Heel scherp!quote:Op maandag 14 mei 2007 16:53 schreef Mister1977 het volgende:
Als dieren geen religie aanhangen dan hebben we hun verstand duidelijk onderschat.
Dit is dus niet waar, dat leer je door dieren te observeren, langere tijden bij voorkeur.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 08:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Dit heeft allemaal niets met symbolisch zijn te maken, maar met logisch denken zoals je al lijkt te beseffen. Maar: Wat versta je onder logisch denken, en waarom vraag je je dit af? Logisch denken betekent normaal bijvoorbeeld: als a, dan q. Dit kan een dier inderdaad, hij kan de gevolgtrekking maken. Het is echter niet zo dat hij dit toevoegt aan zijn zijnswijze, wat hij dus kan gebruiken in een geheel andere context. Hij vormt zich geen begrip of abstracte omschrijving van 'q', wat hij in zijn hoofd opslaat, en wat hij aanpast de volgende keer als hij iets tegen komt wat één of meer eigenschappen van datzelfde abstracte begrip bevat.
Je zet nu hierarchie en religie even gelijk aan elkaar, maar dat klopt niet.quote:Onderwerpen aan je baas, of het absolute of het goede, is nogal een verschil! Wat ik bedoel is dat dieren concrete samenlevingen hebben, direct aanwijsbaar. Een aap heeft maling aan een koningsaap aan de andere kant van de wereld, bij wijze van voorbeeld. Een aap onderwerpt zich elk moment opnieuw, en doet dat niet meer als het niet functioneel is. Een mens neemt het besluit zich te onderwerpen (als iets abstracts) aan iets hoger dan zichzelf (iets abstracts, het perfecte, het goede, de balans, whatever, voor mij is het wel degelijk hetzelfde).
Toch leven diezelfde boeddhisten die je aanhaalt met tijgers samen, zien ze als hun broeders, gelijke in alles, ook en religieuse belevenis, heb je toch iets gemist in het boeddhismequote:Toch is 'een balans' een behoorlijk abstract concept. Dieren zoeken niet naar een balans, vinden die balans misschien wel, maar zorgen voor hun welzijn: dat hun maag gevuld is, kinderen veilig zijn, etc. De beschrijving die jij geeft van balans is de balans die dieren ophouden, maar mensen hanteren een veel abstracter idee van balans. Kijk amar naar de godsdienst waar deze term in deze discussie begon, het boeddhisme. Bij hun is balans echt niet hoe jij het hier omschrijft.
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.quote:Op donderdag 3 mei 2007 21:34 schreef pberends het volgende:
Waarom hangen dieren (behalve het dier de mens dan) geen religie aan? Ik zie nooit een hond met een keppeltje of een gans met een hoofddoekje, of ze moeten het wel heel goed verborgen houden dat ze een religie aanhouden.
Dit is geen ONZ-topic, maar een serieuze vraag.
De hadith ken ik niet, maar in de qoraan staat niets over godvrezende apen. En in de bijbel ook niet. Maar dat lijkt me ook niet relevant voor de vraag van deze draad.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:06 schreef Akkersloot het volgende:
Is er in de hadith of koran geen verhaaltje van godvrezende apen ?
Misschien voor een aantal mensen. Maar voor anderen weer niet. Ontzag voor het heelal, verwondering om de werking van alle leven op aarde, onbegrip voor het gebeuren van dingen zonder zichtbaar doel, onwil of onkunde in het accepteren van toeval, al dergelijke gevoelens kunnen leiden tot religie aanhangen. Of gewoon de kracht van inprenting en de pijn van het leven.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
angst vanwege instinct, lijkt me. net als bij de mens...quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien voor een aantal mensen. Maar voor anderen weer niet. Ontzag voor het heelal, verwondering om de werking van alle leven op aarde, onbegrip voor het gebeuren van dingen zonder zichtbaar doel, onwil of onkunde in het accepteren van toeval, al dergelijke gevoelens kunnen leiden tot religie aanhangen. Of gewoon de kracht van inprenting en de pijn van het leven.
Sommige religieuzen zijn, juist op grond van hun geloof, bang voor de dood.
Overigens: dat dieren niet bang zijn voor de dood, ween we niet. Ze vechten wel voor hun leven, dus ze verzetten zich tegen de dood. Of dat angst of instinct is, weten we niet zo maar.
Maar mensen zijn van tevoren al bang. Omdat ze het lot van hun soortgenoten koppelen aan hun eigen lot. (Hoewel een van mijn broertjes kan bewijzen dat het maar voor 50 % zeker is dat we zullen sterven!) Of dat voor dieren ook zo is, weten we niet.quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:19 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
angst vanwege instinct, lijkt me. net als bij de mens...
Kom je weer met dat domme gelul.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
Hoe kom je erbij dat dieren niet bang zijn voor de dood, zich niet bewust zijn van de dood of hoe je dat ook bedoeld?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn dieren niet bang voor de dood.
Angst voor de dood is immers oorzaak van het ontstaan van religie.
Lang niet alle mensen zijn echt bang voor de dood, ik ben er nooit echt bang voor geweest bv, er zijn 2 vaststaande feiten in dit leven, je begint en je eindigt met leven.quote:Op woensdag 16 mei 2007 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar mensen zijn van tevoren al bang. Omdat ze het lot van hun soortgenoten koppelen aan hun eigen lot. (Hoewel een van mijn broertjes kan bewijzen dat het maar voor 50 % zeker is dat we zullen sterven!) Of dat voor dieren ook zo is, weten we niet.
Dergelijke tweedeling tussen lichamelijkheid en geest is ten eerste ontzettend achterhaald en ten tweede past het niet in de rest van je 'theorie'. Ik denk dat het iets weer geeft over waar je de fout in gaat. Alsof dit probleem draait om het al dan niet hebben van een geestesoog en daar mee werken, en daar dan de rest van alle andere begrippen/speculaties naar om buigen. Daar gaat het niet om. Het gaat om hoe dit geestesoog te werk gaat. Ik vind je veralgemenisering van deze werkign nogal vreemd. Net als een insect anders werkt dan een vis, zal een mens anders werken dan wekl dier dan ook. Dit betekent niet dat wij beter of verhevener of intelligenter zijn, moge dat ondertussen duidelijk zijn. Religie heeft niets te maken met een uitstekende manier van zijn. Alsof het vormen van abstracte begrippen een bepaalde voorname eigenschap is die je alleen kan hebben als je bijzodner intelligent bent. Dat is niet zo. Intelligentie en symbolisch zijn, zijn niet alleen twee verschillende begrippen, maar het een volgt ook niet uit de ander.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:21 schreef erodome het volgende:
[..]
De dieren die ik heb gezien die gewoon het bijltje erbij neergooien zetten nog meer vraagtekens neer, ze weten dondersgoed dat dat niet goed is, al het instinct zegt het tegenovergestelde, toch eten ze niet meer, liggen alleen maar stilletjes in een hoekje met doffe ogen voor zich uit te staren, ze zijn niet ziek, er is niets lichamelijks aan de hand, is puur geestelijk.
ken je het boek?quote:Op woensdag 16 mei 2007 23:33 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
En religie is niet meer dan totum en taboe?
Niet alle mensen zijn bang voor de dood en velen worden pas bang als de dood zich aankondigt.quote:Op woensdag 16 mei 2007 21:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Lang niet alle mensen zijn echt bang voor de dood, ik ben er nooit echt bang voor geweest bv, er zijn 2 vaststaande feiten in dit leven, je begint en je eindigt met leven.
Of dieren dat niet doen durf ik te betwijvelen aan de hand van reactie's van dieren op de dood, ik heb dieren gekend die echt maandenlang overstuur zijn geweest ervan, pas na maanden dat het gedrag weer een beetje normaal werd, niet neerslachtig.
...
Ik ben uitstekend familiar met beide begrippen en de rest van de theorie van Freud. Nee, ik heb het betreffende boek zelf niet gelezen en dat hoeft ook niet.quote:
ok dit zegt meer dan duizend van jouw andere woorden. je hebt dus geen idee.quote:Op woensdag 16 mei 2007 23:52 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Ik ben uitstekend familiar met beide begrippen en de rest van de theorie van Freud. Nee, ik heb het betreffende boek zelf niet gelezen en dat hoeft ook niet.
grote woorden waar?:quote:Je kan het fenomeen van taboe en totem bij zowel mens als dier ontdekken.
zeker niet "toevallig, Freud zag veel verschillen tussen mens en dier...quote:Dat betekent niet dat wat er ten grondslag ligt aan de begrippen bij de mens, en waar dit in resulteert bij de mens, ook bji dieren het geval is. Ik denk zelfs dat het alleen uiterlijek verschijnselen van taboe en totemgedrag zijn die je als overeenkomstig bij beide soorten herkent. Nogal wiedes: Freud beschrijft een uiterlijk verschijnsel en concludeert dan wat er aan ten grondslag ligt bij de mens. Dat er bij dieren ook een dergelijk uiterljik verschijnsel is, zegt niets over wat er bij hen aan ten grondslag ligt! Het is grappig dat Freud religie ziet als de neurose op collectief niveau. Een neurose is een toevallige 'fout'. Dat is dus bij mensen gebeurd, en niet bij dieren, aldus Freud.
dat kloptquote:Het dier is niet in staat tot onze methode van omgaan met driften: de sublimering.
Doe niet zo arrogant. Omdat ik een boek niet heb gelezen kan ik zijn hele theorie niet begrijpen? Doe toch normaal. Ik beaam alles wat hij zegt in dat boek! Dus wat lul je nou!? Jij hebt geen begrip van hoe de beweringen in zijn boek werken. Je kan net zo veel boeken lezen als je wil, maar als je gewoon een oetlul ben heb je er weinig aan.quote:Op woensdag 16 mei 2007 23:58 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ok dit zegt meer dan duizend van jouw andere woorden. je hebt dus geen idee.
[..]
ok, wat is religie meer dan totem en taboe?quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:00 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Doe niet zo arrogant. Omdat ik een boek niet heb gelezen kan ik zijn hele theorie niet begrijpen? Doe toch normaal. Ik beaam alles wat hij zegt in dat boek! Dus wat lul je nou!? Jij hebt geen begrip van hoe de beweringen in zijn boek werken. Je kan net zo veel boeken lezen als je wil, maar als je gewoon een oetlul ben heb je er weinig aan.
(VEEL verschillen, weinig verschillen, dat zegt geen flikker natuurlijk).
Je beseft je hopelijk dat je nergens op mijn beweringen ingaat, muv een aantal keer een zin uit context nemen en daar dan op in hakken. En tóch geef je me gelijk. Het dier kent geen sublimering. Wat is sublimering? Juist ja, het vormen van abstracte vage begrippen. Voilááááá. Klaar is kees.
quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:00 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Omdat ik een boek niet heb gelezen kan ik zijn hele theorie niet begrijpen? Doe toch normaal. Ik beaam alles wat hij zegt in dat boek!
deze manier van discussieren is typisch van iemand die de jaren des onderscheids nog moet meemaken, daar moet je niet teveel wwarde aan hechtenquote:
Nou ja, en waarom ben jij zo beledigd?quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:25 schreef slaveloos het volgende:
[..]
deze manier van discussieren is typisch van iemand die de jaren des onderscheids nog moet meemaken, daar moet je niet teveel wwarde aan hechten
ts maakt een grapje.quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, en waarom ben jij zo beledigd?
Zullen we het weer over het onderwerp hebben?
Eigenlijk vind ik dat het onderwerp nog niet helemaal goed is. Vraag zou moeten zijn: Kennen dieren geen religie? De TS gaat er kennelijk al vanuit dat dieren geen religie kennen, maar ik weet dat nog helemaal niet zo zeker.
italic, dat vind ik ookquote:Op donderdag 17 mei 2007 00:59 schreef Kees22 het volgende:
TS hebben we weinig meer gezien, dat is waar.
POTS heeft het inderdaad het belang van symbolisch denken aan ons verstand proberen te peuteren en met en zeker succes.
Ikzelf denk, dat dieren een ervaring kunnen kennem die wij misschien ls religieus zouden kunnen bestempelen. Maar ik vind het onderwerp nog te vaag om daar echte uitspraken over te kunnen doen.Een religie als organisatie en met voorschriften (keppeltjes, hoofddoeken, zwaarden) kennen dieren niet. Althans: daarvan heb ik nog nooit gehoord. Bedrog, zorg, politiek, binding, verdriet en dergelijke kennen dieren wel, volgens de onderzoekers.
Vandaar mijn vraag: wat is religie?
Feit dat jij het een irrelevante vraag vindt, maar dit 'vinden' niet aasn de kant wil zetten, en weigert te odnerzoeken, is het hele probleem mijns inziens. Als je toch vindt dat het niet te onderzoeken valt, dan kan je beter een ander topic beginnen over kentheorie of behaviouristische wetenschap.quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:36 schreef slaveloos het volgende:
[..]
ts maakt een grapje.
POTS vind dat dieren geen religie kennen omdat ze niet symbolisch denken alleen ontkent ie dat, ik vind het een irrelevante vraag omdat als dieren al religie wij (mensen) dat nooooooit als zodanig kunnen onderkennen iig zoals onze kennis er nu voor staat.)
En wat is jouw idee?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |