Of zoals een iemand op IMDB zegt:quote:"[N]othing short of brilliant," agrees Charles Ealy at the Austin Movie Blog. "It's by far the most violent Coen brothers film ever, surpassing the deadpan tree-shredding of bodies in Fargo. And it marks a return of the Coens to Texas, where they set their first feature film, Blood Simple. Like that movie, No Country delights in the unusual minor characters who pop up in scene after scene. You hate to see them gunned down, but you know it's coming, just like a biblical plague."
Updated through 5/19.
Updates, 5/19: "A scorching blast of tense genre filmmaking shot through with rich veins of melancholy, down-home philosophy and dark, dark humor," revels Variety's Todd McCarthy. "Cormac McCarthy's bracing and brilliant novel is gold for the Coen brothers... [who] are back on top of their game after some less than stellar outings. While brandishing the brothers' customary wit and impeccable craftsmanship, pic possess the vitality and invention of top-drawer 1970s American filmmaking, quite an accomplishment these days. It's also got one of cinema's most original and memorable villains in recent memory, never a bad thing in attracting an audience, especially as so audaciously played by Javier Bardem." And Tommy Lee Jones "would practically seem to have been born to play Cormac McCarthy roles, and he proves it here."
De Gouden Palm zal het vast niet winnen, maar ik kan niet wachten.quote:"Go in knowing as little as you can but knowing at least this: this is a serious, violent, slow-paced character piece from the Coens. This is not a Fargo. If you are squeamish don't see it. If you have a short-attention span don't see it. If you only love the Coens for their fantastic comedies like O Brother and Big Lebowski and the comedy/thriller Fargo don't see it. But if you want to see an intelligent, superbly acted, powerful, beautiful cinematic treat that will remind you of the true power of cinema see it, see it, see it. It's a masterpiece. Bravo Ethan and Joel."
Waar ging 'ie heen?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:16 schreef JelleS het volgende:
Gister ging in Cannes de nieuwe film van Ethan en Joel Coen, de broers die eerder verantwoordelijk waren voor moderne klassiekers als O Brother, Where Art Thou? en Fargo.
Net zoals hun debuut, dus.quote:this is a serious, violent, slow-paced character piece from the Coens
Ben het boek nu ook aan 't lezen, tof boek inderdaad.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 00:31 schreef Plastic_Power het volgende:
Het boek is i.i.g. geweldig en de Coen brothers zijn ook top, dus dit belooft wat
Over het algemeen maakt iemand anders de trailer, tenzij de regisseur erop staat hem zelf te maken.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 00:28 schreef MeneerTim het volgende:
Dus de Coens maken toch weleens trailers? Of maakt iemand anders die?
Het is nu i.i.g. veranderd naar 14 februari. Nog steeds veel te laat (zeker als je bedenkt dat hij eind deze maand volop in Amerika te zien is), maar goed.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:00 schreef Doff het volgende:
Kick! Wanneer komt deze uit hier?
Ik neem aan dat die 28 maart op IMDb niet klopt?![]()
Tja Transformers stond ook in die lijst toen die uitkwam..quote:Op zondag 11 november 2007 16:51 schreef Arcee het volgende:
IMDb : User Rating: 9.1/10 (1,416 votes) Top 250: #196
Ben erg benieuwd.
Het gaat niet zo zeer om die lijst waarom ik erg benieuwd ben, maar meer om de totale 'buzz' rond de film.quote:Op zondag 11 november 2007 18:24 schreef Roi het volgende:
Tja Transformers stond ook in die lijst toen die uitkwam..
Nu: User Rating: 8.9/10 (8,173 votes) Top 250: #31quote:Op zondag 11 november 2007 16:51 schreef Arcee het volgende:
IMDb : User Rating: 9.1/10 (1,416 votes) Top 250: #196
Ben erg benieuwd.
Nu: 95% fresh (141/148)quote:Op zondag 11 november 2007 18:59 schreef Arcee het volgende:
95% fresh (89/94) op Rottentomatoes, trouwens.
Jaloersquote:
Hier sluit ik me bij aan.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:07 schreef PeRi het volgende:
Vooral de dialogen met Jones zijn niet om over naar huis te schrijven, en over het abrupte eind wil ik het helemaal niet hebben. Goede gedeelte waren toch de stukken met de psycho en de good guy, jammer dat die niet dieper uitgewerkt waren.
Downloaden, what elsequote:Op donderdag 10 januari 2008 01:52 schreef Gillingham het volgende:
Waar zien jullie die film toch allemaal? (Van Doff weet ik het wel, lucky bastard!)
Ik zal nog ruim een maand moeten wachten helaas.
Ooit van het fenomeen 'bioscoop' gehoord? Moet je eens uitproberen, best een toegevoegde waarde voor de kijksensatie van een film.quote:
Some day, I will...quote:Op donderdag 10 januari 2008 08:02 schreef Doff het volgende:
Iedereen downloadt dit, Gillingham. Doodzonde, want deze film moet je echt gewoon in de bioscoop zien.
Dan moeten ze voor zulke films in NL wel een fatsoenlijke release plannen. Leuk dat hij op het IFFR gaat draaien, maar daar grijp ik wel vaker naast kaartjes voor zulke publiekstrekkers. Bovendien woon ik tamelijk uit de buurt van de Randstad en dekt het programma van het plaatselijke filmhuis ook lang niet altijd de lading.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:15 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Ooit van het fenomeen 'bioscoop' gehoord? Moet je eens uitproberen, best een toegevoegde waarde voor de kijksensatie van een film.
Is hij al in de bios dan??quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:47 schreef Timo20 het volgende:
Vanavond is het zover: ga `m in de bios bekijken![]()
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet een film die je speciaal in de bioscoop moet zitten. Weinig special effects, weinig schrikmomenten ( op 1 naquote:Op donderdag 10 januari 2008 08:02 schreef Doff het volgende:
Iedereen downloadt dit, Gillingham. Doodzonde, want deze film moet je echt gewoon in de bioscoop zien.
Hij was in Belgie in de voorpremiérequote:
Hier sluit ik me bij aan. Ja, eigenlijk moet je dit in de bios zien om extra te kunnen genieten van het visuele pracht. Maar ik heb de discipline niet om te wachten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:47 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Dan moeten ze voor zulke films in NL wel een fatsoenlijke release plannen.
Die gaat zeker op (dubbel)dvd in m`n collectie belandenquote:No Country For Old Men
Na de mislukking van The Ladykillers in 2004 waren de Coen broers even van het toneel verdwenen. En dat heeft ze blijkbaar goed gedaan. Met hun nieuwste pareltje No Country For Old Men slaan ze keihard terug.
Voor mensen die van tempo in films houden is dit een hele zit. Het tempo ligt, zoals het een western betaamt, ont-zet-tend laag. Maar de broers omzeilen handig val en de film weet de volle 2 uur te boeien.
Prachtige landschappen, geweldig acteerwerk, zwart-komische en droge humor en een paar mooie dialogen maken dat de film niet gaat vervelen. Bij vlagen is het nog spannend ook maar dat is niet de hele tijd het geval. Het feit dat er (tot op 20 minuten voor het einde) geen muziek aanwezig is draagt wel bij aan de spanning en nog meer aan het realisme.
Javier Badem is geweldig en zet een heerlijke botte rol neer. Daarnaast is Tommy Lee Jones, zoals normaal, ook erg goed.
Je moet er dus wel voor open staan en laat je niet misleiden door het lage tempo. Doe je dat dan heb je de eerste ontzettend sterke film van 2008 gezien.
8,5/10
Films moeten special effects en schrikmomenten bevatten om in de bioscoop te zien? Special effects zijn voor mij bijna een reden om een film níet in de bioscoop te zien, dan zie je namelijk beter dat het special effects zijn.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Om eerlijk te zijn vind ik dit niet een film die je speciaal in de bioscoop moet zitten. Weinig special effects, weinig schrikmomenten ( op 1 na) en voor zover ik weet ook geen muziek. Nou zeg ik niet dat deze film in de bios niks aan is, in tegendeel, maar bij echte biosfilms denk ik eerder aan LOTR.
Dat bedoel ik ook niet, maar wat mis ik als ik deze film lekker in het donker thuis op mijn plasma TV kijk?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 11:27 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Films moeten special effects en schrikmomenten bevatten om in de bioscoop te zien? Special effects zijn voor mij bijna een reden om een film níet in de bioscoop te zien, dan zie je namelijk beter dat het special effects zijn.
Maar wat te denken van cinematografie en sfeer? Daar ga ik voor naar de bioscoop. Bovendien zit er gewoon muziek in, van hun gebruikelijke composer.
hier sluit ik me bij aan. Hink een beetje op 2 gedachten, al was ik het laatste half uur wel wat moe en heb ik niet alles meer meegekregen, het einde kwam dan ook totaal uit de lucht vallen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 01:20 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb hem vanavond gezien. Hij is geweldig. Alleen het laatste half uur zou ik toch nog wel een keer willen zien. En dat is mischien niet de beste reclame voor een film, hoewel ik hem zeker zou aanraden.
Ik had dus exact hetzelfde en het zegt genoeg dat zoveel mensen er zo over denken lijkt me..het was gewoon heel raar ook vond ik..onsamenhangend en geforceerd.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:04 schreef planethugo het volgende:
[..]
hier sluit ik me bij aan. Hink een beetje op 2 gedachten, al was ik het laatste half uur wel wat moe en heb ik niet alles meer meegekregen, het einde kwam dan ook totaal uit de lucht vallen.
vond ik ook ja. Maar de rest van de film maakt wel een hoop goed, dat wel.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:04 schreef planethugo het volgende:
[..]
hier sluit ik me bij aan. Hink een beetje op 2 gedachten, al was ik het laatste half uur wel wat moe en heb ik niet alles meer meegekregen, het einde kwam dan ook totaal uit de lucht vallen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anonieme razernist
Kanonnenpukkel, zo kan je het ook zien, ja. Dit doet me aan de middelbare school terugdenken toen je de diepere betekenis achter boeken en gedichten moest ontdekken. Toen was het verplicht, nu gelukkig niet meer. Misschien dat daarom de eerste 3/4 van de film sec vooral het simpele klootjesvolk (ik dus ook, dus laat niemand zich beledigd voelen) aanspreekt. De Coen-broers hebben hun doelgroep uitgebreid naar ook de intellectuelen onder ons (waaronder ik duidelijk niet, helaas pindakaasquote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:57 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb het einde nog een keer gezien (daar had ik toch het een en ander gemist, zo bleek nu), me wat verdiept in verschillende interpretaties, en de film wordt alleen maar beter. En hij was al zo goed.
Hieronder een aardig verhaal over de film en een wmb goede interpretatie van de rol van de sympathieke Spanjaard. Je hoeft er natuurlijk niet mee eens te zijn en niet ook overal mee eens te zijn, maar ik vind het altijd prettig om meningen van anderen te lezen die misschien wat meer gestructureerder over de film nadenken dan ik doe.
spoiler by - sheylerosen on Fri Jan 18 2008
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is gewoon twee scenes direct achter elkaar met exact dezelfde zin: hoe duidelijker moet je het nog maken? Nou is de kans groot dat ik daardoor niet op bovenstaande interpretatie uitkwam, maar het is uiteraard wel een uitroepteken van de regisseurs: hier is iets mee, lieve kijkers, ook sukkels als jij moeten dit beseffen.
Nee dus: het ging vol-le-dig aan me voorbij.
anonieme razernist
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is zo'n film te lang voor me en pik ik alle subtiliteiten, zeker op het einde niet meer op omdat ik te moe ben ofzo. Andermans denkwerk kan dan heel verhelderend zijn, zonder dat je het overal mee eens hoeft te zijn.
Maar daar ging het dus niet over: korter heb ik ze niet gevonden.
[ Bericht 1% gewijzigd door NoCigar op 20-01-2008 02:08:18 ]anonieme razernist
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.het verhaal van de film is niet zo heel moeilijk, wat wel moeilijker is voor de meeste is dat er in de film dingen te zien zijn waarbij je zelf de conclusies moet trekken wat er is gebeurd. en dat schijnen de meeste niet te kunnenhet zegt genoeg over de mensen iddquote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:11 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Ik had dus exact hetzelfde en het zegt genoeg dat zoveel mensen er zo over denken lijkt me..het was gewoon heel raar ook vond ik..onsamenhangend en geforceerd.
Facts don't care about your feelings
quote:Op zaterdag 19 januari 2008 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:Zucht. Ja dat zei ik dus. Jij trouwens ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Geniale film trouwens. Deze moet je trouwens 2x zien, je ziet zoveel meer dingen.
[..]anonieme razernist
Klik hier voor de Javier van Javier.quote:Op zondag 27 januari 2008 17:57 schreef milagro het volgende:
en ook die motherfucker Javier Bardem, hulde hulde....
Allen lijken me niet meer dan terechtquote:Op zondag 27 januari 2008 20:46 schreef Arcee het volgende:
Performance by an Actor in a Supporting Role
Achievement in Cinematography
Achievement in Directing
Achievement in Film Editing
Best Motion Picture of the Year
Achievement in Sound Editing
Achievement in Sound Mixing
Adapted Screenplay
8 Oscar-nominaties.
Precies evenveel als There Will Be Blood.
Valt wel mee, vanaf het moment dat je hem aanzet zal je aan de buis gekluisterd zittenquote:Op maandag 28 januari 2008 22:19 schreef SunChaser het volgende:
heb m hier liggen, amar is zeker een film waar je goed voor moet gaan zitten?
Je moet voor élke film gaan zitten. Als je tijdens een film - welke dan ook - in slaap valt of naar de wc gaat zonder hem uit te zetten, ben je een vreselijke barbaar.quote:Op maandag 28 januari 2008 22:19 schreef SunChaser het volgende:
Zelfs voor Meet the Spartans, broer?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 02:31 schreef broer het volgende:
[..]
Je moet voor élke film gaan zitten. Als je tijdens een film - welke dan ook - in slaap valt of naar de wc gaat zonder hem uit te zetten, ben je een vreselijke barbaar.
Dan moet je de bioscoop uitlopen of de dvd uitzetten. Een film wel willen kijken, maar dat vervolgens met halve aandacht doen is barbaars.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 02:44 schreef Marble het volgende:
Er zijn films en er zijn films. Sommige zijn de tijd simpelweg niet waard.
dat gebeurt vanzelf, Sun, of je nu wil of niet, je komt de bank niet meer af..quote:Op maandag 28 januari 2008 22:19 schreef SunChaser het volgende:
top 30 op imdb geloof ik, maja ik vond het script niet echt speciaal ofzo maar goed leuke pesonages iddquote:Op vrijdag 1 februari 2008 00:25 schreef StrayDog het volgende:
Wie zegt dat dit bijna de beste film aller tijden is dan?
Het is gewoon een hele goede film. Waarom? Goed verhaal, goed geacteerd, prachtige personages, mooie dialogen etc.
De dingen dus die meestal goed zijn als je van een goede film spreekt
Misschien dat hij gewoon wat meer opvalt omdat er zo ontzettend veel rotzooi in de bios draait maar dat kan ook aan mij liggen.
ga maar eens wat films in de top 30 van imdb bekijken dan, ik denk dat je meerdere films niet echt speciaal vind. een goede film hoeft je ook niet altijd aan te spreken.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 00:37 schreef Tazmaniac het volgende:
[..]
top 30 op imdb geloof ik, maja ik vond het script niet echt speciaal ofzo maar goed leuke pesonages idd
Maar dan vind je 'm wel niet goed natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:31 schreef YoshiBignose het volgende:
een goede film hoeft je ook niet altijd aan te spreken.
Hoeft niet. Ik kan een heleboel films opnoemen ik wel goed vind, maar mij toch niet zo aanspreken.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 19:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar dan vind je 'm wel niet goed natuurlijk.
quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:57 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb het einde nog een keer gezien (daar had ik toch het een en ander gemist, zo bleek nu), me wat verdiept in verschillende interpretaties, en de film wordt alleen maar beter. En hij was al zo goed.
Hieronder een aardig verhaal over de film en een wmb goede interpretatie van de rol van de sympathieke Spanjaard. Je hoeft er natuurlijk niet mee eens te zijn en niet ook overal mee eens te zijn, maar ik vind het altijd prettig om meningen van anderen te lezen die misschien wat meer gestructureerder over de film nadenken dan ik doe.Hmm.. hij doet wel erg zn best om dingen te zien. Ik heb het idee mbt Chigurh nu een paar keer gelezen, maar ik vind het nogal vergezocht allemaal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens wel een geweldige film.Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
Kan ik me wel in vinden in deze reactie, het einde is niet bevredigend. Wat bedoelen ze nou, dat Tommy Lee het geen ene zak meer scheelt wat er gebeurd? Waarom houdt ie dan wel die snaak aan die de lijken vervoerd? Omdat ie dat als ouwe zak nog kon bijhouden? Wat was Woody Harrelson nou bedoeld? Wie was zijn opdrachtgever?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 02:09 schreef Agrippina het volgende:
De eerste anderhalf uur vonden we heel goed, maar dat laatste half uur bederft het helemaal. Alsof ze op twee benen willen hinken. Enerzijds een lekkere grove moderne western, en dan opeens moet het heel diepgaand en psychologisch worden of zo. Dat vraagt een ander soort publiek. Dom. Ergerlijk. Heel jammer.
Haha, had je me maar naar me moeten luisterenquote:Op woensdag 6 februari 2008 01:50 schreef SunChaser het volgende:
What the fuck, kijk ik 2 uur voor zo'n kuteinde?
Hij was dus niet te traag en diepzinnig gedurende 90 minuten, maar het laatste half uur gaat de vaart eruit en worden er lagen ingebracht die niemand snapt. Check t IMDB forum, hele discussies of Chigur nu wel of niet achter de deur stond, om maar eens wat te noemen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:19 schreef JelleS het volgende:
[..]
Haha, had je me maar naar me moeten luisteren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de symobiliek zal me verder een zorg zijn aangezien het ook niet in de 90 minuten er voor zat. Ja, we zagen een keer kop of munt en de vergelijking tussen dat beide jagers zijn snap ik ook.
Een wát voor semi-actiethriller?quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:22 schreef SunChaser het volgende:
een pschylohische semi-actiethriller
Tja, de mensen die de trailer maken hebben de opdracht iets te produceren dat geld oplevert. Heb je toevallig de trailer van Sweeney Todd op tv gezien, met één of ander opgewekt stemmetje? Die is pas belachelijk.quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:22 schreef SunChaser het volgende:
Nogmaals ik heb niks tegen symboliek, Pulp Fiction zat er vol mee. Maar ze presenteren het als een pschylohische semi-actiethriller en dan stappen ze laatste 20 minuten over op een heel andere film.
Sterker nog, ik zal zondag in de bioscoop (!) de trailer van NCFOM en dat was een recht toe recht aan actiethrillertrailer. Maar ik zal vanavond de DVD nog eens opzetten vanaf het stuk dat Moss een biertje aan t zwembad krijgt aangeboden.
als je zelf moet gaan verzinnen hoe een film is bedoeld dan is de film niet goed gemaakt. Film is nep, alles wat je ziet is met een reden gefilmd. Dat kan niet open worden gelaten voor eigen interpretatie, want dan is de regisseur de regie kwijt.quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:52 schreef JelleS het volgende:
Ik heb zo mijn eigen idee, wat wel qua thematiek vaak overeenkomt met anderen (betekenis van het kop/munt spelletje aan het einde), jij moet zelf maar je eigen idee vormen.
Zeg dat maar eens tegen elke film (of literatuur, mag ook) wetenschapper van de laatste 50 jaar, die lachen je allemaal uitquote:Op woensdag 6 februari 2008 20:14 schreef Herald het volgende:
[..]
als je zelf moet gaan verzinnen hoe een film is bedoeld dan is de film niet goed gemaakt. Film is nep, alles wat je ziet is met een reden gefilmd. Dat kan niet open worden gelaten voor eigen interpretatie, want dan is de regisseur de regie kwijt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een film mag best elitair zijn, niet voor iedereen en waar je over na moet denken. Cronenberg en Lynch zijn derhalve niet aan mij besteed (muv History of Violence). Alleen bij NCFOM slaan de makers van een rechttoe rechtaan thriller a la Simple Plan over naar een heel andere film. Alsof je het laatste kwartier van Zwartboek ineens door Johan Nijenhuis laat filmen en je ineens Daan Schuurmans ziet. De film belooft 90 min lang een kat en muisspel en ineens is dat over tussen neus en lippen door, opgebouwde spanning weg en gaat de Sherrif met pensioen. Dat er mensen zijn die het einde helemaal geweldig vinden is prima, maar in mijn ogen sturen ze de kijker gewoon met een kluitje in het riet. Zo van zoek het maar uit.
[ Bericht 3% gewijzigd door SunChaser op 06-02-2008 23:18:09 ]
Lijkt me idd een gevalletje:quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:18 schreef SunChaser het volgende:
Is dat nog steeds een spoiler? Iig done
Sorry, maar het einde van Planet of the Apes lijkt me redelijk gemeen goed. Is al zo vaak geparodieerd en gespoofd.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:35 schreef JelleS het volgende:
Leuke strip, maar slaat eigenlijk in dit geval helemaal nergens opEinde van Planet of the Apes is misschien onder de filmliefhebbers bekend, maar een aardig gedeelte van de wereldbevolking heeft geen van de versies gezien.
Er zullen vast wel mensen zijn, die het niet weten. Maar dat zijn mensen, die zich ene echt geen reet interessen in films. Bij iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in films, kan je het bekend veronderstellen. Ik wist het einde ook al lang voor ik de film zag. En zo ken ik er nog meer.quote:Op donderdag 7 februari 2008 00:10 schreef JelleS het volgende:
Doe maar eens een buurtonderzoek en je zal zien dat ik gelijk heb
Aan de andere kant, op de huidige DVD cover staat het einde gewoon luid en duidelijk gespoilerdquote:Op donderdag 7 februari 2008 00:10 schreef JelleS het volgende:
Doe maar eens een buurtonderzoek en je zal zien dat ik gelijk heb
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.sorry, maar dat vind ik dus een zwaktebod en de hele film en de opgebouwde spanning verpesten.
het zijn juist de filmwetenschappers die in elke brandkraan een grote piemel zien en blauwe sokken bij zwarte schoenen opvatten als iemand met een communistische achtergrond die nu twijfelt aan zijn eigen geestelijke gezondheid. "Oh in deze scene verliest het onschuldig ogende meisje haar zakdoekje terwijl ze over het pad huppelt en een oude man vindt de zakdoek. Dat is een metafoor dat het meisje haar maagdelijkheid heeft verloren aan een oudere man, wellicht haar vader". Dat ze dan zogenaamd niet weten hoe een film bedoeld wordt is omdat ze elke scene overanalyseren en elkaar proberen te overtreffen met diepere lagen in de film, waarbij een missende teen uiteindelijk wordt uitgelegd als teken van impotentie.quote:Op woensdag 6 februari 2008 20:32 schreef JelleS het volgende:
Zeg dat maar eens tegen elke film (of literatuur, mag ook) wetenschapper van de laatste 50 jaar, die lachen je allemaal uitNu ben ik het niet helemaal met ze eens, maar de betekenis van een film ontstaat pas als jij er naar kijkt. Natuurlijk had de maker(s) een bepaalde visie, maar een film is een collectief product, en niet alles is even bewust. Een kijker heeft ook zijn eigen referentiekader, waardoor hij er totaal iets anders in kan zien dan de maker er in heeft gestopt. Is dat daardoor minder waar? Het verschilt natuurlijk per film, weinig ruimte voor interpretatie in een Jerry Bruckheimer flick. Maar als ik iets anders in het einde van NCFOM zie (het is redelijk duidelijk, dus het zit hem in de detaills), dan betekent dat nog niet dat de regisseurs niet duidelijk zijn geweest, of dat mijn waarheid minder waar is dan die van een ander. Al zijn er natuurlijk belachelijke interpretaties die nergens op slaan, die voortkomen uit overgeanalyseer of gewoon domheid, maar dat doet er even niet toe.
David Lynch zou volgens jouw theorie in bijv Mulholland Dr de regie kwijt zijn. Dat lijkt me toch niet, hij laat alleen ruimte aan de kijker, iets wat ik persoonlijk erg fijn vind. Tot zover de lezing![]()
Dat zou je ook kunnen zeggen over bijvoorbeeld War of the Worlds. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die het niet zo op prijs stellen als je het einde vertelt.quote:Op donderdag 7 februari 2008 10:14 schreef Cheiron het volgende:
Planet of the Apes "spoileren" .. serieus. Als je die film NU nog niet hebt gezien maakt een spoiler oko geen fuck meer uit natuurlijk.
Sorry, maar dat schaar ik toch echt onder algemene kennis. Er is in zn algemeenheid toch wel een soort verjaring mbt spoilers lijkt mij. Mag je het einde van Cassablanca ook niet verklappen?quote:Op donderdag 7 februari 2008 10:29 schreef JelleS het volgende:
[..]
Dat zou je ook kunnen zeggen over bijvoorbeeld War of the Worlds. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die het niet zo op prijs stellen als je het einde vertelt.
Een beetje zoals beweren dat de film iemand niet veel deed, maar dat 't wel een meesterwerk was, jawel, dat wel.quote:Op donderdag 7 februari 2008 10:03 schreef Herald het volgende:
Overigens vind ik nog altijd het mooiste dat mensen bij vage eindes beweren "ja het is duidelijk, maar wat het nou precies betekent zeg ik niet. Maar dat het einde duidelijk is staat buiten kijf!".
Niet halverwege, na 95 minuten als we midden in Moss zijn verhaal zitten en we een fade to black krijgen meteen overschakelen naar de Sherrif, als ineens alles achter de rug blijkt te zijin. weg actie, en ineens geneuzelquote:Op donderdag 7 februari 2008 10:49 schreef SaintOfKillers het volgende:
Stijlbreuken halverwege de film heb ik niet opgemerkt; hoogstwaarschijnlijk omdat ze er niet zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. zijn. Niet dat ik het geloof, wel orgineel.
En over t eind verpesten, je kunt het vergelijken met LOTR, dat Frodo bijna bij de berg is en dat we ineens fade to black zien en hij in bed ligt en de rest vertelt wat er is gebeurd.
En dat van POTA niet,ook niet bij het zien van de filmposter?quote:Op donderdag 7 februari 2008 10:46 schreef JelleS het volgende:
Het einde van Casablanca is nogal voorspelbaar, .
Ja ach, er zijn ook mensen die niet weten dat Jezus aan het kruis sterft bij het zien van Passion of th Christ of niet weten dat Darth Vader de vader is van Luke Skywalker.quote:Op donderdag 7 februari 2008 10:29 schreef JelleS het volgende:
[..]
Dat zou je ook kunnen zeggen over bijvoorbeeld War of the Worlds. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die het niet zo op prijs stellen als je het einde vertelt.
quote:Op donderdag 7 februari 2008 22:54 schreef SunChaser het volgende:
Niet halverwege, na 95 minuten als we midden in Moss zijn verhaal zitten en we een fade to black krijgen meteen overschakelen naar de Sherrif, als ineens alles achter de rug blijkt te zijin. weg actie, en ineens geneuzel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:19 schreef SaintOfKillers het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. nog wel het beste voorbeeld is van die hopeloosheid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Heathen. op 22-02-2008 15:06:34 ]
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 17:46 schreef MrHayo het volgende:
Wel een leuk verhaal en een boeiende (rustige/hectische) sfeer in de film gecreeerd, maar het is veel te langdradig en het einde is gaar.
Wel aardige dialogen, maar teveel (onnodige) dialogen, waardoor de film geregeld mijn aandacht verloor.
Geen oscar waard.
Ja nou iedereen zijn ding he, maar ik verspil mijn tijd liever niet met langdradige films.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 23:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
![]()
![]()
misschien moet je Jumper eens gaan kijken, is meer wat voor jou
Heb je gelijk in. Ik had moeten zeggen dat ik het geen prijs voor beste film waard vind. Vier oscars wtf!quote:Op zondag 24 februari 2008 16:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Inderdaad Heathen.. en net zoals je gigantisch dikke mensen hebt die alleen maar junk food eten heb je die ook bij films. Dat elke persoon een eigen smaak heeft ben ik het ook wel mee eens, maar ga dan niet zeggen dat het geen oscar waard is omdat jij het zo langdradig vindt.
[ afbeelding ]
Vandaar dat fast food restaurants ook nooit een michelinster krijgenquote:Op maandag 25 februari 2008 09:21 schreef MrHayo het volgende:
[..]
Heb je gelijk in. Ik had moeten zeggen dat ik het geen prijs voor beste film waard vind. Vier oscars wtf!
Oscars worden altijd aan lange films met lange dialogen gegeven
quote:Op zondag 2 maart 2008 21:46 schreef prinsrob het volgende:
eh ff vraagje1: De sherrif loopt direct door naar de badkamer en hij loop t wegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2: of het zit allemaal in de hersenspinsels van de sherrif
zou je me dan kunnen uitleggen wat de betekenis is van de kattenman scene?quote:Op woensdag 27 februari 2008 12:11 schreef planethugo het volgende:
nu heb ik wel alles gesnapt, toppertje
Geeft wat meer diepte en invulling aan het idee van "lange lijn door de generaties van wetshandhavers laat zien dat het altijd harde shit is geweest voor die dappere antihelden"quote:Op maandag 3 maart 2008 09:23 schreef Herald het volgende:
[..]
zou je me dan kunnen uitleggen wat de betekenis is van de kattenman scene?
3. Hij zat in dat andere huis. Het waren 2 deuren naast elkaar.quote:Op zondag 2 maart 2008 23:06 schreef SunChaser het volgende:
[..]
1: De sherrif loopt direct door naar de badkamer en hij loop t weg
2: of het zit allemaal in de hersenspinsels van de sherrif
dat gemist hebben is toch wel heel wat gemist hebbenquote:Op maandag 3 maart 2008 19:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
3. Hij zat in dat andere huis. Het waren 2 deuren naast elkaar.
En jij maar denken "wat loopt die sheriff slap te ouwehoeren over alles wat totaal niet plotgerelateerd is, wanneer switchen we weer terug naar het plot?"quote:Op zondag 9 maart 2008 01:01 schreef Impry het volgende:
Ik heb volgens mij best wat dingen gemistIemand die erbij zat vertelde dat de film 3 uur duurde en na 1,5 uur kwam die 'fade to black' zoals het zo mooi heet. Dacht dus eigenlijk dat dat een 'pauzemoment' was en verwachtte dus nog 1,5 uur. Tot na een half uurtje opeens alles afgelopen is
Precies.quote:Op maandag 3 maart 2008 19:45 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
3. Hij zat in dat andere huis. Het waren 2 deuren naast elkaar.
van een sleutelgat, niet hétquote:Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef SunChaser het volgende:
De Sherrif stond voor 1 deur
We zien in de spiegeling van het sleutelgat Chigurh
Hoe kan hij dan in de kamer ernaast zitten
wij zien niet wat hij ziet.quote:Op maandag 10 maart 2008 14:59 schreef SunChaser het volgende:
De Sherrif kijkt in dit sleutelgat, dus lijkt me niet dat het een andere deur is.
Precies, dat denk ik dus ookquote:Op maandag 10 maart 2008 15:07 schreef milagro het volgende:
[..]
wij zien niet wat hij ziet.
wij zien wat wij zien.
de sheriff twijfelt, en dan is het dus wederom een soort van kop of munt... was hij die andere deur ingegaan, was hij dood geweest.
Veel plezierquote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:23 schreef BoerBert het volgende:
Ga hem morgen waarschijnlijk eindelijk zien
Zo zat ik ook in de bioscoopquote:Op zondag 9 maart 2008 01:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En jij maar denken "wat loopt die sheriff slap te ouwehoeren over alles wat totaal niet plotgerelateerd is, wanneer switchen we weer terug naar het plot?"
In tegenstelling tot het einde van The Mist, die staat me nu nog bij.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:47 schreef GoodfelIas het volgende:
Aardige film, toch had ik er meer van verwacht. Heeft geen onuitwisbare indruk achtergelaten, jammer.
quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:56 schreef SunChaser het volgende:
[..]
In tegenstelling tot het einde van The Mist, die staat me nu nog bij.
[..]
[..]
Zoals dat er op het eind iets gebeurt?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 15:53 schreef planethugo het volgende:
fijn om te weten dat als je hier kijkt je meteen dingen over the mist te weten komt
2 vliegen in 1 klapquote:Op zaterdag 15 maart 2008 15:53 schreef planethugo het volgende:
fijn om te weten dat als je hier kijkt je meteen dingen over the mist te weten komt
quote:Bell explains the first dream to his wife briefly, trying not to make too much of it. But the meaning is quite significant. He says his father met him in town and gave him some money, but he (Bell) lost it. This can be seen as Bell feeling as if he were entrusted with something valuable, but failed to protect it. See this as his responsibility as a law enforcement officer, the lives of the people he was responsible for protecting, his father's wisdom, and so on. It's an acknowledgment of his feelings of failure. In fact, he betrayed his duty as a lawman by letting Chigurh get away. As the teller (narrator) of the story, he lies when he says the motel room was empty (though he doesn't lie habitually). The dreams are his unconscious way of telling the audience the truth. He was entrusted as a lawman to get the money from Chigurh, but instead agrees that he never "saw" him.
In those final speeches we see that he is really thinking about how he might be largely responsible for his own failings (the first dream). And for him, going on up ahead into the cold darkness and eventually meeting his father means just what you think: he's heading toward the end and a possible final judgment, either by his father, or God, or whomever. And Bell is afraid that if there is a final judgment, it may be a harsh one. Did he measure up to the old-time lawmen? Did he make his father proud? Did he fail more than any of his predecessors in law enforcement (his father, grandfather, etc.) did? After all, he failed to protect Llewelyn and Carla Jean Moss, and he let Chigurh escape.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |