformuleerd in de uitgebreide apologetische literatuur, als 'bewijs' zien en, als we de redenering van boven volgen, zou het 'dus' geen geloof zijn. | |
pmb_rug | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:32 |
quote:anders mis je even het punt ![]() | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:34 |
quote:Oh, fuck. ![]() Ik ben weer Atheïst | |
pmb_rug | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:34 |
quote:de apologetische filosofie is, vanuit de ratie, het beste wat we hebben. zeer interessant trouwens, maar tot vaststaande feiten (min of meer universeel erkent) over het bestaan van God kom je niet, sowieso niet. Het is wat dat betreft veel realistischer over de mogelijkheden dan een wetenschappelijke benadering. | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:37 |
quote:Dan zul je eerst God moeten definiëren. | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:38 |
quote:Vertel mij eens waarom apologetiek wél in staat is het metafysische te omschrijven. Waar komt hun autoriteit vandaan? | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:41 |
quote:Op die manier zou mijn piemol apologetisch gezien groter kunnen zijn dan die van jou? | |
onemangang | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:43 |
quote:Omdat ze de hele flauwekul rondom Jezus zelf hebben verzonnen. Zo is ook Tolkien het beste in staat om een hobbit te omschrijven, immers, Tolkien heeft de hobbit zelf verzonnen. | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:47 |
quote: ![]() ![]() "Als hobbits niet bestaan, waarom zou de mens dan moreel zijn?!" | |
Papierversnipperaar | dinsdag 29 mei 2007 @ 13:52 |
quote:Mijn piemol is groter dan die van jouw, anders had jij dit boek wel geschreven ![]() | |
SpecialK | dinsdag 29 mei 2007 @ 14:46 |
quote:Ja myn zoone. Ik zag je, je was het scheap dat de kudde verliet en heb het toen tegen myzelf gezworen: "ik zal niet gerusten totdat ik dezer verdwaalden ziel heb teruggebracht naar den kudde". Amen, broeder. | |
pmb_rug | dinsdag 29 mei 2007 @ 15:37 |
quote:omdat zij binnen de lijnen van het mogelijke blijven in het beschrijven van de realiteit, zoals dat gewoon is in de filosofie. het is onmogelijk een wetenschappelijk bewijs voor God te krijgen (als in experimenteel en herhaalbaar). elke poging in die richting is daarom absurt. overigens, ik krijg sterk de indruk dat niemand hier ooit een apologetisch boek gelezen heeft. jammer. | |
Mindstate | dinsdag 29 mei 2007 @ 17:00 |
Ik geloof niet in de god zoals die in de Bijbel etc. staat omschreven, maar waarom is er zo´n drukte over of atheisme wel of niet een geloof is? Dat maakt toch helemaal geen donder uit? | |
MinderMutsig | dinsdag 29 mei 2007 @ 18:04 |
quote:Omdat geloof in God wel eens als dom en naïef wordt omschreven door een deel van de atheïsten. Stellen dat atheïsme ook een geloof is komt dus eigenlijk neer op 'wat je zegt ben je zelluf' ![]() | |
Viking84 | dinsdag 29 mei 2007 @ 18:09 |
quote:precies. Dus je moet zorgen dat je atheïsme duidelijk kunt onderscheiden van religie, want anders word je er door het andere kamp ervan beschuldigd dat je net zo fundamentalistisch bent, alleen dan aan de andere kant. | |
Modus | dinsdag 29 mei 2007 @ 19:06 |
quote:Ik denk dat gelovigen kabouters en hun god niet helemaal op 1 lijn zetten wat betreft ehm, hoe zeg ik dat... hun god staat in hun beleving natuurlijk veel hoger op de ladder dan kabouters, vandaar dat ze dit geen goed 'argument' zullen vinden. Waar atheïsten juist geen enkele aanleiding zien om de 2 verschillend te benaderen. Meer in het algemeen is dat sowieso het probleem van dit soort discussies: beide partijen gaan van volkomen tegenovergestelde referentiekaders uit, ja, dan houdt het bij voorbaat eik al op. | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 19:09 |
quote:Je zou aan die kabouters allerlei eigenschappen kunnen koppelen die vergelijkbaar zijn met de eigenschappen van een god: kabouter is goed, almachtig, heeft de wereld geschapen, moraliteit komt van kabouter en hij heeft de gebroeders Grimm met zijn kabouterlijke licht ingestraald....waarom zou die onder moeten doen voor de god van Abraham? | |
Aaargh! | dinsdag 29 mei 2007 @ 19:11 |
quote:Als god per definitie niet te bewijzen valt is god dus irrelevant. (als niet snapt waarom dan kan ik je dit uitleggen) OF god is niet bewijsbaar en DUS irrelevant. OF god is wel bewijsbaar en dan ligt de bewijslast bij de gelovigen. Kies er maar een. | |
Autodidact | dinsdag 29 mei 2007 @ 19:11 |
quote:Je geeft geen antwoord op de vraag. Wat maakt het inherent aan apolegitiek dat het de autoriteit heeft om een god te beschrijven? Hoe komen de auteurs aan hun kennis? Waarom zijn deze apologetische teksten overigens niet van toepassing op de duizenden andere goden? | |
KapiteinClaus | woensdag 30 mei 2007 @ 12:09 |
quote:De betekenis van het woord atheisme is natuurlijk ook raar. Theisme is de erkenning van het bestaan van een of meerdere goden. Atheisme is daar een ontkenning van. Voor mij was het niet-bestaan van god echter niet meer dan logisch. Ik ben daarom een atheist, oftewel iemand die het bestaan van god(en) ontkent. Dawkins gaat hier in zijn boek the God Delusion op in. | |
pmb_rug | donderdag 31 mei 2007 @ 13:18 |
quote:wat is bewijzen? kun jij bewijzen dat jij bestaat? kun jij bewijzen dat wat mensen waarnemen, of onze gedachten, wel realiteit zijn? leven we niet in een matrix? het begrip 'bewijzen' is zo onduidelijk en breed dat het in deze context nauwelijks interessant is. ik had het in deze context (van religie) over wetenschappelijk bewijs (dat had je blijkbaar niet door). Er zijn 1001 dingen die niet wetenschappelijk te bewijzen zijn en toch relevant zijn. | |
Haushofer | donderdag 31 mei 2007 @ 13:27 |
quote:Klopt, maar die hebben vaak een manier van waarnemen die voor iedereen geldt. Bij God is dat niet zo. Er zijn zat mensen die de ervaring niet hebben, en als je al zo'n ervaring hebt, is het nog maar de vraag of je daar zoiets specifieks als God ( ook nog van één of andere specifieke georganiseerde religie van één of andere specifieke denominatie ) aan kunt vastknopen. | |
Papierversnipperaar | donderdag 31 mei 2007 @ 13:34 |
quote:Take the Red pill.... | |
slaveloos | donderdag 31 mei 2007 @ 13:44 |
het lijkt erop als ik de discussie zo lees dat de God-goedgezinden weigeren om bewijs te zoeken voor het bestaan van hun God, omdat dat niet mogelijk is. Verder verwijten ze de atheisten dat zij wel zo'n bewijs willen voor hun stellingname. Dat is niet helemaal eerlijk naar de atheisten toe lijkt me. | |
Papierversnipperaar | donderdag 31 mei 2007 @ 14:10 |
quote:En dat terwijl er veel meer bewijzen zijn voor een goddeloos universum dan ervoor. ![]() | |
slaveloos | donderdag 31 mei 2007 @ 14:12 |
quote:je mag er alleen niet naar zoeken | |
Papierversnipperaar | donderdag 31 mei 2007 @ 14:14 |
quote:Het schijnt dat moslims niet de oorsprong van de Islam mogen onderzoeken. | |
slaveloos | donderdag 31 mei 2007 @ 14:16 |
quote:en terecht, wie weet wat ze daar vinden ![]() | |
SpecialK | donderdag 31 mei 2007 @ 14:42 |
quote:Bron? | |
Papierversnipperaar | donderdag 31 mei 2007 @ 15:21 |
quote:Islamitische (r)evolutie. Ik kwam het hierin ergens tegen. Maar ik kan het zo snel niet vinden. | |
athene | donderdag 31 mei 2007 @ 19:33 |
Ik ben agnost. Niet omdat ik een mogelijkheid open hou voor het bestaan van God, want waarom zou ik God uberhaupt overwegen? Van alle mensen die zich afvragen of God nu wel of niet bestaat, zijn er maar weinig die zich afvragen waarom zij zich dat afvragen. God is een motief! God is een wilsdaad. Ik noem mezelf eerder agnost omdat ik de term atheisme te reactief vind. | |
Arcee | donderdag 31 mei 2007 @ 20:19 |
quote:Omdat ze bang zijn dat de Koran maar gewoon door een willekeurige Henk is geschreven? ![]() | |
Aaargh! | donderdag 31 mei 2007 @ 22:50 |
quote:Ik bedoel wetenschappelijk bewijs, maar dat had je waarschijnlijk nog niet door. God is OF onbewijsbaar en dus niet relevant. (Dus niet: onbewijsbaar met de huidige techniek maar in principe nooit bewijsbaar). OF wel bewijsbaar en dan ligt de bewijslast bij de religieuze mensen. Nogmaals. welke van dat twee hand jij aan. quote:Zoals ? | |
floris.exe | vrijdag 1 juni 2007 @ 00:09 |
Is atheïsme een geloof? Ik denk dat die vraag vrij eenvoudig te beantwoorden is, wanneer men een duidelijk onderscheid hanteert. Heel precies opgevat, betekent het atheïsme niets anders dan een levensbeschouwing zonder een vorm van theïsme. Ergo: leven zonder een geloof in een god. Ergo: leven zonder geloof. Ergo: niet geloven. Deze vorm kan onmogelijk een geloof worden genoemd en dat zal voor een ieder duidelijk zijn. De tweede variant komt vooral in de volksmond voor. Dan zegt men zoiets als: als atheïst zeg ik dat er geen god bestaat. Hoewel in deze context het atheïsme onjuist wordt geïnterpreteerd, komt deze redenering erg vaak voor. Wat men hier doet is een stelling innemen ten aanzien van het bestaan van een god en men beweert dan, dat deze niet bestaat. Gezien het feit, dat men niet kàn weten, dat deze niet bestaat, kan men in dit geval spreken van een geloof. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 00:18 |
quote:ik geloof er niks van. | |
floris.exe | vrijdag 1 juni 2007 @ 00:19 |
quote:Dat wordt 50 wees-ge-joopies voor jou ![]() | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 00:46 |
quote:Ik moet het nog lezen, maar er is wel onderzoek naar gedaan natuurlijk. Lijkt mij een stuk interessanter dan de schizofrenie in de koran... | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 01:13 |
Atheïsme (het niet-geloven in een god) lijkt me niet per definitie een geloof. Ik ben niet-gelovig en beschouw mezelf als atheïst. Atheïst zijn wil volgens mij NIET zeggen dat je dan maar per definitie de gehele evolutietheorie gelooft. Ik zie atheïsme meer als het ACCEPTEREN van iets, namelijk dat we waarschijnlijk nooit precies zullen ontdekken hoe de aarde is ontstaan, waar die oerknal vandaan kwam, hoe groot het heelal is, waar het ophoudt, waar het vandaan komt en ook waar dan die God/Allah vandaan kwam die volgens sommigen de aarde schiep. | |
Dwerfion | vrijdag 1 juni 2007 @ 09:45 |
quote:Klinkt nogal agnostisch vind ik zelf. | |
speknek | vrijdag 1 juni 2007 @ 09:59 |
Is inderdaad een typische omschrijving van het agnosticisme. | |
araqiel | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:03 |
om iemad van dit forum te quoten al heb ik geen idee meer wie het was ``Als atheisme een Godsdienst is dan is het niet verzamelen van postzegels een hobby`` | |
MrBadGuy | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:06 |
quote:Een leukere vind ik: "Als atheïsme een godsdienst is dan is kaal zijn een haardracht" | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:30 |
Als het niet geloven in Gods niet bestaan een geloof is dan is het niet verzamelen van postzegels een hobby. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 14:31:12 ] | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:37 |
Wie is nu precies degene die gelooft in het niet bestaan van een god, TS? Je hebt het er steeds over... Het hele principe van geloof is afwezig bij een atheiïst, en om de een of andere reden l dat bij sommigen de hersentjes niet in... | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:38 |
Ik geloof niet in het niet-bestaan van God. Ik geloof gewoon niet dat ie bestaat. Dat is heel wat anders. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:39 |
quote: | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:40 |
quote:Eigenlijk zeg je dat godsgeloof geen geloof is. Je wordt steeds gekker. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:41 |
quote:Geloven dat hij niet bestaat is anders dan niet geloven in zijn bestaan. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:42 |
quote:Blijkbaar mijn insteek niet begrepen. | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:43 |
quote:Zie edit. Als het niet geloven in Gods niet bestaan een geloof is dan is het niet verzamelen van postzegels een hobby. Dit betekent dus dat er mensen zijn die wel geloven in gods niet bestaan...wie zijn die mensen? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:44 |
Wil jij zeggen dat het niet geloven in Gods niet bestaan een geloof is? | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:47 |
quote:Nee hoor, agnosticisme is, net als atheïsme, geen geloof. Wat ik wil zeggen is dat er (bijna) geen mensen bestaan die geloven dat er geen god is. Het schijnt nogal moeilijk zijn voor een religieus brein om je de afwezigheid van het hele principe van geloof voor te stellen. Misschien helpt het als je in je zinnetjes andere goden neerzet: Zeus, Poseidon, Thor, Odin. Jouw atheïsme jegens die goden is je geloof? Je kunt best met driedubbele ontkenningen in zinnen komen, maar feit blijft dat jij gelooft, en atheïsten/agnosten niet. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:51 |
1. Het niet geloven in Gods niet bestaan is afwezigheid van geloof. 2. Ik beperk me niet tot een specifiek groep, niet atheïsten of agnost. 3. Genoeg 'religieuze' breinen die meer hebben bereikt dan <gekapt door verbod op persoon te reageren> 4. Heel fijn dat je met weerleggingen komt over onderwerpen waar ik me niet over hebt geuit, maar het is mij niets waard als ik me er niet over heb geuit. 5. De gemiddelde - nuchtere - atheïst weet overigens religie en geloof wel te scheiden. Niet elke vorm van geloof brengt een religie met zich mee. 6. Een agnost heeft geen standpunt over Godsbestaan ingenomen itt een atheïst. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 14:55:44 ] | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 14:58 |
quote:Het is de afwezigheid van het geloof van anderen die wel in de de afwezigheid van god geloven. Het is, net als atheïsme, een ongeloof in de claim van anderen. Atheïsten en agnosten gaan nog een stap verder en geloven ook niet de geloven van de Abrahamitische god. Jij blijft natuurlijk nog steeds gelovige jegens jouw eigen Islamitische, salafistische godsdienst. Van "afwezigheid van geloof" is bij jou absoluut geen sprake (bij mij wel). Beetje domme stelling. quote:Hmm ja ![]() quote:Uiteraard. Maar wat heeft dit ergens mee te maken? Waarom moet je dit weer in het persoonlijke trekken? quote:Goed, is atheïsme (dus, de afwezigheid van elk geloof in een god, en niet het geloof in het niet bestaan van een god) een geloof of niet? | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 15:01 |
Oh, en verder:quote:Daar ben ik het dan ook mee eens. Dacht jij anders dan? Och jee, je moet eens in TRU kijken waar men allemaal niet in kan geloven zonder religie... quote:Dat ligt eraan. Sommige agnosten denken dat een principe als god uberhaupt niet kenbaar is. Dat lijkt mij wel een standpunt. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 15:15 |
quote:Correctie, het is de aanwezigheid van ongeloof in het niet-bestaan van God. Het is net als agnostici, geen standpunt innemen over het wel niet bestaan van God. Correctie # 1 quote:Correctie 2 Er is helemaal geen algemeen regel dat een agnost Abrahamitische geloven, religieuze systemen verwerpt of als voorwaarde stelt. Je noemt atheïsten en agnosten onterecht in een voorbeeld als je ze samenvoegt in jouw standpunt. ![]() quote:1. Wat heeft dit met mij te maken, een agnost kan het net zo zeggen, jij beperkt zelf de argument omdat jij mijn geloof er een rol in laat spelen, ik laat mijn geloof er geen rol in spelen, dus als jij je zelf beperkt over iets wat mij zou beïnvloeden terwijl dat het niet doet, is het geen domme stelling, maar heb jij het simpelweg niet begrepen. Is niet erg, maar ik betwijfel of jezelf inziet dat het daardoor laten beperken een domme actie is van je. Dus correctie #3: Islam heeft niets mee te maken gehad met mijn stelling. Salafisme al helemaal niet. ![]() ![]() quote:Jij begint over 2 soorten groepen mensen, terwijl ik ze in mijn voorbeeld niet noemde, weer niet beperk tot de 2 groepen. Weer beperk je interpretatie dus, ik zie het ipv atheist, agnost als een mix van andersdenkenden. ![]() quote:Meer capabel dan jij en je ze credit geeft dus. ![]() quote:Nope, net zoals het niet geloven in Gods afwezigheid geen geloof is. quote:Vreemd dat je het dan moet koppelen aan religie, terwijl ik het over geloof heb. quote:Als jij wilt dat dat een standpunt is ten gunste van het niet bestaan van God, dan interpreteer je het zo ja, maar het is zeker geen uitgesproken standpunt in objectieve zin. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 15:20:09 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 15:23 |
quote:Agnosten zijn toch mensen wie geloof feitelijk niets interesseert? Dat gaat voor mij niet op. Geloof interesseert me wel degelijk en niet-gelovig zijn is ook mijn levensovertuiging. Ik ben een overtuigd en bewust niet-gelovige. Iemand die accepteert dat we nooit precies zullen ontdekken waar de aarde vandaan is gekomen, maar die in elk geval NIET gelooft in een God. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 15:24:36 ] | |
Dwerfion | vrijdag 1 juni 2007 @ 16:07 |
quote:Wat mij betreft is een agnost iemand die na inspectie van de waargenomen werkelijkheid concludeert dat het niet mogelijk is om een mogelijke Godheid te kennen. Misschien wil hij het wel, maar hij denkt dat het niet mogelijk is. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 16:15 |
quote:Ik weet wel waar de aarde vandaan komt. Kosmologie, evolutietheorie, we weten al heel wat. | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:02 |
quote:Dat zeg ik - ook dat is een afwezigheid van een geloof. quote:Dat zeg ik toch ook niet? Wil je wel lezen wat ik zeg alsjeblieft voordat je met dit soort smaad aankomt? quote:Jiez. Koel eens af ![]() Ik zeg alleen: jij bent gelovig, ik niet. Hoef je niet zo moeilijk over te doen.... quote:Mwa, ik probeer het voor je makkelijk te maken, want je schijnt het verschil niet te kunnen zien. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen standpunt. Maar als iemand zichzelf een agnost noemt kun je zeggen dat hij in de groep van agnosten hoort. Wat zijn overige standpunten zijn weet ik niet. quote:Waar wil je nou heen? Natuurlijk zijn er gelovigen die dingen beter kunnen dan ik....is dat een discussiepunt? En sommige gelovigen zijn ook in staat om zeer goede dingen te doen die ik niet kan, net zoals andere atheïsten dat zijn. Ik zie alleen je punt niet zo. Wat wil je nu bewijzen? quote:Op zich niet. Als dan vervolgens een Allah, Zeus, Thor of Odin aangehangen wordt is de persoon wel een gelovige. quote:Religie is altijd geloof, geloof is niet altijd religie. Bij jou is sprake van religieus geloof, bij anderen niet. Ik koppel ze niet 1 op 1, dat denk jij slechts ![]() quote: ![]() Maar goed. De islam is een geloof, Christendom is er een, nationalisme is er een etc. Een atheïst kan in veel dingen geloven, er is geen geloof dat atheïsme bindt. Neem trouwens eens een Rennie, je komt nogal frustie over. | |
averty | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:04 |
quote:Dat ben ik niet met je eens. Een agnost reageert namelijk wel degelijk op de godsbeelden om hem heen. En bedenkt dan dat hij die god of die goden niet kan kennen. Agnosten zijn altijd agnost t.o.v. de religie die in hun cultuur of omgeving dominant is. Er zijn denk ik geen agnosten te vinden t.o.v. bijvoorbeeld de oude Griekse goden. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:25 |
quote:Mooi, zijn we het daar over eens. quote:Lees anders nog eens wat je zelf zei. quote: quote:Ja, baas. quote:Ik heb het niet zo op mensen die mij in een hokje willen plaatsen. "Jij bent gelovig, Islamitisch, salafistisch" quote:Nee, je probeert mij te beperken, is een heel groot verschil tussen. Als ik het over een groep hebt en je beperkt het tot 2 titels van atheïst en agnost, dan maak je het enkel simpel voor je zelf, maar goed dat zag je zelf al wel in hé. quote:De niet relevant suggestie die door jouw persoon wordt gewekt wanneer je zegt dat: quote:Als niet 'religieus' brein heb je dan geen idee waar je het over hebt. Net zo relevant als dat ik zou zeggen dat: "Het schijnt moeilijk te zijn voor een atheïstisch brein om het bestaan van God in te zien. quote:Dat gaat sowieso niet op, dan is er geen sprake van 'niet geloof', maar wel geloven en bij de door jou gegeven voorbeelden komt er een bekend religie bij kijken. Als ik niet geloof dat Allah niet bestaat hoef ik nog steeds geen Judea-Christelijk/Islamiet te zijn. quote:In hokje plaatsen nummer 2. Lastig hé, mij los zien van mijn geloof, mijn mening los zien van mijn religie. mijn inspiratie los te zien van de Islamitische leer, de enige persoon die mijn reactie constant koppelt aan religie en geloof ben jij, als je dat nou in zeg. quote:Standpunten van verschillende agnosten, verschillende idd, zo heb je er meerdere. quote:Nationalisme is geen geloof, nationalisme is een ideologie. ![]() quote:Mwuaah, geen vertrouwen in, gezien het bij jou niet werkt. Ik snap dat er sommige mensen bestaan die gebrek hebben aan fatsoen in een discussie, maar laten we ons niet tot zo een niveau dalen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 17:31:06 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:28 |
quote:Ik denk dat er een belangrijk verschil is tussen niet kennen en een standpunt nemen over zijn wel/niet bestaan. Ik heb het nu echt over de existence waarde. Kan een agnost die zegt gaat dat God niet bestaat een agnost blijven. Lijkt me niet. quote:Lijkt me wel, gezien ze nog aanbeden worden. | |
Rasing | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:47 |
quote:Ook door andere mensen dan gymnasiasten die er een harde plasser van krijgen om Latijn of Grieks te spreken onder elkaar? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:50 |
First of all. ![]() quote:Second, jup: http://www.parool.nl/nieuws/2006/MEI/05/buit2.html | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 17:51 |
quote:Ja, ook agnosten geloven niet in een god. Vraag het ze eens ![]() quote:Dat doe ik niet, dat heb je zelf gedaan. Ik kan er niks aan doen dat je het bent... quote:Ik beperk ze niet, ik generaliseer ze om de discussie relevant te houden. quote:De[/q] Jawel hoor, ik heb ook een religieus brein gehad. Ik weet wel ongeveer hoe het werkt. Als je nu het bestaan van god met een neurologische staat vergelijkt zie ik geen discussiepunt ![]() quote:Ik zie niet hoe dit een argument is tegen mijn bewering...maar het zal wel. quote: ![]() quote:Ik denk het niet. Het is nogal overduidelijk dat je felheid gevolg is van je geloof... quote:Ja, er zijn geloof ik twee soorten: agnosten die stellen dat je het niet kunt weten en agnosten die stellen dat ze het (nog) niet weten. De laatste groep zegt dat idem over alle andere goden: Thor, Zeus, etc.etc. quote:Soms. Soms heeft het dezelfde kenmerken als een van de Abrahamitische geloven met het woordje God vervangen door het land. quote:Constateren dat iemand erg gefrustreerd is lijkt me niet een gebrek aan fatsoen. Zie mijn suggestie als een uitspraak van liefde. Maarre, ben je het nu met me eens dat atheïsme geen geloof is of wat? Laten we het daar over hebben. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:00 |
quote:Neem je eigen advies van harte zou ik zeggen. quote:Nee hoor, ik heb mijn afkomst op geen enkel manier betrokken bij mijn stelling, dat doe jij, dus kappen ermee. quote:Generaliseren. ![]() ![]() quote:Jawel hoor, ik heb ook een religieus brein gehad. Ik weet wel ongeveer hoe het werkt. Als je nu het bestaan van god met een neurologische staat vergelijkt zie ik geen discussiepunt ![]() Jup, +/- 4 miljard religieuze breinen, nu weet je hoe het werkt. ![]() Of alweer generalisatie. quote:Niet van beschuldigd. quote:Moet ik je een spiegel voorhouden of praat je in de spiegel? quote:Bij gebrek aan inhoudelijkheid. ![]() quote: ![]() quote:Net zoals de jouwe van ongeloof. quote:Ik zie niet hoe dit een argument is tegen mijn bewering...maar het zal wel. quote:Nope, nationalisme is een seculier ideologie. quote:Ach ja in hokjes plaatsen, interpretaties beperken om je eigen voordeel uit te halen, liefde hé? Hou je liefde maar voor je, hoef ze niet van mannen. ![]() Ben overigens klaar met het kinderachtige manier van reageren, je hebt weer eens bewezen dat wij niet fatsoenlijk elkaar te woord kunnen staan, mijn fout om vandaag weer het met je te proberen. Zoals je weet ben je vrij om te reageren op me zoals je wilt, ik zal het niet meer doen bij jou. ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2007 18:02:42 ] | |
Rasing | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:01 |
quote:Gaaf ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:03 |
quote:Al toch weer een jaartje, wist je niet? ![]() | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:11 |
quote:Er is niks mis mee om te generaliseren door te zeggen dat alle agnosten niet weten of er een god bestaat. quote:Vanwaar de stelling dan? quote:Neen. Mijn felheid komt van ongefundeerde stellingen van anderen. quote:Mja, ik ben natuurlijk niet verantwoordelijk voor de gevoeligheid van jouw teentjes. Ik kan constateren dat er bar weinig argumenten uit je komen. Dan valt het inderdaad te verwachten dat je nog geen een keer ingegaan bent op de vraag die ik stelde: vindt jij atheïsme een geloof of niet? Misschien is het beter om, als een stelling je niet interesseert, gewoon weg te blijven uit een topic. | |
Rasing | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:12 |
quote:Ik heb er nog even wat naar gezocht: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6285397.stm quote: ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_polytheism Er zijn zelfs mensen die claimen dat het al die tijd op afgelegen eilandjes overleefd heeft. Goed, ontopic maar weer. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:13 |
quote:Stelling wel, jij interesseert me niet | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:17 |
quote:Het oude Vikinggeloof heeft ook weer aanhangers. Er is zelfs een club van in San Fransisco. Maar ja, is dit nu eigenlijk veel lachwekkender dan de Abrahamitische religies die bepaalde users hier aanhangen? | |
Dwerfion | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:31 |
Van Dalequote:Definitie 1: Atheisme is een geloof. Definitie 2: Atheisme is geen geloof Definitie 3: Atheisme is geen geloof Klaar. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:31 |
quote:Nee, eigenlijk lijkt polytheïsme logischer. Een god voor iedere fundamentele natuurwet. ![]() | |
averty | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:33 |
quote:Maar een agnost zal toch een soort plausibiliteitsanalyse moeten maken t.a.v. datgene waar hij agnost in is. Niemand is agnost t.o.v. alles wat iedereen maar roept. Waar hij dat verder op baseert is niet echt van belang, maar het gaat er om dat een agnost rekening houdt met de mogelijkheid van het welbestaan van een god. Dat wil dus zeggen dat een agnost toch een standpunt inneemt. Hij zegt dat de het mogelijk is dat het bestaat maar hij het niet zal weten, en dan nog specifiek naar een god/religie toe. Een atheist gelooft niet god, omdat hij geen echt goede reden ziet hier van uit te gaan, solide bewijs voor het tegendeel is altijd welkom maar moet helaas aan bepaalde regels voldoen, anders is het niets waard. quote:Weer wat geleerd, wist ik niet. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:34 |
quote:Ik vind het goed. ![]() | |
Autodidact | vrijdag 1 juni 2007 @ 18:45 |
quote:Als dat de definitie is, is mijn gedachte dat jij een user bent ook een geloof. Vind je dat niet een ietwat vreemde definitie? Dat lijkt me meer van toepassing op 'geloven' in de context dat je het niet helemaal zeker weet: "Ik geloof dat ik nog geld van je krijg". Niet het type geloof dat we hier bediscussiëren. [ Bericht 9% gewijzigd door Autodidact op 01-06-2007 18:52:06 ] | |
SpecialK | vrijdag 1 juni 2007 @ 22:58 |
quote:Welke waarheid vertrouwen atheisten dan in? ![]() | |
Arcee | vrijdag 1 juni 2007 @ 23:15 |
quote:Wetenschap. ![]() | |
Papierversnipperaar | vrijdag 1 juni 2007 @ 23:16 |
quote:Ik vertrouw op de werkelijkheid zoals ik die zie, en mijn (vrij globale) begrip van kosmologie en de evolutie theorie. | |
Arcee | vrijdag 1 juni 2007 @ 23:17 |
quote: ![]() Er is niks bovennatuurlijks, ook een waarheid. ![]() | |
SpecialK | vrijdag 1 juni 2007 @ 23:22 |
quote:Tsja maar dat's niet inherent aan atheisme. Atheisme is gewoon een specifieke vorm van skepticisme. Dus eigenlijk klopt z'n stelling niet. Atheisten kunnen best een hekel hebben aan de wetenschap of specifiek de evolutietheorie verwerpelijk vinden. Of totaal geen intresse hebben in de vorderingen van ESA / NASA. Geen hoge pet op hebben van filosofie of logica. Het is eigenlijk best wel een lege term die wel op een heleboel mensen slaat (iig alle kinderen in de wereld jonger dan ongeveer 4 ![]() | |
Arcee | vrijdag 1 juni 2007 @ 23:26 |
quote:Dat kan allemaal, ja. Atheïsme betekent feitelijk alleen maar dat je niet godsdienstig bent, maar het zegt verder niks over je mate van interesse in allerlei onderwerpen. ![]() | |
Dwerfion | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:09 |
quote:Zij nemen de stelling "Er bestaat geen God" voor waar aan. | |
Invictus_ | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:16 |
quote:Nope; zij nemen de stelling "Er bestaat een god" niet voor waar aan wegens gebrek aan bewijs. It's the circle of liff. | |
Dwerfion | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:24 |
quote:Zwak, sterk atheististisch. Blablabla.. Wiki EN quote:Van Dale quote: | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:32 |
quote:Dan weet je, (na al die 10-talle topics over dit onderwerp) nog steeds compleet niet wat atheisme inhoud. Ga je het denk je ooit wel leren? Of blijf je gewoon maar koppig vasthouden aan dat wat jou het beste uitkomt? ![]() | |
Dwerfion | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:38 |
quote:Ik zie overal bevestigd wat ik er van denk. Alleen hier hebben de slappe/zwakke atheisten het idee dat dat het hele atheisme is. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:47 |
quote:Ik leg het je 1 keertje uit. Alle atheisten geloven niet dat god bestaat. Sommige atheisten geloven dat god niet bestaat. Net zoals dat sommige atheisten geloven dat Balkenende een prima MP is Of dat sommige atheisten geloven dat de wetenschap de beste poging is van de mensheid om de werkelijkheid van het universum te beschrijven. Of dat sommige atheisten geloven in kabouters. Wat jij nu roept is hetzelfde als ik zou roepen: "alle religieuzen geloven dat jezus de redder is". En daarmee dus volledig voorbij ga aan de deisten, hindu's, moslims en ietsisten. Atheisme zelf is een hele simpele term. Het betekend ongeloof in een god. Wat je dan nog voor subgroepen er in kan bedenken moet je maar lekker zelf weten. | |
Dwerfion | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:51 |
Ik zal je zelf maar eens gaan quoten. Je vindt het namelijk zelf nogal belangrijk dat het onderscheid gemaakt wordt: SpecialK: quote:Klik | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:54 |
quote:Tijdje geleden alweer. Ik scherp mijn visie soms wel eens aan. You should try it too. Je kan het wel onderverdelen in 2 groepen maar als je er over nadenkt dat delen de 2 groepen ongeloof en heeft 1 groep gewoon een extra dingetje. Dus is het een subgroep. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:57 |
quote:Lijkt me het verschil tussen een punt en een uitroepteken: [ma Flodder mode] "Nou, volgens mij bestaat God niet." [/ma Flodder mode] of [ ![]() ![]() | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 12:58 |
quote:Waar zijn de sterke atheïsten dan? Wie zijn ze? | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:15 |
quote:Je hebt trouwens groot gelijk om mijn post aan te halen. Ik bied bij deze ook m'n excuses aan voor de misdirected rage in post [ Atheisme is ook een geloof [deel 2] aangezien je de positie hebt (misschien op basis) van een van mijn eerdere uitlatingen. I'm not perfect. Maar dat wist je wel. ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:41 |
quote:Leuke UI ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:56 |
quote: ![]() Thanks. Het was eerst geloof ik Autodidact's 'bright' icon. Town door Dwerfion aangepast. En nu weer door mij aangepast. ![]() | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 13:58 |
Atheisme is een geloof idd. Agnosticisme is geen geloof. | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:01 |
quote:Nee, dan is het hebben van "anti-haar" op je hoofd atheisme. | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:04 |
quote:En in dit geval: "Het verzamelen van anti-postzegels." | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:05 |
quote:In welke God? | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:06 |
quote:Anti? Ik begrijp dat je de stelling probeert te poneren dat atheisme hetzelfde is als anti-theisme? ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:07 |
Anti-geloof . Is daar al een kerk voor? | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:11 |
quote:Niet in een God. Maar in het "Nee" op de vraag "Bestaat God?" | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:13 |
quote:Nee, antitheisme is heel wat anders. Dat waren bijv. de communisten in Rusland. Die hadden als hobby: postzegelverzamelaartje pesten Je kunt de vraag "Bestaat God?" op meer dan 2 manieren beantwoorden. "Ja." "Nee." Maar ook: "Weet ik niet." | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:14 |
quote:Nee, dat is onemangang ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:15 |
quote:Lees jij meer eerst even het topic door zou ik zo zeggen. Bijvoorbeeld deze post | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:16 |
quote:Vandaar ook Atheïsme. ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:16 |
quote:Ik haal jullie altijd door elkaar. ![]() | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:17 |
quote: quote: | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:17 |
quote:Ik zie de relevantie niet. | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:17 |
quote:Exact. | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:17 |
quote:Handig om dan ook nog dezelfde icoontjes te nemen. ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:18 |
quote:Kan jij mij het verschil in betekenis aanwijzen in de volgende 2 zinnen: "Ik geloof niet dat god bestaat" "Ik geloof dat god niet bestaat" | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:19 |
quote:Op die manier zou je heel veel vragen met "weet ik niet" kunnen beantwoorden. Bestaan er mensen die onderwater van Amerika naar Australië kunnen zwemmen? De kans is heel klein, maar je kan niet bewijzen dat er niet een Man van Atlantis (hele ouwe tv-serie) is die het wel kan. Dus: "Weet ik niet" Dan zeg ik: Er is geen God. Wat ben ik dan? Een anti-religieus? | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:19 |
quote:Dus atheïsme is niet vergelijkbaar met postzegelverzamelaartjes pesten (anti-postzegelverzamelen), het is slechts het niet meedoen aan de hobby. Dat is geen hobby op zich. quote:"Is postzelgels verzamelen leuk?" "Ja" - De hobbyist, de gelovige "Nee" - De niet-hobbyist, de ongelovige/atheist "Mensen die postzegels verzamelen verdoen hun tijd"/"Ik heb een hekel aan ze" - De antitheïst "Week ik niet" - Misschien weet hij niet wat het is, of heeft hij geen toegang tot de kennis die voor de hobby nodig is. Overigens lijkt antitheïsme ook geen geloof maar eerder een mening. | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:19 |
quote:Ja, maar je weet ook dat je in meer dingen klakkeloos kan geloven dan in een God? | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:21 |
quote:Is het niet geloven in eenhoorns een geloof? | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:22 |
quote:Ik weet inderdaad ook niet of er mensen zijn die onder water kunnen zwemmen, van Amerika naar Australië. Wat is er mis met zeggen dat je iets niet weet? Gezichtsverlies of zo? | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:23 |
quote:Ja. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:24 |
quote:Wat is er mis met het afdoen van een bepaalde claim als onzin als diegene die het beweert 0,0 aan rationeel bewijs heeft? | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:24 |
quote:Dus het niet-postzegelverzamelen is een hobby... | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:27 |
quote:Je noemt het geen hobby, maar het is wel een soort van tijdverdrijf. Namelijk, activiteiten doen die alles behalve met postzegel verzamelen te maken hebben. quote:Jep. | |
Dodecahedron | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:29 |
quote:Daar is niks mis mee. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:31 |
quote:Is dat een geloof dan? Niet geloven? ![]() | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:42 |
We moeten eens af van de directe 'isme's. Waarom kunnen we niet gewoon allemaal Polytheist zijn. ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:43 |
quote:Mijn punt is dat ik de kans heel klein vind, dus ik ga ervan uit dat ie niet bestaat Op dezelfde manier ga ik ervanuit dat God niet bestaat. Als het toch zo is, heb ik me vergist (gezichtsverlies ![]() Het is voor mij te vermoeiend om de hele tijd rekening te moeten houden met dingen die waarschijnlijk toch niet bestaan, elfjes, pratende kikkers, zwevende yogi, enz. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:44 |
quote:Polytheisme? ![]() | |
Autodidact | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:45 |
quote:Hier houdt de vergelijking dan ook op. Atheïsme wil niet zeggen dat je dus een ander geloof moet hebben (kan wel natuurlijk). Een mens is niet aan geloof gebonden zoals je aan tijd gebonden bent. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:47 |
quote:Omdat ik niet in Goden geloof en sommige mensen in 1. | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:58 |
quote:Vandaar zei ik "directe" isme's. Le-zen. Nadere toelichting trouwens: Het is naar mijn mening beter om niks uit te sluiten, dan alles uit te sluiten. Zowel voor de kwaliteit van onze samenleving en het respect naar elkaar, als voor het persoonlijk goed wat men niet begrijpt te kunnen accepteren en leren te begrijpen. | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 14:58 |
quote:Mensen die in 1 god geloven zijn net zo goed atheist aangezien ze in andere goden niet geloven dus daar a-theistisch tegenover staan he. Je kunt het beste dus gewoon in alles geloven, hoef je er ook niet over te bekvechten. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:01 |
quote:Leg jij maar eens uit wat een directe isme is dan ![]() | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:05 |
quote:Lijkt mij logisch dat ik het heb over de grote religies inclusief het 'niet geloven'. Moet ik nog meer uitleggen of kun je zelf ook denken? | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:12 |
quote:Ik vind het onterecht dat het niet-geloven in hetzelfde hokje word geplaatst als de grote religies. Iemand geloofd omdat ie denkt dat er iets "Groters" is dan de natuur zelf die alles maakt en regelt. Ik geloof niet in iets dergelijks, dat onderscheid mij van gelovigen. Aangezien ik de oorsprong van Godsbesef begrijp heb ik respect voor ieders mening en geloof | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:29 |
quote:Theismes zijn net zo goed atheistisch, dat is de link. Je redeneert verkeerd-om. Het is niet zo dat atheisme gelijk staat aan het geloof, op die manier maakt het inderdaad geen sense. Maar een theisme ontkent weer een ander theisme, daarom is enkel polytheisme uiteindelijk nuttig voor de wereld. Diversiteit blijft er altijd bestaan, mensen zullen altijd in iets willen geloven of het nu een god is of een levensovertuiging. En enkel respect kan die samenleving in stand houden. Niet geloven is het uitsluiten van iemand anders zijn/haar overtuiging, je kunt het ook gewoon accepteren als mogelijk, want echt alles wat bedacht is bestaat, uiteindelijk. | |
Arcee | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:31 |
quote:Juist. ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:36 |
quote:Ah logisch. Want alle -isme woorden gaan over religies toch? ![]() Waarom zou polytheisme een minder 'direct' iets zijn dan atheisme of monotheisme? Leer zelf eens denken, 'vrind'. ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:38 |
quote:Dus omdat ik atheistisch ben kan ik mezelf er niet van weerhouden om dat op te dringen aan mensen die theistisch zijn? Atheisten en theisten kunnen dus per definitie niet naast elkaar leven in vrede? Jezus was een drogredenatie zeg. | |
Zyggie | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:43 |
Ja vloek maar, jij vuige ketter. | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 15:48 |
quote:Dat is mooi, ik vind juist dat jij verkeerd-om redeneert. Jij gaat uit van geloven. Maar ik geloof nergens in. Je kan mijn niet-geloven zien als een levensovertuiging, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Er is eerder in deze discussie al geopperd (door mij misschien wel ![]() Vanuit mijn positie is het niet meer dan normaal dat mensen niet in God geloven, God bestaat immers niet. Al die mensen die wel in een God geloven doen dat op verschillende manieren en dat delen we in in Theïsmen. De ongelovigen zijn individuen die op hun eigen manier met de wereld omgaan, maar niet op een theïstische manier. A-theïstisch. | |
BaajGuardian | zaterdag 2 juni 2007 @ 19:53 |
Ik geloof niet in een god, ik geloof in alles wat was, is en zal zijn. | |
SpecialK | zaterdag 2 juni 2007 @ 20:01 |
quote:En tot zover de melodramatische uitspattingen van onze pas ge-unbande ONZ-vriend. ![]() | |
Papierversnipperaar | zaterdag 2 juni 2007 @ 20:14 |
quote:Een ex-bannerT? ![]() Foei! ![]() | |
Invictus_ | zondag 3 juni 2007 @ 17:15 |
![]() ![]() Via Pharyngula. | |
Papierversnipperaar | zondag 3 juni 2007 @ 17:35 |
Ik voel me ook altijd zwaar beledigt als ze zeggen dat een mens iets ergs gedaan heeft! | |
Kolenboer | zondag 3 juni 2007 @ 18:40 |
Gelukkig heeft meestal niemand het gedaan! | |
Devion | zondag 3 juni 2007 @ 23:05 |
quote:Leuke vraag, maar dan maak jij hem wetenschappelijk. Wetenschappelijk kan niemand ja of nee zeggen, maar alleen "Weet ik niet". De vraag is niet "bestaat god?", maar "geloof je in god?". ![]() Daarom kan niemand bij voorbaat alleen agnost zijn. Simpelweg omdat je op de vraag, "geloof je in god?", moeilijk kan zeggen dat je niet weet wat je gelooft. | |
Kolenboer | maandag 4 juni 2007 @ 16:21 |
quote:Is dat nou wel zo? Aan wie zou je de eerste vraag willen stellen? Aan een persoon? Dan zal die zeggen wat volgens zijn overtuiging het geval is, gebaseerd op de hem bekende evidentie en het gewicht dat hij daaraan toekent. Volgens sommigen slaat de wijzer noch in de ene noch in de andere richting voldoende ver door, ziedaar de agnosten. Links en rechts daarvan hebben we de atheïsten en de gelovigen. De wetenschappelijk methode wordt nogal eens overschat: het is gewoon een manier om waarheid te vinden, die in de natuurwetenschap goed werkt maar daarbuiten in veel gevallen niet. Aangezien een god geacht worden boven de natuurwetten te staan, speelt de wetenschap niet bepaald een thuiswedstrijd... | |
Knipoogje | maandag 4 juni 2007 @ 17:38 |
quote: ![]() ![]() Een van de reakties bij de 2e: Maybe the Danish cartoon actually depicted the invisible pink unicorn with a bomb on top of her head. You can't prove that it didn't. ![]() | |
Papierversnipperaar | maandag 4 juni 2007 @ 17:50 |
quote:Dan ga je er van uit dat er buiten de natuur een wereld is die we niet kunnen meten. Maar als er iets is wat we niet kunnen meten, in hoeverre heeft die wereld dan invloed op ons? Als Atheïst zeg ik dan dat een niet-meetbare werkelijkheid net zo goed niet kan bestaan. Een niet aantoonbare God is net zo goed een niet bestaande God. | |
pmb_rug | maandag 4 juni 2007 @ 20:05 |
je zou kunnen stellen dat elke overtuiging met betrekking tot het metafyische een geloof is aangezien hierover niets te bewijzen valt (in de wetenschappelijk vorm van het woord). | |
Papierversnipperaar | maandag 4 juni 2007 @ 20:14 |
quote:Dat is typisch een stelling van een gelovige. Ik vind mezelf een niet-gelovige, of je dat nou goed vind of niet. Ik ik denk dat de term Atheïsme zo bedoeld is. | |
Aaargh! | maandag 4 juni 2007 @ 20:46 |
quote:Metafysisch is gewoon een ander woord voor "onzin" of "zomaar wat zooi die we verzonnen hebben". | |
Papierversnipperaar | maandag 4 juni 2007 @ 21:05 |
quote:Help! Ik voel me raar, dus God bestaat ![]() Ik heb regelmatig visioenen als ik drugs heb gebruikt ![]() | |
Kolenboer | dinsdag 5 juni 2007 @ 16:11 |
quote:Er wordt wel veel gevraagd van het gevoel voor humor van de aanwezigen hier... Naast de natuur is er natuurlijk nog wel meer. quote:Natuurlijk is die er! Neem nou de geschiedenis. Die kun je niet meten en je kunt er geen experimenten mee doen. De wetenschappelijke methode werkt daar niet goed. Iets dergelijks geldt voor de menselijke geest en, in overtreffende trap, het functioneren van groepen van mensen. Je kunt er wel wat over zeggen, maar dat is meestal speculatief. Kortom, de wetenschappelijke methode is prachtig, maar er zijn grenzen aan de toepasbaarheid. De natuurwetenschap bestudeert wetmatigheden in de natuur, zaken dus die morgen hetzelfde zijn als vandaag. Dat is een zeer beperkt deel van het menselijk leven en het zou wel zo eerlijk zijn dat gewoon te erkennen. | |
Autodidact | dinsdag 5 juni 2007 @ 16:12 |
quote:Dan moet jij duizenden geloven hebben. | |
Papierversnipperaar | dinsdag 5 juni 2007 @ 16:31 |
quote:Ik ben blij dat je mijn humor leuk vind ![]() Voor zover geschiedenis goed word opgeslagen kan er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan worden. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de menselijk perceptie van de mensen die de geschiedenis vastleggen. Maar de ongrijpbaarheid van geschiedenis zit hem niet in de geschiedenis zelf. Alleen in de (on)bewuste aanpassing van de realiteit aan onze wensen. Meer en meer blijkt dat de menselijke geest volgens simpele wetmatigheden functioneert. Er worden hede ten dage grote vraagtekens gesteld bij het idee van "vrije wil" (een onderdeel hierin is het medicaliseren van crimineel gedrag). Ook groepen mensen functioneren veelal volgens een vast stramien. Hier word praktisch onderzoek naar gedaan in het kader van openbaar vervoer, het uitgaans leven en voetbal-rellen. Dat we op dit moment over veel dingen nog niet veel weten wil niet zeggen dat het buiten het bereik van de wetenschap ligt. | |
Zyggie | dinsdag 5 juni 2007 @ 21:44 |
quote:Of je ontkent het bestaan van het metafyische op basis van gebrek aan persoonlijke ervaringen met het metafysische. Tegelijk redeneer je dat de ervaringen van anderen met het metafysische een hardnekkige illusie is, het duidelijkst te analyseren, begrijpen en verwerpen in de vorm van religies. | |
pmb_rug | woensdag 6 juni 2007 @ 09:07 |
quote:moet je tegen een mevrouw zeggen die na dertig jaar verlamming opstaat uit haar rolstoel: "mevrouw, ga maar weer zitten: het is maar een illusie!" | |
Dodecahedron | woensdag 6 juni 2007 @ 09:17 |
quote:Ja, gelukkig laat God al die vuile heidenen in hun rolstoel zitten ... | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 09:18 |
quote:Sterker nog, de rolstoel is een illusie. (maar dat valt meer onder filosofie geloof ik ![]() | |
Monolith | woensdag 6 juni 2007 @ 09:50 |
quote:Dat lijkt me een voorbeeld van een fysische gebeurtenis aangezien de benen van de vrouw weer zijn gaan functioneren en dit een prima verifieerbaar feit is. Of je er een metafysische oorzaak aan wilt verbinden is een tweede. Dat we niet direct een rationele verklaring voor een dergelijke 'wonderbaarlijke genezing' kunnen geven betekent niet dat het metafysisch is. | |
floris.exe | woensdag 6 juni 2007 @ 09:53 |
quote:Je eerste zin klopt, maar wat je daarna beweert is precies datgene wat pmb_rug zegt: je beweert iets omtrent een zaak, waarover je niets weet en dus is dat een geloof. Waarom kon je niet volstaan met enkel je eerste zin? | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 10:40 |
quote:je vergeet dat het metafysische steeds kleiner word tov het fysische, en dat het juist een taak van de wetenschap is om dat metafysische ook kleiner te maken, maw om fysische verklaringen te geven voor wat we nu nog metafysisch noemen. Als blijkt dat de huidige fysica daar niet toe in staat blijkt, dan rekken we de fysica op om het metafysische te incorpereren, te beginnen met theorie, en dat breiden we dan uit naar experimenten etc. Zo gaat het al eeuwen. | |
Haushofer | woensdag 6 juni 2007 @ 10:44 |
quote:Moet je tegen een Aidswees in Afrika zeggen die op het punt staat te sterven van de honger: "De christelijke God laat wel zo nu en dan een westerling uit z'n rolstoel opstaan, maar jou laat-Ie verrekken". | |
SpecialK | woensdag 6 juni 2007 @ 11:14 |
quote:Op welk niveau zal ik dit argument eens onderuithalen? Inhoudelijk, discussietechnisch of op logsich vlak? Geef maar eerst even het linkje naar het verhaal waar jij het over hebt. Dan kan ik wat beter kiezen. ![]() | |
Sisko | woensdag 6 juni 2007 @ 11:30 |
quote:Als je niet gelooft dat god niet bestaat, geloof je dus dat god wel bestaat. (dubbele ontkenning) Dus je hebt het over gelovigen hier. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 11:53 |
quote:Omdat je geschiedenis niet in een reageerbuis kan proppen, wil niet zeggen dat het buiten de wetenschap staat. quote:De vraag is niet of natuurwetenschap alles omvattend is, de vraag is of er iets anders nodig is om het bestaan van een relevante god aan te tonen. Zodra een god -met zijn effecten- werkelijk metafysisch is, is het niet relevant, omdat deze dan geen enkele invloed heeft op de fysische wereld. Zijn die invloeden er wel, zijn ze fysisch en daarmee meetbaar en kan er vanuit de natuurwetenschap iets over gezegd worden. Wellicht niet vandaag, maar dan morgen wel. Daarmee wordt de introductie van 'het boven natuurlijke' en specifiek een god en vluchtweg om toch dat geloof maar te kunnen aanhangen. Dat elke relevantie verdwenen is, wordt gemakshalve vergeten. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 12:01 |
quote:Dat staat of valt met je definitie van wat metafysisch is. Is alles bovennatuurlijk wat jij nog niet kan meten, of wat per definitie niet te meten is omdat de wetten van de natuur daar niet gelden. En het bestaan ervan dus ook nooit direct bewezen kan worden. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 13:04 |
quote:Net als God. Dus God (of het metafysische) is niet aantoonbaar en kan dus net zo goed niet bestaan. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 13:14 |
quote:de wetten van de natuur gelden overal, en altijd. Als dat niet het geval is dan zijn je wetten en methodes niet goed. Waar jij op doelt is dat er zaken zijn die je buiten de natuur kunt plaatsen. Dat is in mijn ogen een onwetenschappelijke aanpak, en een doodlopende weg. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 13:18 |
quote:Dan ga je dus uit van een god die geen invloed heeft omdat elke invloed in de fysische wereld meetbaar is. Daarmee is god inderdaad zinloos. Ga je hem echter allerlei krachten toedichten, dan kan hij dus ingrijpen in de fysische wereld en zou het bestaan dus ook bewezen moeten kunnen worden. Zou die god bijvoorbeeld zielen sparen in een hemel en een hel buiten de fysische wereld en zou je leven op aarde van invloed zijn op zijn keuze waar je heen gaat, dan kan 'naar zijn wil leven' dus zin hebben. Het probleem daarbij is alleen dat iedere hampel zijn eigen god kan verzinnen zonder er ooit achter te kunnen komen of het klopt. Die god is overigens niet aannemelijker dan het vliegende spaghetti monster. Om anderen er dan mee lastig te vallen gaat dan ook veel te ver. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 13:20 |
quote:Nee, vanuit de filosofie is er heel goed een wereld te creëren waar de natuurwetten niet gelden. Het probleem is alleen dat daar nooit iets zinnigs over gezegd kan worden, omdat in onze wereld die weten altijd en overal gelden. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 13:25 |
quote:je haalt nu fantasie en wetenschap door elkaar ben ik bang. Je kunt natuurlijk een wereld verzinnen waar alles naar boven valt, waar op even dagen alles naar beneden valt en op oneven dagen alles naar boven valt, of waar random alles door elkaar heenvalt. Als je dergelijke verschijnselen zou waarnemen, dan is je zwaartekracht wet niet goed, omdatie niet alles wat je waarneemt kan verklaren. Dat filosofen bijvoorbeeld twin-earth verzinnen doen ze om een punt te maken, niet om iets te verzinnen dat onbewijsbaar is. of bedoel je niet dit soort gedachtenexperimenten? | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 13:42 |
quote:Nee, die haal ik niet door elkaar. De grap is dat een god die wel bestaat maar niet te bewijzen valt, alleen kan bestaan in een wereld zoals in die gedachtenexperimenten. En het bestaan van zo'n wereld is, zoals ik al aangaf, volkomen onbelangrijk omdat het geen enkele invloed kan hebben op ons. | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 13:48 |
quote:Dat is de aanname ja. Er is geen reden om aan te nemen dat er niet af en toe of vaak rare dingen gebeuren. Als ik een steen bijvoorbeeld omhoog zie vallen, dan zouden we in principe wat natuurwetten moeten herzien. We zullen echter niet in staat zijn om onze wetten aan te passen, omdat het maar weinig voorkomt dat een steen zomaar omhoog valt. Praktisch gezien komt het er dus op neer dat we de wetten maar houden, omdat ze in de meeste gevallen WEL goed beschrijven wat we waarnemen. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 13:49 |
quote:sorry, maar ik snap je helemaal niet meer. Een God kan alleen bestaan in een gedachtexperiment, maar de validiteit van die gedachtenexperimenten is niet van belang. Hier valt God dus uit de vergelijking weg. Een irrelevante god is geen god. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 13:53 |
quote:Nou, ik denk dat je me beter snapt dan je denkt. Want je laatste zin is juist waar het om gaat. OF een god is aantoonbaar, OF hij is irrelevant. (Want jij stelt wel dat natuurwetten altijd en overal gelden, maar dat is slechts een filosofische veronderstelling.) | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 13:55 |
quote:FOUT! Zoek altijd naar de steen die omhoogvalt, verklaar die steen. En als dat niet past in je stelsel moet je je stelsel omgooien. dat is het verschil tussen echte fysica en common-sense fysica. (ook als je niet weet wat Newton ooit heeft geschreven maak je gebruik van Common sense physics om de baan van je speer in te schatten als je een buffel wilt raken.) | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 14:03 |
quote:ok, dat bedoelde je ook, dan ben ik het met je eens. ![]() neemt niet weg dat je wel degelijk uit moet gaan (of moet zoeken naar) wetten die altijd en overal gelden. | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 14:03 |
quote:Dat is de theorie. Als ik die steen omhoog zie vallen, zal niemand me geloven. Ik word pas serieus genomen als ik het kan herhalen of vastleggen op de 1 of andere manier. Lukt me dat niet, dan bljift het hele stelsel zoals het is. | |
SpecialK | woensdag 6 juni 2007 @ 14:05 |
quote:Dat heeft niks temaken met te lui zijn om alles om te gooien voor 1 steentje. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 14:11 |
quote:Dan zul je een verklaring moeten vinden waarom jij denkt dat je de steen omhoog zag vallen. Of een verkalring voor het feit dat niemand je gelooft. Of een stelsel moeten verzinnen waarin Dwerfion EEN steen omhoog kan zien vallen. Dat is inderdaad de theorie, en zou ook de praktijk moeten zijn. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 14:13 |
quote:Dat klopt, maar als iets niet in de huidige regels is gevangen wil dat niet zeggen dat het metafysisch is. Je (onze) regels zijn dan domweg niet compleet of nauwkeurig genoeg. Ik doel met de fysische wereld dan ook niet die wereld die beschreven wordt met onze definities, maar de wereld die je er theoretisch mee kan beschrijven. Een god buiten die wereld is irrelevant, een god binnen die wereld is de god van de gaten. | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 14:16 |
quote:Inderdaad, dat moet IK zlef doen. De rest van de mensheid zal het vrolijk negeren wegens gebrek aan bewijs. quote:De praktijk zal zijn dat er nog steeds geleerd wordt dat stenen niet omhoog vallen. En dat is ook goed denk ik, alleen is het goed te weten dat wetenschap dus niet om kan gaan met dit soort gevallen. Falsificatie hoort nou eenmaal bij de methode. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 14:20 |
quote:niet vanwege gebrek aan bewijs, mar misschien moeten ze een verkalring geven waarom Dwerfion een grote fantast is. En een verklaring geven waarom er fantasie is. En zelfs waarom Dwerfion op dat moment die fantasie had. of anders een zwaartekrachttheorie zo aanpassen dat alle verschijnselen gedekt worden. | |
Autodidact | woensdag 6 juni 2007 @ 14:21 |
quote:Nee hoor. Dat ligt aan het verklarend vermogen van je theorie. Je zal een erg elegante theorie moeten maken wil je een nieuwe zwaartekrachttheorie poneren, maar de theorie hoeft niet afgewimpeld te worden. Maar je zult er ook rekening mee houden dan je ogen je eventueel in de steek hebben gelaten. | |
Monolith | woensdag 6 juni 2007 @ 14:26 |
quote:Je doet natuurlijk wel de foutieve aanname dat de zwaartekracht stelt dat een steen naar beneden valt. De zwaartekracht stelt simpel dat de aarde een bepaalde kracht uitoefent op een object. Dat een steen 'omhoog valt' (contradictio in terminis eigenlijk ![]() | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 14:30 |
quote:Het ging even om het idee dat ik iets waarneem dat niet met de huidige stand van wetenschap verklaard kan worden. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 14:37 |
quote:Natuurlijk kan je tegelijkertijd een verklaring zoeken en aan je eigen waarneming twijfelen. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 14:39 |
quote:Dat laatste is trouwens onderdeel van het eerste. ![]() | |
Autodidact | woensdag 6 juni 2007 @ 14:45 |
quote:En hoe maakt dit gegeven dat jouw waarneming een correcte weergave van de realiteit was? | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 14:47 |
quote:het ging eigenlijk om het metafysische dat steeds kleiner wordt onder invloed van de voortschreidende wetenschap. Omhoog vallende stenen vallen niet echt meer onder het domein van het metafysische, dus is het voorbeeld misschien niet zo gelukkig gekozen | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 14:52 |
quote:Het metafysische wordt niet kleiner onder invloed van de wetenschap. Slechts dat wat verklaard kan worden maar nog niet verklaard is, wordt steeds minder. Dat iets niet verklaard is, maakt het nog niet metafysisch. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 14:57 |
quote:Wie bepaald wat wel en niet verklaard kan worden? En dat nu iets niet verklaard kan worden betekend niet dat dat in de toekomst niet kan. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 14:58 |
quote:klopt, dank voor de semantische billenkoek. | |
Monolith | woensdag 6 juni 2007 @ 15:02 |
quote:Een veelgemaakte fout inderdaad. Eerder benoemde iemand een 'wonderbaarlijke genezing' al als een metafysische gebeurtenis. Dat is gewoon een fysische gebeurtenis. Bovennatuurlijke oorzaken die mensen aanwijzen zijn metafysisch, niet de gebeurtenis zelf. | |
slaveloos | woensdag 6 juni 2007 @ 15:11 |
quote:slechts een semantische fout. We bedoelen precies hetzelfde. Verschijnselen die bij het rijk van de metafysica werden ingedeekd blijken daar niet toe te behoren. Voor een gelover in metafysica is daarmee het rijk der metafysica afgenomen. Voor een niet gelover was het verschijnsel al niet metafysisch in the first place. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 15:12 |
quote:Logica bepaalt dat denk ik. Maar die vraag moet je eigenlijk stellen aan een filosoof. Want wie kan beter weten wat verklaard kan worden dan de bedenker van de wereld waar onze natuurwetten niet gelden? | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 15:13 |
quote:Het ging mij helemaal niet om het metafysische aspect van het voorbeeld. Ik wilde alleen duidelijk maken dat bepaalde gebeurtenissen niet wetenschappelijk beschreven kunnen worden. De wetenschap is mooi, maar niet overal voor geschikt. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 15:14 |
quote:Nee, ook voor die gelovige was het niet metafysisch. Hij misbruikte dat alleen om het klootjesvolk te doen geloven dat zijn onzin waar was. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 15:15 |
quote:Welke gebeurtenissen zijn moeilijk te beschrijven? | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 15:17 |
quote:Dat is niet waar en slechts een poging om ruimte te maken voor een god. Alles kan wetenschappelijk beschreven worden of is metafysisch en zonder invloed op de fysische wereld. | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 15:18 |
quote:Zeldzame | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 15:22 |
quote:Dus als je lang genoeg wacht, komen die zeldzame gebeurtenissen vaak genoeg voor om ze goed te beschrijven en er een wetenschappelijke theorie over op te stellen. Heb je ook een voorbeeld van een potentieel metafysisch iets waarvan jij denkt dat het niet wetenschappelijk te benaderen is? | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 15:25 |
quote:Dat is niet waar. Wetenschap leunt nou eenmaal op bepaalde ideeen. Daar kom je niet onderuit. Hoe wil je de zeldzame gebeurtenissen gaan beschrijven? Die steen bijvoorbeeld? Roepen dat iemand zit te fantaseren is natuurlijk niet heel overtuigend. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 15:27 |
quote:Dat iets niet makkelijk is, wil niet zeggen dat het niet kan. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 15:30 |
quote:Roepen dat je 1 keer een steen hebt zien zweven maar dat het nooit meer voorkomt en dat je het niet kan bewijzen komt ook niet erg overtuigend over. | |
Iblis | woensdag 6 juni 2007 @ 15:32 |
quote:Ik snap je punt niet. Zeldzame gebeurtenissen zijn als het goed is niet moeilijk te beschrijven. Zoals nu de spullen op mijn bureau liggen zal niet erg vaak weer voorkomen. Niet zo. Zoals m'n haar zit, zo zal het waarschijnlijk niet snel precies weer zitten. Allemaal heel zeldzaam, doch in principe goed verklaarbaar. De steen die omhoogvalt, dat zal niet vaak voorkomen. Maar bij een explosie vliegen er vaak genoeg stenen omhoog. Als iemand tegen een steen trapt, dan valt die ook omhoog, er zijn genoeg momenten waarop een steen zich tegen de richting van de zwaartekracht inbeweegt. Dat het zeldzaam of raar is hoeft geenszins te betekenen dat natuurwetten overtreedt. Wat wil jij nou zeggen? Dat als je consistent doch zeldzaam natuurwetten kunt 'schenden' dat we dan die wetten niet aanpassen? | |
Monolith | woensdag 6 juni 2007 @ 15:58 |
quote:Dat had ik ook al aangekaart, maar bleek niet relevant te zijn. ![]() quote:Volgens mij gaat het hem juist om een waargenomen gebeurtenis die 100% zeker een wet of theorie schendt, maar in één enkel geval in plaats van consistent doch zeldzaam. | |
Zyggie | woensdag 6 juni 2007 @ 16:02 |
quote:Mensen kunnen weldegelijk vertellen wat ze hebben ervaren, alleen de precieze ervaring kan niet worden herhaald. Na analyse van de ervaring kan je een behoorlijk aantal logische redenen geven vanuit de materialistische wereld; de aanname door eigen bewijsvoering stelt dan dat fysische redenen boven (niet-bestaande) metafysische redenen worden gestelt. Je hebt dus tevens de mogelijkheid andermans ervaringen te negeren. De belangrijkste reden dat men het metafysische opzoekt is de hardnekkigheid en het fluwelen bedje van het idee god. quote:Wat is de illussie dan? Is het feitelijk onmogelijk om na een verlamming weer te kunnen lopen? Heeft het niet een complexe oorzaak? Ik begrijp de analogie niet. ![]() | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 16:13 |
quote:Dank u ![]() Nog een zeldzame gebeurtenis die niet per se een theorie schendt: Buitenaardse UFO's. Stel dat ze bestaan en maar zeer sporadisch even komen kijken wat de mensheid hier op aarde uitvoert. Hoe zou je dat wetenschappelijk moeten vaststellen? Elke stukje hemel non-stop in de gaten houden zou een (weinig reeele) optie zijn, maar afgezien daarvan moet je er in berusten dat niet alles valt uit te sluiten. | |
Iblis | woensdag 6 juni 2007 @ 16:15 |
quote:Unieke gebeurtenissen dus. Daar kunnen we inderdaad heel weinig mee, (alhoewel elke gebeurtenis natuurlijk op een bepaalde manier uniek is omdat deze de omgeving beïnvloedt en op een bepaald moment in de tijd plaats heeft). Het is dus een gebeurtenis die zich aan experimenteren onttrekt, omdat ze uniek is, en niet herhaalbaar en verifieerbaar. Dan is het überhaupt vreemd dat je kunt zeggen dat die gebeurtenis de natuurwetten schendt, aangezien je er niet mee kunt experimenteren. Het kenmerk van deze gebeurtenissen is namelijk doorgaans ook dat ze niet goed waargenomen kunnen worden. Om daar dan direct een bovennatuurlijke verklaring aan te hangen vind ik vergezocht. Het bevreemdt me dan ook dat iemand überhaupt meent er iets over te kunnen zeggen. | |
Autodidact | woensdag 6 juni 2007 @ 16:17 |
quote:Inderdaad, dat is de wetenschappelijke methode. De methode van een gelovige in buitenaardse schotels is zeker weten dat het een vliegende schotel was, dat ze hem willen ontvoeren en hij geeft ook nog eens een hele beschrijving van de aliens (kleine groene mannetjes met voelsprieten). Vooralsnog is er geen gegronde reden om de gelovige (die al deze kennis claimt te hebben) te volgen. Waarschijnlijk neem jij hetzelfde standpunt als de atheïst een standpunt neemt over god (en dat maakt jou geen gelovige in het niet-bestaan van kleine groene mannetjes met voelsprieten): "Extraordinary claims require extraordinary evidence", aldus Carl Sagan. [ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 06-06-2007 16:23:37 ] | |
Dwerfion | woensdag 6 juni 2007 @ 16:25 |
quote:Het lijkt me in dit soort gevallen dus zeer de vraag of zulk buitengewoon bewijs uberhaupt mogelijk is. Het lijkt me zelfs van niet, tenzij er toevallig net een goede camera aanstaat die het meet. | |
en_door_slecht | woensdag 6 juni 2007 @ 16:27 |
quote:Maar dat het praktisch niet (goed) mogelijk is om te bewijzen, maakt niet dat het een bovennatuurlijk verschijnsel is. Het brengt die god dus ook geen stap dichterbij. | |
Autodidact | woensdag 6 juni 2007 @ 16:28 |
quote:Wel, big surprise....er staan constant camera's op de aarde gericht. We noemen ze satellieten. En we hebben SETI. | |
Monolith | woensdag 6 juni 2007 @ 16:29 |
quote:De vraag is ook in hoeverre zo'n gebeurtenis relevant is voor een model als deze niet consistent is. Dan zit er namelijk geen enkele voorspellende waarde aan het opnemen van deze gebeurtenis in een model, omdat deze niet vaker voorkomt. | |
Papierversnipperaar | woensdag 6 juni 2007 @ 17:55 |
quote:Dat vind ik een mooi voorbeeld. De kans dat er ergens anders in het heelal leven is is vrij groot. Het heelal is groot genoeg, en leven op zich is mogelijk, daar zijn we zelf bewijs van. Dat dat leven er is betekend nog niet dat we het kunnen waarnemen, want ze wonen te ver weg of ze bezoeken ons heel stiekum. 1. Aliens betstaan wel maar we kunnen ze niet aantonen 2. Aliens bestaan wel en we kunnen ze in de toekomst pas aantonen. 3. Aliens bestaan en ze bezoeken ons maar ze (of een regering) houd dat verborgen 4. Aliens bestaan niet Wil hier iemand religieus of wetenschappelijk op reageren? | |
Autodidact | woensdag 6 juni 2007 @ 18:07 |
Nou ja, de huidige stand van de wetenschap is dat het onwaarschijnlijk lijkt dat aarde de enige plaats is waar leven (ooit) is ontstaan, maar er is geen bewijs voor het bestaan ervan. Geen van de vier stellingen doen recht aan de onzekerheid die we hierover hebben. | |
bigore | donderdag 7 juni 2007 @ 08:22 |
Atheisme is echt geen geloof, kom op zeg, das gewoon een feit! | |
Dwerfion | donderdag 7 juni 2007 @ 08:50 |
quote:Je ben je emoticon vergeten ![]() | |
en_door_slecht | donderdag 7 juni 2007 @ 09:04 |
quote:Hij drukt zich wat knullig uit, maar dat er geen god bestaat is nu wel duidelijk. | |
bigore | donderdag 7 juni 2007 @ 09:09 |
quote: ![]() ![]() | |
Dwerfion | donderdag 7 juni 2007 @ 09:25 |
quote:Grappig. Het wordt mij steeds duidelijker dat God echt bestaat. | |
en_door_slecht | donderdag 7 juni 2007 @ 09:33 |
quote:En dan wil ik daar nu eindelijk wel eens een fatsoenlijke onderbouwing voor zien. | |
speknek | donderdag 7 juni 2007 @ 09:35 |
quote:Misschien moet je eens filosofie studeren. | |
Dwerfion | donderdag 7 juni 2007 @ 09:40 |
quote:Ik volg nog wel eens wat filosofie colleges voor de lol. Misschien dat deeltijd studeren wat is. Maar waarom adviseer je dat? | |
speknek | donderdag 7 juni 2007 @ 09:50 |
Religie is aardig uitgestorven in de filosofische wereld. | |
BaajGuardian | donderdag 7 juni 2007 @ 09:57 |
quote:Ik zou wat tiepen maar ik ben het toch eens na het lezen, ik dacht dat er stond "geloof is aardig uitgestorven" maar geloof is juist de mens eigen beleving. (religie is een sprookje van de kerk gebouwd op oude waarheden, maar uit context getrokken en deels vernietigd waardoor er eigenlijk al geen echte context meer bestond, gelukkig zijn er wel mensen die de context hebben weten inschatten, maar word veelal verworpen door de reguliere wetenschap, refererend naar de theorie van een vorig ras op aarde, zogezegd buitenaards) | |
Papierversnipperaar | donderdag 7 juni 2007 @ 16:05 |
quote:Maw: De Stargate theorie? | |
Dwerfion | donderdag 7 juni 2007 @ 18:06 |
quote:Als je suggereert dat er een causaal verband is tussen 'niet-religieus zijn' en 'filosofie studeren', dan vewacht ik dat die causaliteit eerder zo zal zijn: 1.Niet-religieus zijn 2. Filosofie studeren, dan andersom. | |
Panzerknacker | donderdag 7 juni 2007 @ 20:13 |
Heeee jongens; gaan jullie met z´n allen mee naar de kerk lekker niks geloven en aanbidden? ![]() | |
Arcee | donderdag 7 juni 2007 @ 20:22 |
quote:Ik heb nog nooit van m'n leven ook maar 1 seconde reden gehad aan te nemen dat God bestaat. Wel grappig dat mensen tot zulke compleet uiteenlopende conclusies kunnen komen. ![]() | |
speknek | vrijdag 8 juni 2007 @ 03:38 |
quote:Ja dat lijkt me ook. Maar dat is niet altijd zo geweest, de heersende filosofische opinie is er ook een die uitgaat van het niet bestaan van god, en dat begon al voordat de meeste mensen ongelovig waren. | |
sweetMisery | vrijdag 8 juni 2007 @ 07:50 |
Alsof iedere atheïst de evolutietheorie aanmoedigt. Ik geloof in de micro-evolutie, de macro interesseert me geen barst. Ik geloof niet dat een klein visje uiteindelijk een mens is geworden! ![]() | |
bigore | vrijdag 8 juni 2007 @ 07:56 |
quote:Als je dat niet geloofd, dan ben ik bang dat je mag gaan bidden, want er is geen andere optie. | |
Autodidact | vrijdag 8 juni 2007 @ 10:05 |
quote:De evolutietheorie claimt dan ook niet dat een visje een mens is geworden. Lees je eerst even in. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 8 juni 2007 @ 10:09 |
quote:Er zijn aparte topics voor discussie over de evolutie theorie (en creationisme/intelligent design). Het gaat hier om de vraag of Atheïsme een geloof is (of juist de afwezigheid van geloof) | |
bigore | vrijdag 8 juni 2007 @ 10:10 |
quote:Onder welke theorie valt dat wel dan? | |
Autodidact | vrijdag 8 juni 2007 @ 10:13 |
quote:Geen idee. Mensen en vissen hebben wel een gezamenlijke voorouder die in het water leefde....of het een vis was weet ik niet. maar offtopic ![]() | |
averty | vrijdag 8 juni 2007 @ 10:51 |
quote:Je kunt het misschien meer zijn gaan geloven, maar duidelijker kan het alleen voor je zijn geworden als je bewust kritiek die je niet hebt kunnen weerleggen hebt weggewuifd... |