Wellicht konden ze het zo uitleggen, maar het is ook vaak op andere manieren uitgelegd, en wie zegt dat die mensen ongelijk hadden?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:15 schreef Roku het volgende:
[..]
Ik heb discussies gehad met Christenen die duidelijk het OT konden uitleggen waarin er zeer zeker achterliggende reden lichen voor bepaalde verzen, je moet ALTIJD in de context blijven.
Ok, we kunnen de discussie altijd later voortzetten.quote:Ik ga hier niet ver over beginnen, ik mot zo weg.
Jij bent TS dus jij mag kiezen, maar ik denk wel dat:quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vervolg op De verboden Koran
Volgens mij waren we nog niet uitgediscussieerd.
[..]
Wellicht konden ze het zo uitleggen, maar het is ook vaak op andere manieren uitgelegd, en wie zegt dat die mensen ongelijk hadden?
[..]
Ok, we kunnen de discussie altijd later voortzetten.
N.B. Dit is natuurlijk niet echt meer een specifieke Korandiscussie, maar meer een discussie over heilige teksten en hun receptie. Omwille van de continuiteit heb ik het topic 'De verboden Koran 2' gedoopt, maar als een moderator van mening is dat een andere topictitel de voorkeur verdient, heb ik geen bezwaar tegen wijziging.
en TT een conflict kan veroorzaken?quote:Dit is natuurlijk niet echt meer een specifieke Korandiscussie, maar meer een discussie over heilige teksten en hun receptie.
Mijn idee, wat doe jequote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:32 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast om het topic inderdaad iets algemener te maken.
Dat dacht ik ook, vandaar de NB. Het was natuurlijk wel de bedoeling dat de deelnemers uit deel 1 de weg naar deel 2 kunnen vinden, maar dat is goed opgelost zo.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij bent TS dus jij mag kiezen, maar ik denk wel dat:
[..]
en TT een conflict kan veroorzaken?
mooiquote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, vandaar de NB. Het was natuurlijk wel de bedoeling dat de deelnemers uit deel 1 de weg naar deel 2 kunnen vinden, maar dat is goed opgelost zo.
Ik zou hier idd later wel op terug willen komen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vervolg op De verboden Koran
Volgens mij waren we nog niet uitgediscussieerd.
[..]
Wellicht konden ze het zo uitleggen, maar het is ook vaak op andere manieren uitgelegd, en wie zegt dat die mensen ongelijk hadden?
[..]
Ok, we kunnen de discussie altijd later voortzetten.
N.B. Dit is natuurlijk niet echt meer een specifieke Korandiscussie, maar meer een discussie over heilige teksten en hun receptie. Omwille van de continuiteit heb ik het topic 'De verboden Koran 2' gedoopt, maar als een moderator van mening is dat een andere topictitel de voorkeur verdient, heb ik geen bezwaar tegen wijziging.
waarschijnlijk om dezelfde reden die Wilders aanvoert om de Koran hierdoor midden te scheurenquote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:11 schreef Masterix het volgende:
Weet iemand (gezien de ruimere titel mag dat vond ik) waarom in Saudi Arabië de bijbel verboden is?
Het is welzeker mijn historische interpretatie: de enige papieren "koran" die ik heb ik een chronologische. (Eigelijk een reader met een toegelichte vertaling)quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:49 schreef cajinn het volgende:
Masterix, volgens mij heb jij in deze discussie niet aangetoond dat de Koran haat zaait, maar dat Mohammed in bepaalde verzen zijn eigen oorlogvoeren heeft goedgepraat in een specifieke situatie. Roku heeft je argumenten gedeeltelijk ontkracht met zijn uiteenweiding over het gedeelte dat jij eruit hebt genomen.
Je hebt dit volgens mij aangetoond en voor de rest je eigen (of die van iemand anders, weet ik niet) historische interpretatie tentoon gesteld. Geen probleem maar natuurlijk moeilijk om je op te baseren aangezien het interpretaties zijn en geen feiten.
Dit geld volgens mij sowieso voor het grootse gedeelte van deze discussie. De Koran wordt geinterpreteerd en uitgelegd door verschillende mensen -> verschillende stromingen. Dit zorgt er ook voor dat je deze stromingen niet kan generaliseren en in één "haatdragende" islam kunt verzamelen. Zoals ook met het Christendom. Verdrukking van protestanten hier oorlog tussen protestanten en katholieken daar. Dat maakt een symbolisch boek niet haatzaaiend.
Dwaas. Natuurlijk omdat de staten geen godsdienstvrijheid kennen zoals in Europa.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarschijnlijk om dezelfde reden die Wilders aanvoert om de Koran hierdoor midden te scheuren
Het zou opruiiend en haatdragend zijn?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarschijnlijk om dezelfde reden die Wilders aanvoert om de Koran hierdoor midden te scheuren
voor zover ik weet is de bijbel an sich niet verboden in S.A. maar is het wel verboden om te proberen mensen te bekeren tot het Christendom. Een Christen echter mag gewoon zijn bijbel hebben en lezenquote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:18 schreef Masterix het volgende:
[..]
Het zou opruiiend en haatdragend zijn?
Officiëel erkent de islam de bijbel en thora als Heilige Boeken, dus ik vraag me af... Ik denk meer aan een theologisch argument eigenlijk.
quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:18 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Dwaas. Natuurlijk omdat de staten geen godsdienstvrijheid kennen zoals in Europa.
Ik had het niet over interpretaties op de Islam maar historische interpretatie, maar daar ga je bij je eerste alinea al op in.quote:
Invoeren is verboden. Als ze één bijbel bij je vinden krijg je een waarschuwing en wordt de bijbel vernietigd. Heb je er meer bij je, dan wacht je een harde straf.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
voor zover ik weet is de bijbel an sich niet verboden in S.A. maar is het wel verboden om te proberen mensen te bekeren tot het Christendom. Een Christen echter mag gewoon zijn bijbel hebben en lezen
Dan zal het bij mij liggen, ik zou niet weten wat ik in zijn reacties als argumenten tegen aan kan wijzen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:25 schreef cajinn het volgende:
[..]
Ik had het niet over interpretaties op de Islam maar historische interpretatie, maar daar ga je bij je eerste alinea al op in.
Even terzijde, ik weet zelf geen hol van Islam dus inhoudelijk kan ik niet met je discussieren. Ik laat me hier graag overtuigen door een van beide standpunten
Wat zie je dan als islamitische argumenten? Ik zie namelijk in Roku's relaas wel degelijk argumenten tegen dat van jou. Enlighten me?
Hij weerlegt door context toe te voegen aan jouw bewering dat Mo de heidenen uit eigen beweging aanvalt. Jij probeert dit te weerleggen met een interpretatie, interpretaties zijn subjectief dus ik vraag me af of jij zijn argumenten weer kunt weerleggen met een feit. Anders is dit sowieso een zinloze discussie, dan gaat het namelijk alleen nog maar over hóe je het leest en niet óf je het leest.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:32 schreef Masterix het volgende:
[..]
Dan zal het bij mij liggen, ik zou niet weten wat ik in zijn reacties als argumenten tegen aan kan wijzen.
Ik heb zelf een beetje enlightenment nodig vrees ik... Waar???
Omdat ze dat niet leuk vinden. Of wil je een achterlijk vers horen voor je geloofsorientatie?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:20 schreef teamlead het volgende:
[..]ja genie.. en de vraag was nu net waarom....
M.i. stelt hij de autoriteit van de koran tegenover mijn bewering. Maar ook dat geeft nergens aan dat Mohammed aangevallen of bedreigd werd, alleen dat in koran-perspectief de veelgodendienaars het verbond zouden hebben gebroken. Waarmee is niet duidelijk. Maar de koran zegt dan: "Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen?" Niks geen verdediging dus.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:40 schreef cajinn het volgende:
[..]
Hij weerlegt door context toe te voegen aan jouw bewering dat Mo de heidenen uit eigen beweging aanvalt. Jij probeert dit te weerleggen met een interpretatie, interpretaties zijn subjectief dus ik vraag me af of jij zijn argumenten weer kunt weerleggen met een feit. Anders is dit sowieso een zinloze discussie, dan gaat het namelijk alleen nog maar over hóe je het leest en niet óf je het leest.
Iets dat je op verschillende manieren kunt zien kán namelijk niet haatzaaiend zijn, dan is degene die interpreteert haatzaaiend of niet.
quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:12 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Omdat ze dat niet leuk vinden. Of wil je een achterlijk vers horen voor je geloofsorientatie?![]()
In theorie mogen ze thuis lezen jaquote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
voor zover ik weet is de bijbel an sich niet verboden in S.A. maar is het wel verboden om te proberen mensen te bekeren tot het Christendom. Een Christen echter mag gewoon zijn bijbel hebben en lezen
In theorie erkent de islam de bijbel als een ehilig boek.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |