In de moslimwereld zitten de meeste wetenschappers in de gevangenis, worden extremistische moslims gesubsidieerd door de overheid. En werd in Irak het onthoofden van non-combatants een hype, zo populair op een zieke manier dat het Nederlandse taal een nieuw woord bij kreeg: 'Onthoofdingsmoe', veel sites toonden het ongecensureerd en ondertussen nam Irak stappen om mee te doen met 'Idols' en tegelijkertijd met 'Who whants to be a terrorist?'. Idols werd dan ook in Iraks buurland uitgezonden, want ja Irak is niet veilig hé.quote:"Wie toekijkt wanneer er onrecht wordt gedaan en onderneemt niets om er tegen te doen is medeplichtig."
quote:Wij allen, zowel moslims als Joden en Christenen, leven op hetzelfde grondgebied en in dezelfde stad. We eten en drinken van hetzelfde. Onze behoeften vervullen we uit dezelfde bronnen. We ademen ook dezelfde lucht." (einde citaat) Dit was voor Mohammed en voor de anderen genoeg reden om een harmonieuze samenleving te starten.
quote:"Omwille van de redenen die Mohammed SAV aanhaalt, moeten we elkaar leren vertrouwen. Dit kan enkel via een kennismaking. We hebben dezelfde problemen, onze kinderen, onze wereld en onze gezamenlijke toekomst. Er zijn zaken die de vrede tegenhouden, deze kunnen we enkel samen wegwerken. Hiervoor moeten we wel samenwerken. "
quote:Er zijn groepen die enkel voor hun eigen profijt de vrede niet wensen en tegenwerken. Om hen geen kansen te geven moeten we samenwerken; hoe verscheiden we ook zijn in kleur, ras en geloof, toch moeten we een eenheid vormen, een soort eenheid in verscheidenheid. Als het gaat over gemeenschappelijke waarden, en die zijn er meer dan de verschillen, dan moeten we die eenheid vormen".
quote:"Er is een nood aan een soort verantwoordelijkheidsethiek, een soort planetaire verantwoordelijkheid; een verantwoordelijkheid voor de wereld met ons, rondom ons en na ons. We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze omgeving, onze familie en ONZE wereld".
quote:"Daar waar vroeger een kloof bestond van onwetendheid en onbemindheid tussen de diverse geloofsgemeenschappen is nu een vruchtbare vallei ontstaan door toenadering. Kwestie is om samen van deze vruchtbaarheid te genieten".
quote:"In de behandeling van de anderen en in onze houding tegenover hen moet een moslim altijd de eigen voorkeur en afkeur als maatstaf dienen. Hij moet hen toewensen wat hij voor zichzelf wil en niet vergeten dat wat hem stoort, ook anderen zal storen."
quote:"De Islamitische wereld (wie zij ook moge zijn), moet eens eindelijk de rekening maken van haar mislukking op vlak van economie, onderwijs, gezondheid enz. De gevolgen-resultaten van regimes die in de schaduw van despotisme en dwingelandij heersen, moeten eens kritisch onder de loep genomen worden. Een Turks spreekwoord luidt als volgt: "Het oog ziet altijd van zich weg". Het is tijd om eventjes van spreekwoord te veranderen en in de eigen tuin te gaan werken. Men ziet wel de gebreken van een ander maar nooit de eigen gebreken. Vandaag moeten we de rollen eens omdraaien. Om maar een voorbeeld te geven: het gevoel van onveiligheid wordt vandaag geassocieerd met Islam. Volgens mij houdt dit verband met een groot gebrek aan transparantie vanuit de Islamwereld. Ik denk dat de wereld vandaag gediend zou zijn met een wereldwijde campagne rond het imago van de Islam. Vraag is natuurlijk: welk reclamebureau begint als eerste?"
Bronquote:"Ik geloof dat de Islam en het Westen beiden een basis hebben die aanleiding kan geven voor een gezamenlijke samenwerking en ook samenleving. Beide werelden hebben een deel van hun successen te danken aan dingen die ze van elkaar hebben overgenomen."
quote:Interreligieuze en interculturele activiteiten
Sindsdien heeft hij zijn inspanningen voornamelijk gericht op het tot stand brengen van een dialoog tussen partijen die verschillende ideologieën, culturen, religies en landen vertegenwoordigen. Hij neemt deel aan bijeenkomsten en conferenties die gehouden worden om de mensheid voor te bereiden op de geboorte van de eeuw van tolerantie en begrip.
Vanuit dit gegeven, acht Gülen het zowel noodzakelijk als de moeite waard om een oprechte dialoog tot stand te brengen om het wederzijdse begrip te vergroten. Om dit te bereiken, heeft hij geholpen bij de oprichting van de Stichting van Journalisten en Schrijvers [2], waarvan de activiteiten gericht zijn op het promoten van dialoog en tolerantie, en die door mensen uit alle lagen van de bevolking warm zijn ontvangen.
Met hetzelfde doel voor ogen, bezoekt en ontvangt Gülen vooraanstaande Turkse en andere leiders, zoals de Vaticaanse ambassadeur in Turkije, de Patriarch van de Turkse Orthodoxe gemeenschap, de Patriarch van de Turkse Armeense gemeenschap, de Hoofd Rabbi van de Joodse gemeenschap in Turkije en vele vooraanstaande journalisten, columnisten, televisie persoonlijkheden en filmsterren. Hij heeft Paus Johannes Paulus II in het Vaticaan ontmoet; de overleden John O’Connor, Aartsbisschop van New York; Dale F. Eickelman, hoogleraar in de antropologie en menselijke betrekkingen; Prof. Sidney Griffith van de Amerikaanse Katholieke Kerk; Leon Levy, voormalig voorzitter van de Anti-Defamation League (ADL) [3] en vele andere vooraanstaande vertegenwoordigers van andere religies.
http://nl.wikipedia.org/w(...)lturele_activiteitenquote:Huidige activiteiten
Vandaag de dag spreekt Gülen door middel van de media tot een veel grotere afspiegeling van mensen. Hoewel hij een zeer bekende publieke verschijning is, heeft hij zich altijd verre van de officiële politiek gehouden. Zijn bewonderaars worden wereldwijd op miljoenen geschat. Zijn biografie, Fethullah Gülen: Hocaefendi Küçük Dünyam (door Latif Erdoğan in het Engels vertaald als Fethullah Gülen Hocaefendi: My Little World [Mijn Kleine Wereld]), die in 1995 is gepubliceerd, is op dit moment aan zijn 50e editie toe.
Hij levert bijdragen aan verscheidene nieuwsbladen en magazines. Zo schrijft hij bijvoorbeeld zowel de redactionele bijdrage voor de magazines Yeni Ümit, Sızıntı, Yağmur als het hoofdartikel voor Fountain magazine [4] . Hij heeft meer dan 40 boeken geschreven (waarvan de meeste in Turkije bestsellers zijn geworden), honderden artikelen en de meeste van zijn toespraken zijn op audi- en videocassettes opgenomen. Hij heeft talloze preken gehouden over vele sociale en religieuze onderwerpen.
Sommige van zijn boeken zijn in het Engels vertaald: The Infinite Light: Prophet Muhammad and Aspects of his Life (2 vols.) [Profeet Mohammed: Aspecten uit zijn leven], Questions and Answers about Faith, Pearls of Wisdom, Essentials of the Islamic Faith, Towards the Lost Paradise and Key Concepts in the Practice of Sufism [Vragen en antwoorden over Geloof, Parels van Wijsheid, Essenties van het Islamitische Geloof, Naar het Verloren Paradijs en Sleutelbegrippen uit de praktijk van het Soefisme]. Verscheidene boeken zijn in het Duits, Frans, Spaans, Russisch, Bulgaars, Albanees en aan het Turks verwante talen van Centraal-Azië vertaald.
Enige journalisten, academici, TV persoonlijkheden, politici en buitenlandse gezagdragers zien een ware vernieuwer en unieke sociale hervormer in hem, die wat hij predikt, in praktijk brengt. Zij beschouwen hem als een vredesactivist, intellectueel, religieus geleerde, een leraar en prediker, schrijver en dichter, een groot denker en spirituele gids. Hij staat bij deze mensen bekend als iemand die zijn leven gewijd heeft aan het oplossen van de ziektes en spirituele behoeften van de samenleving; aan het opvoeden van hart, ziel en geest, aan het doen herleven en versterken van het gehele wezen, zodat iedere persoon zijn of haar specialiteit kan ontwikkelen en op die manier de goederen en diensten kan leveren die anderen tot nut zijn.
quote:
quote:De beweging meet er zich religieus weliswaar een low profile aan en concentreert zich op educatieve functies, met oprichting van tal van scholen en hogescholen, internaten en opleidingscentra.
In totaal is er sprake van reeds meer dan 300 onderwijsinstellingen, over de hele wereld.
http://www.kms.be/docs/moslimschristenen/FethullahGulen.htmquote:In 2003 werd Gülen door de University of Texas (Austin) opgenomen in een erelijst van "Helden van de Vrede" ("Peaceful Heroes"), naast Martin Luther King, Mandela, Gandhi, de Dalai Lama
Zijn topic Reza Aslan - No god but Godquote:Aslan zegt: "De islam kan niet star worden toegepast. Wat tien eeuwen geleden werkte, ... werkt nu niet meer. Wie dat beweert zegt dat de islam dood is en niet meer met ons mee kan groeien." Maar volgens Aslan is de islam niet dood en kan is het heel goed mogelijk om de koran te gebruiken bij het scheppen van nieuwe oplossingen die passen bij deze tijd en het leven van moslims in het Westen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tariq_Ramadanquote:Tariq Ramadan onderstreept de noodzaak van een onafhankelijke islam die niet wordt beïnvloed door conservatieve krachten van het Midden-Oosten. Hij vindt dat moslims in Westerse landen zich niet moeten blijven beschouwen als vreemdelingen, of als tijdelijk daar verblijvend, maar als volwaardige burgers. Hij roept moslims in het Westen daarom op hun geloof en hun leven als betrokken burgers met elkaar in overeenstemming te brengen.
In zijn boeken Être musulman européen en Westerse moslims en de toekomst van de islam werkt hij dit thema verder uit: hoe kan men tegelijk een (goede) Europeaan zijn, én een (goede) moslim. Hij maakt een sterk onderscheid tussen cultuur en religie. Jonge moslims in Europese landen moeten zich vlot integreren, zonder belemmering door bepaalde culturele gebruiken die niet tot hun religie behoren doch enkel tot de cultuur van hun land van afkomst, of dat van hun (groot)ouders; ze moeten hun religie trouw blijven, binnen een strikt respect voor de Koran.
Tariq Ramadan handhaaft met grote stelligheid dat er géén conflict bestaat tussen de voorschriften van de Koran en de Hadith enerzijds en de wetten van de Europese landen anderzijds. Volgens Ramadan schrijft de sharia voor dat moslims in landen waar zij een minderheid vormen zich moeten houden aan de plaatselijke wetgeving, tenzij die moslims zou dwingen te handelen in strijd met belangrijke principes uit de koran. Zolang moslims in Europa en Amerika dus vrijheid van religie genieten, kunnen zij zonder problemen deel van de niet-moslim samenleving uitmaken. Het hoofddoekverbod voor scholieren dat in 2004 in Frankrijk van kracht werd is voor Ramadan een grensgeval. Toch adviseert hij moslimmeisjes zonder hoofddoek naar school te gaan, omdat hij onderwijs belangrijker acht dan het hoofddoekvoorschrift.
Omdat Ramadan ook wel ziet dat de sharia in veel zogenaamde islamitische landen (Nigeria, Saoedi-Arabië, Afghanistan onder het het Talibanbewind) door de machthebbers misbruikt wordt om de rechten van vrouwen, armen en politieke tegenstanders in te perken, heeft hij de islamitische leiders opgeroepen toepassing van de doodstraf en lijfstraffen op te schorten totdat overeenstemming is bereikt over de vraag in hoeverre en op welke manier deze straffen heden ten dage mogen en kunnen worden toegepast.
Caroline Fourest, een Franse journaliste gespecialiseerd in het integrisme publiceerde recent een grondige studie van de opvattingen van Tariq Ramadan Frère Tariq (Grasset). Ze onderzocht een 20-tal boeken en de meeste geregistreerde spreekbeurten. Ze concludeert dat Tariq Ramadan, ondanks zijn westerse uiterlijk, en ondanks zijn massale pleidooien voor integratie, ten gronde een islamist is. Enkele uittreksels van deze studie werden ook gepubliceerd in l'Express, oktober 2004 [3]. Tariq Ramadan publiceerde ondertussen ook een repliek [4]. Daarin worden de meeste kritieken evenwel niet besproken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abdolkarim_Soroushquote:Distinction between "religion" and our "understanding of religion"
Soroush main contribution to Islamic philosophy is that he maintains that one should distinguish between religious as divinely revealed and the interpretation of religion or religious knowledge which is based on socio-historical factors.
Soroush's main thesis, entitled The Theoretical Contraction and Expansion of Shari'a separates religion per se from religious knowledge. The former, the essence of religion, is perceived as beyond human reach, eternal and divine. The latter, religious knowledge, is a sincere and authentic but finite, limited, and fallible form of human knowledge.[2]
[edit] Soroush's political theory
Soroush's political theory is in line with the modern tradition from Hobbes to the framers of the American constitution. It portrays human beings are weak and susceptible to temptation, even predation. As such, they need a vigilant and transparent form of government. He believes that the assumption of innate goodness of mankind, shared by radical Utopians from anarchists to Islamic fundamentalists underestimates the staying power of social evil and discounts the necessity of a government of checks and balances to compensate for the weaknesses of human nature.[3]
Soroush's political philosophy, as well, remains close to the heart of the liberal tradition, ever championing the basic values of reason, liberty, freedom, and democracy. They are perceived as "primary values," as independent virtues, not handmaidens of political maxims and religious dogma. Soroush entwines these basic values and beliefs in a rich tapestry of Islamic primary sources, literature, and poetry.[4]
[edit] Religious democracy
Soroush introduced the term Religious democracy which is now a topic in contemporary Iranian philosophy and means that the values of religion play a role in the public arena in a society populated by religious people. Religious democracy falls within the framework of modern rationality and has identifiable elements. It is in this way that we have a plurality of democracies in the international community. "Religious democracy" is a subject of intense research in Iranian intellectual circles.
Democracy where coincides with certain things, it can be secular or religious. Hence, what alters the hue and color of democracy is a society’s specific characteristics and elements. Religious democracy is an example of how democratic values can exist in a different cultural elaboration than what is usually known before.[2] But, in a secular society, some other characteristic is deemed important and focused on, and that becomes the basis for democracy.
In fact relativistic liberalism and democracy are not identical since democracy is not violated when a faith is embraced, it is violated when a particular belief is imposed or disbelief is punished.
We do not have one democracy but many democracies from ancient Greece to today. We have a plurality of democracies in the international community. What emerged was that a democracy prevailed in different eras depending on the conditions of the time.[3]
Quotes by Soroush
"Has this country (Iran) gone so far so that a teacher takes his life into his own hands when attending class or an academic meeting? Does this country need the likes of Galileo and Giordano Bruno?" (appeared in an open letter from Dr Soroush to President Hashemi Rafsanjani after the latest incident of Amir Kabir University)[5]
"The first resource that is squandered in a revolution is rationality and the last thing that returns home is rationality. If it ever returns."[4]
Denkbeelden:quote:Professor Hassanain Rajabali is a leading lecturer on Islam. His eloquent style of speaking and sharp insights in Islamic issues relating to the youth in the West has granted him distinction and great popularity.
Life
Graduate from the University of Colorado in Molecular biology and Principal at the Tawheed Institute, a Muslim Sunday school in Queens, New York. Brother Hassanain Rajabali is a well-known American muslim debator of Tanzanian Origin. Traveling around the world, Hassanain Rajabali introduces Islam, and the branch of Shia(Ithna Ashari/Jaffery Sect) to all different regions and debating with people of all beliefs and faiths (i.e. Atheists, Christians, Jews...)
Other Info: Hassanain Rajabali, is the Principal of the Tawheed Institute of New York. He is a popular speaker locally, and has traveled worldwide to lecture on Islam. He is also a frequent lecturer on Islam at Columbia University, on behalf of the Muslim Students Association. He is a graduate from the University of Colorado, and presently, he owns and runs an Internet company called Netsite Corporation which specializes in E-Commerce and E-Business and is located in White Plains, NY. Hassanain came to settle in the U.S. in 1975, emigrating from Tanzania, East Africa.
Wat wil ik met dit topic?quote:De inkt van de geleerden is meer waard dan het bloed van de martelaren.
Islam is maar deels een dogmatisch leer, in de koran zijn er bijvoorbeeld 750 verzen die over natuur, wetenschap gaan en aansporen om uit onderzoek te gaan.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:32 schreef Forno het volgende:
De islam is een dogmatische leer. Je kunt een hoop verbloemen met positieve woorden, maar feit blijft dat er ergens een God in de wolken zweeft die ons koeieneert.
Nee, sluit ik me niet bij aan, er zijn genoeg islamitische wetenschappers geweest die een niveau van intellectueel vermogen hebben bereikt wat veel hoger is dan jij en ik samen zullen bereiken.quote:Wetenschap en islam gaan niet samen.
Rationeel denken en islam gaan niet samen.
Ook niet mee eens, het is net andersom de gemiddelde moslim anno 2007 zou eens moeten kijken naar wat de Koran nu werkelijk wel zegt, maar goed ik wil het niet over tafsir hebben, ik wil het hebben over de vernieuwende ideeën die hier boven worden gevoerd.quote:Als je de starre leer van de islam spiegelt op de gemiddelde moslim anno 2007, dan geloof ik persoonlijk niet dat hij of zij alles wat in de koran staat, gelooft. Dus wat dat betreft is er hoop op verlichting. Vanuit westers oogpunt natuurlijk.
Maakt niet uit hoelang het duurt, stilstand is vijand van een beschaving, zolang het vooruit gaat is het een teken dat het alleen maar beter kan gaan.. het Ironische is dat ik nu pas achterkom na alle discussies dat er niets, maar dan ook niets in de Koran het heeft over een 'heilige oorlog', er is geen passage in de Koran waar er over een zwaard wordt gesproken. Maar nogmaals daar gaat het niet over.quote:Zal de koran zijn leer ooit wijzigen? Wie zal het zeggen? Daarvoor is de wereld te complex ben ik bang. Maar globalisering heeft tot nu toe een licht positief effect mijns inziens. De meerderheid van de moslims is vrij gematigd. Het is een minieme minderheid die een heilige oorlog voert. Een oorlog die ze nooit kunnen winnen, dat is duidelijk. Maar het is een proces van eeuwen, in plaats van, dagen, weken, maanden, jaren.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:39 schreef Kees22 het volgende:
Kun je ook even kort samenvatten waar je het over wilt hebben? En wat je stelling is?
Mijn stelling heb ik verder uitgewerkt hierboven in OP.quote:Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
OK, dat is kort en krachtig. En, moet ik zeggen, hoopvol.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Mijn stelling heb ik verder uitgewerkt hierboven in OP.
Dat reformatie, Renaissance, revolutie, verlichting, hoe je het ook wilt noemen van de Islam nabij is en islam zoals we het vandaag de dag kennen niet lang meer heeft.
Zou best wel eens kunnen ja, als ik politief actief was had ik vast ook wel een dreigbrief gehad (quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, dat is kort en krachtig. En, moet ik zeggen, hoopvol.
Is dit geen gevaarlijke stelling? En dat bedoel ik letterlijk!
quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:04 schreef teamlead het volgende:
tvp. Ben nu te moe om die hele lap tekst te lezen
Nou, ik heb niet zo veel problemen met de islam.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zou best wel eens kunnen ja, als ik politief actief was had ik vast ook wel een dreigbrief gehad (!) maar iemand moet toch ergens er mee beginnen.. De islam kan tegenwoordig niet erger afgebeeld worden dan het al wordt gedaan.
Alles wat tegen traditionele en conservatieve manier van de Islam ingaat hé. Eeuwenoude clerks zijn bang macht te verliezen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, ik heb niet zo veel problemen met de islam.
En van de mensen waarvan ik weet dat ze op een openende manier met de islam omgaan, zoals die Egyptische professor, weet ik ook dat ze bedreigd worden.
Je ziet dat soort dingen overal gebeuren. Alsof je niet meer veilig bent voor je eigen familie noch land.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alles wat tegen traditionele en conservatieve manier van de Islam ingaat hé. Eeuwenoude clerks zijn bang macht te verliezen.
Macht van zulke instuten aanzienlijk verminderen, minder aandacht, minder steunen etc.. Je maakt het sterker door te vrezen dan het is.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:18 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Je ziet dat soort dingen overal gebeuren. Alsof je niet meer veilig bent voor je eigen familie noch land.
De grote hamvraag is hoe men dit moet bevorderen en bewerkstelligen (om dit te voorkomen van vernieuwing/verbetering/herziening)....
Ik help het je hopen. Maar ik ben bang dat de onrust in het midden oosten nog jaren gaat duren. Daar althans zie ik geen verlichting gebeuren.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Mijn stelling heb ik verder uitgewerkt hierboven in OP.
Dat reformatie, Renaissance, revolutie, verlichting, hoe je het ook wilt noemen van de Islam nabij is en islam zoals we het vandaag de dag kennen niet lang meer heeft.
Kwestie Midden-Oosten is geen religieus probleem, het is een nationalistisch, regionaal en identiteits(crisis) probleem. Als het religieus was zou Fatah niet strijden tegen Libanon, zouden Shieten niet tegen Soennieten. Islam wordt er als instrument gebruikt om zwakke zieltjes voor je te winnen en voor eigen agenda te misbruiken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik help het je hopen. Maar ik ben bang dat de onrust in het midden oosten nog jaren gat duren. Daar althans zie ik geen verlichting gebeuren.
Dat mag wel zo zijn maar als het een lokaal probleem zou zijn was er geen 911 en dergelijke geweest.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kwestie Midden-Oosten is geen religieus probleem, het is een nationalistisch, regionaal en identiteits(crisis) probleem. Als het religieus was zou Fatah niet strijden tegen Libanon, zouden Shieten niet tegen Soennieten. Islam wordt er als instrument gebruikt om zwakke zieltjes voor je te winnen en voor eigen agenda te misbruiken.
Dat is tegelijk waar en niet waar.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Macht van zulke instuten aanzienlijk verminderen, minder aandacht, minder steunen etc.. Je maakt het sterker door te vrezen dan het is.
11/9 komt door veel meer dingen zoals steun aan Israel, aanwezigheid in Het Midden Oosten enzo.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat mag wel zo zijn maar als het een lokaal probleem zou zijn was er geen 911 en dergelijke geweest.
Ik neem aan dat je met negenhonderdelf bedoelt 9-11-2001 en dan vooral die vliegtuigen in het WTC.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat mag wel zo zijn maar als het een lokaal probleem zou zijn was er geen 911 en dergelijke geweest.
Beeldvorming komt ook omdat veel moslims zwijgen, ook dat moet veranderen, rug toe keren, zorgen dat ze geen steun krijgen op geen enkel gebied.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:36 schreef Megumi het volgende:
Of laat ik het anders zeggen er is een groep radicale moslims. Die wellicht niet representatief voor de islam zijn. Maar over de beeldvorming daarvan wel veel invloed hebben op de manier waarop westerlingen bijvoorbeeld tegen de islam aankijken.
Blijft voornamelijk een dilemma, maar zitten niets doen ipv dialoog is nog gevaarlijker.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is tegelijk waar en niet waar.
Overdreven aandacht besteden aan de dreiging van het terrorisme (van islamieten) heft het Westen er toe gebracht om de vrijheden van de eigen burgers strak te beperken. Nog erger dan terroristen zouden doen, bijna.
Geen aandacht besteden daaraan, zou ook kwalijke gevolgen hebben gehad.
Wat betreft de eigen zwakheden, bijvoorbeeld het roken:
Stoppen en daar verder geen aandacht meer aan besteden, is te doen
Stoppen en voortdurend strijd leveren tegen je behoefte, is een verloren zaak.
Maar goed, ik geloof dat ik van de zaak afdwaal. Sorry.
Het is een nasleep van de naoorlogse WO2 politiek en de koude oorlog. Maar lokaal wil ik het niet noemen. Er zitten in vrijwel alle grote moslim landen radicale moslims. Dat is een internationaal probleem. Wat idd uit een lokaal conflict onstaan is.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
11/9 komt door veel meer dingen zoals steun aan Israel, aanwezigheid in Het Midden Oosten enzo.
Maakt het een gevolg van een lokaal probleem.
OK, sorry.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:40 schreef Triggershot het volgende:
Kunnen we Islam & terreur inhoudelijk elders verder voeren?
Daarom moet men ook zeg maar contact opzoeken, Amerika zegt letterlijk: 'they hate our way of life'. Balkenende gelooft heilig dat ze er democratie komen brengen. Moslims denken dat ze ongeloof willen verspreiden, hierom is er juist een dialoog nodig.. Geen van beiden hebben het goed, het zijn bevooroordeelde vooringenomen standpunten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het is een nasleep van de naoorlogse WO2 politiek en de koude oorlog. Maar lokaal wil ik het niet noemen. Er zitten in vrijwel alle grote moslim landen radicale moslims. Dat isd een internationaal probleem. Wat idd uit een lokaal conflict onstaan is.
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam. Waar dat de Arabieren een enorme expansie groei hebben gehad in 3 werelddelen. Maar zelden is er sprake geweest van gedwongen bekeren op acties van enkele idioten na wat op 1 hand zijn te tellen. Ik durf makkelijk te zeggen dat Islam een van meest tolerantie religies in geschiedenis is en dat is de Islam een religie. Dat ging samen prima hand in hand met de Koran.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:46 schreef onemangang het volgende:
Na 14 eeuwen islamisme vol bloedvergieten en onderlinge twisten zouden moslims nou onderhand ook moeten inzien dat de islam niet tot de beloofde islamitische heilstaat heeft geleid en dat dit er ook nooit van zal komen. Het verschil is echter dat -in tegenstelling tot de communist- de islam gegrondvest is op een 'heilig schrift'. Je kan alleen de islam hervormen door de koran te bekritiseren of zelfs te verwerpen. En daarin schuilt nou net het probleem.
Ben ik met je eens. Dat neemt gewoon niet weg dat die zaken nu anders liggen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam. Waar dat de Arabieren een enorme expansie groei hebben gehad in 3 werelddelen. Maar zelden is er sprake geweest van gedwongen bekeren op acties van enkele idioten na wat op 1 hand zijn te tellen. Ik durf makkelijk te zeggen dat Islam een van meest tolerantie religies in geschiedenis is en dat is de Islam een religie. Dat ging samen prima hand in hand met de Koran.![]()
Dat zou idd het beste zijn. Ik denk dat daarvoor aan beide kanten er nog wat meer oorlogsmoeheid moet komen. Het westen heeft de twee grootste conflicten in Irak en Afghanistan al verloren. Men zal op langer termijn tot een dialoog moeten komen. Ik vraag me alleen af hoelang dat gaat duren. Ook is er globaal veel aan de hand een gebrek aan tollerantie komt voort uit onwetenheid en armoe. Met het schaarser worden van ernergie en grondstoffen voor zie ik daar alleen maar meer problemen mee.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daarom moet men ook zeg maar contact opzoeken, Amerika zegt letterlijk: 'they hate our way of life'. Balkenende gelooft heilig dat ze er democratie komen brengen. Moslims denken dat ze ongeloof willen verspreiden, hierom is er juist een dialoog nodig.. Geen van beiden hebben het goed, het zijn bevooroordeelde vooringenomen standpunten.
In islamitische landen als Saoudi-Arabië, iran of Syrië staan (praktisch) geen kerken of tempels. In christelijke, hindoestaanse en boeddhistische landen staan wel moskees 'broederlijk' naast kerken en tempels. Dit zegt genoeg over de zogenaamde islamitische 'tolerantie', lijkt me. Daarnaast is lijst van intolerante uitspraken in de koran veel te lang om te negeren. Probeer op dezelfde wijze maar eens zo'n lijst samen te stellen uit de voorschriften waar boeddhisten, jainisten, humanisten of bahai zich aan trachten te houden.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam. Waar dat de Arabieren een enorme expansie groei hebben gehad in 3 werelddelen. Maar zelden is er sprake geweest van gedwongen bekeren op acties van enkele idioten na wat op 1 hand zijn te tellen. Ik durf makkelijk te zeggen dat Islam een van meest tolerantie religies in geschiedenis is en dat is de Islam een religie. Dat ging samen prima hand in hand met de Koran.![]()
Je voorbeeld is wat tegenstrijdig. Je geeft aan dat er landen zijn waar een niet onaanzienlijk deel van de moslims woont waar men broedelijk naast elkaar leeft. En wat voor de koran opgaat is ook voor de bijbel zo. Daar staan ook dingen in waarbij ik me wenkbrouwen van optrek Het christendom kent door de eeuwen heen geen landurige periode van tollerantie en vrede. De islaam wel.quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:13 schreef onemangang het volgende:
[..]
In islamitische landen als Saoudi-Arabië, iran of Syrië staan (praktisch) geen kerken of tempels. In christelijke, hindoestaanse en boeddhistische landen staan wel moskees 'broederlijk' naast kerken en tempels. Dit zegt genoeg over de zogenaamde islamitische 'tolerantie', lijkt me. Daarnaast is deze lijst van intolerante uitspraken in de koran veel te lang om te negeren.
De islam en het Christendom maken gebruik van dezelfde dictatoriale structuur en methode: 'dit geloof is het enigste geloof, de rest moet verworpen worden' en hebben daarom BEIDE zich schuldig gemaakt aan de grootste wreedheden in de geschiedenis van de mensheid. Overigens kan ik in de geschiedenis van de islam geen periode van langdurige vrede en tolerantie terugvinden. Er is altijd sprake geweest van gewapende onderdrukking van de dhimmi. Mohammed was ook niet bepaald Mohatma Ghandi, hij was zelf betrokken bij veldslagen en slachtpartijen en wordt door moslims nog altijd als 'het goede voorbeeld' gezien. Het christendom heeft 20 eeuwen geexperimenteerd en gefaald, de islam 14 eeuwen geexperimenteerd en gefaald. Hoog tijd om ons verstand te gaan gebruiken (wat in de Europese, seculiere, Gemeenschap dan eindelijk ook wordt gedaan).quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:19 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je voorbeeld is wat tegenstrijdig. Je geeft aan dat er landen zijn waar een niet onaanzienlijk deel van de moslims woont waar men broedelijk naast elkaar leeft. En wat voor de koran opgaat is ook voor de bijbel zo. Daar staan ook dingen in waarbij ik me wenkbrouwen van optrek Het christendom kent door de eeuwen heen geen landurige periode van tollerantie en vrede. De islaam wel.
Dan wordt het wellicht tijd om een leesbril te gaan kopen!quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:45 schreef onemangang het volgende:
Overigens kan ik in de geschiedenis van de islam geen periode van langdurige vrede en tolerantie terugvinden.
Als dat intellectuele en vooruitstrevende karakter zo evident is waarom merken we daar zo weinig van? Of zijn er tal van, door fundamentalisten gefinancierde, volksuniversiteiten actief in vluchtelingenkampen en is de Taliban eigenlijk een soort van LOI?quote:[
Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
Waarom start je niet gewoon een Islam-knuffel topic waarin iedereen jouw gelijk moet geven?quote:Ik heb geen zin in een bashtopic, of Mohammed dit dat, gelieve graag en enkel inhoudelijk te reageren op ideeën van de mensen hierboven. Of inspiratie wat er uit voorkomt. Positieve kanten van de Islam en het verzetten tegen alle ellende waarvoor het kan en wordt gebruikt.
Regels:
- Geen semi grappig oneliners.
- Geen bashing.
- Niet provoceren.
- Geen TVP, bookmark maar.
- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.
- Verder regels van FOK! FAQ.
Sorry? Ik ben in Syrië geweest heb er nota bene 2 jaar gewoond. Syrië staat vol met kerken, beter gezegd nog Christenen hebben het er ver beter dan moslims, ze zijn ook veel rijker, ga je mij een beetje vertellen hoe Syrië in elkaar zit? Bahai heeft dus ook een groepje in Iran en Joden hebbeb synagogen in Istanbul, Iran, Syrië. Van Saudie- Arabie weet ik het niet, maar met het Wahhabisme daar zijn ze zelfs niet tolerant voor de Islam. Overigens is geen van de landen dat jij noemt een kalifaat.quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:13 schreef onemangang het volgende:
[..]
In islamitische landen als Saoudi-Arabië, iran of Syrië staan (praktisch) geen kerken of tempels. In christelijke, hindoestaanse en boeddhistische landen staan wel moskees 'broederlijk' naast kerken en tempels. Dit zegt genoeg over de zogenaamde islamitische 'tolerantie', lijkt me. Daarnaast is lijst van intolerante uitspraken in de koran veel te lang om te negeren. Probeer op dezelfde wijze maar eens zo'n lijst samen te stellen uit de voorschriften waar boeddhisten, jainisten, humanisten of bahai zich aan trachten te houden.
Van de grote religies is Islam het meest tolerante geweest.quote:Dus nee, de islam is vergeleken met andere religies geen tolerante religie, het is samen met het christendom de minst tolerante religie van de grote religies,
Lees jij überhaupt wel wat ik schrijf?quote:lees je hoe het in de geschiedenis is verspreid, dan is die verspreiding vooral via veroveringen tot stand gekomen, net als het christendom.
Verder mag je ook best:quote:Waar dat de Arabieren een enorme expansie groei hebben gehad in 3 werelddelen. Maar zelden is er sprake geweest van gedwongen bekeren op acties van enkele idioten na wat op 1 hand zijn te tellen.
Onzin, enige twist tussen Shia en Soennah is opvolgings kwestie van Mohammed. Daar vanuit is erquote:En dan zijn er nog de vele onderlinge twisten tussen vnl. soennieten en sjiieten, waar geen einde aan lijkt te komen.
Omdat het minder spectaculair is om te zien.. Veel leuker om iemand te zien die het westen dood wil hebben op TV. Intellectuele moslims krijgen echt niet zoveel aandacht op FOX ofzo, was het maar waar.quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:33 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Als dat intellectuele en vooruitstrevende karakter zo evident is waarom merken we daar zo weinig van? Of zijn er tal van, door fundamentalisten gefinancierde, volksuniversiteiten actief in vluchtelingenkampen en is de Taliban eigenlijk een soort van LOI?
Dank en geen dank.quote:Met respect voor je werk aan de OP maar het riekt naar framing.
Als je oneens bent met het topic, hoe het topic loopt kan je dat kwijt in WFL-FB.quote:Waarom start je niet gewoon een Islam-knuffel topic waarin iedereen jouw gelijk moet geven?
Nogmaals Onemangang lees anders OP even:quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:45 schreef onemangang het volgende:
Mohammed was ook niet bepaald Mohatma Ghandi, hij was zelf betrokken bij veldslagen en slachtpartijen en wordt door moslims nog altijd als 'het goede voorbeeld' gezien.
quote:Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
Ik heb geen zin in een bashtopic, of Mohammed dit dat, gelieve graag en enkel inhoudelijk te reageren op ideeën van de mensen hierboven. Of inspiratie wat er uit voorkomt. Positieve kanten van de Islam en het verzetten tegen alle ellende waarvoor het kan en wordt gebruikt.
Ghandi.quote:"The sayings of Muhammad are a treasure of wisdom, not only for Muslims but for all of mankind."
Owh, maar als het aan de verslaggeving ligt kan jij ons wijzen waar we wel verhalen kunnen vinden over groeperingen die kosten noch moeite sparen om religieus gemotiveerd intellectualisme over het volk uit te storten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat het minder spectaculair is om te zien.. Veel leuker om iemand te zien die het westen dood wil hebben op TV. Intellectuele moslims krijgen echt niet zoveel aandacht op FOX ofzo, was het maar waar.
Volgens mij is WFL-FB voor reacties op mod-acties (rijmt!) en niet bedoeld voor reacties op de manier waarop een TS probeert richting te geven aan zijn/haar topic. Als ongenuanceerde negatieve topics worden geweerd (verbod op bash-topics) hoort er bij ongenuanceerde positieve topics ook geremd te worden.quote:Als je oneens bent met het topic, hoe het topic loopt kan je dat kwijt in WFL-FB.
Als je niet wilt hoef je ook niet te reageren.
Daarnaast heb ik genoeg alternatieven gegeven van bestaande topics waar rest wel kan en hoort.
Dit is een vraag die ik ook eens gesteld heb inderdaad, en het blijft me interesseren. In hoeverre 'mag' je twijfelen aan Allah? Als je met blind vertrouwen gelooft, hoe kan je dan voor jezelf weten dat Hij wel echt bestaat? En als je je ogen opent en onderzoekt, betekent dat niet meteen al dat je ergens over twijfelt en er dus nader onderzoek aan wilt besteden?quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Hoe valt 'open je ogen en onderzoek' en 'vertrouw blind en twijfel niet' met elkaar te rijmen?
Mooie uitspraken leiden echter niet altijd tot mooie resultaten:quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:49 schreef Triggershot het volgende:
"The sayings of Muhammad are a treasure of wisdom, not only for Muslims but for all of mankind."
Ghandi.![]()
quote:Waarom start je niet gewoon een Islam-knuffel topic waarin iedereen jouw gelijk moet geven?
Daar heeft hij gelijk in, en dat is een uiting van extremisme die tegen gegaan moet worden. Oorlog om welke reden dan ook is gewoon niet goed te praten.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
Mooie uitspraken leiden echter niet altijd tot mooie resultaten:
The most henious and the must cruel crimes of which history has record have been committed under the cover of religion or equally noble motives
Ghandi
Wat denk je van ernaar in context kijken in plaats van alle slecht lijkende stukjes onder elkaar te zetten? En zelfs dan is de Koran op veel manieren te interpreteren, het hele idee van de OP is de Islam op een moderne manier te benaderen en wat geschreven staat te verenigen met de huidige levenswijze om te zorgen dat de Westerse cultuur en de Islam hand in hand kunnen leven. Ook zulke uitspraken zijn in context te zetten en een bepaalde interpretatie aan te binden, lijkt me.quote:Maar goed, om terug te komen op je onderwerp: in hoeverre is het mogelijk om de intolerante uitspraken van de koran te negeren en dan nog steeds te blijven praten over de tolerantie van de 'islam'? Je weet zelf toch ook wel dat er niets uit de koran geschrapt mag worden? Of ben je er voorstander van om alle shit van de islam onder het tapijt te schuiven door middel van het verkondigen van een leugen als 'de islam is tolerant' terwijl het woord 'islam' onderwerping betekent?
[..]
Secularisme is zeker goed, alleen is het niet het antwoord op het extremisme, het zorgt er alleen voor dat het extremisme minder toegang krijgt tot politiek etc.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:56 schreef Invictus_ het volgende:
Zoals ook uit het eerste deel van de OP blijkt: secularisme is het antwoord op de puinhoop die de Islam op dit moment heeft veroorzaakt.
En het zorgt er voor dat de automatisch bevoorrechte positie van religieuzen iets minder vanzelfsprekend is. In de puinhoop die Europa was heeft secularisatie ook redelijk geholpen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:06 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Secularisme is zeker goed, alleen is het niet het antwoord op het extremisme, het zorgt er alleen voor dat het extremisme minder toegang krijgt tot politiek etc.
Je alleen op de 'zachte' delen van de islam richten is -hoe goed de intentie in eerste instantie ook lijkt te zijn- is echter helemaal geen antwoord op extremisme, de hoofdveroorzaker van de problemen (polarisatie, het 'wij moslims' tegen 'zij de rest') verdwijnt er niet door, tolerantie en een religieus idee die claimt 'de enige, ultieme waarheid' te zijn kunnnen nooit samengaan juist omdat er meer groepen zijn die hetzelfde claimen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:06 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Secularisme is zeker goed, alleen is het niet het antwoord op het extremisme, het zorgt er alleen voor dat het extremisme minder toegang krijgt tot politiek etc.
Nou nee, als je die lijst doorleest dan komt het in het kort hier op neer: 'wij moslims zijn superieur aan hen die niet moslims zijn' en 'niet moslims zijn inferieur'. Dat valt op geen enkele andere manier te interpreteren. Dergelijk superioriteitsdenken is nou net de bron van alle problemen en valt niet met hervormingen weg te wuiven tenzij je de halve koran verwerpt. Maar als je dat doet, dan is er geen sprake van islam meer.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:49 schreef Listo het volgende:
[..]
Daar heeft hij gelijk in, en dat is een uiting van extremisme die tegen gegaan moet worden. Oorlog om welke reden dan ook is gewoon niet goed te praten.
[..]
Wat denk je van ernaar in context kijken in plaats van alle slecht lijkende stukjes onder elkaar te zetten? En zelfs dan is de Koran op veel manieren te interpreteren, het hele idee van de OP is de Islam op een moderne manier te benaderen en wat geschreven staat te verenigen met de huidige levenswijze om te zorgen dat de Westerse cultuur en de Islam hand in hand kunnen leven. Ook zulke uitspraken zijn in context te zetten en een bepaalde interpretatie aan te binden, lijkt me.
God is echter geen mens. Zolang gelovigen (en wat dat betreft ook ongelovigen die zich fel tegen het geloof keren) niet vervallen in 'wij vs. zij'-denken zou het geen probleem opleveren dat zij in een God geloven. In principe is het mogelijk om naast elkaar te leven en samen problemen aan te pakken, omdat een gedeeld doel dat mogelijk maakt zolang daarbij niet wordt gekeken naar de onderling verschillende opvattingen van de belanghebbenden. Het wordt inderdaad wel een probleem als er wordt geprobeerd naast elkaar te leven maar men toch in groepen blijft denken en daarmee de samenwerking blijft verstoren.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:23 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je alleen op de 'zachte' delen van de islam richten is -hoe goed de intentie in eerste instantie ook lijkt te zijn- is echter helemaal geen antwoord op extremisme, de hoofdveroorzaker van de problemen (polarisatie, het 'wij moslims' tegen 'zij de rest') verdwijnt er niet door, tolerantie en een religieus idee die claimt 'de enige, ultieme waarheid' te zijn kunnnen nooit samengaan juist omdat er meer groepen zijn die hetzelfde claimen.
De enigste manier om uiteindleijk tot een vreedzame samenleving te komen is in alle openheid samen problemen te bestrijden in plaats van te blijven denken in 'wij' vs. 'zij'. De termen 'moslims', 'christenen', 'amerikanen', 'chinezen' etc. dienen naar de achtergrond verdrongen te worden door de term 'mensen'. Dat kan niet door te roepen dat Allah of God boven alle mensen staat en we daarom de daaraan gelieerde religie dienen te volgen.
Het probleem is ook niet een geloof in god; maar de vervelende overtuiging dat ze uiteindelijk en ultiem zich alleen hoeven te verantwoorden tegenover die god. Het besef dat een goede buur (medemens) belangrijker is dan een verre vriend (god) moet ontstaan voordat je af bent van het gedonder met allerlei kleine clubjes mensen die in naam van hun god-naar-keuze en dus waarheid-naar-keuze vinden dat ze de ander met wortel en al moeten uitroeien (qua denkgoed of zelfs fysiek).quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:37 schreef Listo het volgende:
[..]
God is echter geen mens. Zolang gelovigen (en wat dat betreft ook ongelovigen die zich fel tegen het geloof keren) niet vervallen in 'wij vs. zij'-denken zou het geen probleem opleveren dat zij in een God geloven. In principe is het mogelijk om naast elkaar te leven en samen problemen aan te pakken, omdat een gedeeld doel dat mogelijk maakt zolang daarbij niet wordt gekeken naar de onderling verschillende opvattingen van de belanghebbenden. Het wordt inderdaad wel een probleem als er wordt geprobeerd naast elkaar te leven maar men toch in groepen blijft denken en daarmee de samenwerking blijft verstoren.
Ik kan hier niet volledig antwoord op geven, daarvoor wacht ik liever even op iemand die er meer van weet, maar naar mijn weten is voor de Islam wat betreft samenleving de buur ook belangrijk, in die zin niet belangrijker dan God maar ook ongelovige buren moet je met fatsoen en respect mee omgaan. Ook staan ze niet boven de wet, en van het uitroeien van mensen met een andere opvatting is dan ook geen sprake. Belangrijk is het informeren van ongelovigen over de Islam en hen te laten zien waarom het volgens hen het juiste geloof is, maar het opleggen van geloof hoort daar niet bij. Dit is nogmaals een vorm van extremisme die niet onderbouwd wordt door de Koran.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:48 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet een geloof in god; maar de vervelende overtuiging dat ze uiteindelijk en ultiem zich alleen hoeven te verantwoorden tegenover die god. Het besef dat een goede buur (medemens) belangrijker is dan een verre vriend (god) moet ontstaan voordat je af bent van het gedonder met allerlei kleine clubjes mensen die in naam van hun god-naar-keuze en dus waarheid-naar-keuze vinden dat ze de ander met wortel en al moeten uitroeien (qua denkgoed of zelfs fysiek).
Steek dus als gelovige de hand in eigen boezem en ga preken voor eigen kerk ipv proberen de rest van de wereld te overtuigen van je gelijk. Stap één daarbij is het onderkennen van de interne problematiek van je religieuze-waarheid-naar-keuze; niet door de bachataliseren maar door ze oprecht mee te laten tellen in je eigen visie over dat geloof. Maak eens een onderscheid (en dan richt ik me even tot TS) tussen de Islam, jouw Islam en jouw visie op de Islam. Te veel wordt het persoonlijke geloofje vooropgesteld in discussies over wereld religies.
Die kan je niet overtuigen, uitroeien is de enige optiequote:Op woensdag 23 mei 2007 10:56 schreef locutus51 het volgende:
Inderdaad, bewustwording van de verschillen en het accepteren van deze verschillen zullen er toe bijdragen dat er minder richting het extremisme gaan, maar wat moet er gebeuren om de mensen die reeds onder het extremisme vallen deze zienswijze te laten zien?
Niet bewustwording van de verschillen; bewustwording van je* eigen zwakke plekken voor je je richt op de rest van de wereld. In geloofsovertuiging blijken de verschillen toch altijd ten gunste van de eigen overtuiging op te tellen; wordt je eerst maar eens bewust van de puinhoop in je eigen doctrine voordat je met een balk in je oog gaat lopen miepen over splinters.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:56 schreef locutus51 het volgende:
Inderdaad, bewustwording van de verschillen en het accepteren van deze verschillen zullen er toe bijdragen dat er minder richting het extremisme gaan, maar wat moet er gebeuren om de mensen die reeds onder het extremisme vallen deze zienswijze te laten zien?
Daar hebben we de koran niet voor nodig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam is maar deels een dogmatisch leer, in de koran zijn er bijvoorbeeld 750 verzen die over natuur, wetenschap gaan en aansporen om uit onderzoek te gaan.
Als een islamitische wetenschapper onderzoek doet naar de oorsprong van het menselijke ras is hij/zij dan niet verstoord in zijn beeld? Case in point:een post van fokforum user KirmiziBeyaz, stel hij wilt onderzoek doen in de biologie en diversiteit in soorten, zijn overtuigingen zullen hem weerhouden van bepaalde methodes en conclusies.quote:[..]
Nee, sluit ik me niet bij aan, er zijn genoeg islamitische wetenschappers geweest die een niveau van intellectueel vermogen hebben bereikt wat veel hoger is dan jij en ik samen zullen bereiken.
Die ouwe rukker, ghandi de pacifist, nee hij weet wel beter dan dat. Wat moet je anders zeggen in een land dat op het punt staat van een gruwelijke burgeroorlog?quote:ghandi
"The sayings of Muhammad are a treasure of wisdom, not only for Muslims but for all of mankind."
Waarom deze twijfelstrijd uberhaupt? blind geloof is gewoon niet rationeel te rechtvaardigen. Weg ermee! Laat ik daarbij zeggen dat daarmee niet cultuur, traditie, ceremonie ook automatisch weg moet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:09 schreef Listo het volgende:
"Hoe valt 'open je ogen en onderzoek' en 'vertrouw blind en twijfel niet' met elkaar te rijmen? "
Dit is een vraag die ik ook eens gesteld heb inderdaad, en het blijft me interesseren. In hoeverre 'mag' je twijfelen aan Allah? Als je met blind vertrouwen gelooft, hoe kan je dan voor jezelf weten dat Hij wel echt bestaat? En als je je ogen opent en onderzoekt, betekent dat niet meteen al dat je ergens over twijfelt en er dus nader onderzoek aan wilt besteden?
Ik denk dat dit een van de vraagstukken binnen de Islam is die erg belangrijk en interessant is met het oog op een vooruitstrevend en evoluerende religie.
Maar wanneer een van deze zwakke plekken het aanzien tot andere geloven nu is, kom je toch terug op het accepteren van de verschillen alvorens verder te kunnen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:59 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Niet bewustwording van de verschillen; bewustwording van je* eigen zwakke plekken voor je je richt op de rest van de wereld. In geloofsovertuiging blijken de verschillen toch altijd ten gunste van de eigen overtuiging op te tellen; wordt je eerst maar eens bewust van de puinhoop in je eigen doctrine voordat je met een balk in je oog gaat lopen miepen over splinters.
*de overtuiging
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:58 schreef Listo het volgende:
[..]
Die kan je niet overtuigen, uitroeien is de enige optie
Sorry voor het offtopic gaan maar die citaten van Ghandi kan ik niet verifieren. Waar is de bronvermelding?quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:22 schreef onemangang het volgende:
Do you think I am superstitious? I am a super-atheist.
Ghandi
Hier nog meer uitspraken van Ghandi over God, hij was geen atheist:quote:God is conscience. He is even the atheism of the atheist. TIG-10
Niet spectaculair overigens (Gonds is een volk in India). Hier staat trouwens wat van Ghandi's visie over Islam: http://www.mkgandhi.org/epigrams/i.htm#Islam /offtopicquote:Superstition
It is a sin to let simple folk such as the Gonds to be encouraged in the practice of superstition. XXV-334
Wat nou accepteren? Alsof de verschillen er zijn bij de gratie van god-naar-keuze. Als je als religieus problemen hebt met verschillen zul je de oorzaak van dat probleem toch echt in je eigen overtuiging moeten zoeken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:13 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Maar wanneer een van deze zwakke plekken het aanzien tot andere geloven nu is, kom je toch terug op het accepteren van de verschillen alvorens verder te kunnen.
Last van dyssmiley?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....
Dat bedoel ik ook... komt er alleen misschien wat verkeerd uit....quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:50 schreef Invictus_ het volgende:
Wat nou accepteren? Alsof de verschillen er zijn bij de gratie van god-naar-keuze. Als je als religieus problemen hebt met verschillen zul je de oorzaak van dat probleem toch echt in je eigen overtuiging moeten zoeken.
oeps...quote:Last van dyssmiley?![]()
Ik zal geen sarcasme meer gebruikenquote:Op woensdag 23 mei 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....
Hier.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:28 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Sorry voor het offtopic gaan maar die citaten van Ghandi kan ik niet verifieren. Waar is de bronvermelding?
Lofwaardig initiatief, dat wel.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
We zullen zien of het zo is of niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:33 schreef Invictus_ het volgende:
Met respect voor je werk aan de OP maar het riekt naar framing.
Sja, verhoudt zich m.i. niet met je OP (- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.): Jouw interpretatie, zijn interpretatie. Snap je?quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:50 schreef Triggershot het volgende:
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam.
We wachten in spanning op je volgende post.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:47 schreef Masterix het volgende:
[..]
Meer ruimte tot verandering zie ik niet.
Als deze post blijft staan* zal ik in de volgende ingaan op de mijns inziens problematische gevolgen van deze starheid, of, als dat nodig is, het wezen van die onveranderlijkheid uitdiepen. Daarnaast heb ik nog commentaar op NDAsilenced's vaststelling dat de gedachte aan evolutie nooit samen kan gaan met de islam. Categorisch.
*Ik bedoel daarmee dit:
[..]
We zullen zien of het zo is of niet.
[..]
Sja, verhoudt zich m.i. niet met je OP (- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.): Jouw interpretatie, zijn interpretatie. Snap je?
Ook daar zou ik nog op in kunnen aan: ik denk dat het een misverstand is de islam af te doen als "gewoon een religie" die mensen kunnen hebben/kiezen, en die ze kunnen inrichten naar hun smaak en behoefte.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Persoonlijk denk ik dat een religie bestaat uit zijn volgelingen. Dus als de meerderheid van de moslims het onzin vind om de Koran letterlijk te nemen en strikt toe te passen, dan doen ze dat gewoon niet meer.
Ik heb geen theologie gestudeerd en ben verder ongelovig. Vanuit mijn perspectief lijken het christendom en de Islam erg op elkaar en zie ik niet in waarom Moslims hun godsdienst niet zouden kunnen ontwikkelen en Christenen wel. Als je de Paus letterlijk neemt is ie net zo erg als de Ayatholla's van Iran.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:44 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ook daar zou ik nog op in kunnen aan: ik denk dat het een misverstand is de islam af te doen als "gewoon een religie" die mensen kunnen hebben/kiezen, en die ze kunnen inrichten naar hun smaak en behoefte.
Daar wordt het onderwerp wel toe verengd in de OP maar in mijn -nogmaals niet islamitische- visie op de islam mist de islam dus het dynamische dat een religie m.i. kenmerkt terwijl ze vele politieke, juridische, morele en ontologische kenmerken heeft die ervoor zorgen dat de islam zeer wezenlijk van (andere) moderne religies onderscheidt.
Ik ook niet, wel filosofie en antropologie (met vergelijkende godsdienstwetenschappen als bijvak) maar da's al weer lang terug. Komend uit een griffo-gezin ben ik pas later werkelijk met de islam en andere religies in aanraking gekomen, veel gereisd en vandaaruit mijn huidige ideeën ontwikkeld.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen theologie gestudeerd en ben verder ongelovig. Vanuit mijn perspectief lijken het christendom en de Islam erg op elkaar en zie ik niet in waarom Moslims hun godsdienst niet zouden kunnen ontwikkelen en Christenen wel. Als je de Paus letterlijk neemt is ie net zo erg als de Ayatholla's van Iran.
Gereformeerden en hervormden, zijn die niet juist vrij extreem in de leer? Hel en verdoemenis? Je ben als zondaar geboren en je moet maar afwachten of je de hemel in mag? De Katholieken zijn in mijn ogen dan weer (hypocriet) relaxed. Beetje zondigen en de volgende dag beetje biechten/boete doen, klaar.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:22 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik ook niet, wel filosofie en antropologie (met vergelijkende godsdienstwetenschappen als bijvak) maar da's al weer lang terug. Komend uit een griffo-gezin ben ik pas later werkelijk met de islam en andere religies in aanraking gekomen, veel gereisd en vandaaruit mijn huidige ideeën ontwikkeld.
Zoveel heb ik dus niet met het katholicisme, welke maar een stroming/kerk is binnen het christendom natuurlijk, en ja, ook ik zie angstwekkend veel overeenkomsten tussen de islam en het Rooms Katholicisme.
Alleen hebben de katholieken hun paus nog, en missen de moslims hun kalief.
Heb je OP wel gelezen?quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Owh, maar als het aan de verslaggeving ligt kan jij ons wijzen waar we wel verhalen kunnen vinden over groeperingen die kosten noch moeite sparen om religieus gemotiveerd intellectualisme over het volk uit te storten.
Intellectualisme betekent niet enkel wetenschappelijk vooruitgang, maar is een onderdeel er van mijn inziens. Vervang 'vertrouw blind en twijfel niet' in 'Denk eens na en ga zelf op onderzoek uit' als ware inhoud van de Koran, jouw definitie zal je er niet in vinden en praat daarna verder. Namen als Averroes, Avicenna. Ibn Haythem etc zijn een directe weerlegging van jouw bewering dat intellectualisme, filosofie en Islam niet samen gaan.quote:Daarbij moet ook jij toch zien dat wetenschap en intellectualisme haaks op religie staan. Hoe valt 'open je ogen en onderzoek' en 'vertrouw blind en twijfel niet' met elkaar te rijmen? De eerste keer dat die door de islam geïnspireerde wetenschap de hand aan haarzelf zal slaan is het gebeurd; er is niet veel onderzoek nodig om te achterhalen dat bijv. bidden voor landbouwopbrengst nul komma nul effect heeft. Ik vraag me af hoe blij de onderzoeksresultaten in de moskee zullen worden besproken.
WFL-FB is dan ook bedoelt om te klagen over een user, mijn blauwe kleurtje neemt niet weg dat ik als TS mijn topics inhoud en discussie richting zelf mag bepalen, net zoals het niet wegneemt dat jij daar mag klagen.quote:Volgens mij is WFL-FB voor reacties op mod-acties (rijmt!) en niet bedoeld voor reacties op de manier waarop een TS probeert richting te geven aan zijn/haar topic. Als ongenuanceerde negatieve topics worden geweerd (verbod op bash-topics) hoort er bij ongenuanceerde positieve topics ook geremd te worden.
Nou doe je het weer; vanwaar toch die gedachte dat jij 'de ware Koran' correct interpreteert? Vanwaar die geblindeerde roze bril?quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je OP wel gelezen?
Gulen movement http://en.wikipedia.org/w(...)3.BClen.27s_movement
[..]
Intellectualisme betekent niet enkel wetenschappelijk vooruitgang, maar is een onderdeel er van mijn inziens. Vervang 'vertrouw blind en twijfel niet' in 'Denk eens na en ga zelf op onderzoek uit' als ware inhoud van de Koran, jouw definitie zal je er niet in vinden en praat daarna verder. Namen als Averroes, Avicenna. Ibn Haythem etc zijn een directe weerlegging van jouw bewering dat intellectualisme, filosofie en Islam niet samen gaan.
Ik wil niet klagen over een user; ik ageer tegen een manier van sturing in een topic.quote:WFL-FB is dan ook bedoelt om te klagen over een user, mijn blauwe kleurtje neemt niet weg dat ik als TS mijn topics inhoud en discussie richting zelf mag bepalen, net zoals het niet wegneemt dat jij daar mag klagen.
Wat een onzinnige argumenten, alsof ik ontken dat religie capabel is tot moorden of dat Ghandi een religieuze is. Ghandi wordt gezien als een groot voorbeeld en hij ziet Mohammed als een groot voorbeeld of gaan we nu selectief shoppen in zijn quotes?quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
Mooie uitspraken leiden echter niet altijd tot mooie resultaten:
The most henious and the must cruel crimes of which history has record have been committed under the cover of religion or equally noble motives
Ghandi
Do you think I am superstitious? I am a super-atheist.
Ghandi
- Ik heb eerste keer je link niet voor niets verwijderd hé. Nogmaals doe dat lekker in de andere topics genoemd in OP of open er zelf een topic over. -quote:Maar goed, om terug te komen op je onderwerp: in hoeverre is het mogelijk om de intolerante uitspraken van de koran te negeren en dan nog steeds te blijven praten over de tolerantie van de 'islam'? Je weet zelf toch ook wel dat er niets uit de koran geschrapt mag worden? Of ben je er voorstander van om alle shit van de islam onder het tapijt te schuiven door middel van het verkondigen van een leugen als 'de islam is tolerant' terwijl het woord 'islam' onderwerping betekent?
Toon mij in de Koran in topic Verboden heilige boeken (Was: De verboden Koran 2) dat jouw interpreatie in de Koran staat dan.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:53 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nou doe je het weer; vanwaar toch die gedachte dat jij 'de ware Koran' correct interpreteert? Vanwaar die geblindeerde roze bril?
Nogmaals ik heb alternatieve topics gegeven, als TS behoud ik het recht om te bepalen waar dit topic over mag en zal gaan. Als het je niet bevalt jammer of open zelf een topic.quote:Ik wil niet klagen over een user; ik ageer tegen een manier van sturing in een topic.
Het gaat niet om een interpretatie van de koran; het gaat erom dat je weer blind aan het stellen bent dat jouw visie de juiste is zonder blijk van welk relativisme dan ook. Als je, zoals je stelt in de OP, de Islam een duw de openheid in wilt geven zul je toch eerst eens achterom moeten kijken en beschouwen waar de zooi vandaan komt; van binnenuit.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toon mij in de Koran in topic Verboden heilige boeken (Was: De verboden Koran 2) dat jouw interpreatie in de Koran staat dan.
Wat doe je op een open forum als je de inhoud en richting van een discussie wilt bepalen?quote:Nogmaals ik heb alternatieve topics gegeven, als TS behoud ik het recht om te bepalen waar dit topic over mag en zal gaan. Als het je niet bevalt jammer of open zelf een topic.
Mee eens, reformatie van Islamitisch bodem komen niet andersom, maar een interpretatie is een interpretatie het is even valide als de ander, maar sommigen zijn dus verstandiger en die moeten we dus gaan aannemen omdat het zich moet verzoenen met logica en verstand. Dus de essentie van je geloof( Koran) niet naar interpretatie van mensen van toentertijd gewoonten en tradities en omgeving, maar naar huidige normen en waarden en wetten. Dus ook als er dingen zijn die we vandaag de dag (wetenschappelijk) kunnen erkennen, ook accepteren met een freemind..quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het gaat niet om een interpretatie van de koran; het gaat erom dat je weer blind aan het stellen bent dat jouw visie de juiste is zonder blijk van welk relativisme dan ook. Als je, zoals je stelt in de OP, de Islam een duw de openheid in wilt geven zul je toch eerst eens achterom moeten kijken en beschouwen waar de zooi vandaan komt; van binnenuit.
Open forum is een, open topic is het ander, als je nu nog verder hier over wilt in WFL-FB, rest wordt geedit in dit topic.quote:Wat doe je op een open forum als je de inhoud en richting van een discussie wilt bepalen?
Soefisme benadrukt een van meest tolerant mogelijke kanten van de Islam met als bekendste held Rumi:quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:28 schreef The_Shining het volgende:
Triggershot, hoe staat Soefisme in deze?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jalal_ad-Din_Rumiquote:Kom, en kom opnieuw!
Wie je ook bent,
gelovig of ongelovig, ketter of vuuraanbidder.
Ook al heb je wel honderd keer je beloftes gebroken.
Deze deur is niet de deur van wanhoop,
Kom, en kom weer opnieuw!
Ik denk dat je Invictus niet snapt of wil snappen: zolang jij met een zeer persoonlijke interpretatie van "de koran" naar buiten komt om een verandering, een aanpassing van de islam mogelijk te maken zal er niets gebeuren. Behalve misschien bij jou zelf. Maar niet met de islam: het is geen recept voor evolutie maar voor scheuring.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:09 schreef Triggershot het volgende:
Mee eens, reformatie van Islamitisch bodem komen niet andersom, maar een interpretatie is een interpretatie het is even valide als de ander, maar sommigen zijn dus verstandiger en die moeten we dus gaan aannemen omdat het zich moet verzoenen met logica en verstand. Dus de essentie van je geloof( Koran) niet naar interpretatie van mensen van toentertijd gewoonten en tradities en omgeving, maar naar huidige normen en waarden en wetten. Dus ook als er dingen zijn die we vandaag de dag (wetenschappelijk) kunnen erkennen, ook accepteren met een freemind..
Voor de nieuwschierigen onder ons. A.s. donderdag is er een programma aan de erasmus universiteit die gaat over Rumi. Met live wervelende derwisjen en live muziek. Toegang is gratis.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Soefisme benadrukt een van meest tolerant mogelijke kanten van de Islam met als bekendste held Rumi:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jalal_ad-Din_Rumi
De Islam hoeft niet te evolueren als de interpretatie van de moslim evolueert is het al een stap vooruit met de Islam.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:56 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik denk dat je Invictus niet snapt of wil snappen: zolang jij met een zeer persoonlijke interpretatie van "de koran" naar buiten komt om een verandering, een aanpassing van de islam mogelijk te maken zal er niets gebeuren. Behalve misschien bij jou zelf. Maar niet met de islam: het is geen recept voor evolutie maar voor scheuring.
De koran en daarmee de islam blijven zo namelijk geheel buiten beeld.
Vergis je niet: reformatie houdt zoveel meer in dan wat jij schetst. Het gaat niet alleen erom wat nieuwe, modernere wetenschappelijke, morele en juridische elementen eraan toe te voegen alsof het een soort Redmond-patch is, een eenmalige upgrade: dat is veels te statisch.
De reformatie zal, wil ze iets zijn, het wezen moeten raken: niet een verandering van de islam zal het oogmerk moeten zijn, maar het veranderlijk maken van de islam.
En dat -geloof ik- zal nooit gebeuren, nooit kunnen gebeuren. 10% van de redenen die ik daarvoor zie heb ik gegeven, maar ik zie er veel meer.
Je begeeft je m.i. in de door mij geschetste zeer kleine ruimte van de interpretatie van de koran en probeert die op te rekken.
De onveranderlijkheid van de koran blijft echter, de islam blijft dus ook zoals ze is, alleen kies jij een andere positie ten opzichte van de islam.
Jij evolueert dus, de islam niet.
Per saldo neem je daarmee dus gewoon afstand. En voor je het weet heb je jezelf "uit de islam" geëvolueerd.
Ik zeg:quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Islam hoeft niet te evolueren als de interpretatie van de moslim evolueert is het al een stap vooruit met de Islam.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:31 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik zeg:
1.: de islam kan niet evolueren.
2.: de moslim kan met zijn interpretatie binnen of buiten de islam vallen: daar zal de islam niet door veranderen.
Dit heb ik uitgebreid beargumenteerd: je one-liner snap ik dan ook niet.
Miischien wat uitleg wat je ermee bedoelt?
Nogmaals dus dat de Islam niet hoeft te evolueren.. De interpretaties gemaakt van de Islam kunnen wel een reformatie ondergaan samen met kijk op nieuwe dingen. Als je je houdt aan de 5 zuilen van de Islam kan je je verder wel vooruit laten gaan zonder dat de Islam je belemmert of dat je stilstaat.quote:De Islam hoeft niet te evolueren
Welk kalifaat was dat? en hebben zij ook geschriften geleverd? en zo ja welke?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Vandaag de dag zijn we een eeuw verder sinds val van het Ottomaanse rijk, een eeuw verder na laatste Kalifaat (leidinggevende instituut van de moslimwereld, vergelijkbaar met het Vaticaan).
Ottoman Khilafah.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:43 schreef k3vil het volgende:
[..]
Welk kalifaat was dat? en hebben zij ook geschriften geleverd? en zo ja welke?
Als je je houdt aan de 5 zuilen van de islam (o.a. de ramadan) kom je van de dorst en honger om als je je tijdens de 5 zomermaanden boven de poolcirkel bevindt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:36 schreef Triggershot het volgende:
. Als je je houdt aan de 5 zuilen van de Islam kan je je verder wel vooruit laten gaan zonder dat de Islam je belemmert of dat je stilstaat.
Nee, wanneer het je je gezondheid zou aantasten hoeft het niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:48 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als je je houdt aan de 5 zuilen van de islam (o.a. de ramadan) kom je van de dorst en honger om als je je tijdens de 5 zomermaanden boven de poolcirkel bevindt.
Tot 2003 Afghanistan onder de Taliban.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Inmiddels is het 2007, het is bijna een eeuw geleden dat laatste Islamitische staat haar laatste adem uitblies.
Nee, niet vergelijkbaar. Geen van die landen was vergelijkbaar aan een Kalifaat, geen van die landen claimde dan ook een kalifaat te zijn. Reformatie was er niet in die landen, zij wouden juist blijven zoals het was.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:51 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Tot 2003 Afghanistan onder de Taliban.
Nu nog Iran onder de ayatholas
En onlangs nog in Somalie onder de Islamitische rechtbanken.
En vergeet niet het Iraaks "verzet" waar zelfs mannen met een korte broek worden onthoofd.
'Zomaar' is niet een juist woordkeuze, overigens is het niet weggehaald, maar verplaatst.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:34 schreef Masterix het volgende:
Jammer dat je de bijdrage van onemangang zomaar weghaalt.
Als je begrijpelijkere antwoorden wilt moet je specifiekere vragen stellen zodat er dieper op in gegaan kan worden.quote:Je zou voor mij je punt waarschijnlijk begrijpelijker hebben kunnen maken door er wel op in te gaan.
Betreffende gevallen geven niet aan hoe een moslim zich moet gedragen tegen over een andersdenkende maar hoe Allah zal afrekenen met een niet-gelovige. Wat neerkomt op, laat ze met rust. Tenminste mijn interpretatie en alle anderen wat opdringerig overkomen noem ik fundamentalistisch.quote:Mijn vraag was het ook hoor, hoe je in specifieke gevallen, zoals bv met de genoemde teksten als voorbeeld, vooruit kan gaan terwijl de islam duidelijk zegt daarin niet mee te kunnen. Welk principe daarbij geldt.
Jawel, dat is nog steeds het onderwerp, als moslims zich rug toe keren tegen intolerantie, geen vrijspel meer geven jegens onderdrukking, extremisme en dwanggedrag dan kan het neer komen op een Islamitische revolutie, als extremisme van de Islam verdwijnt kunnen zij ook de vertegenwoordiger van de Islam worden.quote:Maar goed, het onderwerp is niet meer "Islamitische (r)evolutie" begrijp ik? "De Islam hoeft niet te evolueren" zeg je, kan het ook niet stel ik vast... en gebruik maken van de (zeer kleine) interpretatieruimte die de islam al 1300 jaar kent is ook niets nieuws, revolutionairs, toch?
Nee, andersom, de Islam moet zo flexibel mogelijk omgaan met omstandigheden, omgeving en verdragen waarin ze zijn.quote:Begrijp ik het goed dat het onderwerp nu eigenlijk is: zo flexibel mogelijk omgaan met de islam: de grenzen?
Wat niet is kan nog worden.quote:Lijkt me niets nieuws...
Juist wel, sterker dan van te voren als er een gezamenlijk verenigd front komt van een vuist tegen opdringen van 'our way of live' voor wie dan ook.quote:Ik denk dat de termen "reformatie" en "(r)evolutie" dan overigens niet opgaan.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:04 schreef teamlead het volgende:
tvp. Ben nu te moe om die hele lap tekst te lezen
Waar schiet ik precies - volgens jou - tekort?quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:00 schreef Invictus_ het volgende:
@TS: Waarom zo fel je eigen dingetje (weer) verdedigen ipv de discussie op een hoger niveau te tillen door inhoudelijk te reageren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |