Het duurde ongeveer een eeuw voor de moslims om tot een werkende formule te komen via Salahdin om een antwoord te geven aan de Europese kruistochten. De moslimwereld was verdeeld in kleine koninkrijken. Salahdin verenigde de Arabieren en nam Jeruzalem en verloren gebieden in Het Midden Oosten weer terug onder hoede van de moslims. De moslims sloegen terug en Christendom in Oost Europa werd voorgoed verzwakt met inname van Constantinopel wat meteen het einde betekende van Byzantium.
De Islam zou tot de 17e eeuw een waardige rivaal zijn voor Europa op het gebied van intellectualisme, militair, economisch, wetenschappelijk en kunst. Veel corruptie, opstanden, alternatieve handel routes en Europees industrialisatie samen met de Renaissance zorgde er voor dat de Islamitische wereld langzaam maar opmerkelijk in verval begon te raken.
Inmiddels is het 2007, het is bijna een eeuw geleden dat laatste Islamitische staat haar laatste adem uitblies.
Turkije is de enige erfgename van het Ottomaanse rijk wat zich 'modern' heeft bewezen in zowel Europa als in rest van de Wereld. Als enige moslimland, als enige seculiere moslimland speelt Turkije vandaag de dag als een democratisch land waar het heel normaal is dat het leger ingrijpt als er politiek wordt verdreven wat niet zal bevallen.
Vandaag de dag zijn we een eeuw verder sinds val van het Ottomaanse rijk, een eeuw verder na laatste Kalifaat (leidinggevende instituut van de moslimwereld, vergelijkbaar met het Vaticaan). We kunnen we opmerken dat het de 'dark ages' zijn voor de moslims in veel gebieden. Veel mensen weten niet wat hun religie inhoudt, veel mensen of wijken af van de Islam of radicaliseren op een manier dat de Islamitische wereld nooit eerder heeft gekend. Veel moslims kruipen altijd in een slachtoffer rol, laten veel dingen gebeuren. Een Islamitische geleerde zei ooit:
quote:
"Wie toekijkt wanneer er onrecht wordt gedaan en onderneemt niets om er tegen te doen is medeplichtig."
In de moslimwereld zitten de meeste wetenschappers in de gevangenis, worden extremistische moslims gesubsidieerd door de overheid. En werd in Irak het onthoofden van non-combatants een hype, zo populair op een zieke manier dat het Nederlandse taal een nieuw woord bij kreeg: 'Onthoofdingsmoe', veel sites toonden het ongecensureerd en ondertussen nam Irak stappen om mee te doen met 'Idols' en tegelijkertijd met 'Who whants to be a terrorist?'. Idols werd dan ook in Iraks buurland uitgezonden, want ja Irak is niet veilig hé.
Shieten strijden tegen Soenieten, wat vreemd lijkt, maar is 'divide and conquer' niet een eeuwenoud strategie, waarom kijken we er van op? 'Takfier' is vandaag de dag ook heel hip, iedere moslim claimt de ware moslim te zijn en rest is maar een ongelovig hond, inclusief alle andere moslims. Zo zei Bin Laden nog dat onschuldig bloed van onschuldigen (moslims) mag vloeien als hij maar zijn doelen bereikt, nee daar mee krijg je steun van moslims.
Dan heb je nog Iran wat momenteel grootste bedreiging zou zijn voor vrede in Het Midden-Oosten, waar homo's publiekelijk worden opgehangen, maar het tegelijkertijd wel een paradijs is voor transseksuelen op economisch, medisch en sociaal gebied. Met een president die openlijk zegt Israel 'van kaart' wil vegen.
Het begon allemaal zo mooi, Mohammed begon toen hij in Medina aankwam met een pact tussen Joden, Arabieren en Polytheïsten. Iedereen die de een aanviel was meteen in oorlog met de ander. Vrouwen kregen rechten, mannen protesteerden toen al tegen de profeet en na zijn dood hebben ze vele hervormingen van hem teruggedraaid. Toen er een man aankwam gezegd te hebben dat hij van Mohammed had gehoord dat vrouwen tekort schieten in verstand en daadkracht werd het meteen aangenomen omdat een man van aanzien dat zei. Terwijl Mohammed vele strategische plannen met zijn vrouwen besprak en om hun meningen vroeg omdat mannen toentertijd agressiever waren en vrouwen rustig konden nadenken zonder oog voor plundering en veroveringszucht.
Het waren de moslims die de Joden in Spanje asiel aanboden toen ze in Europa werden vervolgd en Spanje ze onder dwang liet bekeren. Het waren de Moslims die vele wetenschappelijke uitvindingen naar Europa hebben gebracht. Mensen die zeggen dat Islam niet bij Europa hoort hebben het fout, al vanaf de 7e eeuw waren moslims in Spanje en in Frankrijk. Ottomaanse rijk was een bondgenoot van Frankrijk en Nederland in de 16e eeuw. Een van meest tolerantste en modernste periodes van Europa hebben we aan Kalifaat van Cordoba te danken, waarin er hoge mate van tolerantie was. Vrede en verval van het Ottomaanse rijk was een vrede wat een eind maakte aan het vrede in het Midden-Oosten.
Is het niet tijd voor een Islamitische reformatie waarin de Islam op een vreedzame en tolerante manier haar essentie terug vindt?
Islam is met een reformatie begonnen, meerderheid van de moslims beginnen zich uit te spreken tegen de extremisten, helaas wat laat, maar ook zij zijn het zat en zien er ernst van in. Ze zijn het zat dat de extremisten de Islam gebruiken voor een eigen agenda en belang en willen hun religie terug.
Islamitische filosofen staan op om de Islam te verzoenen met het Westen en kloof te dichten met wetenschap, logica, cultuur, vrijheid en tolerantie.
Fethullah Gulen:
Een prominente Turkse denker die oproept tot collectief-positivisme, tolerantie, respect en dialoog.
Denkbeelden:quote:
Wij allen, zowel moslims als Joden en Christenen, leven op hetzelfde grondgebied en in dezelfde stad. We eten en drinken van hetzelfde. Onze behoeften vervullen we uit dezelfde bronnen. We ademen ook dezelfde lucht." (einde citaat) Dit was voor Mohammed en voor de anderen genoeg reden om een harmonieuze samenleving te starten.
quote:
"Omwille van de redenen die Mohammed SAV aanhaalt, moeten we elkaar leren vertrouwen. Dit kan enkel via een kennismaking. We hebben dezelfde problemen, onze kinderen, onze wereld en onze gezamenlijke toekomst. Er zijn zaken die de vrede tegenhouden, deze kunnen we enkel samen wegwerken. Hiervoor moeten we wel samenwerken. "
quote:
Er zijn groepen die enkel voor hun eigen profijt de vrede niet wensen en tegenwerken. Om hen geen kansen te geven moeten we samenwerken; hoe verscheiden we ook zijn in kleur, ras en geloof, toch moeten we een eenheid vormen, een soort eenheid in verscheidenheid. Als het gaat over gemeenschappelijke waarden, en die zijn er meer dan de verschillen, dan moeten we die eenheid vormen".
quote:
"Er is een nood aan een soort verantwoordelijkheidsethiek, een soort planetaire verantwoordelijkheid; een verantwoordelijkheid voor de wereld met ons, rondom ons en na ons. We zijn allemaal verantwoordelijk voor onze omgeving, onze familie en ONZE wereld".
quote:
"Daar waar vroeger een kloof bestond van onwetendheid en onbemindheid tussen de diverse geloofsgemeenschappen is nu een vruchtbare vallei ontstaan door toenadering. Kwestie is om samen van deze vruchtbaarheid te genieten".
quote:
"In de behandeling van de anderen en in onze houding tegenover hen moet een moslim altijd de eigen voorkeur en afkeur als maatstaf dienen. Hij moet hen toewensen wat hij voor zichzelf wil en niet vergeten dat wat hem stoort, ook anderen zal storen."
quote:
"De Islamitische wereld (wie zij ook moge zijn), moet eens eindelijk de rekening maken van haar mislukking op vlak van economie, onderwijs, gezondheid enz. De gevolgen-resultaten van regimes die in de schaduw van despotisme en dwingelandij heersen, moeten eens kritisch onder de loep genomen worden. Een Turks spreekwoord luidt als volgt: "Het oog ziet altijd van zich weg". Het is tijd om eventjes van spreekwoord te veranderen en in de eigen tuin te gaan werken. Men ziet wel de gebreken van een ander maar nooit de eigen gebreken. Vandaag moeten we de rollen eens omdraaien. Om maar een voorbeeld te geven: het gevoel van onveiligheid wordt vandaag geassocieerd met Islam. Volgens mij houdt dit verband met een groot gebrek aan transparantie vanuit de Islamwereld. Ik denk dat de wereld vandaag gediend zou zijn met een wereldwijde campagne rond het imago van de Islam. Vraag is natuurlijk: welk reclamebureau begint als eerste?"
quote:
"Ik geloof dat de Islam en het Westen beiden een basis hebben die aanleiding kan geven voor een gezamenlijke samenwerking en ook samenleving. Beide werelden hebben een deel van hun successen te danken aan dingen die ze van elkaar hebben overgenomen."
BronActiviteiten:quote:
Interreligieuze en interculturele activiteiten
Sindsdien heeft hij zijn inspanningen voornamelijk gericht op het tot stand brengen van een dialoog tussen partijen die verschillende ideologieën, culturen, religies en landen vertegenwoordigen. Hij neemt deel aan bijeenkomsten en conferenties die gehouden worden om de mensheid voor te bereiden op de geboorte van de eeuw van tolerantie en begrip.
Vanuit dit gegeven, acht Gülen het zowel noodzakelijk als de moeite waard om een oprechte dialoog tot stand te brengen om het wederzijdse begrip te vergroten. Om dit te bereiken, heeft hij geholpen bij de oprichting van de Stichting van Journalisten en Schrijvers [2], waarvan de activiteiten gericht zijn op het promoten van dialoog en tolerantie, en die door mensen uit alle lagen van de bevolking warm zijn ontvangen.
Met hetzelfde doel voor ogen, bezoekt en ontvangt Gülen vooraanstaande Turkse en andere leiders, zoals de Vaticaanse ambassadeur in Turkije, de Patriarch van de Turkse Orthodoxe gemeenschap, de Patriarch van de Turkse Armeense gemeenschap, de Hoofd Rabbi van de Joodse gemeenschap in Turkije en vele vooraanstaande journalisten, columnisten, televisie persoonlijkheden en filmsterren. Hij heeft Paus Johannes Paulus II in het Vaticaan ontmoet; de overleden John O’Connor, Aartsbisschop van New York; Dale F. Eickelman, hoogleraar in de antropologie en menselijke betrekkingen; Prof. Sidney Griffith van de Amerikaanse Katholieke Kerk; Leon Levy, voormalig voorzitter van de Anti-Defamation League (ADL) [3] en vele andere vooraanstaande vertegenwoordigers van andere religies.
quote:
Huidige activiteiten
Vandaag de dag spreekt Gülen door middel van de media tot een veel grotere afspiegeling van mensen. Hoewel hij een zeer bekende publieke verschijning is, heeft hij zich altijd verre van de officiële politiek gehouden. Zijn bewonderaars worden wereldwijd op miljoenen geschat. Zijn biografie, Fethullah Gülen: Hocaefendi Küçük Dünyam (door Latif Erdoğan in het Engels vertaald als Fethullah Gülen Hocaefendi: My Little World [Mijn Kleine Wereld]), die in 1995 is gepubliceerd, is op dit moment aan zijn 50e editie toe.
Hij levert bijdragen aan verscheidene nieuwsbladen en magazines. Zo schrijft hij bijvoorbeeld zowel de redactionele bijdrage voor de magazines Yeni Ümit, Sızıntı, Yağmur als het hoofdartikel voor Fountain magazine [4] . Hij heeft meer dan 40 boeken geschreven (waarvan de meeste in Turkije bestsellers zijn geworden), honderden artikelen en de meeste van zijn toespraken zijn op audi- en videocassettes opgenomen. Hij heeft talloze preken gehouden over vele sociale en religieuze onderwerpen.
Sommige van zijn boeken zijn in het Engels vertaald: The Infinite Light: Prophet Muhammad and Aspects of his Life (2 vols.) [Profeet Mohammed: Aspecten uit zijn leven], Questions and Answers about Faith, Pearls of Wisdom, Essentials of the Islamic Faith, Towards the Lost Paradise and Key Concepts in the Practice of Sufism [Vragen en antwoorden over Geloof, Parels van Wijsheid, Essenties van het Islamitische Geloof, Naar het Verloren Paradijs en Sleutelbegrippen uit de praktijk van het Soefisme]. Verscheidene boeken zijn in het Duits, Frans, Spaans, Russisch, Bulgaars, Albanees en aan het Turks verwante talen van Centraal-Azië vertaald.
Enige journalisten, academici, TV persoonlijkheden, politici en buitenlandse gezagdragers zien een ware vernieuwer en unieke sociale hervormer in hem, die wat hij predikt, in praktijk brengt. Zij beschouwen hem als een vredesactivist, intellectueel, religieus geleerde, een leraar en prediker, schrijver en dichter, een groot denker en spirituele gids. Hij staat bij deze mensen bekend als iemand die zijn leven gewijd heeft aan het oplossen van de ziektes en spirituele behoeften van de samenleving; aan het opvoeden van hart, ziel en geest, aan het doen herleven en versterken van het gehele wezen, zodat iedere persoon zijn of haar specialiteit kan ontwikkelen en op die manier de goederen en diensten kan leveren die anderen tot nut zijn.
http://nl.wikipedia.org/w(...)lturele_activiteitenBehaalde successen: quote:
quote:
De beweging meet er zich religieus weliswaar een low profile aan en concentreert zich op educatieve functies, met oprichting van tal van scholen en hogescholen, internaten en opleidingscentra.
In totaal is er sprake van reeds meer dan 300 onderwijsinstellingen, over de hele wereld.
quote:
In 2003 werd Gülen door de University of Texas (Austin) opgenomen in een erelijst van "Helden van de Vrede" ("Peaceful Heroes"), naast Martin Luther King, Mandela, Gandhi, de Dalai Lama
http://www.kms.be/docs/moslimschristenen/FethullahGulen.htm
Reza Aslan:quote:
Aslan zegt: "De islam kan niet star worden toegepast. Wat tien eeuwen geleden werkte, ... werkt nu niet meer. Wie dat beweert zegt dat de islam dood is en niet meer met ons mee kan groeien." Maar volgens Aslan is de islam niet dood en kan is het heel goed mogelijk om de koran te gebruiken bij het scheppen van nieuwe oplossingen die passen bij deze tijd en het leven van moslims in het Westen.
Zijn topic Reza Aslan - No god but God
Tariq Ramadan:
Opvattingenquote:
Tariq Ramadan onderstreept de noodzaak van een onafhankelijke islam die niet wordt beïnvloed door conservatieve krachten van het Midden-Oosten. Hij vindt dat moslims in Westerse landen zich niet moeten blijven beschouwen als vreemdelingen, of als tijdelijk daar verblijvend, maar als volwaardige burgers. Hij roept moslims in het Westen daarom op hun geloof en hun leven als betrokken burgers met elkaar in overeenstemming te brengen.
In zijn boeken Être musulman européen en Westerse moslims en de toekomst van de islam werkt hij dit thema verder uit: hoe kan men tegelijk een (goede) Europeaan zijn, én een (goede) moslim. Hij maakt een sterk onderscheid tussen cultuur en religie. Jonge moslims in Europese landen moeten zich vlot integreren, zonder belemmering door bepaalde culturele gebruiken die niet tot hun religie behoren doch enkel tot de cultuur van hun land van afkomst, of dat van hun (groot)ouders; ze moeten hun religie trouw blijven, binnen een strikt respect voor de Koran.
Tariq Ramadan handhaaft met grote stelligheid dat er géén conflict bestaat tussen de voorschriften van de Koran en de Hadith enerzijds en de wetten van de Europese landen anderzijds. Volgens Ramadan schrijft de sharia voor dat moslims in landen waar zij een minderheid vormen zich moeten houden aan de plaatselijke wetgeving, tenzij die moslims zou dwingen te handelen in strijd met belangrijke principes uit de koran. Zolang moslims in Europa en Amerika dus vrijheid van religie genieten, kunnen zij zonder problemen deel van de niet-moslim samenleving uitmaken. Het hoofddoekverbod voor scholieren dat in 2004 in Frankrijk van kracht werd is voor Ramadan een grensgeval. Toch adviseert hij moslimmeisjes zonder hoofddoek naar school te gaan, omdat hij onderwijs belangrijker acht dan het hoofddoekvoorschrift.
Omdat Ramadan ook wel ziet dat de sharia in veel zogenaamde islamitische landen (Nigeria, Saoedi-Arabië, Afghanistan onder het het Talibanbewind) door de machthebbers misbruikt wordt om de rechten van vrouwen, armen en politieke tegenstanders in te perken, heeft hij de islamitische leiders opgeroepen toepassing van de doodstraf en lijfstraffen op te schorten totdat overeenstemming is bereikt over de vraag in hoeverre en op welke manier deze straffen heden ten dage mogen en kunnen worden toegepast.
Caroline Fourest, een Franse journaliste gespecialiseerd in het integrisme publiceerde recent een grondige studie van de opvattingen van Tariq Ramadan Frère Tariq (Grasset). Ze onderzocht een 20-tal boeken en de meeste geregistreerde spreekbeurten. Ze concludeert dat Tariq Ramadan, ondanks zijn westerse uiterlijk, en ondanks zijn massale pleidooien voor integratie, ten gronde een islamist is. Enkele uittreksels van deze studie werden ook gepubliceerd in l'Express, oktober 2004 [3]. Tariq Ramadan publiceerde ondertussen ook een repliek [4]. Daarin worden de meeste kritieken evenwel niet besproken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tariq_Ramadan
http://www.tariqramadan.com/welcome.php3
Abdolkarim Soroush
Ideeën:quote:
Distinction between "religion" and our "understanding of religion"
Soroush main contribution to Islamic philosophy is that he maintains that one should distinguish between religious as divinely revealed and the interpretation of religion or religious knowledge which is based on socio-historical factors.
Soroush's main thesis, entitled The Theoretical Contraction and Expansion of Shari'a separates religion per se from religious knowledge. The former, the essence of religion, is perceived as beyond human reach, eternal and divine. The latter, religious knowledge, is a sincere and authentic but finite, limited, and fallible form of human knowledge.[2]
[edit] Soroush's political theory
Soroush's political theory is in line with the modern tradition from Hobbes to the framers of the American constitution. It portrays human beings are weak and susceptible to temptation, even predation. As such, they need a vigilant and transparent form of government. He believes that the assumption of innate goodness of mankind, shared by radical Utopians from anarchists to Islamic fundamentalists underestimates the staying power of social evil and discounts the necessity of a government of checks and balances to compensate for the weaknesses of human nature.[3]
Soroush's political philosophy, as well, remains close to the heart of the liberal tradition, ever championing the basic values of reason, liberty, freedom, and democracy. They are perceived as "primary values," as independent virtues, not handmaidens of political maxims and religious dogma. Soroush entwines these basic values and beliefs in a rich tapestry of Islamic primary sources, literature, and poetry.[4]
[edit] Religious democracy
Soroush introduced the term Religious democracy which is now a topic in contemporary Iranian philosophy and means that the values of religion play a role in the public arena in a society populated by religious people. Religious democracy falls within the framework of modern rationality and has identifiable elements. It is in this way that we have a plurality of democracies in the international community. "Religious democracy" is a subject of intense research in Iranian intellectual circles.
Democracy where coincides with certain things, it can be secular or religious. Hence, what alters the hue and color of democracy is a society’s specific characteristics and elements. Religious democracy is an example of how democratic values can exist in a different cultural elaboration than what is usually known before.[2] But, in a secular society, some other characteristic is deemed important and focused on, and that becomes the basis for democracy.
In fact relativistic liberalism and democracy are not identical since democracy is not violated when a faith is embraced, it is violated when a particular belief is imposed or disbelief is punished.
We do not have one democracy but many democracies from ancient Greece to today. We have a plurality of democracies in the international community. What emerged was that a democracy prevailed in different eras depending on the conditions of the time.[3]
Quotes by Soroush
"Has this country (Iran) gone so far so that a teacher takes his life into his own hands when attending class or an academic meeting? Does this country need the likes of Galileo and Giordano Bruno?" (appeared in an open letter from Dr Soroush to President Hashemi Rafsanjani after the latest incident of Amir Kabir University)[5]
"The first resource that is squandered in a revolution is rationality and the last thing that returns home is rationality. If it ever returns."[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Abdolkarim_Soroush
http://www.drsoroush.com/English.htm
Hassanain Rajabali
Wie?quote:
Professor Hassanain Rajabali is a leading lecturer on Islam. His eloquent style of speaking and sharp insights in Islamic issues relating to the youth in the West has granted him distinction and great popularity.
Life
Graduate from the University of Colorado in Molecular biology and Principal at the Tawheed Institute, a Muslim Sunday school in Queens, New York. Brother Hassanain Rajabali is a well-known American muslim debator of Tanzanian Origin. Traveling around the world, Hassanain Rajabali introduces Islam, and the branch of Shia(Ithna Ashari/Jaffery Sect) to all different regions and debating with people of all beliefs and faiths (i.e. Atheists, Christians, Jews...)
Other Info: Hassanain Rajabali, is the Principal of the Tawheed Institute of New York. He is a popular speaker locally, and has traveled worldwide to lecture on Islam. He is also a frequent lecturer on Islam at Columbia University, on behalf of the Muslim Students Association. He is a graduate from the University of Colorado, and presently, he owns and runs an Internet company called Netsite Corporation which specializes in E-Commerce and E-Business and is located in White Plains, NY. Hassanain came to settle in the U.S. in 1975, emigrating from Tanzania, East Africa.
Denkbeelden:
Een interessante en naar mijn inziens een logische benadering van Islam en wetenschap wat videomateriaal:
Evolution in Islam by Hassanain Rajabali
Theist Vs Atheist Debate: "Does God Not Exist"
Theist Vs Atheist Debate: "Does God Not Exist" 2
Een aantal typisch religieuze argumenten maar verder wijkt hij wel af van de creationisten.
En natuurlijk Mohammed die zei dat:quote:
De inkt van de geleerden is meer waard dan het bloed van de martelaren.
Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
Ik heb geen zin in een bashtopic, of Mohammed dit dat, gelieve graag en enkel inhoudelijk te reageren op ideeën van de mensen hierboven. Of inspiratie wat er uit voorkomt. Positieve kanten van de Islam en het verzetten tegen alle ellende waarvoor het kan en wordt gebruikt. ![]()
Regels:
- Geen semi grappig oneliners.
- Geen bashing.
- Niet provoceren.
- Geen TVP, bookmark maar.
- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.
- Verder regels van FOK! FAQ.
Verder kan je terecht in:
[Centraal] Vragen over de islam 4
Politieke-Ideologische vraagstukken van en over de Islam.
Islam en geschiedenis
Klachten over moderatie
Contact per PM, ook voor Teamlead.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2007 23:55:56 ]