abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 22 mei 2008 @ 22:33:25 #276
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58838758
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:32 schreef renetan het volgende:
De katholieke kerk heeft onlangs verklaard dat buitenaards leven mogelijk WEL kan bestaan !...
Het wordt ze nu al te heet onder de voeten... !
pi_58842879
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 22:33 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het wordt ze nu al te heet onder de voeten... !
idd

geloven
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_58842977
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:32 schreef renetan het volgende:
De katholieke kerk heeft onlangs verklaard dat buitenaards leven mogelijk WEL kan bestaan !...
17-05-2008

Vaticaan: "buitenaardse wezens niet in tegenspraak met de Bijbel"



Het hoofd astronomie van het Vaticaan, Jose Gabriel Funes, beweert dat er geen conflict bestaat tussen het geloof in God en de mogelijkheid op “buitenaardse broeders” die wellicht verder ontwikkeld zijn dan mensen. Dit zegt hij in een interview getiteld “De buitenaardse is mijn broeder”, dat vorige week is gepubliceerd. “Hoe kunnen we ooit uitsluiten dat er elders leven bestaat? In een heelal dat zo immens groot is, met zoveel sterrenstelsels, sterren en planeten, hoe kunnen we ooit beweren dat wij zeker de enigen zijn?"

Funes vervolgt: "Waarom zal er geen “broeder alien” kunnen bestaan? Wie zijn wij om limieten op te leggen aan God's scheppingsvrijheid?” Funes, een 45-jarige Jezuiet die aan het hoofd staat van het observatorium van het Vaticaan, houdt zelfs de mogelijkheid open dat mensen juist de “verloren schapen” van het universum kunnen zijn. “Er kunnen andere wezens bestaan die in volledige vriendschap met hun schepper zijn gebleven”.

Funes zegt verder dat de dialoog tussen wetenschap en geloof verbetert kan worden als wetenschappers meer leren over de werkelijke boodschap van de Bijbel én als de Kerk de wetenschappelijke vooruitgang beter zal bijhouden.

“Als astronoom geloof ik dat het heelal begonnen is met de oerknal, ongeveer 14 miljard jaar geleden. Maar dit betekent niet dat ik een conflict heb met mijn Schepper. God is de Schepper. De schepping heeft een doel. We zijn geen kinderen van een gelukkig toeval. Als astronoom blijft ik geloven dat God ons geschapen heeft en dat Hij een Goede Vader is die een geweldig project van liefde voor ons in petto heeft”.

Dit alles heeft heel wat stof doen opwaaien – immers, volgens de Bijbel heeft God de aarde gemaakt als het centrum van het universum en heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld. Zal de ontdekking van buitenaards leven de geloofwaardigheid van het Heilige Boek niet ernstig in twijfel trekken?

Als men inderdaad ooit buitenaards leven zal ontdekken, zal iedereen zich de nerveuze reactie van het Vaticaan wel kunnen voorstellen. Door middel van een slimme manoeuvre heeft het Vaticaan dit gevaar van te voren al afgewend. Zo zegt het Vaticaan nu ineens niet verbaasd te zijn als de mensheid contact zal maken met onze “buitenaardse broeders”.

En waarom zouden ze ook? Volgens Guy Consolmagno, een andere vooraanstaande astronoom van het Vaticaan, staat de Bijbel vol met verwijzingen naar aliens. Zo heeft Consolmagno ondermeer geschreven dat “de Bijbel zonder twijfel niet-menselijke intelligenties bevat. Ten minste één van deze groepen zijn algemeen bekend: de engelen. Maar er zijn ook de “heiligen in de lucht”, de “morgensterren” en de “hemelse wezens” uit de psalmen. Zijn dit slechts verwijzingen naar engelen? Of verwijzen ze naar een andere soort intelligente wezens, waar wij geen kennis van hebben?”

“Als je daadwerkelijk op zoek wilt gaan naar aliens in de Bijbel, dan is er geen betere plek om te beginnen dan Johannes 10:14-16: “Ik ben de Goede Herder...ik heb andere schapen die niet tot deze kudde behoren. Ik moet hen ook brengen, opdat er één kudde zal zijn, één Herder”. Andere schapen? Aliens wellicht? Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar het Vaticaan houdt deze mogelijkheid nu officieel open.

Het bestaan van E.T. zal het Christendom wel enkele hoofdbrekens bezorgen. Zijn zij belast met de erfzonde? Is de aardse Adam vooraf gegaan door een “kosmische Adam”? Dient een alien gedoopt te worden? Hoe dan ook, als kleine groene mannetjes zichzelf eindelijk bekend zullen maken, dan zullen Christenen klaar staan om ze te verwelkomen. Consolmagno schrijft niet voor niets dat “het bezit van een ziel niets te maken heeft met het aantal armen, benen of tentakels dat een levend wezen heeft”.

Bron: New Scientist


Gelukkig ontvoeren aliens geen mensen op zondag.

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_58912521
24-05-2008

COROT doet bijzondere ontdekkingen



De Europese planetenspeurder COROT heeft drie (en mogelijk vier) planeetachtige objecten ontdekt. Het gaat om twee Jupiterachtige gasreuzen, één bruine dwerg en mogelijk om één aardse planeet, hoewel de detectie van die laatste nog niet bevestigd is. De resultaten zijn gepresenteerd gedurende het 253ste symposium van de Internationale Astronomische Unie in Massachusetts, VS. COROT is momenteel 510 dagen operationeel en heeft in die periode eerder al 2 planeten ontdekt.

Nog deze maand zal COROT beginnen met het observeren van zijn zesde sterrenveld. Gedurende deze fase, die vijf maanden zal duren, zal COROT 12.000 sterren tegelijk observeren. Aan het begin van deze fase heeft COROT dus twee nieuwe planeten ontdekt, waarbij het totale aantal planeten dat COROT heeft ontdekt op vier komt te staan. De twee planeten zijn beide gasreuzen die zeer dicht rondom hun moederster draaien – zogenaamde “Hete Jupiters”.

Daarnaast heeft COROT het merkwaardige object “COROT-exo-3b” ontdekt – een ontdekking die de interesse heeft gewekt van vele internationaal bekende astronomen. Het heeft er namelijk alle schijn van dat dit object een soort kruising is tussen een bruine dwerg (een sub-stellair object dat niet in staat is om voor langere tijd kernfusie te ondersteunen) en een planeet.

De massa van het object bedraagt 20 keer die van Jupiter, waarmee het object duidelijk een bruine dwerg is. De omvang van het object (oftewel, de diameter) is echter veel te klein voor een bruine dwerg – en zelfs te klein voor een reuzenplaneet. Hierdoor heeft het object een enorme dichtheid – COROT-exo-3b is zelfs twee keer dichter dan het metaal platina! Wetenschappers vermoeden dat ze hiermee een ontbrekende schakel tussen sterren en planeten hebben gevonden.





Tot slot heeft COROT ook nog zwakke signalen gedetecteerd die mogelijk wijzen op de ontdekking van een aardse planeet. Als deze signalen bevestigd kunnen worden, zal het de kleinste exoplaneet zijn die ooit is ontdekt – slechts 1,7 keer groter dan de aarde. Hiermee zou dit object zonder twijfel een rotsachtige planeet zijn.

Bron: European Space Agency

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_58912757
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 00:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

17-05-2008

Vaticaan: "buitenaardse wezens niet in tegenspraak met de Bijbel"

[ afbeelding ]

Het hoofd astronomie van het Vaticaan, Jose Gabriel Funes, beweert dat er geen conflict bestaat tussen het geloof in God en de mogelijkheid op “buitenaardse broeders” die wellicht verder ontwikkeld zijn dan mensen. Dit zegt hij in een interview getiteld “De buitenaardse is mijn broeder”, dat vorige week is gepubliceerd. “Hoe kunnen we ooit uitsluiten dat er elders leven bestaat? In een heelal dat zo immens groot is, met zoveel sterrenstelsels, sterren en planeten, hoe kunnen we ooit beweren dat wij zeker de enigen zijn?"

Funes vervolgt: "Waarom zal er geen “broeder alien” kunnen bestaan? Wie zijn wij om limieten op te leggen aan God's scheppingsvrijheid?” Funes, een 45-jarige Jezuiet die aan het hoofd staat van het observatorium van het Vaticaan, houdt zelfs de mogelijkheid open dat mensen juist de “verloren schapen” van het universum kunnen zijn. “Er kunnen andere wezens bestaan die in volledige vriendschap met hun schepper zijn gebleven”.

Funes zegt verder dat de dialoog tussen wetenschap en geloof verbetert kan worden als wetenschappers meer leren over de werkelijke boodschap van de Bijbel én als de Kerk de wetenschappelijke vooruitgang beter zal bijhouden.

“Als astronoom geloof ik dat het heelal begonnen is met de oerknal, ongeveer 14 miljard jaar geleden. Maar dit betekent niet dat ik een conflict heb met mijn Schepper. God is de Schepper. De schepping heeft een doel. We zijn geen kinderen van een gelukkig toeval. Als astronoom blijft ik geloven dat God ons geschapen heeft en dat Hij een Goede Vader is die een geweldig project van liefde voor ons in petto heeft”.

Dit alles heeft heel wat stof doen opwaaien – immers, volgens de Bijbel heeft God de aarde gemaakt als het centrum van het universum en heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld. Zal de ontdekking van buitenaards leven de geloofwaardigheid van het Heilige Boek niet ernstig in twijfel trekken?

Als men inderdaad ooit buitenaards leven zal ontdekken, zal iedereen zich de nerveuze reactie van het Vaticaan wel kunnen voorstellen. Door middel van een slimme manoeuvre heeft het Vaticaan dit gevaar van te voren al afgewend. Zo zegt het Vaticaan nu ineens niet verbaasd te zijn als de mensheid contact zal maken met onze “buitenaardse broeders”.

En waarom zouden ze ook? Volgens Guy Consolmagno, een andere vooraanstaande astronoom van het Vaticaan, staat de Bijbel vol met verwijzingen naar aliens. Zo heeft Consolmagno ondermeer geschreven dat “de Bijbel zonder twijfel niet-menselijke intelligenties bevat. Ten minste één van deze groepen zijn algemeen bekend: de engelen. Maar er zijn ook de “heiligen in de lucht”, de “morgensterren” en de “hemelse wezens” uit de psalmen. Zijn dit slechts verwijzingen naar engelen? Of verwijzen ze naar een andere soort intelligente wezens, waar wij geen kennis van hebben?”

“Als je daadwerkelijk op zoek wilt gaan naar aliens in de Bijbel, dan is er geen betere plek om te beginnen dan Johannes 10:14-16: “Ik ben de Goede Herder...ik heb andere schapen die niet tot deze kudde behoren. Ik moet hen ook brengen, opdat er één kudde zal zijn, één Herder”. Andere schapen? Aliens wellicht? Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar het Vaticaan houdt deze mogelijkheid nu officieel open.

Het bestaan van E.T. zal het Christendom wel enkele hoofdbrekens bezorgen. Zijn zij belast met de erfzonde? Is de aardse Adam vooraf gegaan door een “kosmische Adam”? Dient een alien gedoopt te worden? Hoe dan ook, als kleine groene mannetjes zichzelf eindelijk bekend zullen maken, dan zullen Christenen klaar staan om ze te verwelkomen. Consolmagno schrijft niet voor niets dat “het bezit van een ziel niets te maken heeft met het aantal armen, benen of tentakels dat een levend wezen heeft”.

Bron: New Scientist

[ afbeelding ]
Gelukkig ontvoeren aliens geen mensen op zondag.

(Astrostart)
Van wie is dat commentaar eigenlijk dat aliens nog hoofdbrekens gaan veroorzaken? Astrostart? Een beetje vreemd commentaar, omdat de katholiek al zegt dat wij mensen mogelijk wel de verloren schapen zijn en dat aliens mogelijk nog in vrede met hun schepper leven.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  Moderator maandag 2 juni 2008 @ 19:52:39 #281
8781 crew  Frutsel
pi_59076712
quote:
Tiniest extrasolar planet found

Astronomers have sighted the smallest extrasolar planet yet orbiting a normal star - a distant world just three times the size of our own.

Discovering a planet with a similar mass to that of Earth is considered the "holy grail" of research into planets that lie outside our Solar System.

It is vital because researchers want to find other worlds that could host life.

The new planet orbits a star which is itself of such low mass that it may be a "failed star" known as a brown dwarf.

Astronomers found the new world using a technique called gravitational microlensing. This takes advantage of the fact that light is bent as the rays pass close to a massive object, like a star.

The planet, called MOA-2007-BLG-192Lb, is about 3.3 times the size of Earth. It establishes a new record for the lowest mass planet to orbit a normal star.

A smaller planet has been found orbiting a pulsar, a spinning neutron star which produces powerful beams of radiation.

Nicholas Rattenbury, a co-author from the University of Manchester, told BBC News: "This is a very exciting discovery because it's now the lowest mass planet found to date orbiting a normal star.

"We're trying to find planets which we could call habitable in the sense that life could exist on them. To date, we've found lots of heavy planets, and the trick is to try and find lighter and lighter planets that are closer to the mass of our Earth."
BRON: BBC
pi_59100025
Ze gaan echt in een heel rap tempo de goede kant op.
Wat is het nou... 5, misschien 10 jaar sinds de eerste exoplaneet ontdekt was?
Nu kennen we er al meer dan honderd (preciese getal weet ik niet).

De komende jaren worden heel spannend!
  dinsdag 3 juni 2008 @ 21:02:54 #283
14827 Kogando
Modelprutser
pi_59100322
Volgens mij is er ook wel leven mogelijk onder 0 graden of boven 40 graden. Alleen voor mensen moet het daar wel ergens tussen schommelen. Maar als het iets warmer of kouder is dan zal het leven al niet veel lijken op het menselijke. En daarbij is de kans natuurlijk ook erg klein dat het betreffende leven op dit moment leeft.

Het zou wel erg toevallig zijn als je in zo'n krankzinnig grote ruimte met zo gigantisch veel tijd precies op hetzelfde moment leeft en elkaar ook nog weet te vinden. Als je ziet dat er nu in het Amazone gebied nog onbekende stammen gevonden worden, en dat is gewoon op dezelfde planeet. Maja.. het idee van aliens is wel grappig.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 21:06:30 #284
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_59100394
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 20:53 schreef Refragmental het volgende:
Ze gaan echt in een heel rap tempo de goede kant op.
Wat is het nou... 5, misschien 10 jaar sinds de eerste exoplaneet ontdekt was?
Nu kennen we er al meer dan honderd (preciese getal weet ik niet).

De komende jaren worden heel spannend!
in 1995 was dat geloof ik? Al duurde het geloof ik nog even voordat het algmeen erkend werd.

Maar dit is dus zoals ik het me herinner, kan er dus helemaal naast zitten
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 4 juni 2008 @ 00:54:21 #285
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_59106208
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 21:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

in 1995 was dat geloof ik? Al duurde het geloof ik nog even voordat het algmeen erkend werd.

Maar dit is dus zoals ik het me herinner, kan er dus helemaal naast zitten
Zoiets ja
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  Moderator maandag 16 juni 2008 @ 22:35:21 #286
8781 crew  Frutsel
pi_59446085
quote:
Three Super-Earth planets found
A trio of planets called super-Earths has been spotted orbiting a sun-like star, astrophysicists announced Monday at an international conference in France.

Super-Earths are more massive than Earth and presumably rocky, but less massive than Uranus and Neptune.

Spotting true Earth-sized planets is challenging with current technology, but the presence of super-Earths suggests finding a world like ours is just a matter of time, researchers say.

The team located the trio with the HARPS instrument on the European Southern Observatory's 3.6-meter telescope at La Silla, Chile.

They inferred the existence of the planets by noting the worlds' gravitational affects on the parent star's orbit. This method is called the radial velocity, or wobble, technique.

In addition, HARPS astronomers have tallied about 45 new candidate planets with a mass below 30 Earth masses and an orbital period shorter than 50 days.

The researchers say the deluge implies one out of every three sun-like stars harbors such planets.

The trio's host star, HD 40307, is slightly less massive than the sun and located 42 light-years away toward the southern Doradus and Pictor constellations.

(A light-year is the distance light travels in one year, or about 5.88 trillion miles — 9.46 trillion kilometers.)

"We have made very precise measurements of the velocity of the star HD 40307 over the last five years, which clearly reveal the presence of three planets," said team member Michel Mayor of the Geneva Observatory in Switzerland.

The smallest of the trio weighs in at 4.2 Earth masses and orbits HD 40307 every 4.3 Earth days, while the largest, with a mass 9.4 times that of Earth, has a 20.4-day orbit.

The middleweight is 6.7 Earth masses and has a 9.6-day trek around the star.

Since Mayor's 1995 discovery of a planet around the star 51 Pegasi, astronomers have noted more than 270 extrasolar planets, mostly around solar-like stars.

Most of these planets are gas giants called "hot Jupiters." The researchers say about one out of every 14 stars outside our solar system harbors a hot Jupiter.

A basketful of other new exoplanets also got the spotlight at the same international conference, where researchers focused on extra-solar super-Earths.

These included:

— A duo orbiting the star HD 181433: a super-Earth (7.5 Earth masses) that orbits its star every 9.5 days, and a Jupiter-like planet with a nearly three-year period.

— Two planets, a 22 Earth-mass planet having a period of four days, and a Saturn-like planet with a three-year period.

"It is most probable that there are many other planets present: not only super-Earth and Neptune-like planets with longer periods, but also Earth-like planets that we cannot detect yet," said team member Stephane Udry, also of the Geneva Observatory. "Add to it the Jupiter-like planets already known, and you may well arrive at the conclusion that planets are ubiquitous."
Bron: FOX
pi_59452435
Nederlandse versie:

Zwerm van superaardes

16-06-2008

Op 42 lichtjaar afstand staan drie planeten die maar een paar keer zwaarder zijn dan de aarde. Sterrenkundigen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht kondigden de vangst van nieuwe exoplaneten aan op een sterrenkunde-conferentie in Nantes, Frankrijk. Om één op de drie zonachtige sterren zou een relatief lichte 'superaarde' draaien.

Eén op de drie
De onderzoekers die in 1995 de allereerste planeet rond een andere ster vonden, maken op een sterrenkundeconferentie in het Franse Nantes de vondst van nog eens 45 nieuwe exoplaneten bekend. Didier Queloz en Michel Mayor, beide van de sterrenwacht in Genève, vonden de planeten met het nieuwe HARPS-instrument van het Europese La Silla-observatorium. Hun mooiste ontdekking: om de zonachtige ster HD 40307 blijken drie 'superaardes' te draaien, slechts 4.2, 6.7 en 9.4 keer zo zwaar als onze eigen planeet. Mayor en Queloz denken dat zulke rotsplaneten rond nog veel meer sterren voorkomen.



Artistieke impressie van de drie 'superaardes' rond de ster HD 40307, op 42 lichtjaar afstand van de aarde.
bron: ESO.


Sterrenkunde is naast nauwkeurig meten ook veel statistiek. In onze Melkweg alleen staan al miljarden sterren; onmogelijk om die allemaal te bekijken. Het team van Mayor bekeek dan ook een doorsnee van de sterren in de melkweg. Met het HARPS-instrument zochten ze naar kleine wiebelingen in de beweging van sterren, een aanwijzing dat er een planeet rond de ster draait. Planeet en ster trekken aan elkaar via de zwaartekracht en draaien om een gemeenschappelijk zwaartepunt. De veel lichtere planeet beweegt het hardst, maar ook de ster draait rond dat middelpunt. De drie superaardes rond HD 40307 leverden hun ster een maximumsnelheid van 7 km/u - een flinke wandelpas.

"Deze planeten vormen duidelijk maar het topje van de ijsberg", zegt Mayor in een persbericht. "Volgens de analyse van alle planeten die we met HARPS hebben bekeken, heeft ongeveer één derde van de zonachtige sterren planeten." Het zou gaan om superaardes zoals rond HD 40307 of iets zwaardere Neptunusachtige planeten. Allemaal draaien ze in minder dan 50 dagen rond hun ster; dat levert de grootste wiebeling in de positie van de ster op en is dus makkelijker meetbaar. Zo'n snelle omloopbaan betekent dat de planeten vlakbij hun ster staan, en dus onleefbaar heet zijn.



De HARPS-spectrograaf in zijn luchtdichte vacuümkamer. Het apparaat rafelt licht van verre sterren in de verschillende kleuren waaruit het is opgebouwd. Die kleurverhouding vertelt astronomen hoe een ster of sterrenstelsel is opgebouwd. Kleurverandering in de tijd kan weer op een bewegende ster wijzen: het Dopplereffect dat bewegende geluidsbronnen hoger of lager laat klinken werkt ook op sterren die wiebelen doordat ze een zware planeet om zich hebben draaien.


Planetenjacht
Het nieuwe HARPS-instrument van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht is speciaal ontworpen om kleine wiebels in de positie van sterren op te sporen. Die verraden de aanwezigheid van planeten rond de ster. Maar ook dit apparaat heeft zo zijn beperkingen. Conventionele zoekmethoden zijn vooral geschikt om zware planeten vlakbij hun ster op te sporen. Het gaat dan vaak om gasreuzen zoals Jupiter of Neptunus. Sinds een paar jaar komen ook lichtere exoplaneten in het vizier: planeten die hoofdzakelijk uit gesteente bestaan.

Vergeleken met de rotsplaneten Mercurius, Venus, Mars en de aarde van ons eigen zonnestelsel zijn de exoplaneten van Mayor gigantisch: de kleinste is vier keer zo zwaar als onze thuisplaneet. Maar sterrenkundigen denken dat ook die kleinere rotsplaneten volop aanwezig zijn. Mede-onderzoeker Stéphane Udry: "Waarschijnlijk zijn er ook veel andere planeten: niet alleen superaardes of Neptunus-achtigen, maar ook aardachtige planeten die we nu nog niet kunnen zien. Gooi er de honderden eerder gevonden gasreuzen als Jupiter bij, en je ziet dat het echt wemelt van de planeten."

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_59464220
Ja die gelovigen hoef ik ook niet te horen hoor met hun "De bijbel spreekt het niet tegen". Als de bijbel verdomme echt was geweest had er ook iets in moeten staan over of het WEL of NIET bestaat. De bijbel laat het lijken dat de aarde centraal punt is van alles wat bestaat, dat is opzich al de grootste onzin die er is. En dat is aangetoond.

Weet je hoe het komt dat er in de bijbel alleen over de aarde geschreven wordt? Ik wel; dat komt omdat de mensen vroeger dachten dat de aarde waar zij leefden, alles was wat bestond. Ook was onweer een gevecht tussen de goden. In de tijd dat ze de bijbel schreven hadden ze de technologie niet om te weten dat er nog veel meer buiten dit zonnestelsel zit, daardoor komt het dat de bijbel het niet heeft over buitenaards leven, niet omdat god het niet wilde vertellen.

Nee, gelovigen hoef ik niet te horen in deze kwestie.

Gelukkig dat er mensen (o.a. wetenschappers) zijn die wél rationeel kunnen nadenken.
Lambo of Rekt
  Moderator dinsdag 24 juni 2008 @ 22:20:39 #289
8781 crew  Frutsel
pi_59662893
We're on the verge of finding Earth's Twin
Bron
quote:
Planet hunters say it's just a matter of time before they lasso Earth's twin, which almost surely is hiding somewhere in our star-studded galaxy.

Momentum is building: Just last week, astronomers announced they had discovered three super-Earths — worlds more massive than ours but small enough to most likely be rocky — orbiting a single star. And dozens of other worlds suspected of having masses in that same range were found around other stars.

"Being able to find three Earth-mass planets around a single star really makes the point that not only may many stars have one Earth, but they may very well have a couple of Earths," said Alan Boss, a planet formation theorist at the Carnegie Institution of Washington in Washington, D.C.

Since the early 1990s, when the first planets outside of our solar system were detected orbiting the pulsar PSR 1257, astronomers have identified nearly 300 such worlds.

However, most of them are gas giants called "hot Jupiters" that orbit close to their stars because, simply, they are easier to find.

"So far we've found Jupiters and Saturns, and now our technology is becoming good enough to detect planets smaller, more like the size of Uranus and Neptune, and even smaller," said one of the top planet hunters on this world, Geoff Marcy of the University of California, Berkeley.

Marcy, Boss and other scientists are optimistic that within the next five or so years headlines will be splashed with news of a near twin of Earth in another star system.

"What is amazing to me is that for thousands of years humans have gazed at the stars, wondering if there might be another Earth out there somewhere," Boss told SPACE.com. "Now we know enough to say that Earth-like planets are indeed orbiting many of those stars, unseen perhaps, but there nevertheless."

Seeing tiny planets

Two techniques are now standard for spotting other worlds. Most of the planets noted to date have been discovered using the radial velocity method, in which astronomers look for slight wobbles in a star's motion due to the gravitational tug of an orbiting planet. This favors detection of very massive planets that are very close to their host stars.

With the transit method, astronomers watch for a dimming of light when a planet passes in front of its host star. Though more haphazard, this approach works when telescopes scan the light from hundreds or thousands of stars at once.

Both methods are limited by their ability to block out the overshadowing light of the host star. For instance, the sun is 100 times larger, 300,000 times more massive and up to 10 billion times brighter than Earth.

"Detecting Earth in reflected light is like searching for a firefly six feet from a searchlight that is 2,400 miles distant," writes a panel of astronomers recently in their final report of the Exoplanet Task Force.

With upgrades in spectrometers and digital cameras attached to telescopes, astronomers' eyes have become more sensitive to relatively tiny stellar wobbles (measured by changes in certain wavelengths of light) and dips in starlight from ever smaller planets.

The discovery of super-Earths announced last week reflects this technological leap.

"I think why astronomers are really excited [about the super-Earth discovery] is it just shows that technology has really matured and so they're able to see these very subtle wobbles due to these low-mass planets," said David Charbonneau of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Massachusetts. "Those were fairly massive stars. If they were able to get the same precision on a lower-mass star, they would be able to look at even lower-mass planets and so those really would be analogs of the Earth."

The fast track

To eke out even more sensitivity from current technologies, Charbonneau suggests astronomers look for worlds around small stars.

He and other astronomers are in fact probing the universe for transiting planets orbiting M dwarfs, or red dwarfs, which are about 50 percent dimmer than the sun and much less massive. Red dwarfs are also considered the most common star type in the universe.

"I think the real opportunity there is to study low-mass stars, and that's because we're looking for very small planets," Charbonneau said. "The difficulty is the ratio between the planet's mass and the star's mass or the planet's size and the star's size depending on how you want to find it."

The low mass and luminosity means any changes to the star due to an Earth-mass planet are much more likely to be detected.

"A late-M star is about 10 times smaller than the sun," said Penn State's James Kasting, who studies planetary atmospheres and the habitable zones of exoplanets. "So Earth going in front of an M star would give a 1 percent signal. That's like Jupiter going in front of the sun."

Kasting added, "We could conceivably find an Earth-analog planet by this method within the next five or ten years."

Other teams are gearing up to look for Earth-like worlds orbiting massive stars like the sun. NASA's Kepler observatory is scheduled for launch in February 2009, after which the high-powered telescope will monitor about 100,000 stars in the Milky Way looking for periodic dimming of starlight due to a planet's transit in front of the star.

The French COROT mission is already up in space working in a similar fashion.

Good hunting

The ultimate goal of planet-hunting projects is to find Earth twins.

"We are looking for twins of the Earth, analogs that walk and talk and smell like our own Earth," Marcy said during a telephone interview.

He is currently looking for super-Earths using the W.M. Keck Observatory in Hawaii.

Such a twin would be rocky, with a similar chemical composition to Earth, and would orbit within the habitable zone of its star.

The habitable zone defines the distance at which a planet must orbit from its star for liquid water to exist on its surface — not too hot like Venus, not too cold like Neptune or Pluto.

Astronomers have found planets orbiting pretty close to the habitable zone, but none so far within it.

"I suspect there are Earth-like planets with lakes and rivers and waterfalls and deep glacial gorges and that are spectacularly beautiful," Marcy said.

Life beyond Earth

Finding a planet in the habitable zone is the first step toward finding alien life.

"When we say it's a habitable world, all we're doing is saying it potentially could hold life," Boss said. "To go beyond that to say, 'Here's a habitable world; is it inhabited?,' then you need to start studying the atmosphere of the planet."

The James Webb Space Telescope (JWST), scheduled for launch in 2013, could do just that.

"There might be a signal in the atmosphere that could be a smoking gun and would suggest that plate tectonics is there," said earth and planetary scientist Diana Valencia of Harvard University.

Her computer models have shown that plate tectonics, the forces that move continents and lift gigantic mountain ranges, are key to life on Earth as we know it, and possibly to life on other worlds.

That's because as the rocky plates that form the planet's outer shell move about, they also recycle carbon dioxide. This greenhouse gas keeps our planet's temperature balmy, but not too hot.

The telltale signal would be certain levels of carbon dioxide, suggesting that just as on Earth, this other world relies on plate tectonics to cycle carbon.

But first things first.

"There's no doubt that other Earths exist, simply due to the sheer vast numbers of other stars and galaxies in our universe," Marcy said. "There's a deeper question — how common are Earth-like planets? Are Earth-like planets a dime a dozen, or are they quite rare, quirky precious planets that are one in a thousand or one in a million?"
pi_61666608
15-09-2008

Exoplaneet bij zonachtige ster gefotografeerd


Het cirkeltje linksboven markeert de planeet bij de ster 1RXS J160929.1-210524.

Bij de ster 1RXS J160929.1-210524 is een planeet gezien. Het is voor het eerst dat er een foto is gemaakt van een exoplaneet in een (vermoedelijke) baan rond een ster die veel op de zon lijkt.

De ster maakt deel uit van het stervormingsbegied Upper Scorpius 1, op ca. 500 lichtjaar afstand van de aarde. Zijn massa bedraagt 85 procent van die van de zon. Wel is de ster veel jonger: ongeveer vijf miljoen jaar. De eveneens zeer jonge planeet heeft nog een hoge temperatuur, en kon daardoor vastgelegd worden met de gevoelige NIRI-infraroodcamera op de 8-meter Gemini North-telescoop op Mauna Kea, Hawaii.

De opnamen werden afgelopen voorjaar gemaakt door een team van drie astronomen van de Universiteit van Toronto in Canada, onder wie de Nederlander Marten van Kerkwijk. Door spectroscopische waarnemingen van de planeet te vergelijken met modelberekeingen, concluderen de astronomen dat de planeet acht keer zo zwaar is als Jupiter. Wel bevindt hij zich op een onwaarschijnlijk grote afstand van zijn moederster: minstens 330 astronomische eenheden (een astronomische eenheid is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon). Het is onduidelijk hoe er op zo'n grote afstand van een ster een planeet kan ontstaan uit een protoplanetaire schijf.

Mogelijk ontstond de planeet op een kleinere afstand, en is hij later naar buiten gemigreerd. Ook is het denkbaar dat ster en planeet op dezelfde manier ontstonden als de twee componenten van een dubbelster: door fragmentatie van een samentrekkende gas- en stofwolk. De reuzenplaneet die enkele jaren geleden werd gefotografeerd in een baan rond een lichte bruine dwergster is vermoedelijk op die manier ontstaan.

De ontdekking wordt beschreven in een artikel dat voor publicatie is aangeboden aan Astrophysical Journal Letters .

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_61667672
Hoe kunnen ze nou ooit die planeet zien als die ster op 500 lichtjaar afstand staat, hadden ze 500 jaar geleden die telescoop er al op gericht dan?
Lambo of Rekt
  dinsdag 16 september 2008 @ 09:49:35 #292
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_61667820
Nee dat licht wat we dus nu binnenkrijgen is 500 jaar oud.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_61668569
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 09:49 schreef SpecialK het volgende:
Nee dat licht wat we dus nu binnenkrijgen is 500 jaar oud.
Van die ster ja, maar een planeet geeft geen licht. Dus hoe kunnen ze ooit die planeet zien.
Lambo of Rekt
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:29:16 #294
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_61668588
quote:
De eveneens zeer jonge planeet heeft nog een hoge temperatuur, en kon daardoor vastgelegd worden met de gevoelige NIRI-infraroodcamera op de 8-meter Gemini North-telescoop op Mauna Kea, Hawaii.
Le-zen.
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:30:50 #295
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_61668612
Daarnaast reflecteert een planeet gewoon het licht van z'n ster.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_61668714
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 10:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Le-zen.
Ja, ze meten dus infrarood. Maar die warmte is dan ook al op zo'n afstand te meten. wtf
Lambo of Rekt
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:39:04 #297
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_61668803
Ik snap alleen even niet hoe jij het voor je zag dat je dus blijkbaar objecten die totaal geen straling afgeven wel zou kunnen zien als je 500 jaar lang een telescoop op iets richt?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_61668903
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 10:39 schreef SpecialK het volgende:
Ik snap alleen even niet hoe jij het voor je zag dat je dus blijkbaar objecten die totaal geen straling afgeven wel zou kunnen zien als je 500 jaar lang een telescoop op iets richt?
Ja stom, het begint natuurlijk niet op het moment dat je die telescoop erop richt, maar het is allang bezig.
Lambo of Rekt
pi_61668943
Interessant, hoor. Zeker. Maar ik zou het geen planeet willen noemen. Het is acht keer zo groot als Jupiter, 1500 graden Celsius en hoogstens een paar miljoen jaar oud, even oud als de ster zelf. Dat is meer een dubbelster. Maar het is wel interessant dat het een ster betreft die maar vijf miljoen jaar oud is. Dat is ontzettend jong. En dan zo'n bal restgas eromheen. Ik vraag me dan af, al die "planeet" blijven of uitelkaar vallen in andere planeten
  dinsdag 16 september 2008 @ 10:50:53 #300
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_61669068
Da's wel een eind fietsen
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')