Bron: NOSquote:Planeet ontdekt die lijkt op aarde
Sterrenkundigen hebben een planeet buiten ons zonnestelsel ontdekt die op de aarde lijkt. De temperatuur ligt er tussen de 0 en 40 graden Celsius, wat betekent dat er vloeibaar water en dus ook leven kan zijn.
De planeet draait rond de ster Gliese 581 op ruim 20 lichtjaren afstand van de aarde. Hij staat heel dicht bij zijn ster, maar omdat die kleiner en zwakker is dan onze zon, is het klimaat mild.
De planeet is door Europese astronomen ontdekt met een telescoop in Chili. Ze hebben de planeet niet echt gezien, maar zijn bestaan afgeleid uit schommelingen in de positie van de ster.
Inderdaad, dat kunnen wetenschappers vaststellen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Ranja_Ranja het volgende:
En dan kan je vanaf hier zien dat dat de temperatuur rond de 0 en de 40 graden is
Ja hoor, nog nooit van spectraal licht gehoord?quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Ranja_Ranja het volgende:
En dan kan je vanaf hier zien dat dat de temperatuur rond de 0 en de 40 graden is
Het gaat om een planeet. Onze zon bijvoorbeeld is een ster.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Fir3fly het volgende:
Hmm, dat er dan leven is lijkt me nogal moeilijk, zo te lezen gaat het om een dwergster ofzo.
Dat snap ik. Ik doelde ook op de ster.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het gaat om een planeet. Onze zon bijvoorbeeld is een ster.![]()
Waarom wachten? Ik weet wel wat mensen die we er ondertussen alvast naar toe kunnen sturen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Toch gunstig. Als we de aarde dan helemaal verkloot en vervuild hebben, kunnen we daar lekker verder baggeren.
Helaas is er nu nog geen mogelijkheid om deze afstand te overbruggen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Toch gunstig. Als we de aarde dan helemaal verkloot en vervuild hebben, kunnen we daar lekker verder baggeren.
Nooit meer een Elfstedentocht. En voor het skien hoef je er ook niet heen, hehe.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef Radjesh het volgende:
Nou! Er heen zou ik zeggen, en er gaan wonen![]()
![]()
Gordon, om te beginnen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef NorthernStar het volgende:
Waarom wachten? Ik weet wel wat mensen die we er ondertussen alvast naar toe kunnen sturen.
En dan maken we daar een show van die uitgezonden wordt op Tien.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef Aanvoerder het volgende:
Met de tijd zullen we steeds verder kunnen inzoomen en wellicht valt er dan iets te zien op de oppervlakte.
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Nee. Er zijn volgens mij alleen nog onbekende elementen die zo onstabiel zijn dat ze maar een fractie van een seconde kunnen bestaan. Niet lang genoeg om van te leven, lijkt mequote:Op dinsdag 24 april 2007 23:30 schreef opgebaarde het volgende:
Het is toch bekend dat er veel meer elementen en grondstoffen bestaan dan die wij kennen hier op onze aardbol en dat het dan dus zeer goed mogelijk is dat er ander soort leven zou kunnen bestaan?
En te laat.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:36 schreef ram.con het volgende:
Da's niet voorspellen, da's meten. En nog wel met (licht)jaren vertraging ook.
Te serieus![]()
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Ergens in een krant op een alienplaneet: "Planeet met zwavelatmosfeer gevonden, leven mogelijk"quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:30 schreef opgebaarde het volgende:
Kan iemand deze trottoirdebiel uitleggen waarom er per se zuurstof en water nodig is voor leven?
Het is toch bekend dat er veel meer elementen en grondstoffen bestaan dan die wij kennen hier op onze aardbol en dat het dan dus zeer goed mogelijk is dat er ander soort leven zou kunnen bestaan?
Een fundamenteel gebrek aan inzicht van jouw kant.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:34 schreef oranjekikker het volgende:
Hoe kan het dat Piet Paulusma het weer in Nederland nog niet goed kan voorspellen, en dat de dappere dodo's van een astronomen (Lees: Geen weer-man/vrouw) het wel kunnen voorspellen van een planeet die meer dan 20 lichtjaren weg light?!
It's life Jim, but not as we know it. Niks geen koolstofwaterzakken daar.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee. Er zijn volgens mij alleen nog onbekende elementen die zo onstabiel zijn dat ze maar een fractie van een seconde kunnen bestaan. Niet lang genoeg om van te leven, lijkt me.
Zwavelzakken dan. Gaat flink stinken daarquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:40 schreef Zyggie het volgende:
[..]
It's life Jim, but not as we know it. Niks geen koolstofwaterzakken daar.![]()
Gevuld met alcohol.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zwavelzakken dan. Gaat flink stinken daar.
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:40 schreef Zyggie het volgende:
[..]
It's life Jim, but not as we know it. Niks geen koolstofwaterzakken daar.![]()
quote:
Ah, dus daar komt die quote vandaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:42 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
[afbeelding]
"It's a silicon based lifeform Jim"
Je haalt me de woorden uit de mondquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Alles komt uit Star Trek.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah, dus daar komt die quote vandaan..
Star trek in een hipper jasje!quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:46 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Alles komt uit Star Trek.![]()
[afbeelding]
Komt uit Voorspelling 2007quote:Op donderdag 30 november 2006 12:42 schreef Frutsel het volgende:
Hmm.. interessant... es kijken wat ik er van kan maken
-Problemen bij bouw van ISS. Ternauwernood wordt het peperdure station gered.
-Nieuwe planeet ontdekt, ver weg, niet van gas, maar meer "earth-like"
Meki wilt vast wel.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:45 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik begin vast aan de reis van 193.944.974.687.906 kilometer. Iemand die wil meerijden?
Die zijn er ook welquote:Op woensdag 25 april 2007 00:08 schreef __Saviour__ het volgende:
maar 20 lichtjaar is echt niks. als zo dichtbij al een aardachtige planeet gevonden wordt, zouden er nog véél meer moeten zijn.
Eerlijk gezegd offer ik liever geen Earth-Like planet aan Meki op...quote:
Nu alleen nog even zien hoe we een paar miljard mensen in schepen gaan vervoeren over een afstand van 20 lichtjaar.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:11 schreef JohnDope het volgende:
Kan Al Gore ook eindelijk weer stil zijn.
Zijn methodes werken allemaal niet, daar kan je hooguit een paar jaar mee rekken (tenminste als zijn verhaal waarheid is).
Uitwonen && verkassen is de enige optie.
Het zal vast wel enorm veel zijn. Het heelal is zo onvoorstelbaar groot.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:10 schreef Frutsel het volgende:
Discovery heeft er ooit eens een interessante docu over gemaakt... over het aantal aardachtige planeten dat er zou moeten zijn, via kansberekeningen ofzo...
ze kwamen op tig miljoen
Laten 'we' eerst maar het stuk land zien te verdelen op die andere planeet, dan komt de rest ook wel goedquote:Op woensdag 25 april 2007 00:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nu alleen nog even zien hoe we een paar miljard mensen in schepen gaan vervoeren over een afstand van 20 lichtjaar.![]()
Laten 'we' maar eerst eens even gaan bekijken of er een atmosfeer is op de betreffende planeet, wat de verwachte leefbaardheidsduur is van betreffende planeet, etcera voordat we uberhaupt gaan denken over de technische problemen die zich voordoen.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laten 'we' eerst maar het stuk land zien te verdelen op die andere planeet, dan komt de rest ook wel goed![]()
Misschien is het een tegenvaller, wat maakt het uit, we kunnen er nu toch nog niet naar toe vliegen. Maar vroeg of laat vinden wij een nieuwe leefbare planeet.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laten 'we' maar eerst eens even gaan bekijken of er een atmosfeer is op de betreffende planeet, wat de verwachte leefbaardheidsduur is van betreffende planeet, etcera voordat we uberhaupt gaan denken over de technische problemen die zich voordoen.
From a biological standpoint, water has many distinct properties that are critical for the proliferation of life that set it apart from other substances. It carries out this role by allowing organic compounds to react in ways that ultimately allow replication.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:30 schreef opgebaarde het volgende:
Kan iemand deze trottoirdebiel uitleggen waarom er per se zuurstof en water nodig is voor leven?
Yeah right, ze vermoede het... eerst dachten de wetenschappers dat de aarde plat was.. Daarna dat licht uit pulsen bestaat, daarna weer uit golven.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:17 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Inderdaad, dat kunnen wetenschappers vaststellen.
Je bedoelt spectraallijnen. Maar volgens mij zeggen die alleen wat over de samenstelling van bijvoorbeeld de atmosfeer van de planeet. Ik denk dat mijn in combinatie met deze gegevens en gegevens over hoe dicht de planeet zich bij de ster bevindt en hoeveel energie de ster uitstraalt berekend welke temperatuur er heerst.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:17 schreef Fir3fly het volgende:
Ja hoor, nog nooit van spectraal licht gehoord?
Of hoe dat officieel ook heet.
Nu was dit wel te verwachten natuurlijk.quote:Europese sterrenkundigen hebben hebben voor het eerst een planeet buiten ons zonnestelsel ontdekt waar misschien leven mogelijk is. De planeet draait om de ster Gliese 581 in het sterrenbeeld Weegschaal op een afstand van zo'n twintig lichtjaren, 193.944.974.687.906 kilometer, van de zon. Hij is ongeveer anderhalf keer zo groot als de aarde.
De ontdekking is gedaan door sterrenkundigen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht in Chili. Ze hebben het bestaan van de planeet afgeleid uit minieme schommelingen van de ster waar die omheen cirkelt.
Verder hebben ze berekend dat de planeet om de ster draait in de zogenoemde 'bewoonbare zone', waar vloeibaar water en dus leven mogelijk is. Het is er waarschijnlijk tussen de nul en veertig graden. Tot nu toe zijn er al 220 zogenoemde exoplaneten ontdekt, maar daarop is geen leven mogelijk omdat ze bijvoorbeeld te heet, te koud of te groot zijn.
"Op de schatkaart van het heelal, is dit de plek waar het kruisje staat", jubelen de onderzoekers. "We schatten dat de temperatuur op deze planeet rond de 0 tot 40 graden Celsius ligt. Water is dus vloeibaar", legt een van ontdekkers uit. "En als je water zegt, zeg je leven."
bronquote:HOT - Tweede Aarde ontdekt met water aan oppervlak
Sterrenkundigen hebben een tweede Aarde ontdekt met water aan zijn oppervlak. De planeet bevindt zich in het sterrenbeeld Weegschaal en draait om een rode dwergster samen met twee andere planeten. De kans bestaat volgens wetenschappers dat de grote tweelingbroer van onze planeet leven herbergt, want de 'ingrediënten', die nodig zijn voor leven, zijn er op Gliese 581 C. Lees snel verder voor meer informatie.
De nieuwe planeet is ruim twee keer zo groot als de Aarde en is meer dan vijf keer massiever dan onze planeet. De tweelingbroer van de Aarde gaat door het leven onder de naam Gliese 581 C en draait rond een rode dwergster die één derde van de massa van onze eigen ster, de zon, heeft. De afstand tussen de Aarde en zijn tweelingbroer is 20,5 lichtjaar.
Computersimulaties tonen aan dat Gliese 581 C een steenachtige wereld is zoals onze planeet of een waterwereld die gevuld is met een enorm aantal oceanen. “We hebben gemeten dat de temperatuur aan het oppervlak van de planeet ligt tussen de 0 en 40 graden Celsius, dus het water zou vloeibaar moeten zijn," aldus een van de sterrenkundigen.
Gliese 581 C is de kleinste exoplaneet die ooit is ontdekt. De afstand tussen de moederster en de exoplaneet is vijftien keer kleiner dan de afstand tussen de Aarde en de zon, ofwel 10 miljoen kilometer. Eén jaar op Gliese 581 C is gelijk aan 13 Aardse dagen. Omdat rode dwergsterren vijftig keer zwakker en kouder zijn dan sterren zoals de zon kunnen planeten met een korte omloopbaan toch nog vloeibaar water en misschien leven herbergen.
De planeet draait samen met twee andere planeten rondom de rode dwergster. Eén is een Hete Jupiter die ruim vijftig keer zo massief is als de Aarde en twee jaar geleden al werd ontdekt. Deze heeft nóg een korte omloopbaan dan Gliese 581 C. De andere planeet is een planeet die acht keer massiever is dan de Aarde en tegelijkertijd met Gliese 581 C werd ontdekt.
De planeet werd ontdekt met het HARP instrumentvan de European Southern Observatory 3.6 meter telescoop in La Sille, Chili. De aanwezigheid van Gliese 581 C werd afgeleid uit schommelingen in de positie van de moederster die geobserveerd werden. Sterrenkundigen zijn het erover eens dat Gliese 581 C zich in een zone bevindt waar leven mogelijk is. Later wordt er meer informatie naar buiten gebracht.
Zou de zwaartekracht daar met een massa die meer dan vijf keer groter is dan de massa van de aarde geen problemen opleveren voor de mens trouwens?quote:Op woensdag 25 april 2007 09:18 schreef AstroNova het volgende:
Meer informatie over deze ontdekking:
http://www.astroversum.nl/nieuws/nieuws.html?subaction=showfull&id=1177446797&archive=&start_from=&ucat=16&
Misschien voor onze mens wel, maar er leven hier op aarde ook wezens op de bodem van de oceanen, dus wie weet wat voor "mensen" er levenquote:Op woensdag 25 april 2007 09:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zou de zwaartekracht daar met een massa die meer dan vijf keer groter is dan de massa van de aarde geen problemen opleveren voor de mens trouwens?
en toch heeft dit topic binnen no time 2 pagina'squote:Op woensdag 25 april 2007 11:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja en in jouw topic staat nog een topic waar hij nog eerder was vermeldt
Hoezo 2 pagina's? kunnen er 1 of *aantal posts in topic* zijnquote:Op woensdag 25 april 2007 11:42 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
en toch heeft dit topic binnen no time 2 pagina's
met een boel zinloze repy's dan wel![]()
Zoals je ook met relaties omgaat?quote:Op woensdag 25 april 2007 00:11 schreef JohnDope het volgende:
Uitwonen && verkassen is de enige optie.
Dat blijf je denken. Ook 3-4 eeuwen later...quote:Op woensdag 25 april 2007 00:40 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Kut te vroeg geboren. 3-4 eeuwen of zo.
ook een goede vraagquote:Op woensdag 25 april 2007 13:23 schreef namixam het volgende:
Als deze planeet om een rode dwerg draait, een ster die aan zijn einde is, moet het er dan niet eerst VEEEEEEL heter zijn geweest? Kan er dan nog wel water op die planeet zijn?
Als ze er olie vinden, is die kans inderdaad grootquote:Op woensdag 25 april 2007 13:10 schreef TrenTs het volgende:
En nu is het maar afwachten tot de VS er heen gaat, elk mogelijk leven afslacht en het volzet met wapens en
Waarom kan er geen leven op een planeet zjin die 'te groot' is?quote:Tot nu toe zijn er al 220 zogenoemde exoplaneten ontdekt, maar daarop is geen leven mogelijk omdat ze bijvoorbeeld te heet, te koud of te groot zijn.
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aardequote:Op woensdag 25 april 2007 13:29 schreef TrenTs het volgende:
Ik las trouwens op de FP:
[..]
Waarom kan er geen leven op een planeet zjin die 'te groot' is?
Daar had ik nog niet aan gedacht.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aarde
Er staat geen leven mogelijk, dus dat betekent ook geen (spierloze) bacteriën bijvoorbeeld. Maar ik denk inderdaad dat het iets met de zwaartekracht te maken heeft.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
ik denk dat dit te maken heeft met de druk (zwaartekracht). onze spieren zijn niet gemaakt voor een zwaartekracht die bijvoorbeeld 2x zo hoog is als hier op aarde
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:35 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Dat lijkt me idd geen probleem voor mogelijk leven daar. Al is het simpel leven, het beantwoord dan nog steeds de vraag of er meer leven isquote:Op woensdag 25 april 2007 13:45 schreef bigore het volgende:
[..]
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.
Heb je weleens over nagedacht dat als wij ooit mars gaan koloniseren, waar de zwaartekracht ongeveer 1/3 deel is van hier op aarde, dat de mensen er na een paar generaties anders uit zullen gaan zien?
Ze gaan ook niet uit van "de mens" als "leven".quote:Op woensdag 25 april 2007 13:45 schreef bigore het volgende:
[..]
Waarom gaan ze toch altijd uit van ons leven, tuurlijk zou daar leven kunnen ontstaan en zijn, waarschijnlijk 2x zo sterk of sterker dan ons, voor hun zijn we vedergewichtjes.
ja, klopt.quote:Heb je weleens over nagedacht dat als wij ooit mars gaan koloniseren, waar de zwaartekracht ongeveer 1/3 deel is van hier op aarde, dat de mensen er na een paar generaties anders uit zullen gaan zien?
Maar toch wordt er uitgegaan van hoe het er hier op aarde aan toe zou gaan, maar als er nou bijvoorbeeld onbekende vloeibare bestanddelen bestaan, waarbij bijvoorbeeld methaan en element "X' WEL voor vaste bouwstenen kunnen zorgen.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:56 schreef Roellie80 het volgende:
Ze gaan ook niet uit van "de mens" als "leven".
Op aarde is onderzoek gedaan naar levensvormen op de meest bizarre plaatsen. Er is leven kilometers onder water, onder ijskappen en in de wand van een vulkaan. Je kan het zo gek niet bedenken of er leeft iets.
Maar... water bijvoorbeeld is altijd een vereiste. Ook al zou dit bijvoorbeeld maar een druppeltje per jaar zijn. Zonder water gaat alles stuk.
Toch blijft dit wel een raar idee, vraag me wel af of dat ook het gezicht zou veranderen bijvoorbeeld.quote:ja, klopt.
Het zal misschien wel een aantal generaties duren; maar ons lichaam zal zich aanpassen aan de luchtdruk/zwaartekracht als je er maar lang genoeg leeft/voortplant.
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?quote:Op woensdag 25 april 2007 13:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er staat geen leven mogelijk, dus dat betekent ook geen (spierloze) bacteriën bijvoorbeeld. Maar ik denk inderdaad dat het iets met de zwaartekracht te maken heeft.
Ja dat klopt, maar ik kan me eigenlijk niet echt een ander potentieel schadelijk effect bedenken van een grotere massa.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef namixam het volgende:
[..]
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?
tja, het blijft een beetje lastig om dingen te onderzoeken wanneer je er niet bij kanquote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef bigore het volgende:
[..]
Maar toch wordt er uitgegaan van hoe het er hier op aarde aan toe zou gaan, maar als er nou bijvoorbeeld onbekende vloeibare bestanddelen bestaan, waarbij bijvoorbeeld methaan en element "X' WEL voor vaste bouwstenen kunnen zorgen.
[..]
Toch blijft dit wel een raar idee, vraag me wel af of dat ook het gezicht zou veranderen bijvoorbeeld.
ja, maar zoals al was aangegeven...quote:Op woensdag 25 april 2007 14:01 schreef namixam het volgende:
[..]
Er kunnen hier op aarde toch ook op grote diepte bacterien overleven?
Dat valt opzich wel mee. Deze planeet heeft een aangename temperatuur, waardoor leven wel veel sneller mogelijk is. Leven zou zich ook best voor kunnen doen onder de bevroren wateren op Mars.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Weer die op zich belachelijke aanname dat leven overal in het universum dezelfde voorwaarden moet hebben.
whehequote:Op woensdag 25 april 2007 10:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Weer die op zich belachelijke aanname dat leven overal in het universum dezelfde voorwaarden moet hebben.
Is een rode dwerg dan per definitie een ster die aan zijn einde is? In dat geval kan je je idd afvragen wat er nog van de atmosfeer van de planeet over is.quote:Op woensdag 25 april 2007 13:23 schreef namixam het volgende:
Als deze planeet om een rode dwerg draait, een ster die aan zijn einde is, moet het er dan niet eerst VEEEEEEL heter zijn geweest? Kan er dan nog wel water op die planeet zijn?
deze planeet draait om een rode dwerg, wat een late en vrij kortdurende fase in het leven van een ster is. deze planeet heeft naar alle waarschijnlijkheid slechts vrij korte tijd in haar huidige toestand en baan bestaan (in astronomische termen). aangezien het op aarde erg lang heeft geduurd voor enigszins complex leven is ontstaan mag je aannemen dat de kans dat op een dergelijke planeet (die bovendien wellicht niet eens om zijn as draait en dus waarschijnlijk extreme temperaturen kent, waarbij het gemiddelde misschien wel eens op een aardachtig niveau zou kunnen liggen) daadwerkelijk leven van enige complexiteit voorkomt zeer klein is.quote:Op woensdag 25 april 2007 08:28 schreef Roellie80 het volgende:
van de frontpage;
[..]
Nu was dit wel te verwachten natuurlijk.
Met de huidige technieken worden er zo onderhand meer planeten gevonden dan er namen voor zijn.
Maar nu dus een een planeet welke in de "save zone" draait om een rode dwerg.
Er is dus berekend dat hier de temperatuur goed is voor vloeibaar water. en water is leven.
Maar is het echt zo simpel? Hoe weet men bijvoorbeeld dat deze rode dwerg niet een zwaar dodelijke straling uitstraalt? Of dat er andere hemellichamen in de buurt desastreus zijn voor eventueel leven?
Mochten de condities op deze planeet toch echt ideaal zijn voor leven; dan natuurlijk nog de grote vraag
hoe komen we daar? de afstanden zijn simpelweg te groot om met de huidige manier van reizen een mens op deze planeet te krijgen.
wormgaten misschien een optie? Of moeten we wachten tot er een planeet word gevonden welke dichterbij zweeft?
een atmosfeer kan zich in astronomische tijdeenheden vrij snel veranderen en het is goed mogelijk dat waterstof uitgestoten door de moederster tijdens de overgang naar haar huidige vorm op deze planeet terecht is gekomen en een nieuwe atmosfeer heeft gevormd, dat er om een planeet van deze grootte geen enkele atmosfeer hangt is zeer onwaarschijnlijk en dat is dus het probleem niet zozeer.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Is een rode dwerg dan per definitie een ster die aan zijn einde is? In dat geval kan je je idd afvragen wat er nog van de atmosfeer van de planeet over is.
het juiste antwoord op deze vraag is voorlopig: niet.quote:Mochten de condities op deze planeet toch echt ideaal zijn voor leven; dan natuurlijk nog de grote vraag
hoe komen we daar? de afstanden zijn simpelweg te groot om met de huidige manier van reizen een mens op deze planeet te krijgen.
Aangenaam zegt geen fluit. Wat voor het leven hier op aarde geldt, hoeft natuurlijk echt niets te maken met vormen van leven op compleet andere werelden.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:16 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Dat valt opzich wel mee. Deze planeet heeft een aangename temperatuur, waardoor leven wel veel sneller mogelijk is. Leven zou zich ook best voor kunnen doen onder de bevroren wateren op Mars.
Omdat we het al eerder fout hebben gehad betreffende leven op deze planeet. Denk nu even aan hoe groot het universum is, en misschien snap je het dan.quote:Op woensdag 25 april 2007 14:19 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
whehe
waarom zou leven andere voorwaarden hebben op een andere plaats?
lijkt mij nog een dommere aanname
De ster waar deze planeet om draait is een rode dwerg, dit is dus weer wat anders dan een rode reus. Een rode dwerg wordt nooit een rode reus en is er ook nooit één geweest.quote:Op woensdag 25 april 2007 17:02 schreef Speth het volgende:
[..]
een atmosfeer kan zich in astronomische tijdeenheden vrij snel veranderen en het is goed mogelijk dat waterstof uitgestoten door de moederster tijdens de overgang naar haar huidige vorm op deze planeet terecht is gekomen en een nieuwe atmosfeer heeft gevormd, dat er om een planeet van deze grootte geen enkele atmosfeer hangt is zeer onwaarschijnlijk en dat is dus het probleem niet zozeer.
wat wel een probleem is dat ieder eventueel eerder leven dat zich in een eerdere fase van het bestaan van de planeet wellicht gevormd heeft de overgang van de moederster zo goed als zeker niet overleefd kan hebben, en dus van voren af aan heeft moeten beginnen toen dit gebeurde. alsof je een computer formatteert. de tijd die verstreken is sinds deze gebeurtenis is waarschijnlijk niet genoeg om eventueel leven daar een kans te geven om tot volle wasdom te komen zoals je op aarde aantreft.
grafisch uitgedrukt:
[afbeelding]
Niet zo heel erg dom, leven kan zich aanpassen aan behoorlijk extreme situaties maar zo extreem zijn die omstandigheden niet als je ze vergelijkt met wat er op andere planeten allemaal gebeurt...quote:Op woensdag 25 april 2007 20:27 schreef Farenji het volgende:
De kans dat er in het hele heelal geen andere planeet is waar leven mogelijk is is zeer klein, maar de kans dat die planeet met leven vergelijkbaar is met onze aarde is nog veel kleiner.
Er is op onze eigen aarde op 10 kilometer diepte op de oceaanbodem, onder gigantische druk, in vulkanische gebieden met gigantische temperaturen nog enorm veel leven mogelijk, leven dat zo ontzettend veel afwijkt van het leven op land van de gewone mensen en dieren. En dan lopen we voor de zoektocht naar leven op andere planeten in onze oneindige kortzichtigheid alleen te zoeken naar planeten waar de mens het eventueel wel naar zijn zijn zou kunnen hebben. Hoe dom is dat??
Andere soorten dan Aards leven zijn nog nooit gevonden alleenquote:Op woensdag 25 april 2007 20:39 schreef __Saviour__ het volgende:
ja, dat vind ik ook zo beperkt denken. er zijn nog tal van andere soorten van leven mogelijk.
Tja, dat zou volgens veel sceptici en TRU-gangers reden zijn waarom ze het nu nog geheim willen houdenquote:Op vrijdag 27 april 2007 09:35 schreef koffiegast het volgende:
Vraag me af, wat als straks blijkt dat er ook buitenaardse leven is, zelfs soorten die even of verder dan de onze is... Zouden gelovigen nog steeds in God geloven of zouden ze dat als reden zien dat God ons niet zo speciaal vindt?
ok, ik dacht dat rode dwergen net als witte dwergen het resultaat waren van een opgebrande rode reus, alleen wellicht een wat minder massievequote:Op donderdag 26 april 2007 09:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
De ster waar deze planeet om draait is een rode dwerg, dit is dus weer wat anders dan een rode reus. Een rode dwerg wordt nooit een rode reus en is er ook nooit één geweest.
20 jaar is zo'n magisch getal wat ze in de jaren 70 ook al aanhielden voor de tijd waarin we met vliegende auto's zouden hannessen en iedereen een nauwsluitend latex pakje om z'n scrotum zou hebben geklemd. zo'n voorspelling kan je helemaal niet doen, met name omdat dit soort dingen vooral een kwestie zijn van vraag en belangstelling, en niet eens zozeer van technologische beperkingen. het is een economisch probleem, gigantische telescopen en sondes bouwen kunnen we toch wel, er is alleen niet genoeg vraag naar en dus te weinig geld voor.quote:Op vrijdag 27 april 2007 08:13 schreef Frutsel het volgende:
Mayor verwacht dat wetenschappers slechts twee decennia verwijderd zijn van het daadwerkelijk detecteren van leven, maar dan moet het wel bestaan.
Nee, een fundamenteel teveel aan vertouwen in wetenschappers van jouw kant.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:39 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Een fundamenteel gebrek aan inzicht van jouw kant.![]()
Jij hebt echt een probleem, IN JE HOOFD.quote:
Klimaat is niet hetzelfde als het weer voorspellen. Een bepaald klimaat geeft slechts parameters aan waartussen het weer zich zeer waarschijnlijk begeeft. Kleine dingetjes kunnen grote gevolgen hebben en daarom kan het weer niet voorspeld worden. Hoewel het veel met elkaar te maken heeft, is de voorspellingswaarde van beide anders.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, een fundamenteel teveel aan vertouwen in wetenschappers van jouw kant.
Ik zet er ook grote vraagtekens bij, wetenschappers claimen wel vaker dingen die achteraf toch niet helemaal zo zijn.
Ze kunnen een redelijke schatting maken, maar die schatting is ook gebaseerd op meerdere factoren.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:15 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Jij hebt echt een probleem, IN JE HOOFD.![]()
[..]
Klimaat is niet hetzelfde als het weer voorspellen. Een bepaald klimaat geeft slechts parameters aan waartussen het weer zich zeer waarschijnlijk begeeft. Kleine dingetjes kunnen grote gevolgen hebben en daarom kan het weer niet voorspeld worden. Hoewel het veel met elkaar te maken heeft, is de voorspellingswaarde van beide anders.
Als ze de afstand hebben tot de zon kunnen ze een redelijke schatting maken van de temperatuur, atmosfeer daargelaten.
Het is lastig iets uit te sluiten, maar je kunt wel proberen te bepalen hoe waarschijnlijk iets is. Zo is het waarschijnlijk, voor zover bekend, dat ander leven gebaseerd is op koolstof, want die atomen hechten lekker. Bijvoorbeeld. Als ik het misheb, moet men het uiteraard maar zeggen. Daarnaast denk ik dat evolutie geen aards fenomeen is, maar juist universeel. Toepasbaar hier, toepasbaar 'daar'. Jagers en vleeseters. Beesten zonder verdediging: Groot of snel of camouflage, etcetera. Moet er wel een soort DNA zijn.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:47 schreef Evil_Jur het volgende:
Aangenaam zegt geen fluit. Wat voor het leven hier op aarde geldt, hoeft natuurlijk echt niets te maken met vormen van leven op compleet andere werelden.
O?!quote:Op donderdag 26 april 2007 20:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De tijd dat we fantaseerden over zwevende kwallen in de atmosfeer van Jupiter ed ligt nu wel achter ons.
Sorry, ik moet terugdenken aan je blunder in het evolutietopic.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is lastig iets uit te sluiten, maar je kunt wel proberen te bepalen hoe waarschijnlijk iets is. Zo is het waarschijnlijk, voor zover bekend, dat ander leven gebaseerd is op koolstof, want die atomen hechten lekker. Bijvoorbeeld. Als ik het misheb, moet men het uiteraard maar zeggen. Daarnaast denk ik dat evolutie geen aards fenomeen is, maar juist universeel. Toepasbaar hier, toepasbaar 'daar'. Jagers en vleeseters. Beesten zonder verdediging: Groot of snel of camouflage, etcetera. Moet er wel een soort DNA zijn.
"Blunder".quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:27 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Sorry, ik moet terugdenken aan je blunder in het evolutietopic.![]()
![]()
Dat is jouw probleem, ik heb daar gelukkig niet zo'n last van. De wetenschappelijke wereld, helemaal in een vaksgebied met weinig lading, is erg geloofwaardig. Het heeft in sublieme vorm een mechanisme om de waarheid zo dicht mogelijk te benaderen. Eén wetenschapper hoeft niet per se geloofwaardig te zijn, maar een groep, of zelfs een heel vaksgebied zeker wel. Een wetenschapper met een goede CV geloof ik trouwens 100% meer dan een priester.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:24 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ze kunnen een redelijke schatting maken, maar die schatting is ook gebaseerd op meerdere factoren.
Blind geloven in wat een wetenschapper claimt vind ik echt gelijk staan aan blind geloven in wat een priester zegt. Ik ben vrij sceptisch tov wetenschappers.
Je hebt je mening natuurlijk meteen aangepast aan de overheersende consensu. Heb je er verder nog wat boeken over gelezen?quote:
Nee. Ik heb geen boeken meer nodig, ik grok het.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:33 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je hebt je mening natuurlijk meteen aangepast aan de overheersende consensu. Heb je er verder nog wat boeken over gelezen?![]()
wat bedoel je uberhaupt met leven. want volgensmij bestaan de meeste wezens hier op aarde op een basis van koolstof...of heb ik dat helemaal verkeerd uit biologie opgepiktquote:Op vrijdag 27 april 2007 18:32 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, de kans is het grootst, dat bedoel ik. Voor zover bekend.
Elementen die weten te overleven en zich te vermenigvuldigen zijn overwinnaars. Evolutie is in zekere zin daarom overal te vinden. Nieuwe organismes die een bepaalde complexiteit overstijgen hebben een soort van DNA nodig, omdat dat de basis is voor verandering én continuiteit.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is lastig iets uit te sluiten, maar je kunt wel proberen te bepalen hoe waarschijnlijk iets is. Zo is het waarschijnlijk, voor zover bekend, dat ander leven gebaseerd is op koolstof, want die atomen hechten lekker. Bijvoorbeeld. Als ik het misheb, moet men het uiteraard maar zeggen. Daarnaast denk ik dat evolutie geen aards fenomeen is, maar juist universeel. Toepasbaar hier, toepasbaar 'daar'. Jagers en vleeseters. Beesten zonder verdediging: Groot of snel of camouflage, etcetera. Moet er wel een soort DNA zijn.
Tot je weer eens compleet mis zit.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Ik heb geen boeken meer nodig, ik grok het.
Volgens mij is de huidige definitie van leven ongeveer dat het zich voort moet planten, zich moet voeden en een metabolisme moet hebben.... Binnen dat kader kan je heel wat bedenken iig.quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:35 schreef koffiegast het volgende:
[..]
wat bedoel je uberhaupt met leven. want volgensmij bestaan de meeste wezens hier op aarde op een basis van koolstof...of heb ik dat helemaal verkeerd uit biologie opgepikt
een zichzelf in stand houdend systeem dat zich voortplant en evolueertquote:Op zaterdag 28 april 2007 14:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens mij is de huidige definitie van leven ongeveer dat het zich voort moet planten, zich moet voeden en een metabolisme moet hebben.... Binnen dat kader kan je heel wat bedenken iig.
Dat zal niet echt moeilijk worden als jij denkt dat onze satellieten het eerste zijn wat ze op zal vallenquote:Op zaterdag 28 april 2007 16:51 schreef JohnDope het volgende:
Al Gore kan weer lekker gaan golfen. Wij hebben aarde > 2.0
edit: ik moet er wel een kanttekening bij maken, want het komt een beetje op mij over dat we om de haverklap, roekeloos satellieten e.d. de ruimte in jekkeren, zonder rekening te houden met eventuele intelligentere levensvormen met langere tenen......
En hoe lang denk je ongeveer dat het duurt voordat zo'n uitgerangeerde ruimtesonde in het territorium van aliens komt? Het is niet bepaald een ritje naar de bakker op de hoek...quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:27 schreef JohnDope het volgende:
Dat zouden ze als een persoonlijke aanval kunnen zien zo'n primitief geval in hun territoria. En dat ze normaliter denken; "laat die stakkers op aarde maar lekker prutsen, maar ze moeten niet van die primitieve objecten in ons territoria lanceren".
Ze weten wat voor ster deze planeet rond draaid en hoever hij er vanaf staat. Aan de hand daarvan kunnen ze weten hoe warm het ongeveer op deze planeet is.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Ik weet niet wat zij allemaal als hun terrein zien, maar ik vind het in ieder geval totaal onverantwoordelijk, om roekeloos, kris-kras de ruimte met elektronica vol te schieten..quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En hoe lang denk je ongeveer dat het duurt voordat zo'n uitgerangeerde ruimtesonde in het territorium van aliens komt? Het is niet bepaald een ritje naar de bakker op de hoek...
quote:Op vrijdag 27 april 2007 18:32 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, de kans is het grootst, dat bedoel ik. Voor zover bekend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_and_Blue_Moonquote:At the far end of assumptions about Aurelia were attempts to construct lifeforms based on Earthly evolutionary models and how ecosystems might develop. The scientists assumptions included the idea that the long life of a red dwarf allows for evolution to fine tune any ecosystem on the planet. The scientists involved in the project hypothesised that the vast majority, if not all, extra-solar biology will be carbon based.
This assumption is often referred to by critics as carbon chauvinism, as it may be possible for life to form that is not based on carbon. However, carbon is more flexible than other elements, allowing life it is made of to evolve at a much faster rate. Since all environments are likely to undergo massive change, this is vital.
Dat is het ook, ruimtevervuiling is een steeds groter probleem, al hebben wij daar meer last van dan eventuele aliens waarschijnlijkquote:Op zaterdag 28 april 2007 18:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik weet niet wat zij allemaal als hun terrein zien, maar ik vind het in ieder geval totaal onverantwoordelijk, om roekeloos, kris-kras de ruimte met elektronica vol te schieten..
Dat is ook de narcistische en egoïstische denkfout die wij (mensheid) maken, we denken dat het allemaal wel goed zit en we het allemaal zo goed weten, maar in principe weten we eigenlijk helemaal niks.quote:Op zondag 29 april 2007 11:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is het ook, ruimtevervuiling is een steeds groter probleem, al hebben wij daar meer last van dan eventuele aliens waarschijnlijk.
Ga eens na hoe groot het heelal is, en hoe ONTZETTEND weinig wij in verhouding tot de grootte van het heelal de ruimte inschieten.. Noem je dat vol schieten? Dan zijn we nog wel even bezigquote:Op zaterdag 28 april 2007 18:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik weet niet wat zij allemaal als hun terrein zien, maar ik vind het in ieder geval totaal onverantwoordelijk, om roekeloos, kris-kras de ruimte met elektronica vol te schieten..
de werkelijke volschieten is meer dat al die puin in een ring om de aarde blijft zitten en op den duur naar beneden komt, verder dat natuurlijk de puin schade aanbrengt bij de rest, een klein frumeltje kan al aardig wat slopen, vanwege snelheden.quote:Op zondag 29 april 2007 16:22 schreef SDJ het volgende:
[..]
Ga eens na hoe groot het heelal is, en hoe ONTZETTEND weinig wij in verhouding tot de grootte van het heelal de ruimte inschieten.. Noem je dat vol schieten? Dan zijn we nog wel even bezigWe zijn eerder bezig ons eigen zonnestelsel (of eigenlijk, slechts een klein gedeelte ervan) te 'vervuilen'.
een lichtjaar of 20....als je de lichtsnelheid haalt tenminstequote:Op dinsdag 24 april 2007 23:19 schreef Document1 het volgende:
Interesant, al duurt het waarschijnlijk nog een eeuw of 3 voor we er zelf bij in de buurt kunnen komen.
uiteraardquote:Op maandag 30 april 2007 11:02 schreef pfaf het volgende:
Een lichtjaar is een afstand hè, geen tijd.
try and stop us.quote:Op maandag 30 april 2007 12:49 schreef Aitan het volgende:
Ik wil jullie helemaal niet op mijn planeet stelletje vervuilende mensen.. (Heb voor Elvis uitzondering gemaakt)
Moek het plasmakanon weer van zolder halen?quote:Op maandag 30 april 2007 13:06 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
try and stop us.
we gaan eerst wel naar de maan, maar we moeten sowieso een nieuwe planeet vinden om onze parasitaire behoeften te voorzien en die planeet ook helemaal leeg te zuigen en af te breken.![]()
doe maar rustig, duurt nog wel ff voordat we er zijn.quote:Op maandag 30 april 2007 13:10 schreef Aitan het volgende:
[..]
Moek het plasmakanon weer van zolder halen?
Dat is vooralsnog in theoriequote:Op maandag 30 april 2007 12:47 schreef imported_sphinx het volgende:
we kunnen tegenwoordig ongeveer 10% van de lichtsnelheid halen als maximale snelheid.
en dan duurt het ook nog ff voordat je op die snelheid zit.
project longshot zou alpha centauri b in 100 jaar moeten bereiken met behulp van een fissiereactor die een fusieproces aanstuurt dus ongeveer 1/22e van de lichtsnelheid (100/4,39) en ik twijfel eraan of dat werkelijk gelukt zou zijnquote:Op maandag 30 april 2007 12:47 schreef imported_sphinx het volgende:
we kunnen tegenwoordig ongeveer 10% van de lichtsnelheid halen als maximale snelheid.
en dan duurt het ook nog ff voordat je op die snelheid zit.
dit is de enige die zoveel op de aarde lijkt.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 01:49 schreef Cruoninga het volgende:
Zijn er niet meer 'Aarde-achtige planeten' bekend? Hoe uniek is dit?
je hebt trouwens wel snel internet voor 20.5 lichtjaar van deze planeet vandaan.quote:Op maandag 30 april 2007 13:10 schreef Aitan het volgende:
[..]
Moek het plasmakanon weer van zolder halen?
tss glasvezel? hoezo acherhaald? Ik heb een draadloos terraverbinding.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 10:23 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
je hebt trouwens wel snel internet voor 20.5 lichtjaar van deze planeet vandaan.
glasvezel?![]()
moet wel via laser zijn dan.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:18 schreef Aitan het volgende:
[..]
tss glasvezel? hoezo acherhaald? Ik heb een draadloos terraverbinding.
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:34 schreef Aitan het volgende:
[..]
laser? Nee joh wij hebben warpprotonen...
Gewoon vooral blijven denken dat we de enige zijn in dit stuk en blijven denken dat als we een andere beschaving tegen komen, dat ze allemaal peace && hapiness zijn.quote:Op zondag 29 april 2007 16:22 schreef SDJ het volgende:
[..]
Ga eens na hoe groot het heelal is, en hoe ONTZETTEND weinig wij in verhouding tot de grootte van het heelal de ruimte inschieten.. Noem je dat vol schieten? Dan zijn we nog wel even bezigWe zijn eerder bezig ons eigen zonnestelsel (of eigenlijk, slechts een klein gedeelte ervan) te 'vervuilen'.
Tachionenquote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:34 schreef Aitan het volgende:
[..]
laser? Nee joh wij hebben warpprotonen...
beetje kort door de bochtquote:Op zaterdag 28 april 2007 17:27 schreef JohnDope het volgende:
Dat zouden ze als een persoonlijke aanval kunnen zien zo'n primitief geval in hun territoria. En dat ze normaliter denken; "laat die stakkers op aarde maar lekker prutsen, maar ze moeten niet van die primitieve objecten in ons territoria lanceren".
Hier op aarde heb je al de poppen aan het dansen als je in de verkeerde wateren vaart, dan werkt dat in het universum ook zo.
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 22:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Gewoon vooral blijven denken dat we de enige zijn in dit stuk en blijven denken dat als we een andere beschaving tegen komen, dat ze allemaal peace && hapiness zijn.
dat maakt niet uit als ze ons eerst tegenkomen.quote:Op woensdag 2 mei 2007 03:55 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik wil geen aliens tegenkomen
kijk en dat is dan weer niet boeiend.quote:Op donderdag 3 mei 2007 01:52 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
02-05-2007
Nieuwe zwaargewicht exoplaneet ontdekt
[afbeelding]
Astronomen hebben een exoplaneet ontdekt die tot de zwaargewichten onder de planeten gerekend wordt. De planeet is acht keer massiever dan Jupiter en nadert daarmee de grensmassa tussen een planeet en een mislukte ster die een bruine dwerg wordt genoemd. De planeet, die HAT-P-2b is gedoopt, heeft daarnaast de meest bizarre omloopbaan van alle bekende exoplaneten.
De planeet is iets groter dan Jupiter qua diameter, maar veel zwaarder. Het gevolg is dat de planeet een extreme dichtheid moet hebben. De planeet draait in slechts vijf dagen op zeer korte afstand rond zijn moederster en is in dat opzicht weinig bijzonder. Desondanks kan de afstand tot de moederster gedurende de omloopbaan enorm variëren: op het verste punt staat de planeet liefst drie keer verder van de moederster dan op het punt waarop de ster het dichtst genaderd wordt.
[afbeelding]
Gedurende de omloopbaan trekt de planeet periodiek voor de moederster langs, waardoor die ster bedekt wordt en minimaal (maar meetbaar) van helderheid wisselt.
Deze transit methode wordt algemeen gebruikt voor de detectie van exoplaneten, maar toen de gegevens van deze planeet bij de wetenschappers terecht kwamen gingen die er serieus van uit dat het om een fout moest gaan. De planeet was te bizar voor worden. Na iedere mogelijkheid geëlimineerd te hebben kwam men tot de conclusie dat het toch om een werkelijke planeet moest gaan.
De gasreus draait rondom de ster HD 147506 en staat op een afstand van 440 lichtjaar in de richting van het sterrenbeeld Hercules. De ontdekking is verricht door middel van HATNet, een netwerk van kleine, automatische telescopen. De moederster lijkt op de zon, maar is iets groter en heter.
De planeet behoort tot de klasse die Hete Jupiters genoemd worden, maar is eigenlijk helemaal geen “Jupiter”. De dichtheid van de planeet is namelijk gelijk aan die van de aarde, ondanks het feit dat de planeet vrijwel geheel uit waterstof en helium bestaat. De zwaartekracht aan het oppervlak van de planeet is echter meer dan 14 keer die van de aarde.
De afstand van de planeet tot de moederster varieert van 4,9 miljoen kilometer tot 15,4 miljoen kilometer (de aarde staat ter vergelijking op 150 miljoen kilometer van de zon). De ontdekkers suggereren dat de merkwaardige omloopbaan het resultaat is van overige planeten in hetzelfde stelsel, die met hun zwaartekracht de baan van HAT-P-2b verstoren. Om dat te doen zouden ook deze planeten bijzonder massief moeten zijn, maar hun aanwezigheid is nog niet opgemerkt.
(Astrostart)
nee alleen als er leven is is het boeiend natuurlijk voor quest-lezersquote:Op donderdag 3 mei 2007 02:07 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
kijk en dat is dan weer niet boeiend.
quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:19 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
(11-04-2007)
Voor eerst water in atmosfeer exoplaneet gevonden
Astronomen hebben voor het eerst water gevonden in de atmosfeer van een planeet buiten ons zonnestelsel (een exoplaneet), zo heeft een Amerikaanse astronoom bekendgemaakt.
Hubble
In de atmosfeer van exoplaneet HD 209458b in het sterrenbeeld Pegasus bevindt zich een aanzienlijke hoeveelheid waterdamp, aldus Travis Barman van het Lowell Observatorium in Flagstaff in de Amerikaanse staat Arizona. Hij zei dit te hebben afgeleid uit een gedetailleerde analyse van beelden die de Hubble Ruimtetelescoop een tijd geleden heeft gemaakt.
Waterdamp
De astronoom voegde eraan toe dat er goede redenen bestaan om ervan uit te gaan dat ook andere exoplaneten waterdamp in hun atmosfeer hebben. Iets wat astronomen al lang hadden vermoed, maar dat totnogtoe nog niet was bewezen. Over aanwijzingen van leven op de 150 lichtjaar van ons verwijderde planeet zei Barman niets. Het gaat om een gasgigant die 1,3 keer zo groot is als Jupiter en die 21 keer dichter dan de Aarde om de Zon draait, rond haar moederster cirkelt. Het is er zowat 850 graden celsius heet. De bevindingen van Barman verschijnen in het volgende nummer van het vakblad Astrophysical Journal. (belga)
(HLN)
Als je rekening houdt met de bijzondere eigenschappen van water zou je dat begrijpen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 04:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het altijd frappant dat men zo actief zoekt naar water. Natuurlijk is dat een stof waarvan wij zeker weten dat heten leven mogelijk maakt. Maar misschien herkennen wij het leven op andere planeten niet eens als leven. Ik zou niet weten waarom er in atmosfeer van amoniak en organismen bestaande uit alles behalve water niet reeel zou zijn.
Kan je dit ff uitleggen? Ik weet best veel van de chemische eigenschappen van water, maar waarom dat biologisch interessant is begrijp ik niet volledig. Graag wat uitleg of een link?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 00:39 schreef Zyggie het volgende:
Als je rekening houdt met de bijzondere eigenschappen van water zou je dat begrijpen.
je vindt het frappant dat we actief naar water zoeken, omdat we ander leven wellicht niet eens herkennen...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 04:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het altijd frappant dat men zo actief zoekt naar water. Natuurlijk is dat een stof waarvan wij zeker weten dat heten leven mogelijk maakt. Maar misschien herkennen wij het leven op andere planeten niet eens als leven. Ik zou niet weten waarom er in atmosfeer van amoniak en organismen bestaande uit alles behalve water niet reeel zou zijn.
Een beetje zoals veel posts op fok dusquote:Op vrijdag 4 mei 2007 01:26 schreef imported_sphinx het volgende:
ja ok, nu weten we wel dat er veel planeten ontdekt worden. en de meeste zijn best wel zinloos.
De Paus.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef NorthernStar het volgende:
Waarom wachten? Ik weet wel wat mensen die we er ondertussen alvast naar toe kunnen sturen.
Of wat er nog overblijft van ons als de planeet naar de gammel is.quote:Op woensdag 25 april 2007 00:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nu alleen nog even zien hoe we een paar miljard mensen in schepen gaan vervoeren over een afstand van 20 lichtjaar.![]()
Er zijn natuurlijk vele stoffen die chemisch gezien op water lijken. Ook is het natuurlijk mogelijk dat het leven op een andere planeet vooral gebruik maakt van a-polaire stoffen als oplosmiddel. Het is voor mij onduidelijk waarom water als eis voor leven wordt gezien.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 00:39 schreef Zyggie het volgende:
Als je rekening houdt met de bijzondere eigenschappen van water zou je dat begrijpen.
grappig, een of andere wetenschapper (ofo) heeft dat zinnetje ooit eens gesproken, en werkelijk overal lees je het terugquote:Het is zowieso altijd arrogant geweest van de mens, te denken dat wij, het enige leven zijn.
omdat we geen leven kennen dat geen water nodig heeft om te kunnen ontstaanquote:Op zondag 10 juni 2007 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk vele stoffen die chemisch gezien op water lijken. Ook is het natuurlijk mogelijk dat het leven op een andere planeet vooral gebruik maakt van a-polaire stoffen als oplosmiddel. Het is voor mij onduidelijk waarom water als eis voor leven wordt gezien.
Welke dan?quote:Op zondag 10 juni 2007 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk vele stoffen die chemisch gezien op water lijken. Ook is het natuurlijk mogelijk dat het leven op een andere planeet vooral gebruik maakt van a-polaire stoffen als oplosmiddel.
Dat is natuurlijk niet zo gek als je bedenkt dat het leven op aarde ontstaan is uit organismen waarin water altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. We weten zeker dat leven kan bestaan als er vloeibaar water is, daar zijn wij immers het voorbeeld van. Vanuit dat oogpunt is het logisch om naar water te zoeken. Maar ik hoor en lees ook vaak dat water een absolute voorwaarde zou zijn voor leven, en dat is denk ik onjuist.quote:Op zondag 10 juni 2007 16:28 schreef Parafernalia het volgende:
omdat we geen leven kennen dat geen water nodig heeft om te kunnen ontstaan
Daar is natuurlijk geen alles omvattend antwoord op te geven, daar zijn er simpelweg teveel stoffen voor. Maar denk bijvoorbeeld eens aan wasbenzine, een mengsel van allerlei alkanen waarin heel veel stoffen op kunnen lossen (daarom werkt het ook als stickerverwijderaarquote:Op zondag 10 juni 2007 17:00 schreef Lestat het volgende:
Welke dan?
wat een goed voorbeeld van een "dombo post in een wetenschaps topic"quote:Op zondag 10 juni 2007 13:25 schreef Moondreamer het volgende:
Het is zowieso altijd arrogant geweest van de mens, te denken dat wij, het enige leven zijn.
Wat ik niet snap is dat ze altijd zo ver moeten zoeken, ons zonnestelsel zit vol met leven en wat betreft de intellegentie, kan ik me niet voorstellen dat er dommere wezens zijn dan de mens, kijk maar bijvoorbeeld naar die, die onze planeet "runnen". Kjk nu eens naar Bush, Poetin, Saddam Hussein en nog meer van dat gespuis, die stralen gewoon van de intellegentie........................ maar ja,
![]()
The Sky Is the Limit ! Haha !![]()
Dat kan je schatten.quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:16 schreef Ranja_Ranja het volgende:
ik zou het niet weten, maar het zou heel goed kunnen, ben ik met je eens.quote:Op maandag 11 juni 2007 02:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet zo gek als je bedenkt dat het leven op aarde ontstaan is uit organismen waarin water altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. We weten zeker dat leven kan bestaan als er vloeibaar water is, daar zijn wij immers het voorbeeld van. Vanuit dat oogpunt is het logisch om naar water te zoeken. Maar ik hoor en lees ook vaak dat water een absolute voorwaarde zou zijn voor leven, en dat is denk ik onjuist.
nou ja, daar is het eventuele leven dan natuurlijk op aangepastquote:Op maandag 11 juni 2007 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
0 graden betekent dat op het overgrote gedeelte van de planeet geen vloeibaar water voor zal komen en 40 graden betekent dat je alleen aan de polen enigzins draaglijke temperaturen zal hebben.
Geloof je het zelf?quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:18 schreef SEMTEX het volgende:
Als het zo simpel was stikte het van het leven in ons zonnestelsel...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 00:16 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
nou ja, daar is het eventuele leven dan natuurlijk op aangepast
Zie ook: http://www.apod.nl/ap070512_nl.htmlquote:Op donderdag 12 juli 2007 01:23 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-07-2007
Nog een exoplaneet met waterdamp in atmosfeer
[afbeelding]
Illustratie van de hete reuzenplaneet HD 189733b.
maakt geen zak uit. de dichtsbijzijnde ster is al 4 lichtjaarquote:Op woensdag 25 april 2007 08:28 schreef Roellie80 het volgende:
Of moeten we wachten tot er een planeet word gevonden welke dichterbij zweeft?
De mens kan elke snelheid aan; je zit immers in een inertiaalstelsel. 't Is alleen de versnelling ernaar toe die problemen op kan leveren, maar een constante versnelling van een paar g brengt je al een endje op weg.quote:Op zondag 15 juli 2007 01:44 schreef Isamaru het volgende:
Er zal vast wel ergens anders leven zijn maar ver reizen door de ruimte zit er denk niet in.
En al was de technologie er wel dan kan ons lichaam die druk/snelheid niet aan. Misschien maar beter ook dat we zo ver van elkaar zitten, maar de nieuwschierigheid ernaar blijft altijd
.
maar net zo snel als het licht kan niet toch? is de max snelheid dan C - 1 km/h?quote:Op zondag 15 juli 2007 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De mens kan elke snelheid aan; je zit immers in een inertiaalstelsel. 't Is alleen de versnelling ernaar toe die problemen op kan leveren, maar een constante versnelling van een paar g brengt je al een endje op weg.
Wat raar dat een planeet zo dicht bij de ster een gasplaneet is. Je zou dan verwachten dat een rotsplaneet zou zijn, althans als je de ontstaansgeschiedenis van ons zonnestelsel er op loslaat. Iemand een verklaring voor deze paradox?quote:Op donderdag 12 juli 2007 01:23 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-07-2007
Nog een exoplaneet met waterdamp in atmosfeer
[afbeelding]
Illustratie van de hete reuzenplaneet HD 189733b.
Voor de tweede keer is bij een verre exoplaneet waterdamp ontdekt in de atmosfeer. Het gaat om de reuzenplaneet HD 189733b, die elke 2,2 dagen op 5 miljoen kilometer afstand een rondje draait rond een zonachtige ster op 63 lichtjaar afstand in het sterrenbeeld Vosje.
De planeet is een zogeheten 'hete Jupiter': een gasreus op zeer kleine afstand van zijn moederster. De temperatuur van de planeet ligt tussen 650 en 930 graden. Vanaf de aarde zien we de baan van de planeet toevallig precies van opzij, zodat hij elke omloop voor zijn moederster langs beweegt.
Tijdens zo'n overgang schijnt sterlicht door de planeetdampkring heen, waarbij een deel van het licht geabsorbeerd wordt door moleculen in de dampkring. Met de Spitzer Space Telescope is op die manier ontdekt dat de atmosfeer van HD 189733b waterdamp bevat.
Eerder werd ook al waterdamp ontdekt in de atmosfeer van de exoplaneet HD 209458b. Het nieuwe resultaat wordt deze week in Nature beschreven door Giovanna Tinetti van het Parijse Institut d'Astrophysique en collega's van het California Institute of Technology.
(allesoversterrenkunde)
Ik vraag mij uberhaupt af of wij levende wezens van andere planeten wel als leven herkennen. Ik moest denken aan de volgende verhaal: toen in 1492 de Spaanse schepen voor de kust van Peru kwamen,quote:Op dinsdag 12 juni 2007 00:14 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
ik zou het niet weten, maar het zou heel goed kunnen, ben ik met je eens.
maar planeten zoeken bij sterren die weet ik hoeveel lichtjaar zoeken is niet makkelijk. dan kunnen we beter zoeken naar iets waarvan wij weten dat er leven zou kunnen bestaan
dat kan toch nooit iemand bevestigen, dus kunnen ze het zeggenquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:17 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Inderdaad, dat kunnen wetenschappers vaststellen.
quote:Op woensdag 26 september 2007 00:29 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dat kan toch nooit iemand bevestigen, dus kunnen ze het zeggen
net zoals er nog steeds mensen zijn die denken dat de continenten op de aarde van elkaar wegdrijven
quote:Op woensdag 26 september 2007 00:29 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
dat kan toch nooit iemand bevestigen, dus kunnen ze het zeggen
net zoals er nog steeds mensen zijn die denken dat de continenten op de aarde van elkaar wegdrijven
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:19 schreef Document1 het volgende:
Interesant, al duurt het waarschijnlijk nog een eeuw of 3 voor we er zelf bij in de buurt kunnen komen.
quote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Vanaf de aarde bezien wel ja. Maar voor de mensen aan boord duurt het geen twintig jaar voor ze hun bestemming bereiken als ze reizen met bijna de lichtsnelheid, maar veel korter.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:24 schreef Moonlith het volgende:
[..]
Geloof je het zelf?![]()
Dat ding ligt op 20 lichtjaren afstand.
Zelfs ALS we het ooit voor elkaar krijgen met lichtsnelheid te reizen (lijkt me zeer onwaarschijnlijk) duurt het 20 jaar voor een spaceshuttle die planeet bereikt.
Het wordt tijd voor reizen via wormholes en warp speed enzoquote:Op zondag 7 oktober 2007 23:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vanaf de aarde bezien wel ja. Maar voor de mensen aan boord duurt het geen twintig jaar voor ze hun bestemming bereiken als ze reizen met bijna de lichtsnelheid, maar veel korter.
Sommige mensen kunnen we beter naar en onbewoonbare planeet sturenquote:Op dinsdag 24 april 2007 23:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Welke planeet?quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:58 schreef Moondreamer het volgende:
Ze kunnen veel, maar een planeet die zover van ons afstaat, te bestempelen met zoveel details, dat is toch Sci-Fi.?
De ziekmakende bacteriën ontwijken het afweersysteem juist. Aliënleven zou meteen worden herkend als zijnde niet lichaamseigen, reproductie van de betreffende ziektemaker zou dan ook achterwege blijven. Gezond blijft natuurlijk anders...quote:Op donderdag 6 maart 2008 09:45 schreef barthol het volgende:
Op aarde bestaat het allegrootste deel van het leven uit bacteria en archea, en als de
endosymbionten theorie klopt zijn de resterende eukaryote levensvormen uit die bacteria
en archea geevolueerd. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat je hier ook met elke hap
lucht talloze bacterien mee-inademt.
Als er een aardse planeet zou worden ontdekt met behalve overeenkomende omstandigheden
ook buitenaards leven dat ook op dna en rna is gebaseerd, en die planeet ook nog bereikbaar is,
lijkt me dat die planeet buitengewoon dodelijk zou zijn vanwege al de microscopische alien
levensvormen die je menselijke lichaam als bezoeker zouden "invaden". Een andere planeet
met leven vergelijkbaar als hier op aarde zou een giftige/ ziekmakende omgeving zijn voor
aardlingen.
Maar.... Het onderzoek naar andere planeten, en naar mogelijk buitenaards leven, is wel heel
boeiend.
Ik denk dat je (als ruimtereiziger) het risico niet wil lopen om je lichaam bloot te stellen aanquote:Op donderdag 6 maart 2008 14:28 schreef Zyggie het volgende:
[..]
De ziekmakende bacteriën ontwijken het afweersysteem juist. Aliënleven zou meteen worden herkend als zijnde niet lichaamseigen, reproductie van de betreffende ziektemaker zou dan ook achterwege blijven. Gezond blijft natuurlijk anders...
Da's geen wetenschapquote:Op donderdag 22 mei 2008 19:32 schreef renetan het volgende:
De katholieke kerk heeft onlangs verklaard dat buitenaards leven mogelijk WEL kan bestaan !...
Het wordt ze nu al te heet onder de voeten...quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:32 schreef renetan het volgende:
De katholieke kerk heeft onlangs verklaard dat buitenaards leven mogelijk WEL kan bestaan !...
iddquote:Op donderdag 22 mei 2008 22:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het wordt ze nu al te heet onder de voeten...!
17-05-2008quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:32 schreef renetan het volgende:
Van wie is dat commentaar eigenlijk dat aliens nog hoofdbrekens gaan veroorzaken? Astrostart? Een beetje vreemd commentaar, omdat de katholiek al zegt dat wij mensen mogelijk wel de verloren schapen zijn en dat aliens mogelijk nog in vrede met hun schepper leven.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 00:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
17-05-2008
Vaticaan: "buitenaardse wezens niet in tegenspraak met de Bijbel"
[ afbeelding ]
Het hoofd astronomie van het Vaticaan, Jose Gabriel Funes, beweert dat er geen conflict bestaat tussen het geloof in God en de mogelijkheid op “buitenaardse broeders” die wellicht verder ontwikkeld zijn dan mensen. Dit zegt hij in een interview getiteld “De buitenaardse is mijn broeder”, dat vorige week is gepubliceerd. “Hoe kunnen we ooit uitsluiten dat er elders leven bestaat? In een heelal dat zo immens groot is, met zoveel sterrenstelsels, sterren en planeten, hoe kunnen we ooit beweren dat wij zeker de enigen zijn?"
Funes vervolgt: "Waarom zal er geen “broeder alien” kunnen bestaan? Wie zijn wij om limieten op te leggen aan God's scheppingsvrijheid?” Funes, een 45-jarige Jezuiet die aan het hoofd staat van het observatorium van het Vaticaan, houdt zelfs de mogelijkheid open dat mensen juist de “verloren schapen” van het universum kunnen zijn. “Er kunnen andere wezens bestaan die in volledige vriendschap met hun schepper zijn gebleven”.
Funes zegt verder dat de dialoog tussen wetenschap en geloof verbetert kan worden als wetenschappers meer leren over de werkelijke boodschap van de Bijbel én als de Kerk de wetenschappelijke vooruitgang beter zal bijhouden.
“Als astronoom geloof ik dat het heelal begonnen is met de oerknal, ongeveer 14 miljard jaar geleden. Maar dit betekent niet dat ik een conflict heb met mijn Schepper. God is de Schepper. De schepping heeft een doel. We zijn geen kinderen van een gelukkig toeval. Als astronoom blijft ik geloven dat God ons geschapen heeft en dat Hij een Goede Vader is die een geweldig project van liefde voor ons in petto heeft”.
Dit alles heeft heel wat stof doen opwaaien – immers, volgens de Bijbel heeft God de aarde gemaakt als het centrum van het universum en heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld. Zal de ontdekking van buitenaards leven de geloofwaardigheid van het Heilige Boek niet ernstig in twijfel trekken?
Als men inderdaad ooit buitenaards leven zal ontdekken, zal iedereen zich de nerveuze reactie van het Vaticaan wel kunnen voorstellen. Door middel van een slimme manoeuvre heeft het Vaticaan dit gevaar van te voren al afgewend. Zo zegt het Vaticaan nu ineens niet verbaasd te zijn als de mensheid contact zal maken met onze “buitenaardse broeders”.
En waarom zouden ze ook? Volgens Guy Consolmagno, een andere vooraanstaande astronoom van het Vaticaan, staat de Bijbel vol met verwijzingen naar aliens. Zo heeft Consolmagno ondermeer geschreven dat “de Bijbel zonder twijfel niet-menselijke intelligenties bevat. Ten minste één van deze groepen zijn algemeen bekend: de engelen. Maar er zijn ook de “heiligen in de lucht”, de “morgensterren” en de “hemelse wezens” uit de psalmen. Zijn dit slechts verwijzingen naar engelen? Of verwijzen ze naar een andere soort intelligente wezens, waar wij geen kennis van hebben?”
“Als je daadwerkelijk op zoek wilt gaan naar aliens in de Bijbel, dan is er geen betere plek om te beginnen dan Johannes 10:14-16: “Ik ben de Goede Herder...ik heb andere schapen die niet tot deze kudde behoren. Ik moet hen ook brengen, opdat er één kudde zal zijn, één Herder”. Andere schapen? Aliens wellicht? Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar het Vaticaan houdt deze mogelijkheid nu officieel open.
Het bestaan van E.T. zal het Christendom wel enkele hoofdbrekens bezorgen. Zijn zij belast met de erfzonde? Is de aardse Adam vooraf gegaan door een “kosmische Adam”? Dient een alien gedoopt te worden? Hoe dan ook, als kleine groene mannetjes zichzelf eindelijk bekend zullen maken, dan zullen Christenen klaar staan om ze te verwelkomen. Consolmagno schrijft niet voor niets dat “het bezit van een ziel niets te maken heeft met het aantal armen, benen of tentakels dat een levend wezen heeft”.
Bron: New Scientist
[ afbeelding ]
Gelukkig ontvoeren aliens geen mensen op zondag.
(Astrostart)
BRON: BBCquote:Tiniest extrasolar planet found
Astronomers have sighted the smallest extrasolar planet yet orbiting a normal star - a distant world just three times the size of our own.
Discovering a planet with a similar mass to that of Earth is considered the "holy grail" of research into planets that lie outside our Solar System.
It is vital because researchers want to find other worlds that could host life.
The new planet orbits a star which is itself of such low mass that it may be a "failed star" known as a brown dwarf.
Astronomers found the new world using a technique called gravitational microlensing. This takes advantage of the fact that light is bent as the rays pass close to a massive object, like a star.
The planet, called MOA-2007-BLG-192Lb, is about 3.3 times the size of Earth. It establishes a new record for the lowest mass planet to orbit a normal star.
A smaller planet has been found orbiting a pulsar, a spinning neutron star which produces powerful beams of radiation.
Nicholas Rattenbury, a co-author from the University of Manchester, told BBC News: "This is a very exciting discovery because it's now the lowest mass planet found to date orbiting a normal star.
"We're trying to find planets which we could call habitable in the sense that life could exist on them. To date, we've found lots of heavy planets, and the trick is to try and find lighter and lighter planets that are closer to the mass of our Earth."