Toevallig hadden we het gisteren over boeken tijdens de lunch en toen zei ik dus idd dat ik dus niet door Irving heen kom.quote:Op woensdag 16 mei 2007 01:37 schreef Duderinnetje het volgende:
Until I Find You, van Irving
Overigens wel de eerste Irving die ik heb gelezen.
En ook wel uitgelezen hoor, maar daarna in de kast gezet met een gevoel van WTF was I wasting my time with?
Een vriendin van mij en fan van hem, zegt dat ik ook niet met dat boek had moeten beginnen.
Een Irving-adept in dit topic nog gedachten hierover?
Ik heb het meerdere malen geprobeerd, een jaar lang bijna elke bijbel uit het nachtkastje in het hotel getrokken... maar het is wel zo saai, slecht geschreven slaapverwekkend.quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:55 schreef RecomServ het volgende:
de bijbel... onsamenhangend .... de samenvatting op het eind is ook al zo onduidelijk....
Ik vond The world according to Garp fenomenaal. Nu ben ik begonnen in A prayer for Owen Meany en ik vind het boek ook fantastisch. De personages zijn zo grappig en sympathiek en het is onmiskenbaar Irving.quote:Op donderdag 17 mei 2007 08:47 schreef Brighteyes het volgende:
Toen nog een keer 'Bidden wij voor Owen Meany' gekocht (mede vanwege de honkbal op de kaft, ik dacht dat moet dan wel interessant zijn). Ook niet om doorheen te komen.
Geen Irving dus meer voor mij.Ik zie nu pas hierboven 2 hele positieve reacties erover!
![]()
Nou ja, zo zie je maar.
Hoe bedoel je, leugens?quote:Op woensdag 16 mei 2007 18:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kun jij nou idolaat zijn van Houellebecq (net als ik) en tegelijkertijd fan zijn van Aft, die ik tot op de bodem van mijn ziel verafschuw, met al zijn leugens?
Een mysterie.
Leugens omdat hij, voor mij, op zo'n manier schrijft dat ik het gewoon weiger te geloven. Hoe alledaags de situaties ook zijn, wanneer ik het lees denk ik van:'dit is allemaal niet gebeurt, dit is allemaal gelogenquote:
Dat ben ik wel met je eens. Er ligt altijd een artificieel laagje overheen, waardoor bijvoorbeeld de personages nét iets te gevat uit de hoek komen en gebeurtenissen nét iets te toevallig op elkaar volgen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leugens omdat hij, voor mij, op zo'n manier schrijft dat ik het gewoon weiger te geloven. Hoe alledaags de situaties ook zijn, wanneer ik het lees denk ik van:'dit is allemaal niet gebeurt, dit is allemaal gelogen
Nou, dat is eigenlijk niet wat ik bedoel. Want waar hij over schrijft is op zich allemaal best wel gebruikelijk en allerdaags. Op de een of andere manier bevalt zijn stijl mij niet. Stel dat hij schrijft:quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:43 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens. Er ligt altijd een artificieel laagje overheen, waardoor bijvoorbeeld de personages nét iets te gevat uit de hoek komen en gebeurtenissen nét iets te toevallig op elkaar volgen.
.
Maar ja, het is literatuur hè. Als schrijver creëer je toch je eigen werkelijkheid en bij Adrie ziet die werkelijkheid er toevallig zo uit. Dit is zijn stijl, en die stijl kan ik wel waarderen zolang het boek duurt.
Die zou ik ook nog eens graag willen lezen. Ben erg benieuwd wat de gedachtengang van die man was. Ik vind het trouwens ontzettend stom dat dit boek niet verkocht mag worden in Nederland.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 05:58 schreef DeeCruise het volgende:
Ik loop enigzins het risico dat deze al genoemd is aangezien ik alleen de OP gelezen heb maar goed:
Mein Kampf, schrijver lijkt me duidelijk. Nee, ik ben geen fascist, nee ik ben geen neonazi, skinhead, of extreem rechts tuig. Ik ben puur en enkel geinteresseerd in de gedachtengang van dit heerschap. Het boek heb ik zelf niet uiteraard, maar wel een digitale variant daarvan in het engels en het duits, maar ik kom er gewoon niet doorheen. De manier van schrijven is enorm vaag, en echt samenhangend kan ik het ook niet noemen...
Tot dusver tot pagina 18 gekomen, daarna de moed opgegeven.
Ben je nazi ofzo?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 05:58 schreef DeeCruise het volgende:
Mein Kampf
Ik voel met je mee.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 00:02 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben deze week weer eens in boek 5 van Wheel of Time van Robert Jordan begonnen... een kleine 4 jaar geleden was ik daar halverwege in gestrand. Ben bang dat ik er nu weer niet doorheen ga komen, en ik heb de rest van de serie (t/m boek 11 ofzo) hier ook al staan...
Ah, voor mij zou dat betekenen dat ik alleen de pagina's vanaf 234 moet lezen. Een boek zonder plot, daar kom ik echt niet doorheen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 05:55 schreef LXIV het volgende:
Elementaire deeltjes vond ik toch echt een goed boek, wat ik meerdere malen gelezen heb.
Enkel het einde, waarin er zo nodig een plot moet worden gegeven, erger nog, een plot waarin alles ook nog eens goed afloopt. Voor de hele mensheid, of haar opvolger tenminste. Dat verprutst het boek een beetje. Maar wanneer je vanaf pagina 234 alle verdere bladzijdes eruit scheurt, houd je een goed boek over. Een heel goed boek.
Een bruinhemd, een bruinhemd zeg ik je !quote:
In het Nederlands is de titel vertaald als 'Mijn Kamp'quote:Op zaterdag 21 april 2007 02:00 schreef SeLang het volgende:
Mein Kampf is ook niet doorheen te komen
Haha, om de een of andere reden kwam ik zelfs niet eens door de film heen, die heb ik halverwege afgezet, terwijl die toch alom bejubeld wordt.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 18:51 schreef Etcetera het volgende:
oh Nick Hornby, that reminds me ik heb High Fidelity nog steeds liggen
Niet per se verkeerd, daar 'kamp' ook 'gevecht, strijd' betekent. Denk ook aan 'ergens mee kampen' en 'kemphaan'. Maar, de eerste associatie is tegenwoordig allicht met kamp in de betekenis van tentenkamp. Ik vermoed dat de vertaling echter vrij oud is, en dat er wellicht daarom voor die titel gekozen is.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:38 schreef SnowCockroach het volgende:
[..]
In het Nederlands is de titel vertaald als 'Mijn Kamp'![]()
In combinatie met de auteur is mijn eerste associatie geen tenten- maar een concentratiekamp.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 11:08 schreef Iblis het volgende:
Niet per se verkeerd, daar 'kamp' ook 'gevecht, strijd' betekent. Denk ook aan 'ergens mee kampen' en 'kemphaan'. Maar, de eerste associatie is tegenwoordig allicht met kamp in de betekenis van tentenkamp. Ik vermoed dat de vertaling echter vrij oud is, en dat er wellicht daarom voor die titel gekozen is.
Mij was ook afgeraden het te gaan lezen, maar ik vond het toch echt een erg leuk boekquote:Op maandag 23 april 2007 10:32 schreef thijsdetweede het volgende:
Het meest vervelende boek dat ik door geploeterd heb (en ik ken niemand die het wel leuk vond) was de kleine vriend van donna tart. Niet om door te komen, en elke plot of climax die er in zou moeten zitten heb ik volkomen gemist. Terwijl De verborgen geschiedenis zo mooi is.
Ja maar aangezien het in het Duits meer 'mijn strijd' betekent, vind ik het toch wel een beetje té simpel van die vertaler.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 00:57 schreef phileine het volgende:
"Mijn kamp" is natuurlijk lekker beladen, omdat iedereen gelijk denkt aan concentratiekampen. Dat is vast niet onbewust gedaan.
Die heeft mij ook even laten pauzeren. Het was uiteindelijk wel de moeite om hem uit te lezen, maar hij heeft wel eens soepeler lopend werk afgeleverd.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Deel 3 van Neal Stephensons Trilogie "system of the world"
Een doorgaans geweldige schrijver, maar hier wordt het echt textverwerkerbrei.
Hoe weet je dat er geen einde aan zit wanneer je hem niet uitgelezen krijgt?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 03:42 schreef Aventura het volgende:
Ik krijg Joe Speedboot maar niet uit. Mooi geschreven, maar het blijft zo vlak. Er zit geen begin of einde aan.
Ha ha, goede vraag. Dat weet ik niet. Maar ik bedoel eigenlijk dat het verhaal eindeloos lijkt voort te kabbelen. Ik ga hem trouwens wel uitlezen, misschien herzie ik dan mijn mening wel.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe weet je dat er geen einde aan zit wanneer je hem niet uitgelezen krijgt?
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik vond het ook maar 'n matig verhaal, dat alle kanten uitslingerde maar nooit echt ergens naartoe ging.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:01 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ha ha, goede vraag. Dat weet ik niet. Maar ik bedoel eigenlijk dat het verhaal eindeloos lijkt voort te kabbelen. Ik ga hem trouwens wel uitlezen, misschien herzie ik dan mijn mening wel.
Ik vond het heel mooi toen ik het las. Heb er hier nog een tamelijk hysterisch topic over geopend.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:20 schreef Frollo het volgende:
Bah, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik moet concluderen dat het toch echt een behoorlijk slecht boek is. Terwijl ik het op het moment zelf nog wel met enig plezier heb gelezen.
Wanneer je een boek met plezier kunt lezen is het m.i. per definitie geen slecht boek! En ook ik heb het met plezier gelezen, alhoewel ik het naar verhouding van alle commotie eromheen ook niet echt geweldig vond.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik vond het ook maar 'n matig verhaal, dat alle kanten uitslingerde maar nooit echt ergens naartoe ging.
Maar ik kan je geruststellen: er zit een einde aan. Sterker nog, wel drie eindes!Telkens wanneer je denkt: dit zou een mooie afsluiting zijn, nu kan Wieringa wel ophouden, dan plakt hij er nog een gloednieuwe ontwikkeling achteraan.
Bah, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik moet concluderen dat het toch echt een behoorlijk slecht boek is. Terwijl ik het op het moment zelf nog wel met enig plezier heb gelezen.
Ja, er zitten pareltjes van zinnen/alinea's tussen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 11:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vond het heel mooi toen ik het las. Heb er hier nog een tamelijk hysterisch topic over geopend.
Vond vooral zijn zinnen prachtig, lekker net-niet-archaïsch poëzie-proza.
Ik ben gestrand in Quicksilver. Taai. Cryptonomicon heb ik in 1 adem uitgelezen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 03:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
Die heeft mij ook even laten pauzeren. Het was uiteindelijk wel de moeite om hem uit te lezen, maar hij heeft wel eens soepeler lopend werk afgeleverd.
Mooi verhaal. Mooie sonore stem ook.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de fans van Tommy Wieringa
http://www.boekencast.be/episodes_detail.php?channel=1&id=13
Een kort verhaal van hem, en door hem voorgelezen
De celestijnse belofte was een aantal jaren geleden een enorme hype maar het is natuurlijk in alle opzichten een compleet baggerboek, zowel op het gebied van stijl, inhoud, als onderwerp. Voel je niet schuldig als je er niet doorheen komt.quote:Op woensdag 6 juni 2007 23:57 schreef SeaOfLove het volgende:
James Redfield - Celestijnse Belofte
Ik heb 'm al 9 weken naast mijn bed liggen, ben over de helft. Maar ik heb nog nooit zolang over een boek gedaan![]()
En ik lees toch wel één of twee boeken per week.
Op de één of andere manier kan het me niet echt boeien, het middenstuk is zoooooo langdradig.
Maargoed, ik moet en zal het ding ooit een keer uitgelezen hebben, het is niet zoiets ingewikkelds als het Kaartenhuis waar je langzaamaan je echt steeds meer moedeloos en gefrustreerd van gaat voelen, het is gewoonweg omdat het me zo erg niet boeit![]()
Hier nog een uitzending van Kunststof met Tommyquote:
Hier hetzelfdequote:
Dat heb ik soms ook met vlagen .. komt wel weer goedquote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Laton het volgende:
Momenteel lukt het me niet om wat voor boek dan ook uit te lezen..
lijk wel leesmoe ofzo :S
Volgens mij is dat ook een zeer oppervlakkig boek uitgaande van de filosofische aard.quote:
Wanneer ik perioden heb dat ik veel voor m'n studie moet lezen, lees ik daarbuiten eigenlijk ook niet of nauwelijks boeken voor de fun.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Laton het volgende:
Momenteel lukt het me niet om wat voor boek dan ook uit te lezen..
lijk wel leesmoe ofzo :S
Wat moet je er dan mee doen?quote:Op zondag 17 juni 2007 22:13 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Dat soort boeken zijn ook niet bedoeld om te lezen
Pimpen dat je De wereld van Sofie in de kast hebt staan.quote:Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef superworm het volgende:
[..]
kopen, vluchtige samenvatting lezen, pimpen met het feit dat-ie in je kast staat.
Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet) maar de wereld van Sofie is gewoon een licht verteerbaar kinderboekje...quote:Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef superworm het volgende:
[..]
kopen, vluchtige samenvatting lezen, pimpen met het feit dat-ie in je kast staat.
Je moet ze sowieso alle drie hebben (dus ook kritik der praktischen Vernunft en Kritik der Urteilskraft) wil je het geheel 'snappen'. Maar ik zou daar ook niet doorheen komen. Ik heb al moeite met de beknopte samenvattingquote:Op maandag 18 juni 2007 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet) maar de wereld van Sofie is gewoon een licht verteerbaar kinderboekje...
ws is het begin het meest dramatisch hoorquote:Op maandag 18 juni 2007 18:50 schreef MaGNeT het volgende:
En het boek met het meest verschrikkelijke einde is ongetwijfeld mijn spaarbankboekje.
De prolegomena heb ik ook helemaal ongelezen in mijn kast staan. En om on topic te blijven, in de tractatus van wittgenstein ben ik wel begonnen, vond het zelfs interessant maar desondanks toch gestrand. Dat is meer iets als ik gepensioneerd ben en niks meer te doen heb, nu heb ik er niet het geduld voor.quote:Op maandag 18 juni 2007 20:12 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Je moet ze sowieso alle drie hebben (dus ook kritik der praktischen Vernunft en Kritik der Urteilskraft) wil je het geheel 'snappen'. Maar ik zou daar ook niet doorheen komen. Ik heb al moeite met de beknopte samenvatting![]()
Ben niet de enige dus. Check mijn post van 19 mei 2007 maar. Heb dit boek nu al vier keer opzij gelegd. En waar het aan ligt? Het is niet eens dat ik het een slecht boek vind, integendeel...quote:Op maandag 18 juni 2007 19:00 schreef znarch het volgende:
De slinger van Foucault
al 2x aan begonnen intussen
Je hebt je boeken zeker ook op kleur gesorteerd?quote:Op maandag 18 juni 2007 19:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet)
Daar moet je een beetje overheen lezen, wat ook wel prettig is:quote:Op maandag 18 juni 2007 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:
LOTR, het waarom heb ik wel eens eerder gepost maar het komt er op neer dat ik wacht op de samenvatting waarin niet elk fucking grassprietje beschreven wordt.
Dat lukt me bij veel boeken, zelfs dusdanig dat ik ze bij een tweede keer lezen compleet nieuwe dingen tegen komquote:
Ik heb het wel gelezen, maar het moeilijkste vond ik eigenlijk al die namen. Zoveel namen, en allemaal Spaans. Ik ben sowieso al niet zo goed in namen onthouden, maar als ze dan ook nog Spaans (of Russisch) zijn, gaat het vaak helemaal mis. Op een of andere manier vind ik ze dan allemaal sterk op elkaar lijken, en dan ga ik ze ook door elkaar halen.quote:Op zondag 17 juni 2007 19:57 schreef Carolina123 het volgende:
Leven om het te vertellen, van Gabriel Garcia Marquez. Best een mooi boek hoor, maar er zit geen verhaallijn in en de hoofdstukken zijn zo lang dat je, wanneer je het boek even weggelegd hebt, meteen weer bij het begin van het hoofdstuk moet beginnen om de draad weer op te pakken.
Ik sla die "liederen en gedichten" ook over, vind het trouwens wel een mooi stuk daar bij Tom Bombadil en de grafheuvels, dat mis ik in de filmquote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat lukt me bij veel boeken, zelfs dusdanig dat ik ze bij een tweede keer lezen compleet nieuwe dingen tegen kom.
Maar bij LOTR houdt het op zodra ze bij Bombardil aankomen... zingen.... in een boek
Alle onderdelen met Hobbits overslaan werkt voor mij prima.quote:Op maandag 18 juni 2007 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:
LOTR, het waarom heb ik wel eens eerder gepost maar het komt er op neer dat ik wacht op de samenvatting waarin niet elk fucking grassprietje beschreven wordt.
w00t, zelfs mijn domme havo-ex heeft dat boek gelezen. uitgelezen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:06 schreef _Cara_ het volgende:
Kluun -- Komt een vrouw bij de dokter
Het heeft eerst God weet hoelang geduurt voordat ik het gekocht had.. en nu..nu kom ik er niet verder in..
same herequote:Op maandag 18 juni 2007 20:35 schreef ImHungryLetsGetATaco het volgende:
[..]
Ben niet de enige dus. Check mijn post van 19 mei 2007 maar. Heb dit boek nu al vier keer opzij gelegd. En waar het aan ligt? Het is niet eens dat ik het een slecht boek vind, integendeel...
Ja inderdaad, en boeken van dezelfde kleur sorteer ik op houtsoort waar het papier van is gemaakt. En daarbinnen sorteer ik op lettertype.quote:Op maandag 18 juni 2007 23:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je hebt je boeken zeker ook op kleur gesorteerd?
Slimmerik.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:43 schreef superworm het volgende:
[..]
w00t, zelfs mijn domme havo-ex heeft dat boek gelezen. uitgelezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |