Nounou..quote:Nine Inch Nails - Year Zero
Uitgegeven: 23 april 2007 21:35
Bijna 20 jaar na hun overrompelende debuutalbum laat Nine Inch Nails op Year Zero horen nog steeds eenzaam aan de top van hun genre te staan. Een indrukwekkende prestatie.
Het eerste nummer op Year Zero draagt meteen al de veelbetekende titel HYPERPOWER!, een term die maar al te goed slaat op de muziek van Nine Inch Nails. Frontman Trent Reznor weet als geen ander vele moderne muziekstromingen te laten samensmelten tot een geluid dat uitwaaiert van woede tot verstilde schoonheid. Pianoballads en beukende industriële ritmes, Nine Inch Nails heeft het allemaal en op Year Zero klinkt het beter dan ooit.
Het album is voor een groot gedeelte onderweg, tijdens het toeren gemaakt. Op het moment dat Trent Reznor even wat vrije tijd had, knutselde hij op zijn gemak op zijn laptop aan de nummers voor Year Zero. Dit is gerust een unicum te noemen, want normaliter zit er vele jaren tussen de releasedata van een nieuw Nine Inch Nails album, terwijl Year Zero al twee jaar na zijn voorganger verschijnt.
Electronica
Het is overduidelijk dat Reznor duidelijk naar veel andere muziek heeft geluisterd bij het schrijven van de nieuwe muziek. De beats zijn geïnspireerd op de nummers die Hank Shocklee produceerde voor Public Enemy en een aantal nummers zitten vol tegendraadse electronica die overduidelijk zijn gebaseerd op het werk van Aphex Twin en Autechre. Voeg daarbij een partij lekkere gitaren en de indringende vocalen van Reznor en je komt uit bij een tijdloos goed album van een van 's werelds meest eigenzinnige bands.
Luister maar naar afsluiter Zero-Sum met zijn overstuurde bas, piano en fluisterzang en je weet genoeg. Met Year Zero is Nine Inch Nails weer in een klap terug als een van de meest vernieuwende en spannende bands ter wereld. Het was nooit te verwachten dat Reznor zijn geweldige album The Downward Spiral uit 1994 zou evenaren, maar met Year Zero heeft hij deze zelfs overtroffen.
(c) NU.nl/Marco Démoet
Dodelijkquote:Het is overduidelijk dat Reznor duidelijk naar veel andere muziek heeft geluisterd bij het schrijven van de nieuwe muziek.
Dat idee kreeg ik ookquote:Op dinsdag 24 april 2007 17:12 schreef PDOA het volgende:
De reviewer had volgens mij nog nooit van NIN gehoord toen hij de cd in handen kreeg...
plus behoorlijk matige eindredactiequote:Op dinsdag 24 april 2007 17:07 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Jezus, wat een slechte review. Hoe bedoel je een rondje googlen en dan alles letterlijk vertalen en overnemen![]()
Maar hij is toch al meer dan een week uit?quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:19 schreef Eikelpiercing het volgende:
Ik wilde hem vandaag gaan halen maar ze hadden hem nog niet...
Je moet ook niet naar de Free Record Shop gaan.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:19 schreef Eikelpiercing het volgende:
Ik wilde hem vandaag gaan halen maar ze hadden hem nog niet...
Daar ligt 'ie anders al wel vanaf de release.quote:Op zondag 29 april 2007 15:40 schreef PDOA het volgende:
[..]
Je moet ook niet naar de Free Record Shop gaan.
Waar haal je die info vandaan?quote:Op zondag 29 april 2007 15:04 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ze (Reznor & co dus) hebben ondertussen wat nummers in een torrent gestoken en zelf op een bekende torrentsite geplaatst.
Dat wordt nog leuk.
Aaaaah jezus dit meen je nietquote:Op woensdag 9 mei 2007 17:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=yJYBx5NJULY&mode=related&search=
![]()
quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:16 schreef Vinduppie het volgende:
Me I'm not en The good soldier hebben hun live debuut gemaakt in Australie.
http://www.youtube.com/watch?v=wbvWqeR7Nz8quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=yJYBx5NJULY&mode=related&search=
![]()
Ja dat is echt erg, ook met die "moves" dat liedje is trouwens voor altijd verpest...als ik nu ergens het orgineel hoor, barst ik in lachen uit...quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:23 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/watch?v=wbvWqeR7Nz8
Deze is NOG verschrikkelijker. Cover van Billy Idol![]()
![]()
Me, I'm not zil ik live horenquote:Op woensdag 9 mei 2007 17:16 schreef Vinduppie het volgende:
Me I'm not en The good soldier hebben hun live debuut gemaakt in Australie. En hoewel ik zeker wist dat ik NIN niet meer zou zien dit jaar begint het enorm te jeuken. Damn.![]()
Misschien kan jij als Spiral member kan meer info verkrijgenquote:Op maandag 21 mei 2007 14:23 schreef Reena het volgende:
hahaha Kurt Cobain? haha vet. Ik heb dat hele ARG niet meer gevolgd nadat het album uitgekomen was...maar weer eens gaan lezen wat er allemaal aan de hand is...
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:02 schreef ZwarteMagika het volgende:
Eh ohja Year Zero, ik moet 'm weer es opzettenBizar maar waar, ik ben nu verslaafd aan Ladytron
Kheb ze drie keer verplicht live gezien in het voorprogramma. Kan het niet meer aanhoren. Wat een baggerquote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:02 schreef ZwarteMagika het volgende:
Eh ohja Year Zero, ik moet 'm weer es opzettenBizar maar waar, ik ben nu verslaafd aan Ladytron
Volgens mij was het Bulgaars...en ja dat huppeldansjequote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:19 schreef ZwarteMagika het volgende:
elke keer als ik dat Tjechische (of wat was 't ook alweer)
Amen!quote:Op zondag 27 mei 2007 12:49 schreef ZwarteMagika het volgende:
Wanneer begint dat klotefestival nou es met dagkaarten
Trent heeft dus ook liever dat je zijn shows bezoekt en merchandise koopt dan de platenmaatschappijen sponsort.quote:You're a bit of a computer geek. You must have been there, too?
Oh, I understand that — I steal music too, I'm not gonna say I don't. I have one record left that I owe a major label, then I will never be seen in a situation like this again. If I could do what I want right now, I would put out my next album, you could download it from my site at as high a bit-rate as you want, pay $4 through PayPal. Come see the show and buy a T-shirt if you like it.
Dan ga jij toch fijn naar Pukkelpop morgen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 22:28 schreef melanie_the_miss het volgende:
[..]mijn vriendje is naar lowlands en gaat naar nin
En ik niet![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel veel plezier!!!!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:25 schreef ZwarteMagika het volgende:
Klinkt goed Reena! Morgen zie ik ze weer
Ned. 3 zendt trouwens optredens uit van Lowlands, laten we hopen op het een stukje NIN..
Dankjequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:34 schreef Reena het volgende:
[..]
Heel veel plezier!!!!
Meestal geven ze geen toestemming om hun shows te laten uitzenden, maar wie weet...
Ik heb last van NIN-withdrawal *zucht*
+1quote:Op zondag 19 augustus 2007 23:10 schreef Feldhofer het volgende:
Nine Inch Nails waren goed!
quote:We begrijpen dat Reznor na al die jaren clean is, maar moet hij zich dan meteen gedragen als een all american rock icoon? De "yeah"s en spierballenmoves mogen bewaard blijven voor Fred Durst. En als Reznor emotioneel gaat zingen, lijkt hij gewoon ineens de emo-gotfather. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
?? op pukkelpop hadden ze wel een led gordijn hoor.quote:Op maandag 20 augustus 2007 03:01 schreef Kimsomnia het volgende:
[..]
+1
[afbeelding]
Jammergenoeg geen led/lcd/gordijn/dinges, maar ook in een sobere omgeving staat NIN live nog altijd als een enorm huis. Maar dat wist ik eigenlijk al.![]()
Het grootste minpunt volgens 3voor12:
[..]
Dipshit.
Ja, wrijf het maar in!quote:Op maandag 20 augustus 2007 04:03 schreef Feldhofer het volgende:
?? op pukkelpop hadden ze wel een led gordijn hoor.
LOL, bij de shows die ik gezien had fluisterde hij heel zachtjes (en het klonk ook best eng) "motherfuckers". Bij Sziget was het meer een verbaasde motherfuckers...volgens mij keek hij toen echt goed naar het publiek en waarschijnlijk stond het daar helemaal vol.quote:Op maandag 20 augustus 2007 10:02 schreef Devlinsect het volgende:
Bij intro van Burn: TR fluisteren in de mic: "c'mon let's party people, let's party people, let's party people"![]()
Ik begrijp dat je een kutoptreden hebt gehad een dag ervoor, maar dit. Ik moest lachen.
quote:Op maandag 20 augustus 2007 10:48 schreef Reena het volgende:
[..]
LOL, bij de shows die ik gezien had fluisterde hij heel zachtjes (en het klonk ook best eng) "motherfuckers". Bij Sziget was het meer een verbaasde motherfuckers...volgens mij keek hij toen echt goed naar het publiek en waarschijnlijk stond het daar helemaal vol.
Misschien paste die lichtschermen niet in te tent? Ze hebben die dingen tot nu toe overal meegenomen.
quote:Festival sets / production:
Sometimes we can't use various aspects of our production due to staging limitations. Set lengths are NOT up to us - they are determined by the various festivals. Sometimes festivals are great for us, sometimes they aren't. Sometimes great festivals are marred by us being booked in the wrong slots. Sorry about this when it happens.
Vond ze ook erg goed, oude liefde roest niet.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:08 schreef JosD. het volgende:
Geweldig optreden van NIN, gisteren op Lowlands.
Mwaw, dat kan me niet zo veel schelen. Ik vond het vooral een rare opbouw, raar begin, veels te veel lange luisterstukken en veels te weining echte knalnummers.quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:40 schreef Mathijz het volgende:
ja het waren de wat meer onbekende nummers die ze speelden...
Beetje raar voor een festival, inderdaad, om zo veel nieuwe dingen te gaan spelen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Mwaw, dat kan me niet zo veel schelen. Ik vond het vooral een rare opbouw, raar begin, veels te veel lange luisterstukken en veels te weining echte knalnummers.
Ik hoopte eigenlijk dat ze het hele nr gingen spelenquote:Op maandag 20 augustus 2007 10:02 schreef Devlinsect het volgende:
NIN gezien op Pukkelpop. Vooral het stukje Happiness in Slavery tijdens Great Destroyer was![]()
Voor me zaten 2 van die krasserts heel depri ineengedoken tegen het hek voor het begonquote:* kleine meisjes van 16 die met een tekst staan: Trent, would you like to take a bath with me. (wtf, het had je vader kunnen zijn)
* franse goth fans
Hurt niet, alhoewel die vaak gespeeld wordt de laatste maanden, Head Like A Hole is onmisbaar, dat is inderdaad erg raar. Overigens: "Reptile", die is vet!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:01 schreef ZwarteMagika het volgende:
Dacht trouwens dat Head like a Hole wel standaard werd gespeeld, net als Hurt
Jammer dat Hurt niet werd gespeeld, ik miste ook Terrible Lie en The Perfect Drug.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:16 schreef Pantheon het volgende:
[..]
Hurt niet, alhoewel die vaak gespeeld wordt de laatste maanden, Head Like A Hole is onmisbaar, dat is inderdaad erg raar. Overigens: "Reptile", die is vet!![]()
The Perfect Drug word zo goed als nooit gespeeld volgens mij.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:41 schreef Kolkus het volgende:
[..]
Jammer dat Hurt niet werd gespeeld, ik miste ook Terrible Lie en The Perfect Drug.
Wanneer Marilyn Manson een NIN member wordt, dan zullen ze A Perfect Drug live spelen. En er zijn wel meer NIN concerten geweest waar HLAH, Hurt en Closer niet gespeeld werden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:55 schreef tarzan1 het volgende:
[..]
The Perfect Drug word zo goed als nooit gespeeld volgens mij.
en volgens mij heeft NIN ook nog bijna nooit een concert gedaan zonder "Head like a Hole" zelfde geld voor "Hurt" en eigenlijk ook "Closer". Dus eigenlijk heeft lowlands een bijzonder optreden mee gemaakt![]()
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 10:12 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Aaron die de handstand doet achter zijn gitaarversterker
Hele verhaal: http://starbulletin.com/2007/09/14/features/story05.htmlquote:"YOU ARE getting the last show of the current incarnation of the band."
Although Reznor's touring band of drummer Josh Freese, guitarist Aaron North, bassist Jeordie White and keyboardist Alessandro Cortini are excellent support players, "at this point, I want to switch things around a bit. Nine Inch Nails as a rock band configuration, we've done it and we've done it again. I see other ways I can present the material in concert, more challenging, something new. I don't want it to go stale."
Jammer. Het is knap hoor wat ze doen met die electronica en synths, maar het mist uitstraling. Op Lowlands zag het er echt uit als een zooitje ongeregeld.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hele verhaal: http://starbulletin.com/2007/09/14/features/story05.html
Oftewel: de nieuwe NIN komt voortaan alleen uit een paar laptops? Als Lowlands een voorbode was.....
Wat Reena al zei: Reznor heeft aangekondigd in een andere formatie / setup te willen spelen. Dit zei hij ook 2 jaar geleden en toch is hij gaan touren met de huidige line up.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 15:30 schreef Viperke het volgende:
NeeeeNiN is uit elkaar
http://www.metmichiel.nl/(...)GAAT%20UIT%20ELKAAR/
Jij bedoelt waarschijnlijk het album The Limitless Potential. Inderdaad fan remixes van het album Year Zero. Niet gereleased door Trent (tot op heden verantwoordelijk geweest voor Broken DVD, Closure DVD en wat filmpjes met andere artiesten tijdens de vorige Amerikaanse tour met Bauhaus, TV on Radio etc.).quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:13 schreef Ceased2Be het volgende:
er is een torrent gereleased door trent met de beste fan-remixes...
Dan valt de armen van de drummer eraf als ze die live uitvoeren.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:32 schreef Aneurism het volgende:
Zolang The perfect drug nog niet live is uitgevoerd is er geen reden om geen band te gebruiken, ze hebben nog niet alles gedaan...
Ja maar Josh Freese is een robot...moet lukkenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 17:42 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Dan valt de armen van de drummer eraf als ze die live uitvoeren.
Year Zero heeft een totaal ander concept dan alle andere albums. Year Zero is geschreven met een totaal andere (nuchtere) gedachte dan alle andere NIN albums van de vorige eeuw.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:49 schreef kamagurka het volgende:
Laatste plaat valt mee vergeleken bij With Teeth, maar tegen in vergelijking met hun oude werk..
Heb hetzelfde eigenlijk, Live vindik ze nog steeds geweldig maar de laatste 2 cd's pakken me gewoon niet zoals eerder werk wel deed. Laatste cd misschien 5 / 6 keer geluisterd en het blijft gewoon niet hangen.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:49 schreef kamagurka het volgende:
Laatste plaat valt mee vergeleken bij With Teeth, maar tegen in vergelijking met hun oude werk..
Ik vind hem afwisselend, laat ik dat voorop stellen.. iets dat ook zijn betere platen kenmerkte. Maar helaas komt het allemaal wat uitgekauwder en meer als truukje over dan op Downward Spiral bijvoorbeeld, waar de formule van Trent nog fris en vernieuwend klinkt. Ik vind dit een beetje bejaard af en toe. Ook weinig wat echt naar je strot vliegt of blijft hangen.. het is "allemaal wel aardig". Van een NIN release had ik zolangzamerhand wel wat meer verwacht met al die revolutionaire electronica-releases in de underground.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 10:17 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Year Zero heeft een totaal ander concept dan alle andere albums. Year Zero is geschreven met een totaal andere (nuchtere) gedachte dan alle andere NIN albums van de vorige eeuw.
Vergeet niet dat Downward Spiral ouder is dan 13 jaar...
Wat valt je precies tegen?
Waarom moet het 1 drummer zijn?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 17:42 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Dan valt de armen van de drummer eraf als ze die live uitvoeren.
Jah, Korn gebruikt geen volledige MIDI tijdens live optredens.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:02 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Waarom moet het 1 drummer zijn?Korn had er de laatste optreden ook 4, of 2 (en 2 trommeltjes).
Haha ja, zijn geliefde Macbook Pro komt een heel eind met het nummer...quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:24 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
1 drummer + Ableton Live + meuk met samples zou voldoende moeten zijn![]()
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:03 schreef Reena het volgende:
Yay!
Remix album schijnt 20 November uit te komen volgens deze site!
Een CD EN DVD!!!!
(tenminste...dat wordt gezegd...)
Welkom dan bij deze!quote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:21 schreef Morrigun99 het volgende:
NiN nieuweling hiero. Ik was verkocht na het horen van Hurt, na de aankoop van "Beside You in Time" (DVD) ben ik helemaal om.
![]()
Ik heb nu sinds kort the Downward Spiral en Year Zero. Beide nog niet al te vaak geluisterd, maar mijn eerste indruk van vooral Year Zero is bijzonder goed (Beginning of the End, The Good Soldier, Me I'm not en In This Twilight vind ik echt geweldig).quote:Op woensdag 10 oktober 2007 21:05 schreef tarzan1 het volgende:
[..]
Welkom dan bij deze!
Luister vooral hun albums dan maar. Mijn favo: Pretty Hate Machine
dan nu nog "Pretty Hate Machine" en de "Broken EP" en probeer dan vooral ook ergens de dvd van Broken vandaan te halenquote:Op woensdag 10 oktober 2007 22:07 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Ik heb nu sinds kort the Downward Spiral en Year Zero. Beide nog niet al te vaak geluisterd, maar mijn eerste indruk van vooral Year Zero is bijzonder goed (Beginning of the End, The Good Soldier, Me I'm not en In This Twilight vind ik echt geweldig).
Verder heb ik al een tijdje The Fragile (waarik Left vele malen beter vind dan right) en With Teeth. Ook op die laatste staan een paar fantastische nummers (Bite the Hand that Feeds en Beside You in Time bv.).
Ja, dat kan bij mij eigenlijk wel een beetje genuaneerd worden: toen de videoclip van the Perfect Drug net uitkwam, ben ik meteen op zoek gegaan naar dat nummer, heb hem gescoord en vervolgens zó vaak gedraaid dat dat singletje helemaal naar de klote is gegaan. Dát was mijn eerste ervaring met The Nails.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 22:40 schreef shakaboem het volgende:
Zelf ben ik trouwens ook pas sinds een paar maanden fan.![]()
hehequote:A nice package with three discs. Good quality vinyl, blah blah blah - really it's just cool.
quote:12. another version of the truth: kronos & enrique gonzalez müller
quote:1. capital g: switch
Och, stel je eens voor dat je als fan die vraag gesteld krijgt. Geweldig.quote:The Pirate Robot Midget mix is a fan's work - I thought it was great, it filled a need and I asked permission to use it here.
Tof. Iets wat gratiesch is te downloaden.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 13:47 schreef NiteSpeed het volgende:
Trent is zo tof. Een multitrack DVD.
quote:Op donderdag 11 oktober 2007 16:19 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Tof. Iets wat gratiesch is te downloaden.![]()
quote:**insert comment from Devilinsect: "I thought he said all the multitracks were going to be posted online, now he wants us to PAY for them??"
Relax, friend. One second after this package goes to the manufacturing plant someone will kindly upload those missing multitracks and everything will be OK. If they don't soon enough for your liking, just yell loudly out the window and I'll do it myself.
Ow beter! Heb me voorgenomen om alleen nog maar vinyl ipv cd's te kopen, dus ff zoeken. Wat heb je er voor betaald?quote:Op zondag 4 november 2007 14:27 schreef Reena het volgende:
Ja, als de overgangen iets subtieler zouden zijn, zou het meer als 1 geheel klinken...
YZ is al uit op vinyl...ik heb het en het ziet er mooi uit
Eén van de kanten is een picture disc...maar zo geweldig is het ook weer niet hoor...artwork enzo is voor de rest hetzelfde als op de CD, maar het ziet er meteen een stuk mooier uit, omdat het groter is...
quote:Op maandag 5 november 2007 19:45 schreef ZwarteMagika het volgende:
Ze spelen wel in op je geweten met die link zegMaar ik zal 'm eens downloaden, ben benieuwd..
Saul Williams is geen miljonair en het is zijn album. Reznor krijgt vast een mooi salaris voor zijn diensten, maar het is de naam van Saul die op dit product staat.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:18 schreef Devlinsect het volgende:
@Reena:
je mag het gratisch downloaden . Wanneer je goede geluidskwaliteit wil hebben boven de 192k, dan betaal je pas.En waarom een artiest steunen die allaaang miljonair is (radiohead, reznor etc)
Via discogs.com kun je dat mooi zien. Schijnbaar heeft Reznor vier nummers helemaal zelf geschreven en Williams zelf (alleen hem bedoel ik dan) maar eentje.quote:Op donderdag 8 november 2007 23:59 schreef Collaborator het volgende:
Het verhaal achter sommige tracks is wel leuk, Trent stuurde Saul een cdtje met 14 tracks (beats, concepten, leftovers) Saul koos er een paar. Zoals banged and blown Through. (en nog 6 andere geloof ik) Veel tracks heeft Trent ook weinig mee te maken gehad op wat kleine dingetjes na.
Tja, ik vind zang nou eenmaal wel bij muziek passen. Daarnaast schijnen er sampels in te zitten die fragile niet gehaald hebben, wel degelijk NIN dus.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:18 schreef Devlinsect het volgende:
Ik ben iemand die luistert naar de muziek. Tekst kan me weinig schelen. Ik vind het totaal niet op NIN lijken. Geen harde / zachte structuren overgang etc.
Vind het meer lijken op Antichrist Superstar van M. Manson vs rap invloeden van alternatieve hiphop als Jedi Mind Tricks.
En een top album.
Sunday Bloody Sunday blijft kut. Origineel was het ook al.![]()
@Reena:
je mag het gratisch downloaden . Wanneer je goede geluidskwaliteit wil hebben boven de 192k, dan betaal je pas.En waarom een artiest steunen die allaaang miljonair is (radiohead, reznor etc)
Bij de eerste 3x NIN dit jaarwas YZ nog niet uit maar was dat hele cirkus er omheen al in volle gang en werden er ook YZ-nummers gespeeld, mag je dus ook best YZ-tour noemen. Ik verwacht NIN voorlopig niet meer...quote:Op vrijdag 9 november 2007 13:50 schreef ralfseltje het volgende:
Nu ik Year Zero weer vaker luister begin ik het toch wel een erg lekkere plaat te vinden. Maar is nog nog redelijk om te verwachten dat Trent binnenkort nog met zijn laptopjes richting Nederland komt? Er is geen Year Zero tour geweest hier, afgezien van Lowlands enzo. Een hele clubtour zou wel erg leuk zijn.
Ach, ze hebben al zat bandleden uitgewisseld.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 10:12 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Wanneer Marilyn Manson een NIN member wordt, dan zullen ze A Perfect Drug live spelen. En er zijn wel meer NIN concerten geweest waar HLAH, Hurt en Closer niet gespeeld werden.![]()
Omdat NIN een eenmansproject is en dus logisch is dat er bandleden worden uitgewisseld.quote:Op woensdag 28 november 2007 03:12 schreef BitterLennon het volgende:
[..]
Ach, ze hebben al zat bandleden uitgewisseld.
Had Trent niet ook een aantal nummers samen geschreven?quote:Op donderdag 6 december 2007 15:07 schreef Reena het volgende:
Er zijn weer diverse updates op nin.com (af en toe een fotootje of videootje...)
En wat betreft MM, schrijft hij niet zijn nummers samen met zijn band...hij deed dat ieder geval wel met Twiggy, toen hij nog in de band zat...dus dan ben je eigenlijk al geen 1 man show meer...als je nummers samen schrijft, of wel?
Op welke NIN? Pretty Hate Machine NIN, Downward Spiral-Fragile NIN of With Teeth-Year Zero NIN?quote:Op vrijdag 7 december 2007 15:32 schreef rood_verzet het volgende:
Welke bands lijken qua muziek op NIN?
Doe eens gek, allemaal? Ik vind vrijwel alle albums goed.quote:Op vrijdag 7 december 2007 16:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Op welke NIN? Pretty Hate Machine NIN, Downward Spiral-Fragile NIN of With Teeth-Year Zero NIN?
Pfffff.....anders stel je ff een moeilijke vraag. In den beginne heeft Trent het truukje gejat van jaren '80 industrial bands als Skinny Puppy, Nitzer Eb, Einsturzende Neubaten, Front 242, Ministry, Frontline Assembly, etc, etc, etc (dus hun albums uit de jaren '80 being jaren '90 moet je dan hebben) en dat truukje heeft ie wat MTV-vriendelijker gemaakt door er een new wave/synthpop sausje overheen te doen (Depeche Mode, etc).quote:Op zaterdag 8 december 2007 02:07 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Doe eens gek, allemaal? Ik vind vrijwel alle albums goed.
Trent heeft idd het truukje gejat van Skinny Puppy, Ministry, Front 242 etc.quote:Op zaterdag 8 december 2007 17:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Pfffff.....anders stel je ff een moeilijke vraag. In den beginne heeft Trent het truukje gejat van jaren '80 industrial bands als Skinny Puppy, Nitzer Eb, Einsturzende Neubaten, Front 242, Ministry, Frontline Assembly, etc, etc, etc (dus hun albums uit de jaren '80 being jaren '90 moet je dan hebben) en dat truukje heeft ie wat MTV-vriendelijker gemaakt door er een new wave/synthpop sausje overheen te doen (Depeche Mode, etc).
En verder ben ik nu zo gaar dat ik even niet op veel zinnige namen komen voor daarna. In de jaren negentig had je wel genoeg wannabe NIN's als Stabbing Westward, Filter, etc. Maar goed, daarna mag iemand anders invullen, of dat doe ik zelf later.
Wat vinden jullie hiervan? Naar mijn mening stelt Trent zich nogal aan, als er bijvoorbeeld een optie was om dit album alleen te downloaden als je 5 dollar lapt (ik heb geeneens een creditcard dus dat kan volgens mij sowieso dan niet) dan had ik het album uberhaupt niet gedownload.quote:It's a strange time to be an artist in the recording business. It's pretty easy to see what NOT to do these days, but less obvious to know what's right. As I find myself free from the bloated bureaucracy of major labels, finally able to do whatever I want... well, what is that? What is the "right" way to release records, treat your music and your audience with respect and attempt to make a living as well? I have a number of musician friends who are either in a similar situation or feel they soon will be, and it's a real source of anxiety and uncertainty.
I'd like to share my experience releasing Saul Williams' "The Inevitable Rise and Liberation of NiggyTardust" and what I've learned from the process. Perhaps by revealing of all our data - our "dirty laundry" - we can contribute to a better solution.
A quick history: Saul makes a great record that I produce. We can't find the right home at a major label. We decide to release it ourselves, digitally. Saul does not have limitless financial resources so we shop around for a company that can fulfill our needs. We choose Musicane because they are competent and are willing to adapt to what we want. The results are here: niggytardust.com
We offer the entire record free (as in totally free to the visitor - we pay bandwidth costs) as 192 MP3s, or for $5 you can choose higher fidelity versions and feel good about supporting the artist directly. We offer all major CCs and PayPal as payment options.
Here's what I was thinking: Fans are interested in music as soon as it's available (that's a good thing, remember) and usually that's a leak from the label's manufacturing plants. Offering the record digitally as its first appearance in the marketplace eliminates that problem. I thought if you offered the whole record free at reasonable quality - no strings attached - and offered a hassle free way to show support that clearly goes straight to the artists who made it at an unquestionably low price people would "do the right thing". I know, I know...
Well, now I DO know and you will too.
Saul's previous record was released in 2004 and has sold 33,897 copies.
As of 1/2/08,
154,449 people chose to download Saul's new record.
28,322 of those people chose to pay $5 for it, meaning:
18.3% chose to pay.
Of those paying,
3220 chose 192kbps MP3
19,764 chose 320kbps MP3
5338 chose FLAC
Keep in mind not one cent was spent on marketing this record. The only marketing was Saul and myself talking as loudly as we could to anybody that would listen.
If 33,897 people went out and bought Saul's last record 3 years ago (when more people bought CDs) and over 150K - five times as many - sought out this new record, that's great - right?
I have to assume the people knowing about this project must either be primarily Saul or NIN fans, as there was very little media coverage outside our direct influence. If that assumption is correct - that most of the people that chose to download Saul's record came from his or my own fan-base - is it good news that less than one in five feel it was worth $5? I'm not sure what I was expecting but that percentage - primarily from fans - seems disheartening.
Add to that: we spent too much (correction, I spent too much) making the record utilizing an A-list team and studio, Musicane fees, an old publishing deal, sample clearance fees, paying to give the record away (bandwidth costs), and nobody's getting rich off this project.
But...
Saul's music is in more peoples' iPods than ever before and people are interested in him. He'll be touring throughout the year and we will continue to get the word out however we can.
So - if you're an artist looking to utilize this method of distribution, make of these figures what you will and hopefully this info is enlightening.
Best,
TR
Er zijn anders een boel mensen die dat trucje donders goed waar kunnen maken.quote:Op zondag 6 januari 2008 00:14 schreef Ceased2Be het volgende:
Mensen achter laptops accepteer ik alleen bij Kraftwerk verder niemand
Je vergeet er even bij te melden dat Trent zelf verantwoordelijk is voor het signen bij major labels... hij koos er bewust voor om naderhand te gaan zeiken dat ie bij een groot label zat. Dan had ie het meteen allemaal in eigen beheer moeten doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 00:56 schreef rood_verzet het volgende:
Ik heb het gevoel of hij een soort van verwijt in zijn pleidooi maakt, wel tof dat hij het met ons wilt delen, laten we hopen dat hij voorvechter blijft voor de strijd tegen de platenindustrie, die menig artiest beperkt in zijn creatieve geest en hun vrijheid van expressie
Uiteraard is het een leuk hebbeding. Maar 't is d'r enkel om de trouwe fanaten een berg geld afhandig te maken....quote:Op maandag 3 maart 2008 13:23 schreef ralfseltje het volgende:
Die 300 dollar versie lijkt me behoorlijk geil om te hebben anders. Maar 300 dollar
Haha ja...maar dat geld ging waarschijnlijk direct naar de platenmaatschappij en dit vangt hij zelf...ik vind de verhouding apart. Deluxe is $75 en ultra-deluxe $300...zijn die Giclee prints zo speciaal?quote:Op maandag 3 maart 2008 13:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Uiteraard is het een leuk hebbeding. Maar 't is d'r enkel om de trouwe fanaten een berg geld afhandig te maken....
En dat voor een Trent Reznor die toch op het laatst maar besloot om maar 1 versie van YZ uit te brengen, omdat ......
Plus 4 lp's ook.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:27 schreef Reena het volgende:
[..]
Haha ja...maar dat geld ging waarschijnlijk direct naar de platenmaatschappij en dit vangt hij zelf...ik vind de verhouding apart. Deluxe is $75 en ultra-deluxe $300...zijn die Giclee prints zo speciaal?
Volgens mij betaal je enkel voor de krabbel van Trent en 't nummertje. En je hebt niet eens die DVD en Blu-Ray erbij. Dus je kan er donder opzeggen dat een hoop die-hards zowel de $300 als de $75 bestellen.quote:Op maandag 3 maart 2008 13:27 schreef Reena het volgende:
[..]
Haha ja...maar dat geld ging waarschijnlijk direct naar de platenmaatschappij en dit vangt hij zelf...ik vind de verhouding apart. Deluxe is $75 en ultra-deluxe $300...zijn die Giclee prints zo speciaal?
quote:Includes everything in the Deluxe Edition Package, along with an exclusive four-LP 180 gram vinyl set in a fabric slipcase, and two exclusive limited edition Giclee prints in a luxurious package.
Je hebt gelijk, ik moet beter lezenquote:Op maandag 3 maart 2008 13:32 schreef Reena het volgende:
Ja, voor de LP's zou ik het doen, maar die komen ook los uit.
En uit de beschrijving maak ik op dat er wel een DVD ding bijzit:
[..]
Ja maar dan zit er ook rond de $60 aan verpakking en verzendkosten bijquote:Op maandag 3 maart 2008 18:21 schreef Pantheon het volgende:
Overigens is 300 dollar minder dan 200 euro. Voor zo'n verzameling werk is dat toch helemaal niet zó gek?
Mee eens. Het eerste nummer klinkt als een paar piano akkoorden met een stofzuiger op de achtergrond die door één of ander effect is bewerkt.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:02 schreef Aneurism het volgende:
Vind het niets, het lijkt alsof hij totaal het industrial rock de rug toekeerd en enkel electronisch verder wil.
Vond je de piano stukjes ook niet leuk? Dat is het enige positieve wat ik eraan kan vinden. Lekker Fragile-achtig.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 11:33 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Mee eens. Het eerste nummer klinkt als een paar piano akkoorden met een stofzuiger op de achtergrond die door één of ander effect is bewerkt.
Ik vind dit de minste release van NIN tot nu toe. With Teeth en Year Zero gaven me iets van: yes! Ghost I meer van: gvd! Waarom?
Ben dus zeer benieuwd naar de andere drie releases.
Het ligt volgende maand ook in de platenzaak. Dubbel CD en ook op vinyl. Of je kunt de dubbel CD bestellen op nin.com. Maar de verzendingskosten zijn volgens mij meer dan de CD.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:08 schreef Junkie het volgende:
Is dit eigenlijk internet only?
Of ligt Ghosts binnenkort ook gewoon bij de platenzaak?
Ik zit te twijfelen tussen de dubbel cd en de deluxe set. Alleen is $75 / 45,87 euro me net even te duur om hem zomaar te bestellen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:17 schreef Reena het volgende:
Het ligt volgende maand ook in de platenzaak. Dubbel CD en ook op vinyl. Of je kunt de dubbel CD bestellen op nin.com. Maar de verzendingskosten zijn volgens mij meer dan de CD.
Enige nummer wat ik leuk vind is nr 28. Voor de rest kan ik het eigenlijk amper luisteren, het boeit me niet en houd me niet vast om een nummer geheel te luisteren. Denk dat het Era NIN voor mij een beetje afgelopen is als hij zijn huidige koers blijft hanteren: Enkel keyboards en geen live band meer op tournee, deze muziek... Hij gaf al aan dat hij NIN project op zijn einde zag komen, maar om het nou zo te verneuken.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 19:03 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Vond je de piano stukjes ook niet leuk? Dat is het enige positieve wat ik eraan kan vinden. Lekker Fragile-achtig.
Ja, dat is erg mooi gedaan. Elke foto komt ook als albumhoes op WMP, dus voor elk nummer heb je inderdaad weer een andere foto. Werkt ook op andere spelers volgens mij...quote:Op woensdag 5 maart 2008 11:41 schreef Devlinsect het volgende:
Hebben jullie de bijgeleverde PFD al bekeken? http://ghosts.nin.com/main/pdf Ieder nummer heeft een foto die aansluit bij de sfeer van de muziek. Mooi gedaan.
Eén nummer is te horen van Tapeworm op A Perfect Circle's laatste album. De rest is nooit vrijgegeven.quote:Op woensdag 5 maart 2008 11:47 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Net als met tapeworm, na het horen van nummers had ik geen verwachting van dat werk... Nu blijft die verwachting toch.
...en dan duurt het vast nog een paar weken (na verzenddatum) voordat het aankomt...quote:Op donderdag 27 maart 2008 13:07 schreef Betse het volgende:
nope: http://ghosts.nin.com/main/order_options
owh, wacht hij wordt pas in april verzonden niet maartnevermind
Passive toch? Tevens enige nummer wat ik echt te pruimen vind van eMotive, waardeloze aankoop (de alternatieve propaganda plaatjes in het boekwerk waren wel leuk)quote:Op donderdag 6 maart 2008 09:09 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Eén nummer is te horen van Tapeworm op A Perfect Circle's laatste album. De rest is nooit vrijgegeven.
En 31!quote:Op woensdag 2 april 2008 21:47 schreef rood_verzet het volgende:
Niet alles is even goed aan 'Ghosts' maar sommige nummers springen er echt tussen uit, positief gezien dan. Nummer 14 van Ghosts 2 bijvoorbeeld.
Richard Fownes heeft bij UNKLE gespeeld en toevallig gezien op Pukkelpop. UNKLE heeft vrij rustige stukken terwijl Fownes staat te springen en druk staat te doen. Dusquote:Op zaterdag 5 april 2008 13:04 schreef Reena het volgende:
Rich Fownes is/was volgens mij de gitarist voor 80s matchbox b-line disaster.
Ben benieuwd hoe dit gaat klinken, in ieder geval zullen de gitaarpartijen weer minder slordig klinken....hoop dat er snel een Europese tour komt...ze staan tot nog toe voornamelijk op festivals en redelijk grote zalen in Amerika...zou er best heen willen gaan, maar heb geen zin om ze in een enorme zaal te zien in Amerika...
Fownes zal vast gitaar én bas gaan spelen. Dat is niet zo vreemd aangezien er een hoop NIN-nummers basgitaarloos zijn.quote:Op maandag 7 april 2008 11:45 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Fownes is een gitarist. Finck ook. Wie zal dan basgitaar spelen?
quote:Op vrijdag 11 april 2008 17:20 schreef JosD. het volgende:
En daarna weer ff heel snel terug komen naar gnr
Als hij het allerheilige licht maar weer vindt, net zoals hij dat deed in 2000, toen hij weer terugkeerde naar gnrquote:Op vrijdag 11 april 2008 19:33 schreef Reena het volgende:
[..]
![]()
maar gelukkig heeft hij het licht nu wel gezien![]()
Ik ga misschien naar Chicago, Lollapalooza...moet nog ff kijken of het gaat lukken...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker nummer, maar ik vind Discipline beterquote:Op zaterdag 3 mei 2008 12:17 schreef shakaboem het volgende:
En weer een nieuw nummre: Echoplex.
Klinkt een beetje als een With Teeth/Fragile mix met een NiggyTardust beat. Veel beter dan Dsicipline.
Ideaal: zodra even de nieuwe cd in het zonnetje luisterenquote:Op maandag 5 mei 2008 09:33 schreef Devlinsect het volgende:
Het nieuwe album The Slip gratis te verkrijgen via NIN.com
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |