abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46635482
Hoi,

Ik weet dat discussie 1000den malen is gevoerd en wellicht in sommige topics nog steeds indirect gaande is.
Maaaaaarrr, waarom is Atheïsme geen geloof? Mijn motivatie luidt als volgt:

Ik als moslim geloof dat God bestaat.
Een atheïst gelooft dat niet.

Ik heb God opzettelijk geen naam gegeven, zoals Allah, Jehova, Zeus, of Wodan om het niet te beperken tot een bepaalde overtuiging, maar als je dus niet kunt bewijzen dat God niet bestaat, dan is toch ook de atheist beperkt tot het :

Ik geloof niet in (een) God?

- Maak het geen religiebash topic.
- Hou het ten alle tijde ontopic.
- Zeur niet over hoe vaak zo een discussie is gevoerd en dat het geen zin heeft omdat gelovigen dogmatisch zijn.

Game on
  zaterdag 24 februari 2007 @ 21:09:08 #2
9902 Lestat
the vampire...
pi_46635795
Zo kun je alles wel een geloof noemen. Jij gelooft dat morgen de zon opkomt. Jij gelooft dat je morgen niet door een krokodil opgegeten wordt. In dat soort contexten wordt 'geloof' betekenisloos. Slotje dus!
Memento Mori
pi_46635972
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:09 schreef Lestat het volgende:
Zo kun je alles wel een geloof noemen. Jij gelooft dat morgen de zon opkomt. Jij gelooft dat je morgen niet door een krokodil opgegeten wordt. In dat soort contexten wordt 'geloof' betekenisloos. Slotje dus!
Ik geloof niet dat jij hoeft de dienen als moderator.

OT, we hebben het hier duidelijk in de context waar een God aan te pas is, geloof / niet geloof in God benaderen door o.a wetenschap.
pi_46636046
Atheïsme is enkel het gebrek aan een geloof. Een atheïst kan best de mogelijkheid aanvaarden dat er een goddelijk wezen zou kunnen bestaan, hij houdt er alleen geen rekening mee.
pi_46636116
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:15 schreef Isegrim het volgende:
Atheïsme is enkel het gebrek aan een geloof. Een atheïst kan best de mogelijkheid aanvaarden dat er een goddelijk wezen zou kunnen bestaan, hij houdt er alleen geen rekening mee.
Ik neem aan dat je het hier over een geloof als religie hebt?
pi_46636143
Edit: Als je niets toe te voegen hebt, reageer dan ook niet.

[ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2007 21:18:18 ]
pi_46636181
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het hier over een geloof als religie hebt?
'Atheïsme' = zonder theïsme. Dus zonder het geloof in een goddelijk wezen, dus zonder religie. Hoewel het geloven in een goddelijk wezen natuurlijk niet per se een religie hoeft te impliceren. Er zijn ook veel 'ietsisten'.
pi_46636270
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:18 schreef Isegrim het volgende:

[..]

'Atheïsme' = zonder theïsme. Dus zonder het geloof in een goddelijk wezen, dus zonder religie. Hoewel het geloven in een goddelijk wezen natuurlijk niet per se een religie hoeft te impliceren. Er zijn ook veel 'ietsisten'.
Ik snap het, maar heel vaak is het dus zo dat een, tenminste laat ik concreet zijn, in mijn omgeving zich profileert als, Ik geloof niet in een God, ik geloof nergens in, ik geloof niet dat er iets is.
Mja, dan heb ik toch weer zo iets van, vriend als je gelooft dat God niet bestaat, maakt het je toch gelovig, weliswaar in andere contexten.
  zaterdag 24 februari 2007 @ 21:21:05 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46636324
Ik denk dat het belangrijk is om ten eerste je te realiseren dat er 2 soorten van atheisme zijn; Sterk en Zwak.

Zwakke atheisten geloven simpelweg niet dat god bestaat. Een skeptische basis. Voor hen geldt dus dat ze niet geloven in iets. Aangezien ze juist niet ergens in geloven...

Dit in contrast met Sterk atheisme wat inhoud dat de persoon geloof dat god niet bestaat. Dit is uiteraard wel een soort van geloof.

Maar dan kan je daarnaast uiteraard nog een differentiatie maken tussen gegronde en ongegronde geloven. Een geloof in een godheid of iets spiritueels wat niet te bewijzen is is uiteraard een ongegrond geloof. Zoiets als Sterk Atheisme is juist wel weer gegrond aangezien dit wordt gesteund door bepaalde elementaire stukjes logica.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46636348
Niet zo snel een slotje denk ik. Ik denk dat de TS gelijk heeft. In zekere zin is het atheisme ook een geloof. Een geloof in de wetenschap, een geloof in wetmatigheid, en een geloof dat er geen hogere macht is, en zo zijn er nog wel meer aannames waar de atheist vanuit gaat. De atheist gelooft vooral sneller in dingen die voorhanden liggen, dingen die duidelijk aantoonbaar zijn. Zeggen dat het atheisme geen geloof is wekt de indruk dat het boven (of onder) alle geloven staat, wat volgensmij niet zo is.

ik ben overigens zelf meer aan atheist dan een gelovige, een beetje een agnost. In mijn ogen zit het zo: Gelovigen nemen dingen aan die ze niet weten. Atheïsten sluiten dingen uit die ze niet weten. Ik weet gewoon niet wat ik niet weet.
pi_46636363
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik snap het, maar heel vaak is het dus zo dat een, tenminste laat ik concreet zijn, in mijn omgeving zich profileert als, Ik geloof niet in een God, ik geloof nergens in, ik geloof niet dat er iets is.
Mja, dan heb ik toch weer zo iets van, vriend als je gelooft dat God niet bestaat, maakt het je toch gelovig, weliswaar in andere contexten.
Vanuit die redenering zou het ook een 'geloof' zijn om aan te nemen dat er geen kaboutertjes bestaan. Voor het bestaan van een goddelijk wezen zijn geen objectieve bewijzen. Om die reden zou ik het geen 'geloof' noemen wanneer iemand aanneemt dat er geen goddelijk wezen bestaat.
pi_46636448
misschien word iets pas als een geloof beschouwt als er dingen bij zitten om te doen en regels (en die dan vast gelegd zijn in iets als een heilig boek of zo)
bidden, vasten, geen vlees eten, geen koe eten,

ik vind het een goede vraag
Women might be able to fake orgasms.
But men can fake whole relationships
pi_46636473
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:21 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Vanuit die redenering zou het ook een 'geloof' zijn om aan te nemen dat er geen kaboutertjes bestaan. Voor het bestaan van een goddelijk wezen zijn geen objectieve bewijzen. Om die reden zou ik het geen 'geloof' noemen wanneer iemand aanneemt dat er geen goddelijk wezen bestaat.
Prima, laat ik nu akkoord gaan met jouw voorbeeld, laten we het over kabouters hebben, reden waarom ik het over God was enkel omdat het meest gangbare is in zulke discussies, als jij tegen mij zegt dat je gelooft dat er geen kabouters bestaan, dan ben je toch in een context gelovig, gezien het niet bestaan van iets niet te bewijzen is
pi_46636488
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:23 schreef liefie_ het volgende:
misschien word iets pas als een geloof beschouwt als er dingen bij zitten om te doen en regels (en die dan vast gelegd zijn in iets als een heilig boek of zo)
bidden, vasten, geen vlees eten, geen koe eten,
Dat is meer wat we een (georganiseerde) 'religie' noemen.
pi_46636522
Het is het verschil tussen geloven dat niet en niet geloven dat. Een vrij duidelijk verschil, lijkt mij.
pi_46636578
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:25 schreef Monidique het volgende:
Het is het verschil tussen geloven dat niet en niet geloven dat. Een vrij duidelijk verschil, lijkt mij.
Verschil lijkt mij vrij klein.
pi_46636595
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Prima, laat ik nu akkoord gaan met jouw voorbeeld, laten we het over kabouters hebben, reden waarom ik het over God was enkel omdat het meest gangbare is in zulke discussies, als jij tegen mij zegt dat je gelooft dat er geen kabouters bestaan, dan ben je toch in een context gelovig, gezien het niet bestaan van iets niet te bewijzen is
Ik zou ervoor pleiten om iets pas een 'geloof' te noemen wanneer je gelooft in het bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen bestaan. Juist omdat er anders wel heel veel onder 'geloof' valt. Want er zijn ontelbare dingen denkbaar die misschien wel zouden kunnen bestaan. Van kaboutertjes tot goden en van eenhoorns tot goegelhoebels.
pi_46636624
]Misschien is atheisme wel een geloof maar zeker geen religie.

Ik moet wel aan deze quote denken
quote:
"Calling Atheism a religion, is like calling 'bald' a hair color."

Don Hirschberg

[ Bericht 73% gewijzigd door Bart1984 op 24-02-2007 22:03:53 ]
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_46636647
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:27 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik zou ervoor pleiten om iets pas een 'geloof' te noemen wanneer je gelooft in het bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen bestaan. Juist omdat er anders wel heel veel onder 'geloof' valt. Want er zijn ontelbare dingen denkbaar die misschien wel zouden kunnen bestaan. Van kaboutertjes tot goden en van eenhoorns tot goegelhoebels.
Maakt niet uit, waarom zou het niet geloven in iets, het wel geloven in iets anders uitsluiten? Nee toch, lijkt me niet een beperking, al geloof je niet in God, maar wel in alle andere dingen die jij ervaart als sprookje.
pi_46636650
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is meer wat we een (georganiseerde) 'religie' noemen.
dat is het zelfde....
iig volgens het woordenboek is een geloof een godsdienst en een godsdienst een religie dus ja...
pi_46636688
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef liefie_ het volgende:

[..]

dat is het zelfde....
iig volgens het woordenboek is een geloof een godsdienst en een godsdienst een religie dus ja...
Een geloof is niet per se een religie. Zo heb je veel mensen die zeggen: "Ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet niet wat". Dat is een geloof, maar het is zeker geen religie. En ook geen godsdienst.
pi_46636699
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef Bart1984 het volgende:
Misschien is atheisme wel een geloof maar zeker geen religie.
Bedoelde het ook nooit als religie
pi_46636724
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maakt niet uit, waarom zou het niet geloven in iets, het wel geloven in iets anders uitsluiten?
Geen idee. Dat beweer ik ook niet.
  zaterdag 24 februari 2007 @ 21:31:22 #24
9902 Lestat
the vampire...
pi_46636743
Stel dat atheisten toegeven dat atheisme ook een geloof is, wat voor verschil zou dat maken voor TS? Wat zou TS daarmee winnen?
Memento Mori
pi_46636755
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:30 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Geen idee. Dat beweer ik ook niet.
Dat kwam bij over als jouw beweegredenen om niet veel dingen dan geloof te noemen, omdat het teveel zou zijn om niet in te geloven?
pi_46636806
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:31 schreef Lestat het volgende:
Stel dat atheisten toegeven dat atheisme ook een geloof is, wat voor verschil zou dat maken voor TS? Wat zou TS daarmee winnen?
Wat denk jij, dat ik een geheime agenda heb ofzo?
Interesse, discussie, informeren in gedachtengang van anderen, dat win ik er aan. Nu weer ontopic.
pi_46636831
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat kwam bij over als jouw beweegredenen om niet veel dingen dan geloof te noemen, omdat het teveel zou zijn om niet in te geloven?
Ik denk dat je me misinterpreteert. Het gaat mij om de bruikbaarheid van een term, in dit geval de term 'geloof'. Als we 'geloven in het niet-bestaan van iets' ook een 'geloof' noemen, dan vallen er oneindig veel dingen onder de noemer 'geloof'. Dat is gewoon niet handig.
pi_46636842
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een geloof is niet per se een religie. Zo heb je veel mensen die zeggen: "Ik geloof wel dat er iets is, maar ik weet niet wat". Dat is een geloof, maar het is zeker geen religie. En ook geen godsdienst.
maar dat is dan een geloof als in
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
en dan is atheisme ook een geloof volgens die definitie
pi_46636915
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik denk dat je me misinterpreteert.
Dat kan
quote:
Het gaat mij om de bruikbaarheid van een term, in dit geval de term 'geloof'. Als we 'geloven in het niet-bestaan van iets' ook een 'geloof' noemen, dan vallen er oneindig veel dingen onder de noemer 'geloof'. Dat is gewoon niet handig.
Of het nu handig is of niet, daar heb ik geen uitgesproken mening over, maar ik bedoel klakkeloos overnemen, zoals veel gelovigen tegenwoordig doen, is wel erg tegen de wetenschap. Zo lijkt het me met mijn huidige gedachtengang, het absoluut uitsluiten dat iets niet bestaat is wat mij betreft allerminst wetenschappelijk.
pi_46637039
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:33 schreef liefie_ het volgende:

[..]

maar dat is dan een geloof als in
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
en dan is atheisme ook een geloof volgens die definitie
Dat vind ik niet, maar ik denk dan ook niet dat atheïsme per se betekent dat je ervan overtuigd bent dat er geen goddelijk wezen bestaat of kan bestaan. Wat mij betreft houdt 'atheïsme' enkel in dat je geen geloof hebt. Maar zelfs al gaan we uit van de hier gebruikte definitie ('het geloven dat er geen god bestaat'), dan nog vind ik het geen geloof. Ik vind iets pas een geloof als je gelooft in het wel-bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen zijn. Of vind jij dat het geloven dat er geen eenhoorns / kabouters / draken / etc. ook een geloof? En zo niet, waarom dan niet? Misschien omdat het toevallig een stuk gebruikelijker is dat mensen in een goddelijk wezen geloven? En is het dan ook een geloof om te geloven dat de Romeinse goden niet bestaan?
pi_46637103
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En is het dan ook een geloof om te geloven dat de Romeinse goden niet bestaan?
Natuurlijk is het ook van belang hoe je je net aan het uiten bent. Als jij tegen mij zegt ik geloof er niet in, wat mij betreft wel.
pi_46637106
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:35 schreef Triggershot het volgende:
Of het nu handig is of niet, daar heb ik geen uitgesproken mening over, maar ik bedoel klakkeloos overnemen, zoals veel gelovigen tegenwoordig doen, is wel erg tegen de wetenschap. Zo lijkt het me met mijn huidige gedachtengang, het absoluut uitsluiten dat iets niet bestaat is wat mij betreft allerminst wetenschappelijk.
Ik denk ook niet zozeer dat er sprake is van 'absoluut uitsluiten', eerder gewoon van 'niet uitgaan van'. Als er plotseling een (wetenschappelijke) aanleiding opduikt om te vermoeden dat er een goddelijk wezen bestaat, dan ben ik de eerste om daar zeer geïnteresseerd in te zijn.
pi_46637152
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:21 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik weet dat sommigen moe worden van de theepotanalogie, maar je kunt atheïsme zien als ieders houding ten opzichte van de theepot tussen Mars en Jupiter. De ontkenning van het bestaan van die theepot zou ik niet gelijkstellen aan het geloof dat de theepot wel bestaat. Er is geen reden om te denken dat die theepot er is, dus ga je er niet van uit dat het bestaat.

Dat is wat anders dan "het geloof" dat er (intelligent) leven is buiten de aarde; er zijn genoeg redenen voor te bedenken dat buitenaards leven bijna onvermijdelijk is, maar geen noemenswaardig persoon zal het bestaan een specifiek type alien claimen. Zie een atheïst als iemand die het specifiek type alien verwerpt als er geen redelijke aanwijzingen voor zijn.

Het zou best kunnen dat er er een theepot tussen Jupiter zweeft, en dat er aliens groene kale mannetjes met grote ogen en leren pakken zijn, maar hoe redelijk is het om daar vanuit te gaan?
pi_46637159
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Natuurlijk is het ook van belang hoe je je net aan het uiten bent. Als jij tegen mij zegt ik geloof er niet in, wat mij betreft wel.
Nou ja, prima, dan is mijn atheïsme een 'geloof'. Maar dat woord heeft dan weinig betekenis meer, want dan houd ik er nogal wat 'geloven' op na.
pi_46637199
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:40 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik weet dat sommigen moe worden van de theepotanalogie, maar je kunt atheïsme zien als ieders houding ten opzichte van de theepot tussen Mars en Jupiter. De ontkenning van het bestaan van die theepot zou ik niet gelijkstellen aan het geloof dat de theepot wel bestaat. Er is geen reden om te denken dat die theepot er is, dus ga je er niet van uit dat het bestaat.

Dat is wat anders dan "het geloof" dat er (intelligent) leven is buiten de aarde; er zijn genoeg redenen voor te bedenken dat buitenaards leven bijna onvermijdelijk is, maar geen noemenswaardig persoon zal het bestaan een specifiek type alien claimen. Zie een atheïst als iemand die het specifiek type alien verwerpt als er geen redelijke aanwijzingen voor zijn.

Het zou best kunnen dat er er een theepot tussen Jupiter zweeft, en dat er aliens groene kale mannetjes met grote ogen en leren pakken zijn, maar hoe redelijk is het om daar vanuit te gaan?
Eensch.
pi_46637237
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:39 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik denk ook niet zozeer dat er sprake is van 'absoluut uitsluiten', eerder gewoon van 'niet uitgaan van'. Als er plotseling een (wetenschappelijke) aanleiding opduikt om te vermoeden dat er een goddelijk wezen bestaat, dan ben ik de eerste om daar zeer geïnteresseerd in te zijn.
Ik weet het niet hoor, ik bedoel het ontdekken van een eventuele bestaan van God komt in wetenschappelijke termen wel erg 'bovennatuurlijk' over, denk dat men eerder met (logisch) verklaarbare dingen zou proberen uit te leggen, ik bedoel als de ontdekker een atheist is, of een gelovige, in hoeverre zal hij of zij dan werk objectief benaderen.
pi_46637280
Eigenlijk heb ik er nooit bij nagedacht "een atheist" te zijn. Ook nooit een behoefte gehad om
me atheist te noemen. Ik ben slechts niet opgevoed met een geloof. De term "atheist" zie ik
meer als een term van gelovigen om aan te duiden dat ik niet een god heb zoals die voor
hen van betekenis is.

Maar ja, ik heb wel een zienswijze, ook al weet ik er niet zo gauw een term of een naam
voor. misschien is het verwant aan humanisme. En O ja, natuurlijk heb ik ook zo m'n eigen
stokpaardjes. Is dat een geloof? Of rommel ik maar wat aan?

Ik zie soms mensen voor wie voetbal een geloof is, compleet met eigen rituelen, symboliek,
samenzang en saamhorigheidsgevoel. Of is dat een soort van romantiek. Voetbalromantiek.
Echt een zienswijze kan ik het niet noemen, al zie ik soms mannetjes aan een tafel erover
spreken alsof de waarheid in het voetbal verborgen zit.

Wat is geloof, waar is het de romantiek , waar is het zienswijze, waar is het navolging en
waar is het iets heel persoonlijks wat heel diep gaat. Zo diep en zo persoonlijk dat je je erin
wilt verdiepen als je iemand wilt leren kennen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_46637341
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, ik bedoel het ontdekken van een eventuele bestaan van God komt in wetenschappelijke termen wel erg 'bovennatuurlijk' over, denk dat men eerder met (logisch) verklaarbare dingen zou proberen uit te leggen, ik bedoel als de ontdekker een atheist is, of een gelovige, in hoeverre zal hij of zij dan werk objectief benaderen.
Gelukkig bestaan er duizenden wetenschappers en wordt elke wetenschappelijke bewering zeer kritisch benaderd.
pi_46637379
Interessante toevoegingen bedankt, naast het discussiëren ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de meningen van anderen.
pi_46637410
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:45 schreef Triggershot het volgende:
Interessante toevoegingen bedankt, naast het discussiëren ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd in de meningen van anderen.
Ik ga al weg.

pi_46637491
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Gelukkig bestaan er duizenden wetenschappers en wordt elke wetenschappelijke bewering zeer kritisch benaderd.
Jawel, maar een eventuele bestaan van een God wordt door elke gelovige wetenschapper in vreugde geaccepteerd en door elke atheïst onvergeworpen, lijkt me sterk dat de wetenschap ooit met een acceptatie van het bestaan van een God komt en met wetenschap bedoel ik dan overeenstemming van de wetenschappers.
  zaterdag 24 februari 2007 @ 21:48:28 #42
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46637539
Iets geloven maakt het nog geen religie.

De basis van een religie is het geloof in een God. Iemand die niet gelooft in een God hangt dus geen religie aan. Iemand die geen religie aanhangt noemen we een atheist.

Atheisme is daarmee geen geloof in de betekenis van "religie".
Atheisme is wel een geloof in de betekenis van "iets vinden" (waarbij vinden niet het resultaat is van een zoektocht. )
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_46637547
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jawel, maar een eventuele bestaan van een God wordt door elke gelovige wetenschapper in vreugde geaccepteerd en door elke atheïst onvergeworpen, lijkt me sterk dat de wetenschap ooit met een acceptatie van het bestaan van een God komt en met wetenschap bedoel ik dan overeenstemming van de wetenschappers.
Als er werkelijk bewijzen komen voor het bestaan van God, dan zullen die door de wetenschap aanvaard worden. Daar ben ik van overtuigd. Wetenschappers zijn idd niet objectief, de wetenschappelijk methode is wel behoorlijk objectief.
pi_46637556
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat vind ik niet, maar ik denk dan ook niet dat atheïsme per se betekent dat je ervan overtuigd bent dat er geen goddelijk wezen bestaat of kan bestaan. Wat mij betreft houdt 'atheïsme' enkel in dat je geen geloof hebt. Maar zelfs al gaan we uit van de hier gebruikte definitie ('het geloven dat er geen god bestaat'), dan nog vind ik het geen geloof. Ik vind iets pas een geloof als je gelooft in het wel-bestaan van iets waarvoor geen objectieve bewijzen zijn. Of vind jij dat het geloven dat er geen eenhoorns / kabouters / draken / etc. ook een geloof? En zo niet, waarom dan niet? Misschien omdat het toevallig een stuk gebruikelijker is dat mensen in een goddelijk wezen geloven? En is het dan ook een geloof om te geloven dat de Romeinse goden niet bestaan?
kijk ik zeg niet dat ik het niet geloven in eenhoorns een geloof vind, maar het begrip wel en dan het begrip gebruikt op de manier waarop jij het zelf eerder gebruikte...
pi_46637579
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:48 schreef Sidekick het volgende:
Iets geloven maakt het nog geen religie.

De basis van een religie is het geloof in een God. Iemand die niet gelooft in een Opperwezen hangt dus geen religie aan. Iemand die geen religie aanhangt noemen we een atheist.

Atheisme is daarmee geen geloof in de betekenis van "religie".
Atheisme is wel een geloof in de betekenis van "iets vinden" (waarbij vinden niet het resultaat is van een zoektocht. )
Niemand noemde het dan toch ook geen religie, tenminste TS niet
pi_46637665
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als er werkelijk bewijzen komen voor het bestaan van God, dan zullen die door de wetenschap aanvaard worden. Daar ben ik van overtuigd. Wetenschappers zijn idd niet objectief, de wetenschappelijk methode is wel behoorlijk objectief.
Over de methodes twijfel ik niet, alleen over de mensen die menen de waarheid in pacht te hebben betreffende de wetenschap.
pi_46637673
Ik geloof eigenlijk alleen in mezelf.

Geen God, Allah, Buddha, Jahweh of wie dan ook.
pi_46637685
Het zijn de gelovigen zelf die het geloven in een Goddelijke entiteit verhogen tot iets hogers, niet de ongelovigen. Dus het is in mijn ogen raar om te zeggen dat atheisme een geloof is.
pi_46637688
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:45 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik ga al weg.

Hoezo?
  zaterdag 24 februari 2007 @ 21:52:19 #50
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_46637697
Dit is ook nog wel ff mooi om mee te nemen in jullie discusie!

Atheisme (afwezigheid van godsgeloof) is ouder dan het geloof in goden zelf. Er waren voorheen al andere religieuze sytemen die geen godsgeloof kenden. Geloof in goden ontwikkelt zich in de geschiedenis pas na het ontstaan van de natuurreligies en het animisme (geestenverering).

Bron: wikipedia
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')