En het zorgt er voor dat de automatisch bevoorrechte positie van religieuzen iets minder vanzelfsprekend is. In de puinhoop die Europa was heeft secularisatie ook redelijk geholpen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:06 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Secularisme is zeker goed, alleen is het niet het antwoord op het extremisme, het zorgt er alleen voor dat het extremisme minder toegang krijgt tot politiek etc.
Je alleen op de 'zachte' delen van de islam richten is -hoe goed de intentie in eerste instantie ook lijkt te zijn- is echter helemaal geen antwoord op extremisme, de hoofdveroorzaker van de problemen (polarisatie, het 'wij moslims' tegen 'zij de rest') verdwijnt er niet door, tolerantie en een religieus idee die claimt 'de enige, ultieme waarheid' te zijn kunnnen nooit samengaan juist omdat er meer groepen zijn die hetzelfde claimen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:06 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Secularisme is zeker goed, alleen is het niet het antwoord op het extremisme, het zorgt er alleen voor dat het extremisme minder toegang krijgt tot politiek etc.
Nou nee, als je die lijst doorleest dan komt het in het kort hier op neer: 'wij moslims zijn superieur aan hen die niet moslims zijn' en 'niet moslims zijn inferieur'. Dat valt op geen enkele andere manier te interpreteren. Dergelijk superioriteitsdenken is nou net de bron van alle problemen en valt niet met hervormingen weg te wuiven tenzij je de halve koran verwerpt. Maar als je dat doet, dan is er geen sprake van islam meer.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:49 schreef Listo het volgende:
[..]
Daar heeft hij gelijk in, en dat is een uiting van extremisme die tegen gegaan moet worden. Oorlog om welke reden dan ook is gewoon niet goed te praten.
[..]
Wat denk je van ernaar in context kijken in plaats van alle slecht lijkende stukjes onder elkaar te zetten? En zelfs dan is de Koran op veel manieren te interpreteren, het hele idee van de OP is de Islam op een moderne manier te benaderen en wat geschreven staat te verenigen met de huidige levenswijze om te zorgen dat de Westerse cultuur en de Islam hand in hand kunnen leven. Ook zulke uitspraken zijn in context te zetten en een bepaalde interpretatie aan te binden, lijkt me.
God is echter geen mens. Zolang gelovigen (en wat dat betreft ook ongelovigen die zich fel tegen het geloof keren) niet vervallen in 'wij vs. zij'-denken zou het geen probleem opleveren dat zij in een God geloven. In principe is het mogelijk om naast elkaar te leven en samen problemen aan te pakken, omdat een gedeeld doel dat mogelijk maakt zolang daarbij niet wordt gekeken naar de onderling verschillende opvattingen van de belanghebbenden. Het wordt inderdaad wel een probleem als er wordt geprobeerd naast elkaar te leven maar men toch in groepen blijft denken en daarmee de samenwerking blijft verstoren.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:23 schreef onemangang het volgende:
[..]
Je alleen op de 'zachte' delen van de islam richten is -hoe goed de intentie in eerste instantie ook lijkt te zijn- is echter helemaal geen antwoord op extremisme, de hoofdveroorzaker van de problemen (polarisatie, het 'wij moslims' tegen 'zij de rest') verdwijnt er niet door, tolerantie en een religieus idee die claimt 'de enige, ultieme waarheid' te zijn kunnnen nooit samengaan juist omdat er meer groepen zijn die hetzelfde claimen.
De enigste manier om uiteindleijk tot een vreedzame samenleving te komen is in alle openheid samen problemen te bestrijden in plaats van te blijven denken in 'wij' vs. 'zij'. De termen 'moslims', 'christenen', 'amerikanen', 'chinezen' etc. dienen naar de achtergrond verdrongen te worden door de term 'mensen'. Dat kan niet door te roepen dat Allah of God boven alle mensen staat en we daarom de daaraan gelieerde religie dienen te volgen.
Het probleem is ook niet een geloof in god; maar de vervelende overtuiging dat ze uiteindelijk en ultiem zich alleen hoeven te verantwoorden tegenover die god. Het besef dat een goede buur (medemens) belangrijker is dan een verre vriend (god) moet ontstaan voordat je af bent van het gedonder met allerlei kleine clubjes mensen die in naam van hun god-naar-keuze en dus waarheid-naar-keuze vinden dat ze de ander met wortel en al moeten uitroeien (qua denkgoed of zelfs fysiek).quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:37 schreef Listo het volgende:
[..]
God is echter geen mens. Zolang gelovigen (en wat dat betreft ook ongelovigen die zich fel tegen het geloof keren) niet vervallen in 'wij vs. zij'-denken zou het geen probleem opleveren dat zij in een God geloven. In principe is het mogelijk om naast elkaar te leven en samen problemen aan te pakken, omdat een gedeeld doel dat mogelijk maakt zolang daarbij niet wordt gekeken naar de onderling verschillende opvattingen van de belanghebbenden. Het wordt inderdaad wel een probleem als er wordt geprobeerd naast elkaar te leven maar men toch in groepen blijft denken en daarmee de samenwerking blijft verstoren.
Ik kan hier niet volledig antwoord op geven, daarvoor wacht ik liever even op iemand die er meer van weet, maar naar mijn weten is voor de Islam wat betreft samenleving de buur ook belangrijk, in die zin niet belangrijker dan God maar ook ongelovige buren moet je met fatsoen en respect mee omgaan. Ook staan ze niet boven de wet, en van het uitroeien van mensen met een andere opvatting is dan ook geen sprake. Belangrijk is het informeren van ongelovigen over de Islam en hen te laten zien waarom het volgens hen het juiste geloof is, maar het opleggen van geloof hoort daar niet bij. Dit is nogmaals een vorm van extremisme die niet onderbouwd wordt door de Koran.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:48 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het probleem is ook niet een geloof in god; maar de vervelende overtuiging dat ze uiteindelijk en ultiem zich alleen hoeven te verantwoorden tegenover die god. Het besef dat een goede buur (medemens) belangrijker is dan een verre vriend (god) moet ontstaan voordat je af bent van het gedonder met allerlei kleine clubjes mensen die in naam van hun god-naar-keuze en dus waarheid-naar-keuze vinden dat ze de ander met wortel en al moeten uitroeien (qua denkgoed of zelfs fysiek).
Steek dus als gelovige de hand in eigen boezem en ga preken voor eigen kerk ipv proberen de rest van de wereld te overtuigen van je gelijk. Stap één daarbij is het onderkennen van de interne problematiek van je religieuze-waarheid-naar-keuze; niet door de bachataliseren maar door ze oprecht mee te laten tellen in je eigen visie over dat geloof. Maak eens een onderscheid (en dan richt ik me even tot TS) tussen de Islam, jouw Islam en jouw visie op de Islam. Te veel wordt het persoonlijke geloofje vooropgesteld in discussies over wereld religies.
Die kan je niet overtuigen, uitroeien is de enige optiequote:Op woensdag 23 mei 2007 10:56 schreef locutus51 het volgende:
Inderdaad, bewustwording van de verschillen en het accepteren van deze verschillen zullen er toe bijdragen dat er minder richting het extremisme gaan, maar wat moet er gebeuren om de mensen die reeds onder het extremisme vallen deze zienswijze te laten zien?
Niet bewustwording van de verschillen; bewustwording van je* eigen zwakke plekken voor je je richt op de rest van de wereld. In geloofsovertuiging blijken de verschillen toch altijd ten gunste van de eigen overtuiging op te tellen; wordt je eerst maar eens bewust van de puinhoop in je eigen doctrine voordat je met een balk in je oog gaat lopen miepen over splinters.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:56 schreef locutus51 het volgende:
Inderdaad, bewustwording van de verschillen en het accepteren van deze verschillen zullen er toe bijdragen dat er minder richting het extremisme gaan, maar wat moet er gebeuren om de mensen die reeds onder het extremisme vallen deze zienswijze te laten zien?
Daar hebben we de koran niet voor nodig.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam is maar deels een dogmatisch leer, in de koran zijn er bijvoorbeeld 750 verzen die over natuur, wetenschap gaan en aansporen om uit onderzoek te gaan.
Als een islamitische wetenschapper onderzoek doet naar de oorsprong van het menselijke ras is hij/zij dan niet verstoord in zijn beeld? Case in point:een post van fokforum user KirmiziBeyaz, stel hij wilt onderzoek doen in de biologie en diversiteit in soorten, zijn overtuigingen zullen hem weerhouden van bepaalde methodes en conclusies.quote:[..]
Nee, sluit ik me niet bij aan, er zijn genoeg islamitische wetenschappers geweest die een niveau van intellectueel vermogen hebben bereikt wat veel hoger is dan jij en ik samen zullen bereiken.
Die ouwe rukker, ghandi de pacifist, nee hij weet wel beter dan dat. Wat moet je anders zeggen in een land dat op het punt staat van een gruwelijke burgeroorlog?quote:ghandi
"The sayings of Muhammad are a treasure of wisdom, not only for Muslims but for all of mankind."
Waarom deze twijfelstrijd uberhaupt? blind geloof is gewoon niet rationeel te rechtvaardigen. Weg ermee! Laat ik daarbij zeggen dat daarmee niet cultuur, traditie, ceremonie ook automatisch weg moet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:09 schreef Listo het volgende:
"Hoe valt 'open je ogen en onderzoek' en 'vertrouw blind en twijfel niet' met elkaar te rijmen? "
Dit is een vraag die ik ook eens gesteld heb inderdaad, en het blijft me interesseren. In hoeverre 'mag' je twijfelen aan Allah? Als je met blind vertrouwen gelooft, hoe kan je dan voor jezelf weten dat Hij wel echt bestaat? En als je je ogen opent en onderzoekt, betekent dat niet meteen al dat je ergens over twijfelt en er dus nader onderzoek aan wilt besteden?
Ik denk dat dit een van de vraagstukken binnen de Islam is die erg belangrijk en interessant is met het oog op een vooruitstrevend en evoluerende religie.
Maar wanneer een van deze zwakke plekken het aanzien tot andere geloven nu is, kom je toch terug op het accepteren van de verschillen alvorens verder te kunnen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:59 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Niet bewustwording van de verschillen; bewustwording van je* eigen zwakke plekken voor je je richt op de rest van de wereld. In geloofsovertuiging blijken de verschillen toch altijd ten gunste van de eigen overtuiging op te tellen; wordt je eerst maar eens bewust van de puinhoop in je eigen doctrine voordat je met een balk in je oog gaat lopen miepen over splinters.
*de overtuiging
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:58 schreef Listo het volgende:
[..]
Die kan je niet overtuigen, uitroeien is de enige optie
Sorry voor het offtopic gaan maar die citaten van Ghandi kan ik niet verifieren. Waar is de bronvermelding?quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:22 schreef onemangang het volgende:
Do you think I am superstitious? I am a super-atheist.
Ghandi
Hier nog meer uitspraken van Ghandi over God, hij was geen atheist:quote:God is conscience. He is even the atheism of the atheist. TIG-10
Niet spectaculair overigens (Gonds is een volk in India). Hier staat trouwens wat van Ghandi's visie over Islam: http://www.mkgandhi.org/epigrams/i.htm#Islam /offtopicquote:Superstition
It is a sin to let simple folk such as the Gonds to be encouraged in the practice of superstition. XXV-334
Wat nou accepteren? Alsof de verschillen er zijn bij de gratie van god-naar-keuze. Als je als religieus problemen hebt met verschillen zul je de oorzaak van dat probleem toch echt in je eigen overtuiging moeten zoeken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:13 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Maar wanneer een van deze zwakke plekken het aanzien tot andere geloven nu is, kom je toch terug op het accepteren van de verschillen alvorens verder te kunnen.
Last van dyssmiley?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....
Dat bedoel ik ook... komt er alleen misschien wat verkeerd uit....quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:50 schreef Invictus_ het volgende:
Wat nou accepteren? Alsof de verschillen er zijn bij de gratie van god-naar-keuze. Als je als religieus problemen hebt met verschillen zul je de oorzaak van dat probleem toch echt in je eigen overtuiging moeten zoeken.
oeps...quote:Last van dyssmiley?![]()
Ik zal geen sarcasme meer gebruikenquote:Op woensdag 23 mei 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Daardoor ben je niet anders dan de extremisten zelf....
Hier.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:28 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Sorry voor het offtopic gaan maar die citaten van Ghandi kan ik niet verifieren. Waar is de bronvermelding?
Lofwaardig initiatief, dat wel.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Wat wil ik met dit topic?
Intellectuele, vooruitstrevende karakter van de Islam benadrukken over hoe het zich uit put gaat werken.
We zullen zien of het zo is of niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:33 schreef Invictus_ het volgende:
Met respect voor je werk aan de OP maar het riekt naar framing.
Sja, verhoudt zich m.i. niet met je OP (- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.): Jouw interpretatie, zijn interpretatie. Snap je?quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:50 schreef Triggershot het volgende:
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam.
We wachten in spanning op je volgende post.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:47 schreef Masterix het volgende:
[..]
Meer ruimte tot verandering zie ik niet.
Als deze post blijft staan* zal ik in de volgende ingaan op de mijns inziens problematische gevolgen van deze starheid, of, als dat nodig is, het wezen van die onveranderlijkheid uitdiepen. Daarnaast heb ik nog commentaar op NDAsilenced's vaststelling dat de gedachte aan evolutie nooit samen kan gaan met de islam. Categorisch.
*Ik bedoel daarmee dit:
[..]
We zullen zien of het zo is of niet.
[..]
Sja, verhoudt zich m.i. niet met je OP (- Sta open voor mening van een ander toon er respect voor wat het ook mag inhouden.): Jouw interpretatie, zijn interpretatie. Snap je?
Ook daar zou ik nog op in kunnen aan: ik denk dat het een misverstand is de islam af te doen als "gewoon een religie" die mensen kunnen hebben/kiezen, en die ze kunnen inrichten naar hun smaak en behoefte.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Persoonlijk denk ik dat een religie bestaat uit zijn volgelingen. Dus als de meerderheid van de moslims het onzin vind om de Koran letterlijk te nemen en strikt toe te passen, dan doen ze dat gewoon niet meer.
Ik heb geen theologie gestudeerd en ben verder ongelovig. Vanuit mijn perspectief lijken het christendom en de Islam erg op elkaar en zie ik niet in waarom Moslims hun godsdienst niet zouden kunnen ontwikkelen en Christenen wel. Als je de Paus letterlijk neemt is ie net zo erg als de Ayatholla's van Iran.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:44 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ook daar zou ik nog op in kunnen aan: ik denk dat het een misverstand is de islam af te doen als "gewoon een religie" die mensen kunnen hebben/kiezen, en die ze kunnen inrichten naar hun smaak en behoefte.
Daar wordt het onderwerp wel toe verengd in de OP maar in mijn -nogmaals niet islamitische- visie op de islam mist de islam dus het dynamische dat een religie m.i. kenmerkt terwijl ze vele politieke, juridische, morele en ontologische kenmerken heeft die ervoor zorgen dat de islam zeer wezenlijk van (andere) moderne religies onderscheidt.
Ik ook niet, wel filosofie en antropologie (met vergelijkende godsdienstwetenschappen als bijvak) maar da's al weer lang terug. Komend uit een griffo-gezin ben ik pas later werkelijk met de islam en andere religies in aanraking gekomen, veel gereisd en vandaaruit mijn huidige ideeën ontwikkeld.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen theologie gestudeerd en ben verder ongelovig. Vanuit mijn perspectief lijken het christendom en de Islam erg op elkaar en zie ik niet in waarom Moslims hun godsdienst niet zouden kunnen ontwikkelen en Christenen wel. Als je de Paus letterlijk neemt is ie net zo erg als de Ayatholla's van Iran.
Gereformeerden en hervormden, zijn die niet juist vrij extreem in de leer? Hel en verdoemenis? Je ben als zondaar geboren en je moet maar afwachten of je de hemel in mag? De Katholieken zijn in mijn ogen dan weer (hypocriet) relaxed. Beetje zondigen en de volgende dag beetje biechten/boete doen, klaar.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:22 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik ook niet, wel filosofie en antropologie (met vergelijkende godsdienstwetenschappen als bijvak) maar da's al weer lang terug. Komend uit een griffo-gezin ben ik pas later werkelijk met de islam en andere religies in aanraking gekomen, veel gereisd en vandaaruit mijn huidige ideeën ontwikkeld.
Zoveel heb ik dus niet met het katholicisme, welke maar een stroming/kerk is binnen het christendom natuurlijk, en ja, ook ik zie angstwekkend veel overeenkomsten tussen de islam en het Rooms Katholicisme.
Alleen hebben de katholieken hun paus nog, en missen de moslims hun kalief.
Heb je OP wel gelezen?quote:Op woensdag 23 mei 2007 07:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Owh, maar als het aan de verslaggeving ligt kan jij ons wijzen waar we wel verhalen kunnen vinden over groeperingen die kosten noch moeite sparen om religieus gemotiveerd intellectualisme over het volk uit te storten.
Intellectualisme betekent niet enkel wetenschappelijk vooruitgang, maar is een onderdeel er van mijn inziens. Vervang 'vertrouw blind en twijfel niet' in 'Denk eens na en ga zelf op onderzoek uit' als ware inhoud van de Koran, jouw definitie zal je er niet in vinden en praat daarna verder. Namen als Averroes, Avicenna. Ibn Haythem etc zijn een directe weerlegging van jouw bewering dat intellectualisme, filosofie en Islam niet samen gaan.quote:Daarbij moet ook jij toch zien dat wetenschap en intellectualisme haaks op religie staan. Hoe valt 'open je ogen en onderzoek' en 'vertrouw blind en twijfel niet' met elkaar te rijmen? De eerste keer dat die door de islam geïnspireerde wetenschap de hand aan haarzelf zal slaan is het gebeurd; er is niet veel onderzoek nodig om te achterhalen dat bijv. bidden voor landbouwopbrengst nul komma nul effect heeft. Ik vraag me af hoe blij de onderzoeksresultaten in de moskee zullen worden besproken.
WFL-FB is dan ook bedoelt om te klagen over een user, mijn blauwe kleurtje neemt niet weg dat ik als TS mijn topics inhoud en discussie richting zelf mag bepalen, net zoals het niet wegneemt dat jij daar mag klagen.quote:Volgens mij is WFL-FB voor reacties op mod-acties (rijmt!) en niet bedoeld voor reacties op de manier waarop een TS probeert richting te geven aan zijn/haar topic. Als ongenuanceerde negatieve topics worden geweerd (verbod op bash-topics) hoort er bij ongenuanceerde positieve topics ook geremd te worden.
Nou doe je het weer; vanwaar toch die gedachte dat jij 'de ware Koran' correct interpreteert? Vanwaar die geblindeerde roze bril?quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je OP wel gelezen?
Gulen movement http://en.wikipedia.org/w(...)3.BClen.27s_movement
[..]
Intellectualisme betekent niet enkel wetenschappelijk vooruitgang, maar is een onderdeel er van mijn inziens. Vervang 'vertrouw blind en twijfel niet' in 'Denk eens na en ga zelf op onderzoek uit' als ware inhoud van de Koran, jouw definitie zal je er niet in vinden en praat daarna verder. Namen als Averroes, Avicenna. Ibn Haythem etc zijn een directe weerlegging van jouw bewering dat intellectualisme, filosofie en Islam niet samen gaan.
Ik wil niet klagen over een user; ik ageer tegen een manier van sturing in een topic.quote:WFL-FB is dan ook bedoelt om te klagen over een user, mijn blauwe kleurtje neemt niet weg dat ik als TS mijn topics inhoud en discussie richting zelf mag bepalen, net zoals het niet wegneemt dat jij daar mag klagen.
Wat een onzinnige argumenten, alsof ik ontken dat religie capabel is tot moorden of dat Ghandi een religieuze is. Ghandi wordt gezien als een groot voorbeeld en hij ziet Mohammed als een groot voorbeeld of gaan we nu selectief shoppen in zijn quotes?quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
Mooie uitspraken leiden echter niet altijd tot mooie resultaten:
The most henious and the must cruel crimes of which history has record have been committed under the cover of religion or equally noble motives
Ghandi
Do you think I am superstitious? I am a super-atheist.
Ghandi
- Ik heb eerste keer je link niet voor niets verwijderd hé. Nogmaals doe dat lekker in de andere topics genoemd in OP of open er zelf een topic over. -quote:Maar goed, om terug te komen op je onderwerp: in hoeverre is het mogelijk om de intolerante uitspraken van de koran te negeren en dan nog steeds te blijven praten over de tolerantie van de 'islam'? Je weet zelf toch ook wel dat er niets uit de koran geschrapt mag worden? Of ben je er voorstander van om alle shit van de islam onder het tapijt te schuiven door middel van het verkondigen van een leugen als 'de islam is tolerant' terwijl het woord 'islam' onderwerping betekent?
Toon mij in de Koran in topic Verboden heilige boeken (Was: De verboden Koran 2) dat jouw interpreatie in de Koran staat dan.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:53 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nou doe je het weer; vanwaar toch die gedachte dat jij 'de ware Koran' correct interpreteert? Vanwaar die geblindeerde roze bril?
Nogmaals ik heb alternatieve topics gegeven, als TS behoud ik het recht om te bepalen waar dit topic over mag en zal gaan. Als het je niet bevalt jammer of open zelf een topic.quote:Ik wil niet klagen over een user; ik ageer tegen een manier van sturing in een topic.
Het gaat niet om een interpretatie van de koran; het gaat erom dat je weer blind aan het stellen bent dat jouw visie de juiste is zonder blijk van welk relativisme dan ook. Als je, zoals je stelt in de OP, de Islam een duw de openheid in wilt geven zul je toch eerst eens achterom moeten kijken en beschouwen waar de zooi vandaan komt; van binnenuit.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toon mij in de Koran in topic Verboden heilige boeken (Was: De verboden Koran 2) dat jouw interpreatie in de Koran staat dan.
Wat doe je op een open forum als je de inhoud en richting van een discussie wilt bepalen?quote:Nogmaals ik heb alternatieve topics gegeven, als TS behoud ik het recht om te bepalen waar dit topic over mag en zal gaan. Als het je niet bevalt jammer of open zelf een topic.
Mee eens, reformatie van Islamitisch bodem komen niet andersom, maar een interpretatie is een interpretatie het is even valide als de ander, maar sommigen zijn dus verstandiger en die moeten we dus gaan aannemen omdat het zich moet verzoenen met logica en verstand. Dus de essentie van je geloof( Koran) niet naar interpretatie van mensen van toentertijd gewoonten en tradities en omgeving, maar naar huidige normen en waarden en wetten. Dus ook als er dingen zijn die we vandaag de dag (wetenschappelijk) kunnen erkennen, ook accepteren met een freemind..quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het gaat niet om een interpretatie van de koran; het gaat erom dat je weer blind aan het stellen bent dat jouw visie de juiste is zonder blijk van welk relativisme dan ook. Als je, zoals je stelt in de OP, de Islam een duw de openheid in wilt geven zul je toch eerst eens achterom moeten kijken en beschouwen waar de zooi vandaan komt; van binnenuit.
Open forum is een, open topic is het ander, als je nu nog verder hier over wilt in WFL-FB, rest wordt geedit in dit topic.quote:Wat doe je op een open forum als je de inhoud en richting van een discussie wilt bepalen?
Soefisme benadrukt een van meest tolerant mogelijke kanten van de Islam met als bekendste held Rumi:quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:28 schreef The_Shining het volgende:
Triggershot, hoe staat Soefisme in deze?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jalal_ad-Din_Rumiquote:Kom, en kom opnieuw!
Wie je ook bent,
gelovig of ongelovig, ketter of vuuraanbidder.
Ook al heb je wel honderd keer je beloftes gebroken.
Deze deur is niet de deur van wanhoop,
Kom, en kom weer opnieuw!
Ik denk dat je Invictus niet snapt of wil snappen: zolang jij met een zeer persoonlijke interpretatie van "de koran" naar buiten komt om een verandering, een aanpassing van de islam mogelijk te maken zal er niets gebeuren. Behalve misschien bij jou zelf. Maar niet met de islam: het is geen recept voor evolutie maar voor scheuring.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:09 schreef Triggershot het volgende:
Mee eens, reformatie van Islamitisch bodem komen niet andersom, maar een interpretatie is een interpretatie het is even valide als de ander, maar sommigen zijn dus verstandiger en die moeten we dus gaan aannemen omdat het zich moet verzoenen met logica en verstand. Dus de essentie van je geloof( Koran) niet naar interpretatie van mensen van toentertijd gewoonten en tradities en omgeving, maar naar huidige normen en waarden en wetten. Dus ook als er dingen zijn die we vandaag de dag (wetenschappelijk) kunnen erkennen, ook accepteren met een freemind..
Voor de nieuwschierigen onder ons. A.s. donderdag is er een programma aan de erasmus universiteit die gaat over Rumi. Met live wervelende derwisjen en live muziek. Toegang is gratis.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Soefisme benadrukt een van meest tolerant mogelijke kanten van de Islam met als bekendste held Rumi:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jalal_ad-Din_Rumi
De Islam hoeft niet te evolueren als de interpretatie van de moslim evolueert is het al een stap vooruit met de Islam.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:56 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik denk dat je Invictus niet snapt of wil snappen: zolang jij met een zeer persoonlijke interpretatie van "de koran" naar buiten komt om een verandering, een aanpassing van de islam mogelijk te maken zal er niets gebeuren. Behalve misschien bij jou zelf. Maar niet met de islam: het is geen recept voor evolutie maar voor scheuring.
De koran en daarmee de islam blijven zo namelijk geheel buiten beeld.
Vergis je niet: reformatie houdt zoveel meer in dan wat jij schetst. Het gaat niet alleen erom wat nieuwe, modernere wetenschappelijke, morele en juridische elementen eraan toe te voegen alsof het een soort Redmond-patch is, een eenmalige upgrade: dat is veels te statisch.
De reformatie zal, wil ze iets zijn, het wezen moeten raken: niet een verandering van de islam zal het oogmerk moeten zijn, maar het veranderlijk maken van de islam.
En dat -geloof ik- zal nooit gebeuren, nooit kunnen gebeuren. 10% van de redenen die ik daarvoor zie heb ik gegeven, maar ik zie er veel meer.
Je begeeft je m.i. in de door mij geschetste zeer kleine ruimte van de interpretatie van de koran en probeert die op te rekken.
De onveranderlijkheid van de koran blijft echter, de islam blijft dus ook zoals ze is, alleen kies jij een andere positie ten opzichte van de islam.
Jij evolueert dus, de islam niet.
Per saldo neem je daarmee dus gewoon afstand. En voor je het weet heb je jezelf "uit de islam" geëvolueerd.
Ik zeg:quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Islam hoeft niet te evolueren als de interpretatie van de moslim evolueert is het al een stap vooruit met de Islam.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:31 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ik zeg:
1.: de islam kan niet evolueren.
2.: de moslim kan met zijn interpretatie binnen of buiten de islam vallen: daar zal de islam niet door veranderen.
Dit heb ik uitgebreid beargumenteerd: je one-liner snap ik dan ook niet.
Miischien wat uitleg wat je ermee bedoelt?
Nogmaals dus dat de Islam niet hoeft te evolueren.. De interpretaties gemaakt van de Islam kunnen wel een reformatie ondergaan samen met kijk op nieuwe dingen. Als je je houdt aan de 5 zuilen van de Islam kan je je verder wel vooruit laten gaan zonder dat de Islam je belemmert of dat je stilstaat.quote:De Islam hoeft niet te evolueren
Welk kalifaat was dat? en hebben zij ook geschriften geleverd? en zo ja welke?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Vandaag de dag zijn we een eeuw verder sinds val van het Ottomaanse rijk, een eeuw verder na laatste Kalifaat (leidinggevende instituut van de moslimwereld, vergelijkbaar met het Vaticaan).
Ottoman Khilafah.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:43 schreef k3vil het volgende:
[..]
Welk kalifaat was dat? en hebben zij ook geschriften geleverd? en zo ja welke?
Als je je houdt aan de 5 zuilen van de islam (o.a. de ramadan) kom je van de dorst en honger om als je je tijdens de 5 zomermaanden boven de poolcirkel bevindt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:36 schreef Triggershot het volgende:
. Als je je houdt aan de 5 zuilen van de Islam kan je je verder wel vooruit laten gaan zonder dat de Islam je belemmert of dat je stilstaat.
Nee, wanneer het je je gezondheid zou aantasten hoeft het niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:48 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als je je houdt aan de 5 zuilen van de islam (o.a. de ramadan) kom je van de dorst en honger om als je je tijdens de 5 zomermaanden boven de poolcirkel bevindt.
Tot 2003 Afghanistan onder de Taliban.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Inmiddels is het 2007, het is bijna een eeuw geleden dat laatste Islamitische staat haar laatste adem uitblies.
Nee, niet vergelijkbaar. Geen van die landen was vergelijkbaar aan een Kalifaat, geen van die landen claimde dan ook een kalifaat te zijn. Reformatie was er niet in die landen, zij wouden juist blijven zoals het was.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:51 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Tot 2003 Afghanistan onder de Taliban.
Nu nog Iran onder de ayatholas
En onlangs nog in Somalie onder de Islamitische rechtbanken.
En vergeet niet het Iraaks "verzet" waar zelfs mannen met een korte broek worden onthoofd.
'Zomaar' is niet een juist woordkeuze, overigens is het niet weggehaald, maar verplaatst.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:34 schreef Masterix het volgende:
Jammer dat je de bijdrage van onemangang zomaar weghaalt.
Als je begrijpelijkere antwoorden wilt moet je specifiekere vragen stellen zodat er dieper op in gegaan kan worden.quote:Je zou voor mij je punt waarschijnlijk begrijpelijker hebben kunnen maken door er wel op in te gaan.
Betreffende gevallen geven niet aan hoe een moslim zich moet gedragen tegen over een andersdenkende maar hoe Allah zal afrekenen met een niet-gelovige. Wat neerkomt op, laat ze met rust. Tenminste mijn interpretatie en alle anderen wat opdringerig overkomen noem ik fundamentalistisch.quote:Mijn vraag was het ook hoor, hoe je in specifieke gevallen, zoals bv met de genoemde teksten als voorbeeld, vooruit kan gaan terwijl de islam duidelijk zegt daarin niet mee te kunnen. Welk principe daarbij geldt.
Jawel, dat is nog steeds het onderwerp, als moslims zich rug toe keren tegen intolerantie, geen vrijspel meer geven jegens onderdrukking, extremisme en dwanggedrag dan kan het neer komen op een Islamitische revolutie, als extremisme van de Islam verdwijnt kunnen zij ook de vertegenwoordiger van de Islam worden.quote:Maar goed, het onderwerp is niet meer "Islamitische (r)evolutie" begrijp ik? "De Islam hoeft niet te evolueren" zeg je, kan het ook niet stel ik vast... en gebruik maken van de (zeer kleine) interpretatieruimte die de islam al 1300 jaar kent is ook niets nieuws, revolutionairs, toch?
Nee, andersom, de Islam moet zo flexibel mogelijk omgaan met omstandigheden, omgeving en verdragen waarin ze zijn.quote:Begrijp ik het goed dat het onderwerp nu eigenlijk is: zo flexibel mogelijk omgaan met de islam: de grenzen?
Wat niet is kan nog worden.quote:Lijkt me niets nieuws...
Juist wel, sterker dan van te voren als er een gezamenlijk verenigd front komt van een vuist tegen opdringen van 'our way of live' voor wie dan ook.quote:Ik denk dat de termen "reformatie" en "(r)evolutie" dan overigens niet opgaan.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:04 schreef teamlead het volgende:
tvp. Ben nu te moe om die hele lap tekst te lezen
Waar schiet ik precies - volgens jou - tekort?quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:00 schreef Invictus_ het volgende:
@TS: Waarom zo fel je eigen dingetje (weer) verdedigen ipv de discussie op een hoger niveau te tillen door inhoudelijk te reageren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |