Ik ken het. Ben dan wel al bezig, maar eigenlijk stelt het geen ** voor, wat ik doequote:Op maandag 14 mei 2007 14:37 schreef dubidub het volgende:
Ik zou dus aan het lerenmoeten zijn, echt zo erg geen zin. Uitstellen
Dus doordat je aantoont dat je steeds lager uitkomt, uiteindelijk zelfs op 4-oneindig, toon je aan dat je dus ook een keertje onder 0 terecht komt?quote:Op maandag 14 mei 2007 14:38 schreef freiss het volgende:
Je toont dus eerst aan dat rn+1 = 4 - som van k=1 tot n van 1/n. De limiet van n nadert naar oneindig van die som nadert naar oneindig, dus voor een zekere n is de som van k=1 tot n van 1/n groter dan 4, waardoor de rn < 0
cos(3t)= cos(0,5π)quote:Op maandag 14 mei 2007 14:44 schreef Agiath het volgende:
Vraagje over Lissajous-figuur.
Examenbundel Goniometrie vraag 1
Het komt er iig op neer dit op te lossen
cos(3t) = 0
Dus ik doe
cos(3t)= cos(0,5π)
3t = 0,5π + k*2π
Maar volgens het antwoord moet het zijn
3t = 0,5π + k*π
dus maar 1 pi en niet 2... Maar me formule kaart zegt wel 2π
Ik wil het ook altijd uitschrijven maar 90% van de gevallen mag je gewoon calc intersect doenquote:Op maandag 14 mei 2007 14:44 schreef Agiath het volgende:
Vraagje over Lissajous-figuur.
Examenbundel Goniometrie vraag 1
Het komt er iig op neer dit op te lossen
cos(3t) = 0
Dus ik doe
cos(3t)= cos(0,5π)
3t = 0,5π + k*2π
Maar volgens het antwoord moet het zijn
3t = 0,5π + k*π
dus maar 1 pi en niet 2... Maar me formule kaart zegt wel 2π
Bij zo'n opgave kom je algebraďsch nog wel een eind:quote:Y1=0,5Cos(2x)
Y2=Sin(x)
quote:Op maandag 14 mei 2007 14:56 schreef freiss het volgende:
18:
Je gebruikt hier natuurlijk dan de formule die je net hebt aangetoond, namelijk rk+1 = rk - 1/k. Je ziet in de figuur dat als rn < 0, dan ligt Pn onder de x-as. Je rekent dan dus uit op de GR als rk+1 = rk - 1/k < 0 met r1 = 4. Het blijkt dat rn<0 voor n groter of gelijk aan 32.
Je kan dus iets opschrijven als (ik heb een TI-84): MODE: SEQquote:Op maandag 14 mei 2007 14:58 schreef B.ertha het volgende:
[..]die snapte ik wel. Wist alleen niet of je wel gewoon zo op mag schrijven Ik vul dit in op mn GR. Maar dat mag dus?
Oké, dat had ikquote:Op maandag 14 mei 2007 15:02 schreef freiss het volgende:
[..]
Je kan dus iets opschrijven als (ik heb een TI-84): MODE: SEQ
nMin = 1
u(n)=u(n-1)-(1/(n-1))
u(nMin)=4
Bij TABLE lees je af dat bij n=32 u(n)=-0,0272 < 0, dus klopt voor n groter of gelijk aan 32.
Ik maar op 2/7quote:Op maandag 14 mei 2007 15:09 schreef frank07 het volgende:
whaaaa over 49.5 uur zit dag 1 er alweer op
ben ik al op 1/3e van de cse's
NT met Latijn, Grieks en Economie 1,2 (ik had ook nog Biologie 1, maar daar is dus geen CE inquote:
wtf.. das best veelquote:Op maandag 14 mei 2007 15:23 schreef freiss het volgende:
[..]
NT met Latijn, Grieks en Economie 1,2 (ik had ook nog Biologie 1, maar daar is dus geen CE in)
Wat ik heb begrepen is dat alles wat je op je GR doet wat niet op een normale rekenmachine kan, je moet op schrijven. Dus 2nd calc intersect idnerdaad, maar ok je invoer en windowinstellingen (Y1=... en [0,10]x[1,2] bijvoorbeeld).quote:Op maandag 14 mei 2007 14:53 schreef MaxC het volgende:
[..]
Ik wil het ook altijd uitschrijven maar 90% van de gevallen mag je gewoon calc intersect doen![]()
Schrijven jullie op de toets trouwens ook je window op van je rekenmachine? Ik doe het altijd op deze manier: Dus even voorbeeldje:
Y1=0,5Cos(2x)
Y2=Sin(x)
Menu > calc > intersect geeft x=1,04
Is dit genoeg voor die 1 of 2 punten?
Me
Ik heb bio1, latijn en M&Oquote:Op maandag 14 mei 2007 15:23 schreef freiss het volgende:
[..]
NT met Latijn, Grieks en Economie 1,2 (ik had ook nog Biologie 1, maar daar is dus geen CE in)
Ik snap hem.quote:Op maandag 14 mei 2007 14:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
1 patat centraal
Thxquote:Op maandag 14 mei 2007 14:48 schreef -J-D- het volgende:
[..]
cos(3t)= cos(0,5π)
3t = 0,5π + k*2π of 3t = -0,5π + k*2π
Als je die 2 laatste gegevens samenneemt, is dat hetzelfde als
3t = 0,5π + k*π
Ik vond 2005 2e tijdvak best lastig.quote:Op maandag 14 mei 2007 13:40 schreef frank07 het volgende:
bwoah dat rijen en reeksen van b12 vind ik verreweg t lastigste..
Eigenlijk nooit wat aan gedaan. Altijd punten gescoort op andere onderdelen..
Nog een paar dingen doornemen en dan maar is een of twee echte examens maken. Welke vonden jullie makkelijk/moeilijk? Ik wil graag 1 makkelijke en 1 moeilijke maken![]()
Idd, terwijl we op SE's altijd alles exact moesten berekenen.quote:Op maandag 14 mei 2007 14:59 schreef MaxC het volgende:
Die waarde die ik gaf, waren gewoon zo verzonnen.
Maar de meeste opgaven(vooral Sin/Cos) staat er alleen bereken. Dan mag je gewoon rekenmachine gebruiken.
Met de GR heb je veel minder kans om fouten te maken dan exact.
Maak die vraag van 2006-II B1, over die parameter kromme. Het lijkt heel lastig, maar het is 2x een kwestie van Calc Intersect, en 1x Maxium bepalen![]()
Ik weet het, 't is zo echt makkelijkquote:Op maandag 14 mei 2007 18:51 schreef Cinch het volgende:
En btw je mag volgens de examenbundel idd echt ALLES met je GR doen, wordt nog simpel op je examen als je overal intersect mag doen ipv algebraďsch.
Als er staat EXACT of algebraďsch moet je t opschrijven, als er gewoon staat bereken mag alles met je GR
Dankjequote:Op maandag 14 mei 2007 19:55 schreef B.ertha het volgende:
Sum(seq( Vind je onder 2nd STAT-->List
Sum(seq(Formule,X,0,'tot hoever je wilt gaan', 'stapgrootte')) (twéé haakjes, anders kom je niet uit)
Voorbeeld:
2005-II, som 4:
Sum(seq((10/(20+X)+10/(20-X)),X,0,10,0.1)
Ik gebruik gewoon riemann sommenquote:Op maandag 14 mei 2007 19:55 schreef B.ertha het volgende:
Sum(seq(Formule,X,0,'tot hoever je wilt gaan', 'stapgrootte')) (twéé haakjes, anders kom je niet uit)
Voorbeeld:
2005-II, som 4:
Mijn leraar zei vrijdag na het proefexamen iets raar over dat de stapgrootte na de haakjes moest, dus ermee vermenigvuldigdquote:Op maandag 14 mei 2007 19:55 schreef B.ertha het volgende:
Voorbeeld:
2005-II, som 4:
Dat kan wel eens, maar dat is in bijzondere situaties. Als x bijvoorbeeld in jaren is, maar ze willen het per dag hebben. Heel vaag, snap het zelf maar half en kan het ook niet uitleggen. Sorryquote:Op maandag 14 mei 2007 22:10 schreef Fhm het volgende:
[..]
Mijn leraar zei vrijdag na het proefexamen iets raar over dat de stapgrootte na de haakjes moest, dus ermee vermenigvuldigd![]()
En idd, bij die opdracht kwam er dan wel het goede antwoord uit.. (Was ergens in het examen 2001-I) Maar ik heb het aaaaaltijd binnen de haakjes gedaan
Hoe moet het nu dan?
Help!
Als het klopt, dan wordt het gewoon goed gerekend natuurlijk.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:50 schreef Agiath het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk als je iets op een andere manier bewijst dan in het correctiemodel?
Ik heb vraag 13 van 2004-II (B1,2) namelijk anders gedaan dan de uitwerkingen (al lijkt het wel op elkaar)...
In dit geval zou ik niet weten tot wat.quote:maar moet je dit nog vereenvoudigen?
Kettingregel: er staat '-x' in de logaritme.quote:waar komt die - vandaan?
Oohquote:Op dinsdag 15 mei 2007 00:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In dit geval zou ik niet weten tot wat.
[..]
Kettingregel: er staat '-x' in de logaritme.
ja bij onze tentamens vaak echt de moeilijkste afgeleides en primitieves met al die regels, vraagstukken waar het neerkwam op de derde decimaal enz...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 00:45 schreef Houtspeer het volgende:
Ja mijn SE's waren ook veel moeilijker dan de CE's.. echt triest..
Bij kansrekening meestal op 4 decimalen en voor de rest eigenlijk vrijwel alles exact.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 00:54 schreef men_in_red het volgende:
[..]
ja bij onze tentamens vaak echt de moeilijkste afgeleides en primitieves met al die regels, vraagstukken waar het neerkwam op de derde decimaal enz...
Hier ook ja. Wij moesten altijd vrijwel alles algebraisch doenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:54 schreef fokME2 het volgende:
[..]
Bij kansrekening meestal op 4 decimalen en voor de rest eigenlijk vrijwel alles exact.![]()
Ja, bijvoorbeeld zoals je het geleerd hebt.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:39 schreef frank07 het volgende:
kansrekenen is echt n eitje maar ik liep gisteren bij de oefenopgave in de examenbundel toch bij 1 som vast... som 27 op blz 66
koffie
op vlucht tw378 vliegen kwaliteitscontroleurs van transworld mee.
Onder andere controleren ze de temperatuur van de koffie die de reizigers aan boord krijgen aangeboden.
Als norm geldt dat de koffietemperatuur moet zijn afgesteld op 70 C met een standaarddeviatie van 12 C.
Elke dag wordt van 30 kopjes de temperatuur gemeten.
Ga er van uit dat de temperatuur van de koffie normaal verdeeld is.
Is de gemiddelde temperatuur van deze 30 kopjes koffie te laag dan wordt de koffiemachine opnieuw afgesteld.
27. Wordt de machine opnieuw afgesteld bij een uitkomst van een gemiddelde koffietemperatuur van 65 C bij een significantieniveau van 5%?
De uitwerkingen zeggen dat je het met Z-Test (op de gr) moet doen, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Zijn er ook andere manieren?
haha je had em al aangepast.. zo klopt ie wel thnxquote:Op dinsdag 15 mei 2007 10:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ja, bijvoorbeeld zoals je het geleerd hebt.
H0: mu>=70 vs. H1: mu<70; alpha=0,05
Bereken de kans op een minstens even grote afwijking onder de nulhypothese:
P(X<=65 | NV; mu=70; sigma=12) (=normalcdf(-10^99, 65, 70, 12)) ≈ 0,34. Dit is groter dan 0,05, dus verwerp de nulhypothese niet.
Ik had hem net gewijzigdquote:Op dinsdag 15 mei 2007 10:30 schreef frank07 het volgende:
[..]
maar in de uitwerkingen komen ze tot P(X<(ofgelijk aan)65)= 0.011<0.05
Jaquote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:03 schreef MaxC het volgende:
Hoe zat het nou ook alweer met omwentelingslichamen?
Als je om de X-as omwentelt krijg je formule: π [afbeelding] en dan in kwadraat
en om de Y-as moet je hetzelfde doen en dan x=Y herschrijven toch?
Dan gewoon waarde b2 - a2 ?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:07 schreef B.ertha het volgende:
Bij wentelen om y-as: Gebruik x2 ipv (f(x))2
Kloptquote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:08 schreef B.ertha het volgende:
[..]Kwadraat éérst en dan pas de integraal. Dat staat ook op je formulekaart
Hoe doe je dat?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:03 schreef MaxC het volgende:
en om de Y-as moet je hetzelfde doen en dan x=Y herschrijven toch?
Als je het omwentelingslichaam wilt bereken als je moet wentelen op de y-as moet datquote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:41 schreef B.ertha het volgende:
Ik weet niks van herschrijven hoorMoet dat?
Wel logisch ja. Goed dat jullie het zeggenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:00 schreef freiss het volgende:
Je moet het wel herschrijven. Anders zou het omwentelingslichaam van x^4 en x^6 gelijk zijn.
In de examenbundel stond idd ook een opdracht waarbij dat moest.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:03 schreef freiss het volgende:
Omschrijven kan trouwens wel worden gevraagd, er zat uit m'n hoofd in 2006-I een opgave in het begin dat je iets moest omschrijven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Graag met volledige beschrijving opdat ik het ook bij andere sommen kan toepassen.
OK, deze snap ik.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:17 schreef Platina het volgende:
Graag met volledige beschrijving opdat ik het ook bij andere sommen kan toepassen.
Volgens mij is dat (4x)/sqrt(4x˛+3)quote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:04 schreef Crazykill het volgende:
dfskjsfdhsdfkjfdhjkshfdhjsshhskfjdfjhsfdhjkfhjffds![]()
![]()
[afbeelding]
Kan iemand hier de afgeleide van plaatsen?
Wat jij doet is kijken wanneer de lijnen elkaar snijden. Dat is iets anders dan rakenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:58 schreef Fhm het volgende:
Vraagje over een heel oud examen
http://eindexamens.leiden(...)999%20II_opgaven.pdf
Opgave 2.
Dan moet je bewijzen dat die lijn aan die lijn raakt, okey, goed, dus aan elkaar gelijk stellen?
Nee, de afgeleides nemen en die aan elkaar gelijk stellen, want ze hebben dezelfde richting ofzo.
Dus, dan is mijn vraag.. Waarom?
En wanneer moet dat op die manier dan?
(Ik heb 'm overigens uit de examenbundel 2006/2007 p.10)
11/10t = t + (2/3)pi oplossen. Op dat moment zijn de formules voor x en y gelijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:16 schreef Cinch het volgende:
Ik snap echt geen reet van gonio -_-
BV vraag 9 en 10 2005-II
P:
x(t)=5cos((11/10)t)
y(t)=5sin((11/10)t)
Q:
x(t)=5cos(t+(2/3)pi)
y(t)=5sin(t+(2/3)pi)
Tijdens de beweging wordt Q telkens door P ingehaald
9. Bereken na hoeveel seconden dit voor het eerst gebeurt
Kun je die parameters niet gewoon omschrijven naar 1 formuleIs toch veel makkelijker.
Gonio
Ooh! Dank je! Nu snap ik het idd welquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:25 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat jij doet is kijken wanneer de lijnen elkaar snijden. Dat is iets anders dan raken. Wat jij zegt kan ook wel om de x-coördinaat te vinden, maar dat is geen bewijs dat hij hem raakt. Hij kan net zo goed door de grafiek heen gaan. Daarom moet je dit dus via afgeleides aanpakken.
Wat je moet doen is kijken wanneer de helling van de gevraagde functie f2(x) gelijk is aan die van de gegeven raaklijn. Redeneer maar andersom, als je de raaklijn op wilt stellen aan de functie 2(x) voor een bepaalde x bereken je eerst de helling voor die waarde van x en gebruik je vervolgens de standaardvergelijking y = ax + b waarin a je helling is. Wat nu anders is, is dat de raaklijn al gegeven is. Je moet dus gaan uitzoeken voor welke waarde van x de raaklijn correct is.
De lijn die is gegeven heeft een bepaalde helling, dat is ½e. Je moet dus kijken op welk punt de afgeleide van de gegeven functie gelijk is aan ½e. Oftewel:
½e½x = ½e
e = e½x
½x = 1 (want dan staat er e1 = e)
x = 2.
Dit invullen in je oorspronkelijke functie levert als y-coördinaat voor het raakpunt y = ½e * 2 = e.
Hoeken alfa + beta + gamma = 180 graden (som hoeken in een driehoek = 180 graden) (alfa = hoek A; beta = hoek B)quote:Op dinsdag 15 mei 2007 18:12 schreef dubidub het volgende:
Ik snap van dit examen som 13 niet
PS: PDF-reader nodig.
Okey, dankjewelquote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
Wanneer je een functie hebt in de vorm f(x)/g(x) (f'(x) of g'(x) niet 0 voor iedere x). Bij x/5 dus niet; bij 5/x dus niet; maar bij 3x / (5+x) wel.
Gebruik je hem wel bij x/5, dan komt er nog wel het goede uit, maar kost het je veel overbodige moeite.
Dat zie ik alleen in vraag 14/15 staan, niet in 13quote:Op dinsdag 15 mei 2007 18:28 schreef dubidub het volgende:
Aha.. volgens mij ik begrijp. In de uitwerkingen hebben ze het over de omtrekshoekstelling, maar die heeft hier toch niets mee te maken![]()
Je kan ook bedenken dat je 5/x kan herschrijven tot 5x-1 en x/5 tot 0,2x.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
Wanneer je een functie hebt in de vorm f(x)/g(x) (f'(x) of g'(x) niet 0 voor iedere x). Bij x/5 dus niet; bij 5/x dus niet; maar bij 3x / (5+x) wel.
Gebruik je hem wel bij x/5, dan komt er nog wel het goede uit, maar kost het je veel overbodige moeite.
Dat bedoel ik toch ookquote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:13 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan ook bedenken dat je 5/x kan herschrijven tot 5x-1 en x/5 tot 0,2x.
Ja maar die snap ik ook niet, sorry voor de verwarring, kun je die ook uitleggen?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:51 schreef Cinch het volgende:
[..]
Dat zie ik alleen in vraag 14/15 staan, niet in 13
Ja, maar je zegt dat dat komt omdat het geen functie in de vorm van f(x)/g(x) is. Ik zeg dat je het ook gewoon als een constante maal een macht van x kan zien.quote:
14.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:22 schreef dubidub het volgende:
[..]
Ja maar die snap ik ook niet, sorry voor de verwarring, kun je die ook uitleggen?
Gewone kansberekening?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:43 schreef Cinch het volgende:
Nu een vraagje van mijn kant, hoe heeft iedereen hier kansen geleerd, de gewone kansen bedoel ik, want in ons getal en ruimte boek staan alleen binominale en normale verdling uitgelegd
Is dat toevallig de Wageningse methode?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 14:19 schreef B.ertha het volgende:
[afbeelding]
wentelen om y-as: pi*S(x2dx
Die S is dus de integraal van a tot b
Ja weet ik veelquote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:46 schreef Pozo het volgende:
@ Cinch: daar volg ik weinig van. Het is hiero duidelijker uitgelegt vind ik.
http://www.pandd.demon.nl/propIII20.htm
Wat zijn gewone kansen volgens jou?
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:55 schreef kcin22 het volgende:
[..]
Is dat toevallig de Wageningse methode?
Met terugleggen doe ik gewoon met binompdfquote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:59 schreef Pozo het volgende:
Ohw vaasmodellen enzo. Die staan dr toch wel in? Heb die boeken al een tijdje niet meer maar 2 jaar geleden stonden ze dr
Enigeweg, hiero staat hoe dat moet:
http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=634
Met terugleggen is simpeler overigens.
Vaas met 5 witte en 1 zwarte knikker, je pakt 5x 1 knikker met terugleggen, wat is de kans dat je 5x een zwarte pakt?
(1/6)5
Als je het echt niet meer volgt is een (tijdrovend) ding dat haast altijd werkt een kansboom maken.
Oja nog voor de 'nPr', oftewel permutaties (volgorde maakt uit):
http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=58
Ehm jah da's handiger inderdaad in een wat minder ideale wereldquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:19 schreef Cinch het volgende:
[..]
Met terugleggen doe ik gewoon met binompdf![]()
Maar kan dat ook als je bv 2 knikkers pakt en dan de kans op 1 zwarte en 1 witte wil?
das dan toch binompdf(6,(5/6),1)+binompdf(6,(1/6),1) ?
Alles opschrijven wat je weet, grote accolade eromheen en dan zeggen: dus *bewijs* is waar.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:35 schreef Rikkert het volgende:
Ik hoop dat we morgen wat makkelijks krijgen met bewijzen, ik zie dat echt niet![]()
Maar als je dus een vaas hebt met 28 knikkers: 3 rode, 7 zwarten, 12 witte en 6 gele.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:23 schreef Pozo het volgende:
[..]
Ehm jah da's handiger inderdaad in een wat minder ideale wereldEven vergeten dat je misschien soms niet 5x dezelfde wil.
Neenee. Noem 'witte knikker' eens 'succes'. Je hebt nu een binomiaal experiment met twee trekkingen en succeskans 5/6. Gevraagd is nu P(X=1 | BIN; n=2, p=5/6).quote:Maar kan dat ook als je bv 2 knikkers pakt en dan de kans op 1 zwarte en 1 witte wil?
das dan toch binompdf(6,(5/6),1)+binompdf(6,(1/6),1) ?
nee.quote:Kloppen deze zelfverzonnen sommetjes
Het valt mij op dat bij SE's bij ons in de klas veel mensen vergaten op hun formulekaart te kijken. Soms staan er dingen die je helemaal niet kent maar die je wel mag gebruiken, dat had ik een keer met iets bewijzen ivm de raaklijn aan een ellips, en iedereen vergat daar op de formulekaart te kijkenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Alles opschrijven wat je weet, grote accolade eromheen en dan zeggen: dus *bewijs* is waar.
Klopt er helemaal niks?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:39 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Neenee. Noem 'witte knikker' eens 'succes'. Je hebt nu een binomiaal experiment met twee trekkingen en succeskans 5/6. Gevraagd is nu P(X=1 | BIN; n=2, p=5/6).
[..]
nee.
Sneller F5'en!quote:
Eerste en de laatste kloppen, de middelste niet. Gebruik daarvoor de multinomiale verdeling. Let trouwens op je notatie: die is niet wiskundig.quote:Klopt er helemaal niks?
Toch niet weer he?quote:[ Bericht 100% gewijzigd door Pozo op 15-05-2007 21:45 ]
quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:38 schreef Cinch het volgende:
[..]
Maar als je dus een vaas hebt met 28 knikkers: 3 rode, 7 zwarten, 12 witte en 6 gele.
Je pakt er 8 met terugleggen
wat is de kans
1.op minstens 5 gele
1-binomcdf(8,(6/28),4)
klopt
2. op 2 rode, 4 gele, 1 zwarte en 1 witte
binompdf(8,(3/28),2) + binompdf(8,(6/28),4) + binompdf(8,(7/28),1) +binompdf(8,(12/28),1)
dit is fout, geen zin om te typen maar ik zou het anders doen
nu pak je weer 8 knikkers maar nu ZONDER terugleggen
wat is de kans op
1. 2 rode, 4 zwarte en 2 gele
(3 nCr 2 * 7 nCr 4 * 6 nCr 2) / 28 nCr 8
Kloppen deze zelfverzonnen sommetjes?
Zit dat op je rekenmachinequote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:44 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Sneller F5'en!
[..]
Eerste en de laatste kloppen, de middelste niet. Gebruik daarvoor de multinomiale verdeling. Let trouwens op je notatie: die is niet wiskundig.
[..]
Toch niet weer he?![]()
Nee moet je onthouden. Als het tot de tentamenstof behoortquote:
Staat wel op je formule kaart dacht ik..quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee moet je onthouden. Als het tot de tentamenstof behoort![]()
5!/3!2!1! is toch hetzelfde als 5 boven 3?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee moet je onthouden. Als het tot de tentamenstof behoort![]()
Ja, omdat 1! =1. Maar zulke vereenvoudigingen kun je normaal gesproken niet maken bij de multinomiale verdeling.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:50 schreef Cinch het volgende:
[..]
5!/3!2!1! is toch hetzelfde als 5 boven 3?
Valt te proberen inderdaadquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Alles opschrijven wat je weet, grote accolade eromheen en dan zeggen: dus *bewijs* is waar.
Als je sowieso opschrijft wat je al ziet krijg je meestal al de helft van de puntenquote:
Nou, ik was dat ff vergeten, maar ik heb ook al 2 jaar niet gebruikt en ook niet op een enkel examen tegengekomen, dus wel nuttigquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:59 schreef MaxC het volgende:
Ik doe terugleggen gewoon altijd met breuken.
bv. 7 nCr 4 * 8/20 * 7/19 * 6/18 * 12/17 * 11/17 * 10/16 * 09/15
Maare het heeft nu niet mere zin om dat door te nemen, je kent het of niet. Zo niet, sterkte morgen![]()
EDIT: fout gezien dusquote:Op dinsdag 15 mei 2007 21:59 schreef MaxC het volgende:
Ik doe terugleggen gewoon altijd met breuken.
bv. 7 nCr 4 * 8/20 * 7/19 * 6/18 * 12/17 * 11/17 * 10/16 * 09/15
Maare het heeft nu niet mere zin om dat door te nemen, je kent het of niet. Zo niet, sterkte morgen![]()
Tis metquote:
Ik helemaal typenquote:
Maar het kan toch ook gewoon met(door jou al laten zien) binompdf? en dan de kans op 3 rode?quote:
ja het kan als je MET terugleggen doet, zonder weet ik het niet...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:09 schreef Cinch het volgende:
[..]
Maar het kan toch ook gewoon met(door jou al laten zien) binompdf? en dan de kans op 3 rode?
Maarja dat gaat cker niet meer op als je 3 kleuren hebt...
Fout, moet zijn: (5/20)^2 * (8/20)^3 * (7/20)^2 * 7! / (2!3!2!)quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:18 schreef Agiath het volgende:
[..]
ja het kan als je MET terugleggen doet, zonder weet ik het niet...
en met meerdere...
ff kijken
20 knikker, 7 rode, 5 blauwe, 8 witte
je pakt er 7 met terugleggen
kans op 2 blauwe, 3 witte en 2 rode = (5/20)^2 + (8/20)^3 + (7/20)^2
5-boven-2 * 8-boven-3 * 7-boven-2 / 20-boven-7.quote:Zonder terugleggen
kans op 2 blauwe, 3 witte en 2 rode = een kutvraag die ik niet weet
huh? maar met terugleggen heeft verschillende volgorde toch niks te maken? of wel als je meerdere kleueren hebt?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:20 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Fout, moet zijn: (5/20)^2 * (8/20)^3 * (7/20)^2 * 7! / (2!3!2!)
Met terugleggen heeft de volgorde wel te maken. Het gaat hier trouwens om de multinomiale verdeling; niet veel complexer dan de binomiale verdeling.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:22 schreef Agiath het volgende:
[..]
huh? maar met terugleggen heeft verschillende volgorde toch niks te maken? of wel als je meerdere kleueren hebt?
Wanneer je iets uitrekent via sigma-notatie, heb je altijd stapgrootte 1. Voorbeeldje:quote:Nog 1 allerlaatste vraagje voor het slapengaan. Hoe zit het met de Riemann-som met sum(seq(*blabla*))
De ene keer moet de stapgrootte er buiten, de andere keer er binnen. Mijn leraar zei iets vaags over het verschil bij bepaling van oppervlaktes onder grafieken & bij bepaling van gemiddeldes, maar, ik snap het niet. Iemand die me dit nog last minute uit kan leggen?
Goed slapen voor het feest morgen!!!quote:
Ik denk dat de "/4" van je eerste methode aan het eind er niet bij hoeft?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:32 schreef GlowMouse het volgende:
Wanneer je iets uitrekent via sigma-notatie, heb je altijd stapgrootte 1. Voorbeeldje:
We hebben de grafiek van f(x) = x˛ op het interval [0,1]. Via ondersommen gaan we de integraal benaderen. Daarvoor verdelen we het gebied in vier gelijke partities.
Methode 1: met sigma-notatie: 1/4 * Σk=03 (k/4)˛; op de GR: sum(seq((x/4)^2, x, 0, 3, 1))/4
Methode 2: direct met kleinere stapgrootte: sum(seq(x^2, x, 0, 0.75, 0.25))/4
Je ziet dat je afhankelijk van de stapgrootte daarvoor moet corrigieren.
Die /4 aan het eind hoort er beide keren bij. De oppervlakte van de staafjes is namelijk steeds hoogte*breedte, en de breedte is steeds /4 die ik op het eind zet.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:45 schreef Fhm het volgende:
[..]
Ik denk dat de "/4" van je eerste methode aan het eind er niet bij hoeft?
Dan snap ik het iigbedankt xD
Oh jaquote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Die /4 aan het eind hoort er beide keren bij. De oppervlakte van de staafjes is namelijk steeds hoogte*breedte, en de breedte is steeds /4 die ik op het eind zet.
Dat was echt de makkelijkste vraag van allemaalquote:Op woensdag 16 mei 2007 17:46 schreef adt het volgende:
Trouwens ik had bij de B12 eerste opgave bij V=100 vergeten om x^2 keer 100 te doen waardoor ik op een verneukt slecht antwoord uit kwam
En bij de opgave met de ellips waarbij je aan moest tonen dat LM+EM=9 heb ik opgemeten met schaal 1:2, mag dat ook?
Daarom is het ook zo kut, in het ergste geval 4 punten down the drainquote:Op woensdag 16 mei 2007 17:57 schreef freiss het volgende:
[..]
Dat was echt de makkelijkste vraag van allemaal
20 was echt supermakkelijk juist! Je hoefde zelf niks meer te doen, zo ongeveerquote:Op woensdag 16 mei 2007 18:11 schreef frank07 het volgende:
Ik vond de wiskunde B2 toets aan de lange kant..
Ik heb geen tijd gehad om naar som 20 te kijken, nou hoorde ik achteraf dat dat toch n kutsom was maar toch jammer.
Dat had ik ookquote:Verder was mn concentratie na het examen Nederlands (ging super overigens) tijdens wiskunde af en toe ver te zoeken. De meest simpele dingen heb ik over het hoofd gezien. Nu maar hopen op een 5.2 of hoger![]()
Ik had bij 20 niet meer echt het inzicht om te zien dat je maar een paar simpele dingetjes hoefde te doen.. Jammer, 4 punten wegquote:Op woensdag 16 mei 2007 18:14 schreef B.ertha het volgende:
[..]
20 was echt supermakkelijk juist! Je hoefde zelf niks meer te doen, zo ongeveer
[..]
Ik hoop hetquote:Op woensdag 16 mei 2007 18:40 schreef fokME2 het volgende:
Wiskunde B1,2 +- 42 punten. Dus als jullie anderen het dit jaar nou even flink verpest hebben dan hebben we misschien weer een norm van 1,8.
![]()
De eerste vraag was ook niet echt lastig toch?quote:Op woensdag 16 mei 2007 19:30 schreef SuperRogier het volgende:
Waarom hebben ze wiskunde b1,2 zo moeilijk gemaakt? Vond het niet echt amuzant ofzo, ga je erheen met volle moed, examens van de jaren ervoor ook net zo simpel en dan krijg je dit?
Behalve die vraag van die krasloten ofzo, want die was te simpel voor woorden
quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:46 schreef adt het volgende:
Bij de opgave met de ellips waarbij je aan moest tonen dat LM+EM=9 heb ik opgemeten met schaal 1:2, mag dat ook?
Die was niet zo moeilijk, elke volgende driehoek die voor de lengte uitmaakte was 0,81 keer zo groot als de vorige, dus je deed gewoon een standaard formulebladformule van a*r^k met a=2,7 en r=0,81. Voor de som van k is 0 tot oneindig kreeg je dan 2,7/(1-0,81) = 14,2 > 14.quote:Op woensdag 16 mei 2007 20:26 schreef Tuinboon het volgende:
Ik heb het zo opgeschreven:
EL = 3+x
LM = 6-x
Waarbij x de afstand is van de isolijn tot de cirkelboog
Oftewel EL+LM = 3+6 = 9
Ik moet zeggen dat ik het examen wel kut vond, die opgave met die rij driehoekjes snapte ik niet goed..
Godver, das eigenlijk heel logischquote:Op woensdag 16 mei 2007 20:31 schreef freiss het volgende:
[..]
Die was niet zo moeilijk, elke volgende driehoek die voor de lengte uitmaakte was 0,81 keer zo groot als de vorige, dus je deed gewoon een standaard formulebladformule van a*r^k met a=2,7 en r=0,81. Voor de som van k is 0 tot oneindig kreeg je dan 2,7/(1-0,81) = 14,2 > 14.
ja, oftelwel 1/6piquote:Op woensdag 16 mei 2007 21:57 schreef Heinekenner het volgende:
Die bijlage (van Wis B1) was toch alleen maar nodig voor het meten van die hoek alfa? die was toch 30*?
Ja idd, er stond in de vraag meet en bepaal, ik dacht: wtfquote:
quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:32 schreef B.ertha het volgende:
Tsja, nu heb je spijt he
Waarom heb je dat niet gedaan dan?
Moet ik wel zeggen dat het thuis maken van examens anders (lees: beter) gaat dan in zo'n zaal zelf.. Helaas....quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:26 schreef Wouser het volgende:
Mauh heb net examen gemaakt van VWO(vorig jaar zelf afgestudeerd havo nu 1ste jaar hts elektro) en ik moet zeggen dat ik het best te doen vond...
Opgave 1 Podiumverlichting. makkie - 12p
Opgave 2 Krasbal. overgeslagenop havo ff kansrekening gehad verder nooit...
Opgave 3 Cirkelinham. te doen - 11p
Opgave 4 De functie f(x) = ex. makkie - 18p
Opgave 5 Driehoeken plakken. makkie - 6p
Opgave 6 Brievenweger. te doen - 11p
Opgave 7 Spiegeltjes op een cirkel. te doen - 6p
totaal... 64puntjes...
min: 6.9 max: 8.9
Buhehehhe had ik vwo maar in 1 jaar gedaan
Daarbij kan je jezelf niet objectief beoordelen, alleen het (goede) antwoord is niet genoeg...quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:32 schreef killko het volgende:
[..]
Moet ik wel zeggen dat het thuis maken van examens anders (lees: beter) gaat dan in zo'n zaal zelf.. Helaas....
Ik vraag me af of het examencomité dit veel beter had kunnen doen. Er zijn namelijk altijd mensen die klagen, ongeacht of de klachten gefundeerd zijn.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:17 schreef yootje het volgende:
"Slechts" 290 klachten over wi b12, dat kan beter mensen!
Dat vond ik inderdaad ook zo vreemd. Staat er ook nog onder:quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:57 schreef Heinekenner het volgende:
Die bijlage (van Wis B1) was toch alleen maar nodig voor het meten van die hoek alfa? die was toch 30*?
Ik wil ook herexamen doen.. Het ging mwamwa maar ik kan eigenlijk veel beterquote:Op donderdag 17 mei 2007 15:12 schreef Mirri het volgende:
Wiskunde b1,2 examen... het ging wel...maar ik wil m toch herkansen denk ik.
Even de rest goed maken, vol gas nu dus.![]()
|Zo'n gevoel heb ik ook, dat het veel beter kon, maar ik had er op laatst gewoon de concentratie en kracht niet meer voor...quote:Op donderdag 17 mei 2007 16:39 schreef Tuinboon het volgende:
[..]
Ik wil ook herexamen doen.. Het ging mwamwa maar ik kan eigenlijk veel beter![]()
quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:17 schreef yootje het volgende:
"Slechts" 290 klachten over wi b12, dat kan beter mensen!
Gemiddeld was het 1,3quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:01 schreef z22 het volgende:
weet iemand de normeringen van de laatste paar jaren wisB12 om een beetje te kijken wat de N zou kunnen worden of heeft dat écht geen zinkben zooo zenuwachtig voor wiskunde he
hier staan ze welquote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:01 schreef z22 het volgende:
weet iemand de normeringen van de laatste paar jaren wisB12 om een beetje te kijken wat de N zou kunnen worden of heeft dat écht geen zinkben zooo zenuwachtig voor wiskunde he
Ik ook, maar komt denk ik door de 'stress' die je op zo'n moment in de examenzaal hebt. Als ik 'm achteraf bekeek (en het aantal klachten) vond ik veel dingen eigenlijk wel logisch.quote:Op donderdag 24 mei 2007 22:12 schreef edejong het volgende:
buh, vond 'm lastiger dan voorgaande jaren, al hoop ik wel dat ik die 3.8 die ik nodig had voor 'n 6 gehaald heb!
quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:05 schreef erwindeheld het volgende:
Hoe zit het met nakijken. Bij de vraag met die driehoeken of hij over de finish kwam na 14cm had ik alles goed. Ik had alleen achter me limiet niet genoteerd (met N=1,2,3...). Trekken ze voor zoiets een punt af?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |