Nog een linkje voor de MP3's: http://www.vub.ac.be/sport/podcast.htmlquote:Op zondag 4 februari 2007 11:27 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik wil beginnen met hardlopen, dus ging ik op zoek naar hardloopschema\'s.
Je vindt dan van die hardloopschema\'s waarbij je afwisselend moet hardlopen en wandelen.
Nu zie ik mezelf niet met een stopwatch klooien.
Ik bedacht me dat ik zelf een mp3 zou kunnen maken waarbij ik het schema in muziek uit zou drukken.
Dus bijvoorbeeld een keiharde housebeat wanneer er gerend moet worden en een rustig muziekje voor de wandelmomenten.
Maar wat blijkt; dit bestaat al!
Ik heb er twee gevonden die ik erg goed vind. Als je op de link klikt, vind je de podcasts.
Je kunt met de link subscriben via iTunes en zo de podcasts binnenhalen en op je iPod zetten.
Maar je hebt niet per se iTunes of iPod nodig. Je kunt de bestandjes ook gewoon openen in je muziekplayer op je pc, en dan opslaan als mp3 en op je mp3-speler zetten!
1) http://www.ullreys.com/robert/Podcasts/index.html
Robert Ullreys heeft het beginnersschema van coolrunning.com (\'The Couch-to-5K Running Plan\') omgezet in podcasts.
Er zijn 9 lessen, die je 3 keer per week moet volgen.
Aan het einde van de rit kun je 5 kilometer aaneengesloten hardlopen.
Het schema \'op papier\':
http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml
2) http://www.een.be/televis(...)_podcast/index.shtml
Hier is het schema van Vlaanderen Sportland, het \'Start to run\' programma omgezet tot een podcast.
Er zijn 27 lessen, 3 verschillende per week.
Ook hier is het einddoel 5 km aaneengesloten rennen.
Er is ook een tweede reeks: van 5km naar 10 km!
Het schema \'op papier\':
http://www.sport.be/starttorun/nl/training/
Beide begeleiders loodsen je door de lessen heen en moedigen je aan.
De tijd gaat ook lekker snel voorbij met die dancebeats volgens mij!![]()
Iemand al ervaring met deze schema\'s?
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:31 schreef Jojogirl het volgende:
Ik dacht dat een nieuwe openen wel handig was nu ik die eerste dichtgepost had.
Ik loop ook langs weilanden enzo, het is rustiger om te lopen en daarnaast zie je waar je naartoe gaat lopen. Ik weet niet, als ik in een woonwijk loop en ik zie het eind van een straat loop ik zeg maar daarheen als 'doel', maar omdat er zoveel doelen zijn, word ik daar veel sneller moe van dan wanneer ik me kan richten op een plek die 10 minuten lopen is. (Ik hoop dat er iemand is die begrijpt wat ik bedoelquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:57 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik ben afgehaakt omdat ik me teveel irriteerde aan de stoepranden, fietsers, stoplichten en de auto's tijdens het lopen!
Maar op 15 minuten fietsen zit het Zuiderpark, de perfecte plek om te hardlopen. Ik moet die motivatie even terug zien te vinden...
hardloopsokken...zijn deze week in de aanbieding bij Kruidvat van K-sportquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:17 schreef Babbel1 het volgende:
Ik heb net les 22 gelopen, twee keer 15 minuten en voor het eerst liep ik echt 'relaxed'!
Vraagje: dragen jullie sportsokken in je hardloopschoenen of gewone sokken? Ik had net een gaatje in mn sok () en nu zit er zo'n heel rood randje rond mn teen
![]()
Oeh, die ga ik even halen, thanks!quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:29 schreef Trusten het volgende:
[..]
hardloopsokken...zijn deze week in de aanbieding bij Kruidvat van K-sport![]()
[afbeelding]
Succes!quote:Op woensdag 16 mei 2007 09:37 schreef Ynske het volgende:
GIsteravond niet geweest, aangezien ik geveld was door migraine
Tis nog niet helemaal over, maar wil eigenlijk vanavond wel voor les 2 gaan.
Spierpijn is nu iig wel helemaal over
Gelukkig is het hier doodstil na 7 uurquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:57 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik ben afgehaakt omdat ik me teveel irriteerde aan de stoepranden, fietsers, stoplichten en de auto's tijdens het lopen!
Maar op 15 minuten fietsen zit het Zuiderpark, de perfecte plek om te hardlopen. Ik moet die motivatie even terug zien te vinden...
Dat vind ik ook wel irritant. Vandaag had ik wel de indruk dat ze wisselden van muziek, ik let er eigenlijk niet echt op. Maar het is ook een kwestie van smaak denk ik. Zonet 8 minuten moeten lopen op r&b-achtige muziek. Ook niet echt mijn ding, maar toch volgehouden!quote:Op woensdag 16 mei 2007 18:56 schreef FJD het volgende:
Eet je niet teveel? Dat breekt je namelijk echt opIk eet bij thuiskomst eigenlijk alleen maar wat fruit oid.
@neee; blijft de muziek zo irritant? Net een 6 minuut durende versie van Love Genaration, van de Groovewatchers (denk ik) en nog een of ander irritant nummerSnappen ze niet dat het best mogelijk is om twee nummers in zes minuten te stoppen. Je hoort zo ongeveer letterlijk drie minuten lang precies hetzelfde melodietje alleen maar om tijd te rekken
Hier staat een site van iemand die ook traint met zo'n ding met ervaringen enzo...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
* Roel_Jewel ook snel beginnen wil.
Iemand ervaring met dat Nike+ (en dan met name de juistheid van de info die wordt weergegeven)?
Thanxquote:Op woensdag 16 mei 2007 20:51 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
Hier staat een site van iemand die ook traint met zo'n ding met ervaringen enzo...
quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:12 schreef Niek. het volgende:
tvpIs het nou zo dat je bij elke keer dat je gaat lopen een volgende les neemt?
jaja, moet eerst nog loopschoenen kopen. En de zon moet weer even tevoorschijn komenquote:
Dat hangt uiteraard af van hoe snel je rent.quote:Op donderdag 17 mei 2007 10:17 schreef Babbel1 het volgende:
Weet iemand misschien of het schema van 5-10km ook ergens op papier te vinden is? Ik heb alleen een schema gevonden voor een training van 5-15km, maar daar wordt het aangegeven in km en ik heb geen mogelijkheid om te meten hoeveel km ik gelopen heb.
Je moet niet gaan nadenken tijdens het rennen.quote:Op woensdag 16 mei 2007 18:56 schreef FJD het volgende:
Eet je niet teveel? Dat breekt je namelijk echt opIk eet bij thuiskomst eigenlijk alleen maar wat fruit oid.
@neee; blijft de muziek zo irritant? Net een 6 minuut durende versie van Love Genaration, van de Groovewatchers (denk ik) en nog een of ander irritant nummerSnappen ze niet dat het best mogelijk is om twee nummers in zes minuten te stoppen. Je hoort zo ongeveer letterlijk drie minuten lang precies hetzelfde melodietje alleen maar om tijd te rekken
baby in de wandelwagen, en zelf erachteraan rennen geen optie?quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:10 schreef Jojogirl het volgende:
Ik zou vanochtend gaan lopen, maar toen onze baby weer in slaap viel om half 8 ben ik ook weer in slaap gevallen en heb dus heerlijk uitgeslapen. Toen we weer wakker werden moest m'n man weg dus lopen zat er niet meer in. Dan dus vanavond maar. Hopelijk is het dan ergens een half uurtje droog.
In de regen lopen heeft ook wel iets.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:10 schreef Jojogirl het volgende:Hopelijk is het dan ergens een half uurtje droog.
Ik vind dat juist extra lekkerquote:
Dat bedoel ik.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:16 schreef Adelante het volgende:
Ik vind dat juist extra lekkerGeen keiharde stortregen, maar dat het een beetje miezert
Volgens mij was les 21: 10-10-12, ik vond de overstap naar 15-15 ook wel groot, maar eigenlijk wel heel leuk. De laatste les liep ik 10-20, dat was 24, dat is weer zo'n soort 'grens' waar je overheen gaat. Merk jij ook zo'n verschil in hoe je loopt nu je langere stukken zonder pauze loopt? Niet echt de manier van lopen, maar de beleving ofzo (klinkt een beetje maf). Ik bedoel dat je niet echt meer meetelt en 'wacht' op de volgende pauze, maar dat je gewoon je rondje loopt...quote:Op zaterdag 19 mei 2007 22:13 schreef neee het volgende:
Vandaag les 22 gelopen. Ik dacht dat ik les 21 ging lopen, maar blijkbaar zat er ergens een foutje in. 2 x 15 minuten lopen, best lang moet ik zeggen.
De eerste minuut vraag ik me steeds af waaraan ik begonnen ben. Uiteindelijk na een minuutje ofzo wanneer ik mijn ademhaling en ritme gevonden heb denk ik niet meer na over hoelang het nog is. Dan probeer ik van de muziek, omgeving te genieten en denk ook nog wat na over mijn liefdesverdriet (dat is de hoofdreden dat ik begonnen ben met lopen). Ik zit dan in een soort van ik-zou-zo-wel-een-uur-kunnen-lopen-op-deze-manier-hypnose. Uiteindelijk ben ik wel blij als het voorbij is, maar een minuut later kan ik niet wachten tot ik opnieuw mag lopen.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:39 schreef Babbel1 het volgende:
Volgens mij was les 21: 10-10-12, ik vond de overstap naar 15-15 ook wel groot, maar eigenlijk wel heel leuk. De laatste les liep ik 10-20, dat was 24, dat is weer zo'n soort 'grens' waar je overheen gaat. Merk jij ook zo'n verschil in hoe je loopt nu je langere stukken zonder pauze loopt? Niet echt de manier van lopen, maar de beleving ofzo (klinkt een beetje maf). Ik bedoel dat je niet echt meer meetelt en 'wacht' op de volgende pauze, maar dat je gewoon je rondje loopt...![]()
Les 2 dan toch wel?quote:Op zondag 20 mei 2007 21:24 schreef Maggie het volgende:
Ik heb net voorzichtigjes les 1 geprobeerd, ging best goed, doe het overmorgen opnieuw want ik ben echt een baksteen, dus dan gaat het hopelijk wel helemaal. In elk geval ben ik bezig
Dan moet je eens meedoen aan een grote wedstrijd over een niet al te lange afstand, daaraan doen vaak veel mensen mee die helemaal niet snel zijn. Dat is pas lekker, je haalt ze links en rechts in! Voor mij is dit ook een kick.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 09:56 schreef Babbel1 het volgende:
Net les 24 gelopen, voor het eerst 20 minuten achter elkaar!![]()
En ik heb iemand ingehaald! Het was heel cool, ik zag een hardloper voor me, maar hij was nog een flink eind weg. Dit was aan het begin van een hele lange kronkelende weg, dus ik kon hem steeds zien en hij kwam steeds dichterbij. Uiteindelijk haalde ik hem gewoon in! (niet dat dat nou het belangrijkste is, maar ik ben nogal competitief ingesteld, dus voor mij zijn dat soort dingen een enorme boost..)
Gewoon doorgaan met les 2 overmorgen als je Les 1 gerend hebt zolang je van Evy moest rennen. Als je dat volhield dan moet je gewoon verder gaan, anders verleg je je grens gewoon niet. Bovendien is de rustdag bedoeld voor de compensatie, en dus zal je lichaam veel beter reageren op de manier van trainen.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:52 schreef Maggie het volgende:
Nee ik denk les 1 opnieuw, tot ik hem goed volhou. Maar heb nog even de tijd om erover na te denken
Hey, Leiden!quote:Op zaterdag 19 mei 2007 21:15 schreef Jojogirl het volgende:
Zojuist les 3 gelopen op m'n nieuwe schoenen. Ik moet er nog even aan wennen, maar het voelt nu na het lopen een stuk beter dan na de 2 vorige lessen. Ik had trouwens wel last van m'n milt. Te snel na het eten gaan lopen denk ik.
Oja, ik had ook een route probleempje: ik was vergeten wat voor een route ik had verzonnen en dus was aan het eind van m'n MP3'tje thuis nog lang niet in zicht. Toen nog maar een eind doorgewandeld en het laatste stukje weer hardgelopen. Wel een leuke route, die ga ik nog vaker nemen denk ik.
Je moet drie keer in de week van Evyquote:Op maandag 21 mei 2007 11:33 schreef ymme het volgende:
Ik ga de lessen ook maar eens op mijn mp3 zetten.
Ik wil elke dinsdag en donderdagavond, gaan oefenen.
Als ik morgen heb hardgelopen en ik heb woensdag geen last van mijn knie, ga ik me inschrijven voor de Ladies Run op 24 juni. Het lijkt me super, al ben ik wel bang dat ik dan door iedereen wordt ingehaald ofzo, haha. Maar ja, dat zal ik dan maar weer als motivatie voor de volgende wedstrijd zienquote:Op zondag 20 mei 2007 23:05 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Dan moet je eens meedoen aan een grote wedstrijd over een niet al te lange afstand, daaraan doen vaak veel mensen mee die helemaal niet snel zijn. Dat is pas lekker, je haalt ze links en rechts in! Voor mij is dit ook een kick.
Hé, een medeLeidenaar.quote:Op maandag 21 mei 2007 11:17 schreef SixtY het volgende:
[..]
Hey, Leiden!Heb je je schoenen bij runnersworld gehaald? Wat zijn de prijzen daar? Ik was laatst bij de hardloopwinkel geweest maar schrok toch een beetje, 130¤ voor hardloopschoenen, is dat normaal?
Ik loop meestal langs de (korte) vliet in Leiden/voorschoten. Lekker om daar te lopen langs het water. Vandaag les 15. Had zaterdag les 14 gelopen, en zat er goed doorheen. Hopelijk beetje hersteld dit weekend.
Van blessures krijg je (meestal en als je er goed mee omgaat, dus goed rusten) alleen maar betere enkelsquote:Op maandag 21 mei 2007 18:03 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Hé, een medeLeidenaar.
Mijn schoenen kostten 120 euro en de meeste zitten rond dat bedrag. Het is wel veel geld, maar met een blessure bereik je ook niks. Bovendien ben ik best zwaar en loop ik daardoor sowieso al meer kans op een blessure dus ik wilde zeker goede schoenen hebben.
Ik loop tot nu toe gewoon in de Merenwijk, waar ik woon. Best lekker veel groen en 's avonds niet al te druk.
zou ik niet doen op je rustdag!quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:53 schreef Skull-splitter het volgende:
EINDELIJK, de eerste les is gelopen, mogen er nog meer volgen... Hier in de bossen van Brabant gelopen, bij vlagen echt bek af, deels door de ondergrond/mijn cross-country lopen, maar eerste les zat erop, daarna flinke wandeling gemaakt, muziekje op en wat water drinken. Morgen rust, maar ga wel een uurtje rolschaatsen ofzo, en maandag dan weer een stuk rennen.
Ik was trots op mijzelf en ga dit zeker vaker doen
Dan loop je 10 minuten op 80%, ff pauze, en weer 10 minutenquote:Op maandag 21 mei 2007 18:25 schreef Skull-splitter het volgende:
Over het idee van 2x per week een uur op 80% gaan rennen: das leuk, maar de meesten halen dat uur dus niet, maar verder heb je wel gelijk.
Met zo'n schema kom je vanzelf op het punt dat je wel vooruitgang boekt, daarom is het ook voor veel mensen geschikt, er komt vanzelf een punt waarbij je verbeteringen gaat merken.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:34 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Dan loop je 10 minuten op 80%, ff pauze, en weer 10 minuten.
Wat ik altijd vervelend vind aan hardloopschema's van het Internet is dat ze rustig beginnen. Voor de échte beginner of iemand die af wilt vallen prima, maar iemand met een basisconditie moet juist vooruitgang boeken.. en door zo traag op gang te komen met die schema's werkt dat niet
Vind ik persoonlijk toch zonde van de kostbare tijd die je erin gestoken hebt (geloof me, met een beetje basis conditie kun je zo bij "les 10" beginnen). Hardloopschema;s op t'net zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, neem 10.000 mensen en neem daar een gemiddelde van. Het leuke van dit feitje is dat NIEMAND gemiddeld is. Nou ja, bijna niemand (op 10000 mensen misschien enkele tientallen). De rest heeft dus geen fuck aan dat schema (op korte termijn dan). Als je gewoon naar je eigen lichaam luistert heb je uiteindelijk veel sneller en efficienter een goede conditie.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:42 schreef Niek. het volgende:
[..]
Met zo'n schema kom je vanzelf op het punt dat je wel vooruitgang boekt, daarom is het ook voor veel mensen geschikt, er komt vanzelf een punt waarbij je verbeteringen gaat merken.
Is het dan niet zo dat iedereen er ook wel iets aan heeft, maar dat het nadeel is dat je niet zoveel progressie zou boeken als wanneer je een individueel schema zou hebben?quote:Op maandag 21 mei 2007 18:56 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Vind ik persoonlijk toch zonde van de kostbare tijd die je erin gestoken hebt. Hardloopschema;s op t'net zijn gemaakt voor de gemiddelde mens, neem 10.000 mensen en neem daar een gemiddelde van. Het leuke van dit feitje is dat NIEMAND gemiddeld is. Nou ja, bijna niemand. De rest heeft dus geen fuck aan dat schema.
Je bent er dan ook al bijna doorheenquote:Op maandag 21 mei 2007 19:59 schreef neee het volgende:
Net les 23 gelopen, zonder problemen.
Begint ook steeds leuker te worden.
Die reeks naar de 10 km is er nogquote:Op maandag 21 mei 2007 20:04 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Je bent er dan ook al bijna doorheen
quote:Op maandag 21 mei 2007 19:01 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
Is het dan niet zo dat iedereen er ook wel iets aan heeft, maar dat het nadeel is dat je niet zoveel progressie zou boeken als wanneer je een individueel schema zou hebben?
Ik loop niet op kilometers, maar op de tijdquote:Op maandag 21 mei 2007 20:18 schreef henkde_j het volgende:
hmm ben ook van plan eens te beginnen met hardlopen.
Ik heb nog wel een aantal vragen:
Hoe bepalen jullie de lengte van de route?
Voor het trainen van duurvermogen: Zorgen dat je tijdens het lopen nog redelijk kunt praten, tegen mn vriendin zeg ik altijd als je de woorden "Ik hou van je" niet meer zonder tussenadem kunt zeggen loop je te hardquote:Hoe bepaal je de juiste loopsnelheid?
Voor gewrichten/pezen/spieren is het wel beter om rustig te beginnen. Qua conditie maakt het niet zoveel uit, je Vo2 max zal niet minder wordenquote:Moet je echt met les 1 beginnen of is dat echt voor complete conditieloze figuren?
Helaas wel ja!quote:Op maandag 21 mei 2007 20:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Je bent er dan ook al bijna doorheen
quote:Op maandag 21 mei 2007 20:42 schreef Jojogirl het volgende:
Woei, les 4 ging net erg lekker. Ik had eerder/minder gegeten nu voor het lopen en nu geen pijn in m'n milt meer. En voor het eerst niet het gevoel, oje ik moet weer als de ren stukjes begonnen.
Erg fijn, ik heb nu al zin in les 5, die ga ik donderdag of vrijdag doen (helaas niet eerder tijd).
http://een.typepad.com/vl(...)r_tien_km/index.htmlquote:Op maandag 21 mei 2007 20:45 schreef neee het volgende:
[..]
Helaas wel ja!
Waar vind ik die van 10km ergens?
Danku!quote:Op maandag 21 mei 2007 21:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
http://een.typepad.com/vl(...)r_tien_km/index.html
I wish. Morgen softbalwedstrijd, woensdag heeft manlief een vergadering en ben ik dus thuis bij kindje, dus het wordt echt op z'n vroegst donderdag.quote:
Er bestaan een soort riemen waar je drinkflesjes in kunt doen. Runnersworld oid heeft ze wel.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:16 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
En drinken meenemen: heb je daar geen broekjes voor waar zakjes in zitten voor een paar kleine flesjes?
+ inlopen etcquote:Op maandag 21 mei 2007 21:34 schreef Adelante het volgende:
drinken meenemen? die eerste serie duurt max een half uur ofzo
Idd. De komende tijd verwacht ik tijdens het lopen geen drinken nodig te hebben. of ik moet vrijdag met die verwachte bijna tropische temperaturen gaan lopen natuurlijkquote:Op maandag 21 mei 2007 21:34 schreef Adelante het volgende:
drinken meenemen? die eerste serie duurt max een half uur ofzo
Ik ook zoietsquote:Op maandag 21 mei 2007 21:43 schreef Adelante het volgende:
ik drink voor ik ga een glas water en twee glazen als ik terug kom, het is geen marathon
Ik moet de nacht ervoor waarschijnlijk werken. Dat zit er dus niet in. Echt jammer...quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:15 schreef Babbel1 het volgende:
[..]
Ik ook zoiets![]()
Vanavond les 26 lopen, maar heb nu toch wel zin om 30 minuten achter elkaar te gaan proberen.. Ik heb me trouwens ingeschreven voor de Ladies Run (6,5km)!
Oh, jammer!quote:Op donderdag 24 mei 2007 16:19 schreef Innocence het volgende:
[..]
Ik moet de nacht ervoor waarschijnlijk werken. Dat zit er dus niet in. Echt jammer...
Maar er zijn genoeg van die evenementen volgensmij.
De LadiesRun heeft ook een 3km hè!quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:01 schreef Jojogirl het volgende:
Ja FJD, dat heb ik gedaan (mapmyrun is echt een handige site, heb al m'n rondjes erop gezet). Ik zit nu aan de 3 km (ben pas in week 2) en vind ik weinig, m'n tempo ligt erg laag. Ik wil proberen of ik dat nog wat kan opkrikken, maar ik weet niet zo goed hoe. Misschien kan ik me voorlopig beter richten op langer lopen dan op sneller, allebei tegelijk zal wel lastig zijn.
Na een tijdje ga je vanzelf sneller lopen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:01 schreef Jojogirl het volgende:
Misschien kan ik me voorlopig beter richten op langer lopen dan op sneller, allebei tegelijk zal wel lastig zijn.
Uhm... weet je dat zeker, niet eerder veeeelste licht?quote:Op donderdag 24 mei 2007 17:24 schreef LadyLovelyLocks het volgende:
Ik ben een tijdje terug ook begonnen, ik ben veel te zwaar (20 kilo bij 1.61m)
Lopen met spierpijn moet je niet doen!! Doe het zelf ook heel af en hoe maar je spieren gaan ervan achteruit, omdat ze niet volledig herstelt worden.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:21 schreef Avani het volgende:
Vandaag les 3 gedaan en dat ging wel aardig. Les 2 was echt verschrikkelijk, maar toen had ik ook behoorlijk veel spierpijn.Eigenlijk vind ik het hardlopen helemaal niet leuk, maar ik probeer het gewoon vol te houden om te kijken of ik het misschien toch nog leuk ga vinden. Ga de 27 lessen dus wel afmaken, maar als het me daarna nog steeds niet bevalt, dan weet ik gewoon dat hardlopen niet voor mij is.
Ik weet het, maar ik móest gewoon sporten. En aangezien het toch "les 2 dag" was, ben ik maar gewoon gegaan. De volgende dag viel het op zich wel mee, dus het herstelt wel snel al zeg ik het zelf.quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:31 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Lopen met spierpijn moet je niet doen!! Doe het zelf ook heel af en hoe maar je spieren gaan ervan achteruit, omdat ze niet volledig herstelt worden.
Yupquote:Op donderdag 24 mei 2007 22:28 schreef Babbel1 het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat fietsen een goed alternatief is voor het hardlopen als je nog teveel last hebt van je spieren, dus dat lijkt me wel goed!
Das ook weer zoquote:Op donderdag 24 mei 2007 23:29 schreef Adelante het volgende:
Volgens mij hamert Evy er juist altijd op dat je één tempo loopt, dat jij dan voortijdig gaat spurten
Het schema heeft als naam dat je leert 5 km achter elkaar te gaan lopen zonder pauzes, maar in de praktijk komt dit niet helemaal overeen. Ht schema wordt opgebouwd in tijd, dus het is afhankelijk van je loopsnelheid hoe ver je komt. Ik heb vanmorgen de laatste les gelopen en ik loop nu een rondje van 6,5km toevallig, maar dat is ook met 'uitlopen' erbij in principe.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:56 schreef MissyMirjaM het volgende:
kan je met dat schema op den duur ook hele kilometers achter elkaar hardlopen, bijv. 6,5, of is dat gewoon sowieso niet de bedoeling, en loop je altijd tussendoor?
Als je les 27 hebt afgerond (10-20) zegt ze dat je klaar bent om 30 minuten achter elkaar te gaan lopen. Ik neem aan dat je dan gewoon zelf 3 keer 30 minuten gaat lopen. Ik heb vanmorgen dus les 27 gelopen en vandaag een eigen playlist gemaakt van ongeveer 40 minuten,dus daar ga ik dan dinsdag mee beginnen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:04 schreef Jojogirl het volgende:
Het bouwt uiteindelijk op naar gewoon zonder tussenstops lopen. De opeenalaatste week bestaat uit stukken van 10-20 minuten met telkens nog 2/3 keer een minuut wandelen ertussen en de laatste week is echt non-stop lopen (30-32 minuten).
Ineens snap ik het trouwens niet meer: er zijn 27 lessen, maar het excel bestand heeft 10 weken met 3 lessen staanWeet iemand die al bij die lessen is aanbeland hoe dat zit?
Bedankt voor de hint, maar ik heb ze zelfs al gedownload!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:35 schreef Jojogirl het volgende:
Aha, thanx, nu snap ik het weer helemaal. Er staan trouwens ook MP3's voor 5-10 km op die site he, voor het geval je dat nog niet wist en verder uit wilt bouwen.
Ik zat vandaag trouwens ook al aan de 4.2 km (inclusief een minuut of 8 in/uitlopen), dus die afstand klopt inderdaad niet helemaal. Zal afhangen van je tempo en voor de meeste mensen zal het meer dan 5 km zijn denk ik.
quote:Op zondag 27 mei 2007 01:50 schreef Niek. het volgende:
Word er ook gezegd wanneer je op de helft bent met lopen qua tijd? Voordat ik rustig van huis wegloop en na een halfuur op 4km afstand van thuis ben:P
Tussendoor gewoon even die MP3speler uit de zak trekken en kijken hoever ie is volstaat...quote:Op zondag 27 mei 2007 18:09 schreef FJD het volgende:
[..]
Even het schema onthouden en dan weet je wanneer je ongeveer op de helft bent
Lekker bezigquote:Op dinsdag 29 mei 2007 16:51 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, mezelf een flinke scho onder de kont moeten geven, maar les 3 zit erop
Kijk het vanavond even aan, en slaap anders door tot morgen. Je zult zien dat je steeds sneller herstelt van dat soort dingen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:58 schreef teigan het volgende:
Mijn spierpijn begint net wat weg te trekken, en eigenlijk moet ik vandaag les 2 doen.. Ik weet eigenlijk niet zeker of het verstandig is om nu weer te gaan lopen, maar ik wil nu ook niet gelijk alweer gaan uitstellen
Als je ook geen spierpijn e.d. hebt dan moet je gewoon ergens invallen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 16:19 schreef cs-Blade het volgende:
ik kan zonder training zo'n 13min op een stevig hardlooptempo hardlopen... heeft het dan zin om die eerste lessen uberhaupt te volgen? of kan je dan beter bij week 4 ofzo beginnen?
Vorige week een blessure opgelopen doordat ik nog even snel aanzette omdat Evy zei dat het bijna afgelopen was. Dat even duurde alleen een minuut of 3 waardoor ik uiteindelijk dus iets geblesseerd hebquote:Op woensdag 30 mei 2007 20:59 schreef Jojogirl het volgende:
Waarom zou je een terugslag krijgen FJD? Als je gewoon regelmatig blijft lopen ligt dat niet echt voor de hand toch?
Ik ben echt op 0,0 begonnen. Heb het jaar hiervoor voor het grootste deel op m'n luie reet gezeten met heel af en toe en potje tennis (eens per twee maanden zou al veel zijn) en af en toe een stukje wielrennen (wat ik een paar weken veel deed en toen niet meer). Kortom, conditie was helemaal rukquote:Op donderdag 31 mei 2007 09:18 schreef Eigenmijsje het volgende:
Les 1 gister gedaan, ging best lekker en stiekem heb ik alweer zin in les 2![]()
Zijn er hier meer mensen die met een conditie van 0,0 begonnen zijn?
Aan het einde van de les of van die 10 weken? Heb gister niet te hard en niet te zacht gelopen en kon dit goed tot het einde volhouden. Zal over een paar lessen wel heel anders zijnquote:Op donderdag 31 mei 2007 09:27 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik ben echt op 0,0 begonnen. Heb het jaar hiervoor voor het grootste deel op m'n luie reet gezeten met heel af en toe en potje tennis (eens per twee maanden zou al veel zijn) en af en toe een stukje wielrennen (wat ik een paar weken veel deed en toen niet meer). Kortom, conditie was helemaal ruk![]()
Belangrijkste dingen om te onthouden zijn dat je hardloopschoenen haalt en dat je de training begint op een tempo waarvan je denkt "jezus wat langzaam", loop je meteen op een goed tempo dan zul je zien dat je het heel moeilijk krijgt aan t einde
ja, ikkequote:Op donderdag 31 mei 2007 09:18 schreef Eigenmijsje het volgende:
Les 1 gister gedaan, ging best lekker en stiekem heb ik alweer zin in les 2![]()
Zijn er hier meer mensen die met een conditie van 0,0 begonnen zijn?
wat voor loopschoenen heb jij gehaald?quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:27 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik ben echt op 0,0 begonnen. Heb het jaar hiervoor voor het grootste deel op m'n luie reet gezeten met heel af en toe en potje tennis (eens per twee maanden zou al veel zijn) en af en toe een stukje wielrennen (wat ik een paar weken veel deed en toen niet meer). Kortom, conditie was helemaal ruk![]()
Belangrijkste dingen om te onthouden zijn dat je hardloopschoenen haalt en dat je de training begint op een tempo waarvan je denkt "jezus wat langzaam", loop je meteen op een goed tempo dan zul je zien dat je het heel moeilijk krijgt aan t einde
Dus je loopt nu op 1 rode en 1 roze schoen?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:55 schreef MissyMirjaM het volgende:
asics runningshoes van 70 euro, voor 60 omdat er 1 verkleurd was
lijken me prima beginners shoes
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:13 schreef Niek. het volgende:
[..]
Dus je loopt nu op 1 rode en 1 roze schoen?![]()
Omdat hardloopschoenen met hakken niet erg comfortabel zijn?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:34 schreef MissyMirjaM het volgende:
(wáárom zijn alle hardloopschoenen lelijk?)
Ja, dat kan dus niet hèquote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:14 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik draag mijn gewone dagelijkse sokken..
mnouquote:
Loop je wel langzaam genoeg?quote:Op zondag 3 juni 2007 09:11 schreef Cutie het volgende:
Ik heb gisteren les 1 geprobeerd. De 1 minuut stukken gingen nog wel, maar 2 of 3 minuten volledig uitlopen nog niet.![]()
Waarom neem je niet een rustdag? Je lichaam moet herstellen van de inspanning van gisteren (vooral je spieren). En aangezien je het gisteren moeilijk had lijks het me verstandig om vandaag aan te sterken en het dan morgen weer proberenquote:Op zondag 3 juni 2007 12:11 schreef Cutie het volgende:
@FJD: Nee, ik liep absoluut niet langzaam genoeg.
Vandaag ga ik voor Les 1 poging 2, nu op een tempo wat wat meer aangepast is op mijn conditie.
@Teigan: Hoe snel loop je nu? Een GPS meenemen is inderdaad een goed idee, zo kun je ook zien of er over een tijdje wat verbetering in je snelheid zit!
Inderdaad, daar leer je wel goed wat het beste voor je is.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:06 schreef FJD het volgende:
De 2-2-2-2-2-2 oid training is echt killing. Ik ben daar ook helemaal stuk op gegaan.
Ach je leert er van zullen we maar zeggen. Nu weet ik veel beter wat m'n mogelijkheden zijn en hoe hard ik moet lopen om door te kunnen zetten zonder op mn tandvlees te lopen in de laatste paar minuten. Dat zijn toch lessen die je beter nu kunt leren dan als je straks in een 10km loop zit.
is dat gewoon een auto navigatie gps? of een special apparaat?quote:Op zondag 3 juni 2007 11:37 schreef teigan het volgende:
Ik heb les 3 net gedaan.. Ging best heel lekker.. GPS meegenomen, en een mooi grafiekje van tijd/sneldheid/afstand gekregen nu... Ik ren sneller dan dat ik dacht, het viel mij echt enorm mee..
Garmin heeft leuke apparaatjes. Ik heb er ook eentje voor t buggyenquote:Op maandag 4 juni 2007 17:24 schreef borbit het volgende:
is dat gewoon een auto navigatie gps? of een special apparaat?
heb een navman (of me pa eigenlijk) maar kan je daarmee ook loopsnelheid bijhouden?quote:Op maandag 4 juni 2007 17:36 schreef FJD het volgende:
[..]
Garmin heeft leuke apparaatjes. Ik heb er ook eentje voor t buggyenIs wel iets te groot om mee te nemen maar goed.
Ik heb een Garmin Forerunner 205, die kun je voor hardlopen, fietsen en andere sporten gebruiken, wij gebruiken hem vooral voor het skaten, en nu dus voor het hardlopen..quote:Op maandag 4 juni 2007 17:24 schreef borbit het volgende:
[..]
is dat gewoon een auto navigatie gps? of een special apparaat?
duur?quote:Op maandag 4 juni 2007 17:38 schreef teigan het volgende:
[..]
Ik heb een Garmin Forerunner 205, die kun je voor hardlopen, fietsen en andere sporten gebruiken, wij gebruiken hem vooral voor het skaten, en nu dus voor het hardlopen..
Ik kan hem als een horloge omdoen, en daarna dus op de computer uitlezen
230 euro via internet...quote:
Het is wel de meest exacte wijze om afstand en snelheid te meten, lijkt me. Ik twijfel nog over dat Nike+. Heb nu een normale 'grote' iPod. Zou speciaal voor Nike+ een Nano moeten kopen. Dan maar speciaal een fatsoenlijke GPS.....quote:Op maandag 4 juni 2007 18:51 schreef Yildiz het volgende:
Men gaat toch geen GPS aanschaffen speciáál voor het hardlopen?
En wat kun je er dan mee, ga je dan harder lopen ofzo?quote:Op maandag 4 juni 2007 19:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Het is wel de meest exacte wijze om afstand en snelheid te meten, lijkt me. Ik twijfel nog over dat Nike+. Heb nu een normale 'grote' iPod. Zou speciaal voor Nike+ een Nano moeten kopen. Dan maar speciaal een fatsoenlijke GPS.....
Ik gebruik de site zelf niet maar had er van gehoord.quote:Op maandag 4 juni 2007 19:37 schreef Cutie het volgende:
Yildiz, je hebt bij Mapmyrun niet eens wiskunde nodig, de software rekent het zelf voor je uit.
Vanavond les 2!
Te snel na je eten gaat je idd opbreken, het beste is een lichte maaltijd en dan een uur wachten ongeveer, dan is het best te doen.quote:Op maandag 4 juni 2007 20:45 schreef FJD het volgende:
Schandalig slechte training, eerste keer dat ik een keer moest verzaken
Zal vast wel iets te maken hebben met m'n drankgebruik van vrijdag en zondag en misschien ben ik te snel na het eten gaan lopen maar ik kreeg na de eerste twee sessie's enorm last van m'n maag/buik waardoor ik eigenlijk niet meer lekker verder kon rennen. Derde sessie maar overgeslagen en de vierde weer meegedaan. Toch maar weer eens beter op de voeding letten want het kost me steeds meer kracht.
koffie is lekker, geeft ook wel energie. Maar drink je er wel genoeg bij? Koffie droogt je lichaam uit. (net als alcohol) probeer anders eens een paar glazen water bij je ontbijt? (niet direct voor je gaat lopen anders klotst het in je maag)quote:Op maandag 4 juni 2007 23:59 schreef MaxPower het volgende:
Ik heb afgelopen weekend ook 's ochtends na een bak yoghurt met muesli en een kop koffie gelopen, maar dan is mijn lichaam nog niet wakker geloof ik. Was echt enorm zwaar.
Liep je op schoenen met genoeg demping? En waar heb je specifiek pijn?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik mag minstens 2 weken niet meer hardlopen [afbeelding]
moet zeggen dat ik het érg jammer vind, maarja, niks aan te doen..
Heb wel gemerkt dat als ik water drink het een stuk beter gaat, dus ik denk dat ik dat inderdaad eens ga proberen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 16:34 schreef borbit het volgende:
[..]
koffie is lekker, geeft ook wel energie. Maar drink je er wel genoeg bij? Koffie droogt je lichaam uit. (net als alcohol) probeer anders eens een paar glazen water bij je ontbijt? (niet direct voor je gaat lopen anders klotst het in je maag)
nee, had wel net sportschoenen gehaald. 4 lessen op gewone, de 5e op speciale.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 17:12 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Liep je op schoenen met genoeg demping? En waar heb je specifiek pijn?
Mag ik je marathon schema mischien is zien? Of staat ie ergens online ofzo?quote:Op vrijdag 8 juni 2007 09:25 schreef FJD het volgende:
Rustdagen er in houden ja. In elke schema, tot aan m'n marathonschema aan toe, loop ik om de dag. Je spieren moeten de kans krijgen om zich te herstellen.
Foto's op nu.nl gezien? Tilburg was een aquarium manquote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:38 schreef FJD het volgende:
Dat weeralarm was ook wel belachelijk overtrokken hoorJa er was onweer en ja er was hagel maar een weeralarm...een weeralarm is er wat mij betreft alleen om mensen aan te geven dat ze alleen in hoge nood naar buiten moeten gaan en anders zo snel mogelijk moeten schuilen.
Maar goedMorgenochtend de volgende les lopen
Ben benieuwd, ik loop deze morgen. Gisteren was het wel weer even afzien op de een of andere manier. Misschien verwacht ik teveel dat het nu wel een keer makkelijk zou moeten gaanquote:Op woensdag 13 juni 2007 11:43 schreef MaxPower het volgende:
gisteravond les 24 gedaan... zwaarder wordt het niet, aldus EvyNu nog iets meer op m'n gemak lopen en ik ben tevreden.
Ik gok dat in les 25 nog slechts 1 minuut tussen de 2x 15 zit.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 12:06 schreef FJD het volgende:
Die 15-15 is goed te doen vanwege de 2 minuten rust. 1 minuut is te kort om fatsoenlijk op adem te komen maar 2 is wel goed.
toch 2 minuten, wat een rijkdomquote:Op vrijdag 15 juni 2007 12:11 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ik gok dat in les 25 nog slechts 1 minuut tussen de 2x 15 zit.
Ik had graag ook meegedaan, maar ik moet keihard leren dat weekend, dus dat wordt volgend jaar hoop ik (en dan meer dan de 3 kmquote:Op zaterdag 16 juni 2007 18:45 schreef Jojogirl het volgende:
Ik heb me trouwens opgegeven voor de 3km van de Ladiesrun in Rotterdam volgende week. M'n eerste wedstrijd dus ik ben erg benieuwd hoe dat is. Ik ben niet van plan hem aan één stuk uit te lopen, dat lijkt me niet realistisch, maar ik moet nog even verzinnen hoe ik het dan wel aan ga pakken.
Tijdens de lessen liep ik altijd 3 minuten 'warm', in een flink tempo (The Fratellis hebben een goede beatquote:Op maandag 18 juni 2007 19:02 schreef vivelafete het volgende:
Ik ben sinds kort ook bezig met de Belgische mp3-tjes! heb zaterdag les 6 gedaan! Vind het leuk om met deze mp3-tjes te lopen, omdat je op lekkere muziek loopt en omdat je aanmoedigingen krijgt! Ook werkt het voor mij goed dat er vaak wordt aangegeven hoe lang je iets nog moet doen. Ik heb ook een tijd zonder deze mp3-tjes gelopen, maar dan was ik maar wat 'doelloos' aan het lopen.
Ik kreeg wel de laatste les wat pijn aan mijn rechter achillespees, een beetje aan de binnenkant ervan. Ik hoop dat dat de volgende keer over is, maar het kan misschien wel komen omdat ik niet echt een goede warming-up doe. Ik doe eigenlijk maar wat. een beetje rustig inlopen en wat kruispassen en dan ga ik al van start. Dus eigenlijk mijn vraag: wat doen jullie voor warming-up en hoe kan ik verder voorkomen dat ik last krijg van mijn achillespees?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |