dan nog draai je zaken om.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:02 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Symbolisch zijn we sowieso. Concepten over zonnegoden zijn al religie. Religie komt voort uit ideeën over zonnegoden e.d., maar dat is een hele andere discussie.
hier draai je de zaken om, maar wat is volgens jou nu de discussie over de religieuse verschillen tussen mens en dier?quote:Symbolisch zijn we sowieso. Concepten over zonnegoden zijn al religie. Religie komt voort uit ideeën over zonnegoden e.d., maar dat is een hele andere discussie
Leuk dat jij dat ook constateert zeg, dat deed ik op dinsdag 8 mei 2007 om 21:02 ook al. Toch als toelichting: ik meende te zeggen dat dit is waar elk ander theïsme wat wij nu nog kennen vandaan komt (ook die van de Grieken e.d.). Dat er een mystieke verwondering aan vooraf gaat, heb ik een aantal reacties eerder al geconstateerd. Jammer dat je dat niet even meeneemt.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:16 schreef slaveloos het volgende:
[..]
hier draai je de zaken om, maar wat is volgens jou nu de discussie over de religieuse verschillen tussen mens en dier?
Waar dit op slaat hebben we trouwens nog steeds niet gehoord. Jammer.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:52 schreef slaveloos het volgende:
[..]
anderen beweren dat religie is begonnen met het begraven van doden en het aanbrengen van versierselen op potjes.
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:34 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Leuk dat jij dat ook constateert zeg, dat deed ik op dinsdag 8 mei 2007 om 21:02 ook al. Toch als toelichting: ik meende te zeggen dat dit is waar elk ander theïsme wat wij nu nog kennen vandaan komt (ook die van de Grieken e.d.). Dat er een mystieke verwondering aan vooraf gaat, heb ik een aantal reacties eerder al geconstateerd. Jammer dat je dat niet even meeneemt.
De discussie over waarom dieren niet religieus zijn is volgens mij al besloten. Tenzij jij nog zinnig in weet te gaan op voorgaande reacties.
valt misschien wat buiten de context van deze discussie mar toch maar even:quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:35 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Waar dit op slaat hebben we trouwens nog steeds niet gehoord. Jammer.
Je zegt dat dieren niet bang zijn voor de dood, toch zal een dier er alles aan doen wat in zijn macht ligt om de dood te vermijden en tonen ze serieuze angst als er iets voor hun neus komt waar ze dood aan kunnen gaan, bv vuur ofzo...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:13 schreef jogy het volgende:
PopeOfTheSubspace, dat mensen zo'n idee hebben van religie is nog niet eens zo onlogisch. Mensen, anders dan dieren, zijn bang voor de dood omdat ze weten dat het er ook voor hun aankomt, dieren hebben dat niet. Dat onderdeel zorgt er ook meteen voor dat mensen niet alleen weten wat er zou kunnen komen in een nabije toekomst maar ook een fantasie hebben om zo'n toekomstmogelijkheid verder uit te werken tot eventueel na hun dood, omdat ze iets hebben meegemaakt wat ( voor hun ) onverklaarbaar is, en nog tig miljoen van dat soort gedachtes.
Dat een dier geen religie aanhoudt is geen bewuste keuze van dat dier, ze hebben gewoon niet de mogelijkheid om zo ver na te denken over hun leven. Ze komen niet verder dan jagen, slapen, neuken en instinct. Niet omdat ze het zo wel goed vinden maar omdat ze geen ontwikkeld zelfbewustzijn hebben oid.
Dus het hele punt van religie en wat het voor andere betekent is hoe dan ook niet echt van belang.
Als ik tegen mijn hond waar is je touw zeg komt hij toch echt terug met zijn touw hoor, hij begrijpt donders goed hoe dat touw eruit ziet en wat ik bedoel, dat is dezelfde associatie als die wij hebben uiteindelijk, het is zelfs dezelfde leermanier uiteindelijk....quote:Op zaterdag 5 mei 2007 12:18 schreef Heatseeker het volgende:
"Dieren" hebben dat denkvermogen niet, hetzelfde dat wij mensen als enige ons dingen kunnen inbeelden. Bijvoorbeeld als je denkt over een palmboom dan zie je in je gedachten een palmboom. Dieren hebben dat niet. Dat maakt ons zo bijzonder.
Hier is allang antwoord op gegeven. Sleutel: verschil tussen signaal en symbool. Lees eerst de rest van het topic eens voordat je met willekeurige reacties komt. Hetzelfde geldt voor je andere reactie. Het gaat niet om inventiviteit per sé, of emotie.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik tegen mijn hond waar is je touw zeg komt hij toch echt terug met zijn touw hoor, hij begrijpt donders goed hoe dat touw eruit ziet en wat ik bedoel, dat is dezelfde associatie als die wij hebben uiteindelijk, het is zelfs dezelfde leermanier uiteindelijk....
Je leert je dier zoiets door erop te wijzen, het woord erbij te benoemen zodat er een associatie wordt gemaakt, touw is dat voorwerp, bij kinderen doen we hetzelfde, we wijzen naar die palmboom en zeggen palmboom, als het kind dit herhaalt doen we blij-->associatie tussen voorwerp en naam wordt gelegd...
Ik heb katten zien doen alsof een dwarrelend blaadje een superprooi was, hoe bedoel je geen verbeeldingskracht?
De mystieke verwondering is een deel van religie. Het symbolisch denken maakt de mogelijkheid tot deze mystiek. Daar was al consensus over. Dat jij dat niet vindt was ook al duidelijk, alleen nog niet waarom.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:53 schreef slaveloos het volgende:
[..]
leuk dat ik constateer dat jij de zaken omdraait? Een mystieke verwondering die de mens wel, maar het dier niet kent is de uiteindelijke oplossing van het door de TS gestelde probleem?
Of is het het symbolische denken?
Als POTS nou gewoon meteen even had uitgelegd dat hij dit bedoelde met 'symbolen', dan hadden we hem meteen begrepen en was die hele discussie niet nodig geweest.quote:Op maandag 7 mei 2007 13:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Krijg nou wat, je hebt gelijk!
[..]
Ik vind het vooralsnog een ingewikkeld onderscheid, maar het is er inderdaad.
Maar is het niet zo dat ook wij mensen via conditionering leren?quote:Op zondag 6 mei 2007 17:26 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
NEE! (Waarom niet heb ik al zooo vaak in deze topicreeks verteld, het verschil tussen nadenken/conditioneren/whatever en symbolisch zijn)
Als je niet weet wat het is, symbolisch zijn, waarom verwijs je dan naar websites waar die term gebruikt wordt!?, en dan ook nog eens op zo'n wijze gebruikt wordt waardoor het duidelijk is dat het een hele gangbare term is..! Het is jouw probleem dat je niet weet wat symbolisch zijn inhoudt, ik zit hier geen hoorcollege te geven. Daar heb je google voor. Doe maar symbolisch en sociologie of symbolisch en filosofie of symbolisch en weetikveelwatvoorwetenschapsgebied.
Wat is de balts dan van vogels waarmee ze een levenslange band aangaan en die elk jaar weer vernieuwen?quote:Op maandag 7 mei 2007 13:13 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Wat voor jou, als individueel individu iets betekent, doet er echt niet toe. Je bent in een discussie met anderen, en wij, de anderen, hebben al voor jouw geboorte besloten wat symbolisch zijn betekent.Zolang je je niet in de stof wil verdiepen, maar alleen je eigen stellingname rond wat iets voor jou betekent, blijft herhalen, schiet de discussie ook niet echt op denk ik.
Goed, inhoudelijk, en tevens iets wat ik al eerder heb gezegd: Je verwart signalen met symbolen.
Ik ben het daar gewoon niet mee eens, volgens jou moet het via menselijke symboliek gaan anders is het niet hetzelfde, dat is onzin, je moet het niet naar menselijke maatstaven zetten, dieren comminuceren anders.quote:Op woensdag 9 mei 2007 02:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Hier is allang antwoord op gegeven. Sleutel: verschil tussen signaal en symbool. Lees eerst de rest van het topic eens voordat je met willekeurige reacties komt. Hetzelfde geldt voor je andere reactie. Het gaat niet om inventiviteit per sé, of emotie.
Dieren hebben wel degelijk een soortement spiritueel gevoel, het probleem is alleen dat het leven tussen hemel en aarde niet erkent wordt en dat dit deze discussie erg moeilijk zal maken.quote:Op woensdag 9 mei 2007 02:25 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
De mystieke verwondering is een deel van religie. Het symbolisch denken maakt de mogelijkheid tot deze mystiek. Daar was al consensus over. Dat jij dat niet vindt was ook al duidelijk, alleen nog niet waarom.
Het waarom van je hyperlink blijft me ook een groot raadsel.
de hyperlink gaat over het samenvallen van rituelen, (evt zelfs mogelijke taboes), en de ontwikkeling van de moderne mens. Zonder dat het dudielijk is wat wat veroorzaakt heeft.quote:Op woensdag 9 mei 2007 02:25 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
De mystieke verwondering is een deel van religie. Het symbolisch denken maakt de mogelijkheid tot deze mystiek. Daar was al consensus over. Dat jij dat niet vindt was ook al duidelijk, alleen nog niet waarom.
Het waarom van je hyperlink blijft me ook een groot raadsel.
Er zijn nog steeds mensen die er de ballen van begrijpen, en daarom is het beter als men degelijke wetenschappelijke literatuur erover raadpleegt, in plaats van een vluchtige benadering van mijn kant.quote:Op woensdag 9 mei 2007 06:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als POTS nou gewoon meteen even had uitgelegd dat hij dit bedoelde met 'symbolen', dan hadden we hem meteen begrepen en was die hele discussie niet nodig geweest.
Als je de link over de papegaai hebt gelezen zal je wellicht begrijpen wat het onderscheid is.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar is het niet zo dat ook wij mensen via conditionering leren?
Er zijn symbolische dingen die redelijk universeel zijn, het laten zien van de palmen van je handen wordt ook door de meeste dieren begrepen, het strak aankijken wordt ook begrepen bij zowel mens als dier.
Je hebt mensapen die letterlijk de taal kunnen begrijpen en toepassen, zo ook papagaaien, die zelf zinsstrucuren maken, emotie's uiten, zelfs grammaticaal niet bar slecht bezig zijn.
Ze hebben geen strottenhoofd dat geschikt is voor onze taal, daarom doen ze het via gebarentaal of symbolen, maar de woorden erbij kennen ze wel degelijk, de onderzoeker zegt wat, het dier reageert op wat gezegd wordt.
De ouder dieren geven dit door aan hun jongen, waar de eerste volwassen dieren al een heel eind kwamen deden de jongen het nog vele malen beter, die kunnen echt comminuceren met de onderzoekers en die maken dan zelf ook nieuwe zincombinatie's om duidelijk te maken wat ze bedoelen.
Dat is nadenken, je krijgt een heleboel handvaten qua taalgebruik en je gaat er zelf mee stoeien om voor elkaar te krijgen jezelf te uiten zoals jij dit wil.
Wat is dan het verschil tussen een mensenkind die de taal leert(kijk jantje, dat is een boom, zeg maar boom) en een aap die de taal leert(aapje, dat is een boom, wijs boom maar aan)????
1. Dieren zijn niet symbolisch. Dat is een waarneming. Dat kan je afleiden uit hun gedrag. Natuurlijk kan je neit in hun hoofd kijekn. Dat hoeft ook niet. Je hebt je vooronderstellingen over de wereld om in de wereld te leven en haar te kennen. Als je jouw argumentatie consequent doorvoert, kan je ook niet van een ander mens zeggen dat hij een zelfde soort bewustzijn als jou heeft, of dat het überhaupt een mens is.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:28 schreef slaveloos het volgende:
[..]
de hyperlink gaat over het samenvallen van rituelen, (evt zelfs mogelijke taboes), en de ontwikkeling van de moderne mens. Zonder dat het dudielijk is wat wat veroorzaakt heeft.
Mijn standpunt heb ik ook nog niet verkondigd, omdat ik eerst de gande discussie over de relatie symboliek en religie wilde afwachten.
Mijn mening zeer kort: ons bewustzijn is van een andere (en inderdaad symbolische want talige) orde dan die van dieren. Vanwege die verschillen kun je bij dieren niet spreken van religie in de "menselijke " zin van het woord.
Of dieren religieus zijn kun je echter niet weten, omdat je niet kunt weten hoe het voor een dier is om religieus te zijn.
Dit omdat als dieren al religieus zijn, wat je dus volgens mij (nog) niet kunt weten, het een andere vorm van religie zal zijn als wij mensen dat doen.
Daarom is de oorsprong van religie wel interressant, en daarmee eigenlijk alle cultuur. Ik zie religie niet los van de rest van de cultuur, vandaar mijn hyperlink.
Maar zoals ik al zei, die voert misschien wat ver.
Ok, check. Iets te kort door de bocht misschien, ze hebben in ieder geval niet de mogelijkheid om plannen te maken, om verder dan het directe gevaar te kijken en natuurlijk het hele symbolische van subspace, ze kunnen in een picasso met de beste wil van de wereld geen gezicht zien die wij wel kunnen ontcijferenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Je zegt dat dieren niet bang zijn voor de dood, toch zal een dier er alles aan doen wat in zijn macht ligt om de dood te vermijden en tonen ze serieuze angst als er iets voor hun neus komt waar ze dood aan kunnen gaan, bv vuur ofzo...
Ze knokken voor hun leven als ze wat hebben, of ze geven op, dan zie je een dier zich echt berusten in zijn lot, meegaan met de dood, is heel anders dan wanneer een dier blijft knokken.
Niemand weet hoe dieren over het eind van hun leven denken, maar ik heb wel honden en katten zien rouwen bij hun dode maatje in mijn eigen gezin en andere dieren buiten mijn gezin ook echt verdriet zien hebben om de dood van een ander.
Dat idee begrijpen ze toch wel blijkbaar, maar ik heb niet het idee dat ze zichzelf er verder al teveel mee bezig houden, het is en blijft toch een zekere factor in het leven, geen leuke, maar je kan er zeker van zijn dat je eens dood gaat.
Het is een misvatting dat dieren geen gevoelens hebben, alleen maar instinctief reageren, ook fantasie durf ik niet van te zeggen dat ze het niet hebben, vele streken die door de dieren hier worden uitgehaalt is toch wel wat fantasie voor nodig, bv een kat die in de tuin een hinderlaag ligt om een van de andere katten de stuipen op het lijf te jagen, je ziet hem gewoon lol hebben als het lukt, maar zo veel meer geintjes.
Echt geintjes, die ze blijkbaar zelf bedenken en er erg veel lol om hebben, dat spreekt toch van een soort dieper bewustzijn, ik vergeet nooit meer op de papagaaienafdeling een grijze roodstaart, die altijd zijn best deed om rottigheid uit te halen, super sneaky sloop hij achter je, heel stilletjes kwam hij zo dichtbij als hij kon naar je oor om dan keihard te fluiten.
Als je schrok had hij mega lol.
Niet alleen verzon hij het geintje, hij had duidelijk lol over de reactie, als je niet schrok dan gaf hij die reactie niet, dus hij kon mij ook beoordelen, zich iig gedeeltelijk verplaatsen in mij, wat niet zou kunnen als het alleen maar instinctief en zonder een dieper bewustzijn zou zijn.
precies vooronderstellingen. niet meer dan dat.quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:56 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
1. Dieren zijn niet symbolisch. Dat is een waarneming. Dat kan je afleiden uit hun gedrag. Natuurlijk kan je neit in hun hoofd kijekn. Dat hoeft ook niet. Je hebt je vooronderstellingen over de wereld om in de wereld te leven en haar te kennen.
inderdaad, maar dat is een hele andere discussie, die echter nog lang niet uitgevochten is.quote:Als je jouw argumentatie consequent doorvoert, kan je ook niet van een ander mens zeggen dat hij een zelfde soort bewustzijn als jou heeft, of dat het überhaupt een mens is.
dat kun je niet waarmaken, als je de definitie van religie zo legt dat alleen mensen religieus kunnen zijn dan heb je helemaal gelijk, dan kunnen dieren het nooit zijn. We weten wat religieus is omdat wij als mensen dat zo ervaren. hoe dieren iets ervaren weten we niet, maar dat is niet religieus, [i]omdat een dier niet religieus is, omdat de definitie van religie die ik hanteer alleen op mensen van toepassing is. Zelfs al lijkt het erop, dan noem ik het nog niet religieus.[/i]quote:2. We weten wel degelijk wat religieus zijn is. Dat is onafhankelijk van door wat voor soort wezen het bedreven wordt. ]Misschien heeft een kat iets wat wij niet kennen, iets heel bijzonders, maar dat is niet religie. Dat kan je wel zo noemen, maar dat is gewoon iets anders wat erop lijkt.
En hoe je dat weet is me echt een raadselquote:Religie is gebonden aan bepaalde definities. De symbolische oorsprong van religie is er één van. (Een streven naar een absoluut goede zou je een ander punt kunnen noemen. Het probleem is echter dat dieren geen 'absoluut' en geen 'goed' kennen. Dit houdt dus vrij nauw contact met het symbolisch zijn).
wat nog niet wil zeggen dat ze niet religieus zijn (behalve als je redenatie als volgt is:quote:-> Ergo: Dieren zijn niet symbolisch.
Bravo. Zinssnedes eruit halen en daar dan op in gaan. Dat hoort niet hè, na je puberteit? Ik zei niet voor niets dat je ze nodig hebt om in de wereld te zijn. Wil je hier een metafysische discussie over kentheorie aangaan? Kom maar op, ik ben er klaar voor.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:49 schreef slaveloos het volgende:
[..]
precies vooronderstellingen. niet meer dan dat.
[..]
Dat is noodzakelijk omdat dit symbolische begrippen zijn, zoals ik al zei.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:49 schreef slaveloos het volgende:
En hoe je dat weet is me echt een raadsel
[..]
wat een prachtig proza....quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:53 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Bravo. Zinssnedes eruit halen en daar dan op in gaan. Dat hoort niet hè, na je puberteit? Ik zei niet voor niets dat je ze nodig hebt om in de wereld te zijn. Wil je hier een metafysische discussie over kentheorie aangaan? Kom maar op, ik ben er klaar voor.
Je lult zo'n hoop, maar zegt niets behalve iets evidents in heel omslachtige taal.
Ik ga daarna inhoudelijk erop in. Ik vind het van belang dat ik je persoonlijk aanval, omdat je bijzonder onredelijk bezig bent. Je haalt allerlei dingen uit context. Dat komt omdat je niet met me mee wil denken. Dat komt omdat je zo overtuigd ben van je eigen gelijk. Op die manier is het nogal wiedes dat je het met me oneens bent. Dát is het probleem, niet de inhoudelijke discussie denk ik.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:57 schreef slaveloos het volgende:
[..]
wat een prachtig proza....![]()
zo lekker inhoudelijk geantwoord ook
ik volg dit topic al vanaf het begin. Ik geef aan dat ik ergens een cirkelredenering in zie. Welk eigen gelijk ben ik van overtuigd? Iedereen die het niet met je eens is wil automatisch niet medenken?quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:59 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Ik ga daarna inhoudelijk erop in. Ik vind het van belang dat ik je persoonlijk aanval, omdat je bijzonder onredelijk bezig bent. Je haalt allerlei dingen uit context. Dat komt omdat je niet met me mee wil denken. Dat komt omdat je zo overtuigd ben van je eigen gelijk. Op die manier is het nogal wiedes dat je het met me oneens bent. Dát is het probleem, niet de inhoudelijke discussie denk ik.
En nee, dat ga ik niet eerst bewijzen. Dat is mijn observatie.
Misschien vergis ik me en begrijp je het gewoon niet. In dat geval ben je laks en moet ik je vragen om het topic van begin tot eind nog eens rustig door te lezen.
Zucht, ik leg ook uit dat dieren symbolische dingen kennen zoals het bouwen van iets om een partner te lokken, wat is anders aan de balts van vogels die daarmee een levenslange band aan gaan en de mens die elkaar trouw beloofd, ook bij vogels loopt het weleens anders zelfs, het komt dus neer op een soort van belofte die ze elkaar doen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:48 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Als je de link over de papegaai hebt gelezen zal je wellicht begrijpen wat het onderscheid is.
Het antwoord op jouw vraag is al meerdere malen en zelfs door meerdere mensen gegeven. Het symbool is iets anders dan een signaal. Jij praat nog steeds over signalen.
Ik snap niet wat genieten van healen te maken heeft met symbolisch zijn of religieuze ervaring. Tuurlijk, ik zie de overeenkomst tussen iemand die geniet van de overweldigende pracht van een zonsopkomst en het genieten van de kat, maar in geen van beide gevallen heeft dit iets met religie of symbolisch zijn te maken. Sinds wanneer gaat jouw kat door deze ervaring naar een absoluut goedheid streven?
Ook daar ben ik het niet geheel mee eens....quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:01 schreef jogy het volgende:
[..]
Ok, check. Iets te kort door de bocht misschien, ze hebben in ieder geval niet de mogelijkheid om plannen te maken, om verder dan het directe gevaar te kijken en natuurlijk het hele symbolische van subspace, ze kunnen in een picasso met de beste wil van de wereld geen gezicht zien die wij wel kunnen ontcijferen. ze zijn niet heel inventief, sommige diersoorten weten bijvoorbeeld wel dat je door een ei op een steen te slaan dat die open gaat en dat doen ze dan ook al generaties lang, mensen proberen het proces te verbeteren en die dieren weten enkel dat het werkt. Ik heb onlangs walking with cavemen gezien van de bbc en dat ging over de neandertalers en waarom deze waren uitgestorven en wij niet. De neandertalers stopte ook met het onwikkelen van gereedschappen als het hun doel (amper) diende en degene waar wij uit zijn gekomen gingen steeds verder, maakte speren en gebruikte meer van de spullen die ze tegenkwamen e.d. Dus het is toch het deel van een ingeving krijgen en deze uitwerken waardoor er iets gemaakt wordt wat eerst nog niet bestond. Dat is de andere kant van dezelfde medaille want religie is ook grotendeels tussen de oren opgezet ullen we maar zeggen, weinig tastbaars en toch geloven miljarden mensen in iets wat ze niet kunnen zien of aan kunnen raken.
Hier haal je ook een paar oorzaken door de war met gevolgen volgens mij. De mens is nú een zwak wezen fysiek gezien maar dat waren we tichduizend jaar geleden niet toen we nog moesten jagen voor ons eten. En we kunnen de basisbenodigdheden in een onherbergzaam gebied relatief makkelijk bij elkaar krijgen dus wat dat te gaat hebbenn we het makkelijk gekregen maar ok in de samenleving van vandaag wordt verwacht dat je ook nog 40 uur per week in de economie steekt om met luxegoederen te kunnen spelenquote:Op woensdag 9 mei 2007 21:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook daar ben ik het niet geheel mee eens....
Mensen voelen zich heel slim omdat we werktuigen gebruiken, maar niets van dat alles heeft ons uiteindelijk minder werk opgelevert, ik durf zelfs te stellen dat het in een natuurlijke situatie rustiger was geweest, minder werk
Dieren doen dat niet, om verschillende redenen, een hamer vasthouden is nu eenmaal lastig als je geen opponeerbare duim hebt om 1 reden te noemen, maar ook behoefte is een belangerijke reden.
De mens is nu eenmaal als je het goed bekijkt een zwak wezen, we kunnen niet echt goed rennen, niet echt goed klimmen, niets kunnen we echt goed, behalve dan werktuigen maken en toepassen(om het even heel grof te stellen dan he).
Dat is het menselijke talent, dieren hebben hun eigen talenten, de een kan heel hard rennen, de ander is een super klimmer enzovoort.
Al naar gelang de behoefte zijn er zaken die ze kunnen en zaken die ze niet kunnen, bij de mens was het noodzakelijk om de dingen anders te doen, we zijn kwetsbaar en zwak en hebben ons zo beschermt, met zeer veel succes.
Daarmee zijn we niet beter dan dieren, maar anders, zoals iedere soort anders is.
Dieren kunnen ook plannen maken, ik weet zeker dat die papagaai die geintjes uithaalde met mensen dat zat te bekokstoven vantevoren,want hij wist altijd presies wat hij ging doen al en wisselde dit af.
Zo ook vele roofdieren die jachtstrategieen bedenken, ze aanpassen en toepassen.
Ik heb meer dingen gezien die ronduit vernuftig waren bij dieren en waarbij ze echt het juiste moment afwachte om te kunnen doen wat ze wilde, van deuren openmaken en de voerton leegroven tot geintjes aan toe waarover best nagedacht moest worden wil je ze goed uitvoeren.
Ze gebruiken het voor andere zaken, maar het zit er vaak wel.
Ik zie het meer als de bijl er bij neer gooien.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:04 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat we het maar eens moeten zijn dat we het oneens zijn.
Ik heb een gedachte erover, jij hebt een gedachte erover ( dat deze wat dieper gaat dan de gemiddelde gedachte is een ander verhaal ) en de rest ook. Je kan er wel over discussieren maar zodra er een onenigheid ontstaat die niet zo makkelijk weg te lullen is kan je ook besluiten om het te laten voor wat het is en ieder zijn eigen mening te gunnen. Iedereen weet nu elkaars standpunt en dat is genoeg toch?quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:25 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Ik zie het meer als de bijl er bij neer gooien..
Zoals ik al zei, let's agree to disagreequote:Op donderdag 10 mei 2007 12:25 schreef erodome het volgende:
Vind het nogal bout om te zeggen dat dieren geen keuze's maken en dat mensen dat wel doen....
[...]Het blijft gaan om leefregels binnen de soort e.d., wat dieren ook hebben, alle sociale dieren kennen een structuur met bijbehorende regels die soms zelfs onzinnig lijken net als bij de mens.
Wij zijn anders?quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat dieren een simpele geest hebben. Ze leven hun leventje maar als een soort van computerprogramma op de automatische piloot en kijken niet verder.
doen de meeste mensen ookquote:Op donderdag 3 mei 2007 21:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Omdat dieren een simpele geest hebben. Ze leven hun leventje maar als een soort van computerprogramma op de automatische piloot en kijken niet verder.
Het heeft niets te maken met standpunten gunnen. Je moet je namelijk ergens op beroepen als je een standpunt inneemt. Ik had het dan ook niet over jou, maar twee bepaalde andere individuen. Gelul in de verte kan ik niks mee en als begrippen in een compleet andere context en eigenbereide betekenis worden gegoten is het onmogelijk om fatsoenlijk te discussieren.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:31 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb een gedachte erover, jij hebt een gedachte erover ( dat deze wat dieper gaat dan de gemiddelde gedachte is een ander verhaal ) en de rest ook. Je kan er wel over discussieren maar zodra er een onenigheid ontstaat die niet zo makkelijk weg te lullen is kan je ook besluiten om het te laten voor wat het is en ieder zijn eigen mening te gunnen. Iedereen weet nu elkaars standpunt en dat is genoeg toch?
Juist om onderscheid tussen mens en dier helder te krijgen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:32 schreef Nembrionic het volgende:
Vanwaar toch die drang om een hele berg menselijke eigenschappen te projecteren op dieren?
Er zijn echt wel raakvlakken maar ik zie niet in waarom men steeds maar weer moet zoeken naar gelijkwaardige emoties en trekjes in dieren.
Mijn punt is dus eigenlijk dat het erop lijkt dat men juist probeert te doen alsof er minder/geen onderscheid bestaat.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:50 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Juist om onderscheid tussen mens en dier helder te krijgen.
Ik begrijp je frustratie maar dit is een subforum waar iedereen kan komen buurten en dat is alleen maar goed, echter zal het niet vaak tot een echt constructieve diep-filosofische discussie komen omdat er meer mensen niet heel diep over hebben nagedacht/geen studie gedaan hebben in die richting/het er gewoon niet mee eens zijn. Dat vind ik dan ook weer een kracht van FOK! dat iedereen mee kan lullen maar dan moet je ook weten wanneer een discussie in rondjes draait en moet stoppen voor je 10 topics vol hebt geluld over hetzelfde knelpunt. In veel van deze zaken zijn het trouwens nog steeds waarnemingen maar die waarnemingen zijn bij lange na niet absoluut geldend voor een heel soort, wie weet loopt van de kattenpopulatie wel 1% rond die wel symbolisch is, kan je nooit achterkomen omdat ze die beesten niet hebben gevonden of de onderzoeksmethode is niet waterdicht, whatever. Deze discussies zijn niet nuttig als je daadwerkelijk nieuwe dingen wilt onderzoeken maar dat doen we hier niet. Het is leuk om over te posten maar het zou niet nuttig zijn om een vaatje in je hoofd te laten knappen over deze onderwerpenquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met standpunten gunnen. Je moet je namelijk ergens op beroepen als je een standpunt inneemt. Ik had het dan ook niet over jou, maar twee bepaalde andere individuen. Gelul in de verte kan ik niks mee en als begrippen in een compleet andere context en eigenbereide betekenis worden gegoten is het onmogelijk om fatsoenlijk te discussieren.
Ik zou willen dat mensen de begrippen die ze hanteren eens niet automatisch als voordehandliggend aannemen, want dan zij ze niet, ik zie overal eigenbereide aannames, die niets te maken hebben met een gedeeld gebruik van de termen, laat staan dat men weet waar men over spreekt. Dit heeft niets te maken met "ja hallo dat ligt eraan wat je ermee bedoelt, ik bedoel puntjepuntjepuntje"!
(Ook in boeddhisme herken je streven naar hjet absolute goede. Religie streeft per definitie naar het absolute goede. Sterker nog, dat is het beginsel van elke religie. Je kan alleen tot het absolute goede komen als je een abstract idee kan vormen. Het absolute goede is een concept van een abstract idee. Dat doet een dier niet. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat apen dus hun gereedschap niet bewaren. Ze gebruiken gereedschap, maar nemen het niet op in hun bestaansvorm omdat ze niet op zo'n manier nadenken over zichzelf en de wereld om hen heen, omdat ze geen abstracte begrippen kennen, geen symbolisme kennen. Dit zelfde kan je uit vele andere gedragingen afleiden).
Idd en mijn punt is dat het daar niet op uitdraait als je deze discussie uitwerkt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Mijn punt is dus eigenlijk dat het erop lijkt dat men juist probeert te doen alsof er minder/geen onderscheid bestaat.
quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:59 schreef jogy het volgende:
[..]
In veel van deze zaken zijn het trouwens nog steeds waarnemingen maar die waarnemingen zijn bij lange na niet absoluut geldend voor een heel soort, wie weet loopt van de kattenpopulatie wel 1% rond die wel symbolisch is, kan je nooit achterkomen omdat ze die beesten niet hebben gevonden of de onderzoeksmethode is niet waterdicht, whatever.
En waarom niet? Ik begrijp de kracht van FOK!, maar het mag toch ook best eens anders?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:59 schreef jogy het volgende:
[..] Deze discussies zijn niet nuttig als je daadwerkelijk nieuwe dingen wilt onderzoeken maar dat doen we hier niet. Het is leuk om over te posten maar het zou niet nuttig zijn om een vaatje in je hoofd te laten knappen over deze onderwerpen.
Ja sorrie hoorquote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:37 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..].
[..]
En waarom niet? Ik begrijp de kracht van FOK!, maar het mag toch ook best eens anders?
Maar ook de kracht van de minderheid, tiran PopeOfTheSubspace.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja sorrie hoor.
En het mag altijd anders maar hier geldt de tirannie van de meerderheid in een topic.
Sorry hoor, maar het is of je bent het helemaal met jou eens, of je doet het zwaar fout naar jouw mening.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met standpunten gunnen. Je moet je namelijk ergens op beroepen als je een standpunt inneemt. Ik had het dan ook niet over jou, maar twee bepaalde andere individuen. Gelul in de verte kan ik niks mee en als begrippen in een compleet andere context en eigenbereide betekenis worden gegoten is het onmogelijk om fatsoenlijk te discussieren.
Ik zou willen dat mensen de begrippen die ze hanteren eens niet automatisch als voordehandliggend aannemen, want dan zij ze niet, ik zie overal eigenbereide aannames, die niets te maken hebben met een gedeeld gebruik van de termen, laat staan dat men weet waar men over spreekt. Dit heeft niets te maken met "ja hallo dat ligt eraan wat je ermee bedoelt, ik bedoel puntjepuntjepuntje"!
(Ook in boeddhisme herken je streven naar hjet absolute goede. Religie streeft per definitie naar het absolute goede. Sterker nog, dat is het beginsel van elke religie. Je kan alleen tot het absolute goede komen als je een abstract idee kan vormen. Het absolute goede is een concept van een abstract idee. Dat doet een dier niet. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat apen dus hun gereedschap niet bewaren. Ze gebruiken gereedschap, maar nemen het niet op in hun bestaansvorm omdat ze niet op zo'n manier nadenken over zichzelf en de wereld om hen heen, omdat ze geen abstracte begrippen kennen, geen symbolisme kennen. Dit zelfde kan je uit vele andere gedragingen afleiden).
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen, want daar komt het inderdaad op neer bij deze kwestie.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar het is of je bent het helemaal met jou eens, of je doet het zwaar fout naar jouw mening.
Met je zesde zintuig dan, I guess.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
Ik heb al gezegd dat dieren wel degelijk een zekere spiritualiteit kennen, dat is redelijk onmiskenbaar als je dieren goed kent en zeker als je je met spirituele zaken bezighoudt.
'Balans' is zeker geen abstract concept?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
Je zegt dieren streven niet naar het absolute goede, maar het absolute goede is nogal een relatief begrip, absolute waarheid bestaat niet, het absolute goede ook niet en ook streefd niet elke religie naar het absolute goede, er zijn er ook die gewoon naar balans streven, goed en kwaad beide erkennen en met geen van beide spastisch omgaan.
.. Het gaat dus niet om nadenken hè? Het gaat ook niet om inventiviteit of communicatie, hè? Dat heb ik gezegd. Het gaat om het vormen van concepten. De aap is zich niet bewust van hoe hij zijn gereedschap gebruikt. Je tegenargument "ja er zjin zoveel stokken daar!" is zo belachelijk dat het me sterk lijkt dat je dit als een serieus argument bedoelt. Het is nogal evident dat je ddaar aan mijn p unt voorbij ghaat.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
Nog andere dingen zou je vraagtekens bij kunnen zetten, waarop zou die aap die stok bewaren als hij in een bos vol met stokken woont en dus elke keer zijn gereedschap gewoon kan pakken, desnoods van een boom af kan halen?
Als we apen in gevangeschap houden dan zien we ze veel meer gereedschappen gebruiken en nadenken over zaken, ga maar eens een paar dagen lang bij een mooi ruim verblijf van apen zitten en observeer ze, als ik zo mag gokken, zoiets heb jij nog nooit gedaan, kan ik je wel ten zeerste aanraden als je het over het wezen van verschillende dieren wilt hebben, kan je ook zo vertellen dat door veel te observeren je zeer regelmatig aardig versteld zal staan over wat ze doen, hoe ze comminuceren en hoe inventief ze zijn.
Wat een leuke is is het jagen van chimps, waarbij erg geavanceerde jachttechnieken gebruikt worden, geseint wordt naar elkaar, gedreven en afgesloten wordt met zo'n vernuft dat de prooi bar weinig kans maakt, je kan het vergelijken met hoe de mens vroeger jaagde, behalve dat wij de bomen niet zo beheerste.
Dat weten we dus wel, dat leiden we uit hun gedrag af. Het heeft niets met inventiviteit te maken, dat heb ik meerdere malen expliciet gezegd, ik ben zelfs tegen menseni ngegaan die dat beweerden.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
Er zijn heel veel diersoorten waarbij we geen enkel idee hebben hoever hun belevingswereld gaat, die we niet met onszelf kunnen vergelijken omdat het totaal andere diersoorten zijn, er zijn meer dieren dan alleen zoogdieren namelijk, mieren, leuk vb, met hun oorlogen en alles, hierarchische structuur, steden die ze bouwen met landbouwgrond erin en alles, ze hebben kudde's, airco, je kan het zo gek niet bedenken.
Je vult dingen voor me in en haalt mijn opmerkingen wederom uit context, je zou bijna denken dat je er een kunst van probeert te maken. Het is een hint. Het is geen direct causaal verband oid. Dat is níet wat symbolisch zijn is. Dat heb ik volgens mij vrij duidelijk gemaakt. Je ziet alleen een bepaald woord 'gereedschap', en dan blablabla komt die stortvloed. Het gaat om hoe het met gereedschap omgaat.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:38 schreef erodome het volgende:
Als het houden van gereedschappen, het bouwen van steden, het houden van "vee", het hebben van landbouwgrond e.d. staat voor het kunnen begrijpen van symboliek en een religie kunnen hebben dan komen hun daar blijkbaar voor in aanmerking volgens jouw eigen eisenpakket.
Echt heel zinnig in een discussie zeg om je eigen mening als absolute waarheid neer te deponeren...quote:Op vrijdag 11 mei 2007 23:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen, want daar komt het inderdaad op neer bij deze kwestie.
Nope, door naar gedragingen te kijken he....quote:Met je zesde zintuig dan, I guess.
Toch streven veel dieren naar een zekere balans, als je ze naast oude natuurgeloven zet dan zouden ze er zo inpassen, no prob.quote:'Balans' is zeker geen abstract concept?
Wat makkelijk zeg, de aap is zich niet bewust van wat hij gebruikt, als hij zich er niet bewust van was geweest, hoe kan hij het dan laten werken????????????quote:.. Het gaat dus niet om nadenken hè? Het gaat ook niet om inventiviteit of communicatie, hè? Dat heb ik gezegd. Het gaat om het vormen van concepten. De aap is zich niet bewust van hoe hij zijn gereedschap gebruikt. Je tegenargument "ja er zjin zoveel stokken daar!" is zo belachelijk dat het me sterk lijkt dat je dit als een serieus argument bedoelt. Het is nogal evident dat je ddaar aan mijn p unt voorbij ghaat.
Oh hier kan je het ineens wel met zekerheid vaststellen, waar dat bij dat spirituele niet kan, ook weer erg makkelijk, maar verre van waar.quote:Dat weten we dus wel, dat leiden we uit hun gedrag af. Het heeft niets met inventiviteit te maken, dat heb ik meerdere malen expliciet gezegd, ik ben zelfs tegen menseni ngegaan die dat beweerden.
Kortom, wat men er ook tegenover zet, jin draait het toch wel weer om naar wat jou goed uitkomt.quote:Je vult dingen voor me in en haalt mijn opmerkingen wederom uit context, je zou bijna denken dat je er een kunst van probeert te maken. Het is een hint. Het is geen direct causaal verband oid. Dat is níet wat symbolisch zijn is. Dat heb ik volgens mij vrij duidelijk gemaakt. Je ziet alleen een bepaald woord 'gereedschap', en dan blablabla komt die stortvloed. Het gaat om hoe het met gereedschap omgaat.
En dat komt door het symbolisch zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 23:15 schreef jogy het volgende:
Eigenlijk komt het erop neer dat dieren gewoon met de flow meegaan van het leven en daar verder niet over nadenken maar mensen kunnen er bewust voor kiezen om het zichzelf moeilijk te maken door plannen uit te stippelen, die dan mogelijkerwijs helemaal in elkaar storten.
Wtf heeft dit met abstracte begrippen te maken???quote:[..] er zijn zulke leuke voorbeelden hierin, van voedsel in kokers en vele andere dingen die de dieren voor een echt nieuw dillema stellen die ze oplossen na wat geprobeer en gedoe, de volgende keer weten ze verdomde goed hoe het ook alweer werkte, gaan ze niet opnieuw het wiel uitvinden, ze zijn zich dus wel degelijk bewustr van de oplossingen die ze gevonden hebben.
Voor mijn part zijn ze miljoen keer zo groot. Honderd. Duizend. Triljard. Het doet er niet toe hjoe groot t is.quote:Nog een keer, gedragingen van mierensoorten, grote zelfgebouwde steden, sociaal gedrag, hierarchische structuur, individuen met bepaalde taken, veehouderij, landbouw, conflicten met buren, oorlogen en alles en zo kan ik nog wel even verder gaan, even erbij nemen dat vele mierensteden qua grote met de grote steden op wereld overeenkomen.
Euh, nee. De enige eis is dat ze abstracte begrippen hanteren. Daar voldoen ze dus niet aan. Niet weer dingen voor mij invullen eh, da's niet netjes.quote:Deze dieren voldoen aan de eisen die je net hiervoor zelf heb gesteld.
Het gaat niet om hoe goed het is. Misschien denk je dat ik dieren minder vind dan mensen? Dat vind ik niet. Of dat ze minder kunnen? Dat vind ik niet. Wat je noemt zijn ingenieuze, geavanceerde (vul hier nog meer lof in die intelligentie suggereert) systemen, maar ze doen het omdat het werkt. Ze denken niet na over wat de perfecte schuilplaats is. Ze vormen niet een dergelijk idee in hun hoofd, waar ze dan vervolgens allerlei andere vage begrippen aan vastplakken, en dat dan proberen te bereiken/. Nein.quote:wat zijn dan die airco's bij termieten om maar wat te noemen, dat is geen zeer effectief toepassen van een eigen gebouwd gereedschap, ze zijn nauwkeuriger als onze airco's....
Het zou best kunnen dat Koko 'cirkelheid' hanteert, maar ik vind dat alle andere onderzoek ivm dit onderzoek erop wijst van niet. Koko combineert 'ring' met 'vinger' en plakt het aan elkaar, zoals ik het eerder zei:quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:
Dat alle dieren helemaal niet symbolisch kunnen denken, geloof ik niet.
Het verhaal van Koko, die het woord "armband" voldoende abstraheert om tot een combinatie met "vinger" te besluiten, vind ik wel aardig. Het woord voor armband wordt door haar kennelijk opgevat als iets omcirkelends rond andere objecten. Ook realiseert ze zich heel goed, dat ze voor die andere aap niet aantrekkelijk is, en kennelijk kan ze zich een geschetste situatie die sterk afwijkt van de huidige, goed voorstellen. Ze heeft er althans een oordeel over.
quote:Ik kan niet zeggen dat 'vinger-ring' een geheel nieuw begrip is tov 'vinger' en 'ring'. Koko zou zich bijvoorbeeld simpelweg willen uitdrukken door te zeggen "iets mbt zo'n ding en iets mbt zo'n ding bij elkaar", in plaats van "een cirkelvormig ornament dat je om je vinger doet". Ik probeer ondertussen een wat helderder antwoord te krijgen hierop, kan wel een aantal dagen duren (ik wil dit aan iemand vragen).
Wat heeft dat met abstractie te maken? Meer met intelligentie: beseffen dat er iets tov je staat waar je jezelf in ziet. Hij is zich misschien bewust van zichzelf, maar niet [i]bewust van zijn bewust zijn/i].quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:Niet alle olifanten uit een proef, maar een toch wel, kon een spiegelbeeld voldoende abstraheren om te concluderen, dat zij zichzelf zag en dat ze een verfvlek op haar kop had gekregen.
Dit heeft allemaal niets met symbolisch zijn te maken, maar met logisch denken zoals je al lijkt te beseffen. Maar: Wat versta je onder logisch denken, en waarom vraag je je dit af? Logisch denken betekent normaal bijvoorbeeld: als a, dan q. Dit kan een dier inderdaad, hij kan de gevolgtrekking maken. Het is echter niet zo dat hij dit toevoegt aan zijn zijnswijze, wat hij dus kan gebruiken in een geheel andere context. Hij vormt zich geen begrip of abstracte omschrijving van 'q', wat hij in zijn hoofd opslaat, en wat hij aanpast de volgende keer als hij iets tegen komt wat één of meer eigenschappen van datzelfde abstracte begrip bevat.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:Raven die elkaar voor de gek houden door expres op de verkeerde plaats naar eten te gaan zoeken, apen die aan politiek doen: ze hebben toch minstens enig besef van de gevolgen van hun daden.
Ik heb een hond gekend, die voelbaar na vier weken oppassen besloot of concludeerde, dat ik zijn nieuwe baasje was en dat het geen logeerpartij was, deze keer. Zijn gedrag veranderde ook, al heb ik niet precies vastgelegd hoe dan.
Goed, ze richten nog geen LPF op, ze bouwen nog geen atoombommen, maar het begin is er soms wel.
Ik vraag me zelfs af of symbolisch denken niet voorafgaat aan logisch denken.
Onderwerpen aan je baas, of het absolute of het goede, is nogal een verschil! Wat ik bedoel is dat dieren concrete samenlevingen hebben, direct aanwijsbaar. Een aap heeft maling aan een koningsaap aan de andere kant van de wereld, bij wijze van voorbeeld. Een aap onderwerpt zich elk moment opnieuw, en doet dat niet meer als het niet functioneel is. Een mens neemt het besluit zich te onderwerpen (als iets abstracts) aan iets hoger dan zichzelf (iets abstracts, het perfecte, het goede, de balans, whatever, voor mij is het wel degelijk hetzelfde).quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:Ik vind een aantal vragen nog onderbelicht:
1) Wat is een religie nou eigenlijk en waaruit bestaat ze. Dat is als systeem.
2) Wat is een religie en hoe voelt en denkt en ervaart ze. Dat is een beleving.
3) Wat is nodig voor het beleven van een religie?
4) Hebben of kunnen dieren dat ook?
1) In deze betekenis bestaat religie uit een serie normen en waarden en vooral straffen en sancties.
Dat dieren geen religie als systeem hebben, lijkt me duidelijk. Wel bestaan er culturen, maar religie lijkt me wat anders.
2) Het woord "religie" komt uit het Latijn en betekent iets als: "verbinding". Het woord "geloof" betekent dat je denkt dat iets waar is, meestal met de connotatie dat je er geen bewijs voor hebt. Het woord "islam" heeft de wortel "slm" en dat houdt verband met vrede door onderwerping.
In die zin hebben dieren wel degelijk religie of geloof. Dieren verbinden zich met elkaar, dingen of mensen. Ook geloven ze hun baasjes, hetgeen blijkt als ze bevelen opvolgen. Of gewoon als ze naar voedsel zoeken op plaatsen waar gisteren ook voedsel was. De onderwerping hoef ik vast niet te illustreren; of ze daar vrede in vinden, is een andere zaak.
Voordat ze tot die god zijn gaan bidden, hebben ze wel eerst een bepaald idee ervan gevormd.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:3)
a) Symbolisch denken? Lijkt mij niet eens nodig: veel mensen bidden tot hun god en denken dan dat die god antwoordt of luistert of zo. Die god is dan wel abstract in de zin van onzichtbaar, maar ik vind de veronderstelde relatie erg eenvoudig. Toch beschouwen ze zich als religieus.
Toch is 'een balans' een behoorlijk abstract concept. Dieren zoeken niet naar een balans, vinden die balans misschien wel, maar zorgen voor hun welzijn: dat hun maag gevuld is, kinderen veilig zijn, etc. De beschrijving die jij geeft van balans is de balans die dieren ophouden, maar mensen hanteren een veel abstracter idee van balans. Kijk amar naar de godsdienst waar deze term in deze discussie begon, het boeddhisme. Bij hun is balans echt niet hoe jij het hier omschrijft.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:b) Streven naar het goede, of bij nader inzien, zoeken naar de balans? (Dat is wel een totaal verschillend streven!) Het is goed om te zorgen dat iedereen gelukkig is, de balans is een evenwicht tussen dood en leven, lusten en lasten.
Wat wil je hiermee zeggen? Ik mis in dit hele rijtje wat er nou voorafgaat aan jouw opsomming van verschijnselen van het religieus zijn. Als in: een voorwaarde. Dat toont zich in het feit dat lang niet alle religieuze mensen deze angst kennen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:c) Angst voor de dood dan? Voor veel mensen is het besef dat ze dood kunnen gaan, angstaanjagend. Zo sterk, dat ze alles zullen bedenken om daaraan te ontsnappen. Veel mensen ervaren bovendien het leven op aarde als pijnlijk, oneerlijk en moeizaam. Ze verzinnen van alles om van die angst bevrijd te worden. Van voortdurende reïncarnatie tot eenmalige doorgang. Van predestinatie tot aan verdienste.
Eerbied voor het oneindige goede. Niet in niks.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:d) Gevoel van verwondering/eerbied? Een gevoel dat door iedereen op een andere manier beschreven wordt. Soms als dankbaarheid, soms als vertrouwen.
Uiteraard. Religare betekent verbinden in het Latijn. Dat is echter meer een consequentie van de religie als organisatiestructuur. Nogal een logisch gevolg, als je streeft naar balans/goedheid/orde.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:e) Gevoel van verbondenheid? Dat is het gevoel, dat alles en iedereen zich bezig houdt met de waarnemende persoon: mij. Ik ben belangrijk genoeg om verbonden te zijn. Ik hoor erbij!
Dat is zeker van niet, want God hoeft helemaal geen wezen te zijn. God is het meest abstracte begrip. Zo'n begrip heeft geen wezen meer, het is absolute goedheid en niets meer.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:f) Aanname van onzichtbare wezens? Dat is zeker, want een groot deel van alle goden en engelen en duivels zijn onzichtbaar. Dat lijkt een kenmerk van alle religies.
Volgens mij dus niet. Aan alle bovenstaande zaken gaan abstracte begrippen vooraf, die dieren mijns inziens (zie bovenin) niet vormen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 02:22 schreef Kees22 het volgende:4) Tja, sommige dingen wel, andere niet.
Ok, we wachten af!quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[quote]
Het zou best kunnen dat Koko 'cirkelheid' hanteert, maar ik vind dat alle andere onderzoek ivm dit onderzoek erop wijst van niet. Koko combineert 'ring' met 'vinger' en plakt het aan elkaar, zoals ik het eerder zei:
quote:
Ik kan niet zeggen dat 'vinger-ring' een geheel nieuw begrip is tov 'vinger' en 'ring'. Koko zou zich bijvoorbeeld simpelweg willen uitdrukken door te zeggen "iets mbt zo'n ding en iets mbt zo'n ding bij elkaar", in plaats van "een cirkelvormig ornament dat je om je vinger doet". Ik probeer ondertussen een wat helderder antwoord te krijgen hierop, kan wel een aantal dagen duren (ik wil dit aan iemand vragen).
Ik krijg op deze mogelijkheid van niemand een antwoord. [Persoon in kwestie heb ik niet kunnen spreken]
De meeste dieren komen niet verder dan negerend gedrag t.o.v. een spiegel. (Ik heb een keer een hond heel hard op zijn spiegelbeeld zien afrennen, maar dat was zo'n goede spiegel, dat ook mensen eerst in de war waren. De tweede keer deed hij het trouwens niet meer.)quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat heeft dat met abstractie te maken? Meer met intelligentie: beseffen dat er iets tov je staat waar je jezelf in ziet. Hij is zich misschien bewust van zichzelf, maar niet [i]bewust van zijn bewust zijn/i].
Ik vraag me dat af, omdat oude religies vooraf lijken te gaan aan logisch denken. Het komt me voor, dat we een religie geërfd hebben van onze voorouders, die dierlijk waren. Net zo goed als het er steeds meer op begint te lijken dat we moraal geërfd hebben. Weliswaar hebben we beiden verder ontwikkeld, maar dat is nou eenmaal evolutie.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dit heeft allemaal niets met symbolisch zijn te maken, maar met logisch denken zoals je al lijkt te beseffen. Maar: Wat versta je onder logisch denken, en waarom vraag je je dit af? Logisch denken betekent normaal bijvoorbeeld: als a, dan q. Dit kan een dier inderdaad, hij kan de gevolgtrekking maken. Het is echter niet zo dat hij dit toevoegt aan zijn zijnswijze, wat hij dus kan gebruiken in een geheel andere context. Hij vormt zich geen begrip of abstracte omschrijving van 'q', wat hij in zijn hoofd opslaat, en wat hij aanpast de volgende keer als hij iets tegen komt wat één of meer eigenschappen van datzelfde abstracte begrip bevat.
Nou, daarin ben ik het uit ervaring niet met je eens. Ik zat de qoran te lezen, omdat ik nou wel eens wilde weten wat daar echt in staat. Nou staat er elke twee of drie bladzijden wel een stuk, dat het de onrechtvaardigen dun door de broek zal lopen en dat de gelovigen het prima naar hun zin zullen hebben (eigen vertaling naar modern Nederlands). Ik vond dat zo ongelooflijk saai. Toch voelde ik me halverwege bang worden: "Stel nou dat het waar is?"quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Onderwerpen aan je baas, of het absolute of het goede, is nogal een verschil! Wat ik bedoel is dat dieren concrete samenlevingen hebben, direct aanwijsbaar. Een aap heeft maling aan een koningsaap aan de andere kant van de wereld, bij wijze van voorbeeld. Een aap onderwerpt zich elk moment opnieuw, en doet dat niet meer als het niet functioneel is. Een mens neemt het besluit zich te onderwerpen (als iets abstracts) aan iets hoger dan zichzelf (iets abstracts, het perfecte, het goede, de balans, whatever, voor mij is het wel degelijk hetzelfde).
Ja, maar is dat dan symbolisch denken? Niet meer gewoon fantasie of inprenting?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Voordat ze tot die god zijn gaan bidden, hebben ze wel eerst een bepaald idee ervan gevormd.
Bij nader inzien voel ik toch wel voor je stelling, dat religie naar het goede streeft. In het boeddhisme wordt ook gestreefd naar het goede: alle mensen in het Nirwana. Alleen wordt het lijden meer geaccepteerd als onderdeel van het bestaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Toch is 'een balans' een behoorlijk abstract concept. Dieren zoeken niet naar een balans, vinden die balans misschien wel, maar zorgen voor hun welzijn: dat hun maag gevuld is, kinderen veilig zijn, etc. De beschrijving die jij geeft van balans is de balans die dieren ophouden, maar mensen hanteren een veel abstracter idee van balans. Kijk maar naar de godsdienst waar deze term in deze discussie begon, het boeddhisme. Bij hun is balans echt niet hoe jij het hier omschrijft.
De angst voor de dood, of althans het verzet daartegen, is tamelijk universeel in het leven dat wij kennen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat wil je hiermee zeggen? Ik mis in dit hele rijtje wat er nou voorafgaat aan jouw opsomming van verschijnselen van het religieus zijn. Als in: een voorwaarde. Dat toont zich in het feit dat lang niet alle religieuze mensen deze angst kennen.
Ja, daar heb ik het vaker over gehad.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Eerbied voor het oneindige goede. Niet in niks.
Niet per se de organisatie, hoewel dat wel kan: de gemeenschap van gelovigen.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Uiteraard. Religare betekent verbinden in het Latijn. Dat is echter meer een consequentie van de religie als organisatiestructuur. Nogal een logisch gevolg, als je streeft naar balans/goedheid/orde.
OK, daar heb je gelijk in. Maar dan zijn er dus verschillende vormen van religie. die met een god tot wie je kunt bidden en die met een god tot wie je niet kunt bidden. En die zonder god, want ik voel me wel verbonden, maar heb geen flauw idee of er een god bestaat.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dat is zeker van niet, want God hoeft helemaal geen wezen te zijn. God is het meest abstracte begrip. Zo'n begrip heeft geen wezen meer, het is absolute goedheid en niets meer.
Ik denk daarentegen, dat het niet per se begrippen moeten zijn, die aan bovenstaande zaken voorafgaan, maar dat het ook ervaringen kunnen zijn. Desnoods zonder begrip.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Volgens mij dus niet. Aan alle bovenstaande zaken gaan abstracte begrippen vooraf, die dieren mijns inziens (zie bovenin) niet vormen.
Heel scherp!quote:Op maandag 14 mei 2007 16:53 schreef Mister1977 het volgende:
Als dieren geen religie aanhangen dan hebben we hun verstand duidelijk onderschat.
Dit is dus niet waar, dat leer je door dieren te observeren, langere tijden bij voorkeur.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dit heeft allemaal niets met symbolisch zijn te maken, maar met logisch denken zoals je al lijkt te beseffen. Maar: Wat versta je onder logisch denken, en waarom vraag je je dit af? Logisch denken betekent normaal bijvoorbeeld: als a, dan q. Dit kan een dier inderdaad, hij kan de gevolgtrekking maken. Het is echter niet zo dat hij dit toevoegt aan zijn zijnswijze, wat hij dus kan gebruiken in een geheel andere context. Hij vormt zich geen begrip of abstracte omschrijving van 'q', wat hij in zijn hoofd opslaat, en wat hij aanpast de volgende keer als hij iets tegen komt wat één of meer eigenschappen van datzelfde abstracte begrip bevat.
Je zet nu hierarchie en religie even gelijk aan elkaar, maar dat klopt niet.quote:Onderwerpen aan je baas, of het absolute of het goede, is nogal een verschil! Wat ik bedoel is dat dieren concrete samenlevingen hebben, direct aanwijsbaar. Een aap heeft maling aan een koningsaap aan de andere kant van de wereld, bij wijze van voorbeeld. Een aap onderwerpt zich elk moment opnieuw, en doet dat niet meer als het niet functioneel is. Een mens neemt het besluit zich te onderwerpen (als iets abstracts) aan iets hoger dan zichzelf (iets abstracts, het perfecte, het goede, de balans, whatever, voor mij is het wel degelijk hetzelfde).
Toch leven diezelfde boeddhisten die je aanhaalt met tijgers samen, zien ze als hun broeders, gelijke in alles, ook en religieuse belevenis, heb je toch iets gemist in het boeddhismequote:Toch is 'een balans' een behoorlijk abstract concept. Dieren zoeken niet naar een balans, vinden die balans misschien wel, maar zorgen voor hun welzijn: dat hun maag gevuld is, kinderen veilig zijn, etc. De beschrijving die jij geeft van balans is de balans die dieren ophouden, maar mensen hanteren een veel abstracter idee van balans. Kijk amar naar de godsdienst waar deze term in deze discussie begon, het boeddhisme. Bij hun is balans echt niet hoe jij het hier omschrijft.
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:34 schreef pberends het volgende:
Waarom hangen dieren (behalve het dier de mens dan) geen religie aan? Ik zie nooit een hond met een keppeltje of een gans met een hoofddoekje, of ze moeten het wel heel goed verborgen houden dat ze een religie aanhouden.
Dit is geen ONZ-topic, maar een serieuze vraag.
De hadith ken ik niet, maar in de qoraan staat niets over godvrezende apen. En in de bijbel ook niet. Maar dat lijkt me ook niet relevant voor de vraag van deze draad.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:06 schreef Akkersloot het volgende:
Is er in de hadith of koran geen verhaaltje van godvrezende apen ?
Misschien voor een aantal mensen. Maar voor anderen weer niet. Ontzag voor het heelal, verwondering om de werking van alle leven op aarde, onbegrip voor het gebeuren van dingen zonder zichtbaar doel, onwil of onkunde in het accepteren van toeval, al dergelijke gevoelens kunnen leiden tot religie aanhangen. Of gewoon de kracht van inprenting en de pijn van het leven.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
angst vanwege instinct, lijkt me. net als bij de mens...quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien voor een aantal mensen. Maar voor anderen weer niet. Ontzag voor het heelal, verwondering om de werking van alle leven op aarde, onbegrip voor het gebeuren van dingen zonder zichtbaar doel, onwil of onkunde in het accepteren van toeval, al dergelijke gevoelens kunnen leiden tot religie aanhangen. Of gewoon de kracht van inprenting en de pijn van het leven.
Sommige religieuzen zijn, juist op grond van hun geloof, bang voor de dood.
Overigens: dat dieren niet bang zijn voor de dood, ween we niet. Ze vechten wel voor hun leven, dus ze verzetten zich tegen de dood. Of dat angst of instinct is, weten we niet zo maar.
Maar mensen zijn van tevoren al bang. Omdat ze het lot van hun soortgenoten koppelen aan hun eigen lot. (Hoewel een van mijn broertjes kan bewijzen dat het maar voor 50 % zeker is dat we zullen sterven!) Of dat voor dieren ook zo is, weten we niet.quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:19 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
angst vanwege instinct, lijkt me. net als bij de mens...
Kom je weer met dat domme gelul.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
Hoe kom je erbij dat dieren niet bang zijn voor de dood, zich niet bewust zijn van de dood of hoe je dat ook bedoeld?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
Lang niet alle mensen zijn echt bang voor de dood, ik ben er nooit echt bang voor geweest bv, er zijn 2 vaststaande feiten in dit leven, je begint en je eindigt met leven.quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar mensen zijn van tevoren al bang. Omdat ze het lot van hun soortgenoten koppelen aan hun eigen lot. (Hoewel een van mijn broertjes kan bewijzen dat het maar voor 50 % zeker is dat we zullen sterven!) Of dat voor dieren ook zo is, weten we niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |