abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:32:54 #251
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_50121684
Hypnerotomachia Poliphili

Das taaie stof... en langdradig...

is een allegorische liefdes verhaal...
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:36:45 #252
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50121834
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:20 schreef Frollo het volgende:
Bah, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik moet concluderen dat het toch echt een behoorlijk slecht boek is. Terwijl ik het op het moment zelf nog wel met enig plezier heb gelezen.
Ik vond het heel mooi toen ik het las. Heb er hier nog een tamelijk hysterisch topic over geopend.

Vond vooral zijn zinnen prachtig, lekker net-niet-archaïsch poëzie-proza.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:24:57 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_50123444
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:20 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik vond het ook maar 'n matig verhaal, dat alle kanten uitslingerde maar nooit echt ergens naartoe ging.

Maar ik kan je geruststellen: er zit een einde aan. Sterker nog, wel drie eindes! Telkens wanneer je denkt: dit zou een mooie afsluiting zijn, nu kan Wieringa wel ophouden, dan plakt hij er nog een gloednieuwe ontwikkeling achteraan.

Bah, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik moet concluderen dat het toch echt een behoorlijk slecht boek is. Terwijl ik het op het moment zelf nog wel met enig plezier heb gelezen.
Wanneer je een boek met plezier kunt lezen is het m.i. per definitie geen slecht boek! En ook ik heb het met plezier gelezen, alhoewel ik het naar verhouding van alle commotie eromheen ook niet echt geweldig vond.
The End Times are wild
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:37:15 #254
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_50129435
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:36 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik vond het heel mooi toen ik het las. Heb er hier nog een tamelijk hysterisch topic over geopend.

Vond vooral zijn zinnen prachtig, lekker net-niet-archaïsch poëzie-proza.
Ja, er zitten pareltjes van zinnen/alinea's tussen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:50:16 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50129928
Voor de fans van Tommy Wieringa
http://www.boekencast.be/episodes_detail.php?channel=1&id=13
Een kort verhaal van hem, en door hem voorgelezen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50129941
Momenteel lukt het me niet om wat voor boek dan ook uit te lezen..

lijk wel leesmoe ofzo :S
underground forever baby
pi_50137053
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 03:44 schreef Litpho het volgende:

[..]

Die heeft mij ook even laten pauzeren. Het was uiteindelijk wel de moeite om hem uit te lezen, maar hij heeft wel eens soepeler lopend werk afgeleverd.
Ik ben gestrand in Quicksilver. Taai. Cryptonomicon heb ik in 1 adem uitgelezen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:33:38 #258
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50145342
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de fans van Tommy Wieringa
http://www.boekencast.be/episodes_detail.php?channel=1&id=13
Een kort verhaal van hem, en door hem voorgelezen
Mooi verhaal. Mooie sonore stem ook.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_50181735
Figuranten van Arnon Grunberg.

Mijn vriend vond het een geweldig boek en toen besloot ik ook om hem te gaan lezen.
Behoorlijk saai vond ik hem
E.
pi_50185699
James Redfield - Celestijnse Belofte

Ik heb 'm al 9 weken naast mijn bed liggen, ben over de helft. Maar ik heb nog nooit zolang over een boek gedaan
En ik lees toch wel één of twee boeken per week.

Op de één of andere manier kan het me niet echt boeien, het middenstuk is zoooooo langdradig .

Maargoed, ik moet en zal het ding ooit een keer uitgelezen hebben, het is niet zoiets ingewikkelds als het Kaartenhuis waar je langzaamaan je echt steeds meer moedeloos en gefrustreerd van gaat voelen, het is gewoonweg omdat het me zo erg niet boeit

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2007 23:57:52 ]
pi_50186362
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 23:57 schreef SeaOfLove het volgende:
James Redfield - Celestijnse Belofte

Ik heb 'm al 9 weken naast mijn bed liggen, ben over de helft. Maar ik heb nog nooit zolang over een boek gedaan
En ik lees toch wel één of twee boeken per week.

Op de één of andere manier kan het me niet echt boeien, het middenstuk is zoooooo langdradig .

Maargoed, ik moet en zal het ding ooit een keer uitgelezen hebben, het is niet zoiets ingewikkelds als het Kaartenhuis waar je langzaamaan je echt steeds meer moedeloos en gefrustreerd van gaat voelen, het is gewoonweg omdat het me zo erg niet boeit
De celestijnse belofte was een aantal jaren geleden een enorme hype maar het is natuurlijk in alle opzichten een compleet baggerboek, zowel op het gebied van stijl, inhoud, als onderwerp. Voel je niet schuldig als je er niet doorheen komt.

De enige reden dat dit boek succesvol is geweest is het lege leven van de lezers, die in dit boek de uitweg voor de zinloosheid van het bestaan dachten te kunnen vinden. Kwamen die even bedrogen uit... De hoeveelheid nietszeggende open deuren die in dit boek opengetrapt worden is werkelijk waar ontelbaar en de "waardevolle inzichten" vallen uiteen als stof als je er even over nadenkt.

Ja, ook ik was een van die lezers. Maar het boek is dermate dun en hap-slik-weggerig dat ik het wel heb uitgelezen. Destijds vond ik het zelfs nog een aardig boek.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:53:44 #262
22457 Patch
FTR HUNK 2009-2007-2005-2004
pi_50232661
De Wereld van Sofie
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
  zaterdag 9 juni 2007 @ 18:30:15 #263
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50275589
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50513926
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:53 schreef Patch het volgende:
De Wereld van Sofie
Hier hetzelfde
Ooit eens gekocht voor te lezen in de vakantie, maar na het boek voor een kwart gelezen te hebben, heb ik hem weggelegd en nooit meer open geslagen. Het verhaal kon mij niet boeien.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de eerder genoemde Celestijnse Belofte.
pi_50525599
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Laton het volgende:

Dat heb ik soms ook met vlagen .. komt wel weer goed
  zaterdag 16 juni 2007 @ 19:49:42 #266
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_50527030
De Talisman van Stephen King. Mede door de kleine letters. Poging 4 wordt ondernomen in de toekomst. Niet alleen de kleine letters maar ook de manier van schrijven. Kan aan mij liggen natuurlijk.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_50527489
Knielen op een bed violen van Jan Siebelink (saaaaai) en alles van Arnon Grunberg en Herman Brusselmans. Het zijn mijn schrijvers gewoon niet.
Verder had ik een haat-liefde verhouding met de Wereld van Sofie van Jostein Gaarder. Wel uitgelezen uiteindelijk.
pi_50553523
Leven om het te vertellen, van Gabriel Garcia Marquez. Best een mooi boek hoor, maar er zit geen verhaallijn in en de hoofdstukken zijn zo lang dat je, wanneer je het boek even weggelegd hebt, meteen weer bij het begin van het hoofdstuk moet beginnen om de draad weer op te pakken.
You can either agree with me or be wrong
pi_50558543
quote:
De Wereld van Sofie
Dat soort boeken zijn ook niet bedoeld om te lezen
  Redactie Frontpage zondag 17 juni 2007 @ 23:12:30 #270
145738 superworm
is erbij
pi_50561487
Stephen King - Desperation. Ik kom d'r NIET doorheen, al zes keer begonnen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_50577058
quote:
De Wereld van Sofie
Volgens mij is dat ook een zeer oppervlakkig boek uitgaande van de filosofische aard.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_50577131
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:50 schreef Laton het volgende:

Wanneer ik perioden heb dat ik veel voor m'n studie moet lezen, lees ik daarbuiten eigenlijk ook niet of nauwelijks boeken voor de fun.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_50577174
quote:
Op zondag 17 juni 2007 22:13 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

Dat soort boeken zijn ook niet bedoeld om te lezen
Wat moet je er dan mee doen?
  Redactie Frontpage maandag 18 juni 2007 @ 18:08:59 #274
145738 superworm
is erbij
pi_50585119
quote:
Op maandag 18 juni 2007 14:25 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Wat moet je er dan mee doen?
kopen, vluchtige samenvatting lezen, pimpen met het feit dat-ie in je kast staat.
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 18 juni 2007 @ 18:36:12 #275
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_50585840
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef superworm het volgende:

[..]

kopen, vluchtige samenvatting lezen, pimpen met het feit dat-ie in je kast staat.
Pimpen dat je De wereld van Sofie in de kast hebt staan.
pi_50586253
Postcodeboek.

En het boek met het meest verschrikkelijke einde is ongetwijfeld mijn spaarbankboekje.
  maandag 18 juni 2007 @ 19:00:10 #277
148823 znarch
ondertitel
pi_50586554
De slinger van Foucault

al 2x aan begonnen intussen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_50587060
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:08 schreef superworm het volgende:

[..]

Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet) maar de wereld van Sofie is gewoon een licht verteerbaar kinderboekje...
pi_50587462
Dief van de tijd - John Boyne
Niet leuk, onsamenhangend, verwarrend en saai. Zonde van m'n geld.
pi_50589410
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet) maar de wereld van Sofie is gewoon een licht verteerbaar kinderboekje...
Je moet ze sowieso alle drie hebben (dus ook kritik der praktischen Vernunft en Kritik der Urteilskraft) wil je het geheel 'snappen'. Maar ik zou daar ook niet doorheen komen. Ik heb al moeite met de beknopte samenvatting
Last.fm
  Redactie Frontpage maandag 18 juni 2007 @ 20:15:03 #281
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_50589550
quote:
Op maandag 18 juni 2007 18:50 schreef MaGNeT het volgende:

En het boek met het meest verschrikkelijke einde is ongetwijfeld mijn spaarbankboekje.
ws is het begin het meest dramatisch hoor
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_50590167
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:12 schreef DubzOne het volgende:

[..]

Je moet ze sowieso alle drie hebben (dus ook kritik der praktischen Vernunft en Kritik der Urteilskraft) wil je het geheel 'snappen'. Maar ik zou daar ook niet doorheen komen. Ik heb al moeite met de beknopte samenvatting
De prolegomena heb ik ook helemaal ongelezen in mijn kast staan. En om on topic te blijven, in de tractatus van wittgenstein ben ik wel begonnen, vond het zelfs interessant maar desondanks toch gestrand. Dat is meer iets als ik gepensioneerd ben en niks meer te doen heb, nu heb ik er niet het geduld voor.
  maandag 18 juni 2007 @ 20:35:31 #283
81283 ImHungryLetsGetATaco
Intelligenti pauca
pi_50590373
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:00 schreef znarch het volgende:
De slinger van Foucault

al 2x aan begonnen intussen
Ben niet de enige dus. Check mijn post van 19 mei 2007 maar. Heb dit boek nu al vier keer opzij gelegd. En waar het aan ligt? Het is niet eens dat ik het een slecht boek vind, integendeel...
Shake'm U Won't Break'm
pi_50590882
Wat leuk, dit topic! Er staan best veel boeken in die ik mijn top zoveel van geweldige boeken heb staan: De naam van de roos, slinger van Foucault, Harry Potters, de ontdekking van de hemel, LOTR...
Maar ook: Ulysses en De kleine vriend, die ik niet om door te komen vond. Ze staarden me aldoor beschuldigend aan vanuit mijn boekenkast, dus die heb ik verpatst, ik geloof op Fok .

Maar meestal worstel ik me wel door een boek, ook al vind ik er niets aan. Want dan weet ik tenminste precies waaróm ik het niets vind...
Eva en Maria
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juni 2007 @ 22:18:33 #285
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50595040
LOTR, het waarom heb ik wel eens eerder gepost maar het komt er op neer dat ik wacht op de samenvatting waarin niet elk fucking grassprietje beschreven wordt.

Het Kaartenhuis. Briljant concept moeilijk uitgewerkt. Ik kan mijn aandacht er niet goed bijhouden en dat is wel noodzakelijk bij dit boek.

Buicks 8. Het gaat gewoon nergens over.
pi_50597659
quote:
Op maandag 18 juni 2007 19:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat doe ik met Kant's Kritik der reinen Vernunft (goedkoop op de rommelmarkt gekocht maar niet eens een poging gedaan om er doorheen te komen, dat lukt me toch niet)
Je hebt je boeken zeker ook op kleur gesorteerd?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 08:59:23 #287
113593 kodro
i love tomatos
pi_50604117
quote:
Op maandag 18 juni 2007 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:
LOTR, het waarom heb ik wel eens eerder gepost maar het komt er op neer dat ik wacht op de samenvatting waarin niet elk fucking grassprietje beschreven wordt.
Daar moet je een beetje overheen lezen, wat ook wel prettig is:

na het uiteenvallen van het reisgenootschap bij amon hen, eerst de Sam en Frodo volgen tot de doemspleten en daarna pas beginnen aan de reis van de rest van het genootschap.

Zelf heb ik moeite met "het oneindige verhaal" van Michael Ende.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 juni 2007 @ 10:11:16 #288
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50605577
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 08:59 schreef kodro het volgende:

[..]

Daar moet je een beetje overheen lezen
Dat lukt me bij veel boeken, zelfs dusdanig dat ik ze bij een tweede keer lezen compleet nieuwe dingen tegen kom .

Maar bij LOTR houdt het op zodra ze bij Bombardil aankomen... zingen.... in een boek
  dinsdag 19 juni 2007 @ 10:42:14 #289
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50606387
quote:
Op zondag 17 juni 2007 19:57 schreef Carolina123 het volgende:
Leven om het te vertellen, van Gabriel Garcia Marquez. Best een mooi boek hoor, maar er zit geen verhaallijn in en de hoofdstukken zijn zo lang dat je, wanneer je het boek even weggelegd hebt, meteen weer bij het begin van het hoofdstuk moet beginnen om de draad weer op te pakken.
Ik heb het wel gelezen, maar het moeilijkste vond ik eigenlijk al die namen. Zoveel namen, en allemaal Spaans. Ik ben sowieso al niet zo goed in namen onthouden, maar als ze dan ook nog Spaans (of Russisch) zijn, gaat het vaak helemaal mis. Op een of andere manier vind ik ze dan allemaal sterk op elkaar lijken, en dan ga ik ze ook door elkaar halen.

Niettemin, een leuk boek, zeker als je andere werken van hem gelezen hebt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 10:58:11 #290
113593 kodro
i love tomatos
pi_50606894
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 10:11 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat lukt me bij veel boeken, zelfs dusdanig dat ik ze bij een tweede keer lezen compleet nieuwe dingen tegen kom .

Maar bij LOTR houdt het op zodra ze bij Bombardil aankomen... zingen.... in een boek
Ik sla die "liederen en gedichten" ook over, vind het trouwens wel een mooi stuk daar bij Tom Bombadil en de grafheuvels, dat mis ik in de film
  dinsdag 19 juni 2007 @ 10:59:29 #291
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_50606932
Bij het zien van De wereld van Sofie (dat ik overigens wel uitgelezen heb) moet ik denken aan De reis van Theo van Catherine Clement, dat er qua opzet wel wat op lijkt of in elk geval zo in de markt is gezet.

De doodzieke Theo maakt met zijn tante een reis langs allerlei steden en locaties die een belangrijke rol in de godsdienstgeschiedenis hebben gespeeld: Jeruzalem, Rome enzovoort. Later in het boek gaan ze geloof ik ook nog naar India, Amerika, China, maar zover ben ik niet gekomen. Het had weliswaar een beetje simpel, maar toch een vermakelijk en interessant jeugdboek kunnen zijn, maar dat is het niet. Het is absoluut niet meeslepend en meestal gewoon ongeloofwaardig.

In elke stad waar ze komen, heeft Theo allerlei vragen over de religie die ter plaatse aangehangen wordt. 'Wacht maar', zegt tante dan. 'Morgen zal ik je kennis laten maken met een vriend van mij, die je er alles over kan vertellen!'
Waarna Theo de volgende dag inderdaad aan iemand voorgesteld wordt, een kardinaal of een ambassadeur of iets dergelijks, die zonder problemen dagen en dagen de tijd heeft om met Theo te wandelen en hem van alles uit te leggen.
Na zo'n monoloog van enkele pagina's stelt Theo een vraag, die helemaal niets te maken heeft met wat hij zojuist gehoord heeft, compleet uit de lucht komt vallen, maar zijn gesprekspartner wel mooi weer de gelegenheid geeft om een paar pagina's door te oudehoeren.

Nou, en zo gaat het dus met elke religie die behandeld wordt. Het boek is in feite een encyclopedisch artikel waar een miezerig verhaallijntje doorheen is geweven. Zelfs het plot van De wereld van Sofie is sterker.
Clement had beter een duidelijke keus kunnen maken: fictie of non-fictie, want deze mengeling is hopeloos mislukt.
pi_50607250
quote:
Op maandag 18 juni 2007 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Alle onderdelen met Hobbits overslaan werkt voor mij prima.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 19 juni 2007 @ 17:06:30 #293
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_50620118
Kluun -- Komt een vrouw bij de dokter

Het heeft eerst God weet hoelang geduurt voordat ik het gekocht had.. en nu..nu kom ik er niet verder in..
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
  Redactie Frontpage dinsdag 19 juni 2007 @ 17:43:07 #294
145738 superworm
is erbij
pi_50621562
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 17:06 schreef _Cara_ het volgende:
Kluun -- Komt een vrouw bij de dokter

Het heeft eerst God weet hoelang geduurt voordat ik het gekocht had.. en nu..nu kom ik er niet verder in..
w00t, zelfs mijn domme havo-ex heeft dat boek gelezen. uitgelezen.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage dinsdag 19 juni 2007 @ 18:34:27 #295
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_50623222
ik vond Kluun best leesbaar anders
heb z'n 2de nog niet geprobeerd, niet veel goeds over gehoord eigenlijk
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  dinsdag 19 juni 2007 @ 18:57:47 #296
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_50624043
quote:
Op maandag 18 juni 2007 20:35 schreef ImHungryLetsGetATaco het volgende:

[..]

Ben niet de enige dus. Check mijn post van 19 mei 2007 maar. Heb dit boek nu al vier keer opzij gelegd. En waar het aan ligt? Het is niet eens dat ik het een slecht boek vind, integendeel...
same here . Waarom beginnen we geen Fok! Leesclub? Dan beginnen we met dat boek .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 19 juni 2007 @ 19:29:38 #297
131666 xuanery
Overkill Killer
pi_50625233
Rebecca van Daphne Du Maurier. Vorig jaar voor 2 euro gekocht en ik ben nu net over de helft. Het is een mooi verhaal maar erg oud en daarmee wat langdradig.. de film was wel erg gaaf dus ik wil 'm zo graag uitlezen maar het duurt echt een eeuwigheid zo.
pi_50626648
quote:
Op maandag 18 juni 2007 23:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je hebt je boeken zeker ook op kleur gesorteerd?
Ja inderdaad, en boeken van dezelfde kleur sorteer ik op houtsoort waar het papier van is gemaakt. En daarbinnen sorteer ik op lettertype.

woensdag 20 juni 2007 @ 09:52:35 #299
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_50643072
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 17:43 schreef superworm het volgende:

[..]

w00t, zelfs mijn domme havo-ex heeft dat boek gelezen. uitgelezen.
Slimmerik. . dit heeft zuiver en alleen met de (mijn) erachter liggende emotie te maken..
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
  woensdag 20 juni 2007 @ 17:50:13 #300
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_50659915
Ik zit nu in het eerste jaar Nederlands, en de volgende werken heb ik gefrustreerd in de hoek gegooid:

Een liefde van Lodewijk van Dijssel
De historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart van Wolf & Deken (mijn GOD wat een vervelend boek is dat).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')